Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ARANJAMENT din 14 septembrie 1994  privind trimiterile contra ramburs*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ARANJAMENT din 14 septembrie 1994 privind trimiterile contra ramburs*)

EMITENT: ACT INTERNATIONAL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 329 din 26 noiembrie 1997
---------
*) Traducere.

Subsemnatii, plenipotentiari ai guvernelor tarilor membre ale Uniunii Postale Universale, in baza prevederilor art. 22 paragraful 4 din Constitutia Uniunii Postale Universale, adoptata la Viena la 10 iulie 1964, de comun acord si sub rezerva art. 25 paragraful 4 al sus-numitei constitutii, au hotarat urmatorul aranjament.

ART. 1
Obiectul aranjamentului
Prezentul aranjament reglementeaza schimbul de trimiteri contra ramburs, pe care tarile contractante convin sa il instituie in relatiile lor reciproce.
ART. 2
Definirea serviciului
1. Anumite trimiteri din posta de scrisori si dintre coletele postale pot fi expediate contra ramburs.
2. Fondurile destinate expeditorului trimiterilor ii pot fi trimise:
a) prin mandat de ramburs, a carui valoare este platita cash in tara de origine a trimiterii; aceasta valoare poate, totusi, atunci cand reglementarea administratiei de plata o permite, sa fie varsata in contul curent postal, tinut in aceasta tara;
b) prin mandat de varsamant-ramburs, a carui valoare trebuie sa fie inscrisa in creditul unui cont curent postal tinut in tara de origine a trimiterii, atunci cand reglementarea administratiei acestei tari o permite;
c) prin virament su varsamant intr-un cont curent postal, tinut fie in tara de incasare, fie in tara de origine a trimiterii, in cazurile in care administratiile interesate admit aceste procedee.
ART. 3
Rolul biroului de prezentare a trimiterilor
1. In afara unei intelegeri speciale, valoarea rambursului este exprimata in moneda tarii de origine a trimiterii; totusi, in caz de varsamant sau de virament al rambursului intr-un cont curent postal, tinut in tara de destinatie, aceasta valoare este exprimata in moneda acestei tari.
2. Cand lichidarea rambursului este efectuata printr-un mandat de ramburs, valoarea acestuia nu poate depasi maximul adoptat in tara de destinatie pentru emiterea de mandate cu destinatia tarii de origine a trimiterii. Dimpotriva, atunci cand reglarea catre expeditor este efectuata printr-un mandat de varsamant-ramburs sau prin virament, valoarea maxima poate sa se adapteze aceleia care este fixata pentru mandatele de varsamant sau pentru viramente. In cele doua cazuri, poate fi convenita de comun acord o valoare maxima mai ridicata.
3. Administratia de origine a trimiterii determina in mod liber taxa ce trebuie varsata de catre expeditor, peste taxele postale aplicabile categoriei careia ii apartine trimiterea, atunci cand reglarea este executata prin intermediul unui mandat de ramburs sau al unui mandat de varsamant-ramburs. Taxa aplicata unei trimiteri contra ramburs, lichidata prin intermediul unui mandat de varsamant-ramburs, trebuie sa fie inferioara aceleia care ar fi aplicata unei trimiteri de aceeasi valoare, lichidata prin intermediul unui mandat de ramburs.
4. Expeditorul unei trimiteri contra ramburs poate, in conditiile fixate la art. 29 din conventie, sa solicite fie degrevarea totala sau partiala, fie cresterea valorii sumei rambursului. In caz de crestere a valorii rambursului, expeditorul trebuie sa plateasca, pentru majorare, taxa mentionata la paragraful 3 de mai sus; aceasta taxa nu este propusa atunci cand suma inscrisa in creditul unui cont curent postal printr-un buletin de varsamant sau printr-un aviz de varsamant.
5. Daca valoarea rambursului trebuie sa fie reglata prin intermediul unui buletin de varsamant sau de virament, destinat a fi inscris in creditul unui cont curent postal, fie in tara de destinatie, fie in tara de origine a trimiterii, se percepe de la expeditor o taxa fixa de maximum 0,16 DST.
ART. 4
Rolul biroului de destinatie a trimiterilor
1. Sub rezervele prevazute in regulament, mandatele de ramburs si mandatele de varsamant-ramburs sunt supuse dispozitiilor fixate prin Aranjamentul privind mandatele postale.
2. Mandatele de ramburs si mandatele de varsamant-ramburs sunt expediate din oficiu, pe calea cea mai rapida (aeriana sau de suprafata), biroului de plata sau biroului de cecuri postale insarcinat cu inscrierea in cont.
3. In plus, pentru viramentele sau varsamintele mentionate la art. 3 paragraful 5, administratia tarii de destinatie percepe din suma rambursului urmatoarele taxe:
a) o taxa de maximum 0,65 DST;
b) daca este cazul, in tara interna, aplicabila viramentelor, atunci cand acestea sunt efectuate in profitul unui cont curent postal, tinut in tara de destinatie;
c) taxa aplicabila viramentelor sau varsamintelor internationale, atunci cand acestea sunt efectuate in profitul unui cont curent postal tinut in tara de origine a trimiterii.
ART. 5
Transmiterea mandatelor de ramburs
Transmiterea mandatelor de ramburs poate, la alegerea administratiilor, sa fie operata fie direct intre biroul de emitere si biroul de plata, fie prin intermediul listelor.
ART. 6
Reglarea cu expeditorii trimiterilor
1. Mandatele de ramburs aferente trimiterilor contra ramburs sunt platite expeditorilor in conditiile determinate de catre administratia de origine a trimiterii.
2. Valoarea unui mandat de ramburs, care, pentru un motiv oarecare, nu a fost platita beneficiarului, este tinuta la dispozitia acestuia de catre administratia tarii de origine a trimiterii; el este definitiv achizitionat de aceasta administratie la expirarea termenului legal de prescriptie in vigoare in respectiva tara. Atunci cand, dintr-o cauza oarecare, varsamantul sau viramentul intr-un cont curent postal, solicitat in conformitate cu art. 2 lit. b), nu poate fi efectuat, administratia care a incasat fondurile intocmeste un mandat de ramburs, de o valoare corespunzatoare, in beneficiul expeditorului trimiterii.
ART. 7
Remunerarea. Intocmirea si reglarea conturilor
1. Administratia de origine a trimiterii atribuie administratiei de destinatie, din valoarea taxelor pe care ea le-a incasat prin aplicarea art. 3 paragrafele 3, 4 si 5, o remuneratie a carei valoare este fixata la 0,98 DST.
2. Trimiterile contra ramburs lichidate prin intermediul unui mandat de varsamant-ramburs conduc la atribuirea aceleiasi remuneratii ca aceea care este atribuita atunci cand lichidarea a fost efectuata prin intermediul unui mandat de ramburs.
ART. 8
Responsabilitatea
1. Administratiile sunt responsabile de fondurile incasate, pana cand mandatul de ramburs este in mod reglementar platit sau pana la inscrierea reglementara in creditul contului curent postal al beneficiarului. In plus, administratiile sunt responsabile, pana la concurenta valorii rambursului, de predarea trimiterilor, fara incasare de fonduri sau contra perceperii unei sume inferioare valorii rambursului. Administratiile nu isi asuma nici o responsabilitate fata de intarzierile care se pot produce in incasarea si trimiterea fondurilor.
2. Nici o despagubire nu este datorata pentru valoarea rambursului:
a) daca greseala de incasare rezulta dintr-o greseala sau o neglijenta a expeditorului;
b) daca trimiterea nu a fost predata pentru ca ea cade sub incidenta interdictiilor mentionate fie de catre conventie (art. 26 paragrafele 1, 2 si pct. 4.2), fie de catre Aranjamentul privind coletele postale (art. 18 pct. 1.2, 1.4, 1.5, 1.6, 1.7 si art. 18 paragraful 2), precum si de catre dispozitiile regulamentului sau de aplicare, referitoare la declararea valorii;
c) daca nici o reclamatie nu a fost prezentata in termenul prevazut in art. 30 paragraful 1 din conventie.
3. Obligatia de a plati despagubirea revine administratiei de origine a trimiterii; aceasta poate sa-si exercite dreptul de recurs impotriva administratiei responsabile, care este obligata sa ii ramburseze, in conditiile fixate in regulamentul de aplicare a conventiei (rambursarea despagubirii administratiei platitoare; lichidarea despagubirilor intre administratiile postale), sumele care au fost avansate in contul sau. Administratia care a suportat, in ultima instanta, plata despagubirii are drept de recurs, pana la concurenta valorii acestei despagubiri, impotriva destinatarului, impotriva expeditorului sau impotriva unor terti. Art. 37 din Constitutia Uniunii Postale Universale si articolele corespunzatoare din regulamentul sau de aplicare, referitoare la termenele de plata a despagubirii pentru pierderea unei trimiteri recomandate, se aplica, pentru toate categoriile de trimiteri contra ramburs, la plata sumelor incasate sau a despagubirii.
4. Administratia de destinatie nu este responsabila de neregulile comise, atunci cand ea poate:
a) sa probeze ca greseala este datorata nerespectarii unei dispozitii reglementare de catre administratia tarii de origine;
b) sa stabileasca, atunci cand s-a facut transmiterea in serviciul sau, ca trimiterea si, daca este vorba de un colet postal, buletinul de expeditie aferent nu purtau desemnarile reglementare. Cand responsabilitatea nu poate fi in mod clar imputata uneia dintre cele doua administratii, acestea suporta paguba in parti egale.
5. Cand destinatarul a restituit o trimitere care i-a fost predata fara perceperea sumei rambursului, expeditorul este avizat ca o poate lua in posesie, intr-un termen de 3 luni, cu conditia sa renunte la plata sumei rambursului sau sa restituie suma primita, in virtutea paragrafului 1 de mai sus. Daca expeditorul preia trimiterea, valoarea rambursului este restituita administratiei sau administratiilor care au suportat paguba. Daca expeditorul renunta sa preia trimiterea, aceasta devine proprietatea administratiei sau a administratiilor care au suportat paguba.
ART. 9
Dispozitii finale
1. Conventia, Aranjamentul privind mandatele postale si Aranjamentul privind cecurile postale, precum si Aranjamentul privind coletele postale sunt aplicabile, eventual, in tot ceea ce nu este contrar prezentului aranjament.
2. Conditii de aprobare a propunerilor privind prezentul aranjament si regulamentul sau de aplicare:
2.1. Pentru a deveni executorii, propunerile supuse congresului si referitoare la prezentul aranjament si la regulamentul sau trebuie sa fie aprobate de majoritatea tarilor membre prezente si care voteaza si sunt parti la aranjament. Jumatate cel putin dintre aceste tari membre, reprezentate in congres, trebuie sa fie prezente in momentul votului.
2.2. Pentru a deveni executorii, propunerile referitoare la regulament, care au fost trimise de catre congres Consiliului de exploatare postala, pentru decizie, sau care sunt introduse intre cele doua congrese, trebuie sa fie aprobate de catre majoritatea membrilor Consiliului de exploatare postala, care sunt parti la aranjament.
2.3. Pentru a deveni executorii, propunerile introduse intre doua congrese si referitoare la prezentul aranjament trebuie sa reuneasca:
2.3.1. doua treimi din sufragii, cel putin jumatate dintre tarile membre parti la aranjament, care au raspuns consultarii, daca este vorba de adaugarea unor noi dispozitii;
2.3.2. majoritatea sufragiilor, cel putin jumatate dintre tarile membre parti la aranjament, care au raspuns consultarii, daca este vorba de modificari ale dispozitiilor prezentului aranjament;
2.3.3. majoritatea sufragiilor, daca este vorba de interpretarea dispozitiilor prezentului aranjament.
2.4. Contrar dispozitiilor prevazute la pct. 2.3.1, orice tara membra, a carei legislatie nationala este inca incompatibila cu adaugarea propusa, are posibilitatea sa faca o declaratie scrisa pe langa directorul general al Biroului international, in care sa indice ca nu ii este posibil sa accepte aceasta adaugare, in termen de 90 de zile de la data notificarii acesteia.
3. Prezentul aranjament va fi pus in aplicare la data de 1 ianuarie 1996 si va ramane in vigoare pana la aplicarea actelor viitorului congres.
Drept pentru care, plenipotentiarii guvernelor tarilor contractante au semnat prezentul aranjament intr-un exemplar care este depus pe langa directorul general al Biroului international. O copie de pe acesta va fi predata fiecarei parti de catre guvernul tarii gazda a congresului.
Intocmit la Seul la 14 septembrie 1994.

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016