Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ARANJAMENT din 14 septembrie 1994  privind cecurile postale*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ARANJAMENT din 14 septembrie 1994 privind cecurile postale*)

EMITENT: ACT INTERNATIONAL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 329 din 26 noiembrie 1997

--------
*) Traducere.

Subsemnatii, plenipotentiari ai guvernelor tarilor membre ale Uniunii, in baza prevederilor art. 22 paragraful 4 al Constitutiei Uniunii Postale Universale, adoptata la Viena la 10 iulie 1964, de comun acord si sub rezerva art. 25 paragraful 4 al sus-numitei constitutii, au hotarat urmatorul aranjament:

CAP. 1
Dispozitii preliminare

ART. 1
Obiectul aranjamentului
1. Prezentul aranjament reglementeaza ansamblul prestatiilor pe care serviciul de cecuri postale este in masura sa il ofere utilizatorilor de conturi curente postale si pe care tarile contractante convin sa il instituie in relatiile lor reciproce.
2. Organismele nonpostale pot sa participe, prin intermediul serviciului de cecuri postale, la schimbul reglementat prin dispozitiile prezentului aranjament. Acestor organisme le revine sarcina de a se intelege cu administratia postala a tarii lor pentru a asigura executarea completa a tuturor clauzelor aranjamentului si, in cadrul acestei intelegeri, sa-si exercite drepturile si sa indeplineasca obligatiile, ca organisme postale definite prin prezentul aranjament. Administratia postala le serveste ca intermediar in relatiile lor cu administratiile postale ale celorlalte tari contractante si cu Biroul international.
ART. 2
Diferite categorii de prestatii oferite prin serviciul de cecuri postale
1. Viramentul
1.1. Titularul unui cont curent postal solicita, prin debitarea din contul sau, inscrierea unei sume in creditul contului curent postal al beneficiarului sau, conform unui acord incheiat intre administratiile respective, in creditul altor tipuri de conturi.
1.2. Viramentul simplu este transmis pe cale postala.
1.3. Viramentul telegrafic este transmis prin sistem de telecomunicatii.
2. Varsamantul intr-un cont curent postal
2.1. Expeditorul depune fonduri la ghiseul unui birou postal si solicita inscrierea sumei in creditul contului curent postal al beneficiarului sau, conform unui acord incheiat intre administratiile respective, in creditul altor tipuri de conturi.
2.2. Varsamantul simplu este transmis pe cale postala.
2.3. Varsamantul telegrafic este transmis prin sistem de telecomunicatii.
3. Plata prin mandat sau prin cec de asigurare
3.1. Titularul unui cont curent postal solicita, prin debitarea contului sau, plata unui mandat in numerar catre beneficiar.
3.2. Plata simpla utilizeaza calea postala.
3.3. Plata telegrafica utilizeaza sistemul de telecomunicatii.
4. Postcecul
4.1. Postcecul este un titlu international, care poate fi livrat titularilor de conturi curente postale si platibil la vedere in birourile postale ale tarilor participante la serviciu.
4.2. Postcecul poate, de asemenea, fi remis cu plata la terti, dupa o intelegere intre administratiile contractante.
5. Retragerea din reteaua de distribuitori automati de bancnote POSTNET.
5.1. Institutiile financiare postale, care adera prin conventie la reteaua POSTNET, pot oferi detinatorilor lor de carti posibilitatea de a retrage banii de la distribuitorii automati de bancnote din reteaua POSTNET.
6. Alte prestatii
Administratiile postale pot conveni, in relatiile lor bilaterale sau multilaterale, sa instituie alte prestatii, ale caror modalitati urmeaza sa fie stabilite intre administratiile interesate.

CAP. 2
Viramentul

ART. 3
Conditii de admitere si executare a ordinelor de virament
1. In afara unei intelegeri speciale, suma viramentelor este exprimata in moneda tarii de destinatie.
2. Administratia de origine fixeaza taxa de convertire din moneda sa in aceea a tarii de destinatie.
3. Administratia de emitere determina taxa pe care ea o cere de la solicitantul unui virament postal si pe care ea o pastreaza in intregime.
4. Administratia de destinatie are posibilitatea de a determina taxa pe care o percepe pentru inscrierea unui virament postal in creditul unui cont curent postal.
5. Sunt scutite de orice taxe viramentele referitoare la serviciul postal, schimbate in conditiile prevazute la art. 7 (paragraful 2 si pct. 3.1-3.3) din conventie.
6. Avizele de virament simplu sunt trimise fara cheltuieli beneficiarilor, dupa inscrierea sumelor virate, in creditul conturilor lor. Cand ele nu comporta nici o comunicare speciala, ele pot fi inlocuite printr-o mentiune pe releveul de cont, care sa permita beneficiarului sa-l identifice pe ordonator.
7. Viramentele telegrafice sunt supuse dispozitiilor regulamentului telecomunicatiilor. In plus fata de taxa prevazuta la paragraful 3 de mai sus, ordonatorul unui virament telegrafic plateste taxa prevazuta pentru transmitere prin sistem de telecomunicatii, inclusiv, eventual, taxa unei comunicari speciale destinate beneficiarului. Pentru fiecare virament telegrafic, biroul de cecuri postale destinatar intocmeste un aviz de sosire sau un aviz de virament din serviciul intern sau international si il adreseaza fara cheltuieli beneficiarului. Cand viramentul telegrafic nu comporta nici o comunicare speciala, avizul de sosire sau avizul de virament poate fi inlocuit cu o mentiune pe releveul de cont, care permite beneficiarului sa il identifice pe ordonator.
ART. 4
Responsabilitatea
1. Principiul si intinderea responsabilitatii
1.1. Administratiile sunt responsabile de sumele operate in debitul contului ordonatorului, pana in momentul in care viramentul a fost reglementar executat.
1.2. Administratiile sunt responsabile de indicatiile eronate furnizate de catre serviciul lor pe listele de viramente simple sau pe viramentele telegrafice. Responsabilitatea se refera la erori de convertire si la erori de transmitere.
1.3. Administratiile nu isi asuma nici o responsabilitate pentru intarzierile care pot sa se produca in transmiterea si executarea viramentelor.
1.4. Administratiile pot, de asemenea, sa convina intre ele ca sa fie aplicate conditii mai extinse de responsabilitate, adaptate necesitatilor din serviciile lor interne.
1.5. Administratiile sunt absolvite de orice responsabilitate:
a) cand, drept urmare a distrugerii documentelor de serviciu ca rezultat al unui caz de forta majora, ele nu pot sa dea detalii despre executarea unui virament, cel putin daca proba responsabilitatii lor nu a fost administrata;
b) cand ordonatorul nu a formulat nici o reclamatie in termenul prevazut la art. 30 paragraful 1 al conventiei.
2. Determinarea responsabilitatii.
Sub rezerva prevederilor art. 9 pct. 3.2-3.5 din Aranjamentul privind mandatele postale, responsabilitatea revine administratiei tarii in care s-a produs eroarea.
3. Plata sumelor datorate. Recursul
3.1. Obligatia de a il despagubi pe reclamant revine administratiei sesizate prin reclamatie.
3.2. Indiferent care ar fi cauza rambursarii, suma de rambursat ordonatorului unui virament nu poate depasi suma inscrisa debitul contului sau.
3.3. Administratia care a despagubit pe reclamant are dreptul la recurs impotriva administratiei responsabile.
3.4. Administratia care a suportat, in ultima instanta, paguba are un drept de recurs, pana la concurenta sumei platite, impotriva persoanei care a beneficiat de aceasta eroare.
4. Termenul de plata
4.1. Varsarea sumelor datorate reclamantului trebuie sa aiba loc de indata ce responsabilitatea serviciului a fost stabilita, intr-un termen limita de 6 luni incepand cu a doua zi dupa reclamatie.
4.2. Daca administratia presupusa ca responsabila, sesizata in mod reglementar, a lasat sa se scurga 5 luni fara sa dea o solutie definitiva unei reclamatii, administratia pe langa care a fost prezentata reclamatia este autorizata sa despagubeasca reclamantul in contul celeilalte administratii.
5. Rambursarea catre administratia care intervine.
5.1. Administratia responsabila este obligata sa despagubeasca administratia care a restituit suma reclamantului, intr-un termen de 4 luni incepand din ziua notificarii rambursarii.
5.2. La expirarea acestui termen, suma datorata administratiei care a despagubit reclamantul devine producatoare de dobanzi moratorii, respectiv 6% pe an.

CAP. 3
Varsamantul

ART. 5
Varsamantul
1. Administratiile convin sa adopte pentru schimbul de varsamant pe cale postala tipul de formular si reglementarea care se adapteaza cel mai bine organizarii serviciului lor.
2. Varsamantul prin mandate de varsamant
Sub rezerva dispozitiilor speciale ale art. RE 501 si RE 502, varsamantul prin mandate de varsamant se efectueaza conform dispozitiilor Aranjamentului privind mandatele postale.
4. Varsamantul prin aviz de varsamant
3.1. Sub rezerva dispozitiilor speciale de mai jos, tot ceea ce este in mod expres prevazut pentru viramente se aplica si varsamintelor.
3.2. Administratia de emitere determina taxa pe care o solicita de la expeditorul unui varsamant si pe care o pastreaza in intregime. Aceasta taxa nu poate fi superioara aceleia care este perceputa pentru emiterea unui mandat simplu.
3.3. In mod gratuit, se elibereaza o recipisa deponentului, in momentul varsamantului de fonduri.

CAP. 4
Plata prin mandat

ART. 6
Modalitati de executare a platilor prin mandat
1. Platile internationale, efectuate prin debitarea conturilor curente postale, pot fi efectuate prin intermediul mandatelor simple.
2. Mandatele simple, emise ca reprezentare a sumelor debitate din conturile curente postale, sunt supuse dispozitiilor Aranjamentului privind mandatele postale.

CAP. 5
Plata prin cec de asigurare

ART. 7
Emiterea cecurilor de asigurare
1. Platile internationale, efectuate prin debitarea conturilor curente postale, pot fi efectuate prin intermediul unui cec de asigurare.
2. Paragrafele 1 si 2 ale art. 3 se aplica cecurilor de asignare.
3. Administratia de origine determina taxa pe care ea o solicita tragatorului unui cec de asignare.
4. Cecurile de asignare pot fi transmise pe cale de telecomunicatii, fie intre biroul de schimb al administratiei de origine si biroul de schimb al administratiei de plata, fie intre biroul de schimb al administratiei de origine si biroul postal insarcinat cu plata, atunci cand administratiile convin sa utilizeze acest mod de transmitere.
5. Art. 3 din aranjament si art. RE 402 din Regulamentul privind mandatele postale se aplica cecurilor de asigurare telegrafice.
ART. 8
Plata cecurilor de asignare
1. Administratiile convin sa adopte pentru serviciul platilor reglementarea care se adapteaza cel mai bine organizarii serviciului. Ele pot utiliza formulare din serviciul lor intern ca reprezentare a cecurilor de asignare care le sunt adresate.
2. Administratia de plata nu este obligata sa asigure plata la domiciliu a cecurilor de asignare a caror valoare depaseste valoarea mandatelor simple platite in mod obisnuit la domiciliu.
3. In ceea ce priveste durata validitatii, viza pentru data, regulile generale de plata, predarea prin extras, taxele percepute, eventual, de la beneficiar, dispozitiile speciale ale platii telegrafice, cecurilor de asignare li se aplica art. 4 paragrafele 5 si 6 din aranjament, art. RE 604 paragrafele 2-4 si art. RE 606 din Regulamentul privind mandatele postale, cu conditia ca regulile serviciului intern sa nu se opuna acestui lucru.
ART. 9
Responsabilitatea
1. Administratiile sunt raspunzatoare de sumele inscrise in debitul contului tragatorului, pana in momentul in care cecul de asignare a fost in mod reglementar platit.
2. Administratiile sunt responsabile de indicatiile eronate, furnizate de catre serviciul lor pe listele de cecuri de asignare sau pe cecurile de asignare telegrafice. Responsabilitatea se intinde asupra erorilor de convertire si erorilor de transmitere.
3. Administratiile nu isi suma nici o responsabilitate pentru intarzierile care se pot produce in transmiterea sau plata cecurilor de asignare.
4. Administratiile pot conveni intre ele sa aplice si conditii de responsabilitate mai extinse, adaptate nevoilor in serviciile lor interne.
5. Art. 9 al Aranjamentului privind mandatele postale se aplica si cecurilor de asignare.
ART. 10
Remuneratia administratiei de plata
1. Administratia de emitere atribuie administratiei de plata pentru fiecare cec de asignare o remuneratie a carei valoare este fixata, in functie de valoarea medie a cecurilor de asigurare cuprinse in scrisorile de inaintare adresate in cursul fiecarei luni, la:
- 0,59 DST - pana la 65,34 DST;
- 0,72 DST - peste 65,34 DST pana la 130,68 DST;
- 0,88 DST - peste 130,68 DST pana la 196,01 DST;
- 1,08 DST - peste 196,01 DST pana la 261,35 DST;
- 1,31 DST - peste 261,35 DST pana la 326,69 DST;
- 1,57 DST - peste 326,69 DST.
2. In locul taxelor prevazute in paragraful 1, administratiile pot totusi sa convina atribuirea unei remuneratii uniforme, in DST sau in moneda tarii de plata, independenta de valoarea cecurilor de asignare.
3. Remuneratia datorata administratiei de plata este stabilita in fiecare luna in modul urmator:
a) taxa de remuneratie in DST de aplicat pentru fiecare cec de asignare este determinata dupa convertirea in DST a valorii medii a cecurilor de asignare, pe baza valorii medii a DST in moneda tarii de plata, asa cum este ea definita in regulamentul de aplicare a conventiei (Echivalenti);
b) suma totala in DST, obtinuta pentru remunerarea referitoare la fiecare cec, este convertita in moneda tarii de plata, pe baza valorii reale a DST, in vigoare in ultima zi a lunii la care se raporteaza contul;
c) cand remuneratia uniforma, prevazuta la paragraful 2, este fixata in DST, convertirea sa in moneda tarii de plata este efectuata asa cum se mentioneaza la alin. b).

CAP. 6
Alte moduri de schimb al platilor

ART. 11
Alte moduri de schimb al platilor
1. Platile internationale de asigurat prin debitarea conturilor curente postale pot fi efectuate si cu ajutorul benzilor magnetice sau prin oricare alt suport convenit intre administratii.
2. Administratiile de destinatie pot sa utilizeze formularele din regimul lor intern pentru reprezentarea ordinelor de plata care le sunt astfel adresate. Conditiile schimbului sunt, in acest caz, fixate prin conventii speciale, adoptate de catre administratiile respective.

CAP. 7
Postcecul

ART. 12
Eliberarea postcecurilor
1. Fiecare administratie poate elibera postcecul titularilor sai de conturi curente postale.
2. Titularilor de conturi curente postale, carora li se elibereaza postcecuri, li se elibereaza si o carte de garantie postcec, care trebuie sa fie prezentata in momentul platii.
3. Valoarea maxima garantata este imprimata pe versoul fiecarui cec postal sau pe o anexa, in moneda convenita intre tarile contractante.
4. In afara unui acord special cu administratia de plata, administratia de emitere fixeaza taxa de convertire a monedei sale in moneda tarii de plata.
5. Administratia de emitere poate percepe o taxa de la tragatorul unui cec postal.
6. Eventual, durata de validitate a cecurilor postale este fixata de catre administratia de emitere. Ea este indicata pe postcec prin imprimarea ultimei date de validitate.
In absenta unei astfel de indicatii, validitatea postcecului este nelimitata.
ART. 13
Plata
1. Valoarea postcecului este varsata beneficiarului in moneda legala a tarii de plata, la ghiseele birourilor de posta.
2. Valoarea maxima care poate fi platita prin intermediul unui postcec este fixata de comun acord de catre tarile contractante.
ART. 14
Responsabilitatea
1. Administratia de plata este descarcata de orice responsabilitate, atunci cand ea poate stabili ca plata a fost efectuata in conditiile fixate la art. RE 1301 si RE 1302.
2. Administratia emitenta nu este obligata sa onoreze postcecurile falsificate sau contrafacute, care ii sunt returnate dupa termenul prevazut la art. RE 1.303 paragraful 4.
ART. 15
Remunerarea administratiei de plata
Administratiile care convin sa participe la serviciul de postcecuri fixeaza de comun acord valoarea remuneratiei care este atribuita administratiei de plata.

CAP. 8
Reteaua POSTNET

ART. 16
Conditii de aderare si participare
1. Aderarea necesita semnarea Conventiei POSTNET si achitarea dreptului de intrare.
2. Conditiile de aderare si de participare la serviciu sunt definite in Conventia POSTNET.

CAP. 9
Dispozitii diverse

ART. 17
Dispozitii diverse
1. Cererea de deschidere a unui cont curent postal in strainatate
1.1 In caz de cerere de deschidere a unui cont curent postal intr-o tara cu care tara de rezidenta a solicitantului schimba viramente postale, administratia acestei tari este obligata, pentru verificarea solicitarii, sa dea tot concursul administratiei insarcinate cu tinerea contului.
1.2 Administratiile se angajeaza sa efectueze aceasta verificare cu toata grija si cu toata atentia necesare, fara ca totusi sa isi asume vreo responsabilitate in acest sens.
1.3 La cererea administratiei care tine contul, administratia tarii de rezidenta intervine, de asemenea, pe cat este posibil, in verificarea informatiilor privind orice modificare a capacitatii juridice a afiliatului.
2. Francarea postala
2.1 Plicurile continand extrase de cont, adresate birourilor de cecuri postale ale titularilor de conturi, sunt expediate pe calea cea mai rapida (aeriana sau de suprafata) si sunt predate, cu scutire de taxa, in orice tara a Uniunii.
2.2 Reexpedierea acestor plicuri in orice tara a Uniunii nu le ridica, in nici un caz, beneficiul scutirii de francare.

CAP. 10
Dispozitii finale

ART. 18
Dispozitii finale
1. Conventia, Aranjamentul privind mandatele postale precum si regulamentul sau de aplicare sunt aplicabile, eventual, prin analogie, in tot ceea ce nu este in mod expres reglementat prin prezentul aranjament.
2. Art. 4 al Constitutiei Uniunii Postale Universale nu este aplicabil prezentului aranjament.
3. Conditii de aprobare a propunerilor privind prezentul aranjament.
3.1. Pentru a deveni executorii, propunerile supuse congresului si referitoare la prezentul aranjament si la regulamentul sau trebuie sa fie aprobat de catre majoritatea tarilor membre prezente si care voteaza si care sunt parti la aranjament. Cel putin jumatate din numarul acestor tari membre reprezentate in congres trebuie sa fie prezente in momentul votului.
3.2. Pentru deveni executori, propunerile referitoare la regulament, care au fost trimise de catre congres Consiliului de exploatare postala, pentru decizie, sau care sunt introduse intre doua congrese, trebuie sa fie aprobate de catre majoritatea membrilor Consiliului de exploatare postala care sunt parti la aranjament.
3.3. Pentru a deveni executorii, propunerile introduse intre doua congrese si referitoare la prezentul aranjament trebuie sa reuneasca:
3.3.1. doua treimi din sufragii, cel putin jumatate dintre tarile membre parti la aranjament, care au raspuns consultarii, daca este vorba despre dispozitii noi;
3.3.2. majoritatea sufragiilor, cel putin jumatate dintre tarile membre parti la aranjament, care au raspuns consultarii, daca este vorba despre modificari la dispozitiile prezentului aranjament;
3.3.3. majoritatea sufragiilor, daca este vorba despre interpretarea dispozitiilor prezentului aranjament.
3.4. In pofida dispozitiilor prevazute la pct. 3.3.1, orice tara membra, a carei legislatie nationala este inca incompatibila cu adaugarea propusa, are posibilitatea sa faca o declaratie catre directorul general al Biroului international, in care se indica ca nu este posibil sa accepte aceasta adaugare, in termen de 90 de zile incepand de la data notificarii acesteia.
4. Prezentul aranjament va intra in aplicare la data de 1 ianuarie 1996 si va ramane in vigoare pana la punerea in aplicare a actelor viitorului congres.
Drept pentru care, plenipotentiarii guvernelor tarilor contractante au semnat prezentul aranjament intr-un exemplar care este depus pe langa directorul general al Biroului international. O copie de pe aranjament va fi predata fiecarei parti de catre guvernul tarii gazda a congresului.
Intocmit la Seul la 14 septembrie 1994.

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016