Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SCHEMA DE AJUTOR DE STAT din 17 noiembrie 2008  Finanţarea proiectelor de cercetare-dezvoltare şi inovare (CDI) prin Programul operaţional sectorial pentru creşterea competitivităţii economice (POS-CCE)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 SCHEMA DE AJUTOR DE STAT din 17 noiembrie 2008 Finanţarea proiectelor de cercetare-dezvoltare şi inovare (CDI) prin Programul operaţional sectorial pentru creşterea competitivităţii economice (POS-CCE)

EMITENT: Ministerul Economiei şi Finanţelor
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 816 din 5 decembrie 2008
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 3.388 din 17 noiembrie 2008, publicat în Monitorul Oficial nr. 816 din 5 decembrie 2008.
──────────
    ART. 1
    Prezenta procedură instituie o schemă transparentă de ajutor de stat pentru cercetare-dezvoltare şi inovare (CDI), denumită Finanţarea proiectelor de cercetare'ad dezvoltare şi inovare (CDI) prin Programul operaţional sectorial pentru creşterea competitivităţii economice (POS-CCE), aferentă operaţiunilor 2.1.1 "Proiecte de cercetare în parteneriat între universităţi/instituţii de cercetare-dezvoltare şi întreprinderi", 2.1.2 "Proiecte CD de înalt nivel ştiinţific la care vor participa specialişti din străinătate" şi 2.3.3 "Promovarea inovării în cadrul întreprinderilor", ale axei prioritare 2 "Competitivitate prin cercetare, dezvoltare tehnologică şi inovare", din cadrul Programului operaţional sectorial "Creşterea Competitivităţii Economice" (POS-CCE).

    ART. 2
    (1) Ajutoarele în cadrul schemei se acordă numai dacă îndeplinesc toate condiţiile şi criteriile prevăzute în prezentul act, în limita bugetului disponibil.
    (2) Prezenta schemă este exceptată de la obligaţia de notificare către Comisia Europeană în conformitate cu prevederile Regulamentului nr. 800/2008 al Comisiei de declarare a anumitor categorii de ajutor compatibile cu piaţa comună în aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat (Regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 214 din 9 august 2008.

    ART. 3
    (1) Autoritatea care administrează schema este Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului - Autoritatea Naţională pentru Cercetare Ştiinţifică (ANCS), prin Direcţia generală organism intermediar pentru cercetare (Ol Cercetare).
    (2) Furnizor de ajutor de stat este Ministerul Economiei şi Finanţelor prin Autoritatea de management pentru Programul operaţional sectorial de creştere a competitivităţii economice.

    I. Obiectivele schemei
    ART. 4
    Prin această schemă se va oferi sprijin pentru realizarea următoarelor obiective:
    - generarea de rezultate de interes economic şi stimularea transferului rezultatelor cercetării şi cunoştinţelor ştiinţifice în mediul economic;
    – crearea de nuclee de competenţă ştiinţifică şi/sau tehnologică de înalt nivel, la standarde europene, în cadrul întreprinderilor, prin atragerea de specialişti din străinătate;
    – stimularea întreprinderilor tinere pentru realizarea unor activităţi inovative bazate pe CD;
    – stimularea întreprinderilor pentru obţinerea de produse, servicii, tehnologii noi, prin valorificarea rezultatelor de CD.


    ART. 5
    (1) Creşterea cheltuielilor private pentru CD şi promovarea inovării în întreprinderi sunt principalele efecte pozitive ale acordării ajutorului de stat. Schema de ajutor de stat este o componentă din instrumentul de finanţare care este POS-CCE şi contribuie la atingerea obiectivelor şi indicatorilor'adţintă ai POS-CCE. Aceste obiective sunt sincronizate cu obiectivele Comunităţii Europene în ceea ce priveşte creşterea economică şi crearea de locuri de muncă (Strategia Lisabona relansată) şi cu obiectivele Comunităţii în domeniul CDI.
    (2) Autoritatea care administrează schema, înainte de a acorda ajutor unui beneficiar în cadrul schemei, va avea în vedere, în funcţie de tipul de proiect, următoarele:
    - creşterea activităţii de cercetare-dezvoltare-inovare a beneficiarului;
    – contribuţia proiectului la dezvoltarea sectorului în cauză, privind nivelul cercetării-dezvoltării-inovării.



    II. Baza legală
    ART. 6
    Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu:
    - Regulamentul nr. 800/2008 al Comisiei de declarare a anumitor categorii de ajutor compatibile cu piaţa comună în aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat (Regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare);
    – Programul operaţional sectorial "Creşterea Competitivităţii Economice", aprobat prin Decizia Comisiei nr. 3.472 din 12 iulie 2007.



    III. Domeniul de aplicare
    ART. 7
    (1) Prezenta schemă nu se aplică:
    a) ajutoarelor destinate activităţilor legate de exporturi, adică ajutoarelor direct legate de cantităţile exportate, de înfiinţarea şi exploatarea unei reţele de distribuţie sau de alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
    b) ajutoarelor condiţionate de utilizarea preferenţială a produselor naţionale faţă de produsele importate;
    c) ajutoarelor care favorizează activităţile de prelucrare şi comercializare a produselor agricole, în cazurile în care (i) valoarea ajutorului este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii unor astfel de produse achiziţionate de la producători primari sau comercializate de către întreprinderile în cauză; (îi) acordarea ajutorului este condiţionată de obligaţia de a fi direcţionat, parţial sau integral, către producătorii primari.

    (2) Ajutoarele pentru cercetare şi dezvoltare privind produsele enumerate în anexa I la Tratatul CE pot fi acordate numai pentru activităţi de cercetare industrială şi dezvoltare experimentală şi pentru studii de fezabilitate tehnice.


    IV. Definiţii
    ART. 8
    În sensul prezentei scheme următorii termeni se definesc astfel:
    a) ajutoare/ajutor de stat reprezintă orice măsură care îndeplineşte toate criteriile prevăzute la art. 87 alin. (1) din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene;
    b) întreprinderi mici şi mijlocii sau IMM sunt întreprinderile care respectă criteriile prevăzute în anexa I la Regulamentul nr. 800/2008. În prezenta schemă microîntreprinderile sunt încadrate în categoria întreprinderilor mici;
    c) întreprinderi mari sunt întreprinderile care nu îndeplinesc criteriile prevăzute în anexa I la Regulamentul nr. 800/2008;
    d) întreprindere aflată în dificultate, în cazul în care beneficiarul este o întreprindere mică sau mijlocie, este întreprinderea care îndeplineşte următoarele condiţii:
    (i) în cazul unei societăţi cu răspundere limitată, atunci când mai mult de jumătate din capitalul social a dispărut, peste un sfert din acest capital fiind pierdut în ultimele 12 luni; sau
    (ii) în cazul unei societăţi în care cel puţin o parte din asociaţi răspund nelimitat pentru datoriile întreprinderii, atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu a dispărut, asa cum reiese din contabilitatea societăţii, peste un sfert din acest capital fiind pierdut în ultimele 12 luni; sau
    (iii) indiferent de tipul societăţii, când respectiva întreprindere întruneşte condiţiile prevăzute de legislaţia naţională privind procedura insolvenţei;
    (iv) un IMM cu o vechime de mai puţin de 3 ani nu se consideră a fi în dificultate în aceasta perioadă în sensul prezentei scheme, cu excepţia cazului în care îndeplineşte condiţiile de la lit. d) pct. (iii);

    e) întreprindere aflată în dificultate, în cazul în care beneficiarul este o întreprindere mare, este întreprinderea care fie se regăseşte în una dintre situaţiile prevăzute la lit. d) pct. (i), (îi) sau (iii), fie prezintă simultan simptome obişnuite ale unei întreprinderi aflate în dificultate, cum ar fi: creşterea pierderilor, scăderea cifrei de afaceri, creşterea volumului stocurilor, supracapacitate, scăderea fluxului de numerar, îndatorare crescută, creşterea sarcinilor financiare şi scăderea sau dispariţia valorii activului net;
    f) intensitatea ajutorului înseamnă valoarea ajutorului, exprimată ca procentaj din costurile eligibile. Ajutorul plătit în tranşe va fi actualizat la valoarea lui în momentul acordării. Rata dobânzii care trebuie aplicată la actualizare este rata de referinţă aplicabilă la data acordării ajutorului. Toate sumele utilizate vor fi calculate înainte de aplicarea unor deduceri fiscale sau altor taxe. Intensitatea ajutorului se calculează pentru fiecare beneficiar;
    g) organism/organizaţie de cercetare înseamnă o entitate, precum o universitate sau un institut de cercetare, indiferent de statutul său juridic (organizată conform dreptului public sau privat) sau de modul său de finanţare, al cărei scop principal este de a realiza cercetare fundamentală, cercetare industrială sau dezvoltare experimentală şi de a-şi face cunoscute rezultatele prin predare, publicare sau transfer de tehnologie; toate profiturile trebuie reinvestite în aceste activităţi, în difuzarea rezultatelor sau în predare; întreprinderile care pot exercita influenţă asupra unui astfel de organism, de exemplu prin calitatea lor de acţionari sau membri ai organismului, nu se bucură de acces preferenţial la capacităţile de cercetare ale organismului în cauză sau la rezultatele cercetărilor acestuia;
    h) cercetare industrială înseamnă cercetare sau investigaţie critică planificată în scopul dobândirii de cunoştinţe şi competenţe noi pentru elaborarea unor noi produse, procese sau servicii ori pentru realizarea unei îmbunătăţiri semnificative a produselor, proceselor sau serviciilor existente. Cuprinde crearea de părţi componente pentru sisteme complexe, care este necesară pentru cercetarea industrială, în special pentru validarea tehnologiilor generice, cu excepţia prototipurilor;
    i) dezvoltare experimentală înseamnă dobândirea, combinarea, modelarea şi utilizarea unor cunoştinţe şi competenţe existente de ordin ştiinţific, tehnologic, de afaceri şi din alte domenii relevante, în scopul producerii unor planuri, aranjamente sau proiecte pentru produse, procese ori servicii noi, modificate sau îmbunătăţite. Acestea mai pot include, de exemplu, alte activităţi care vizează definirea conceptuală, planificarea şi documentarea noilor produse, procese sau servicii. Activităţile pot cuprinde elaborarea de schiţe, desene, planuri şi alte documentaţii, numai dacă acestea nu sunt destinate uzului comercial. Dezvoltarea de prototipuri şi proiecte-pilot cărora li se poate da o utilizare comercială este, de asemenea, inclusă, în cazul în care prototipul este în mod obligatoriu produsul comercial final şi fabricarea sa este prea costisitoare pentru ca acesta să fie utilizat exclusiv în scopuri demonstrative şi de validare. În cazul unei utilizări comerciale ulterioare a proiectelor demonstrative sau pilot, orice venit generat de o astfel de utilizare trebuie dedus din costurile eligibile. Producţia experimentală şi testarea produselor, proceselor şi serviciilor sunt, de asemenea, eligibile, cu condiţia ca aceste produse, procese şi servicii să nu poată fi utilizate sau transformate pentru utilizare în aplicaţii industriale ori în activităţi comerciale. Dezvoltarea experimentală nu include modificările de rutină sau periodice aduse produselor, liniilor de producţie, proceselor de producţie, serviciilor existente şi altor operaţiuni în desfăşurare, chiar dacă astfel de modificări constituie îmbunătăţiri;
    j) personal cu înaltă calificare înseamnă cercetători, ingineri, proiectanţi şi directori comerciali deţinători ai unei diplome universitare şi care au o experienţă profesională de minimum 5 ani în domeniul în cauză. Formarea în cadrul unui doctorat poate fi considerată ca fiind o experienţă profesională relevantă;
    k) detaşare/împrumut de personal înseamnă încadrarea în muncă temporară de personal de către un beneficiar pe o anumită perioadă, la sfârşitul căreia persoana respectivă are dreptul să se întoarcă la angajatorul anterior;
    l) întreprindere nou-creată inovatoare înseamnă o întreprindere mică, conform definiţiei din art. 8 lit. b), cu o vechime mai mică de 6 ani la momentul acordării finanţării nerambursabile şi care demonstrează că valoarea cheltuielilor pentru cercetare-dezvoltare a reprezentat cel puţin 15% din costurile totale de operare în cel puţin unul dintre ultimii 3 ani care precedă acordarea finanţării nerambursabile (dacă întreprinderea este de curând înfiinţată şi nu există o situaţie financiară care să demonstreze acest lucru, este necesar un audit financiar extern pentru perioada fiscală curentă, care să verifice respectarea acestei condiţii);
    m) prelucrarea produselor agricole înseamnă orice operaţiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este, de asemenea, un produs agricol, cu excepţia activităţilor realizate în exploataţii agricole, necesare pentru pregătirea unui produs animal sau vegetal pentru prima vânzare;
    n) comercializarea produselor agricole înseamnă deţinerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau oricărei alte forme de introducere pe piaţă, cu excepţia primei vânzări de către un producător primar către revânzători ori prelucrători şi a oricărei alte activităţi de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de un producător primar către consumatorii finali este considerată comercializare în cazul în care aceasta are loc în locaţii distincte, rezervate în acest scop.



    V. Modalitatea de acordare a ajutorului în cadrul schemei
    ART. 9
    Ajutorul se acordă sub formă de asistenţă financiară nerambursabilă în mai multe tranşe. Plata ajutorului către beneficiarii schemei se poate face până la 31 decembrie 2015. Contractele de finanţare vor fi încheiate cel târziu până pe 31 decembrie 2013.

    ART. 10
    Ajutorul de stat se acordă prin decontarea cheltuielilor eligibile conform contractului de finanţare, fără a depăşi intensitatea ajutorului de stat aplicabilă pe proiect. Cererea de rambursare a cheltuielilor eligibile va fi însoţită de documente justificative clare şi detaliate. Totalul cheltuielilor eligibile decontate nu poate depăşi suma prevăzută în contractul de finanţare.


    VI. Beneficiari
    ART. 11
    (1) Beneficiarii acestei scheme sunt întreprinderi în conformitate cu definiţiile din art. 8 lit. b) şi c), cu sau fără activitate de CD menţionată în statut. Este considerată întreprindere orice entitate care desfăşoară o activitate economică, indiferent de forma juridică a acesteia. Pentru fiecare tip de proiect pentru care se acordă finanţare în cadrul schemei se vor particulariza în cap. VIII din prezenta schemă condiţiile specifice de eligibilitate pe care trebuie să le îndeplinească beneficiarii.
    (2) O categorie specifică în cadrul beneficiarilor schemei o constituie întreprinderile nou-create inovatoare, definite la art. 8 lit. l).

    ART. 12
    (1) Beneficiarii trebuie să fie înregistraţi şi să desfăşoare activităţi în România, să nu fie în stare de faliment ori lichidare, să nu aibă afacerile administrate de un judecător'adsindic sau activităţile sale comerciale să fie suspendate ori să facă obiectul unui aranjament cu creditorii sau să fie într-o situaţie similară cu cele anterioare, reglementată prin lege.
    (2) Beneficiarii şi-au îndeplinit obligaţiile de plată a impozitelor, a taxelor şi a contribuţiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat (buget de stat, bugete speciale, bugete locale), în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
    (3) Reprezentantul legal al beneficiarului nu a fost condamnat în ultimii 3 ani, prin hotărâre definitivă a unei instanţe judecătoreşti, pentru o faptă care a adus atingere eticii profesionale sau pentru comiterea unei greşeli în materie profesională.
    (4) Beneficiarii nu sunt obiect al unui ordin de recuperare în urma unei decizii anterioare a Comisiei Europene privind declararea unui ajutor de stat ca fiind ilegal şi incompatibil cu piaţa comună sau, în cazul în care au făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi ajutorul a fost integral recuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentă.

    ART. 13
    (1) Beneficiarii sunt numai cei care nu vor fi consideraţi "întreprinderi aflate în dificultate" în conformitate cu definiţia din art. 8 lit. d) şi e).
    (2) Beneficiarul îndeplineşte şi alte condiţii specificate în apelul de proiecte şi în Ghidul solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.

    ART. 14
    Beneficiarii de ajutor în cadrul schemei pot activa în toate sectoarele de activitate.

    ART. 15
    (1) În cazul unui proiect în parteneriat, de tipul "proiect realizat de organizaţii de cercetare în numele întreprinderii", întreprinderea în numele căreia una sau mai multe organizaţii de cercetare efectuează activităţi de cercetare'addezvoltare nu va primi ajutor de stat prin intermediul organizaţiei/organizaţiilor de cercetare partenere, dacă una dintre condiţiile de mai jos este îndeplinită:
    - organizaţia de cercetare furnizează serviciile sale la preţul pieţei; sau
    – dacă nu există un preţ al pieţei, organizaţia de cercetare furnizează serviciile sale la un preţ care reflectă costul total plus o marjă rezonabilă.

    (2) Partenerii care se declară organizaţii de cercetare trebuie să respecte simultan următoarele condiţii:
    A. sunt instituţii de învăţământ superior sau activitatea de CD este principala activitate din statut sau din actul juridic de înfiinţare;
    B. toate profiturile/veniturile excedentare sunt reînvestite în activităţi de cercetare, diseminare sau de educaţie, conform actului de constituire sau statutului;
    C. în cazul în care există întreprinderi care pot exercita influenţă asupra entităţii (acţionari sau membri), acestea nu au acces preferenţial la capacităţile de cercetare ale organizaţiei de cercetare şi nici la rezultatele de cercetare generate de aceasta;
    D. în bilanţ sau în balanţa cu situaţia analitică, activităţile noneconomîce, costurile şi finanţarea acestora sunt prezentate separat de activităţile economice.


    ART. 16
    Fiecare solicitant care depune o cerere de finanţare în cadrul schemei trebuie obligatoriu să se înscrie în prealabil în Registrul naţional al potenţialilor contractori (RPC). În acest registru se vor înregistra toate datele de identificare şi situaţiile economico-financiare ale fiecărui solicitant, actualizate:
    - informaţii generale;
    – date despre bonitatea beneficiarului, inclusiv resurse umane;
    – documente scanate în original: certificat unic de înregistrare, certificat fiscal, act de constituire, statut, ultimul bilanţ contabil, contul de profit şi pierderi;,
    – structura acţionariatului (persoane fizice şi juridice);
    – componenţa organului de conducere/consiliului de administraţie;
    – declaraţia pe proprie răspundere privind respectarea condiţiilor generale de eligibilitate.



    VII. Eligibilitatea proiectelor
    ART. 17
    (1) Sunt eligibile pentru a primi ajutor de stat prin această schemă numai proiectele pentru care beneficiarul a depus o cerere de finanţare pentru un proiect la autoritatea naţională care administrează schema, înainte de începerea activităţilor proiectului. Aceasta nu se referă la situaţia în care beneficiarul a realizat pentru proiectul respectiv studii de fezabilitate pentru care nu solicită ajutor de stat.
    (2) Criteriile de eligibilitate a proiectelor vizează următoarele:
    - scopul şi obiectivele proiectului să fie în conformitate cu obiectivele specifice ale axei prioritare, precum şi cu unul sau mai multe dintre obiectivele operaţiunii, aşa cum sunt descrise în cererea de proiecte;
    – proiectul să fie derulat în România;
    – dimensiunea finanţării nerambursabile solicitate să se încadreze în limitele menţionate în cererea de proiecte;
    – să conţină activităţi eligibile definite pentru operaţiune în cererea de proiecte;
    – durata să se încadreze în limitele menţionate în cererea de proiecte;
    – rezultatele să fie clar definite şi măsurabile;
    – activităţile să nu fie sau să nu fi fost finanţate din alte surse publice.



    VIII. Operaţiunile finanţate în cadrul schemei
    ART. 18
    (1) Tipurile de proiecte finanţate prin schemă sunt următoarele:
    Tabelul 1

┌────────────────┬──────────────┬──────────────────┬──────────┬─────────────┐
│ │ │ │Finanţarea│ │
│ │ │ │maximă în │ │
│Operaţiunea │Tipuri de │Activităţi │cadrul │Beneficiari │
│ │proiecte │eligibile │unui │ │
│ │ │ │proiect │ │
│ │ │ │(euro) │ │
├────────────────┼──────────────┼──────────────────┼──────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │Întreprinderi│
│2.1.1. Proiecte │ │- cercetare │ │pentru │
│de │ │industrială │ │care │
│cercetare în │Proiecte │- dezvoltare │ │activitatea │
│parteneriat │realizate de │experimentală │ │principală nu│
│între │organizaţii de│- obţinerea şi │1.000.000 │este │
│universităţi/ │cercetare în │validarea │ │activitate de│
│instituţii │numele │drepturilor de │ │CD (pot │
│de cercetare - │întreprinderii│proprietate │ │să nu aibă │
│dezvoltare şi │ │industrială │ │deloc │
│întreprinderi │ │ │ │activitate de│
│ │ │ │ │CD) │
├────────────────┼──────────────┼──────────────────┼──────────┼─────────────┤
│2.1.2. Proiecte │ │- cercetare │ │ │
│CD │ │industrială │ │ │
│de înalt nivel │Proiecte CD de│- dezvoltare │ │Întreprinderi│
│ştiinţific │înalt │experimentală │ │cu │
│la care vor │nivel │- obţinerea şi │2.000.000 │activitate de│
│participa │ştiinţific │validarea │ │CD │
│specialişti din │ │drepturilor de │ │ │
│străinătate │ │proprietate │ │ │
│ │ │industrială │ │ │
├────────────────┼──────────────┼──────────────────┼──────────┼─────────────┤
│ │ │- dezvoltare │ │ │
│ │ │experimentală │ │ │
│ │ │- obţinerea şi │ │ │
│ │ │validarea │ │ │
│ │ │drepturilor de │ │ │
│ │ │proprietate │ │ │
│ │ │industrială │ │ │
│ │ │- realizarea de │ │ │
│ │ │studii │ │ │
│ │ │tehnice de │ │ │
│ │ │fezabilitate │ │ │
│ │ │pregătitoare │ │ │
│ │ │pentru │ │Întreprinderi│
│ │ │activităţile de │ │pentru │
│ │ │dezvoltare │ │care │
│ │ │experimentală │ │activitatea │
│ │Proiecte │- procurarea de │ │principală nu│
│ │tehnologice │servicii │5.000.000 │este │
│ │inovative │suport şi de │ │activitate de│
│ │ │consultanţă │ │CD (pot │
│ │ │pentru inovare │ │să nu aibă │
│ │ │- închirierea pe │ │deloc │
│ │ │perioadă │ │activitate de│
│2.3.3. │ │determinată (3 │ │CD) │
│Promovarea │ │ani) de │ │ │
│inovării în │ │personal │ │ │
│cadrul │ │cu înaltă │ │ │
│întreprinderilor│ │calificare │ │ │
│ │ │împrumutat din │ │ │
│ │ │organizaţii │ │ │
│ │ │de cercetare sau │ │ │
│ │ │întreprinderi mari│ │ │
│ │ │pentru │ │ │
│ │ │activităţi de │ │ │
│ │ │cercetare- │ │ │
│ │ │dezvoltare-înovare│ │ │
│ ├──────────────┼──────────────────┼──────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │Întreprinderi│
│ │ │ │ │nou- │
│ │ │- toate │ │create │
│ │ │activităţile care │ │inovatoare │
│ │Proiecte │susţin │ │pentru care │
│ │pentru │introducerea în │ │activitatea │
│ │întreprinderi │producţie, │1.000.000 │principală │
│ │nou - │producerea şi │ │nu este │
│ │create │livrarea pe piaţă │ │activitate de│
│ │inovatoare │a produsului (bun │ │CD (pot să nu│
│ │ │sau │ │aibă │
│ │ │serviciu) │ │deloc │
│ │ │ │ │activitate de│
│ │ │ │ │CD) │
└────────────────┴──────────────┴──────────────────┴──────────┴─────────────┘


    (2) Astfel ajutorul de stat nu depăşeşte:
    - 10 milioane euro per întreprindere per proiect/studiu de fezabilitate în cazul proiectelor în care predomină activitatea de cercetare industrială*1);
    -------
    *1) Un proiect conţine predominat activitate de cercetare industrială dacă mai mult de jumătate din costurile eligibile ale proiectului revin activităţilor de cercetare industrială.

    – 7,5 milioane euro per întreprindere per proiect/studiu de fezabilitate pentru orice alte proiecte de cercetare-dezvoltare;
    – 1 milion euro per întreprindere pentru proiectele dedicate întreprinderilor nou-create inovatoare;
    – 5 milioane euro per întreprindere per proiect pentru acoperirea costurilor aferente drepturilor de proprietate industrială ale IMM.


    ART. 19
    (1) Proiectele realizate de organizaţii de cercetare în numele întreprinderii finanţează următoarele tipuri de activităţi: cercetare industrială, dezvoltare experimentală şi activităţi pentru obţinerea şi validarea drepturilor de proprietate industrială. Proiectul este realizat de organizaţia/organizaţiile de cercetare partenere, care acţionează ca un agent care prestează activităţi de cercetare (industrială şi de dezvoltare experimentală) pentru o întreprindere ce acţionează ca principalul interesat de proiect. Proiectul nu implică activităţi de CD în colaborare între organizaţia/organizaţiile de cercetare şi întreprindere.
    Modalităţile prin care se pot genera aceste proiecte sunt următoarele:
    - fie organizaţia de cercetare va realiza un proiect de cercetare bazat pe competenţele sale pentru care a găsit o întreprindere interesată să preia rezultatele acestuia, care se obligă să contribuie la remunerarea corespunzătoare a efortului de cercetare depus;
    – fie întreprinderea interesată are nevoie de anumite servicii de cercetare pentru care a găsit pe piaţă o organizaţie de cercetare care i le poate oferi şi pentru care întreprinderea va preciza termenele şi condiţiile de realizare a acestor servicii. În ambele situaţii întreprinderea, ca principal interesat, va avea dreptul de proprietate a rezultatelor proiectului şi va suporta riscul unui eventual eşec de piaţă.

    (2) Beneficiarii de ajutor în cadrul acestor proiecte sunt întreprinderile care nu au cercetarea-dezvoltarea ca obiect principal de activitate sau care nu au deloc activitatea de CD în obiectul de activitate.
    (3) Ajutorul pentru acoperirea costurilor asociate obţinerii şi validării drepturilor de proprietate industrială se acordă numai beneficiarilor de tip IMM.
    (4) Organizaţiile de cercetare partenere vor fi remunerate la preţul pieţei pentru activităţile prestate, iar dacă nu există un preţ al pieţei, la un preţ care să le acopere în întregime cheltuielile efectuate plus o marjă rezonabilă.
    (5) Proiectele se vor adresa următoarelor 5 arii tematice prioritare: sănătate; agricultură, securitate şi siguranţă alimentară; energie; mediu; materiale, produse şi procese inovative.

    ART. 20
    (1) Proiectele CD de înalt nivel ştiinţific finanţează următoarele tipuri de activităţi: cercetare industrială, dezvoltare experimentală şi activităţi pentru obţinerea şi validarea drepturilor de proprietate industrială. Participarea se face individual de către un beneficiar al schemei interesat să creeze un nucleu de competenţă în cercetare în jurul unui specialist adus din străinătate. Proiectele vor fi conduse de către specialistul din străinătate, care va fi angajat ca cercetător ştiinţific pe o perioadă egală cu cel puţin durata proiectului, în instituţia gazdă.
    (2) Beneficiarii de ajutor în cadrul acestor proiecte sunt întreprinderile cu activitate de CD menţionată în statut.
    (3) Ajutorul pentru acoperirea costurilor asociate obţinerii şi validării drepturilor de proprietate industrială se acordă numai beneficiarilor de tip IMM.

    ART. 21
    (1) Proiectele tehnologice inovative sunt propuse la iniţiativa şi în beneficiul unei întreprinderi. Participarea se face individual. Prin aceste proiecte se acordă ajutor pentru dezvoltare experimentală, obţinerea şi validarea drepturilor de proprietate industrială, realizarea de studii tehnice de fezabilitate pregătitoare pentru activităţile de dezvoltare experimentală, procurarea de servicii de consultanţă în domeniul inovării şi de servicii de sprijinire a inovării şi închirierea pe perioadă determinată (3 ani) de personal cu înaltă calificare împrumutat din organizaţii de cercetare sau din întreprinderi mari pentru a desfăşura activităţi de cercetare-dezvoltare-inovare la beneficiar. Rezultatele proiectului aparţin în totalitate întreprinderii care propune proiectul.
    (2) Beneficiarii de ajutor în cadrul acestor proiecte sunt întreprinderile care nu au cercetarea-dezvoltarea ca obiect principal de activitate sau care nu au deloc activitatea de CD în obiectul de activitate.
    (3) Ajutorul pentru acoperirea costurilor asociate obţinerii şi validării drepturilor de proprietate industrială, pentru procurarea de servicii de consultanţă în domeniul inovării şi de servicii de sprijinire a inovării şi cel pentru închirierea pe perioadă determinată de personal cu înaltă calificare se acordă numai beneficiarilor tip IMM.

    ART. 22
    (1) Proiectele pentru întreprinderi nou'adcreate inovatoare sunt propuse la iniţiativa şi în beneficiul unei întreprinderi nou-create inovatoare, definite conform art. 8 lit. l), care nu are cercetarea-dezvoltarea ca obiect principal de activitate sau care nu are deloc activitatea de CD în obiectul de activitate. Participarea se face individual. Prin aceste proiecte se acordă ajutor pentru toate activităţile care susţin introducerea în producţie, producerea şi livrarea pe piaţă de produse (bunuri sau servicii). Rezultatele proiectului aparţin în totalitate întreprinderii care propune proiectul.
    (2) Ajutorul pentru întreprindere nou-creată inovatoare se acordă o singură dată şi numai pe perioada în care beneficiarul îndeplineşte condiţiile de întreprindere nou-creată inovatoare. Timp de 3 ani de la acordarea acestui ajutor beneficiarul nu poate primi niciun alt tip de ajutor, cu excepţia ajutoarelor de CDI exceptate de la notificare şi a ajutoarelor sub forma capitalului de risc exceptate de la notificare.


    IX. Bugetul şi durata schemei
    ART. 23
    Prezenta schemă intră în vigoare la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se aplică până la 31 decembrie 2013. Bugetul schemei este de maximum 300 milioane euro pe perioada 2008--2013, repartizat estimativ după cum urmează:
    Tabelul 2

┌──────────┬────┬────┬────┬────┬────┬────┬────────┐
│Operaţiuni│2008│2009│2010│2011│2012│2013│TOTAL │
│POS-CCE │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │137 │
│O2.1.1. │0 │50 │30 │25 │22 │10 │milioane│
│ │ │ │ │ │ │ │euro │
├──────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │30 │
│O2.1.2. │0 │10 │7 │7 │6 │0 │milioane│
│ │ │ │ │ │ │ │euro │
├──────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │133 │
│O2.3.3. │30 │24 │24 │19 │18 │18 │milioane│
│ │ │ │ │ │ │ │euro │
├──────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │300 │
│TOTAL: │30 │84 │61 │51 │46 │28 │milioane│
│ │ │ │ │ │ │ │euro │
└──────────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────────┘



    ART. 24
    Numărul estimat de beneficiari în cadrul schemei va fi 700.


    X. Intensitatea ajutorului de stat
    ART. 25
    Activităţi de cercetare-dezvoltare.
    (1) Cotele de bază de finanţare a activităţilor de cercetare'addezvoltare sunt, ca procent din costurile eligibile, următoarele:
    - 50% pentru cercetarea industrială;
    – 25% pentru dezvoltarea experimentală.

    (2) Pentru cercetarea industrială şi dezvoltarea experimentală se va acorda la cotele de bază un bonus de 10% pentru întreprinderile mijlocii şi de 20% pentru întreprinderile mici*1).

    ART. 26
    Obţinerea şi validarea drepturilor de proprietate industrială pentru IMM
    (1) Pentru obţinerea şi validarea drepturilor de proprietate industrială pentru IMM intensitatea ajutorului nu poate depăşi cota aferentă activităţii de cercetare-dezvoltare care a condus iniţial la dreptul de proprietate industrială în cauză, respectiv 50% din costurile eligibile în cazul cercetării industriale şi 25% din costurile eligibile în cazul dezvoltării experimentale.
    (2) Se vor acorda la cotele menţionate în alin. (1) un bonus de 10% pentru întreprinderile mijlocii şi unul de 20% pentru întreprinderile mici.

    ART. 27
    Studii tehnice de fezabilitate pregătitoare pentru activităţile de dezvoltare experimentală
    Pentru realizarea de studii tehnice de fezabilitate pregătitoare pentru activităţile de dezvoltare experimentală intensitatea ajutorului nu va depăşi 40% din costurile eligibile pentru întreprinderile mari şi 50% din costurile eligibile pentru IMM.

    ART. 28
    Servicii de consultantă în domeniul inovării şi servicii de sprijinire a inovării pentru IMM
    Pentru serviciile de consultanţă în domeniul inovării şi serviciile de sprijinire a inovării valoarea maximă a ajutorului este 200.000 euro per beneficiar în cadrul unei perioade de 3 ani. Prestatorul de servicii trebuie să aibă o certificare naţională sau europeană. Dacă prestatorul de servicii nu are o astfel de certificare, ajutorul nu va depăşi 75% din costurile eligibile. De acest tip de ajutor beneficiază doar IMM. Beneficiarul trebuie să utilizeze ajutorul pentru achiziţionarea de servicii la preţul pieţei sau, în cazul în care prestatorul de servicii este o entitate fără scop lucrativ, la un preţ care să reflecte costurile integrale plus o marjă rezonabilă.

    ART. 29
    Închirierea de personal cu înaltă calificare pentru IMM
    Pentru închirierea/angajarea pe perioadă determinată de personal cu înaltă calificare împrumutat dintr-o organizaţie de cercetare sau întreprindere mare intensitatea ajutorului nu va depăşi 50% din costurile eligibile pentru o perioadă de maximum 3 ani per beneficiar şi per persoană angajată temporar. Personalul împrumutat nu trebuie să înlocuiască alţi salariaţi, ci trebuie să fie încadrat pe un post nou-creat în cadrul întreprinderii beneficiare, trebuie să fi lucrat cel puţin 2 ani pentru organizaţia de cercetare sau pentru întreprinderea mare care împrumută/detaşează personalul şi trebuie să efectueze la beneficiar activităţi de cercetare, dezvoltare şi/sau inovare. De acest tip de ajutor beneficiază doar IMM.

    ART. 30
    Activităţi realizate de întreprinderile nou-create inovatoare
    Activităţile din cadrul proiectelor realizate de întreprinderile nou - create inovatoare se finanţează cu 100% din costurile eligibile pe perioada în care beneficiarul îndeplineşte condiţiile de întreprindere nou-creată inovatoare, cu condiţia ca ajutorul să nu depăşească 1 milion de euro.
    Tabelul 3 - Sintetizare a cotelor maxime de finanţare

┌────────────────┬────┬────────┬───────┐
│Tipul │mare│mijlocie│mică │
│întreprinderii: │ │ │ │
├────────────────┼────┼────────┼───────┤
│Cercetare │50% │60% │70% │
│industrială │ │ │ │
├────────────────┼────┼────────┼───────┤
│Dezvoltare │25% │35% │45% │
│experimentală │ │ │ │
├────────────────┼────┼────────┼───────┤
│Studii de │ │ │ │
│fezabilitate │ │ │ │
│(pentru │40% │50% │50% │
│dezvoltare │ │ │ │
│experimentală) │ │ │ │
├────────────────┼────┼────────┼───────┤
│Obţinerea şi │ │ │ │
│validarea │ │ │ │
│drepturilor de │ │ │ │
│proprietate │- │60% │70% │
│industrială │ │ │ │
│(pentru │ │ │ │
│cercetare │ │ │ │
│industrială) │ │ │ │
├────────────────┼────┼────────┼───────┤
│Obţinerea şi │ │ │ │
│validarea │ │ │ │
│drepturilor de │ │ │ │
│proprietate │- │35% │45% │
│industrială │ │ │ │
│(pentru │ │ │ │
│dezvoltare │ │ │ │
│experimentală) │ │ │ │
├────────────────┼────┼────────┴───────┤
│Servicii de │ │ │
│consultanţă în │ │Max. 0,2 │
│domeniul │ │milioane │
│inovării şi │- │euro per 3 │
│servicii de │ │ani*2) │
│sprijinire │ │ │
│a inovării │ │ │
├────────────────┼────┼────────────────┤
│Închirierea de │ │ │
│personal cu │- │50%*3) │
│înaltă │ │ │
│calificare │ │ │
├────────────────┼────┼────────┬───────┤
│Activităţi │ │ │ │
│pentru │- │- │100%*4)│
│întreprinderi │ │ │ │
└────────────────┴────┴────────┴───────┘


    ------------
    *1) În prezenta schemă microîntreprinderile sunt încadrate în categoria întreprinderilor mici.
    *2) Dacă prestatorul de servicii nu beneficiază de o certificare naţională sau europeană, ajutorul nu va acoperi mai mult de 75% din costurile eligibile.
    *3) Pentru o perioadă de maximum 3 ani per beneficiar şi per persoană angajată temporar.
    *4) Cu condiţia ca ajutorul să nu depăşească un milion de euro.


    XI. Costuri eligibile
    ART. 31
    (1) Pentru activităţile de cercetare industrială şi dezvoltare experimentală sunt eligibile următoarele tipuri de costuri:
    a) costuri de personal (cercetători, tehnicieni şi personal auxiliar, în măsura în care aceştia sunt angajaţi în proiectul de cercetare);
    b) costul instrumentelor şi al echipamentelor, în măsura şi pe durata utilizării acestora în cadrul proiectului de cercetare; dacă aceste instrumente şi echipamente au o durată de funcţionare mai mare decât durata proiectului de cercetare, sunt eligibile doar costurile de amortizare pe durata proiectului, calculate pe baza bunelor practici contabile;
    c) costurile pentru clădiri şi terenuri, în măsura şi pe durata utilizării acestora în cadrul proiectului de cercetare; în cazul clădirilor sunt considerate eligibile doar costurile de amortizare care corespund duratei proiectului de cercetare, calculate pe baza bunelor practici contabile; în cazul terenurilor, sunt eligibile costurile transferului comercial sau costurile de capital efectiv suportate;
    d) costuri pentru cercetare contractuală, pentru achiziţii de cunoştinţe tehnice şi de brevete sau de drepturi de utilizare a acestora din surse externe la preţul pieţei, în cazul în care tranzacţia a fost realizată obiectiv şi nu există niciun element de înţelegere secretă implicat, precum şi costuri aferente serviciilor de consultanţă şi serviciilor echivalente, folosite exclusiv pentru activitatea de cercetare;
    e) cheltuieli de regie suplimentare, implicate direct de proiectul de cercetare;
    f) alte costuri de exploatare, inclusiv costurile materialelor, consumabilelor şi ale altor produse similare suportate direct ca rezultat al activităţii de cercetare.

    (2) Toate costurile eligibile sunt alocate unei categorii specifice de cercetare şi dezvoltare.

    ART. 32
    Privind obţinerea şi validarea drepturilor de proprietate industrială pentru IMM, costurile eligibile sunt:
    a) toate costurile anterioare acordării dreptului în prima jurisdicţie, inclusiv costurile legate de pregătirea, depunerea şi examinarea cererii, precum şi costurile suportate pentru reînnoirea cererii înainte de acordarea dreptului;
    b) costurile pentru traducere şi alte costuri suportate pentru obţinerea sau validarea dreptului în alte jurisdicţii;
    c) costurile suportate pentru apărarea valabilităţii dreptului pe parcursul examinării oficiale a cererii şî a eventualelor proceduri de opoziţie, chiar dacă astfel de costuri intervin după recunoaşterea dreptului.


    ART. 33
    Pentru realizarea de studii tehnice de fezabilitate sunt eligibile costurile studiilor pregătitoare pentru activităţile de dezvoltare experimentală.

    ART. 34
    Pentru servicii de consultanţă în domeniul inovării şi pentru serviciile de sprijinire a inovării, costurile eligibile sunt:
    - pentru servicii de consultanţă în domeniul inovării, costurile cu: consultanţă managerială, asistenţă tehnologică, servicii de transfer de tehnologie, consultanţă în materie de achiziţia, protejarea şi comercializarea drepturilor de proprietate intelectuală şi pentru acordurile de acordare a licenţelor, activităţi de consiliere referitoare la utilizarea standardelor;
    – pentru servicii de sprijinire a inovării, costurile cu: spaţii de lucru, bănci de date, biblioteci tehnice, studii de piaţă, utilizarea de laboratoare, etichetarea, testarea şi certificarea calităţii.


    ART. 35
    Pentru închirierea de personal cu înaltă calificare sunt eligibile toate costurile de personal aferente închirierii şi încadrării în muncă a personalului cu înaltă calificare, pe o perioadă determinată de maximum 3 ani, inclusiv costurile aferente folosirii unei agenţii de recrutare şi indemnizaţia de deplasare pentru personalul detaşat/împrumutat. Costurile unor servicii de consultanţă prestate de personalul cu înaltă calificare, fără ca acesta să fie angajat la beneficiar, nu sunt eligibile.

    ART. 36
    Costurile eligibile în cadrul proiectelor pentru întreprinderi nou-create inovatoare vor fi prezentate ulterior în documentele aferente competiţiilor de proiecte.


    XII. Efectul stimulativ
    ART. 37
    Acordarea ajutorului trebuie să aibă ca rezultat intensificarea activităţilor de cercetare-dezvoltare şi inovare la nivelul beneficiarului. Efectul direct al ajutorului asupra activităţilor de CDI se va materializa în creşterea acestora în mărime, raza de acţiune, volum de cheltuieli şi viteză.

    ART. 38
    Ajutorul are efect stimulativ numai în cazul în care activităţile din cadrul proiectului au început după depunerea de către beneficiar a cererii de finanţare pentru obţinerea ajutorului. Efectul stimulativ nu este perturbat dacă înainte de depunerea cererii de finanţare beneficiarul a realizat pentru proiectul respectiv studii de fezabilitate pentru care nu solicită ajutor de stat.

    ART. 39
    Dacă sunt îndeplinite condiţiile menţionate în art. 38, efectul stimulativ este automat demonstrat pentru beneficiarii de tip IMM.

    ART. 40
    În cazul întreprinderilor mari, efectul stimulativ trebuie examinat de către autoritatea care administrează schema înaintea acordării ajutorului. În acest sens, aceasta verifică, înainte de acordarea ajutorului în cauză, în plus faţă de îndeplinirea condiţiei prevăzute la art. 38, dacă cererea de finanţare şi documentele însoţitoare conţin date suficiente din care să rezulte îndeplinirea a cel puţin unuia dintre următoarele criterii, în condiţiile acordării ajutorului de stat:
    a) o creştere substanţială a dimensiunii proiectului/activităţii ca urmare a ajutorului: creşterea costurilor totale ale proiectului (fără diminuarea cheltuielilor suportate de către beneficiar din fonduri proprii odată cu primirea ajutorului), comparativ cu situaţia în care nu s~a beneficiat de ajutor; creşterea numărului de angajaţi implicaţi în activităţile de CDI;
    b) o creştere substanţială a domeniului de aplicare a proiectului/activităţii ca urmare a ajutorului: creşterea numărului de rezultate obţinute pe proiect (brevete, publicaţii ştiinţifice, produse, procese şi servicii noi/îmbunătăţite etc); realizarea unui proiect mai ambiţios caracterizat de o probabilitate mai mare de impact ştiinţific sau tehnologic, dar şi de o probabilitate mai mare de eşec (legată de riscuri mai mari asumate prin proiectul de cercetare, de desfăşurarea pe termen lung a proiectului, de incertitudinea privind rezultatele acestuia);
    c) o creştere substanţială a valorii totale a cheltuielilor suportate de beneficiar pentru proiect/activitate ca urmare a ajutorului: creşterea cheltuielilor totale de CDI ale beneficiarului; creşterea bugetului angajat pentru proiect (fără o scădere corespunzătoare în bugetul altor proiecte); creşterea cheltuielilor de CDI ale beneficiarului ca procent din cifra totală de afaceri;
    d) o creştere substanţială a ritmului de finalizare a proiectului/activităţii în cauză: o perioadă mai scurtă de timp pentru terminarea proiectului în comparaţie cu acelaşi proiect realizat fără ajutor.



    XIII. Cumul
    ART. 41
    Cotele maxime de finanţare permise de această schemă se aplică indiferent de sursa fondurilor publice implicate: locală, regională, naţională sau comunitară.

    ART. 42
    Ajutorul este acordat în cadrul schemei doar pentru proiectele care nu sunt şi nu au fost finanţate înainte din alte fonduri publice, inclusiv ajutor de minimis, pentru aceleaşi costuri eligibile (în concordanţă cu declaraţiile pe propria răspundere ale beneficiarilor). Autoritatea care administrează schema trebuie să verifice respectarea acestei prevederi.


    XIV. Modalitatea de derulare a schemei
    ART. 43
    Înainte de acordarea de finanţare în cadrul schemei se va verifica respectarea tuturor criteriilor menţionate în schemă. Astfel, cererea de finanţare şi/sau, acolo unde este cazul, documentele însoţitoare ale acesteia vor conţine următoarele:
    - date economico-financiare prin care să se demonstreze că beneficiarul nu este "întreprindere în dificultate", conform definiţiei din art. 8 lit. d) şi e), şi declaraţie scrisă pe propria răspundere în acest sens;
    – declaraţie scrisă pe proprie răspundere, însoţită de documente corespunzătoare, în vederea verificării îndeplinirii condiţiilor prevăzute în art. 12;
    – sectorul/sectoarele în care se acordă ajutorul în cadrul schemei;
    – informaţii privind tipul de beneficiar (conform eligibilităţii beneficiarilor pe fiecare tip de proiect - cap. VI şi VIII). Pentru a demonstra calitatea de IMM, beneficiarul trebuie să completeze şi să anexeze cererii de finanţare o declaraţie cuprinzând informaţii cu privire la încadrarea unei întreprinderi la categoria IMM, conform anexei I la Regulamentul nr. 800/2008. Beneficiarul tip întreprindere nou-creată inovatoare va anexa la dosarul înaintat documente din care să rezulte că îndeplineşte condiţiile privind încadrarea în această categorie, aşa cum sunt precizate în art. 8 alin. (1);
    – declaraţie scrisă pe propria răspundere privind respectarea prevederilor referitoare la cumul;
    – activităţile şi costurile eligibile pe tipul de proiect pentru care se solicită ajutor de stat;
    – declaraţie scrisă pe propria răspundere a beneficiarului în vederea certificării efectului stimulativ, conform căreia nu a demarat proiectul pentru care solicită ajutor;
    – pentru întreprinderile mari, informaţii care să demonstreze efectul stimulativ conform cap. XII;
    – pentru întreprinderile mici, declaraţie pe propria răspundere că nu au mai primit ajutor pentru întreprinderi nou-create inovatoare, în cazul în care solicită un astfel de ajutor în temeiul prezentei scheme.


    ART. 44
    Procedura de implementare şi derulare a schemei se desfăşoară după cum urmează:
    a) lansarea apelului de proiecte;
    b) primirea şi înregistrarea cererilor de finanţare şi a documentelor însoţitoare;
    c) verificarea formală (verificarea conformităţii cererilor şi a documentelor însoţitoare, verificarea datelor din RPC) - numai proiectele care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare;
    d) verificarea eligibilităţii beneficiarilor - numai proiectele care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare;
    e) verificarea eligibilităţii proiectelor (inclusiv efectul stimulativ) - numai proiectele care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare;
    f) evaluarea şi selecţia proiectelor;
    g) întocmirea şi semnarea contractului de finanţare;
    h) depunerea cererii de rambursare, însoţită de documentele justificative;
    i) acordarea finanţării nerambursabile - se face de către Unitatea de plată a Programului operaţional sectorial "Creşterea Competitivităţii Economice", numai pe bază de documente justificative, după verificarea cheltuielilor;
    j) monitorizarea implementării proiectelor conform prevederilor contractuale.

    ART. 45
    Autoritatea care administrează schema verifică îndeplinirea criteriilor de eligibilitate ale beneficiarilor prevăzute în cap. VI şi VIII, eligibilitatea proiectelor conform capitolelor VII şi XII, precum şi eligibilitatea activităţilor şi costurilor în conformitate cu prevederile cap. X şi XI.

    ART. 46
    Dacă se solicită ajutor de stat pentru obţinerea şi validarea drepturilor de proprietate industrială, se verifică dacă potenţialul beneficiar este întreprindere mică sau mijlocie, precum şi tipul de activitate ce a condus la generarea dreptului de proprietate industrială.

    ART. 47
    (1) Dacă se solicită ajutor de stat pentru procurarea de servicii de consultanţă în domeniul inovării şi de servicii de sprijinire a inovării, se verifică următoarele:
    - potenţialul beneficiar este o întreprindere mică sau mijlocie;
    – ajutorul nu depăşeşte maximum 200.000 euro per beneficiar pe orice perioadă de 3 ani.

    (2) În contract se va specifică dacă serviciile sunt achiziţionate de la un prestator de servicii certificat la nivel naţional sau european sau, în caz că nu e îndeplinită această condiţie, se prevede că ajutorul nu acoperă decât cel mult 75% din costurile eligibile.
    (3) Prin contract beneficiarul se va angaja să cumpere serviciile la preţul pieţei.

    ART. 48
    Dacă se solicită ajutor de stat pentru închirierea pe perioadă determinată de personal cu înaltă calificare, se verifică dacă potenţialul beneficiar este întreprindere mică sau mijlocie. Se verifică, de asemenea, dacă personalul cu înaltă calificare este angajat pe o funcţie nou-creată, dacă va desfăşura activităţi de CDI pentru beneficiar şi dacă a lucrat anterior cel puţin 2 ani în activităţi de CDI în organizaţia de cercetare sau întreprinderea mare de unde provine. Nu este permis ca personalul cu înaltă calificare să înlocuiască pe post un alt angajat al beneficiarului. Nu se finanţează costurile aferente serviciilor de consultanţă furnizate de consultanţii externi.

    ART. 49
    (1) Dacă se solicită ajutor de stat pentru o întreprindere nou-creată inovatoare, se verifică îndeplinirea simultană a următoarelor condiţii:
    - potenţialul beneficiar este o întreprindere mică, cu o vechime mai mică de 6 ani la momentul acordării ajutorului;
    – potenţialul beneficiar are caracter inovator, demonstrat prin faptul că valoarea cheltuielilor pentru cercetare-dezvoltare a reprezentat cel puţin 15% din costurile totale de operare în cel puţin unul dintre ultimii 3 ani care precedă acordarea finanţării (dacă întreprinderea este de curând înfiinţată şi nu există o situaţie financiară care să demonstreze acest lucru, este necesar un audit financiar extern pentru perioada fiscală curentă care să verifice respectarea acestei condiţii);
    – potenţialul beneficiar nu a mai primit niciodată ajutor de stat pentru întreprinderea nou-creată inovatoare.

    (2) Ajutorul de stat pentru întreprindere nou-creată inovatoare se acordă o singură dată în perioada în care beneficiarul îndeplineşte condiţiile de întreprindere nou-creată inovatoare. Beneficiarul nu poate primi nicîun alt tip de ajutor timp de 3 ani de la acordarea ajutorului pentru întreprindere nou-creată inovatoare, cu excepţia ajutoarelor de CDI sau de capital de risc exceptate de la notificare.

    ART. 50
    Criteriile de evaluare pentru proiectele finanţate prin schemă vizează:
    - relevanţa ştiinţifică şi impactul economic al proiectului;
    – calitatea şi maturitatea proiectului;
    – sustenabilitatea proiectului şi capacitatea de implementare şi operaţionalizare.



    XV. Raportarea şi monitorizarea
    ART. 51
    Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurenţei o fişă de informaţii referitoare la prezenta schemă de ajutor de stat, în forma prevăzută în anexa III la Regulamentul nr. 800/2008, în vederea transmiterii către Comisia Europeană în termen de 20 de zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei scheme. Aceste informaţii vor fi publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi pe site-ul Comisiei.

    ART. 52
    În vederea asigurării transparenţei şi a unui control eficient al ajutoarelor de stat, furnizorul de ajutor de stat şi autoritatea care administrează schema vor aplica prevederile art. 18 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007, şi vor transmite Consiliului Concurenţei rapoarte anuale privind schema de ajutor de stat instituită de prezenta decizie, în vederea transmiterii acestora Comisiei Europene, conform cu Regulamentul CE nr. 659/1999 şi cu Regulamentul CE nr. 794/2004.

    ART. 53
    Schema de ajutor de stat va fi publicată integral pe site-ul furnizorului de ajutor de stat la adresa www.minind.ro şi pe pagina autorităţii care administrează schema la adresa www.mct.ro şi nu se va implementa înainte de publicare.

    ART. 54
    Furnizorul de ajutor de stat şi autoritatea care administrează schema vor păstra evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată de 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza prezentei scheme. Această evidenţă trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în domeniul ajutorului de stat, inclusiv informaţii privind tipul de beneficiar, efectul stimulativ, costurile eligibile şi intensitatea ajutorului.

    ART. 55
    (1) Furnizorul are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se impun.
    (2) Furnizorul are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzut de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional.

    ART. 56
    Furnizorul va transmite Consiliului Concurenţei informaţiile cuprinse în anexa II la Regulamentul nr. 800/2008 pentru fiecare alocare specifică de ajutor pentru activităţi de cercetare industrială şi dezvoltare experimentală, acordată în baza prezentei scheme, ce depăşeşte 3 milioane euro, pentru a fi transmise Comisiei Europene în termen de 20 de zile lucrătoare de la acordarea respectivului ajutor.

    ART. 57
    Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va transmite Comisiei Europene, prin Consiliul Concurenţei, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor acestei scheme de ajutor de stat.

    ART. 58
    Autoritatea care administrează schema are obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de stat, în formatul şi în termenul solicitat de către acesta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului conform prezentului capitol.



    ----------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016