Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENTUL nr. 11/1997  cu privire la controlul respectarii dispozitiilor legale in domeniul valorilor mobiliare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENTUL nr. 11/1997 cu privire la controlul respectarii dispozitiilor legale in domeniul valorilor mobiliare

EMITENT: COMISIA NATIONALA A VALORILOR MOBILIARE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 327 din 25 noiembrie 1997
CAP. 1
Prevederi generale; definiţii

ART. 1
Prin prezentul regulament, Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare stabileşte normele şi procedurile pentru asigurarea respectãrii dispoziţiilor legale şi a regulamentelor C.N.V.M., precum şi punerea în aplicare a mãsurilor preventive şi sanctionatorii în domeniul valorilor mobiliare.
ART. 2
Prin decizie, C.N.V.M. deleagã şi revoca atribuţii ale sale privind controlul şi ancheta participanţilor de pe piata de capital cãtre Departamentul de control şi ancheta, care funcţioneazã în cadrul acesteia.
ART. 3
În înţelesul prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificatii:
a) C.N.V.M. - Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, autoritatea administrativã competenta în domeniul pieţei de valori mobiliare, care îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu dispoziţiile <>cap. II din Legea nr. 52/1994 , precum şi cu celelalte acte normative elaborate în domeniu;
b) D.C.A. - Departamentul de control şi ancheta din cadrul C.N.V.M.;
c) director - persoana desemnatã de cãtre C.N.V.M. ca fiind conducãtorul D.C.A.;
d) personal - angajaţii C.N.V.M., fãrã membrii acesteia;
e) agent de control-ancheta (denumit agent) - persoana fizica din cadrul personalului C.N.V.M./D.C.A. (controlori de valori mobiliare, anchetatori) care exercita atribuţiile ce revin, conform art. 4 din prezentul regulament, acestui departament;
f) persoana vizata - persoana fizica, juridicã, precum şi oricare alta entitate care se supune autoritãţii C.N.V.M.;
g) acţiune - una, mai multe sau urmãtoarele acte şi/sau operaţiuni efectuate de D.C.A.: investigaţii, anchete, inspecţii, verificãri, prezentarea de documente, situaţii şi informaţii, audieri, interdicţii, mãsuri conservatorii şi alte mãsuri dispuse în temeiul dispoziţiilor actelor normative incidente în domeniul valorilor mobiliare.

CAP. 2
Atribuţiile D.C.A.

ART. 4
D.C.A. are, prin prezentul regulament, urmãtoarele atribuţii:
a) exercita controlul respectãrii prevederilor legale privind valorile mobiliare, ca activitate continua;
b) efectueazã anchete şi investigaţii în cazurile în care sunt semnalate situaţii de încãlcare a legii de cãtre persoane vizate;
c) verifica registre, corespondenta şi orice fel de acte şi evidente ale persoanelor vizate;
d) exercita inspecţii programate, anunţate şi inopinate la persoanele vizate;
e) desfãşoarã activitãţi conform competentei sale, în scopul prevenirii unor eventuale fraude sau nereguli pe piata de capital;
f) întocmeşte, direct sau prin agenţi de control-ancheta, în cursul desfãşurãrii acţiunilor, acte administrative prin care se dispun sau se propun diferite mãsuri;
g) realizeazã supravegherea şi controlul ierarhic asupra activitãţii agenţilor de control-ancheta;
h) sesizeazã alte organe şi instituţii ale statului cu atribuţii asemãnãtoare (Ministerul Public, Poliţia, Garda financiarã), în cazul în care apreciazã incidenta competentei acestora, şi colaboreazã cu ele în vederea soluţionãrii eficiente a acestor cazuri;
i) primeşte sesizãrile organelor şi entitatilor mai sus menţionate, când acestea sunt de competenta C.N.V.M.;
j) verifica sesizãrile, informaţiile şi reclamaţiile primite spre soluţionare, potrivit competentei sale, luând sau propunand mãsurile de rigoare;
k) cerceteazã cauzele, mijlocele şi metodele de utilizat în încãlcãrile cele mai frecvente, centralizeazã şi coreleazã datele astfel obţinute, în vederea stabilirii de mãsuri cu caracter general şi normativ, precum şi a politicii generale a C.N.V.M. în domeniu;
l) desfãşoarã orice alte activitãţi prevãzute de lege şi de actele C.N.V.M., cu caracter normativ, care intra în competenta sa.
ART. 5
În vederea exercitãrii atribuţiilor cu care este însãrcinat, D.C.A. poate dispune, asupra persoanelor vizate, urmãtoarele:
a) efectuarea de anchete, inspecţii, verificãri şi alte investigaţii preliminare;
b) prezentarea de documente, situaţii şi informaţii stocate pe suport fizic, magnetic şi de orice alta natura;
c) audieri;
d) luarea de mãsuri conservatorii
e) alte mãsuri care intra în competenta sa, conform atribuţiilor enumerate la art. 4.
ART. 6
D.C.A., în baza delegarii de putere, este competent sa emita, în numele C.N.V.M., acte individuale de sancţionare cu amenda, avertisment verbal şi scris a persoanelor vizate.
Actele vor fi semnate de director, semnatura sa fiind opozabilã terţilor.

CAP. 3
Acţiunile privind descoperirea şi investigarea încãlcãrii legii

ART. 7
Activitatea de descoperire şi de investigare a încãlcãrii legii revine C.N.V.M., care acţioneazã prin personalul de control de specialitate, împuternicit în acest scop potrivit <>Legii nr. 52/1994 privind valorile mobiliare şi bursele de valori, Ordonanţei Guvernului nr. 24/1993 privind reglementarea constituirii şi functionarii fondurilor deschise de investiţii şi a societãţilor de investiţii financiare ca instituţii de intermediere financiarã, coroborate cu prevederile şi dispoziţiile incidente.
ART. 8
C.N.V.M./D.C.A. dispune, prin ordonanta, efectuarea de investigaţii, din oficiu sau la sesizare prin orice mijloace, privind o posibila încãlcare a legii şi a reglementãrilor în domeniul valorilor mobiliare.
ART. 9
C.N.V.M. poate delega ca anumite investigaţii sa fie efectuate de un organism de autoreglementare (O.A.R.), acesta fiind obligat sa le aducã la îndeplinire în condiţiile legii şi ale prezentului regulament. În acest caz, O.A.R. preia atribuţiile D.C.A. pentru investigatia respectiva.
ART. 10
Acţiunea este confidenţialã pe tot parcursul sau de la declansare pana la rãmânerea definitiva a ordonanţelor prin care s-au dispus mãsuri, inclusiv de sancţionare.
Dosarele acţiunilor sunt confidenţiale şi se supun regimului legal al secretului de serviciu. Accesul la documentele conţinute, la analizele şi la constatãrile C.N.V.M. se face în regimul stabilit de cãtre aceasta.
ART. 11
Acţiunea se desfãşoarã pe mai multe etape, astfel:
1. Emiterea ordonanţei prin care se desfãşoarã acţiunea.
2. Delegarea agentului care efectueazã acţiunea.
3. Emiterea ordonanţei pentru audierea persoanei vizate, în cazul acţiunilor desfãşurate la sediul C.N.V.M.
4. Notificarea, în cazul acţiunilor programate sau anunţate, desfãşurate la domiciliul/sediul persoanei vizate.
5. Studierea, cercetarea şi verificarea actelor, dosarelor şi oricãrui alt document care are legatura cu obiectul acţiunii.
6. În cazul luãrii de mãsuri conservatorii, precum ridicarea de documente sau titluri, agenţii vor întocmi un proces-verbal care sa consemneze acest fapt.
7. În cazul sãvârşirii unei infracţiuni în legatura cu valorile mobiliare, agenţii vor lua declaraţii de la fãptuitor şi de la martori, vor retine corpurile delicte, vor evalua pagubele, vor lua şi alte mãsuri considerate necesare, pe care le vor consemna într-un proces-verbal (art. 214 din Codul de procedura penalã, republicat), şi vor inainta dosarul organelor de cercetare penalã.
8. În timpul desfãşurãrii acţiunii, agenţii pot întocmi note declarative, chestionare, note de audiere constând în rãspunsurile persoanelor vizate la întrebãrile formulate de agent. În cazul în care persoanele vizate nu pot sau nu vor sa rãspundã la întrebãrile formulate, se va consemna acest lucru în actul de finalizare a acţiunii.
9. În cazul în care se constata sãvârşirea unor fapte contravenţionale prevãzute de lege, se întocmeşte un proces-verbal de constatare, cu consemnarea faptelor sãvârşite, a normei legale incalcate, precum şi a încadrãrii juridice a faptei. Procesul-verbal de constatare se trimite de îndatã organului competent, dupã caz, directorului D.C.A., C.N.V.M. sau judecãtoriei, care aplica sancţiunea potrivit legii.
10. Acţiunea se finalizeazã prin întocmirea unui raport de investigatie, control-ancheta, care cuprinde:
a) consemnarea constatãrilor rezultate pe parcursul desfãşurãrii acţiunii;
b) propuneri privind luarea de mãsuri, inclusiv de sancţionare.
11. Pe baza propunerii de sancţionare cuprinsã în raportul asupra investigatiei şi/sau în procesul-verbal de constatare şi în dosarul cauzei, D.C.A. emite, în temeiul delegarii de competenta, o ordonanta prin care dispune sancţionarea cu amenda, avertisment verbal sau scris.
ART. 12
Acţiunile pot fi programate, anunţate sau inopinate.
Acţiunile se declanseaza printr-o ordonanta emisã de cãtre C.N.V.M., pe care persoana vizata o va inregistra în evidentele sale.
ART. 13
Acţiunile se efectueazã de cãtre agenţii desemnaţi de cãtre director şi împuterniciţi în acest scop de cãtre C.N.V.M. printr-o decizie distinctã. Acţiunile se pot desfasura individual sau în echipa.
ART. 14
Când se dispune declanşarea unei investigaţii, C.N.V.M., la propunerea directorului D.C.A., va stabili echipa de investigatie şi va desemna agentul responsabil pentru întocmirea raportului de investigatie control-ancheta, agent care instrumenteaza toate actele procedurii de investigatie şi propune C.N.V.M. sau directorului luarea mãsurilor care sunt de competenta acestora. Agentul este rãspunzãtor, în continuare, de urmãrirea executãrii mãsurilor dispuse şi de arhivarea dosarului.
ART. 15
Acţiunea constând în efectuarea de investigaţii, anchete, verificãri se desfãşoarã dupã urmãtoarea procedura:
1. cercetarea preliminarã a unei posibile încãlcãri;
2. solicitarea de informaţii, documente, situaţii;
3. investigatia propriu-zisa şi consultarea terţilor;
4. raportul asupra investigatiei;
5. audierea;
6. luarea de mãsuri.
ART. 16
Cercetarea preliminarã
D.C.A., primind o plângere, o informaţie sau o sesizare, verifica dacã aceasta prezintã suficient temei de fapt şi de drept pentru a justifica declanşarea unei investigaţii.
Dacã plângerea sau sesizarea nu prezintã date relevante pentru a justifica declanşarea unei acţiuni, D.C.A. îi comunica aceasta în scris autorului, cu precizarea motivelor, în termen de 30 de zile de la data înregistrãrii sesizãrii sau plângerii.
Când sesizarea sau plângerea este intemeiata, D.C.A. va inainta un memorandum, solicitând C.N.V.M. declanşarea investigatiei.
ART. 17
Solicitarea de informaţii, documente, situaţii
Persoanele vizate au urmãtoarele obligaţii:
a) sa punã la dispoziţie D.C.A./C.N.V.M., în momentul cererii, documentele de contabilitate, documentele specifice activitãţii de tranzactionare, procesele-verbale, situaţiile, corespondenta şi orice fel de acte sau informaţii cerute de cei îndreptãţiţi conform acestui regulament şi celorlalte acte normative incidente în domeniu;
b) sa permitã verificarea valorilor mobiliare pe care le administreazã sau pe care le au în custodie ori depozit;
c) sa furnizeze informaţii şi explicaţii reale şi exacte, verbal sau în scris, în legatura cu acţiunea derulata de D.C.A.
Explicaţiile verbale pot fi date la sediul persoanei vizate sau la sediul C.N.V.M., sub forma de audieri. În acest din urma caz, persoanele vizate sunt obligate sa se prezinte la locul şi la data indicate în ordonanta emisã de D.C.A./C.N.V.M.
În cazul în care, în ordonanta emisã şi comunicatã persoanei juridice sau altei entitãţi, se indica şi o persoana fizica, angajata în cadrul acelei persoane juridice sau entitãţi, trebuie sa se prezinte exclusiv acea persoana fizica, solicitatã prin ordonanta, pentru desfãşurarea audierii, sub sancţiunea luãrii de mãsuri administrative impotriva persoanei juridice sau entitatii;
d) sa permitã agenţilor aflaţi în exerciţiul funcţiunii executarea în bune condiţii a acţiunilor declansate în conformitate cu legea şi cu actele cu caracter normativ ale C.N.V.M., neobstructionandu-le în nici un fel şi asigurând sprijinul şi condiţiile necesare desfãşurãrii optime a acestora;
e) sa permitã accesul la documente, fãrã a se putea invoca caracterul de "secret" sau "confidenţial" al unor asemenea documente, date şi informaţii.
Agenţii, primind acces la documentele, datele şi informaţiile menţionate, sunt obligaţi sa respecte cu stricteţe caracterul secret al respectivelor documente.
ART. 18
Investigatia propriu-zisa
Agenţii abilitaţi în baza legii şi special împuterniciţi pot sa efectueze anchete la sediul şi/sau la fata locului, sa solicite declaraţii, orice documente necesare îndeplinirii misiunii, sa sigileze, sa ridice registre şi orice documente, eliberand persoanei supuse investigatiei copii de pe originale, ori sa obţinã copii, lãsând originalele persoanei respective.
Agentul este împuternicit sa efectueze inspecţii inopinate, al cãror rezultat va fi consemnat, dupã caz, într-un raport şi/sau proces-verbal de constatare, fiind autorizat sa primeascã la convocare sau la fata locului informaţii şi justificãri.
ART. 19
Raportul asupra investigatiei
Agentul desemnat conform art. 14 întocmeşte sau coordoneazã întocmirea raportului asupra investigatiei control-ancheta, în care va consemna cel puţin datele menţionate la art. 25 pct. 7 sau, dupã caz, pct. 6 din prezentul regulament.
Când în timpul investigatiilor se constata ca s-au sãvârşit contravenţii, agentul va întocmi de îndatã proces-verbal de constatare şi va consemna acest fapt în raportul asupra investigatiei control-ancheta.
În cazul în care, în urma investigatiei, s-au constatat numai contravenţii, raportul asupra investigatiei control-ancheta va fi şi proces-verbal de constatare.
Raportul asupra investigatiei control-ancheta va fi comunicat pãrţilor în cauza, cu solicitarea ca, pana la o anumitã data, persoanele vizate sa comunice agenţilor observaţiile lor în scris.
ART. 20
Termenul pentru comunicarea observaţiilor de cãtre persoanele vizate va fi stabilit de la caz la caz, avându-se în vedere complexitatea anchetelor, şi nu va fi mai scurt de 3 zile de la data primirii raportului asupra investigatiei control-ancheta. Acest termen poate fi prelungit cu acordul C.N.V.M./D.C.A., la cererea partii care invoca motive întemeiate privind împrejurarea în care se afla.
ART. 21
Agentul responsabil va preda directorului D.C.A. raportul asupra investigatiei control-ancheta, cuprinzând observaţiile persoanelor vizate, rãspunsul agenţilor la obiecţiile fãcute, mãsurile şi, dupã caz, sancţiunile propuse, împreunã cu dosarul complet al cauzei. Dosarul cauzei consta în toate actele întocmite pe parcursul desfãşurãrii acţiunii.
ART. 22
Directorul D.C.A., primind raportul şi dosarul, verifica actele întocmite, faptele constatate şi mãsurile propuse de agenţi, dupã care, dacã acestea sunt în deplina conformitate cu legea, va emite, în temeiul delegarii de putere, o ordonanta prin care va dispune sancţionarea cu amenda a persoanelor vizate respective sau, dupã caz, va inainta C.N.V.M. dosarul însoţit de un memorandum cuprinzând punctul de vedere al D.C.A.
ART. 23
Dacã persoana vizata face parte, în calitate de membru sau de persoana asociata, dintr-un organism de autoreglementare, un exemplar al ordonanţei prin care se dispun mãsuri de sancţionare va fi trimis şi respectivului organism.
ART. 24
În cazul în care, datoritã gravitatii situaţiei, mãsurile acţiunilor se impun a fi aplicate în mod urgent, C.N.V.M. va emite, în nume propriu, ordonanta prin care dispune sancţionarea cu amenda.
Nefiind emisã în temeiul unei delegari de putere, o astfel de ordonanta a C.N.V.M. va putea fi atacatã, cu contestaţie, în 15 zile de la comunicare la judecãtoria competenta.

CAP. 4
Conţinutul actelor de control-ancheta

ART. 25
Actele de control-ancheta vor cuprinde cel puţin urmãtoarele:
1. Ordonanta de începere a acţiunii conţine:
-----------------------------------------
a) denumirea instituţiei C.N.V.M.;
b) temeiul legal al emiterii ordonanţei;
c) tipul acţiunii;
d) conţinutul acţiunii;
e) numele/denumirea persoanei vizate, subiect al acţiunii;
f) data emiterii actului;
g) semnatura preşedintelui C.N.V.M. şi ştampila instituţiei.
2. Ordonanta de audiere conţine:
-----------------------------
a) denumirea instituţiei C.N.V.M. şi a D.C.A.;
b) actul individual în baza cãruia este emisã ordonanta de audiere;
c) temeiul legal al emiterii citaţiei;
d) numele şi adresa completa a persoanei vizate citate;
e) calitatea în care este audiatã persoana vizata;
f) scopul în vederea cãruia este audiatã;
g) ora, ziua, luna, anul şi locul de înfãţişare, precum şi invitarea celui audiat sa se prezinte la data şi locul indicate în ordonanta, cu menţionarea consecinţelor legale în caz de neprezentare;
h) data emiterii ordonanţei de audire;
i) semnatura preşedintelui C.N.V.M., respectiv a directorului D.C.A., şi ştampila instituţiei.
3. Notificarea conţine:
--------------------
a) denumirea instituţiei C.N.V.M., şi a D.C.A.;
b) perioada în care se va desfasura acţiunea;
c) actul individual în baza cãruia este emisã notificarea;
d) numele şi adresa completa a persoanei vizate notificate;
e) domeniul acţiunii;
f) indicarea documentelor sau a titlurilor ori a categoriei de documente sau titluri ce urmeazã a fi pregãtite spre a fi controlate de cãtre agenţii delegaţi;
g) data emiterii notificãrii;
h) semnatura directorului D.C.A.
4. Procesul-verbal de ridicare de documente, titluri sau obiecte conţine:
----------------------------------------------------------------------
a) denumirea instituţiei C.N.V.M. şi a D.C.A;
b) data şi locul încheierii;
c) numele, prenumele şi calitatea celui care îl încheie;
d) actul individual în baza cãruia este întocmit procesul-verbal;
e) numele, prenumele, domiciliul, seria şi numãrul actului de identitate ale persoanei fizice vizate de la care s-au ridicat documentele sau titlurile;
f) denumirea şi adresa persoanei juridice sau entitatii colective în cadrul cãreia persoana fizica vizata îşi desfãşoarã activitatea, funcţia detinuta în cadrul acesteia;
g) descrierea documentelor, a titlurilor sau a obiectelor care fac obiectul ridicãrii, indisponibilizarii;
h) semnãturile agenţilor şi semnatura persoanei fizice vizate, pe fiecare pagina a actului; în caz de refuz de semnare, agentul va consemna acest lucru, precum şi motivul refuzului.
5. Notele declarative, chestionarele, procesele-verbale de audiere conţin:
-----------------------------------------------------------------------
a) denumirea instituţiei C.N.V.M. şi a D.C.A.;
b) data şi locul încheierii;
c) actul individual în baza cãruia se întocmeşte documentul şi temeiul legal al acestuia;
d) formularea intrebarilor şi numãrul lor;
e) consemnarea raspunsurilor/refuzului de a rãspunde al persoanei fizice vizate;
f) semnatura agentului şi a persoanei fizice vizate, pe fiecare pagina a actului.
6. Procesul-verbal de constatare conţine:
--------------------------------------
a) denumirea instituţiei C.N.V.M. şi a D.C.A;
b) data şi locul încheierii;
c) numele, prenumele şi calitatea celui care îl încheie;
d) actul individual în baza cãruia este încheiat procesul-verbal;
e) temeiul legal al întocmirii procesului-verbal;
f) descrierea faptei sãvârşite, data când a fost sãvârşitã fapta, cu indicarea normei juridice incalcate şi a actului normativ care o stabileşte;
g) numele, prenumele, domiciliul, seria şi numãrul actului de identitate şi funcţia, în cadrul persoanei juridice sau entitatii colective vizate, ale persoanei fizice vizate care a sãvârşit fapta, sau denumirea, sediul şi reprezentantul legal al entitatii colective, în cazul când fapta a fost sãvârşitã de cãtre o astfel de entitate;
h) mãsurile care s-au dispus în timpul cercetãrilor. Dacã prin sãvârşirea unei contravenţii s-a produs o paguba patrimonialã unei terţe persoane, contravenientul va fi obligat şi la repararea prejudiciilor patrimoniale cauzate prin fapta ce constituie contravenţie, potrivit <>art. 112 alin. 2 din Legea nr. 52/1994 .
Dacã fapta este imputabilã mai multor persoane sunt ţinute, solidar, la repararea prejudiciului cauzat;
i) obiecţiile persoanei fizice vizate, consideratã responsabilã, cu privire la faptele consemnate în procesul-verbal;
j) semnãturile agentului şi ale persoanei fizice vizate sau ale reprezentantului persoanei juridice ori al altei entitãţi colective vizate, subiect al constatãrii, pe fiecare pagina a actului. În caz de refuz de semnare, agentul va consemna acest lucru, precum şi motivul refuzului, confirmat prin semnatura de cãtre un martor.
7. Raportul asupra investigatiei control-ancheta conţine:
------------------------------------------------------
a) denumirea instituţiei C.N.V.M. şi a D.C.A;
b) data încheierii;
c) numele, prenumele şi calitatea celui/celor care îl întocmeşte (întocmesc);
d) perioada în care s-a desfãşurat acţiunea;
e) numele/denumirea persoanei vizate care a fãcut obiectul desfãşurãrii acţiunii;
f) actul individual prin care s-a declansat acţiunea;
g) temeiul legal al întocmirii raportului;
h) descrierea pe scurt a momentelor acţiunii;
i) constatãrile fãcute şi mãsurile luate pe parcursul desfãşurãrii acţiunii;
j) propunerile agentului/echipei de agenţi pentru luarea de mãsuri privind persoana vizata.
La raportul de constatare se anexeazã toate actele încheiate pe parcursul desfãşurãrii acţiunii, cu menţionarea lor.
8. Ordonanta prin care se aplica sau se dispun mãsuri cuprinde:
------------------------------------------------------------
a) denumirea instituţiei C.N.V.M. şi a D.C.A;
b) temeiul legal al emiterii ordonanţei;
c) numele/denumirea persoanei vizate;
d) numãrul şi data procesului-verbal de constatare şi/sau ale raportului asupra investigatiei controlul-ancheta pe baza cãruia s-a emis ordonanta;
e) indicarea incalcarilor şi a faptelor sãvârşite ce constituie contravenţii;
f) dispoziţiile legale incalcate prin faptele sãvârşite;
g) mãsura aplicatã, temeiul legal al aplicãrii acesteia şi termenul pana la care se aduce la îndeplinire;
h) termenul, prevãzut de lege, în interiorul cãruia persoana vizata sau contravenientul poate ataca actul în fata C.N.V.M.;
i) data emiterii ordonanţei;
j) semnatura preşedintelui C.N.V.M./directorului D.C.A şi ştampila instituţiei.

CAP. 5
Cãile de atac impotriva actelor privind investigaţiile control-ancheta

ART. 26
Comunicarea actelor individuale ale C.N.V.M./D.C.A. persoanelor vizate se face în oricare dintre urmãtoarele modalitãţi:
a) direct sau prin membrii personalului care au asemenea atribuţii;
b) prin posta, cu pãstrarea recipisei de trimitere;
c) prin fax, cu pãstrarea confirmãrii de primire a facsimilului.
Ordonanta prin care se aplica mãsuri, precum şi o copie de pe procesul-verbal se comunica, prin grija D.C.A., persoanei vizate şi celorlalte persoane prevãzute de lege, în termen de 30 de zile de la data aplicãrii sancţiunii.
ART. 27
Ordonanta de sancţionare, emisã de D.C.A. în exercitarea delegarii de putere, poate fi atacatã cu contestaţie la C.N.V.M., în termen de 15 zile de la data comunicãrii ei persoanei vizate.
ART. 28
C.N.V.M. va soluţiona contestaţia legal introdusã în termen de 30 de zile de la primirea acesteia.
ART. 29
Înainte de soluţionarea prin decizie a contestaţiei, C.N.V.M. poate dispune, la cerere sau din oficiu, suspendarea efectelor ordonanţei atacate.
ART. 30
În cursul soluţionãrii, C.N.V.M. va dispune audierea agentului sau a directorului D.C.A. şi va putea ordonã organizarea unei audieri a contestatarului.
ART. 31
Dupã verificarea legalitãţii, temeiniciei şi oportunitãţii ordonanţei atacate, C.N.V.M. va putea confirma, modifica sau anula conţinutul acesteia. C.N.V.M. se pronunţa prin decizie motivatã. Plângerea impotriva acestei decizii se depune la C.N.V.M., respectiv la D.C.A. în termen de 15 zile de la comunicare.
Plângerile formulate împreunã cu dosarul cauzei, se transmit de îndatã instanţei competente sa soluţioneze cauza.
Impotriva ordonanţelor prin care se aplica amenzi cominatorii se poate face plângere, în termen de 15 zile de la luarea la cunostinta, la C.N.V.M., care se pronunţa prin decizie motivatã.
Deciziile pot fi atacate în termen de 30 de zile de la comunicare la Curtea de apel - Secţia de contencios administrativ.
ART. 32
În cazul în care contestatarului face parte, în calitate de membru sau de persoana asociata, dintr-un organism de autoreglementare, un exemplar al deciziei de confirmare, de modificare sau de anulare a ordonanţei prin care se aplica mãsuri sanctionatorii va fi trimis şi respectivului organism.
ART. 33
Decizia prin care C.N.V.M. hotãrãşte cu privire la contestaţia introdusã impotriva ordonanţei de sancţionare, dispusã în exercitarea delegarii de putere, precum şi ordonanta emisã direct de C.N.V.M. în condiţiile art. 24, pot fi atacate la instanţele judecãtoreşti competente, cerandu-se anularea actului considerat nelegal şi netemeinic, în termen de 15 zile de la comunicare.
Persoanele vizate se pot adresa instanţei numai dupã parcurgerea etapei administrative prevãzute în prezentul regulament, respectiv dupã comunicarea deciziei C.N.V.M. ori dupã nesoluţionarea de cãtre C.N.V.M. a contestaţiei în termenul prevãzut la art. 28.

CAP. 6
Audierea contestatarului

ART. 34
În vederea desfãşurãrii audierii contestatarului, C.N.V.M. va delega pe directorul D.C.A. sa organizeze şi sa conducã aceasta activitate.
ART. 35
Audierea persoanei vizate contestatare va avea loc ori de câte ori cel puţin una dintre pãrţi, respectiv C.N.V.M. sau persoana vizata contestatara, solicita acest lucru.
Primind contestaţia în care contestatarul solicita audiere, C.N.V.M. va înştiinţa, de îndatã, pe directorul D.C.A. sa înceapã procedurile privind desfãşurarea acesteia.
ART. 36
La propunerea directorului D.C.A., C.N.V.M. va desemna persoanele care vor face parte din completul de audiere, precum şi pe conducãtorul acestuia. Numãrul membrilor completului trebuie sa fie impar.
Membrii completului de audiere vor fi desemnaţi din rândul personalului C.N.V.M.
ART. 37
Dupã stabilirea completului şi a datei desfãşurãrii audierii, C.N.V.M. va dispune citarea prin ordonanta a contestatarului.
Audierea se va desfasura la sediul C.N.V.M.
ART. 38
Audierea se face doar în prezenta membrilor completului de audiere, a agentului care a întocmit raportul asupra investigatiei control-ancheta, a contestatarului şi, eventual, a altor persoane vizate, citate de C.N.V.M. şi care au legatura sau cunostinta despre cazul supus rezolvarii, nefiind publica.
Alãturi de persoanele prevãzute la alineatul precedent, la audiere va participa, fãrã a avea un rol activ, şi o persoana care va consemna dezbaterile în procesul-verbal al şedinţei, persoana care va fi secretarul respectivei şedinţe.
Contestatarul are dreptul de a fi asistat sau reprezentat de un apãrãtor.
ART. 39
Desfãşurarea audierii se face în scopul verificãrii legalitãţii şi a temeiniciei ordonanţei prin care s-au aplicat mãsuri, inclusiv de sancţionare, motiv pentru care pot fi puse în discuţie orice chestiuni care ar duce la stabilirea adevãrului.
Şedinţa de audiere este condusã de cãtre persoana desemnatã.
Întrebãrile referitoare la cazul în discuţie pot fi formulate de cãtre oricare dintre membrii completului de audiere şi sunt consemnate, împreunã cu rãspunsurile contestatarului, în procesul-verbal al şedinţei.
ART. 40
Şedinţa de audiere se considera încheiatã în momentul citarii contestatarului, în vederea semnãrii la sediul C.N.V.M. a procesului-verbal al şedinţei de audiere. Semnãturile conducatorului audierii şi contestatarului se vor aplica pe fiecare pagina a înscrisului.
Înainte de semnare, contestatarului i se va citi conţinutul procesului-verbal.
ART. 41
În baza procesului-verbal al audierii, conducãtorul şedinţei va întocmi, în termen de 15 zile de la încheierea acestuia, un memorandum conţinând o sinteza a dezbaterilor, încheiatã cu hotãrârea formulatã de membrii completului de audiere privind legalitatea şi temeinicia mãsurilor dispuse.
ART. 42
Memorandumul şi procesul-verbal de audiere prevãzute la articolul precedent se vor inainta la C.N.V.M., împreunã cu dosarul cauzei în vederea soluţionãrii contestaţiei.
Hotãrârea completului de audiere este consultativa pentru C.N.V.M.

CAP. 7
Modalitãţi de plata a amenzilor şi urmãrirea executãrii

ART. 43
Sumele reprezentând amenzi cu titlu de sancţiune sau amenzi cominatorii, stabilite prin ordonanta de sancţionare, se achitã de cãtre contravenient prin ordin de plata printr-o societate bancarã, ca venit la bugetul de stat, în contul administraţiei financiare, indicat în actul de sancţionare, în termen de 15 zile de la comunicarea actului.
O copie de pe dovada achitãrii amenzii se transmite, în maximum 15 zile de la aplicarea amenzii, la C.N.V.M., respectiv la D.C.A.
ART. 44
În caz de neprezentare a documentului de plata prin care se face dovada achitãrii sumei, dupã trecerea termenului menţionat la art. 43 alin. 2, D.C.A. va transmite actul de constatare şi ordonanta de aplicare a sancţiunii cu amenda, constituind titlu executoriu, la organele administraţiei financiare, în vederea executãrii silite.

CAP. 8
Raspunderi şi sancţiuni

ART. 45
Neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzãtoare, cu vinovãţie, a obligaţiilor stabilite în prezentul regulament, prin fapte prevãzute de lege ca fiind contravenţii, se va constata şi se va sanctiona conform <>Legii nr. 52/1994 , Ordonanţei Guvernului nr. 24/1993, precum şi reglementãrilor C.N.V.M., dupã cum urmeazã:
a) nerespectarea oricarora dintre obligaţiile menţionate la art. 17 din prezentul regulament;
b) ruperea sau îndepãrtarea sigiliilor;
c) întocmirea şi prezentarea unor documente în care sunt consemnate operaţiuni sau date false ori nelegale;
d) refuzul de a semna, cu sau fãrã obiecţiuni, actele întocmite de D.C.A. sau de agenţi cu ocazia efectuãrii acţiunilor care intra în competenta acestora;
e) neîndeplinirea, la termenele stabilite, a mãsurilor dispuse prin actele emise ca urmare a acţiunilor efectuate sau comunicarea unor date false ori eronate privind aducerea la îndeplinirea a acestor mãsuri;
f) refuzul de a se supune unei investigaţii control-ancheta la data stabilitã prin ordonanta.
ART. 46
Sãvârşirea faptelor enumerate la articolul precedent se sancţioneazã administrativ de cãtre C.N.V.M. cu una sau mai multe dintre urmãtoarele mãsuri:
a) avertisment;
b) avertisment publicat;
c) amenda prin agenţi delegaţi;
d) suspendarea pe o perioada determinata a autorizaţiei;
e) retragerea autorizaţiei;
f) interdicţia temporarã sau definitiva de a mai desfasura activitãţi pe piata de capital.
ART. 47
În cazul aplicãrii sancţiunii cu amenda, aceasta va fi stabilitã între 100 mii lei şi 10 milioane lei, pentru persoane fizice, şi între 1 milion lei şi 100 milioane lei, pentru persoane juridice.
ART. 48
Pentru faptele prevãzute la art. 45 lit. a), e) şi f), C.N.V.M./directorul D.C.A. sau agenţii sãi pot obliga persoana vizata la plata unor amenzi de 0,1 - 1% din capitalul vãrsat pentru fiecare zi de depasire a termenului calculat de la data stabilitã prin ordonanta prin care s-au solicitat informaţii, documente, acte, situaţii sau pentru neîndeplinirea la termen a mãsurilor dispuse.
Dacã exista temeri ca nerespectarea datei stabilite privind investigatia respectiva urmãreşte ascunderea unor fapte prevãzute de legea penalã, se vor sesiza de îndatã organele în drept.

---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016