Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENTUL din 20 octombrie 2025  de organizare şi funcţionare a alternativei educaţionale Montessori    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULAMENTUL din 20 octombrie 2025 de organizare şi funcţionare a alternativei educaţionale Montessori

EMITENT: Ministerul Educaţiei şi Cercetării
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1032 bis din 7 noiembrie 2025
──────────
    Aprobat prin ORDINUL nr. 6.572 din 20 octombrie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1032 din 7 noiembrie 2025.
──────────
    CAP. I
    DISPOZIŢII GENERALE
    ART. 1
        În cuprinsul prezentei metodologii se definesc termenii şi expresiile următoare:
    a) Alternativa educaţională Montessori reprezintă un demers pedagogic care promovează dezvoltarea personalităţii autonome a beneficiarilor primari, prin stimularea independenţei şi a curiozităţii şi care respectă cerinţele de tratare diferenţiată a beneficiarilor primari pe baza pluralismului educaţional, şi care se integrează în sistemul naţional de învăţământ, funcţionând în baza prezentului Regulament, având planuri-cadru şi programe şcolare specifice, aprobate prin ordin al ministrului educaţiei.
    b) Diploma de specializare în alternativa educaţională Montessori reprezintă documentul eliberat de către o instituţie sau asociaţie din ţară sau din străinătate care certifică formarea iniţială în cadrul alternativei Montessori în baza standardelor descrise de Asociaţia Internaţională Montessori (AMI), Academia Montessori din Viena (Austria), Asociaţia Americii de Nord a Profesorilor Montessori (NAMTA) sau de către Societatea Americană Montessori (AMS) şi care este recunoscut de către Comisia Naţională pentru Alternative Educaţionale.
    c) Ciclul de activitate neîntreruptă reprezintă un element definitoriu al alternativei educaţionale Montessori care implică o perioadă susţinută de aproximativ 2-3 ore, în care beneficiarul primar are libertatea de a alege şi desfăşura activităţi în mod autonom, fără întreruperi impuse. Acest cadru temporal este esenţial pentru dezvoltarea concentraţiei profunde, a formării autodisciplinei şi a responsabilităţii personale, a stimulării intrinseci, a susţinerii ritmului individual de învăţare. În acest interval, beneficiarul primar este încurajat să exploreze materialele didactice, să repete activităţi după propriile nevoi şi să finalizeze ceea ce a început, într-un climat de respect şi linişte. Rolul profesorului Montessori este acela de observator atent şi mentor, intervenind doar atunci când este necesar pentru a susţine procesul de învăţare sau pentru a menţine un cadru ordonat şi propice dezvoltării.
    d) Profesorul Montessori este cadrul didactic care îndeplineşte condiţiile de formare iniţială şi continuă prevăzute de Titlul III din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, şi care deţine o diplomă de specializare în alternativa educaţională Montessori recunoscută de către Comisia Naţională pentru Alternative Educaţionale sau care se află în curs de formare în cadrul alternativei educaţionale Montessori.
    e) Structura şcolară Montessori reprezintă unitatea de învăţământ preuniversitar fără personalitate juridică subordonată unei unităţi de învăţământ preuniversitar cu personalitate juridică.
    f) Unitate de învăţământ alternativ Montessori reprezintă orice unitate de învăţământ preuniversitar de stat, particular sau confesional autorizată să funcţioneze provizoriu sau acreditată, după caz, care desfăşoară activitatea educaţională prin intermediul alternativei educaţionale Montessori.


    ART. 2
    (1) Regulamentul de organizare şi funcţionare a alternativei educaţionale Montessori, denumit în continuare Regulamentul, reglementează organizarea şi funcţionarea unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat, particular sau confesional, denumite în continuare Unităţi de învăţământ alternativ Montessori, care se organizează în conformitate cu alternativa educaţională Montessori în cadrul sistemului naţional de învăţământ preuniversitar din România, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
    (2) Prezentul Regulament defineşte specificul alternativei educaţionale Montessori în sistemul naţional de învăţământ preuniversitar şi stabileşte regimul juridic al unităţilor de învăţământ alternativ Montessori necesar în vederea asigurării autonomiei organizatorice şi funcţionale a acestora.
    (3) Unităţile de învăţământ alternativ Montessori se organizează şi funcţionează în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare, ale prezentului Regulament, ale Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar aprobat prin ordinul ministrului educaţiei nr. 5726/2024, ale Regulamentului de organizare şi funcţionare a învăţământului preuniversitar alternativ aprobat prin ordinul ministrului educaţiei nr. 6694/2024, precum şi ale propriului regulament de organizare şi funcţionare.
    (4) Prevederile prezentului Regulament se aplică inclusiv grupelor, claselor, denumite în continuare formaţiuni de studiu, sau structurilor care se organizează şi funcţionează în cadrul alternativei educaţionale Montessori.

    ART. 3
    (1) Alternativa educaţională Montessori este recunoscută în învăţământul preuniversitar din România.
    (2) Alternativa educaţională Montessori respectă valorile şi principiile care guvernează sistemul naţional de învăţământ preuniversitar, astfel cum acestea sunt prevăzute de prevederile art. 2 şi 3 din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 4
        Studiile efectuate de către antepreşcolari, preşcolari sau elevi, denumiţi în continuare beneficiari primari, în formaţiuni de studiu, structuri sau unităţi de învăţământ alternativ Montessori care funcţionează legal sunt recunoscute de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.

    ART. 5
    (1) Federaţia Montessori România, prin statutul său, reprezintă drepturile şi interesele legitime ale unităţilor de învăţământ alternativ Montessori sau a unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat, particulare sau confesionale care organizează formaţiuni de studiu sau structuri în baza alternativei educaţionale Montessori, atât în raport cu instituţiile şi autorităţile publice ale statului, cât şi cu instituţii sau structuri cu un obiect de activitate similar din afara ţării.
    (2) Federaţia Montessori România este partener al Ministerului Educaţiei şi Cercetării, cu rol consultativ în procesul decizional.

    CAP. 2
    ÎNFIINŢAREA FORMAŢIUNILOR DE STUDIU, A STRUCTURILOR SAU A UNITĂŢILOR DE ÎNVĂŢĂMÂNT ALTERNATIV MONTESSORI
    ART. 6
    (1) Iniţiativa înfiinţării formaţiunilor de studiu, a structurilor sau a unităţilor de învăţământ alternativ Montessori se realizează prin depunerea de către unitatea de învăţământ sau de către persoana juridică fondatoare, după caz, la Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar a documentaţiei necesare autorizării, potrivit legislaţiei în vigoare. Documentaţia este însoţită de avizul Comisiei Naţionale pentru Alternative Educaţionale care certifică respectarea de către iniţiator a condiţiilor impuse de standardele pentru funcţionarea ca alternativă educaţională, referitoare la existenţa resurselor umane calificate şi a dotărilor minimale a formaţiunilor de studiu din cadrul alternativei educaţionale Montessori, în funcţie de nivelul de învăţământ.
    (2) Unităţile de învăţământ alternativ Montessori, precum şi formaţiunile de studiu sau structurile integrate în unităţi de învăţământ preuniversitar de stat, particular sau confesional se supun procedurilor de autorizare de funcţionare provizorie, acreditare şi evaluare externă periodică, conform legii.
    (3) Prin ordinul de autorizare de funcţionare provizorie, respectiv acreditare emis pentru fiecare nivel de învăţământ, filieră, profil, domeniu sau specializare, limbă de predare, formă de învăţământ şi, după caz, locaţie se face menţiune şi cu privire la autorizarea, respectiv acreditarea alternativei educaţionale Montessori.
    (4) Unităţile de învăţământ alternativ Montessori dobândesc personalitate juridica conform legislaţiei in vigoare.

    ART. 7
    (1) În vederea autorizării formaţiunilor de studiu, a structurilor în alternativa educaţională Montessori este necesară parcurgerea următoarelor etape:
    a) exprimarea în scris a opţiunii majorităţii reprezentanţilor legali ai beneficiarilor primari înmatriculaţi în cadrul unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat, respectiv hotărârea persoanei juridice fondatoare, în cazul unităţilor de învăţământ preuniversitar particular sau confesional;
    b) asigurarea cadrelor didactice abilitate pentru alternativa educaţională Montessori, a căror formare iniţială este recunoscută de către Comisia Naţională pentru Alternative Educaţionale;
    c) avizul consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ;
    d) avizul Comisiei Naţionale pentru Alternative Educaţionale;
    e) aprobarea formaţiunilor de studiu sau a structurii şcolare de către consiliul de administraţie al inspectoratelor şcolare judeţene sau al inspectoratului şcolar al Municipiului Bucureşti.

    (2) Unitatea de învăţământ asigură, la înfiinţarea formaţiunilor de studiu sau a structurii în alternativa educaţională Montessori, precum şi pe tot parcursul desfăşurării activităţii educaţionale, dotările minimale ale formaţiunilor de studiu din cadrul alternativei educaţionale Montessori, în funcţie de nivelul de învăţământ.

    CAP. 3
    REŢEAUA ŞCOLARĂ ŞI NIVELURILE DE ÎNVĂTĂMÂNT
    ART. 8
        Reţeaua şcolară de învăţământ preuniversitar alternativ Montessori cuprinde totalitatea unităţilor de învăţământ alternativ Montessori autorizate să funcţioneze provizoriu sau acreditate, după caz, precum şi formaţiunile de studiu sau structurile integrate în unităţi de învăţământ preuniversitar de stat, particulare şi confesionale autorizate să funcţioneze provizoriu sau acreditate, după caz.

    ART. 9
    (1) Învăţământul preuniversitar alternativ Montessori este organizat pe niveluri de învăţământ astfel:
    a) Învăţământ timpuriu antepreşcolar cu durata de 3 ani (Assistant to Infancy) (0-2,5/3 ani) este nivelul de învăţământ ce poate fi format din ciclul I (Nido sau Parent Infant) pentru beneficiarii primari cu vârsta cuprinsă între 2 luni şi 12 sau 15 luni şi ciclul II (Infant Community) pentru beneficiarii primari cu vârsta cuprinsă între 12 sau 15 luni şi 3 ani. Nu este obligatoriu ca organizarea nivelului de învăţământ antepreşcolar să se realizeze pe baza ambelor cicluri, fiind posibilă organizarea întregului nivel de învăţământ cu formaţiuni de studiu care să cuprindă toţi beneficiarii primari cu vârsta între 2 luni şi 3 ani.
    b) Învăţământ timpuriu preşcolar cu durata de 3 ani (Casa dei bambini) (2,5/3-6 ani);
    c) Învăţământ primar, cu durata de 6 ani (6-12 ani) este nivelul de învăţământ ce poate cuprinde ciclul I (Elementar I) pentru beneficiarii primari cu vârsta între 6 şi 9 ani şi ciclul II (Elementar II) pentru beneficiarii primari cu vârsta între 9 şi 12 ani. Nu este obligatoriu ca organizarea nivelului de învăţământ primar să se realizeze pe baza ambelor cicluri, fiind posibilă organizarea întregului nivel de învăţământ cu formaţiuni de studiu care să cuprindă toţi beneficiarii primari cu vârsta între 6 şi 12 ani.
    d) Învăţământ gimnazial, cu durata de 3 ani (Erdkinder 1) adresat beneficiarilor primari cu vârsta între 12 şi 15 ani;
    e) Învăţământ liceal, cu durata de 4 ani (Erdkinder 2) adresat beneficiarilor primari cu vârsta între 15 şi 19 ani.

    (2) Formaţiunile de studiu care funcţionează în cadrul alternativei educaţionale Montessori sunt grupe sau clase mixte din punct de vedere al vârstei şi sexului beneficiarilor primari, dispoziţiile metodologiei pentru monitorizarea, evaluarea, identificarea, prevenirea şi combaterea segregării şcolare în învăţământul preuniversitar aprobate prin ordinul ministrului educaţiei nr. 7701/2024, aplicându-se în mod corespunzător.
    (3) Autorizarea de funcţionare provizorie, acreditarea sau după caz, evaluarea externă periodică au ca obiect evaluarea nivelurilor de învăţământ astfel cum acestea sunt reglementate de prezentul articol.
    (4) În cazul unităţilor de învăţământ alternativ Montessori autorizate sau acreditate pentru nivelurile de învăţământ antepreşcolar anterior intrării în vigoare a prezentului Regulament, consiliile de administraţie pot hotărî organizarea nivelului de învăţământ cu respectarea prevederilor alin. (1) lit. a).
    (5) În cazul unităţilor de învăţământ alternativ Montessori autorizate sau acreditate pentru nivelurile de învăţământ primar anterior intrării în vigoare a prezentului Regulament, consiliile de administraţie pot hotărî organizarea nivelului de învăţământ cu respectarea prevederilor alin.
    (1) lit. c).

    ART. 10
     Unitatea de învăţământ sau persoana juridică fondatoare solicită, la înfiinţarea claselor, structurilor sau unităţilor de învăţământ de nivel liceal în alternativa educaţională Montessori, funcţionarea acestora în filierele şi profilurile prevăzute la art. 33 alin. (2) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 11
        Înscrierea beneficiarilor primari în formaţiuni de studiu, structuri sau unităţi de învăţământ alternativ Montessori se face in urma unei solicitări scrise din partea reprezentanţilor legali, încheindu-se Contractul educaţional care conţine prevederi specifice, în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu prezentul Regulament.

    ART. 12
     Echivalenţa dintre nivelurile de studiu specifice alternativei Montessori şi cele specifice sistemului naţional de învăţământ se realizează în conformitate cu prezentul Regulament, respectiv cu Anexa nr. 2 la prezentul ordin.

    CAP. 4
    ORGANIZAREA PROGRAMULUI ŞCOLAR
    ART. 13
        Pentru respectarea specificului pedagogiei Montessori şi a condiţiilor concrete specifice fiecărei unităţi de învăţământ, perioadele de desfăşurare a cursurilor şi a vacanţelor stabilite prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării se pot modifica de către Consiliul de administraţie al fiecărei unităţi de învăţământ alternativ Montessori, astfel:
    a) cu respectarea numărului minim de săptămâni de cursuri stabilit prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, în fiecare an şcolar;
    b) înainte de începerea anului şcolar respectiv;
    c) cu informarea inspectoratului şcolar judeţean sau al inspectoratului şcolar al Municipiului Bucureşti şi a reprezentanţilor legali.


    ART. 14
    (1) În unităţile de învăţământ alternativ Montessori cursurile se pot organiza la toate nivelurile numai în forma de învăţământ cu frecvenţă zi.
    (2) Unităţile de învăţământ în alternativa educaţională Montessori cu nivel de învăţământ antepreşcolar sau preşcolar pot funcţia cu program normal şi/sau program prelungit.
    (3) Pentru nivelurile de învăţământ gimnazial şi liceal, unităţile de învăţământ alternativ Montessori pot funcţiona şi cu program săptămânal, în sistem de internat.

    ART. 15
        Învăţământul preuniversitar alternativ Montessori se desfăşoară, de regulă, în limba română. În condiţiile legii, se pot organiza formaţiuni de studiu, structuri sau unităţi de învăţământ alternativ Montessori în limbile minorităţilor naţionale şi/sau în limbi de circulaţie internaţională.

    ART. 16
    (1) La alcătuirea programului şcolar al formaţiunilor de studiu din alternativa educaţională Montessori, unitatea de învăţământ va asigura un cadru propice desfăşurării ciclurilor de activitate neîntreruptă, pe parcursul programului zilnic de funcţionare, după cum urmează:
    a) pentru nivelul de învăţământ antepreşcolar, ciclul de activitate neîntreruptă se desfăşoară pentru cel puţin un interval de 2 ore pe zi;
    b) pentru nivelul de învăţământ preşcolar, ciclul de activitate neîntreruptă se desfăşoară într-un interval de 3 ore pe zi, în cursul de dimineaţa, respectiv între 1 şi 3 ore pe zi, în cursul de după- amiaza, în cazul unităţilor de învăţământ preuniversitar preşcolar cu program prelungit;
    c) pentru nivelul de învăţământ primar, ciclul de activitate neîntreruptă se desfăşoară într-un interval între 5 şi 6 ore pe zi, distribuit în două perioade de 2-3 ore neîntrerupte;
    d) pentru nivelurile de învăţământ gimnazial şi liceal, se organizează minim două cicluri de activitate neîntreruptă care se desfăşoară în intervale de 3 ore de muncă şi studiu, în funcţie de nevoile beneficiarului primar.

    (2) Ciclul de activitate neîntreruptă specific alternativei Montessori este reprezentat de contextul în care beneficiarii primari, când desfăşoară activitatea didactică de care sunt interesaţi, o repetă de câte ori consideră că este nevoie, stabilind singuri când se opresc, în baza satisfacerii nevoii interioare care i-a determinat să realizeze respectiva activitate. Pentru a oferi posibilitatea desfăşurării unor cicluri de activitate neîntreruptă cu un grad ridicat de concentrare, metoda pedagogică a alternativei educaţionale Montessori implică perioade de lucru neîntrerupt de 2-3 ore.

    CAP. 5
    FORMAŢIUNILE DE STUDIU
    ART. 17
    (1) Frecvenţa, evaluarea şi evidenţa procesului de predare-învăţare se face în baza documentelor şcolare specifice prevăzute de Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, de Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin ordinul ministrului educaţiei nr. 5726/2024, de Regulamentul de organizare şi funcţionare a învăţământului preuniversitar alternativ aprobat prin ordinul ministrului educaţiei nr. 6694/2024, precum şi de prezentul Regulament.
    (2) Formaţiunile de studiu care funcţionează în cadrul alternativei Montessori sunt reprezentate de grupe şi clase mixte din punct de vedere al vârstei.

    ART. 18
        Învăţământul alternativ Montessori cuprinde următoarele formaţiuni de studiu:
    a) Formaţiune de studiu pentru beneficiarii primari cu vârsta cuprinsă între 2 luni şi 12 sau 15 luni care cuprinde un număr de minim 3 şi maxim 12 beneficiari primari. Raportul este de maxim 4 beneficiari primari la un adult, dintre care cel puţin unul fiind profesor Montessori;
    b) Formaţiune de studiu pentru beneficiarii primari cu vârsta cuprinsă între 12 sau 15 luni şi 3 ani care cuprinde un număr de minim 3 şi maxim 15 beneficiari primari. Raportul este de maxim 5 beneficiari primari la un adult, dintre care cel puţin unul fiind profesor Montessori;
    c) Formaţiune de studiu pentru beneficiarii primari cu vârsta cuprinsă între 3 ani şi 6 ani care cuprinde un număr de minim 5 şi maxim 35 beneficiari primari şi care este coordonată de către cel puţin un profesor Montessori şi de către cel puţin un asistent de profesor Montessori;
    d) Formaţiune de studiu pentru beneficiarii primari cu vârsta cuprinsă între 6 ani şi 12 ani care cuprinde un număr de minim 5 şi maxim 45 de beneficiari primari şi care este coordonată de către cel puţin un profesor Montessori şi de către cel puţin un asistent de profesor Montessori;
    e) Formaţiune de studiu pentru beneficiarii primari cu vârsta cuprinsă între 12 ani şi 18 ani care cuprinde un număr de minim 5 şi maxim 40 de beneficiari primari şi care este coordonată de către un profesor Montessori, asistat de către cel puţin 5 cadre didactice cu studii superioare de specialitate.


    ART. 19
    (1) Tranziţia de la o formaţiune de studiu la alta se realizează treptat, în momentul în care beneficiarul primar înregistrează un progres individual, în urma constatărilor profesorilor Montessori responsabili.
    (2) În perioada de tranziţie, Beneficiarul primar are dreptul de a participa şi interacţiona cu formaţiunile de studiu superioare. În timpul tranziţiei, beneficiarul primar rămâne în evidenţa formaţiunii de studiu la care este înscris.
    (3) În cadrul tranziţiei de la nivelul de învăţământ antepreşcolar la nivelul de învăţământ preşcolar tranziţia beneficiarilor primari de la o grupa la alta se poate face în timpul anului şcolar, prin decizia directorului, la propunerea profesorilor Montessori responsabili.
    (4) Tranziţia de la nivelul de învăţământ preşcolar la nivelul de învăţământ primar se poate face fie în unităţile de învăţământ alternativ Montessori care şcolarizează ambele niveluri de învăţământ autorizate şi/sau acreditate şi numai pentru beneficiarii primari care solicită continuarea studiilor în respectiva unitate de învăţământ, fie în alte unităţi de învăţământ preuniversitar. În primul caz, tranziţia către clasa în care beneficiarul primar va fi înscris în nivelul de învăţământ primar va putea debuta pe perioada anului şcolar în care beneficiarul primar se află în grupa mare.

    ART. 20
    (1) În unităţile de învăţământ alternativ Montessori care aleg să funcţioneze, cu două clase de nivel primar, respectiv o clasă pentru ciclul I şi o clasă pentru ciclul II, tranziţia de la ciclul I la ciclul II poate dura maxim un an şcolar, realizându-se în strictă concordanţă cu interesul superior al beneficiarului primar astfel:
    a) poate începe oricând în cel de-al treilea an şcolar al ciclului I, situaţie în care beneficiarul primar este înscris în ciclul I, dar participă la activităţi în ambele cicluri. În acest caz, înregistrările în caietul de progres al beneficiarului primar se efectuează de către profesorii Montessori de la ambele clase, fiecare înregistrând activitatea pe care a efectuat-o beneficiarul primar sub îndrumarea sa. În acest caz, evaluarea beneficiarului primar se efectuează de către cele două cadre didactice care adoptă şi semnează raportul anual de evaluare.
    b) poate începe oricând în timpul primului an şcolar al ciclului II, situaţie în care beneficiarul primar este înscris în ciclul II, dar participă la activităţi în ambele cicluri. În acest caz, înregistrările în caietul de progres al beneficiarului primar se efectuează de către profesorii Montessori de la ambele cicluri, fiecare înregistrând activitatea pe care a efectuat-o beneficiarul primar sub îndrumarea sa. În acest caz, evaluarea beneficiarului primar se efectuează de către cele două cadre didactice care adoptă şi semnează raportul anual de evaluare.

    (2) Tranziţia de la nivelul gimnazial la nivelul liceal se desfăşoară conform prevederilor alin. (1) care se aplică în mod corespunzător.

    CAP. 6
    MANAGEMENTUL UNITĂŢILOR DE ÎNVĂTĂMÂNT ALTERNATIV MONTESSORI
    ART. 21
    (1) Managementul unităţilor de învăţământ alternativ Montessori este asigurat în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
    (2) Unitatea de învăţământ alternativ Montessori este condusă de către Consiliul de administraţie, de către director şi, după caz, de directori adjuncţi, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

    CAP. 7
    PERSONALUL UNITĂŢILOR DE ÎNVĂTĂMÂNT ALTERNATIV MONTESSORI
    ART. 22
    (1) Personalul didactic are drepturile şi obligaţiile prevăzute de legislaţia în vigoare.
    (2) Personalul didactic în alternativa educaţională Montessori se supune prevederilor Titlului III din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Persoanele care solicită ocuparea unui post de profesor Montessori în învăţământul alternativ Montessori trebuie să facă dovada calificării în sistemul naţional de învăţământ preuniversitar şi a obţinerii diplomei de specializare în alternativa educaţională Montessori pentru ciclul de învăţământ solicitat, în domeniul educaţiei Montessori prin cursuri de calificare dedicate profesorilor Montessori, organizate în ţară sau în străinătate, conform standardelor Asociaţiei Internaţionale Montessori (AMI), Academia Montessori din Viena (Austria), Asociaţia Americii de Nord a profesorilor Montessori (NAMTA) sau a Societăţii Americane Montessori (AMS) sau să facă dovada că se află în curs de specializare în pedagogia Montessori. Aceste cursuri implică pentru nivelurile de învăţământ antepreşcolar, preşcolar şi primar, un minimum de 600 de ore cumulate de teorie predate de instructori certificaţi de către instituţiile de mai sus, precum şi de activitate practică constând în utilizarea materialelor didactice Montessori, practica de observare şi predare în formaţiuni de studiu Montessori.
    (4) În cazul cursurilor pentru nivelurile de învăţământ gimnazial şi liceal, numărul minim de ore este de 240, incluzând activităţi teoretice şi practice, în conformitate cu prevederile alin. (3).
    (5) Pentru profesorii Montessori nu sunt recunoscute diplomele de specializare în alternativa educaţională Montessori obţinute ca urmare a desfăşurării unor cursuri de formare exclusiv online sau la distanţă.

    ART. 23
        În unităţile de învăţământ alternativ Montessori, personalul este format din: personal didactic de predare şi de instruire practică, personal didactic de conducere, personal didactic auxiliar şi personal administrativ.

    ART. 24
    (1) Personalul didactic de predare şi instruire practică, care activează în învăţământul alternativ Montessori este format din personal didactic calificat, în conformitate cu legislaţia în vigoare, specializat în pedagogia Montessori prin intermediul diplomei de specializare în alternativa educaţională Montessori recunoscută de către Comisia Naţională pentru Alternative Educaţionale.
    (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), personalul didactic de predare şi instruire practică poate fi reprezentat şi de personal didactic calificat, în conformitate cu legislaţia în vigoare, care se află în curs de specializare în pedagogia Montessori. În acest caz, persoana interesată care doreşte încadrarea pe un post didactic are obligaţia de prezenta conducerii unităţii de învăţământ o dovadă recunoscută de către Comisia Naţională pentru Alternative Educaţionale, care să ateste că acesta se află în curs de specializare.
    (3) Prin excepţie, în situaţii justificate, în lipsa personalului didactic calificat, pot fi angajate la plata cu ora şi cadre didactice fără studii corespunzătoare postului, în conformitate cu prevederile Legii învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, aflate în curs de specializare în pedagogia Montessori.

    ART. 25
    (1) Cadrele didactice din cadrul alternativei Montessori au obligaţia de a participa la programe de specializare şi/sau formare iniţială Montessori în conformitate cu specificul alternativei educaţionale Montessori, cu respectarea prevederilor Regulamentului de organizare şi funcţionare a învăţământului preuniversitar alternativ aprobat prin ordinul ministrului educaţiei nr. 6694/2024, astfel:
    a) Formarea iniţială pentru fiecare nivel de învăţământ preuniversitar conform Legii învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) Specializarea în alternativa educaţională Montessori care se finalizează prin diplome recunoscute de către Comisia Naţională pentru Alternative Educaţionale, în conformitate cu prevederile prezentului Regulament. Prin excepţie, pot fi recunoscute şi documente care atestă că solicitantul se află în curs de specializare în pedagogia Montessori, în conformitate cu prevederile art. 24 alin. (2).

    (2) Formarea continuă a cadrelor didactice specializate în alternativa educaţională Montessori reprezintă o obligaţie şi se realizează prin cumularea unui număr de 100 de ore de formare pe parcursul a 5 ani, prin participare la:
    a) activităţi metodico-ştiinţifice şi psihopedagogice, realizate la nivelul unităţii de învăţământ alternativ Montessori, respectiv catedre, comisii şi cercuri pedagogice;
    b) stagii periodice de informare ştiinţifică de specialitate şi în domeniul ştiinţelor educaţiei
    c) cursuri/stagii de perfecţionare;
    d) cursuri de formare în vederea dobândirii de noi competenţe şi calităţi/funcţii, conform standardelor de pregătire specifice;
    e) observare la alte formaţiuni de studiu Montessori;
    f) schimburi de experienţa, conferinţe, ateliere, seminare de specialitate şi activităţi desfăşurate în ţară sau în străinătate, perfecţionare în cadrul comisiilor metodice, consfătuiri.

    (3) La calculul numărului de ore minim necesar asigurării formării continue se adaugă şi intervalele de timp în care cadrul didactic a desfăşurat activitate de mentorat. Mentoratul se realizează prin:
    a) consultanţă educaţională pentru profesori Montessori acordată individual;
    b) participare la seminare şi dezbateri susţinute de specialişti acreditaţi în alternativa educaţională Montessori din ţară sau din străinătate pe teme sugerate de cadre didactice sau pe teme de interes identificate ca urmare a informaţiilor obţinute prin observarea la clasa;
    c) programe anuale de mentorat pentru unităţile de învăţământ alternativ Montessori prin care se asigura menţinerea sau creşterea calităţii procesului educaţional.

    (4) În cadrul procedurilor de formare continuă a cadrelor didactice, în acord cu prevederile legale în vigoare, orice formă de inspecţie şcolară se realizează prin includerea în cadrul comisiilor de inspecţie şi a unor specialişti în alternativa educaţională Montessori, desemnaţi de către Comisia Naţională pentru Alternative Educaţionale. Inspecţiile şi examenele scrise ale cadrelor didactice din cadrul alternativei educaţionale Montessori pot conţine şi itemi corespunzători curriculumului alternativei educaţionale Montessori.

    ART. 26
    (1) Norma didactică a cadrelor didactice specializate în alternativa educaţională Montessori este de 40 de ore/săptămână, respectiv 8 ore/zi, în care sunt incluse:
    - norma de predare-învăţare-evaluare, în condiţiile Legii învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare şi ale Legii nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, cu modificările şi completările ulterioare;
    – întâlniri individuale cu reprezentanţii legali;
    – pregătirea de materiale didactice specifice alternativei educaţionale Montessori;
    – activităţi metodice şi de dezvoltare profesională, inclusiv îndeplinirea atribuţiilor din cadrul comisiei metodice şi al comisiilor şcolare;
    – întâlniri individuale cu beneficiarii primari (începând cu nivelul de învăţământ primar);
    – discuţii cu asistentul de profesor Montessori de la clasă;
    – planificarea materiei;
    – activităţi extracurriculare;
    – alte activităţi specifice, stabilite prin fişa postului sau în baza prevederilor Legii învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.

    (2) Norma didactică de predare-învăţare-evaluare a profesorului Montessori este constituită din orele aferente ciclurilor de activitate neîntreruptă şi alte rutine specifice pedagogiei Montessori.
    (3) Norma didactică de predare-învăţare-evaluare a profesorului Montessori pentru învăţământul antepreşcolar, preşcolar şi primar este cuprinsă între 25 şi 30 de ore/săptămână, stabilită anual de către director, la începutul fiecărui an şcolar, în funcţie de programul formaţiunii de studiu respective.
    (4) Norma didactică de predare-învăţare-evaluare a cadrelor didactice cu studii superioare de specialitate din învăţământul gimnazial şi liceal este cea reglementată de Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare şi de Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 27
        Programul personalului didactic din învăţământul Montessori se stabileşte de către director, potrivit nevoilor beneficiarilor primari şi ale unităţii de învăţământ, cu respectarea normei didactice şi a contractului individual de muncă. Personalul didactic poate presta ore suplimentare, cu acordul său, în condiţiile legislaţiei muncii aplicabile, la solicitarea directorului.

    ART. 28
    (1) Personalul didactic auxiliar care activează în învăţământul alternativ Montessori este format din persoane care ocupă funcţiile didactice prevăzute la art. 192 din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi din asistenţi de profesor Montessori.
    (2) Normarea personalului didactic auxiliar în unităţile de învăţământ alternativ Montessori de stat este cea stabilită prevederile legale în vigoare. cu excepţia asistentului de profesor Montessori.
    (3) Unităţile de învăţământ alternativ Montessori pot angaja personal didactic auxiliar şi asistenţi de profesor Montessori, în baza organigramei proprii, în baza prezentului Regulament, precum şi în baza hotărârii Consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ.
    (4) Încadrarea cu personal didactic de predare şi didactic auxiliar, pentru fiecare formaţiune de studiu şi disciplină se realizează anual de către director şi se aprobă de Consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ.

    CAP. 8
    CURRICULUM
    ART. 29
        Curriculumul şi metodologia privind organizarea şi desfăşurarea învăţământului din alternativa educaţională Montessori sunt cele specifice alternativei educaţionale Montessori şi se realizează pe baza planurilor - cadru şi a programelor şcolare naţionale ale alternativei educaţionale Montessori, avizate de Comisia Naţională pentru Alternative Educaţionale şi aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.

    ART. 30
        În cazul nivelurilor de învăţământ pentru care nu a fost aprobat curriculumul alternativei educaţionale Montessori, se aplică curriculumul naţional. În acest caz, procesul de predare-învăţare-evaluare se realizează în conformitate cu specificul pedagogiei Montessori.

    CAP. 9
    DOCUMENTELE ŞCOLARE ÎN ALTERNATIVA EDUCAŢIONALĂ MONTESSORI
    ART. 31
     Regimul juridic al documentelor şcolare în alternativa educaţională Montessori se supune prevederilor art. 45 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a învăţământului preuniversitar alternativ aprobat prin ordinul ministrului educaţiei nr. 6694/2024.

    ART. 32
        Documentele şcolare sau actele de studii specifice utilizate în învăţământul preuniversitar alternativ Montessori sunt:
    a) catalog de prezenţă, în care se consemnează zilnic evidenţa beneficiarilor primari în cadrul fiecărei formaţiuni de studiu;
    b) caiet de progres în care se consemnează evidenţa activităţilor instructiv-educative ale fiecărui beneficiar primar, respectiv lecţiile prezentate de către profesorul Montessori şi stadiul studiului acestora, prin menţiunea "prezentat", "exersat" sau "însuşit". Caietul de progres se completează de către profesorii Montessori sau de personalul didactic specializat. Caietul de progres poate să fie elaborat şi păstrat în format fizic sau electronic, pentru un nivel de învăţământ, şi se păstrează în arhiva unităţii de învăţământ pe perioada nivelului de învăţământ;
    c) raport anual de evaluare care cuprinde o caracterizare în termeni calitativi a dezvoltării socio- emoţionale şi a nivelului general de achiziţie a competenţelor pentru fiecare disciplină studiată şi se redactează în baza documentelor de la punctele a) şi b). Raportul anual de evaluare se arhivează şi se păstrează de către unitatea de învăţământ împreună cu raportul general de evaluare, având regimul juridic al catalogului clasei în conformitate cu prevederile regulamentului privind regimul actelor de studii şi al documentelor şcolare gestionate de unităţile de învăţământ preuniversitar aprobat prin ordinul ministrului educaţiei nr. 4634/2024;
    d) registru matricol care se completează la sfârşitul fiecărui an şcolar, consemnând-se "promovat", respectiv ,,amânat", în dreptul fiecărei discipline studiate de beneficiarul primar în anul şcolar respectiv;
    e) foaie matricolă/adeverinţa de studii;
    f) portofoliul beneficiarului primar, conform Metodologiei privind portofoliul educaţional al preşcolarului şi al elevului din învăţământul preuniversitar aprobată prin ordinul ministrului educaţiei nr. 6478/2024;
    g) diplome de absolvire, conform regulamentului privind regimul actelor de studii şi al documentelor şcolare gestionate de unităţile de învăţământ preuniversitar aprobat prin ordinul ministrului educaţiei nr. 4634/2024.


    CAP. 10
    EVALUAREA REZULTATELOR ÎNVĂŢĂRII
    ART. 33
    (1) Planificarea activităţii instructiv-educative se realizează pentru fiecare beneficiar primar în parte, pe baza planificării anuale şi a observării continue a activităţii educaţionale, în funcţie de ritmul propriu de învăţare.
    (2) Planificarea anuală trebuie întocmită astfel încât, la sfârşitul unui ciclu de învăţământ, să fie posibilă parcurgerea curriculumului naţional Montessori, dacă există, pentru nivelul de studiu respectiv.

    ART. 34
    (1) În cadrul alternativei educaţionale Montessori, evaluarea are un caracter formativ şi continuu, având ca principal scop sprijinirea procesului individual de învăţare şi dezvoltare al fiecărui beneficiar primar.
    (2) Evaluarea se realizează preponderent prin observarea directă a activităţilor beneficiarului primar, a modului de abordare a sarcinilor de lucru, a gradului de implicare şi a progresului în utilizarea materialelor didactice Montessori.
    (3) Instrumentele de evaluare includ, fără a se limita la:
    a) sarcini de lucru individuale şi activităţi practice desfăşurate în mediul şcolar;
    b) portofolii care reflectă evoluţia şi creaţiile personale ale beneficiarului primar;
    c) proiecte tematice realizate individual sau în grup, în funcţie de etapa de dezvoltare;
    d) conversaţii şi reflecţii privind activitatea desfăşurată, adaptate vârstei beneficiarului primar.

    (4) În alternativa educaţională Montessori, testele standardizate nu sunt utilizate în procesul de evaluare, întrucât accentul cade pe ritmul propriu de învăţare al fiecărui beneficiar primar şi pe dezvoltarea unei motivaţii intrinseci.
    (5) Beneficiarii primari sunt încurajaţi să exerseze autoevaluarea şi autocorectarea, folosind materiale auto-corective şi asumând un rol activ în procesul de învăţare.
    (6) Evaluările sunt exprimate în formă descriptivă, punând accent pe progres, abilităţi dobândite şi arii de dezvoltare în curs, fără a recurge la note sau calificative.

    ART. 35
    (1) Beneficiarii primari din alternativa educaţională Montessori participă la evaluarea naţională şi bacalaureat, în condiţiile Legii învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Beneficiarii primari din alternativa educaţională Montessori care doresc să continue studiile în învăţământul tradiţional sau în cadrul altei alternative educaţionale se pot transfera în conformitate cu prevederile Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar aprobat prin ordinul ministrului educaţiei nr. 5726/2024. În acest caz, este interzisă testarea diferită sau discriminarea beneficiarilor primari proveniţi din alternativa educaţională Montessori faţă de beneficiarii primari proveniţi din învăţământul tradiţional de masă.
    (3) Absolvenţii învăţământului gimnazial în alternativa educaţională Montessori şi care doresc să continue studiile în învăţământul liceal tradiţional, tehnologic sau tehnologic dual sau în cadrul altei alternative educaţionale vor fi admişi în baza notelor obţinute la evaluarea naţională, a rezultatelor la examenele de admitere organizate de unităţile de învăţământ preuniversitar primitoare, a portofoliului educaţional sau a altor metode de departajare prevăzute de prevederile legale.
    (4) Beneficiarii primari din învăţământul gimnazial sau liceal care au promovat o parte din clasele absolvite pe tot parcursul lor şcolar în alternativa Montessori şi care doresc să continue studiile în învăţământul gimnazial sau liceal tradiţional, tehnologic sau tehnologic dual sau în cadrul altei alternative educaţionale vor fi transferaţi în baza notelor obţinute la evaluarea naţională, a mediilor obţinute în clasele promovate în alte sisteme educaţionale, a rezultatelor la examenele de admitere organizate de licee, după caz, a portofoliului educaţional, a caietului de progres sau a altor metode de departajare prevăzute de metodologia de admitere aplicabilă.

    ART. 36
        Instrumentele de evaluare se stabilesc în funcţie de vârsta şi de particularităţile psihopedagogice ale beneficiarilor primari, de specificul fiecărei discipline şi de specificul alternativei Montessori. Acestea pot fi:
    a) chestionări orale;
    b) lucrări ale beneficiarilor primari, individuale sau în echipă, prezentate în forma scrisă;
    c) experimente şi activităţi practice;
    d) referate şi proiecte;
    e) interviuri;
    f) portofolii;
    g) lucrări practice;
    h) alte instrumente stabilite de catedrele/comisiile metodice şi aprobate de către director sau de elaborate de către Ministerul Educaţiei, respectiv inspectoratele şcolare.


    ART. 37
        În alternativa educaţională Montessori rezultatele evaluării se comunică şi se discută cu reprezentanţii legali de cel puţin două ori pe an, ocazie cu care profesorul Montessori responsabil înmânează acestora raportul anual de evaluare.

    ART. 38
        La încheierea anului şcolar, cadrele didactice au obligaţia să încheie situaţia şcolară a beneficiarilor primari cu aprecierile "promovat" sau, după caz, ,,amânat", în condiţiile prezentului regulament.

    ART. 39
        Sunt declaraţi amânaţi la una sau la mai multe discipline de studiu/module, beneficiarii primari care au absentat, motivat şi nemotivat, la cel puţin 50% din numărul de ore de curs prevăzut într-un an şcolar la disciplinele/modulele respective.

    ART. 40
    (1) Un beneficiar primar declarat ,,amânat" va continua cursurile în noul an şcolar, având posibilitatea să recupereze conţinuturile neasimilate, până la sfârşitul anului şcolar.
    (2) Situaţia de amânare se înregistrează în caietul de progres, dar nu se înregistrează în registrul matricol la rubrica aferenta anului şcolar respectiv, ci la rubrica "Menţiuni". În rubrica anului şcolar se înregistrează doar situaţiile de promovare. Rubrica aferentă anului şcolar respectiv rămâne necompletată până în momentul în care beneficiarul primar este considerat promovat la disciplina şi pentru anul şcolar respectiv.
    (3) În cazul în care beneficiarul primar este amânat, această constatare va fi schimbată în momentul în care beneficiarul primar va frecventa orele de curs şi va promova la disciplina respectivă, situaţie în care acesta va fi declarat promovat.
    (4) În cazul transferului, foaia matricolă va reflecta situaţia beneficiarului primar din momentul transferului. În acest caz, la disciplinele la care beneficiarul primar a fost declarat "amânat", beneficiarul primar va figura cu situaţia neîncheiata, având posibilitatea să îşi încheie această situaţie în cadrul unităţii de învăţământ primitoare, conform reglementărilor în vigoare.

    ART. 41
    (1) La propunerea profesorului Montessori responsabil, cu avizul Consiliului profesoral şi cu aprobarea Consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ alternativ Montessori, beneficiarii primari din nivelul de învăţământ primar care au parcurs în cei şase ani şcolari mai puţin de 60% din curriculumul alternativei educaţionale Montessori, la fiecare disciplină de studiu, vor absolvi nivelul de învăţământ în şapte ani şcolari.
    (2) Beneficiarii primar aflaţi în situaţia menţionată la alin. (1) vor fi declaraţi "amânaţi" la sfârşitul celui de-al şaselea an al nivelului de învăţământ primar şi vor fi reînscrişi în anul şcolar următor în cadrul aceluiaşi an de studiu, în cadrul nivelului de învăţământ primar.
    (3) În cazul transferului ulterior momentului la care beneficiarul primar a fost declarat amânat în al şaselea an din cadrul nivelului de învăţământ primar, beneficiarul primar va fi declarat:
    a) "promovat" pentru primii 5 ani şcolari din cadrul nivelului de învăţământ primar, echivalentul claselor pregătitoare - a IV-a.
    b) "amânat" în anul al şaselea din cadrul nivelului de învăţământ primar, echivalent clasei a V-a. În acest caz, beneficiarul primar are dreptul de a participa la o sesiune de examene de încheiere a situaţiei şcolare a beneficiarilor primari amânaţi organizată de unitatea de învăţământ primitoare.

    (4) Beneficiarii primari menţionaţi la alin. (1) trebuie să împlinească cel mult 12 ani în anul calendaristic în care reîncep cel de-al şaselea an în cadrul nivelului de învăţământ primar. Beneficiarii primari care depăşesc aceasta vârstă vor fi transferaţi la o altă unitate de învăţământ, conform alin. (3).
    (5) Dispoziţiile alin. (1) - (3) se aplică în mod corespunzător şi cu privire la nivelurile de învăţământ gimnazial sau liceal. În acest caz, beneficiarii primari au la dispoziţie un an suplimentar, pentru fiecare nivel de învăţământ, pentru a promova disciplinele la care au fost amânaţi.

    ART. 42
    (1) La propunerea profesorului Montessori, cu acordul reprezentanţilor legali, cu avizul Consiliului profesoral şi cu aprobarea Consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ, beneficiarii primari care au asimilat, în primii cinci ani şcolari, mai mult de 80% din curriculumul alternativei educaţionale Montessori aferent nivelului de învăţământ primar, pot absolvi acest nivel în cinci ani şcolari.
    (2) Beneficiarii primari aflaţi în situaţia prevăzută la alin. (1), vor fi consideraţi de drept absolvenţi ai nivelului de învăţământ primar în alternativa Montessori, având posibilitatea să se înscrie în clasa a VI-a din cadrul sistemului naţional de învăţământ tradiţional.

    ART. 43
    (1) Consiliile profesorale din unităţile de învăţământ alternativ Montessori aprobă situaţia şcolară a beneficiarilor primari, pentru fiecare formaţiune publică, în şedinţă de încheiere a anului şcolar, iar secretarul consiliului profesoral consemnează aceasta în procesul-verbal, menţionându-se numărul beneficiarilor primari promovaţi, precum şi numărul şi numele beneficiarilor primari amânaţi, dacă este cazul.
    (2) Situaţia şcolară a beneficiarilor primari amânaţi se comunică individual, în scris, reprezentanţilor legali, sau, după caz, beneficiarilor primari majori, de către profesorul Montessori responsabil, în cel mult 10 zile de la încheierea fiecărui an şcolar.

    CAP. 11
    TRANSFERUL BENEFICIARILOR PRIMARI
    ART. 44
     Beneficiarii primari ai educaţiei au dreptul să se transfere de la o formaţiune de studiu la alta, de la o unitate de învăţământ la alta, de la o formă de învăţământ la alta, în conformitate cu prevederile prezentului Regulament, ale Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar aprobat prin ordinul ministrului educaţiei nr. 5726/2024.

    ART. 45
        Transferul beneficiarilor primari se dispune cu aprobarea consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ la care se solicită transferul şi cu avizul consultativ al consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ de la care se transferă.

    ART. 46
    (1) În cazul transferului beneficiarului primar de la o unitate de învăţământ Montessori la altă unitate de învăţământ preuniversitar se eliberează foaia matricolă, împreună cu toate rapoartele de evaluare emise până la momentul respectiv, precum şi portofoliul beneficiarului primar. Foaia matricolă conţine informaţii despre:
    a) anii şcolari în care beneficiarul primar a fost înscris;
    b) situaţia grupelor sau a claselor absolvite în alternativa educaţională Montessori, cu menţionarea inclusiv a nivelurilor de vârstă;
    c) echivalarea disciplinelor studiate în cadrul alternativei educaţionale Montessori, în conformitate cu sistemul de echivalare a nivelurilor de învăţământ din cadrul alternativei educaţionale Montessori cu cele ale învăţământului preuniversitar tradiţional.

    (2) Foaia matricolă se va completa de către secretar în baza registrului matricol, pentru fiecare domeniu de studiu şi va conţine toate disciplinele care alcătuiesc domeniul de studiu, cu menţiunea "promovat" sau ,,amânat", după caz, pentru fiecare disciplină în parte.
    (3) Nivelul de învăţământ şi grupa sau clasa, după caz, în care se transferă beneficiarul primar este cea corespunzătoare conform sistemului de echivalare a nivelurilor de învăţământ din cadrul alternativei educaţionale Montessori cu cele ale învăţământului preuniversitar tradiţional.

    CAP. 12
    FINANŢAREA ŞI BAZA MATERIALĂ
    ART. 47
        Fiecare unitate de învăţământ alternativ Montessori are conducere, personal şi buget propriu, întocmeşte situaţiile financiare, dispunând, în limitele şi condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare, de autonomie instituţională şi decizională.

    ART. 48
    (1) Finanţarea unităţilor de învăţământ în alternativa Montessori se realizează în conformitate cu prevederile Legii învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Unităţile de învăţământ alternativ Montessori particular şi confesional dispun de autonomie economico-financiară.

    ART. 49
        Baza materială a unităţilor de învăţământ alternativ Montessori conţine inclusiv dotările minimale a formaţiunilor de studiu din cadrul alternativei educaţionale Montessori, în funcţie de nivelul de învăţământ.

    CAP. 12
    EVALUAREA UNITĂŢILOR DE ÎNVĂŢĂMÂNT ALTERNATIV MONTESSORI
    ART. 50
    (1) Activitatea de evaluarea internă a calităţii interne a unităţilor de învăţământ alternativ Montessori se realizează de către comisia pentru evaluarea şi asigurarea calităţii.
    (2) În cazul formaţiunilor de studiu, structurilor sau unităţilor de învăţământ alternativ Montessori, din comisia de evaluare şi de asigurare a calităţii fac parte în mod obligatoriu şi 12 cadre didactice ce deţin diplome de specializare în alternativa educaţională Montessori.

    ART. 51
     Evaluarea externă a formaţiunilor de studiu, a structurilor sau a unităţilor de învăţământ alternativ Montessori se realizează în baza Legii învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, a Hotărârii Guvernului nr. 993/2020 privind aprobarea Metodologiei de evaluare instituţională în vederea autorizării, acreditării şi evaluării periodice a organizaţiilor furnizoare de educaţie, cu modificările şi completările ulterioare, a Hotărârii Guvernului nr. 994/2020 privind aprobarea standardelor de autorizare de funcţionare provizorie şi a standardelor de acreditare şi de evaluare externă periodică în învăţământul preuniversitar, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în baza metodologiei de evaluare instituţională în vederea autorizării, acreditării şi evaluării periodice a alternativelor educaţionale aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.

    ART. 52
        La stabilirea şi aplicarea standardelor de autorizare de funcţionare provizorie şi a standardelor de acreditare şi de evaluare externă periodică a alternativelor educaţionale, autorităţile şi instituţiile publice consultă Federaţia Montessori România.

    CAP. 14
    DISPOZIŢII TRANZITORII ŞI FINALE
    ART. 53
        Activitatea învăţământului alternativ Montessori este coordonată de Ministerul Educaţiei şi Cercetării cu consultarea obligatorie a Comisiei Naţionale pentru Alternative Educaţionale, respectiv a Federaţiei Montessori România.

    ART. 54
        Din cadrul Comisiei Naţionale pentru Alternative Educaţionale fac parte cel puţin 2 membri reprezentanţi ai alternativei educaţionale Montessori, desemnaţi de către Federaţia Montessori România.

    ART. 55
        În cuprinsul prezentei metodologii, începând cu data reorganizării instituţiilor subordonate Ministerului Educaţiei, denumirea "Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP)" se va citi "Agenţia Română pentru Asigurarea Calităţii şi Inspecţie în Învăţământul Preuniversitar (ARACIÎP)", denumirea "inspectoratele şcolare judeţene/inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti (ISJ/ISMB)" se va citi "direcţiile judeţene de învăţământ preuniversitar/Direcţia Municipiului Bucureşti de Învăţământ Preuniversitar (DJIP/DMBIP)".


                -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016