Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROTOCOL din 13 decembrie 2007  privind aplicarea principiilor subsidiaritatii si proportionalitatii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PROTOCOL din 13 decembrie 2007 privind aplicarea principiilor subsidiaritatii si proportionalitatii

EMITENT: ACT INTERNATIONAL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 107 din 12 februarie 2008

Înaltele pãrţi contractante,
dorind sã acţioneze astfel încât deciziile sã fie luate la un nivel cât mai apropiat de cetãţenii Uniunii,
hotãrâte sã stabileascã condiţiile de aplicare a principiilor subsidiaritãţii şi proporţionalitãţii prevãzute la articolul 3b din Tratatul privind Uniunea Europeanã şi sã instituie un sistem de control al aplicãrii respectivelor principii,
au convenit cu privire la dispoziţiile urmãtoare, care se anexeazã la Tratatul privind Uniunea Europeanã şi la Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene:

ART. 1
Fiecare instituţie asigurã în permanenţã respectarea principiilor subsidiaritãţii şi proporţionalitãţii definite la articolul 3b din Tratatul privind Uniunea Europeanã.
ART. 2
Înainte de a propune un act legislativ, Comisia procedeazã la consultãri extinse. Dupã caz, aceste consultãri trebuie sã aibã în vedere dimensiunea regionalã şi localã a acţiunilor preconizate. În caz de urgenţã excepţionalã, Comisia nu procedeazã la consultãrile menţionate. Comisia îşi motiveazã decizia în cadrul propunerii.
ART. 3
În înţelesul prezentului protocol, "proiect de act legislativ" înseamnã propunerile Comisiei, iniţiativele unui grup de state membre, iniţiativele Parlamentului European, cererile Curţii de Justiţie, recomandãrile Bãncii Centrale Europene şi cererile Bãncii Europene de Investiţii privind adoptarea unui act legislativ.
ART. 4
Comisia transmite parlamentelor naţionale proiectele sale de acte legislative şi proiectele sale modificate, în acelaşi timp în care le transmite organului legislativ al Uniunii.
Parlamentul European transmite parlamentelor naţionale proiectele sale de acte legislative, precum şi proiectele sale modificate.
Consiliul transmite parlamentelor naţionale proiectele de acte legislative emise de un grup de state membre, de Curtea de Justiţie, Banca Centralã Europeanã sau Banca Europeanã de Investiţii, precum şi proiectele modificate.
La adoptarea acestora, rezoluţiile legislative ale Parlamentului European şi poziţiile Consiliului se transmit de cãtre acestea parlamentelor naţionale.
ART. 5
Proiectele de acte legislative se motiveazã în raport cu principiile subsidiaritãţii şi proporţionalitãţii. Orice proiect de act legislativ ar trebui sã cuprindã o fişã detaliatã care sã permitã evaluarea conformitãţii cu principiile subsidiaritãţii şi proporţionalitãţii. Fişa menţionatã anterior ar trebui sã cuprindã elemente care sã permitã evaluarea impactului financiar al proiectului în cauzã şi, în cazul unei directive, evaluarea implicaţiilor acesteia asupra reglementãrilor care urmeazã sã fie puse în aplicare de statele membre, inclusiv asupra legislaţiei regionale, dupã caz. Motivele care conduc la concluzia cã un obiectiv al Uniunii poate fi realizat mai bine la nivelul Uniunii se bazeazã pe indicatori calitativi şi, ori de câte ori este posibil, pe indicatori cantitativi. Proiectele de acte legislative au în vedere necesitatea de a proceda astfel încât orice obligaţie, financiarã sau administrativã, care revine Uniunii, guvernelor naţionale, autoritãţilor regionale sau locale, operatorilor economici şi cetãţenilor sã fie cât mai redusã posibil şi proporţionalã cu obiectivul urmãrit.
ART. 6
În termen de opt sãptãmâni de la data transmiterii unui proiect de act legislativ în limbile oficiale ale Uniunii, orice parlament naţional sau orice camerã a unui parlament naţional poate adresa preşedintelui Parlamentului European, al Consiliului şi, respectiv, al Comisiei un aviz motivat în care sã se expunã motivele pentru care considerã cã proiectul în cauzã nu este conform cu principiul subsidiaritãţii. Dupã caz, fiecãrui parlament naţional sau fiecãrei camere a unui parlament naţional îi revine sarcina de a consulta parlamentele regionale cu competenţe legislative.
În cazul în care proiectul de act legislativ în cauzã este emis de un grup de state membre, preşedintele Consiliului transmite avizul guvernelor respectivelor state membre.
În cazul în care proiectul de act legislativ este emis de Curtea de Justiţie, de Banca Centralã Europeanã sau de Banca Europeanã de Investiţii, preşedintele Consiliului transmite avizul instituţiei sau organului în cauzã.
ART. 7
(1) Parlamentul European, Consiliul şi Comisia, precum şi, dupã caz, grupul de state membre, Curtea de Justiţie, Banca Centralã Europeanã sau Banca Europeanã de Investiţii, în cazul în care proiectul de act legislativ european este emis de acestea, ţin seama de avizele motivate adresate de parlamentele naţionale sau de o camerã a unuia dintre aceste parlamente naţionale.
Fiecare parlament naţional dispune de douã voturi, repartizate în funcţie de sistemul parlamentar naţional. În cadrul unui sistem parlamentar naţional bicameral, fiecare dintre cele douã camere dispune de un vot.
(2) În cazul în care avizele motivate privind nerespectarea de cãtre un proiect legislativ a principiului subsidiaritãţii reprezintã cel puţin o treime din totalul voturilor atribuite parlamentelor naţionale în conformitate cu alineatul (1) al doilea paragraf, proiectul trebuie reexaminat. Acest prag este de o pãtrime în cazul unui proiect de act legislativ prezentat în temeiul articolului 61 I din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene referitor la spaţiul de libertate, securitate şi justiţie.
În urma acestei reexaminãri, Comisia sau, dupã caz, grupul de state membre, Parlamentul European, Curtea de Justiţie, Banca Centralã Europeanã sau Banca Europeanã de Investiţii, în cazul în care proiectul de act legislativ este emis de acestea, pot hotãrî fie sã menţinã proiectul, fie sã îl modifice, fie sã îl retragã. Aceastã decizie trebuie motivatã.
(3) De asemenea, în cadrul procedurii legislative ordinare, în cazul în care avizele motivate privind nerespectarea de cãtre un proiect de act legislativ a principiului subsidiaritãţii reprezintã cel puţin o majoritate simplã din voturile atribuite parlamentelor naţionale în conformitate cu alineatul (1) al doilea paragraf, proiectul trebuie reexaminat. Ca urmare a unei astfel de reevaluãri, Comisia poate hotãrî fie sã menţinã propunerea, fie sã o modifice, fie sã o retragã.
În cazul în care decide menţinerea propunerii, Comisia va trebui sã justifice, printr-un aviz motivat, motivele pentru care considerã cã propunerea este conformã cu principiul subsidiaritãţii. Acest aviz motivat, precum şi avizele motivate ale parlamentelor naţionale, vor trebui prezentate organului legislativ al Uniunii, pentru a putea fi luate în considerare în cadrul procedurii:
(a) înainte de încheierea primei lecturi, organul legislativ (Parlamentul European şi Consiliul) examineazã compatibilitatea propunerii legislative cu principiul subsidiaritãţii, ţinând seama în special de motivele invocate şi împãrtãşite de majoritatea parlamentelor naţionale, precum şi de avizul motivat al Comisiei;
(b) în cazul în care, cu o majoritate de 55% a membrilor Consiliului sau cu o majoritate a voturilor exprimate în Parlamentul European, organul legislativ considerã cã propunerea legislativã nu este compatibilã cu principiul subsidiaritãţii, aceasta nu va mai fi examinatã.
ART. 8
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene este competentã sã se pronunţe cu privire la acţiunile referitoare la încãlcarea principiului subsidiaritãţii de cãtre un act legislativ, formulate, în conformitate cu normele prevãzute la articolul 230 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, de un stat membru sau transmise de acesta în conformitate cu dreptul sãu intern în numele parlamentului sãu naţional sau al unei camere a acestuia.
În conformitate cu normele prevãzute la articolul menţionat, astfel de acţiuni pot fi formulate şi de Comitetul Regiunilor împotriva actelor legislative în vederea adoptãrii cãrora Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene prevede consultarea respectivului comitet.
ART. 9
În fiecare an, Comisia prezintã Consiliului European, Parlamentului European, Consiliului şi parlamentelor naţionale un raport privind aplicarea articolului 3b din Tratatul privind Uniunea Europeanã. Respectivul raport anual se transmite, de asemenea, Comitetului Economic şi Social şi Comitetului Regiunilor.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016