Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 174 din 19 noiembrie 2008  pentru modificarea si completarea unor acte normative privind protectia consumatorilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 174 din 19 noiembrie 2008 pentru modificarea si completarea unor acte normative privind protectia consumatorilor

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 795 din 27 noiembrie 2008

În Scrisoarea Comisiei Europene din 18 ianuarie 2008 cu privire la transpunerea Directivei 1999/44/CE privind anumite aspecte ale vânzãrii de bunuri de consum şi garanţiile conexe, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene nr. L171 din 7 iulie 1999, paginile 12-16, au fost semnalate anumite dispoziţii ale directivei pentru care nu s-au identificat mãsuri de transpunere în <>Legea nr. 449/2003 privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate acestora, republicatã.
Analizând observaţiile Comisiei Europene, Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor, în colaborare cu Departamentul pentru Afaceri Europene, a constatat cã unele prevederi ale Directivei 1999/44/CE privind anumite aspecte ale vânzãrii de bunuri de consum şi garanţiile conexe fie nu au fost transpuse, fie au fost transpuse parţial.
Prin Scrisoarea Comisiei Europene SANCO/B2/ADG/ew D(2008)220354 din 19 septembrie 2008 se semnaleazã douã probleme legate de transpunerea în legislaţia naţionalã a Directivei 97/7/CE privind protecţia consumatorilor cu privire la contractele la distanţã - respectiv a prevederilor art. 4 alin. (1) lit. (c) şi art. 5 alin. (1) din directivã. În urma examinãrii mãsurilor naţionale de transpunere se modificã art. 3 alin. (1) lit. c) şi <>art. 4 alin.(1) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 130/2000 privind protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la distanţã, republicatã. De asemenea, s-a constatat cã actul nu prevede sancţiuni pentru art. 3 (informaţii prealabile) şi art. 4 (confirmarea scrisã a informaţiilor), rezultând necesitatea modificãrii <>art. 17. Având în vedere cã Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementãrilor cu legislaţia europeanã privind protecţia consumatorilor interzice practicile comerciale şi este direct aplicabilã în cazul vânzãrii la distanţã, este necesarã o menţiune specialã în cadrul <>art. 23 din Ordonanţa Guvernului nr. 130/2000 , republicatã.
De asemenea, analizarea legislaţiei naţionale în acest domeniu a relevat necesitatea modificãrii şi abrogãrii unor prevederi care fac referire la garanţii din <>Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Având în vedere demararea de cãtre Comisie a unei examinãri a mãsurilor naţionale de transpunere a directivelor susmenţionate, se impune adoptarea unor mãsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţã pentru reglementarea situaţiei.
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

ART. I
<>Legea nr. 449/2003 privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate acestora, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 347 din 6 mai 2008, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 2, litera f) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"f) reparare - în caz de lipsã de conformitate, aducerea unui produs la conformitate cu contractul de vânzare-cumpãrare;".
2. La articolul 2, dupã litera f) se introduc douã noi litere, literele g) şi h), cu urmãtorul cuprins:
"g) viciu ascuns - deficienţa calitativã a unui produs livrat sau a unui serviciu prestat care nu a fost cunoscutã şi nici nu putea fi cunoscutã de cãtre consumator prin mijloacele obişnuite de verificare;
h) durata medie de utilizare - intervalul de timp, stabilit în documente tehnice normative sau declarat de cãtre producãtor ori convenit între pãrţi, în cadrul cãruia produsele de folosinţã îndelungatã trebuie sã îşi menţinã caracteristicile funcţionale, dacã au fost respectate condiţiile de transport, manipulare, depozitare şi exploatare."
3. Articolul 10 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - În cazul lipsei conformitãţii, consumatorul are dreptul de a solicita vânzãtorului sã i se aducã produsul la conformitate, fãrã platã, prin reparare sau înlocuire, conform art. 11, sau sã beneficieze de reducerea corespunzãtoare a preţului ori de rezoluţiunea contractului privind acest produs, în condiţiile art. 13 şi 14."
4. La articolul 11, alineatele (1), (3) şi (4) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - (1) În cazul lipsei conformitãţii, consumatorul are dreptul de a solicita vânzãtorului în primul rând repararea produsului sau are dreptul de a solicita înlocuirea produsului, în fiecare caz fãrã platã, cu excepţia situaţiei în care mãsura este imposibilã sau disproporţionatã.
..........................................................................
(3) O mãsurã reparatorie va fi consideratã ca imposibilã dacã vânzãtorul nu poate asigura produse identice pentru înlocuire sau piese de schimb pentru reparare, inclusiv ca urmare a lipsei utilajelor sau a tehnologiei aferente.
(4) Orice reparare sau înlocuire a produselor va fi fãcutã în cadrul unei perioade rezonabile de timp, stabilitã de comun acord, în scris, între vânzãtor şi consumator, şi fãrã niciun inconvenient semnificativ pentru consumator, luându-se în considerare natura produselor şi scopul pentru care acesta a solicitat produsele. Perioada de timp stabilitã nu poate depãşi 15 zile calendaristice de la data la care cumpãrãtorul a adus la cunoştinţã vânzãtorului lipsa de conformitate a produsului."
5. La articolul 11, dupã alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmãtorul cuprins:
"(5) În cazul reparãrii produsului, în acesta vor fi montate numai piese noi."
6. Articolul 12 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - Noţiunea fãrã platã, prevãzutã la art. 10 şi 11, se referã la toate costurile necesare aducerii produselor la conformitate, inclusiv costurile poştale, de transport, manipulare, diagnosticare, expertizare, demontare, montare, manoperã, materiale utilizate şi ambalare."
7. Dupã articolul 16 se introduc douã noi articole, articolele 16^1 şi 16^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 16^1. - Dupã expirarea termenului prevãzut la art. 16, consumatorii pot pretinde remedierea sau înlocuirea produselor care nu pot fi folosite în scopul pentru care au fost realizate ca urmare a unor vicii ascunse apãrute în cadrul duratei medii de utilizare, în condiţiile legii.
Art. 16^2. - Pentru produsele a cãror duratã medie de utilizare este mai micã de 2 ani, termenul prevãzut la art. 16 se reduce la aceastã duratã."
8. La articolul 20, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Garanţia trebuie sã precizeze elementele de identificare a produsului, termenul de garanţie, durata medie de utilizare, modalitãţile de asigurare a garanţiei - întreţinere, reparare, înlocuire şi termenul de realizare a acestora, inclusiv denumirea şi adresa vânzãtorului şi ale unitãţii specializate de service."
9. La articolul 23 alineatul (1), litera b) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"b) nerespectarea prevederilor art. 9, 11 şi 19, cu amendã de la 5.000 lei la 25.000 lei."
10. Articolul 26 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor va propune Guvernului spre aprobare, prin hotãrâre, norme metodologice de aplicare a prezentei legi, pe grupe de produse."
ART. II
<>Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 208 din 28 martie 2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 1, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Statul, prin mijloacele prevãzute de lege, protejeazã cetãţenii în calitatea lor de consumatori, asigurând cadrul necesar accesului neîngrãdit la produse şi servicii, informãrii lor complete despre caracteristicile esenţiale ale acestora, apãrãrii şi asigurãrii drepturilor şi intereselor legitime ale persoanelor fizice împotriva unor practici incorecte, participãrii acestora la fundamentarea şi luarea deciziilor ce îi intereseazã în calitate de consumatori."
2. La articolul 2, punctul 18 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"18. termen de valabilitate/data de minimã durabilitate pentru produsele nealimentare - limita de timp/data stabilitã de producãtor pânã la care un produs îşi pãstreazã caracteristicile specifice iniţiale, dacã au fost respectate condiţiile de transport, manipulare, depozitare şi pãstrare;".
3. La articolul 2, dupã punctul 18 se introduce un nou punct, punctul 18^1, cu urmãtorul cuprins:
"18^1. data-limitã de consum pentru produsele alimentare - limita de timp/data stabilitã de producãtor pânã la care produsele care din punct de vedere microbiologic au un grad ridicat de perisabilitate şi sunt susceptibile ca dupã un timp scurt sã prezinte un pericol imediat pentru sãnãtatea consumatorilor îşi pãstreazã caracteristicile specifice, dacã au fost respectate condiţiile de transport, manipulare, depozitare şi pãstrare;".
4. La articolul 2, dupã punctul 23 se introduc şapte noi puncte, punctele 24-30, cu urmãtorul cuprins:
"24. costul total al creditului pentru consumator - toate costurile, inclusiv dobânda, comisioanele, taxele şi orice alt tip de costuri pe care trebuie sã le suporte consumatorul în legãturã cu contractul de credit şi care sunt cunoscute de cãtre creditor, cu excepţia taxelor notariale; costurile pentru serviciile accesorii aferente contractului de credit, în special primele de asigurare, sunt incluse, de asemenea, în cazul în care obţinerea creditului sau obţinerea acestuia potrivit clauzelor şi condiţiilor prezentate este condiţionatã de încheierea unui contract de servicii;
25. valoarea totalã plãtibilã de consumator - suma dintre valoarea totalã a creditului şi costul total al creditului pentru consumator;
26. valoarea totalã a creditului - plafonul sau sumele totale puse la dispoziţie în baza unui contract de credit;
27. imobil - construcţia şi/sau terenul pe care se aflã sau urmeazã sã se ridice o construcţie, care fac obiectul unui contract de vânzare-cumpãrare;
28. intermediere imobiliarã - activitate de mijlocire a tranzacţiilor de vânzare-cumpãrare sau de închiriere a imobilelor;
29. servicii imobiliare - una sau mai multe dintre urmãtoarele activitãţi:
- promovarea în vederea vânzãrii, cumpãrãrii sau închirierii de imobile;
- consultanţã în vederea vânzãrii, cumpãrãrii sau închirierii de imobile;
- intermedierea imobiliarã;
- administrarea imobilelor;
30. agenţie imobiliarã - operator economic, furnizor de servicii imobiliare, care acţioneazã în numele şi în interesul unor terţi."
5. Articolul 5 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - (1) Produsele se comercializeazã numai în cadrul termenului de valabilitate/datei de minimã durabilitate pentru produsele nealimentare sau al datei-limitã de consum pentru produsele alimentare/datei durabilitãţii minimale stabilite de producãtor.
(2) Se interzice modificarea termenului de valabilitate/datei de minimã durabilitate sau a datei-limitã de consum/datei durabilitãţii minimale înscrise pe produs, pe etichetã, pe ambalaj sau, dupã caz, în documentele însoţitoare."
6. La articolul 7 litera a), liniuţa a 4-a se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"- sã opreascã livrãrile, respectiv sã retragã de pe piaţã şi/sau de la consumatori produsele la care organele abilitate ori specialiştii proprii au constatat neîndeplinirea caracteristicilor prescrise, declarate sau care ar putea afecta viaţa, sãnãtatea, securitatea ori interesul economic al consumatorilor, dacã aceastã mãsurã constituie singurul mijloc prin care se pot elimina neconformitãţile respective;".
7. La articolul 7 litera a), dupã liniuţa a 5-a se introduce o nouã liniuţã, liniuţa a 6-a, cu urmãtorul cuprins:
"- sã foloseascã în activitatea de producţie şi depozitare spaţii corespunzãtoare."
8. La articolul 7 litera c), liniuţa a 4-a se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
" - sã asigure, la prestarea serviciilor nealimentare, condiţii igienice, condiţiile stabilite de producãtor, de actele normative în vigoare, precum şi cele specifice desfãşurãrii activitãţii;".
9. Dupã articolul 9 se introduc unsprezece noi articole, articolele 9^1-9^11, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 9^1. - (1) În cazul serviciilor financiare, consumatorul are dreptul de a fi informat în mod corect, încã din faza precontractualã, asupra tuturor condiţiilor contractuale.
(2) La solicitarea unei oferte de credit, furnizorul de servicii financiare are obligaţia de a oferi gratuit consumatorului, pe hârtie sau pe alt suport durabil, un grafic de rambursare ori alt document care sã menţioneze costurile totale ce vor fi suportate de consumator şi un exemplar al proiectului contractului de credit.
Art. 9^2. - (1) Orice formã de publicitate referitoare la contractele de credit care indicã o ratã a dobânzii sau orice alte cifre referitoare la costul creditului pentru consumator va cuprinde urmãtoarele informaţii standard, prin intermediul unui exemplu reprezentativ:
a) rata dobânzii aferente creditului, fixã şi/sau variabilã, împreunã cu informaţii privind orice costuri incluse în costul total al creditului pentru consumator;
b) valoarea totalã a creditului;
c) dobânda anualã efectivã, conform prevederilor legale specifice;
d) durata contractului de credit;
e) valoarea totalã plãtibilã de consumator.
(2) În orice formã de publicitate, informaţiile referitoare la costuri vor fi scrise vizibil şi uşor de citit, în acelaşi câmp vizual şi cu caractere de aceeaşi mãrime.
(3) În cazurile în care, pentru acordarea creditului, consumatorul este obligat sã încheie un contract de asigurare, se va menţiona acest lucru în publicitate.
Art. 9^3. - În cadrul contractelor încheiate cu consumatorii, furnizorii de servicii financiare sunt obligaţi sã respecte urmãtoarele reguli:
a) contractele vor fi redactate în scris, vizibil şi uşor de citit, cu o mãrime a fontului utilizat de minimum 10, pe hârtie sau pe alt suport durabil, în cel puţin douã exemplare, fiind remis câte un exemplar original fiecãrei pãrţi. Culoarea de fond a hârtiei pe care este redactat contractul trebuie sã fie în contrast cu cea a fontului utilizat;
b) dobânzile, precum şi toate comisioanele, taxele, tarifele, spezele bancare sau orice alte costuri aferente acordãrii şi derulãrii contractului, respectiv aferente unor servicii în privinţa cãrora consumatorul nu dispune de libertate de alegere vor fi menţionate în contract, fãrã a se face trimiteri la condiţii generale de afaceri ale furnizorului de servicii financiare, lista de tarife şi comisioane sau orice alt înscris;
c) în situaţiile în care existã drept de rambursare anticipatã, comisionul de rambursare anticipatã a creditului se determinã în strânsã legãturã cu pierderile creditorului aferente rambursãrii anticipate şi nu trebuie sã constituie un obstacol disproporţionat în exercitarea dreptului consumatorului de a rambursa anticipat creditul;
d) în contractul de credit/depozit se vor menţiona şi costurile de administrare, de retragere numerar şi/sau de depunere numerar aferente contului curent, care cad în sarcina consumatorului, dacã furnizorul de servicii financiare percepe astfel de comisioane. Costurilor aferente contului curent menţionate mai sus nu le sunt aplicabile prevederile lit. e);
e) fãrã a prejudicia prevederile privind modificarea dobânzii, pe parcursul derulãrii contractului:
1. se interzice majorarea comisioanelor, taxelor, tarifelor, spezelor bancare sau a oricãror altor costuri menţionate în contract;
2. se interzice introducerea şi perceperea de noi taxe, comisioane, tarife, speze bancare sau orice alte costuri care nu au fost menţionate în contract;
f) în contract se va menţiona tipul de dobândã, variabilã şi/sau fixã, iar dacã dobânda este fixã numai pentru o anumitã perioadã, aceasta va fi precizatã cu exactitate;
g) în contractele de credit cu dobândã variabilã se vor aplica urmãtoarele reguli:
1. variaţia ratei dobânzii trebuie sã fie independentã de voinţa furnizorului de servicii financiare, raportatã la fluctuaţiile unor indici de referinţã verificabili, menţionaţi în contract, sau la modificãrile legislative care impun acest lucru;
2. dobânda poate varia în funcţie de dobânda de referinţã a furnizorului de servicii financiare, cu condiţia ca aceasta sã fie unicã pentru toate produsele financiare destinate persoanelor fizice ale operatorului economic respectiv şi sã nu fie majoratã peste un anumit nivel, stabilit prin contract;
3. formula dupã care se calculeazã variaţia dobânzii trebuie indicatã în mod expres în contract, cu precizarea periodicitãţii şi/sau a condiţiilor în care survine modificarea ratei dobânzii, atât în sensul majorãrii, cât şi în cel al reducerii acesteia;
h) sunt interzise clauzele contractuale care dau dreptul furnizorului de servicii financiare sã modifice unilateral clauzele contractuale fãrã încheierea unui act adiţional, acceptat de consumator;
i) orice notificare cu privire la modificarea conţinutului clauzelor contractuale referitoare la costuri va fi transmisã consumatorilor cu cel puţin 30 de zile înainte de intrarea acesteia în vigoare. Consumatorul are la dispoziţie un termen de 15 zile de la primirea notificãrii pentru a comunica opţiunea sa de acceptare sau de neacceptare a noilor condiţii. Neprimirea unui rãspuns din partea consumatorului în termenul menţionat anterior nu este consideratã acceptare tacitã;
j) pentru orice modificare a nivelului costurilor creditului, conform condiţiilor contractuale, furnizorul de servicii financiare este obligat sã notifice consumatorul, în funcţie de opţiunea scrisã a acestuia, exprimatã în contract, prin una sau mai multe metode: scrisoare recomandatã, e-mail, sms, şi va pune la dispoziţia acestuia un nou grafic de rambursare;
k) furnizorul de servicii financiare va lua toate mãsurile necesare pentru a efectua repararea în termen de maximum 15 zile a eventualelor prejudicii cauzate consumatorului prin nerespectarea obligaţiilor asumate prin contract şi va face dovada demersurilor întreprinse în acest sens;
l) contractul de credit va conţine obligatoriu o prevedere prin care consumatorul sã fie atenţionat despre raportarea la Biroul de Credit, Centrala Riscurilor Bancare şi/sau la alte structuri asemãnãtoare existente, în cazul în care acesta întârzie cu achitarea ratelor scadente, dacã existã aceastã obligaţie de raportare;
m) la încetarea contractului, inclusiv prin ajungere la termen, reziliere sau denunţare unilateralã din partea consumatorului, furnizorul de servicii financiare va oferi gratuit consumatorului un document care sã ateste faptul cã au fost stinse toate obligaţiile dintre pãrţi. Totodatã, se vor închide şi conturile aferente serviciului financiar de bazã furnizat, fãrã a fi necesarã depunerea unei alte cereri de cãtre consumator şi fãrã plata unor costuri suplimentare. Contul nu va fi închis în situaţia în care acesta este poprit sau indisponibilizat, conform legii, pentru îndeplinirea de cãtre consumator a unor obligaţii asumate faţã de furnizorul de servicii financiare însuşi sau faţã de terţi.
Art. 9^4. - În cazul serviciilor de intermediere imobiliarã, consumatorul va fi informat în scris, corect, complet şi precis, încã din faza precontractualã, cu privire la:
a) preţurile practicate în piaţã pentru tipul de imobil ce urmeazã a face obiectul intermedierii imobiliare, conform informaţiilor existente în baza de date a agenţiei imobiliare;
b) deficienţe şi alte inconveniente cunoscute de agenţia imobiliarã sau pe care în mod rezonabil putea sã le cunoascã, incluzând surse de zgomot, umezealã, poluare, miros, pericol de inundaţii sau surpãri, organizarea în apropiere a unor manifestãri populare periodice, istoricul terenului sau al clãdirii, posibile dezavantaje ale vecinãtãţilor;
c) nivelul comisionului practicat de agenţia imobiliarã;
d) situaţia juridicã a imobilului;
e) nivelul estimativ al costurilor ce urmeazã sã fie suportate de consumator, pentru obţinerea documentelor şi întocmirea actelor necesare încheierii contractului.
Art. 9^5. - Contractul de intermediere imobiliarã va cuprinde cel puţin urmãtoarele elemente:
a) datele de identificare a pãrţilor;
b) obiectul contractului/natura serviciului prestat;
c) preţul solicitat de proprietar/pe care este dispus sã îl plãteascã cumpãrãtorul;
d) termenul de valabilitate al contractului;
e) condiţiile în care contractul poate fi denunţat unilateral;
f) condiţiile în care contractul poate fi reziliat;
g) nivelul maxim al comisionului datorat de consumator agenţiei imobiliare pentru contractul ce urmeazã sã se încheie;
h) clauza de exclusivitate, în cazul în care aceasta a fost acceptatã de pãrţi;
i) precizarea situaţiilor în care consumatorul datoreazã comision agenţiei imobiliare;
j) drepturile şi obligaţiile pãrţilor;
k) situaţiile de forţã majorã;
l) data încheierii contractului.
Art. 9^6. - Contractele de intermediere imobiliarã în care consumatorul are calitatea de potenţial cumpãrãtor vor conţine, în plus faţã de cele prevãzute la art. 9^4, urmãtoarele elemente:
1. caracteristicile generale ale imobilului, care pot influenţa decizia de cumpãrare, incluzând nivelul de finisare, dimensiuni, vechime şi poziţionarea faţã de punctele cardinale;
2. tarifele pentru serviciile prestate.
Art. 9^7. - O tranzacţie imobiliarã se considerã încheiatã în momentul în care vânzãtorul şi cumpãrãtorul au semnat actul de vânzare-cumpãrãre.
Art. 9^8. - Contractul de intermediere imobiliarã sau alte eventuale contracte accesorii încheiate între consumator şi agenţia imobiliarã nu pot conţine clauze penale care sã oblige consumatorul care nu îşi îndeplineşte angajamentele contractuale la plata unei sume mai mari decât onorariul pe care l-ar fi plãtit în cazul încheierii tranzacţiei.
Art. 9^9. - Agenţia imobiliarã nu poate solicita din partea consumatorului plata comisionului în oricare dintre urmãtoarele situaţii:
a) când între consumator şi agenţia imobiliarã nu este încheiat un contract de intermediere;
b) când contractul de vânzare-cumpãrare/închiriere nu s-a încheiat;
c) când contractul nu are stipulatã clauza de exclusivitate, iar tranzacţia s-a realizat fãrã participarea agenţiei imobiliare.
Art. 9^10. - Nu se permite plata în avans a comisionului, parţialã sau totalã, decât cu acordul scris al consumatorului şi cu precizarea situaţiilor în care agenţia imobiliarã este obligatã sã înapoieze consumatorului sumele primite în avans.
Art. 9^11. - În baza contractului de intermediere imobiliarã dintre agenţia imobiliarã şi cumpãrãtor, agenţia trebuie sã asigure vizionarea imobilelor ce corespund preferinţelor consumatorului, înainte de încheierea contractului de vânzare-cumpãrare."
10. La articolul 10, literele a), b), c), f) şi h) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"a) libertatea de a lua decizii la achiziţionarea de produse şi servicii, fãrã a li se impune în contracte clauze abuzive sau care pot favoriza folosirea unor practici comerciale incorecte în vânzare, de naturã a influenţa opţiunea acestora;
b) de a beneficia de o redactare clarã şi precisã a clauzelor contractuale, indicarea exactã a preţurilor şi tarifelor şi, dupã caz, a condiţiilor de garanţie;
c) de a fi exoneraţi de plata produselor şi serviciilor care nu au fost solicitate, precum şi de achitarea preţurilor, tarifelor, taxelor, comisioanelor, dobânzilor şi penalitãţilor care nu au fost stipulate iniţial în contracte sau în alte documente aferente contractelor;
..........................................................................
f) de a plãti, pentru produsele sau serviciile de care beneficiazã, sume stabilite cu exactitate, în prealabil; majorarea preţului, tarifului, taxelor, comisioanelor, dobânzilor, penalitãţilor şi a altor eventuale costuri stabilite iniţial este posibilã numai cu acordul scris al consumatorului;
..........................................................................
h) de a fi notificaţi în scris cu privire la orice modificare ca urmare a prevederilor contractuale referitoare la valoarea dobânzilor, comisioanelor, penalitãţilor sau oricãror altor costuri, cu cel puţin 30 de zile înainte de aplicarea noilor valori;".
11. La articolul 10, dupã litera h) se introduce o nouã literã, litera i), cu urmãtorul cuprins:
"i) de a fi notificaţi cu 30 de zile înainte de data la care contractul se prelungeşte în mod automat pentru o perioadã de timp determinatã sau nedeterminatã, în vederea formulãrii în scris de cãtre consumator a unei opţiuni de prelungire a valabilitãţii acestuia."
12. Articolul 12 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - (1) Consumatorii au dreptul de a pretinde vânzãtorilor sau prestatorilor de servicii remedierea ori înlocuirea gratuitã a produselor şi serviciilor obţinute, precum şi despãgubiri pentru pierderile suferite ca urmare a deficienţelor constatate în cadrul termenului de garanţie sau de valabilitate. Dupã expirarea acestui termen, consumatorii pot pretinde remedierea sau înlocuirea produselor/serviciilor care nu pot fi folosite potrivit scopului pentru care au fost realizate, ca urmare a unor vicii ascunse apãrute pe durata medie de utilizare a acestora.
(2) Vânzãtorul sau prestatorul de servicii suportã toate cheltuielile legate de aceste deficienţe, situaţie care nu îl exonereazã de rãspundere pe producãtor în relaţia cu acesta."
13. Articolul 13 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - (1) Remedierea deficienţelor apãrute la produse sau servicii ori înlocuirea produselor care nu corespund în cadrul termenului de garanţie sau de valabilitate şi care nu sunt imputabile consumatorului se face în termen de maximum 15 zile din momentul când operatorul economic a luat la cunoştinţã de deficienţele respective.
(2) În cazul unor vicii ascunse, termenul maxim stabilit la alin. (1) curge de la data finalizãrii expertizei tehnice efectuate de un organism tehnic neutru."
14. Articolul 14 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - În cazul produselor şi serviciilor alimentare, al produselor nealimentare pentru care producãtorul stabileşte termen de valabilitate/data de minimã durabilitate, care pot afecta viaţa sau sãnãtatea consumatorilor ori care prezintã abateri de la caracteristicile prescrise sau declarate, vânzãtorul/prestatorul de servicii este obligat, la cererea consumatorului, sã le înlocuiascã de îndatã, sã le refacã sau sã restituie contravaloarea acestora."
15. Articolul 15 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - (1) Refacerea serviciului sau, în cazul în care acest lucru nu este posibil, restituirea contravalorii serviciului prestat se face imediat dupã constatarea neîncadrãrii acestuia în condiţiile prescrise sau declarate de prestatorul de servicii, dacã aceastã situaţie nu este imputabilã consumatorului.
(2) Restituirea contravalorii serviciului se face la valoarea stabilitã în contract.
(3) Operatorul economic are aceleaşi obligaţii pentru serviciul refãcut ca şi pentru serviciul prestat iniţial.
(4) Persoanele împuternicite conform art. 54 sã constate contravenţiile şi sã aplice sancţiunile prevãzute de prezenta ordonanţã vor stabili odatã cu sancţiunea şi mãsuri de remediere sau, dacã acest lucru nu este posibil, înlocuirea ori restituirea contravalorii serviciilor, dupã caz. "
16. Articolul 17 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - În cadrul termenului de garanţie, prestatorii de servicii asigurã toate operaţiunile necesare remedierii deficienţelor constatate la serviciile prestate sau înlocuirii produselor utilizate în cadrul serviciilor respective, inclusiv transportul, manipularea, diagnosticarea, expertizarea, demontarea, montarea şi ambalarea acestora."
17. Articolul 19 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - Informarea consumatorilor despre produsele şi serviciile oferite se realizeazã, în mod obligatoriu, prin elemente de identificare şi caracterizare ale acestora, care se înscriu în mod vizibil, lizibil, uşor de înţeles, într-o formã care sã nu permitã ştergerea şi sã nu fie inscripţionate în locuri obscure, sã nu fie întrerupte prin desen sau imagini, dupã caz, pe produs, etichetã, ambalaj de vânzare sau în cartea tehnicã, contract, instrucţiunile de folosire ori altele asemenea, ce însoţesc produsul sau serviciul, în funcţie de natura acestuia."
18. La articolul 20, alineatele (1), (2) şi (4) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - (1) Producãtorul trebuie sã informeze despre denumirea produsului, denumirea şi/sau marca producãtorului, cantitatea şi, dupã caz, termenul de valabilitate/data de minimã durabilitate sau data-limitã de consum/data durabilitãţii minimale, durata medie de utilizare, principalele caracteristici tehnice şi calitative, compoziţia, aditivii folosiţi, despre eventualele riscuri previzibile, modul de utilizare, manipulare, transport, depozitare, conservare sau pãstrare, despre contraindicaţii.
(2) Producãtorii şi importatorii din state care nu sunt membre ale Uniunii Europene au obligaţia sã îşi precizeze adresa poştalã a sediului social în elementele de identificare. Producãtorii, ambalatorii sau distribuitorii din state membre ale Uniunii Europene au obligaţia sã îşi precizeze adresa poştalã a sediului social unde pot fi contactaţi.
.........................................................................
(4) Vânzãtorii şi prestatorii de servicii trebuie sã informeze consumatorii despre preţul final al produsului sau despre tariful serviciului prestat, pe care îl suportã consumatorul, care sã cuprindã toate costurile, inclusiv taxa pe valoarea adãugatã şi toate costurile suplimentare, şi sã le ofere acestora toate informaţiile şi documentele tehnice, dupã caz, care trebuie sã însoţeascã produsul sau serviciul."
19. La articolul 20, dupã alineatul (5) se introduc douã noi alineate, alineatele (6) şi (7), cu urmãtorul cuprins:
"(6) Fac excepţie de la prevederile alin. (5) biletele de avion sau alte bilete de transport internaţional, documentele elaborate în baza unor acorduri internaţionale pe care România le-a acceptat şi le-a semnat, precum şi voucherele turistice internaţionale.
(7) Operatorii economici de transport internaţional care îşi desfãşoarã activitatea pe teritoriul României sunt obligaţi sã ofere în scris consumatorilor, în completare la biletul de transport, indiferent de forma de prezentare a acestuia, informaţii în limba românã referitoare la: itinerar, program, duratã, distanţã, locul alocat în mijlocul de transport, condiţiile generale de transport, precum şi orice alte informaţii utile pentru consumatori, referitoare la serviciul respectiv."
20. La articolul 36, litera c) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"c) prevenirea practicilor comerciale incorecte şi a publicitãţii de naturã a afecta drepturile şi interesele legitime ale consumatorilor."
21. La articolul 50 alineatul (1), literele a), c) şi d) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"a) încãlcarea dispoziţiilor art. 4, art. 7 lit. a) a 2-a, a 3-a şi a 5-a liniuţã, lit. c) prima şi a 2-a liniuţã, cu amendã contravenţionalã de la 3.000 lei la 30.000 lei;
..........................................................................
c) încãlcarea dispoziţiilor art. 5, art. 7 lit. b) prima, a 2-a şi a 5-a liniuţã, lit. c) a 3-a şi a 4-a liniuţã, art. 9, art. 10 lit. a)-f) , h) şi i), art. 11 şi art. 14, cu amendã contravenţionalã de la 2.000 lei la 20.000 lei;
d) încãlcarea dispoziţiilor art. 13 alin. (1), art. 17-25 şi art. 26 alin. (1) şi (2), cu amendã contravenţionalã de la 1.000 lei la 10.000 lei;".
22. La articolul 50 alineatul (1), dupã litera d) se introduc douã noi litere, literele e) şi f), cu urmãtorul cuprins:
"e) încãlcarea dispoziţiilor art. 9^1, art. 9^2 şi art. 9^3, cu amendã contravenţionalã de la 5.000 lei la 50.000 lei;
f) încãlcarea dispoziţiilor art. 9^4-9^11, cu amendã contravenţionalã de la 3.000 lei la 30.000 lei."
23. La articolul 51, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 51. - (1) Împiedicarea, sub orice formã, a organelor administraţiei publice însãrcinate cu protecţia consumatorilor de a exercita atribuţiile de serviciu referitoare la prevenirea şi combaterea faptelor care pot afecta viaţa, sãnãtatea sau securitatea consumatorilor ori interesele economice ale acestora constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 10.000 lei la 30.000 lei."
24. La articolul 51, dupã alineatul (5) se introduc douã noi alineate, alineatele (6) şi (7), cu urmãtorul cuprins:
"(6) Sãvârşirea repetatã a uneia dintre contravenţiile prevãzute la art. 50 se sancţioneazã cu amendã contravenţionalã de la 1.000 lei la 10.000 lei.
(7) Neaducerea la îndeplinire a mãsurilor dispuse în termenele şi condiţiile prevãzute în procesele-verbale de constatare a contravenţiei se sancţioneazã cu amendã contravenţionalã de la 2.000 lei la 20.000 lei."
25. Articolul 53 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 53. - Contravenientul poate achita, în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, dupã caz, de la data comunicãrii acestuia, jumãtate din minimul amenzii prevãzute la art. 50 alin. (1) lit. a)-d), agentul constatator fãcând menţiune despre aceastã posibilitate în procesul-verbal."
26. La articolul 55 punctul 1, litera b) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"b) au termenul de valabilitate/data de minimã durabilitate expirat/expiratã sau data-limitã de consum/data durabilitãţii minimale depãşitã;".
27. La articolul 55 punctul 1, dupã litera c) se introduc opt noi litere, literele d)-k), cu urmãtorul cuprins:
"d) nu respectã condiţiile de depozitare, pãstrare şi expunere la comercializare sau la care s-a schimbat starea termicã iniţialã fãrã ca operatorul economic sã fie autorizat în acest sens;
e) prezintã semne organoleptice de alterare, modificãri ale aspectului, culorii, consistenţei, gustului, mirosului;
f) prezintã semne de infestare cu paraziţi - ouã, larve, forme adulte, vii sau moarte -, precum şi resturi ori semne ale activitãţii acestora, cu excepţia celor pentru care sunt prevãzute limite prin acte normative;
g) prezintã urme de contact cu rozãtoare;
h) prezintã miros şi gust strãine de natura produsului;
i) prezintã miros şi gust sau pete de mucegai, cu excepţia mucegaiurilor selecţionate, admise de procesul tehnologic;
j) conţin corpuri strãine, cu excepţia produselor pentru care sunt stabilite limite prin acte normative;
k) nu prezintã documente de provenienţã, conform prevederilor legale în vigoare."
28. La articolul 56 alineatul (2), litera b) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"b) folosirea unor spaţii şi condiţii necorespunzãtoare pentru producţie, depozitare, comercializare sau prestare de servicii;".
29. La articolul 56 alineatul (2), dupã litera f) se introduc douã noi litere, literele g) şi h), cu urmãtorul cuprins:
"g) comercializarea alimentelor care nu respectã condiţiile prescrise sau declarate, produse nepericuloase, dar care afecteazã interesele economice ale consumatorilor;
h) comercializarea alimentelor la care s-a modificat data-limitã de consum/termenul de valabilitate/data durabilitãţii minimale."
30. La articolul 56 alineatul (3), litera c) se abrogã.
31. La articolul 56 alineatul (4), litera d) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"d) recondiţionarea şi/sau comercializarea de alimente pentru care agenţii constatatori au dispus oprirea definitivã de la comercializare şi retragerea din consumul uman;".
ART. III
<>Legea nr. 289/2004 privind regimul juridic al contractelor de credit pentru consum destinate consumatorilor, persoane fizice, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 319 din 23 aprilie 2008, se modificã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - Înainte de încheierea contractului, creditorul are urmãtoarele obligaţii:
a) sã ofere gratuit consumatorului, pe hârtie sau pe alt suport durabil, un grafic de rambursare şi un exemplar al proiectului contractului de credit, în momentul solicitãrii de cãtre consumator a unei oferte de credit;
b) sã prezinte consumatorului informaţiile complete, corecte şi precise privind contractul de credit avut în vedere;
c) sã informeze consumatorul despre întreaga documentaţie de credit necesarã acordãrii unui credit, documentaţie care trebuie sã cuprindã cel puţin:
1. situaţiile financiare curente ale solicitantului de credit şi ale oricãrui garant al acestuia, conform reglementãrilor specifice;
2. o descriere a modalitãţilor de garantare pentru plata integralã a datoriei şi, dupã caz, o evaluare a bunurilor care fac obiectul garanţiei."
2. La articolul 8, literele b) şi c) vor avea urmãtorul cuprins:
"b) valoarea dobânzii, cu precizarea tipului acesteia, fixã şi/sau variabilã, iar în cazul în care dobânda este variabilã, variaţia acesteia trebuie sã fie independentã de voinţa creditorului, raportatã la fluctuaţiile unor indici de referinţã verificabili, menţionaţi în contract, sau la modificãrile legislative care impun acest lucru;
c) valoarea DAE, precum şi indicarea condiţiilor în care poate fi modificatã DAE. În cazul în care valoarea DAE nu poate fi stabilitã, consumatorul trebuie sã fie informat, prin contractul scris, în ceea ce priveşte elementele prevãzute la art. 9 alin. (1)."
3. Articolul 16 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor va supraveghea şi va controla activitãţile creditorilor şi intermediarilor de credite, potrivit competenţelor stabilite prin actele normative în vigoare. "
4. La articolul 18 alineatul (1), litera b) va avea urmãtorul cuprins:
"b) nerespectarea dispoziţiilor art. 5 şi art. 15 alin. (3), cu amendã de la 5.000 lei la 10.000 lei."
5. La articolul 18, alineatul (2) se abrogã.
6. La articolul 18, alineatele (3) şi (5) vor avea urmãtorul cuprins:
"(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la alin. (1) se fac de cãtre reprezentanţii împuterniciţi ai Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
..........................................................................
(5) Sancţiunile contravenţionale principale, precum şi actele cu caracter administrativ emise în temeiul prezentei legi se pot contesta la instanţele competente."
7. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - Prevederile prezentei legi se completeazã cu dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 227/2007 , ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori, republicatã, ale <>Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementãrilor cu legislaţia europeanã privind protecţia consumatorilor, ale Codului penal, ale Codului comercial, precum şi ale Codului civil, în mãsura în care prezenta lege nu conţine dispoziţii contrare."
8. La articolul 23, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - (1) În aplicarea dispoziţiilor prezentei legi, Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor poate emite norme metodologice sau instrucţiuni cu caracter normativ, care se vor publica în Monitorul Oficial al României, Partea I."
ART. IV
<>Legea nr. 190/1999 privind creditul ipotecar pentru investiţii imobiliare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 611 din 14 decembrie 1999, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 2, dupã litera g) se introduc trei noi litere, literele h), i) şi j), cu urmãtorul cuprins:
"h) costul total al creditului pentru consumator - toate costurile, inclusiv dobânda, comisioanele, taxele şi orice alt tip de costuri pe care trebuie sã le suporte consumatorul în legãturã cu contractul de credit şi care sunt cunoscute de cãtre creditor, cu excepţia taxelor notariale; costurile pentru serviciile accesorii aferente contractului de credit, în special primele de asigurare, sunt incluse, de asemenea, în cazul în care obţinerea creditului sau obţinerea acestuia potrivit clauzelor şi condiţiilor prezentate este condiţionatã de încheierea unui contract de servicii;
i) valoarea totalã plãtibilã de consumator - suma dintre valoarea totalã a creditului şi costul total al creditului pentru consumator;
j) valoarea totalã a creditului - plafonul sau sumele totale puse la dispoziţie în baza unui contract de credit."
2. Articolul 8 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - La solicitarea unei oferte de credit, instituţia autorizatã are obligaţia de a oferi gratuit consumatorului, pe hârtie sau pe alt suport durabil, un grafic de rambursare şi un exemplar al proiectului contractului de credit."
3. Articolul 9 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - (1) Contractul de credit ipotecar va cuprinde obligatoriu şi urmãtoarele informaţii referitoare la costurile suportate de consumator:
a) valoarea totalã a creditului;
b) rata dobânzii aferente creditului, fixã şi/sau variabilã, împreunã cu informaţii privind orice costuri incluse în costul total al creditului pentru consumator;
c) costul total al creditului;
d) durata contractului de credit;
e) valoarea totalã plãtibilã de consumator;
f) costurile aferente contractului de asigurare, în cazurile în care, pentru acordarea creditului, consumatorul este obligat sã încheie un contract de asigurare.
(2) Contractul de credit ipotecar pentru investiţii imobiliare nu va putea fi modificat decât în scris de cãtre pãrţi, prin încheierea de acte adiţionale."
4. La articolul 14, litera a) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"a) variaţia ratei dobânzii trebuie sã fie independentã de voinţa creditorului ipotecar, raportatã la fluctuaţiile unor indici de referinţã verificabili, menţionaţi în contract, sau la modificãrile legislative care impun acest lucru;".
5. La articolul 14, litera c) se abrogã.
6. Articolul 15 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - În sarcina împrumutatului vor fi puse numai cheltuielile aferente întocmirii documentaţiei de credit şi constituirii ipotecii şi garanţiilor aferente. Creditorul ipotecar are obligaţia de a insera în conţinutul contractului de credit clauze prin care sã aducã la cunoştinţa împrumutatului toate garanţiile pe care înţelege sã le încheie în numele şi pe seama împrumutatului, precum şi condiţiile de angajare a acestora."
7. Dupã articolul 33 se introduce un nou articol, articolul 33^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 33^1. - (1) Nerespectarea dispoziţiilor art. 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 18, 19 şi 26 constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 5.000 lei la 50.000 lei.
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la alin. (1) se fac de cãtre reprezentanţii împuterniciţi ai Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor."
8. Articolul 34 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 34. - Prevederile prezentei legi se completeazã cu dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 227/2007 , ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori, republicatã, ale <>Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementãrilor cu legislaţia europeanã privind protecţia consumatorilor, ale Codului penal, ale Codului comercial, precum şi ale Codului civil, în mãsura în care prezenta lege nu conţine dispoziţii contrare."
ART. V
<>Ordonanţa Guvernului nr. 130/2000 privind protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la distanţã, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 177 din 7 martie 2008, se modificã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 3 alineatul (1), litera c) va avea urmãtorul cuprins:
"c) preţul bunurilor sau tarifele serviciilor, cu toate taxele incluse;".
2. La articolul 4 alineatul (1), partea introductivã va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - (1) Consumatorul trebuie sã primeascã, în scris sau pe un alt suport durabil la dispoziţia sa şi la care are acces, în timp util, în perioada executãrii contractului şi pânã cel mai târziu în momentul livrãrii, urmãtoarele:".
3. La articolul 4 alineatul (1), litera a) va avea urmãtorul cuprins:
"a) în cazul bunurilor care nu sunt destinate livrãrilor cãtre terţi, confirmarea informaţiilor prevãzute la art. 3 alin. (1), dacã acestea nu au fost transmise, în condiţiile prevãzute la alin. (1), înainte de încheierea contractului;".
4. Articolul 17 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - Constituie contravenţie încãlcarea prevederilor art. 3, 4, 8 şi 11 şi se sancţioneazã cu amendã de la 1.000 lei la 4.000 lei."
5. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - Prevederile privind comercializarea produselor şi a serviciilor în condiţiile prezentei ordonanţe se completeazã cu prevederile <>Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementãrilor cu legislaţia europeanã privind protecţia consumatorilor, precum şi cu dispoziţiile naţionale care transpun reglementãri europene cu privire la anumite aspecte ale furnizãrii de bunuri şi servicii, care se aplicã cu prioritate, în mãsura în care prezenta ordonanţã nu cuprinde dispoziţii contrare."
ART. VI
Urmãtoarele acte normative se vor republica, dupã aprobarea prin lege a prezentei ordonanţe de urgenţã, dându-se textelor o nouã numerotare:
a) <>Legea nr. 449/2003 privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate acestora, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 347 din 6 mai 2008, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanţã de urgenţã;
b) <>Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 208 din 28 martie 2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanţã de urgenţã;
c) <>Legea nr. 289/2004 privind regimul juridic al contractelor de credit pentru consum destinate consumatorilor, persoane fizice, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 319 din 23 aprilie 2008, cu modificãrile aduse prin prezenta ordonanţã de urgenţã;
d) <>Legea nr. 190/1999 privind creditul ipotecar pentru investiţii imobiliare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 611 din 14 decembrie 1999, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanţã de urgenţã;
e) <>Ordonanţa Guvernului nr. 130/2000 privind protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la distanţã, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 177 din 7 martie 2008, cu modificãrile aduse prin prezenta ordonanţã de urgenţã.
ART. VII
Prezenta ordonanţã de urgenţã va intra în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:


────────────────
p. Ministrul pentru întreprinderi
mici şi mijlocii, comerţ,
turism şi profesii liberale,
Lucia Nora Morariu,
secretar de stat

Preşedintele Autoritãţii Naţionale
pentru Protecţia Consumatorilor,
Dan Vlaicu

Departamentul pentru Afaceri Europene,
Aurel Ciobanu-Dordea,
secretar de stat

Guvernatorul Bãncii Naţionale a României,
Mugur Constantin Isãrescu

Bucureşti, 19 noiembrie 2008.
Nr. 174.
_____________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016