Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 41 din 27 mai 2021  pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 41 din 27 mai 2021 pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 560 din 31 mai 2021
    În prezent, art. 246 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, prevede că pot ocupa funcţii de conducere, de îndrumare şi de control în unităţile de învăţământ şi inspectoratele şcolare doar cadrele didactice membre ale Corpului naţional de experţi în management educaţional (CNEME).
    Având în vedere atribuţiile Ministerului Educaţiei în ceea ce priveşte stabilirea politicilor publice în domeniul educaţiei, precum şi faptul că la nivelul sistemului de învăţământ preuniversitar contractele de management încheiate pentru ocuparea unei funcţii de conducere din unităţile de învăţământ preuniversitar/inspectorate şcolare şi-au încetat valabilitatea în foarte multe cazuri, toate funcţiile de conducere urmând a deveni vacante în perioada următoare,
    analizând într-un mod obiectiv nevoile sistemului naţional de învăţământ, din perspectiva asigurării unui management de calitate, s-a ajuns la concluzia că se impune o lărgire a bazei de selecţie a personalului apt să se înscrie la concursul pentru ocuparea funcţiei de director/director adjunct în unităţile de învăţământ preuniversitar, astfel încât să se realizeze o selecţie mai riguroasă a resursei umane şi să se realizeze o reevaluare a criteriilor de performanţă în actul de management educaţional.
    Decizia de lărgire a bazei de selecţie, dar introducerea în acelaşi timp a unor criterii de performanţă, la susţinerea concursului este în concordanţă cu unul dintre cele mai importante principii care guvernează învăţământul preuniversitar din România, principiul eficienţei, reglementat la art. 3 din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, conform căruia avem obligaţia, în calitate de autoritate în domeniul educaţiei, de a urmări obţinerea de rezultate educaţionale maxime, prin gestionarea resurselor existente. De asemenea, posibilitatea înscrierii la concursul pentru ocuparea funcţiilor de director de unităţi de învăţământ şi a cadrelor didactice care nu au calitatea de expert în management educaţional satisface principiul transparenţei şi deschiderii spre egalizarea de şanse.
    Este necesar ca accesul la aceste funcţii de conducere să fie deschis către toate cadrele didactice care vor să concureze şi care îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege, astfel încât să se genereze plus valoare procesului de educaţie. Ocuparea funcţiilor de conducere trebuie să se realizeze conform unor criterii de performanţă profesională şi evaluate cu obiectivitate prin raportare la interesul superior al elevului.
    Mai mult, radiografia reală a sistemului naţional de învăţământ ne arată că se impune o schimbare de paradigmă în ceea ce priveşte abordarea instituţională a managementului educaţional. Este foarte importantă gestionarea mai eficientă a resurselor educaţionale (documentare/curriculare, umane şi materiale) şi dezvoltarea capacităţii de atragere de resurse (financiare şi umane) şi menţinerea în sistem a resurselor umane bine pregătite şi motivate. Redefinirea managerului educaţional este de o importanţă deosebită, managerul trebuie să fie capabil să definească profilul cerut pentru viitoarele cadre didactice şi să motiveze cadrele didactice pentru performanţă înaltă, să identifice bunele practici şi să recunoască inovaţia şi să utilizeze tehnologiile moderne de informare şi comunicare.
    În situaţia în care concursurile pentru ocuparea funcţiilor de conducere la nivelul sistemului de învăţământ ar fi organizate fără introducerea unor criterii de performanţă şi fără lărgirea bazei de selecţie, ar fi afectată iremediabil calitatea procesului de învăţământ. Calitatea resursei umane în asigurarea managementului este esenţială pentru desfăşurarea în cele mai bune condiţii a activităţii didactice, asigurându-se în acelaşi timp premisele respectării dreptului la învăţătură prevăzut de Constituţia României, republicată. Încetarea de drept a tuturor contractelor de management şi iminenta declanşare a procedurilor de concurs în noile condiţii şi pentru a se asigura stabilitatea managementului la nivelul sistemului reprezintă o situaţie extraordinară ce se impune a fi reglementată de urgenţă.
    Urgenţa adoptării acestor măsuri derivă şi din faptul că organizarea întregului proces de organizare a concursurilor naţionale pentru ocuparea funcţiilor de conducere necesită o perioadă de timp rezonabilă, astfel încât la data începerii anului şcolar 2021-2022 unităţile de învăţământ preuniversitar să beneficieze de o conducere stabilă, amânarea acestor măsuri putând genera o lipsă de coerenţă şi predictibilitate în desfăşurarea actului managerial la nivelul acestor unităţi.
    Neadoptarea de urgenţă a măsurilor menţionate ar conduce la imposibilitatea organizării concursurilor naţionale pentru ocuparea funcţiilor de conducere în perioada imediat următoare având ca o consecinţă negativă imposibilitatea asigurării unei stabilităţi şi coerenţe manageriale la începutul anului şcolar 2021-2022, dar şi la o situaţie de vulnerabilitate şi provizorat în care s-ar regăsi sistemul de învăţământ preuniversitar în condiţiile în care toate unităţile ar fi conduse de personal numit pe o perioadă extrem de limitată de timp.
    Din această perspectivă, organizarea concursurilor trebuie să se facă prin raportare la noul cadru normativ stabilit prin prezenta ordonanţă de urgenţă.
    Aceste elemente vizează un interes public şi constituie o situaţie extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată şi care impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 din 10 ianuarie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 246, alineatul (3) se abrogă.
    2. La articolul 257, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 257
    (1) Funcţia de director şi de director adjunct se ocupă prin concurs public, care constă în probă scrisă şi interviu, de către cadre didactice titulare membre ale corpului naţional de experţi în management educaţional."

    3. La articolul 257, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), se pot înscrie la concursul naţional pentru ocuparea funcţiei de director/director adjunct în unităţile de învăţământ preuniversitar şi cadrele didactice titulare care nu au calitatea de expert în management educaţional, dar care îndeplinesc următoarele condiţii:
    a) au diplomă de licenţă sau atestat de echivalare în condiţiile art. 149 alin. (3);
    b) au cel puţin 5 ani vechime în învăţământ."

    4. La articolul 260, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 260
    (1) Funcţiile de conducere din inspectoratele şcolare şi de director al casei corpului didactic se ocupă prin concurs, care constă în probă scrisă şi interviu, conform unei metodologii elaborate de către Ministerul Educaţiei şi aprobate prin ordin al ministrului, de către cadre didactice titulare în învăţământ membre ale corpului naţional de experţi în management educaţional, care au titlul de doctor sau gradul didactic I."

    5. La articolul 260, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), se pot înscrie la concursul naţional pentru ocuparea funcţiei de conducere din inspectoratele şcolare şi de director al casei corpului didactic şi cadrele didactice titulare care nu au calitatea de expert în management educaţional, dar care îndeplinesc următoarele condiţii:
    a) au diplomă de licenţă;
    b) au titlul de doctor sau gradul didactic I."

    6. La articolul 261, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu următorul cuprins:
    "(2^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), se pot înscrie la concursul pentru ocuparea funcţiilor de îndrumare şi de control din inspectoratele şcolare şi cadrele didactice titulare care nu au calitatea de expert în management educaţional, dar care au diplomă de licenţă şi gradul didactic I sau II."

    7. După articolul 261 se introduce un nou articol, articolul 261^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 261^1
    Candidaţii înscrişi la concursurile pentru ocuparea funcţiilor de director/director adjunct în unităţile de învăţământ preuniversitar, director al casei corpului didactic, precum şi pentru ocuparea funcţiilor de conducere, îndrumare şi de control din inspectoratele şcolare trebuie să obţină minimum nota 7 (şapte) la proba scrisă pentru a promova la proba de interviu. Punctajul obţinut la proba de interviu trebuie să fie minimum 7 (şapte)."



    ART. II
    Prin derogare de la dispoziţiile art. 5 alin. (2) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, prezenta ordonanţă de urgenţă intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    PRIM-MINISTRU
                    FLORIN-VASILE CÎŢU
                    Contrasemnează:
                    Ministrul educaţiei,
                    Sorin-Mihai Cîmpeanu

    Bucureşti, 27 mai 2021.
    Nr. 41.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016