Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 861 din 17 septembrie 2003  pentru aprobarea Normelor privind organizarea si functionarea inspectiei sanitare de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 861 din 17 septembrie 2003 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si functionarea inspectiei sanitare de stat

EMITENT: MINISTERUL SANATATII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 671 din 23 septembrie 2003
Având în vedere prevederile <>art. 12 lit. d) din Legea nr. 100/1998 privind asistenta de sãnãtate publica,
în temeiul <>Hotãrârii Guvernului nr. 743/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sãnãtãţii,
vazand Referatul de aprobare al Direcţiei generale de sãnãtate publica şi inspecţie sanitarã de stat nr. MB.3.371/2003,

ministrul sãnãtãţii emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Normele privind organizarea şi funcţionarea inspecţiei sanitare de stat, prevãzute în anexa nr. 1 care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Se aproba anexa nr. 2 care cuprinde calcularea punctajului pentru împuternicirea inspectorilor sanitari de stat, care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 3
Se aproba anexa nr. 3 privind conţinutul raportului de inspecţie, care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 4
La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin se abroga prevederile <>Ordinului ministrului sãnãtãţii nr. 330/1999 pentru aprobarea Normelor privind organizarea şi funcţionarea inspecţiei sanitare de stat, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 276 din 16 iunie 1999.
ART. 5
Direcţia generalã de sãnãtate publica şi inspecţie sanitarã de stat din Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei şi direcţiile de sãnãtate publica judeţene şi a municipiului Bucureşti vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 6
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul sãnãtãţii,
Mircea Beuran

Bucureşti, 17 septembrie 2003.
Nr. 861.


ANEXA 1

NORME
privind organizarea şi funcţionarea inspecţiei sanitare de stat

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Inspecţia sanitarã este activitatea de verificare a respectãrii condiţiilor igienico-sanitare prevãzute de reglementãrile legale în domeniul sãnãtãţii publice, parte a controlului oficial, în domeniul sãnãtãţii publice.
ART. 2
Activitatea de inspecţie sanitarã de stat se organizeazã de cãtre Direcţia generalã de sãnãtate publica şi inspecţie sanitarã de stat din cadrul Ministerului Sãnãtãţii. Activitatea curenta se desfãşoarã în coordonarea secretarului de stat desemnat din cadrul Ministerului Sãnãtãţii.
ART. 3
Activitãţile integrate de control care vizeazã şi activitatea inspecţiei sanitare de stat se desfãşoarã în coordonarea ministrului delegat al Autoritãţii Naţionale de Control.
ART. 4
Activitatea de inspecţie sanitarã se exercita de cãtre persoane împuternicite de cãtre Ministerul Sãnãtãţii, cu avizul conform al Autoritãţii Naţionale de Control, conform legii.
ART. 5
Domeniile specifice ale activitãţii de inspecţie sanitarã de stat se referã la:
- verificarea conformitatii cu prevederile normelor igienicosanitare în vigoare a: amplasamentelor, activitãţilor (inclusiv activitatea nucleara), serviciilor, produselor, factorilor de mediu de viata şi de munca, inclusiv alimentul;
- verificarea respectãrii reglementãrilor privind starea de sãnãtate a personalului angajat, cunoştinţele, atitudinile şi practicile acestuia în raport cu normele igienico-sanitare;
- depistarea pericolelor la adresa sãnãtãţii publice, evaluarea şi analiza riscurilor reprezentate de acestea pentru sãnãtate, instituirea şi/sau impunerea mãsurilor de eliminare sau, dupã caz, de diminuare a riscurilor;
- comunicarea informaţiilor despre existenta, dimensiunea şi consecinţele potenţiale sau reale asupra sãnãtãţii publice ale riscului identificat, persoanelor responsabile cu managementul riscului în domeniul investigat, consumatorilor şi altor potenţiali receptori interesaţi.
ART. 6
Scopul activitãţii de inspecţie sanitarã de stat este:
- identificarea pericolelor la adresa sãnãtãţii publice, evaluarea şi analiza riscului potenţial sau real, prin aprecierea probabilitatii de producere a unor efecte sau evenimente adverse omului sau mediului, ca urmare a expunerii la surse de risc reprezentate de pericole;
- managementul riscului, în scopul diminuãrii şi/sau eliminãrii ameninţãrii şi, implicit, a riscurilor pe care acestea le reprezintã pentru sãnãtatea publica;
- comunicarea riscului, prin schimbul reciproc de informaţii bazate pe date ştiinţifice între evaluatorii de risc, persoanele responsabile cu managementul riscului în domeniul investigat, consumatori şi alţi potenţiali receptori interesaţi.
ART. 7
Activitatea de inspecţie sanitarã de stat consta în exercitarea controlului de stat cu privire la caracteristicile unitãţilor, activitãţilor şi produselor, în vederea stabilirii şi impunerii conformarii la cerinţele prevãzute de normele legale de sãnãtate publica din domeniile:
- producţiei, fabricãrii, prelucrãrii, depozitarii, transportului, distribuţiei şi comercializãrii alimentelor, inclusiv în sectorul alimentaţiei publice şi colective;
- calitãţii apei pentru consum uman şi a celei folosite la alte activitãţi umane, inclusiv a celei utilizate în scop recreativ;
- gestionãrii deşeurilor lichide şi solide şi în special a celor potenţial periculoase;
- calitãţii habitatului;
- ocrotirii şi educãrii copiilor şi tinerilor;
- bolilor profesionale, în relaţia cu mediul de munca;
- activitãţilor de îngrijiri de sãnãtate;
- prevenirii şi combaterii bolilor transmisibile;
- furnizarii de servicii care presupun riscuri potenţiale pentru viata sau sãnãtatea populaţiei ori a persoanelor care executa serviciile respective;
- unitãţilor de producere, depozitare, desfacere a pesticidelor, a substanţelor toxice şi a cosmeticelor, sapunurilor şi detergentilor;
- unitãţilor cu risc radioactiv.
ART. 8
Activitatea de inspecţie sanitarã de stat se desfãşoarã pe baza normelor, ghidurilor şi standardelor specifice fiecãrui domeniu de activitate.

CAP. II
Principii de funcţionare

ART. 9
Activitatea de inspecţie sanitarã de stat se desfãşoarã şi funcţioneazã pe baza urmãtoarelor principii:
- principiul imparţialitãţii: inspectorii sanitari de stat nu trebuie sa fie supuşi nici unei presiuni comerciale, financiare, politice sau de alta natura care le-ar putea influenta rationamentul;
- principiul independentei: inspectorii sanitari de stat trebuie sa fie independenţi în raport cu partea inspectata şi nu trebuie sa se angajeze în nici o activitate care sa afecteze independenta lor în rationament;
- principiul confidenţialitãţii: inspectorii sanitari de stat trebuie sa asigure confidenţialitatea acelor informaţii care nu sunt de interes public şi care sunt obţinute în cursul desfãşurãrii activitãţii de inspecţie;
- principiul transparenţei: inspecţia sanitarã de stat şi inspectorii sanitari de stat au obligaţia sa-şi desfãşoare activitatea într-o maniera transparenta, deschisã fata de public, prin care accesul liber şi neingradit la informaţiile fundamentate ştiinţific, de interes public sa constituie regula, iar limitarea accesului la informaţii sa constituie excepţia, în condiţiile legii;
- principiul aplicãrii unitare: inspecţia sanitarã de stat şi inspectorii sanitari de stat asigura respectarea legislaţiei din domeniul sãnãtãţii publice în mod unitar, în conformitate cu prevederile acesteia, indiferent de forma de proprietate a obiectivelor inspectate, pe întreg teritoriul tarii.

CAP. III
Organizarea inspecţiei sanitare de stat

ART. 10
(1) La nivelul Ministerului Sãnãtãţii activitatea de inspecţie sanitarã de stat se organizeazã de cãtre Direcţia generalã de sãnãtate publica şi inspecţie sanitarã de stat, condusã de un director general cu atribuţii de inspector sanitar de stat şef, medic primar de specialitate.
(2) Numirea inspectorului sanitar de stat şef se face prin ordin al ministrului sãnãtãţii, în condiţiile legii, cu avizul conform al ministrului delegat al Autoritãţii Naţionale de Control.
(3) Organizarea, îndrumarea şi coordonarea executivã a activitãţii de inspecţie sanitarã de stat se realizeazã de cãtre directorul general, directorii generali adjuncţi şi de cãtre personalul de specialitate din cadrul Direcţiei generale de sãnãtate publica şi inspecţie sanitarã de stat din cadrul Ministerului Sãnãtãţii, în coordonarea ministrului delegat al Autoritãţii Naţionale de Control.
ART. 11
(1) La nivel teritorial, inspecţia sanitarã de stat funcţioneazã ca serviciu în cadrul direcţiei de sãnãtate publica judeţene şi a municipiului Bucureşti şi este condusã de un şef de serviciu, medic primar, având una dintre specialitatile urmãtoare: epidemiologie, igiena, medicina muncii, sãnãtate publica.
(2) În judeţele în care condiţiile permit încadrarea cu medici din specialitatile enumerate, precum şi în municipiul Bucureşti, inspecţia sanitarã de stat se organizeazã pe compartimente specializate de inspecţie: igiena alimentului, igiena mediului, igiena şcolarã, unitãţi sanitare şi medicina muncii.
ART. 12
(1) Inspecţia sanitarã de stat se exercita de cãtre personalul de specialitate din cadrul Ministerului Sãnãtãţii, Direcţia generalã de sãnãtate publica şi inspecţie sanitarã de stat, precum şi de personalul de specialitate din cadrul direcţiilor de sãnãtate publica judeţene şi a municipiului Bucureşti, împuternicit de cãtre Ministerul Sãnãtãţii, prin secretarul de stat desemnat prin ordin al ministrului sãnãtãţii, cu avizul ministrului delegat al Autoritãţii Naţionale de Control, pentru a exercita aceasta activitate, la propunerea directorului general al Direcţiei generale de sãnãtate publica şi inspecţie sanitarã de stat din Ministerul Sãnãtãţii.
(2) Personalul de specialitate care este împuternicit sa exercite activitatea de inspecţie sanitarã de stat este reprezentat de persoane cu studii superioare medicale din specialitatile epidemiologie, igiena, medicina muncii, sãnãtate publica, laborator clinic (microbiologie) numite inspectori sanitari de stat, asistate de personal cu pregãtire medie: asistenţi principali de igiena şi farmacie, numiţi asistenţi-inspectori; în situaţia în care personalul medical de specialitate este deficitar, pot fi împuterniciţi şi farmacisti, biologi, chimisti, fizicieni, ingineri, cu aprobarea direcţiei coordonatoare din Ministerul Sãnãtãţii şi pe perioada limitatã de maximum un an.
(3) Legitimatiile nominale pentru inspectorii sanitari de stat şi pentru asistentii-inspectori se tiparesc şi se gestioneazã de cãtre Ministerul Sãnãtãţii, ele având semnatura secretarului de stat coordonator al activitãţii de inspecţie sanitarã de stat din Ministerul Sãnãtãţii.
(4) Inspectorii sanitari de stat pot face parte din echipe constituite împreunã cu reprezentanţi ai altor instituţii de stat împuternicite sa desfãşoare acţiuni de inspecţie, în condiţiile respectãrii prevederilor cuprinse în prezentul ordin.
ART. 13
Inspecţia sanitarã de stat are competente privind desfãşurarea acţiunilor de inspecţie a obiectivelor, activitãţilor, produselor şi persoanelor din unitãţile aflate în aria administrativ-teritorialã de autoritate, cu excepţia celor arondate ministerelor cu reţea sanitarã proprie.
ART. 14
Activitatea de inspecţie sanitarã de stat este finanţatã de la bugetul de stat, din fondurile alocate de Ministerul Sãnãtãţii în cadrul Programului comunitar de sãnãtate publica şi din fonduri extrabugetare, în condiţiile legii.
ART. 15
Inspectorii sanitari de stat îndeplinesc o funcţie care implica exerciţiul autoritãţii de stat şi au dreptul sa între în unitãţile de orice tip din raza lor de autoritate, cu excepţia locuinţelor, pe care le pot inspecta doar cu acordul celor care ocupa locuinta sau cu autorizarea din partea procurorului pentru efectuarea inspecţiei sanitare de stat sau pentru instituirea mãsurilor de prevenire şi control al bolilor transmisibile.
ART. 16
Cetãţenii, angajaţii, precum şi conducãtorii unitãţilor de orice tip sunt obligaţi sa respecte normele de sãnãtate publica, sa ofere informaţiile solicitate de inspectorii sanitari de stat şi sa aplice mãsurile recomandate în scopul diminuãrii/eliminãrii riscurilor pentru sãnãtatea publica şi prevenirii imbolnavirilor.
ART. 17
Pentru desfãşurarea activitãţii de inspecţie sanitarã de stat, direcţiile de sãnãtate publica trebuie sa asigure mijloace tehnice, de transport şi materiale necesare.
ART. 18
Inspecţia sanitarã de stat trebuie sa foloseascã în activitatea sa imprimate tipizate specifice: proces-verbal de constatare a contravenţiei, proces-verbal de recoltare de probe, raport de inspecţie, decizie de suspendare a activitãţii, decizie de anulare a autorizaţiei sanitare de funcţionare, ştampila, ghiduri, norme, standarde specifice fiecãrui domeniu de activitate, precum şi alte documente de autoritate sanitarã.

CAP. IV
Atribuţii ale inspectorilor sanitari de stat

ART. 19
Inspectorul sanitar de stat şef, directorul general al Direcţiei generale de sãnãtate publica şi inspecţie sanitarã de stat şi directorul general adjunct coordonator al activitãţii de inspecţie sanitarã de stat au urmãtoarele atribuţii în organizarea şi coordonarea activitãţii de inspecţie sanitarã de stat curenta:
- coordoneazã intreaga activitate de inspecţie sanitarã de stat pe plan naţional;
- propune secretarului de stat coordonator şi ministrului delegat al Autoritãţii Naţionale de Control încadrarea, împuternicirea, promovarea, sancţionarea şi eliberarea din funcţie a inspectorilor din subordine, în condiţiile legii;
- monitorizeazã realizarea obiectivelor inspecţiei sanitare de stat la nivel naţional;
- coordoneazã, organizeazã şi propune ministrului delegat al Autoritãţii Naţionale de Control, dupã caz, acţiuni speciale, în cazul producerii de calamitati naturale, evenimente deosebite, epidemii, în limita atribuţiilor ce îi revin pe linie de inspecţie sanitarã de stat;
- fundamenteazã şi elaboreazã proiectul de buget pentru venituri şi cheltuieli al inspecţiei sanitare de stat la nivel naţional, pe care îl propune spre aprobare conducerii Ministerului Sãnãtãţii, în condiţiile legii;
- iniţiazã elaborarea de reglementãri în domeniul inspecţiei sanitare de stat;
- emite documentele de autoritate sanitarã: sesizarea altor instituţii publice abilitate şi carantinarea unor colectivitãţi sau localitãţi;
- constata şi sancţioneazã contravenţiile la normele igienico-sanitare, la normele de prevenire şi combatere a bolilor transmisibile şi a bolilor profesionale;
- colaboreazã cu alte structuri similare din alte organe de specialitate internaţionale şi ale administraţiei publice centrale sau locale, în condiţiile legii;
- îndeplineşte şi alte atribuţii ce îi revin din actele normative în vigoare stabilite de Ministerul Sãnãtãţii şi Autoritatea Nationala de Control;
- elaboreazã periodic, semestrial, anual şi ori de câte ori este nevoie rapoarte privind activitatea de inspecţie sanitarã de stat.
ART. 20
Inspectorii sanitari de stat din cadrul Direcţiei generale de sãnãtate publica şi inspecţie sanitarã de stat din Ministerul Sãnãtãţii au urmãtoarele atribuţii:
- monitorizeazã realizarea planurilor anuale de activitate a inspectiilor sanitare de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti;
- acorda asistenta tehnica şi metodologicã inspecţiei sanitare de stat din teritoriu;
- colaboreazã cu specialişti din Ministerul Sãnãtãţii şi din unitãţile subordonate la elaborarea de proiecte de acte normative în domeniul activitãţii de inspecţie sanitarã de stat;
- constata şi sancţioneazã contravenţiile la normele igienico-sanitare, normele de prevenire şi combatere a bolilor transmisibile şi a bolilor profesionale, pe întregul teritoriu naţional;
- elaboreazã metodologii, proceduri şi ghiduri de aplicare a legislaţiei specifice activitãţii de inspecţie sanitarã de stat;
- participa în cadrul unor comisii de analiza a reclamatiilor care privesc calitatea inspecţiei sanitare de stat la nivel teritorial şi propun mãsurile ce trebuie luate;
- stabilesc relaţii de colaborare cu alte organizaţii de profil din ţara şi strãinãtate;
- colaboreazã cu personalul de specialitate din structuri similare ale altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale.
ART. 21
Coordonatorul activitãţii de inspecţie sanitarã de stat de la nivelul direcţiilor de sãnãtate publica teritoriale este directorul executiv adjunct de medicina preventivã. În exercitarea responsabilitãţilor specifice acesta are urmãtoarele atribuţii:
- coordoneazã şi controleazã intreaga activitate de inspecţie sanitarã de stat pe plan teritorial, asigurând integrarea activitãţii în cadrul programului comunitar de sãnãtate publica;
- avizeazã planul anual de activitate al inspecţiei sanitare de stat teritoriale cu programarea nominalã a inspectiilor tematice şi programarea numericã, saptamanala şi lunarã a inspectiilor sistematice;
- reprezintã inspecţia sanitarã de stat în relaţiile cu alte instituţii şi organizaţii, inclusiv cu mass-media, şi informeazã populaţia, prin anunţ public, cu privire la produsele, substantele, procedurile şi practicile periculoase pentru sãnãtatea publica;
- propune directorului general al Direcţiei generale de sãnãtate publica şi inspecţie sanitarã de stat din Ministerul Sãnãtãţii, dacã este cazul, împuternicirea ca inspectori sanitari de stat şi a medicilor aflaţi în serviciul de supraveghere a stãrii de sãnãtate;
- propune directorului general al Direcţiei generale de sãnãtate publica şi inspecţie sanitarã de stat din Ministerul Sãnãtãţii încadrarea, împuternicirea, promovarea, sancţionarea şi eliberarea din funcţie a inspectorilor din subordine, în condiţiile legii;
- stabileşte şi aplica mãsurile necesare pentru îmbunãtãţirea activitãţii de inspecţie sanitarã de stat la nivel teritorial;
- organizeazã şi conduce la nivel teritorial acţiuni speciale în cazuri de calamitati naturale, evenimente deosebite, epidemii, conform cu atribuţiile ce îi revin pe linie de inspecţie sanitarã de stat;
- fundamenteazã şi elaboreazã proiectul de buget pentru venituri şi cheltuieli al inspecţiei sanitare de stat la nivel teritorial, pe care îl propune spre aprobare directorului general al Direcţiei generale de sãnãtate publica şi inspecţie sanitarã de stat din Ministerul Sãnãtãţii;
- evalueaza periodic performanţele profesionale pentru personalul din subordine şi acorda calificativul anual;
- aproba mãsurile propuse de inspectorii sanitari şi emite documentele de autoritate sanitarã: decizii de anulare a autorizaţiei sanitare de funcţionare, respectiv decizii de suspendare a activitãţii, retragerea notificãrilor emise de Biroul de avize şi autorizaţii din cadrul direcţiilor de sãnãtate publica judeţene şi a municipiului Bucureşti, sesizarea altor instituţii publice abilitate şi carantinarea unor colectivitãţi sau localitãţi şi informeazã periodic asupra acestora direcţia coordonatoare din Ministerul Sãnãtãţii;
- propune institutelor de sãnãtate publica şi Ministerului Sãnãtãţii retragerea avizelor acordate în cazul constatãrii neconformitatilor cu legislaţia în vigoare pentru produsele avizate de cãtre aceste instituţii;
- verifica, prin sondaje sistematice, calitatea inspecţiei sanitare de stat efectuate de inspectorii sanitari de stat din subordine, atât prin studierea documentelor, cat şi în teren;
- coordoneazã informarea, formarea şi perfecţionarea profesionalã a inspectorilor la nivelul instituţiei;
- în situaţia în care, din anumite motive, nu îşi poate exercita atribuţiile (concediu de odihna, concediu medical, deplasãri), directorul executiv adjunct de medicina preventivã desemneazã un înlocuitor din personalul aflat în subordine.
ART. 22
Atribuţiile şefului serviciului de inspecţie sanitarã de stat sunt:
- organizeazã intreaga activitate de inspecţie sanitarã de stat pe plan teritorial;
- întocmeşte planul anual de activitate al inspecţiei sanitare de stat teritoriale cu programarea nominalã a inspectiilor tematice şi programarea numericã, saptamanala şi lunarã a inspectiilor sistematice;
- urmãreşte realizarea obiectivelor inspecţiei sanitare de stat la nivel teritorial;
- analizeazã periodic şi ori de câte ori este nevoie eficienta activitãţii de inspecţie sanitarã de stat la nivel teritorial;
- întocmeşte fişa postului pentru personalul din subordine;
- asigura desfãşurarea activitãţilor de inspecţie sanitarã de stat conform programului aprobat;
- asigura confidenţialitatea privind iminenta inspecţiei sanitare de stat, cu excepţia unitãţilor la care sunt necesare pregatiri ale procesului de producţie sau intrarea în funcţiune a unor componente, situaţii în care inspecţia se comunica cu cel mult 24 de ore înainte;
- evalueaza conformitatea rapoartelor de inspecţie sanitarã de stat întocmite de inspectorii sanitari de stat din subordine;
- constata şi sancţioneazã contravenţiile la normele i gi enico-sanitare, la normele de igiena în unitãţile ce desfãşoarã activitate nucleara, la normele de prevenire şi combatere a bolilor transmisibile şi a bolilor profesionale la nivel teritorial şi naţional, la solicitarea Ministerului Sãnãtãţii;
- dispune rezolvarea sesizarilor şi reclamatiilor care privesc neconformarile la normele de igiena şi de sãnãtate publica sau pe cele privitoare la calitatea inspecţiei sanitare de stat la nivel teritorial;
- asigura securitatea şi confidenţialitatea documentelor referitoare la obiectivele care au fost inspectate;
- colaboreazã cu alte structuri de control din alte organe de specialitate naţionale şi internaţionale şi ale administraţiei publice centrale sau locale;
- propune directorului executiv adjunct de medicina preventivã sesizarea institutelor de sãnãtate publica şi Ministerului Sãnãtãţii privind retragerea avizelor acordate în cazul constatãrii neconformitatilor la legislaţia în vigoare pentru produsele avizate de cãtre aceste instituţii;
- îndeplineşte şi alte atribuţii ce îi revin din actele normative în vigoare.
ART. 23
Inspectorii sanitari de stat din cadrul direcţiilor de sãnãtate publica judeţene şi a municipiului Bucureşti au urmãtoarele atribuţii:
- constata şi sancţioneazã contravenţiile la normele de igiena, conform legii;
- studiazã, înainte de efectuarea inspecţiei sanitare de stat, dosarul de obiectiv, metodologia de control şi rapoartele de inspecţie anterioare;
- solicita unitãţilor controlate registrul unic de control, toate documentele şi informaţiile necesare evaluãrii riscurilor pentru sãnãtate;
- pãstreazã confidenţialitatea privind iminenta inspecţiei sanitare de stat, înainte de începerea propriu-zisa a acesteia, şi confidenţialitatea datelor pe care unitãţile inspectate le pun la dispoziţie;
- solicita, dupã caz, unitãţilor controlate, copii de pe documentele prezentate spre examinare, care sa fie verificate privind certificarea pentru conformitate de cãtre persoane/instituţii abilitate;
- prescriu unitãţilor controlate pentru înlãturarea deficienţelor de igiena constatate mãsuri de remediere, cu stabilirea de termene şi responsabilitãţi;
- propun directorului executiv adjunct de medicina preventivã judeţean suspendarea temporarã a activitãţii pana la remedierea deficienţelor, precum şi anularea autorizaţiei sanitare de funcţionare în cazul nerespectãrii programului de conformare;
- propun directorului executiv adjunct de medicina preventivã retragerea avizului sanitar pentru proiectele de activitãţi, inclusiv construcţii, în cazul în care nu sunt respectate normele de igiena;
- propun directorului executiv adjunct de medicina preventivã retragerea avizului sanitar sau a notificãrii de produs, în situaţia în care substantele sau produsele sunt neconforme cu specificaţiile din dosarul tehnic;
- opresc sau conditioneaza darea în consum public a alimentelor care nu corespund normelor de igiena, precum şi folosirea obiectelor, materialelor şi a substanţelor care, prin natura lor sau prin modul de utilizare, pericliteazã starea de sãnãtate a populaţiei;
- recolteaza şi sigileaza probe necesare pentru identificarea şi analiza riscului pentru sãnãtate, precum şi contraprobe;
- dispun mãsuri speciale pentru bolnavii, suspectii şi contactii de boli transmisibile sau purtatorii de germeni patogeni, precum şi alte mãsuri cu caracter obligatoriu pentru combaterea bolilor transmisibile şi a celor profesionale;
- verifica şi rãspund de respectarea legislaţiei în vigoare privind prevenirea şi controlul infectiilor nozocomiale în toate unitãţile sanitare;
- opresc folosirea preparatelor biologice utilizate în scop diagnostic, profilactic şi de tratament, care se dovedesc necorespunzãtoare sau nocive sãnãtãţii;
- respecta şi aplica principiile de etica şi deontologie profesionalã;
- participa şi la alte activitãţi specifice.
ART. 24
Inspectorii sanitari de stat sunt asistaţi în desfãşurarea activitãţii de inspecţie de asistenţi principali de igiena sau de farmacie, numiţi asistenţi inspectori, care au urmãtoarele atribuţii:
- însoţesc inspectorul sanitar de stat la efectuarea inspecţiei sanitare de stat;
- efectueazã activitãţi de îndrumare şi consultanţa în unitãţile cu risc epidemiologic major;
- participa, sub coordonarea inspectorului sanitar de stat, la completarea documentelor întocmite cu prilejul inspecţiei sanitare de stat;
- efectueazã determinãri fizico-chimice în teren, utilizând aparatura şi truse rapide din dotare;
- participa, sub coordonarea inspectorului sanitar de stat, la recoltarea probelor de laborator necesare pentru identificarea şi evaluarea riscului pentru sãnãtate şi asigura manipularea şi transportul corecte ale acestora;
- pot fi desemnaţi, cu acordul inspectorului sanitar de stat şef de la nivelul Ministerului Sãnãtãţii, sa desfãşoare activitãţi de inspecţie sanitarã de stat în unitãţi cu riscuri minore, în situaţia în care numãrul inspectorilor sanitari de stat nu permite acoperirea întregului teritoriu;
- pot efectua, dupã caz, şi alte activitãţi;
- în situaţia în care, în cursul unei activitãţi de îndrumare, constata existenta unui conflict de interese sau a unor deficiente care depãşesc limita competentei lor, comunica în scris directorului executiv adjunct de medicina preventivã la nivel judeţean situaţia, pentru ca acesta sa delege un alt inspector.
ART. 25
(1) Personalul care desfãşoarã activitatea de inspecţie sanitarã de stat va fi împuternicit în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(2) Personalul care desfãşoarã activitatea de inspecţie sanitarã de stat este supus unei proceduri de evaluare a cunoştinţelor profesionale de specialitate. Reconfirmarile în funcţiile de inspectori sanitari de stat se fac cu o periodicitate de 2 ani, în urma promovãrii unei evaluãri dupã urmãtoarele criterii:
- studii: medicina, farmacie, chimie, biologie, fizica;
- cunoştinţe tehnice de specialitate;
- gradul de instruire: medici primari şi specialişti, farmacisti primari şi specialişti, chimisti, fizicieni şi biologi principali şi specialişti;
- cursuri de perfecţionare în specialitate.
ART. 26
Personalul superior care, la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme, îndeplineşte condiţiile prevãzute la art. 12 alin. (2) şi condiţiile de minimum 40 de puncte calculate conform punctajului aferent criteriilor prevãzute în anexa nr. 2 se împuterniceşte pentru desfãşurarea activitãţilor de inspecţie sanitarã de stat. În cazul împuternicirii ca inspectori sanitari de stat a persoanelor cu alte specialitãţi decât cele medicale, grila existenta se va adapta specificului acestora, numãrul minim de puncte fiind de 30.

CAP. V
Organizarea acţiunilor de inspecţie sanitarã de stat

ART. 27
(1) La nivel teritorial, fiecare serviciu de inspecţie sanitarã de stat trebuie sa-şi organizeze şi sa-şi actualizeze periodic evidenta obiectivelor arondate, într-un registru special şi pe suport magnetic.
(2) Aceasta evidenta va cuprinde în mod obligatoriu:
- datele de identificare a obiectivelor, codul CAEN sau domeniul de activitate;
- identitatea persoanei care a efectuat activitatea de inspecţie.
(3) În organizarea evidentei obiectivele vor fi clasificate pe localitãţi, pe categorii de activitãţi şi pe gradul de risc sanitar pe care îl implica, conform evaluãrilor anterioare.
(4) Vor fi inspectate cu prioritate:
- unitãţile noi cu risc;
- unitãţile care înregistreazã sistematic neconformitãţi;
- unitãţile care au înregistrat evenimente sanitare (epidemii, toxiinfectii alimentare, boli profesionale, intoxicatii, infectii nozocomiale);
- unitãţile care distribuie produsele în alte zone.
(5) Aplicarea scorurilor de risc sanitar se va face pe categorii de activitate:
- producţia, fabricarea, prelucrarea, depozitarea, transportul, distribuţia şi comercializarea alimentelor, inclusiv în sectorul alimentaţiei publice şi colective;
- calitatea apei pentru consum uman şi a celei folosite la alte activitãţi umane, inclusiv a celei utilizate în scop recreativ;
- gestionarea deşeurilor lichide şi solide şi în special a celor potenţial periculoase;
- calitatea habitatului;
- ocrotirea şi educarea copiilor şi tinerilor;
- bolile profesionale în relaţia cu mediul de munca;
- activitãţile de îngrijiri de sãnãtate;
- prevenirea şi combaterea bolilor transmisibile;
- furnizarea de servicii care presupun riscuri potenţiale pentru viata sau sãnãtatea populaţiei ori a persoanelor care executa serviciile respective;
- unitãţile de producere, depozitare, desfacere a pesticidelor, a altor substanţe toxice, precum şi a cosmeticelor, sapunurilor şi detergentilor;
- unitãţile cu risc radioactiv.
ART. 28
Tipurile de controale desfãşurate de personalul cu atribuţii de inspecţie sanitarã de stat sunt:
- tematice, când se inspecteaza un singur domeniu de activitate sau un singur tip de obiective, produse ori servicii;
- sistematice, când se inspecteaza periodic un singur obiectiv planificat anterior, cu o frecventa proporţionalã cu gradul de risc;
- de necesitate, în cazul apariţiei unor fenomene naturale sau provocate artificial, care presupun urgente majore în domeniul igienei, epidemiologiei şi medicinei muncii;
- la solicitãri/sesizãri: inspectiile solicitate de cãtre cetãţeni (dupã identificarea acestora), de instituţii şi autoritãţi centrale şi locale ale administraţiei publice, de alte organisme şi organizaţii, de mass-media sau la autosesizare;
- de recontrol, inspecţie de reverificare, la expirarea termenului de remediere a neconformitatilor constatate anterior.
ART. 29
Inspectiile sanitare de stat se desfãşoarã dupã proceduri generale şi specifice:
a) etapa de pregãtire, când au loc:
- studierea dosarului de obiectiv;
- studierea rapoartelor de inspecţie anterioare;
- alegerea ghidurilor de control şi a listelor de verificare specifice, a imprimatelor şi tipizatelor necesare;
- stabilirea, de principiu, a probelor de laborator care urmeazã a fi recoltate;
- pregãtirea recipientelor şi aparatelor necesare;
b) etapa de teren:
- la începerea controlului se stabileşte legatura cu conducerea obiectivului inspectat, care va desemna un reprezentant pentru a-i însoţi pe inspectorii sanitari de stat pe toatã perioada desfãşurãrii acţiunii de inspecţie;
- în timpul inspecţiei sanitare de stat se urmãresc şi se noteaza toate etapele şi elementele prevãzute în procedura de control specifica obiectivului, pentru a se evita pierderea informaţiilor relevante, şi se solicita toate documentele necesare pentru aprecierea riscului pentru sãnãtatea publica;
- se executa mãsurãtori pe loc, dupã caz, şi se înregistreazã rezultatele;
- se recolteaza probele de laborator necesare examinarilor complete (organoleptic, fizico-chimic, biologic), în conformitate cu standardele în vigoare. Prelevarea de probe nu este obligatorie dacã produsele prezintã semne evidente de alterare, falsificare, infestare cu paraziti, mucegairea sau poluarea cu substanţe nocive evidente, semnele de mai sus fiind suficiente pentru dovedirea neconformitatii;
- probele se sigileaza şi se pregãtesc pentru transport în condiţii corespunzãtoare la un laborator acreditat, în timpul cel mai scurt, conform normelor, şi se însoţesc de procese-verbale de recoltare, care ţin loc de adresa de inaintare şi în care se vor mentiona datele de identificare a obiectivului, datele de identificare a produsului, cantitatea şi caracteristicile stocului din care au fost recoltate;
- se recolteaza, dupã caz, contraprobe care se sigileaza şi se pãstreazã la sediul direcţiei de sãnãtate publica. La solicitarea proprietarului produselor, contraprobe din acelaşi produs se pot pãstra în unitatea inspectata, cu obligaţia sigilarii şi asigurãrii conservãrii lor corespunzãtoare;
- se verifica şi se noteaza parametrii prevãzuţi în ghidul de inspecţie, din care pot fi deduse neconformitãţile constatate, utilizându-se şi listele de verificare în care se completeazã calificativele acordate fiecãrui parametru.

CAP. VI
Finalizarea acţiunilor de inspecţie sanitarã de stat

ART. 30
Fiecare acţiune de inspecţie sanitarã de stat se înregistreazã în registrul unic de control şi se finalizeazã printr-un raport de inspecţie, conform anexei nr. 3, care poate sa fie întocmit pe loc sau, dacã s-au recoltat probe de laborator, se întocmeşte dupã obţinerea rezultatelor analizelor efectuate.
- Raportul de inspecţie trebuie sa conţinã toate rezultatele examinarilor din teren şi de laborator, stabilirea conformitatilor/neconformitatilor pe baza acestor date, recomandãri pentru remediere cu termene şi responsabilitãţi, alte mãsuri aplicate.
- Raportul de inspecţie se redacteazã lizibil, cu acuratete şi claritate, fãrã corecturi sau adaugari ulterioare.
- Raportul de inspecţie se înregistreazã, se arhiveaza şi se pãstreazã în condiţii de securitate şi confidenţialitate, în condiţiile legii.
- Conţinutul rapoartelor de inspecţie poate fi consultat cu ocazia altor inspecţii şi poate fi valorificat la întocmirea de sinteze adresate Ministerului Sãnãtãţii sau administraţiei publice locale.
ART. 31
În situaţia în care prin actul de inspecţie sanitarã de stat s-au identificat pericole ce constituie surse de risc pentru sãnãtatea publica, se vor aplica:
- sancţiuni contravenţionale, în conformitate cu dispoziţiile legii;
- suspendarea temporarã a functionarii unor obiective sau instalaţii;
- anularea avizului sanitar şi/sau a autorizaţiei sanitare de funcţionare, în condiţiile legii;
- scoaterea din consum sau utilizare a unor produse;
- izolarea sau scoaterea din mediu a unor persoane;
- sesizarea autoritãţilor competente;
- notificarea neconformitatilor cãtre instituţiile cu competente în domeniu.

ANEXA 2


CALCULAREA
punctajului pentru împuternicirea inspectorilor sanitari de stat
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Punctajul
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Rezidentiat prin concurs 10 puncte
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Media la examenul de specialitate *
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3. Media la examenul pentru obţinerea titlului de medic primar *
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4. Doctorat 10 puncte
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5. Doctorand la data concursului (atestat de rectoratul
Universitatii de Medicina şi Farmacie sau de Academia de
Ştiinţe Medicale la data înscrierii la concurs) 5 puncte
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6. A doua specialitate confirmatã prin ordin al ministrului
sãnãtãţii *
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
7. Fiecare competenta sau supraspecializare obţinutã 5 puncte
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8. Activitate ştiinţificã 2 puncte/articol
publicat prim-autor
1 punct/articol
publicat coautor
1 punct/rezumat
publicat
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
9. Calificativ punctajul acordat x 2
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
10. Activitatea de conducere (minimum 6 luni):
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- direcţie de sãnãtate publica 10 puncte
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- Ministerul Sãnãtãţii sau alte unitãţi ale
Ministerului Sãnãtãţii 20 puncte
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
11. Cursuri de perfecţionare în domeniu atestate 5 puncte/curs
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
neatestate 3 puncte/curs
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


*) Media obţinutã la examenul de confirmare ca medic specialist şi/sau medic primar se va înscrie astfel:
- în cazul notarii de la 0 la 10 media se aduna ca atare;
- în cazul notarii de la 0 la 20 se acorda 50% din punctajul obţinut.

ANEXA 3

RAPORT DE INSPECŢIE
Unitatea inspectata .......................

Numele şi prenumele persoanelor împuternicite de a efectua controlul:
............................................................................
............................................................................
Unitatea de care aparţin ...................................................
Tipul controlului ..........................................................
Numãrul legitimatiei de control ............................................
Numãrul şi data delegaţiei/ordinului de deplasare ..........................
Obiectivele controlului: ...................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
Perioada controlului .......................................................
Perioada controlatã ........................................................
Temeiul legal în baza cãruia se efectueazã controlul .......................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
Constatãri:
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
Mãsuri:
Recomandãri - termene - responsabilitãţi
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
Sancţionare contravenţionalã - baza legalã
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
Suspendare de activitate
............................................................................
............................................................................
Scoateri din consum de alimente
............................................................................
............................................................................

--------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016