Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 51 din 19 iulie 2013  pentru aprobarea Regulamentului privind cadrul organizat de tranzactionare pe pietele centralizate de gaze naturale administrate de Societatea Bursa Romana de Marfuri (Romanian Commodities Exchange) - S.A.    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 51 din 19 iulie 2013 pentru aprobarea Regulamentului privind cadrul organizat de tranzactionare pe pietele centralizate de gaze naturale administrate de Societatea Bursa Romana de Marfuri (Romanian Commodities Exchange) - S.A.

EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 468 din 29 iulie 2013

    Având în vedere prevederile art. 99 lit. d), ale art. 100 pct. 72 şi ale art. 146 alin. (1) din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012,
    în temeiul prevederilor art. 5 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 160/2012, şi ale art. 3 din Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 50/2013 pentru aprobarea Regulilor generale privind piaţa centralizată de gaze naturale,

    preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite următorul ordin:

    ART. 1
    Se aprobă Regulamentul privind cadrul organizat de tranzacţionare pe pieţele centralizate de gaze naturale administrate de Societatea Bursa Română de Mărfuri (Romanian Commodities Exchange) - S.A., prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
    ART. 2
    Societatea Bursa Română de Mărfuri (Romanian Commodities Exchange) - S.A., operatorii economici din sectorul gazelor naturale şi clienţii eligibili noncasnici ce participă la pieţele centralizate de gaze naturale administrate de Societatea Bursa Română de Mărfuri (Romanian Commodities Exchange) - S.A. vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
    ART. 3
    Departamentele de specialitate din cadrul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei vor urmări respectarea prevederilor prezentului ordin.
    ART. 4
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.


             Preşedintele Autorităţii Naţionale
             de Reglementare în Domeniul Energiei,
                      Niculae Havrileţ


    Bucureşti, 19 iulie 2013.
    Nr. 51.

    ANEXĂ

                                   REGULAMENT
        privind cadrul organizat de tranzacţionare pe pieţele centralizate
         de gaze naturale administrate de Societatea Bursa Română de Mărfuri
                     (Romanian Commodities Exchange) - S.A.
    Scop
    ART. 1
    Prezentul regulament stabileşte cadrul organizat pentru tranzacţionarea pe pieţele centralizate de gaze naturale, cu excepţia pieţei de echilibrare, pe termen scurt, mediu şi lung.
    Domeniul de aplicare
    ART. 2
    Prezentul regulament se aplică producătorilor, titularilor de licenţă de furnizare şi titularilor de licenţă de transport din sectorul gazelor naturale.
    Prin excepţie, la tranzacţiile organizate pe pieţele centralizate de gaze naturale pot participa şi clienţii eligibili noncasnici, însă numai în vederea achiziţionării de gaze naturale.
    Termeni, definiţii şi abrevieri
    ART. 3
    În înţelesul prezentului regulament, termenii şi abrevierile folosite au următoarea semnificaţie:
    a) activ - contractul de furnizare gaze naturale în care cantitatea, preţul şi perioada de livrare urmează să fie completate în urma efectuării de tranzacţii pe piaţa centralizată de gaze naturale; contractul poate fi unul standard, definit de operatorul pieţei centralizate şi avizat de autoritatea competentă, sau unul definit de către un operator economic; obiectul tranzacţionării pe piaţa centralizată a gazelor naturale este un activ;
    b) operatorul pieţelor centralizate - persoana juridică titulară de licenţă care asigură organizarea şi administrarea pieţelor centralizate de gaze naturale, cu excepţia pieţei de echilibrare, în vederea tranzacţionării de gaze naturale pe termen scurt, mediu şi lung;
    c) autoritatea competentă - Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE);
    d) broker - persoana fizică aflată în relaţii de muncă cu operatorul economic sau cu o societate de brokeraj desemnată în Convenţia de participare, având ca principale atribuţii menţinerea relaţiei cu operatorul pieţei centralizate, introducerea şi întreţinerea ordinelor în timpul şedinţelor de tranzacţionare şi dreptul de a angaja răspunderea operatorului economic pe care îl reprezintă în relaţia cu operatorul pieţei centralizate;
    e) contract-cadru de vânzare-cumpărare - contractul standardizat de vânzare-cumpărare, definit de operatorul pieţelor centralizate şi avizat de autoritatea competentă, pe care operatorii economici trebuie să îl folosească în cadrul tranzacţionării pe piaţa centralizată de gaze naturale (contract de tip "forward"); excepţie de la folosirea contractului standardizat de vânzare-cumpărare este situaţia iniţierii unui ordin de către un operator economic, situaţie în care contractul de vânzare-cumpărare va fi definit de operatorul economic care iniţiază ordinul (contract de tip "Over The Counter");
    f) convenţia de participare - convenţia standardizată ce prevede drepturile şi obligaţiile reciproce dintre operatorul economic şi operatorul pieţei centralizate de gaze naturale, cu excepţia pieţei de echilibrare, în vederea tranzacţionării de gaze naturale pe termen scurt, mediu şi lung;
    g) excepţia de joc - contractul de joc nu produce efecte obligatorii şi, deci, creditorul (câştigătorul) nu are acţiune în justiţie pentru a-şi reclama câştigul; astfel, debitorul acţionat în justiţie poate opune creditorului lipsa de efecte obligatorii şi de sancţiune a jocului, denumită excepţie de joc, care este o excepţie de ordine publică;
    h) operator economic - persoana fizică sau juridică din sectorul gazelor naturale care desfăşoară cel puţin una dintre activităţile următoare: producţie, transport, distribuţie, furnizare, administrare de pieţe centralizate, cumpărare sau înmagazinare de gaze naturale, inclusiv GNL;
    i) ordinul iniţiator - oferta de vânzare/cumpărare iniţiată de către un operator economic din sectorul gazelor naturale, căreia i se asociază cel puţin un contract de vânzare-cumpărare cu caracteristici definite de operatorul economic;
    j) piaţa centralizată de gaze naturale - cadrul organizat de desfăşurare a tranzacţiilor cu gaze naturale între operatorii economici din sectorul gazelor naturale care funcţionează pe baza unor reguli specifice aprobate de autoritatea competentă;
    k) preţul cel mai bun - preţul cel mai mic în situaţia ordinelor de vânzare, respectiv preţul cel mai mare în situaţia ordinelor de cumpărare;
    l) tranzacţionare totală/parţială - specificaţia asociată ordinului introdus şi întreţinut de brokerul operatorului economic, prin care se specifică dacă ordinul poate fi tranzacţionat integral sau se acceptă tranzacţii cu cantităţi mai mici decât cea introdusă/întreţinută în ordin.
    Produse destinate tranzacţionării
    ART. 4
    Produsele care pot fi tranzacţionate pe pieţele centralizate de gaze naturale sunt:
    a) gaze naturale din producţia internă, cu perioada de furnizare de 1/3/6/12 luni;
    b) gaze naturale în amestec intern - import, în dozajul lunar aprobat de ANRE, cu perioada de furnizare de o lună;
    c) gaze naturale din import, cu perioada de furnizare de 1/3/6/12 luni;
    d) gaze naturale în amestec intern - import, în alt dozaj decât cel aprobat de ANRE sau cu altă perioadă de furnizare decât cea menţionată la lit. b;
    e) gaze naturale destinate exportului.
    ART. 5
    Pentru produsul menţionat la art. 4 lit. a), contractul de furnizare va fi fie cel standardizat, definit de operatorul pieţelor centralizate şi avizat de autoritatea competentă, fie cel propus de operatorul economic iniţiator, iar pentru produsele menţionate la art. 4 lit. b), c), d) şi e) contractul de furnizare va fi cel al operatorului economic.
    Organizarea şi desfăşurarea şedinţelor de tranzacţionare
    ART. 6
    Tranzacţiile efectuate în conformitate cu prevederile prezentului regulament sunt considerate, pentru participanţi, acte de comerţ şi dau naştere unor obligaţii valabile cărora nu li se poate opune excepţia de joc.
    ART. 7
    Înscrierea, suspendarea sau revocarea participanţilor, depunerea ofertelor şi organizarea şedinţelor de tranzacţionare se desfăşoară în conformitate cu procedurile operaţionale specifice, elaborate de operatorul pieţelor centralizate şi avizate de autoritatea competentă.
    ART. 8
    Operatorul pieţelor centralizate asigură tranzacţionarea prin negociere continuă pe platformă electronică de tranzacţionare (on-line) şi prin organizarea de şedinţe de tranzacţionare cu prezenţă fizică.
    ART. 9
    Pentru activele definite pe baza ordinelor iniţiatoare se vor organiza şedinţe de tranzacţionare electronice sau cu prezenţă fizică.
    ART. 10
    Şedinţele de tranzacţionare sunt programate de operatorul pieţelor centralizate. Programul şedinţelor de tranzacţionare este public pe site-ul specializat al operatorului pieţelor centralizate.
    ART. 11
    Şedinţele de tranzacţionare sunt coordonate şi supravegheate de un coordonator de şedinţă, care are următoarele atribuţii:
    a) să deschidă şi să închidă şedinţele de tranzacţionare;
    b) să coordoneze desfăşurarea în bune condiţii a şedinţelor de tranzacţionare;
    c) să întrerupă, dacă este cazul, şedinţele de tranzacţionare, cu avizul directorului general;
    d) să interzică accesul la negociere a brokerilor care au fost suspendaţi ori care au pierdut dreptul de a negocia;
    e) să întocmească raportul de tranzacţionare.
    ART. 12
    Şedinţa de tranzacţionare cuprinde 3 etape:
    a) deschiderea şedinţei;
    b) sesiunea de tranzacţii;
    c) închiderea şedinţei.
    ART. 13
    În situaţia tranzacţionării de active definite pe baza unui ordin iniţiator începând cu momentul publicării ordinului, operatorii economici interesaţi în participarea la şedinţa de tranzacţionare pot solicita clarificări operatorului pieţelor centralizate.
    ART. 14
    Răspunsurile la clarificări se publică alături de celelalte documente asociate ordinului iniţiator.
    ART. 15
    În conţinutul răspunsului la clarificări vor fi menţionate şi întrebările, dar fără a fi menţionată identitatea operatorului economic care a solicitat clarificările.
    ART. 16
    Operatorul economic care a transmis ordinul iniţiator răspunde clarificărilor dacă acestea sunt adresate operatorului pieţelor centralizate cu cel puţin două zile lucrătoare înainte de data la care a fost programată şedinţa de tranzacţionare.
    ART. 17
    În urma solicitărilor de clarificare, operatorul economic care a transmis operatorului pieţelor centralizate ordinul iniţiator are următoarele posibilităţi:
    a) să modifice documentele asociate ordinului iniţiator;
    b) să schimbe data organizării şedinţei de tranzacţionare.
    Tranzacţionarea ordinelor. Reguli de tranzacţionare
    ART. 18
    În situaţia tranzacţionării unui activ definit pe baza unui ordin iniţiator, pe sensul ordinului iniţiator este permisă introducerea şi întreţinerea unui singur ordin de către brokerul operatorului economic care a transmis operatorului pieţelor centralizate ordinul iniţiator.
    ART. 19
    Tranzacţionarea ordinelor se face cu respectarea menţiunii "Total/Parţial" asociate ordinului, astfel:
    a) dacă este îndeplinită condiţia de preţ, se efectuează tranzacţie dacă ordinul cu cantitatea cea mai mare are menţiunea "Parţial";
    b) dacă cele două ordine pentru care este îndeplinită condiţia de preţ au aceeaşi cantitate, indiferent de menţiunea "Total/Parţial" asociată ordinelor, se efectuează tranzacţie.
    ART. 20
    În situaţia în care condiţia de preţ este îndeplinită de două sau mai multe ordine, tranzacţionarea se face începând cu ordinul cu preţul cel mai bun, sub rezerva respectării menţiunii "Total/Parţial".
    Garanţii
    ART. 21
    Pentru a putea tranzacţiona, un operator economic trebuie să constituie o garanţie în favoarea operatorului pieţelor centralizate, în cuantumul stabilit de acesta în procedurile specifice de tranzacţionare.
    ART. 22
    În situaţia în care operatorul economic nu este parte în tranzacţie, garanţia i se restituie în cel mult 3 zile lucrătoare, pe baza unei cereri în care se menţionează, dacă acesta nu e menţionat în Convenţia de participare, contul în care se face restituirea.
    ART. 23
    În situaţia în care operatorul economic este parte într-o tranzacţie, dar cu o cantitate mai mică decât cea pentru care a depus garanţie, menţiunea prevăzută la art. 22 se aplică pentru partea din garanţie asociată cantităţii netranzacţionate.
    ART. 24
    În situaţia în care operatorul economic este parte într-o tranzacţie, garanţia este blocată de operatorul pieţelor centralizate până la semnarea contractului de furnizare. În această perioadă, garanţia blocată nu poate fi folosită pentru garantare în scopul participării la o altă şedinţă de tranzacţionare.
    ART. 25
    Operatorul pieţelor centralizate va executa garanţia operatorului economic în următoarele situaţii:
    a) operatorul economic nu semnează contractul de furnizare;
    b) operatorul economic a transmis operatorului pieţelor centralizate un ordin iniţiator, dar brokerul său nu s-a prezentat sau nu a negociat în timpul şedinţei de tranzacţionare programate pe baza ordinului său iniţiator.
    ART. 26
    Operatorul pieţelor centralizate va executa garanţia ambilor operatori economici parte în contract, în situaţia în care în contractul de furnizare semnat nu este consemnată aceeaşi cantitate cu cea tranzacţionată sau acelaşi preţ cu cel al tranzacţiei.
    ART. 27
    Garanţia executată de operatorul pieţelor centralizate se va vira astfel:
    a) părţii din contractul de furnizare prejudiciate prin nesemnarea contractului de către cealaltă parte;
    b) părţii/părţilor declarate câştigătoare - în situaţia în care operatorul economic care a transmis ordinul iniţiator nu semnează contractul de furnizare;
    c) operatorului pieţelor centralizate - în orice altă situaţie decât cele menţionate anterior.
    Dispoziţii tranzitorii şi finale
    ART. 28
    Tranzacţionarea pe pieţele centralizate de gaze naturale este voluntară.
    ART. 29
    Un operator economic se poate retrage din propria iniţiativă de la participarea pe o piaţă centralizată de gaze naturale în baza unei înştiinţări scrise, semnată de reprezentantul legal al operatorului economic.
    ART. 30
    Operatorul pieţelor centralizate poate suspenda sau poate exclude un operator economic de la participarea la piaţa centralizată în situaţia în care acesta nu respectă prevederile prezentului regulament, ale convenţiei de participare sau ale procedurii de tranzacţionare.
    ART. 31
    În situaţia programării unei şedinţe de tranzacţionare pe baza unui ordin iniţiator, operatorul pieţelor centralizate va publica pe site-ul său specializat ordinul iniţiator, documentele asociate ordinului iniţiator şi orice alte informaţii considerate necesare.
    ART. 32
    În urma organizării şedinţelor de tranzacţionare, operatorul pieţelor centralizate va publica pe site-ul său specializat rezultatele sesiunii de licitaţie a gazelor naturale, precizând preţul de pornire, preţul de adjudecare, cantitatea contractată, perioada de livrare, precum şi lista participanţilor la licitaţie.
    ART. 33
    Datele şi informaţiile menţionate la art. 31 şi 32 vor fi publice pe site-ul specializat al operatorului pieţelor centralizate pe o perioadă minimă de 2 ani.
    ART. 34
    Operatorul pieţelor centralizate va face public în procedura de tranzacţionare tariful perceput pentru serviciul efectuat în calitate de operator al pieţelor centralizate şi va publica pe pagina sa web respectivele proceduri.
    ART. 35
    Operatorul pieţelor centralizate poate apela la serviciile unei case de compensaţie, situaţie în care procedurile acesteia folosite pentru pieţele centralizate de gaze naturale vor face obiectul avizării de către autoritatea competentă.
    ART. 36
    Orice modificări aduse procedurilor de tranzacţionare de către operatorul pieţelor centralizate vor intra în vigoare numai după obţinerea avizului autorităţii competente.
                         _____________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016