Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 55 din 3 iulie 2017  privind stabilirea unor derogări de la Normele privind revizuirea calităţii activităţii de audit financiar şi a altor activităţi desfăşurate de auditorii financiari, aprobate prin Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 18/2016     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 55 din 3 iulie 2017 privind stabilirea unor derogări de la Normele privind revizuirea calităţii activităţii de audit financiar şi a altor activităţi desfăşurate de auditorii financiari, aprobate prin Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 18/2016

EMITENT: Camera Auditorilor Financiari din România
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 556 din 13 iulie 2017
    Având în vedere că prin art. 5 teza întâi din Decizia Consiliului Concurenţei nr. 91/2016*) privind constatarea încălcării art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea concurenţei, republicată, şi a art. 101 alin. (1) lit. a) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene de către Camera Auditorilor Financiari din România, comunicată la data de 6.04.2017, Consiliul Concurenţei a ordonat Camerei Auditorilor Financiari din România („Camera“ sau „CAFR“), în temeiul art. 46 alin. (1) lit. a) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare („Legea nr. 21/1996“), să înceteze practica anticoncurenţială, astfel cum a fost constatată, în legătură cu verificarea de către CAFR - prin Departamentul monitorizare, control şi competenţă profesională („DMCCP“) - a nivelului onorariilor practicate de auditorii financiari, membri ai Camerei, prin raportare la dimensionarea bugetului minim de timp pe care membrii Camerei trebuie să îl aloce unei misiuni de audit financiar, respectiv în cadrul procedurilor convenite,──────────
    *) Decizia Consiliului Concurenţei nr. 91/2016 nu a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I.
──────────

    întrucât, prin art. 5 teza a doua din Decizia nr. 91/2016, Consiliul Concurenţei a impus Camerei, în temeiul art. 46 alin. (1) lit. e) din Legea concurenţei nr. 21/1996, măsuri de modificare a normelor CAFR şi transmiterea proiectelor de modificare Consiliului Concurenţei până la data 6.10.2017, în vederea verificării conformităţii cu regulile de concurenţă,
    în scopul evitării consecinţelor negative ale oricărei posibile neîndepliniri de către CAFR a unei obligaţii, condiţii sau măsuri impuse prin Decizia Consiliului Concurenţei nr. 91/2016, care constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 0,5% la 10% din cifra de afaceri totală realizată în anul anterior sancţionării unei astfel de fapte, conform art. 55 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 21/1996 şi calificării CAFR de către Consiliul Concurenţei ca fiind o asociaţie de întreprinderi,
    pentru asigurarea respectării caracterului obligatoriu şi executoriu al ordinului dat de autoritatea naţională de concurenţă prin art. 5 teza întâi din Decizia nr. 91/2016 până la clarificarea acţiunilor care urmează a fi întreprinse şi în contextul sesizării de către Cameră a instanţei de contencios administrativ,
    în temeiul:
    - art. 6 alin. (3), art. 5 alin. (3) lit. e) şi alin. (5) lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    – art. 15 alin. (1) lit. f) şi alin. (3), art. 57 alin. (3) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 433/2011;
    – art. 31 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 90/2008 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi supravegherea în interes public a profesiei contabile, aprobată cu modificări prin Legea nr. 278/2008, cu modificările şi completările ulterioare;
    – Hotărârii Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 51/2015 privind modalitatea de adoptare a hotărârilor Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România; şi
    – Procesului-verbal nr. 4.691 din data de 3.07.2017 privind votul valabil exprimat de către membrii Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România,

    Consiliul Camerei Auditorilor Financiari din România adoptă prezenta hotărâre.
    ART. I
    Pentru procedurile de inspecţie/revizuire pentru asigurarea calităţii efectuate de DMCCP în trimestrele II şi III din anul 2017 asupra misiunilor încheiate până la data de 31.12.2016, se stabilesc următoarele derogări de la Normele privind revizuirea calităţii activităţii de audit financiar şi a altor activităţi desfăşurate de auditorii financiari, aprobate prin Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 18/2016, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 538 şi nr. 538 bis din 18 iulie 2016 (Normele DMCCP sau HCAFR nr. 18/2016):
    1. Prin derogare de la prevederile art. 29 alin. (1) lit. d) din HCAFR nr. 18/2016, pentru revizuirile derulate în trimestrele II şi III ale anului 2017, nota de inspecţie nu cuprinde identificarea onorariilor aferente contractelor în baza cărora s-au desfăşurat misiunile selectate pentru revizuirea calităţii.
    2. Prin derogare de la prevederile art. 20 alin. (4) din Normele DMCCP, ale pct. 1 din anexa nr. 1 la norme - Obiectivele de revizuire a calităţii activităţii de audit financiar şi a altor activităţi desfăşurate de auditorii financiari şi ale anexei nr. 1 la Obiective, în cazul revizuirii pentru asigurarea calităţii activităţii de audit financiar/audit statutar, efectuată în cadrul inspecţiilor derulate de DMCCP în trimestrele II şi III ale anului 2017:
    a) nu se selectează şi nu se verifică modul de respectare de către auditorul inspectat a obiectivului prevăzut la cap. I secţiunea B pct. 8 din anexa nr. 1 la Obiective, cu următorul conţinut: „Conţine scrisoarea misiunii referiri privind bazele de la care pleacă calcularea onorariului sau orice aranjamente legate de facturare? (ISA 210 «Convenirea asupra termenilor misiunilor de audit» A23)“;
    b) nu se selectează şi nu se verifică modul de respectare de către auditorul inspectat a obiectivelor prevăzute la cap. VI secţiunea B pct. 44 lit. f) şi g) din anexa nr. 1 la Obiective;
    c) se suspendă aplicarea prevederilor pct. 44 partea introductivă şi lit. c)-e) de la cap. VI secţiunea B din anexa nr. 1 la Obiective; pe perioada suspendării se aplică următoarele prevederi: „Auditorul financiar a documentat modul de planificare a misiunii de audit financiar? Procedurile analitice pentru revizuirea acestui aspect constau în: […] c) selectarea de către auditorul financiar a echipei de auditori corespunzători misiunii; d) documentarea bugetului de timp al misiunii; e) modul de alocare a bugetului de timp membrilor echipei de audit“.

    3. Prin derogare de la prevederile art. 20 alin. (4) din Normele DMCCP şi de la anexa nr. 7.1 la Obiective, în cazul revizuirii pentru asigurarea calităţii misiunilor de auditare a fondurilor finanţate de UE şi alte fonduri nerambursabile de la alţi donatori (ISRS 4400), efectuată în cadrul inspecţiilor derulate de DMCCP în trimestrele II şi III ale anului 2017:
    a) nu se selectează şi nu se verifică modul de respectare de către auditorul inspectat a obiectivului prevăzut la cap. I secţiunea B pct. 4 din anexa nr. 7.1 la Obiective, cu următorul conţinut: „Scrisoarea misiunii şi/sau contractul de prestări servicii conţin referiri cu privire la onorariul aferent misiunii conform recomandărilor ISRS 4400 şi ISA 210 «termenii misiunii»?“;
    b) nu se selectează şi nu se verifică modul de respectare de către auditorul inspectat a obiectivului prevăzut la cap. VI secţiunea A pct. 6, cu următorul conţinut: „A documentat auditorul financiar modul de respectare a prevederilor Normelor CAFR pentru stabilirea numărului mediu minim de ore pentru finalizarea unei misiuni pe bază de proceduri convenite?“;
    c) nu se selectează şi nu se verifică modul de respectare de către auditorul inspectat a obiectivului prevăzut la cap. VI secţiunea A pct. 9, cu următorul conţinut: „Auditorul financiar a documentat fundamentarea onorariului licitat, ţinând cont de cerinţele prezentate la pct. 6-8 şi stabilirea procentului pe care onorariul oferit îl deţine faţă de suma bugetată?“;
    d) nu se selectează şi nu se verifică modul de respectare de către auditorul inspectat a obiectivului prevăzut la cap. VI secţiunea A pct. 10, cu următorul conţinut: „A documentat auditorul financiar aspectele relevante în cazul oferirii unor onorarii care diferă semnificativ de sumele alocate de autoritatea contractantă pentru realizarea misiunii, care au fost înscrise în bugetul Proiectului? Aceste aspecte se referă la: a) precizările şi detaliile furnizate în scris, cu privire la ofertă, la cererea autorităţii contractante, conform art. 202 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 în cazul unui preţ oferit, aparent neobişnuit de scăzut (mai mic decât 85% din valoarea estimată a contractului); b) identificarea ameninţărilor generate de interesul propriu la adresa competenţei profesionale şi a atenţiei cuvenite, generate, dacă onorariul perceput este atât de mic încât ar putea fi dificil să se realizeze misiunea în conformitate cu standardele tehnice şi profesionale aplicabile; c) evaluarea importanţei ameninţării generate de practicarea unui onorariu foarte mic în funcţie de factorii prevăzuţi de secţiunea 240 din Codul etic al profesioniştilor contabili, respectiv: natura misiunii; limitele valorilor posibile ale onorariului; baza pentru determinarea onorariului; dacă rezultatul tranzacţiei va fi revizuit de o terţă parte independentă; d) documentarea aplicării măsurilor de protecţie pentru eliminarea sau reducerea ameninţării la un nivel acceptabil, recomandate de Codul etic.“

    4. Prin derogare de la prevederile art. 27 alin. (3) din Normele DMCCP şi de la anexa nr. 2 la Normele DMCCP, notele de inspecţie întocmite de DMCCP în cadrul procedurilor de revizuire pentru asigurarea calităţii din trimestrele II şi III ale anului 2017 se vor întocmi după cum urmează:
    a) La descrierea documentelor de lucru aferente misiunilor selectate de echipa de inspecţie pentru cuprinderea în revizuirea pentru asigurarea calităţii, paragraful 7 din nota de inspecţie nu cuprinde sintagma „reprezentând ...% din volumul valoric al activităţii desfăşurate de auditorul financiar în perioada verificată“, aplicându-se următoarea sintagmă: „cuprinzând un număr reprezentativ de dosare de audit aferente misiunilor derulate, care să permită echipei de inspecţie formularea unor concluzii temeinice asupra caracterului adecvat al sistemului propriu de control al calităţii, conformităţii dosarelor de audit cu acesta şi asupra modului de respectare a standardelor profesionale aplicabile şi a altor reglementări emise de Cameră“.
    b) În cuprinsul celui de-al doilea tabel din nota de inspecţie nu se evidenţiază coloana denumită „Valoare (lei)“ şi nici rândurile intitulate „Total inspectat:“, „Valoarea contractelor“ şi „Procentaj din total venituri (%)“.
    c) La capitolul VI, secţiunea a) din Nota de inspecţie nu se prezintă pct. 6.4, iar pct. 6.5 se renumerotează în mod corespunzător.
    d) În tabelul din anexa nr. 1 la Nota de inspecţie, la coloana intitulată „Audit financiar“ şi rândul VI se va indica raportul număr proceduri selectate/total proceduri ca fiind 25/50.
    e) În tabelul din anexa nr. 1 la Nota de inspecţie, la coloana intitulată „Proceduri convenite“ şi rândul VI se va indica raportul număr proceduri selectate/total proceduri ca fiind 12/21.



    ART. II
    Prin derogare de la prevederile art. 14 din HCAFR nr. 18/2016, DMCCP poate efectua revizuirea calităţii activităţii desfăşurate de auditorii financiari cuprinşi în Programul de inspecţie aferent trimestrului II al anului 2017 până la data de 31.10.2017.

    ART. III
    Departamentul monitorizare, control şi competenţă profesională va duce la îndeplinire dispoziţiile prezentei hotărâri.

    ART. IV
    Prezenta hotărâre se transmite spre aprobare Consiliului pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile.

    ART. V
    Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    Preşedintele Camerei Auditorilor Financiari din România,
                    Gabriel Radu


    Bucureşti, 3 iulie 2017.
    Nr. 55.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016