Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   CODUL DE CONDUITA din 5 octombrie 2011  a personalului din inspectoratul scolar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

CODUL DE CONDUITA din 5 octombrie 2011 a personalului din inspectoratul scolar

EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII, TINERETULUI SI SPORTULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 738 din 20 octombrie 2011

    Preambul
    Prezentul document reprezintã un cod de conduitã pentru toate categoriile de personal care funcţioneazã în inspectoratul şcolar.
    Personalul din inspectoratul şcolar se raporteazã la douã domenii fundamentale:
    a) relaţii publice;
    b) relaţii cu publicul.
    Relaţiile publice ale inspectoratului şcolar privesc organizarea şi administrarea sistemului complex de relaţii profesionale, economice, politice, administrative, sociale, mediatice şi culturale în care evolueazã instituţia.
    Relaţiile cu publicul reprezintã acea parte din relaţiile publice practicate de instituţie prin care se realizeazã contactul nemijlocit cu publicul larg şi cu anumite categorii specifice de public.
    Comunicarea în cele douã domenii se defineşte drept:
    a) comunicare internã, între membrii instituţiei;
    b) comunicare externã, cu diferitele tipuri de public.
    Categorii de public pentru inspectoratul şcolar:
    1. Personalul didactic, nedidactic şi administrativ reprezintã un public intern, primar, tradiţional, activ.
    2. Elevii sunt un public intern, tradiţional, activ, primar.
    3. Pãrinţii se încadreazã în categoria publicului intern - parteneri în educaţie sau extern - beneficiari indirecţi ai educaţiei.
    4. Autoritãţile locale se încadreazã în categoria publicului extern - instituţii guvernamentale, instituţii şi persoane cu atribuţii ministeriale, administrative, legislative etc.
    5. Comunitatea localã se constituie în public extern organizaţii comunitare, poliţie, bisericã, organizaţii de tineret şi de afaceri, precum şi persoane importante din aceste medii, cum ar fi educatori, lideri locali, oficialitãţi clericale, bancheri, lideri etnici etc.
    6. Angajatorii se constituie atât în public intern - parteneri în educaţie, cât şi în public extern - beneficiari indirecţi ai educaţiei.
    7. Ministerul Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului se constituie în public intern.
    8. Sindicatul este un public extern - reprezintã interesele angajaţilor în relaţie cu patronatul.
    9. Mass-media este un public extern, dar nu ţintã, ci canal de comunicare.

    CAP. I
    Dispoziţii generale

    ART. 1
    Scopul prezentului cod este de a stabili un cadru etic pentru desfãşurarea activitãţilor din inspectoratul şcolar în condiţii de transparenţã, imparţialitate şi eficienţã, crescând astfel credibilitatea şi acceptarea publicã a acestei instituţii.
    ART. 2
    Obiectivele prezentului cod urmãresc sã asigure creşterea calitãţii serviciului public, o bunã administrare în realizarea interesului public, precum şi sã contribuie la eliminarea faptelor de corupţie, prin:
    a) reglementarea normelor de conduitã profesionalã necesare realizãrii unor raporturi sociale şi profesionale corespunzãtoare creãrii şi menţinerii la nivel înalt a prestigiului instituţiei;
    b) informarea publicului cu privire la conduita profesionalã la care este îndreptãţit sã se aştepte din partea personalului angajat în inspectoratul şcolar în exercitarea funcţiei;
    c) crearea unui climat de încredere şi respect reciproc atât în cadrul instituţiei, cât şi între personalul instituţiei şi public.
    ART. 3
    (1) Normele de conduitã profesionalã şi moralã prevãzute de prezentul cod se adaugã normelor de conduitã obligatorii stabilite prin alte acte normative în vigoare la nivel naţional sau în cadrul sistemului de învãţãmânt, privind:
    a) drepturile copilului şi drepturile tinerilor;
    b) drepturile minoritãţilor;
    c) combaterea discriminãrii;
    d) accesul cetãţenilor la informaţiile de interes public;
    e) statutul personalului didactic.
    (2) Rezultatele aşteptate în urma aplicãrii prezentului cod sunt:
    a) o conduitã profesionalã care sã conducã la crearea şi menţinerea prestigiului instituţiei;
    b) informarea publicului cu privire la conduita profesionalã a personalului inspectoratului şcolar în exercitarea activitãţilor desfãşurate.
    (3) Încãlcarea regulilor de conduitã prevãzute de prezentul cod atrage rãspunderea disciplinarã a celor vinovaţi şi se sancţioneazã conform prevederilor legale în vigoare.

    CAP. II
    Principii fundamentale şi norme de conduitã

    ART. 4
    Personalul din inspectoratul şcolar are obligaţia de a respecta principiile fundamentale şi normele de conduitã profesionalã şi moralã prevãzute de prezentul cod şi de a le practica în interes public.
    ART. 5
    Activitatea personalului din inspectoratul şcolar trebuie sã se fundamenteze pe urmãtoarele principii şi norme de conduitã:
    1. Respectarea drepturilor omului şi a echitãţii
    Personalul inspectoratului şcolar trebuie sã respecte şi sã promoveze demnitatea individului, unicitatea şi valoarea fiecãrei persoane, precum şi unicitatea situaţiei în care se aflã. Angajaţii inspectoratului şcolar au urmãtoarele obligaţii în acest sens:
    a) sã respecte drepturile fundamentale ale omului, pornind de la faptul cã toţi oamenii sunt liberi şi egali în drepturi;
    b) sã îşi exercite atribuţiile în concordanţã cu regulamentul de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare şi cu regulamentul intern;
    c) sã ţinã seama, în exercitarea activitãţii lor, de respectarea necondiţionatã a legilor şi a altor reglementãri în domeniul educaţiei şi învãţãmântului;
    d) sã aplice un tratament corect şi echitabil tuturor persoanelor cu care colaboreazã; sã respecte valorile morale şi religioase, obiceiurile, tradiţiile şi cultura comunitãţii în care activeazã;
    e) sã combatã orice acte de discriminare sau exploatare, indiferent dacã acestea sunt directe sau indirecte;
    f) sã apere cu loialitate prestigiul instituţiei în care îşi desfãşoarã activitatea.
    2. Transparenţã şi responsabilitate
    Scopul principal al activitãţii personalului din inspectoratul şcolar este acela de a asista persoanele aflate în dificultate, implicându-se în identificarea, evaluarea şi soluţionarea problemelor educative, pedagogice şi sociale. În acest sens, personalul inspectoratului şcolar are urmãtoarele obligaţii:
    a) sã respecte principiul transparenţei tuturor categoriilor de informaţii care intereseazã membrii comunitãţii, elevii, absolvenţii, instituţiile cu care colaboreazã şi publicul larg, asigurând o informare corectã şi la timp;
    b) sã informeze periodic opinia publicã despre activitãţile desfãşurate şi despre modul în care sunt gestionate resursele sale materiale şi financiare;
    c) sã fie responsabil pentru deciziile adoptate atât în faţa propriei instituţii şi a Ministerului Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului, cât şi, în egalã mãsurã, în faţa beneficiarilor sãi, personalului şi membrilor organizaţiilor asociate, societãţii, în ansamblu;
    d) sã se distingã prin implicare activã în problemele profesionale şi publice, prin colegialitate şi atitudine civicã;
    e) sã respecte standardele etice şi profesionale în reprezentãrile publice ale inspectoratelor şcolare;
    f) sã combatã orice act de dezinformare, calomniere, denigrare publicã a persoanelor din instituţie, din unitãţi de învãţãmânt sau din alte instituţii.
    3. Confidenţialitate
    În activitatea lor, angajaţilor inspectoratului şcolar le este interzis sã dezvãluie datele, informaţiile şi documentele care li se pun la dispoziţie în exercitarea atribuţiilor şi a obligaţiilor de serviciu, sã utilizeze sau sã facã publice aceste informaţii fãrã autorizare clarã şi expresã şi numai dacã existã un drept legal ori profesional sau au datoria de a face publice informaţiile respective. În acest sens, aceştia au urmãtoarele obligaţii:
    a) sã nu utilizeze în interes personal sau în beneficiul unui terţ informaţiile dobândite în cursul desfãşurãrii activitãţilor profesionale;
    b) sã trateze în mod adecvat toate informaţiile şi documentele obţinute în exercitarea sau cu ocazia exercitãrii atribuţiilor şi obligaţiilor de serviciu, ţinând cont de confidenţialitatea acestora;
    c) sã nu foloseascã informaţiile obţinute în cursul activitãţii lor în scopuri personale sau contrar legii;
    d) sã asigure confidenţialitatea informaţiilor şi a documentelor care ar putea aduce atingere prestigiului şi imaginii publice a instituţiei sau a unei persoane evaluate.
    4. Profesionalism
    Personalul din inspectoratul şcolar trebuie sã îşi desfãşoare activitatea numai în aria de competenţã profesionalã determinatã de calificarea profesionalã, expertiza şi experienţa profesionalã. În acest sens, angajaţii inspectoratele şcolare au urmãtoarele obligaţii:
    a) sã îşi îndeplineascã atribuţiile de serviciu cu responsabilitate, competenţã, eficienţã, corectitudine şi conştiinciozitate;
    b) sã aibã iniţiative şi sã îşi dezvolte propriile competenţe profesionale;
    c) sã respingã comportamentul superficial şi dezinteresul faţã de activitãţile desfãşurate;
    d) sã dea dovadã de rãbdare, amabilitate, de simţul umorului, de abilitatea de a ceda în unele privinţe, de a nu fi rigizi;
    e) sã dea dovadã de prezenţã de spirit, intuiţie, inventivitate în rezolvarea unor situaţii neprevãzute.
    5. Obiectivitatea
    În activitatea desfãşuratã, personalul din inspectoratul şcolar trebuie sã se bazeze exclusiv pe documentele analizate în temeiul principiilor, indicatorilor, standardelor, metodologiilor de evaluare, precum şi al altor reglementari legale în domeniu, dupã caz, fãrã alte influenţe externe. Astfel, angajaţii inspectoratului şcolar au urmãtoarele obligaţii:
    a) sã întocmeascã rapoartele de evaluare în mod obiectiv, în concordanţã cu standardele, indicatorii şi descriptorii prevãzuţi de lege şi în forma solicitatã;
    b) sã facã o evaluare obiectivã a tuturor aspectelor relevante din activitatea desfãşuratã de organizaţia furnizoare de educaţie supusã evaluãrii;
    c) sã nu se lase influenţaţi de interese personale sau ale unor terţi în formarea propriei opinii;
    d) sã nu trateze cu superficialitate informaţiile, datele şi documentele obţinute în timpul evaluãrii;
    e) sã nu omitã, cu bunã ştiinţã, informaţii, date şi documente obţinute în timpul evaluãrii;
    f) sã îşi fundamenteze concluziile, observaţiile şi consemnãrile din rapoartele întocmite în timpul evaluãrii exclusiv pe documentele verificate şi pe date provenind din surse sigure şi neechivoce, în conformitate cu standardele de evaluare.
    6. Exactitate şi legalitate
    Personalul din inspectoratul şcolar trebuie sã informeze corect şi complet beneficiarii despre toate oportunitãţile, conjuncturile şi corelaţiile ce se pot stabili, pentru a putea garanta o alegere (autodeterminare) în cunoştinţã de cauzã. Pentru respectarea acestor principii, angajaţii inspectoratului şcolar au urmãtoarele obligaţii:
    a) sã respecte termenele lucrãrilor;
    b) sã stabileascã relaţii corecte şi oneste cu publicul, respectând legile, pe baza cãrora îşi desfãşoarã activitatea;
    c) sã ţinã cont de principiile unice de angajare în muncã, de normele de sãnãtate şi de protecţie a muncii, de crearea unui climat de încredere şi respect reciproc între cetãţeni şi personalul din instituţie;
    d) sã aibã abilitãţi de comunicare scrisã şi oralã, de a prezenta simplu şi clar, într-un limbaj accesibil publicului larg, idei sau mesaje specifice domeniului.
    7. Integritatea
    Personalul din inspectoratul şcolar trebuie sã acţioneze cu onestitate şi responsabilitate în concordanţã cu misiunea profesiei şi standardele profesionale Pentru atingerea acestui deziderat, angajaţii din inspectoratul şcolar au urmãtoarele obligaţii:
    a) sã descurajeze practicile imorale şi abaterile de la valorile instituţiei;
    b) sã creeze un climat etic adecvat activitãţii profesionale, în acord cu ţelurile instituţiei;
    c) sã dea dovadã de onestitate, corectitudine, obiectivitate în toate activitãţile desfãşurate;
    d) sã evite conflictele de interese în exercitarea profesiei;
    e) sã nu solicite sau sã nu accepte, direct ori indirect, pentru ei sau pentru alţii, vreun avantaj ori beneficiu în exercitarea funcţiei publice pe care o deţin şi sã nu abuzeze în niciun fel de aceastã funcţie.

    CAP. III
    Dispoziţii finale

    ART. 6
    (1) Prevederile prezentului cod vor fi respectate şi de cãtre persoanele delegate de inspectoratul şcolar pentru exercitarea de atribuţii în teritoriu.
    (2) Prezentul cod poate fi completat cu alte prevederi referitoare la comportamentul şi conduita moralã şi profesionalã a personalului din inspectoratul şcolar, rezultate din legi, hotãrâri ale Guvernului, ordine ale ministrului educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului şi hotãrâri ale consiliului de administraţie.

                       ---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016