Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   STRATEGIE NATIONALA din 24 noiembrie 2004  de prevenire a criminalitatii pe perioada 2005-2007    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

STRATEGIE NATIONALA din 24 noiembrie 2004 de prevenire a criminalitatii pe perioada 2005-2007

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.222 din 20 decembrie 2004
1. INTRODUCERE
1.1. Premise
Rata relativ crescutã a criminalitãţii reprezintã o ameninţare gravã împotriva democraţiei, siguranţei publice, ordinii de drept şi capacitãţii instituţionale în România. Drepturile şi libertãţile fundamentale sunt puse în pericol de fiecare datã când un cetãţean devine victimã a criminalitãţii.
Criminalitatea genereazã teamã în rândul populaţiei, slãbeşte încrederea acesteia în autoritãţi şi în capacitatea lor de a se implica activ în dezvoltarea economicã a statului.
Având în vedere aceste premise, o strategie de prevenire a criminalitãţii se impune în mod firesc ca o prioritate naţionalã.
1.2. Principii:
1.2.1. principiul legalitãţii - supremaţia normei de drept în desfãşurarea activitãţii de prevenire a criminalitãţii;
1.2.2. respectarea drepturilor şi libertãţilor fundamentale ale omului;
1.2.3. principiul echidistanţei - imparţialitatea organelor statale în prevenirea criminalitãţii, tratament nediscriminatoriu pentru victimã şi infractor, proporţionalitatea intervenţiei;
1.2.4. principiul responsabilitãţii în exercitarea actului de autoritate - angajament, deontologie profesionalã, îndeplinirea sarcinilor, acceptarea şi suportarea consecinţelor;
1.2.5. principiul cooperãrii şi utilitãţii sociale;
1.2.6. principiul prioritãţii mãsurilor preventive;
1.2.7. principiul descentralizãrii;
1.2.8. principiul transparenţei şi apropierii de comunitate.
1.3. Concept
Prevenirea criminalitãţii reprezintã ansamblul de mãsuri noncoercitive destinate sã reducã sau sã contribuie la reducerea criminalitãţii şi a sentimentului de insecuritate a cetãţenilor atât cantitativ, cât şi calitativ fie prin reacţia socialã faţã de activitatea criminalã, fie prin politicile şi intervenţiile create pentru a reduce potenţialul infracţional şi cauzele infracţiunii. Aceasta include activitatea Guvernului, a instituţiilor competente, a organelor judiciare a autoritãţilor locale, a asociaţiilor specializate, a sectorului privat şi voluntar, a cercetãtorilor şi a sectorului public sprijinit de media.
Patru factori determinanţi stau la baza activitãţii infracţionale: un fãptuitor suficient de motivat, o ţintã adecvatã, o conjuncturã favorabilã şi absenţa unei împrejurãri care sã previnã sau sã împiedice sãvârşirea faptei. Efectul activitãţii de prevenire îl reprezintã eliminarea unuia dintre cei patru factori, împiedicând astfel comiterea infracţiunii.
2. OBIECTIVE
2.1. Obiective generale:
1. reducerea fenomenului şi a ratei criminalitãţii;
2. creşterea gradului de siguranţã publicã;
3. reducerea riscului de victimizare;
4. reabilitarea şi reinserţia socialã a infractorilor;
2.2. Obiective specifice:
2.2.1. identificarea factorilor de risc, a cauzelor şi circumstanţelor favorizante ale sãvârşirii infracţiunilor;
2.2.2. conştientizarea asupra pericolului criminalitãţii;
2.2.3. dezvoltarea de programe şi politici legislative în scopul diminuãrii criminalitãţii şi în vederea realizãrii obiectivelor stabilite;
2.2.4. compatibilizarea instituţionalã şi funcţionalã cu structurile europene.
3. ACŢIUNI SPECIFICE
3.1. Prevenirea primarã
Prevenirea primarã are drept scop împiedicarea comiterii infracţiunilor, cu accent pe aspectele ambientale şi sociale.
Prevenirea primarã constã în:
I. 3.1.1. Reducerea premiselor care favorizeazã în mod direct şi indirect criminalitatea face mai dificilã şi mai riscantã sãvârşirea de infracţiuni şi descurajeazã infractorii sã comitã fapte penale.
Aceasta implicã mãsuri adecvate de scãdere a numãrului potenţialelor victime şi a oportunitãţilor de comitere a faptelor şi impune prezenţa unor agenţi care sã asigure o prevenire realã şi eficientã a criminalitãţii, eliminând astfel trei dintre factorii esenţiali de favorizare a comportamentului antisocial.
Acţiuni de realizare:
1. introducerea şi promovarea unor cerinţe minime de securitate pentru sediile rezidenţiale şi spaţii comerciale
instituţie responsabilã: consiliile locale şi judeţene, mediul de afaceri
termen: semestrul I 2005;
2. îmbunãtãţirea sistemului de iluminare publicã;
instituţie responsabilã: consiliile locale
termen: semestrul I 2005;
3. amplificarea activitãţilor de intervenţie a organelor de ordine
instituţie responsabilã: Ministerul Administraţiei şi Internelor, Autoritatea Naţionalã de Control
termen: permanent;
4. utilizarea mijloacelor video de supraveghere în spaţiile cu risc criminogen (spaţii publice, mijloace de transport în comun)
instituţie responsabilã: Ministerul Administraţiei şi Internelor, Autoritatea Naţionalã de Control
termen: permanent;
5. implicarea pe bazã de voluntariat a cetãţenilor în activitatea de supraveghere a zonelor cu o ratã sporitã a criminalitãţii
instituţie responsabilã: Ministerul Administraţiei şi Internelor, organizaţii neguvernamentale
termen: permanent.
II. 3.1.2. Reducerea factorilor sociali care favorizeazã criminalitatea implicã adoptarea mãsurilor care sã genereze schimbarea atitudinii publice faţã de fapta antisocialã şi fãptuitor, prin adoptarea unei poziţii active de opoziţie faţã de acestea.
Acţiuni de realizare:
1. campanii şi programe educaţionale de prevenire pentru categoriile sociale cu risc criminogen sporit şi de victimizare;
instituţie responsabilã: Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii, Agenţia Naţionalã Antidrog, organizaţii neguvernamentale, mass-media
termen: permanent;
2. stimularea coeziunii sociale, încurajarea cetãţenilor sã sesizeze comiterea de infracţiuni organelor abilitate
instituţie responsabilã: Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii, Ministerul Public, Parchetul Naţional Anticorupţie, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Avocatul Poporului, organizaţii neguvernamentale, mass-media
termen: permanent;
3. reducerea ratei şomajului
intituţie responsabilã: Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei
termen: permanent;
4. programe de asistenţã familialã
instituţie responsabilã: Ministerul Sãnãtãţii, Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei
termen: permanent.
3.2. Prevenirea secundarã
Are drept scop acţionarea cu prioritate asupra potenţialilor infractori şi a potenţialelor victime, urmãrindu-se schimbarea comportamentului social al indivizilor cu tendinţe deviaţioniste evidente.
Acţiuni de realizare:
1. derularea de programe de asistenţã pentru pãrinţi
instituţie responsabilã: Ministerul Sãnãtãţii, Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei, Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii
termen: permanent;
2. derularea de programe de asistenţã a minorilor cu probleme
instituţie responsabilã: Ministerul Sãnãtãţii, Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii, Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei
termen: permanent;
3. derularea de programe care sã încurajeze victimele repetate ale infracţiunilor sã îşi consolideze mãsurile de protecţie a vieţii personale şi proprietãţii
instituţie responsabilã: Ministerul Administraţiei şi Internelor
termen: permanent;
4. includerea obligatorie în cadrul orelor de consiliere şi orientare a elementelor de studiu necesare în vederea prevenirii criminalitãţii
instituţie responsabilã: Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii
termen: semestrul I 2005.
3.3. Prevenirea terţiarã
Are drept scop acţionarea cu prioritate asupra persoanelor care au comis deja fapte penale, urmãrindu-se descurajarea sãvârşirii de infracţiuni în mod repetat.
Acţiuni de realizare:
1. implementarea unor programe adecvate de reabilitare a persoanelor condamnate;
instituţie responsabilã: Ministerul Justiţiei, Ministerul Administraţiei şi Internelor
termen: semestrele I şi II 2005;
2. derularea unor programe de educaţie în mediul penitenciar
instituţie responsabilã: Ministerul Justiţiei
termen: semestrele I şi II 2005;
3. derularea unor programe integrate de reinserţie socioeconomicã a foştilor infractori
instituţie responsabilã: Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei, Ministerul Justiţiei
termen: semestrele I şi II 2005;
4. campanii de conştientizare a publicului, menite sã asigure reinserţia socialã a condamnaţilor
instituţie responsabilã: organizaţii neguvernamentale, mass-media
termen: permanent.
4. CADRUL STRATEGIC ŞI METODOLOGIA DE LUCRU
Strategia naţionalã de prevenire a criminalitãţii pe perioada 2005-2007, stabilind obiectivele şi liniile generale de acţiune ale activitãţii de prevenire la nivel naţional, include strategii şi programe sectoriale la nivelul urmãtoarelor instituţii:
- Ministerul Administraţiei şi Internelor
- Ministerul Justiţiei
- Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii
- Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei
- Ministerul Sãnãtãţii
- Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor
- Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei
- Autoritatea Naţionalã de Control
- Avocatul Poporului
- Agenţia Naţionalã Antidrog
- Parchetul de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
- Parchetul Naţional Anticorupţie
- Oficiul de Prevenire şi Combatere a Spãlãrii Banilor
- Serviciul Român de Informaţii
- Consiliul Naţional de Prevenire a Criminalitãţii.
Metodologia de lucru în cadrul Strategiei Naţionale de prevenire a criminalitãţii pe perioada 2005-2007 implicã:
● conlucrarea interinstituţionalã la nivel naţional, regional, local;
● coordonarea politicilor administrative şi judiciare prin intermediul Consiliului Naţional de Prevenire a Criminalitãţii;
● sincronizarea reţelei justiţiei penale (colaborare efectivã şi coordonatã între parchet, poliţie şi alte organe de investigare fãrã atribuţii judiciare);
● consultarea permanentã şi implementarea mãsurilor preventive împreunã cu parteneri din societatea civilã (organizaţii neguvernamentale în acordarea de asistenţã victimelor, mediul de afaceri în prevenirea criminalitãţii economico-financiare, unitãţi de învãţãmânt, în realizarea unui mediu sigur pentru elevi etc.);
● transparenţa mãsurilor şi a modului de implementare.
5. DOMENII PRIORITARE ALE ACTUALEI STRATEGII:
- criminalitatea economico-financiarã;
- prevenirea criminalitãţii informatice;
- prevenirea traficului de fiinţe umane;
- prevenirea violenţei în familie;
- prevenirea delincvenţei juvenile;
- prevenirea victimizãrii;
- prevenirea criminalitãţii urbane.
6. MECANISME DE EVALUARE
6.1. Evaluãri interne - efectuate pe plan naţional prin rapoarte periodice de progres, întocmite de fiecare autoritate publicã în domeniul specific de activitate, pe baza datelor statistice, indicatorilor cantitativi şi calitativi, sistemelor proprii de testare şi apreciere a capacitãţii instituţionale.
6.2. Evaluãri independente - efectuate de cãtre organisme guvernamentale şi neguvernamentale naţionale, internaţionale şi regionale.
-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016