Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   STRATEGIA NATIONALA din 16 iulie 2006  pentru dezvoltare durabila (revizuita)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

STRATEGIA NATIONALA din 16 iulie 2006 pentru dezvoltare durabila (revizuita)

EMITENT: ACT INTERNATIONAL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 737 din 31 octombrie 2007

MINISTERUL MEDIULUI ŞI DEZVOLTĂRII DURABILE
PROGRAMUL NAŢIUNILOR UNITE PENTRU DEZVOLTARE

Scurtã descriere:
Principalul obiectiv al acestui proiect este revizuirea şi actualizarea Strategiei naţionale pentru dezvoltare durabilã, având în vedere obiectivele Strategiei revizuite pentru dezvoltare durabilã a Uniunii Europene.
Proiectul va valorifica experienţa acumulatã în cadrul proiectului "Crearea capacitãţii de implementare a Agendei locale 21 în România", care a încercat sã implementeze principiul dezvoltãrii durabile la nivel local şi regional.

PAGINA CU SEMNĂTURI
Ţara: România


Indicatorii/rezultatele UNDAF: Pânã în anul 2009 se întãreşte capacitatea
administrativã la nivel central şi local
pentru dezvoltarea, implementarea şi
monitorizarea politicilor şi programelor,
asigurându-se transparenţã,
responsabilitate şi participare.
Indicatorii/rezultatele dorite: Creşterea responsabilitãţii pentru
coordonarea intersectorialã şi
responsabilitatea orizontalã în ceea ce
priveşte formularea politicilor şi
implementarea pentru a susţine
serviciile publice transparente şi
eficiente la nivelul administraţiei
centrale şi locale
Indicatorii/rezultatele aşteptate: Strategia României pentru dezvoltare
durabilã actualizatã, având în vedere
obiectivele Strategiei revizuite pentru
dezvoltare durabilã a Uniunii Europene
Partener executiv: Ministerul Mediului şi Dezvoltãrii
Durabile (MMDD)
┌───────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Perioada programului: 2004-2009 │
│ Componenta programului: Democratic Governance │
│ Titlul proiectului: Revizuirea Strategiei naţionale pentru│
│ dezvoltare durabilã │
│ ID al proiectului: │
│ Durata proiectului: 8 luni, putând fi prelungit pentru o │
│ perioadã de pânã la 4 luni │
│ Managementul proiectului: NEX │
└───────────────────────────────────────────────────────────┘

Ministerul Mediului şi
Dezvoltãrii Durabile
Attila Korodi,
ministru

┌───────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Buget: USD 383.000│
│ Cheltuieli de administrare: USD 17.000 │
│ Buget local: USD 400.000│
│ Resursele alocate: USD 400.000│
│ * Administraţia centralã (MMDD) USD 340.000│
│ * Buget PNUD/TRAC USD 60.000 │
│ * Altele: │
│ - Donor ....................... │
│ - Donor ....................... │
│ - Donor ....................... │
│ * Contribuţii în naturã ....................... │
│ Buget nefinanţat: ............................. │
└───────────────────────────────────────────────────────────┘

Programul Naţiunilor Unite
pentru Dezvoltare
Soknan Han Jung,
reprezentant rezident PNUD
coordonator rezident ONU



PARTEA I a)
Analiza situaţiei

Contextul naţional şi european
Dezvoltarea durabilã reprezintã un concept fundamental şi complex în politica actualã. Acesta permite unei naţiuni sã planifice, sã punã în practicã şi sã monitorizeze progresele realizate de societate în direcţia atingerii obiectivelor pe termen lung, de a rãspunde cerinţelor generaţiei actuale fãrã a împiedica generaţiile viitoare sã-şi satisfacã propriile necesitãţi.
În anul 1997, la numai câţiva ani de la evenimentul istoric reprezentat de Conferinţa Naţiunilor Unite pentru Mediu şi Dezvoltare de la Rio de Janeiro, România a început procesul de elaborare a unei strategii de dezvoltare durabilã.
Strategia naţionalã pentru dezvoltarea durabilã a României (SNDD) a fost finalizatã în anul 1999 de cãtre un grup de lucru constituit prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 305/1999 . Deşi elaboratã în sistem participativ, SNDD nu a prevãzut mecanismele adecvate de monitorizare a implementãrii pe baza cãrora sã poatã fi fãcutã revizuirea sa periodicã.
De la 1 ianuarie 2007, România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene, trebuie sã ia în considerare evoluţiile de pe plan european, aşa cum sunt ele prezentate în Strategia revizuitã pentru dezvoltare durabilã a Uniunii Europene (SDD UE), aprobatã la Consiliul European din 15-16 iulie 2006, al cãrei scop este sã dezvolte şi sã identifice acţiuni prin care Uniunea Europeanã sã poatã atinge îmbunãtãţirea calitãţii vieţii pentru generaţiile prezente şi viitoare, prin crearea comunitãţilor durabile capabile sã administreze şi sã foloseascã resursele în mod eficient şi sã exploateze potenţialul inovator ecologic şi social al economiei, asigurând prosperitatea, protecţia mediului şi coeziunea socialã.
Obiectivele SDD UE sunt:
* protecţia mediului:
- protejarea capacitãţii Pãmântului de a menţine viaţa în toatã diversitatea ei, respectarea limitelor resurselor naturale ale planetei şi asigurarea unui înalt nivel de protecţie şi îmbunãtãţire a calitãţii mediului;
- prevenirea şi reducerea poluãrii mediului şi promovarea producţiei şi consumului în spiritul dezvoltãrii durabile, pentru a determina decuplarea dintre creşterea economicã şi degradarea mediului;
* echitate şi coeziune socialã:
- promovarea unei societãţi democratice, sigure şi juste, care ţine seama de incluziunea socialã şi de principiile unei vieţi sãnãtoase, în ceea ce priveşte drepturile fundamentale şi diversitatea culturalã, care sã creeze egalitatea de şanse şi sã combatã discriminarea în toate formele ei;
* prosperitate economicã:
- promovarea unei economii prospere, inovative, riguroase, competitive şi ecoeficiente, care furnizeazã standarde înalte de viaţã şi oportunitãţi de angajare deplinã şi de înaltã calitate pe tot spaţiul Uniunii Europene;
* respectarea angajamentelor internaţionale:
- stimularea înfiinţãrii instituţiilor democratice şi apãrarea stabilitãţii acestora în lume, având la bazã pacea, securitatea şi libertatea;
- promovarea activã a dezvoltãrii durabile la nivel mondial şi asigurarea cã politicile interne şi externe ale Uniunii Europene sunt în acord cu dezvoltarea durabilã globalã şi cu angajamentele internaţionale ale Uniunii Europene.
Principiile politice directoare ale SDD UE sunt:
* promovarea şi protecţia drepturilor fundamentale;
* solidaritatea între şi în cadrul generaţiilor;
* societatea democraticã şi deschisã;
* implicarea cetãţenilor;
* implicarea mediului de afaceri şi a partenerilor sociali;
* coerenţa politicã şi guvernarea;
* integrarea politicilor;
* utilizarea celor mai bune cunoştinţe disponibile;
* principiul precauţiei;
* principiul poluatorul plãteşte.
Având în vedere obiectivele şi principiile politice directoare, au fost identificate 7 provocãri-cheie, precum şi ţintele, obiectivele operaţionale şi acţiunile corespunzãtoare acestora. Aceste provocãri sunt:
1. schimbãrile climatice şi energia curatã;
2. transportul durabil;
3. producţie şi consum durabile;
4. conservarea şi managementul resurselor naturale;
5. sãnãtatea publicã;
6. incluziunea socialã, demografia şi migraţia;
7. sãrãcia globalã şi provocãrile dezvoltãrii.
În SDD UE se stipuleazã cã "Statele membre elaboreazã prima Strategie naţionalã pentru dezvoltare durabilã ce va fi finalizatã pânã în iunie 2007. Revizuirile viitoare ale Strategiei naţionale pentru dezvoltare durabilã vor fi fãcute în conformitate cu SDD UE revizuitã pentru a asigura acestora consistenţã, coerenţã şi sprijin reciproc, ţinându-se cont de circumstanţele fiecãrui stat membru".
De asemenea, se menţioneazã cã "la fiecare 2 ani Comisia va înainta un raport de progres asupra implementãrii SDD în UE şi în statele membre, raport ce va include şi prioritãţile viitoare, orientãri şi acţiuni".
Ţinând seama de aceste decizii la nivelul Uniunii Europene, precum şi de situaţia existentã la nivel naţional, în luna septembrie 2006, fostul Minister al Integrãrii Europene a lansat procesul de revizuire a SNDD, însã, ca urmare a prevederilor art. 24 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 25/2007 privind stabilirea unor mãsuri pentru reorganizarea aparatului de lucru al Guvernului, Ministerul Mediului şi Dezvoltãrii Durabile (MMDD) a preluat coordonarea procesului de elaborare, de adoptare şi de urmãrire a implementãrii SNDD.
De asemenea, în conformitate cu prevederile art. 1 din Hotãrârea Guvernului nr. 368/2007 privind organizarea şi funcţionarea MMDD, acest organ de specialitate al administraţiei publice centrale asigurã coordonarea interministerialã a procesului de elaborare a SNDD, propune adoptarea şi urmãreşte implementarea acesteia.
În discuţiile la nivel înalt din luna mai a acestui an dintre conducerea MMDD şi reprezentanţii Comisiei Europene s-a precizat cã, în conformitate cu SDD UE, fiecare stat membru trebuie sã transmitã, pânã la data de 15 iunie 2007 şi apoi la intervale de 2 ani, informaţii privind progresele înregistrate de fiecare stat în implementarea strategiilor naţionale pentru dezvoltare durabilã. În ceea ce priveşte revizuirea SNDD, Comisia Europeanã a precizat cã, deşi nu existã un termen limitã, România trebuie sã menţioneze în raportul de progrese pe care îl va efectua data pânã la care se va finaliza revizuirea actualei strategii conform SDD UE. De asemenea, Comisia Europeanã a precizat cã, deşi perioada pentru care se fac strategiile de dezvoltare durabilã variazã de la un stat la altul, revizuirea comprehensivã a unei strategii trebuie sã se facã o datã la 5 ani. Conform acestor discuţii, România s-a angajat în raportul transmis în luna iunie a acestui an sã realizeze revizuirea SNDD pânã la sfârşitul anului 2008.
Contribuţia PNUD
PNUD, ca promotor constant al dezvoltãrii durabile, a susţinut începând cu anul 1997 crearea sub egida Academiei Române a Centrului Naţional pentru Dezvoltare Durabilã (CNDD). Scopul principal al acestuia este de a sprijini promovarea politicii de dezvoltare durabilã la nivel naţional, cooperând în acest sens cu Guvernul, sectorul privat, instituţiile academice, atât la nivel local, cât şi la nivel regional şi naţional.
Realizarea strategiilor de dezvoltare durabilã fiind una dintre condiţiile esenţiale ale Conferinţei de la Rio din 1992, PNUD a sprijinit între anii 1997-1999 elaborarea SNDD, sub coordonarea CNDD. Acest proces a asigurat cadrul organizatoric de analizã şi dezbatere publicã, precum şi pentru manifestarea voinţei politice de a promova participarea mai multor actori, a creat acele mecanisme care au identificat şi au dezvoltat potenţialul de colaborare cu variate sectoare ale societãţii civile (afaceri/sector privat, academii, industrie, mediu, experţi locali, tineret, agriculturã etc.). Publicaţia a fost lansatã de cãtre Guvernul României în luna iulie 1999, devenind în mod oficial SNDD. Aceasta a constituit suportul pentru elaborarea Strategiei naţionale pentru dezvoltare economicã pe termen mediu - document politic - care a fost transmis Uniunii Europene în anul 2000.
Altã iniţiativã naţionalã susţinutã de PNUD şi administratã prin intermediul CNDD a fost dezvoltarea studiului "România 2020". Acest studiu prospectiv a avut ca scop examinarea globalã, cu integrarea vectorilor specifici României pentru urmãtorii 20 de ani în ceea ce priveşte dezvoltarea durabilã. Studiul de analizã prospectivã a pornit de la convingerea cã viitorul nu este deja scris, cã nu poate fi exprimat a priori, ci este deschis unui numãr mare de scenarii posibile. Studiul nu a însemnat doar un plan potenţial de dezvoltare a României pentru urmãtoarele decade, ci şi o dezbatere a şanselor şi a potenţialului de dezvoltare, în spiritul conceptului dezvoltãrii durabile unanim acceptat la nivelul politic al României.
Implicarea PNUD în promovarea dezvoltãrii durabile în România a fost prezentã şi la nivel local. Astfel, implementarea Agendei locale 21 în România a început, cu sprijinul PNUD, în anul 2000 şi a inclus pânã în prezent 38 de municipalitãţi, oraşe şi 4 judeţe. Acest proiect a avut ca obiectiv întãrirea capacitãţilor operaţionale ale autoritãţilor locale, creşterea procesului participativ de planificare multisectorialã şi încurajarea implementãrii principiului dezvoltãrii durabile la nivel local prin pregãtirea strategiilor, planurilor de acţiune şi proiectelor specifice din Agenţia localã 21.
Angajamentul asumat de PNUD faţã de România, care se extinde pânã în anul 2009 şi chiar dincolo de aceastã datã, include susţinerea eforturilor Guvernului de a face faţã provocãrilor perioadei imediate postaderare.
PNUD se va axa pe întãrirea capacitãţii de coordonare în formularea şi implementarea politicilor pentru a aduce îmbunãtãţiri în furnizarea serviciilor publice. La nivel local şi naţional PNUD va contribui la formularea strategiilor de dezvoltare şi a planurilor de acţiune care încorporeazã principiul dezvoltãrii durabile, inclusiv prin dezvoltarea capitalului uman. Capacitatea politicã strategicã la nivel naţional va fi îmbunãtãţitã prin permanentizarea dialogului în cadrul creat prin stabilirea unui grup interinstituţional care va include instituţii guvernamentale-cheie şi societatea civilã.

PARTEA I b)
Strategia

În conformitate cu Ghidul Departamentului Naţiunilor Unite pentru Afaceri Economice şi Sociale (DNUAES), o SNDD este "un proces coordonat, participativ şi interactiv al aspiraţiilor şi acţiunilor pentru realizarea obiectivelor economice, de mediu şi sociale într-o manierã echilibratã şi integratã. Este o abordare ciclicã şi interactivã pentru planificare, participare şi acţiune, accentuându-se progresul cãtre ţintele de dezvoltare durabilã"*1).


────────
*1) UNDESA 2002 în PRIME-SD, Peer Review Improvement through Mutual Exchange on Sustainable Development. A guidebook for peer reviews of national sustainable development strategies, document produced as part of a Framework Contract Economic Analysis in the context of environmental policies and of sustainable development (Contract No. ENV.G.1/FRA/2004/0081), February 2006

Dezvoltarea SNDD implicã analizarea situaţiei existente şi viitoare, formulându-se politici şi planuri de acţiune, implementare, monitorizare, evaluare şi revizuire periodicã, în funcţie de rezultate şi de evoluţia politicilor în domeniile prioritare identificate şi acceptate politic la nivelul Uniunii Europene.
Pentru a dezvolta o SNDD trebuie sã se ţinã seama de urmãtoarele elemente*2):
──────────
*2) UNDESA (2002) Guidance in Preparing a National Sustainable Development Strategy: Managing Sustainable Development in the New Millennium, Background Paper No. 13, DESA/DSD/PC2/BP13

a) Participare largã şi parteneriat:
* canale instituţionalizate pentru comunicare;
* acces la informare al tuturor actorilor implicaţi şi relaţionare eficientã;
* transparenţã şi responsabilitate;
* încredere şi respect reciproc;
* parteneriat între Guvern, societatea civilã, sector privat şi agenţii externe.
b) Obiective economice, sociale şi de mediu integrate între sectoare, teritorii şi generaţii şi promovarea unor politici realiste pentru realizarea acestora:
* legãtura dintre prioritãţi şi acţiuni locale, naţionale, regionale şi globale;
* legãtura dintre obiectivele pe termen scurt, mediu şi lung;
* legãtura dintre nivelurile naţionale, regionale şi globale;
* legãtura dintre diverse sectoare;
* coerenţa dintre prioritãţile strategiilor şi ale bugetelor necesare realizãrii obiectivelor.
c) Obiective şi responsabilitãţi clare:
* obiective, acţiuni, responsabilitãţi, programe şi mecanisme de integrare bine definite.
d) Apartenenţa şi angajamentul de ţarã:
* puternic angajament politic şi angajamentul factorilor implicaţi;
* o bunã conducere şi guvernare;
* viziune pragmaticã şi politicã transparentã;
* instituţii puternice sau grup de instituţii care implementeazã procesul;
* continuitatea procesului de revizuire a SNDD în funcţie de rezultate.
e) Dezvoltarea capacitãţii administrative:
* utilizarea cunoştinţelor şi a expertizei existente;
* utilizarea strategiilor şi a mecanismelor existente;
f) Accent pe rezultatele şi mijloacele implementãrii:
* mijloacele pentru evaluarea şi agrearea aspectelor prioritare;
* coerenţa dintre prioritãţi strategice, capacitate administrativã şi buget;
* ţinte şi programe realiste şi flexibile;
* legãtura cu investiţiile sectorului privat;
* susţinerea pe bazã de analize economice şi tehnice temeinice;
* mecanisme integrate pentru estimare, monitorizare, evaluare şi feedback.
Proiectul propus va valorifica experienţa acumulatã de PNUD în perioada elaborãrii primei SNDD (1997-1999), având în vedere noul statut al României de membru al Uniunii Europene. De asemenea, se va valorifica proiectul de succes al PNUD "Crearea capacitãţii de implementare a Agendei locale 21 în România", deoarece acesta poate furniza o intrare semnificativã cu privire la implementarea principiului dezvoltãrii durabile la nivel local şi regional.
Rezultatul proiectului va fi SNDD, document finalizat în urma dezbaterilor publice la nivel naţional cu toţi factorii implicaţi şi editat dupã aprobarea acestuia, potrivit prevederilor legale.
La elaborarea SNDD se vor urmãri provocãrile-cheie stabilite la nivelul Uniunii Europene prin SDD UE. Documentul va cuprinde capitole distincte cu privire la:
- schimbãri climatice şi energii curate;
- transport durabil;
- consum şi producţie durabilã;
- conservarea şi managementul resurselor naturale;
- sãnãtate publicã;
- incluziune socialã, demografie şi migraţie;
- sãrãcia globalã şi provocãrile dezvoltãrii durabile.
De asemenea, vor fi dezvoltate capitole cu privire la temele intersectoriale:
- educaţie şi training;
- cercetare şi dezvoltare;
- instrumente financiare şi economice;
- comunicare, mobilizare actori şi multiplicarea succesului.
În cuprinsul SNDD pot fi incluse şi alte capitole, dacã se considerã necesar, conform recomandãrilor agenţiei de execuţie sau ca rezultat al dezbaterilor publice.
Capitolul de implementare-monitorizare va fi tratat separat, în concordanţã cu cerinţele Uniunii Europene privind monitorizarea implementãrii SNDD. De asemenea, în cadrul procesului de elaborare a SNDD se vor identifica mecanismele de dezbatere, printr-un cadru larg participativ al rezultatelor implementãrii acestei strategii.
Analiza situaţiei prezente se va face luându-se în considerare indicatorii pentru dezvoltare durabilã cel puţin de nivel 1, disponibili în România pentru toate domeniile tematice, astfel cum sunt definiţi în comunicarea Comisiei Europene pentru monitorizarea şi implementarea SDD UE.
De asemenea, vor fi analizate toate documentele strategice sectoriale existente la nivel naţional, comparativ cu comunicãrile Comisiei Europene ce urmeazã a fi materializate în propuneri strategice/planuri şi legislative (a se vedea, de exemplu: pachetul energie-schimbãri climatice, politica integratã a produsului, planul de acţiune 2004-2010 privind mediul şi sãnãtatea, Cartea verde a transportului urban şi altele). Aceste documente vor fi puse la dispoziţia Grupului de redactare de cãtre MMDD.
Structurile de implementare a proiectului vor include:
1. Secretariatul la nivelul MMDD: va menţine baza de date a proiectului şi va asigura corespondenţa cãtre ministere şi alte instituţii şi organizaţii relevante, prin care se solicitã nominalizarea coordonatorilor şi a membrilor grupurilor de lucru pentru actualizarea SNDD;
2. Secretariatul la nivelul CNDD/PNUD: asigurã implementarea proiectului, organizeazã întâlnirile grupurilor de lucru, a grupului consultativ şi a celui de redactare, asigurând totodatã întocmirea minutelor acestor întâlniri, organizeazã desfãşurarea dezbaterilor publice. Va oferi, de asemenea, consultanţã editorialã, tehnoredactarea şi grafica documentului final;
3. Grupul de redactare (GR): format din maximum 10-15 experţi, angajaţi de cãtre PNUD în scopul punerii în aplicare a acestui proiect, care vor scrie capitolele strategiei, având ca prim suport de informare documentele strategice sectoriale naţionale şi la nivel european, precum şi rezultatele unor studii de specialitate; vor prezenta materialele elaborate în cadrul şedinţelor de dezbatere cu Grupul consultativ, cu Consiliul ştiinţific sau cu grupurile consultative regionale. Comentariile şi observaţiile rezultate în urma dezbaterilor vor fi înglobate de cãtre GR în draftul şi versiunea finalã ale SNDD;
4. Grupul consultativ (GC): format din circa 80-100 de persoane, reprezentanţi ai ministerelor, Academiei Române, universitãţilor, partidelor politice, sindicatelor, patronatelor, organizaţiilor neguvernamentale etc. Acest grup se va întâlni cu GR şi cu coordonatorii grupurilor de lucru pentru discutarea primului draft al SNDD şi dupã realizarea dezbaterilor publice;
5. grupuri de lucru (GL): se vor constitui la nivelul ministerelor şi instituţiilor şi vor avea un coordonator desemnat de ministru sau de conducãtorul instituţiei. Principala sarcinã a acestor grupuri va fi furnizarea informaţiilor şi a datelor suplimentare pentru domeniul de competenţã respectiv, la solicitarea GR. Coordonatorii sau înlocuitorii desemnaţi ai acestora vor participa la dezbaterile publice şi vor reprezenta ministerele sau agenţiile guvernamentale;
6. Consiliul ştiinţific (CS): format din 10-12 persoane din elita ştiinţificã şi academicã, care vor analiza periodic conţinutul SNDD, prin intermediul întâlnirilor cu GR;
7. grupuri consultative regionale (GCR): se vor constitui la nivelul celor 8 regiuni de dezvoltare. Aceste grupuri vor fi alcãtuite pe structura comitetelor locale de coordonare (CLC), existente în cadrul Agendei locale 21, şi vor fi consultate în fiecare regiune, în vederea dezbaterii publice a SNDD.
La redactarea SNDD se va ţine seama de experienţa şi de modelele proiectelor similare din alte ţãri din regiune şi din Europa, inclusiv de expertiza unui specialist european în domeniu.

PARTEA a II-a
Grila de rezultate





┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Rezultatul dorit conform Grilei de rezultate a ţãrii: │
│G1-SGN3/SASN1 │
│Creşterea responsabilitãţii pentru coordonarea intersectorialã şi │
│responsabilitatea orizontalã şi verticalã în ceea ce priveşte formularea şi │
│implementarea politicilor necesare în scopul dezvoltãrii durabile la nivel │
│naţional şi local │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Indicatorul rezultat, aşa cum este stabilit în Grila de rezultate ale │
│programelor şi resurse ale ţãrii, inclusiv linia de bazã şi ţinta: │
│Constituirea unui grup consultativ intersectorial (secretariat permanent şi │
│grupuri tematice) care sã includã instituţii publice relevante şi │
│reprezentanţi ai societãţii civile │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Zona strategicã de acordare a asistenţei: │
│Mai buna guvernare prin planificarea strategicã a dezvoltãrii durabile şi │
│îmbunãtãţirea proceselor de luare a deciziei la nivel naţional şi local │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Strategia de parteneriat │
│PNUD va furniza asistenţa tehnicã, va asigura promovarea şi schimbul de │
│informaţii în procesul de formulare a politicilor strategice în domeniul │
│dezvoltãrii durabile, în implementarea acestora, precum şi în coordonarea │
│politicilor intersectoriale în scopul dezvoltãrii durabile │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Titlul şi numãrul proiectului: xxxxxx │
│Revizuirea SNDD │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Obiectivul de dezvoltare: │
│Principalul obiectiv al acestui proiect este revizuirea şi actualizarea │
│Strategiei României pentru dezvoltare durabilã, având în vedere │
│provocãrile-cheie ale Strategiei revizuite pentru dezvoltare durabilã a │
│Uniunii Europene │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘

┌─────────────────┬───────────────────┬──────────────────────────┬─────────────┐
│Rezultate │ Ţinta │ Activitãţi │ Intrãri │
│urmãrite/dorite │ rezultatelor │ indicative │ │
├─────────────────┼───────────────────┼──────────────────────────┼─────────────┤
│1. Stabilirea │ Stabilirea echipei│1.1. Stabilirea │Consultant │
│structurilor │ proiectului │secretariatelor │internaţional│
│de implementare a│ şi cadrului de │1.2. Identificarea │Echipa de │
│proiectului │ dezvoltare a │experţilor relevanţi │proiect │
│ │ strategiei │şi constituirea │Consultanţi │
│ │ │GR şi a CS │şi experţi │
│ │ │1.3. Nominalizarea │naţionali │
│ │ │responsabililor şi a │Costuri de │
│ │ │GL din partea │comunicaţie │
│ │ │ministerelor şi │Consumabile │
│ │ │instituţiilor*1) │ │
│ │ │1.4. Stabilirea GC │ │
│ │ │şi a GCR │ │
│ │ │1.5. Dezvoltarea │ │
│ │ │Termenilor de │ │
│ │ │referinţã pentru │ │
│ │ │fiecare structurã │ │
├─────────────────┼───────────────────┼──────────────────────────┼─────────────┤
│2. Stabilirea │ Grad înalt de │2.1. Editarea materialelor│Tipãrire │
│mecanismelor │ conştientizare │promoţionale │(servicii │
│de participare │ a publicului │2.2. Dezbaterea periodicã │contractuale)│
│ │ Cooperare crescutã│a capitolelor elaborate*2)│Echipa de │
│ │ între grupurile │2.3. Analizarea periodicã │proiect │
│ │ de lucru şi │(o datã la douã luni) │Costuri de │
│ │ grupurile │de cãtre CS şi GR a │deplasare │
│ │ consultative │materialelor elaborate*3) │Costuri de │
│ │ Contribuţii │2.4. Dezbateri │comunicaţie │
│ │ consistente de la │regionale*4) │Consumabile │
│ │ reprezentanţii │2.5. Organizarea unei │Evenimente │
│ │ societãţii civile │conferinţe finale de │(Dezbateri │
│ │ │prezentare a SNDD │publice, │
│ │ │ │conferinţã) │
├─────────────────┼───────────────────┼──────────────────────────┼─────────────┤
│3. Dezvoltarea │ Elaborarea SNDD │3.1. Formularea şi │Consultant │
│ SNDD │ Document final │agrearea │internaţional│
│ │ integrat cu │conţinutului SNDD │Echipa de │
│ │ participare activã│3.2. Dezvoltarea │proiect │
│ │ a tuturor │capitolelor SNDD │Costuri de │
│ │ factorilor │* draft │deplasare │
│ │ relevanţi │* dezbatere publicã │pentru │
│ │ implicaţi │* versiune finalã │consultantul │
│ │ şi cu sprijin │3.3. Furnizarea │strãin │
│ │ acordat de cãtre │consultanţei specifice │Costurile de │
│ │ consultanţi │3.4. Agregarea │comunicaţie │
│ │ specializaţi │documentului final: SNDD │Consumabile │
│ │ │şi avizarea de │ │
│ │ │cãtre CS, GC │ │
├─────────────────┼───────────────────┼──────────────────────────┼─────────────┤
│4. Aprobarea │ SNDD aprobatã │4.1. Acceptarea de cãtre │Costurile de │
│documentului │ de Guvern │MMDD a versiunii finale a │comunicaţie │
│final │ │documentului │Consumabile │
│ │ │4.2. Aprobarea SNDD prin │ │
│ │ │hotãrâre de Guvern │ │
│ │ │4.3. Înaintarea SNDD, │ │
│ │ │aprobatã, cãtre comisiile │ │
│ │ │de specialitate din │ │
│ │ │Parlament │ │
├─────────────────┼───────────────────┼──────────────────────────┼─────────────┤
│5. Tipãrirea │ Editarea şi │5.1. Traducere în limba │Echipa de │
│documentelor │ tipãrirea SNDD, │englezã şi control │proiect │
│finale │ în limba românã │vorbitor nativ │Traducere + │
│ │ şi englezã │5.2. Editare şi tipãrire │vorbitori │
│ │ │pe suport hârtie │nativi │
│ │ │(reciclatã) şi electronic │Tipãrire │
│ │ │(CD sau DVD) │(servicii │
│ │ │5.3. Hârtie (550 ex. Ro + │contractuale)│
│ │ │200 ex. Eng) │Costurile de │
│ │ │5.4. Electronic (300 ex. │comunicaţie │
│ │ │Ro + 100 ex. Eng) │Consumabile │
├─────────────────┼───────────────────┼──────────────────────────┼─────────────┤
│6. Managementul │ Implementarea │6.1. Furnizarea de │Echipa │
│ general al │ cu succes a │asistenţã tehnicã, │CNDD/PNUD │
│ proiectului │ proiectului, │expertizã şi consultanţã │Consultanţi │
│ │ cu respectarea │6.2. Organizarea de │angajaţi │
│ │ prevederilor │evenimente publice │Chirie/ │
│ │ documentului de │6.3. Organizarea │utilitãţi │
│ │ proiect şi │selecţiilor de personal │pentru GR │
│ │ legislaţiei conexe│6.4. Organizarea │Cãlãtorii │
│ │ │achiziţiilor │Echipament │
│ │ │6.5. Suport IT │Raportare │
│ │ │6.6. Asigurarea │Audit │
│ │ │managementului financiar │Diverse │
│ │ │6.7. Monitorizare, │ │
│ │ │evaluare şi raportare │ │
└─────────────────┴───────────────────┴──────────────────────────┴─────────────┘





──────────
*1) Se transmit scrisori cãtre ministere, agenţii guvernamentale şi instituţii, prin care MMDD solicitã nominalizarea coordonatorilor şi a membrilor grupurilor de lucru pentru actualizarea SNDD.
*2) La dezbateri vor participa coordonatorii GL din ministerele implicate şi membrii GC.
*3) La analizele periodice vor participa membrii CS şi ai GR. Întâlnirile sunt prevãzute în lunile a 3-a, a 5-a şi a 7-a.
*4) Dezbaterile regionale sunt programate în lunile a 4-a şi a 7-a şi se vor desfãşura în fiecare dintre cele 8 regiuni de dezvoltare. La întâlniri vor participa membrii grupului de redactare şi grupuri GCR.

Planul de lucru





┌──────────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────┐
│ │ Luna │
│ Activitate ├───┬────┬───┬───┬───┬───┬────┬───┤
│ │ 1│ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │
├──────────────────────────────────────────┼───┼────┼───┼───┼───┼───┼────┼───┤
│1. Stabilirea structurilor de implementare│░░░│ │ │ │ │ │ │ │
│a proiectului │░░░│ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────┬──────────────┼───┼────┼───┼───┼───┼───┼────┼───┤
│2. Stabilirea mecanismelor │GR +GC +cGL │ │ x │ x │ x │ x │ x │ x │ │
│de participare ├──────────────┼───┼────┼───┼───┼───┼───┼────┼───┤
│ │CS + GR + cGL │ │ │ x │ │ x │ │ x │ │
│ ├──────────────┼───┼────┼───┼───┼───┼───┼────┼───┤
│ │GR + GCR + cGL│ │ │ │ x │ │ │ x │ │
├───────────────────────────┴──────────────┼───┼────┼───┼───┼───┼───┼────┼───┤
│3. Elaborarea SNDD │ │░░░░│░░░│░░░│░░░│░░░│░░░░│░░░│
├──────────────────────────────────────────┼───┼────┼───┼───┼───┼───┼────┼───┤
│4. Aprobarea SNDD │ │ │ │ │ │ │░░░░│ │
├──────────────────────────────────────────┼───┼────┼───┼───┼───┼───┼────┼───┤
│5. Tipãrirea SNDD │ │ │ │ │ │ │ │░░░│
├──────────────────────────────────────────┼───┼────┼───┼───┼───┼───┼────┼───┤
│6. Managementul general al proiectului │░░░│░░░░│░░░│░░░│░░░│░░░│░░░░│░░░│
└──────────────────────────────────────────┴───┴────┴───┴───┴───┴───┴────┴───┘



PARTEA a III-a
Managementul proiectului

MMDD este agenţia de execuţie şi va contribui cu fonduri la acest proiect. Agenţia de execuţie va numi un director de proiect, care va fi punctul focal al Guvernului şi va fi responsabil pentru execuţia generalã a proiectului. Directorul va asigura o cooperare eficientã între autoritãţile şi agenţiile guvernamentale şi echipa de implementare a proiectului.
Directorul de proiect solicitã, dupã caz, refacerea/completarea drafturilor de documente redactate în vederea elaborãrii SNDD, solicitãri care sunt prezentate GC.
Directorul de proiect, care trebuie sã fie angajat al agenţiei de execuţie, este rãspunzãtor în faţa ministrului mediului şi dezvoltãrii durabile şi a PNUD pentru implementarea proiectului, în funcţie de documentul de proiect semnat.
PNUD va avea întreaga responsabilitate pentru conducerea tehnicã şi financiarã a proiectului şi va contribui cu fonduri. PNUD va fi responsabil pentru procurarea şi managementul resurselor necesare realizãrii proiectului. Legislaţia românã referitoare la achiziţiile publice, regulile şi regulamentele PNUD se vor aplica în toate activitãţile legate de proiect. PNUD va pregãti şi va actualiza planurile de lucru şi va folosi propriile mecanisme de monitorizare şi evaluare. PNUD va folosi propriile mecanisme şi regulamente pentru contabilitatea financiarã şi va elabora un raport intermediar ce va include aspecte tehnice şi financiare (15 decembrie 2007), precum şi raportul final tehnic şi financiar privind implementarea proiectului.
PNUD va implementa proiectul în colaborare cu CNDD. CNDD este o organizaţie neguvernamentalã care are capacitatea de a furniza un cadru clar de analizã, precum şi o dezbatere largã a aspectelor legate de dezvoltarea durabilã. Datoritã capacitãţii demonstrate în calitate de coordonator al primei ediţii a SNDD - 1999, al studiului prospectiv "România 2020" şi de agenţie de implementare a PNUD privind politica dezvoltãrii durabile în cadrul proiectului Agenda localã 21, CNDD are capacitatea şi experienţa necesare pentru a conduce procesul de actualizare a SNDD în România. Expertiza doveditã de a coordona activitãţile de dezvoltare durabilã la nivel naţional, având o gamã largã de actori implicaţi, asigurã conexiunea strânsã dintre factorii şi proiectele relevante, grupul de experţi, precum şi gestionarea unei cantitãţi semnificative de informaţii curente şi de resurse.
PNUD va numi un coordonator de proiect pentru a asigura implementarea de zi cu zi a proiectului şi a coordona interacţiunea cu MMDD, cu GR, CS, GC şi cu alţi parteneri ai proiectului. PNUD va folosi, de asemenea, echipa de experţi ai CNDD pentru a gestiona activitãţile financiare/administrative şi de promovare.
Procesul de implementare va fi susţinut de secretariatele stabilite în cadrul MMDD şi CNDD/PNUD.
Activitãţile proiectului vor fi realizate şi monitorizate pe baza planului de lucru al proiectului, care va fi detaliat şi actualizat de coordonatorul de proiect şi aprobat de directorul de proiect al agenţiei de execuţie.
Coordonatorul de proiect va pregãti Raportul intermediar şi Raportul final, ce vor cuprinde atât aspectele tehnice, cât şi aspectele financiare. Rapoartele vor fi elaborate în conformitate cu prevederile memorandumului şi trimise directorului de proiect pentru comentarii. Dupã încorporarea acestor comentarii, în cazul în care ele existã, rapoartele vor fi trimise în mod oficial MMDD pentru aprobare.
Asistenţa PNUD în implementarea proiectului va fi consideratã încheiatã cu succes numai dupã aprobarea oficialã de cãtre Guvern a SNDD şi publicarea finalã. Proiectul va fi auditat şi evaluat în conformitate cu procedurile PNUD.

PARTEA a IV-a
Context juridic

Acest document va fi instrumentul la care se face referire în art. 1 al Acordului standard de bazã pentru asistenţã dintre Guvernul României şi PNUD, semnat de pãrţi la data de 23 ianuarie 1991.

BUGETUL PROIECTULUI

Valoare totalã: 400.000 USD
Pe finanţatori:
MMDD: 340.000 USD
PNUD-TRAC: 60.000 USD


┌──────────────────────────────┬──────────────────────────────┬────────────────┐
│ │ Contribuţii pe finanţatori │ │
│ Linia de buget ├───────────────┬──────────────┤ Detaliere │
│ │ MMDD │ PNUD │ │
│ ├───────┬───────┼──────┬───────┤ │
│ │ 2007 │ 2008 │2007 │ 2008 │ │
├────────────────────────┬─────┼───────┼───────┼──────┼───────┼────────────────┤
│Consultant internaţional│71200│5.000 │ 5.000 │0,000 │ 0,000│expert, │
│ │ │ │ │ │ │2 misiuni x │
│ │ │ │ │ │ │3 zile │
├────────────────────────┼─────┼───────┼───────┼──────┼───────┼────────────────┤
│Consultanţi locali │71300│150.000│45.000 │30.000│ 30.000│experţi/ │
│ │ │ │ │ │ │consultanţi │
├────────────────────────┼─────┼───────┼───────┼──────┼───────┼────────────────┤
│Deplasãri în ţarã │71600│9.000 │ 8.000 │0,000 │ 0,000│pentru pregãtire│
│ │ │ │ │ │ │/desfãşurare │
│ │ │ │ │ │ │dezbateri │
│ │ │ │ │ │ │regionale │
├────────────────────────┼─────┼───────┼───────┼──────┼───────┼────────────────┤
│Servicii contractuale │72100│8.000 │16.000 │0,000 │ 0,000│editare, │
│ │ │ │ │ │ │tipãrire, │
│ │ │ │ │ │ │catering │
├────────────────────────┼─────┼───────┼───────┼──────┼───────┼────────────────┤
│Comunicare │72400│2.500 │ 1.500 │0,000 │ 0,000│telefon, fax, │
│ │ │ │ │ │ │internet │
├────────────────────────┼─────┼───────┼───────┼──────┼───────┼────────────────┤
│Materiale consumabile │72500│3.000 │ 2.000 │0,000 │ 0,000│ │
├────────────────────────┼─────┼───────┼───────┼──────┼───────┼────────────────┤
│Echipamente │72800│20.000 │ 0,000 │0,000 │ 0,000│PC, imprimante, │
│ │ │ │ │ │ │copiator, fax │
├────────────────────────┼─────┼───────┼───────┼──────┼───────┼────────────────┤
│Costuri administrative │73000│20.000 │20.000 │0,000 │ 0,000│închiriere │
│ │ │ │ │ │ │spaţiu GR/ │
│ │ │ │ │ │ │secretariat, │
│ │ │ │ │ │ │utilitãţi, sãli │
│ │ │ │ │ │ │dezbatere, │
│ │ │ │ │ │ │organizare │
│ │ │ │ │ │ │conferinţã │
│ │ │ │ │ │ │finalã │
├────────────────────────┼─────┼───────┼───────┼──────┼───────┼────────────────┤
│Audit │74100│0,000 │ 6.000 │0,000 │ 0,000│ │
├────────────────────────┼─────┼───────┼───────┼──────┼───────┤ │
│Diverse │74500│1.000 │ 1.000 │0,000 │ 0,000│ │
├────────────────────────┼─────┼───────┼───────┼──────┼───────┤ │
│Cheltuieli generale de │ │ │ │ │ │ │
│administrare │75100│11.500 │ 5.500 │0,000 │ 0,000│ │
├────────────────────────┴─────┼───────┼───────┼──────┼───────┤ │
│Total pe ani │230.000│110.000│30.000│30.000 │ │
├──────────────────────────────┼───────┴───────┼──────┴───────┤ │
│Total pe finanţatori │ 340.000 │ 60.000 │ │
├──────────────────────────────┼───────────────┴──────────────┤ │
│TOTAL BUGET PROIECT: │ 400.000 │ │
└──────────────────────────────┴──────────────────────────────┴────────────────┘



-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016