Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   STRATEGIA din 6 septembrie 2006  nationala de lupta antifrauda pentru protectia intereselor financiare ale Uniunii Europene in Romania, actualizata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

STRATEGIA din 6 septembrie 2006 nationala de lupta antifrauda pentru protectia intereselor financiare ale Uniunii Europene in Romania, actualizata

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 797 din 21 septembrie 2006

CAP. I
INTRODUCERE

Strategia Naţionalã de Luptã Antifraudã pentru protecţia intereselor financiare ale Uniunii Europene în România, denumitã în continuare Strategia, a fost aprobatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 793/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României nr. 743 din 16 august 2005. Hotãrârea prevede cã actualizarea Strategiei se va realiza în urma evaluãrii intermediare, adicã la un an de la intrarea in vigoare a actului normativ prin care a fost adoptatã.
Totodatã, "Planul de mãsuri prioritare pentru integrare europeanã" pentru perioada noiembrie 2005 'ad decembrie 2006, prevede la Capitolul 28 - "Controlul financiar", actualizarea Strategiei Naţionale de Luptã Antifraudã, cu termen de realizare luna septembrie 2006.
Instituţia responsabilã pentru actualizarea Strategiei, precum şi pentru realizarea evaluãrii intermediare este Departamentul pentru Lupta Antifraudã - DLAF, sprijinit în aceastã activitate de cãtre Unitatea de Politici Publice din cadrul Secretariatului General al Guvernului.
De asemenea, DLAF a colaborat cu reprezentanţii instituţiilor responsabile cu punerea în aplicare a mãsurilor cuprinse în Planul de acţiune aferent Strategiei. În urma corespondenţei purtate şi a întâlnirilor organizate cu aceştia, a avut loc analiza mãsurilor implementate sau aflate în curs de implementare. Aceastã analizã a vizat aspecte privind respectarea termenelor şi a indicatorilor de evaluare stabiliţi prin Strategie, posibilitatea realizãrii mãsurilor restante, înlocuirea unora dintre mãsurile stabilite iniţial sau modificarea termenelor de realizare, precum şi noi mãsuri pentru asigurarea unei protecţii efective şi echivalente a intereselor financiare ale Uniunii Europene în România. În urma procesului de consultare cu Oficiul European de Luptã Antifraudã - OLAF şi Delegaţia Comisiei Europene în România, DLAF a finalizat proiectul de actualizare a Strategiei, care are anexat şi Planul de acţiune pentru perioada urmãtoare.
Odatã cu actualizarea Strategiei, perioada de implementare a acesteia se prelungeşte pânã în luna iulie 2007.

CAP. II
INFORMAŢII GENERALE RELEVANTE

Implementarea Strategiei a produs numeroase modificãri (legislative, instituţionale şi operaţionale) în domeniul protecţiei intereselor financiare comunitare, progresele substanţiale în aceastã materie fiind recunoscute prin Rapoartele comprehensive de monitorizare ale Comisiei Europene privind România, din octombrie 2005 şi mai 2006.
Astfel, în îndeplinirea atribuţiei Departamentului de coordonare a comunicãrii în domeniul luptei antifraudã a fost constituit, în luna septembrie 2005, Grupul de Comunicatori Antifraudã, alcãtuit din reprezentanţi ai instituţiilor naţionale cu atribuţii în domeniul protecţiei intereselor financiare ale UE în România. Au fost desfãşurate activitãţi de mediatizare a atribuţiilor DLAF şi au fost distribuite materiale promoţionale cu ocazia evenimentelor de promovare şi informare publicã.
Corecta gestionare a asistenţei financiare nerambursabile acordatã României de Uniunea Europeanã este asiguratã prin structurile de control financiar organizate atât la nivelul Ministerului Finanţelor Publice, cât şi la nivelul fiecãrei agenţii de implementare. Îmbunãtãţirea activitãţii de control financiar a fost abordatã cu maximã atenţie de autoritãţile naţionale. Astfel, a fost emis <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 946/2005 pentru aprobarea "Codului controlului intern, cuprinzând standardele de management/control intern la entitãtile publice şi pentru dezvoltarea sistemelor de control managerial", publicat în Monitorul Oficial al României nr. 675 din 28 iulie 2005, a fost elaborat "Manualul general al auditului performanţei", "Ghidul de audit al performanţei în domeniul programelor europene". De asemenea, în cazul celor mai multe dintre agenţiile de implementare a fost creat cadrul organizatoric necesar desfãşurãrii activitãţilor de control.
În ceea ce priveşte controlul fiscal, a fost creat cadrul juridic unitar în domeniu, prin adoptarea urmãtoarelor acte normative: <>Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, act normativ prin care se instituie mãsuri de prevenire şi combatere a infracţiunilor de evaziune fiscalã şi a altor infracţiuni aflate în legãturã cu acestea şi <>Hotãrârea Guvernului nr. 873/2005 privind aprobarea unor mãsuri speciale pentru prevenirea şi combaterea faptelor de evaziune fiscalã in domeniul alcoolului etilic de origine agricolã, bãuturilor spirtoase, produselor din tutun şi al uleiurilor minerale. S-au stabilit structurile pentru calculul, colectarea şi controlul taxelor de producţie percepute asupra cotelor de zahãr şi izoglucozã, prin <>Ordonanţa de Urgenţa a Guvernului nr. 103 din 14 iulie 2005 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 1/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei de Plãti şi Intervenţie pentru Agriculturã, Industrie Alimentarã şi Dezvoltare Ruralã şi a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 142/2000 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei SAPARD pentru implementarea tehnicã şi financiarã a Instrumentului special de preaderare pentru agriculturã şi dezvoltare ruralã, aprobatã prin <>Legea nr. 359/2005 .
Prin <>Legea nr. 343/2006 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 571/2003 privind codul fiscal sunt reglementate urmãtoarele aspecte legate de taxa pe valoare adãugatã: formatul standard al declaraţiei recapitulative de TVA, înregistrarea operatorilor intracomunitari români plãtitori de TVA, crearea registrului şi a numãrului de TVA.
Prin <>Legea nr. 54/2006 privind aprobarea <>Ordonanţei de Urgenţã a Guvernului nr. 134/2005 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de Urgenţã a Guvernului nr. 43/2002 privind Parchetul National Anticoruptie, au fost modificate prevederile referitoare la competenţa acestui organism judiciar, în sensul restrângerii acesteia la cazurile de mare corupţie definite prin calitatea fãptuitorului şi prin valoarea prejudiciilor. Pornind de la necesitatea unei expertize specifice pentru soluţionarea dosarelor privind infracţiunile împotriva intereselor financiare ale Comunitãţilor Europene şi infracţiunile de corupţie, legea consacrã competenţa exclusivã a Direcţiei Naţionale Anticorupţie - DNA pentru efectuarea urmãririi penale în aceste cauze.
Prin <>Legea nr. 278/2006 pentru modificarea si completarea Codului penal, precum si pentru modificarea şi completarea altor legi şi <>Legea nr. 356/2006 pentru modificarea şi completarea Codului de procedurã penalã, precum şi pentru modificarea altor legi, a fost reglementatã rãspunderea penalã a persoanelor juridice. În acest mod s-a finalizat transpunerea în dreptul intern a Convenţiei privind protecţia intereselor financiare ale Comunitãţii Europene.
Referitor la recuperarea financiarã, prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 53/2005 privind reglementarea unor mãsuri financiare in domeniul bugetar şi al contabilitatii publice, s-a modificat <>Ordonanţa Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinantare aferente utilizate necorespunzator, în sensul acordãrii Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã a competenţelor exclusive în domeniul recuperãrii, prin procedura executãrii silite, a prejudiciilor aduse fondurilor comunitare.
Îmbunãtãţirea activitãţii de coordonare a luptei antifraudã a reprezentat un obiectiv principal al Departamentului pentru Lupta Antifraudã - DLAF în calitatea sa de AFCOS (Anti-Fraud Coordination Service) în România.
În vederea asigurãrii schimbului operativ de date, DLAF a încheiat protocoale de colaborare cu instituţii ce au atribuţii în controlul utilizãrii fondurilor comunitare, precum şi cu alte instituţii potenţial deţinãtoare de informaţii în acest domeniu (Direcţia Naţionalã Anticorupţie, Inspectoratul General al Poliţiei Române, Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã, Garda Financiarã, Serviciul Român de Informaţii, Autoritatea de Audit de pe lângã Curtea de Conturi, Unitatea Centralã de Armonizare pentru Auditul Public Intern).
Responsabilitatea asigurãrii, coordonãrii şi monitorizãrii raportãrii neregulilor cu privire la fondurile comunitare, atât între entitãţile din cadrul administraţiei naţionale implicate, cât şi cãtre Comisia Europeanã - OLAF, apartine DLAF. În vederea îmbunãtãţirii sistemului de comunicare a neregulilor, DLAF a creat în septembrie 2005, Reţeaua de raportare a neregulilor privind fondurile de preaderare. În cadrul Reţelei a fost supus dezbaterii Manualul de raportare a neregulilor privind fondurile de preaderare. Prin Instrucţiunea nr. 22/2005 Fondul National a actualizat procedurile în domeniu. De asemenea, prin adoptarea Manualului intern al DLAF, au fost aprobate proceduri interne cu privire la primirea şi transmiterea informaţiilor obţinute prin rapoartele de nereguli ce vor fi stocate în baza de date informatizatã, cu privire la accesul şi utilizarea acestei baze.
Coordonarea activitãţii de training a urmãrit selectarea formatorilor din domeniul PIF şi elaborarea Programului Suplimentar de Training, în completarea Programului Multi Country PHARE "Lupta împotriva fraudei ce afecteazã interesele financiare ale Comunitãtilor Europene".

CAP. III
PRIORITĂŢI ŞI CADRUL JURIDIC EXISTENT

Crearea unui cadru normativ coerent şi eficient care sã asigure controlul gestionãrii asistenţei financiare nerambursabile acordatã României de Uniunea Europeanã, recuperarea prejudiciilor cauzate fondurilor comunitare, precum şi întãrirea capacitãţii de coordonare a DLAF în domeniul luptei antifraudã rãmân în continuare prioritãţi ale Strategiei.
Armonizarea reglementãrilor din legislaţia internã cu normele europene în domeniu a avut loc prin definirea cadrului normativ specific.
Cadrul normativ referitor la protecţia intereselor financiare ale Comunitãţilor Europene în România este reprezentat de:
* <>Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sanctionarea faptelor de coruptie, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
* <>Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
* <>Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale;
* <>Legea nr. 263/2002 pentru ratificarea Conventiei europene privind spãlarea, descoperirea, sechestrarea şi confiscarea produselor infracţiunii, încheiatã la Strasbourg la 8 noiembrie 1990;
* <>Legea nr. 54/2006 privind aprobarea <>Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 134/2005 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de Urgenţã a Guvernului nr. 43/2002 privind Parchetul Naţional Anticoruptie;
* <>Legea nr. 343/2006 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal;
* <>Legea nr. 278/2006 pentru modificarea şi completarea Codului penal, precum şi pentru modificarea şi completarea altor legi:
* <>Legea nr. 356/2006 pentru modificarea şi completarea Codului de procedurã penalã, precum şi pentru modificarea altor legi;
* <>Ordonanţa de Urgenţã a Guvernului nr. 49/2005 privind stabilirea unor mãsuri de reorganizare in cadrul administraţiei publice centrale, aprobatã prin <>Legea nr. 411/2005 ;
* <>Ordonanţa de Urgentã a Guvernului nr. 22/2005 pentru completarea <>Legii nr. 94/1992 privind Organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
* <>Ordonanţa Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
* <>Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern şi controlul financiar preventiv, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
* <>Ordonanţa Guvernului nr. 86/2003 privind reglementarea unor mãsuri in materie financiar-fiscalã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
* <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.510/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor.

CAP. IV
DEFINIREA PROBLEMEI

1. Prevenirea fraudarii fondurilor comunitare prin actiuni de comunicare şi relatii publice
* Informarea incompletã şi incorectã a opiniei publice asupra procedurilor de acordare a fondurilor comunitare, asupra nivelului fraudei, precum şi a acţiunilor autoritãţilor privind prevenirea, combaterea şi sancţionarea acesteia;
2. Controlul financiar public
* Lipsa reglementãrii cadrului necesar desfãşurãrii activitãţilor de control ex-post în unele agenţii de implementare;
* Pregãtirea profesionalã insuficientã în domeniul controlului utilizãrii şi administrãrii fondurilor comunitare a personalului din cadrul Autoritãţii de Audit, organism constituit pe lângã Curtea de Conturi;
* Lipsa unor proceduri clare, unitare, uniforme cu privire la realizarea auditului aferent fondurilor PHARE şi ISPA;
3. Controlul fiscal
* Lipsa procedurilor specifice colectãrii taxelor de producţie percepute asupra cotelor de zahãr şi izoglucozã;
4. Cercetarea şi urmãrirea penalã
* Pregãtirea profesionalã insuficientã a magistraţilor în domeniul protecţiei intereselor financiare comunitare;
5. Recuperarea financiarã
* Cadru legislativ insuficient reglementat în domeniul recuperãrii prejudiciilor cauzate fondurilor comunitare;
* Pregãtirea profesionalã insuficientã a personalului din cadrul instituţiilor responsabile cu recuperarea prejudiciilor;

6. Coordonarea luptei antifraudã şi protectia intereselor financiare ale Uniunii Europene in România
* Competenţe profesionale ale personalului implicat în protecţia intereselor financiare comunitare insuficient dezvoltate;
* Necesitatea îmbunãtãţirii activitãţii de monitorizare a procedurilor judiciare declanşate în urma controalelor DLAF;
* Lipsa unui sistem informatic pentru stocarea de date cu privire la fraudele şi neregulile legate de utilizarea fondurilor comunitare.

CAP. V
PRINCIPII GENERALE ŞI OBIECTIVE SPECIFICE

PRINCIPII GENERALE

1. Eficienţa în lupta antifraudã;
2. Responsabilitatea instituţionalã şi managerialã;
3. Competenţa profesionalã a personalului implicat în lupta antifraudã;
4. Transparenţa activitãţilor desfãşurate de instituţiile implicate în lupta antifraudã.

OBIECTIVE SPECIFICE

1. Prevenirea fraudãrii fondurilor comunitare prin acţiuni de comunicare şi relatii publice
1.1. Creşterea gradului de informare a opiniei publice în vederea prevenirii fraudei;
1.2. Creşterea gradului de transparenţa în alocarea fondurilor europene nerambursabile.
2. Controlul financiar public
2.1. Îmbunãtãţirea controlului financiar public intern în vederea eficientizãrii activitãţilor de identificare a fraudelor şi neregulilor;
2.2. Dezvoltarea competenţelor profesionale ale personalului implicat în activitãţi de control financiar;
2.3. Dezvoltarea şi implementarea standardelor de audit public extern în conformitate cu standardele internaţionale în domeniu.
3. Controlul fiscal
3.1. Asigurarea colectãrii şi controlului taxelor de producţie ce vor fi percepute asupra cotelor de zahãr şi izoglucozã.
4. Cercetarea şi urmãrirea penalã
4.1. Pregãtirea şi perfecţionarea continuã a magistraţilor implicaţi în activitatea de urmãrire penalã, precum şi în activitatea de judecatã a infracţiunilor împotriva intereselor financiare ale Comunitãţilor Europene.
5. Recuperarea financiarã
5.1. Îmbunãtãţirea cadrului legislativ în domeniul recuperãrii prejudiciilor cauzate fondurilor comunitare;
5.2. Dezvoltarea competenţelor profesionale ale personalului din cadrul instituţiilor responsabile cu recuperarea prejudiciilor.

6. Coordonarea luptei antifraudã şi protecţia intereselor financiare ale Uniunii Europene în România
6.1. Dezvoltarea competenţelor profesionale ale personalului implicat în protecţia intereselor financiare comunitare;
6.2. Îmbunãtãţirea activitãţii de monitorizare a procedurilor judiciare declanşate în urma controalelor DLAF;
6.3. Eficientizarea activitãţii de culegere şi analizã a datelor relevante pentru protecţia intereselor financiare comunitare.

CAP. VI
DIRECŢII DE ACŢIUNE

1. Prevenirea fraudãrii fondurilor comunitare prin acţiuni de comunicare şi relaţii publice
Pentru o mai bunã eficientizare a comunicãrii între DLAF şi reprezentanţii opiniei publice, presei, organismelor cu atribuţii în domeniu şi oamenilor de afaceri, DLAF va continua seria întâlnirilor cu grupurile ţintã, la nivel naţional şi regional, prin organizarea altor activitãţi specifice, cum ar fi: seminarii şi conferinţe de presã cu jurnaliştii, sesiuni de comunicare cu funcţionarii publici, mese rotunde cu comunitatea de afaceri şi alte categorii de beneficiari ai fondurilor comunitare. Activitatea de promovare a acţiunilor întreprinse de DLAF trebuie sã fie permanentã. Datã fiind perioada de derulare a Campaniei de comunicare publicã "Prevenirea fraudãrii fondurilor comunitare" este necesarã modificarea termenelor de realizare inserate în Planul de acţiune aferent Strategiei, pentru acest capitol.
2. Controlul financiar public
Controlul cu privire la utilizarea şi administrarea fondurilor comunitare de preaderare este special reglementat prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor, aprobatã cu modificãri prin <>legea nr. 529/2003 , au modificãrile şi completãrile ulterioare, şi prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1510/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Competenţa efectuãrii acestui control, un control ex-post-tip inspecţie, a fost stabilitã în sarcina agenţiilor de implementare a programelor finanţate din fonduri de preaderare.
În cazul celor mai multe dintre agenţiile de implementare a fost creat cadrul necesar desfãşurãrii activitãţilor de control. Existã însã şi agenţii de implementare care nu au definitivat aceastã activitate, fiind necesarã prelungirea termenului de realizare.
Strategia prevedea crearea cadrului legal privind întocmirea unor contracte clare care sã conţinã indicatori de performanţã pentru rãspunderea managerialã a conducãtorilor agenţiilor de implementare a programelor cu finanţare europeanã. Pânã în momentul actualizãrii Strategiei nu a fost elaborat un act normativ de cãtre MFP şi nici nu exista un proiect în acest sens. Soluţia de compromis adoptatã de MFP a fost încheierea de acorduri între Responsabilul Naţional cu Autorizarea Finanţãrii şi Responsabilul Sectorial cu Autorizarea Finanţãrii al fiecãrei agenţii de implementare. Pânã în prezent, a fost semnat un astfel de acord doar pentru agenţiile de implementare ISPA.
Având în vedere cã în perioada imediat urmãtoare agenţiile de implementare vor suferi modificãri semnificative de organizare şi funcţionare (a se vedea cazul Agenţiei SAPARD - reorganizatã potrivit <>Ordonantei de Urgentã a Guvernului nr. 13/2006 privind infiintarea, organizarea şi functionarea Agentiei de Plãti pentru Dezvoltare Ruralã şi Pescuit, aprobatã prin <>Legea nr. 198/2006 ), în acest moment îndeplinirea acestei activitãţi nu ar mai avea efectul scontat iniţial. Prin urmare, aceastã mãsurã va fi eliminatã din Planul de acţiune aferent Strategiei.
Personalul din cadrul structurilor de control organizate la nivelul fiecãrei agenţii de implementare trebuie format profesional în domeniul administrãrii şi controlului utilizãrii fondurilor comunitare. În aceeaşi mãsurã trebuie instruit personalul din cadrul Autoritãţii de Audit de pe lângã Curtea de Conturi, singura autoritate naţionalã competentã sã efectueze auditul extern al fondurilor aferente asistentei financiare nerambursabile acordatã României de cãtre Uniunea Europeanã.
Prin memorandumurile şi acordurile de finanţare încheiate între Guvernul României şi Comisia Europeanã se prevede cã România trebuie sã asigure realizarea unui audit public extern, independent din punct de vedere operaţional de activitatea de implementare a programelor, prin care sã se certifice utilizarea fondurilor în conformitate cu prevederile respectivelor memorandumuri şi acorduri. Este necesar sã se elaboreze proceduri clare şi unitare cu privire la realizarea auditului aferent fondurilor PHARE, ISPA şi SAPARD.
În prezent, auditarea fondurilor ISPA şi SAPARD se realizeazã de cãtre Autoritatea de Audit, în baza unor proceduri interne detaliate. A fost completat şi modificat "Ghidul privind realizarea auditului aferent fondurilor SAPARD" şi aprobat de conducerea Autoritãţii de Audit. Proiectul "Ghidul de audit ISPA", urmeazã a fi îmbunãtãţit în cadrul proiectului de asistenta tehnicã PHARE 2004/016.772.05.01.02. Prin urmare, este necesarã modificarea termenului de aprobare a acestui Ghid, precum şi elaborarea şi aprobarea de cãtre conducerea Autoritãţii de Audit a "Ghidului de audit PHARE".
3. Controlul fiscal
În vederea definitivãrii reformelor necesare pentru a deveni Stat Membru, eforturile României trebuie sã se concentreze asupra dezvoltãrii unui cadru adecvat, necesar calculãrii resurselor proprii ce vor sta la baza contribuţiei la bugetul Uniunii Europene. În acest sens, trebuie finalizate şi aprobate procedurile specifice colectãrii taxelor de producţie percepute asupra cotelor de zahãr şi izoglucozã, aflate în curs de elaborare de cãtre Agenţia de Plãti şi Intervenţie pentru Agriculturã-APIA,
4. Cercetarea şi urmarirea penala
În domeniul cercetãrii şi urmãririi penale au fost adoptate actele normative necesare asigurãrii protecţiei intereselor financiare ale UE în România. Pentru soluţionarea cu celeritate şi pentru o practicã unitarã a soluţiilor pronunţate de organele judiciare competente, este necesarã pregãtirea profesionalã continuã a magistraţilor în domeniul protecţiei intereselor financiare comunitare.
5. Recuperarea financiara
Cadrul legal specific în vigoare în domeniul recuperãrii prejudiciilor cauzate fondurilor comunitare este reprezentat de <>Ordonanţa Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor şi <>Hotãrârea Guvernului nr. 1510/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Aceste acte normative instituie în sarcina organelor competente din cadrul Autoritãţii Contractante - agenţiile de implementare - atribuţii de constatare a eventualelor nereguli şi de stabilire a sumelor datorate de cãtre beneficiari, reglementând o procedurã de soluţionare a litigiilor diferitã de cea prevãzutã în contractele tip de finanţare.
Aceastã problemã a fost identificatã anterior redactãrii Strategiei, când s-a dorit, pe de o parte, iniţierea de propuneri de modificare a prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor şi <>Hotãrârii Guvernului nr. 1510/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare (astfel încât activitatea de evaluare a prejudiciilor sã fie externalizatã agenţiilor de implementare în cazul unui conflict de interes la nivelul acestora) şi, pe de altã parte, modificarea contractelor de finanţare, pentru ca dispoziţiile acestora sã nu fie în contradicţie cu prevederile celor douã acte normative anterior menţionate. Procedura de modificare a contractelor este îndelungatã, fiind necesar acordul prealabil al Comisiei Europene, care stabileşte modelul tip de contract aplicabil tuturor statelor candidate. Eventualele modificãri nu vor avea eficacitate deplinã, având în vedere perioada scurtã de aplicabilitate, termenul fiind de aproximativ 4 luni, în funcţie de data aderãrii României la UE. În condiţiile principiului constituţional al neretroactivitãţii legii, aceste modificãri nu sunt aplicabile contractelor în curs de executare, motiv pentru care cele douã mãsuri vor fi excluse din Planul de acţiune aferent Strategiei.
Astfel, fãrã o modificare de fond a <>Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor, care sã aibã în vedere atât cadrul instituţional specific fiecãrei agenţii de implementare, cât şi dispoziţiile contractelor de finanţare tip nu se va putea crea cadrul normativ coerent şi eficient în domeniul recuperãrii prejudiciilor cauzate fondurilor comunitare.
Având în vedere cele de mai sus, este necesarã elaborarea unui proiect de modificare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor, astfel încât acest act normativ sã fie aplicabil tuturor fondurilor acordate de Uniunea Europeanã. Acest act normativ va trebui sã aibã în vedere atât prevederile contractelor tip de finanţare, stabilite la nivelul UE (referitoare la activitatea de recuperare a prejudiciilor cauzate fondurilor comunitare), cât şi cadrul instituţional specific fiecãrei agenţii de implementare.
Prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 53/2005 privind reglementarea unor mãsuri financiare in domeniul bugetar şi al contabilitãţii publice au fost modificate prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor, ANAF dobândind competenţã exclusivã privind efectuarea procedurii de executare silitã în cazul prejudiciilor aduse fondurilor comunitare. Procedura de reglementare a contestaţiilor şi de stabilire a organismelor care vor calcula dobânzile şi penalitãţile ce curg ulterior transmiterii înştiinţãrii de platã sau transmiterii titlului executoriu este descrisã în proiectul de modificare a <>Hotãrârii Guvernului nr. 1510/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Acest act normativ urmeazã a fi introdus pe ordinea de zi a şedinţei de Guvern, fiind astfel necesarã modificarea termenului stabilit iniţial, în Strategie.
În vederea dezvoltãrii competenţelor profesionale, va continua formarea personalului din cadrul agenţiilor de implementare în ceea ce priveşte evaluarea prejudiciilor, precum şi a personalului cu competenţe în recuperarea prejudiciilor în domeniul taxelor şi impozitelor care se vor constitui venit la bugetul UE dupã aderarea României. De asemenea, este necesara asigurarea pregãtirii profesionale a experţilor tehnici judiciari în domeniul fondurilor comunitare.
6. Coordonarea luptei antifraudã şi protecţia intereselor financiare ale Uniunii Europene in România
Îmbunãtãţirea activitãţii de coordonare a luptei antifraudã vizeazã urmãtoarele aspecte: coordonarea activitãţii de training, coordonarea operaţionalã, precum şi coordonarea activitãţii de culegere şi analizã a datelor.
În ceea ce priveşte pregãtirea profesionalã a personalului implicat în protecţia intereselor financiare comunitare, o atenţie deosebitã trebuie acordatã formãrii formatorilor.
În baza propunerilor instituţiilor implicate în protecţia intereselor financiare comunitare, au fost selectaţi de cãtre DLAF formatori în domeniu. Sesiunile de training organizate de Departament acoperã doar parţial necesitãţile de pregãtire profesionalã (din punct de vedere al numãrului de persoane beneficiare, al numãrului de module de pregãtire). Având în vedere cã numãrul persoanelor implicate în protecţia intereselor financiare comunitare, la nivel naţional, este în continuã creştere, pregãtirea profesionalã a acestora trebuie extinsã atât la nivel central, cât şi la nivel regional. În acest sens, formatorii vor putea asigura ulterior pregãtirea profesionalã, atât la nivelul fiecãrei instituţii cu atribuţii în domeniul protecţiei intereselor financiare comunitare ai cãror specialişti sunt, cât şi în cadrul programele elaborate de cãtre sau în colaborare cu DLAF.
În vederea dezvoltãrii abilitãţilor necesare organizãrii şi susţinerii activitãţilor de training, precum şi evaluãrii acestor activitãţi dupã finalizare, formatorii din domeniul PIP vor participa la cursuri de formare. Prin aceste cursuri se urmãreşte familiarizarea formatorilor cu metodele moderne şi interactive de predare, precum şi dezvoltarea unor abilitaţi de îndrumare. În acest scop este necesar ca fiecare instituţie cu atribuţii în domeniul protecţiei intereselor financiare comunitare sã asigure participarea formatorilor selectaţi la cursuri de formare.
Având în vedere faptul cã România trebuie, la momentul aderãrii la Uniunea Europeanã, sã fie cât mai bine pregãtitã pentru a utiliza, implementa şi controla gestionarea instrumentelor structurale, se impune pregãtirea profesionalã continuã a personalului implicat în protecţia intereselor financiare comunitare. În acest scop, este necesarã:
1. derularea de sesiuni de training în baza Programului Suplimentar de Training "Lupta împotriva fraudei care afecteazã interesele financiare ale Uniunii Europene".
2. derularea programului specializat de training în domeniul instrumentelor structurale - Programul de Training în domeniul instrumentelor Structurale 2007-2008, în care vor fi stabilite activitãţi concrete şi parametri specifici (titlul activitãţii, grupul ţintã, durata activitãţii, perioada şi locul de desfãşurare).
3. organizarea de vizite de lucru, stagii de pregãtire şi reuniuni de lucru, la care vor participa reprezentanţi ai DLAF, ai instituţiilor partenere din România şi experţi ai instituţiilor similare din Statele Membre şi din statele candidate.
Îmbunãtãţirea activitãţii de monitorizare a procedurilor judiciare declanşate în urma controalelor DLAF reprezintã unul din obiectivele principale ale Departamentului. Acest obiectiv urmeazã a fi realizat prin definirea a douã direcţii de acţiune. În primul rînd, intensificarea colaborãrii cu DNA. În acest sens, DLAF va elabora Planul de Control pentru anul 2007, agreat cu DNA, ce va viza concentrarea activitãţii de control asupra proiectelor cu valori mari finanţate din fonduri comunitare, repartizarea teritorialã, precum şi resursele umane corespondente alocate.
De asemenea, se vor desfãşura întâlniri de lucru trimestriale cu reprezentanţii Direcţiei Naţionale Anticorupţie, în cadrul cãrora vor fi discutate mãsurile legale dispuse cu privire la actele de control întocmite de DLAF în urma verificãrilor şi transmise DNA în vederea luãrii de îndatã a mãsurilor pentru indisponibilizarea fondurilor, recuperarea prejudiciului, precum şi pentru tragerea la rãspundere penalã a persoanelor vinovate. În al doilea rînd, se urmãreşte informarea periodicã a Oficiului European de Luptã Antifraudã asupra stadiului procedurilor judiciare privind cazurile înaintate DNA.
Referitor la culegerea, analiza şi prelucrarea de date în scopul realizãrii analizelor relevante în domeniul protecţiei intereselor financiare ale Uniunii Europene în România, DLAF este instituţia responsabilã pentru crearea unui sistem informatic pentru stocarea de date cu privire la fraudele şi neregulile legate de utilizarea fondurilor comunitare. Termenul de realizare a acestei mãsuri este direct influenţat de punerea la dispoziţie a unui server dedicat pentru rularea bazelor de date şi a aplicaţiilor corespunzãtoare. Luând în considerare posibila prelungire a termenului de achiziţionare a serverului este necesarã modificarea termenului de realizare a acestei activitãţi.
Pentru facilitarea prelucrãrii rapoartelor şi creşterea gradului de securizare a datelor transmise, Strategia prevedea conectarea la Sistemul informatic Antifraudã -AFIS al Comisiei Europene a Direcţiei Generale a Fondului Naţional de Preaderare şi a agenţiilor de implementare. În ceea ce priveşte acest sistem informatic, OLAF intenţioneazã sã aducã modificãri substanţiale acestui sistem, care nu va mai necesita existenţa unei conexiuni speciale.
Totodatã, în cadrul sistemului informatic al DLAF, aflat în curs de finalizare, a fost creatã o componentã de transmitere securizatã a rapoartelor de nereguli la nivel naţional. Prin urmare, nu mai este oportunã conectarea la AFIS a Direcţiei Generale a Fondului Naţional de Preaderare (devenitã ulterior Autoritatea de Platã din cadrul Ministerului Finanţelor Publice) şi a agenţiilor de implementare.
Cele douã mãsuri vor fi eliminate din Planul de acţiune aferent Strategiei.

CAP. VII
REZULTATELE POLITICILOR PUBLICE

1. Prevenirea fraudãrii fondurilor comunitare prin acţiuni de comunicare şi relatii publice
* Relaţie de colaborare permanentã cu mass-media; rol activ al presei în depistarea sãvârşirii de nereguli şi fraude ce afecteazã fondurile comunitare, precum şi în diseminarea mesajului preventiv;
* Informarea funcţionarilor publici, a comunitãţii de afaceri, precum şi a altor categorii de beneficiari, cu privire la mecanisme şi proceduri de absorbţie a fondurilor comunitare.
2. Controlul financiar public
* Control riguros şi eficient al gestionãrii fondurilor provenite din programele de asistenta ale Uniunii Europene;
* Proceduri şi instrucţiuni clare cu privire la activitatea de audit PHARE şi ISPA.
3. Controlul fiscal
* Cadrul normativ naţional armonizat cu cel comunitar în domeniul resurselor proprii, necesare finanţãrii bugetului Uniunii Europene.
4. Cercetarea şi urmãrirea penalã
* Soluţionarea cu celeritate şi în mod unitar a faptelor prevãzute de legea penalã, prin care se aduce atingere intereselor financiare ale Comunitãţii Europene.
5. Recuperarea financiara
* Asigurarea cadrului legal coerent şi eficient în domeniul recuperãrii prejudiciilor cauzate fondurilor comunitare;
* Personal din cadrul instituţiilor responsabile cu recuperarea financiarã mai bine pregãtit pentru a putea efectua activitãţile aferente recuperãrii prejudiciilor
6. Coordonarea luptei antifraudã şi protecţia intereselor financiare ale Uniunii Europene in România
* Nivel crescut de competenţe, cunoştinţe şi abilitãţi pentru personalul implicat în protecţia intereselor financiare comunitare, inclusiv personalul DLAF.
* Îmbunãtãţirea activitãţii de monitorizare a procedurilor judiciare declanşate în urma controalelor DLAF;
* Sistemul informatic disponibil şi funcţional pentru stocarea de date cu privire la fraudele şi neregulile legate de utilizarea fondurilor comunitare.

CAP. VIII
REZULTATELE ACŢIUNILOR

1. Prevenirea fraudãrii fondurilor comunitare prin actiuni de comunicare si relatii publice
* Raport de monitorizare a implicãrii presei în depistarea şi prevenirea sãvârşirii de nereguli şi fraude ce afecteazã fondurile comunitare;
* Raport de evaluare a seminariilor şi sesiunilor de comunicare şi informare cu privire la procedurile de acordare a fondurilor comunitare organizate semestrial;
* Materiale promoţionale distribuite.
2. Controlul financiar public
* Structuri cu atribuţii de control al asistentei financiare nerambursabile înfiinţate la nivelul tuturor agenţiilor de implementare;
* Raport de evaluare a sesiunilor de instruire a personalului din cadrul agenţiilor de implementare, implicat în efectuarea controalelor cu privire la utilizarea şi administrarea fondurilor comunitare, precum şi a personalului din cadrul Autoritãţii de Audit de pe lângã Curtea de Conturi;
* Proceduri unitare privind auditarea fondurilor PHARE şi ISPA, prin aprobarea "Ghidului de audit PHARE" şi a "Ghidului de audit ISPA".
3. Controlul fiscal
* Procedurã clarã existentã cu privire la colectarea taxelor de producţie percepute asupra cotelor de zahãr şi izoglucozã.
4. Cercetarea şi urmãrirea penalã
* Raport de evaluare a sesiunilor de instruire a procurorilor şi a judecãtorilor care instrumenteazã cauze privind infracţiuni împotriva intereselor financiare ale Comunitãţii Europene;
5. Recuperarea financiarã
* Proiect de modificare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor, astfel încât noul act normativ sã fie aplicabil tuturor fondurilor acordate de Uniunea Europeanã;
* Proiect de modificare a <>Hotãrârii Guvernului nr. 1510/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor,
* Raport de evaluare a sesiunilor de instruire la care participã personalul instituţiilor responsabile cu recuperarea prejudiciilor cauzate fondurilor comunitare.
6. Coordonarea luptei antifrandã şi protecţia intereselor financiare ale Uniunii Europene in România
* Raport de evaluare a sesiunilor de formare pentru formatorii din domeniul PIF;
* Implementarea Programului Suplimentar de Training "Lupta împotriva fraudei care afecteazã interesele financiare ale Uniunii Europene";
* Elaborarea Programului de Training în domeniul instrumentelor Structurale 2007-2008;
* Raport de evaluare a sesiunilor de instruire pentru personalul implicat în protecţia intereselor financiare comunitare, inclusiv personalul DLAF;
* Raport de evaluare a vizitelor de lucru, stagiilor de pregãtire şi a reuniunilor de lucru organizate cu participarea reprezentanţilor DLAF, a reprezentanţilor instituţiilor partenere din România şi a experţilor instituţiilor similare din statele membre şi din statele candidate;
* Elaborarea Planului de Control DLAF pentru anul 2007;
* Întâlniri de lucru trimestriale organizate între reprezentanţii DLAF şi DNA;
* Evidenţa stadiului procedural al cazurilor înaintate de DLAF cãtre DNA;
* Facilitarea transmiterii securizate a rapoartelor de nereguli la nivel
naţional.

CAP. IX
INDICATORI

1. Prevenirea fraudãrii fondurilor comunitare prin acţiuni de comunicare şi relaţii publice
* Un numãr de 5000 exemplare din materialele promoţionale distribuite;
* Un numãr de 2 seminarii cu jurnalişti - frecventa semestrialã, 8 sesiuni de comunicare şi informare a funcţionarilor publici la nivel local şi 8 reuniuni derulate cu comunitatea de afeceri şi alte categorii de beneficiari ai fondurilor comunitare la nivel regional - frecvenţã lunarã, conferinţe de presã.
2. Controlul financiar public
* Cadrul organizatoric necesar funcţionãrii structurilor care efectueazã controlul utilizãrii şi administrãrii fondurilor comunitare de preaderare creat şi aprobat de conducãtorul fiecãrei agenţii;
* Un numãr de 6 sesiuni de pregãtire a personalului implicat în efectuarea controalelor cu privire la utilizarea şi administrarea fondurilor comunitare de preaderare cu participarea a cel puţin 20 de reprezentanţi ai agenţiilor de implementare;
* Un numãr de 3 sesiuni de pregãtire a personalului din cadrul organismului asociat constituit pe lângã Curtea de Conturi cu participarea unui numãr de cel puţin 3 persoane.
* Emiterea ordinelor de aprobare a "Ghidului de audit PHARE" şi a "Ghidului de audit ISPA" de catre preşedintele Autoritãtii de Audit de pe lângã Curtea de Conturi.

3. Controlul fiscal
* Emiterea unui ordin comun al MFP şi MAPDR de aprobare a procedurilor specifice de colectare a taxelor de producţie percepute asupra cotelor de zahãr şi izoglucozã.
4. Cercetarea şi urmãrirea penalã
* Un numãr de 6 sesiuni de pregãtire, cu o duratã medie de desfãşurare de 2 zile/sesiune, cu participarea unui numãr minim de 6 magistraţi.
5. Recuperarea financiarã
* Proiect de act normativ aprobat de Guvern privind modificarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor;
* Un numãr de 3 sesiuni de training organizate pentru experţii tehnici judiciari;
* Un numãr de 2 sesiuni de training organizate pentru personalul cu atribuţii în evaluarea prejudiciilor;
* Un numãr de 3 sesiuni de training organizate pentru personalul cu competenţe în recuperarea prejudiciilor în domeniul taxelor şi impozitelor care se vor constitui venit la bugetul Uniunii Europene dupã aderarea României.

6. Coordonarea luptei antifrauda şi protectia intereselor financiare ale Uniunii Europene in România

* Un numãr de 2 module de formare a formatorilor din domeniul PIF organizate cu participarea a aproximativ 30 de formatori;
* Un numãr de 10 sesiuni de training derulate pentru aproximativ 500 de reprezentanţi ai instituţiilor cu atribuţii în domeniul protecţiei intereselor financiare comunitare;
* Participarea reprezentanţilor DLAF şi ai instituţiilor naţionale partenere la vizite de lucru, stagii de pregãtire şi reuniuni de lucru organizate cu reprezentanţii instituţiilor similare din Statele Membre şi tarile candidate;
* Un numãr de 2 sesiuni de training derulate pentru ofiţerii de nereguli din cadrul agenţiilor de implementare;
* Planificarea desfãşurãrii acţiunilor de control asupra a 100 de proiecte finanţate din fonduri comunitare;
* 4 întâlniri de lucru derulate între reprezentanţii DLAF şi DNA;
* Elaborarea, în urma fiecãrei reuniuni, a unui raport de evaluare a stadiului procedurilor judiciare declanşate în urma controalelor DLAF;
* Transmiterea cãtre OLAF a unui raport trimestrial referitor la stadiul procedurilor judiciare privind cazurile înaintate DNA;
* Sistem informatic pentru stocarea de date cu privire la fraudele şi neregulile legate de utilizarea fondurilor comunitare devenit operaţional.

CAP. X
IMPLICAŢII PENTRU BUGET

Cea mai mare parte a rezultatelor Strategiei pot fi obţinute cu ajutorul resurselor existente în cadrul DLAF şi al instituţiilor naţionale partenere.
Astfel, implementarea activitãţilor de comunicare şi prevenirea fraudãrii fondurilor comunitare a fost estimatã la 280.000 RON, sumã prevãzutã în bugetul Cancelariei Primului-Ministru pentru anul 2006.
Activitatea de perfecţionare a magistraţilor în domeniul PIF va fi implementatã cu ajutorul resurselor alocate prin programul "PHARE Multi-Country Networking Programme: Component Anti-Fraud Programme for the protection of the financial interests of the Community" şi în baza Programului SIGMA (Support for Improvement în Governance and Management) al Comisiei Europene şi Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economicã (OECD).
Totodatã, activitãţile de formare profesionalã pentru personalul instituţiilor cu atribuţii în domeniul protecţiei intereselor financiare comunitare, coordonate de DLAF, vor fi finanţate în baza Programului Suplimentar de Training "Lupta impotriva fraudelor care afecteazã interesele financiare ale Uniunii Europene" şi în baza Programului de Training in domeniul instrumentelor Structurale 2007-2008, a cãror finanţare se va realiza din bugetul Cancelariei Primului-Ministru.
Activitatea de formare a formatorilor din domeniul PIF se va finanţa atât din bugetul Cancelariei Primului-Ministru, precum şi în baza Programului SIGMA.
De asemenea, finanţarea pentru activitatea privind crearea sistemului informatic pentru stocarea de date cu privire la fraudele şi neregulile legate de utilizarea fondurilor comunitare a fost aprobatã din bugetul Cancelariei Primului-Ministru pentru anul 2006.

CAP. XI
IMPLICATII JURIDICE

1. Adoptarea de norme cu caracter intern - ordine - în vederea înfiinţãrii structurilor de control la nivelul agenţiilor de implementare unde acestea nu existã.
2. Emiterea ordinelor de aprobare a "Ghidului de audit PHARE" şi a "Ghidului de audit ISPA" de cãtre preşedintele Autoritãţii de Audit.
3. Emiterea unui ordin comun al MFP şi MAPDR de aprobare a procedurilor specifice de colectare a taxelor de producţie percepute asupra cotelor de zahãr şi izoglucozã.
4. Modificarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul si recuperarea fondurilor comunitare, precum si a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor si a <>Hotãrârii Guvernului nr. 1510/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul si recuperarea fondurilor comunitare, precum si a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

CAP. XII
PROCEDURA DE MONITORIZARE ŞI EVALUARE

DLAF este organismul responsabil de coordonarea implementãrii Strategiei. Instrumentul prin care se asigurã implementarea acesteia este Planul de acţiune, care conţine obiective, mãsuri, termene şi instituţii responsabile pentru implementarea mãsurilor.
Instituţiile responsabile au obligaţia de a raporta DLAF stadiul implementãrii mãsurilor. Frecvenţa şi modul de raportare, precum şi structura rapoartelor de monitorizare, acolo unde este cazul, vor fi stabilite ulterior de cãtre DLAF, cu consultarea tuturor instituţiilor implicate.
La sfârşitul perioadei de implementare va avea loc o evaluare finalã a implementãrii Strategiei, ce va evidenţia gradul în care au fost îndeplinite obiectivele.

ANEXA
-----
la strategie
------------




Planul de acţiune actualizat

──────────────────────────────┬────────────────────────────────┬─────┬─────────┬─────────────────────────
Obiectiv │ Activitate │Ter- │Institu- │ Indicatori de evaluare
│ │men │tii res- │
│ │de │ponsabile│
│ │reali│ │
│ │zare │ │
──────────────────────────────┴────────────────────────────────┴─────┴─────────┴─────────────────────────
Prevenirea fraudãrii fondurilor comunitare prin acţiuni de comunicare şi relaţii publice
──────────────────────────────┬────────────────────────────────┬─────┬─────────┬─────────────────────────
1.1. Creşterea gradului de │1.1.1. Elaborarea de materiale │Iunie│ DLAF │Un numãr de 5000 materi-
informare a opiniei publice │promoţionale care sã conţinã │ 2007│ │ale promoţionale
in vederea prevenirii │informaţii în legãturã cu spri- │ │ │distribuite
fraudei │jinul financiar acordat României│ │ │
│de Uniunea Europeana │ │ │
──────────────────────────────┼────────────────────────────────┼─────┼─────────┼─────────────────────────
1.2.Creşterea gradului de │1.2.1. Organizarea semestrialã │Iunie│DLAF │Un numãr de 2 seminarii
transparenţã in alocarea │de seminarii, sesiuni de │ 2007│ │cu jurnalişti - frecvenţã
fondurilor europene │comunicare şi informare, │ │ │semestrialã, 8 sesiuni de
nerambursabile │consultãri cu reprezentanţii │ │ │comunicare şi informare
│mass-media, in scopul informãrii│ │ │a funcţionarilor publici
│asupra procedurilor de acordare │ │ │la nivel local, şi 8
│a fondurilor comunitare, │ │ │reuniuni derulate cu
│posibilele riscuri şi nereguli, │ │ │comunitatea de afaceri
│atribuţiile diferitelor │ │ │şi alte categorii de
│organisme în domeniul protecţiei│ │ │beneficiari ai fondurilor
│intereselor financiare ale │ │ │comunitare la nivel
│Uniunii Europene │ │ │regional -frecvenţã
│ │ │ │lunarã, conferinţe de
│ │ │ │presã
──────────────────────────────┴────────────────────────────────┴─────┴─────────┴─────────────────────────
Controlul financiar public intern
──────────────────────────────┬────────────────────────────────┬─────┬─────────┬─────────────────────────
2.1. Îmbunãtãţirea │2.1.1. Instituirea de cãtre │Dec. │Agenţiile│Cadrul organizatoric
controlului financiar public │agenţiile de implementare a │2006 │de imple-│necesar funcţionãrii
intern în vederea │cadrului organizatoric necesar │ │mentare a│structurilor care
eficientizãrii activitãţilor │desfãşurãrii activitãţilor de │ │proiec- │efectueazã controlul
de identificare a fraudelor şi│control ex-post cu privire la │ │telor │utilizãrii şi adminis-
neregulilor │utilizarea şi administrarea │ │finanţate│trãrii fondurilor
│fondurilor comunitare de │ │din │comunitare de preaderare
│preaderare │ │fonduri │creat şi aprobat de
│ │ │de pre- │conducãtorul fiecãrei
│ │ │aderare │agenţii
│ │ │(CNADNR, │
│ │ │MMSSF, │
│ │ │CNCFR) │
──────────────────────────────┼────────────────────────────────┼─────┼─────────┼─────────────────────────
2.2. Dezvoltarea │2.2.1. Instruirea personalului │Dec. │Agenţiile│Un nurnãr de 6 sesiuni de
competenţelor │implicat în efectuarea │2006 │de imple-│pregãtire a personalului
profesionale ale │controalelor cu privire la │ │mentare a│implicat în efectuarea
personalului implicat în │utilizarea şi administrarea │ │proiec- │controalelor cu privire
activitãţi de control │fondurilor comunitare de │ │telor │la utilizarea şi
financiar │preaderare │ │finanţate│administrarea fondurilor
│ │ │din │comunitare de preaderare
│ │ │fonduri │cu participarea a cel
│ │ │de prea- │puţin 20 de reprezentanţi
│ │ │derare │ai agenţiilor de
│ │ │ │implementare
├────────────────────────────────┼─────┼─────────┼─────────────────────────
│2.2.2. Instruirea personalului │Dec. │CCR- │Un numãr de 3 sesiuni de
│din cadrul Autoritãţii de Audit │2006 │Autori- │pregãtire a personalului
│de pe lângã Curtea de Conturi a │ │tatea de │din cadrul Autoritãţii
│României │ │Audit │de Audit de pe lângã
│ │ │ │Curtea de Conturi, cu
│ │ │ │participarea unui numãr
│ │ │ │de cel puţin 3 persoane
──────────────────────────────┼────────────────────────────────┼─────┼─────────┼─────────────────────────
2.3. Dezvoltarea şi │2.3.1. Elaborarea procedurilor │Dec. │CCR - │Emiterea ordinelor de
implementarea │de lucru pentru realizarea │2006 │Autori- │aprobare a "Ghidului de
standardelor de audit │auditului public extern aferent │ │tatea de │audit PHARE" şi a
public extern în │fondurilor PHARE şi ISPA │ │Audit │"Ghidului de audit ISPA"
conformitate cu │ │ │ │de cãtre preşedintele
standardele internaţionale │ │ │ │Autoritãţii de Audit de
în domeniu │ │ │ │pe lângã Curtea de
│ │ │ │Conturi
──────────────────────────────┴────────────────────────────────┴─────┴─────────┴─────────────────────────
Controlul fiscal
──────────────────────────────┬────────────────────────────────┬─────┬─────────┬─────────────────────────
3.1. Asigurarea colectãrii │3.1.1. Elaborarea procedurilor │Nov. │MAPDR, │Emiterea unui ordin comun
şi controlului taxelor de │specifice colectãrii taxelor de │2006 │MFP │al MFP şi MAPDR de
producţie care vor fi │producţie percepute asupra │ │ │aprobare a procedurilor
percepute asupra cotelor │cotelor de zahãr şi izoglucozã │ │ │specifice de colectare a
de zahãr şi izoglucozã │ │ │ │taxelor de producţie
│ │ │ │percepute asupra cotelor
│ │ │ │de zahãr şi izoglucozã
──────────────────────────────┴────────────────────────────────┴─────┴─────────┴─────────────────────────
Cercetarea şi urmãrirea penalã
──────────────────────────────┬────────────────────────────────┬─────┬─────────┬─────────────────────────
4.1. Pregãtirea şi │4.1.1. Participarea procurorilor│Dec. │DLAF │Un numãr de 6 sesiuni de
perfecţionarea continuã a │şi a judecãtorilor care │ │INM │pregãtire, cu o durata
magistraţilor implicaţi in │instrumenteazã cauze privind │ │GSM │medie de desfãşurare de
activitatea de urmãrire │infracţiuni împotriva interese- │ │ │2 zile/sesiune,
penalã, precum şi în │lor financiare ale Comunitãţii │ │ │organizate cu participa-
activitatea de judecatã a │Europene la sesiuni de pregãtire│ │ │rea unui numãr de cel
infracţiunilor împotriva │ │ │ │puţin 6 magistraţi
intereselor financiare ale │ │ │ │
Comunitãţilor Europene │ │ │ │
──────────────────────────────┴────────────────────────────────┴─────┴─────────┴─────────────────────────
Recuperarea financiarã
──────────────────────────────┬────────────────────────────────┬─────┬─────────┬─────────────────────────
5.1. Îmbunãtãţirea cadrului │5.1.1. Elaborarea unui proiect │Feb. │MFP │Proiect de act normativ
legislativ în domeniul │de modificare a Ordonanţei │2007 │ │aprobat de Guvern
recuperãrii prejudiciilor │Guvernului nr. 79/2003 privind │ │ │
cauzate fondurilor │controlul şi recuperarea │ │ │
comunitare │fondurilor comunitare, precum şi│ │ │
│a fondurilor de cofinantare │ │ │
│aferente utilizate │ │ │
│necorespunzãtor, astfel încât │ │ │
│acest act normativ sã fie │ │ │
│aplicabil tuturor fondurilor │ │ │
│acordate de Uniunea Europeanã │ │ │
├────────────────────────────────┼─────┼─────────┼─────────────────────────
│5.1.2. Adoptarea proiectului de │Oct. │MFP │Proiect de act normativ
│modificare a Hotãrârii │2006 │ │aprobat de Guvern
│Guvernului nr. 1510/2003 pentru │ │ │
│aprobarea Normelor metodologice │ │ │
│de aplicare a Ordonanţei │ │ │
│Guvernului nr. 79/2003 privind │ │ │
│controlul si recuperarea │ │ │
│fondurilor comunitare, precum │ │ │
│şi a fondurilor de cofinantare │ │ │
│aferente utilizate │ │ │
│necorespunzãtor │ │ │
──────────────────────────────┼────────────────────────────────┼─────┼─────────┼─────────────────────────
5.2. Dezvoltarea │5.2.1. Asigurarea pregãtirii │Apr. │AMCSCR, │Un numãr de 3 sesiuni de
competenţelor │profesionale a experţilor tehnici 2007│MJ │training organizate
profesionale ale │judiciari în domeniul fondurilor│ │ │pentru experţii tehnici
personalului din cadrul │comunitare │ │ │judiciari
instituţiilor responsabile cu ├────────────────────────────────┼─────┼─────────┼─────────────────────────
recuperarea prejudiciilor │5.2.2. Asigurarea pregãtirii │Dec. │Agenţiile│Un nurnãr de 2 sesiuni
│profesionale a personalului cu │2006 │de imple-│de training organizate
│atribuţii în evaluarea │ │mentare │pentru personalul cu
│prejudiciilor │ │ │atribuţii în evaluarea
│ │ │ │prejudiciilor
┼────────────────────────────────┼─────┼─────────┼─────────────────────────
│5.2.3. Asigurarea pregãtirii │Dec. │MFP, ANAF│Un numãr de 3 sesiuni de
│profesionale a personalului cu │2006 │ANV, GF │training organizate
│competenţe în recuperarea │ │ │pentru personalul cu
│prejudiciilor în domeniul │ │ │competenţe în recuperarea
│taxelor şi impozitelor care se │ │ │prejudiciilor în domeniul
│vor constitui venit la bugetul │ │ │taxelor şi impozitelor
│Uniunii Europene dupã aderarea │ │ │care se vor constitui
│României │ │ │venit la bugetul Uniunii
│ │ │ │Europene dupã aderarea
│ │ │ │României
──────────────────────────────┴────────────────────────────────┴─────┴─────────┴─────────────────────────
Coordonarea luptei antifraudã şi protecţia intereselor financiare
ale Uniunii Europene în România
──────────────────────────────┬────────────────────────────────┬─────┬─────────┬─────────────────────────
6.1. Dezvoltarea │6.1.1. Formarea formatorilor din│Nov. │DLAF │Un numãr de 2 module de
competenţelor │domeniul PIF │2006 │ANV │formare a formatorilor
profesionale ale │ │ │IGPR │din domeniul PIF orga-
personalului implicat în │ │ │GF │nizate cu participarea a
protecţia intereselor │ │ │ONPCSB │aproximativ 30 de
financiare comunitare │ │ │CCR │formatori
│ │ │AMCSC │
│ │ │OPCP │
│ │ │MIE │
│ │ │APDRP │
│ │ │CNADNR │
│ │ │CNCFR │
│ │ │ANAF │
│ │ │ANPCDEFP │
│ │ │INM │
│ │ │APIA │
│ │ │MTCT- │
│ │ │Agenţia │
│ │ │ISPA │
│ │ │Autori- │
│ │ │tatea de │
│ │ │Plata │
├────────────────────────────────┼─────┼─────────┼─────────────────────────
│6.1.2. Pregãtirea profesionalã │Iulie│DLAF în │Un numãrde 10 sesiuni de
│în domeniul luptei împotriva │2007 │colabo- │training derulate pentru
│fraudei ce afecteazã fondurile │ │rare cu: │aproximativ 500 de
│comunitare │ │DNA │reprezentanţi ai insti-
│ │ │ANV │tuţiilor cu atribuţii
│ │ │IGPR │în domeniul protecţiei
│ │ │GF │intereselor financiare
│ │ │ONPCSB │comunitare
│ │ │CCR - │
│ │ │Autori- │
│ │ │tatea │
│ │ │de Audit │
│ │ │AMCSC │
│ │ │OPCP │
│ │ │MIE │
│ │ │APDRP │
│ │ │CNADNR │
│ │ │CNCFR │
│ │ │ANAF │
│ │ │ANPCDEFP │
│ │ │INM │
│ │ │APIA │
│ │ │MTCT- │
│ │ │Agenţia │
│ │ │ISPA │
│ │ │Autori- │
│ │ │tatea de │
│ │ │Platã │
├────────────────────────────────┼─────┼─────────┼─────────────────────────
│6.1.3. Organizarea de vizite de │Iulie│DLAF │Participarea reprezen-
│lucru, stagii de pregãtire şi │2007 │MFP │tanţilor DLAF şi ai
│reuniuni de lucru la care vor │ │DMA │instituţiilor naţionale
│participa reprezentanţi ai DLAF,│ │GF │partenere la vizite de
│ai instituţiilor partenere din │ │ANV │lucru, stagii de
│România şi experţi ai institu- │ │IGPR │pregãtire şi reuniuni de
│tiilor similare din statele │ │Autori- │lucru organizate cu
│membre şi ţãrile candidate │ │tatea de │reprezentanţii
│ │ │Platã │instituţiilor similare
│ │ │ │din Statele Membre şi
│ │ │ │ţãrile candidate
├────────────────────────────────┼─────┼─────────┼─────────────────────────
│6.1.4. Instruirea personalului │Dec. │Agenţiile│Un numãr de 2 sesiuni
│implicat în activitãţi de │2006 │de imple-│de training derulate
│comunicare a neregulilor │ │mentare a│pentru ofiţerii de
│ │ │proiec- │nereguli
│ │ │telor │
│ │ │finanţate│
│ │ │din fon- │
│ │ │duri de │
│ │ │preade- │
│ │ │rare │
│ │ │Autori- │
│ │ │tatea de │
│ │ │Platã din│
│ │ │cadrul │
│ │ │MFP DLAF │
──────────────────────────────┼────────────────────────────────┼─────┼─────────┼─────────────────────────
6.2. Îmbunãtãţirea │6.2.1. Elaborarea Planului de │Dec. │DLAF │Planificarea desfãşurãrii
activitãţii de monitorizare a │Control DLAF pentru anul 2007 │2006 │DNA │acţiunilor de control
procedurilor judiciare │ │ │ │asupra a 100 de proiecte
│ │ │ │finanţate din fonduri
│ │ │ │comunitare
├────────────────────────────────┼─────┼─────────┼─────────────────────────
│6.2.2. Desfãşurarea Intâlnirilor│Tri- │DLAF │4 Întâlniri de lucru
│de lucru trimestriale între │mes- │DNA │derulate între
│reprezentanţii DLAF şi DNA │trial│ │reprezentanţii DLAF şi
│ │ince-│ │DNA
│ │pand │ │
│ │cu │ │Elaborarea, în urma
│ │luna │ │fiecãrei reuniuni, a
│ │oct. │ │unui raport de evaluare
│ │2006 │ │a stadiului procedurilor
│ │ │ │judiciare declanşate în
│ │ │ │urma controalelor DLAF
├────────────────────────────────┼─────┼─────────┼─────────────────────────
│6.2.3. Transmiterea de rapoarte │Tri- │DLAF │Transmiterea cãtre OLAF
│trimestrinale cãtre OLAF │mes- │ │a unui raport trimestrial
│referitoare la stadiul │trial│ │referitor la stadiul
│procedurilor judiciare privind │ince-│ │procedurilor judiciare
│cazurile înaintate DNA │pand │ │privind cazurile
│ │cu │ │înaintate DNA
│ │luna │ │
│ │ian. │ │
│ │2007 │ │
──────────────────────────────┼────────────────────────────────┼─────┼─────────┼─────────────────────────
6.3. Eficientizarea │6.3.1. Crearea unui sistem │Oct. │DLAF │Sistem informatic devenit
activitãţii de culegere şi │informatic pentru stocarea de │2006 │ │operaţional
analizã a datelor relevante │date cu privire la fraudele şi │ │ │
pentru protecţia intereselor │neregulile legate de utilizarea │ │ │
financiare comunitare │fondurilor comunitare │ │ │
──────────────────────────────┴────────────────────────────────┴─────┴─────────┴─────────────────────────



ABREVIERI

AFIS- Sistemul Informatic Antifraudã
AMCSC - Autoritatea de Management pentru Sprijin Comunitar
ANAF - Agenţia Naţionala de Administrare Fiscala
ANPCDEFP - Agenţia Naţionalã pentru Programe Comunitare în Domeniul
Educaţiei şi Formãrii Profesionale
ANV - Autoritatea Naţionalã a Vãmilor
APDRP - Agenţia pentru Dezvoltare Ruralã şi Pescuit
APIA - Agenţia de Plaţi şi Intervenţie pentru Agriculturã
CCR - Curtea de Conturi a României
CE - Comisia Europeanã
CNADNR - Compania Naţionalã de Autostrãzi şi Drumuri Naţionale din România
CNCFR - Compania Naţionalã de Cãi Ferate "CFR" SA
DLAF - Departamentul pentru Lupta Antifraudã
DNA - Direcţia Naţionalã Anticorupţie
GF - Garda Financiarã
IGPR- Inspectoratul General a Poliţiei Române
INM - Institutul Naţional al Magistraturii
MAPDR - Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale
MFP - Ministerul Finanţelor Publice
MIE - Ministerul Integrãrii Europene
MJ - Ministerul Justiţiei
MMSSF - Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei
MTCT - Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului
OECD - Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economicã
OLAF - Oficiul European de Luptã Antifraudã
ONPCSB - Oficiul Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Spãlãrii Banilor
OPCP - Oficiul de Plãţi şi Contractare PHARE
PIF - Protecţia Intereselor Financiare
SIGMA - Support for Improvement in Govemance and Management
TVA - Taxã pe Valoare Adãugatã
UE - Uniunea Europeanã
-----------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016