Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   STANDARDE MINIME OBLIGATORII din 9 martie 2004  privind centrele de zi pentru copiii cu dizabilitati    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

STANDARDE MINIME OBLIGATORII din 9 martie 2004 privind centrele de zi pentru copiii cu dizabilitati

EMITENT: MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITATII SOCIALE SI FAMILIEI-AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PROTECTIA COPILULUI SI ADOPTIE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 247 din 22 martie 2004

Centrele de zi pentru copiii cu dizabilitãţi, denumite în continuare CZD, sunt servicii pentru protecţia copilului a cãror misiune este de a preveni abandonul şi instituţionalizarea copiilor, prin asigurarea, pe timpul zilei, a unor activitãţi de îngrijire, educaţie, abilitare-reabilitare, recreere-socializare, consiliere, dezvoltare a deprinderilor de viaţã independentã, orientare şcolarã şi profesionalã etc. pentru copii, cât şi a unor activitãţi de sprijin, consiliere, educare etc. pentru pãrinţi sau reprezentanţii legali, precum şi pentru alte persoane care au în îngrijire copii.
Serviciile oferite de CZD sunt complementare demersurilor şi eforturilor propriei familii, aşa cum decurg din obligaţiile şi responsabilitãţile pãrinteşti, precum şi serviciilor oferite de unitãţile de învãţãmânt şi de alţi furnizori de servicii, corespunzãtor nevoilor individuale ale copilului în contextul sãu socio-familial.
Standardele minime obligatorii prezeţite sunt complementare, în mod particular, cu urmãtoarele documente:
1. Standardele minime obligatorii pentru centrele de zi, cu urmãtoarele excepţii, modificãri şi completãri:
● Standardul 1, Activitãţi de informare la nivelul comunitãţii - standardul şi procedurile 1.1., 1.2., 1.3.
● Standardul 2, Relaţii de colaborare activã cu familiile copiilor care frecventeazã centrul de zi - rezultatul şi procedura 2.2.
● Standardul 3, Programul personalizat de intervenţie - procedurile 3.1., 3.2., 3.3., 3.4., 3.6 şi o procedurã în plus
● Standardul 5, Activitãţi educaţionale - procedurile 5.2., 5.3., 5.5. şi 5.6.
● Începând cu Standardul 6 se schimbã numerotarea, deoarece se introduce un standard în plus şi anume, Activitãţi de abilitare şi reabilitare
● Standardul 6 care devine Standardul 7, Activitãţi recreative şi de socializare -standardul, procedurile 6.3. (7.3.), 6.4 (7.4.)
● Standardul 7 care devine Standardul 8, Orientare şcolarã şi profesionalã şi consiliere psihologicã - titlul, rezultatul şi procedura 7.1. (8.1.)
● Standardul 8 devine Standardul 9, Consiliere şi sprijin pentru pãrinţi
● Standardul 9 care devine Standardul 10, Locaţia, resurse financiare şi baza materialã - procedura 9.2. (10.2.) şi o procedurã în plus
● Standardul 10 devine Standardul 11, Administrare şi management
● Standardul 11 devine Standardul 12, Planul anual de acţiune
● Standardul 12 devine Standardul 13, Recrutarea şi angajarea personalului
● Standardul 13 care devine Standardul 14, Formarea iniţialã şi continuã a personalului - procedurile 13.2. (14.2.), 13.3. (14.3.)
● Standardul 14 devine Standardul 15, Supervizarea
● Standardul 15 care devine Standardul 16, Protecţia copilului împotriva abuzurilor-procedura 15.1. (16.1.) şi (I)15.2.2. ((I)16.2.2.)
● Standardul 16 care devine Standardul 17, Activitãţi de colaborare cu profesioniştii şi instituţii relevante - procedurile 16.1. (17.1.), 16.2. (17.2.), 16.4. (17.4.)
2. Ghidul metodologic pentru evaluarea copilului cu dizabilitãti şi încadrarea într-un grad de handicap;
3. Alte standarde minime obligatorii pentru servicii adresate copiilor cu dizabilitãti.
Standardele sunt grupate pe urmãtoarele arii de interes:

Informare şi relaţii cu comunitatea
1. Activitãţi de informare la nivelul comunitãţii
2. Relaţii de colaborare activã cu familiile copiilor care frecventeazã centrul de zi pentru copiii cu dizabilitãti Activitãţi
3. Programul personalizat de intervenţie
4. Programul zilnic al copiilor
5. Activitãţi educaţionale
6. Activitãţi de abilitare şi reabilitare
7. Activitãţi recreative şi de socializare
8. Sprijin pentru orientare şcolarã şi profesionalã şi consiliere psihologicã
9. Consiliere şi sprijin pentru pãrinţi

Administrare şi management
10. Locaţia, resurse financiare şi baza materialã
11. Administrare şi management
12. Planul anual de acţiune

Resurse umane
13. Recrutarea şi angajarea personalului
14. Formarea iniţialã şi continuã a personalului
15. Supervizarea

Colaborare interinstituţionalã
16. Protecţia copilului împotriva abuzurilor
17. Activitãţi de colaborare cu profesioniştii şi instituţii relevante

INFORMATII SI RELATII CU COMUNITATEA

Standardul 1
Activitati de informare la nivelul comunitatii Centrul de zi pentru copiii cu dizabilitãti dezvoltã acţiuni de informare la nivelul comunitãţii în ceea ce priveşte serviciile oferite şi beneficiile acestora pentru copii şi familiile acestora. Centrul promoveazã integrarea/includerea socialã deplinã şi activã a copiilor cu dizabilitãţi.
Rezultat
Comunitatea cunoaşte serviciile de care copiii beneficiazã sau pot beneficia prin intermediul centrului de zi pentru copiii cu dizabilitãţi.

Cerinţe pentru implementarea standardului 1
1.1. CZD iniţiazã şi organizeazã acţiuni de informare a comunitãţii în ceea ce priveşte serviciile oferite, rolul sãu în comunitate, accesarea şi modul de funcţionare, precum şi despre importanţa existenţei acestor servicii pentru sprijinul, reabilitarea şi integrarea/includerea socialã a copiii cu dizabilitãţi din comunitate.
1.2. Cel puţin o datã pe an, CZD sprijinã organizarea de campanii de sensibilizare a comunitãţii referitoare la prevenirea abandonului şi instituţionalizãrii copiilor în general, precum şi la problematica copiilor cu dizabilitãţi în particular.
1.3. CZD publicã date relevante despre activitatea sa, precum şi despre problematica copiilor cu dizabilitãţi, în mod periodic. Conţinutul materialelor fãcute public este avizat în prealabil de coordonatorul CZD.
1.4. Coordonatorul CZD se asigurã cã, în mediatizarea cazurilor, se respectã legislaţia în vigoare cu privire la protecţia copilului în relaţia cu mass-media şi prevederile standardelor minime obligatorii prezente, denumite în continuare SMO, cu privire la confidenţialitatea datelor despre clienţi.
1.5. CZD colaboreazã cu instituţiile relevante de la nivelul comunitãţii (primãria, şcolile, unitãţile sanitare, biserica, poliţia etc.) în vederea identificãrii potenţialilor beneficiari.
1.6. CZD desfãşoarã activitãţi de recrutare de voluntari din comunitate.
1.7. CZD deţine informaţii de specialitate pe care le pune la dispoziţia comunitãţii spre consultare.

Indicatorii pentru Standardul 1
(I)1.1.1. Numãr de acţiuni de promovare a serviciilor pe care le oferã centrul şi de informare a comunitãţii în ceea ce priveşte necesitatea existenţei unor astfel de servicii/an.
(I)1.1.2. Existenţa unor materiale promoţionale şi informative (de exemplu, pliante, broşuri), al cãror conţinut este adecvat grupului ţintã (de exemplu, copii, pãrinţi, profesionişti, mass-media). Materialele promoţionale şi informative pentru copii sunt adaptate tipului de dizabilitate şi/sau gradului de handicap (interpret în limbajul semnelor, materiale scrise în Braille, casete audio etc.).
(I)1.2.1. Numãrul de campanii de informare, educare şi comunicare la a cãror organizare a participat CZD/an.
(I)1.2.2. Numãrul de acţiuni realizate de CZD în cadrul acestor campanii de sensibilizare a comunitãţii/an.
(I)1.3.1. Numãrul anual de articole/materiale publicate care conţin date relevante din activitatea CZD.
(I)1.3.2. Conţinutul materialelor publicate, care trebuie sã poarte semnãtura coordonatorului.
(I)1.4. Coordonatorul CZD şi personalul de specialitate cunosc legislaţia în vigoare în acest domeniu.
(I)1.5.1. Modalitãţile de colaborare cu instituţiile relevante din comunitate (primãria, şcolile, unitãţile sanitare, biserica, poliţia etc.) în vederea identificãrii potenţialilor beneficiari ai CZD.
(I)1.5.2. Numãrul de convenţii de colaborare încheiate cu aceste instituţii şi conţinutul acestora.
(I)1.6.1. Consemnarea modalitãţii de derulare a activitãţilor de recrutare de voluntari.
(I)1.6.2. Numãrul de acţiuni de recrutare de voluntari/an.
(I)1.6.3. Consemnarea modalitãţilor de implicare a voluntarilor în activitãţile CZD, inclusiv cele referitoare la formarea iniţialã şi continuã a acestora, precum si despre supervizare.
(I)1.7.1. Existenţa informaţiilor de specialitate sub diferite forme (tipãritã, electronicã, audio-video).
(I)1.7.2. Numãr de persoane care apeleazã la materialele de specialitate/an.

Standardul 2
Relatii de colaborare activa cu familiile copiilor care frecventeaza centrul de zi pentru copii cu dizabilitati
Personalul centrului de zi pentru copiii cu dizabilitãţi face toate demersurile necesare pentru a stabili relaţii de colaborare activã cu familiile copiilor care frecventeazã centrul de zi.

Rezultat
Familiile copiilor colaboreazã activ cu personalul centrului şi sunt conştiente de importanţa stabilirii unui parteneriat real cu acesta în beneficiul propriilor copii.

Cerinţe pentru implementarea standardului 2
2.1. CZD îşi formuleazã un cod etic pentru relaţia cu copiii şi familiile acestora, care este elaborat de coordonatorului CZD în colaborare cu personalul de specialitate.
2.2. Codul etic este adus la cunoştinţã personalului şi familiilor, precum şi a copiilor cu mijloace şi materiale adecvate tipului dizabilitãtii (interpret în limbajul semnelor, materiale scrise în Braille, casete audio etc.).
2.3. CZD iniţiazã şi organizeazã reuniuni generale, în mod periodic, pentru informarea pãrinţilor în legãturã cu liniile de perspectivã pe anul în curs şi ocazional, înaintea unor evenimente importante.
2.4. CZD iniţiazã şi organizeazã reuniuni individuale, periodic şi în mod special la admiterea copilului în CZD, în vederea comunicãrii informaţiilor utile pentru pãrinţi.
2.5. CZD tine evidenţa acestor reuniuni, prin rapoartele elaborate în urma desfãşurãrii acestora. Rapoartele sunt întocmite pe baza unui protocol avizat de coordonatorul CZD.
2.6. Personalul este pregãtit în ceea ce priveşte semnificaţia relaţiei copil-pãrinte, importanţa participãrii pãrinţilor ca parteneri în program şi rolul CZD în sprijinirea şi întãrirea relaţiei copil-pãrinte.

Indicatorii pentru Standardul 2
(I)2.1.1. Existenţa codului etic elaborat de coordonator împreunã cu personalul de specialitate.
(I)2.1.2. Conţinutul codului etic (norme de comportament, atitudini de comunicare etc.).
(I)2.2.1. Personalul, copiii şi familiile cunosc şi respectã codul etic.
(I)2.2.2. Modalitatea în care coordonatorul CZD supervizeazã respectarea codului.
(I)2.3.1. Numãrul de reuniuni generale de informare/an (numãrul total, numãrul reuniunilor periodice, numãrul reuniunilor ocazionale).
(I)2.4. Numãrul de reuniuni individuale de informare/an (numãrul total, numãrul reuniunilor periodice, numãrul reuniunilor ocazionale).
(I)2.5.1. Protocolul utilizat pentru întocmirea rapoartelor.
(I)2.5.2. Conţinutul rapoartelor elaborate în urma reuniunilor.
(I)2.6.1 Dosarele angajaţilor (diplome de studii, certificate de absolvire a cursurilor relevante etc.).
(I)2.6.2. Modalitãţi de implicare a pãrinţilor referitor la activitãţile de care beneficiazã copiii.

ACTIVITATI

Standardul 3
Programul personalizat de interventie
Programul personalizat de intervenţie este elaborat de personalul de specialitate în funcţie de nevoile şi particularitãţile fiecãrui copil în parte.

Rezultat
Fiecare copil din centrul de zi beneficiazã de un program personalizat de intervenţie, reactualizat periodic.

Cerinţe pentru implementarea standardului 3

3.1. Clienţii se pot adresa în mod direct acestui serviciu sau prin referire din partea serviciului public specializat pentru protecţia copilului, denumit în continuare SPSPC, organismelor private autorizate şi altor instituţii relevante. Referirea din partea SPSPC se face în baza planului de servicii personalizat, întocmit conform prevederilor <>Hotãrârii Guvernului României nr. 1205/2001 pentru aprobarea Metodologiei de funcţionare a comisiei pentru protecţia copilului.
3.2. In situaţia solicitãrilor directe sau a referirilor din partea altor organizaţii sau instituţii relevante, CZD anunţã SPSPC în vederea evaluãrii complexe a copilului şi luãrii mãsurilor corespunzãtoare, conform legii în vigoare, cu scopul prevenirii abandonului şi institutionalizãrii copilului.
3.3. Programul personalizat de intervenţie, denumit în continuare PPI, este realizat, în echipã, de personalul de specialitate care lucreazã cu copilul în CZD, pe baza evaluãrii fãcute fiecãrui copil în parte la admiterea în CZD. Serviciul de evaluare complexã din cadrul SPSPC pune la dispoziţia personalului de specialitate din CZD toate documentele necesare întocmirii PPI PPI este avizat de coordonatorul CZD şi elaborarea se face cu consultarea copilului, în raport de vârstã şi gradul de maturitate, precum şi a familiei acestuia sau a reprezentantului legal.
3.4. In baza legislaţiei în vigoare şi a SMO prezente, CZD îşi stabileşte proceduri referitoare la admiterea copiilor, avizate de SPSPC. Aceste proceduri sunt parte integrantã a metodologiei de organizare şi funcţionare a CZD, denumitã în continuare MOF. Admiterea copilului în CZD se realizeazã în baza contractului cu familia încheiat cu managerul de caz din cadrul serviciului de evaluare complexã din cadrul SPSPC, conform prevederilor Ordinului secretarului de stat al Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Copilului şi Adopţie, al ministrului educaţiei şi cercetãrii, al ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap nr. 18/3989/416/142/2003.
3.5. PPI conţine informaţii despre toate activitãţile şi serviciile oferite copilului şi familiei acestuia în cadrul CZD.
3.6. Obiectivele de lucru cu copilul conţinute în PPI sunt realiste, adaptate nivelului lui global şi utile pentru dezvoltarea optimã a copilului.
3.7. Obiectivele sunt evaluate periodic şi actualizate în funcţie de gradul în care au fost realizate.
3.8. Pãrinţii sunt informaţi în ceea ce priveşte conţinutul PPI şi rolul care le revine în operaţionalizarea obiectivelor acestuia.
3.9. Personalul de specialitate informeazã managerul de caz, în mod periodic şi de câte ori este nevoie, cu privire la implementarea PPI

Indicatorii pentru Standardul 3
(I)3.1.1. Numãrul de solicitãri directe/an comparativ cu numãrul de copii admişi în baza solicitãrilor directe/an şi modul de respectare a procedurilor de admitere agreate.
(I)3.1.2. Numãrul de referiri pe categorii/an comparativ cu numãrul de copii admişi în baza referirilor/an şi modul de respectare a procedurilor de admitere agreate.
(I)3.1.3. Numãrul de copii care au plan de servicii personalizat şi conţinutul acestora.
(I)3.3.1. Fiecare copil are un PPI, PPI este semnat de personalul de specialitate care l-a întocmit şi de cãtre familia sau reprezentantul legal al copilului.
(I)3.3.2. Existenţa evaluãrilor copiilor la admiterea în centru, care sunt efectuate de cãtre personalul de specialitate, precum şi a documentelor relevante puse la dispoziţie de SPSPC.
(I)3.4.1 MOF conţine proceduri referitoare la admiterea copiilor în CZD, care au avizul SPSPC.
(I)3.4.2. Existenta contractului cu familia (pãrinţi/reprezentanţi legali) pentru fiecare copil.
(I)3.5. Conţinutul PPI
(I)3.6. Gradul de realism al obiectivelor din PPI.
(I)3.7. Numãrul de evaluãri a PPI/an.
(I)3.8. Pãrinţii cunosc conţinutul PPI şi au responsabilitãţi clare în ceea ce priveşte rolul lor în implementarea acestuia.
(I)3.9. Existenţa rapoartelor cu privire la implementarea PPI atât la nivelul CZD, cât şi în dosarului copilului aflat la serviciul de evaluare complexã. Alte modalitãţi de colaborare cu managerii de caz.

Standardul 4
Programul zilnic al copiilor
Programul zilnic al copiilor în centru se desfãşoarã ţinând cont de vârsta acestora, nivelul de dezvoltare, potenţialul, nevoile şi disponibilitãţile pe care le au, asigurându-li-se totodatã îngrijirea de care au nevoie pentru dezvoltarea lor optimã.

Rezultat
Copiii sunt îngrijiţi corespunzãtor, iar activitãţile desfãşurate sunt conforme cu vârsta, nevoile şi particularitãţile acestora.

Cerinţe pentru implementarea standardului 4
4.1. Programul zilnic al copiilor ţine seama de nevoile lor individuale în ceea ce priveşte hrãnirea, toaleta şi somnul.
4.2. Programul zilnic al copiilor, pe lângã îngrijire, implicã îmbinarea tuturor celorlalte activitãţi derulate în CZD.
4.3. Activitãţile cu copiii sunt diversificate, adaptate vârstei lor şi rãspund nivelului şi potenţialului lor de dezvoltare.
4.4. Programul zilnic al copiilor este afişat într-un loc vizibil şi accesibil personalului şi pãrinţilor.
4.5. Îngrijirea copiilor de la naştere şi pânã la vârsta de 3 ani se realizeazã cu respectarea legislaţiei în vigoare cu privire la organizarea şi funcţionarea creşelor.
4.6. Asigurarea hranei copiilor care frecventeazã CZD se face în funcţie de numãrul de ore pe care copii îl petrec în CZD. Meniurile asigurã o alimentaţie echilibratã, în conformitate cu preferinţele şi nevoile biologice specifice fiecãrei vârste, regimurilor recomandate de medic şi normele în vigoare cu privire la necesarul de calorii şi elemente nutritive.
4.7. CZD sprijinã organizarea meselor festive pentru sãrbãtorirea zilelor de naştere ale copiilor cu prioritate în propria familie.

Indicatorii pentru Standardul 4
(I)4.1. Programul zilnic este adecvat nevoilor individuale, care rezultã din evaluarea în dinamicã a copilului.
(I)4.2. Conţinutul programului zilnic.
(I)4.3. Activitãţile sunt diversificate pentru fiecare copil în parte, însã fãrã existenţa unei suprasolicitãri a acestuia.
(I)4.4. Personalul şi pãrinţii cunosc programul zilnic al copiilor.
(I)4.5. Personalul cunoaşte şi respectã prevederile referitoare la îngrijirea copilului mic din legislaţia în vigoare.
(I)4.6. CZD asigurã hrana copiilor (diverse combinaţii de mese principale şi gustãri) şi meniurile sunt adecvate preferinţelor copiilor, vârstei, regimurilor recomandate şi normelor în vigoare.
(I)4.7. Numãrul de mese festive pentru sãrbãtorirea zilelor de naştere ale copiilor organizate sau a cãror organizare este sprijinitã de CZD/an şi locaţia în care s-au desfãşurat (în familie, în CZD sau în comunitate).

Standardul 5
Activitati educationale
Centrul de zi pentru copiii cu dizabilitãţi oferã copilului numeroase activitãţi sau situaţii de învãţare, inclusiv de dezvoltare a deprinderilor de viaţã independentã, care sunt bine planificate dinainte de cãtre personalul de specialitate.

Rezultat
Fiecare copil beneficiazã de un program educaţional adecvat vârstei, nevoilor, potenţialului de dezvoltare şi particularitãţilor sale.

Cerinţe pentru implementarea standardului 5
5.1. Educatorul sau educatorul specializat elaboreazã programul educaţional pentru fiecare copil în parte, în cazul formãrii deprinderilor de viaţã independentã, acesta se consultã cu asistentul social şi se ţine cont prevederile relevante pentru copilul în cauzã din SMO pentru serviciul de dezvoltare a deprinderilor de viaţã independentã.
5.2. Conţinutul programului educaţional se referã la educaţia non-formalã şi informalã. Educaţia formalã se poate realiza în CZD numai în situaţii excepţionale, cu avizul inspectoratului şcolar şi cu respectarea/adaptarea curriculum-ului şcolar corespunzãtor vârstei şi particularitãţilor copilului.
Totodatã, educaţia formalã în cadrul CZD se face în baza hotãrârii comisiei pentru protecţia copilului cu privire la orientarea şcolarã.
5.3. Obiectivele activitãţilor educaţionale sunt adaptate nivelului şi potenţialului de dezvoltare al fiecãrui copil în parte, precum şi tipului dizabilitãţii şi/sau gradului de handicap.
5.4. Activitãţile educaţionale se desfãşoarã individual sau în grupuri mici de copii, ţinând cont de vârsta copiilor şi de achiziţiile pe care le au. Pentru constituirea grupelor de copii, se recomandã numãrul adecvat grupelor de vârstã din tabelul prevãzut în SMO pentru serviciile pentru protecţia copilului de tip rezidenţial pentru copiii cu dizabilitãţi.
5.5. CZD asigurã fiecãrui copil sprijin adecvat, inclusiv resursele materiale necesare, adaptate tipului dizabilitãţii şi/sau gradului de handicap, pentru a avea acces, a se integra şi a frecventa în mod regulat unitatea de învãţãmânt la care este înscris, dacã acest lucru este prevãzut în PPI.
5.6. Educatorul/educatorul specializat urmãreşte pregãtirea temelor şcolare şi asigurã sprijinul necesar pentru realizarea acestui lucru.
5.7. CZD încurajeazã şi sprijinã fiecare copil sã participe la activitãţile extraşcolare organizate de unitatea de învãţãmânt şi de CZD.

Indicatorii pentru Standardul 5
(I)5.1.1. Fiecare copil are un program educaţional semnat de personalul de specialitate care l-a întocmit.
(I)5.1.2. Dezvoltarea deprinderilor de viaţã independentã tine cont de vârsta copilului şi de prevederile corespunzãtoare din SMO pentru serviciul de dezvoltare a deprinderilor de viaţã independentã. În funcţie de vârsta şi achiziţiile copilului, programul conţine obiective referitoare la orientarea şcolarã şi profesionalã, consiliere vocaţionalã, cãutarea unui loc de muncã etc.
(I)5.2.1. Conţinutul programului educaţional.
(I)5.2.2. În situaţiile în care educaţia formalã se desfãşoarã în CZD (de exemplu, pentru copii cu dizabilitãţi de vârstã preşcolarã care nu frecventeazã grãdiniţe, copiii cu dizabilitãţi care au orientare şcolarã în acest sens conform unei hotãrâri a comisiei pentru protecţia copilului, copii cu dizabilitãţi fãrã adãpost în procesul de reintegrare şcolarã) se verificã dacã derularea acesteia corespunde legislaţiei în vigoare (avizul inspectoratului, respectarea şi/sau adaptarea curriculum-ului şcolar etc.).
(I)5.4.1. Existenţa unui educator sau educator specializat/grupã de copii/turã.
(I)5.4.2. Modalitatea de constituire a grupurilor de copii.
(I)5.5.1. Existenţa rechizitelor, materialelor şi echipamentelor, precum şi a mijloacelor necesare, adaptate tipului dizabilitãţii şi/sau gradului de handicap (interpret pentru limbajul seninelor, materiale scrise în Braille, casete audio) pentru derularea activitãţilor educaţionale specifice CZD şi pentru frecventarea unitãţii de învãţãmânt.
(I)5.5.2. Frecvenţa şcolarã a copiilor. Numãrul de copii care prezintã absenteism şi abandon şcolar, precum şi motivaţia acestor fapte, consemnate în dosarul copilului şi documentele şcolare.
(I)5.6. Numãrul de copii pentru care se asigurã pregãtirea temelor şcolare/a: Rezultatele şcolare ale fiecãrui copil demonstreazã o evoluţie individualã bun conformã cu potenţialul propriu de dezvoltare,
(I)5.7. Activitãţile extraşcolare consemnate în dosarele copiilor împreunã cu documente justificative (de exemplu, bilete de participare, rapoarte ale personaluli însoţitor, opiniile copiilor). Gradul de participare a copiilor la activitãţi extraşcola: organizate de unitatea de învãţãmânt şi respectiv CZD.

Standardul 6
Activitati de abilitare si reabilitare
Centrul de zi pentru copiii cu dizabilitãţi oferã copiilor activitãţi variate şi eficiente de abilitare şi reabilitare în conformitate cu nevoile lor specifice.

Rezultat
Fiecare copil beneficiazã de servicii de calitate de abilitare/reabilitare realizate de personal specializat.

Cerinţe pentru implementarea standardului 6
6.1. Personalul de specialitate evalueazã nevoile de abilitare/reabilitare ale copiilor în funcţie de tipul dizabilitãţii şi nivelul lor de dezvoltare.
6.2. Personalul de specialitate (kinetoterapeuţi, fizioterapeuţi, logopezi, psihopedagogi, consilieri/psihoterapeuţi, terapeuţi ocupaţionali etc.) elaboreazã programul de abilitare/reabilitare a copiilor şi este responsabil de îndeplinirea obiectivelor stabilite în cadrul acestui program, ţinând cont de recomandãrile şi contraindicatele medicale.
6.3. Activitãţile de abilitare/reabilitare pot fi, dupã caz: a) fizioterapie; b) kinetoterapie şi masaj; c) logopedie d) terapie psiho-motricã şi de abilitate manualã; e) terapii prin învãţare (de exemplu, reprezentare, dezvoltarea imaginaţiei, a atenţiei, memoriei, inteligenţei, creativitãţii etc.); f) dezvoltarea abilitãţilor de autocontrol (de exemplu, dezvoltarea procesului de inhibiţie voluntarã); g) organizarea şi formarea autonomiei personale (de exemplu, educaţie perceptivã, igienã personalã, formarea deprinderilor de autoservire, autogospodãrire etc.); h) reorganizarea conduitelor şi restructurarea perceptiv-motorie; i) terapie ocupaţionalã şi psihoterapie de expresie (de exemplu, expresie graficã, plasticã, corporalã, verbalã, psihodramã, meloterapie, ergoterapie etc.); j) diverse forme de psihoterapie etc.
6.4. Activitãţile de abilitare/reabilitare se pot realiza, dupã caz, individual sau în grup.
6.5. Specialiştii implicaţi în reabilitare fac demersuri constante pentru a realiza o colaborare strânsã cu familiile, astfel încât o parte din aceste activitãţi sã fie continuate cu copiii şi în familie, în conformitate cu recomandãrile specialiştilor responsabili.
6.6. CZD îşi organizeazã spaţii suficiente ca numãr, special amenajate şi dotate corespunzãtor cu natura şi specificul activitãţilor respective, precum şi adaptate şi echipate pentru a fi accesibile şi funcţionale în funcţie de tipul dizabilitãţii/handicapului copiilor - vezi procedura 10.8.
6.7. CZD îşi poate organiza condiţii de gãzduire pentru asistenţã temporarã pentru copiii din comunitate şi a pãrinţilor acestora în acest scop, pe o perioadã maximã de douã sãptãmâni. Admiterea în CZD cu acest scop se face în condiţiile legii.
Indicatorii pentru Standardul 6
(I)6.1. Numãrul evaluãrilor privind nevoile de abilitare/reabilitare ale fiecãrui copil/an.
(I)6.2.1. Existenţa unui program de abilitare/reabilitare pentru fiecare copil în parte.
(I)6.2.2. Numãrul de actualizãri a obiectivelor conţinute în programul de abilitare/reabilitare/copil/an.
(I)6.3.-6.4. Tipurile de activitãţi de abilitare/reabilitare şi modalitãţile de îndeplinire sunt adecvate situaţiei fiecãrui copil în parte.
(I)6.5. Modalitatea în care sunt implicaţi pãrinţii în procesul de abilitare/reabilitare a copiilor lor.
(I)6.6. Spaţiile din CZD destinate acestor activitãţi sunt corespunzãtoare atât din punct de vedere al dimensiunilor, cât şi al dotãrilor, în acord cu prevederile SMO prezente.
(I)6.7. Numãrul de copii aflaţi în asistenţã temporarã. Copiii beneficiazã de aceleaşi condiţii conform prevederilor SMO prezente.

Standardul 7
Activitati recreative si de socializare
Centrul de zi pentru copiii cu dizabilitãţi oferã copiilor activitãţi recreative şi de socializare pentru a se realiza un echilibru între activitãţile de învãţare şi reabilitare, pe de o parte, şi cele de relaxare şi joc, pe de altã parte.

Rezultat
Copiii beneficiazã de activitãţi recreative şi de socializare care îi ajutã sã îşi menţinã echilibrul psihic şi fizic necesar dezvoltãrii lor optime.

Cerinţe pentru implementarea standardului 7
7.1. Personalul educaţional elaboreazã programul activitãţilor recreative şi de socializare, inclusiv a perioadelor de somn şi odihnã, ţinând cont de preferinţele şi particularitãţile fiecãrui copil.
7.2. Activitãţile recreative şi de socializare sunt planificate împreunã cu ceilalţi specialişti evitând suprasolicitarea copiilor.
7.3. Copiii, potrivit vârstei, gradului de maturitate şi tipului dizabilitãţii şi/sau gradului de handicap, precum şi pãrinţii sunt informaţi asupra oportunitãţilor recreative şi de socializare promovate în CZD şi în afara acestuia (în comunitate), precum şi asupra modului în care pot fi sprijiniţi pentru a participa la acestea.
7.4. CZD asigurã condiţiile şi materialele necesare, conform vârstei, opţiunilor şi tipului dizabilitãţii şi/sau gradului de handicap al copiilor, pentru derularea activitãţilor recreative şi de socializare în cadrul CZD şi în comunitate.
7.5. Fiecare copil este ajutat sã dezvolte relaţii pozitive cu ceilalţi: cu pãrinţii/ alţi adulţi importanţi pentru el, cu copiii din CZD şi din unitatea de învãţãmânt pe care o frecventeazã, cu personalul din CZD şi, dupã caz, cu alţi profesionişti implicaţi în derularea planului de servicii personalizat.
7.6. Personalul este format corespunzãtor pentru a contribui la dezvoltarea afectivã a copilului, prin comunicare verbalã şi non-verbalã, prin consiliere, prin activitãţi de socializare şi evaluãri pozitive.

Indicatorii pentru Standardul 7
(I)7.1.1. Programul zilnic conţine activitãţile recreative şi de socializare de care beneficiazã copiii din CZD. Activitãţile recreative şi de socializare sunt stabilite pe baza recomandãrilor din PPI ale tuturor copiilor care frecventeazã CZD.
(I)7.1.2. Modalitatea de desfãşurare a activitãţilor recreative şi de socializare, locul de desfãşurare şi conţinutul acestor activitãţi.
(I)7.2. Modalitatea de implicare a specialiştilor în planificarea activitãţilor recreative şi de socializare.
(I)7.3. Copii şi pãrinţii acestora cunosc care sunt oportunitãţile de petrecere a timpului liber. Programul zilnic afişat, anunţuri scrise, materiale promoţionale (pliante, broşuri, afişe) etc. privind activitãţile de recreere-socializare din CZD şi din comunitate.
(I)7.4.1. Materialele existente în CZD, de exemplu: cãrţi, reviste, casete audio, video, materiale promoţionale. Jucãriile şi echipamentele pentru activitãţile de timp liber corespund cantitativ, calitativ şi sunt adecvate vârstei şi tipului dizabilitãţii şi/sau gradului de handicap al copiilor care frecventeazã CZD.
(I)7.4.2. Documentele contabile privind achiziţionarea materialelor şi echipamentelor necesare pentru activitãţile promovate de CZD, deconturi ale cheltuielilor efectuate de copii în activitãţi de recreere-socializare în comunitate.
(I)7.5. Discuţii cu copiii, familiile şi personalul. Existenţa unor opinii înregistrate ale copiilor şi familiilor.
(I)7.6. Dosarele angajaţilor (diplome de studii, certificate de absolvire a cursurilor relevante etc.).

Standardul 8
Sprijin pentru orientare scolara si profesionala si consiliere psihologica
Complementar serviciilor oferite de unitãţile de învãţãmânt şi alţi furnizori de servicii, centrul de zi pentru copiii cu dizabilitãti oferã copiilor sprijin pentru orientarea şcolarã şi profesionalã, precum şi consiliere psihologicã.

Rezultat
Copiii beneficiazã de servicii de consiliere psihologicã şi de orientare şcolarã şi profesionalã de calitate, în raport cu vârsta, nivelul de dezvoltare, nevoile, aptitudinile, interesele şi tipul dizabilitãţii şi/sau gradului de handicap al acestora.

Cerinţe pentru implementarea standardului 8
8.1. In situaţia în care copilul nu beneficiazã de orientare şcolarã în baza unei hotãrâri a comisiei pentru protecţia copilului sau în sprijinul luãrii acestei decizii, psihologul elaboreazã programul de orientare şcolarã şi profesionalã care conţine obiective specifice în funcţie de particularitãţile fiecãrui copil.
8.2. Pãrinţii sunt implicaţi în operaţionalizarea obiectivelor de intervenţie stabilite prin programul de orientare şcolarã şi profesionalã.
8.3. Activitatea de consiliere psihologicã se desfãşoarã la cerere sau ori de câte ori psihologul considerã cã este în beneficiul copilului, în raport cu vârsta, nivelul de dezvoltare şi nevoile acestuia.
8.4. Activitatea de consiliere se desfãşoarã individual şi/sau în grup într-un spaţiu special amenajat şi securizant pentru copil.
8.5. Consilierea este o activitate planificatã, cu obiective specifice, care în cazul celei de grup sunt negociate cu copiii, în funcţie de vârsta şi gradul lor de maturitate.

Indicatorii pentru Standardul 8
(I)8.1.1. Existenţa programului de orientare şcolarã şi profesionalã semnat de psiholog.
(I)8.1.2. Numãrul de copii care participã la programele de orientare şcolarã şi profesionalã.
(I)8.1.3. Numãrul de şedinţe de orientare şcolarã şi profesionalã/copil/an
(I)8.1.4. Numãrul de şedinţe de orientare şcolarã şi profesionalã în grup/an
(I)8.1.5. Rapoartele conţinând progresele fiecãrui copil în urma şedinţelor individuale şi/sau de grup organizate în cadrul programului de orientare şcolarã şi profesionalã.
(I)8.1.6. Numãrul de copii care au certificat de orientare şcolarã emis în baza unei hotãrâri a comisiei pentru protecţia copilului.
(I)8.2. Modalitatea de implicare a pãrinţilor în programul de orientare şcolarã şi profesionalã.
(I)8.3.1. Numãrul copiilor care au solicitat ajutorul psihologului/an.
(I)8.3.2. Numãrul de copii identificaţi de psiholog ca având nevoie de consiliere/an.
(I)8.3.3. Numãrul copiilor care au beneficiat de consiliere/an.
(I)8.4.1. Numãrul şedinţelor de consiliere/copil/an.
(I)8.4.2. Numãrul de şedinţe de consiliere în grup/an.
(I)8.5. Planificarea şedinţelor de consiliere/copil.

Standardul 9
Consiliere si sprijine pentru parinti
Centrul de zi pentru copiii cu dizabilitãţi oferã pãrinţilor consiliere şi sprijin la cerere sau ori de câte ori personalul de specialitate considerã cã este în beneficiul copilului şi familiei sale.
Rezultat
Pãrinţii şi alţi membrii ai familiei lãrgite sau reprezentantul legal şi/sau persoana care are în îngrijire copilul beneficiazã de consiliere şi sprijin din partea personalului de specialitate al centrului de zi, care îi ajutã sa rezolve problemele cu care se confruntã în ceea ce priveşte dezvoltarea psihologicã a copilului cu dizabilitãţi şi diversele aspecte juridice, medicale, sociale.
Cerinţe pentru implementarea standardului 9
9.1. Activitatea de consiliere şi sprijin se adreseazã familiei sau, în lipsa acesteia, reprezentantului legal şi/sau persoanei care are în îngrijire copilul.
9.2. Personalul de specialitate consiliazã şi sprijinã pãrinţii în funcţie de nevoile pe care le au, la cerere sau ori de câte ori se considerã cã este în beneficiul copilului şi familiei sale.
9.3. Personalul de specialitate identificã nevoile pãrinţilor pornind de la etapele de dezvoltare pe care le parcurge orice copil şi ţinând cont de personalitatea şi particularitãţile fiecãrui copil în parte.
9.4. Activitatea de consiliere se desfãşoarã individual şi/sau în grup.
9.5. CZD sprijinã organizarea sau organizeazã programe de educare a pãrinţilor - cunoscute sub denumirea de "şcoli pentru pãrinţi". Acestea se desfãşoarã dupã o programã elaboratã în conformitate cu legislaţia în vigoare şi în funcţie de nevoile identificate în comunitate.
Indicatorii pentru Standardul 9
(I)9.1.-9.2. - Numãrul familiilor/reprezentanţilor legali/persoanelor (care au în îngrijire copilul) care apeleazã la serviciile de consiliere/an.
- Numãrul familiilor/reprezentanţilor legali/persoanelor (care au în îngrijire copilul) identificate de psiholog ca având nevoie de consiliere/an.
- Numãrul de familiilor/reprezentanţilor legali/persoanelor (care au în îngrijire copilul) care au beneficiat de consiliere/an.
- Planificarea şedinţelor de consiliere.
- Tipurile de consiliere oferite de CZD familiilor/reprezentanţilor legali/persoanelor care au în îngrijire copilul (de exemplu, consiliere psihologicã, medicalã, socialã, juridicã)/an.
- Tipurile de sprijin oferite de CZD familiilor/reprezentanţilor legali/persoanelor care au în îngrijire copilul (de exemplu, ajutor material/financiar, facilitarea accesului la alte servicii)/an.
(I)9.3. Modalitãţile de identificare a nevoilor pãrinţilor/familiilor/ reprezentanţilor legali/persoanelor care au în îngrijire copilul.
(I)9.4.1. Numãrul de şedinţe de consiliere frecventate de fiecare pãrinte/familie/reprezentant legal/persoanã care are în îngrijire copilul/an.
(I)9.4.2. Numãrul de şedinţe de consiliere în grup frecventate de fiecare pãrinte/familie/reprezentant legal/persoanã care are în îngrijire copilul/an.
(I)9.5. - Numãrul de programe de educare a pãrinţilor sprijinite/organizate de CZD/an.
- Conţinutul programelor de educare a pãrinţilor.
- Modalitatea de organizare a programului de educare pentru pãrinţi, conform cu legislaţia în vigoare specificã sistemului educaţional, sanitar sau al domeniului formãrii profesionale a adultului.
- Numãrul anual de cicluri de formare la care au participat pãrinţii/familiile/reprezentanţii legali/persoanele care au în îngrijire copilul/an.

ADMINISTRARE SI MANAGEMENT

Standardul 10
Locatia, resurse financiare si baza materiala
Centrul de zi pentru copiii cu dizabilitãţi dispune de o locaţie accesibilã comunitãţii, resurse financiare suficiente şi o bazã materialã corespunzãtoare derulãrii tuturor activitãţilor.
Rezultat
Copiii şi familiile lor beneficiazã de servicii de calitate care sunt furnizate de centrul de zi pentru copiii cu dizabilitãţi.
Cerinţe pentru implementarea standardului 10
10.1. CZD funcţioneazã într-o clãdire adecvatã, sigurã, adaptatã serviciilor pe care le oferã, precum şi particularitãţilor beneficiarilor.
10.2. CZD se aflã într-un loc accesibil tuturor membrilor comunitãţii din punct de vedere al existenţei mijloacelor de transport şi de amplasare a celorlalte servicii din comunitate de care pot beneficia. În situaţia în care CZD serveşte copiilor cu dizabilitãţi aflaţi la distanţã mare de locaţia CZD, furnizorul de servicii pune la dispoziţia CZD un mijloc de transport adaptat, capabil sã asigure transportul copiilor în condiţii de maximã securitate.
10.3. CZD de zi dispune de un numãr suficient de spaţii pentru derularea tuturor tipurilor de activitãţi în beneficiul copiilor şi familiilor, inclusiv activitãţi administrative, spaţii igienico-sanitare, bucãtãrie.
10.4. CZD se aflã într-o zonã în care siguranţa generalã a copiilor nu este afectatã şi dispune de toate autorizaţiile legale de funcţionare.
10.5. Fondurile alocate CZD de cãtre furnizorul de servicii sunt suficiente pentru îndeplinirea misiunii sale şi prevederilor SMO prezente.
10.6. Coordonatorul CZD are responsabilitatea de a asigura surse suplimentare de finanţare, cu precãdere prin identificarea şi mobilizarea resurselor comunitare, pentru asigurarea derulãrii activitãţilor necesare în comunitate şi autosustinerea pe termen lung a CZD.
10.7. Coordonatorului CZD are responsabilitatea de a superviza utilizarea fondurilor derulate de CZD.
10.8. Toate spaţiile sunt accesibile permiţând mobilitatea şi autonomia copiilor. Restricţiile privind accesibilitatea (poziţionarea foarte sus a clanţelor etc.) se vor efectua numai în cazul în care existã indicaţii exprese, în interesul superior al copilului, cu avizul SPSPC şi numai pentru copiii pentru care s-a emis recomandarea respectivã. Se asigurã condiţii care sã permitã accesul şi mobilitatea tuturor copiilor, în toate spaţiile CZD, adaptãri şi echipamente adecvate tipului dizabilitãţii şi/sau gradului de handicap: a) pentru copiii cu dizabilitãţi/handicap motor se realizeazã amenajãri corespunzãtoare (scãri prevãzute cu elemente de siguranţã, pante, uşi cu o lãţime de minim 90 cm, care sã permitã manevrarea fotoliului rulant etc.); dispozitive şi echipamente de deplasare etc.; b) pentru copiii cu dizabilitãţi/handicap vizual se instaleazã sisteme de avertizare sonorã, iluminat şi colorit corespunzãtor etc.; c) pentru copiii cu dizabilitãţi/handicap în ceea ce priveşte funcţia auditivã se utilizeazã instalaţii de amplificare, sistem de avertizare vizualã (luminã, culoare) etc. şi d) orice alte echipamente necesare.
Indicatorii pentru Standardul 10
(I)10.1., 10.3. Clãdirea este sigurã din punct de vedere structural şi spaţiile sunt suficiente ca numãr şi dotate adecvat scopului acestora, în concordanţã cu misiunea şi prevederile SMO prezente.
(I)10.2.1. Membrii comunitãţii au diverse mijloace de acces la CZD/existenţa mijlocului de transport.
(I)10.2.2. CZD este dotat cu facilitãţi pentru persoanele cu dizabilitãţi, conform legislaţiei în vigoare.
(I)10.4.1. Amplasarea centrului într-o zonã care nu pericliteazã siguranţa copiilor.
(I)10.4.2. Existenţa autorizaţiilor legale de funcţionare (autorizaţie sanitarã de funcţionare, autorizaţie de prevenire şi stingere a incendiilor etc.).
(I)10.5.-10.7. Bugetul anual alocat CZD de cãtre furnizorul de servicii (serviciul public specializat pentru protecţia copilului, organisme private autorizate sau autoritãţile administraţiei publice locale).
(I)10.8.1. Mãsurile restrictive de accesibilitate, aplicate în CZD, conform hotãrârii CPC sau altele avizate de coordonator ori în baza recomandãrilor persoanei desemnate din cadrul furnizorului de servicii pentru monitorizarea activitãţii CZD - din dosarele copiilor.
(I)10.8.2. Mãsurile de asigurare a accesibilitãţii şi autonomiei pentru copiii cu dizabilitãţi (amenajãri, adaptãri, echipamente, dispozitive etc.) în funcţie de tipul dizabilitãţii şi/sau gradul de handicap al copiilor.

Standardul 11
Management si administrare
Centrul de zi pentru copiii cu dizabilitãţi dispune de un management şi o administrare eficiente, care îi asigurã o funcţionare optimã în acord cu misiunea sa.
Rezultat
Copiii şi familiile lor beneficiazã de servicii de calitate în raport cu nevoile lor.
Cerinţe pentru implementarea standardului 11
11.1. CZD funcţioneazã într-un cadru legal, certificat de documente oficiale.
11.2. Coordonatorul CZD are responsabilitatea ca misiunea CZD sã fie formulatã în scris, afişatã, cunoscutã şi promovatã atât în cadrul CZD, cât şi în comunitate.
11.3. CZD îşi stabileşte un regulament de ordine interioarã sau norme interne de funcţionare, în funcţie de angajator, care reflectã spiritul valorilor democratice de respect pentru drepturile copilului şi ale individului, sunt avizate de coordonatorul CZD şi aduse la cunoştinţa întregului personal.
11.4. Coordonatorul CZD organizeazã periodic - cel puţin o datã pe lunã, sau de câte ori este nevoie şedinţe administrative cu întregul personal. Aceste şedinţe sunt planificate, au o agendã afişatã şi conţinutul lor este consemnat în procese verbale.
11.5. Prin activitãţile de formare, prin modul de întocmire şi revizuire a fişelor de post pentru fiecare angajat, precum şi prin toate activitãţile de comunicare internã ale CZD, se promoveazã principiul muncii în echipã. Se organizeazã periodic sau de câte ori este nevoie şi se documenteazã reuniuni ale personalului de specialitate care constituie echipa multidisciplinarã a CZD (de exemplu, pentru dezbaterea implementãrii PPI).
Indicatorii pentru standardul 11
(I)11.1. Existenţa documentelor care certificã înfiinţarea şi funcţionarea centrului (hotãrâri, autorizaţii, decizii, act constitutiv şi statut, acorduri de funcţionare, convenţii de parteneriat etc.).
(I)11.2.1. Afişarea misiunii CZD într-un loc vizibil şi accesibil tuturor celor interesaţi. Existenţa materialelor promoţionale (pliante, broşuri etc.).
(I)11.2.2. Cunoaşterea misiunii de cãtre personalul centrului şi de cãtre beneficiarii CZD.
(I)11.2.3. Cunoaşterea şi conştientizarea de cãtre angajaţi a faptului cã activitãţile pe care le desfãşoarã contribuie la îndeplinirea misiunii CZD.
(I)11.3.1. Existenţa regulamentului de ordine interioarã/normelor interne de funcţionare.
(I)11.3.2. Cunoaşterea de cãtre toţi angajaţii a prevederilor regulamentului de ordine interioarã/normelor interne de funcţionare.
(I)11.4.1. Numãrul şedinţelor administrative cu personalul/lunã/an. Şedinţele sunt organizate pentru a discuta, de exemplu: activitatea de îngrijire a copiilor din CZD, revizuirea practicilor din cadrul CZD.
(I)11.4.2. Conţinutul proceselor verbale.
(I)11.5. Numãrul de reuniuni ale echipei multidisciplinare a CZD/lunã/an. Conţinutul documentat al acestor reuniuni.

Standardul 12
Planul anual de actiune
Centrul de zi pentru copiii cu dizabilitãţi funcţioneazã conform unui plan anual de acţiune întocmit pe baza prevederilor standardelor minime obligatorii şi a nevoilor identificate la nivelul comunitãţii.
Rezultat
Copiii şi familiile lor beneficiazã de servicii de calitate conform nevoilor pe care le au.
Cerinţe pentru implementarea standardului 12
12.1. Coordonatorul CZD, în colaborare cu personalul de specialitate, elaboreazã planul anual de acţiune pe baza SMO prezente.
12.2. Planul anual de acţiune este avizat de furnizorul de servicii, care este obligat sã monitorizeze punerea în practicã a acestuia.
12.3. Planul anual de acţiune este revizuit periodic sau ori de câte ori condiţiile o impun.
12.4. La sfârşitul fiecãrui an, personalul de specialitate elaboreazã raportul de activitate al CZD pe anul respectiv, care este supervizat de coordonatorul CZD şi transmis furnizorului de servicii.
12.5. Raportul anual de activitate al CZD este accesibil celor interesaţi.
Indicatorii pentru Standardul 11
(I)12.1.1. Existenţa planului anual de acţiune întocmit de coordonator în colaborare cu personalul de specialitate.
(I)12.1.2. Conţinutul planului anual de acţiune.
(I)12.2.1. Avizarea planului anual de acţiune de cãtre furnizorul de servicii.
(I)12.2.2. Rapoartele de monitorizare elaborate în urma vizitelor efectuate de cãtre persoane desemnate de furnizorul de servicii.
(I)12.3. Numãrul de revizuiri ale planului anual de acţiune al CZD/an
(I)12.4. Existenţa raportului de activitate al CZD la sfârşitul fiecãrui an, având semnãtura coordonatorului CZD. Raportul se aflã la nivelul CZD şi la furnizorul de servicii.
(I)12.5. Modalitatea de informare a celor interesaţi în ceea ce priveşte conţinutul raportului anual de activitate.

RESURSE UMANE

Standardul 13
Recrutarea, angajarea si numarul personalului
Personalul centrului de zi pentru copiii cu dizabilitãţi este selectat cu atenţie şi responsabilitate prin intermediul unui proces de recrutare şi angajare care se desfãşoarã în acord cu legislaţia în vigoare şi rãspunde nevoilor centrului.
Rezultat
Copiii şi familiile acestora beneficiazã de servicii de calitate oferite cu profesionalism, respect şi empatie faţã de aceştia, de cãtre personalul centrului de zi pentru copiii cu dizabilitãţi.
Cerinţe pentru implementarea standardului 13
13.1. Angajatorul este obligat sã angajeze personal calificat care sã rãspundã prevederilor SMO prezente şi planului anual de acţiune. Dacã CZD funcţioneazã într-o zonã geograficã în care trãiesc comunitãţi etnice minoritare, se recomandã ca în componenţa personalului de specialitate sã existe şi profesionişti care vorbesc şi limba minoritãţilor respective.
13.2. CZD dispune de un set de criterii de selecţie a personalului, în conformitate cu specificul CZD, nevoile comunitãţii şi reglementãrile legale în vigoare.
13.3. La angajare se va ţine cont obligatoriu de trãsãturile de personalitate ale fiecãrui candidat, care sunt necesare în lucrul cu copii cu dizabilitãţi.
13.4. Angajatorul poate dispune, în condiţiile legii, şi de alt personal decât cel prevãzut în statul de funcţii al CZD, în vederea îndeplinirii misiunii CZD în condiţii optime.
13.5. Personalul de specialitate trebuie sã aibã studii socio-umane.
13.6. Coordonatorul CZD trebuie sã aibã studii superioare şi experienţã de cel puţin un an în servicii pentru copil şi familie. La angajare se acordã prioritate profesioniştilor care au pregãtire managerialã.
13.7. Coordonatorul CZD se asigurã cã fişele de post sunt revizuite în funcţie de dinamica cerinţelor posturilor respective.
13.8. Numãrul şi structura de personal sunt suficiente şi corespunzãtoare pentru acoperirea tuturor serviciilor oferite de CZD conform prevederilor SMO prezente şi planului anual de acţiune.
Indicatori pentru standardul 13
(I)13.1. Diplomele de studii şi alte acte care atestã calificarea personalului angajat.
(I)13.2. Criteriile de selecţie a personalului.
(I)13.3. Documentele şi materialele care atestã recrutãrile de personal. Informaţiile existente în dosarul angajatului referitoare la interviul avut în vederea ocupãrii postului respectiv.
(I)13.4. Ştatul de funcţii al CZD şi organigrama completã a furnizorului de servicii.
(I)13.5.-13.7. Organigrama, diplomele de studii, contractele de muncã, contractele de voluntariat, fişele de post, dosarele angajaţilor.
(I)13.8.1. Numãrul şi structura de personal conform organigramei.
(I)13.8.2. Raportul adulţi-copii.

Standardul 14
Formare initiala si continua a personalului
Personalul centrului de zi pentru copiii cu dizabilitãţi are pregãtirea şi abilitãţile profesionale corespunzãtoare pentru a lucra cu copiii şi în echipã.
Rezultat
Copiii şi familiile acestora beneficiazã de servicii de calitate şi personalizate din partea unor profesionişti bine pregãtiţi, cu abilitãţi empatice şi de comunicare.
Cerinţe pentru implementarea standardului 14
14.1. Fiecare angajat al CZD are calificarea necesarã pentru îndeplinirea sarcinilor postului respectiv.
14.2. La angajare, în lipsa unei formãri iniţiale în domeniul protecţiei copilului/ protecţiei copilului cu dizabilitãţi, fiecare profesionist beneficiazã de formare în acest domeniu, asiguratã din bugetul angajatorului.
14.3. In vederea îmbunãtãţirii cunoştinţelor, abilitãţilor şi deprinderilor privind satisfacerea nevoilor copiilor cu dizabilitãţi şi familiilor acestora, fiecare angajat al CZD, inclusiv coodonatorul acestuia, beneficiazã de cel puţin 42 de ore pe an de formare continuã în domeniul protecţiei copilului/ protecţiei copilului cu dizabilitãţi sau domenii conexe/interdisciplinare, asigurate din bugetul angajatorului.
14.4. Specialiştii centrului sunt încurajaţi sã participe la diverse cursuri de formare care îi pot ajuta în optimizarea muncii lor, inclusiv seminarii şi conferinţe.
14.5. Educaţia permanentã a personalului de specialitate, precum şi formarea profesionalã continuã pentru toţi angajaţii CZD, vor fi promovate, sprijinite şi înregistrate de cãtre coodonatorul CZD.
14.6. Voluntarii acţioneazã în baza unor contracte clare, în acord cu legislaţia în vigoare.
14.7. CZD are obligaţia sã asigure un numãr minim de 14 ore de formare pentru voluntari, înainte de începerea activitãţilor acestora.
14.8. Formarea profesionalã continuã a voluntarilor va fi promovatã, sprijinitã şi înregistratã de cãtre coodonatorul CZD
14.9. La angajare, în lipsa unei pregãtiri în domeniul managementului serviciilor sociale, coordonatorul CZD beneficiazã de formare în acest domeniu, asiguratã din bugetul angajatorului.
14.10. Coordonatorul CZD beneficiazã anual de cel puţin 21 de ore de formare în domeniul managementului de servicii, asigurate din bugetul angajatorului.
14.11. Educaţia permanentã şi formarea profesionalã continuã a angajaţilor se realizeazã conform legislaţiei în vigoare, prin intermediul cursurilor organizate în cadrul sistemului educaţional, sanitar şi al formãrii profesionale a adulţilor.
Indicatori pentru Standardul 14
(I)14.1.-14.10. Dosarul personal al fiecãrui angajat, inclusiv al coordonatorului şi voluntarilor, cuprinde documentele prevãzute de legislaţia în vigoare, inclusiv certificatele de absolvire a cursurilor de formare iniţialã şi continuã prevãzute de SMO prezente. Exemple de domenii conexe şi/sau interdisciplinare relevante pentru personalul CZD: psihologia copilului, asistenţã socialã, prevenirea abuzului, neglijãrii şi exploatãrii copilului, inclusiv a traficului şi celor mai grave forme de muncã a copilului, violenţa în familie.
(I)14.11. Certificatele de absolvire cu recunoaştere naţionalã şi cele cu recunoaştere din partea angajatorului. In cazul celor din urmã se verificã modalitatea de desfãşurare a programului de formare, utilizând criteriile existente în legislaţia de formare profesionalã a adultului.

Standardul 15
Supervizarea
Centrul de zi pentru copiii cu dizabilitãţi dispune de un sistem eficient de supervizare al resurselor umane, care permite funcţionarea sa la randament optim.
Rezultat
Personalul este motivat şi performant, asigurând servicii de calitate pentru clienţii centrului de zi pentru copiii cu dizabilitãţi.
Cerinţe pentru implementarea standardului 15
15.1. Coordonatorul CZD are obligaţia de asigura supervizarea internã şi externã a personalului de specialitate şi a voluntarilor.
15.2. Coordonatorul CZD organizeazã întâlniri periodice de supervizare cu personalul de specialitate CZD, individual şi în echipã, şi la cererea acestora. Toate întâlnirile sunt înregistrate.
15.3. Supervizarea voluntarilor este asiguratã de cãtre personal desemnat de coordonatorul CZD.
15.4. Furnizorul de servicii are obligaţia de a asigura supervizarea coordonatorului CZD.
15.5. Supervizarea se realizeazã de specialişti cu studii superioare socio-umane cu pregãtire în supervizare sau experienţã de cel puţin doi ani în servicii pentru copil şi familie în plus faţã de persoanele cãrora li se asigurã supervizarea respectivã.

Indicatorii pentru Standardul 15
(I)15.1.-15.2. - Numãr de întâlniri de supervizare, individuale şi în echipã/angajat/lunã/an.
- Numãr de întâlniri de supervizare la solicitarea angajaţilor/echipei/an.
(I)15.3. Numãr de întâlniri de supervizare/voluntar/lunã/an.
(I)15.4. Numãr de întâlniri de supervizare a coordonatorului/lunã/an.
(I)15.5. Documentele înregistrate referitoare la supervizare.

COLABORAREA INTERINSTITUTIONALA

Standardul 16
Protectia copilului impotriva abuzului
Centrul de zi pentru copiii cu dizabilitãţi promoveazã şi aplicã mãsuri de protejare a copiilor împotriva oricãrei forme de intimidare, discriminare, abuz, neglijare, exploatare, tratament inuman sau degradant.
Rezultat
Copiii se aflã în condiţii de siguranţã şi bunãstare, orice suspiciune sau acuzaţie privind comiterea unui abuz fiind soluţionatã prompt şi corect de cãtre întregul personal, conform legislaţiei în vigoare.
Proceduri de implementare a standardului 16
16.1. CZD are proceduri scrise cu privire la prevenirea, identificarea, semnalarea, evaluarea şi soluţionarea suspiciunilor sau acuzaţiilor de abuz asupra copiilor, întocmite în baza legislaţiei în vigoare. Aceste proceduri sunt avizate de directorul SPSPC şi sunt aduse la cunoştinţa copiilor, în raport cu vârsta, gradul de maturitate şi tipul dizabilitãţii şi/sau gradul de handicap, familiilor sau reprezentanţilor legali, precum şi personalului.
16.2. Copiii şi familiile/reprezentanţii legali sunt informaţi, în modalitãţi accesibile, cu privire la aceste proceduri, precum şi cu privire la drepturile copilului.
163. Copiii sunt încurajaţi şi sprijiniţi sã sesizeze orice formã de abuz din partea personalului, a altor copii din CZD sau a unor persoane din afara CZD.
16.4. CZD ţine evidenţa tuturor cazurilor de intimidare, discriminare, abuz, neglijare, exploatare (inclusiv exploatare sexualã sau prin muncã), tratament inuman sau degradant în registrul de sesizãri şi reclamaţii.
16.5. Personalul care are suspiciunea sau identificã situaţii de abuz, neglijare şi exploatare a copilului, în cadrul CZD sau în afara CZD, are obligaţia de a le semnala la SPSPC şi de a înştiinţa coordonatorul CZD, conform legislaţiei în vigoare, precum şi de a le înregistra, conform prevederilor SMO prezente. Personalul desemnat de cãtre coordonatorul CZD, cu avizul SPSPC, poate asigura sau participa la evaluarea iniţialã a situaţiei de abuz, neglijare şi exploatare a copilului care a fost semnalatã la SPSPC, şi rezultatele acesteia se consemneazã în fişa de semnalare obligatorie şi evaluare iniţialã a situaţiilor de abuz, neglijare şi exploatare a copilului. Fişa este transmisã la SPSPC în termen de maxim 48 de ore de la data evaluãrii iniţiale. Modelul fişei de semnalare obligatorie şi evaluare iniţialã a situaţiilor de abuz, neglijare şi exploatare a copilului este anexã a ghidului metodologic privind intervenţia şi prevenirea în echipã multidisciplinarã şi în reţea în situaţiile de abuz, neglijare şi exploatare a copilului.
16.6. Personalul care are suspiciunea sau identificã situaţii de abuz, neglijare şi exploatare a copilului în care sunt implicaţi alţi membrii ai personalului din CZD are obligaţia de a înştiinţa imediat coordonatorul CZD, care aplicã legislaţia în vigoare. În situaţia în care coordonatorul CZD nu semnaleazã aceste situaţii la SPSPC, în termenul prevãzut de SMO prezente, personalul care a înştiinţat coordonatorul are obligaţia efectuãrii acestei semnalãri.
16.7. Dacã este necesar, coordonatorul CZD anunţã, dupã caz, salvarea, poliţia şi/sau procuratura.
16.8. In CZD este strict interzisã agresarea verbalã sau fizicã a copiilor, aceste fapte fiind pedepsite conform legii.
16.9. CZD asigurã sprijin psihologic şi consiliere copiilor care au fost intimidaţi sau discriminaţi. În situaţia copiilor abuzaţi, neglijaţi sau exploataţi, SPSPC stabileşte planul de servicii şi asigurã implementarea acestuia, conform prevederilor ghidului metodologic privind intervenţia şi prevenirea în echipã multidisciplinarã şi în reţea în situaţiile de abuz, neglijare şi exploatare a copilului.
16.10. CZD asigurã efectuarea de cãtre întregul personal (inclusiv personal auxiliar, angajaţi temporar sau voluntari) a unor cursuri de formare privind problematica protejãrii copilului împotriva abuzului, neglijãrii şi exploatãrii.
16.11. CZD asigurã derularea de programe de educare a pãrinţilor privind problematica protejãrii copilului împotriva abuzului, neglijãrii şi exploatãrii.

Indicatorii pentru Standardul 16
(I)16.1.1 MOF conţine proceduri privind protejarea copilului de abuz, neglijare, exploatare etc.
(I)16.1.2 Personalul cunoaşte aceste proceduri.
(I)16.2.1 Copiii şi familiile/reprezentanţii legali au cunoştinţe privind drepturile copilului şi modalitãţile de sesizare/reclamare a oricãror fapte de intimidare, discriminare, abuz, neglijare, exploatare (inclusiv exploatare sexualã sau prin muncã), tratament inuman sau degradant.
(I)16.2.2 Existenţa unor materiale de informare cu privire la aceste proceduri şi la drepturile copilului. Materialele destinate copiilor sunt adaptate tipului dizabilitãţii şi/sau gradului de handicap (interpret în limbajul semnelor, materiale scrise în Braille, casete audio etc.).
(I)16.2.3-16.3 Numãrul anual de sesizãri efectuate de copii, familie sau reprezentanţii legali ai acestora privind suspiciuni sau situaţii evidente de abuz asupra copiilor.
(I)16.4 Registrul de sesizãri şi reclamaţii al CZD cuprinde şi evidenţa sesizãrilor şi reclamaţiilor cu privire la abuzul asupra copilului.
(I)16.5 - Numãrul anual de situaţii de abuz, neglijare şi exploatare semnalate de CZD la SPSPC comparativ cu numãrul situaţiilor consemnate în registrul de reclamaţii şi abuzuri.
- Numãrul de fişe de semnalarea obligatorie şi evaluare iniţialã completate de personalul CZD şi transmise la SPSPC.
- Numãrul anual de cazuri de abuz, neglijare şi exploatare semnalate de CZD şi monitorizate de SPSPC.
- Numãrul de cazuri active (în curs de rezolvare) de abuz, neglijare şi exploatare, care au fost semnalate de CZD şi aflate în monitorizarea SPSPC-ului.
(I)16.6 Numãrul anual de situaţii de abuz, neglijare şi exploatare a copilului în care sunt implicaţi membrii ai personalului CZD comparativ cu numãrul anual înregistrat la SPSPC de semnalãri referitoare la situaţii de acest gen în CZD în cauzã însã provenind de alte persoane decât membrii personalului sau coordonatorul CZD.
(I)16.7 Numãrul anual de situaţii care au necesitat anunţarea salvãrii şi intervenţia medicalã, respectiv intervenţia poliţiei şi a procuraturii.
(I)16.9 Conţinutul PPI. Conţinutul planului de servicii întocmit de SPSPC pentru cazurile de abuz, neglijare şi exploatare a copilului.
(I)16.10 Dosarele angajaţilor, diplomele de participare la astfel de cursuri.
(I)16.11 Consemnarea programelor de educare a pãrinţilor.

Standardul 17
Activitati de colaborare cu profesionisti si institutii relevante
Centrul de zi pentru copiii cu dizabilitãţi colaboreazã cu celelalte servicii comunitare pentru asistenţa copiilor şi familiilor lor, inclusiv cu profesioniştii din domeniu.
Rezultat
Copiii şi familiile lor beneficiazã de servicii de calitate în funcţie de nevoile pe care le au, inclusiv cele identificate de specialiştii centrului de zi pentru copiii cu dizabiltãţi, în vederea prevenirii abandonului şi instituţionalizãrii copiilor.
Cerinţe pentru implementarea standardului 17
17.1. În situaţia solicitãrilor directe, personalul de specialitate al CZD evalueazã nevoile copiilor şi familiilor lor referitor la alte servicii de care ar trebui sã beneficieze şi pe care CZD nu le poate furniza. CZD comunicã SPSPC care sunt nevoile şi serviciile necesare în vederea întocmirii planului de servicii personalizat.
17.2. CZD colaboreazã cu toţi actorii sociali implicaţi în implementarea planului de servicii personalizat cu scopul prevenirii abandonului şi instituţionalizãrii copilului şi integrãrii/includerii sociale a acestuia.
17.3. In vederea îndeplinirii misiunii sale, CZD colaboreazã în reţea cu toate serviciile şi programele comunitare, regionale şi naţionale de asistenţã şi protecţie a copilului şi familiei.
17.4. CZD menţine permanent legãtura cu comunitatea în scopul ajustãrii activitãţilor şi programelor curente si pentru iniţierea de noi activitãţi şi programe în domeniul prevenirii abandonului şi instituţionalizãrii copiilor, precum şi cu scopul integrãrii/includerii sociale a copiilor cu dizabilitãţi.
Indicatorii pentru Standardul 17
(I)17.1.1. Existenţa evaluãrilor copiilor din CZD în ceea ce priveşte nevoia de alte servicii de specialitate pe care CZD nu le poate furniza copiilor şi familiilor - în cazul solicitãrilor directe.
(I)17.1.2 Modalitãţi de comunicare şi colaborare cu SPSPC.
(I)17.2.1. Convenţii de colaborare cu instituţiile şi serviciile implicate în implementarea planului de servicii personalizat.
(I)17.2.2.-17.3.1. Consemnarea informaţiilor relevante legate de copiii care beneficiazã şi de alte servicii de specialitate oferite de alte instituţii/centre
(I)17.3.2. Convenţiile de colaborare şi numãrul de programe în care CZD este implicat/an.
(I)17.4. CZD opereazã cu modalitãţi şi mijloace diverse pentru menţinerea legãturii permanente cu comunitatea, referitor la solicitãrile pentru servicii concrete, semnalarea unor nevoi sau situaţii legate de domeniul prevenirii abandonului şi instituţionalizãrii copiilor şi integrarea/includerea socialã a copiilor cu dizabilitãţi etc. (de exemplu, serviciu telefonic destinat acestei probleme, cutie poştalã, cutii de colectare în diverse puncte din comunitate ş.a.).
-----------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016