Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   STANDARDE MINIME OBLIGATORII din 25 martie 2004  privind procedura adoptiei interne    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

STANDARDE MINIME OBLIGATORII din 25 martie 2004 privind procedura adoptiei interne

EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PROTECTIA COPILULUI SI ADOPTIE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 306 din 7 aprilie 2004
Standardele minime obligatorii prezente au drept scop principal asigurarea şi garantarea prestãrii, în condiţii de celeritate, a unor servicii de calitate copiilor al cãror plan individualizat de protecţie propune ca finalitate adopţia internã, pãrinţilor fireşti ai acestor copii, precum şi persoanelor/familiilor care doresc sã adopte sau care au adoptat.
În aplicarea standardelor prezente, serviciul de adopţie acţioneazã în respectul interesului superior al copilului, al demnitãţii şi individualitãţii persoanei.
Standardele sunt grupate pe urmãtoarele teme de interes:

Servicii pentru copil
1. Evidenţa copiilor al cãror plan individualizat de protecţie stabilieşte ca finalitate adopţia internã
2. Opinia copilului
3. Compatibilitatea copil-familie adoptatoare
Servicii pentru familia potenţial adoptatoare
4. Informare
5. Sprijin
6. Evaluare
7. Procesul de potrivire Servicii pentru familia biologicã
8. Informare şi sprijin
9. Consimţãmântul la adopţie
Serviciul de adopţie
10. Activitãţi de informare a comunitãţii
11. Organizare
12. Consilierea şi pregãtirea familiilor/persoanelor adoptatoare
Servicii post-adopţie
13. Organizarea compartimentului post-adopţie
14. Activitãţi de consiliere şi sprijin
15. Monitorizarea post-adopţie

SERVICII PENTRU COPIL

Standardul l
Evidenţa copiilor al cãror plan individualizat de protecţie stabilieşte ca finalitate adopţia internã
Serviciul de adopţie asigurã luarea în evidenţã a copiilor al cãror plan individualizat de protecţie stabilieşte ca finalitate adopţia internã.
Rezultat
Copiii lipsiţi permanent de mediul familial sigur şi stabil şi al cãror plan individualizat de protecţie stabilieşte ca finalitate adopţia internã sunt beneficiarii direcţi ai serviciului de adopţie în condiţiile legii.
Proceduri de implementare a standardului l
1.1. Managerul de caz, responsabil cu elaborarea şi monitorizarea implementãrii planului individualizat de protecţie al copilului, trebuie sã ţinã cont de urmãtoarele aspecte:
- re-evaluarea periodicã şi, dupã caz, revizuirea planului se realizeazã luându-se în considerare nevoia copilului de a avea o familie şi identificarea unei soluţii în acest sens în cel mai scurt timp;
- stabilirea unor termene clare de realizare a activitãţilor prevãzute în plan.
1.2. Atunci când planul individualizat de protecţie al copilului prevede ca finalitate adopţia internã, managerul de caz anunţã serviciul de adopţie în vederea transferãrii cazului.
1.3. Punerea în practicã a acţiunilor şi activitãţilor care urmãresc realizarea adopţiei este realizatã de cãtre specialiştii serviciului de adopţie.
Indicatorii pentru Standardul l
(I)1.1.Fiecare copil, care are o mãsurã de protecţie decisã de comisia pentru protecţia copilului, are întocmit un plan individualizat de protecţie, care, conform legii, este reevaluat periodic, actualizat şi, dupã caz, revizuit.
(I)1.2.-1.3. Numãrul anual de copii al cãror plan individualizat de protecţie stabileşte ca finalitate adopţia internã şi alte date relevante din evidenţa serviciului de adopţie.

Standardul 2
Opinia copilului
Serviciul de adopţie asigurã sprijinul necesar şi informarea copiilor aflaţi în evidenţa sa, opinia lor fiind consemnatã şi luatã în considerare în raport cu vârsta şi capacitatea lor de înţelegere.
Rezultat
Copiii aflaţi în evidenţa serviciul de adopţie sunt implicaţi activ în toate demersurile vizând adopţia, opinia/consimţãmântul acestora fiind luate/exprimate numai dupã o informare corespunzãtoare şi în deplinã cunoştinţã de cauzã.
Proceduri de implementare a standardului 2
2.1. Serviciul de adopţie desemneazã un asistent social pentru fiecare copil aflat în evidenţa sa, care este responsabil de caz pe toatã durata procedurilor de adopţie
2.2. Nevoile copilului, dorinţele şi sentimentele, precum şi siguranţa acestuia primeazã în luarea deciziei de adopţie. Toate aceste informaţii sunt consemnate in dosarul copilului de cãtre asistentul social desemnat responsabil de caz.
2.3. Copiii beneficiazã de sprijin şi consiliere în vederea exprimãrii opiniei şi dorinţelor sale pe întreg parcursul procedurii de adopţie.
2.4. Copiii pentru care legea prevede exprimarea consimţãmântului la adopţie sunt informaţi, iar acest lucru este consemnat în dosarul copilului.
2.5. Copiii au acces, în condiţiile legii, la informaţiile pãstrate de cãtre serviciul de adopţie.
2.6. Copilul este sprijinit şi informat fãrã întârziere atunci când apar dificultãţi pe parcursul procedurilor de adopţie.
2.7. In situaţia în care opinia copilului nu este luatã în considerare se consemneazã motivul şi se explicã copilului implicaţiile ce decurg din acest lucru.
2.8. Copilul primeşte informaţii clare referitoare la adopţie. Aceste infomaţii se referã la etapele procesului de adopţie, durata fiecãrei etape, precum şi activitãţile specifice fiecãrui caz.
2.9. Copilul este informat despre pãrinţii adoptivi şi familia acestora şi este pregãtit înaintea mutãrii la familia adoptatoare.
Indicatorii pentru Standardul 2
(I)2.1. Pentru fiecare copil aflat în evidenţa serviciului de adopţie existã desemnat un responsabil de caz, fapt consemnat în dosarul copilului.
(I)2.2., 2.3., 2.4., 2.6., 2.7., 2.9. Informaţii consemnate în dosarul copilului sub forma de rapoarte, informãri, note, declaraţii etc.
(I)2.5., 2.8. Materiale de informare cu privire la procedurile şi demersurile privind adopţia dosponibile şi accesibile copiilor.
(I)2.5. Consemnãrile din dosarul copilului vizând solicitãrile acestuia de obţinere a informaţiilor cu privire la adopţie.

Standardul 3
Compatibilitatea copil-familie potenţial adoptatoare
Serviciul de adopţie asigurã determinarea compatibilitãţii copil -familia potenţial adoptatoare pe baza nevoilor copilului, dorinţelor şi opiniilor exprimate de acesta.
Rezultat
Încredinţarea copilului în vederea adopţiei se decide numai dupã realizarea procesului de potrivire de cãtre specialiştii serviciului de adopţie.
Proceduri de implementare a standardului 3
3.1. Responsabilul de caz realizeazã evaluarea nevoilor copilului şi consemneazã rezultatul acesteia.
3.2. Responsabilul de caz identificã şi consemneazã dorinţele şi opiniile copilului.
3.3. Responsabilul de caz identificã, conform legii, o persoanã/familie potenţial adoptatoare.
3.4. Responsabilul de caz întreprinde demersurile necesare acomodãrii copilului cu persoana/familia potenţial adoptatoare. Aceste demersuri constau, printre altele, în pregãtirea şi realizarea unor întâlniri între copil şi familia potenţial adoptatoare.
Indicatorii pentru Standardul 3
(I)3.1. Rapoarte de evaluare ale nevoilor copilului.
(I)3.2. Opiniile şi dorinţele copilului consemnate în dosarul copilului.
(I)3.3. Documente care atestã îndeplinirea demersurilor legale privind identificarea persoanei/familiei potenţial adoptatoare.
(I)3.4. Rapoarte sau orice alte consemnãri cu privire la întâlnirile copil-persoana/familia potenţial adoptatoare.

SERVICII PENTRU FAMILIA POTENŢIAL ADOPTATOARE

Standardul 4
Informare
Serviciul de adopţie oferã persoanei/familiei care îşi exprimã intenţia de a adopta informaţii complete despre procedura de atestare, pregãtire, precum şi despre serviciile de sprijin existente. Totodatã, oferã, dacã este cazul, posibilitatea de a întâlni familii/persoane care au adoptat.
Rezultat
Persoana/familia care-şi exprimã intenţia de a adopta este informatã cu privire la procedura adopţiei şi la serviciile existente.
Proceduri de implementare a standardului 4
4.1. Serviciul de adopţie, precum şi furnizorii de servicii pentru protecţia copilului pun la dispoziţia celor interesaţi materiale informative despre adopţie.
4.2. Serviciul de adopţie oferã informaţii despre copiii adoptabili aflaţi în evidenţa sa, dacã familia/persoana formuleazã o cerere în acest sens. Infomatiile oferite despre copiii, în vederea asigurãrii confidenţialitãţii, fac referire doar la aspecte generale.
4.3. Serviciul de adopţie informeazã, în scris, familia/persoana interesatã despre criteriile şi procedura de evaluare şi pregãtire în vederea obţinerii atestatului.
4.4. Familia/persoana care îşi exprimã intenţia sã adopte este informatã de cãtre serviciul de adopţie asupra modalitãţilor de a contesta deciziile luate pe parcursul procesului de adopţie.
Indicatorii pentru Standardul 4
(I)4.1., 4.3., 4.4. Materiale informative şi alte documente puse la dispoziţia celor interesaţi.
(I)4.2. Evidenţa solicitãrilor de informaţii despre adopţie.
(I)4.3. Evidenţa rãspunsurilor la solicitãrile de informaţii.

Standardul 5
Sprijin
Serviciul de adopţie desemneazã pentru fiecare persoanã/familie care doreşte sã adopte un asistent social, altul decât responsabilul de caz al copilului, şi asigurã sprijinul necesar acesteia.
Rezultat
Fiecare familie/ persoanã care îşi exprimã intenţia de a adopta beneficiazã de servicii de calitate pe toatã durata procesului de evaluare şi pregãtire în vederea atestãrii şi pânã la definitivarea adopţiei.
Proceduri de implementare a standardului 5
5.1. Serviciul de adopţie desemneazã pentru fiecare persoanã/familie care doreşte sã adopte un asistent social responsabil cu oferirea de informaţii, evaluarea şi pregãtirea acesteia pentru obţinerea atestatului şi acordarea de sprijin pânã la definitivarea adopţiei.
5.2. Familia/persoana este informatã, în scris, de cãtre asistentul social desemnat, cu privire la termenele stabilite pentru fiecare din etapele procedurilor de adopţie, precum şi asupra eventualelor depãşiri ale acestor termenelor. Informarea cuprinde şi motivaţia pentru eventuala nerespectare a termenelor.
5.3. Asistentul social desemnat realizeazã evaluarea familiei în vederea obţinerii atestatului, precum şi susţinerea acesteia pe parcursul procesului de potrivire pânã la încredinţarea în vederea adopţiei.
5.4. Familiile/persoanele care şi-au exprimat intenţia de a adopta sunt informate cu privire la concluziile evaluãrii. În cazul în care familia/persoana îşi exprimã dorinţa, comentariile acestora la concluziile cuprinse în raportul de evaluare sunt consemnate în scris şi anexate raportului de evaluare.
Indicatori pentru standardul 5
(I)5.1.1. Fiecare familie/persoanã care doreşte sã adopte are un asistent social desemnat de cãtre serviciul de adopţie.
(I)5.1.2. Evidenţa serviciului de adopţie cu privire la persoanele/familiile care doresc sã adopte.
(I)5.2. Evidenţa notificãrilor cu privire la termene.
(I)5.3.-5.4. Existenţa şi conţinutul rapoartelor de evaluare în vederea eliberãrii atestatului.

Standardul 6
Evaluare
Serviciul de adopţie asigurã evaluarea familiei/persoanei care doreşte sã adopte, ţinând cont de interesul superior al copilului.
Rezultat
Familia/persoana care îşi exprimã dorinţa sã adopte poate oferi cadrul favorabil dezvoltãrii copilului în funcţie de nevoile specifice acestuia în cazul în care adopţia ar fi încuviinţatã.
Proceduri de implementare a standardului 6
6.1. Asistentul social desemnat organizeazã întâlniri cu persoana/familia care doreşte sã adopte, în vederea evaluãrii acesteia, conform unui program stabilit de comun acord.
6.2. Asistentul social observã şi consemneazã, în urma întâlnirilor cu persoana/familia care doreşte sã adopte, cel puţin urmãtoarele: motivaţia, aşteptãrile personale, viaţa de familie, viaţa în comunitate, situaţia financiarã, starea de sãnãtate.
6.3. Asistentul social organizeazã întâlniri şi cu persoane din afara familiei, vecini, colegi de la locul de muncã.
6.4. Situaţia materialã a familiei trebuie sã poatã fi doveditã şi documentatã, iar persoana/familia care doreşte sã adopte sã înţeleagã implicaţiile şi responsabilitãţile ce decurg din adopţie.
Indicatorii pentru Standardul 6
(I)6.1.1. Dosarul familiei: programul întâlnirilor.
(I)6.1.2. Evidenţa deplasãrilor asistenţilor sociali din serviciul de adopţie desemnaţi pentru familiile/persoanele care doresc sã adopte.
(I)6.2.-6.3. Dosarul familiei: minute şi rapoarte de vizitã.
(I)6.4. Dosarul familiei: documente care atestã situaţia materialã a familiei/persoanei care doreşte sã adopte. Discuţii cu familiile/persoanele care doresc sã adopte şi se aflã în evidenţa serviciului de adopţie.

Standardul 7
Procesul de potrivire
Serviciul de adopţie este responsabil cu realizarea procesului de potrivire, care se deruleazã numai dupã obţinerea atestatului de cãtre familia/persoana care doreşte sã adopte.
Rezultat
Persoanele/familiile atestate pot adopta numai dupã parcurgerea procesului de potrivire.
Proceduri de implementare a standardului 7
7.1. Responsabilul de caz întreprinde demersurile necesare acomodãrii copilului cu persoana/familia potenţial adoptatoare. Aceste demersuri constau, printre altele, în pregãtirea şi realizarea unor întâlniri între copil şi familia potenţial adoptatoare.
7.2. Familiile/persoanele atestate sunt informate cu privire la procedurile ce urmeazã a fi derulate pânã la încheierea adopţiei.
7.3. La încheierea etapei de potrivire, înaintea luãrii deciziei finale, familia/persoana atestatã primeşte informaţii complete, în scris, despre copil. Infomaţiile vizeazã trecutul şi nevoile copilului şi contribuie la o mai bunã înţelegere asupra schimbãrilor pe care copilul adoptat le aduce în viaţa familiei.
7.4. Pãrinţii adoptivi sunt informaţi de cãtre serviciul de adopţie asupra obligaţiei de a furniza copilului informaţii despre adopţie, trecutul şi familia naturalã, la cererea copilului sau când considerã ei necesar.
Indicatorii pentru Standardul 7
(I)7.1.1. Rapoarte, informãri dupã întâlnirile copil-familie potenţial adoptatoare.
(I)7.1.2. Opiniile copilului şi ale familiei potenţial adoptatoare.
(I)7.2.-7.4. Dosarul familiei.

SERVICII PENTRU FAMILIA BIOLOGICĂ

Standardul 8
Informare şi sprijin
Serviciul de adopţie oferã informaţii şi asigurã sprijinul necesar pentru pãrinţii copiilor pentru care soluţia planului individualizat de protecţie este reprezentatã de adopţie, precum şi pentru familia extinsã.
Rezultat
Pãrinţii copilului şi familia extinsã a acestuia sunt informaţi cu privire la desfãşurarea procedurilor de adopţie şi etapele în care ei sunt implicaţi.
Proceduri de implementare a standardului 8
8.1. Pãrinţii copilului, precum şi familia extinsã sunt sprijiniţi de cãtre serviciul de adopţie prin desemnarea unui asistent social cu rol de suport al pãrinţilor.
8.2. Pãrinţii copilului, precum şi familia extinsã primesc informaţii referitoare la procedurile în care urmeazã sã fie implicaţi şi asupra efectelor finalizãrii fiecãrei etape din cadrul procesului de adopţie.
8.3. Pãrinţii copilului, precum şi familia extinsã primesc informaţii referitoare la momentul pânã la care pot interveni în derularea procedurilor de adopţie.
Indicatorii pentru Standardul 8
(I)8.1. Existenţa unui asistent social desemnat pentru realizarea activitãţilor de sprijin şi infomare a pãrinţilor şi familiei extinse.
(I)8,2.-83.a, Materiale de informare pentru pãrinţi şi familia extinsã cu privire la adopţie.
b. Solicitãrile pãrinţilor/familiei extinse vizând obţinerea informaţiilor cu privire la adopţie sunt consemnate in dosarul copilului.
c. Rapoarte, note sau orice alte documente care atestã efectuarea activitãţilor de informare a pãrinţilor şi a familiei extinse.

Standardul 9
Consimţãmântul la adopţie
Pãrinţii copilului sau, dupã caz, reprezentantul legal al cãrui consimţãmânt la adopţie este cerut de lege sunt informaţi asupra consecinţelor şi efectelor adopţiei, în special asupra încetãrii legãturilor de rudenie ale copilului.
Rezultat
Pãrinţii copilului sau, dupã caz, reprezentantul legal îşi exprimã în mod liber şi necondiţionat consimţãmântul cu privire la adopţie.
Proceduri de implementare a standardului 9
9.1. Pãrinţii/reprezentantul legal al copilului sunt informaţi cu privire la termenele şi formele în care poate fi exprimat şi revocat consimţãmântul la adopţie.
9.2. Pãrinţii/reprezentantul legal al copilului sunt informaţi asupra situaţiilor prevãzute de lege în care nu se solicitã consimţãmântul, precum şi asupra situaţiilor în care consimţãmântul nu este valabil exprimat sau se poate trece peste refuzul lor de a consimţi la adopţie.
9.3. Asistentul social consiliazã, spriijinã şi se asigurã cã pãrinţii/reprezentantul legal îşi exprimã consimţãmântul în deplinã cunoştinţã de cauzã.
Indicatorii pentru Standardul 9
(I)9.1.-9.2. Solicitãrile pãrinţilor/reprezentantului legal vizând obţinerea informaţiilor cu privire la consimţãmânt, precum şi activitãţile de informare a acestora sunt consemnate în dosarul copilului.
(I)9.3. Raportul care atestã efectuarea activitãţilor de informare şi consiliere a pãrinţilor/reprezentantului legal înainte de exprimarea consimţãmântului la adopţie.

SERVICIUL DE ADOPŢIE

Standardul 10
Activitãţi de informare a comunitãţii
Seviciul de adopţie desfãşoarã activitãţi de informare şi promovare a adopţiei naţionale.
Rezultat
Comunitatea este informatã cu privire la problematica copiilor care pot beneficia de adopţie şi are acces la informaţii de specialitate vizând procedurile necesare finalizãrii procesului de adopţie.
Proceduri de implementare a standardului 10
10.1. Serviciul de adopţie iniţiazã şi organizeazã realizarea de campanii anuale de informare şi promovare a adopţiei interne.
10.2. Serviciul de adopţie centralizeazã, sintetizeazã şi consemneazã datele obţinute cu ocazia derulãrii campaniilor şi întocmeşte rapoarte în acest sens.
10.3. Serviciul de adopţie realizeazã recrutarea familiilor/persoanelor care doresc sã adopte, pe baza unei strategii anuale care conduce la identificarea familiilor/persoanelor care sã vinã în întâmpinarea nevoilor fiecãrui copil adoptabil.
10.4. Serviciul de adopţie realizeazã materiale promoţionale care conţin informaţii relevante cu privire la persoanele care pot adopta, condiţiile pe care trebuie sã le îndeplineascã, procedura de evaluare şi etapele procesului de adopţie.
10.5. Serviciul de adopţie redacteazã rapoarte statistice şi asigurã diseminarea datelor relevante despre adopţia naţionalã în mass-media, în mod periodic. Conţinutul rapoartelor statistice şi a celorlalte materiale fãcute public este avizat în prealabil de conducãtorul persoanei juridice în cadrul cãreia funcţioneazã serviciul de adopţie.
Indicatorii pentru Standardul 10
(I)10.1. Numãrul anual de campanii de informare iniţiate/organizate de cãtre serviciul de adopţie.
(I)10.2. Rapoarte întocmite cu privire la rezultatul campaniilor derulate.
(I)10.3.1. Strategia de recrutare avizatã de şeful serviciului de adopţie şi aprobatã de conducerea persoanei juridice în cadrul cãreia funcţioneazã serviciul de adopţie.
(I)10.3.2. Evidenţa persoanelor/familiilor care şi-au exprimat intenţia de a adopta.
(I)10.4. Existenţa materialelor promoţionale cu conţinut adecvat grupului ţintã şi modalitãţi de diseminare a informaţiei.

Standardul 11
Organizare
Serviciul de adopţie este organizat şi dimensionat astfel încât sã rãspundã tuturor solicitanţilor şi sã nu conducã la întârzieri în procesul de adopţie pentru nici un copil.
Rezultat
Clienţii serviciului de adopţie beneficiazã de servicii de calitate şi în condiţii de celeritate, oferite de personal calificat.
Proceduri de implementare a standardului 11
l1.l. Serviciul de adopţie este organizat şi funcţioneazã ca şi compartiment distinct.
11.2. Serviciul de adopţie are încadraţi asistenţi sociali care dispun de calificarea necesarã şi cu experienţã de minim un an în protecţia copilului.
11.3. Serviciul de adopţie dispune de expertiza altor categorii de personal de specialitate necesar finalizãrii procedurilor de adopţie (jurişti, psihologi, psiho-pedagogi etc).
11.4. Asistenţii sociali din cadrul serviciului de adopţie urmeazã cel puţin o datã pe an programe de pregãtire specializate în materia adopţiei.
11.5. Serviciul de adopţie dispune de un numãr suficient şi de o structurã de personal corespunzãtoare, astfel încât sã asigure pentru fiecare solicitant desemnarea unui asistent social, pentru fiecare copil aflat în evidenţa sa desemnarea unui responsabil de caz şi, dupã caz, pentru pãrinţii fireşti ai copilului desemnarea unui asistent social.
Indicatorii pentru Standardul 11
(I)11.1. Organigrama/structura organizatorica a persoanei juridice in cadrul cãreia funcţioneazã serviciul de adopţie.
(I)11.2.1., 11.5. Organigrama, statul de funcţii, fişele de post, contractele de muncã, alte contracte de colaborare sau voluntariat.
(I)11.2.2. Numãrul de asistenţi sociali cu studii superioare angajaţi.
(I)11.3. Documente conţinute în dosarele copiilor sau ale familiilor întocmite în colaborare cu alţi specialişti (referate, evaluãri, rapoarte etc).
(I)11.4. Diplomele de studii şi alte acte care atestã formarea şi perfecţionarea personalului angajat.

Standardul 12
Consilierea şi pregãtirea familiilor/persoanelor adoptatoare
Serviciul de adopţie asigurã pe parcursul procesului de evaluare consilierea persoanelor/familiilor potenţial adoptatoare şi organizeazã programe de pregãtire pentru acestea.
Rezultat
Persoanele/familiile potenţial adoptatoare îşi asumã rolul de pãrinte, în deplinã cunoştinţã de cauzã şi în mod corespunzãtor.
Proceduri de implementare a standardului 12
12.1. Programele de pregãtire adresate familiilor/persoanelor potenţial adoptatoare se desfãşoarã dupã o programã elaboratã de cãtre angajaţii serviciului de adopţie şi aprobatã de cãtre de conducerea persoanei juridice în cadrul cãreia funcţioneazã serviciul. Programa de pregãtire este adaptatã nevoilor solicitanţilor.
12.2. Programele de consiliere adresate familiilor/persoanelor potenţial adoptatoare se desfãşoarã pe baza unui protocol elaborat de cãtre angajaţii serviciului de adopţie şi aprobat de cãtre conducerea persoanei juridice în cadrul cãreia funcţioneazã serviciul. Programele de consiliere sunt adaptate nevoilor solicitanţilor.
12.3. Organizarea programelor de consiliere şi pregãtire, precum şi conţinutul programei de pregãtire sunt popularizate şi aduse la cunoştinţa celor interesaţi.
12.4. Asistenţii sociali ai serviciului de adopţie participã în calitate de formatori în cadrul programelor de pregãtire.
12.5. Serviciul de adopţie organizeazã pe durata procesului de evaluare cel puţin un curs de pregãtire şi cel puţin un program de consiliere.
12.6. Asistenţii sociali ai serviciului de adopţie acordã consiliere şi sprijin şi la solicitarea persoanelor/familiilor potenţial adoptatoare.
Indicatorii pentru Standardul 12
(I)12.l. Conţinutul programei de pregãtire şi adecvarea acesteia la nevoile solicitanţilor.
(I)12.2.1. Existenţa şi conţinutul protocolului.
(I)12.2.2. Conţinutul programelor de consiliere şi adecvarea acestora la nevoile solicitanţilor.
(I)12.5. Numãrul programelor de pregãtire şi consiliere derulate pe parcursul procesului de evaluare.
(I)12.6. Numãrul şedinţelor de consiliere acordate individual sau în grup, din oficiu sau la cererea celor interesaţi şi consemnarea acestor şedinţe.

SERVICII POST-ADOPŢIE

Standardul 13
Organizare
Seviciul de adopţie are în componenta sa un compartiment post-adopţie organizat şi dimensionat astfel încât sã rãspundã tuturor solicitanţilor.
Rezultat
Clienţii serviciului de adopţie beneficiazã de servicii post-adopţie de calitate, în condiţii de celeritate, oferite de personal calificat.
Proceduri de implementare a standardului 13
13.1. Compartimentul post-adopţie este organizat şi funcţioneazã ca şi compartiment distinct în cadrul serviciului de adopţie.
13.2. Compartimentul post-adopţie are încadraţi asistenţi sociali care dispun de calificarea necesarã şi cu experienţã de minim un an în protecţia copilului.
13.3. Compartimentul post-adopţie dispune de expertiza altor categorii de personal de specialitate necesar finalizãrii procedurilor de adopţie Gurişti> psihologi, psiho-pedagogi etc).
13.4. Asistenţii sociali din cadrul compartimentului post-adopţie urmeazã cel puţin o datã pe an programe de pregãtire specializate în domeniul protecţiei copilului şi/sau adopţiei.
Indicatorii pentru Standardul 13
(I)13.1. Organigrama/structura organizatoricã a persoanei juridice în cadrul cãreia funcţioneazã serviciul de adopţie.
(I)13.2.1. Organigrama, statul de funcţii, fişele de post, contractele de muncã, alte contracte de colaborare sau voluntariat.
(I)13.2.2. Numãrul de asistenţi sociali cu studii superioare angajaţi.
(I)13.3. Documente conţinute în dosarele copiilor sau ale familiilor întocmite în colaborare cu alţi specialişti (referate, evaluãri, rapoarte etc).
(I)13.4. Diplomele de studii şi alte acte care atestã formarea şi perfecţionarea personalului angajat.

Standardul 14
Activitãţi de sprijin şi consiliere
Compartimentul post-adopţie asigurã servicii de sprijin, consiliere şi asistenţã familiilor adoptatoare, copiilor adoptaţi şi familiei biologice.
Rezultat
Clienţii compartimentului post-adopţie au acces la servicii şi programe de sprijin adaptate nevoilor lor, accesibile atât pe plan local, cât şi naţional.
Proceduri de implementare a standardului 14
14.1. Compartimentul post-adopţie sprijinã şi promoveazã organizarea grupurilor de sprijin pentru pãrinţii adoptivi şi respectiv pentru pãrinţii biologici şi asigurã coordonarea acestor grupuri.
14.2. Compartimentul post-adopţie asigurã, dupã încuviinţarea adopţiei, consilierea şi informarea familiei adoptatoare cu privire la aspecte legate de dezvoltarea copilului, ataşament şi dinamica familiei, precum şi alte teme de interes în funcţie de nevoile copilului şi ale familiei adoptatoare.
14.3. Compartimentul post-adopţie asigurã, dupã încuviinţarea adopţiei, consilierea şi informarea familiei biologice, în special cu privire la efectele adopţiei asupra membrilor familiei.
14.4. Compartimentul post-adopţie asigurã consiliere şi sprijn pentru copilul adoptat în ceea ce priveşte obţinerea informaţiilor legate de adopţia sa a cãror comunicare este permisã de lege.
14.5. Compartimentul post-adopţie asigurã consilierea copilului adoptat şi a persoanei/familiei adoptatoare în cazul desfacerii sau constatãrii nulitãţii adopţiei.
14.6. Compartimentul post-adopţie analizeazã cauzele care au determinat desfacerea adopţiei sau declararea nulitãţii acesteia şi face propuneri de îmbunãtãţire a activitãţii serviciului de adopţie sau, dupã caz, a altor compartimente.
Indicatorii pentru Standardul 14
(I)14.1. Numãrul grupurilor de sprijin organizate pentru pãrinţii adoptivi şi respectiv pentru pãrinţii biologici.
(I)14.2.-14.4.a. Numãrul solicitãrilor adresate serviciului post-adopţie/lunã/an.
b. Rapoarte cuprinzând activitãţile de intervenţie specificã fiecãrui caz/solicitant în parte.
c. Dosarele solicitanţilor.
(1)14.5. Evidenţa cazurilor în care adopţia a fost desfãcutã sau anulatã.

Standardul 15
Monitorizarea post-adopţie
Compartimentul post-adopţie asigurã urmãrirea şi monitorizarea evoluţiei copilului şi a relaţiilor dintre acesta şi pãrinţii sãi adoptivi pe întreaga perioadã prevãzutã de lege.
Rezultat
Copiii şi persoanele/familiile adoptatoare beneficiazã de sprijin şi consiliere privind soluţionarea problemelor de ataşament şi dezvoltare ale copilului, precum şi a eventualelor disfuncţionalitãţi apãrute în familie.
Proceduri de implementare a standardului 15
15.1. Compartimentul post-adopţie ţine evidenţa adopţiilor încuviinţate supuse perioadei obligatorii de urmãrire post-adopţie şi întocmeşte dosar separat pentru fiecare adopţie în parte.
15.2. Compartimentul post-adopţie asigurã planificarea şi realizeazã coordonarea intervenţiilor specifice fiecãrui caz în parte.
15.3. Asistenţii sociali din cadrul compartimentului post-adopţie realizeazã din oficiu vizite trimestriale la domiciliul copilului adoptat şi întocmesc rapoarte în acest sens.
15.4. Asistenţii sociali realizeazã vizite la domiciliul copilului adoptat ori de câte ori este sesizat cu privire la apariţia unor disfuncţionalitãţi în familie sau posibile încãlcãri ale drepturilor copilului şi întocmesc rapoarte în acest sens.
15.5. Compartimentul post-adopţie colaboreazã în realizarea intervenţiilor specifice fiecãrui caz cu asistenţii sociali ai serviciului de adopţie şi sesizeazã, în scris, conducãtorul persoanei juridice in care funcţioneazã toate situaţiile care impun desfacerea sau anularea adopţiei sau implicarea altor instituţii abilitate de lege sã dispunã mãsuri care exced sferei proprii de competenţã.
Indicatorii pentru Standardul 15
(I)15.1. Evidenţa adopţiilor încuviinţate supuse perioadei obligatorii de urmãrire post-adopţie.
(I)15.2.1. Dosarele familiei şi copilului.
(I)15.2.2. Existenţa instrumentelor de planificare a intervenţiilor specifice.
(I)15.3. Rapoartele de vizitã trimestriale şi conţinutul acestora.
(I)15.4. Numãrul anual al sesizãrilor primite şi al rapoartelor de vizitã realizate ca urmare a verificãrii acestor sesizãri.
(I)15.5. Numãrul anual al sesizãrilor formulate de compartimentul post-adopţie în atenţia conducãtorului persoanei juridice în cadrul cãreia funcţioneazã.


-----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016