Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   STANDARDE MINIME OBLIGATORII din 2 octombrie 2006  privind managementul de caz in domeniul asistentei consumatorului de droguri    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

STANDARDE MINIME OBLIGATORII din 2 octombrie 2006 privind managementul de caz in domeniul asistentei consumatorului de droguri

EMITENT: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR - AGENTIA NATIONALA ANTIDROG
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 899 din 6 noiembrie 2006

Managementul de caz aplicat în domeniul asistenţei consumatorului de droguri este o metodã de coordonare a tuturor serviciilor de asistenţã medicalã, psihologicã şi socialã şi constã în activitatea de identificare a necesitãţilor consumatorului, planificarea, coordonarea şi monitorizarea implementãrii mãsurilor din planul individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri, în funcţie de resursele disponibile.
Prezentele standarde minime obligatorii sunt complementare cu normele de elaborare, modificare şi implementare a planului individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri şi se completeazã cu celelalte dispoziţii în domeniul asistenţei consumatorului de droguri.
Prezentele standarde sunt grupate pe urmãtoarele arii de interes:
1. descrierea metodei şi condiţii de utilizare;
2. şedinţe de management de caz şi tehnici aplicate;
3. aplicarea managementului de caz în funcţie de etapele procesului:
3.1. evaluarea;
3.2. stabilirea programului integrat de asistenţã şi elaborarea planului individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri;
3.3. semnarea acordului şi includerea în programul integrat de asistenţã;
3.4. implementarea planului individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri; colaborare;
3.5. monitorizare şi evaluare;
3.6. terminare;
4. echipa multidisciplinarã din centrul de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog (CPECA): formare, funcţionare, desemnare, situaţii speciale;
5. managementul informaţiilor;
6. advocacy;
7. situaţii speciale.

Standardul 1 - Descrierea metodei - condiţii de utilizare
Managementul de caz este metoda prin care se realizeazã planificarea, coordonarea şi monitorizarea serviciilor de asistenţã medicalã, psihologicã şi socialã a consumatorilor de droguri, în funcţie de necesitãţile acestora, precum şi motivarea consumatorului în vederea menţinerii sale în sistemul de asistenţã. Managerul de caz constituie punctul central de contact al beneficiarilor care primesc asistenţã de la mai mulţi furnizori.
Metoda este utilizatã la acordarea serviciilor de asistenţã medicalã, psihologicã şi socialã, asigurând un caracter integrat şi continuu procesului de asistenţã, prin evaluare, planificare, crearea de legãturi de colaborare, monitorizare, advocacy.
Managementul de caz este aplicat în mod continuu pe întreg parcursul procesului de asistenţã medicalã, psihologicã şi socialã, constituindu-se el însuşi într-un serviciu.
Principiile managementului de caz:
1. continuitatea serviciilor de asistenţã prin intermediul unui punct central de contact;
2. adecvarea la necesitãţile beneficiarului;
3. promovarea intereselor beneficiarului;
4. pragmatismul;
5. anticiparea necesitãţilor;
6. flexibilitatea;
7. respectarea drepturilor omului;
8. managementul de caz este bazat pe comunitate.

Proceduri de implementare a standardului 1
1.1. Metoda managementului de caz se utilizeazã pe întreg parcursul procesului de acordare a serviciilor de asistenţã pentru consumator:
a) evaluarea consumatorului; b) stabilirea programului integrat de asistenţã, elaborarea planului individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri şi includerea în program; c) implementarea mãsurilor din planul individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri; d) monitorizarea şi evaluarea implementãrii mãsurilor din planul individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri; e) reevaluarea, dupã caz, a planului de asistenţã a consumatorului de droguri şi continuarea programului cu modificarea planului sau modificarea programului integrat de asistenţã; f) colaborarea dintre furnizori; g) advocacy.
1.2. Momentul de debut al metodei este prima întâlnire dintre beneficiar şi managerul de caz desemnat în vederea iniţierii evaluãrii, moment în care acesta va deschide fişa beneficiarului.
1.3. Solicitanţii de asistenţã sunt înscrişi în Registrul de primire aflat în responsabilitatea medicului din CPECA. Primirea acestora se face de cãtre unul dintre cei 3 manageri de caz din CPECA. Odatã cu înscrierea în Registrul de primire, solicitantului i se desemneazã şi managerul de caz şi i se programeazã prima şedinţã cu acesta.
Primirea şi desemnarea managerului de caz se fac conform unei proceduri sau planificãri proprii centrului.
1.4. Agenţia Naţionalã Antidrog asigurã resursele umane, financiare şi materiale necesare desfãşurãrii optime a managementului de caz în conformitate cu prevederile prezentelor standarde.
1.5. În vederea aplicãrii metodei, fiecare CPECA îşi elaboreazã la nivel local un inventar al tuturor furnizorilor de servicii de asistenţã medicalã, psihologicã şi socialã, precum şi al altor instituţii care pot sprijini managerul de caz.
CPECA se asigurã cã acest inventar este revizuit periodic şi, dupã caz, înnoit, în funcţie de cel puţin urmãtorii factori: nevoile comunitãţii, dinamica cererii de asistenţã, dinamica serviciilor, apariţia modificãrilor legislative în domeniu şi propunerile fãcute de cãtre personalul de specialitate şi ale metodologiilor specifice fiecãrui tip de serviciu pe care îl oferã consumatorului de droguri.
1.6. Conform inventarului resurselor şi pentru a asigura trimiteri adecvate, CPECA încheie convenţii cu diverşi furnizori de servicii, conform prevederilor <>art. 28 din Regulamentul de aplicare a dispoziţiilor Legii nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 860/2005 , denumit în continuare Regulament.
1.7. Atribuţiile managerului de caz:
a) asigurã primirea şi informarea cu privire la serviciile pentru consumator;
b) participã la evaluare şi reevaluare continuã pe cele 5 arii principale;
c) realizeazã trimiteri/planificãri pentru evaluarea medicalã, psihologicã şi socialã;
d) recunoaşte aspectele personale, familiale şi sociale care pot sprijini sau pot fi obstacole pentru programul integrat de asistenţã;
e) orienteazã beneficiarul în funcţie de rezultatele evaluãrii în vederea includerii într-un program integrat de asistenţã, în funcţie de serviciile existente;
f) stabileşte împreunã cu beneficiarul obiectivele principale pe cele 5 arii evaluate şi elaboreazã, cu participarea echipei, planul individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri;
g) realizeazã balanţa dintre nevoile depistate în urma evaluãrii şi serviciile existente;
h) face trimiterile spre serviciile necesare şi realizeazã demersurile necesare includerii beneficiarului în acestea, împreunã cu echipa;
i) monitorizeazã continuu planul individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri;
j) oferã sprijin în pregãtirea beneficiarului pentru intrarea în programul integrat;
k) oferã servicii directe din cadrul planului individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri, conform competenţelor sale profesionale;
l) rãspunde la situaţiile de crizã;
m) sprijinã dezvoltarea resurselor informale de suport;
n) se angajeazã în advocacy pentru beneficiar;
o) se angajeazã în advocacy pentru dezvoltarea resurselor din circuitul terapeutic integrat;
p) asigurã consilierea, orientarea şi sprijinul pentru realizarea demersurilor necesare obţinerii drepturilor sociale;
q) participã la monitorizarea şi evaluarea serviciilor primite de consumator;
r) participã la elaborarea strategiilor şi planurilor de asistenţã medicalã, psihologicã şi socialã naţionale, judeţene şi, dupã caz, locale.

Standardul 2 - Şedinţe de management de caz. Tehnici

2.1. Şedinţe de management de caz
a) Pentru realizarea atribuţiilor sale, managerul de caz are întâlniri periodice cu beneficiarul, cel puţin o întâlnire pe lunã.
b) Prima şedinţã este momentul în care are loc primul contact între managerul de caz şi beneficiar. Cu acest prilej se stabilesc modalitãţile de comunicare între cei doi şi se deschide fişa beneficiarului. Fişa beneficiarului este completatã de managerul de caz, cu participarea şi sprijinul tuturor membrilor echipei multidisciplinare din CPECA, şi conţine toate datele legate de programãri, rezultatele acestora, serviciile furnizate beneficiarului, pânã la ultima şedinţã în care se consemneazã terminarea programului.
c) Începând cu prima şedinţã, managerul de caz completeazã Registrul managerului de caz. În acest registru se consemneazã toate şedinţele de management de caz şi rezultatul acestora, pânã la terminarea programului.
d) La prima şedinţã de management de caz este iniţiatã evaluarea consumatorului, realizatã pe aria specificã profesiei managerului de caz, şi se fac trimiteri cãtre alţi profesionişti.
e) În cazul primei şedinţe de management de caz i se pune în vedere beneficiarului sã anunţe în prealabil managerul de caz în legãturã cu orice schimbare de domiciliu, reşedinţã sau locuinţã. În cazul schimbãrii domiciliului într-o localitate care nu se aflã în judeţul în care îşi are sediul CPECA, la solicitarea beneficiarului cazul poate fi transferat CPECA cel mai apropiat de noul domiciliu. În acest caz, planul individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri va fi modificat în mod corespunzãtor.
2.2. Tehnicile se aplicã în funcţie de etapele procesului de asistenţã. Durata şedinţei de management de caz este între 30 şi 45 de minute.
a) În fazele iniţiale - evaluare - managerul de caz intervine frecvent şi semnificativ cu scopul de a reduce barierele interne şi externe care interfereazã cu intrarea în tratament. În aceastã etapã, metodele cuprind:
a(1)) - interviul motivaţional;
a(2)) - educaţie de bazã cu privire la dependenţã şi recuperare;
a(3)) - informarea cu privire la consecinţele consumului;
a(4)) - tehnici de angajare în dezvoltarea relaţiilor manager de caz - beneficiar.
b) În faza implementãrii planului individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri, şedinţele de management de caz, cu rol de coordonare între servicii, au rolul de explicare a funcţiilor, scopului, obiectivelor şi finalitãţii accesãrii serviciilor respective.
Scopul şedinţelor în aceastã etapã este adecvarea serviciilor/beneficiar, rezolvarea îngrijorãrilor imediate şi facilitarea tranziţiei între servicii.
Metodele cuprind:
b(1)) - prevenirea recãderilor;
b(2)) - evaluãri de proces;
b(3)) - tehnici de câştigare şi dezvoltare de abilitãţi;
b(4)) - tehnici de câştigare a autocontrolului.
c) În faza de terminare a programului, care trebuie planificatã, şedinţele de management de caz au ca scop dobândirea independenţei şi autonomiei în vederea reintegrãrii în comunitate.
Metodele cuprind:
c(1)) - tehnici de întãrire a încrederii;
c(2)) - tehnici de întãrire a autoeficienţei;
c(3)) - tehnici de dezvoltare a abilitãţilor de utilizare judicioasã a resurselor personale şi comunitare;
c(4)) - evaluãri de proces;
c(5)) - tehnici de consolidare a abilitãţilor.

Standardul 3 - Aplicarea managementului de caz în funcţie de etapele procesului de asistenţã

3.1. Evaluarea, etapã esenţialã a procesului asistenţei medicale, psihologice şi sociale a consumatorului de droguri, prezintã un caracter multidimensional. Ea permite utilizarea ulterioarã a criteriilor de orientare pentru stabilirea programului integrat de asistenţã.
a) Evaluarea este începutã la prima şedinţã, conform programãrii.
Programarea evaluãrii consumatorului se face în cazurile de solicitare de asistenţã pentru consumator: a) la solicitarea directã a acestuia; b) prin dispoziţia procurorului sau a altui organ judiciar; c) în cazuri de urgenţã; d) la finalizarea serviciilor oferite de un furnizor, potrivit art. 26 din Regulament; e) la solicitarea conducerii locului de detenţie.
b) Pentru programarea evaluãrii consumatorului de droguri, managerul de caz colaboreazã cu membrii echipei multidisciplinare din CPECA şi cu profesionişti din afara acestuia.
Efectuarea trimiterilor cãtre alţi profesionişti, servicii sau alte resurse adecvate se realizeazã cu participarea tuturor membrilor echipei multidisciplinare din CPECA.
c) Evaluarea, coordonatã şi monitorizatã de managerul de caz, se realizeazã pe ariile prevãzute la art. 14 din Regulament şi în conformitate cu ghidurile de practicã în materie.
d) rezultatul evaluãrii se consemneazã în fişa beneficiarului, în baza cãreia se întocmeşte raportul de evaluare.
Raportul de evaluare cuprinde urmãtoarele: date despre consumatorul de droguri; rezultatele evaluãrii pe arii; dupã caz, expertiza medico-legalã; recomandãri, în cadrul cãrora sunt stabilite programul integrat de asistenţã şi planul individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri.
Modelul raportului de evaluare este cel prevãzut în anexa nr. 3 la Regulament.
3.2. Stabilirea programului integrat de asistenţã şi elaborarea planului individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri
a) Programul integrat de asistenţã şi planul individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri reprezintã recomandãri privind asistenţa pentru consumatorul de droguri şi sunt menţionate în raportul de evaluare. Pentru selectarea programului integrat de asistenţã, managerul de caz analizeazã toate datele rezultate în urma evaluãrii.
b) Programul integrat de asistenţã permite structurarea serviciilor de asistenţã, garantând caracterul integral şi continuu al acestora. În funcţie de scopul urmãrit, serviciile de asistenţã sunt sistematizate în 4 tipuri de programe, prevãzute în anexa nr. 6 la Regulament.
c) Planul individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri reprezintã intervenţiile terapeutice individualizate din cadrul unui program, iar elaborarea, modificarea şi implementarea sa se fac potrivit normelor metodologice în materie.
d) Stabilirea programului integrat de asistenţã şi includerea beneficiarului în acesta se fac pe baza criteriilor de orientare, prevãzute în anexa nr. 7 la Regulament, în funcţie de problemele depistate în ariile de evaluare.
De asemenea, la stabilirea programului integrat de asistenţã se ţine cont de serviciile disponibile şi de criteriile de admitere în acestea.
e) Stabilirea programului integrat de asistenţã şi a intervenţiilor ce constituie planul individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri se fac la terminarea evaluãrii, dupã cel puţin o întâlnire a membrilor echipei multidisciplinare din CPECA şi nu înainte de a contacta furnizorii serviciilor propuse.
3.3. Semnarea acordului de includere în programul integrat de asistenţã
a) Semnarea Acordului de includere în programul integrat de asistenţã echivaleazã cu admiterea în sistemul de asistenţã, conform recomandãrilor propuse.
b) În vederea propunerii semnãrii acordului de includere în programul integrat de asistenţã stabilit, managerul de caz programeazã o şedinţã în cadrul cãreia i se prezintã beneficiarului raportul de evaluare cu recomandãrile fãcute. În acest context, se dinsting douã situaţii:
b(1)) - beneficiarul nu este de acord cu recomandãrile fãcute; în aceastã situaţie, managerul de caz stabileşte o nouã întâlnire cu echipa în vederea revizuirii recomandãrilor, precum şi şedinţe de management de caz cu beneficiarul pentru motivarea acestuia;
b(2)) - beneficiarul este de acord cu recomandãrile fãcute; în acest caz, managerul de caz şi beneficiarul semneazã acordul de asistenţã medicalã, psihologicã şi socialã, conform prevederilor art. 17 alin. 2 şi 3 din Regulament, şi se trece la implementare.
3.4. Implementarea planului individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri; colaborarea dintre furnizorii de servicii
a) Implementarea mãsurilor din planul individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri se face în oricare dintre centrele în care se furnizeazã servicii de asistenţã pentru consumatorul de droguri, aşa cum sunt definite la art. 29 din Regulament.
b) Modul de implementare a planului individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri se face conform metodologiei de elaborare, modificare şi implementare.
c) În vederea implementãrii planului individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri, managerul de caz face, cu participarea echipei multidisciplinare din CPECA, legãturi şi trimiteri cãtre toate resursele precizate în plan, în fiecare etapã. Trimiterile cãtre furnizori se fac împreunã cu prezentarea situaţiei beneficiarului, anexându-se la trimitere un extras din raportul de evaluare, conţinând date despre program şi plan. Managerul de caz asigurã un schimb de informaţii relevant cu profesionistul/serviciul cãtre care face trimiterea, necesar implementãrii optime a planului individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri, cu garantarea condiţiilor de confidenţialitate.
d) Pentru a asigura trimiteri adecvate, managerul de caz iniţiazã colaborarea cu serviciile cãtre care s-ar putea face trimiteri, conform convenţiilor existente, sau efectueazã demersuri în vederea încheierii altor convenţii şi pentru a extinde resursele din comunitate.
e) Managerul de caz coordoneazã serviciile din plan, se asigurã cã implementarea acestora se face la timpul potrivit şi în ordinea corectã, conform programãrilor. Coordonarea serviciilor are ca scop menţinerea continuitãţii lanţului de servicii şi a concordanţei datelor la ieşirea dintr-un serviciu cu cele de la data intrãrii în serviciul urmãtor. Pentru a permite acest lucru, între diferitele servicii din planul individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri se stabilesc şedinţe de management de caz având ca scop continuarea motivãrii beneficiarului, sprijinirea şi pregãtirea acestuia pentru tranziţie.
f) Managerul de caz intervine pentru a evita sau soluţiona situaţiile de crizã. Acestea sunt constatate de manager sau îi sunt comunicate de cãtre furnizorul serviciului. În acest sens, managerul de caz trebuie sã fie frecvent în contact cu serviciile de asistenţã pentru a verifica participarea şi progresul beneficiarului. Un progres scãzut sau lipsa de participare semnaleazã o crizã iminentã. În tranziţii şi crize se intensificã şedinţele de management de caz.
g) Situaţiile de crizã nerezolvate sau nerespectarea obligaţiilor din acord impun trecerea la componenta de reevaluare din cadrul urmãtoarei etape.
3.5. Monitorizare şi reevaluare
a) Monitorizarea şi evaluarea de proces (reevaluarea) stabilesc mãsura în care sunt îndeplinite obiectivele stabilite în planul individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri, progresul unui consumator în cadrul unui program integrat de asistenţã, precum şi schimbãrile sau adecvãrile necesare.
b) Monitorizarea şi reevaluarea se desfãşoarã pe tot parcursul implementãrii mãsurilor de asistenţã, la date şi perioade stabilite, cel puţin o datã pe lunã, de cãtre managerul de caz împreunã cu echipa multidisciplinarã. Şedinţele de monitorizare şi reevaluare fac parte integrantã din planul individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri, dar existã şi momente bine determinate care cer intervenţia reevaluãrii:
b(1)) - situaţii de crizã care ar putea atrage excluderea din serviciu; în aceastã situaţie intervine reevaluarea, în urma cãreia managerul de caz decide:
(i) excluderea consumatorului din program;
(ii) stabilirea altor servicii în cadrul aceluiaşi program integrat de asistenţã sau schimbarea programului;
b(2)) - încãlcãri ale acordului care impun reevaluarea, în urma cãreia managerul de caz decide:
(i) schimbarea planului individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri;
(ii) schimbarea programului şi a planului individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri;
Modificarea/completarea programului sau a planului individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri se face cu acordul consumatorului de droguri, prin semnarea unei anexe la acordul de asistenţã medicalã, psihologicã şi socialã.
c) În cadrul monitorizãrii şi reevaluãrii, managerul de caz stabileşte cel puţin o datã la 6 luni severitatea, folosind pentru aceasta instrumentul Europa ASI.
d) Reevaluarea include revizuirea celor 5 arii, cu accent pe aria problematicã şi în concordanţã cu rezultatele mãsurilor implementate.
e) Pentru monitorizarea şi reevaluarea implementãrii mãsurilor din planul individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri, managerul de caz primeşte evaluãrile mãsurilor implementate şi recomandãrile furnizorilor, în conformitate cu prevederile art. 19 din Regulament.
f) Pentru desfãşurarea monitorizãrii şi evaluãrii planului individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri, managerul de caz stabileşte împreunã cu furnizorii modalitãţile de realizare a acestora.
g) În vederea monitorizãrii şi evaluãrii, managerul de caz poate sã realizeze vizite la furnizorii de servicii.
h) În contextul monitorizãrii, managerul de caz are în vedere cel puţin urmãtoarele aspecte:
h(1)) verificarea demarãrii serviciilor/activitãţilor prevãzute în planul individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri în maximum douã zile de la termenele de iniţiere stabilite în planul respectiv;
h(2)) verificarea modului de furnizare a serviciilor/ activitãţilor (de exemplu, progrese obţinute, atingerea obiectivelor, probleme apãrute) pe perioada stabilitã pentru fiecare serviciu/activitate;
h(3)) rãspuns imediat la orice problemã care apare în derularea serviciilor/activitãţilor;
h(4)) asigurarea fluxului de informaţie între membrii echipei, alţi specialiştii implicaţi în implementarea planului individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri;
h(5)) medierea relaţiei dintre consumator, pe de o parte, şi profesionişti, pe de altã parte (de exemplu, prin acompaniere, negocierea conflictelor);
h(6)) reevaluarea situaţiei consumatorului, respectiv a modului de implementare a planului individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri şi, dacã este necesar, cu acordul consumatorului, revizuirea planului individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri respectiv sau schimbarea programului;
i) În vederea realizãrii monitorizãrii profesioniştii stabiliţi responsabili pentru implementarea planului individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri întocmesc rapoarte de monitorizare, conform prevederilor art. 19 alin. (1) din Regulament, lunar sau ori de câte ori este nevoie (de exemplu, la solicitarea managerului de caz, cu ocazia revizuirii planului individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri, a unor modificãri ale situaţiei consumatorului şi la terminare). La rândul sãu, managerul de caz este obligat sã aducã la cunoştinţã membrilor echipei multidisciplinare orice modificare survenitã în situaţia consumatorului, care afecteazã atingerea obiectivelor cuprinse în plan. Rapoartele de monitorizare sunt transmise managerului de caz în maximum 3 zile de la întocmirea lor (pentru cele lunare), respectiv de la apariţia problemei/situaţiei pentru care au fost întocmite (pentru cele ocazionale).
j) Managerul de caz organizeazã întâlnirile cu echipa multidisciplinarã în vederea reevaluãrii situaţiei consumatorului şi, respectiv, revizuirii planului individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri.
k) Managerul de caz întocmeşte un raport de reevaluare la fiecare întâlnire, dupã modelul şi procedura prevãzute pentru evaluare.
l) Managerul de caz face demersurile necesare pentru modificarea acordului cu consumatorul, atunci când este cazul, modificare pe care o comunicã membrilor echipei multidisciplinare.
m) Pe parcursul monitorizãrii, în situaţia unor cazuri foarte dificile, se recomandã ca managerul de caz sã organizeze o întâlnire (denumitã conferinţã de caz) a membrilor echipei multidisciplinare.
n) Managerul de caz înregistreazã permanent informaţiile, progresele şi toate modificãrile intervenite în planul individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri în fişa beneficiarului;
o) Managerul de caz asigurã condiţiile necesare monitorizãrii toxicologice, care se realizeazã pe tot parcursul procesului de asistenţã, în mod particular în urmãtoarele situaţii:
o(1)) risc de recãdere;
o(2)) pe parcursul fazelor iniţiale ale procesului;
o(3)) în perioada de tranziţie dintre servicii de intensitate diferitã;
o(4)) pe parcursul tratamentului cu antagonist;
o(5)) pe parcursul tratamentului cu agonist.
3.6. Terminarea procesului de asistenţã constituie un demers care implicã separarea fizicã şi emoţionalã a beneficiarului de echipa multidisciplinarã şi are loc când beneficiarul şi-a dezvoltat autoeficienţa şi capacitatea de funcţionare autonomã.
Aceasta are loc prin şedinţe de management de caz programate înainte şi dupã finalizarea serviciilor, când s-au atins obiectivele planului individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri.
a) Terminarea procesului de asistenţã are loc:
a(1)) la finalizarea programului, atunci când au fost îndeplinite obiectivele planului individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri;
a(2)) la solicitarea consumatorului; în acest caz, managerul de caz organizeazã şedinţe în scopul motivãrii continuãrii unui program integrat de asistenţã şi, dupã caz:
(i) dacã este de acord, se procedeazã conform celor menţionate la etapa monitorizare-reevaluare;
(ii) în situaţia refuzului beneficiarului, acestuia i se solicitã exprimarea consimţãmântului informat de ieşire din program;
a(3)) abandon:
(i) neprezentarea nejustificatã la oricare dintre serviciile din planul individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri;
(ii) pãrãsirea fãrã o cauzã justificatã a oricãrui serviciu.
În situaţiile prevãzute la lit. a 2 ) şi a 3 ), managerul de caz programeazã o şedinţã de management de caz în scopul stabilirii modalitãţii de continuare a programului şi a planului individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri.
Abandonul se declarã dupã neprezentarea la 3 şedinţe de management de caz programate consecutiv.
b) În cazurile prevãzute la lit. a 2 )şi a 3 ) în vederea stabilirii de urgenţã a şedinţelor de management de caz, furnizorii de servicii comunicã managerului de caz situaţiile în maximum 24 de ore de la intervenţia acestora. Pentru situaţiile prevãzute la lit. a 2 )şi a 3 ), furnizorul comunicã şi mãsurile luate în cazurile urgente sau, de comun acord cu managerul de caz, stabileşte mãsurile ce se impun.

Standardul 4 - Echipa multidisciplinarã din CPECA: formare, funcţionare, desemnare, situaţii speciale

Managerul de caz asigurã implicarea şi conlucrarea, pe parcursul tuturor etapelor procesului de asistenţã, a unei echipe de profesionişti, de regulã multidisciplinarã, şi, dupã caz, interinstituţionalã, precum şi intervenţia punctualã a unor specialişti colaboratori atunci când este necesar.
a) Condiţiile managerului de caz: manager de caz poate fi specialistul din CPECA, cu studii superioare în asistenţã socialã, medicinã, psihologie, formare profesionalã iniţialã şi continuã în domeniul drogurilor.
Formarea iniţialã în domeniul drogurilor cuprinde formare de bazã în acest domeniu, conform Programei-cadru de formare profesionalã în adicţii.
Formarea continuã constã în cel puţin 40 de ore pe an de formare în domeniul managementului de caz şi de cel puţin 20 de ore de formare în domeniul drogurilor sau în domenii conexe/interdisciplinare.
Teme recomandate pentru formarea continuã: funcţiile managerului de caz; relaţia consumator - manager de caz, confidenţialitate şi eticã profesionalã, criterii de eligibilitate pentru accesul la servicii, nomenclatorul serviciilor, sistemul public de asistenţã medicalã, psihologicã şi socialã, cadrul legal, promovarea interesului consumatorului (advocacy), metode şi proceduri de evaluare, planificare şi monitorizare, analize de caz.
b) Desemnare
Desemnarea managerului de caz se face conform unei proceduri sau planificãri proprii CPECA.
CPECA întocmeşte procedura de desemnare a managerului de caz, ţinând cont de urmãtoarele criterii:
b(1)) numãrul de beneficiari aflaţi în serviciul de management de caz/manager de caz;
b(2)) stadiul în care se aflã, la acel moment, beneficiarii/manager de caz;
b(3)) caracteristicile viitorului beneficiar (preponderenţa problematicii medicale, psihologice, sociale);
b(4)) disponibilitatea managerului de caz în funcţie de programãrile de specialitate şi de management de caz.
c) Funcţionare
c(1)) Pentru funcţionarea la un randament optim a echipei multidisciplinare, CPECA dispune de un sistem eficient de:
(i) supervizare, constituit din cel puţin 4 şedinţe/an;
(ii) intervizare, constituit din cel puţin o şedinţã/douã luni;
(iii) şedinţe de caz zilnice, conform graficului programãrilor din ziua respectivã.
c(2)) Supervizarea şi intervizarea constituie ore de formare continuã şi se realizeazã de specialişti cu studii superioare socioumane, cu experienţã de 5 ani în domeniul adicţiilor şi cu experienţã în servicii de asistenţã a consumatorului cu cel puţin 2 ani mai mult decât specialiştii cãrora li se asigurã supervizarea.
c(3)) CPECA asigurã condiţiile necesare desfãşurãrii şedinţelor de intervizare şi supervizare.
d) În situaţii speciale, când un manager de caz devine indisponibil din motive obiective, cazurile sale se predau celorlalţi manageri de caz din CPECA. Predarea presupune transmiterea registrului managerului de caz, a fişelor beneficiarilor cu documentaţia anexã, precum şi familiarizarea noului manager cu situaţia beneficiarului.
În acelaşi timp, managerul de caz îl înştiinţeazã pe beneficiar cu cel puţin douã sãptãmâni înainte de schimbarea sa şi de preluarea de cãtre un alt manager de caz.
La încetarea motivului, beneficiarul este preluat de vechiul manager de caz, dupã aceeaşi procedurã.

Standardul 5 - Managementul informaţiilor

Pentru realizarea suportului funcţional şi structural, prin funcţiile sale, managerul de caz colecteazã şi centralizeazã datele privind consumatorul şi serviciile de care beneficiazã acesta pe parcursul programului, pânã la terminare.
a) În vederea monitorizãrii şi coordonãrii asistenţei, pentru consumatorul care solicitã servicii altor furnizori decât CPECA, furnizorii de servicii transmit datele, potrivit art. 26 alin. (2) din Regulament, CPECA din judeţul în care se aflã sediul furnizorului de servicii, care, la rândul sãu, le transmite CPECA cãtre care consumatorul a fost îndrumat.
b) CPECA, prin medicul sãu, transmite lunar Agenţiei Naţionale Antidrog situaţia beneficiarilor de servicii de asistenţã, astfel:
b(1)) foaia de admitere, conform metodologiei de completare şi transmitere a fişelor standard;
b(2)) fişa de raportare, în format electronic sau pe suport hârtie, pânã la data de 10 a lunii urmãtoare.
c) La fişa beneficiarului şi la anexele acesteia au acces doar membrii echipei multidisciplinare, cu respectarea standardelor de confidenţialitate prevãzute în codurile deontologice specifice profesiei de medic, psiholog şi asistent social.
d) Colectarea, manipularea şi transmiterea datelor se fac cu respectarea normelor legale privind protecţia datelor cu caracter personal. Datele din fişele beneficiarilor sunt confidenţiale şi pot fi furnizate doar în condiţiile legii.

Standardul 6 - Advocacy

Activitatea de advocacy reprezintã partea managementului de caz care implicã promovarea şi susţinerea intereselor beneficiarului în interacţiune cu mai multe sisteme: familie, furnizori de servicii, sistem de justiţie, resurse comunitare şi de reintegrare socialã etc.
Activitatea de advocacy stã la baza promovãrii interesului beneficiarului şi se desfãşoarã dupã urmãtoarele principii: direcţionãrii şi profesionalizãrii, adaptãrii pentru îndeplinirea obiectivelor, sprijinului pe comunitate.
a) Poate fi direcţionatã:
a(1)) pe furnizor: implicã educarea ofertanţilor de servicii astfel încât sã se evite refuzul acordãrii serviciilor pe motive discriminatorii sau refuzul nejustificat, deşi consumatorul îndeplineşte criteriile de eligibilitate.
a(2)) pe beneficiar, adaptatã spre îndeplinirea obiectivelor stabilite în planul individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri.
b) În funcţie de formã, poate fi: discuţie deschisã, negociere, scrisoare sau altã formã de corespondenţã.
c) În funcţie de conţinut, activitatea de advocacy reprezintã:
c(1)) ameliorarea interacţiunilor negative dintre beneficiari şi ofertanţii de servicii;
c(2)) informarea şi sensibilizarea personalului din serviciile existente, cu privire la problemele consumului de substanţe şi necesitãţile specifice ale fiecãrui consumator;
c(3)) susţinerea interesului beneficiarului în faţa unei hotãrâri luate de un membru al personalului din servicii pânã la niveluri înalte de autoritate în cadrul unei instituţii; în faţa sistemului judiciar, în comunitate;
c(4)) participarea la elaborarea strategiilor locale şi naţionale de dezvoltare a serviciilor de asistenţã;
c(5)) participarea la dezvoltarea resurselor din circuitul terapeutic integrat;
c(6)) informarea şi sensibilizarea comunitãţii cu privire la problemele legate de consumul de droguri, în scopul limitãrii sau evitãrii marginalizãrii sociale a consumatorilor;
c(7)) participarea la elaborarea reglementãrilor cu privire la aspectele judiciare ale consumului de droguri.

Standardul 7 - Situaţii speciale

I. Solicitarea procurorului
a) Când solicitarea evaluãrii se face de cãtre procuror, potrivit prevederilor <>art. 19^1 din Legea nr. 143/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, primirea, desemnarea managerului de caz şi programarea evaluãrii se fac cu prioritate.
b) Cererea procurorului se înregistreazã în registrul de primire, ocazie cu care se desemneazã managerul de caz.
Prima şedinţã de management de caz are loc, în mãsura în care este posibil, în ziua primirii solicitãrii, când se demareazã evaluarea.
În cadrul primei şedinţe, managerul de caz efectueazã sau, dupã caz, asigurã efectuarea testãrii prezenţei drogurilor în lichidele biologice, prin analizã calitativã, al cãrei rezultat îl comunicã de urgenţã institutului medico-legal.
Institutul medico-legal transmite CPECA o copie a raportului de expertizã toxicologicã, conform prevederilor art. 21 alin. (1) din Regulament.
c) Odatã cu deschiderea fişei beneficiarului se deschide şi dosarul de monitorizare, care va cuprinde:
c(1)) dispoziţia procurorului privind evaluarea învinuitului/ inculpatului;
c(2)) raportul de evaluare, cu anexele acestuia, potrivit legii;
c(3)) fişa beneficiarului;
c(4)) proces-verbal întocmit la prima şedinţã cu managerul de caz, dupã semnarea acordului;
c(5)) rapoarte de monitorizare şi reevaluare periodice, indiferent de numãrul şi frecvenţa solicitãrilor organului judiciar, care vor conţine date despre modul de respectare a obligaţiilor din acord, în general, şi a mãsurilor din planul individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri, întocmite pânã la pronunţarea sentinţei de cãtre instanţa de judecatã şi/sau în perioada de probã.
d) Dacã învinuitul/inculpatul pentru care s-a solicitat evaluarea se aflã în stare de arest preventiv, evaluarea se face la locul de deţinere.
e) Raportul de evaluare însoţit de acordul de asistenţã medicalã, psihologicã şi socialã, semnate de managerul de caz, se înainteazã procurorului în vederea prezentãrii învinuitului/inculpatului şi semnãrii acordului.
f) În cazul în care învinuitul/inculpatul îşi dã acordul pentru includere în program, în baza documentelor comunicate de procuror, potrivit art. 21 alin. (4) din Regulament, managerul de caz coordoneazã implementarea planului individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri, conform prezentelor standarde.
Dacã învinuitul/inculpatul nu îşi dã acordul, în baza comunicãrii procurorului managerul de caz consemneazã acest lucru în fişa beneficiarului şi închide dosarul de monitorizare.
g) La prima întâlnire dupã semnarea acordului, care va fi stabilitã în maximum 5 zile de la comunicarea fãcutã de procuror, managerul de caz îi pune în vedere beneficiarului faptul cã respectarea obligaţiilor din acord şi a planului individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri este obligatorie, fãcându-se menţiune despre aceasta într-un proces-verbal.
Se considerã nerespectare a mãsurilor din acord orice încãlcare a obligaţiilor stipulate în acesta, precum şi a mãsurilor din planul individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri. Absenţa nejustificatã la oricare dintre şedinţele de furnizare de servicii stabilite în planul individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri se considerã încãlcare a obligaţiilor.
h) Atunci când managerul de caz constatã încãlcarea unei obligaţii din acordul de asistenţã medicalã, psihologicã şi socialã, sesizeazã de îndatã organul judiciar. Sesizarea organului judiciar se face prin comunicarea constatãrii nerespectãrii obligaţiei din acord, la care se anexeazã ultimul raport de monitorizare/reevaluare în care s-a materializat constatarea.
i) În vederea întocmirii rapoartelor de monitorizare periodice, managerul de caz solicitã tuturor furnizorilor de servicii implicaţi rapoarte de situaţie, cu referire la modul de respectare a obligaţiilor din acordul de asistenţã medicalã, psihologicã şi socialã.
j) Convocarea consumatorului la managerul de caz sau înştiinţarea despre prezentarea la un furnizor de servicii se face în scris, cu confirmare de primire.
k) În situaţia în care mãsura arestãrii preventive se menţine, implementarea mãsurilor de asistenţã se face potrivit normelor care reglementeazã modalitatea de derulare a programelor integrate de asistenţã medicalã, psihologicã şi socialã pentru persoanele aflate în stare privativã de libertate.
II. Mãsuri de siguranţã
a) În cazul executãrii mãsurii de siguranţã a obligãrii la tratament medical, odatã cu comunicarea unitãţii sanitare la care urmeazã sã i se facã tratament cãtre persoana faţã de care s-a luat mãsura, direcţia sanitarã judeţeanã transmite o copie de pe aceastã înştiinţare CPECA din acelaşi judeţ, împreunã cu o copie a raportului medico-legal.
Primirea documentelor menţionate mai sus se considerã solicitare de asistenţã şi se înregistreazã în registrul de primire, ocazie cu care se desemneazã un manager de caz.
În termen de 24 de ore de la desemnare, managerul de caz contacteazã unitatea sanitarã desemnatã de direcţia sanitarã şi participã la realizarea procesului de asistenţã, conform prevederilor art. 24 lit. b) din Regulament.
Semnarea acordului de asistenţã, nu este necesarã, mãsura având caracter obligatoriu.
Împreunã cu unitatea sanitarã la care consumatorul a fost repartizat pentru efectuarea tratamentului medical, managerul de caz realizeazã monitorizarea şi reevaluarea implementãrii planului individualizat de asistenţã a consumului de droguri.
Raportul de monitorizare a implementãrii planului individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri stã la baza comunicãrii fãcute de unitatea sanitarã cãtre instanţa de judecatã, conform legii.
Când se considerã cã mãsura nu mai este necesarã, comunicarea fãcutã instanţei de cãtre unitatea sanitarã va cuprinde şi recomandãrile managerului de caz fãcute cu ocazia monitorizãrii implementãrii planului individualizat de asistenţã a consumului de droguri.
b) În acelaşi mod se procedeazã şi în cazul mãsurii de siguranţã a internãrii medicale.
III. Copii
a) În cazul evaluãrii copilului în vederea includerii într-un program integrat de asistenţã, managerul de caz colaboreazã sau asigurã colaborarea cu serviciile publice de asistenţã socialã de la nivelul municipiilor şi oraşelor şi cu direcţiile generale de asistenţã socialã şi protecţia copilului de la nivelul sectoarelor municipiului Bucureşti.
Recomandãrile de includere într-un program, planul individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri şi implementarea acestuia se fac, de asemenea, în colaborare cu serviciile publice de asistenţã socialã de la nivelul municipiilor şi oraşelor şi cu direcţiile generale de asistenţã socialã şi protecţia copilului de la nivelul sectoarelor municipiului Bucureşti.
b) În cazul în care copilul pentru care procurorul a dispus evaluarea nu a împlinit vârsta de 16 ani, la orice şedinţã pentru realizarea evaluãrii managerul de caz solicitã participarea delegatului autoritãţii tutelare, precum şi a pãrinţilor, iar când este cazul a tutorelui, curatorului sau a persoanei în grija sau în supravegherea cãreia se aflã minorul.
În cazul solicitãrii de cãtre procuror a evaluãrii unui minor, managerul de caz colaboreazã cu organul care efectueazã ancheta socialã dispusã de organul de urmãrire penalã.

8. Alte prevederi:
1. Standardele prevãzute la pct. 7.I "Solicitarea procurorului" se aplicã începând cu data intrãrii în vigoare a dispoziţiilor <>art. 19^1 din Legea nr. 143/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
2. CPECA colaboreazã cu serviciile de probaţiune, în baza protocoalelor de colaborare încheiate cu acestea;
3. Modelul instrumentelor utilizate pentru realizarea managementului de caz:
a) registrul de primire;
b) inventar al tuturor furnizorilor de servicii de asistenţã medicalã, psihologicã şi socialã, precum şi al altor instituţii care pot sprijini managerul de caz;
c) convenţii cu diverşi furnizori de servicii, conform prevederilor art. 28 din Regulament;
d) fişa beneficiarului;
e) trimiterile;
f) instrumentul Europa ASI;
g) graficul de planificare al managerului de caz;
h) fişa de raportare, este aprobat de preşedintele Agenţiei Naţionale Antidrog şi pus la dispoziţie managerilor de caz din CPECA.

-----------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016