Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   STANDARDE MINIME OBLIGATORII din 16 decembrie 2003  privind Centrul de resurse comunitare pentru prevenirea abuzului, neglijarii si a exploatarii copilului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

STANDARDE MINIME OBLIGATORII din 16 decembrie 2003 privind Centrul de resurse comunitare pentru prevenirea abuzului, neglijarii si a exploatarii copilului

EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PROTECTIA DREPTURILOR COPILULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 52 din 22 ianuarie 2004


Centrul de resurse comunitare pentru prevenirea abuzului, neglijãrii şi a exploatãrii copilului, denumit în continuare CRC, este un serviciu pentru protecţia copilului care are drept misiune derularea, promovarea şi menţinerea în comunitate a unor activitãţi de prevenire primarã, secundarã şi terţiarã, care sã contribuie la asigurarea unei dezvoltãri echilibrate pentru toţi copiii din comunitate.
Standardele prezente sunt complementare cu urmãtoarele documente:
1. Standardele minime obligatorii pentru telefonul copilului;
2. Standardele minime obligatorii pentru centrul de consiliere pentru copilul abuzat, neglijat şi exploatat;
3. Ghidul metodologic pentru intervenţia şi prevenirea în echipã multidisciplinarã şi în reţea în situaţiile de abuz, neglijare şi exploatare a copilului.
Standardele sunt grupate pe urmãtoarele arii de interes:
Informare, educare, comunicare
1. Activitãţi de informare, educare şi comunicare
2. Programe de educare a pãrinţilor
3. Grupul de reflecţie comunitarã
Activitãţi de sprijin
4. Activitãţi de sprijin
Administrare şi management
5. Locaţie, resurse financiare şi baza materialã
6. Management şi administrare
7. Planul anual de acţiune
Resurse umane
8. Recrutarea şi angajarea
9. Numãrul, pregãtirea şi formarea continuã
10. Management şi supervizare
Activitatea în reţeaua de intervenţie
11. Activitatea în reţeaua de intervenţie





INFORMARE, EDUCARE, COMUNICARE

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Standardul 1 Activitati de informare, educare si comunicare
Centrul de resurse comunitare dezvoltã activitãţi de informare,
educare şi comunicare la nivelul comunitãţii, în domeniul
prevenirii situaţiilor de abuz, neglijare şi exploatare a
copilului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rezultat Comunitatea este sensibilizatã cu privire la problematica
abuzului, neglijãrii şi exploatãrii copilului şi are acces la
informaţii de specialitate şi de interes general despre copil
şi familie, precum şi despre serviciile de care poate beneficia.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Proceduri de implementare a standardului 1
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1.1. CRC iniţiazã, organizeazã şi sprijinã realizarea anualã de campanii de
informare, educare şi comunicare a comunitãţii cu privire la prevenirea
abuzului, neglijãrii şi exploatãrii copilului, sintagmã denumitã în
continuare A/N/E, precum şi cu privire la alte teme de interes, în
acord cu misiunea sa.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1.2. Campaniile se bazeazã pe evaluarea iniţialã a nevoii de acţiune
preventivã şi se încheie printr-o evaluare a impactului în comunitate.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1.3. CRC ţine evidenţa anualã a campaniilor pe care le organizeazã, la care
participã şi despre care are cunoştinţã în legãturã cu A/N/E.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1.4. CRC consemneazã datele relevante din timpul derulãrii campaniilor
organizate de centru sau la care participã sub forma unor rapoarte,
pe baza unui protocol avizat de coordonatorul centrului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1.5. CRC deţine si organizeazã intr-o biblioteca informaţia de specialitate
pe care o pune la dispoziţia profesioniştilor si a altor persoane
interesate de domeniul prevenirii A/N/E.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



Indicatorii pentru Standardul 1


────────────────────────────────
(I)1.2.1. Metoda utilizatã pentru evaluarea iniţialã a nevoii de acţiune preventivã pentru iniţiere campaniei.
(I)1.2.2. Metoda utilizatã pentru evaluarea impactului campaniei în comunitate.
(I)1.3. Numãrul înregistrat de campanii de informare, educare şi comunicare realizate anual în comunitatea respectivã: numãrul total şi pe categoriile principale menţionate în standardul 1 (organizate de centru, sprijinite de centru şi despre care are cunoştinţã centrul în legãturã cu A/N/E).
(I)1.4.1. Numãrul de rapoarte cu privire la campaniile organizate de centru.
(I)1.4.2. Protocolul utilizat pentru întocmirea rapoartelor.
(I)1.5.1. Existenţa şi funcţionarea bibliotecii de specialitate.
(I)1.5.2. Numãrul anual de beneficiari ai bibliotecii.





──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Standardul 2 Programe de educarea parintilor
Centrul de resurse comunitare organizeazã programe de educare
pentru pãrinţi, în domeniul prevenirii practicilor şi metodelor
abuzive de creştere şi educare a copilului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rezultat Comunitatea este conştientã de consecinţele abuzului,
neglijãrii şi exploatãrii asupra dezvoltãrii copilului şi
menţine o relaţie de comunicare strânsã cu personalul centrului
de resurse comunitare.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Proceduri de implementare a standardului 2
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2.1. Programele de educare pentru pãrinţi - cunoscute sub denumirea
de "şcoli pentru pãrinţi" - se desfãşoarã dupã o programã elaboratã
în conformitate cu legislaţia în vigoare şi în funcţie de nevoile
identificate în comunitate.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2.2. Programa de formare trebuie sã fie popularizatã de cãtre CRC înainte de
începerea programului de educare pentru pãrinţi.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2.3. CRC organizeazã minimum un ciclu de formãri pentru pãrinţi pe perioada
unui an.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



Indicatorii pentru Standardul 2


───────────────────────────────
(I)2.1.1. Conţinutul programelor de formare pentru pãrinţi.
(I)2.1.2. Modalitatea de organizare a programului de educare pentru pãrinţi, conform cu legislaţia în vigoare specificã sistemului educaţional, sanitar sau al domeniului formãrii profesionale a adultului.
(I)2.3. Numãrul anual de cicluri de formare pentru pãrinţi organizate de centru.





──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Standardul 3 Grupul de reflectie comunitara
Centrul de resurse comunitare organizeazã şi susţine
funcţionarea unui grup de reflecţie comunitarã capabil sã
intervinã eficient în situaţiile de abuz, neglijare şi
exploatare a copilului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rezultat Comunitatea este responsabilizatã în spiritul solidaritãţii
şi coeziunii sociale cu privire la problematica abuzului,
neglijãrii şi exploatãrii copilului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Proceduri de implementare a standardului 3
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3.1. Grupul de reflecţie comunitarã funcţioneazã în mod periodic sau de
câte ori este nevoie şi este alcãtuit minim din liderii formali şi
informali ai comunitãţii relevanţi pentru activitatea centrului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3.2. Grupul de reflecţie comunitarã are urmãtoarele atribuţii principale:
a) identificã nevoile şi resursele comunitare pentru prevenirea abuzului,
neglijãrii şi exploatãrii copilului, b) dezbate situaţiile, practicile,
mecanismele de soluţionare şi modul acestora de funcţionare în
comunitate şi c) avanseazã propuneri cãtre CRC pentru mobilizarea
resurselor comunitare în vederea prevenirii A/N/E.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3.3. CRC ţine evidenţa anualã a întâlnirilor grupului de reflecţie
comunitarã, iar facilitatorii grupului au obligaţia sã consemneze
datele relevante despre conţinutul întâlnirilor, conform unui protocol
stabilit de centru.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3.4. Participanţii la întâlnirile grupului de reflecţie comunitarã semneazã
contracte de confidenţialitate cu privire la informaţiile despre copii
şi familiile acestora care sunt vehiculate în cadrul acestor întâlniri.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



Indicatorii pentru Standardul 3


────────────────────────────────
(I)3.3.1. Numãrul înregistrat anual de întâlniri ale grupului de reflecţie comunitarã.
(I)3.3.2. Protocolul dupã care se înregistreazã datele relevante despre întâlnirile grupului de reflecţie comunitarã.
(I)3.3.3. Numãrul anual de protocoale ale întâlnirilor grupului de reflecţie comunitarã.
(I)3.3.4. Conţinutul protocoalelor menţionate anterior.
(I)3.4. Contractele de confidenţialitate.






ACTIVITATI DE SPRIJIN

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Standardul 4 Centrul de resurse comunitare desfãşoarã activitãţi de sprijin
pentru pãrinţi şi copii, precum şi pentru alte categorii de
membrii ai comunitãţii.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rezultat Copiii şi familiile acestora au acces la servicii şi programe
de sprijin integrate comunitar pentru prevenirea intrãrii în
situaţii de risc de abuz, neglijare şi exploatare a copilului
sau depãşirea unor astfel de situaţii.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Proceduri de implementare a standardului 4
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4.1. CRC alcãtuieşte şi coordoneazã grupuri de sprijin pentru pãrinţi şi
copii, precum şi pentru cuplurile sau persoanele care urmeazã sã devinã
pãrinţi.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4.2. CRC ţine evidenţa grupurilor de sprijin pe care le organizeazã, iar
facilitatorii grupurilor au obligaţia sã consemneze datele relevante
despre acestea, dupã un protocol stabilit de centru.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4.3. CRC sprijinã şi organizeazã programe de sprijin, altele decât grupurile
de sprijin menţionate anterior, pentru pãrinţi şi copii, precum şi
pentru cuplurile sau persoanele care urmeazã sã devinã pãrinţi, în
funcţie de nevoile identificate în comunitate.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4.4. CRC sprijinã programul de vizite obligatorii la domiciliu pentru femeile
gravide şi pãrinţii cu copii cu vârsta pânã la un an, care sunt în
responsabilitatea medicului de familie şi/sau a asistenţilor medicali
comunitari.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4.5. CRC iniţiazã şi organizeazã programe specifice de sprijin, integrate în
comunitate, pentru copiii identificaţi în situaţii de risc de abuz,
neglijare şi exploatare, în scopul creşterii rezilienţei acestora.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4.6. Identificarea situaţiilor de risc se realizeazã cu ajutorul unor
instrumente adaptate dupã modelele recomandate de ghidul metodologic
pentru intervenţia şi prevenirea în echipã multidisciplinarã şi în
reţea în situaţiile de A/N/E.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4.7. CRC poate referi cazurile de copii aflaţi în situaţii de risc de abuz,
neglijare şi exploatare cãtre alte servicii sau programe comunitare
corespunzãtoare nevoilor identificate.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4.8. CRC ţine evidenţa tuturor programelor de sprijin, inclusiv a celor
specifice, pe care le organizeazã şi la care participã, cu menţiune
clarã pentru cele care sunt organizate de centru.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4.9. CRC asigurã evaluarea şi documentarea eficienţei programelor de sprijin
pe care le organizeazã.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



Indicatorii pentru Standardul 4


────────────────────────────────
(I)4.2.1. Numãrul anual de grupuri de sprijin organizate de centru: numãrul total şi pe categoriile principale menţionate în procedura 4.1 (grupuri de sprijin pentru pãrinţi, pentru copii, pentru cupluri sau persoane care urmeazã sã devinã pãrinţi).
(I)4.2.2. Protocolul dupã care se înregistreazã datele relevante despre grupurile de sprijin.
(I)4.2.3. Numãrul anual de protocoale menţionate anterior.
(I)4.2.4. Conţinutul protocoalelor menţionate anterior.
(I)4.4. Numãrul de beneficiari ai programului de vizite obligatorii la domiciliu pe care centrul îi ajutã in mod direct.
(I)4.6. Fişa de evaluare a riscului de A/N/E.
(I)4.7. Numãrul de cazuri de risc A/N/E referite altor servicii comunitare.
(I)4.8.1. Numãrul anual de programe de sprijin, inclusiv cele specifice, pe care centrul le organizeazã sau le sprijinã.
(I)4.9.1. Metodele de evaluare pentru fiecare program de sprijin pe care centrul le organizeazã.
(I)4.9.2. Documentaţia care atestã eficienţa programelor de sprijin organizate de centru.





ADMINISTRARE SI MANAGEMENT

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Standardul 5 Locatia, resursele financiare si baza materiala
Centrul de resurse comunitare dispune de o locaţie accesibilã
pentru membrii comunitãţii, resurse financiare suficiente şi
o bazã materialã adecvatã, care îi asigurã funcţionarea la
randament optim şi permanenţa în comunitate.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rezultat Copiii şi familiile din comunitate au acces la servicii
comunitare de calitate, pe care le pot accesa în funcţie de
nevoile pe care aceştia le au.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Proceduri de implementare a standardului 5
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5.1. CRC este situat într-un loc accesibil pentru toţi membrii comunitãţii,
ţinând cont de mijloacele de transport şi distanţa faţã de alte
servicii comunitare pentru copil şi familie.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5.2. CRC este compartimentat şi dotat sau are acces, care este stipulat clar
în convenţiile de colaborare cu alte instituţii sau servicii, la o bazã
materialã şi echipamente care sã faciliteze accesibilitatea, lucrul în
condiţii optime cu beneficiarii, copii şi adulţi, precum şi derularea
activitãţilor menţionate în standardele minime obligatorii.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5.3. Fondurile alocate CRC de cãtre furnizorul de servicii (serviciul public
specializat pentru protecţia copilului, denumit în continuare SPSPC,
organismele private autorizate sau autoritãţile administraţiei publice
locale) sunt suficiente pentru îndeplinirea misiunii CRC, prevederilor
standardelor minime obligatorii şi a oricãror alte activitãţi derulate
de CRC în acord cu legislaţia în vigoare şi nevoile identificate în
comunitate.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5.4. Coordonatorul centrului are responsabilitatea de a asigura surse
suplimentare de finanţare, cu precãdere prin identificarea şi
mobilizarea resurselor comunitare, pentru asigurarea derulãrii
activitãţilor necesare în comunitate şi autosusţinerea pe termen
lung a CRC.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5.5. Coordonatorul centrului are responsabilitatea de a superviza utilizarea
fondurilor derulate de CRC.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



Indicatorii pentru Standardul 5


───────────────────────────────
(I)5.1.1. Membrii comunitãţii au diverse mijloace de acces la centru.
(I)5.1.2. Centrul este dotat cu facilitãţi pentru persoanele cu dizabilitãţi, conform legislaţiei în vigoare.
(I)5.2.1. Centrul dispune de compartimente adecvate scopului acestora, inclusiv sala de aşteptare cu materiale specifice jocului pentru copii, pentru desfãşurarea activitãţilor prevãzute în standardele minime obligatorii.
(I)5.2.2. Centrul are încheiate convenţii de colaborare cu alte instituţii sau servicii pentru utilizarea unor spaţii sau închirierea unor echipamente adecvate activitãţilor prevãzute în planul anual de acţiune şi standardele minime obligatorii.
(I)5.3-5.5. Bugetul anual al CRC.





──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Standardul 6 Management si administrare
Centrul de resurse comunitare dispune de un management şi o
administrare eficientã, care sã îi asigure o funcţionare
optimã, în acord cu misiunea sa.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rezultat Copiii şi familiile din comunitate beneficiazã de servicii de
calitate oferite de centrul de resurse comunitare, precum şi
de sprijinul acestuia pentru accesarea altor servicii de care
au nevoie la un moment dat.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Proceduri de implementare a standardului 6
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6.1. Coordonatorul centrului are responsabilitatea ca misiunea centrului
comunitar sã fie formulatã în scris, afişatã, cunoscutã şi promovatã
atât în cadrul centrului, cât şi în comunitate.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6.2. CRC are un regulament de ordine interioarã sau norme interne de
funcţionare, în funcţie de angajator, care reflectã spiritul valorilor
democratice de respect pentru drepturile copilului şi ale individului,
sunt avizate de coordonatorul centrului şi aduse la cunoştinţa
întregului personal.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6.3. CRC organizeazã o bazã de date pentru înregistrarea, monitorizarea şi
evaluarea propriilor activitãţi de prevenire, care este utilizatã conform
legislaţiei în vigoare, în ceea ce priveşte accesul la informaţii şi
asigurarea confidenţialitãţii informaţiilor cu privire la beneficiari.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6.4. În vederea îndeplinirii misiunii sale, CRC colaboreazã în reţea cu toate
serviciile şi programele comunitare, regionale şi naţionale de asistenţã
şi protecţie a copilului şi familiei.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6.5. CRC menţine permanent legãtura cu comunitatea în scopul ajustãrii
activitãţilor şi programelor curente si pentru iniţierea de noi
activitãţi şi programe în domeniul prevenirii A/N/E.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



Indicatorii pentru Standardul 6


────────────────────────────────
(I)6.1. Misiunea centrului este afişatã într-un loc adecvat, este cunoscutã de personalul centrului şi popularizatã prin mijloace specifice în comunitate (de exemplu, pliante, broşuri ş.a.).
(I)6.2. Regulamentul de ordine interioarã a centrului, respectiv normele interne de funcţionare, sunt disponibile şi cunoscute de cãtre personalul centrului.
(I)6.3.1. Baza de date a centrului este operaţionalã.
(I)6.3.2. CRC are un sistem clar de utilizare a bazei de date de cãtre personalul centrului în ceea ce priveşte accesul la informaţii şi asigurarea confidenţialitãţii pentru beneficiari.
(I)6.4. Numãrul anual de convenţii de colaborare între furnizorul de servicii al CRC şi alţi furnizori de servicii şi numãrul anual de programe în care CRC este implicat.
(I)6.5. CRC opereazã cu modalitãţi şi mijloace diverse pentru menţinerea legãturii permanente cu comunitatea, referitor la solicitãrile pentru servicii concrete, semnalarea unor nevoi sau situaţii legate de A/N/E etc. (de exemplu, serviciu telefonic destinat acestei probleme, cutie poştalã, cutii de colectare în diverse puncte din comunitate ş.a.).





──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Standardul 7 Planul anual de actiune
Centrul de resurse comunitare funcţioneazã în acord cu
prevederile unui plan anual de acţiune întocmit pe baza
prevederilor standardelor minime obligatorii şi a nevoilor
de prevenire identificate în comunitate.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rezultat Copiii şi familiile din comunitate beneficiazã de servicii de
calitate adecvate propriilor nevoi.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Proceduri de implementare a standardului 7
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
7.1. Coordonatorul centrului are obligaţia de a întocmi un plan anual de
acţiune pe baza prevederilor standardelor minime obligatorii şi cu
consultarea personalului de specialitate.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
7.2. Planul anual de acţiune al centrului va cuprinde cel puţin urmãtoarele:
a) tipul activitãţii, conform prevederilor standardelor minime
obligatorii, b) metodologia de evaluare a nevoilor iniţiale de
prevenire pentru fiecare activitate în parte, persoana responsabilã de
îndeplinirea activitãţii respective, d) perioada de derulare a
activitãţii respective şi e) resurse disponibile şi potenţiale.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
7.3. Planul anual de acţiune al centrului va fi revizuit periodic sau de
câte ori este nevoie, cu aprobarea coordonatorului de centru.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
7.4. CRC are obligaţia ca, înainte de derularea oricãrei activitãţi, sã
identifice nevoile de prevenire existente la nivelul comunitãţii, cu
privire la A/N/E, pe baza unei metodologii menţionate în planul anual
de acţiune.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



Indicatorii pentru Standardul 7


────────────────────────────────
(I)7.1. CRC dispune de un plan anual de acţiune întocmit de coodonatorul centrului şi semnat de personalul de specialitate consultat în aceastã privinţã.
(I)7.2. Conţinutul planului anual de acţiune este în acord cu prevederile standardelor minime obligatorii.
(I)7.3. Numãrul de revizuiri ale planului anual de acţiune efectuate pe parcursul unui an, aprobate de coodonatorul centrului.
(I)7.4. Nevoile identificate în comunitate şi metodologia utilizatã pentru una sau mai multe activitãţi cuprinse în planul anual de acţiune şi aflate în derulare.





RESURSE UMANE

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Standardul 8 Recrutarea si angajarea
Personalul centrului este selectat cu atenţie şi
responsabilitate prin intermediul unui proces de recrutare şi
angajare care se desfãşoarã în acord cu legislaţia în vigoare
şi rãspunde nevoilor centrului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rezultat Clienţii beneficiazã de servicii de calitate oferite de
personal calificat.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Proceduri de implementare a standardului 8
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8.1. Angajatorul este obligat sã angajeze personal calificat care sã rãspundã
prevederilor standardelor minime obligatorii şi planului anual de
acţiune. Dacã CRC funcţioneazã într-o zonã geograficã în care trãiesc
comunitãţi etnice minoritare, se recomandã ca în componenţa personalului
de specialitate sã existe şi profesionişti care vorbesc şi limba
minoritãţilor respective.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8.2. Procesul de recrutare şi angajare se înregistreazã şi coordonatorul
centrului are rol de decizie în cadrul procesului de selectare a
personalului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8.3. Angajatorul poate dispune de un anumit tip de personal care sã
deserveascã misiunii CRC fãrã a face parte din personalul propriu al
centrului, însã este obligat sã asigure angajarea personalului de
specialitate şi a voluntarilor.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8.4. Personalul de specialitate trebuie sã aibã studii socio-umane.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8.5. Coordonatorul serviciului trebuie sã aibã studii superioare socio-umane
şi experienţã de cel puţin doi ani în servicii pentru copil şi familie.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



Indicatorii pentru Standardul 8


────────────────────────────────
(I)8.1. Diplomele de studii şi alte acte care atestã calificarea personalului angajat.
(I)8.2. Procesul de recrutare şi angajare este conform legislaţiei în vigoare şi prevederilor standardelor minime obligatorii.
(I)8.3.-8.6. Organigrama, diplomele de studii, contractele de muncã, contractele de voluntariat, fişele de post. Se verificã în ce mãsurã conţinutul fişelor de post este cunoscut de cãtre angajaţi şi dacã sunt revizuite conform legislaţiei în vigoare.





──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Standardul 9 Numarul, pregatirea si formarea continua
Resursele umane ale centrului de resurse comunitare sunt
suficiente ca numãr, au pregãtirea corespunzãtoare şi abilitãţi
de a lucra în echipã multidisciplinarã şi în reţea
interinstituţionalã.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rezultat Copiii şi familiile din comunitate beneficiazã de servicii de
calitate şi personalizate din partea unor profesionişti bine
pregãtiţi, cu abilitãţi empatice şi de comunicare.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Proceduri de implementare a standardului 9
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
9.1. Numãrul personalului trebuie sã fie adecvat pentru îndeplinirea
activitãţilor prevãzute de standardele minime obligatorii şi planul
anual de acţiune. Stabilirea numãrului minim se face de cãtre angajator
împreunã cu coordonatorul centrului, se înregistreazã şi se revizuieşte
cel puţin anual.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
9.2. La angajare, în lipsa unei formãri iniţiale în domeniul protecţiei
copilului împotriva abuzului, neglijãrii şi exploatãrii, fiecare
profesionist, inclusiv coordonatorul centrului, beneficiazã de formare
în acest domeniu, asiguratã din bugetul angajatorului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
9.3. Fiecare angajat al centrului, inclusiv coodonatorul acestuia, beneficiazã
de cel puţin 42 de ore pe an de formare continuã în domeniul protecţiei
copilului împotriva abuzului, neglijãrii şi exploatãrii copilului sau
domenii conexe, asigurate din bugetul angajatorului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
9.4. Educaţia permanentã a personalului de specialitate, precum şi formarea
profesionalã continuã pentru toţi angajaţii centrului vor fi promovate,
sprijinite şi înregistrate de cãtre coodonatorul centrului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
9.5. Voluntarii centrului acţioneazã în baza unor contracte clare, în acord
cu legislaţia în vigoare.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
9.6. CRC are obligaţia sã asigure un numãr minim de 14 ore de formare pentru
voluntari, înainte de începerea activitãţilor acestora.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
9.7. Formarea profesionalã continuã a voluntarilor va fi promovatã,
sprijinitã şi înregistratã de cãtre coodonatorul centrului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
9.8. La angajare, în lipsa unei pregãtiri în domeniul managementului
serviciilor sociale, coordonatorul centrului beneficiazã de formare
în acest domeniu, asiguratã din bugetul angajatorului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
9.9. Coordonatorul centrului beneficiazã anual de cel puţin 21 de ore de
formare în domeniul managementului de servicii, asigurate din bugetul
angajatorului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
9.10. Educaţia permanentã şi formarea profesionalã continuã a angajaţilor
se realizeazã conform legislaţiei în vigoare, prin intermediul
cursurilor organizate în cadrul sistemului educaţional, sanitar şi al
formãrii profesionale a adulţilor.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



Indicatorii pentru Standardul 9


───────────────────────────────
(I)9.1.1. Numãrul personalului este adecvat activitãţilor din standardele minime obligatorii şi planul anual de acţiune şi înregistrat.
(I)9.1.2. Numãrul personalului este revizuit anual şi coordonatorul participã la întocmire şi revizuire.
(I)9.2.-(I)9.9. Dosarul personal al fiecãrui angajat, inclusiv a coordonatorului şi a voluntarilor, cuprinde documentele prevãzute de legislaţia în vigoare, inclusiv certificatele de absolvire a cursurilor de formare iniţialã şi continuã prevãzute de standardele minime obligatorii.
(I)9.10. Certificatele de absolvire cu recunoaştere naţionalã şi cele cu recunoaştere din partea angajatorului. În cazul celor din urmã se verificã modalitatea de desfãşurare a programului de formare, utilizând criteriile existente în legislaţia de formare profesionalã a adultului.





──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Standardul 10 Supervizare
Centrul de resurse comunitare dispune de un sistem eficient
de supervizare al resurselor umane care permite funcţionarea
serviciului la randament optim şi permanenta serviciului în
comunitate.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rezultat Personalul este motivat şi performant, asigurând servicii de
calitate pentru clienţi.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Proceduri de implementare a standardului 10
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
10.1. Şedinţele de supervizare a personalului au loc periodic - cel puţin
o datã pe sãptãmânã - sau de câte ori este nevoie şi sunt înregistrate.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
10.2. Şedinţele de supervizare se desfãşoarã individual şi în echipã.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
10.3. Coordonatorul centrului are obligaţia de asigura supervizarea internã
şi externã a personalului de specialitate.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
10.4. Supervizarea voluntarilor este asiguratã de personalul de specialitate
cu experienţã desemnat de coordonatorul centrului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
10.5. Angajatorul are obligaţia de a asigura supervizarea coordonatorului
centrului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
10.6. Supervizarea este asiguratã de specialişti cu studii superioare
socio-umane cu pregãtire în supervizare sau experienţã de cel puţin
doi ani în servicii pentru copil şi familie. Dacã CRC are angajaţi
consilieri pentru activitãţile de sprijin pentru copil şi familie,
precum şi pentru activitãţile de prevenire terţiarã, supervizarea
acestora se realizeazã de cãtre specialişti cu studii superioare
socio-umane cu experienţã de cel puţin doi ani în consiliere în
plus fatã de persoanele pentru care se asigurã supervizarea.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



Indicatorii pentru Standardul 10


─────────────────────────────────
(I)10.1. Numãrul mediu lunar şi anual de şedinţe de supervizare a personalului.
(I)10.2-10.5. Numãrul mediu lunar şi anual de supervizãri individuale şi de grup pentru personalul de specialitate, voluntarii şi coordonatorul serviciului.
(I)10.6. Documentele înregistrate referitoare la supervizare.






ACTIVITATEA IN RETEAUA DE INTERVENTIE

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Standardul 11 Centrul de resurse comunitare colaboreazã permanent cu
profesioniştii, autoritãţile administraţiei locale şi
serviciile de specialitate din cadrul reţelei de intervenţie
în situaţiile de abuz, neglijare şi exploatare a copilului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rezultat Copiii şi familiile acestora beneficiazã de sprijinul şi
serviciile centrului de resurse comunitare în vederea
reabilitãrii şi reintegrãrii în comunitate.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Proceduri de implementare a standardului 11
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
11.1. Activitatea în reţeaua inter-instituţionalã de intervenţie pentru
situaţiile de abuz, neglijare şi exploatare a copilului se desfãşoarã
în conformitate cu metodologia CRC întocmitã în baza prevederilor
standardelor minime obligatorii prezente şi a ghidului metodologic
pentru intervenţia şi prevenirea în echipã multidisciplinarã şi în
reţea în situaţiile de A/N/E.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
11.2. Personalul CRC care are suspiciunea sau identificã situaţii de A/N/E
în comunitate trebuie sã semnaleze aceste cazuri autoritãţilor
abilitate (SPSPC, poliţie, serviciul public de asistenţã socialã de
la nivelul consiliilor locale ale municipiilor, oraşelor şi sectoarelor
municipiului Bucureşti, parchet), conform legislaţiei în vigoare.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
11.3. Personalul de specialitate din centru asigurã evaluarea iniţialã a
situaţiei A/N/E pe care o semnaleazã la SPSPC şi rezultatele acesteia
le consemneazã în fişa de semnalare obligatorie şi evaluare iniţialã,
pe care o transmite la SPSPC în termen maxim de 48 de ore de la data
evaluãrii iniţiale, respectiv 24 de ore de la completarea acesteia,
în vederea alcãtuirii evidenţei primare a acestor situaţii şi
coordonarea intervenţiei.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
11.4. Personalul de specialitate din centru poate participa la evaluarea
detaliatã a cazurilor pe care le semnaleazã, la solicitarea SPSPC,
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
11.5. Personalul de specialitate din centru asigurã evaluarea iniţialã sau
participã la evaluarea detaliatã a altor cazuri A/N/E, inclusiv
situaţii de urgenţã, din comunitatea în care activeazã centrul, la
solicitarea SPSPC. Evaluarea iniţialã a situaţiilor de urgenţã se
realizeazã şi la solicitarea consilierilor din cadrul telefonului
copilului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
11.6. CRC desfãşoarã activitãţi de prevenire terţiarã pentru cazurile pe
care le semnaleazã, la solicitarea SPSPC, în acord cu resursele umane,
financiare şi materiale disponibile.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
11.7. CRC este obligat sã-şi organizeze un sistem de monitorizare şi evaluare
a cazurilor de A/N/E pe care le semnaleazã autoritãţilor abilitate,
inclusiv a activitãţilor de prevenire terţiarã, cu respectarea
confidenţialitãţii referitoare la cazurile respective.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
11.8. Monitorizarea şi evaluarea cazurilor de A/N/E se realizeazã în
conformitate cu prevederile ghidului metodologic pentru intervenţia
şi prevenirea în echipã multidisciplinarã şi în reţea în situaţiile
de A/N/E şi ale standardelor minime obligatorii pentru managementul
de caz în domeniul protecţiei copilului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
11.9. Toţi angajaţii CRC, precum şi profesioniştii care intervin în
activitatea centrului la un moment dat, semneazã contracte de
confidenţialitate privind informaţiile despre clienţii centrului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────




Indicatorii pentru Standardul 11


────────────────────────────────
(I)11.1. Metodologia CRC este disponibilã şi cunoscutã de personalul centrului.
(I)11.1.2. Numãrul anual de convenţii de colaborare cu instituţiile şi serviciile din reţeaua de intervenţie.
(I)11.2. Numãrul anual de cazuri semnalate cãtre autoritãţile abilitate: numãrul total şi pe categoriile menţionate în standardele minime obligatorii (SPSPC, poliţie, serviciul public de asistenţã socialã de la nivelul consiliilor locale ale municipiilor, oraşelor şi sectoarelor municipiului Bucureşti, parchet).
(I)11.3. Numãrul anual de fişe de semnalare obligatorie şi evaluare iniţialã transmise la SPSPC.
(I)11.4. Numãrul anual de cazuri evaluate detaliat de cãtre personalul de specialitate al centrului din cadrul celor semnalate de centru.
(I)11.5.1. Numãrul anual de cazuri evaluate iniţial de cãtre personalul de specialitate al centrului, la solicitarea SPSPC.
(I)11.5.2. Numãrul anual de cazuri evaluate detaliat de cãtre personalul de specialitate al centrului, la solicitarea SPSPC.
(I)11.5.3. Numãrul anual de cazuri evaluate iniţial de cãtre personalul de specialitate al centrului, la solicitarea SPSPC şi telefonului copilului.
(I)11.6. Numãrul anual de activitãţi de prevenire terţiarã realizate de cãtre personalul de specialitate al centrului din cadrul celor semnalate de centru şi la solicitarea SPSPC.
(I)11.7.1. Existenţa unui sistem operaţional de monitorizare şi evaluare a cazurilor A/N/E pe care le semnaleazã, inclusiv a activitãţilor de prevenire terţiarã şi face dovada cã acest sistem asigurã confidenţialitatea cu privire la cazurile respective.
(I)11.7.2. Numãrul anual de cazuri monitorizate de cãtre personalul de specialitate al centrului din cadrul celor semnalate de centru cãtre autoritãţile abilitate.
(I)11.8. Metodologia centrului.
(I)11.9. Contractele de confidenţialitate.

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016