Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   STANDARDE MINIME OBLIGATORII din 16 decembrie 2003  privind Centrul de consiliere pentru copilul abuzat, neglijat si exploatat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

STANDARDE MINIME OBLIGATORII din 16 decembrie 2003 privind Centrul de consiliere pentru copilul abuzat, neglijat si exploatat

EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PROTECTIA DREPTURILOR COPILULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 52 din 22 ianuarie 2004


Centrul de consiliere pentru copilul abuzat, neglijat şi exploatat, denumit în continuare CC, este un serviciu pentru protecţia copilului, care are drept misiune susţinerea emoţionalã, prelucrarea traumei şi a consecinţelor acesteia, precum şi capacitarea clienţilor pentru obţinerea schimbãrilor necesare adaptãrii la mediul de viatã.
Clienţii acestui serviciu de specialitate pot fi:
▄'5f Copiii expuşi situaţiilor de abuz, neglijare şi exploatare - copii în situaţii de risc sau copii victime;
▄'5f Pãrintele protector - pãrintele care nu este autorul unor acţiuni de abuz, neglijare sau exploatare a copilului;
▄'5f Membrii familiei acestor copii, inclusiv ai familiei lãrgite şi pãrintele care aplicã metode şi practici abuzive de disciplinare şi educare a copilului;
▄'5f Persoana de îngrijire - altã persoanã decât pãrinţii care are responsabilitatea creşterii şi îngrijirii copilului, de exemplu asistentul maternal profesionist;
▄'5f Agresorul - persoana care se aflã în urmãrire penalã sau este condamnat pentru infracţiuni corespunzãtoare faptelor de abuz, neglijare şi exploatare.
▄'5f Reprezentantul legal al copilului;
Clienţii se pot adresa în mod direct acestui serviciu sau prin referire din partea serviciului public specializat pentru protecţia copilului, denumit în continuare SPSPC, şi/sau prin hotãrâre a comisiei pentru protecţia copilului.
Standardele prezente sunt complementare cu urmãtoarele documente:
1. Standardele minime obligatorii pentru telefonul copilului;
2. Standardele minime obligatorii pentru centrul de resurse comunitare pentru prevenirea abuzului, neglijãrii şi exploatãrii copilului;
3. Ghidul metodologic pentru intervenţia şi prevenirea în echipã multidisciplinarã şi în reţea în situaţiile de abuz, neglijare şi exploatare a copilului.
Standardele sunt grupate pe urmãtoarele arii de interes:
Informare şi relaţii cu comunitatea
1. Activitãţi de informare
Consilierea clienţilor
2. Planul personalizat de consiliere
3. Activitatea de consiliere
4. Consilierea agresorului
Administrare şi management
5. Locaţia, resursele financiare şi baza materialã
6. Proceduri
Resurse umane
7. Recrutarea şi angajarea
8. Numãrul, pregãtirea şi formarea continuã
9. Supervizare
Activitatea în reţeaua de intervenţie
10. Activitatea în reţeaua de intervenţie



INFORMARE SI RELATII CU COMUNITATEA

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Standardul 1 Activitati de informare
Centrul de consiliere dezvoltã activitãţi de informare şi
promovare a serviciilor oferite în interesul superior al
copiilor expuşi la abuz, neglijare şi exploatare.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rezultat Comunitatea este informatã şi implicatã în soluţionarea
cazurilor de abuz, neglijare şi exploatare a copiilor.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Proceduri de implementare a standardului l
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1.1. CC realizeazã materiale promoţionale pentru copii, pãrinţi, profesionişti
şi alţi membrii ai comunitãţii, care conţin informaţii relevante despre
rolul sãu în comunitate, accesarea şi modul de funcţionare.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1.2. CC sprijinã realizarea anualã de campanii de informare, educare şi
comunicare a comunitãţii cu privire la problema abuzului, neglijãrii şi
exploatãrii copilului, denumitã în continuare A/N/E.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1.3. CC publicã date relevante in mass-media, în mod periodic. Conţinutul
materialelor fãcute public este avizat în prealabil de coordonatorul
serviciului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1.4. Coordonatorul serviciului se asigurã cã, în mediatizarea cazurilor, se
respectã legislaţia în vigoare cu privire la protecţia copilului în
relaţia cu mass-media şi prevederile standardelor minime obligatorii
prezente cu privire la confidenţialitatea datelor despre clienţi.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



Indicatori pentru Standardul 1


───────────────────────────────
(I)1.1.1. CC dispune de materiale promoţionale (de exemplu, pliante, broşuri).
(I)1.1.2. Conţinutul materialelor promoţionale este adecvat grupului ţintã (de exemplu, copii, pãrinţi, profesionişti, mass-media).
(I)1.2. Numãrul anual de campanii de informare, educare şi comunicare la a cãror organizare a participat CC.
(I)1.3.1. Numãrul anual de articole publicate care conţin date relevante din activitatea CC.
(I)1.3.2. Conţinutul materialelor publicate, care trebuie sã poarte semnãtura coordonatorului serviciului.
(I)1.4. Coordonatorul CC şi personalul de specialitate cunosc legislaţia în vigoare în acest domeniu.






PLANUL PERSONALIZAT DE CONSILIERE

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Standardul 2 Planul personalizat de consiliere
Pe baza informaţiilor rezultate din evaluarea iniţialã şi
detaliatã a cazului de abuz, neglijare şi exploatare a
copilului, consilierul responsabil întocmeşte un plan
personalizat de consiliere pentru copil şi, dupã caz, pentru
persoanele implicate în cazul respectiv.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rezultat Clienţii beneficiazã de intervenţie personalizatã în cel mai
scurt timp de la luarea în evidenţã a cazului de cãtre centrul
de consiliere.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Proceduri de implementare a standardului 2
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2.1. Consilierul responsabil întocmeşte pentru fiecare client în parte un
plan personalizat de consiliere, denumit în continuare PPC, care este
avizat de coordonatorul CC. PPC se elaboreazã pentru copil şi toate
celelalte persoane implicate în cazul respectiv de A/N/E, planurile din
urmã fiind anexe ale PPC pentru copil.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2.2. În elaborarea şi implementarea PPC se urmãresc cu prioritate urmãtoarele
principii: securizarea copilului, diminuarea consecinţelor şi evitarea
expunerii lui la un nou abuz.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2.3. Consilierul se asigurã de consultarea şi implicarea activã a copilului
în procesul de elaborare, luare a deciziilor şi implementare a PPC,
adecvat gradului sãu de maturitate, precum şi a familiei sale, a
pãrintelui protector sau, dupã caz, a persoanei de îngrijire şi/sau a
reprezentantului sãu legal.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2.4. Toate obiectivele cuprinse în PPC sunt aduse la cunoştinţa copilului
într-un mod accesibil nivelului sãu de înţelegere şi familiei acestuia
sau, în lipsa acesteia, persoanei de îngrijire şi reprezentantului legal.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2.5. PPC este revizuit atunci când obiectivele terapeutice nu mai corespund
nevoilor clientului şi acest lucru este consemnat în registrul de
consiliere şi fişa individualã de consiliere.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2.6. Consilierul responsabil trebuie sã trimitã managerului de caz din cadrul
SPSPC în mod periodic - cel puţin lunar sau de câte ori este necesar
- rapoarte referitoare la atingerea obiectivelor cuprinse în planul de
servicii, precum şi despre orice modificare survenitã în planul
personalizat de consiliere şi cu privire la situaţia copilului.
Rapoartele se întocmesc dupã un protocol unic avizat de directorul
SPSPC. Planul de servicii este întocmit de echipa multidisciplinarã
constituita la iniţiativa managerului de caz.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2.7. Managerul de caz din cadrul SPSPC, la rândul sãu, este obligat sã aducã
la cunoştinţa membrilor echipei multidisciplinare orice modificare
survenitã în situaţia copilului care afecteazã atingerea obiectivelor
cuprinse în planul de servicii şi care pot afecta inclusiv planurile de
intervenţie, respectiv şi planul personalizat de consiliere.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2.8. Dupã încheierea activitãţii de consiliere, consilierul responsabil
asigurã monitorizarea cazului pentru o perioadã de cel puţin 6 luni.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



Indicatorii pentru Standardul 2


───────────────────────────────
(I)2.1. Numãrul mediu lunar şi numãrul anual de planuri personalizate de consiliere şi confruntarea cu registrul de consiliere al centrului.
(I)2.5. Verificarea registrului de consiliere şi a fişelor individuale de consiliere.
(I)2.6.-2.8. Metodologia centrului de consiliere şi convenţia de colaborare cu SPSPC.





──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Standardul 3 Activitati de informare
Consilierea realizatã în cazurile de abuz, neglijare şi
exploatare a copilului este parte a planului de servicii
întocmit de echipa multidisciplinarã constituitã la iniţiativa
managerului de caz din cadrul serviciului specializat pentru
protecţia copilului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rezultat Clienţii beneficiazã de servicii specializate de consiliere
individualã şi/sau de grup.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Proceduri de implementare a standardului 3
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3.1. Consilierea va fi iniţiatã în maxim 72 de ore de la înregistrarea cazului
în registrul de consiliere, luând în considerare gravitatea situaţiei şi
numãrul de cazuri active per consilier.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3.2. Activitatea de consiliere se desfãşoarã individual şi/sau în grup într-un
spaţiu special amenajat şi securizant pentru client, iar durata unei
sesiuni de consiliere este de maxim 45 de minute.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3.3. Consilierea este o activitate planificatã, cu obiective specifice, care
în cazul celei de grup sunt negociate cu clienţii.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3.4. Consilierea se face pe baza unui contract cu familia, al cãrui model, dar
şi conţinut particularizat pentru fiecare caz în parte sunt avizate de
coordonatorul CC. Modelul menţionat se adapteazã dupã cel recomandat în
ordinul secretarului de stat al Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia
Copilului şi Adopţie, ministrului educaţiei şi cercetãrii, ministrului
sãnãtãţii şi familiei şi preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru
Persoanele cu Handicap nr. 18/3.989/416/142 privind aprobarea ghidului
metodologic pentru evaluarea copiilor cu dizabilitãţi şi încadrarea
într-un grad de handicap.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3.5. Pe tot parcursul activitãţii de consiliere, copiii care au împlinit
vârsta de 10 ani, precum şi familia sau, dupã caz, pãrintele protector
sau reprezentantul legal al copilului au acces la datele din dosarul de
consiliere a copilului, numai dacã acest lucru nu contravine interesului
superior al acestuia. În situaţia în care unele date din dosar pot pune
în pericol securitatea şi dezvoltarea copilului, coodonatorul CC poate
decide restricţionarea accesului persoanelor menţionate anterior la
aceste date, pe o perioadã determinatã de timp şi acest fapt se
consemneazã de cãtre consilierul responsabil în dosarul de consiliere a
copilului împreunã cu motivaţia acestui fapt.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3.6. Datele din dosarul de consiliere a copilului sunt confidenţiale şi nu
pot fi dezvãluite altor profesionişti care nu fac parte din echipa
multidisciplinarã, cu excepţia prevederilor din codul de procedurã
penalã.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



Indicatorii pentru Standardul 3


───────────────────────────────
(I)3.1-3.2. Verificarea registrului de consiliere.
(I)3.2.1. Numãrul mediu lunar şi numãrul anual de sesiuni de consiliere cu copiii.
(I)3.2.2. Numãrul mediu lunar şi numãrul anual de sesiuni de consiliere cu familiile.
(I)3.2.3. Numãrul mediu lunar şi numãrul anual de sesiuni de consiliere cu pãrinţii protectori.
(I)3.3.4. Numãrul mediu lunar şi numãrul anual de sesiuni de consiliere cu persoanele de îngrijire.
(I)3.3.5. Numãrul mediu lunar şi numãrul anual de sesiuni de consiliere cu agresorii.
(I)3.3.1. Numãrul mediu lunar şi numãrul anual de sesiuni de consiliere individualã.
(I)3.3.2. Numãrul mediu lunar şi numãrul anual de sesiuni de consiliere de grup.
(I)3.4. Planurile personalizate de consiliere sunt semnate de clienţi.
(I)3.5. Contractele cu familia.
(I)3.6. Numãrul mediu lunar şi numãrul anual de cazuri în care accesul la unele date din dosarul de consiliere a copilului a fost restricţionat temporar de cãtre coordonatorul CC.





──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Standardul 4 Consilierea agresorului
Centrul de consiliere pentru copilul abuzat, neglijat şi
exploatat oferã sau asigurã accesul la servicii de consiliere
pentru agresori.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rezultat Agresorii au acces la servicii de consiliere în vederea
responsabilizãrii pentru situaţiile de abuz, neglijare şi
exploatare a copilului şi schimbãrii comportamentelor şi
practicilor abuzive.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Proceduri de implementare a standardului 4
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4.1. Managerul de caz din cadrul SPSPC iniţiazã demersurile necesare pentru
realizarea evaluãrii şi consilierii agresorului. Evaluarea şi
consilierea agresorului au loc cu consimţãmântul scris acestuia sau la
solicitarea instanţei şi se realizeazã de cãtre personal de specialitate
pregãtit în acest sens.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4.2. CC informeazã agresorul cu privire la serviciile de consiliere
disponibile în cadrul centrului sau oferite de alţi furnizori de
servicii.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4.3. Înainte de începerea consilierii propriu-zise, agresorul trebuie evaluat
din punct de vedere psihologic. Evaluarea este efectuatã de un
profesionist din cadrul echipei multidisciplinare constituitã la
iniţiativa managerului de caz din cadrul SPSPC sau, în lipsa acestuia,
de cãtre consilierul responsabil din cadrul CC. În prima situaţie,
managerul de caz este obligat sã transmitã o copie a acestei evaluãri
consilierului responsabil cu consilierea agresorului, iar acesta din
urmã sã colaboreze cu consilierul responsabil din cadrul CC cu
întocmirea PPC pentru copil.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4.4. Consilierul responsabil trebuie sã identifice factorii de risc imediat
din partea agresorului pe baza unor instrumente de evaluare a riscului
avizate de directorul SPSPC.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4.5. Consilierea agresorului se desfãşoarã într-un spaţiu şi în condiţii
securizante pentru consilier, conform deciziei instanţei.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4.6. Consilierea de grup în cazul agresorului se realizeazã în prezenţa unui
consilier cu experienţã de cel puţin de 3 ani în servicii de probaţiune.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4.7. Pe tot parcursul consilierii agresorului, consilierul responsabil ia
mãsurile necesare pentru ca agresorul sã nu se întâlneascã cu copilul.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



Indicatorii pentru Standardul 4


───────────────────────────────
(I)4.1. Consimţãmintele scrise din partea agresorilor şi solicitãrile instanţei pentru consilierea agresorilor.
(I)4.3. Fişele de evaluare psihologicã a agresorului, parte din dosarul copilului.
(I)4.4. Fişele de evaluare a riscului, parte din dosarul copilului.
(I)4.5. Metodologia centrului de consiliere prevede condiţiile şi procedurile în situaţia consilierii agresorilor.
(I)4.6. Contractele de muncã.





ADMINISTRARE SI MANAGEMENT

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Standardul 5 Locatia, resursele financiare si baza materiala
Centrul de consiliere pentru copilul abuzat, neglijat şi
exploatat dispune de o locaţie accesibilã pentru membrii
comunitãţii, resurse financiare suficiente şi o bazã materialã
adecvatã, care îi asigurã funcţionarea la randament optim şi
permanenta în comunitate.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rezultat Copiii şi familiile din comunitate au acces la un serviciu de
specialitate în funcţie de nevoile identificate.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Proceduri de implementare a standardului 5
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5.1. CC este situat într-un loc accesibil pentru toţi membrii comunitãţii,
ţinând cont de mijloacele de transport şi distanţa faţã de alte servicii
comunitare pentru copil şi familie.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5.2. CC este compartimentat şi dotat cu o bazã materialã şi echipamente care
sã faciliteze accesibilitatea, lucrul în condiţii optime cu beneficiarii,
copii şi adulţi, comunicarea şi lucrul în echipã multidisciplinarã,
camerã cu oglindã dublã, specialã pentru vedere unidirecţionalã,
înregistrarea audio-video a interviurilor cu copiii, precum şi
derularea altor activitãţi menţionate în standardele minime obligatorii.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5.3. Fondurile alocate CC de cãtre furnizorul de servicii (SPSPC, organismele
private autorizate sau autoritãţile administraţiei publice locale) sunt
suficiente pentru îndeplinirea misiunii CC şi prevederilor standardelor
minime obligatorii prezente, inclusiv asigurarea fondurilor necesare
pentru intervenţia profesioniştilor cu experienţã în consilierea de grup
a agresorilor şi pentru supervizarea externã a consilierilor.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5.4. Coordonatorul centrului are responsabilitatea de a asigura surse
suplimentare de finanţare, cu precãdere prin identificarea şi mobilizarea
resurselor comunitare, pentru asigurarea derulãrii activitãţilor necesare
în comunitate şi autosusţinerea pe termen lung a CC.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5.5. Coordonatorul centrului are responsabilitatea de a superviza utilizarea
fondurilor derulate de CC.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5.6. Angajatorul se asigurã cã CC dispune de toate autorizaţiile necesare,
conform legislaţiei în vigoare, inclusiv cele din cadrul sistemului de
sãnãtate pentru furnizarea de servicii medicale şi conexe.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5.7. CC poate oferi servicii de psihoterapie cu respectarea legislaţiei
sistemului de sãnãtate în vigoare, inclusiv referitoare la autorizare
şi pregãtirea personalului de specialitate.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



Indicatorii pentru Standardul 5


────────────────────────────────
(I)5.1.1. Membrii comunitãţii au diverse mijloace de acces la centru.
(I)5.1.2. Centrul este dotat cu facilitãţi pentru persoanele cu dizabilitãţi, conform legislaţiei în vigoare.
(I)5.2. Centrul dispune de compartimente adecvate scopului acestora, inclusiv de salã de aşteptare cu materiale specifice jocului pentru copii, pentru desfãşurarea activitãţilor prevãzute în standardele minime obligatorii.
(I)5.3.-5.5. Bugetul anual al CC.
(I)5.6. Autorizaţiile centrului.
(I)5.7. Metodologia, autorizãrile, dosarul personal al psihoterapeuţilor angajaţi ai CC.





──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Standardul 6 Proceduri
Centrul de consiliere pentru copilul abuzat, neglijat şi
exploatat dispune de un set de proceduri care sã îi asigure
funcţionarea în conformitate cu standardele minime obligatorii.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rezultat Clienţii centrului de consiliere beneficiazã de servicii de
calitate, în condiţii de siguranţã şi confidenţialitate.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Proceduri de implementare a standardului 6
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6.1. Coordonatorul CC are responsabilitatea ca misiunea centrului sã fie
formulatã în scris, afişatã, cunoscutã şi promovatã atât în cadrul
serviciului, cât şi în comunitate.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6.2. CC are un regulament de ordine interioarã sau norme interne de
funcţionare, în funcţie de angajator, care reflectã spiritul valorilor
democratice de respect pentru drepturile copilului şi ale individului,
sunt avizate de coordonatorul CC şi aduse la cunoştinţa întregului
personal
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6.3. Funcţionarea CC se realizeazã în baza unei metodologii avizatã de
coordonatorul centrului şi întocmitã conform prevederilor standardelor
minime obligatorii şi ghidului metodologic privind intervenţia şi
prevenirea în echipã multidisciplinarã şi în reţea în situaţiile
de A/N/E.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6.4. Coordonatorul CC repartizeazã cazurile luate în evidenţã fie în urma
solicitãrilor directe, fie referite de SPSPC.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6.5. Solicitãrile directe se pot face fie de cãtre familia copilului,
pãrintele protector sau, în lipsa acestora, de cãtre persoana de
îngrijire sau reprezentantul legal, fie de cãtre copilul însuşi. În
aceastã situaţie, consilierul responsabil are obligaţia de a evalua
iniţial cazul şi dacã are suspiciunea sau identificã situaţii de A/N/E
trebuie sã semnaleze aceste cazuri autoritãţilor abilitate (SPSPC,
poliţie, serviciul public de asistenţã socialã de la nivelul consiliilor
locale ale municipiilor, oraşelor şi sectoarelor municipiului Bucureşti,
parchet), conform legislaţiei în vigoare.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6.6. Referirea se face de cãtre managerul de caz din cadrul SPSPC atunci când
serviciul de consiliere face parte din planul de servicii realizat de
echipa multidisciplinarã.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6.7. Coordonatorul CC repartizeazã cazurile astfel încât un consilier sã nu
fie implicat în mai mult de 12 de cazuri active A/N/E concomitent.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6.8. CC deţine o bazã de date pentru înregistrarea, monitorizarea şi evaluarea
propriilor activitãţi, care este utilizatã conform legislaţiei în
vigoare, în ceea ce priveşte accesul la informaţii şi asigurarea
confidenţialitãţii informaţiilor cu privire la clienţi.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6.9. Toţi consilierii angajaţi ai CC, precum şi profesioniştii care intervin
în activitatea centrului la un moment dat semneazã contracte de
confidenţialitate privind informaţiile despre clienţii centrului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



Indicatorii pentru Standardul 6


────────────────────────────────
(I)6.1. Misiunea centrului este afişatã într-un loc adecvat, este cunoscutã de personalul centrului şi popularizatã prin mijloace specifice în comunitate (de exemplu, pliante, broşuri ş.a.).
(I)6.2. Regulamentul de ordine interioarã a centrului, respectiv normele interne de funcţionare, sunt disponibile şi cunoscute de cãtre personalul centrului.
(I)6.3. Metodologia de funcţionare a CC este disponibilã şi cunoscutã de cãtre personalul centrului şi profesioniştii cu care se lucreazã în reţeaua de intervenţie.
(I)6.4.1. Numãrul mediu lunar şi numãrul anual de solicitãri directe.
(I)6.4.2. Numãrul mediu lunar şi numãrul anual de referiri din partea SPSPC.
(I)6.5. Numãrul mediu lunar şi numãrul anual de cazuri semnalate cãtre autoritãţile abilitate: numãrul total şi pe categoriile menţionate în standardele minime obligatorii (SPSPC, poliţie, serviciul public de asistenţã socialã de la nivelul consiliilor locale ale municipiilor, oraşelor şi sectoarelor municipiului Bucureşti, parchet).
(I)6.7. Verificarea încãrcãturii de cazuri.
(I)6.8.1. Baza de date a centrului este operaţionalã.
(I)6.8.2. CC are un sistem clar de utilizare a bazei de date de cãtre personalul centrului în ceea ce priveşte accesul la informaţii şi asigurarea confidenţialitãţii pentru clienţi.
(I)6.9. Contractele de confidenţialitate.






RESURSE UMANE

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Standardul 7 Recrutarea si angajarea
Personalul centrului de consiliere pentru copilul abuzat,
neglijat şi exploatat este selectat cu atenţie şi
responsabilitate prin intermediul unui proces de recrutare şi
angajare care se desfãşoarã in acord cu legislaţia în vigoare
şi rãspunde nevoilor centrului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rezultat Clienţii beneficiazã de servicii de calitate oferite de
personal calificat.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Proceduri de implementare a standardului 7
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
7.1. Angajatorul este obligat sã angajeze personal calificat care sã rãspundã
prevederilor standardelor minime obligatorii. Dacã CC funcţioneazã
într-o zonã geograficã în care trãiesc comunitãţi etnice minoritare,
se recomandã ca în componenţa echipei de consilieri din cadrul CC sã
existe şi profesionişti care vorbesc limba minoritãţilor respective.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
7.2. Procesul de recrutare şi angajare se înregistreazã şi coordonatorul CC
are rol de decizie în cadrul procesului de selectare a personalului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
7.3. Angajatorul poate dispune de un anumit tip de personal care sã
deserveascã misiunii CC fãrã a face parte din personalul propriu al
centrului, însã este obligat sã asigure angajarea personalului de
specialitate şi a voluntarilor.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
7.4. Personalul de specialitate este reprezentat de consilieri, care trebuie
sã aibã studii superioare de asistenţã socialã sau psihologie şi
experienţã de cel puţin un an în domeniul protecţiei copilului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
7.5. Coordonatorul centrului trebuie sã aibã studii superioare socio-umane
şi experienţã de cel puţin doi ani în servicii pentru copil şi familie.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



Indicatorii pentru Standardul 7


───────────────────────────────
(I)7.1. Diplomele de studii şi alte acte care atestã calificarea personalului angajat.
(I)7.2. Procesul de recrutare şi angajare este conform legislaţiei în vigoare şi prevederilor standardelor minime obligatorii.
(I)7.3.- (I)7.7. Organigrama, diplomele de studii, contractele de muncã, contractele de voluntariat, fişele de post. Se verificã în ce mãsurã conţinutul fişelor de post este cunoscut de cãtre angajaţi şi dacã sunt revizuite conform legislaţiei în vigoare.





──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Standardul 8 Numarul, pregatirea si formarea continua
Resursele umane ale centrului de consiliere pentru copilul
abuzat, neglijat şi exploatat sunt suficiente ca numãr, au
pregãtirea corespunzãtoare şi abilitãţi de a lucra în echipã
multidisciplinarã şi în reţea inter-instituţionalã.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rezultat Copiii şi familiile din comunitate beneficiazã de servicii de
calitate şi personalizate din partea unor profesionişti bine
pregãtiţi, cu abilitãţi empatice şi de comunicare.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Proceduri de implementare a standardului 8
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8.1. Numarul personalului trebuie sã fie adecvat pentru îndeplinirea
activitãţilor prevãzute de standardele minime obligatorii. Stabilirea
numãrului minim se face de cãtre angajator împreunã cu coordonatorul
centrului, se înregistreazã şi se revizuieşte cel puţin anual.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8.2. La angajare, în lipsa unei formãri iniţiale în domeniul protecţiei
copilului împotriva abuzului, neglijãrii şi exploatãrii, fiecare
profesionist, inclusiv coordonatorul centrului, beneficiazã de formare
în acest domeniu, asiguratã din bugetul angajatorului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8.3. În cel mai scurt timp de la angajare, în lipsa unei formãri privind
tehnicile specifice de lucru cu copiii expuşi A/N/E şi cu familia
acestora, consilierii beneficiazã de cel puţin 60 de ore de curs în acest
domeniu, care sunt asigurate din bugetul angajatorului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8.4. In cel mai scurt timp de la angajare, în lipsa unei formãri privind
tehnicile specifice de lucru cu agresorii, personalul de specialitate
care asigurã consilierea agresorilor trebuie sã beneficieze de cel
puţin 90 de ore de curs în acest domeniu, care sunt asigurate din
bugetul angajatorului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8.5. Fiecare angajat al centrului, inclusiv coodonatorul acestuia,
beneficiazã de cel puţin 42 de ore pe an de formare continuã în
domeniul protecţiei copilului împotriva abuzului, neglijãrii şi
exploatãrii copilului sau domenii conexe, asigurate din bugetul
angajatorului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8.6. Consilierii centrului beneficiazã de cel puţin 42 de ore pe an de
formare continuã în domeniul consilierii şi terapiei copilului,
respectiv a agresorului, care sunt asigurate din bugetul angajatorului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8.7. Educaţia permanentã a personalului de specialitate, precum şi formarea
profesionalã continuã pentru toţi angajaţii CC va fi promovatã,
sprijinitã şi înregistratã de cãtre coordonatorul centrului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8.8. Voluntarii serviciului acţioneazã în baza unor contracte clare, în acord
cu legislaţia în vigoare.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8.9. La angajare, în lipsa unei pregãtiri în domeniul managementului
serviciilor sociale, coordonatorul centrului beneficiazã de formare în
acest domeniu, asiguratã din bugetul angajatorului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8.10. Coordonatorul beneficiazã anual de cel puţin 21 de ore de formare în
domeniul managementului de servicii, asigurate din bugetul
angajatorului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8.11. Educaţia permanentã şi formarea profesionalã continuã a angajaţilor se
realizeazã conform legislaţiei în vigoare, prin intermediul cursurilor
organizate în cadrul sistemului educaţional, sanitar şi al formãrii
profesionale a adulţilor.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



Indicatorii pentru Standardul 8


───────────────────────────────
(I)8.1.1. Numãrul personalului este adecvat activitãţilor din standardele minime obligatorii şi înregistrat.
(I)8.1.2. Raportul dintre numãrul anual de solicitãri directe şi referiri din partea SPSPC şi numãrul de consilieri şi voluntari.
(I)8.2.-(I)8.10. Dosarul personal al fiecãrui angajat, inclusiv al coordonatorului şi voluntarilor, cuprinde documentele prevãzute de legislaţia în vigoare, inclusiv certificatele de absolvire a cursurilor de formare iniţialã şi continuã prevãzute de standardele minime obligatorii.
(I)8.11. Certificatele de absolvire cu recunoaştere naţionalã şi cele cu recunoaştere din partea angajatorului. In cazul celor din urmã se verificã modalitatea de desfãşurare a programului de formare, utilizând criteriile existente în legislaţia de formare profesionalã a adultului.





──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Standardul 9 Supervizare
Centrul de consiliere pentru copilul abuzat, neglijat şi
exploatat dispune de un sistem eficient de supervizare al
resurselor umane care permite funcţionarea sa la randament
optim şi permanenta în comunitate.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rezultat Personalul este motivat şi performant, asigurând servicii de
calitate pentru clienţi.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Proceduri de implementare a standardului 9
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
9.1. Şedinţele de supervizare cu personalul au loc periodic - cel puţin o
datã pe sãptãmânã - sau de câte ori este nevoie şi sunt înregistrate.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
9.2. Şedinţele de supervizare se desfãşoarã individual şi în echipã.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
9.3. Coordonatorul centrului are obligaţia de asigura supervizarea internã
şi externã a personalului de specialitate şi a voluntarilor.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
9.4. Supervizarea voluntarilor este asiguratã de cãtre un consilier cu
experienţã desemnat de coordonatorul centrului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
9.5. Angajatorul are obligaţia de a asigura supervizarea coordonatorului
centrului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
9.6. Supervizarea se realizeazã de specialişti cu studii superioare
socio-umane cu pregãtire în supervizare şi experienţã de cel puţin doi
ani în servicii pentru copil şi familie. Supervizarea consilierilor se
realizeazã de specialişti cu studii superioare socio-umane cu experienţã
de cel puţin doi ani în consiliere în plus faţã de persoanele cãrora
li se asigurã supervizarea.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



Indicatorii pentru Standardul 9


────────────────────────────────
(I)9.1. Numãrul mediu lunar şi numãrul anual de şedinţe de supervizare a personalului.
(I)9.2-(I)9.5. Numãrul mediu lunar şi numãrul anual de supervizãri individuale şi de grup pentru consilierii, voluntarii şi coordonatorul centrului.
(I)9.6. Documentele înregistrate referitoare la supervizare.






ACTIVITATEA IN RETEAUA DE INTERVENTIE

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Standardul 10 Centrul de consiliere pentru copilul abuzat, neglijat şi
exploatat colaboreazã permanent cu profesioniştii, autoritãţile
administraţiei locale şi serviciile de specialitate din cadrul
reţelei de intervenţie în situaţiile de abuz, neglijare şi
exploatare a copilului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rezultat Copiii şi familiile acestora beneficiazã de sprijinul şi
serviciile centrului de consiliere în vederea reabilitãrii şi
reintegrãrii în comunitate.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Proceduri de implementare a standardului 10
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
10.1. Activitatea în reţeaua inter-instituţionalã de intervenţie pentru
situaţiile de abuz, neglijare şi exploatare a copilului se desfãşoarã
în conformitate cu prevederile ghidului metodologic pentru intervenţia
şi prevenirea în echipã multidisciplinarã şi în reţea în situaţiile
de A/N/E.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
10.2. Personalul CC care are suspiciunea sau identificã situaţii de A/N/E din
rândul solicitãrilor directe trebuie sã semnaleze aceste cazuri
autoritãţilor abilitate (SPSPC, poliţie, serviciul public de asistenţã
socialã de la nivelul consiliilor locale ale municipiilor, oraşelor şi
sectoarelor municipiului Bucureşti, parchet), conform legislaţiei în
vigoare.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
10.3. Personalul de specialitate din centru asigurã evaluarea iniţialã a
situaţiei A/N/E pe care o semnaleazã la SPSPC şi rezultatele acesteia
le consemneazã în fişa de semnalare obligatorie şi evaluare iniţialã a
situaţiilor de A/N/E. Fişele se transmit la SPSPC în termen maxim
de 48 de ore de la data evaluãrii iniţiale, respectiv 24 de ore de la
completarea acestora, în vederea alcãtuirii evidenţei primare a acestor
situaţii şi coordonarea intervenţiei.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
10.4. Personalul de specialitate din centru poate participa la evaluarea
detaliatã a cazurilor pe care le semnaleazã, la solicitarea SPSPC.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
10.5. Personalul de specialitate din centru asigurã evaluarea iniţialã sau
participã la evaluarea detaliatã a altor cazuri de A/N/E, inclusiv
situaţii de urgenţã, din comunitatea în care activeazã centrul, la
solicitarea SPSPC. Evaluarea iniţialã a situaţiilor de urgenţã se
realizeazã şi la solicitarea consilierilor din cadrul telefonului
copilului.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
10.6. Personalul de specialitate implicat în evaluare, indiferent de
instituţia din care provine, utilizeazã un set de instrumente de
lucru, constituit în baza prevederilor standardelor minime obligatorii
prezente şi ale ghidului metodologic privind intervenţia şi prevenirea
în echipã multidisciplinarã şi reţea în situaţii de A/N/E. Setul de
instrumente este agreat de comun acord de toate instituţiile partenere
din reţeaua de intervenţie. Acesta poate fi îmbunãtãţit şi dezvoltat
pe baza experienţei şi metodologiei existente în literatura de
specialitate.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



Indicatorii pentru Standardul 10


────────────────────────────────
(I)10.1. Metodologia CC şi numãrul anual de convenţii de colaborare cu autoritãţile administraţiei locale, instituţiile şi serviciile din reţeaua de intervenţie.
(I)10.2. Numãrul mediu lunar şi numãrul anual de cazuri semnalate cãtre autoritãţile abilitate: numãrul total şi pe categoriile menţionate în standardele minime obligatorii (SPSPC, poliţie, SPAS, parchet).
(I)10.3. Numãrul mediu lunar şi numãrul anual de fişe de semnalare obligatorie şi evaluare iniţialã transmise la SPSPC.
(I)10.4. Numãrul mediu lunar şi numãrul anual de cazuri evaluate detaliat de cãtre personalul de specialitate al centrului din cadrul celor semnalate de centru.
(I)10.5.1. Numãrul mediu lunar şi numãrul anual de cazuri evaluate iniţial de cãtre personalul de specialitate al centrului, la solicitarea SPSPC.
(I)10.5.2. Numãrul mediu lunar şi numãrul anual de cazuri evaluate detaliat de cãtre personalul de specialitate al centrului, la solicitarea SPSPC.
(I)10.6. Setul de instrumente agreat şi convenţiile de colaborare în care se stipuleazã acest fapt.





──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Standardul 11 Interviul cu copilul
Centrul de consiliere pentru copilul abuzat, neglijat şi
exploatat asigurã un mediu corespunzãtor pentru intervievarea
copilului de cãtre personalul de specialitate din cadrul
reţelei de intervenţie.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rezultat Intervenţia multidisciplinarã realizatã în situaţiile de abuz,
neglijare şi exploatare este adecvatã şi securizantã pentru
copil, prin evitarea şi combaterea revictimizãrii acestuia
prin interviuri repetate.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Proceduri de implementare a standardului 11
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
11.1. Dupã caz, CC asigurã înregistrarea documentelor care atestã prezenţa
leziunilor şi a altor consecinţe ale A/N/E asupra copilului, inclusiv
prin fotografiere, precum şi prin înregistrarea audio-video a
interviurilor cu copilul în cursul evaluãrii detaliate în camera cu
oglindã dublã.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
11.2. Toate înregistrãrile, inclusiv fotografierea, se realizeazã cu
informarea şi acordul copilului, ţinând cont de gradul sãu de
maturitate, precum şi cu informarea şi consimţãmântul scris al familiei
sau, dupã caz, a pãrintelui protector sau, în lipsa acestora, a
reprezentantului legal.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
11.3. La solicitarea copilului cu vârsta peste 14 ani, interviul poate avea
loc fãrã acordul sau prezenţa familiei sau, dupã caz, a pãrintelui
protector sau, în lipsa acestora, a persoanei de îngrijire sau a
reprezentantului legal.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
11.4. Profesionistul care intervieveazã poate sã decidã, în funcţie de caz,
intervievarea copilului în absenţa familiei sau, dupã caz, a pãrintelui
protector sau, în lipsa acestora, a persoanei de îngrijire sau a
reprezentantului legal, cu excepţia prevederilor codului de procedurã
penalã.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
11.5. Toate interviurile cu copilul realizate în cadrul evaluãrii detaliate
în scopul dezvãluirii A/N/E sau în cursul procedurilor de urmãrire
penalã se realizeazã în camera cu oglindã dublã în prezenţa unui
membru al echipei multidisciplinare.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
11.6. Înregistrãrile nu pot fi folosite ca material didactic, decât cu
acordul copilului şi al reprezentantului legal şi în condiţiile în
care se respectã legislaţia în vigoare cu privire la dreptul la
intimitate şi imagine, precum şi alte reglementãri în materie. Se pot
face materiale didactice audio-video folosind informaţia din
înregistrãri şi respectând confidenţialitatea cu privire la persoanele
implicate în cazurile respective,
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
11.7. Intervievarea copilului poate fi realizatã şi de profesionişti din
afara CC, care fac parte din echipa multidisciplinarã, în condiţiile
în care se respectã standardele minime obligatorii prezente.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
11.8. Intervievarea copilului aflat în situaţii de A/N/E grave şi
abuz/exploatare sexualã se realizeazã pe baza unor protocoale
distincte corespunzãtoare celor douã situaţii menţionate, care sunt
avizate de directorul SPSPC.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



Indicatori


──────────
(I)11.1. CC dispune de facilitãţi de fotografiere, înregistrare audio-video şi camerã cu oglindã dublã.
(I)11.2.1. Consemnarea informãrii şi acordului copilului este menţionatã clar în metodologia CC.
(I)11.2.2. Documentarea consimţãmântului scris al persoanelor menţionate de standardele minime obligatorii.
(I)11.6. Utilizarea înregistrãrilor ca materiale didactice.
(I)11.7. Numãrul mediu lunar şi numãrul anual de cazuri în care interviurile au fost realizate de profesionişti din afara CC.
(I)11.8.1. Protocoalele de intervievare pentru cele douã situaţii A/N/E menţionate de standarde minime obligatorii semnate de directorul SPSPC.
(I)11.8.2. Conţinutul protocoalelor.

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016