Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   STANDARDE MINIME OBLIGATORII din 15 mai 2003  pentru asigurarea protecţiei copilului la asistentul maternal profesionist    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 STANDARDE MINIME OBLIGATORII din 15 mai 2003 pentru asigurarea protecţiei copilului la asistentul maternal profesionist

EMITENT: Autoritatea Naţională pentru Protecţia Copilului şi Adopţie
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 359 din 27 mai 2003
──────────
    Aprobate prin Ordinul nr. 35 din 15 mai 2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 359 din 27 mai 2003
──────────
     PARTEA I
    Îngrijirea copilului plasat la asistentul maternal
    1. Orice copil are dreptul de a beneficia de serviciul de asistenţa maternala, dacă se impune acest lucru; serviciul are ca valori acceptarea diversitatii şi promovarea egalităţii.
    1.1. Copilul şi familia sa au acces la serviciul de asistenţa maternala care recunoaşte nevoile individuale ale lor şi răspunde acestora ţinând cont de religie, origine etnică, limba, cultura, dizabilitati şi sexualitate.
    1.2. Copilul are propria identitate, serviciul de asistenţa maternala actionand în virtutea valorizarii şi promovării respectului de sine al fiecărui copil; asistentul maternal şi asistentul social al copilului lucrează împreună la creşterea respectului de sine al copilului şi la dezvoltarea sentimentului ca este util.
    1.3. Trecutul etnic, cultural şi lingvistic al fiecărui copil trebuie să fie consemnat şi păstrat cu acuratete, acceptat şi respectat; planul individualizat de protecţie, toate deciziile cu privire la plasarea copilului, precum şi reevaluarile periodice ale măsurii de protecţie includ şi ţin cont de trecutul copilului.
    1.4. Copilul este sprijinit şi incurajat să-şi dezvolte abilitaţi de depasire a situaţiilor discriminatorii; copiii aparţinând minorităţilor sunt sprijiniti şi incurajati să-şi dezvolte abilitaţi de răspuns la atitudinile discriminatorii.
    1.5. Copilul cu dizabilitati beneficiază de servicii specifice de sprijin şi recuperare în vederea maximizării potenţialului sau, pentru o mai buna adaptare la o viaţa normală; copilului i se asigura echipament adecvat şi, acolo unde este posibil, adaptarea casei sau masinii asistentului maternal.
    1.6. Copilul este incurajat şi are acces în aceeaşi măsura la oportunitati de dezvoltare a talentului, interesului sau pasiunilor lui; fiecare copil este incurajat să-şi dezvolte pasiunile în strânsă legătură cu domenii de interes corespunzătoare vârstei şi abilităţilor personale.
    1.7. Copilul participa la luarea deciziilor cu privire la îngrijirea şi planurile de viitor în funcţie de vârsta, experienta şi capacitate de înţelegere şi are dreptul la sprijin şi asistenţa în exercitarea acestui drept.

    2. Evaluarea nevoilor copilului este realizată înaintea luării măsurii de plasare la asistentul maternal, este comunicată tuturor părţilor interesate şi este revizuită periodic.
    2.1. Asistentul social desemnat de serviciul public specializat pentru protecţia copilului, denumit în continuare SPPC, respectiv de către organismul privat autorizat, denumit în continuare OPA, în urma sesizării, realizează evaluarea nevoilor copilului, care include aspecte legate de sănătate, identitate, familie şi relaţii sociale, conduita, dezvoltare emotionala, comportament şi deprinderi de îngrijire personală; o atenţie deosebită se acordă trecutului copilului referitor la origine etnică, cultura, limba, dizabilitati, sex şi preferintelor copilului de a fi plasat cu fraţii/surorile acestuia.
    2.2. Decizia de plasare a copilului la asistentul maternal se face pe baza evaluării nevoilor sale, luând în considerare interesul superior al copilului.
    2.3. Plasamentul în regim de urgenta este făcut în condiţiile prevăzute de lege, cu justificarea în scris de către asistentul social care a propus măsura a motivelor acesteia; evaluarea nevoilor copilului în acest caz se realizează în cel mult 7 zile de la data plasamentului, iar în cazuri excepţionale, cu aprobarea supervizorului, acest termen se poate prelungi cu cel mult 5 zile.
    2.4. Asistentul social al copilului realizează evaluarea nevoilor copilului în concordanta cu normele şi etica profesională în maximum 30 de zile de la data sesizării; asistentul social îi implica în evaluarea nevoilor copilului pe următorii: familia copilului, copilul, persoana care îl îngrijeşte sau l-a avut în îngrijire, alţi specialişti, precum şi orice alte persoane relevante pentru viaţa copilului.
    2.5. Asistentul social transmite copii ale evaluării nevoilor copilului familiei copilului, asistentului maternal şi oricărei alte persoane relevante, implicate în protecţia şi îngrijirea acelui copil; orice nemulţumire a celor mai sus menţionaţi cu privire la conţinutul evaluării se consemnează şi se ataşează la dosar; dacă este cazul, o copie a evaluării nevoilor este transmisă şi copilului.
    2.6. Asistentul social al copilului realizează revizuiri ale evaluării nevoilor copilului la intervale regulate, cel puţin trimestriale, pe durata măsurii de protecţie şi ori de câte ori s-a constatat o modificare neasteptata în circumstanţele care au dus la stabilirea măsurii.
    2.7. Asistentul social al copilului tine seama de evaluarea nevoilor copilului în stabilirea planului individualizat de protecţie, recomandarea măsurii de protecţie, reevaluarea periodică a măsurii şi informarea autorităţilor competente.

    3. Copilul plasat la asistentul maternal trebuie să aibă întocmit un plan de permanenta şi toate activităţile propuse în acest plan vor fi implementate; planul individualizat de protecţie este revizuit periodic, orice modificare a planului fiind realizată numai după revizuire.
    3.1. Asistentul social al copilului întocmeşte planul individualizat de protecţie, plan ce cuprinde obiectivele şi activităţile ce vor fi realizate pe termen scurt şi lung, activităţi ce sunt stabilite pe baza evaluării nevoilor copilului; planul este întocmit înaintea plasarii copilului sau imediat după, în cazul plasamentului în regim de urgenta.
    3.2. Asistentul social al copilului transmite, în cel mult două săptămâni de la plasarea copilului, copii ale planului individualizat de protecţie următoarelor persoane: copilului, familiei acestuia şi asistentului maternal; pe aceasta cale părţile vor fi informate ca exista intalniri de revizuire regulate şi ca acestea reprezintă modalitatea de a propune schimbări în planul de permanenta.
    3.3. Pregatirile referitoare la îngrijirea de zi cu zi a copilului se realizează înaintea plasarii copilului sau în cel mult 7 zile după plasare, în cazul plasamentului în regim de urgenta; asistentul social al copilului va coordona aceasta activitate şi va facilita comunicarea şi informarea părţilor (copil, familie, asistent maternal).
    3.4. Asistentul social al copilului întocmeşte convenţia de plasament pentru fiecare copil; convenţia cuprinde elementele prevăzute de lege, este în acord cu planul individualizat de protecţie şi detaliază toate cerinţele de îngrijire ale copilului.
    3.5. Asistentul social al copilului transmite copii ale convenţiei de plasament copilului care a împlinit vârsta de 10 ani, asistentului maternal, familiei copilului, precum şi altor persoane fizice sau juridice prevăzute de lege; acolo unde nu este cazul, acest lucru se va consemna la dosarul copilului.
    3.6. Revizuirea planului individualizat de protecţie se realizează trimestrial, înaintea reevaluarii măsurii de plasare; revizuirea se realizează şi ori de câte ori modificări neaşteptate în viaţa copilului impun acest lucru.
    3.7. Revizuirea planului individualizat de protecţie se face luând în considerare şi nivelul dezvoltării copilului raportat la parametrii corespunzatori vârstei acestuia.
    3.8. În procesul de revizuire a planului individualizat de protecţie, asistentul social al copilului implica familia copilului, asistentul maternal, copilul şi supervizorul asistentului social al copilului; asistentul social al copilului poate implica în acest proces orice alţi specialişti care pot fi consultaţi cu privire la îngrijirea, protecţia şi dezvoltarea copilului.
    3.9. SPPC/OPA se asigura ca în procesul de întocmire şi revizuire a planului individualizat de protecţie vor fi implicaţi activ copilul, familia copilului şi asistentul maternal; acolo unde este necesar, aceste structuri acorda asistenţa necesară în funcţie de nevoile culturale, lingvistice sau dizabilitatile acestora.
    3.10. Asistentul social al copilului întocmeşte şi păstrează la dosarul copilului minutele intalnirilor de revizuire; orice decizie sau recomandare rezultată în urma intalnirilor se notifica în scris, în cel mult două săptămâni, tuturor părţilor.
    3.11. În cazul în care se impune încetarea măsurii de protecţie mai repede decât era prevăzut în planul individualizat de protecţie sau se identifica o situaţie care ar conduce la acest lucru, asistentul social al copilului va convoca o intalnire de revizuire de urgenta a planului individualizat de protecţie pentru stabilirea măsurilor de sprijin şi asistenţa necesare atât pentru copil, cat şi pentru asistentul maternal.

    4. Plasarea copilului la asistentul maternal profesionist se realizează numai în urma unui atent proces de potrivire a copilului cu asistentul maternal, astfel încât nevoile şi preferintele copilului să fie satisfacute.
    4.1. Asistentul social al copilului realizează potrivirea în baza planului individualizat de protecţie şi a celor mai recente evaluări ale nevoilor copilului şi, respectiv, a abilităţilor şi competentelor asistentului maternal.
    4.2. Asistentul social al copilului implica în procesul de potrivire copilul, familia acestuia, asistentul maternal şi familia sa, alţi copii aflaţi în plasament la asistentul maternal, precum şi alţi specialişti.
    4.3. Asistentul social al copilului consemnează informaţiile specifice luate în considerare la realizarea potrivirii, dar şi acele informaţii despre nevoile copilului care nu sunt satisfacute în totalitate de către asistentul maternal; aceste informaţii, dar şi măsurile de sprijin şi asistenţa prevăzute în vederea compensării vor fi menţionate în convenţia de plasament.
    4.4. Decizia de plasare a copilului va fi luată ţinându-se cont de opinia copilului în funcţie de vârsta şi capacitatea lui de înţelegere şi, acolo unde este cazul, de opinia familiei copilului.
    4.5. Decizia de plasare a copilului tine cont de rezultatul evaluării nevoilor copilului, în special de originea etnică, culturală şi lingvistica a acestuia; în luarea deciziei se va urmări întâmpinarea acestor nevoi prin originea etnică, cultura şi limba asistentului maternal.
    4.6. Decizia de plasare va lua în considerare nevoile de dezvoltare ale copilului, dizabilitatile şi sexualitatea; procesul de identificare a asistentului maternal va urmări ca acesta să aibă deprinderile, cunoştinţele, abilitatile şi contextul social şi personal cel mai adecvat satisfacerii nevoilor copilului.
    4.7. Asistentul social al copilului trebuie să identifice cu prioritate posibilitatea plasarii copilului la rude sau cunoştinţe care sunt eligibile pentru copil; în situaţia în care acest lucru nu este posibil, se va lua în considerare identificarea unui asistent maternal potrivit pentru copil.
    4.8. Asistentul social al copilului tine cont cu prioritate, în recomandarea măsurii de protecţie, de posibilitatea plasarii copilului împreună cu fraţii/surorile acestuia, dacă aceasta nu contravine interesului superior al copilului.
    4.9. Asistentul social ia în considerare posibilitatea plasarii copilului la un asistent maternal în afară comunităţii copilului numai în cazul în care asistenţii maternali locali nu corespund nevoilor copilului.
    4.10. În cazul plasarii copilului în afară comunităţii sau la un asistent maternal de origine etnică diferita de a copilului, asistentul social al copilului ia măsuri suplimentare de pregătire, consiliere şi sprijin al copilului.
    4.11. Asistentul social al copilului se asigura ca în procesul de potrivire copilul dispune de o perioadă de acomodare cu viitorul asistent maternal pentru a-şi putea exercita dreptul la opinie cu privire la decizia de plasare; înainte de mutarea propriu-zisa a copilului, asistentul social al copilului se asigura ca acesta cunoaşte familia şi mediul asistentului maternal.

    5. Copilul plasat la asistentul maternal are un asistent social care asigura respectarea prevederilor cu privire la îngrijirea şi protecţia sa şi care promovează bunăstarea şi dezvoltarea copilului.
    5.1. SPPC/OPA desemnează pentru fiecare copil un asistent social cu pregătire specifică referitoare la dezvoltarea copilului şi experienta directa în serviciul de asistenţa maternala.
    5.2. Asistentul social al copilului este cel care întocmeşte şi semnează planul individualizat de protecţie; în cazul în care asistentul social al copilului este schimbat, motivul va fi consemnat în planul individualizat de protecţie.
    5.3. SPPC/OPA notifica în scris copilul, familia şi asistentul maternal cu privire la nominalizarea asistentului social, responsabilităţile acestuia şi la modul cum poate fi contactat.
    5.4. SPPC/OPA are în vedere ca numărul de cazuri ale asistentului social să permită acestuia să aibă suficient timp pentru munca directa cu familia, copilul şi asistentul maternal, în vederea atingerii obiectivelor stabilite în planul individualizat de protecţie; totodată, SPPC/OPA asigura pentru asistentul social îndrumare şi coordonare prin intermediul supervizorului.
    5.5. Asistentul social al copilului este responsabil cu organizarea, coordonarea şi monitorizarea activităţilor în care sunt implicaţi alţi specialişti, atunci când nevoile copilului impun aceste intervenţii.
    5.6. Asistentul social al copilului monitorizează şi înregistrează evoluţia planului individualizat de protecţie, în urma consultării cu familia, copilul, asistentul maternal, supervizorul şi alţi specialişti.
    5.7. Asistentul social al copilului viziteaza în mod regulat copilul, având inclusiv intalniri individuale cu copilul; numărul vizitelor lunare, numărul şi durata intalnirilor individuale sunt consemnate în convenţia de plasament.
    5.8. Asistentul social al copilului asigura, în condiţiile legii, menţinerea relaţiilor copilului cu familia sau cu orice alte persoane relevante pentru viaţa copilului.
    5.9. În cazul absentei pentru o perioadă de timp a asistentului social, SPPC/OPA notifica părţile cu privire la aceasta situaţie şi desemnează un înlocuitor.

    6. Asistentul maternal trebuie să asigure un mediu sanatos, sigur şi stimulativ pentru copilul plasat.
    6.1. Locuinta asistentului maternal trebuie să fie confortabila pentru toţi cei care locuiesc acolo; locuinta trebuie să fie bine intretinuta şi să fie menţinute permanent curăţenia şi igiena.
    6.2. Copilul plasat dispune de propriul pat şi dulap, iar casa corespunde din punct de vedere al nevoilor de intimitate şi spaţiu ale copilului.
    6.3. Casa, curtea şi împrejurimile nu expun copilul la riscuri de accidente, locurile periculoase fiind clar marcate şi asigurate ţinându-se cont de vârsta copilului.
    6.4. Asistentul maternal, în prezenta asistentului social al copilului, prezintă acestuia potentialele surse de risc, echipamentele electrice şi cele provocatoare de incendii.
    6.5. La orice deplasare a copilului, însoţit sau nu de asistentul maternal, SPPC şi OPA se asigura ca transportul se realizează în condiţii de siguranţă.
    6.6. Asistentul maternal este pregătit cu privire la problemele legate de sănătate şi igiena, fiindu-i furnizate materiale referitoare la sănătatea şi igiena personală şi, respectiv, a copilului. Responsabilitatea pentru aceasta pregătire specifică revine asistentului social al copilului.
    6.7. SPPC/OPA asigura pentru fiecare copil echipament, cazarmament, jucarii, materiale igienico-sanitare, rechizite şcolare, materiale cultural-sportive, precum şi echipamente specifice pentru copilul cu dizabilitati. Hainele copilului trebuie să fie personalizate, suficiente, bine întreţinute şi adecvate sexului, vârstei copilului şi sezonului.
    6.8. Asistentul maternal asigura pentru copil, cu sprijinul SPPC/OPA, o dieta care să ţină cont de nevoile de dezvoltare ale acestuia, precum şi de preferintele sau specificul cultural şi religios al copilului.
    6.9. Asistentul maternal asigura pentru copil un mediu care îl va sprijini în vederea înţelegerii propriei culturi şi în care copilul va fi valorizat şi susţinut în dezvoltarea sa emotionala.
    6.10. Asistentul maternal se implica activ în stimularea şi dezvoltarea jocurilor copilului, în acest sens SPPC/OPA asigurând fiecărui copil materiale şi jucarii adecvate vârstei şi sexului.
    6.11. Asistentul maternal sprijină copilul în menţinerea relaţiilor cu prietenii şi în dezvoltarea de noi relaţii, dacă acestea nu contravin interesului superior al copilului.

    7. Copilul plasat este protejat faţă de orice formă de abuz, neglijare, exploatare şi deprivare.
    7.1. SPPC/OPA asigura în programul de pregătire a asistentului maternal instruirea specifică referitoare la îngrijirea copilului abuzat/neglijat, recunoaşterea semnelor şi comportamentului specific al victimelor abuzului şi neglijarii.
    7.2. Asistentul social al asistentului maternal prezintă acestuia, înainte de plasarea copilului, standardele, procedurile şi orice alte instrucţiuni referitoare la îngrijirea copilului şi se asigura ca acestea au fost înţelese.
    7.3. SPPC/OPA include în cadrul regulamentelor interne şi asigura aplicarea prevederilor referitoare la: interzicerea pedepselor corporale, a oricăror forme de exploatare sau deprivare a copilului, precum şi a oricăror acţiuni sau inacţiuni care pot aduce atingere demnităţii copilului.
    7.4. În vederea obţinerii atestatului de asistent maternal, solicitantul şi toţi cei care locuiesc cu acesta vor prezenta cazierul.
    7.5. Regulamentele SPPC/OPA trebuie să cuprindă instrucţiuni şi măsuri clare cu privire la modalităţile de investigare a suspiciunilor de abuz, neglijare, exploatare sau deprivare a copiilor plasati, formulate la adresa personalului propriu şi a familiilor asistentilor maternali.
    7.6. Asistentul social al copilului aduce la cunoştinţa asistentului maternal toate informaţiile despre copil, necesare în vederea asigurării îngrijirii în siguranţa a acestuia, precum şi a celorlalţi copii ai asistentului maternal sau plasati la acesta.
    7.7. Regulamentele SPPC/OPA trebuie să cuprindă prevederi clare pentru situaţia în care copilul plasat lipseşte nemotivat de la locuinta asistentului maternal.

    8. Pentru fiecare copil aflat la asistentul maternal exista un dosar complet şi actualizat care cuprinde detalii despre natura şi calitatea îngrijirii oferite şi care reflecta trecutul copilului; informaţiile sunt puse la dispoziţia copilului sau oricărei persoane implicate în realizarea planului individualizat de protecţie.
    8.1. SPPC/OPA are un regulament cu privire la înregistrarea şi procesarea cazurilor, care să stabilească modul de întocmire a dosarului copilului şi conţinutul acestuia, precum şi metodele de păstrare în siguranţa a datelor; toate datele sunt păstrate de SPPC/OPA pe o perioadă minima de 10 ani de la dobândirea capacităţii de exerciţiu a copilului. Originalul certificatului de naştere al copilului se păstrează în dosarul de la nivelul SPPC.
    8.2. Fiecărui copil plasat la asistent maternal i se întocmeşte un dosar care este păstrat separat de cel al familiei naturale sau al asistentului maternal.
    8.3. Copilul, părinţii şi asistentul maternal cunosc natura datelor conţinute în dosar, precum şi procedura referitoare la păstrarea şi accesarea acestor date.
    8.4. Dosarul cuprinde: evaluarea nevoilor copilului şi revizuirile periodice ale acesteia, planul individualizat de protecţie, alte informaţii relevante pentru copil şi trecutul lui, minutele intalnirilor de revizuire, decizii referitoare la măsura de protecţie, orice dovezi care atesta dorintele şi părerile exprimate de către copil şi dacă acestea au fost luate în considerare.
    8.5. Asistentul social al copilului, cu consultarea asistentului maternal şi familiei copilului, se va asigura ca aceste informaţii privind originea copilului îi sunt dezvăluite în funcţie de vârsta acestuia, capacitatea de înţelegere, nevoi, sentimente şi circumstanţe; asistentul social al copilului oferă sprijinul necesar pentru a-l ajuta pe copil sa înţeleagă şi să facă faţa acestor informaţii.
    8.6. Copilul, familia sa şi asistentul maternal cunosc motivul pentru care copilul este în asistenţa maternala şi înţeleg motivele plasamentului, cunosc durata şi scopul acestei măsuri, precum şi detaliile cu privire la statutul legal al copilului.
    8.7. Asistentul social al copilului este instruit de angajator în vederea înregistrării datelor la dosar; dosarul trebuie să includă realizarile şi progresele copilului în dezvoltare, informaţii ce urmează a fi folosite de copil ulterior.
    8.8. Atât asistentul social, cat şi asistentul maternal încurajează copilul sa reflecteze şi să-şi înţeleagă trecutul, în funcţie de vârsta şi capacitatea copilului.
    8.9. Asistentul maternal are acces la toate informaţiile relevante pentru a ajuta copilul să-şi înţeleagă şi să-şi accepte trecutul.
    8.10. SPPC/OPA asigura pentru asistentul maternal pregătirea şi sprijinul necesare pentru înregistrarea prin orice mijloace a evenimentelor semnificative din viaţa copilului; asistentul maternal va incuraja copilul să facă el însuşi astfel de înregistrări.

    9. Copilul aflat la asistentul maternal este incurajat să îşi menţină şi să îşi dezvolte relaţiile cu familia şi prietenii, în concordanta cu planul individualizat de protecţie şi cu prevederile convenţiei de plasament.
    9.1. Asistentul social al copilului stabileşte, în condiţiile legii, proceduri clare şi concrete privind modalităţile prin care se realizează menţinerea relaţiilor sociale ale fiecărui copil plasat, precum şi privind susţinerea, monitorizarea şi evaluarea acestora.
    9.2. Necesitatea şi beneficiile acestor relaţii pe care le are copilul sunt luate în considerare la realizarea fiecărui plasament în asistenţa maternala, mai ales când plasamentul este în afară comunităţii copilului.
    9.3. Asistentul social al copilului afla şi susţine opinia copilului şi - acolo unde este posibil - i se acordă prioritate în luarea deciziilor referitoare la menţinerea relaţiilor.
    9.4. Asistentul social al copilului, cu consultarea asistentului maternal, a copilului, familiei şi prietenilor acestuia, coordonează toate activităţile referitoare la menţinerea relaţiilor, inclusiv frecventa şi localizarea vizitelor şi supervizarea necesară.
    9.5. Asistentul social al copilului acorda atenţie în special menţinerii acelor relaţii care contribuie cu prioritate la definirea şi păstrarea identităţii copilului.
    9.6. În procesul de evaluare şi pregătire continua a fiecărui asistent maternal se subliniaza importanţa sustinerii copilului pentru menţinerea relaţiilor sale şi se formează aptitudinile necesare asistentului maternal pentru a incuraja şi facilita astfel de relaţii.
    9.7. Asistentul social al copilului tine evidenta intalnirilor/vizitelor şi consemnează impactul acestora asupra copilului; aceste informaţii, precum şi opinia copilului cu privire la intalnire sau vizita sunt luate în considerare la revizuirea planului individualizat de protecţie. În situaţia în care asistentul social al copilului nu este prezent la vizita/intalnire, obligaţiile de mai sus revin asistentului maternal.

    10. Copilul plasat la asistentul maternal primeşte îngrijirea medicală care să vina în întâmpinarea nevoilor sale de dezvoltare fizica, emotionala şi socială; copilul este informat şi pregătit în funcţie de vârsta şi de capacitatea sa de înţelegere pentru a participa la luarea de decizii cu privire la sănătatea sa.
    10.1. Copilul plasat beneficiază de o evaluare medicală completa cel puţin o dată pe an.
    10.2. Copilul plasat are un plan de prevenire, intervenţie şi recuperare, realizat cu consultarea profesionistilor în domeniul medical; planul este revizuit din perspectiva rezultatelor analizelor medicale.
    10.3. Asistentul social al copilului, cu consultarea asistentului maternal, se asigura ca fiecare copil este înscris la un medic de familie şi are acces la o îngrijire medicală corespunzătoare, inclusiv consiliere şi terapie, îngrijire stomatologica şi oftalmologica, un regim alimentar adecvat şi informaţii despre un mod de viaţa sanatos.
    10.4. Copilul plasat participa activ şi este informat cu privire la procesul propriei îngrijiri medicale, în funcţie de vârsta şi capacitatea sa de înţelegere; îngrijirea medicală implica atât confidenţialitate, cat şi posibilitatea copilului de a alege.
    10.5. Consimţământul părinţilor sau al altui reprezentant legal al copilului la tipul de îngrijire medicală şi la tratamentul acordat va fi cerut şi înregistrat la dosar; în situaţia excepţionala în care viaţa copilului se afla în pericol iminent ori exista riscul producerii unor consecinţe grave cu privire la sănătatea sau integritatea acestuia, se pot efectua acele acte medicale de stricta necesitate pentru a salva viaţa copilului chiar fără a avea acordul părinţilor sau al altui reprezentant legal al copilului. Copilul va fi informat şi ascultat cu privire la îngrijirea medicală în funcţie de vârsta şi capacitatea sa de înţelegere.
    10.6. Copilul plasat este informat despre trecutul sau medical şi cunoaşte problemele medicale semnificative din familie, în funcţie de vârsta şi capacitatea de înţelegere.
    10.7. Copilul aflat la asistentul maternal beneficiază de servicii medicale specifice care să satisfacă nevoile de sănătate ale acestuia.
    10.8. Asistentul maternal primeşte înainte de plasarea copilului o evaluare completa a nevoilor de sănătate ale fiecărui copil ce urmează a fi plasat şi este informat asupra procedurilor privind obţinerea consimţământului părintelui sau al altui reprezentant legal al copilului ori, după caz, al copilului, pentru a primi tratament medical sau orice intervenţie medicală.
    10.9. Asistentul maternal primeşte fişa medicală pentru fiecare copil plasat; aceasta este actualizată pe toată durata plasamentului şi însoţeşte copilul înainte şi după plasare.
    10.10. SPPC/OPA asigura fiecărui asistent maternal o pregătire de baza cu privire la probleme de sănătate, igiena şi prim ajutor, cu accent pe preventie şi bolile transmisibile.

    11. Nevoile educaţionale ale copilului plasat sunt satisfacute cu prioritate, copilul fiind incurajat să-şi atinga potenţialul maxim.
    11.1. Asistentul social al copilului va lua în considerare la evaluarea nevoilor, în întocmirea planului individualizat de protecţie şi la revizuirile periodice ale acestuia nevoile educaţionale ale copilului.
    11.2. SPPC/OPA, cu consultarea unităţii de învăţământ, planifica împreună educaţia fiecărui copil plasat.
    11.3. Rolurile şi responsabilităţile asistentului social al copilului, asistentului maternal şi ale părintelui în procesul educativ al copilului sunt clar definite în convenţia de plasament.
    11.4. Asistentul maternal asigura un mediu în care educaţia şi invatarea sunt promovate; asistentul maternal, cu sprijinul SPPC/OPA, supraveghează participarea regulată a copilului la procesul educativ şi sprijină participarea deplina a copilului prin oferirea uniformei şi echipamentului necesar, ajutorului la temele de casa, ajutorului financiar şi de alt tip pentru a participa la excursiile şcolare şi alte activităţi extraşcolare.
    11.5. SPPC/OPA se asigura ca dezvoltarea educaţională şi socială a fiecărui preşcolar plasat este stimulata prin frecventarea gradinitei sau participarea la orice alte forme organizate de stimulare şi educare a prescolarilor.
    11.6. SPPC/OPA asigura fiecărui copil plasat oportunitati egale pentru accesul acestuia la învăţământ superior, pregătire profesională şi angajare.
    11.7. Asistentul social al copilului, cu consultarea asistentului maternal, se asigura ca orice formă de discriminare sau abuz suferit de copil este adusă în atenţia şcolii fără nici o întârziere; modalitatea de soluţionare a acestor aspecte se consemnează în dosarul copilului.
    11.8. SPPC/OPA, cu consultarea şcolii, stabileşte procedura de notificare a asistentului social, asistentului maternal sau părintelui, dacă este cazul, în situaţia exmatricularii copilului plasat; în aceasta situaţie se vor identifica imediat forme de educaţie alternativa pentru copilul exmatriculat.

    12. Copilul plasat la asistentul maternal este ajutat să-şi dezvolte aptitudinile, deprinderile şi cunoştinţele necesare vieţii de adult; în acest sens tanarul care urmează sa părăsească sistemul de protecţie primeşte sprijin şi orientare şi după încetarea măsurii de plasare la asistentul maternal.
    12.1. SPPC/OPA stabileşte proceduri referitoare la sprijinul şi orientarea oferite copilului la încetarea măsurii de plasare şi trecerea la viaţa de adult; aceste proceduri sunt aduse la cunoştinţa comunităţii şi sunt integrate în strategiile SPPC/OPA, fiind monitorizate şi revizuite anual.
    12.2. Tanarul, înainte de încetarea măsurii de plasare, este incurajat să se implice în procesul de luare a deciziilor şi în implementarea planurilor de viitor.
    12.3. Planul individualizat de permanenta pentru fiecare copil aflat în situaţia încetării măsurii de plasare stipulează clar măsurile ce trebuie luate, persoanele responsabile şi termenele, cu referire specială la rolul asistentului maternal în pregătirea tanarului pentru o viaţa independenta.
    12.4. Asistentul maternal este pregătit şi sprijinit pentru a putea oferi un ajutor eficient tanarului înainte de încetarea măsurii de plasare.
    12.5. Asistentul social sprijină tanarul aflat în situaţia încetării măsurii de plasare, furnizandu-i toate informaţiile despre sprijinul disponibil după încetarea măsurii.
    12.6. Înainte de încetarea măsurii de plasare, fiecare tânăr primeşte informaţii complete şi clare privind sprijinul financiar sau de alta natura, disponibil în condiţiile legii.
    12.7. SPPC/OPA stabileşte relaţii de colaborare eficiente cu autorităţile locale, serviciile de educaţie, de angajare, de pregătire şi de ajutor social, pentru a sprijini fiecare tânăr care părăseşte sistemul de protecţie a copilului.
    12.8. Nevoile tanarului cu dizabilitati aflat în situaţia încetării măsurii de plasare sunt identificate şi înregistrate de SPPC/OPA şi soluţionate în cooperare cu autorităţile publice sau private relevante; unde este cazul, se acordă o atenţie specială realizării transferului de la serviciile pentru copii la cele pentru adulti.
    12.9. SPPC/OPA monitorizează şi evalueaza rezultatele serviciilor oferite tinerilor la ieşirea din sistemul de protecţie a copilului şi le utilizează în elaborarea strategiilor viitoare.

     PARTEA a II-a
    Asistentul maternal
    13. Asistentul maternal este evaluat şi atestat înainte de a-i fi plasat un copil.
    13.1. SPPC/OPA desemnează pentru fiecare solicitant un asistent social care se va ocupa de implementarea procedurilor de evaluare conform metodologiei.
    13.2. Solicitantul este evaluat de către asistentul social desemnat, în vederea stabilirii capacităţii sale de a oferi îngrijire potrivita copilului care necesita o măsura de protecţie.
    13.3. Solicitantul primeşte informaţii despre procesul de evaluare, criteriile pe baza cărora se va face evaluarea şi procedurile de revizuire a rezultatului evaluării.
    13.4. Informaţiile date potenţialilor asistenţi maternali includ o lista a competentelor pe care asistentul maternal va trebui să le aibă, sprijinul acordat, alocaţiile şi beneficiile disponibile.
    13.5. Procedura de evaluare implica toţi membrii familiei sau alte persoane care locuiesc cu solicitantul, inclusiv copiii proprii sau cei deja plasati.
    13.6. La încheierea evaluării efectuate de asistentul social, rezultatul este comunicat solicitantului.
    13.7. Evaluarea potenţialilor asistenţi maternali se realizează de un asistent social cu studii superioare şi cu experienta în asistenţa maternala şi plasament familial.
    13.8. Evaluarea tine cont de recomandările de la locul de muncă, medic sau de declaraţiile personale ce sunt obţinute pentru fiecare solicitant de către asistentul social, precum şi de verificările acestuia întreprinse la poliţie şi la autoritatea locală.
    13.9. Raportul de evaluare este întocmit de către asistentul social şi include recomandarea privind atestarea solicitantului, tipul de plasament, numărul de copii şi menţiuni referitoare la sexul, vârsta şi nevoile copiilor, abilitatile şi experienta solicitantului, precum şi nevoile sale de sprijin şi pregătire.
    13.10. Solicitantul este incurajat sa participe activ la evaluarea sa şi la pregătirea raportului sau de evaluare; acesta primeşte informaţii de la asistentul social despre evoluţia procesului de evaluare şi indicaţii clare asupra demersurilor pe care trebuie să le facă solicitantul pentru înaintarea procedurii.
    13.11. Solicitantul are dreptul să solicite o copie din secţiunile neconfidentiale ale raportului de evaluare înaintea luării unei decizii; acesta are dreptul sa consemneze informaţii în raport şi sa participe la procesul de luare a deciziei privind atestarea sa.
    13.12. Decizia privind atestarea se motiveaza şi cuprinde indicarea modalităţilor de contestare şi se transmite în scris fiecărui solicitant.

    14. Asistentul maternal atestat este monitorizat şi sprijinit de către un asistent social şi are acces la asistenţa şi alte tipuri de sprijin profesional, informaţii şi consiliere pentru a fi ajutat să ofere o îngrijire de calitate copilului plasat.
    14.1. SPPC/OPA desemnează un asistent social pentru fiecare asistent maternal; asistentul social se asigura ca fiecare asistent maternal pe care îl sprijină şi monitorizează este informat în scris, accepta, înţelege şi acţionează în conformitate cu standardele, procedurile şi metodologia promovate de către autoritatea care a atestat calitatea de asistent maternal.
    14.2. Asistentul social al asistentului maternal are ca responsabilitate principala şi permanenta identificarea nevoilor de pregătire şi a potenţialului fiecărui asistent maternal pe care îl sprijină şi monitorizează, precum şi a membrilor familiei acestuia.
    14.3. Contractul încheiat între SPPC/OPA şi asistentul maternal menţionează serviciile şi prestaţiile ce pot fi oferite asistentului maternal, inclusiv în situaţii de urgenta.
    14.4. Convenţia de plasament detaliază serviciile oferite de SPPC/OPA asistentului maternal pentru a satisface nevoile specifice ale copilului plasat şi modul în care aceste servicii pot fi obţinute.
    14.5. Asistentul maternal este vizitat sau are intalniri cu asistentul social cel puţin o dată pe luna, pe durata plasamentului copilului; asistentul social se asigura ca un timp adecvat este alocat membrilor familiei fiecărui asistent maternal.
    14.6. Asistentul social întocmeşte rapoarte de vizite/intalnire ce sunt păstrate la dosarul asistentului maternal, o copie de pe fiecare raport fiind transmisă acestuia.
    14.7. Raportul de vizita/intalnire consemnează nevoile de sprijin şi de pregătire exprimate de către asistentul maternal, familia acestuia sau identificate de către asistentul social, precum şi planificarea următoarelor vizite.
    14.8. Asistentul maternal primeşte de la asistentul social al copilului toate informaţiile relevante despre originea copilului şi istoricul acestuia, sprijin şi consiliere pentru asigurarea unei îngrijiri de calitate; asistentul maternal este informat despre sănătatea copilului şi identitatea lui privind educaţia, rasa, cultura şi religia, trecutul acestuia, precum şi detalii privind eventualele acte de abuz sau neglijenţa la care copilul a fost supus.
    14.9. Asistentul maternal primeşte informaţii în scris de la SPPC/OPA privind drepturile şi obligaţiile legale ce îi revin cu privire la persoana copilului pe durata plasarii.
    14.10. Asistentul maternal primeşte informaţii în scris despre sprijinul disponibil din partea grupului local de asistenţi maternali sau a formelor asociative ale asistentilor maternali profesionisti, acolo unde acestea exista.
    14.11. Asistentul maternal este informat cu privire la procedurile ce vor fi urmate dacă exista suspiciuni de abuz, neglijare sau orice alta plângere facuta împotriva lui; acesta primeşte de la asistentul social detaliile despre sprijinul disponibil în astfel de situaţii.

    15. Asistentul maternal este instruit şi pregătit pentru a dobândi aptitudinile şi cunoştinţele necesare îngrijirii copilului plasat.
    15.1. SPPC/OPA stabileşte proceduri clare pentru instruirea şi pregătirea fiecărui asistent maternal, proceduri ce sunt revizuite anual.
    15.2. Instruirea asistentilor maternali este parte a programului de instruire a personalului SPPC/OPA şi include oportunitati pentru cursuri comune cu asistenţii sociali şi personalul din centrele rezidentiale.
    15.3. În procesul de instruire a asistentului maternal vor fi implicaţi asistenţi maternali atestaţi, precum şi copiii care sunt sau au fost plasati în asistenţa maternala, cu condiţia ca asistentul social al acestora sa ia măsuri speciale de pregătire şi protejare a lor.
    15.4. Întreaga instruire este bazată pe principiul egalităţii sanselor şi al practicilor nediscriminatorii.
    15.5. Asistentul maternal primeşte o instruire specifică de la asistentul social al copilului, bazată pe evaluarea nevoilor copilului înaintea plasarii acestuia; acolo unde doi adulti dintr-o familie sunt atestaţi ca asistenţi maternali, fiecare trebuie să fie instruit în acest sens.
    15.6. Asistentul maternal are consemnate în dosar detalii referitoare la cursurile la care a participat şi nevoile de instruire viitoare.
    15.7. Conţinutul şi realizarea instruirii asistentilor maternali sunt revizuite anual de către SPPC/OPA în funcţie de nevoile identificate, experienta acumulată şi rezultatele cercetărilor în domeniu.

    16. SPPC/OPA evalueaza anual activitatea asistentului maternal, oferind posibilitatea acestuia de a contribui cu informaţii la calitatea şi gama de servicii ale SPPC/OPA şi de a se informa asupra procedurilor de recrutare, evaluare şi instruire.
    16.1. Raportul de evaluare anuală este realizat de asistentul social al asistentului maternal, care coroboreaza opiniile fiecărui asistent social responsabil pentru copilul plasat, opiniile copiilor plasati şi ale părinţilor acestora, dacă este cazul, opiniile asistentului maternal, precum şi ale membrilor familiei acestuia.
    16.2. Raportul include un plan de acţiune pentru următoarele 12 luni, nevoile de instruire şi sprijin identificate ale asistentului maternal, recomandările pentru menţinerea sau retragerea atestatului, precum şi pentru menţinerea sau modificarea numărului şi vârstei copiilor pentru care a obţinut atestarea.
    16.3. Asistentul social organizează o intalnire pentru evaluarea anuală, cu participarea asistentului maternal, asistentilor sociali ai copiilor plasati, precum şi, dacă este cazul, cu participarea membrilor familiei asistentului maternal.
    16.4. SPPC/OPA sprijină asistentul maternal în a avea un rol activ în evaluarea anuală şi facilitează participarea acestuia la evaluare în funcţie de nevoile specifice date de dizabilitate, limba şi cultura.
    16.5. Asistentul social notifica asistentului maternal rezultatul evaluării, motivele şi detaliile privind procedura de contestare a rezultatului evaluării.
    16.6. Raportul de evaluare anuală, incluzând posibile comentarii şi obiecţii ale asistentului maternal, este parte a dosarului asistentului maternal.
    16.7. În situaţia apariţiei unor incidente semnificative sau existenţei unor suspiciuni de abuz şi neglijare asupra copiilor, evaluarea activităţii asistentului maternal este obligatorie, chiar înainte de împlinirea termenului de 1 an.

     PARTEA a III-a
    Activitatea serviciului de asistenţa maternala
    17. SPPC/OPA are strategii care promovează şi planifica asistenţa maternala pentru copilul care necesita luarea unei măsuri de protecţie.
    17.1. SPPC/OPA organizează un serviciu de asistenţa maternala care răspunde nevoilor fiecărui copil plasat; acesta trebuie să asigure posibilităţi de plasare a copilului inclusiv în regim de urgenta, precum şi asistenţa maternala specializată pentru copilul cu nevoi speciale.
    17.2. SPPC/OPA are o strategie anuală de dezvoltare a serviciilor de protecţie a copilului, ce va include şi planul de dezvoltare a serviciului de asistenţa maternala.
    17.3. SPPC/OPA distribuie copii ale strategiilor anuale tuturor serviciilor pentru copil şi familie, altor autorităţi competente, asistentilor sociali, asistentilor maternali, copiilor plasati, precum şi familiilor lor; copiile strategiilor anuale sunt disponibile pentru toţi cei interesaţi.
    17.4. În dezvoltarea serviciului de asistenţa maternala SPPC/OPA are în vedere particularităţile de limba, dizabilitate, rasa, cultura, religie şi sex ale copiilor.
    17.5. SPPC/OPA pregăteşte şi are la dispoziţie asistenţi maternali specializaţi pentru copilul cu dizabilitati.
    17.6. SPPC/OPA promovează o abordare de parteneriat în îngrijirea copiilor, implicând părinţii, copiii, alţi membri de familie şi alte persoane semnificative pentru copil, asistenţii maternali, familiile acestora, asistenţii sociali, managerii serviciilor sociale, precum şi orice alţi specialişti.

    18. SPPC/OPA are o structura corespunzătoare din punct de vedere al numărului şi competentei personalului care să asigure coordonarea şi funcţionarea eficienta a serviciului de asistenţa maternala; asistenţii sociali ai serviciilor de asistenţa maternala au calificarea profesională şi pregătirea necesară pentru a lucra cu copii, familiile acestora şi asistenţi maternali.
    18.1. SPPC/OPA se asigura ca fiecare angajat al serviciului de asistenţa maternala cunoaşte responsabilităţile ce îi revin şi primeşte informaţii despre funcţionarea acestui serviciu.
    18.2. SPPC/OPA are o structura organizatorică adecvată a serviciului de asistenţa maternala; în cadrul serviciului sunt angajaţi asistenţi sociali cu studii superioare, cu o vechime minima de 2 ani în specialitate.
    18.3. Asistentul social al copilului are un număr de maximum 25 de cazuri şi asistentul social al asistentului maternal are un număr de 30 de cazuri.
    18.4. SPPC/OPA asigura desemnarea unui asistent social pentru fiecare copil plasat şi pentru fiecare asistent maternal. Asistentul social al copilului nu este în acelaşi timp şi asistentul social al asistentului maternal la care a fost plasat copilul. Rolurile şi responsabilităţile asistentului social al copilului şi, respectiv, ale asistentului social al asistentului maternal sunt clar definiţie şi înţelese de părţi.
    18.5. Asistentul social care lucrează în serviciul de asistenţa maternala are o fişa a postului care defineste clar sarcinile şi responsabilităţile postului, precum şi aptitudinile şi cunoştinţele necesare pentru a le duce la îndeplinire.
    18.6. SPPC/OPA are un plan anual de pregătire şi perfecţionare a asistentilor sociali. Asistenţii sociali din cadrul serviciului de asistenţa maternala beneficiază de cursuri despre dezvoltarea copilului, evaluarea nevoilor acestuia şi monitorizarea cazului, asigurate de angajator.
    18.7. Asistentul social al copilului şi cel al asistentului maternal iau parte periodic la cursuri comune cu asistenţii maternali şi personalul din centrele rezidentiale.
    18.8. SPPC/OPA asigura existenta resurselor necesare pentru a veni în întâmpinarea nevoilor de pregătire ale asistentilor sociali din cadrul serviciului de asistenţa maternala.
    18.9. SPPC/OPA evalueaza anual activitatea asistentilor sociali pentru a identifica nevoile de instruire şi pregătire ale acestora.
    18.10. SPPC/OPA stabileşte proceduri clare pentru a se asigura ca evaluarea nevoilor copiilor, planurile individualizate de protecţie şi revizuirea acestora sunt realizate în concordanta cu standardele şi metodologia existenta.
    18.11. SPPC/OPA are structura şi proceduri clare pentru asigurarea recrutarii, evaluării, atestării asistentilor maternali, precum şi pentru evaluarea anuală a activităţii acestora, în conformitate cu standardele şi metodologia existenta.
    18.12. SPPC/OPA are proceduri clare pentru a se asigura ca asistentul social al copilului şi, respectiv, cel al asistentului maternal completează rapoartele în termenele stabilite de standard şi metodologiile de lucru.
    18.13. SPPC/OPA asigura intervenţia altor categorii de specialişti, în funcţie de nevoile specifice ale fiecărui copil.
    18.14. SPPC/OPA se asigura ca în procesul de luare a deciziilor cu privire la copil asistenţii maternali şi asistenţii sociali cunosc atribuţiile şi responsabilităţile ce revin fiecăruia.
    18.15. SPPC/OPA are organizat un sistem eficient pentru strângerea, analizarea şi interpretarea informaţiilor referitoare la serviciile pentru protecţia copilului, cu accent pe calitatea îngrijirii acestora.

    19. Autoritatea judeteana/locală cu atribuţii în domeniul protecţiei copilului asigura accesul la serviciul de asistenţa maternala, potrivit nevoilor copilului.
    19.1. Autoritatea judeteana/locală cu atribuţii în domeniul protecţiei copilului dispune de o reţea proprie de asistenţi maternali sau contractează acest tip de serviciu cu OPA, astfel încât sa vina în întâmpinarea nevoilor fiecărui copil evaluat; în acest sens, autoritatea judeteana/locală cu atribuţii în domeniul protecţiei copilului adopta o strategie de recrutare a asistentilor maternali, ca parte a strategiei judeţene/locale de dezvoltare a serviciilor pentru protecţia copilului.
    19.2. În luarea deciziei de plasare se acordă prioritate plasarii copilului în comunitatea de unde provine, excepţie făcând cazurile în care acest lucru nu este posibil sau nu este în interesul acestuia, în funcţie de evaluarea nevoilor sale.
    19.3. Autoritatea judeteana/locală cu atribuţii în domeniul protecţiei copilului stabileşte o strategie de recrutare a asistentilor maternali în măsura sa menţină capacitatea serviciului de asistenţa maternala de a veni în întâmpinarea nevoilor identificate în cazul fiecărui copil.
    19.4. Autoritatea judeteana/locală cu atribuţii în domeniul protecţiei copilului colaborează în elaborarea strategiei de recrutare cu OPA, alte autorităţi publice locale şi cu orice alte instituţii publice sau private.
    19.5. Autoritatea judeteana/locală cu atribuţii în domeniul protecţiei copilului implica în elaborarea strategiei de recrutare copiii plasati şi asistenţii maternali atestaţi.
    19.6. Strategia de recrutare este revizuită anual de către autoritatea judeteana/locală cu atribuţii în domeniul protecţiei copilului, care monitorizează metodele de recrutare ale serviciilor publice şi private şi care, după evaluarea eficientei acestor metode, va realiza, dacă este cazul, modificări ale strategiei.
    19.7. În situaţia existenţei unor cazuri de renunţare la calitatea de asistent maternal, SPPC/OPA asigura prin asistenţii sociali realizarea unui interviu cu asistentul maternal pentru a obţine informaţii referitoare la motivatia acestuia; aceste informaţii vor fi utilizate în vederea îmbunătăţirii strategiei de recrutare şi în preîntâmpinarea unor astfel de evenimente.

     PARTEA a IV-a
    Documente minime necesare implementarii standardelor
    20. În implementarea prezentelor standarde, următoarele documente vor fi luate în considerare de autorităţile administraţiei publice centrale sau locale, precum şi de OPA:
    a) strategia judeteana a consiliului judeţean/local al sectorului municipiului Bucureşti;
    b) strategia OPA;
    c) convenţii de parteneriat/contracte între SPPC/OPA;
    d) regulamentul de organizare şi funcţionare al SPPC/OPA;
    e) regulament de ordine interna;
    f) decizii/proceduri/alte documente interne referitoare la activitatea serviciului de asistenţa maternala (de exemplu, procedura de contestare);
    g) fişele de post ale asistentilor sociali;
    h) contractele de muncă ale asistentilor maternali;
    i) dosarul asistentului maternal;
    j) dosarul copilului plasat;
    k) dosarul familiei copilului plasat;
    l) formulare, tipizate, evidente, rapoarte de activitate;
    m) programul de pregătire a asistentilor maternali;
    n) programul de pregătire a asistentilor sociali;
    o) evidenta reclamatiilor, contestaţiilor.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016