Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   STANDARDE MINIME OBLIGATORII din 10 iunie 2004  privind managementul de caz in domeniul protectiei copilului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

STANDARDE MINIME OBLIGATORII din 10 iunie 2004 privind managementul de caz in domeniul protectiei copilului

EMITENT: MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITATII SOCIALE SI FAMILIEI - AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PROTECTIA COPILULUI SI ADOPTIE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 539 din 16 iunie 2004

Managementul de caz, aplicat în domeniul protecţiei copilului, este o metodã de coordonare a tuturor activitãţilor de asistenţã socialã şi protecţie specialã desfãşurate în interesul superior al copilului de cãtre profesionişti din diferite servicii/instituţii publice şi private.
Standardele minime obligatorii prezente sunt complementare standardelor minime obligatorii privind serviciile pentru protecţia copilului. Indicatorii din documentul prezent se verificã odatã cu cei prevãzuţi în standardele minime obligatorii pentru servicii. Totodatã, standardele minime obligatorii prezente sunt complementare, în mod particular, cu Ordinul secretarului de stat al Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Copilului şi Adopţie, al ministrului educaţiei şi cercetãrii, al ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap nr. 18/3.989/416/142/2003 privind aprobarea Ghidului metodologic pentru evaluarea copilului cu dizabilitãţi şi încadrarea într-un grad de handicap.

Standardele sunt grupate pe urmãtoarele arii de interes:

Utilizarea metodei

1. Condiţii de utilizare a metodei

Etapele managementului de caz

2. Etapele managementului de caz
3. Evaluarea iniţialã
4. Evaluarea detaliatã/complexã
5. Echipa multidisciplinarã
6. Planul individualizat de protecţie şi planul de servicii
7. Monitorizare şi re-evaluare
8. Monitorizarea post-servicii şi închiderea cazului

Managerul de caz

9. Recrutare şi angajare
10. Atribuţii principale şi delegarea responsabilitãţilor
11. Formarea iniţialã şi continuã
12. Supervizare

UTILIZAREA METODEI

Standardul 1

Conditii de utilizare
Managementul de caz este utilizat ori de câte ori situaţia copilului impune acest lucru prin urgenta, complexitatea şi durata intervenţiilor necesare pentru soluţionarea acesteia.

Rezultat
Prin utilizarea managementului de caz în domeniul protecţiei copilului se asigurã o intervenţie multidisciplinarã şi interinstitutionalã, organizatã, riguroasã, eficientã şi coerentã pentru copil, familie/reprezentant legal şi alte persoane importante pentru copil.

Proceduri de implementare a standardului 1

1.1. Toţi furnizorii de servicii pentru protecţia copilului utilizeazã metoda managementului de caz pentru cel puţin urmãtoarele situaţii: a) luarea unei mãsuri de protecţie şi b) încadrarea într-un grad de handicap şi orientarea şcolarã/profesionalã a copilului cu dizabilitãţi. În cazurile de prevenire a abandonului şi instituţionalizãrii copilului, furnizorul de servicii utilizeazã aceastã metodã în conformitate cu standardele minime obligatorii, denumite în continuare SMO, atât cele prezente, cât şi celelalte aprobate în domeniul protecţiei copilului.
1.2. Furnizorul de servicii asigurã resursele (umane, financiare, materiale) necesare desfãşurãrii optime a managementului de caz în conformitate cu prevederile SMO prezente şi ale metodologiilor specifice fiecãrui tip de serviciu pe care îl oferã.
1.3. In vederea utilizãrii corecte a managementului de caz, furnizorul de servicii îşi stabileşte, împreunã cu coordonatorii serviciilor, criteriile de eligibilitate pentru accesul clienţilor la serviciile pe care le oferã (denumite şi criterii de admitere), precum şi metodologiile şi procedurile de lucru caracteristice fiecãrui tip de serviciu. Aceste documente se întocmesc pe baza prevederilor SMO corespunzãtoare serviciilor respective şi ale ghidurilor metodologice aferente şi, totodatã, pot fi dezvoltate în raport cu practica, experienţa şi literatura de specialitate.
1.4. Coordonatorii serviciilor se asigurã cã aceste documente sunt aduse la cunoştinţa personalului de specialitate.
1.5. Furnizorul de servicii se asigurã cã aceste documente sunt re-evaluate periodic şi, dupã caz, revizuite, în funcţie de cel puţin urmãtorii factori: nevoile comunitãţii, dinamica serviciilor, apariţia modificãrilor legislative în domeniu şi propunerile fãcute de cãtre personalul de specialitate.

Indicatorii pentru Standardul 1

(I) 1.1.1. Toţi copiii cu mãsurã de protecţie au desemnat un manager de caz.
(I)1.1.2. Toţi copiii cu dizabilitãţi aflaţi în evidenţa serviciului de evaluare complexã din cadrul serviciului public specializat pentru protecţia copilului au desemnat un manager de caz.
(I)1.1.3. Numãrul de copii aflaţi în evidenţa furnizorului de servicii pentru prevenire care au desemnat un manager de caz sau responsabil de caz supervizat de un manager de caz.
(I)1.3. Existenţa criteriilor de eligibilitate/criterii de admitere, metodologiilor şi procedurilor de lucru pentru fiecare serviciu pentru protecţia copilului oferit de furnizori autorizaţi/acreditaţi conform legii. Criteriile de eligibilitate pentru beneficiari se pot referi de exemplu la: gradul de complexitate al cazului, tipul şi numãrul de clienţi, nevoile şi diversitatea serviciilor etc.
(I)1.4. Personalul din cadrul serviciilor pentru protecţia copilului cunoaşte şi aplicã prevederile menţionate în aceste documente.
(I)1.5. Periodicitatea re-evaluãrilor, numãrul de revizuiri şi motivaţia efectuãrii acestora.

ETAPELE MANAGEMENTULUI DE CAZ

Standardul 2

Etapele managementului de caz
Managementul de caz este un proces care implicã parcurgerea unor etape interdependente, care sunt aceleaşi în soluţionarea fiecãrui caz în parte, indiferent de ordinea în care sunt parcurse sau de durata acestora.

Rezultat
Managerii de caz şi responsabilii de caz aplicã unitar aceleaşi proceduri în soluţionarea cazurilor, caracteristice managementului de caz, indiferent de serviciul în care activeazã.

Proceduri de implementare a standardului 2
2.1. Managementul de caz, aplicat în domeniul protecţiei copilului, implicã parcurgerea urmãtoarelor etape principale:
a) Identificarea şi preluarea cazurilor: copii aflaţi în dificultate sau în situaţii de risc, copii cu dizabilitãţi;
b) Evaluarea comprehensivã şi multidimensionalã a situaţiei copilului în context sociofamilial;
c) Planificarea serviciilor şi intervenţiilor concretizatã într-un plan individualizat de protecţie sau, dupã caz, plan de servicii;
d) Furnizarea serviciilor şi intervenţiilor pentru copil, familie/reprezentant legal şi alte persoane importante pentru copil;
e) Monitorizarea şi re-evaluarea periodicã a progreselor înregistrate, deciziilor şi intervenţiilor specializate;
f) Închiderea cazului, respectiv a procesului de furnizare a serviciilor şi intervenţiilor.
2.2. Activitãţile desfãşurate în cadrul acestor etape se bazeazã pe principiile individualizãrii şi personalizãrii, precum şi pe implicarea activã (consultare şi participare) a copilului şi familiei/reprezentantului legal.
2.3. Managerul de caz asigurã derularea acestor etape pentru toţi copiii eligibili conform prevederilor SMO prezente şi înregistreazã toate informaţiile în dosarul copilului.
2.4. Managerul de caz şi responsabilul de caz folosesc metodele şi instrumentele specifice pentru documentarea cazului cerute de lege şi cele recomandate de cãtre Federaţia Naţionalã a Asistenţilor Sociali din România.

Indicatorii pentru Standardul 2

(I)2.1., 2.2. Metodologiile şi procedurile de lucru caracteristice serviciului, dosarele copiilor.
(I)2.3. Fişa de post a managerului de caz.
(I)2.4. Furnizorul de servicii are prevãzute în regulamentele serviciilor utilizarea documentelor şi a instrumentelor de lucru, precum şi modalitãţile de înregistrare a datelor şi informaţiilor despre copil şi familie/reprezentant legal.

Standardul 3

Evaluarea initiala
Managerul de caz asigurã realizarea evaluãrii iniţiale a situaţiei copilului în maxim 72 de ore de la înregistrarea solicitãrii directe, a referirii sau a semnalãrii cazului, dacã nu se impune un alt termen de cãtre alte standarde minime obligatorii în domeniul protecţiei copilului.

Rezultat
Evaluarea iniţialã a situaţiei copilului are loc în cel mai scurt timp, în funcţie de urgenţa şi gravitatea cazului.

Proceduri de implementare a standardului 3
3.1. Furnizorul de servicii trebuie sã elaboreze proceduri de identificare, înregistrare, preluare şi repartizare a cazurilor, precum şi de desemnare a managerului de caz, astfel încât evaluarea iniţialã a situaţiei copilului sã se realizeze în termenul prevãzut de SMO prezent. Aceste proceduri sunt în acord cu legislaţia în vigoare, inclusiv SMO din domeniul protecţiei copilului.
3.2. Identificarea cazurilor se realizeazã prin cel puţin una din urmãtoarele situaţii: a) solicitare directã din partea copilului şi/sau a familiei/reprezentantului legal, b) referire din partea unui alt serviciu/instituţii publice sau private şi c) semnalare/sesizare scrisã sau telefonicã din partea unor alte persoane decât membrii familiei/reprezentantul legal.
3.3. În desemnarea managerului de caz, coordonatorul serviciului ia în considerare cel puţin urmãtoarele aspecte: a) numãrul de cazuri aflate în responsabilitatea acestuia, b) complexitatea cazuisticii, c) experienţa, d) cunoaşterea problematicii respective, e) relaţia cu copilul şi familia şi f) colaborarea cu reţeaua de servicii şi instituţii.
3.4. Evaluarea iniţialã este efectuatã de regulã de managerul de caz. Aceasta poate fi efectuatã şi de alţi profesionişti în condiţiile menţionate de SMO aprobate în domeniul protecţiei copilului.
3.5. Se întocmeşte un raport sau, dupã caz, o fişã de evaluare iniţialã care trebuie sã aibã avizul şefului pe ordine ierarhicã.
3.6. In baza informaţiilor din raportul/fişa de evaluare iniţialã se ia decizia continuãrii managementului de caz sau închiderii cazului prin referire sau orientare cãtre alte servicii/instituţii abilitate. Conţinutul raportului/fişei de evaluare iniţialã, precum şi decizia luatã în baza acestuia se comunicã clienţilor în cel mai scurt timp de la întocmirea raportului/fişei de evaluare iniţialã şi se consemneazã. Referirea implicã realizarea unui document înregistrat şi transmis serviciului/instituţiei abilitate, atât direct, cât şi prin intermediul clientului, iar în unele situaţii şi contactarea telefonicã a serviciului/instituţiei respective.

Indicatorii pentru Standardul 3
(I)3.1.-3.3. Existenţa procedurilor de identificare, preluare şi repartizare a cazurilor, precum şi de desemnare a managerului de caz.
(I)3.4. Numãrul de evaluãri iniţiale efectuate de managerul de caz şi respectiv de alţi profesionişti/lunã/an. Evaluarea iniţialã poate fi realizatã de alţi profesionişti în urmãtoarele situaţii de exemplu:
- Serviciul în cauzã nu dispune de manageri de caz, situaţie în care evaluarea iniţialã este efectuatã de responsabilul de caz;
- În situaţiile de urgenţã în care deplasarea managerului de caz sau a echipei mobile de intervenţie necesitã o duratã mai mare de o orã, evaluarea iniţialã este efectuatã de cãtre responsabilii de caz din cadrul autoritãţii locale din comunitatea în care se aflã copilul. În lipsa acestora, evaluarea iniţialã poate fi efectuatã de persoanele resursã aflate cel mai aproape de copil. Persoanele resursã reprezintã profesionişti formaţi în domeniul în care se intervine specializat pentru copilul în cauzã, care pot fi din cadrul serviciilor pentru protecţia copilului sau alte servicii/instituţii.
(I)3.5. Rapoartele/fişele de evaluare iniţialã sunt avizate de cãtre şeful ierarhic.
(I)3.6.1. Numãrul de cazuri referite şi respectiv orientate cãtre alte servicii/instituţii abilitate/lunã/an.
(I)3.6.2. Dosarele copiilor sau alte documente în care se consemneazã informarea clienţilor cu privire la conţinutul raportului/fişei de evaluare iniţialã şi decizia luatã în baza acestuia.

Standardul 4

Evaluarea detaliata/complexa
Managerul de caz, împreunã cu o echipã corespunzãtoare de profesionişti, asigurã realizarea evaluãrii detaliate/complexe a situaţiei copilului în context sociofamilial.

Rezultat

Prin utilizarea managementului de caz, copilul beneficiazã de o evaluare comprehensivã şi multidimensionalã a nevoilor sale specifice şi individuale, precum şi ale familiei sale. Copilul şi familia/reprezentantul legal sunt implicaţi activ în procesul de evaluare.

Proceduri de implementare a standardului 4

4.1. Evaluarea iniţialã, cât şi cea detaliatã/complexã are loc în principal în urma întâlnirilor directe cu cei implicaţi, în mediul de viaţã al acestora.
4.2. Furnizorul de servicii asigurã resursele necesare deplasãrii în teren a managerului de caz şi, dacã este necesar, a celorlalţi profesionişti implicaţi în evaluare şi încurajeazã întâlnirile cu copilul şi familia sa, în mediul de viatã al acestora.
4.3. Managerul de caz consemneazã informaţiile obţinute în cadrul acestor întâlniri în rapoarte de vizitã care includ cel puţin urmãtoarele aspecte: sinteza discuţiilor purtate în cursul întâlnirii, data, locul şi scopul vizitei urmãtoare, agreatã în prealabil cu familia şi copilul.
4.4. Rapoartele de vizitã sunt înaintate şefului ierarhic spre avizare. Conţinutul acestor rapoarte este adus la cunoştinţa familiei şi copilului numai dacã nu aduce prejudicii derulãrii procesului de evaluare.
4.5. Vizitele la domiciliul familiei se realizeazã pe baza unui program stabilit de comun acord cu familia şi copilul, în cazul în care este nevoie, managerul de caz poate realiza şi vizite neanunţate, numai dacã apreciazã cã existã motive temeinice şi cu acordul şefului ierarhic.
4.6. Managerul de caz solicitã familiei şi copilului o listã cu persoane care pot da referinţe despre situaţia în care se aflã. Totodatã, managerul de caz informeazã familia şi copilul despre contactarea altor persoane decât cele desemnate de aceştia în vederea obţinerii de referinţe.
4.7. In urma evaluãrii detaliate/complexe, managerul de caz întocmeşte raportul de evaluare detaliatã/complexã care trebuie avizat de şeful pe ordine ierarhicã şi transmis, în termen maxim de 3 zile de la întocmirea sa, membrilor echipei, familiei/ reprezentantului legal şi, dupã caz, copilului.

Indicatorii pentru Standardul 4

(I)4.1.1., 4.4., 4.6., 4.7.1 Metodologiile şi procedurile caracteristice serviciului includ aceste date.
(I)4.1.2. Programul de întâlniri cu copilul şi familia la domiciliul acestora, precum şi în locuri special amenajate (pentru efectuarea anumitor evaluãri de cãtre profesioniştii din echipa multidisciplinarã sau colaboratori).
(I)4.2. Documente administrative şi financiare care atestã alocarea de fonduri şi alte resurse pentru deplasarea în teren.
(I)4.3. Existenţa şi conţinutul rapoartelor de vizitã semnate de cãtre şeful ierarhic.
(I)4.5. Planificarea vizitelor şi evidenţa deplasãrilor în teren.
(I)4.7.2. Existenţa şi conţinutul raportului de evaluare detaliatã/complexã, semnat de şeful ierarhic. În situaţia luãrii unei mãsuri de protecţie, raportul de evaluare detaliatã coincide cu raportul de evaluare psihosocialã menţionat de legislaţia în vigoare.

Standardul 5

Echipa multidisciplinara
Managerul asigurã implicarea şi conlucrarea, pe parcursul tuturor etapelor managementului de caz, a unei echipe de profesionişti, de regulã multidisciplinarã şi, dupã caz, interinstituţionalã, precum şi intervenţia punctualã a unor specialişti colaboratori atunci când este necesar.

Rezultat

Munca în echipã şi parteneriatul interinstituţional asigurã abordarea globalã a situaţiei copilului, prin acţiuni sinergice şi coerente pe plan individual, familial şi comunitar şi, totodatã, contribuie în mod esenţial la soluţionarea cazului.

Proceduri de implementare a standardului 5

5.1. Furnizorul de servicii efectueazã demersurile necesare pentru munca în echipã multidisciplinarã şi interinstituţionalã, precum şi pentru expertiza unor specialişti colaboratori, conform propunerilor şi solicitãrilor, în scris, ale managerilor de caz.
5.2. Managerul de caz înainteazã anual propuneri scrise coordonatorului serviciului în care activeazã cu privire la modificarea organigramei serviciului în cauzã în vederea asigurãrii muncii în echipã la un randament optim.
5.3. Managerul caz solicitã, în scris, şefului ierarhic, ori de câte ori este nevoie, intervenţia suplimentarã a unor specialişti din afara echipei, care activeazã în cadrul altor servicii/instituţii cu care furnizorul de servicii nu are un acord încheiat.
5.4. In vederea formulãrii propunerilor şi solicitãrilor menţionate anterior, precum şi a întocmirii planului individualizat de protecţie/planului de servicii, a referirii sau orientãrii cazului cãtre alte servicii/instituţii, managerul de caz are acces la cartografierea serviciilor sociale existente la nivelul judeţului/sectorului întocmitã de consiliul judeţean/local al sectoarelor municipiului Bucureşti.
Totodatã, furnizorul de servicii pune la dispoziţia managerului de caz lista cu serviciile/instituţiile şi specialiştii cu care are încheiate contracte de colaborare, precum şi lista cu instituţiile publice pentru copil şi familie existente la nivelul judeţului/ sectorului.
5.5. Managerul de caz asigurã organizarea întâlnirilor echipei (numite şedinţe de caz) în mod periodic - cel puţin o datã pe sãptãmânã pentru a discuta cazurile şi a lua deciziile necesare soluţionãrii acestora, în funcţie de situaţie, managerul de caz se poate întâlni şi individual cu profesioniştii implicaţi în rezolvarea cazului. La aceste întâlniri pot participa familia/reprezentantul legal şi copilul dacã echipa/profesioniştii considerã cã este necesar.

Indicatorii pentru Standardul 5

(I)5.1.1. Organigrama serviciului. Contractele de colaborare încheiate de furnizorul de servicii şi/sau de cãtre serviciul cu personalitate juridicã cu alte servicii/instituţii, precum şi cu specialişti independenţi din domeniul social, medical, educaţional, juridic, financiar etc. Dosarele copiilor.
(I)5.1.2. Metodologiile şi procedurile caracteristice serviciului includ aceste date. De exemplu: componenţa echipei serviciului, procedurile de lucru în echipã (rolul şi responsabilitãţile fiecãrui membru, programul întâlnirilor, comunicarea între membrii echipei etc.).
(I)5.2. Existenţa propunerilor atât la nivelul coordonatorului serviciului, cât şi la furnizorul de servicii şi mãsurile luate în urma acestora, precum şi motivele în cazul în care nu s-au luat mãsuri.
(I)5.3. Existenţa solicitãrilor scrise pentru expertizã suplimentarã şi mãsurile luate în urma acestora, precum şi motivele în cazul în care nu s-au luat mãsuri.
(I)5.4. Managerul de caz dispune de urmãtoarele documente: cartografierea serviciilor sociale, lista cu servicii/instituţii şi specialiştii cu care furnizorul de servicii are încheiate contracte de colaborare şi lista cu instituţiile publice pentru copil şi familie existente la nivelul judeţului/sectorului (inspectoratul de poliţie, direcţia de sãnãtate publicã, spitale, inspectoratul şcolar etc.).
(I)5.5.1. Programul întâlnirilor echipei.
(I)5.5.2. Minutele/procesele verbale/alte documente care consemneazã întâlnirile individuale cu profesioniştii şi cu echipa.
(I)5.5.3. Numãrul de întâlniri la care au participat familia şi copilul/caz/an şi per total cazuri/an.

Standardul 6

Planul individualizat de protectie si planul de servicii
Managerul de caz, împreunã cu echipa, elaboreazã planul individualizat de protecţie, respectiv planul de servicii în termen maxim de 30 de zile de la înregistrarea cazului. Copilul şi familia sa/reprezentantul legal sunt implicaţi activ în procesul de elaborare a planului individualizat de protecţie, respectiv a planului de servicii.

Rezultat

Copilul şi familia sa/reprezentantul legal, precum şi alte persoane importante pentru copil beneficiazã de servicii şi intervenţii personalizate în conformitate cu nevoile identificate şi propriile opţiuni.

Proceduri de implementare a standardului 6

6.1. In baza raportului de evaluare detaliatã/complexã, managerul de caz întocmeşte planul individualizat de protecţie/planul de servicii. Se recomandã ca proiectul planului individualizat de protecţie sã fie întocmit în cel mai scurt timp posibil de la înregistrarea cazului la serviciul public specializat pentru protecţia copilului, astfel încât sã fie prezentat comisiei pentru protecţia copilului odatã cu raportul de evaluare psihosocialã iniţialã atunci când se ia decizia unei mãsuri de protecţie şi planul sã fie anexã a hotãrârii comisiei. Se recomandã ca planul de servicii sã fie întocmit atunci când copilul şi familia sa necesitã mai mult de un tip de serviciu sau prestaţie în vederea prevenirii separãrii copilului de familie, în situaţia în care se are în vedere întocmirea planului individualizat de protecţie sau revizuirea planului de servicii presupune separarea copilului de familie prin luarea unei mãsuri de protecţie de cãtre Comisia pentru Protecţia Copilului, se recomadã ca managerul de caz sã asigure condiţiile întrunirii consiliului de familie.
6.2. Conţinutul planului individualizat de protecţie/planul de servicii este stabilit de comun acord cu echipa, familia/ reprezentantul legal şi copilul în raport cu vârsta şi gradul de maturitate.
6.3. Managerul de caz organizeazã cel puţin o întâlnire cu echipa în vederea finalizãrii planului individualizat de protecţie/planul de servicii.
6.4. Planul individualizat de protecţie/planul de servicii este avizat de şeful ierarhic şi transmis, în termenul maxim de 30 de zile prevãzut de SMO prezente, membrilor echipei, familiei/ reprezentantului legal şi, dupã caz, copilului. Copilului i se aduce la cunoştinţã conţinutul planului utilizând mijloace şi materiale adecvate vârstei, gradului de maturitate, tipului de dizabilitate şi/sau gradului de handicap.
6.5. Managerul de caz transmite fiecãrui membru al echipei responsabilitãţile şi planificarea activitãţilor în echipã necesare pentru implementarea şi monitorizarea planului individualizat de protecţie/planul de servicii.
6.6. Furnizarea serviciilor şi a intervenţiilor cuprinse în planul individualizat de protecţie/planul de servicii se face în baza contractului cu familia/reprezentantul legal încheiat cu managerul de caz. Se recomandã adaptarea modelului prevãzut în Ordinul secretarului de stat al Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Copilului şi Adopţie, al ministrului educaţiei şi cercetãrii, al ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap nr. 18/3.989/416/142/2003 privind aprobarea Ghidului metodologic pentru evaluarea copilului cu dizabilitãţi şi încadrarea într-un grad de handicap.

Indicatorii pentru Standardul 6

(I)6.1. Existenţa unui plan individualizat de protecţie pentru fiecare copil pentru care Comisia pentru Protecţia Copilului hotãrãşte o mãsurã de protecţie. Existenţa planurilor de servicii pentru copiii pentru care se previne separarea de familie în condiţiile prevãzute de SMO prezente. Existenţa documentului (proces verbal, minutã, raport etc.) care atestã întrunirea consiliului de familie în situaţiile prevãzute de SMO prezente.
(I)6.2., 6.4.1. Planul individualizat de protecţie/Planul de servicii este semnat de managerul de caz, membrii echipei şi familia/reprezentantul legal, precum şi de şeful ierarhic şi câte o copie se aflã la toate aceste persoane.
(I)6.3. Minutã întâlnirii echipei (dosarul copilului).
(I)6.4.2. Copilul cunoaşte conţinutul planului individualizat de protecţie/planul de servicii.
(I)6.5. Membrii echipei cunosc programul de derulare a activitãţilor, termenele şi responsabilitãţi fiecãruia în implementarea şi monitorizarea planului individualizat de protecţie/planul de servicii.
(I)6.6. Existenţa contractelor cu familia/reprezentantul legal (dosarele copiilor).

Standardul 7

Monitorizarea si re-evaluarea
Managerul de caz monitorizeazã realizarea planului individualizat de protecţie/planului de servicii, respectiv progresele care se înregistreazã în soluţionarea situaţiei copilului pânã când procesul de asistenţã şi/sau protecţie nu se mai dovedeşte necesar.

Rezultat

Copilul şi familia sa/reprezentantul legal şi alte persoane importante pentru copil beneficiazã de servicii şi intervenţii adecvate permanent situaţiei reale şi prezente, precum şi de sprijinul şi asistenţa specializatã a managerului de caz în relaţia cu profesioniştii şi serviciile/instituţiile cuprinse în planul individualizat de protecţie, respectiv planul de servicii.

Proceduri de implementare a standardului 7

7.1. In contextul monitorizãrii, managerul de caz are în vedere cel puţin urmãtoarele aspecte: a) verificarea demarãrii serviciilor/activitãţilor prevãzute în planul individualizat de protecţie/planul de servicii, în maxim 2 zile de la termenele de iniţiere stabilite în planul respectiv; b) verificarea modului de furnizare a serviciilor/activitãţilor (de exemplu, progrese obţinute, atingerea obiectivelor, probleme apãrute) cel puţin lunar în limita de timp stabilitã pentru fiecare serviciu/activitate; c) rãspuns imediat la orice problemã care apare în derularea serviciilor/activitãţilor (de exemplu, identificarea de resurse pentru transportul familiei şi copilului, rezolvarea problemelor logistice sau procedurale); d) asigurarea fluxului de informaţie între membrii echipei, alţi specialişti implicaţi în implementarea planului individualizat de protecţie/planului de servicii, familie şi copil; e) medierea relaţiei dintre familie şi copil pe de o parte şi profesionişti pe de altã parte (de exemplu, prin acompaniere, negocierea conflictelor); f) re-evaluarea situaţiei copilului, respectiv a modului de implementare a planului individualizat de protecţie/planului de servicii, cel puţin o datã la 3 luni şi, dacã este necesar, revizuirea planului respectiv; g) înregistrarea permanentã a informaţiilor, progreselor, evoluţiei cazului în dosarul copilului; h) modificarea contractului cu familia/reprezentantul legal atunci când este cazul.
7.2. In vederea realizãrii monitorizãrii, profesioniştii stabiliţi responsabili pentru implementarea planului individualizat de protecţie/planului de servicii au obligaţia de a întocmi rapoarte de monitorizare, lunar sau ori de câte ori este nevoie (de exemplu, la solicitarea managerului de caz, cu ocazia revizuirii programului de intervenţie sau a apariţiei unor modificãri a situaţiei copilului şi familiei). La rândul sãu, managerul de caz este obligat sã aducã la cunoştinţa membrilor echipei orice modificare survenitã în situaţia copilului care afecteazã atingerea obiectivelor cuprinse în planul individualizat de protecţie/planul de servicii.
7.3. Rapoartele de monitorizare sunt transmise managerului de caz în maxim 3 zile de la întocmirea lor (pentru cele lunare), respectiv de la apariţia problemei/situaţiei pentru care au fost întocmite (pentru cele ocazionale).
7.4. Managerul de caz împreunã cu echipa realizeazã re-evaluarea situaţiei copilului o datã la 3 luni sau de câte ori este nevoie, precum şi revizuirea planului individualizat de protecţie/planului de servicii dacã acest lucru este necesar.
7.5. Managerul de caz organizeazã întâlnirile cu echipa în vederea re-evaluãrii situaţiei copilului şi respectiv revizuirii planului individualizat de protecţie/planului de servicii.
7.6. Re-evaluarea situaţiei copilului şi, dupã caz, revizuirea planului individualizat de protecţie/planului de servicii au loc în aceleaşi condiţii de implicare activã a familiei/reprezentantului legal şi a copilului (de exemplu, încurajarea exprimãrii libere a opiniei, inclusiv a temerilor, consultare în luarea decizilor).
7.7. Re-evaluarea situaţiei copilului şi revizuirea planului individualizat de protecţie/planului de servicii au loc în maxim 48 de ore de la înregistrarea situaţiilor care implicã admiterea copilului într-o instituţie de orice tip pentru copii sau pentru copil şi familie care nu au fost prevãzute în planul iniţial (de exemplu, spitalizare, inclusiv în unitãţi medico-sociale, mãsurã de protecţie într-un serviciu pentru protecţia copilului de tip rezidenţial, gãzduire în adãposturi pentru victimele violenţei în familie).
7.8. Managerul de caz întocmeşte raportul de re-evaluare sau, dupã caz, de revizuire care trebuie avizate de şeful ierarhic şi transmise, în termen maxim de 3 zile de la întocmirea acestora, membrilor echipei, familiei şi, dupã caz, copilului.
7.9. Pe parcursul monitorizãrii, în situaţii excepţionale, a unor cazuri extrem de dificile, se recomandã ca managerul de caz, cu avizul furnizorului de servicii, sã asigure organizarea unei întâlniri (numitã conferinţã de caz) sau a unei teleconferinte a membrilor echipei cu experţi recunoscuţi în domeniul în cauzã în vederea soluţionãrii cazurilor respective.

Indicatorii pentru Standardul 7

(I)7.1. Documentaţia referitoare la monitorizarea şi re-evaluarea cazurilor (dosarele copiilor, metodologiile şi procedurile caracteristice serviciului, fişele de post).
(I)7.2., 7.3. Existenţa şi conţinutul rapoartelor de monitorizare lunare şi, dupã caz, ocazionale. Numãrul de rapoarte de monitorizare/caz/an.
(I)7.4.1., 7.8. Existenţa şi conţinutul rapoartelor trimestriale şi ocazionale de re-evaluare, respectiv revizuire. Numãrul de rapoarte de revizuire/caz/an.
(I)7.4.2. 7.5. Minutele întâlnirilor de re-evaluare/revizuire.
(I)7.6. Dosarele copiilor.
(I)7.7. Numãrul de cazuri în care au avut loc revizuiri ale planului individualizat de protecţie/planului de servicii datorate situaţiilor care implicã admiterea copilului întro instituţie. Respectarea termenelor prevãzute de SMO prezente.
(I)7.9. Numãrul de cazuri în care se utilizeazã conferinţa de caz/teleconferinta.

Standardul 8

Monitorizarea post-servicii si inchiderea cazului
În vederea consolidãrii rezultatelor obţinute în urma îndeplinirii obiectivelor planului individualizat de protecţie sau ale planului de servicii, managerul de caz asigurã derularea activitãţilor de monitorizare post-servicii.

Rezultat

Închiderea cazului are loc în momentul în care procesul de asistenţã şi/sau protecţie a copilului nu se mai dovedeşte a fi necesar şi familia îşi redobândeşte capacitatea optimã de autonomie şi funcţionare.

Proceduri de implementare a standardului 8

8.1. Monitorizarea post-servicii are loc pe o perioadã de cel puţin 3 luni de la încheierea implementãrii planului individualizat de protecţie/planului de servicii.
Se recomandã ca aceastã perioadã de monitorizare post-servicii sã fie în medie de 6 luni, cu posibilitãţi de prelungire în anumite situaţii, cu avizul furnizorului de servicii.
8.2. In procesul de monitorizare post-servicii, managerul de caz colaboreazã cu autoritãţile locale din comunitatea în care locuieşte familia cu copilul.
8.3. In procesul de monitorizare post-servicii, managerul de caz colaboreazã cu profesionişti din servicii/instituţii care pot consolida rezultatele obţinute în urma implementãrii planului individualizat de protecţie/planului de servicii, menţine relaţiile copil-familie şi asigura (re)integrarea socialã a copilului.
8.4. Managerul de caz pregãteşte familia/reprezentantul legal şi copilul în vederea închiderii cazului pe tot parcursul derulãrii managementului de caz. Totodatã, managerul de caz, echipa şi restul profesioniştilor implicaţi în rezolvarea cazului încurajeazã autonomia familiei pentru a nu crea dependenţa acesteia faţã de serviciile sociale.
8.5. Pe tot parcursul derulãrii cazului, copiii care au împlinit vârsta de 10 ani, precum şi familia/reprezentantul legal au acces la datele din dosarul copilului, numai dacã acest lucru nu contravine interesului superior al acestuia. În situaţia în care unele date din dosar pot face rãu copilului, coordonatorul serviciului poate decide restricţionarea accesului persoanelor menţionate anterior la aceste date, cu avizul furnizorului de servicii, pe o perioadã determinatã de timp şi acest fapt se consemneazã de cãtre managerul de caz în dosarul copilului împreunã cu motivaţia acestui fapt.
8.6. Datele din dosarul copilului sunt confidenţiale şi nu pot fi dezvãluite altor profesionişti care nu fac parte din echipã, cu excepţia prevederilor din codul de procedura penalã.

Indicatorii pentru Standardul 8

(I)8.1. Durata perioadei de monitorizare post-servicii/caz. Motivaţia prelungirii acestei perioade şi documentele care atestã avizul furnizorului de servicii (de exemplu, solicitarea scrisã cãtre furnizor şi aprobarea acesteia, actele financiare care atestã acordarea de fonduri suplimentare pentru prelungirea acestei perioade).
(I)8.2. Informãri scrise din partea autoritãţilor locale despre situaţia copilului şi a familiei, precum şi despre serviciile furnizate sau facilitate, existenţa unui plan de servicii etc.
(I)8.3. Contractele de colaborare încheiate de furnizorii de servicii, informãri scrise din partea profesioniştilor despre situaţia copilului şi a familiei, precum şi despre serviciile furnizate.
(I)8.4. Dosarele copiilor.
(I)8.5. Numãrul anual de cazuri în care accesul la unele date din dosarul copilului a fost restricţionat temporar de cãtre coordonatorul serviciului, cu avizul furnizorului de servicii.
(I)8.6. Dupã caz: existenţa unor clauze referitoare la confidenţialitate în contractele de muncã, în fişele de post, semnarea unor contracte de confidenţialitate etc.

MANAGERUL DE CAZ

Standardul 9

Recrutare si angajare
Managerii şi responsabilii de caz sunt selectaţi cu atenţie şi responsabilitate prin intermediul unui proces de recrutare şi angajare care se desfãşoarã în acord cu legislaţia în vigoare.

Rezultat

Furnizorul de servicii asigurã angajarea managerilor şi responsabililor de caz în condiţiile standardelor minime obligatorii prezente şi în acord cu misiunea serviciului pentru protecţia copilului în cauzã.

Proceduri de implementare a standardului 9

9.1. Managerul de caz trebuie sã aibã studii superioare în asistenţã socialã şi experienţã de cel puţin 3 ani în servicii pentru copil şi familie. Se acordã prioritate la angajare profesioniştilor cu pregãtire în managementul de caz, precum şi celor cu pregãtire/experienţã în domeniul de referinţã al serviciului pentru protecţia copilului în cauzã (de exemplu, în cazul unui serviciu adresat copilului cu dizabilitãţi, se acordã prioritate la angajare profesioniştilor care au pregãtire/experienţã în domeniul asistentei şi protecţiei copilului cu dizabilitãti).
9.2. Manageri de caz pot fi şi absolvenţi de învãţãmânt superior în domeniul socio-uman cu experienţã de cel puţin 5 ani în serviciile pentru copil şi familie. Se acordã prioritate la angajare profesioniştilor cu pregãtire în managementul de caz.
9.3. Responsabilul de caz trebuie sã aibã studii superioare socio-umane.
Responsabilul de caz este profesionistul care asigurã elaborarea şi implementarea programului de intervenţie specificã care este parte integrantã a planului individualizat de protecţie, respectiv profesionistul care asigurã elaborarea şi realizarea planului de servicii în lipsa unui manager de caz. Activitatea responsabilului de caz este supervizatã de un manager de caz. Prevederile SMO prezente se aplicã şi pentru responsabilii de caz atunci când îndeplinesc responsabilitãţi corespunzãtoare managerilor de caz.
9.4. Dacã serviciul social în cauzã funcţioneazã într-o zonã geograficã în care trãiesc comunitãţi etnice minoritare, se recomandã ca o parte din managerii şi responsabilii de caz sã vorbeascã limba minoritãţii respective. Totodatã se recomandã angajarea unor profesionişti cu abilitãţi empatice şi de comunicare cu copiii şi familiile.
9.5. Numãrul managerilor de caz dintr-un serviciu pentru protecţia copilului sau numãrul total de manageri de caz de care dispune furnizorul de servicii trebuie sã fie suficient astfel încât nevoile clienţilor sã fie satisfãcute, misiunea serviciului îndeplinitã şi încãrcãtura per manager de caz sã fie de maxim 30 de cazuri active.
Cazurile active sunt considerate cele care sunt în lucru pânã la perioada de monitorizare post-servicii; cazurile referite şi cele în care managerul de caz îşi deleagã responsabilitãţile parţial sau în integralitate nu sunt considerate cazuri active.
9.6. Numãrul responsabililor de caz dintr-un serviciu pentru protecţia copilului sau numãrul total de responsabili de caz de care dispune furnizorul de servicii trebuie sã fie suficient astfel încât nevoile clienţilor sã fie satisfãcute, misiunea serviciului îndeplinitã şi încãrcãtura per responsabil de caz sã fie de maxim 25 de cazuri active, cu excepţiile prevãzute de alte standarde minime obligatorii în domeniul protecţiei copilului.

Indicatorii pentru Standardul 9

(I)9.1.-9.4. Diplome de studii, certificate de absolvire sau calificare, fişele de post, contractele de muncã etc.
(I)9.5. Numãrul de cazuri active/manager de caz. Numãrul de cazuri/manager de caz/an.
(I)9.6. Numãrul de cazuri active/responsabil de caz. Numãrul de cazuri/responsabil de caz/an.

Standardul 10

Atributii principale si delegarea responsabilitatilor
Furnizorul de servicii întocmeşte fişele de post pentru managerii şi responsabilii de caz conform legii în vigoare şi prevederilor standardelor minime obligatorii prezente.
Totodatã, în stabilirea metodologiilor şi procedurilor de lucru caracteristice fiecãrui serviciu pentru protecţia copilului, furnizorul de servicii ia în considerare cu prioritate metoda managementului de caz.

Rezultat

Managerii şi responsabilii de caz cunosc şi aplicã prevederile standardelor minime obligatorii prezente.

Proceduri de implementare a standardului 10

10.1. Atribuţiile principale ale managerului de caz sunt urmãtoarele: a) coordonarea eforturilor, demersurilor şi activitãţilor de asistenţã socialã şi protecţie specialã desfãşurate în interesul superior al copilului; b) alcãtuirea echipei multidisciplinare şi, dupã caz, înterinstituţionale şi organizarea întâlnirilor cu echipa, precum şi a celor individuale cu profesioniştii implicaţi în rezolvarea cazului; c) asigurarea colaborãrii şi implicãrii active a familiei/reprezentantului legal şi a copilului, precum şi sprijinirea acestora în toate demersurile întreprinse pe tot parcursul managementului de caz (de exemplu, organizarea de întâlniri periodice sau la solicitarea acestora, acompaniere, sprijin emoţional, consiliere); d) asigurarea comunicãrii între toate pãrţile implicate în rezolvarea cazului; e) asigurarea respectãrii etapelor managementului de caz; f) întocmirea şi reactualizarea dosarului copilului.
10.2. Desemnarea managerului de caz se face în condiţiile SMO prezente şi celorlalte aprobate în domeniul protecţiei copilului, în situaţiile în care comisia pentru protecţia copilului trebuie sã ia o decizie privind o mãsurã de protecţie pentru copil, serviciul public specializat pentru protecţia copilului, imediat dupã înregistrarea cazului, desemneazã managerul de caz din cadrul sãu sau a unui organism privat autorizat, ori a serviciilor pentru protecţia copilului din subordinea acestor doi furnizori de servicii.
10.3. Delegarea responsabilitãţilor se realizeazã cu acordul şefului ierarhic.
Delegarea responsabilitãţilor în integralitate se realizeazã cãtre profesionişti care îndeplinesc aceleaşi condiţii minime ca şi profesionistul care deleagã, în funcţie de situaţie, delegarea parţialã a responsabilitãţilor se realizeazã cãtre profesionişti care îndeplinesc aceleaşi condiţii minime ca şi profesionistul care deleagã, condiţiile minime pentru a fi responsabil de caz sau condiţii suficiente pentru efectuarea activitãţii respective care sunt precizate de alte standarde minime obligatorii în domeniul protecţiei copilului ori datorate pregãtirii/experienţei profesionistului în cauzã.

Indicatorii pentru Standardul 10

(I)10.1.-l0.3. Fişele de post, metodologiile şi procedurile de lucru caracteristice fiecãrui tip de serviciu pentru protecţia copilului, dosarele copiilor.

Standardul 11

Formarea initiala si continua
Managerul de caz are pregãtirea şi abilitãţile profesionale corespunzãtoare pentru a lucra cu copiii şi în echipã.

Rezultat

Copiii şi familiile acestora beneficiazã de servicii de calitate şi personalizate din partea unor profesionişti bine pregãtiţi, cu abilitãţi empatice şi de comunicare.

Proceduri de implementare a standardului 11

11.1. La angajare, în lipsa unei formãri iniţiale în domeniul managementului de caz şi respectiv în domeniul de referinţã al serviciului pentru protecţia copilului în cauzã, fiecare manager de caz beneficiazã de formare în aceste domenii, asiguratã din bugetul angajatorului.
11.2. Managerul de caz comunicã şefului ierarhic care sunt nevoile de pregãtire.
Totodatã, în funcţie de evaluarea anualã a activitãţii managerului de caz, şeful ierarhic poate identifica şi alte domenii de pregãtire.
11.3. Managerii de caz beneficiazã de cel puţin 42 de ore pe an de formare continuã în domeniul managementului de caz şi de cel puţin 42 de ore de formare continuã în domeniul protecţiei copilului sau domenii conexe/interdisciplinare, asigurate din bugetul angajatorului. Teme recomandate pentru formarea continuã: funcţiile managerului de caz, relaţia copil/familie - manager de caz, confidenţialitate şi eticã profesionalã, criterii de eligibilitate pentru accesul la servicii, nomenclatorul serviciilor, sistemul public de asistenţã socialã şi prestaţiile, cadrul legal, promovarea interesului copilului/familiei (advocacy), servicii sociale la nivel local, metode şi proceduri de evaluare, planificare şi monitorizare.
11.4. Managerii de caz sunt încurajaţi sã participe la diverse cursuri de formare care îi pot ajuta în optimizarea muncii lor, inclusiv seminarii şi conferinţe.
11.5. Educaţia permanentã şi formarea profesionalã continuã a managerilor de caz vor fi promovate, sprijinite şi înregistrate de cãtre coordonatorii şi furnizorii de servicii.
11.6. Educaţia permanentã şi formarea profesionalã continuã a managerilor de caz se realizeazã conform legislaţiei în vigoare, prin intermediul cursurilor organizate în cadrul sistemului educaţional, sanitar şi al formãrii profesionale a adulţilor.

Indicatorii pentru Standardul 11

(I)11.1.-11.5. - Dosarul personal al fiecãrui angajat, inclusiv al coordonatorului şi voluntarilor, cuprinde documentele prevãzute de legislaţia în vigoare, inclusiv certificatele de absolvire a cursurilor de formare iniţialã şi continuã prevãzute de SMO prezente.
- Lista programelor de pregãtire contractate sau organizate de furnizorul de servicii. Programarea participãrii la cursurile de pregãtire.
- Managerii de caz sunt informaţi cu privire la noutãţile şi schimbãrile din domeniul lor de activitate.
(I)11.6. Certificatele de absolvire cu recunoaştere naţionalã şi cele cu recunoaştere din partea angajatorului. În cazul celor din urmã se verificã modalitatea de desfãşurare a programului de formare, utilizând criteriile existente în legislaţia de formare profesionalã a adultului.

Standardul 12

Supervizare
Furnizorul de servicii dispune de un sistem eficient de supervizare al resurselor umane, care permite funcţionarea serviciilor pentru protecţia copilului Ia randament optim.

Rezultat
Managerii de caz beneficiazã de supervizare din partea unor specialişti pregãtiţi şi cu experienţã în acest sens.

Proceduri de implementare a standardului 12

12.1. Coordonatorii şi furnizorii de servicii au obligaţia de asigura supervizarea internã şi externã a managerilor de caz.
12.2. Coordonatorii serviciilor organizeazã întâlniri periodice de supervizare cu managerii de caz, individual şi în echipã, şi la cererea acestora. Toate întâlnirile sunt înregistrate.
12.3. Supervizarea se realizeazã de specialişti cu studii superioare socio-umane cu experienţã de cel puţin 5 ani în servicii pentru copil şi familie, pregãtire în supervizare si experienţã de cel puţin doi ani în servicii pentru copil şi familie în plus fatã de persoanele cãrora li se asigura supervizarea respectivã.
12.4. Coordonatorii serviciilor şi alţi specialişti angajaţi ai furnizorului de servicii care desfãşoarã activitãţi de supervizare beneficiazã de cel puţin 42 de ore de formare continuã în acest domeniu, asiguratã din bugetul angajatorului.

Indicatori pentru Standardul 12

(I)12.1.-12.2. - Numãr de întâlniri de supervizare, individuale şi în echipã/manager de caz/lunã/an.
- Numãr de întâlniri de supervizare la solicitarea managerilor de caz/echipei/an.
(I)12.3. Documentele înregistrate referitoare la supervizare. Lista specialiştilor care desfãşoarã activitãţi de supervizare, angajaţi ai furnizorului de servicii şi cu care acesta are încheiate contracte de colaborare.
(I)12.4. Programul de pregãtire în domeniul supervizãrii, programarea specialiştilor la cursuri de supervizare.

______________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016