Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   STANDARDE MINIME din 16 iulie 2004  pentrul centrul maternal    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

STANDARDE MINIME din 16 iulie 2004 pentrul centrul maternal

EMITENT: MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITATII SOCIALE SI FAMILIEI-AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PROTECTIA COPILULUI SI ADOPTIE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 736 din 16 august 2004

Centrul maternal, denumit în continuare CM, este un serviciu pentru protecţia copilului de tip rezidenţial, organizat pe model familial, a cãrui misiune este de a permite formarea, menţinerea si intarirea legaturilor familiale, precum si sprijinirea familiei pentru asumarea responsabilitãţilor parentale.
Beneficiarii direcţi ai centrului maternal sunt cuplurile mamã-copil, inclusiv gravida aflatã în ultimul trimestru de sarcinã, aflate în situaţii de risc în ceea ce priveşte separarea copilului de familia sa, cum ar fi de exemplu:
● mame cu copii nou-nãscuţi, cu risc de abandon (în general mame singure, mame minore, mame provenind din familii marginalizate, sãrace etc.);
● mame cu copii care temporar nu (mai) au locuinţã sau/şi care se confruntã cu mari probleme (financiare, profesionale, relaţionale) fiind în imposibilitate de a rãspunde corespunzãtor nevoilor specifice ale copilului.
Furnizorii de servicii pot înfiinţa centre maternale pe probleme specifice în conformitate cu nevoile concrete ale judeţului/sectorului municipiului Bucureşti, respectând standardele minime obligatorii prezente, precum şi alte standarde corespunzãtoare problemei respective, de exemplu:
● gravide sau mame cu vârsta sub 18 ani;
● mame şi copii aflaţi pe stradã sau tinere foste copii ai strãzii cu copii;
● mame şi copii victime ale violenţei în familie sau numai copilul victimã a violenţei în familie ori a abuzului, neglijãrii şi exploatãrii;
● cuplu mama - copil inclus intr-un program de restabilire a legãturii familiale, dupã ce copilul a avut o mãsurã de protecţie.
Standardele minime obligatorii prezente sunt complementare, în mod particular, cu urmãtoarele documente:
1. Standardele minime obligatorii pentru serviciile pentru protecţia copilului de tip rezidenţial;
2. Standardele minime obligatorii privind centrul de pregãtire şi sprijinire a reintegrãrii sau integrãrii copilului în familie;
3. Standardele minime obligatorii privind centrul de consiliere şi sprijin pentru pãrinţi şi copii;
4. Standardele minime obligatorii pentru managementul de caz în domeniul protecţiei copilului.
Standardele sunt grupate pe urmatoarele arii de interes:

Locul centrului maternal in sistemul judetean/loacl de servicii

1. Locul centrului maternal in sistemul judetean/loacl de servicii

Asistenta cuplurilor mama-copil/copii in centrul maternal

2. Admiterea in centrul maternal
3. Planul de servicii/Planul individualizat de protectie
4. Managementul de caz la nivelul centrului maternal
Domenii de interventie


──────────────────────
5. Gazduirea, ambientul si asigurarea hranei
5.1. Amplasamentul si amenajarea interioara
5.2. Masurile de siguranta si securitate
5.3. Conditii de locuit
5.4. Asigurarea hranei
6. Educatia si consilierea beneficiarilor
7. Integrarea sociala si profesionala
8. Mentinerea starii de sanatate
9. Incetarea rezidentei
Managementul centrului maternal
10. Proiectul institutional
11. Managementul resurselor umane
11.1 Structura si atributiile personalului
11.2 Formarea personalului
11.3 Comunicarea interna si munca in echipa
11.4 Supervizarea profesionala
Protectia impotriva abuzurilor
12. Protectia impotriva abuzurilor

LOCUL CENTRULUI MATERNAL
IN SISTEMUL JUDETEAN/LOCAL DE SERVICII

Standardul 1
Locul in sistemul judetean/local de servicii
Centrul maternal este înfiinţat si funcţioneazã in conexiune cu alte servicii de protecţie a copilului si de protecţie sociala din comunitate sau/si judeţ/sector al municipiului Bucureşti, care au misiuni complementare.

Rezultat
Fiecare mama beneficiara si fiecare membru al echipei de personal dintr-un centru maternal cunosc instituţiile si serviciile din comunitate cu care se colaboreazã in activitãţile din timpul rezidentei si dupã pãrãsirea centrului maternal. Cuplul mama- copil beneficiazã de asistenta complementara.
Centrul maternal are o prezentare schematica a sistemului de servicii sociale in care se precizeazã clar locul pe care îl ocupa si cu ce alte servicii se relationeaza.

Cerinţe de implementare a Standardului 1

1.1. Cartografierea serviciilor existente intr-o unitate teritoriala si specificarea relaţiilor dintre ele (sau prezentarea schematica a sistemului de servicii) este in responsabilitatea autoritãţilor judeţene/locale care aplica o strategie coerenta in domeniul social. Precizând care este locul CM in aceasta schema se asigura accesul personalului si al beneficiarilor la o viziune de ansamblu asupra sistemului.
1.2. Coordonatorul CM se asigura ca reprezentarea locului CM in schema de servicii este corecta, reactualizata.
1.3. Schema sistemului de servicii cu precizarea locului ocupat de CM se afişeazã intr-un loc accesibil mamelor beneficiare si personalului din centru.
1.4. Coordonatorul CM organizeazã anual si ori de cate ori este nevoie o şedinţa de lucru cu personalul pentru a face cunoscuta evoluţia sistemului de servicii in care se încadreazã CM si pentru a asigura cunoaşterea relaţiilor de colaborare de cãtre toţi membrii echipei.
1.5. Este obligatorie prezentarea locului CM in sistemul de servicii fiecãrui nou angajat, odatã cu începerea activitãţii in centru.
1.6. Personalul este pregãtit sa ofere mamelor toate informaţiile legate de celelalte servicii din sistem si de modalitatea in care pot fi contactate direct de cãtre mame, in mod autonom pe cat posibil.
1.7. Parintii/rudele/alte persoane adulte relevante pentru cuplul mama-copil primesc o lista cu serviciile partenere ale CM si îndrumãri/explicaţii in legãtura cu acestea. Se acorda o atenţie particulara serviciilor de care mama poate beneficia dupã ieşirea din CM.
1.8. Furnizorul de servicii incheie acorduri de parteneriat cu toate serviciile menţionate in schema care au relaţii de colaborare cu CM.
1.9. CM se înfiinţeazã numai cu acordul serviciului public specializat pentru protecţia copilului.

Indicatorii pentru Standardul 1

(I) 1.1.-1.2. Existenta schemei sistemului de servicii, in care este vizualizat locul ocupat de CM.
(I) 1.3.1. Vizibilitatea/accesibilitatea schemei pentru beneficiari, personal si comunitate.
(I) 1.3.2. Mamele cunosc celelalte servicii din sistem de care pot beneficia.
(I) 1.4. Reuniunile cu personalul pentru explicarea locului CM in sistem se desfãşoarã cel puţin o data pe an.
(I) 1.7. Lista serviciilor cu precizarea adresei, a numãrului de telefon si a persoanei de contact este disponibila personalului si mamelor. Lista serviciilor cu precizarea adresei, a numãrului de telefon si a persoanei de contact este reactualizata permanent.
(I) 1.8. Numãrul de acorduri de parteneriat încheiate cu serviciile din comunitate.
(I) 1.9. Avizul de înfiinţare a CM.

ASISTENTA CUPLURILOR MAMA-COPIL/COPII
IN CENTRUL MATERNAL

Standardul 2
Admiterea in centrul maternal
Cuplul mamã-copil beneficiazã de gãzduire, asistenţã şi suport în cadrul centrului maternal, pe perioadã determinatã de timp.

Rezultat
Fiecare cuplu mamã-copil este primit în centrul maternal într-un climat care asigurã siguranţã, respect şi respect.

Cerinţe de implementare a standardului 2

2.1. Se recomandã vizitarea CM de cãtre cuplul mamã-copil, înainte de luarea deciziei de admitere, precum şi informarea mamei cu privire la drepturile şi obligaţiile ce-i revin pe perioada rezidenţei. Mama este corect informatã despre misiunea şi metodologia CM.
2.2. Echipa CM deţine toate detaliile legate de cuplul mamã-copil şi planul de servicii/planul individualizat de protecţie stabilit de cãtre managerul de caz din cadrul serviciului public specializat pentru protecţia copilului. Cererea mamei, contractul de rezidenţã şi, dupã caz, hotãrârea comisiei pentru protecţia copilului se vor constitui în documentaţia care stã la baza întocmirii dosarului familiei rezidente.
2.3. Înainte de primirea în CM a cuplului mamã-copil, spaţiul individual destinat acestuia este amenajat. Este recomandat ca grupul de beneficiari rezidenţi în CM sã fie înştiinţat de admiterea unui nou cuplu.
2.4. Un membru al echipei CM, desemnat de coordonatorul CM, va însoţi cuplul mamã-copil în primele câteva ore ale gãzduirii, astfel încât sã faciliteze acestuia adaptarea în mediul instituţional. Este recomandat ca acesta sã prezinte cuplului mamã-copil grupul de beneficiari şi detalii despre spaţiul CM.
2.5. Fiecare CM îşi stabileşte criterii de admitere în baza standardelor minime obligatorii prezente şi a altor acte normative în vigoare, care sunt avizate de serviciul public specializat pentru protecţia copilului.

Indicatorii pentru Standardul 2

(I) 2.1. - Numãrul de cereri de gãzduire;
- Numãr de evaluãri;
- Numãrul de beneficiari raportat la numãrul de vizite în CM anterioare admiterii;
- Numãrul de beneficiare informate cu privire la contractul de rezidenţã şi la drepturile şi obligaţiile ce-i revin pe perioada rezidenţei în raport cu numãrul de beneficiare.
(I) 2.2. - Numãrul de planuri de servicii/planuri individualizate de protefcţie în raport cu numãrul de cupluri mamã-copil primite în CM;
- Numãrul de dosare în raport cu numãrul de cupluri mamã-copil admise în CM.
(I) 2.5. Existenţa criteriilor de admitere şi concordanţa acestora cu legislaţia în vigoare.

Standardul 3
Planul de servicii/Planul individualizat de protectie
În cadrul centrului maternal fiecare cuplu mama - copil este ocrotit în baza unui plan de servicii/plan individualizat de protecţie, care abordeazã intr-un mod coerent si unitar componentele legate de: educaţia si responsabilizarea maniei in relaţia sa cu copilul, asigurarea sãnãtãţii fizice si psihice a mamei si copilului, pregãtirea reintegrãrii familiale si sociale. Acest plan se elaboreazã si se pune in practica numai cu acordul mamei si cu participarea sa directa.

Rezultat
Fiecare cuplu mama - copil beneficiazã de o intervenţie personalizata în funcţie de nevoile identificate la admiterea în centrul maternal adaptata ulterior si axata pe dezvoltarea autonomiei mamei si pe pregãtirea reintoarcerii cuplului mama - copil in mediul familial, in condiţii sigure si favorabile dezvoltãrii copilului.

Cerinţe de implementare a Standardului 3

3.1. Planul de servicii/planul individualizat de protecţie este elaborat si coordonat de managerul de caz din cadrul serviciului public specializat pentru protecţia copilului în colaborare cu responsabilul de caz şi personalul de specialitate al CM.
3.2. Planul de servicii/planul individualizat de protecţie se elaboreazã in cel mult 2 sãptãmâni de la admiterea cuplului mamã-copil în CM.
3.3. La implementarea planului de servicii/planului individualizat de protecţie participa si specialişti din comunitate.
3.4. Responsabilul de caz contribuie la implementarea efectiva a planului de servicii/planului individualizat de protecţie si face raportãrile cãtre managerul de caz, conform standardelor minime obligatorii privind managementul de caz în domeniul protecţiei copilului.
3.5. Planul de servicii/planul individualizat de protecţie este un document scris redactat de comun acord cu mama si cuprinde componente care se refera cel puţin la: a) relaţia mama - copil; b) educaţia mamei pentru creşterea copilului; c) pregãtirea mediului familial pentru primirea si integrarea copilului si a mamei; d) orientarea si pregãtirea pentru integrare sociala si profesionala. Fiecare componenta are obiective operaţionale, activitãţi si rezultate previzionale in intervale de timp determinate, specialişti nominalizaţi cu atribuţii clare (atât din cadrul CM, cat si din alte servicii din comunitate), resurse materiale si financiare, proceduri si date de evaluare stabilite.
3.6. Coordonatorul CM are obligaţia de a desemna personalul de specialitate care sa participe la elaborarea si implementarea planului de servicii/planului individualizat de protecţie si de a contacta celelalte servicii cu care CM se relationeaza în vederea nominalizãrii celorlalţi specialişti cu responsabilitãţi in cadrul planului respectiv.
3.7. Este obligatorie includerea in echipa care implementeazã planul de servicii/planul individualizat de protecţie a asistentului social sau lucratorului social comunitar din comunitatea în care se aflã domiciliul mamei, al partenerului sau familiei naturale sau lãrgite in care cuplul mama - copil se va integra dupã ieşirea din CM.
3.8. Elaborarea si re-evaluarea planului de servicii/planului individualizat de servicii se realizeazã cu acordul mamei si, dupã caz, cu consultarea tatãlui copilului, a bunicilor si a altor persoane importante pentru cuplul mama - copil.
3.9. Re-evaluarea are loc trimestrial sau de câte ori este nevoie, si este consemnata în dosarul cuplului mama - copil si se avizeazã de coordonatorul CM.
3.10. Furnizarea serviciilor cuprinse în planul de servicii/planul individualizat de servicii se realizeazã în baza unui contract de rezidenţã incheiat intre mama si CM inaintea admiterii.
3.11. Pentru serviciile care se oferã in alte structuri din comunitate, furnizorul de servicii are contracte încheiate cu acestea, valabile pentru toţi beneficiarii CM.

Indicatorii pentru Standardul 3

(I) 3.1.-3.2. Numãrul de planuri de servicii/planuri individualizate de protecţie raportat la numãrul beneficiarilor.
(I) 3.4. Numãrul de beneficiari raportat la responsabilul de caz.
(I) 3.5. Conţinutul planului de servicii/planului individualizat de protecţie respecta cele patru componente obligatorii si structura stabilita pentru fiecare componenta in parte.
(I) 3.8. Mama cunoaşte conţinutul planului de servicii.
(I) 3.9. Numãrul de re-evaluari ale planului de servicii/planului individualizat de protecţie.
(I) 3.10.-3.11. Numãrul de contracte si durata medie a contractelor.

Standardul 4
Managementul de caz la nivelul centrului maternal
Fiecare cuplu mama-copil din centru maternal, are desemnat un responsabil de caz, care face parte din personalul centrului maternal.

Rezultat
Prin aplicarea metodei managemntului de caz se realizeazã abordarea profesionista a fiecãrui caz in parte, adaptandu-se oferta serviciilor furnizate sau facilitate de centrul maternal la nevoile concrete ale cuplului mama-copil.

Cerinţe de implementare a Standardului 4

4.1. Responsabilul de caz, denumit în continuare RC, este numit de coordonatorul CM in cel mult 3 zile de la admiterea cuplului mama-copil in Centrul Maternal. Se recomandã numirea acestuia în cel mai scurt timp dupã desemnarea managerului de caz de cãtre serviciul public specializat pentru protecţia copilului.
4.2. RC participã la elaborarea şi monitorizarea planului de servicii/planului individualizat de protecţie stabilit de managerul de caz îm preunã cu echipa CM, conform necesitaţilor cuplului mama-copil.
4.3. Ca pregãtire, RC este un profesionist cu competente in domeniul asistentei sociale.
4.4. RC verifica saptaminal ca activitatea planificata se desfãşoarã conform planului de servicii/planului individualizat de protecţie.
4.5. RC verifica lunar ca activitãţile stabilite în planul de servicii/planul individualizat de protecţie a se derula sau a fi facilitate de CM conduc la obiectivele aferente şi informeazã managerul de caz. Daca constata modificãri determinante in situaţia cuplului mama-copil sau a eficientei serviciilor oferite sau facilitate de CM, RC solicita managerului de caz reevaluarea planului.
4.6. RC are întâlniri individuale cu specialiştii din CM implicaţi in implementarea planului de servicii/planului individualizat de protecţie sau cu intreaga echipa a CM ori numai cu o parte a acesteia în vederea monitorizãrii implementãrii planului la nivelul CM. La solicitarea managerului de caz, RC poate efectua vizite de monitorizare a implementãrii planului şi cu specialişti din afara CM.
4.7. RC are in atribuţii întocmirea şi actualizarea dosarului familiei rezidente în CM. Documentele cuprinse în acest dosar se aflã în copie şi la managerul de caz.

Indicatorii pentru Standardul 4

(I) 4.1. Raportul dintre numãrul cuplurilor mama-copil din CM si cel al numirilor RC.
(I) 4.2. Numãrul de planuri de servicii/planuri individualizate de protecţie raportate la numãrul RC.
(I) 4.4. - Gradul de utilizare al serviciilor oferite sau facilitate de CM specificate in planul de servicii/planul individualizat de protecţie ;
- Existenta in dosarul familiei rezidente în CM a consemnãrilor saptaminale fãcute de cãtre RC.
(I) 4.5. - Numãrul de rapoarte lunare cu privire la situaţia cuplului mama-copil, comparativ cu soluţiile si obiectivele stabilite în planul de servicii/planul individualizat de protecţie;
- Numãrul de reevaluãri pe fiecare caz in parte.
(I) 4.6. Numãrul de intilniri pe fiecare caz in parte dintre RC si membrii/echipa pluridisciplinara.

DOMENII DE INTERVENŢIE

5. GAZDUIREA, AMBIENTUL SI ASIGURAREA HRANEI

Standardul 5.1.
Amplasamentul şi amenajarea interioara
Amplasamentul si amenajarea interioara a centrului maternal sunt în concordanţã cu nevoile de asistenţã ale cuplului mamã-copil şi oferã un mediu care sã permitã derularea planului de servicii/planului individualizat de protecţie.

Rezultat
Cuplul mamã-copil locuieşte într-o instituţie bine proiectatã, dotatã şi echipatã corespunzãtor nevoilor lui, în condiţii de amplasare şi deschidere cãtre comunitate şi serviciile oferite sau facilitate de aceasta.
Organizarea şi dotarea spaţiului favorizeazã implicarea mamei în îngrijirea copilului sãu şi responsabilizarea ei pentru modul în care copilul sãu se dezvoltã.

Cerinţe de implementare a Standardului 5.1.

5.1.1. Locaţia CM este într-o arie teritorialã care are acces la serviciile oferite de comunitate.
5.1.2. Metodologia de organizare a CM are prevederi clare în ceea ce priveşte organizarea internã a spaţiilor individuale ocupate de cuplurile mamã-copil, a spaţiilor igienico-sanitare, a spaţiilor comune, de servire a mesei şi de petrecere a timpului liber, a spaţiilor destinate vizitatorilor, a celor destinate activitãţilor psihopedagogice, precum şi a celor administrative,
5.1.3. Metodologia de funcţionare a CM prevede existenta unui regulament de ordine interioarã sau, în funcţie de furnizorul de servicii, a unor norme interne de funcţionare care sã defineascã responsabilitãţile beneficiarilor cu privire la cel puţin urmãtoarele aspecte: a) raporturile dintre mamã şi copil, b) relaţiile de "bunã convieţuire", c) comportamente admise/promovate în CM, d) repere ale programului zilnic şi e) mãsuri prevãzute în situaţia încãlcãrii regulamentului/normelor de ordine interioarã.
5.1.4. Metodologia de organizare şi funcţionare a CM, denumitã în continuare MOF, prevede existenta unui contract de rezidenţã, în douã exemplare, care sã cuprindã cel puţin urmãtoarele aspecte: a) misiunea CM, b) date de identificare ale pãrţilor semnatare ale contractului de rezidenţã (beneficiar şi coordonatorul CM), c) perioada de gãzduire, d) motivele cererii de gãzduire, e) obiectivele asigurãrii asistentei în cadrul CM şi f) responsabilitãţile celor douã pãrţi.
5.1.5. CM trebuie sã fie amenajat astfel încât sã corespundã nivelului mediu socio-economic al comunitãţii în care este amplasat.
5.1.6. Se recomandã ca CM sã nu funcţioneze în aceeaşi locaţie cu un serviciu pentru protecţia copilului de tip rezidenţial care este încã funcţional.

Indicatorii pentru Standardul 5.1

(I) 5.1.1. Numãrul de servicii comunitare, publice sau private, aflate în aria teritorialã a CM.
(I) 5.1.2. - Numãrul de camere raportate la capacitatea maximã de primire a CM.
- Numãrul de spaţii destinate preparãrii şi servirii mesei în raport cu numãrul maxim de beneficiari rezidenţi.
- Numãrul de birouri destinate personalului în raport cu numãrul de angajaţi.
- Existenţa avizelor şi a autorizaţiilor de funcţionare, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(I) 5.1.3. - Numãrul de contracte de rezidentã semnate de cãtre cliente în raport cu numãrul de cupluri mamã-copil rezidente. Numãrul de contracte de rezidenţã/an.
- Existenţa reperelor programului zilnic (servirea mesei, programul de vizite, programul de ieşiri),
- Numãrul de evenimente cu potenţial conflictual.
- Mãsurile luate, inclusiv încetarea acordãrii rezidenţei, ca urmare a încãlcãrii regulamentului de ordine interioarã/normelor interne de funţionare de cãtre beneficiari.
(I) 5.1.4. - Numãrul de contracte de rezidenţã în raport cu numãrul de cupluri mamã-copil beneficiare.
- Numãrul de contracte de rezidenţã prelungite, în raport cu numãrul anual de beneficiari.
- Numãrul de contracte de rezidenţã în raport cu numãrul de planuri de servicii/planuri individualizate de protecţie elaborate.

Standardul 5.2.
Masurile de siguranta si securitate
In centrul maternal sunt aplicate mãsurile de siguranţã şi securitate legale necesare pentru asigurarea protecţiei clienţilor, vizitatorilor şi a personalului împotriva evenimentelor şi accidentelor cu potenţial vãtãmãtor.

Rezultat
Cuplurile mamã-copil, vizitatorii şi profesioniştii se aflã în siguranţã în cadrul centrului maternal.

Cerinţe de implementare a Standardului 5.2.

5.2.1. MOF conţine proceduri de prevenire a situaţiilor de risc şi de intervenţie în aceste situaţii.
5.2.2. CM deţine toate autorizaţiile şi asigurãrile pentru o funcţionare optimã în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

Indicatorii pentru Standardul 5.2.

(I) 5.2.1. - Numãrul de ore de pregãtire în vederea acordãrii primului ajutor, în vederea informãrii asupra procedurilor referitoare la siguranţã şi securitate la care au participat membrii personalului.
- Existenta schemelor de evacuare expuse la loc vizibil.
- Numãrul de ore destinate discutãrii regulamentului de ordine interioarã/normelor interne de funcţionare cu beneficiarul
(I) 5.2.2. - Existenţa autorizaţiilor de funcţionare, expuse la loc vizibil
- Conţinutul proceselor verbale întocmite cu ocazia evaluãrilor în vederea monitorizãrii stãrii de siguranţã şi securitate a locaţiei de cãtre personalul specializat.

Standardul 5.3.
Conditii de locuit
Condiţiile de locuit ale cuplului mamã-copil in centrul maternal sunt menţinute în stare bunã de funcţionare.

Rezultat
Mama şi copilul trãiesc într-un cadru care le oferã acestora un cadru securizant şi suportiv.

Cerinţe de implementare a Standardului 5.3.
5.3.1. MOF prevede gãzduirea pe o perioadã determinatã, fiind necesare un minim de 6 spaţii individuale pentru cuplul mamã - copil, care sã rãspundã nevoii de intimitate a familiei, precum şi spaţiu pentru petrecerea timpului liber, spaţiu pentru prepararea şi depozitarea alimentelor şi spaţii igienico-sanitare. Se recomandã ca: a) mamele cu mai mulţi copii sã fie gãzduite într-o camerã individualã; b) într-o camerã sã fie gãzduite cel mult douã cupluri mamã-copil şi spaţiul individual al fiecãruia sã fie clar delimitat.
5.3.2. Spaţiile individuale destinate cuplurilor mamã-copil sunt utilate în conformitate cu necesitãţile adultului şi ale copilului: mobilier individual, pat pentru mama, pat pentru copil, dulap pentru haine; utilarea se face în funcţie de vârstã, stare de sãnãtate, stadiu de dezvoltare. Este permisã reamenajarea spaţiului individual de cãtre beneficiar doar cu acordul coordonatorului CM.
5.3.3. Cuplurile mamã-copil vor beneficia de un spaţiu destinat petrecerii timpului liber, comun întregului grup de beneficiari şi utilat corespunzãtor.
5.3.4. Contractul de rezidenţã semnat la admiterea în CM conţine prevederi cu privire la menţinerea stãrii de igienã şi curãţenie în toate spaţiile CM, precum si mãsurile care se iau în caz de nerespectare a acestor prevederi.
5.3.5. CM deţine spaţii special amenajate care sã permitã vizitarea beneficiarilor de cãtre membrii ai familiei.
5.3.6. În CM existã minim câte o toaletã la 4 adulţi beneficiari, dotate cu materiale care permit o igienizare rapidã şi cu echipamentele necesare în conformitate cu normele în vigoare.
5.3.7. Personalul şi vizitatorii cuplurilor mamã-copil utilizeazã grupuri igienico-sanitare separate.
5.3.8. CM îşi poate organiza, la nevoie, o camerã pentru utilizarea sa în scop de izolator.
5.3.9. CM are prevãzute spaţii destinate pentru spãlarea, curãţarea, igienizarea şi uscarea rufariei, conform normelor în vigoare.
5.3.10. MOF prevede un program de reparaţii şi întreţinere/menţinere a stãrii de igienã şi a siguranţei în toate spatiile CM.

Indicatorii pentru Standardul 5.3.

(I 5.3.1. - Numãrul de spatii (camere) destinate cuplurilor mamã-copil în raport cu capacitatea maximã de primire prevãzutã a CM.
- Numãrul de spatii individuale destinate primirii mamelor cu mai mulţi copii.
- Existenţa spaţiilor destinate pãstrãrii, preparãrii şi servirii produselor alimentare în raport cu capacitatea maximã a CM.
(I) 5.3.2.- Numãrul de paturi pentru adulţi în raport cu capacitatea maximã (adulţi) prevãzutã pentru CM.
- Numãrul de paturi pentru copii în raport cu capacitatea maximã (copii) prevãzutã de CM.
(I) 5.3.3. Existenţa şi dotarea spaţiilor comune de petrecere a timpului liber.
(I) 6.3.4. Mãsurile luate ca urmare a încãlcãrii prevederilor contractului de rezidenţã în ceea ce priveşte menţinerea igienei în CM.
(I) 5.3.6. Numãrul grupurilor igienico-sanitare în raport cu numãrul de beneficiari prevãzuţi (adulţi, copii).
(I) 5.3.7. Numãrul de grupuri igienico-sanitare în raport cu numãrul de salariaţi.
(I) 5.3.10. Existenţa unui program de menţinere şi întreţinere a stãrii de igienã a CM în raport cu normativele în vigoare. Procesele verbale ale controalelor efectuate de instituţiile abilitate în acest sens şi sancţiunile aplicate.

Standardul 5.4.
Asigurarea hranei
In centrul maternal se asigurã beneficiarilor o alimentaţie corespunzãtoare din punct de vedere cantitativ şi calitativ, care rãspunde nevoilor nutriţionale ale adultului (femeie adultã, gravidã, lãuzã) şi ale copilului (nou-nãscut, sugar, copil cu vârsta cuprinsã între 0-3 ani şi, dupã caz, alte grupe de vârstã) ţinând cont preferinţele acestora.

Rezultat
Beneficiarii centrului maternal au o alimentaţie sãnãtoasa şi adaptatã nevoilor personale. Copiii din centrul maternal au o alimentaţie care sã le permitã o dezvoltare normo-ponderalã, iar pentru nou-nãceuti şi sugari se promoveazã şi sprijinã alimentaţia naturalã a acestora.
Mamele gãzduite în centrul maternal participã activ la prepararea şi servirea meselor, însuşindu-şi deprinderi adecvate unei bune alimentaţii.

Cerinţe de implementare a Standardului 5.4.

5.4.1. Meniurile se stabilesc sub coordonarea unui specialist (medic sau asistentã dieteticianã), ţinând cont de preferinţele beneficiarilor, de influenta culturalã, astfel încât, sã se asigure o alimentaţie în conformitate cu nevoile nutritive ale mamelor şi copiilor, nevoile de dezvoltare a copiilor şi normativele în vigoare.
5.4.2. Meniurile destinate copiilor în colaborare cu mamele acestora.
5.4.3. Alimentele sunt preparate şi servite, în spatii special amenajate, de cãtre mamele beneficiare, asistate de un membru al echipei (bucãtar).
5.4.4. In cadrul CM se realizeazã activitãţi care sã aibã drept scop asimilarea de cãtre beneficiare a noţiunilor despre nutriţie şi igiena alimentaţiei.

Indicatorii pentru Standardul 5.4.

(I) 5.4.1. Numãrul de fişe de monitorizare a creşterii şi dezvoltãrii copiilor existente la dosarele familiilor beneficiare, în raport cu numãrul copiilor gãzduiţi în CM.
(I) 5.4.3. Numãrul de spaţii destinate preparãrii şi servirii alimentelor în raport cu numãrul de beneficiari.
(I) 5.4.4. - Numãrul de activitãţi de informare pe tema nutriţiei şi igienei alimentaţiei/an.
- Numãrul de participanţi la aceste activitãţi.

6. EDUCATIA SI CONSILIEREA BENEFICIARELOR

Standardul 6
Educatia si consilierea beneficiarelor
Centrul maternal sprijinã mama, în mod individualizat şi personalizat, în demersul de asumare a rolului matern, astfel încât aceasta sã-i poatã asigura copilului o dezvoltare corespunzãtoare nevoilor sale afective, sociale, educaţionale şi medicale.

Rezultat
Mama îşi dezvoltã abilitãţile de creştere şi îngrijire a propriului copil, aflându-se într-o stare de confort în asumarea rolului de pãrinte.

Cerinţe de implementare a Standardului 6

6.1. În conformitate cu planul de servicii/planul individualizat de protecţie, pentru fiecare cuplu mamã-copil sunt prevãzute activitãţi care sã rãspundã nevoilor de informare, educare şi consiliere a mamei cu privire la creşterea şi educarea copilului.
6.2. Activitãţile de educaţie şi consiliere a beneficiarelor se realizeazã cu privire cel puţin la urmãtoarele aspecte: a) igienã şi îngrijire personalã, b) acordarea primului ajutor, c) nutriţie şi dietã, d) schema de vaccinãri a copilului şi e) infecţii cu transmitere sexualã, elemente de educaţie contraceptivã şi sexualã. Se recomandã ca aceste activitãţi sã aibã loc preponderent în cadrul CM.
6.3. Tatãl copilului şi familia lãrgitã sunt încurajaţi sã participe la activitãţile de educaţie şi consiliere.
6.4. Personalul adoptã o atitudine de valorizare a mamei în rolul sãu de pãrinte, în spiritul respectãrii confidenţialitãţii şi a demnitãţii cuplului mamã-copil.
6.5. Consilierea psihologica si suportul psihologic ale mamei si copilului se realizeazã de cãtre psihologi, în mod individual sau in grup, in condiţii de maxima confidenţialitate.
6.6. Asistentul social împreunã cu alţi specialişti din CM sau din afara acestuia sprijinã mama si copilul ei in obţinerea drepturilor lor sociale si asigura consilierea juridica mamei beneficiare in CM.

Indicatorii pentru Standard 6

(I) 6.1. Numãrul de participãri ale beneficiarilor la activitãţile de educaţie şi consiliere.
(I) 6.2. Numãrul şi tipul de servicii din comunitate implicate în derularea activitãţile de educaţie şi consiliere.
(I) 6.3. Numãrul de cazuri în care membri ai familiei cuplului mamã-copil participã la activitãţile de educaţie şi consiliere PS comparativ cu numãrul total de cupluri beneficiare.
(I) 6.4. Numãrul de sesizãri/reclamaţii cu privire la violenta verbala sau fizica a personalului asupra mamei şi/sau copilului. Mãsurile luate de coordonatorul CM.
(I) 6.5. Numãrul de şedinţe de consiliere psihologica individuale si de grup/beneficiar/lunã/durata rezidenţei în CM.
(I) 6.6. - Numãrul de şedinţe de consiliere juridica/beneficiar/lunã/durata rezidenţei în CM.
- Numãrul de specialişti din CM sau din afara acestuia care au susţinut sesiuni de informare pe tema drepturilor sociale şi teme cu caracter juridic.


7. INTEGRAREA SOCIALA SI PROFESIONALA

Standardul 7
Integrarea sociala si profesionala
Centrul maternal sprijinã cuplul mamã - copil în vederea dezvoltãrii autonomiei care favorizeazã (reintegrarea acestuia în familie şi/sau comunitate.

Rezultat
Fiecare beneficiarã este implicatã activ în elaborarea şi punerea în aplicare a planului de servicii/planului individualizat de protecţie, beneficiind pe toatã durata rezidentei de activitãţi de orientare si consiliere vocaţionalã menite sã-i sporeascã capacitatea de (re)insertie în viata autonomã.

Cerinţe de implementare a Standardului 7

7.1. Echipa pluridisciplinarã a CM împreunã cu mama urmãresc clarificarea situaţiei juridico-administrative a cuplului mamã-copil.
7.2. Beneficiarele sunt informate despre oferta de servicii sociale, publice sau private, aflatã în comunitate şi sunt încurajate demersurile pentru identificarea unor posibile resurse pentru autonomizare (cursuri de reconversie profesionalã, gãsirea unor locuri de muncã). Pe perioada în care mama se aflã la cursuri sau şedinţe de informare şi consiliere care se desfãşoarã în alte locaţii decât CM, copilul este în grija altei mamei responsabilizate în acest sens, în cazul în care în CM nu se desfãşoarã o activitate tip "creşã".
7.3. RC intermediazã relaţia dintre mamã şi diverse servicii aflate în comunitate, stimulând mama sã devinã autonomã şi responsabila.
7.4. Beneficiarele sunt implicate în activitãţile de autogospodãrire pe toatã perioada rezidentei, cu sprijinul personalului.
7.5. Tatãl copilului şi familia lãrgitã sunt încurajaţi sã participe la activitãţile prevãzute în planul de servicii/planul individualizat de protecţie,
7.6. Mamele gãzduite în CM sunt încurajate sã desfãşoare activitãţi care sã rãspundã nevoilor de relaxare şi de dezvoltare a abilitãţilor vocationale.

Indicatorii pentru Standardul 7

(I) 7.1. Numãrul de beneficiari (mame şi copii) care deţin acte de identitate comparativ cu numãrul total de cupluri beneficare.
(I) 7.2.1. Numãrul de cupluri mamã-copil care beneficiazã de ajutoare materiale şi/sau financiare în conformitate cu prevederile legale.
(I) 7.2.2. - Numãrul de beneficiare care efectueazã demersuri în vederea participãrii la cursuri de pregãtire şcolarã/profesionalã şi/sau gãsirea unui loc de muncã.
- Numãrul de contracte de colaborare încheiate între furnizorul de servicii şi furnizori de formare profesionalã.
- Numãrul de beneficiare care şi-au gãsit un loc de muncã.
- Numãrul de beneficiare care şi-au menţinut locul de muncã mai mult de 3 luni.
(I) 7.4. Numãrul de activitãţi structurate şi individuale care au drept scop asimilarea elementelor de gestiune a bugetului personal.
(I) 7.5. Numãrul de activitãţi structurate sau individuale, organizate în CM sau în exteriorul CM, la care membrii familiei participã.
(I) 7.6. Numãrul de noi activitãţi propuse de mamele rezidente în CM.

8. MENŢINEREA STĂRII DE SĂNĂTATE

Standardul 8
Copiii rezidenţi în centrul maternal beneficiazã de asistenţã medicalã profilacticã şi curativã în vederea unei bune dezvoltãri fizice şi psihologice.

Rezultat
Starea de sãnãtate a copilului este permanent urmãritã de cãtre mama sa, personalul centrului maternal şi medicul de familie.

Cerinţe de implementare a Standardului 8

8.1. Fiecare cuplu mamã-copil gãzduit în CM este înscris la medicul de familie sau, în lipsa bine documentatã a acestuia, starea de sãnãtate se asigurã în conformitate cu prevederile legislaţiei în materie şi prin intervenţia unui medic angajat de furnizorul de servicii în acord cu prevederile Codului Muncii.
8.2. Medicamentele de uz curativ, prescrise de medic, sunt administrate copilului de cãtre mama sa, sub supravegherea personalului desemnat în acest sens.
8.3. In dosarul familiei rezidente existã o copie a fişei medicale a copilului, care sã conţinã date despre evoluţia ponderalã, data şi vaccinãrile efectuate, schema de diversificaţie a alimentaţiei, boli şi tratamente prescrise ş.a.
8.4. Beneficiarelor li se aduce la cunoştinţã care sunt membrii personalului desemnaţi sã intervinã în situaţii de urgentã.
8.5. Personalul urmeazã cursuri de pregãtire în acordarea primului ajutor, asigurate din bugetul angajatorului.
8.6. Copiii care se îmbolnãvesc de boli infecto-contagioase şi care nu necesitã spitalizare, se izoleazã, pe o perioadã stabilitã de medicul specialist, într-un spaţiu special amenajat (izolator). Mama însoţeşte în toate aceste situaţii copilul bolnav şi în aceastã perioadã nu efectueazã nici o altã activitate care nu are legãturã cu îngrijirea copilului.
8.7. CM îşi stabileşte proceduri de acţiune în cazul îmbolnãvirilor şi producerii accidentelor. Medicul de familie sau medicul angajat de furnizorul de servicii este solicitat în caz de urgenţã, coordonatele acestuia fiind aduse la cunoştinţa întregului personal.
8.8. In CM se respectã legislaţia în vigoare cu privire la înregistrarea, depozitarea, manipularea, distribuirea şi administrarea medicamentelor.

Indicatorii pentru Standardul 8

(I) 8.1. - Numãrul de cupluri mame-copii înscrişi la medicul de familie comparativ cu numãrul cuplurilor beneficiare.
- Numãrul de vizite ale cuplurilor mamã-copil, în scop profilactic, la medicul de familie.
- Numãrul de vizite ale medicului de familie în CM.
(I) 8.2., 8.4. Existenţa personalului desemnat pentru supravegherea administrãrii medicamentelor şi intervenţia în urgenţã.
(I) 8.3. Existenţa fişelor medicale în dosarul familiilor rezidente în CM.
(I) 8.5. - Numãrul de ore de pregãtire pentru acordarea primului ajutor la care participã personalul CM.
- CM deţine trusã de prim ajutor, în conformitate cu prevederile legale.
(I) 8.7. MOF prevede proceduri de acţiune în cazul îmbolnãvirilor şi producerii accidentelor.

Standardul 9
Încetarea rezidentei
În cadrul centrului maternal sunt prevãzute activitãţi de pregãtire a pãrãsirii instituţiei de cãtre cuplul mamã-copil atât pentru (reintegrarea socio-profesionala şi referirea cãtre alte servicii sociale pentru susţinerea reintegrãrii şi menţinerea legãturilor familiale, cat si pentru transferul cãtre un alt serviciu de tip rezidenţial.

Rezultat
Cuplul mamã copil pãrãseşte centrul maternal în condiţii de siguranţã şi protecţie.

Cerinţe de implementare a Standardului 9

9.1. Planul de servicii/planul individualizat de protecţie are drept obiectiv general (re)integrarea familialã, socialã şi profesionalã a cuplului mamã-copil rezident în CM.
9.2. Prin semnarea contractului de rezidenţã dintre mamã şi coordonatorul CM, RC se asigurã de câte ori este nevoie cã mama înţelege faptul cã rezidenţa este temporarã şi condiţionatã de coparticiparea ei la derularea planului de servicii/planului individualizat de protecţie.
9.3. Pregãtirea pãrãsirii CM se concentreazã pe urmãtoarele aspecte: a) evaluarea finalã a nevoilor cuplului mamã-copil în vederea elaborãrii planului de servicii post-rezidenţiale care sã consolideze abilitãţile dobândite de cuplul mamã-copil pe perioada gãzduirii; b) cuplul mamã-copil trebuie sã cunoascã în detaliu demersurile care urmeazã sã fie întreprinse, inclusiv profesioniştii care urmeazã sã participe la implementarea planului de servicii post-rezidenţiale; c) autoritãţile locale din comunitatea în care se (re)integreazã cuplul mamã-copil trebuie sã fie implicate în elaborarea planului de servicii post-rezidenţiale, precum şi în monitorizarea implementãrii acestuia; d) îndeplinirea tuturor formalitãţilor administrative şi legale pentru pãrãsirea CM de cãtre cuplul mamã-copil
9.4. Gãzduirea poate fi întreruptã înainte de expirarea perioadei prevãzute în contractul de rezidenţã în urmãtoarele situaţii: a) îndeplinirea obiectivelor prevãzute în planul de servicii/planul individualizat de protecţie, b) identificarea unor alte soluţii pentru cuplul mamã-copil (alte servicii de tip rezidenţial adecvate situaţiei cuplului mamã-copil), c) la solicitarea scrisã a mamei, d) încãlcarea repetatã a contractului de rezidentã, în ultimele douã situaţii, managerul de caz trebuie sã evalueze situaţia de pericol iminent pentru copil şi sã propunã luarea mãsurii plasamentului în regim de urgenţã, conform legii, în cazul în care mãsura plasamentului în regim de urgenţã nu este oportunã, pãrãsirea CM nu se face decât cu asigurarea planului de servicii post-rezidenţiale.
9.5. Indiferent de forma în care cuplul mamã-copil pãrãseşte CM, coordonatorul acestuia se asigurã cã mama primeşte copii ale urmãtoarelor documente; planul de servicii/planul individualizat de protecţie şi revizuirile acestuia, evaluãrile iniţialã, periodice şi finalã şi planul de servicii post-rezidenţiale.
9.6. Dosarul familiei se arhiveazã, în conformitate cu prevederile legale. Cuplul mamã-copil are acces la propriul dosar ori de câte ori doreşte, în conformitate cu legislaţia în vigoare. Restricţiile se instituie de managerul de caz în situaţii care contravin interesului superior al copilului şi sunt avizate de directorul serviciului public specializat pentru protecţia copilului.

Indicatorii pentru Standardul 9

(I) 9.2. Media perioadei de rezidenţã pentru cuplurile mamã-copil în CM.
(I) 9.3.1. Numãrul de evaluãri finale ale nevoilor cuplului mamã-copil din CM raportate la numãrul de cupluri beneficiare.
(I) 9.3.2. Planul de servicii post-rezidenţiale este semnat de autoritãţile locale din comunitatea în care se îregintegreazã cuplul mamã-copil.
(I) 9.4.1. Numãrul de întreruperi ale gãzduirii înainte de termenul prevãzut în contractul de rezidenţã şi motivele acestor întreruperi pe categorii.
(I) 9.4.2. Numãrul de cazuri în care se ia decizia plasamentului în regim de urgenţã a copilului/an şi motivaţia fiecãreia.
(I) 9.6. Numãrul de solicitãri in partea foştilor beneficiari pentru a avea acces la dosarele familiei rezidente în CM la nivelul CM sau a serviciului public specializat pentru protecţia copilului.

MANAGEMENTUL CENTRULUI MATERNAL

Standardul 10
Proiectul institutional
Centrul maternal funcţioneazã în acord cu un proiect instituţional întocmit în baza prevederilor standardelor minime obligatorii prezente şi a nevoilor specifice ale cuplurilor beneficiare mamã-copil.

Rezultat
Fiecare cuplu mama - copil beneficiazã de servicii adecvate şi de calitate, in acord cu standardele minime obligatorii prezente.

Cerinţe de implementare a Standardului 10

10.1. Coordonatorul CM are obligaţia de a elabora, în colaborare cu personalul de specialitate din subordine, un document cadru bazat pe strategia judeţeanã din domeniul protecţiei copilului - numit proiect instituţional, care cuprinde cel puţin urmãtoarele: a) definiţia CM, b) misiunea CM, c) principiile de lucru, d) obiectivele de dezvoltare instituţionalã, e) activitãţile, f) clienţii şi nevoile specifice ale acestora, g) resursele umane, materiale şi financiare disponibile şi potenţiale, e) relaţiile de parteneriat in comunitate.
10.2. În vederea elaborãrii proiectului instituţional, coordonatorul CM realizeazã o analiza a situaţiei actuale din CM în ceea ce priveşte gradul şi modul de îndeplinire a standardelor minime obligatorii prezente. Aceastã analizã se consemneazã într-un raport de evaluare iniţialã a CM în termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a standardelor minime obligatorii prezente.
10.3. Proiectul instituţional este re-evaluat şi, dupã caz, revizuit anual sau de câte ori este nevoie, în aceleaşi condiţii ca şi elaborarea sa.
10.4. Proiectul instituţional al CM este avizat de furnizorul de servicii, care este obligat sã monitorizeze punerea în practicã a acestuia.
10.5. Standardele minime obligatorii prezente şi proiectul instituţional stau la baza întocmirii celorlalte documente cu care opereazã CM, respectiv MOF, regulamentul de ordine interioarã sau, dupã caz, normele interne de funcţionare, proceduri de lucru, materiale informative etc.
10.6. Coordonatorul CM asigura managementul proiectului instituţional, fiind direct responsabil de respectarea misiunii si a principiilor, de organizarea activitãţilor, de antrenarea resurselor umane, de dezvoltarea relaţiilor de parteneriat, de utilizarea eficienta a resurselor materiale si de evaluarea interna a activitãţilor.
10.7. Identificarea si atragerea de surse de finanţare pentru dezvoltarea proiectului instituţional este in responsabilitatea furnizorului de servicii si a coordonatorului CM.

Indicatorii pentru Standardul 10

(I) 10.1. Conţinutul proiectului instituţional este în acord cu prevederile standardelor minime obligatorii prezente.
(I) 10.2. Conţinutul raportului de evaluare iniţialã comparativ cu proiectul instituţional.
(I) 10.3. Numãrul de reevaluãri şi respectiv de revizuiri/an.
(I) 10.4.1. Proiectul instituţional este avizat de furnizorul de servicii.
(I) 10.4.2. Numãrul vizitelor de monitorizare efectuate de persoane desemnate de furnizorul de servicii/an şi conţinutul raportãrilor acestora comparativ cu mãsurile concrete luate pentru îmbunãtãţirea funcţionãrii CM.
(I) 10.5. Documentele cu care opereazã CM sunt in acord cu proiectul instituţional.
(I) 10.7. Bugetul anual al CM.

11 MANAGEMENTUL RESURSELOR UMANE

Standardul 11.1.
Structura si atribuţiile personalului
Structura de personal trebuie sa rãspundã misiunii centrului maternal.

Rezultat
Fiecare cuplu mama - copil beneficiazã de sprijin specializat astfel incat serviciile oferite sa se realizeze in condiţii de profesionalism.

Cerinţe de implementare a Standardului 11.1,

11.1.1. Angajatorul este obligat sa angajeze personal calificat care sa rãspundã prevederilor standardelor minime obligatorii prezente. Dacã CM funcţioneazã în regiuni în care locuiesc minoritãţi, se recomandã angajarea unor profesionişti care vorbesc limba minoritãţilor respective.
11.1.2. Angajatorul prevede o schema de personal flexibila, adaptata nevoilor beneficiarilor si dimensiunii CM.
11.1.3. Personalul de specialitate trebuie sã aibã studii socio-umane.
11.1.4. Furnizorul de servicii poate dispune de personal care nu se aflã pe statul de funcţii al CM însã care serveşte misiunii CM şi este angajat conform prevederilor Codului Muncii.
11.1.5. Coordonatorul CM trebuie sã aibã studii superioare socio-umane si experienţa de cel puţin doi ani în servicii pentru copil si familie. La angajare se acorda prioritate profesioniştilor care au pregãtire manageriala.

Indicatorii pentru Standardul 11.1.

(I) 11.1.1-11.1.5. Dosarul personal al fiecãrui angajat include diplome, atestate relevante, precum si toate documentele prevãzute de lege.

Standardul 11.2.
Formarea personalului
Personalul centrului maternal are formare iniţiala de specialitate, beneficiazã de acces la informaţii si participa la cursuri de pregãtire permanenta pentru aplicarea standardelor minime obligatorii prezente si pentru îmbunãtãţirea calitãţii serviciilor oferite cuplului mama-copil.

Rezultat
Fiecare angajat are cunoştinţele si competentele necesare aplicãrii standardelor minime obligatorii prezente si este sprijinit sa se informeze si sa se perfecţioneze permanent.

Cerinţe de implementare a Standardului 11.2.

11.2.1 La angajare, fiecare profesionist, inclusiv coordonatorul CM, beneficiazã de formare specifica în acest domeniu (axatã pe dezvoltarea şi psihologia copilului, relaţia mamã-copil, ataşament), asigurata din bugetul angajatorului.
11.2.2. Fiecare angajat al CM, inclusiv coordonatorul acestuia, beneficiazã de cel puţin 42 de ore de formare continua pe an în domeniul protecţiei mamei si copilului sau domenii conexe, asigurate din bugetul angajatorului.
11.2.3. Fiecare voluntar care isi desfãşoarã activitatea in CM beneficiazã de o formare de minimum 15 ore asigurata de angajator, inainte de a începe activitatea.
11.2.4. La angajare, în lipsa unei formãri iniţiale în domeniul managerial, coordonatorul CM beneficiazã de formare de iniţiere în domeniul managementului de servicii, asigurata din bugetul angajatorului.
11.2.5. Coordonatorul CM beneficiazã anual de cel puţin 21 de ore de formare în domeniul managementului de servicii, asigurate din bugetul angajatorului.
11.2.6. Educaţia permanenta si formarea profesionala continua a personalului se realizeazã conform legislaţiei în vigoare (prin intermediul cursurilor organizate în cadrul sistemului educaţional, sanitar si al formarii profesionale a adulţilor), este promovatã, sprijinitã şi consemnatã de coordonatorul CM.

Indicatorii pentru Standardul 11.2.

(I) 11.2. 11.1.2.6. Existenta in Dosarul personal al fiecãrui angajat, inclusiv al şefului si voluntarilor, a documentelor care atesta absolvirea cursurilor de formare iniţiala si continua.

Standardul 11.3.
Comunicare interna si munca in echipa
Managementul resurselor umane din centrul maternal asigura intervenţia in echipa pluridisciplinara si o comunicare interna permanenta intre personal, voluntari si specialiştii colaboratori din alte servicii din comunitate.

Rezultat
Fiecare cuplu mama-copil rezident intr-un centru maternal beneficiazã de asistenta pluridisciplinara intr-un mod coerent si eficient pentru reuşita (re)integrãrii sale sociale.

Cerinţe de implementare a Standardului 11.3.

11.3.1. Coordonatorul CM include in fiecare fisa de post atribuţii concrete de relationare cu ceilalţi membrii ai personalului, cu managerii de caz, specialiştii colaboratori din alte servicii si cu voluntarii.
11.3.2. Se organizeazã cel puţin lunar reuniuni de lucru ale echipei CM, care se consemneazã.
11.3.3. Fiecare nou angajat este pregãtit sa lucreze in echipa prin intermediul unor cursuri susţinute în CM sau in afara acestuia din bugetul angajatorului.
11.3.4. In spaţiul de lucru alocat personalului exista mijloace specifice de comunicare si informare.

Indicatorii pentru Standardul 11.3.

(I) 11.3.1. MOF are prevederi referitoare la munca in echipa.
(I) 11.3.2. Numãrul de reuniuni de lucru ale echipei CM/lunã/an.

Standardul 11.4.
Supervizarea profesionalã
Centrul maternal dispune de un sistem activ de supervizare a resurselor umane care permite funcţionarea sa la nivel optim.

Rezultat
Personalul este motivat si performant, asigurind servicii de calitate pentru cuplul-mama copil.

Cerinţe de implementare a Standardului 11.4.

11.4.1. Şedinţele de supervizare cu personalul au loc periodic sau ori de cite ori este nevoie (la cererea personalului/echipei). Toate şedinţele sunt consemnate.
11.4.2. Şedinţele de supervizare au loc individual si in echipa. Rezultatele pozitive sunt prezentate si discutate pe specializãri si profesii, ca stil de lucru, care trebuie preluat.
11.4.3. Coordonatorul CM are obligaţia sa asigure supervizarea interna si externa a personalului de specialitate si a voluntarilor.
11.4.4. Furnizorul de servicii are obligaţia sa asigure supervizarea coordonatorului CM.
11.4.5. Supervizarea se realizeazã de specialişti cu studii superioare socio-umane cu experienţã de cel puţin 5 ani în servicii pentru copil şi familie, pregãtire în supervizare si experienţã de cel puţin doi ani în servicii pentru copil şi familie în plus fatã de persoanele cãrora li se asigurã supervizarea respectivã.
11.4.6. Specialişti angajaţi ai furnizorului de servicii care desfãşoarã activitãţi de supervizare beneficiazã de cel puţin 42 de ore de formare continuã în acest domeniu, asiguratã din bugetul angajatorului.

Indicatorii pentru Standardul 11.4.

(I) 11.4.1.-11.4.2. - Numãr de întâlniri de supervizare, individuale şi în echipã/angaj at/lunã/an.
- Numãr de întâlniri de supervizare la solicitarea personalului/echipei/an.
(I) 11.4.3.-11.4.5. Documentele înregistrate referitoare la supervizare. Lista specialiştilor care desfãşoarã activitãţi de supervizare, angajaţi ai furnizorului de servicii şi cu care acesta are încheiate contracte de colaborare.
(I) 11.4.6. Programul de pregãtire în domeniul supervizãrii, programarea specialiştilor la cursuri de supervizare.

PROTECŢIA ÎMPOTRIVA ABUZURILOR

Standardul 12
Protecţia mantei si a copilului împotriva abuzurilor
Cuplul mama-copil este gãzduit in condiţii de siguranţa, comiterea oricãrei forme de abuz fiind soluţionata conform regulamentului de ordine interioara, respectiv a normelor interne de funcţionare a centrului maternal si a legislaţiei in vigoare.

Rezultat
Asigurarea condiţiilor specifice misiunii centrului maternal previne orice forma de abuz in relaţiile mama-copil pe de o parte si cuplul mama-copil şi personal pe de alta parte.

Cerinţe de implementare a standardului 12

12.1. CM are proceduri scrise cu privire la prevenirea, identificarea, semnalarea, evaluarea şi soluţionarea suspiciunilor sau acuzaţiilor de abuz asupra cuplului mama-copil, întocmite în baza legislaţiei în vigoare. Aceste proceduri sunt avizate de directorul serviciului public specializat pentru protecţia copilului şi sunt aduse la cunoştinţa copiilor, în raport cu vârsta şi gradul de maturitate, mamelor acestora şi, dupã caz, altor membrii ai familiei, precum şi personalului.
12.2. Cuplul mama-copil este informat, în modalitãţi accesibile, cu privire la aceste proceduri, precum şi cu privire la drepturile copilului.
12.3. Copiii sunt încurajaţi şi sprijiniţi sã sesizeze orice formã de abuz din partea personalului, a altor persoane din CM sau din afara CM.
12.4. CM ţine evidenta tuturor cazurilor de abuz si neglijare.
12.5. Personalul care are suspiciunea sau identificã situaţii de abuz, neglijare şi exploatare a copilului, are obligaţia de a le semnala la serviciul public specializat pentru protecţia copilului şi de a înştiinţa coordonatorul CM, conform legislaţiei în vigoare, precum şi de a le înregistra, conform prevederilor standardelor minime obligatorii prezente.
12.6. In CM este strict interzisã agresarea verbalã sau fizicã a copiilor, aceste fapte fiind pedepsite conform legii.
12.7. CM asigurã sprijin psihologic şi consiliere copiilor care au fost intimidaţi sau discriminaţi, în situaţia copiilor abuzaţi, neglijaţi sau exploataţi, CM asigurã accesul acestora la serviciile stabilite de serviciul public specializat pentru protecţia copilului.
12.8. CM asigurã efectuarea de cãtre întregul personal (inclusiv personal auxiliar, angajaţi temporar sau voluntari) a unor cursuri de formare privind problematica protejãrii copilului împotriva abuzului, neglijãrii şi exploatãrii, din bugetul angajatorului.
12.9. CM asigurã derularea sau accesul la programe de educaţie şi consiliere a mamelor privind problematica protejãrii copilului împotriva abuzului, neglijãrii şi exploatãrii.

Indicatorii pentru Standardul 12

(I) 12.1.1 MOF conţine proceduri privind protejarea copilului de abuz, neglijare, exploatare etc.
(I) 12.1.2 Personalul, copiii şi mamele, alţi membrii ai familiei, dupã caz, cunosc aceste proceduri.
(I) 12.2.2 Cuplurile mamã-copil au cunoştinţe privind drepturile copilului şi modalitãţile de sesizare/reclamare a oricãror fapte de intimidare, discriminare, abuz, neglijare, exploatare (inclusiv exploatare sexualã sau prin muncã), tratament inuman sau degradant.
(I) 12.2.2 Existenţa unor materiale de informare cu privire la aceste proceduri şi la drepturile copilului.
(I) 12.2.3-12.3 Numãrul anual de sesizãri efectuate de copii şi/sau mame privind suspiciuni sau situaţii evidente de abuz asupra copiilor.
(I) 12.4 Registrul de sesizãri şi reclamaţii al CM cuprinde şi evidenţa sesizãrilor şi reclamaţiilor cu privire la abuzul asupra copilului.
(I) 12.5 - Numãrul anual de situaţii de abuz, neglijare şi exploatare semnalate de CM la serviciul public specializat pentru protecţia copilului comparativ cu numãrul situaţiilor consemnate în registrul de reclamaţii şi abuzuri.
- Numãrul de fişe de semnalarea obligatorie şi evaluare iniţialã completate de personalul CM şi transmise la serviciul public specializat pentru protecţia copilului.
- Numãrul anual de cazuri de abuz, neglijare şi exploatare semnalate de CM şi monitorizate de serviciul public specializat pentru protecţia copilului.
- Numãrul de cazuri active (în curs de rezolvare) de abuz, neglijare şi exploatare, care au fost semnalate de CM şi aflate în monitorizarea serviciului public specializat pentru protecţia copilului.
(I) 12.6 Conţinutul planului de servicii întocmit de serviciul public specializat pentru protecţia copilului pentru astfel de cazuri.
(I) 12.7 Dosarele angajaţilor, diplomele de participare la astfel de cursuri.
(I) 12.8 Consemnarea programelor de educaţie şi consiliere a mamelor.

________________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016