Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   STANDARDE MINIME DE LUCRU din 15 octombrie 2018  privind derularea programelor de reintegrare socială şi alte activităţi specifice de asistenţă şi consiliere    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 STANDARDE MINIME DE LUCRU din 15 octombrie 2018 privind derularea programelor de reintegrare socială şi alte activităţi specifice de asistenţă şi consiliere

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 879 din 18 octombrie 2018
──────────
    Aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 818 din 15 octombrie 2018, publicată în Monitorul oficial, Partea I, nr. 879 din 18 octombrie 2018.
──────────
    Standardul nr. 1 - Intervenţia în cadrul procesului de supraveghere poate fi realizată prin intermediul programelor de reintegrare socială, al cursurilor de pregătire şcolară sau calificare profesională, al măsurilor de control şi/sau tratamente sau al altor tipuri de activităţi care pot fi stabilite în conţinutul măsurilor educative sau ca obligaţii în hotărârea judecătorească.
    Prin program de reintegrare socială se înţelege, în raport cu instituţia reglementată de Codul penal:
    a) programul de intervenţie, centrat pe terapia cognitiv-comportamentală;
    b) programe de intervenţie, precum cele centrate pe metoda Goldstein, pe metoda Moreno etc.;
    c) psihoterapia;
    d) tratamentul psihiatric;
    e) terapia ocupaţională;
    f) programul educativ, de prevenţie şi intervenţie de scurtă durată;
    g) programe cu caracter informativ, inclusiv privind aspecte juridice;
    h) consilierea psihologică;
    i) consilierea vocaţională;
    j) consilierea-suport;
    k) consilierea relaţională;
    l) consilierea motivaţională;
    m) orice alt tip de activităţi de asistenţă şi consiliere, care are ca scop acoperirea adaptată a nevoilor criminogene identificate.


    Standardul nr. 2 - Programele de intervenţie sunt cele prevăzute la Standardul nr. 1 lit. a) şi b) şi pot fi programe standard sau programe de intervenţie specifică.
    Programele standard sunt cele adresate schimbării comportamentului infracţional şi conţin cel puţin elemente de interviu motivaţional, la care se pot adăuga, după caz, elemente cognitiv-comportamentale sau elemente din abordările integrative etc.
    Programele de intervenţie standard trebuie să fie structurate pe minimum 8 şedinţe, cu o frecvenţă de maximum două şedinţe pe săptămână.
    Programele de intervenţie specifică sunt cele adresate unor comportamente specifice de tipul adicţie, agresivitate, comportament sexual deviant, conducere sub influenţa băuturilor alcoolice etc. şi au la bază psihoterapii specifice centrate pe tipul de comportament abordat de genul terapiilor cognitiv-comportamentale, analizei existenţiale sau tranzacţionale etc.
    Programele de intervenţie specifică trebuie să fie structurate pe minimum 10 şedinţe, cu o frecvenţă de maximum două şedinţe pe săptămână.

    Standardul nr. 3 - Programele de reintegrare socială derulate prin psihoterapie sau tratamentul psihiatric se vor conforma normelor metodologice stabilite prin protocoalele medicale de specialitate.
    Standardul nr. 4 - Programele de reintegrare socială dintre cele cuprinse la Standardul nr. 1 lit. e)-m) trebuie să fie structurate pe minimum 4 şedinţe de lucru. Acestea au o frecvenţă de maximum două şedinţe pe săptămână, cu excepţia programelor educative şi a celor cu caracter informativ, a căror frecvenţă poate fi mai mare.
    Standardul nr. 5 - Persoanele care aplică programele de reintegrare socială prevăzute la Standardul nr. 1 lit. a)-e), lit. h)-l) trebuie să fie specialişti cu experienţă de minimum 2 ani în domenii precum: psihologie, asistenţă socială, pedagogie, psihiatrie, educaţie, sociologie.
    Standardul nr. 6 - Selecţia participanţilor care formează un grup în cadrul unui program sau unei activităţi specifice de asistenţă şi consiliere are în vedere următoarele:
    • obligaţia impusă de către instanţa de judecată în sarcina persoanei;
    • criteriile de eligibilitate stabilite în program sau pentru derularea activităţii;
    • motivaţia persoanei;
    • abilităţile şi aptitudinile persoanei în cazul activităţilor de formare/vocaţionale;
    • nevoile/problemele persoanei consemnate în planul de supraveghere.

    Standardul nr. 7 - Programele de reintegrare socială/activităţile de asistenţă şi consiliere care se derulează în grup trebuie să evite orice risc de discriminare, izolare sau punere în minoritate/inegalitate a participanţilor la acestea.
    Standardul nr. 8 - Stabilirea orarului programului/activităţii de asistenţă şi consiliere se realizează de către specialistul implicat în derularea efectivă a acestora, după consultarea persoanei inclusă în program/activitate.
    Standardul nr. 9 - Programele/activităţile de asistenţă şi consiliere trebuie derulate de către specialişti ai instituţiilor din comunitate care sunt formaţi/pregătiţi pentru aplicarea acestora, în situaţiile care nu sunt prevăzute la Standardul nr. 5.
    Standardul nr. 10 - Durata unei sesiuni pentru un program de reintegrare socială/activitate de asistenţă şi consiliere derulat(ă) individual este cuprinsă între 60 şi 75 de minute, cu posibilitatea unei pauze de 15 minute.
    Durata unei sesiuni pentru un program de reintegrare socială/activitate de grup este cuprinsă între 1-2 ore, cu minimum o pauză de 15 minute când durata sesiunii depăşeşte o oră şi jumătate.
    Numărul maxim de persoane cuprinse într-o activitate de grup, dintre cele prevăzute la Standardul nr. 1 lit. a), b) şi lit. h)-m), este de 12 persoane.

    Standardul nr. 11 - Pe parcursul derulării programelor/activităţilor de asistenţă şi consiliere este necesar ca informaţiile şi solicitările adresate participanţilor să se realizeze folosind un limbaj uşor accesibil.
    În derularea programului de grup se utilizează minimum 3 metode interactive de lucru, precum: joc de rol, brainstorming, dileme morale.
    În derularea programului/activităţilor/specialiştii utilizează exerciţii, fişe de lucru, imagini-suport şi alte modalităţi grafice sau audiovizuale pentru a facilita înţelegerea conţinutului.

    Standardul nr. 12 - Specialistul care aplică programul de reintegrare socială/derulează activitatea întocmeşte pentru fiecare persoană un dosar care să cuprindă:
    a) documentele primite din partea serviciului de probaţiune: decizia de a urma programul/activitatea emisă de către consilierul de probaţiune şi copia dispozitivului hotărârii judecătoreşti;
    b) corespondenţa purtată în legătură cu modul de punere în executare a obligaţiei de participare la un program/activitate;
    c) fişele de lucru, precum şi pe cele de evidenţă/consemnare a sesiunilor programului/activităţii;
    d) alte documente pe care le consideră relevante cu privire la modul de punere în executare a obligaţiei de participare la un program/activitate;
    e) documentul emis care atestă finalizarea programului/a activităţii.

    Standardul nr. 13 - În cadrul primei întrevederi specialistul care aplică programul/activităţile informează persoana cu privire la regulile generale de desfăşurare a programului/activităţii, care trebuie să cuprindă, cel puţin, următoarele:
    a) obligaţia de respectare a prevederilor legale privind securitatea şi sănătatea la locul de muncă şi apărarea împotriva incendiilor şi a altor situaţii de urgenţă;
    b) respectarea confidenţialităţii şi a protecţiei datelor cu caracter personal în ceea ce priveşte persoanele participante la activităţile de grup şi aspectele discutate în cadrul acestora;
    c) interdicţia înregistrării audio, video sau a fotografierii în cadrul şedinţelor;
    d) respectarea programului de derulare a activităţilor;
    e) obligaţia aducerii la cunoştinţa specialistului şi a consilierului de probaţiune a modificării stării de sănătate, fizice sau psihice, care pot afecta derularea activităţilor conform programului stabilit, cu prezentarea de dovezi medicale în acest sens, precum şi a altor motive.
    Specialistul întocmeşte un document care să consemneze informarea efectuată, document care se ataşează la dosarul prevăzut la Standardul nr. 12.

    Standardul nr. 14 - Instituţia din comunitate unde persoana urmează programul de reintegrare socială/alte activităţi de asistenţă şi consiliere are următoarele obligaţii cu caracter administrativ:
    a) să respecte dispoziţiile deciziei date de consilierul de probaţiune manager de caz cu privire la perioada de desfăşurare a programului/activităţilor, la calendarul de desfăşurare şi la alte aspecte stabilite prin acest act;
    b) să asigure organizarea unei evidenţe distincte pentru persoanele care urmează programul/activităţile;
    c) să asigure comunicarea de îndată a situaţiilor în care persoanele nu urmează sau nu mai pot să urmeze programul/activităţile;
    d) să asigure comunicarea de îndată a situaţiilor în care persoanele nu urmează programele/activităţile conform cerinţelor/condiţiilor stabilite;
    e) să permită accesul consilierilor de probaţiune la locul de derulare a programului/activităţilor;
    f) să permită accesul consilierilor de probaţiune la dosarul întocmit potrivit Standardului nr. 12, precum şi la evidenţele constituite potrivit lit. b);
    g) să emită şi să comunice serviciului de probaţiune şi persoanei aflate în supraveghere un document care atestă finalizarea programului/activităţii.

    Standardul nr. 15 - În vederea includerii persoanei în programul de reintegrare socială, dacă situaţia o impune în funcţie de tipul programului, este posibilă derularea unei evaluări preprogram prin participarea la un interviu cu specialistul care va derula programul respectiv.
    În vederea stabilirii evoluţiei persoanei în cadrul programului de reintegrare, aceasta poate fi evaluată postprogram prin utilizarea unor instrumente specifice.
    Programele/activităţile sunt monitorizate şi evaluate de către specialiştii implicaţi în derularea efectivă a acestora, în colaborare cu consilierul de probaţiune manager de caz.
    Conţinutul sesiunilor programului este consemnat în cadrul fişelor de evidenţă/consemnare a sesiunilor programului.
    În cazul minorului, specialistul care derulează programul are în vedere şi informarea părintelui sau, după caz, a tutorelui, curatorului ori persoanei sau reprezentantului instituţiei căreia i s-au încredinţat îngrijirea şi supravegherea minorului cu privire la programul/activitatea recomandată.

    Standardul nr. 16 - Programul este finalizat, de regulă, în cadrul aceleiaşi instituţii din comunitate şi de către aceleaşi persoane cărora le-a fost alocat cazul.
    Finalizarea programului/a activităţii este constatată printr-un document emis de către specialist şi înmânat persoanei în cadrul ultimei şedinţe.

    Standardul nr. 17 - În executarea obligaţiilor dispuse de organul judiciar şi, respectiv, decise de către consilierul de probaţiune, în aplicarea, după caz, a prevederilor art. 85, ale art. 93 sau ale art. 101 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, care privesc măsurile de control, tratament şi îngrijire medicală, altele decât cele pentru care au fost stabilite standarde potrivit prezentei hotărâri, instituţia din comunitate responsabilă are următoarele obligaţii:
    a) să asigure executarea obligaţiei de îndată, cu respectarea prevederilor legale în materie;
    b) să desemneze o persoană responsabilă cu monitorizarea modului în care are loc executarea obligaţiei;
    c) să asigure organizarea unei evidenţe distincte pentru persoanele supuse executării obligaţiei, care să cuprindă cel puţin documentele primite din partea serviciului de probaţiune: decizia de executare emisă de consilierul de probaţiune, copia dispozitivului hotărârii judecătoreşti, corespondenţa purtată în legătură cu modul de punere în executare, alte documente pe care le consideră relevante cu privire la modul de punere în executare;
    d) să asigure, de îndată, comunicarea către serviciul de probaţiune a situaţiilor în care persoanele nu execută/nu îndeplinesc în mod corespunzător/nu mai pot executa obligaţia;
    e) să pună la dispoziţia serviciului de probaţiune sau a organului judiciar informaţiile solicitate necesare pentru verificarea îndeplinirii obligaţiei;
    f) să permită accesul consilierilor de probaţiune la evidenţele şi documentele constituite potrivit lit. c);
    g) să permită accesul consilierilor de probaţiune în locaţia în care se execută obligaţia;
    h) să emită şi să comunice serviciului de probaţiune şi persoanei supuse obligaţiei un document care atestă executarea acesteia.

    Standardul nr. 18 - Prevederile standardelor nr. 12 şi 14 se aplică în mod corespunzător măsurilor speciale de control, tratament şi îngrijire medicală.
    Standardul nr. 19 - Instituţiile din comunitate care participă la executarea pedepselor şi a măsurilor neprivative de libertate trebuie să îşi îndeplinească atribuţiile în conformitate cu prevederile legale şi respectând standardele din prezenta anexă, neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare putând constitui abatere judiciară potrivit prevederilor art. 19 alin. (1) din Legea nr. 253/2013, cu modificările şi completările ulterioare.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016