Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   STANDARD MINIME OBLIGATORII din 30 martie 2004  privind serviciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viata independenta    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

STANDARD MINIME OBLIGATORII din 30 martie 2004 privind serviciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viata independenta

EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PROTECTIA COPILULUI SI ADOPTIE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 352 din 22 aprilie 2004
Serviciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţã independentã, denumit în continuare SDVI, are drept misiune crearea, dezvoltarea şi aplicarea unui ansamblu de mãsuri şi proceduri menite sã ducã la formarea, dwezvoltarea şi îmbunãtãţirea deprinderilor de viaţã independentã pentru copiii şi tinerii aflaţi în evidenţa sistemului de protecţie a copilului.
Funcţiile esenţiale ale SDVI sunt urmãtoarele:
1. Evaluarea deprinderilor, aptitudinilor şi resurselor înnãscute şi/sau dobândite ale copilului/tânãrului;
2. Elaborarea şi monitorizarea implementãrii programului de intervenţie specificã, denumit în continuare PIS, pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţã independentã;
3. Consultanţã în domeniul dezvoltãrii deprinderilor de viaţã independentã pentru persoanele fizice şi juridice interesate, cu precãdere la cererea furnizorilor de servicii pentru activitãţile de dezvoltare a deprinderilor de viaţã care se deruleazã în cadrul altor servicii pentru protecţia copilului.
Pregãtirea pentru viaţa independentã este o formã de educaţie non-formalã, participativã, de stimulare şi dezvoltare personalã. Aceasta nu se substituie pregãtirii şcolare a copilului/tânãrului, ci este complementarã acesteia şi, în situaţia copiilor aflaţi în evidenţa sistemului de protecţie pentru prevenirea abandonului şi instituţionalizãrii, este complementarã demersurilor şi eforturilor propriilor familii, aşa cum decurg din obligaţiile şi responsabilitãţile pãrinteşti.
Standardele minime obligatorii prezente se aplicã şi în cazul activitãţilor pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţã independente (cuprinse în PIS) care se desfãşoarã în alte servicii pentru protecţia copilului, dacã standardele minime obligatorii ale acestora conţin prevederi în acest sens, de exemplu: serviciile de tip rezidenţial, centrele de zi, asistentul maternal profesionist.
Serviciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţã independentã este complementar celorlalte servicii pentru protecţia copilului, iar standardele minime obligatorii prezente sunt complementare, în mod particular, cu standardele minime obligatorii privind managementul de caz în domeniul protecţiei copilului.
Standardele sunt grupate pe urmãtoarele domenii principale:
Rolul şi responsabilitãţile serviciului
1. Rol şi responsabilitãţi
Evaluarea copilului/tânãrului în vederea elaborãrii programului de intervenţie specificã pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţã independentã.
2. Evaluarea
Programul de intervenţie specificã pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţã independentã
3. Programul de intervenţie specificã pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţã independentã.
Activitãţile serviciului
4. Activitãţi
5. Integrare profesionalã
Resurse umane
6. Recrutarea şi angajarea personalului
7. Formarea iniţialã şi continuã a personalului
8. Sepervizarea
Administrare şi management
9. Locaţia, resurse financiare şi baza materialã
10. Administrare şi management
11. Planul anual de acţiune

ROLUL ŞI RESPONSABILITĂŢILE SERVICIULUI

Standardul 1
Rol şi responsabilitãţi
Serviciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţã independentã este responsabil de asigurarea tuturor condiţiilor de dezvoltare armonioasã a personalitãţii copiilor sau tinerilor aflaţi în evidenţa sa, în sfera deprinderilor de viaţã independentã.
Rezultat
Serviciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţã independentã asigurã premizele şi condiţiile pentru implementarea programelor de intervenţie specificã pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţã independentã potrivite cu vârsta, personalitatea şi aspiraţiile fiecãrui copil/tânãr.
Condiţiile minime de realizare a standardului 1
1.1 Strategia judeţeanã/localã (corespunzãtoare sectoarelor municipiului Bucureşti) pentru protecţia copilului cuprinde un capitol distinct referitor la dezvoltarea deprinderilor de viaţã independentã, denumite în continuare DVI, inclusiv de orintare şcolarã şi profesionalã şi integrare socioprofesionalã pentru copiii şi tinerii aflaţi în evidenţa sistemului de protecţie a copilului. În baza acestei strategii, fiecare SDVI îşi elaboreazã propria strategie şi plan anual de acţiune.
1.2. Pentru fiecare copil şi fiecare tânãr aflat în evidenţa sistemului de protecţie a copilului se asigurã elaborarea şi implementarea unui PIS pentru dezvoltarea DVI, care este parte integrantã fie a planului individualizat de protecţie atunci când se decide o mãsurã de protecţie, fie a planului de servicii atunci când se urmãreşte prevenirea abandonului şi instituţionalizãrii sau menţinerea lui în familie dupã încetarea mãsurii de protecţie.
1.3. SDVI înregistreazã şi preia toate cazurile referite de managerii de caz. Managerul de caz întocmeşte planul individualizat de protecţie/planul de servicii şi stabileşte, de comun acord cu coordonatorul SDVI, referirea cazului respectiv şi numirea unui responsabil de caz din cadrul SDVI pentru elaborarea şi implementarea PIS pentru dezvoltarea DVI.
1.4. Calitatea activitãţilor de dezvoltare a DVI se asigurã prin intervenţia unor echipe interdisciplinare, respectarea demnitãţii şi integritãţii persoanei, exprimarea opiniei, consultarea şi solicitarea acordului copilului/tânãrului, participarea activã a familiei/reprezentantului legal şi a altor persoane importante pentru copil/tânãr sau pentru implementarea PIS.
1.5. În toate activitãţile de dezvoltare a DVI se asigurã confidenţialitatea şi respectarea normelor deontologice.
1.6. În alcãtuirea echipei interdisciplinare, responsabilul de caz se asigurã cã sunt implicate persoanele şi instituţiile relevante pentru elaborarea şi implementarea PIS a copilului/tânãrului în cauzã.
1.7. Responsabilul de caz împreunã cu echipa interdisciplinarã asigurã evaluarea copilului/tânãrului în sfera DVI, în contextul sãu socio-familial, elaboreazã şi implementeazã PIS.
1.8. Profesioniştii implicaţi în implementarea PIS prezintã, la cerere, în faţa organelor de decizie performanţele copilului/tânãrului în sfera autonomizãrii şi a calitãţii DVI.
1.9. În cadrul activitãţii de consultanţã, SDVI poate realiza cel puţin urmãtoarele: a) consilierea, supervizarea şi formarea personalului de specialitate din alte servicii, b) sprijin în elaborarea şi implementarea PIS, c) sesizarea unor nereguli, inadvertenţe, inclusiv referitoare la neadecvarea metodelor folosite (a gradului de risc pe care acestea îl prezintã) şi c) formularea de recomandãri pentru depãşirea unor dificultãţi sau pentru îmbunãtãţirea metodologiilor, a activitãţii în sfera DVI în general.
1.10. SDVI asigurã accesul la servicii specializate şi activitãţi în sfera DVI adaptate copiilor şi tinerilor cu dizabilitãţi.
1.11. SDVI asigurã accesul copilului/tânãrului şi familiei/reprezentantului legal la datele din dosarul D VI. Studierea dosarului DVI se realizeazã numai cu asistenţã de specialitate, iar oferirea datelor nu trebuie sã producã vãtãmare sau daune copilului sau altor persoane.
Indicatorii pentru Standardul l
(I)1.1.1. Prezenţa în cadrul strategiei judeţene/locale pentru protecţia copilului a capitolului referitor la dezvoltarea DVI.
(I)1.1.2. Conţinutul strategiei judeţene în domeniul protecţiei copilului comparativ cu cel al strategiei şi planului de acţiune al SDVI.
(I)1.2. Dosarele copiilor (aflate în responsabilitatea managerilor de caz) şi dosarele DVI (aflate în cadrul SDVI, întocmite şi actualizate de responsabilul de caz).
(I)1.3. - Numãrul lunar şi numãrul anual de cazuri înregistrate de SDVI.
- Numãrul lunar şi numãrul anual de cazuri care au mãsurã de protecţie, respectiv care sunt de prevenire/sprijin pentru menţinerea reintegrãrii în familie.
- Situaţia referirilor, pe criterii de eşantionare : cine trimite, ce solicitã, câţi copii, ce vârste etc.
(I)1.4.1., 1.6.1. Convenţiile de colaborare între furnizorii de servicii pentru protecţia copilului, precum şi cu alte servicii şi instituţii relevante pentru dezvoltarea DVI (de exemplu, parteneri din sistemul educaţional, servicii de consiliere vocaţionalã, servicii medicale, de voluntariat, organisme profesionale, cluburi, ateliere protejate, unitãţi comerciale, de prestãri servicii). Convenţiile sunt încheiate pe o perioadã determinatã/nedeterminatã de timp şi definesc clar responsabilitãţile pãrţilor.
(I)1.4.2. Numãrul de reuniuni comune anuale, de bilanţ şi monitorizare a activitãţii între parteneri; rapoarte de evaluare a parteneriatului.
(I)1.4.3. Numãrul de sesizãri cu privire la nerespectarea dreptului la opinie al copilului/tânãrului, respectiv ale altor drepturi ale copilului/omului înregistrate de SDVI/furnizorul de servicii/an şi mãsurile luate.
(I)1.4.4. Prezenţa semnãturilor membrilor echipei interdisciplinare, copilului/tânãrului, familiei/reprezentantului legal pe documentele corespunzãtoare din dosarul DVI.
(I)1.5.1. Regulamentul de ordine interioarã/normele interne de funcţionare conţin prevederi referitoare la pãstrarea confidenţialitãţii şi respectarea normelor deontologice.
(I)1.5.2 Contractele de muncã cuprind o clauzã de confidenţialitate şi membrii echipei interdisciplinare, precum şi consultanţii semneazã contracte de confidenţialitate.
(I)1.5.3. Numãrul de reclamaţii înregistrate de SDVI/furnizorul de servicii/an privind încãlcarea confidenţialitãţii şi mãsurile luate.
(I)1.6.2. Dosarul DVI cuprinde informaţii şi dovezi ale implicãrii altor persoane, în afara echipei de profesionişti şi a familiei/reprezentantului legal, în elaborarea şi implementarea PIS: educatorul/educatorul specializat, persoana de referinţã a copilului/tânãrului din serviciile de tip rezidenţial, persoana responsabilã cu îngrijirea copilului, asistentul maternal profesionist, profesori etc.
(I)1.7. PIS, dosarul DVI, fişele de post.
(I)1.8.1. Numãrul de solicitãri din partea organelor de decizie (inclusiv comisiile pentru protecţia copilului)/an.
(I)1.8.2. Numãrul de prezentãri în faţa organelor de decizie de cãtre membrii echipei interdisciplinare/an.
(I)1.8.3. Conţinutul prezentãrilor.
(I)1.9. Documentele referitoare la activitatea de consultanţã, de exemplu:
- numãrul de cursuri organizate de SDVI sau la care au participat, în calitate de formatori,, profesioniştii din cadrul SDVI
- propuneri de planuri de formare continuã a personalului de specialitate înaintate furnizorilor de servicii
- date despre şedinţele de supervizare, de consiliere
- rapoartele de evaluare a activitãţii pentru dezvoltarea DVI din cadrul altor servicii pentru protecţia copilului
(I)1.10.1. Numãrul de copii şi tineri cu dizabilitãţi aflaţi în evidenţa SDVI/an.
(I)1.10.2. Metodele şi tehnicile de sprijin acordate copiilor şi tinerilor cu dizabilitãţi.
(I)1.10.3. Convenţii de colaborare cu servicii adaptate nevoilor copiilor şi tinerilor cu dizabilitãţi.
(I)1.11.1. Metodologia de organizare şi funcţionare a SDVI conţine proceduri referitoare la studierea dosarului DVI, care sunt cunoscute de personalul de specialitate.
(I)1.11.2. Discuţii cu copiii/tinerii, familiile/reprezentanţii legali. Consemnarea întâlnirilor cu copiii/tinerii, respectiv cu familiile/reprezentanţii legali pentru studierea dosarelor DVI.


EVALUAREA COPILULUI/TÂNĂRULUI ÎN VEDEREA ELABORĂRII PROGRAMULUI DE
INTERVENŢIE SPECIFICĂ PENTRU DEZVOLTAREA DEPRINDERILOR DE VIAŢĂ INDEPENDENTĂ

Standardul 2
Evaluarea
Serviciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţã independentã asigurã, pentru fiecare copil/tânãr aflat în evidenta sa, evaluarea competenţelor, deprinderilor, aptitudinilor, potenţialului şi a carenţelor în dezvoltarea deprinderilor de viaţã independentã, în context socio-familial, utilizând instrumente adecvate şi luând în considerare opinia şi aspiraţiile personale ale copilul/tânãrului.
Rezultat
Programul de intervenţie specificã pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţã independentã este realist şi adecvat în raport cu vârsta, nivelul de dezvoltare, aspiraţiile şi drepturile copilului. Copilul/tânãrul este implicat în luarea deciziilor în ceea ce priveşte elaborarea programului.
Condiţii minime de realizare a standardului 2
2.1. Fiecare copil beneficiazã de o evaluare globalã a personalitãţii, în special a nivelului de dezvoltare a trãsãturilor de personalitate legate de dezvoltarea DVI, luând în considerare toate aspectele legate de culturã, limbã, etnie, religie, dizabilitate etc.
2.2. Coordonatorul SDVI asigurã desemnarea unui responsabil de caz pentru fiecare copil/tânãr aflat în evidenţa SDVI. Coordonatorul repartizeazã cazurile astfel încât un responsabil de caz sã nu fie implicat în mai mult de 12 de cazuri active concomitent.
2.3. Responsabilul de caz iniţiazã şi coordoneazã procesul de evaluare în concordanţã cu normele şi etica profesionalã şi prevederile standardelor minime obligatorii privind managementul de caz în domeniul protecţiei copilului.
2.4. Evaluarea se realizeazã împreunã cu ceilalţi membrii ai echipei interdisciplinare şi cu colaborarea copilului/tânãrului, familiei/reprezentantului legal, precum şi a altor persoane importante pentru copil şi pentru elaborarea şi implementarea PIS. Echipa interdisciplinarã asigurã corelarea tuturor variabilelor de personalitate, aptitudini, atitudini, date de personalitate, antecedente conflictuale, relaţionale, abuz etc., stabileşte indicatorii specifici fiecãrei dimensiuni psihologice, sociale ş.a. şi analiza competentã a datelor.
2.5. Personalul de specialitate implicat în evaluare, indiferent de instituţia din care provine, utilizeazã un set de instrumente de lucru, constituit în baza prevederilor standardelor minime obligatorii prezente şi ale ghidului metodologic aferent. Setul de instrumente este agreat de comun acord de toate instituţiile partenere din reţeaua de intervenţie şi avizat de directorul serviciului public specializat pentru protecţia copilului. Acesta poate fi îmbunãtãţit şi dezvoltat pe baza experienţei şi metodologiei existente în literatura de specialitate.
2.6. Instrumentele de evaluare sunt adaptate în raport cu originea etnicã, culturalã şi lingvisticã a copilului/tânãrului şi sunt compatibile cu vârsta şi gradul de dezvoltare a personalitãţii acestuia.
2.7. Instrumentele de evaluare trebuie alese astfel încât sã permitã şi autoevaluarea (autoaprecierea din partea copilului/tânãrului), precum şi evaluarea în dinamicã a nivelului achiziţiilor pe parcursul implementãrii PIS în mod periodic - cel puţin o datã la 3 luni şi de câte ori este nevoie.
2.8. Instrumentele de evaluare sunt aplicate atât de referenţii de formare, cât şi de alte persoane importante din viaţa copilului (asistent maternal profesionist, educatori, asistenţi sociali etc. aflaţi în contact cu mediul de viaţã al copilului) familiarizaţi cu caracteristicile şi modalitãţile de aplicare ale fiecãrui instrument.
2.9. În procesul de evaluare, profesioniştii implicaţi trebuie sã ia în considerare solicitãrile copilului/tânãrului, diferitele situaţii sociale, de admitere, angajare ş.a., alocând suficient timp şi resurse corespunzãtoare.
2.10. SDVI asigurã resursele necesare astfel încât sã satisfacã cât mai mult posibil cerinţele specifice (de exemplu, instrumentele de evaluare, spaţiul, resursele necesare evaluãrii pe teren, în instituţii publice sau private specializate, în contexte de muncã diverse etc., transportul, resursele umane).
2.11. Raportul de evaluare este redactat de cãtre responsabilul de caz în baza tuturor datelor furnizate de echipa interdisciplinarã şi stã la baza elaborãrii PIS.
2.12. Raportul de evaluare este transmis în maxim 7 zile de la întocmire membrilor echipei interdisciplinare, copilului, în raport cu vârsta şi gradul de maturitate, tânãrului şi familiei/reprezentantului legal, precum şi managerului de caz.
2.13. PIS este elaborat în echipã interdisciplinarã în maxim 30 de zile de la înregistrarea cazului de cãtre SDVI.
Indicatorii pentru Standardul 2
(I)2.1., 2.8. Fişele de evaluare semnate de membrii echipei interdisciplinare şi alţi profesionişti implicaţi. Raportul de evaluare semnat de responsabilul de caz.
(I)2.2.1. Fiecare copil/tânãr aflat în evidenţa SDVI are desemnat un responsabil de caz.
(I)2.2.2. Hotãrârile de stabilire a responsabilului de caz, încãrcãtura de cazuri/responsabil de caz.
(I)2.3.1. Fişa de post a responsabilului de caz.
(I)2.3.2. Responsabilii de caz cunosc normele şi etica profesionalã, prevederile standardelor minime obligatorii prezente, au cunoştinţe, respectã principiile şi aplicã procedurile corespunzãtoare managementului de caz.
(I)2.4.1. Fişele de evaluare, numãrul de reuniuni de echipã pentru completarea indicatorilor de evaluare şi datele consemnate cu privire la acestea, inclusiv a indicatorilor de evaluare.
(I)2.4.2. Acordul copilului/tânãrului cu privire la începerea evaluãrii şi pe diferite etape ale acesteia consemnat în dosarul DVI.
(I)2.4.3. Contractul cu familia/reprezentantul legal.
(I)2.5.1. Existenţa setului de instrumente agreat de instituţiile partenere şi a avizului din partea directorului serviciului public specializat pentru protecţia copilului.
(I)2.5.2. Se utilizeazã instrumente cantitative si calitative de evaluare, numãrul de instrumente de evaluare etalonate/neetalonate.
(I)2.6.1. Instrumentele nu conţin itemi incompatibili cultural cu copilul sau care atenteazã la demnitatea umanã. Numãrul de sesizãri la SDVI/furnizorul de servicii/an cu privire la ofensa adusã de aplicarea unui instrument de evaluare.
(I)2.6.2. Existenţa unor instrumente de evaluare adaptate particularitãţilor copiilor şi tinerilor aflaţi în evidenţa SDVI, inclusiv ale celor cu dizabilitãţi.
(I)2.6.3. Numãrul de sesizãri la SDVI/furnizorul de servicii/an cu privire la nerelevanţa anumitor date rezultate din aplicarea instrumentelor.
(I)2.6.4. Numãrul de sesizãri la SDVI/furnizorul de servicii/an ce semnaleazã erori cu privire la stabilirea prezenţei sau absenţei unei deprinderi de viaţã.
(I)2.7.1. Fişele de autoevaluare completate de copil/tânãr.
(I)2.7.2. Numãrul de reclamaţii la SDWfurnizorul de servicii/an cu privire la neînţelegerea instructajului de autoevaluare.
(I)2.7.3. Numãrul de re-evaluãri/caz/an şi rapoartele de re-evaluare semnate de responsabilul de caz.
(I)2.7.4. Verificarea datelor cu privire la capacitatea instrumentelor de evaluare de a stabili progresul în timp în formarea anumitor deprinderi (de exemplu, rapoartele de reevaluare menţioneazã utilizarea aceloraşi instrumente).
(I)2.9.1. Planificarea evaluãrilor şi re-evaluãrilor (orar, timp alocat, persoana responsabilã, resursele alocate etc.).
(I)2.9.2. Numãrul de solicitãri ale copilului/tânãrului de re-evaluare a deprinderilor. Formularul de cerere de re-evaluare a deprinderilor.
(I)2.9.3. Numãrul de re-evaluãri datorate unor situaţii speciale (de exemplu, angajare, satisfacerea serviciului militar, admiterea într-o şcoalã).
(I)2.10.1. Planificarea evaluãrilor şi re-evaluãrilor.
(I)2.10.2. Lista/harta instituţiilor care oferã spaţii de desfãşurare pentru activitãţile de dezvoltare a DVI. Convenţiile de colaborare cu alte instituţii/furnizori de servicii privind utilizarea de spatii şi resurse pentru activitãţile de dezvoltare a DVI.
(I)2.10.3. Bugetul SDVI, documentele care atestã cheltuielile pentru asigurarea resurselor necesare (de exemplu, pentru cumpãrarea de instrumente de evaluare, plata transportului).
(I)2.11.1. Raportul de evaluare este semnat de responsabilul de caz. Conţinutul raportului este în concordanţã cu cel al fişelor de evaluare completate de membrii echipei interdisciplinare.
(I)2.11.2. Conţinutul raportului (recomandãri privind elaborarea PIS, informaţii privind performanţele copilului, despre deprinderile de muncã, practice etc., diverse recomandãri pentru profesioniştii din serviciile pentru protecţia copilului etc.).
(I)2.12. Documentele care atestã transmiterea copiilor rapoartelor persoanelor menţionate în standardele minime obligatorii prezente.
(I)2.13. PIS este semnat de membrii echipei interdisciplinare. Compararea datei redactãrii PIS cu data înregistrãrii cazului la SDVI.


PROGRAMUL DE INTERVENŢIE SPECIFICĂ PENTRU
DEZVOLTAREA DEPRINDERILOR DE VIAŢĂ INDEPENDENTĂ

Standardul 3
Programul de intervenţie specificã pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţã independentã
Fiecare copil/tânãr aflat în evidenţa sistemului de protecţie beneficiazã de un program de intervenţie specificã pentru dezvoltarea deprinderilor de viatã independentã în funcţie de nevoile sale individuale şi de contextul socio-familial în care trãieşte şi se dezvoltã. Programul asigurã individualizarea procesului de educaţie, socializare la care are dreptul fiecare copil, coerenta şi continuitatea intervenţiei, respectarea drepturilor copilului, în special cele legate de exprimarea liberã a opiniei, antrenarea şi responsabilizarea copilului/tânãrului faţã de propriul proces de educare şi integrare socialã, mobilizarea resurselor familiale.
Rezultat
Toţi copiii/tinerii aflaţi în evidenta sistemului de protecţie beneficiazã de servicii şi mãsuri adecvate de asistenţã, cu respectarea dreptului fundamental la individualitate, pentru dezvoltarea cu succes a competenţelor de viaţã autonomã.
Condiţii minime de realizare a standardului 3
3.1. SDVI stabileşte proceduri clare referitoare la elaborarea PIS, precum şi la modalitãţile de investigare a progresului înregistrat de client, care sunt parte integrantã a metodologiei de organizare şi funcţionare a SDVI şi sunt puse la dispoziţia echipei interdisciplinare.
3.2. PIS conţine obiective pe termen scurt, mediu şi lung, activitãţile corespunzãtoare acestor obiective, care pot fi periodice, inclusiv de rutinã, sau ocazionate de anumite proceduri sau evenimente, durata aferentã activitãţilor, personalul de specialitate desemnat şi alte persoane implicate, resursele materiale şi financiare alocate activitãţilor, precum şi modalitãţile de monitorizare şi evaluare/re-evaluare.
3.3. În elaborarea şi implementarea PIS se iau în considerare aspectele legate de culturã, etnie, limbã, religie, dizabilitate etc.
3.4. Responsabilul de caz iniţiazã şi coordoneazã procesul elaborãrii PIS şi monitorizeazã implementarea acestuia în concordanţã cu normele şi etica profesionalã şi prevederile standardelor minime obligatorii privind managementul de caz în domeniul protecţiei copilului.
3.5. Copilul/tânãrul este consultat în luarea deciziilor cu privire la activitãţile şi obiectivele PIS în funcţie de vârstã, experienţã, capacitate de înţelegere şi are dreptul la asistenţã în exercitarea acestui drept.
3.6. PIS stabileşte accesul copilului/tânãrului la oportunitãţi de dezvoltare (activitãţi practice, de învãţare, de exersare, experimentare, activitãţi cu caracter profesional etc.) corespunzãtoare nevoilor, nivelului achiziţiilor, pasiunilor şi aspiraţiilor lui.
3.7. În implementarea PIS, copilul are acces la mijloace care pot avea un impact asupra dezvoltãrii personale în sfera autonomizãrii şi, în limitele legii, este încurajat sã exploreze orice cale adecvatã, relevantã pentru îmbunãtãţirea performanţelor.
3.8. PIS se elaboreazã şi implementeazã în colaborare cu familia/reprezentantul legal, precum şi alţi parteneri relevanţi. Parteneriatul cu familia/reprezentantul legal/tânãrul este formalizat prin contractul încheiat cu managerul de caz, în care sunt precizate responsabilitãţile pãrţilor cu privire la implementarea planului individualizat de protecţie/planului de servicii. Dacã este cazul, se încheie un contract similar cu responsabilul de caz. Se recomandã adaptarea modelului de contract cu familia din Ordinul secretarului de stat al Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Copilului şi Adopţie, al ministrului educaţiei şi cercetãrii, al ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru persoanele cu handicap nr.18/3989/416/142/2003 privind aprobarea Ghidului metodologic pentru evaluarea copilului cu dizabilitãţi şi încadrarea într-un grad de handicap.
3.9. Responsabilul de caz urmãreşte modalitãţile de pregãtire a copiilor şi tinerilor pentru dobândirea de competenţe sociale şi interpersonale şi exersarea în siguranţã a achiziţiilor şi deprinderilor.
3.10. Toţi profesioniştii implicaţi în implementarea PIS iau mãsurile necesare pentru prevenirea oricãror evenimente cu posibile consecinţe negative asupra sãnãtãţii şi integritãţii copiilor/tinerilor.
3.11. PIS este re-evaluat periodic (trimestrial) şi de câte ori este nevoie şi, dupã caz, revizuit astfel încât mãsurile sã fie optimizate pentru un maxim de performanţã, rapoartele de re-evaluare fiind redactate de cãtre responsabilul de caz. Revizuirea va preciza motivele pentru care a fost efectuatã. Rapoartele de re-evaluare sunt transmise în maxim 7 zile de la întocmire membrilor echipei interdisciplinare, copilului, în raport cu vârsta şi gradul de maturitate, tânãrului şi familiei/reprezentantului legal, precum şi managerului de caz.
3.12. Pentru fiecare copil/tânãr aflat în evidenţa SDVI, responsabilul de caz întocmeşte şi actualizeazã dosarul DVI.
3.13. încheierea PIS are loc fie când s-au atins obiectivele în sfera DVI în perioada de timp stabilitã pentru implementarea planului individualizat de protecţie/planul de servicii, fie odatã cu ieşirea copilului/tânãrului din sistemul de protecţie a copilului. In situaţia din urmã, când are loc reintegrarea în familie, dacã obiectivele în sfera DVI nu au fost atinse în integralitate se poate continua implementarea PIS în perioada de monitorizare legalã de 3 luni. Se recomandã ca aceastã perioadã de monitorizare sã fie în medie de 6 luni, cu posibilitãţi de prelungire în anumite situaţii, cu avizul directorului SPSPC. în situaţia în care se pregãteşte ieşirea unui tânãr din sistemul de protecţie, managerul de caz împreunã cu coordonatorul SDVI se asigurã cã s-au luat toate mãsurile necesare pentru integrarea lui socio-profesionalã, implicând inclusiv autoritãţile locale şi instituţiile relevante.
Indicatorii pentru Standardul 3
(I)3.1.1. Metodologia de organizare şi funcţionare a SDVI conţine proceduri referitoare la elaborarea PIS şi modalitãţile de investigare a progresului înregistrat de client.
Procedurile sunt cunoscute de membrii echipei interdisciplinare. Existenţa unor instrucţiuni scrise.
(I)3.1.2. Fişele de evaluare a riscului de stagnare sau de neatingere a obiectivelor educative, fişele de evaluare specificã.
(I)3.2., 3.3.1., 3.9.1. Conţinutul PIS.
(I)3.3.2. - Metodologia de organizare şi funcţionare a SDVI conţine proceduri referitoare la combaterea discriminãrii;
- Participanţii la PIS (copil/tânãr, familie/reprezentant legal, echipa multidisciplinarã, consultanţi etc.) cunosc principiile nediscriminãrii, prevederile legislaţiei în vigoare cu privire la discriminare; documente care atestã participarea personalului la cursuri pe teme prevenire şi combatere a discriminãrii (dosarele angajaţilor, certificatele de absolvire a cursurilor, planul anual de acţiune ş.a.);
- Verificãri ale condiţiilor în care se pot produce discriminãri, realizate de coodonatorul SDVI, şi mãsurile luate pentru înlãturarea preventivã a cauzelor care le determinã.
- Numãrul de sesizãri la SDVI/furnizorul de servicii privind discriminãri produse în implementarea PIS.
(I)3.4.1., 3.9.2. Fişa de post a responsabilului de caz.
(I)3.4.2. Responsabilii de caz cunosc normele şi etica profesionalã, prevederile standardelor minime obligatorii prezente, au cunoştinţe, respectã principiile şi aplicã procedurile corespunzãtoare managementului de caz.
(I)3.5.1. PIS este semnat de client şi/sau familie/reprezentant legal.
(I)3.5.2. Dosarul DVI - documente care atestã participarea copilului/tânãrului şi consultarea sa la reuniunile echipei de luare a deciziilor în procesul elaborãrii şi implementãrii PIS.
(I)3.5.3. Instructajul standard specific vârstei, de prezentare a coordonatelor PIS.
(I)3.6.1. Conţinutul PIS. Numãrul şi tipul echipamentelor şi a instrumentelor necesare desfãşurãrii activitãţilor din cadrul PIS, care sunt compatibile cu vârsta copilului.
(I)3.6.3. Metodologia SDVI prevede strategii de motivare a copiilor/tinerilor pentru coparticipare.
(I)3.6.4. Numãrul de reclamaţii la SDVI/furnizorul de servicii/an cu privire la neacceptarea unora dintre metode şi a nerespectãrii motivaţiei copilului.
(I)3.7. Baza materialã, resursele ş.a. sunt multidimensionale şi permit copilului experienţe multiple, cu impact pozitiv asupra dezvoltãrii.
(I)3.8. Contractul cu familia/reprezentantul legal, convenţiile de colaborare cu celelalte servicii/instituţii.
(I)3.10. Fişele de post, proceduri referitoare la protecţia împotriva abuzurilor, instrucţiuni scrise în acest sens. Profesioniştii cunosc aceste proceduri şi le aplicã unitar, indiferent din ce instituţie provin.
(I)3.11. Planificarea re-evaluãrilor PIS, numãrul de re-evaluãri ale PIS/caz/an, numãrul de revizuiri ale PIS/caz/an, consemnarea motivelor efectuãrii revizuirilor, documentele care atestã transmiterea copiilor rapoartelor de re-evaluare persoanelor menţionate în standardele minime obligatorii prezente.
(I)3.12.1. Existenţa dosarelor DVI pentru fiecare copil/tânãr aflat în evidenţa SDVI.
(I)3.12.2. Conţinutul dosarelor DVI, de exemplu:
- documente primite de la managerul de caz (planul individualizat de protecţie/planul de servicii, evaluarea iniţialã a situaţiei copilului/tânãrului, raportul de evaluare psihosocialã/raportul de evaluare complexã etc.)
- documente realizate în cadrul SDVI şi al instituţiilor/serviciilor partenere (fişele de evaluare specificã a DVI, raportul de evaluare, PIS, fişele şi rapoartele de re-evaluare/revizuire, notificãrile cãtre managerul de caz şi persoanele implicate în soluţionarea cazului, documente care atestã întâlnirile echipei interdiscipinare, fişe de monitorizare a PIS, recomandãri scrise privind îmbunãtãţirea PIS din partea membrilor echipei sau consultanţilor, scale de înregistrare a progresului, fişe de urmãrire a gradului de satisfacţie a copilului/tânãrului etc.).
(I)3.13.1. Dosarul copilului aflat în responsabilitatea managerului de caz şi dosarul DVI.
(I)3.13.2. - Numãrul de copii reintegraţi în familie cu/farã PIS în perioada de monitorizare postservicii. Notificãrile cãtre autoritãţile locale privind ieşirea copilului din sistemul de protecţie în vederea luãrii mãsurilor necesare pentru menţinerea copilului în familie.
- Numãrul de tineri (re)integraţi socioprofesional. Solicitãrile/referirile cãtre autoritãţile locale (pentru aplicarea legii privind venitul minim garantat, obţinerea unei locuinţe sociale, alte mãsuri privind combaterea marginalizãrii etc.) şi instituţiile relevante (agenţiile de ocupare a forţei de muncã, unitãţi comerciale ş.a. în vederea obţinerii unui loc de muncã) şi soluţiile identificate împreunã cu acestea.

Standardul 4
Activitãţi
Serviciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţã independentã desfãşoarã activitãţi structurate sau semistructurate de pregãtire şi stimulare a autonomizãrii copiilor şi tinerilor, de stimulare a individualitãţii şi dezvoltare a resurselor personale ale acestora pentru trecerea de la dependenţã la independenţã personalã.
Rezultat
Copiii aflaţi în evidenta sistemului de protecţie şi tinerii care pãrãsesc acest sistem dobândesc deprinderi de viaţã independentã, sunt încurajaţi sã participe la programele de asistentã socialã, de socializare, adaptare la viaţa socialã şi la cultura comunitãţii din care fac parte şi sunt sprijiniţi în procesul de integrare socio-profesionalã.
Condiţii minime de realizare a standardului 4
4.1. Strategia de dezvoltare a DVI promoveazã şi planificã pregãtirea timpurie a copiilor pentru viaţa autonomã, când existã condiţii de maximã disponibilitate educativã şi deprinderile se pot învãţa în armonie unele cu celelalte şi nu în disonanţã.
4.2. Activitãţile pentru dezvoltarea DVI se desfãşoarã cu sprijinul referenţilor de formare. Referentul de formare desfãşoarã cu copilul/tânãrul o activitate punctualã, precisã, centratã pe o anumitã deprindere de viatã.
4.3. Activitãţile pentru dezvoltarea DVI se desfãşoarã atât în mediu instituţional, cât şi în mediu deschis, favorizând experienţa socialã şi deschiderea cãtre comunitate, experimentarea, învãţarea prin acţiune.
4.4. Activitãţile desfãşurate în instituţii publice sau private se realizeazã cu acordul pãrţilor, care este formalizat în convenţii de parteneriat încheiate între furnizorii de servicii. Aceste contracte prevãd drepturile, obligaţiile celor care organizeazã activitãţi pentru dezvoltarea DVI şi a organismelor partenere, precum şi condiţiile optime de îndeplinire a obiectivelor.
4.5. Activitãţile pentru dezvoltarea DVI sunt structurate/semistructurate şi se realizeazã în baza unor metodologii specifice.
4.6. Activitãţile pentru dezvoltarea DVI ţin cont de vârsta, nivelul de dezvoltare, opinia şi aspiraţiile copiilor/tinerilor.
4.7. Activitãţile nu mizeazã pe privaţiune sau constrângere. Orice abuz în acest sens este sancţionat imediat, conform reglementarilor în vigoare. Copiii sunt sprijiniţi sã înţeleagã importanţa unor deprinderi şi comportamente adecvate în viaţa socialã şi sunt ajutaţi sã le adopte cu discernãmânt şi încredere în adaptabilitatea acestora.
4.8. Pentru desfãşurarea activitãţilor de dezvoltare a DVI sunt asigurate spaţii şi mijloace adecvate obiectivului acţiunii şi se asigurã deschidere şi transparentã participãrii comunitãţii, familiei, la organizarea acestora.
4.9. În cadrul SDVI, copiii şi tinerii beneficiazã de consiliere psihologicã şi vocaţionalã, informare permanentã privind evoluţia lor în cadrul PIS, informare cu privire la diferite oportunitãţi de studiu sau oferte profesionale, consiliere juridicã ş.a., într-o atmosferã de parteneriat, înţelegere reciprocã şi valorizare.
4.10. Coordonatorul SDVI ia mãsurile necesare pentru protecţia copilului împotriva oricãrei forme de abuz, neglijare şi exploatare (de exemplu, abuz fizic, discriminare, tratament inuman sau degradant).
Indicatorii pentru Standardul 4
(I)4.1.1. Conţinutul strategiei judeţene/locale a sectoarelor municipiului Bucureşti comparativ cu strategia, respectiv planul anual de acţiune al SDVI.
(I)4.1.2. Conţinutul PIS.
(I)4.2. Numãrul referenţilor de formare/PIS angajaţi ai SDVI sau ai instituţiilor partenere, structura de personal a SDVI.
(I)4.3.1., 4.8.2. Metodologia de organizare şi funcţionare a SDVI conţine referiri clare la tehnici de stimulare a experienţei şi participarea copilului la acţiuni în mediu deschis, în comunitate, precum şi modalitãţile de implicare a comunitãţii.
(I)4.3.2. Numãrul de activitãţi/PIS desfãşurate în cadru instituţional (SDVI şi alte instituţii din comunitate) şi în comunitate (vizite realizate în instituţii publice sau private de interes, excursii, tabere etc.).
(I)4.4.1. Convenţiile de colaborare cu alţi parteneri sociali.
(I)4.4.2. Numãrul de vizite ale responsabilului de caz acolo unde se desfãşoarã activitatea cu copilul în procesul de implementare a PIS.
(I)4.5. Existenţa metodologiilor specifice de organizare a diferitelor activitãţi pentru dezvoltarea DVI.
(I)4.6. Dosarele DVI.
(I)4.7.1., 4.10.1. Metodologia de organizare şi funcţionare a SDVI, precum şi metodologiile specifice organizãrii activitãţilor pentru dezvoltarea DVI cuprind elemente clare de combatere a privaţiunii, constrângerii sau a altor metode care încalcã drepturile copilului sau pot conduce la abuzuri.
(I)4.7.2., 4.10.2. Numãrul de sesizãri la SDVI/furnizorul de servicii/serviciul public specializat pentru protecţia copilului privind abuzuri asupra copilului şi mãsurile luate pentru soluţionarea acestora.
(I)4.7.3. Documente care atestã participarea personalului la cursuri privind prevenirea abuzului asupra copilului (dosarele angajaţilor, certificate de absolvire a cursurilor relevante etc.).
(I)4.8.1. Planul anual de acţiune, bugetul anual al SDVI. Compartimentarea, amenajarea şi dotarea spaţiului existent este în acord cu prevederile standardelor minime obligatorii prezente şi nevoile copiilor/tinerilor aflaţi în evidenţa SDVI.
(I)4.8.2. Numãrul anual de acţiuni realizate împreunã cu membrii comunitãţii.
(I)4.9.1. - Numãrul de şedinţe de consiliere psihologicã/client şi per total clienţi/an;
- Numãrul de şedinţe de consiliere vocaţionalã/client şi per total clienţi/an;
- Numãrul de şedinţe de consiliere juridicã/client şi per total clienţi/an;
- Numãrul de şedinţe de consiliere cu pãrinţii/reprezentanţii legali/PIS şi per total clienţi/an.
(I)4.9.2. Existenţa unei baze de date complexe (cu informaţii referitoare la clienţi, pentru sensibilizarea comunitãţii şi informarea clienţilor, în ceea ce priveşte oferta de muncã, activitãţi cu caracter comunitar şi alte informaţii de interes pentru tineri şi copii) pentru informarea clienţilor. Numãrul de sesizãri la SDVI/furnizorul de servicii cu privire la neadecvarea bazei de date la nevoile clienţilor.

Standardul 5
Integrarea profesionalã
Serviciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţã independentã asigurã desfãşurarea activitãţilor de pregãtire a fiecãrui copil/tânãr, în raport cu vârsta, studiile şi legislaţia în vigoare, în vederea integrãrii active a acestuia pe piaţa muncii la pãrãsirea sistemului de protecţie.
Rezultat
Fiecare copil/tânãr aflat în evidenţa sistemului de protecţie beneficiazã de orientare şcolarã şi profesionalã, de susţinere pentru frecventarea programelor de formare în meserii cerute pe piaţa muncii şi validate conform legii, precum şi pentru gãsirea unui loc de muncã, angajare şi adaptare la cerinţele postului.
Condiţii minime de realizare a standardului 5
5.1. PIS conţine un capitol dedicat orientãrii şcolare şi profesionale şi pregãtirii integrãrii profesionale.
5.2. SDVI asigurã accesul copilului/tânãrului la activitãţi individuale şi de grup pentru familiarizarea cu legislaţia muncii şi formarea unei atitudini pozitive fatã de muncã.
5.3. Referentul de formare sprijinã copilul/tânãrul în demersurile pentru identificarea ofertelor de cursuri profesionale şi/sau de locuri de muncã în cadrul comunitãţii, facilitând relaţionarea cu instituţii/agenţii/organizaţii specializate, precum şi cu potenţiali angajatori.
5.4. Fiecare copil/tânãr, care şi-a finalizat studiile sau pregãtirea profesionalã, este sprijinit sã-şi gãseascã un loc de muncã corespunzãtor aşteptãrilor şi pregãtirii sale. Atunci când este cazul, se mediazã relaţia între tânãr şi angajator astfel încât angajarea şi adaptarea tânãrului la cerinţele locului de muncã sã se facã în termen optim şi cu rezultate durabile.
Indicatorii pentru Standardul 5
(I)5.1. Metodologia de organizare şi funcţionare a SDVI. Conţinutul PIS pentru clienţii consideraţi eligibili pentru integrare profesionalã (în funcţie de vârsta copilului, studiile, aspiraţiile acestuia etc.).
(I)5.2. Numãrul şi tipul activitãţilor de pregãtire pentru integrarea profesionalã/client şi per total clienţi eligibili pentru integrare profesionalã/an. Discuţii cu copiii şi tinerii.
(I)5.3.l. Numãrul de contacte stabilite în cadrul activitãţilor pentru integrarea profesionalã cu parteneri sociali, angajatori, instituţii de pregãtire profesionalã etc./client.
(I)5.3.2. Oferta de ziare şi alte surse de informare puse la dispoziţia copiilor/tinerilor.
(I)5.3.3. Metodologia SDVI, convenţii de colaborare cu autoritãţile administraţiei publice locale, instituţiile şi serviciile din reţeaua de sprijin pentru copii/tineri.
(I)5.4.1. Metodologia SDVI, conţinutul PIS (indicatorii de integrare profesionalã).
(I)5.4.2. - Numãrul de copii/tineri care şi-au obţinut un loc de muncã.
- Numãrul de copii/tineri care au abandonat o datã locul de muncã în 12 luni. Numãrul de copii/tineri care au abandonat locul de muncã de mai multe ori în 12 luni.
- Raportul dintre numãrul de copii/tineri integraţi profesional şi copii/tineri eligibili care nu au reuşit integrarea profesionalã.
- Numãrul de protocoale de sprijin încheiate de angajator, copii/tineri şi coordonatorul SDVI.

RESURSE UMANE
Standardul 6
Recrutarea, angajarea şi numãrul personalului
Personalul serviciului pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţã independentã este selectat cu atenţie şi responsabilitate prin intermediul unui proces de recrutare şi angajare care se desfãşoarã în acord cu legislaţia în vigoare şi rãspunde nevoilor serviciului.
Rezultat
Copiii şi tinerii beneficiazã de servicii de calitate oferite de personalul serviciului pentru dezvoltarea deprinderilor de viatã independentã cu profesionalism, respect şi empatie faţã de aceştia.
Condiţii minime de realizare a standardului 6
6.1. Angajatorul este obligat sã angajeze personal calificat care sã rãspundã prevederilor standardelor minime obligatorii prezente şi planului anual de acţiune al SDVL Dacã SDVI funcţioneazã într-o zonã geograficã în care trãiesc comunitãţi etnice minoritare, se recomandã ca în componenţa personalului de specialitate sã existe şi profesionişti care vorbesc şi limba minoritãţilor respective.
6.2. SDVI dispune de un set de criterii de selecţie a personalului, bazate pe competenţã şi experienţã, precum şi în conformitate cu specificul SDVI şi reglementãrile legale în vigoare.
6.3. La angajare se va ţine cont obligatoriu de trãsãturile de personalitate ale fiecãrui candidat, care sunt necesare în lucrul cu copii/tinerii.
6.4. Angajatorul poate dispune, în condiţiile legii, şi de alt personal decât cel prevãzut în statul de funcţii al SDVI, în vederea îndeplinirii misiunii SDVI în condiţii optime.
6.5. Personalul de specialitate trebuie sã aibã studii socio-umane. La angajare se acordã prioritate profesioniştilor cu experienţã în dezvoltarea de strategii educative de socializare şi dezvoltare a personalitãţii copiilor.
6.6. Responsabilul de caz trebuie sa aibã studii socioumane şi experienţã de cel puţin 2 ani în servicii pentru copil şi familie. La angajare se acordã prioritate profesioniştilor cu pregãtire în managementul de caz.
6.7. Coordonatorul SDVI trebuie sã aibã studii superioare şi experienţã de cel puţin 2 ani în servicii pentru copil şi familie. La angajare se acordã prioritate profesioniştilor care au pregãtire managerialã.
6.8. Coordonatorul SDVI se asigurã cã fişele de post sunt revizuite în funcţie de dinamica cerinţelor posturilor respective.
6.9. Numãrul şi structura de personal sunt suficiente şi corespunzãtoare pentru acoperirea tuturor serviciilor oferite de SDVI conform prevederilor standardelor minime obligatorii prezente şi planului anual de acţiune.
Indicatorii pentru Standardul 6
(I)6.1. Diplomele de studii şi alte acte care atestã calificarea personalului angajat.
(I)6.2. Criteriile de selecţie a personalului.
(I)6.3. Documentele şi materialele care atestã recrutãrile de personal. Informaţiile existente în dosarul angajatului referitoare la interviul avut în vederea ocupãrii postului respectiv.
(I)6.4. Statul de funcţii al SDVI şi organigrama completã a furnizorului de servicii.
(I)6.5.-6.9. Organigrama, diplomele de studii, contractele de muncã, contractele de voluntariat, fişele de post, dosarele angajaţilor.

Standardul 7
Formarea iniţialã şi continuã a personalului
Personalul serviciului pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţã independentã are pregãtirea şi abilitãţile profesionale corespunzãtoare pentru a lucra cu copiii şi tinerii, precum şi în echipã interdisciplinarã.
Rezultat
Copiii şi tinerii beneficiazã de servicii de calitate şi personalizate din partea unor profesionişti bine pregãtiţi, cu abilitãţi empatice şi de comunicare.
Condiţii minime de realizare a standardului 7
7.1. Fiecare angajat al SDVI are calificarea necesarã pentru îndeplinirea sarcinilor postului respectiv.
7.2. La angajare, fiecare profesionist, inclusiv coordonatorul SDVI, beneficiazã de minim 60 de ore de formare în domeniul dezvoltãrii DVI şi al managementului de caz, asiguratã din bugetul angajatorului.
7.3. Personalul SDVI, inclusiv coodonatorul acestuia, beneficiazã de cel puţin 60 de ore pe an de formare continuã în domeniul dezvoltãrii DVI, asigurate din bugetul angajatorului. Formarea continuã urmãreşte cu prioritate obţinerea de cunoştinţe, deprinderi şi abilitãţi în folosirea instrumentelor de evaluare, identificarea şi recunoaşterea deficienţelor care pot apare în derularea PIS, precum şi în luarea deciziilor şi a mãsurilor necesare soluţionãrii diferitelor probleme.
7.4. Specialiştii din cadrul SDVI sunt încurajaţi sã participe la diverse cursuri de formare care îi pot ajuta în optimizarea muncii lor, inclusiv seminarîi şi conferinţe.
7.5. Educaţia permanentã a personalului de specialitate, precum şi formarea profesionalã continuã pentru toţi angajaţii SDVI, vor fi promovate, sprijinite şi înregistrate de cãtre coodonatorul SDVI.
7.6. Voluntarii acţioneazã în baza unor contracte clare, în acord cu legislaţia în vigoare.
7.7. SDVI are obligaţia sã asigure un numãr minim de 14 ore de formare pentru voluntari, înainte de începerea activitãţilor acestora.
7.8. Formarea profesionalã continuã a voluntarilor va fi promovatã, sprijinitã şi înregistratã de cãtre coodonatorul SDVI.
7.9. La angajare, în lipsa unei pregãtiri în domeniul managementului serviciilor sociale, coordonatorul SDVI beneficiazã de formare în acest domeniu, asiguratã din bugetul angajatorului.
7.10. Coordonatorul SDVI beneficiazã anual de cel puţin 21 de ore de formare în domeniul managementului de servicii, asigurate din bugetul angajatorului.
7.11. Educaţia permanentã şi formarea profesionalã continuã a angajaţilor se realizeazã conform legislaţiei în vigoare, prin intermediul cursurilor organizate în cadrul sistemului educaţional, sanitar şi al formãrii profesionale a adulţilor.
Indicatorii pentru Standardul 7
(I)7.l.-7.10. Dosarul personal al fiecãrui angajat, inclusiv al coordonatorului şi voluntarilor, cuprinde documentele prevãzute de legislaţia în vigoare, inclusiv certificatele de absolvire a cursurilor de formare iniţialã şi continuã prevãzute de standardele minime obligatorii prezente.
(I)7.11. Certificatele de absolvire cu recunoaştere naţionalã şi cele cu recunoaştere din partea angajatorului, în cazul celor din urmã se verificã modalitatea de desfãşurare a programului de formare, utilizând criteriile existente în legislaţia de formare profesionalã a adultului.

Standardul 8
Supervizarea
Serviciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţã independentã dispune de un sistem eficient de supervizare al resurselor umane, care permite funcţionarea sa la randament optim.
Rezultat
Personalul este motivat şi performant, asigurând servicii de calitate pentru clienţii serviciului pentru dezvoltarea deprinderilor de viatã independentã.
Condiţii minime de realizare a standardului 8
8.1. Coordonatorul SDVI are obligaţia de asigura supervizarea internã şi externã a personalului de specialitate şi a voluntarilor.
8.2. Coordonatorul SDVI organizeazã întâlniri periodice de supervizare cu personalul de specialitate SDVI, individual şi în echipã, şi la cererea acestora. Toate întâlnirile sunt înregistrate.
8.3. Supervizarea voluntarilor este asiguratã de cãtre personal desemnat de coordonatorul SDVI.
8.4. Furnizorul de servicii are obligaţia de a asigura supervizarea coordonatorului SDVI.
8.5. Supervizarea se realizeazã de specialişti cu studii superioare socio-umane cu pregãtire în supervizare sau experienţã de cel puţin doi ani în servicii pentru copil şi familie în plus faţã de persoanele cãrora li se asigurã supervizarea respectivã.
8.6. La cerere, personalul de specialitate din cadrul SDVI poate asigura supervizare pentru specialiştii din alte servicii pentru protecţia copilului în care se desfãşoarã activitãţi de dezvoltare a DVI în aceastã situaţie este necesar acordul coordonatorilor serviciilor.
Indicatorii pentru Standardul 8
(I)8.1.-8.2. - Numãr de întâlniri de supervizare, individuale şi în echipã/angajat/lunã/an.
- Numãr de întâlniri de supervizare la solicitarea angajaţilor/echipei/an.
(I)8.3. Numãr de întâlniri de supervizare/voluntar/lunã/an.
(I)8.4. Numãr de întâlniri de supervizare a coordonatorului/lunã/an.
(I)8.5. Documentele înregistrate referitoare la supervizare.
(I)8.6. Numãr de întâlniri de supervizare pentru personal din afara SDVI/an.

Standardul 9
Locaţia, resurse financiare şi baza materialã
Serviciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţã independentã dispune de o locaţie accesibilã comunitãţii, resurse financiare suficiente şi o bazã materialã corespunzãtoare derulãrii tuturor activitãţilor.
Rezultat
Copiii şi tinerii beneficiazã de servicii de calitate furnizate de serviciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţã independentã.
Condiţii minime de realizare a standardului 9
9.1. SDVI funcţioneazã într-o clãdire adecvatã, sigurã, adaptatã serviciilor pe care le oferã, precum şi particularitãţilor beneficiarilor.
9.2. SDVI se aflã într-un loc accesibil tuturor membrilor comunitãţii din punct de vedere al existenţei mijloacelor de transport şi de amplasare a celorlalte servicii din comunitate de care pot beneficia.
9.3. SDVI dispune de un numãr suficient de spaţii pentru derularea activitãţilor pentru dezvoltarea D VI, precum şi a celorlalte activitãţi necesare funcţionãrii sale eficiente (spaţii administrative, spaţii igienico-sanitare etc.).
9.4. SDVI se aflã într-o zonã în care siguranţa generalã a copiilor nu este afectatã şi dispune de toate autorizaţiile legale de funcţionare.
9.5. Fondurile alocate SDVI de cãtre furnizorul de servicii sunt suficiente pentru îndeplinirea misiunii sale şi prevederilor standardelor minime obligatorii prezente.
9.6. Coordonatorul SDVI are responsabilitatea de a asigura surse suplimentare de finanţare, cu precãdere prin identificarea şi mobilizarea resurselor comunitare, pentru asigurarea derulãrii activitãţilor necesare în comunitate şi autosusţinerea pe termen lung a SDVI.
9.7. Coordonatorului SDVI are responsabilitatea de a superviza utilizarea fondurilor derulate de CZ.
Indicatorii pentru Standardul 9
(I)9.1., 9.3. Clãdirea este sigurã din punct de vedere structural şi spaţiile sunt suficiente ca numãr şi dotate adecvat scopului acestora, în concordanţã cu misiunea şi prevederile standardelor minime obligatorii prezente.
(I)9.2.1. Membrii comunitãţii au diverse mijloace de acces la SDVI.
(I)9.2.2. SDVI este dotat cu facilitãţi pentru persoanele cu dizabilitãţi, conform legislaţiei în vigoare.
(I)9.4.1. Amplasarea SDVI într-o zonã care nu pericliteazã siguranţa copiilor.
(I)9.4.2. Existenţa autorizaţiilor legale de funcţionare (autorizaţie sanitarã de funcţionare, autorizaţie de prevenire şi stingere a incendiilor etc.).
(I)9.5.-9.7. Bugetul anual alocat SDVI de cãtre furnizorul de servicii (serviciul public specializat pentru protecţia copilului, organisme private autorizate sau autoritãţile administraţiei publice locale).

Standardul 10
Management şi administrare
Serviciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viatã independentã dispune de un management şi o administrare eficiente, care îi asigurã o funcţionare optimã în acord cu misiunea sa.
Rezultat
Copiii şi tinerii beneficiazã de servicii de calitate în raport cu nevoile lor.
Condiţii minime de realizare a standardului 10
10.1. SDVI funcţioneazã într-un cadru legal, certificat de documente oficiale.
10.2. Coordonatorul SDVI are responsabilitatea ca misiunea SDVI sã fie formulatã în scris, afişatã, cunoscutã şi promovatã atât în cadrul SDVI, cât şi în comunitate.
10.3. SDVI îşi formuleazã o metodologie de organizare şi funcţionare în baza legislaţiei în vigoare, inclusiv a standardelor minime obligatorii prezente şi a ghidului aferent, precum şi a experienţei în domeniul dezvoltãrii DVI şi a literaturii de specialitate.
10.4. SDVI îşi stabileşte un regulament de ordine interioarã sau norme interne de funcţionare, în funcţie de angajator, care reflectã spiritul valorilor democratice de respect pentru drepturile copilului şi ale individului, sunt avizate de coordonatorul SDVI şi aduse la cunoştinţa întregului personal.
10.5. Coordonatorul SDVI organizeazã periodic - cel puţin o datã pe lunã, sau de câte ori este nevoie şedinţe administrative cu întregul personal. Aceste şedinţe sunt planificate, au o agendã afişatã şi conţinutul lor este consemnat în procese verbale.
10.6. Prin activitãţile de formare, prin modul de întocmire şi revizuire a fişelor de post pentru fiecare angajat, precum şi prin toate activitãţile de comunicare internã ale SDVI, se promoveazã principiul muncii în echipã. Se organizeazã periodic sau de câte ori este nevoie şi se documenteazã reuniuni ale personalului de specialitate care constituie echipa SDVI (de exemplu, pentru dezbaterea implementãrii PIS).
10.7. Coordonatorul SDVI se asigurã cã existã o bunã comunicare în interiorul serviciului şi cu serviciile şi instituţii partenere, furnizorii de servicii şi autoritãţile locale.
10.8. Calitatea şi performanţa serviciului se apreciazã în baza evaluãrii interne (de cãtre coordonatorul SDVI) şi externe (de cãtre furnizorul de servicii), Se recomandã ca evaluarea serviciului sã se realizeze interdisciplinar.
Indicatorii pentru Standardul 10
(I)10.1. Existenţa documentelor care certificã înfiinţarea şi funcţionarea SDVI (hotãrâri, autorizaţii, decizii, act constitutiv şi statut, acorduri de funcţionare, convenţii de parteneriat etc.).
(I)10.2.1. Afişarea misiunii SDVI într-un loc vizibil şi accesibil tuturor celor interesaţi. Existenţa materialelor promoţionale (pliante, broşuri etc.).
(I)10.2.2. Cunoaşterea misiunii de cãtre personalul şi beneficiarii SDVI.
(I)10.2.3. Cunoaşterea şi conştientizarea de cãtre angajaţi a faptului cã activitãţile pe care le desfãşoarã contribuie la îndeplinirea misiunii SDVI.
(I)10.3. Existenţa metodologiei de organizare şi funcţionare a SDVI.
(I)10.4.1. Existenţa regulamentului de ordine interioarã/normelor interne de funcţionare.
(I)10.4.2. Cunoaşterea de cãtre toţi angajaţii a prevederilor regulamentului de ordine interioarã/normelor interne de funcţionare.
(I)10.5.1. Numãrul şedinţelor administrative cu personalul/lunã/an. Şedinţele sunt organizate pentru a discuta, de exemplu: derularea activitãţilor pentru dezvoltarea D VI, revizuirea practicilor din cadrul SDVI.
(I)10.5.2. Conţinutul proceselor verbale.
(I)10.6. Numãrul de reuniuni ale echipei SDVI/lunã/an. Conţinutul documentat al acestor reuniuni.
(I) 10.7. Regulamentului de ordine interioarã/normelor interne de funcţionare, convenţiile de colaborare, documente care atestã organizarea de întâlniri sau cursuri pe aceastã temã.
(I)10.8. Documentele referitoare la evaluãrile SDVI (prevãzute de legislaţia în vigoare, solicitate de finanţatori/autoritãţi).

Standardul 11
Planul actual de acţiune
Serviciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţã independentã funcţioneazã conform unui plan anual de acţiune întocmit pe baza prevederilor standardelor minime obligatorii şi a nevoilor identificate la nivelul comunitãţii.
Rezultat
Copiii şi tinerii beneficiazã de servicii de calitate conform nevoilor pe care le au.
Condiţii minime de realizare a standardului 11
11.1. Coordonatorul SDVI, în colaborare cu personalul de specialitate, elaboreazã planul anual de acţiune pe baza standardelor minime prezente şi a nevoilor clienţilor.
11.2. Planul anual de acţiune cuprinde şi activitãţi de prevenire a dezinserţiei sociale a copiilor şi tinerilor, de sensibilizare şi conştientizare a comunitãţii, de promovare a responsabilizãrii comunitãţii, de cercetare etc. în raport cu resursele de care dispune SDVI.
11.3. Planul anual de acţiune este avizat de furnizorul de servicii, care este obligat sã monitorizeze punerea în practicã a acestuia.
11.4. Planul anual de acţiune este re-evaluat periodic şi de câte ori este nevoie şi, dupã caz, revizuit.
11.5. La sfârşitul fiecãrui an, personalul de specialitate elaboreazã raportul de activitate al SDVI pe anul respectiv, care este supervizat de coordonatorul SDVI şi transmis furnizorului de servicii.
11.6. Raportul anual de activitate al SDVI este accesibil celor interesaţi.
Indicatorii pentru Standardul 11
(I)11.1.1. Existenţa planului anual de acţiune întocmit de coordonator în colaborare cu personalul de specialitate.
(I)11.1.2-11.2. Conţinutul planului anual de acţiune.
(I)11.3.1. Avizarea planului anual de acţiune de cãtre furnizorul de servicii.
(I)11.3.2. Rapoartele de monitorizare elaborate în urma vizitelor efectuate de cãtre persoane desemnate de furnizorul de servicii.
(I)11.4. Numãrul de revizuiri ale planului anual de acţiune al SDVI/an
(I)11.5. Existenţa raportului de activitate al SDVI la sfârşitul fiecãrui an, având semnãtura coordonatorului SDVI. Raportul se aflã la nivelul SDVI şi la furnizorul de servicii.
(I)11.6. Modalitatea de informare a celor interesaţi în ceea ce priveşte conţinutul raportului anual de activitate.
-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016