Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SISTEMUL din 6 august 2025  de sancţiuni pentru Sprijinul cuplat pentru venit - Soia, intervenţia PD-09 din PS 2023-2027    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 SISTEMUL din 6 august 2025 de sancţiuni pentru Sprijinul cuplat pentru venit - Soia, intervenţia PD-09 din PS 2023-2027

EMITENT: Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 742 bis din 8 august 2025
──────────
    Aprobat prin ORDINUL nr. 268 din 6 august 2025, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 742 din 8 august 2025.
──────────
    CAP. I
    DISPOZIŢII GENERALE
        Sistemul de sancţiuni aplicabil pentru cererile de plată aferente Sprijinul cuplat pentru venit - soia- PD- 09, din PS 2023-2027, depuse de fermieri începând cu campania 2025, se stabileşte ţinând cont de următoarele 4 categorii de sancţiuni, care se aplică în următoarea ordine, la suma de plată rămasă după etapa anterioară de sancţionare:
    A. sancţiuni pentru supradeclararea suprafeţelor/sancţiuni administrative în ceea ce priveşte animalele declarate;
    B. sancţiuni pentru nerespectarea condiţiilor generale de eligibilitate şi specifice
    C. sancţiuni pentru nedeclararea tuturor suprafeţelor;
    D. sancţiuni pentru nerespectarea condiţionalităţii şi condiţionalităţii sociale.

    CAP. II

    SECŢIUNEA 1

    A. Sancţiuni pentru supradeclararea suprafeţelor
        În ceea ce priveşte o grupă de culturi (grup de plată), pentru anul în cauză:
    a) dacă diferenţa dintre suprafaţa declarată pentru plată şi suprafaţa determinată la nivelul unui grup de plată este mai mică sau egală cu 0,1 ha, suprafaţa determinată se va considera egală cu suprafaţa declarată. Această prevedere nu se aplică în cazul în care diferenţa reprezintă mai mult de 20% din suprafaţa totală declarată pentru plată.
    b) dacă diferenţa dintre suprafaţa declarată pentru plată şi suprafaţa determinată la nivelul unui grup de plată este mai mică sau egală cu 2 ha şi procentul este mai mic de 3%, plata se calculează pe baza suprafeţei determinate;
    c) dacă în cazul unui grup de plată suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 3% din suprafaţa determinată sau 2 ha, dar mai mică sau egală cu 20% din suprafaţa determinată, plata se calculează pe baza suprafeţei determinate, din care se scade de 1,5 ori diferenţa constatată. Sancţiunea administrativă nu depăşeşte 100% din cuantumurile bazate pe suprafaţa declarată;
    d) dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 20% din suprafaţa determinată, pentru anul în cauză nu se acordă nicio plată pentru grupul de plată în cauză.


    SECŢIUNEA 2

    B. Sancţiuni pentru nerespectarea condiţiilor generale de eligibilitate şi specifice

┌───────────────┬────────────────────────┐
│Condiţii de │Sancţiune │
│eligibilitate*)│ │
├───────────────┼────────────────────────┤
│Beneficiarul │ │
│sprijinului │ │
│trebuie să se │ │
│încadreze în │ │
│categoria │Nu se acordă plata. Este│
│fermier activ, │exclus de la plată │
│conform art. 18│fermierul care nu │
│- 25 din │îndeplineşte această │
│Ordinul │condiţie. │
│ministrului │ │
│agriculturii şi│ │
│dezvoltării │ │
│rurale nr. 106/│ │
│2024. │ │
├───────────────┼────────────────────────┤
│Fermierul este │ │
│beneficiar BISS│ │
│şi utilizatorul│ │
│unei suprafeţe │ │
│agricole, │ │
│identificabilă │Intervenţia este │
│în Sistemul │respinsă de la plată, │
│Integrat de │dacă nu respectă această│
│Administraţie │condiţie. │
│şi Control │ │
│(IACS) şi care │ │
│are categoria │ │
│de folosinţă │ │
│teren arabil. │ │
├───────────────┼────────────────────────┤
│Suprafaţa │Nu se acordă plată. Este│
│parcelei │exclusă de la plată │
│agricole este │exploataţia/parcela care│
│de cel puţin │nu îndeplineşte această │
│0,3 ha │condiţie. │
├───────────────┼────────────────────────┤
│Fermierii care │ │
│nu desfăşoară │ │
│activitate │ │
│agricolă aşa │ │
│cum a fost │Nu se acordă plata. Se │
│definită la │exclud de la plată │
│pct. 4.1.1 din │suprafeţele pe care nu │
│PS 2023-2027, │se desfăşoară activitate│
│nu sunt │agricolă │
│eligibili la │ │
│plată pentru │ │
│suprafeţele/ │ │
│neconforme. │ │
├───────────────┼────────────────────────┤
│Fermierul │ │
│dovedeşte │ │
│realizarea şi │ │
│implicit │ │
│valorificarea │ │
│pe bază de │ │
│contract de │ │
│vânzare, │ │
│însoţit de │ │
│factura/ │ │
│facturile de │ │
│livrare a │ │
│producţiei şi/ │ │
│sau bonul │ │
│fiscal şi/sau │ │
│fila/filele din│ │
│carnetul de │ │
│comercializare │ │
│a produselor │ │
│din sectorul │ │
│agricol, a unei│ │
│producţii │ │
│minime anuale │ │
│de 1.300 kg │ │
│boabe soia/ha, │ │
│recoltată la │ │
│maturitate, │ │
│către unităţi │ │
│de procesare │ │
│autorizate/ │ │
│înregistrate la│ │
│Autoritatea │ │
│Naţională │ │
│Sanitară │ │
│Veterinară şi │ │
│pentru │ │
│Siguranţa │ │
│Alimentelor; şi│ │
│/sau fac dovada│ │
│utilizării │ │
│acesteia în │ │
│consumul │ │
│propriu la │ │
│nivelul fermei │ │
│pentru hrana │ │
│animalelor │ │
│deţinute, │ │
│înscrise în │ │
│BND, şi/sau a │ │
│păsărilor şi/ │ │
│sau a │ │
│ecvideelor, │ │
│situaţie în │ │
│care prezintă │ │
│dovada că la │ │
│nivelul fermei │ │
│deţin animale, │Se respinge de la plată │
│respectiv │intervenţia dacă nu │
│păsări; şi/sau │îndeplineşte condiţiile │
│fac dovada │specifice privind │
│utilizării │valorificarea producţie │
│acesteia la │minime anuale şi/sau │
│nivelul fermei │utilizarea producţiei în│
│pentru │consumul propriu la │
│procesare în │nivelul fermei pentru │
│vederea │hrana animalelor │
│obţinerii │deţinute şi/sau fac │
│produselor │dovada valorificării pe │
│derivate, │bază de contract de │
│situaţie în │vânzare a mărfii precum │
│care fermierul │şi valorificarea în │
│prezintă dovada│cazul loturilor │
│calităţii de │semincere a cantităţii │
│procesator; şi/│minime de 1.300 kg/ha │
│sau fac dovada │sămânţă, │
│valorificării │ │
│pe bază de │ │
│contract de │ │
│vânzare a │ │
│mărfii. În │ │
│cazul loturilor│ │
│semincere, fac │ │
│dovada livrării│ │
│către │ │
│menţinătorul │ │
│sau deţinătorul│ │
│soiului a │ │
│cantităţii │ │
│minime de 1.300│ │
│kg/ha sămânţă, │ │
│pe bază de aviz│ │
│de expediţie; │ │
│şi/sau fac │ │
│dovada │ │
│valorificării │ │
│cantităţii │ │
│minime de 1.300│ │
│kg/ha pe bază │ │
│de factură şi/ │ │
│sau bon fiscal │ │
│şi/sau pe baza │ │
│filei/filelor │ │
│din carnetul de│ │
│comercializare │ │
│a produselor │ │
│din sectorul │ │
│agricol. │ │
│Verificarea │ │
│eligibilităţii,│ │
│în cazul │ │
│consumului în │ │
│ferma proprie, │ │
│se face │ │
│inclusiv pe │ │
│baza │ │
│consumurilor de│ │
│furaje normate │ │
│pe specii şi │ │
│categorii de │ │
│animale, │ │
│prevăzute în │ │
│anexa nr. │ │
│21Ordinul nr. │ │
│106/2024, şi a │ │
│numărului mediu│ │
│de animale │ │
│înscrise în BND│ │
│şi de păsări │ │
│din fermă pe │ │
│perioada anului│ │
│de cerere │ │
├───────────────┼────────────────────────┤
│Fermierul │ │
│trebuie să │ │
│prezinte în │Se exclude de la plată │
│termen │suprafaţa culturii │
│documente care │pentru care nu se depun │
│certifică │în termen documentele │
│comercializarea│care │
│/valorificarea/│certificăcomercializarea│
│consumul │/valorificarea/consumul │
│productiei │producţiei minime fără a│
│minime, în │determina supradeclarare│
│conformitate cu│în cadrul intervenţiei. │
│legislaţia │ │
│naţională. │ │
├───────────────┼────────────────────────┤
│Fermierul │Se exclude de la plată │
│trebuie să │suprafaţa culturii care │
│utilizeze │nu îndeplineşte │
│cantitatea │condiţiile specifice │
│minimă de │privind utilizarea │
│sămânţă │seminţei certificate, │
│certificată, în│fără a determina │
│conformitate cu│supradeclarare în cadrul│
│legislaţia │intervenţiei. │
│naţională │ │
├───────────────┼────────────────────────┤
│Fermierul │ │
│trebuie să │Se exclude de la plată │
│prezinte în │suprafaţa culturii │
│termen │pentru care nu se depun │
│documente care │în termen documentele │
│certifică │care certifică │
│utilizarea │utilizarea seminţei │
│seminţei │certificate, fără a │
│certificate, în│determina supradeclarare│
│conformitate cu│în cadrul intervenţiei. │
│legislaţia │ │
│naţională │ │
├───────────────┴────────────────────────┤
│*) Modalitatea de control este detaliată│
│în procedurile de lucru ale Agenţiei de │
│Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură │
│(APIA). │
└────────────────────────────────────────┘


    SECŢIUNEA 3

    C. Sancţiuni pentru nedeclararea tuturor suprafeţelor
        În cazul în care, pentru un anumit an, un beneficiar nu declară toate suprafeţele, iar diferenţa dintre suprafaţa total determinată şi suprafaţa total declarată în cererea de plată, este mai mare de 3% din suprafaţa totală declarată, valoarea totală a plăţilor directe pe suprafaţă şi/sau a sprijinului în cadrul intervenţiilor privind plăţile pe suprafaţă cuvenite beneficiarului pentru anul în care s-a constatat nedeclararea, se reduce cu până la 3% în funcţie de gravitatea omisiunii, astfel:
    a) dacă suma suprafeţelor parcelelor nedeclarate semnifică un procent mai mare de 3%, dar mai mic sau egal cu 30% din suprafaţa totală declarată, beneficiarul va fi sancţionat cu un procent de 1%;
    b) dacă suma suprafeţelor parcelelor nedeclarate reprezintă un procent mai mare de 30%, dar mai mic sau egal cu 50% din suprafaţa totală declarată, beneficiarul va fi sancţionat cu un procent de 2%;
    c) dacă suma suprafeţelor parcelelor nedeclarate reprezintă un procent mai mare de 50% din suprafaţa totală declarată, beneficiarul va fi sancţionat cu un procent de 3%.

        În cazul în care diferenţa dintre suprafaţa totală declarată în cererea de plată, pe de o parte, şi suma dintre suprafaţa declarată şi suprafaţa totală a parcelelor nedeclarate, pe de altă parte, este mai mică sau egală cu 3% din suprafaţa totală declarată, beneficiarul nu va fi sancţionat.

    SECŢIUNEA 4

    D. Sancţiuni pentru nerespectarea condiţionalităţii şi condiţionalităţii sociale
     Fermierii care solicită plăţi pentru Sprijinul cuplat pentru venit - SOIA, intervenţia PD-09, din PS 2023- 2027, au obligaţia de a respecta pe suprafaţa întregii exploataţii şi pe parcursul întregului an calendaristic, normele privind condiţionalitatea aprobate prin Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale,ministrului mediului, apelor şi pădurilor şi al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitar-Veterinare şi Siguranţa Alimentelor nr. 54/570/32/2023 pentru punerea în aplicare a normelor privind condiţionalitatea în cadrul intervenţiilor sub formă de plăţi directe şi al unor intervenţii şi măsuri pentru dezvoltare rurală începând cu anul 2023, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Ordinul comun nr. 54/570/32/2023.
     În cazul în care se constată nerespectarea de către fermieri a normelor privind condiţionalitatea, se vor aplica sancţiuni administrative în conformitate cu Sistemul de sancţiuni administrative pentru condiţionalitate aprobat prin Ordinul Ministrului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale nr. 393/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
     Fermierii care solicită plăţi pentru pentru Sprijinul cuplat pentru venit - SOIA, intervenţia PD-09, din PS 2023- 2027, au obligaţia de a respecta normele privind condiţionalitatea socială stabilită în baza Regulamentului (UE) nr. 2115/2021.
     În cazul în care se constată de către organele competente (Inspecţia Muncii) nerespectarea de către beneficiari a normelor de condiţionalitate socială, APIA aplică sistemul de sancţiuni administrative aferente condiţionalităţii sociale, care se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale conform prevederilor art. 39 alin. (6^1) din Hotărârea Guvernului nr. 1571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervenţiilor aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanţate din Fondul european de garantare agricolă şi de la bugetul de stat, cu modificările şi completările ulterioare.


                                         ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016