Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
SISTEMUL din 6 august 2025 de sancţiuni pentru Sprijinul cuplat pentru venit în sectorul zootehnic - viermi de mătase, intervenţia PD-25 din PS 2023-2027
EMITENT: Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 742 bis din 8 august 2025
──────────
Aprobat prin ORDINUL nr. 268 din 6 august 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 742 din 8 august 2025.
──────────
CAP. I
DISPOZIŢII GENERALE
Baza de calcul pentru sprijinul cuplat pentru venit în sectorul zootehnic, denumit în continuare SCVZ este următoarea:
a) sprijinul nu se acordă pentru o cantitate de gogoşi crude de mătase/ echivalent capete de viermi de mătase mai mare decât cea solicitată în cererea de plată;
b) dacă avem o cantitate de gogoşi crude de mătase/ echivalent capete viermi de mătase declarată în cererea de plată care depăşeşte cantitatea determinată în urma controalelor administrative şi a controalelor efectuate la faţa locului, sprijinul se calculează pe baza cantităţii de gogoşi crude determinate / echivalent capete viermi de mătase;
c) sprijinul nu se acordă pentru o cantitate de gogoşi crude de mătase/echivalent viermi de mătase mai mică decât cantitatea prevăzută la art. 108 din Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 106/2024;
Beneficiarul este exclus de la plata SCVZ dacă nu se încadrează în categoria de fermier activ în conformitate cu prevederile 18 - 25 din Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 106/2024.
CAP. II
Sistemul de sancţiuni aplicabil pentru cererile de plată aferente Sprijinul cuplat pentru venit în sectorul zootehnic - ovine/caprine, intervenţia PD-24, din PS 2023-2027, depuse de fermieri, se stabileşte ţinând cont de următoarele 2 categorii de sancţiuni, care se aplică în următoarea ordine, la suma de plată rămasă după etapa anterioară de sancţionare:
A. sancţiuni administrative în ceea ce priveşte animalele declarate;
B. sancţiuni pentru nerespectarea condiţionalităţii şi condiţionalităţii sociale.
Fermierul nu va fi respins de la plată şi nici nu va fi sancţionat în cazurile de forţă majoră şi circumstanţe excepţionale dacă a prezentat documente justificative în acest sens, conform legislaţiei în vigoare.
Sunt recunoscute, în special, următoarele cazuri de forţă majoră şi circumstanţe excepţionale:
a) decesul beneficiarului;
b) incapacitatea profesională pe termen lung a beneficiarului;
c) o catastrofă naturală gravă sau un fenomen meteorologic sever care afectează grav exploataţia agricolă;
d) distrugerea accidentală a clădirilor destinate creşterii animalelor, aflate pe exploataţia agricolă;
e) o epizootie, un focar de boală a plantelor sau prezenţa unor dăunători ai plantelor care afectează parţial sau integral şeptelul, sau culturile beneficiarului;
f) exproprierea întregii exploataţii sau a unei mari părţi a acesteia, dacă exproprierea respectivă nu ar fi putut fi anticipată la data depunerii cererii;
g) distrugerea culturilor agricole, a terenurilor agricole şi a animalelor domestice aflate în cadrul exploataţiilor agricole de către exemplarele din speciile de faună de interes cinegetic prevăzute în anexele nr. 1 şi 2 la Legea vânătorii şi a protecţiei fondului cinegetic nr. 407/2006, cu modificările şi completările ulterioare, dacă sunt notificate la APIA şi documentele justificative sunt depuse de către beneficiarii intervenţiilor;
h) o situaţie epidemiologică internaţională, declarată pandemie de către Organizaţia Mondială a Sănătăţii incidentă şi pe teritoriul României reglementată în condiţiile stabilite prin legislaţia naţională şi reglementările procedurale specifice de implementare a PS 2023-2027.
CAP. III
SECŢIUNEA 1
A. Sancţiuni administrative în ceea ce priveşte animalele declarate
Valoarea SCVZ cuvenită pentru viermi de mătase, prevăzut la art. 108 din Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 106/2024, pentru anul de cerere în cauză, se reduce astfel:
a) cu 5% din valoarea sprijinului cuvenit, dacă diferenţa procentuală între "producţia declarată" şi "producţia realizată" de gogoşi crude de mătase este mai mică de 10%;
b) cu 10% din valoarea sprijinului cuvenit, dacă diferenţa procentuală între "producţia declarată" şi "producţia realizată" de gogoşi crude de mătase este mai mare sau egală cu 10% şi mai mică de 20%;
c) cu 15% din valoarea sprijinului cuvenit, dacă diferenţa procentuală între "producţia declarată" şi "producţia realizată" de gogoşi crude de mătase este mai mare sau egală cu 20% şi mai mică de 30%;
d) cu 20% din valoarea sprijinului cuvenit, dacă diferenţa procentuală între "producţia declarată" şi "producţia realizată" de gogoşi crude de mătase este mai mare sau egală cu 30% şi mai mică de 40%;
e) cu 30% din valoarea sprijinului cuvenit, dacă diferenţa procentuală între "producţia declarată" şi " producţia realizată" de gogoşi crude de mătase este mai mare sau egală cu 40% şi mai mică de 50%;
f) cu excludere de la plată pentru anul în care se face solicitarea de sprijin cuplat sector zootehnic pentru viermi de mătase, dacă diferenţa procentuală între "producţia declarată" şi "producţia realizată" de gogoşi crude de mătase este cel puţin 50%.
SECŢIUNEA 2
B. Sancţiuni pentru nerespectarea condiţionalităţii şi condiţionalităţii sociale
Fermierii care solicită plăţi pentru Sprijinul cuplat pentru venit în sectorul zootehnic - viermi de mătase, intervenţia PD-25 din PS 2023-2027, au obligaţia de a respecta pe suprafaţa întregii exploataţii şi pe parcursul întregului an calendaristic, normele privind condiţionalitatea aprobate prin Ordinul comun nr. 54/570/32/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
În cazul în care se constată nerespectarea de către fermieri a normelor privind condiţionalitatea, se vor aplica sancţiuni administrative în conformitate cu Sistemul de sancţiuni administrative pentru condiţionalitate aprobat prin Ordinul Ministrului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale nr. 393/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
Fermierii care solicită plăţi pentru Sprijinul cuplat pentru venit în sectorul zootehnic - viermi de mătase, intervenţia PD-25 din PS 2023-2027, au obligaţia de a respecta normele privind condiţionalitatea socială stabilită în baza Regulamentului (UE) nr. 2115/2021.
În cazul în care se constată de către organele competente (Inspecţia Muncii) nerespectarea de către beneficiari a normelor de condiţionalitate socială, APIA aplică sistemul de sancţiuni administrative aferente condiţionalităţii sociale, care se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, conform prevederilor art. 39 alin. (6^1) din Hotărârea Guvernului nr. 1571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervenţiilor aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanţate din Fondul european de garantare agricolă şi de la bugetul de stat, cu modificările şi completările ulterioare.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: