Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
SISTEMUL din 6 august 2025 de sancţiuni pentru Sprijinul cuplat pentru venit în sectorul zootehnic - ovine/caprine, intervenţia PD-24 din PS 2023-2027
EMITENT: Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 742 bis din 8 august 2025
──────────
Aprobat prin ORDINUL nr. 268 din 6 august 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 742 din 8 august 2025.
──────────
CAP. I
DISPOZIŢII GENERALE
Baza de calcul pentru sprijinul cuplat pentru venit în sectorul zootehnic, denumit în continuare SCVZ este următoarea:
a) sprijinul nu se acordă pentru un număr de animale mai mare decât cel declarat în cererea de plată, pentru categoria de animal solicitată;
b) dacă numărul animalelor declarate în cererea de plată depăşeşte numărul de animale determinate în urma controalelor administrative şi a controalelor efectuate la faţa locului, sprijinul se calculează pe baza numărului de animale determinat;
c) sprijinul nu se acordă pentru un număr de animale mai mic decât numărul minim de animale prevăzut la art. 101 şi sau 103 din Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 106/2024, cu excepţia în care nu se respectă numărul minim de animale ca urmare a unui singur animal/specie din exploataţie supus unui caz de circumstanţă naturală;
d) solicitanţii beneficiază de SCVZ pentru numărul maxim de animale prevăzut la art. 101 şi/sau 103 din Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 106/2024;
e) în cazul în care se constată neconformităţi în ceea ce priveşte sistemul de identificare şi înregistrare a animalelor se aplică următoarele dispoziţii: o ovină/caprină prezentă în exploataţie care şi-a pierdut unul dintre cele două mijloace de identificare este considerată determinată cu condiţia să poată fi identificată în mod clar şi individual cu ajutorul celorlalte elemente ale sistemului de identificare şi înregistrare a ovinelor/caprinelor;
f) pentru SCVZ, dacă atât numărul de animale solicitat pentru o categorie de animal, cât şi numărul de animale determinat pentru o categorie de animal sunt mai mari decât limita maximă pentru care se acordă sprijinul, nu se aplică nicio sancţiune, iar valoarea sprijinului se acordă pentru limita maximă, prevăzută la art. 101 şi/sau 103 din Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 106/2024, din numărul de animale determinat.
Beneficiarul este exclus de la plata SCVZ dacă nu se încadrează în categoria de fermier activ în conformitate cu prevederile 18 - 25 din Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 106/2024.
CAP. II
Sistemul de sancţiuni aplicabil pentru cererile de plată aferente Sprijinul cuplat pentru venit în sectorul zootehnic - ovine/caprine, intervenţia PD-24 din PS 2023-2027, depuse de fermieri, se stabileşte ţinând cont de următoarele 2 categorii de sancţiuni, care se aplică în următoarea ordine, la suma de plată rămasă după etapa anterioară de sancţionare:
A. sancţiuni administrative în ceea ce priveşte animalele declarate;
B. sancţiuni pentru nerespectarea condiţionalităţii şi condiţionalităţii sociale.
Fermierul nu va fi respins de la plată şi nici nu va fi sancţionat în cazurile de forţă majoră şi circumstanţe excepţionale dacă a prezentat documente justificative în acest sens, conform legislaţiei în vigoare.
Sunt recunoscute, în special, următoarele cazuri de forţă majoră şi circumstanţe excepţionale:
a) decesul beneficiarului;
b) incapacitatea profesională pe termen lung a beneficiarului;
c) o catastrofă naturală gravă sau un fenomen meteorologic sever care afectează grav exploataţia agricolă;
d) distrugerea accidentală a clădirilor destinate creşterii animalelor, aflate pe exploataţia agricolă;
e) o epizootie, un focar de boală a plantelor sau prezenţa unor dăunători ai plantelor care afectează parţial sau integral şeptelul, sau culturile beneficiarului;
f) exproprierea întregii exploataţii sau a unei mari părţi a acesteia, dacă exproprierea respectivă nu ar fi putut fi anticipată la data depunerii cererii;
g) distrugerea culturilor agricole, a terenurilor agricole şi a animalelor domestice aflate în cadrul exploataţiilor agricole de către exemplarele din speciile de faună de interes cinegetic prevăzute în anexele nr. 1 şi 2 la Legea vânătorii şi a protecţiei fondului cinegetic nr. 407/2006, cu modificările şi completările ulterioare, dacă sunt notificate la APIA şi documentele justificative sunt depuse de către beneficiarii intervenţiilor;
h) o situaţie epidemiologică internaţională, declarată pandemie de către Organizaţia Mondială a Sănătăţii incidentă şi pe teritoriul României reglementată în condiţiile stabilite prin legislaţia naţională şi reglementările procedurale specifice de implementare a PS 2023-2027.
Fermierul nu va fi sancţionat în cazurile de circumstanţe naturale care afectează şeptelul sau efectivul de animale, cu condiţia să fi informat în scris autoritatea competentă în termen de zece zile lucrătoare de la data producerii evenimentului de reducere a efectivului de animale şi dacă a prezentat documente justificative în acest sens, conform legislaţiei în vigoare.
Fără a se aduce atingere circumstanţelor reale de care trebuie să se ţină cont în fiecare caz în parte, APIA poate recunoaşte circumstanţele naturale care afectează şeptelul sau efectivul, constând în moartea/sacrificarea de necesitate a unui animal ca urmare a următoarelor situaţii, de care beneficiarul nu poate fi considerat răspunzător:
a) Enzootii care conduc la eliminarea din efectiv a unor animale sănătoase dar purtătoare de virusi/bacterii;
b) Imposibilitatea de a făta;
c) Desmorexie ischio-pubiană şi desmorexie sacro-iliacă;
d) Hemoragie interna consecutiv ruptura organe interne, vene, artere;
e) Edem gloso-faringian;
f) Fracturi membre;
g) Şoc anafilactic.
Animalul solicitat în cererea de plată pentru SCVZ supus unei circumstanţe naturale, care se notifică la APIA în maximum 10 zile lucrătoare de la data evenimentului, poate fi înlocuit cu alt animal, existent în exploataţia cu cod ANSVSA până la data notificării, fără pierderea dreptului la plata sprijinului, în următoarele condiţii:
a) beneficiarul să nu fi fost informat de APIA în privinţa unei neconformităţi din cererea de plată;
b) beneficiarul să nu fi fost informat cu privire la intenţia APIA/autoritatea delegată de a efectua un control la faţa locului;
c) animalul care înlocuieşte animalul cu circumstanţă naturală trebuie să îndeplinească toate condiţiile de acordare la data notificării către APIA a cazului de circumstanţă naturală;
d) beneficiarul trebuie să depună documentaţia specifică pentru animalul care înlocuieşte animalul cu circumstanţă naturală;
e) animalul care înlocuieşte animalul cu circumstanţă naturală nu poate fi înlocuit la rândul său.
CAP. III
SECŢIUNEA 1
A. Sancţiuni administrative în ceea ce priveşte animalele declarate
Dacă în urma controalelor administrative şi/sau în urma controalelor la faţa locului se constată neconformităţi, valoarea SCVZ cuvenit se reduce în baza unui procent calculat prin împărţirea numărului de animale nedeterminate la numărul de animale determinate.
Dacă numărul de animale nedeterminate este de maximum 20, nu se aplică nicio penalizare, iar ajutorul se calculează la numărul de animale determinate.
În cazul în care numărul de animale nedeterminate este mai mare de 20, valoarea sprijinului pentru anul de cerere în cauză, se reduce astfel:
a) cu 2,5%, dacă procentul stabilit în conformitate cu primul paragraf din secţiunea 1A nu depăşeşte 10%;
b) cu 5%, dacă procentul stabilit în conformitate cu primul paragraf din secţiunea 1A este mai mare de 10%, dar nu mai mare de 20%;
c) cu 10% dacă procentul stabilit în conformitate cu primul paragraf din secţiunea 1A este mai mare de 20%, dar nu mai mare de 30%;
d) cu 15% dacă procentul stabilit în conformitate cu primul paragraf din secţiunea 1A este mai mare de 30%, dar nu mai mare de 40%;
e) cu 20% dacă procentul stabilit în conformitate cu primul paragraf din secţiunea 1A este mai mare de 40%, dar nu mai mare de 50%;
f) dacă procentul stabilit în conformitate cu primul paragraf din secţiunea 1A depăşeşte 50%, nu se acordă sprijinul cuplat pentru venit la care ar fi avut dreptul beneficiarul în cadrul categoriei pentru anul de cerere în cauză.
Un animal care nu îndeplineşte condiţiile de eligibilitate este respins de la plata sprijinului ca animal nedeterminat.
SECŢIUNEA 2
B. Sancţiuni pentru nerespectarea condiţionalităţii şi condiţionalităţii sociale
Fermierii care solicită plăţi pentru Sprijinul cuplat pentru venit în sectorul zootehnic - ovine/caprine, intervenţia PD-24 din PS 2023-2027, au obligaţia de a respecta pe suprafaţa întregii exploataţii şi pe parcursul întregului an calendaristic, normele privind condiţionalitatea aprobate prin Ordinul comun nr. 54/570/32/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
În cazul în care se constată nerespectarea de către fermieri a normelor privind condiţionalitatea, se vor aplica sancţiuni administrative în conformitate cu Sistemul de sancţiuni administrative pentru condiţionalitate aprobat prin Ordinul Ministrului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale nr. 393/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
Fermierii care solicită plăţi pentru Sprijinul cuplat pentru venit în sectorul zootehnic - ovine/caprine, intervenţia PD-24 din PS 2023-2027, au obligaţia de a respecta normele privind condiţionalitatea socială stabilită în baza Regulamentului (UE) nr. 2115/2021.
În cazul în care se constată de către organele competente (Inspecţia Muncii) nerespectarea de către beneficiari a normelor de condiţionalitate socială, APIA aplică sistemul de sancţiuni administrative aferente condiţionalităţii sociale, care se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, conform prevederilor art. 39 alin. (6^1) din Hotărârea Guvernului nr. 1571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervenţiilor aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanţate din Fondul european de garantare agricolă şi de la bugetul de stat, cu modificările şi completările ulterioare.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: