Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SISTEMUL din 6 august 2025  de sancţiuni pentru eco-schema în sectorul zootehnic - Măsură pentru bunăstarea tineretului bovin la îngrăşat, intervenţia PD-08 din PS 2023-2027    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 SISTEMUL din 6 august 2025 de sancţiuni pentru eco-schema în sectorul zootehnic - Măsură pentru bunăstarea tineretului bovin la îngrăşat, intervenţia PD-08 din PS 2023-2027

EMITENT: Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 742 bis din 8 august 2025
──────────
    Aprobat prin ORDINUL nr. 268 din 6 august 2025, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 742 din 8 august 2025.
──────────
    CAP. I
    DISPOZIŢII GENERALE
        Baza de calcul pentru eco-schema în sectorul zootehnic, este următoarea:
    a) sprijinul nu se acordă pentru un efectiv mai mare decât efectivul de animale estimat de beneficiar în cererea de plată pentru fiecare exploataţie cu cod ANSVSA în BND sau exploataţie autorizată/ înregistrată sanitar- veterinar, conform legislaţiei în vigoare, pe perioada unui an de angajament;
    b) dacă efectivul de animale estimat în cererea de plată depăşeşte efectivul de animale solicitat în deconturile semestriale/decontul anual, nu se aplică nici o sancţiune, iar valoarea sprijinului se calculează la efectivul anual solicitat în deconturile justificative;
    c) Efectivul anual eligibil la plată reprezintă baza de calcul pentru stabilirea sumei de plată fără penalizări (valoare fără reduceri/sancţiuni) exprimată în euro/lei.
    d) Efectivul anual eligibil la plată pentru categoria tineret bovin (eco-schema PD-08) reprezintă suma efectivelor eligibile la plată determinate în fiecare decont semestrial/decontul anual pentru fiecare exploataţie cu cod ANSVSA din BND sau exploataţie autorizată/înregistrată sanitar-veterinar, conform legislaţiei în vigoare, pe perioada unui an de angajament. Efectivul anual eligibil la plată este efectivul livrat, determinat în baza documentelor justificative depuse, nu poate fi mai mare decât efectivul solicitat în decontul respectiv.
    e) Suma eligibilă la plată finală, exprimată în euro/lei, se stabileşte după aplicarea tuturor reducerilor şi sancţiunilor (dacă este cazul).
    f) Efectivul eligibil reprezintă efectivul solicitat în deconturile semestriale/decontul anual, conform documentelor sau efectiv livrat din care s-au scăzut efectivele neeligibile, pentru fiecare decont semestrial/anual în parte.
        Efectiv eligibil = efectiv eligibil conform documentelor - efectiv neeligibil
        În categoria de efectiv neeligibil se încadrează:
        ● animale care nu corespund categoriei de animal pentru care se acordă sprijinul;
        ● animale care au vârsta de peste 32 de luni la data livrării;
        ● tineret bovin livrat la o greutate sub 450 kg în viu/cap (rezultată din documentele de livrare);
        ● tineret bovin care nu a fost deţinut în exploataţie minimum 6 luni până la data livrării la abator;
     ● tineret bovin care nu a fost livrat pentru sacrificare în abator care este supus controlului autorităţii competente privind respectarea Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 180/2006 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind protecţia animalelor în timpul sacrificării şi uciderii (rezultă din documentele de livrare);
        ● animalele sacrificate de necesitate şi mortalităţile.


    g) Beneficiază de plată compensatorie aferentă eco-schemei sector zootehnic efectivul de animale aflat sub angajament şi crescut în exploataţii cu cod ANSVSA în BND sau exploataţii autorizate/înregistrate sanitar-veterinar conform legislaţiei în vigoare.
    h) În categoria de efectiv neeligibil se încadrează animalele care fac obiectul deconturilor depuse pentru PD-27 în acelaşi an de angajament.

    CAP. II

        Calcularea sancţiunilor se realizează pe fiecare tip de sprijin (PD-08.1 "Creşterea cu cel puţin 15% a spaţiului disponibil alocat fiecărui animal", PD-08.2 "Asigurarea condiţiilor de confort sporit în zona de odihnă", PD-08.3 "Asigurarea unor raţii furajere optimizate") din cadrul unei exploataţii.
        Sistemul de sancţiuni aplicabil pentru cererile de plată aferente Măsurii pentru bunăstarea tineretului bovin la îngrăşat, intervenţia PD-08, din PS 2023-2027, se stabileşte ţinând cont de următoarele 3 categorii de sancţiuni, care se aplică în următoarea ordine, la suma de plată rămasă după etapa anterioară de sancţionare:
    A. sancţiuni administrative în ceea ce priveşte efectivul de animale solicitat în deconturile/decontul justificativ;
    B. sancţiuni pentru nerespectarea condiţiilor generale de eligibilitate, a standardului minim şi a standardului pentru condiţii superioare de bunăstare;
    C. sancţiuni pentru nerespectarea condiţionalităţii şi condiţionalităţii sociale.

        Fermierul nu va fi sancţionat (efectivul solicitat nu se încadrează la categoria efectiv neeligibil) în cazurile în care nu a fost în măsură să-şi respecte angajamentele sau condiţiile de eligibilitate ca urmare a cazurilor de forţă majoră şi circumstanţe excepţionale dacă a prezentat documente justificative în acest sens, conform legislaţiei în vigoare.
        Fermierul va beneficia de plată proporţional cu perioada în care şi-a putut îndeplini angajamentul, pentru efectivul eligibil la data producerii cazului de forţă majoră sau a circumstanţelor excepţionale.
        Sunt recunoscute, în special, următoarele cazuri de forţă majoră şi circumstanţe excepţionale:
    a) decesul beneficiarului;
    b) incapacitatea profesională pe termen lung a beneficiarului;
    c) o catastrofă naturală gravă sau un fenomen meteorologic sever care afectează grav exploataţia agricolă;
    d) distrugerea accidentală a clădirilor destinate creşterii animalelor, aflate pe exploataţia agricolă;
    e) o epizootie, un focar de boală a plantelor sau prezenţa unor dăunători ai plantelor care afectează parţial sau integral şeptelul, sau culturile beneficiarului;
    f) exproprierea întregii exploataţii sau a unei mari părţi a acesteia, dacă exproprierea respectivă nu ar fi putut fi anticipată la data depunerii cererii;
    g) distrugerea culturilor agricole, a terenurilor agricole şi a animalelor domestice aflate în cadrul exploataţiilor agricole de către exemplarele din speciile de faună de interes cinegetic prevăzute în anexele nr. 1 şi 2 la Legea vânătorii şi a protecţiei fondului cinegetic nr. 407/2006, cu modificările şi completările ulterioare, dacă sunt notificate la APIA şi documentele justificative sunt depuse de către beneficiarii intervenţiilor;
    h) o situaţie epidemiologică internaţională, declarată pandemie de către Organizaţia Mondială a Sănătăţii incidentă şi pe teritoriul României reglementată în condiţiile stabilite prin legislaţia naţională şi reglementările procedurale specifice de implementare a PS 2023-2027.

        Fermierul nu va fi sancţionat în cazurile de circumstanţe naturale care afectează şeptelul sau efectivul de animale, cu condiţia să fi informat în scris autoritatea competentă, în termen de 10 zile lucrătoare, de la producerea evenimentului de reducere a efectivului de animale şi dacă a prezentat documente justificative în acest sens, conform legislaţiei în vigoare.
        Fără a se aduce atingere circumstanţelor reale de care trebuie să se ţină cont în fiecare caz în parte, APIA poate recunoaşte circumstanţele naturale care afectează şeptelul sau efectivul, constând în moartea/sacrificarea de necesitate a unui animal ca urmare a următoarelor situaţii, de care beneficiarul nu poate fi considerat răspunzător:
    a) Enzootii care conduc la eliminarea din efectiv a unor animale sănătoase dar purtătoare de viruşi/bacterii;
    b) Hemoragie interna consecutiv ruptura organe interne, vene, artere;
    c) Edem gloso-faringian;
    d) Fracturi membre;
    e) Şoc anafilactic.

    CAP. III

    SECŢIUNEA 1

    A. Sancţiuni administrative în ceea ce priveşte efectivul de animale solicitat în deconturile / decontul justificativ
        Sancţiuni administrative în ceea ce priveşte efectivul de animalele solicitat în decontul/deconturile justificativ/e se aplică pentru efectivele care nu respectă condiţiile de eligibilitate. În categoriile de animale neeligibile se încadrează:
        ● animale care nu corespund categoriei de animal pentru care se acordă sprijinul;
        ● animale care au vârsta de peste 32 de luni la data livrării;
        ● tineret bovin livrat la o greutate sub 450 kg în viu/cap (rezultată din documentele de livrare),
        ● tineret bovin care nu a fost deţinut în exploataţie minimum 6 luni până la data livrării la abator;
        ● tineret bovin care nu a fost livrat pentru sacrificare în abator care este supus controlului autorităţii competente privind respectarea Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 180/2006 (rezultă din documentele de livrare),
        ● animalele reformă, cele sacrificate de necesitate şi mortalităţile.

        În cazul în care, în urma controalelor administrative şi/sau a controalelor efectuate la faţa locului, diferenţa între efectivul solicitat şi efectivul anual eligibil la plată este un număr de animale mai mic sau egal cu 3 UVM, iar efectivul de animale solicitat (echivalent UVM) în decontul/deconturile justificativ/e depăşeşte efectivul de animale anual eligibil la plată (echivalent UVM), valoarea sprijinului se calculează pe baza efectivului de animale anual eligibil la plată (echivalent UVM).
        În cazul în care, în urma controalelor administrative şi/sau a controalelor efectuate la faţa locului, diferenţa între efectivul solicitat şi efectivul anual eligibil la plată este un număr de animale mai mare de 3 UVM, iar efectivul de animale solicitat (echivalent UVM) în decontul/deconturile justificativ/e depăşeşte efectivul de animale anual eligibil la plată (echivalent UVM), valoarea totală a sprijinului la care are dreptul beneficiarul în cadrul sprijinului pentru anul de cerere în cauză se reduce astfel:
    a) cu 2,5%, dacă procentul stabilit în conformitate cu al doilea paragraf din secţiunea 1A nu depăşeşte 10%;
    b) cu 5%, dacă procentul stabilit în conformitate cu al doilea paragraf din secţiunea 1A este mai mare de 10%, dar nu mai mare de 20%;
    c) cu 10% dacă procentul stabilit în conformitate cu al doilea paragraf din secţiunea 1A este mai mare de 20%, dar nu mai mare de 30%;
    d) cu 15% dacă procentul stabilit în conformitate cu al doilea paragraf din secţiunea 1A este mai mare de 30%, dar nu mai mare de 40%;
    e) cu 20% dacă procentul stabilit în conformitate cu al doilea paragraf din secţiunea 1A este mai mare de 40%, dar nu mai mare de 50%;
    f) dacă procentul stabilit în conformitate cu al doilea paragraf din secţiunea 1A depăşeşte 50%, nu se acordă sprijinul la care ar fi avut dreptul beneficiarul în anul de cerere în cauză.

        La calculul sancţiunilor administrative în ceea ce priveşte numărul animalelor solicitate nu se vor lua în considerare neconformităţile privind respectarea condiţiilor superioare de bunăstare (pentru care se vor aplica sancţiunile prevăzute la punctul B).

    SECŢIUNEA 2

    B. Sancţiuni pentru nerespectarea condiţiilor generale de eligibilitate, a standardului minim şi a standardului pentru condiţii superioare de bunăstare, respective a cerinţelor specifice
    B1. Sancţiuni pentru nerespectarea condiţiilor generale de eligibilitate:
        Nu se acordă plata compensatorie aferentă eco-schemei dacă nu sunt accesate împreună minim 2 tipuri de sprijin prevăzute pentru eco-schema PD-08 "Măsură pentru bunăstarea tineretului bovin la îngrăşat", fiind obligatorie aplicarea angajamentului privind PD-08.1 "Creşterea cu cel puţin 15% a spaţiului disponibil alocat fiecărui animal". În cazul în care se respinge plata compensatorie pentru sprijinul PD-08.1 "Creşterea cu cel puţin 15% a spaţiului disponibil alocat fiecărui animal" fermierul nu este eligibil pentru plata aferentă eco-schemei PD-08. În cazul în care fermierul este eligibil la plată pentru PD-08.1 "Creşterea cu cel puţin 15% a spaţiului disponibil alocat fiecărui animal", dar sunt respinse de la plată PD-08.2 "Asigurarea condiţiilor de confort sporit în zona de odihnă" şi/sau PD- 8.3 "Asigurarea unor raţii furajere optimizate", fermierul nu este eligibil pentru plata aferentă eco- schemei PD-08.
        Se respinge plata compensatorie aferentă exploataţiei pentru care beneficiarul nu îşi asumă voluntar angajamentul anual cu privire la cerinţele specifice de bunăstare a animalelor.
     Se respinge plata compensatorie aferentă eco-schemei în cazul în care beneficiarul nu se încadrează în categoria fermier activ, conform art. 18 - 25 din Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 106/2024, cu modificările şi completările ulterioare.
        Se respinge plata compensatorie aferentă exploataţiei dacă exploataţia nu are alocat cod ANSVSA în BND conform legislaţiei în vigoare.
        Se respinge plata compensatorie aferentă exploataţiei pentru nedesfăşurarea activităţii de creştere a tineretului precum şi neefectuarea unor livrări către abatoare autorizate sanitar-veterinar, pe parcursul întregului an de angajament./ de la data alocării codului ANSVSA în BND/ de la data autorizaţiei/înregistrării sanitar - veterinare (pentru exploataţiile înfiinţate după începerea anului de angajament sau autorizate/înregistrate sanitar- veterinar după începerea anului de angajament), conform legislaţiei în vigoare şi a reglementărilor procedurale specifice de implementare a PS 2023-2027.

    B2. Sancţiuni pentru nerespectarea standardului minim:
     Standardele minime care trebuie să fie depăşite pentru a beneficia de sprijin prin eco-schema PD-08 "Măsură pentru bunăstarea tineretului bovin la îngrăşat", prevăzute în "Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 10/2023 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare ce stabileşte standarde minime pentru protecţia bovinelor din exploataţiile comerciale", precum şi prevederile relevante ale SMR 9 stabilite prin Ordinul 72/2005 privind aprobarea Normei sanitare veterinare ce stabileşte standarde minime pentru protecţia viţeilor şi ale SMR 11 stabilite prin Ordinul nr. 75/2015 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind protecţia animalelor de fermă, sunt:
        ● Pardoseala trebuie să fie netedă, dar nealunecoasă, astfel încât să se prevină rănirea viţeilor, şi trebuie proiectată astfel încât să nu provoace răniri sau suferinţe viţeilor culcaţi ori în poziţie patrupedă. Pardoseala trebuie să fie adecvată pentru mărimea şi greutatea viţeilor şi să formeze o suprafaţă rigidă, plană şi stabilă. Zona de culcuş trebuie să fie confortabilă, curată şi drenată corespunzător şi să nu afecteze viţeii în mod nefavorabil;
        ● Tuturor viţeilor mai mici de două săptămâni trebuie să li se asigure un aşternut corespunzător. Tuturor viţeilor trebuie să li se asigure o alimentaţie corespunzătoare vârstei, greutăţii, cerinţelor fiziologice şi comportamentale ale acestora, pentru asigurarea unei stări de sănătate şi bunăstare corespunzătoare. În acest scop hrana viţeilor trebuie să conţină o cantitate suficientă de fier, pentru a se asigura un nivel mediu sanguin de hemoglobină de cel puţin 4,5 mmol/l, şi o raţie zilnică minimă de furaje fibroase pentru fiecare viţel de peste două săptămâni, cantitatea crescând de la 50 la 250 g/zi pentru viţeii cu vârsta între 8 şi 20 de săptămâni. Viţeilor nu trebuie să li se pună botniţe;
        ● Toţi viţeii trebuie să fie hrăniţi cel puţin de două ori pe zi. Atunci când viţeii sunt cazaţi în grupuri şi nu sunt furajaţi ad libitum sau cu un sistem de furajare automat, fiecare viţel trebuie să aibă acces la hrană în acelaşi timp cu ceilalţi din grupul respectiv;
        ● Animalele trebuie să fie îngrijite de personal suficient şi care are competenţa profesională, cunoştinţele şi aptitudinile corespunzătoare;
        ● Toate animalele ţinute în sisteme de creştere în care bunăstarea acestora depinde de îngrijirea umană frecventă trebuie să fie inspectate cel puţin o dată pe zi. Animalele crescute sau ţinute în alte sisteme trebuie să fie inspectate la intervale de timp suficiente pentru a se evita orice suferinţă;
        ● Libertatea de mişcare a unui animal, având în vedere specia acestuia şi în conformitate cu experienţa acumulată şi cu cunoştinţele ştiinţifice, nu trebuie să fie îngrădită de o asemenea manieră încât să i se cauzeze acestuia suferinţe sau vătămări inutile;
        ● Animalele trebuie să primească o hrană nutritivă, corespunzător vârstei şi speciei acestora, care să le fie administrată în cantitate suficientă pentru a le menţine într-o stare bună de sănătate şi pentru a le satisface necesităţile nutritive. Nici un animal nu trebuie să fie hrănit sau adăpat într-un mod care să producă suferinţe ori vătămări inutile, iar hrana sau lichidele nu trebuie să conţină nici o substanţă ce ar putea produce suferinţe sau vătămări inutile;
        ● Animalele trebuie îngrijite de personal suficient care are cunoştinţe teoretice şi practice corespunzătoare referitoare la creşterea şi îngrijirea bovinelor, inclusiv la sistemul de creştere utilizat;
        ● Personalul trebuie să poată recunoaşte dacă animalele sunt sănătoase sau nu, schimbările comportamentale ale acestora, precum şi dacă mediul este adecvat pentru menţinerea stării de sănătate a animalelor. Inspecţia generală a animalelor trebuie să fie efectuată cel puţin o dată pe zi, cu excepţia celor legate, care trebuie să fie inspectate minimum de două ori pe zi de către persoane care deţin cunoştinţe corespunzătoare referitoare la creşterea bovinelor;
        ● Pentru a se evita disconfortul, stresul sau leziunile traumatice la animale, pardoseala trebuie să fie antiderapantă, curată şi bine drenată, adaptată categoriilor de bovine;
        ● Toate echipamentele automate sau mecanice din adăposturi care influenţează sănătatea şi bunăstarea animalelor trebuie să fie inspectate periodic, astfel încât să fie identificată şi remediată imediat orice defecţiune care ar putea pune în pericol sănătatea sau bunăstarea animalelor, cu luarea de măsuri corespunzătoare pentru protecţia acestora până la remedierea deficienţei;
        ● Suprafaţă disponibilă tineret bovin la îngrăşat în condiţii minime trebuie să fie pentru:
    - tineret bovin la îngrăşat cu o greutate vie până la 150 kg - 1,5 mp;
    – tineret bovin la îngrăşat cu o greutate vie între 150-220 kg - 1,7 mp;
    – tineret bovin la îngrăşat cu o greutate vie între 221 -300 kg - 1,8 mp;
    – tineret bovin la îngrăşat cu o greutate vie peste 300 kg - 2,5 mp;

        ● Adăposturile pentru tineretul bovin la îngrăşat trebuie construite astfel încât să permită animalelor să aibă acces la o zonă de odihnă confortabilă din punct de vedere fizic şi termic, drenată şi curăţată corespunzător şi care să permită tuturor animalelor să se odihnească în acelaşi timp.
        ● Podeaua zonei de odihnă trebuie să fie solidă, acoperită cu un strat izolator ori materiale higroscopice sub formă de aşternut, cum ar fi paie sau alte produse cu proprietăţi absorbante, în vederea asigurării confortului şi pentru reducerea riscului de rănire a animalelor;
        ● În cazul în care se utilizează materiale higroscopice sub formă de aşternut, cantitatea minimă trebuie să fie de 2 kg/cap/zi;
        ● Bovinele trebuie să aibă acces la o raţie alimentară echilibrată din punct de vedere calitativ şi cantitativ, adaptată şi corespunzătoare nevoilor fiziologice, conţinutului în energie, proteinelor, mineralelor şi vitaminelor corespunzătoare raţiei alimentare, fiind un factor esenţial pentru creştere, precum şi indicelui de conversie alimentară, calitatea laptelui, eficacitatea reproducţiei şi calitatea carcasei;
        ● Hrana trebuie să fie adaptată vârstei, greutăţii şi categoriei de producţie a animalului, de o calitate omogenă şi în cantitate suficientă, pentru evitarea oricărei competiţii;
        ● În cazul în care bovinele sunt hrănite ad libitum sau în tainuri, toate animalele din boxă trebuie să poată mânca în acelaşi timp.

        Efectivele pentru care nu depăşesc condiţiile de bază (standardele minime) sunt excluse de la plată.

    B3. Sancţiuni pentru nerespectarea standardului de condiţii superioare de bunăstare, respective a cerinţelor specifice
        Pentru sprijinul PD-08.3 "Asigurarea unor raţii furajere optimizate pentru creşterea bunăstării şi reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, valoarea sancţiunii se stabileşte în funcţie de numărul de buletine de analize şi de valoarea celor doi parametri din fişa măsurii, respectiv 10%-20% proteină brută şi 40%-90% substanţă uscată.
        Pentru sprijinul PD-08.3 "Asigurarea unor raţii furajere optimizate" se respinge plata compensatorie dacă fermierul nu prezintă niciun buletin de analiză ale furajelor efectuate de către un laborator specializat, din care să reiasă % proteinei brute şi % substanţei uscate din furajele analizate, aferente anului de angajament voluntar.
        Pentru anul 2025, solicitanţii noi, respectiv fermierii care nu au depus decontul justificativ pentru anul de angajament2023 şi 2024 sau fermierii care solicită sprijinul PD-08.2 "Asigurarea condiţiilor de confort sporit în zona de odihnă" şi utilizează saltele, vor beneficia de o perioadă de adaptare pentru efectivele aflate în producţie în perioada 1.01.2025 până la data solicitării eco-schemei PD- 08..
        Nerespectarea condiţiilor superioare de bunăstare pentru efectivele aflate în producţie de la 01.01.2025 şi până la data solicitării PD-08 nu se sancţionează conform ordinului de sancţiuni, fiind în perioadă de adaptare pentru a asigura o scădere suficientă a numărului de animale în spaţiile de creştere cu scopul conformării la condiţiile de reducere a densităţii cu 15% faţă de densitatea rezultată din aplicarea cerinţelor minime obligatorii privind suprafaţa minimă alocată pentru fiecare categorie de bovine, a asigura condiţii de confort sporit în zona de odihnă şi a asigura raţii furajere optimizate.
        Gravitatea unei neconformităţi - depinde în special de importanţa consecinţelor acesteia, având în vedere obiectivele urmărite prin cerinţele specifice care nu au fost respectate;
     Pentru neîndeplinirea standardelor superioare de bunăstare prevăzute în "Secţiunea 8" din Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 106/2024, cu modificările şi completările ulterioare se aplică următoarele sancţiuni, în funcţie de gravitatea unei neconformităţi:

┌──────────┬───────────────────────────┐
│Pragul │Nivelul sancţiunii │
│sancţiunii│ │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Se aplică o sancţiune de 2%│
│1 │din valoarea sprijinului │
│ │calculat pe anul respectiv │
│ │de angajament. │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Se aplică o sancţiune de 5%│
│2 │din valoarea sprijinului │
│ │calculat pe anul respectiv │
│ │de angajament. │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Se aplică o sancţiune de │
│ │10% din valoarea │
│3 │sprijinului calculat pe │
│ │anul respectiv de │
│ │angajament. │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Se aplică o sancţiune de │
│ │20% din valoarea │
│4 │sprijinului calculat pe │
│ │anul respectiv de │
│ │angajament. │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Se aplică o sancţiune de │
│ │30% din valoarea │
│5 │sprijinului calculat pe │
│ │anul respectiv de │
│ │angajament. │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Se aplică o sancţiune de │
│ │50% din valoarea │
│6 │sprijinului calculat pe │
│ │anul respectiv de │
│ │angajament. │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Se aplică o sancţiune de │
│ │75% din valoarea │
│7 │sprijinului calculat pe │
│ │anul respectiv de │
│ │angajament. │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Se aplică o sancţiune de │
│ │95% din valoarea │
│8 │sprijinului calculat pe │
│ │anul respectiv de │
│ │angajament. │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Se aplică o sancţiune de │
│ │100% din valoarea │
│9 │sprijinului calculat pe │
│ │anul respectiv de │
│ │angajament. │
└──────────┴───────────────────────────┘


        Se stabilesc pe categorie de greutate, pentru Sprijinul "Creşterea cu cel puţin 15% a spaţiului disponibil alocat fiecărui animal" următoarele interval de gravitate:

┌─────────┬───────────┬───────────┬───────────┬───────────┐
│Categoria│ │ │ │ │
│/ │Gravitate 4│Gravitate 3│Gravitate 2│Gravitate 1│
│greutate │ │ │ │ │
├─────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│Tineret │1,5 mp < │1,55 mp < │1,6 mp < │1,655 mp < │
│până la │suprafaţa │suprafaţa │suprafaţa │suprafaţa │
│150 kg │disponibilă│disponibilă│disponibilă│disponibilă│
│ │≤ 1,55 mp │≤ 1,6 mp │≤ 1,655 mp │< 1,7250 mp│
├─────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│Tineret │1,7 mp < │1,75 mp < │1,82 mp < │1,875 mp < │
│între │suprafaţa │suprafaţa │suprafaţa │suprafaţa │
│150220 kg│disponibilă│disponibilă│disponibilă│disponibilă│
│ │≤ 1,75 mp │≤ 1,82 mp │≤ 1,875 mp │< 1,955 mp │
├─────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│Tineret │1,8 mp < │1,85 mp < │1,9 mp < │1,97 mp < │
│între │suprafaţa │suprafaţa │suprafaţa │suprafaţa │
│221300 kg│disponibilă│disponibilă│disponibilă│disponibilă│
│ │≤ 1,85 mp │≤1,9 mp │≤ 1,97 mp │< 2,07 mp │
├─────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│Tineret │2,5 mp < │2,575 mp < │2,65 mp < │2,762 mp < │
│peste 300│suprafaţa │suprafaţa │suprafaţa │suprafaţa │
│kg │disponibilă│disponibilă│disponibilă│disponibilă│
│ │≤ 2,575 mp │≤ 2,65 mp │≤ 2,762 mp │< 2,875 mp │
└─────────┴───────────┴───────────┴───────────┴───────────┘


        Se stabilesc pe tipuri de sprijin şi la nivel de cerinţă, următoarele praguri de sancţionare în funcţie de gravitate:

┌─────────────┬──────────────────────┬─────────────┬──────────┐
│Cerinţe │ │Condiţia de │ │
│specifice │ │aplicare a │ │
│(standarde │Condiţia de aplicare a│sancţiunii - │ │
│superioare de│sancţiunii - amploare │gravitate - │ │
│bunăstare) │- nerespectarea │în funcţie de│Pragul │
│definite │cerinţei superioare │importanţa │sancţiunii│
│conform │pentru un procent de │consecinţelor│ │
│intervenţiei │abatere calculat │nerespectării│ │
│PD- 08 din PS│ │cerinţei │ │
│2023-2027 │ │ │ │
├─────────────┼──────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │ │gravitate 1 │1 │
│ │ │ │ │
│ │ ├─────────────┼──────────┤
│PD-08.1 " │ │gravitate 2 │2 │
│Creşterea cu │procent de abatere < │ │ │
│cel puţin 15%│15 %. ├─────────────┼──────────┤
│a spaţiului │ │gravitate 3 │3 │
│disponibil │ │ │ │
│alocat │ ├─────────────┼──────────┤
│fiecărui │ │gravitate 4 │4 │
│animal" │ │ │ │
│PD-08.1.1 să ├──────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│asigure │ │gravitate 1 │2 │
│fiecărui │ │ │ │
│animal, │ ├─────────────┼──────────┤
│exploatat în │ │gravitate 2 │3 │
│sistemul │procent de abatere │ │ │
│semiintensiv │între 15% si 30% ├─────────────┼──────────┤
│şi/sau │ │gravitate 3 │4 │
│intensiv, în │ │ │ │
│perioada de │ ├─────────────┼──────────┤
│stabulaţie a │ │gravitate 4 │5 │
│anului de │ │ │ │
│cerere, un ├──────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│spaţiu util │ │gravitate 1 │3 │
│din adăpost │ │ │ │
│cu 15% mai │ ├─────────────┼──────────┤
│mare decât │ │gravitate 2 │4 │
│standardul │procent de abatere │ │ │
│minim │între 30% si 50% ├─────────────┼──────────┤
│prevăzut în │ │gravitate 3 │5 │
│Ordinul nr.10│ │ │ │
│/2023 │ ├─────────────┼──────────┤
│Standard │ │gravitate 4 │6 │
│minim: │ │ │ │
│până la 150 ├──────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│kg: 1,5 mp │ │gravitate 1 │4 │
│între 150-220│ │ │ │
│kg: 1,7 mp │ ├─────────────┼──────────┤
│între 221-300│ │gravitate 2 │5 │
│kg: 1,8 mp │procent de abatere mai│ │ │
│peste 300 kg:│mare de 50% ├─────────────┼──────────┤
│2,5 mp │ │gravitate 3 │6 │
│ │ │ │ │
│ │ ├─────────────┼──────────┤
│ │ │gravitate 4 │7 │
│ │ │ │ │
├─────────────┼────────────┬─────────┼─────────────┼──────────┤
│ │ │ │≥ 2,9 ... < 3│1 │
│ │ │ │kg │ │
│ │ │ ├─────────────┼──────────┤
│ │ │ │≥ 2,75 ... < │2 │
│ │ │Amploare:│2,9 kg │ │
│ │ │procent ├─────────────┼──────────┤
│ │ │de │≥ 2,5 ... < │3 │
│ │ │abatere ≤│2,75 kg │ │
│ │ │10% ├─────────────┼──────────┤
│ │ │ │≥ 2,2 ... < │4 │
│ │ │ │2,5 kg │ │
│ │ │ ├─────────────┼──────────┤
│ │ │ │> 2,0 ... < │5 │
│ │ │ │2,2 kg │ │
│ │ ├─────────┼─────────────┼──────────┤
│ │ │ │≥ 2,9 ... < 3│2 │
│ │ │ │kg │ │
│ │ │ ├─────────────┼──────────┤
│PD-08.2 │ │ │≥ 2,75 ... < │3 │
│"Asigurarea │ │Amploare:│2,9 kg │ │
│condiţiilor │ │procent ├─────────────┼──────────┤
│de confort │ │de │≥ 2,5 ... < │4 │
│sporit în │ │abatere >│2,75 kg │ │
│zona de │ │10% ≤ 25 ├─────────────┼──────────┤
│odihnă" │Cantitatea │ │≥ 2,2 ... < │5 │
│PD-08.2.1 │de materiale│ │2,5 kg │ │
│utilizează o │sub forma de│ ├─────────────┼──────────┤
│cantitate de │aşternut │ │> 2,0 ... < │6 │
│materiale sub│utilizată/ │ │2,2 kg │ │
│formă de │tineret/zi ├─────────┼─────────────┼──────────┤
│aşternut de │(*) │ │≥ 2,9 ... < 3│3 │
│cel puţin 3 │ │ │kg │ │
│kg/ tineret/ │ │ ├─────────────┼──────────┤
│zi │ │ │≥ 2,75 ... < │4 │
│Standard │ │Amploare:│2,9 kg │ │
│minim: 2 kg/ │ │procent ├─────────────┼──────────┤
│tineret/zi │ │de │≥ 2,5 ... < │5 │
│ │ │abatere >│2,75 kg │ │
│ │ │25% ... ≥├─────────────┼──────────┤
│ │ │50% │≥ 2,2 ... < │6 │
│ │ │ │2,5 kg │ │
│ │ │ ├─────────────┼──────────┤
│ │ │ │> 2,0 ... < │7 │
│ │ │ │2,2 kg │ │
│ │ ├─────────┼─────────────┼──────────┤
│ │ │ │≥ 2,9 ... < 3│4 │
│ │ │ │kg │ │
│ │ │Amploare:├─────────────┼──────────┤
│ │ │procent │≥ 2,75 ... < │5 │
│ │ │de │2,9 kg │ │
│ │ │abatere >├─────────────┼──────────┤
│ │ │50% │≥ 2,5 < 2,75 │6 │
│ │ │ │kg │ │
│ │ │ ├─────────────┼──────────┤
│ │ │ │< 2,5 kg │7 │
├─────────────┼────────────┼─────────┼─────────────┼──────────┤
│ │ │ │≥ 280 ... < │1 │
│ │ │ │300 g │ │
│ │ │ ├─────────────┼──────────┤
│ │ │ │≥ 250 ... < │2 │
│ │ │ │280 g │ │
│ │ │ ├─────────────┼──────────┤
│ │ │ │≥ 200... < │3 │
│ │ │Amploare:│250 g │ │
│ │ │procent ├─────────────┼──────────┤
│ │ │de │≥ 150 ... < │4 │
│ │ │abatere ≤│200 g │ │
│ │ │10% ├─────────────┼──────────┤
│ │ │ │> 100 ... < │5 │
│ │ │ │150 g │ │
│ │ │ ├─────────────┼──────────┤
│ │ │ │≥ 50 ... < │6 │
│ │ │ │100 g │ │
│ │ │ ├─────────────┼──────────┤
│ │ │ │> 0 < 50 │7 │
│ │ ├─────────┼─────────────┼──────────┤
│ │ │ │≥ 280 ... < │2 │
│ │ │ │300 g │ │
│ │ │ ├─────────────┼──────────┤
│ │ │ │≥ 250 ... < │3 │
│ │ │ │280g │ │
│ │ │Amploare:├─────────────┼──────────┤
│ │ │procent │≥ 200... < │4 │
│ │ │de │250 g │ │
│ │ │abatere >├─────────────┼──────────┤
│ │ │10% ... ≤│≥ 150 ... < │5 │
│ │Cantitatea │25 │200 g │ │
│ │de materiale│ ├─────────────┼──────────┤
│ │higroscopice│ │≥ 100 ... < │6 │
│ │utilizată/ │ │150g │ │
│ │tineret/zi │ ├─────────────┼──────────┤
│ │(*) │ │> 50 < 100 │7 │
│ │ ├─────────┼─────────────┼──────────┤
│ │ │ │≥ 280 ... < │3 │
│ │ │ │300 g │ │
│ │ │ ├─────────────┼──────────┤
│ │ │ │≥ 250 ... < │4 │
│ │ │ │280g │ │
│ │ │Amploare:├─────────────┼──────────┤
│ │ │procent │≥ 200... < │5 │
│ │ │de │250 g │ │
│ │ │abatere >├─────────────┼──────────┤
│ │ │25% ... ≤│≥ 150 ... < │6 │
│ │ │50% │200 g │ │
│ │ │ ├─────────────┼──────────┤
│ │ │ │> 100 ... < │7 │
│ │ │ │150g │ │
│ │ │ ├─────────────┼──────────┤
│ │ │ │< 100 │8 │
│ │ ├─────────┼─────────────┼──────────┤
│ │ │ │≥ 280 ... < │4 │
│ │ │ │300 g │ │
│ │ │ ├─────────────┼──────────┤
│ │ │ │≥ 250 ... < │5 │
│ │ │Amploare:│280g │ │
│ │ │procent ├─────────────┼──────────┤
│ │ │de │≥ 200... < │6 │
│PD-08.2.2 │ │abatere >│250 g │ │
│Utilizează o │ │50% ├─────────────┼──────────┤
│cantitate de │ │ │≥ 150 ... < │7 │
│300 g/cap/zi │ │ │200 g │ │
│materiale │ │ ├─────────────┼──────────┤
│higroscopice │ │ │< 150 │8 │
│sub formă de ├────────────┴─────────┼─────────────┼──────────┤
│fibre │ │Registrul nu │ │
│vegetale │ │este │ │
│mărunţite sau│ │completat │ │
│tocate │ │corect pentru│ │
│(talaş, │ │un număr de │1 │
│rumeguş, paie│ │până la 10 │ │
│tocate) peste│ │zile │ │
│stratul │ │inclusiv, din│ │
│izolator, în │ │total an │ │
│cazul │ │agajament │ │
│utilizării │ ├─────────────┼──────────┤
│saltelelor; │ │Registrul nu │ │
│ │ │este │ │
│ │ │completat │ │
│ │ │corect pentru│ │
│ │ │un număr de │ │
│ │ │zile cuprins │2 │
│ │ │între 11 şi │ │
│ │ │30 zile │ │
│ │ │inclusiv, din│ │
│ │ │total an de │ │
│ │ │angajament │ │
│ │ ├─────────────┼──────────┤
│ │ │Registrul nu │ │
│ │ │este │ │
│ │ │completat │ │
│ │ │corect pentru│ │
│ │ │un număr de │ │
│ │ │zile cuprins │3 │
│ │ │între 31 şi │ │
│ │ │60 zile │ │
│ │ │inclusiv din │ │
│ │ │total an de │ │
│ │ │angajament │ │
│ │ ├─────────────┼──────────┤
│ │Completarea │Registrul nu │ │
│ │registrului de │este │ │
│ │evidenta (*) │completat │ │
│ │ │corect pentru│ │
│ │ │un număr de │ │
│ │ │zile cuprins │4 │
│ │ │între 61 şi │ │
│ │ │90 zile │ │
│ │ │inclusiv din │ │
│ │ │total an de │ │
│ │ │angajament │ │
│ │ ├─────────────┼──────────┤
│ │ │Registrul nu │ │
│ │ │este │ │
│ │ │completat │ │
│ │ │corect pentru│ │
│ │ │un număr de │ │
│ │ │zile cuprins │6 │
│ │ │între 91 şi │ │
│ │ │180 zile │ │
│ │ │inclusiv din │ │
│ │ │total an de │ │
│ │ │angajament │ │
│ │ ├─────────────┼──────────┤
│ │ │Registrul nu │ │
│ │ │este completa│ │
│ │ │corect pentru│ │
│ │ │un număr de │7 │
│ │ │peste 180 │ │
│ │ │zile, din │ │
│ │ │total an de │ │
│ │ │angajament │ │
│ │ ├─────────────┼──────────┤
│ │ │Nu poate face│ │
│ │ │dovada │ │
│ │ │existenţei │9 │
│ │ │regstrului │ │
│ │ │completat la │ │
│ │ │zi │ │
├─────────────┼──────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │Nr. de analize, │1 analiză sau│4 │
│ │echivalent număr de │2 analize │ │
│ │luni, în care valorile├─────────────┼──────────┤
│ │proteinei brute (10%- │3 analize sau│6 │
│ │20% PB), respectiv SU │4 analize │ │
│ │(40%-90 SU) nu sunt ├─────────────┼──────────┤
│ │respectate şi/sau │5 analize sau│7 │
│ │lipsa buletinului de │6 analize │ │
│ │analiză din care să ├─────────────┼──────────┤
│PD-08.3 │reiasă aceste valori │peste 6 │9 │
│«Asigurarea │ │analize │ │
│unor raţii ├──────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│furajere │ │1 analiză sau│3 │
│optimizate»*)│Numărul de analize în │2 analize │ │
│ │care nu se respectă ├─────────────┼──────────┤
│ │unul dintre parametrii│3 analize 4 │5 │
│ │(valoarea proteinei │analize │ │
│ │brute, respectiv ├─────────────┼──────────┤
│ │10%-20 sau valoarea │5 analize 6 │6 │
│ │substanţei uscate, │analize │ │
│ │respectiv 40%-90%) ├─────────────┼──────────┤
│ │ │peste 6 │8 │
│ │ │analize │ │
├─────────────┼──────────────────────┴─────────────┴──────────┤
│ │OBSERVAŢIE: │
│ │Prin necompletarea evidenţelor se va înţelege │
│ │fie că lipsesc toate înregistrările pentru │
│ │perioada respectivă, fie că în perioada │
│ │respectivă beneficiarul a completat doar o │
│ │parte din date. │
└─────────────┴───────────────────────────────────────────────┘


    Formula calcul procent abatere: = Efectiv afectat care nu respectă
    condiţiile superioare/(Efectiv realizat în anul de angajament -
    Efectiv afectat care nu respectă condiţiile superioare -
    Efectiv afectat care nu respectă condiţiile minime).
        Unde efectivul realizat = stoc+intrări-mortalităţi
        Dacă în cadrul eco-schemei pentru un tip de sprijin nu sunt îndeplinite mai multe condiţii specifice pentru exploataţia respectivă, beneficiarului i se aplică sancţiunea cu pragul cel mai mare.

    SECŢIUNEA 3

    C. Sancţiuni pentru nerespectarea condiţionalităţii şi condiţionalităţii sociale
     Fermierii care solicită plăţi pentru eco-schema în sectorul zootehnic - Măsură pentru bunăstarea tineretului bovin la îngrăşat, intervenţia PD-08 din PS 2023-2027 au obligaţia de a respecta pe suprafaţa întregii exploataţii şi pe parcursul întregului an calendaristic, normele privind condiţionalitatea aprobate prin Ordinul comun nr. 54/570/32/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
     În cazul în care se constată nerespectarea de către fermieri a normelor privind condiţionalitatea, se vor aplica sancţiuni administrative în conformitate cu Sistemul de sancţiuni administrative pentru condiţionalitate aprobat prin ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 393/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
     Fermierii care solicită plăţi pentru eco-schema în sectorul zootehnic - Măsură pentru bunăstarea tineretului bovin la îngrăşat, intervenţia PD-08 din PS 2023-2027, au obligaţia de a respecta normele privind condiţionalitatea socială stabilită în baza Regulamentului (UE) nr. 2115/2021.
     În cazul în care se constată de către organele competente (Inspecţia Muncii) nerespectarea de către beneficiari a normelor de condiţionalitate socială, APIA aplică sistemul de sancţiuni administrative aferente condiţionalităţii sociale, care se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, conform prevederilor art. 39 alin. (6^1) din Hotărârea Guvernului nr.1571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervenţiilor aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanţate din Fondul european de garantare agricolă şi de la bugetul de stat, cu modificările şi completările ulterioare.


                                         ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016