Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SISTEMUL din 24 mai 2023  de sancţiuni pentru Intervenţia DR-06- Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 SISTEMUL din 24 mai 2023 de sancţiuni pentru Intervenţia DR-06-"Bunăstarea animalelor"- pachetul b) păsări

EMITENT: Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 483 bis din 31 mai 2023
──────────
        Aprobat prin ORDINUL nr. 201 din 24 mai 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 483 din 31 mai 2023.
──────────
        Sistemul de sancţiuni, se aplică cererilor de plată depuse de beneficiarii intervenţiei DR - 06 "Bunăstarea animalelor"- pachetul b) - păsări din cadrul Planului Strategic PAC 2023-2027, denumit în continuare PS 2023-2027 şi se stabileşte ţinându-se cont de următoarele aspecte ale neconformităţilor constatate:
    - Neglijenţa - presupune aplicarea unei reduceri din suma totală calculată fără penalităţi, chiar dacă acestuia i-au fost stabilite/ nu i-au fost stabilite alte sancţiuni, în cazul în care nerespectarea s-a datorat acţiunii neintenţionate a beneficiarului;
    – Neconformitate înseamnă nerespectarea cerinţelor legale în materie de gestionare în temeiul legislaţiei Uniunii, menţionate la articolul 12 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2021/2115, sau a standardelor privind bunele condiţii agricole şi de mediu ale terenurilor, stabilite în conformitate cu articolul 13 din regulamentul respectiv, precum şi orice nerespectare a criteriilor de eligibilitate, a angajamentelor asumate sau al altor obligaţii legate de condiţiile de acordare a ajutorului ;
    – Repetarea" unei neconformităţi înseamnă nerespectarea aceleiaşi cerinţe sau a aceluiaşi standard, constatată de mai multe ori pe parcursul unei perioade de trei ani calendaristici consecutivi, cu condiţia ca beneficiarul să fi fost informat despre un caz precedent de neconformitate şi să fi avut posibilitatea, după caz, să ia măsurile necesare pentru a remedia situaţia anterioară de neconformitate;
    – Amploarea unei neconformităţi (extinderea) - este determinată examinând, în special, dacă neconformitatea are un impact de anvergură asupra operaţiunii în ansamblu;
    – Gravitatea unei neconformităţi - presupune cazul de nerespectare a cerinţei sau standardului care depinde în special de importanţa consecinţelor acestuia, având în vedere obiectivele urmărite prin angajamentele sau obligaţiile care nu au fost respectate;
    – Durata - presupune cazul de nerespectare a cerinţei sau a standardului care depinde în special de lungimea perioadei în care se manifestă efectele acestuia;
    – Intenţia (neconformitatea deliberată) - presupune prevederea de către beneficiar a rezultatului faptei sale în condiţiile în care, fie urmăreşte producerea lui prin intermediul faptei, fie, deşi nu îl urmăreşte, acceptă posibilitatea producerii acestui rezultat. Aceste cazuri se pot referi, dar nu sunt limitate, la: inducerea în eroare cu bună-ştiinţă a autorităţilor cu atribuţii în verificarea documentelor justificative, furnizarea de date sau documente false şi orice altă încercare de fraudă comisă în scopul obţinerii unor plăţi din fonduri europene nerambursabile. A doua repetare a unei neconformităţi similare (în condiţiile definiţiei de mai sus) este considerată intenţie (neconformitate deliberată). Prevederea se aplică doar la cerinţele specifice, nu şi la sancţiunile administrative în ceea ce priveşte animalele declarate şi numai în cazul în care procentul rezultat din raportul dintre efectivul afectat de neconformitatea care a generat a doua repetare şi efectivul declarat conform documentelor este mai mare de 10%. în cazul în care acest raport nu depăşeşte 10%, se tratează ca repetare.


    Definiţii:
        Efectiv estimat - reprezintă efectivul de animale estimat de beneficiar în cererea de plată anuală pentru fiecare exploataţie cu autorizaţie sanitară-veterinară, pe cele patru categorii, pe perioada unui an de angajament, respectiv efectivul necesar planificării alocărilor financiare anuale.
        Efectiv declarat (solicitat) - reprezintă efectivul conform documentelor înscris în deconturile trimestriale/decontul anual, efectiv livrat/ efectiv mediu realizat pentru fiecare exploataţie cu autorizaţie sanitară-veterinară, pe cele patru categorii, pe perioada unui an de angajament (EFS=EFSP1+EFSP2+EFSP3+EFSP4)
        Efectivul declarat (solicitat) nu poate depăşi capacitatea maximă a spaţiilor de creştere înmulţită cu nr. de serii declarate dintr-un an, conform tehnologiei de creştere a păsărilor. în cazul în care Efectivul declarat (solicitat) este mai mare decât capacitatea maximă a spaţiilor de cazare înmulţită cu numărul de serii declarate într-un an, se va lua în considerare la calculul sancţiunilor/plăţii valoarea minimă dintre cele două.
        Efectivul anual eligibil la plată reprezintă baza de calcul pentru stabilirea sumei de plată fără penalizări (valoare fără reduceri/sancţiuni) exprimată în euro/lei. Suma eligibilă la plata finală, exprimată în euro/lei, se stabileşte după aplicarea tuturor reducerilor şi sancţiunilor (dacă este cazul).
        Efectivul anual eligibil la plată (EEP) reprezintă pentru categoria pui carne/pui curcă suma efectivelor eligibile la plată determinate în fiecare decont trimestrial pentru fiecare exploataţie cu autorizaţie sanitară-veterinară pe perioada unui an de angajament (EEP1+ EEP2+ EEP3+ EEP4), iar pentru categoria găini ouătoare/ găini de reproducţie rase grele este efectivul eligibil la plată determinat din decontul anual pentru fiecare exploataţie cu autorizaţie sanitară-veterinară. În cazul în care efectivul eligibil la plată determinat din decontul trimestrial pentru categoria pui carne/pui curcă, respectiv decontul anual pentru categoria găini ouătoare/ găini de reproducţie rase grele este mai mare decât efectivul solicitat în decontul respectiv, se va lua în considerare valoarea minimă dintre cele două.
        Etapele calculului efectivelor anual eligibile la plată:
        Determinarea Efectivelor declarate conform documentelor (nr.capete):
        Efective declarate conform documentelor = Efective declarate conform documentelor din P1+ Efective declarate conform documentelor din P2+ Efective declarate conform documentelor din P3+ Efective declarate conform documentelor din P4/ efectiv mediu anual declarat
        Unde: P1, P2, P3, P4 = perioada 1, perioada 2, perioada 3, perioada 4 - perioade trimestriale aferente deconturilor justificative.

        Determinarea Efectivului eligibil (nr.capete):
        Efectivului eligibil reprezintă efectivul declarat conform documentelor, efectiv livrat şi/sau efectiv mediu din care s-au scăzut efectivele neeligibile dar înainte de scăderea efectivelor afectate de nerespectarea condiţiilor minime (efectivele pentru care în urma controalelor administrative sau pe teren s-au constatat neconformităţi privind respectarea condiţiilor minime - baseline -) pentru fiecare decont trimestrial/anual în parte.


        Efectiv eligibil = efectiv declarat conform documentelor - efectiv neeligibil în categoriile de păsări neeligibile se încadrează:
        ● păsările care nu au intrat în categorie (ex. pui zburaţi, tineret de înlocuire, cocoşi de reproducţie, etc.),
        ● păsările care nu au stat în exploataţie perioada minimă de eligibilitate a ciclului de producţie,
        ● păsările reformă, cele sacrificate de necesitate şi mortalităţile,
        ● numărul de păsări care depăşeşte capacitatea maximă anuală a exploataţiei, inclusiv răririle (necesare pentru asigurarea densităţii pe întreaga perioadă a ciclului de producţie).

        Notă*
        Având în vedere faptul că anumite categorii de păsări (păsările reformă, cele sacrificate din necesitate, mortalităţile) sunt încadrate conform fişei măsurii la efective neeligibile, dar sunt considerate şi ieşiri în fişa de urmărire a activităţii, fiind luate în calcul la determinarea efectivului mediu, se va urmări ca efectivul categoriilor respective să nu fie cuantificat de două ori în cadrul etapei de determinare a efectivului eligibil la plată. în asemenea cazuri efectivele respective vor fi eliminate o singură dată şi anume la determinarea efectivului mediu.

        Notă**
        Efectivele de pui livrate care depăşesc numărul maxim de cicluri eligibile pe an de angajament (6,5 cicluri/an pentru categoria pui carne şi 3,7 cicluri/an pentru categoria pui de curcă) şi sunt crescute în condiţii superioare de bunăstare, nu beneficiază de plată compensatorie şi nu generează sancţiuni.

        Determinarea efectivelor anual eligibile la plată (nr. capete) (calculate pe exploataţie, pe subpachet şi pe categorii):
        Efectiv anual eligibil la plată = Efectiv livrat eligibil - Efectivul afectat anual determinat de nerespectarea condiţiilor minime.

        Determinarea Efectivului afectat anual determinat de nerespectarea condiţiilor minime (nr. capete):
        Efectiv afectat anual determinat de nerespectarea condiţiilor minime = Efectiv livrat eligibil x A_condiţii minime(%)
        Unde:
        A_condiţii minime (%) - "procentul de abatere" privind nerespectarea condiţiilor minime de bunăstare:


        Determinarea procentului de abatere A_condiţii minime (%):
        A_condiţii minime(%):= efectiv afectat anual care nu respectă condiţiile minime /(efectiv realizat - efectiv afectat anual care nu respectă condiţiile minime) * 100 (în cazul în care rezultatul este mai mare de 100% se va calcula cu 100%)
        Efectiv realizat = Stoc iniţial la început an + intrări total an - mortalităţi total an

        Efectiv afectat anual care nu respectă condiţiile minime (număr capete) = efectiv afectat care nu respectă condiţiile minime în P1 + efectiv afectat care nu respectă condiţiile minime în P2+ efectiv afectat care nu respectă condiţiile minime în P3 + efectiv afectat care nu respectă condiţiile minime în P4 + efectivul afectat care nu respectă condiţiile minime rezultat în urma vizitei la faţa locului (dacă este cazul) + efectivul afectat care nu respectă condiţiile minime rezultat în urma verificărilor efectuate pentru beneficiarii incluşi în eşantionul de supraveghere a funcţiei delegate (dacă este cazul).
        Observaţie: eliminarea efectivelor care nu respectă condiţiile minime de bunăstare (conform formulei de mai sus) se va face înainte de aplicarea sancţiunilor administrative în ceea ce priveşte animalele declarate.
        Determinarea procentului de abatere privind nerespectarea condiţiilor superioare de bunăstare A_condiţii superioare(%):
        A_condiţii superioare(%) = efectiv afectat care nu respectă condiţiile superioare/(efectiv realizat - efectiv afectat care nu respectă condiţiile superioare - efectiv afectat care nu respectă condiţiile minime) * 100 (în cazul în care rezultatul este mai mare de 100% se va calcula cu 100%)

        Efectiv afectat anual care nu respectă condiţiile superioare = efectiv afectat care nu respectă condiţiile superioare în P1 + efectiv afectat care nu respectă condiţiile superioare în P2+ efectiv afectat condiţiile superioare în P3 + efectiv afectat care nu respectă condiţiile superioare în P4+ efectiv afectat care nu respectă condiţiile superioare rezultat în urma vizitei la faţa locului (dacă este cazul) + efectiv afectat care nu respectă condiţiile superioare rezultat în urma verificărilor efectuate pentru beneficiarii incluşi în eşantionul de supraveghere a funcţiei delegate (dacă este cazul).
        Atenţie! Se va urmări să nu se dubleze numărul de capete afectate. Astfel, dacă într-una din etapele de verificare - controlul administrativ, controlul ANSVSA sau controlul AFIR pentru supravegherea funcţiei delegate - se constată că un efectiv nu respectă cerinţele de bunăstare (minime sau superioare), nu va fi cuantificat de două ori dacă pentru acelaşi efectiv se constată nerespectarea cerinţelor şi în cadrul altei etape pe verificare.

    Ordinea aplicării sancţiunilor; Calculul sancţiunilor.
        Calcularea sancţiunilor se realizează pe fiecare exploataţie, în cadrul exploataţiei pe fiecare subpachet şi în cadrul subpachetului pe fiecare categorie de păsări.
        Există 5 categorii de sancţiuni, care se aplică în următoarea ordine, prin calcularea din suma rămasă, după etapa anterioară de calculare:

┌──────────────────────────────────────┐
│A. Sancţiuni administrative în ceea ce│
│priveşte animalele declarate; │
├──────────────────────────────────────┤
│B. Sancţiuni pentru nerespectarea │
│condiţiilor de eligibilitate, │
│standardelor de bază şi superioare; │
├──────────────────────────────────────┤
│C. Sancţiuni pentru nedepunerea │
│decontului justificativ; │
├──────────────────────────────────────┤
│D. Sancţiuni pentru nerespectarea │
│condiţionalităţii; │
├──────────────────────────────────────┤
│E. Sancţiuni suplimentare. │
└──────────────────────────────────────┘


        Beneficiarul nu va fi sancţionat în cazurile de forţă majoră şi circumstanţe excepţionale dacă a prezentat documente justificative în acest sens, conform legislaţiei în vigoare şi reglementărilor procedurale specifice de implementare a PS 2023-2027*1.
        *1 Exemplificativ şi fără a se opri la acestea, următoarele documente se consideră documente justificative în cazul apariţiei forţei majore/circumstanţei excepţionale datorate gripei aviare sau unei pandemii:
    - Actul sanitar veterinar de declarare a focarului de boală
    – Raport de notificare internă a bolii - suspiciune/confirmare, emisă de ANSVSA
    – Buletin de analiză
    – Notificarea de suspiciune a beneficiarului către ANSVSA
    – Decizie de confirmare a focarului de gripă aviară emisă de ANSVSA
    – Decizie de ucidere în caz de suspiciune/confirmare de gripă aviară
    – Fişa de intervenţie incinerare
    – Alte documente din care să reiasă cazul de forţă majoră/circumstantă excepţională-gripa aviară sau pandemie reglementate prin procedurile de implementare specifice.


        Dacă un beneficiar nu şi-a putut îndeplini angajamentul din cauza unui caz de forţă majoră sau a unor circumstanţe excepţionale, plata respectivă trebuie să fie retrasă proporţional pentru anii în care s-au manifestat cazul de forţă majoră sau circumstanţele excepţionale. Retragerea vizează doar părţile din angajament pentru care nu au fost suportate costuri suplimentare sau nu s-au înregistrat pierderi de venit înaintea manifestării cazului de forţă majoră sau a circumstanţelor excepţionale. Nu se aplică nicio retragere în legătură cu criteriile de eligibilitate şi cu alte obligaţii şi nu se aplică nicio sancţiune administrativă.
        Prin forţă majoră se înţelege acel eveniment imprevizibil şi imposibil de înlăturat, independent de voinţa omului, intervenit pe durata angajamentului, care împiedică executarea lui şi care exonerează de răspundere partea care o invocă.
        Sunt recunoscute, în mod special, următoarele cazuri de forţă majoră sau circumstanţe excepţionale:
    a) decesul beneficiarului;
    b) incapacitatea profesională de lungă durată a solicitantului;
    c) o catastrofă naturală gravă care afectează foarte mult suprafeţele agricole ale exploataţiei;
    d) distrugerea accidentală a clădirilor destinate creşterii păsărilor, aflate în exploataţie;
    e) o epizootie care afectează parţial sau integral şeptelul, efectivul de păsări sau familii de albine ale solicitantului.
    f) exproprierea unei părţi importante a exploataţiei, în cazul în care această expropiere nu era previzibilă la data subscrierii la respectivul angajament;
    g) o situaţie epidemiologică internaţională, declarată pandemie de către Organizaţia Mondială a Sănătăţii incidentă şi pe teritoriul României reglementată în condiţiile stabilite prin legislaţia naţională şi reglementările procedurale specifice de implementare a PS 2023-2027;

        Fără a aduce atingere circumstanţelor concrete, care trebuie examinate în fiecare caz în parte, se pot recunoaşte, în special, următoarele circumstanţe naturale:
    a) moartea unui animal ca urmare a unei boli;
    b) moartea unui animal ca urmare a unui accident pentru care beneficiarul nu poate fi considerat responsabil.

        Diminuarea efectivului anual eligibil la plată ca efect al forţei majore sau circumstanţelor excepţionale/naturale nu va fi luată în considerare la calculul sancţiunilor administrative în ceea ce priveşte animalele declarate.
        Nu se aplică sancţiuni administrative în ceea ce priveşte partea cererii de plată în legătură cu care beneficiarul informează în scris autoritatea competentă că cererea de plată este incorectă sau a devenit incorectă după depunere, cu condiţia ca beneficiarul să nu fi fost informat cu privire la intenţia autorităţii competente de a efectua un control la faţa locului şi ca autoritatea să nu fi informat deja beneficiarul în legatură cu eventualele neconformităţi din cererea de plată. Pe baza informaţiilor furnizate de beneficiar, cererea de plată este modificată astfel încât să reflecte situaţia reală.
        În cazul în care beneficiarul care a depus cererea de plată şi a fost selectat pentru controlul pe teren nu permite inspectarea fermei de către reprezentanţii organismelor abilitate, se consideră că acesta nu a respectat angajamentul. În acest caz beneficiarului nu i se va acorda nicio plată pentru intervenţia respectivă pentru anul în curs.
    A) Sancţiuni administrative în ceea ce priveşte animalele declarate
        În cazul speciei păsări pragul echivalent cu numărul de trei animale de la care se aplică sancţiuni administrative, s-a stabilit în funcţie de unităţile de vită mare, adaptat speciilor cu ciclu scurt de producţie, precum şi în funcţie de dimensiunea fermelor din România. Astfel:

┌───────────┬───────────┬─────────────┬─────────────────────┐
│ │ │ │Propunerea în funcţie│
│ │coeficienţi│3UVM │de dimensiunea │
│categorie │ │ │fermelor │
│ ├─────┬─────┼─────┬───────┼──────┬────────┬─────┤
│ │UVM/ │serii│cap/ │cap/an │raport│PRAG │PRAG │
│ │cap │/an │serie│ │RO:UE │(cap.) │(UVM)│
├───────────┼─────┼─────┼─────┼───────┼──────┼────────┼─────┤
│ │ │ │(4)= │(5)= │ │(7)=(5)*│(8)= │
│(1) │(2) │(3) │3 UVM│(3)*(4)│(6) │(6) │(7) │
│ │ │ │/(2) │ │ │ │*(2) │
├───────────┼─────┼─────┼─────┼───────┼──────┼────────┼─────┤
│pui carne │0,007│6,5 │428,4│2.784,6│ │61.261,2│429 │
├───────────┼─────┼─────┼─────┼───────┤ ├────────┼─────┤
│pui curcă │0,03 │3,7 │100 │370,00 │ │8.140 │244 │
├───────────┼─────┼─────┼─────┼───────┤ ├────────┼─────┤
│găini │0,014│1 │214 │214,29 │22 │4.714 │66 │
│ouătoare │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼─────┼─────┼─────┼───────┤ ├────────┼─────┤
│găini │0,014│1 │214 │214,29 │ │4.714 │66 │
│reproducţie│ │ │ │ │ │ │ │
└───────────┴─────┴─────┴─────┴───────┴──────┴────────┴─────┘


        Sancţiunile administrative în ceea ce priveşte animalele declarate se calculează pe baza Efectivului declarat (solicitat) anual din decontul/deconturile justificative (echivalent UVM) şi a efectivului anual eligibil la plată (echivalent UVM) pentru fiecare exploataţie, în cadrul exploataţiei pentru fiecare subpachet şi în cadrul subpachetului pentru fiecare categorie de păsări şi este egal cu suma efectivelor eligibile la plată din fiecare decont după formula:
        procent rezultat = (efectivul declarat (solicitat) - efectivul anual eligibil la plată)/efectivul anual eligibil la plată x 100

        Dacă efectivul declarat (solicitat) în deconturile justificative/decontul anual (echivalent UVM) este mai mic sau egal cu efectivul anual eligibil la plată (echivalent UVM) nu se aplică nici o sancţiune, iar valoarea sprijinului este calculată la efectivul declarat anual (solicitat) în deconturile justificative, dar nu mai mult de capacitatea fermei * nr. de serii din anul de angajament (echivalent UVM).
        În cazul în care neconformităţile vizează un număr de animale mai mic sau egal cu pragul stabilit (echivalent UVM), iar efectivul de animale declarat (solicitat) (echivalent UVM) în decontul/deconturile anuale depăşeşte efectivul de animale anual eligibil la plată (echivalent UVM), valoarea sprijinului se calculează pe baza efectivului de animale anual eligibil la plată (echivalent UVM).
        Dacă efectivul declarat (solicitat) anual în deconturile justificative (echivalent UVM) este mai mare decât efectivul anual eligibil la plată (echivalent UVM) stabilit în urma controalelor administrative şi/sau a controalelor la faţa locului, sprijinul se calculează pe baza efectivului anual de animale eligibil la plată şi se aplică sancţiuni administrative în funcţie de procentul rezultat din raportul dintre numărul de animale cu neconformităţi (efectivul declarat (solicitat) - efectivul anual eligibil la plată)/ şi efectivul anual eligibil la plată x 100), astfel:
    a) În cazul în care neconformităţile se referă la un număr de animale ce depăşeşte pragul stabilit (echivalent UVM), valoarea totală a sprijinului la care are dreptul beneficiarul în cadrul subpachetului pentru anul de cerere în cauză se va reduce cu procentul rezultat din raportul menţionat, dacă acest procent nu depăşeşte 20% (inclusiv).
    b) În cazul în care neconformităţile se referă la un număr de animale ce depăşeşte pragul stabilit (echivalent UVM), valoarea totală a sprijinului la care are dreptul beneficiarul în cadrul subpachetului pentru anul de cerere în cauză se va reduce cu dublul procentului rezultat din raportul menţionat dacă acest procent este mai mare de 20%, dar nu mai mare de 30% (inclusiv).
    c) În cazul în care neconformităţile se referă la un număr de animale ce depăşeşte pragul stabilit (echivalent UVM) şi dacă procentul rezultat din raportul menţionat depăşeşte 30%, nu se acordă beneficiarului sprijinul pentru subpachetul solicitat pentru anul în cauză.
    d) În cazul în care neconformităţile se referă la un număr de animale ce depăşeşte pragul stabilit (echivalent UVM) şi dacă procentul rezultat din raportul menţionat depăşeşte 50%, nu se acordă beneficiarului sprijin pentru subpachet pentru anul în cauză. Mai mult, beneficiarul este supus unei sancţiuni suplimentare în valoare egală cu cea care corespunde diferenţei dintre efectivul declarat (solicitat) (echivalent UVM) şi efectivul de animale anual eligibil la plată (echivalent UVM

        La calculul sancţiunilor administrative în ceea ce priveşte numărul animalelor declarate se va lua în considerare întregul efectiv anual eligibil la plată (UVM), pentru categoriile eligibile şi subpachetele pentru care s-au solicitat plăţi, fără a se lua în considerare neregulile privind respectarea condiţiilor superioare de bunăstare. Pentru acestea se vor aplica sancţiunile prevăzute la punctul B.

    B) Sancţiuni pentru nerespectarea condiţiilor de eligibilitate, standardelor de bază şi superioare

┌──────────┬───────────────────────────┐
│Codul │Tipul sancţiunii │
│sancţiunii│ │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Se aplică o sancţiune de 2%│
│1a │din valoarea sprijinului pe│
│ │subpachet pe anul respectiv│
│ │de angajament. │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Se aplică o sancţiune de 5%│
│1b │din valoarea sprijinului pe│
│ │subpachet pe anul respectiv│
│ │de angajament. │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Se aplică o sancţiune de │
│ │10% din valoarea │
│1c │sprijinului pe subpachet pe│
│ │anul respectiv de │
│ │angajament. │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Se aplică o sancţiune de │
│ │20% din valoarea │
│2a │sprijinului pe subpachet pe│
│ │anul respectiv de │
│ │angajament. │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Se aplică o sancţiune de │
│ │30% din valoarea │
│2b │sprijinului pe subpachet pe│
│ │anul respectiv de │
│ │angajament. │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Se aplică o sancţiune de │
│ │50% din valoarea │
│3 │sprijinului pe subpachet pe│
│ │anul respectiv de │
│ │angajament. │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Se aplică o sancţiune de │
│ │75% din valoarea │
│4 │sprijinului pe subpachet pe│
│ │anul respectiv de │
│ │angajament. │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Se aplică o sancţiune de │
│ │100% din valoarea │
│ │sprijinului pe subpachet, │
│5 │exploataţia fiind exclusă │
│ │de la plata sprijinului pe │
│ │subpachet în anul respectiv│
│ │de angajament. │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Se aplică o sancţiune de │
│ │100% din valoarea │
│ │sprijinului pe anul │
│6 │respectiv pe măsură, │
│ │exploataţia fiind exclusă │
│ │de la plată în anul │
│ │respectiv. │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Se aplică o sancţiune de │
│ │100% din valoarea │
│ │sprijinului pe anul │
│ │respectiv pe măsură, │
│7 │exploataţia fiind exclusă │
│ │de la toată măsura pe anul │
│ │respectiv şi, în plus, │
│ │exploataţia va fi exclusă │
│ │de la plată pentru anul │
│ │calendaristic următor. │
└──────────┴───────────────────────────┘

        La calculele efectuate se va ţine cont de toleranţa specifică fiecărui aparat de măsurat, conform datelor din cartea tehnică.
        Sistemul de sancţiuni este unul progresiv: în cazul în care într-un an pentru care beneficiarul a depus cerere de plată anuală a fost aplicată o sancţiune (de exemplu: 1a) pentru o anumită neconformitate, iar într-un an ulterior pentru care beneficiarul a depus o altă cerere de plată anuală se constată reapariţia aceleiaşi neconformităţi, atunci pentru acel an se va aplica sancţiunea următoare (de exemplu: 1b).
        La stabilirea nivelului sancţiunilor s-a ţinut seama de gravitatea, amploarea, durata (persistenţa) şi repetarea neconformităţilor.
        Sancţiunea se aplică pentru fiecare condiţie nerespectată în parte. Dacă în cadrul unui subpachet nu sunt îndeplinite mai multe condiţii pentru exploataţia respectivă, beneficiarului i se aplică pe subpachetul respectiv cea mai mare sancţiune dintre sancţiunile aplicate pentru fiecare condiţie nerespectată în parte.

┌────────┬──────────────┬─────────────┬──────────┬──────────────┐
│ │Condiţii de │ │ │ │
│ │eligibilitate │ │ │ │
│ │generale, │Indicator │Condiţia │ │
│ │definite │(modalitatea │de │Sancţiune │
│ │conform fişei │de control*) │aplicare a│ │
│ │intervenţiei │ │sancţiunii│ │
│ │în PS │ │ │ │
│ │2023-2027 │ │ │ │
├────────┼──────────────┼─────────────┼──────────┼──────────────┤
│ │ │ │ │Efectivele de │
│ │ │ │ │animale │
│ │ │ │ │crescute de │
│ │Beneficiarul │ │ │beneficiar │
│ │deţine │ │ │într-o │
│ │autorizaţie │Control │ │exploataţie în│
│ │sanitară │administrativ│- │perioade │
│ │veterinară │al cererii de│ │neacoperite de│
│ │pentru │plată │ │autorizaţie │
│ │întreaga │ │ │sanitar │
│ │exploataţie │ │ │veterinară │
│ │ │ │ │valabilă nu │
│ │ │ │ │sunt eligibile│
│ │ │ │ │pentru plată. │
│ ├──────────────┼─────────────┼──────────┼──────────────┤
│Generale│ │ │ │Nu se permite │
│ │Beneficiarul │ │ │deschiderea │
│ │se angajează │ │ │angajamentului│
│ │să respecte │ │ │dacă nu au │
│ │cerinţele de │ │ │fost semnate │
│ │bază relevante│ │ │angajamentele │
│ │şi cerinţele │Control │ │de respectare │
│ │specifice │administrativ│- │a condiţiilor │
│ │subpachetelor │al cererii de│ │de bază │
│ │pentru care │plată │ │relevante şi a│
│ │aplică pe │ │ │cerinţelor │
│ │întreaga │ │ │specifice │
│ │perioadă a │ │ │subpachetelor │
│ │angajamentului│ │ │pentru care │
│ │ │ │ │beneficiarul │
│ │ │ │ │aplică.. │
└────────┴──────────────┴─────────────┴──────────┴──────────────┘


┌────────────┬────────────┬────────────┬───────────┬────────────────┐
│ │Cerinţe │ │ │ │
│ │obligatorii │ │ │ │
│ │relevante │Indicator │ │ │
│ │conform │(modalitatea│Condiţia de│ │
│ │prevederilor│de │aplicare a │Sancţiune │
│ │intervenţiei│control*) │sancţiunii │ │
│ │DR 06 din PS│ │ │ │
│ │2023- │ │ │ │
│ │2027 │ │ │ │
├────────────┴────────────┴────────────┴───────────┼────────────────┤
│Subpachetul 1b) │ │
├────────────┬────────────┬────────────┬───────────┼────────────────┤
│ │SMR11: │ │ │ │
│ │Libertatea │ │ │ │
│ │de mişcare │ │ │ │
│ │- Libertatea│ │ │ │
│ │de mişcare a│ │ │ │
│Reducerea │unui animal,│ │ │ │
│densităţii │având în │ │ │ │
│păsărilor cu│vedere │ │ │ │
│15% faţă de │specia │ │ │ │
│densitatea │acestuia şi │ │ │ │
│rezultată │în │ │ │ │
│din │conformitate│ │ │ │
│aplicarea │cu │Vizită pe │Încălcarea │Se aplica │
│cerinţelor │experienţa │teren (în │cerinţelor │prevederile │
│minime │acumulată şi│cazul │obligatorii│ordinului de │
│obligatorii │cu │includerii │relevante │sancţiuni pentru│
│privind │cunoştinţele│în eşantion)│ │condiţionalitate│
│suprafaţa │ştiinţifice,│ │ │ │
│minimă │nu trebuie │ │ │ │
│alocată │să fie │ │ │ │
│pentru │îngrădită de│ │ │ │
│fiecare │o asemenea │ │ │ │
│categorie de│manieră │ │ │ │
│păsări │încât să i │ │ │ │
│ │se cauzeze │ │ │ │
│ │acestuia │ │ │ │
│ │suferinţe │ │ │ │
│ │sau vătămări│ │ │ │
│ │inutile. │ │ │ │
├────────────┴────────────┴────────────┴───────────┼────────────────┤
│Subpachetul 2b) │ │
├────────────┬────────────┬────────────┬───────────┼────────────────┤
│ │SMR11: │ │ │ │
│ │Adăposturi │ │ │ │
│Reducerea │şi cazare │ │ │ │
│noxelor cu │- Circulaţia│ │ │ │
│30% faţă de │aerului, │ │ │ │
│nivelul │nivelul de │ │ │ │
│minim │pulberi, │Vizită pe │ │ │
│obligatoriu │temperatura,│teren (în │Încălcarea │Se aplica │
│prin │umiditatea │cazul │cerinţelor │prevederile │
│menţinerea │relativă a │includerii │obligatorii│ordinului de │
│în │aerului şi │în │relevante │sancţiuni pentru│
│limite │concentraţia│eşantion) │ │condiţionalitate│
│optime a │gazelor │ │ │ │
│parametrilor│trebuie │ │ │ │
│de │menţinute în│ │ │ │
│microclimat │limite care │ │ │ │
│ │să nu fie │ │ │ │
│ │dăunătoare │ │ │ │
│ │animalelor │ │ │ │
└────────────┴────────────┴────────────┴───────────┴────────────────┘


┌────────────┬────────────┬──────────────┬──────────┬──────────────┐
│ │Cerinţe de │ │ │ │
│ │bază │ │ │ │
│ │(baseline) │Indicator │Condiţia │ │
│ │definite │(modalitatea │de │Sancţiune │
│ │conform │de control*) │aplicare a│ │
│ │intervenţiei│ │sancţiunii│ │
│ │din PS │ │ │ │
│ │2023-2027 │ │ │ │
├────────────┴────────────┴──────────────┴──────────┼──────────────┤
│Subpachetul 1b) │ │
├────────────┬────────────┬──────────────┬──────────┼──────────────┤
│ │ │ │ │În cazul în │
│ │ │ │ │care se │
│ │Suprafaţă │ │ │constată o │
│ │disponibilă │ │ │încălcare a │
│ │minimă │ │ │cerinţelor │
│ │obligatorie:│ │ │minime se │
│ │Pui de carne│ │ │calculează │
│ │baseline: │ │ │„procentul de │
│ │• situaţia │ │ │abatere” │
│ │I: 33 kg/mp │ │ │privind │
│Reducerea │• situaţia │ │ │nerespectarea │
│densităţii │II: 39 kg/mp│ │ │condiţiilor │
│păsărilor cu│• situaţia │ │ │minime de │
│15% faţă de │III: 42 kg/ │ │ │bunăstare, şi │
│densitatea │mp │Vizită pe │ │se diminuează │
│rezultată │Găini │teren (în │ │efectivul │
│din │ouătoare │cazul │ │eligibil cu │
│aplicarea │baseline: │includerii în │ │efectivul │
│cerinţelor │• 9 găini │eşantion)/ │Încălcarea│afectat anual │
│minime │ouătoare/mp │Control │cerinţelor│determinat de │
│obligatorii │în sistem │administrative│minime │nerespectarea │
│privind │alternativ │verificare │ │condiţiilor │
│suprafaţa │• 750 cmp/ │documente din │ │minime (pe │
│minimă │cap - sistem│deconturile │ │categorii). │
│alocată │cuşti │trime striale/│ │Calculul │
│pentru │îmbunătăţite│anuale │ │sancţiunilor │
│fiecare │Găini │ │ │administrative│
│categorie de│reproducţie │ │ │privind │
│păsări │rase grele │ │ │animalele │
│ │baseline: │ │ │declarate, al │
│ │• 25 kg/mp │ │ │sancţiunilor │
│ │Pui de curcă│ │ │pentru │
│ │baseline: │ │ │nerespectarea │
│ │• masculi - │ │ │condiţiilor │
│ │55 kg/mp │ │ │superioare, │
│ │• femele - │ │ │etc. va avea │
│ │50 kg/mp │ │ │în vedere │
│ │ │ │ │acest efectiv │
│ │ │ │ │eligibil │
│ │ │ │ │diminuat. │
├────────────┴────────────┴──────────────┴──────────┼──────────────┤
│Subpachetul 2b) │ │
├────────────┬────────────┬──────────────┬──────────┼──────────────┤
│ │ │ │ │În cazul în │
│ │ │ │ │care se │
│ │ │ │ │constată 0 │
│ │ │ │ │încălcare a │
│ │ │ │ │cerinţelor │
│ │ │ │ │minime se │
│ │ │ │ │calculează │
│ │ │ │ │„procentul de │
│ │ │ │ │abatere” │
│ │ │ │ │privind │
│ │ │ │ │nerespectarea │
│ │ │ │ │condiţiilor │
│ │ │ │ │minime de │
│Reducerea │ │ │ │bunăstare, şi │
│noxelor cu │ │Vizită pe │ │se diminuează │
│30% faţă de │Nivelul │teren (în │ │efectivul │
│nivelul │noxelor din │cazul │ │eligibil cu │
│minim │adăpost │includerii în │ │efectivul │
│obligatoriu │baseline: │eşantion)/ │Încălcarea│afectat anual │
│prin │- 20 ppm │Control │cerinţelor│determinat de │
│menţinerea │amoniac │administrativ │minime │nerespectarea │
│în limite │(NH3) │verificare │ │condiţiilor │
│optime a │- 3000 ppm │documente din │ │minime (pe │
│parametrilor│dioxid de │deconturile │ │categorii). │
│de │carbon (CO2)│trime striale/│ │Calculul │
│microclimat │ │anuale │ │sancţiunilor │
│ │ │ │ │administrative│
│ │ │ │ │privind │
│ │ │ │ │animalele │
│ │ │ │ │declarate, al │
│ │ │ │ │sancţiunilor │
│ │ │ │ │pentru │
│ │ │ │ │nerespectarea │
│ │ │ │ │condiţiilor │
│ │ │ │ │superioare, │
│ │ │ │ │etc. va avea │
│ │ │ │ │în vedere │
│ │ │ │ │acest efectiv │
│ │ │ │ │eligibil │
│ │ │ │ │diminuat. │
└────────────┴────────────┴──────────────┴──────────┴──────────────┘

        Pentru determinarea codului sancţiunii pentru nerespectarea condiţiilor superioare se va folosi A Cond.sup.(%) - "Procentul de abatere" privind nerespectarea condiţiilor superioare de bunăstare, ţinând cont de gravitatea şi amploarea neconformităţii, conform tabelelor de mai jos:

┌───────────┬─────────┬────────────────┐
│ │ │Amploare = │
│ │ │efectul │
│ │ │neconformităţii │
│ │ │asupra │
│ │ │operaţiunii │
│Subpachetul│Categoria│(efectivul │
│ │ │afectat anual │
│ │ │determinat de │
│ │ │nerespectarea │
│ │ │condiţiilor │
│ │ │superioare) │
├───────────┼─────────┼────────────────┤
│ │ │procent de │
│ │ │abatere < 15 %. │
│ │ ├────────────────┤
│ │ │procent de │
│ │ │abatere între │
│ │ │15% si 30% │
│toate │toate ├────────────────┤
│ │ │procent de │
│ │ │abatere între │
│ │ │30% si 50%) │
│ │ ├────────────────┤
│ │ │Procent de │
│ │ │abatatere ≥50% │
└───────────┴─────────┴────────────────┘


        Intervale de gravitate pe subpachete şi categorii de păsări:

┌────────────┬────────────┬───────────┬───────────┬───────────┐
│ │Categoria/ │ │ │ │
│ │densitatea │Gravitate │Gravitate │Gravitate │
│Subpachetul │practicată/ │mare │medie │mică │
│ │suprafaţa │ │ │ │
│ │disponibilă │ │ │ │
├────────────┼────────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│ │Pui carne - │ │ │ │
│ │densitatea │31,56 kg/mp│30,12 kg/mp│28,69 kg/mp│
│ │practicată │< densitate│< densitate│< densitate│
│ │în condiţii │< 33kg/mp │≤ 31,56 kg/│≤ 30,12 kg/│
│ │minime: 33kg│ │mp │mp │
│ │/mp │ │ │ │
│ ├────────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│ │Pui carne - │ │ │ │
│ │densitatea │37,3 kg/mp │35,60 kg/mp│33,91 kg/mp│
│ │practicată │< densitate│< densitate│< densitate│
│ │în condiţii │< 39 kg/mp │≤ 37,30 kg/│≤ 35,60 kg/│
│ │minime: 39 │ │mp │mp │
│ │kg/mp │ │ │ │
│ ├────────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│1b) │Pui carne - │ │ │ │
│-Reducerea │densitatea │40,17 kg/mp│38,34 kg/mp│36,52 kg/mp│
│densităţii │practicată │< densitate│< densitate│< densitate│
│păsărilor cu│în condiţii │< 42 kg/mp │≤ 40,17 kg/│≤ 38,34 kg/│
│15% faţă de │minime: 42 │ │mp │mp │
│densitatea │kg/mp │ │ │ │
│rezultată ├────────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│din │ │1111 cmp/ │1167 cmp/ │1222,33 cmp│
│aplicarea │Găini │cap < │cap ≤ │/cap ≤ │
│cerinţelor │ouătoare în │suprafaţa │suprafata │suprafata │
│minime │sistem │disponibilă│disponibila│disponibila│
│obligatorii │alternativ │<1167 │< 1222,33 │< 1278cmp/ │
│privind │ │cmp/cap │cmp/cap │cap │
│suprafaţa ├────────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│minimă │Găini │750 cmp/cap│787 cmp/cap│825 cmp/cap│
│alocată │ouătoare în │< suprafaţa│≤ suprafaţa│≤ suprafaţa│
│pentru │sistem cuşti│disponibilă│disponibilă│disponibilă│
│fiecare │îmbunătăţite│< 787 │< 825cmp/ │< 862cmp/ │
│categorie de│ │cmp/cap │cap │cap │
│păsări ├────────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│ │Găini de │23,91 kg/mp│22,83 kg/mp│21,74 kg/mp│
│ │reproducţie │< densitate│< densitate│< densitate│
│ │rase grele │< 25 kg/mp │≤ 23,91 kg/│≤ 22,83 kg/│
│ │ │ │mp │mp │
│ ├────────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│ │ │52,61 kg/mp│50,22 kg/mp│47,83 kg/mp│
│ │Pui curcă │< densitate│< densitate│< densitate│
│ │masculi │≤ 55 kg/mp │≤ 52,61 kg/│≤ 50,22 kg/│
│ │ │ │mp │mp │
│ ├────────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│ │ │47,83 kg/mp│45,65kg/mp │43,48kg/mp │
│ │Pui curcă │< densitate│<densitate │< densitate│
│ │femele │< 50 kg/mp │≤ 47,83 kg/│≤ 45,65kg/ │
│ │ │ │mp │mp │
├────────────┼────────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│2b)- │ │ │ │ │
│Reducerea │ │18 ppm │16 ppm │14 ppm │
│noxelor cu │ │amoniac şi │amoniac şi │amoniac şi │
│30% faţă de │ │2700 ppm │2400 ppm │2100 ppm │
│nivelul │ │dioxid de │dioxid de │dioxid de │
│minim │ │carbon < │carbon < │carbon │
│obligatoriu │Toate │nivel noxe │nivel noxe≤│<nivel │
│prin │categoriile │< 20 ppm │18 ppm │noxe≤ 16 │
│menţinerea │ │amoniac şi │amoniac şi │ppm amoniac│
│în limite │ │3000 ppm │2700 ppm │şi 2400 ppm│
│optime a │ │dioxid de │dioxid de │dioxid de │
│parametrilor│ │carbon │carbon │carbon │
│de │ │ │ │ │
│microclimat │ │ │ │ │
└────────────┴────────────┴───────────┴───────────┴───────────┘


        În cazul în care există efective afectate care se încadrează în tipuri de gravitate diferite (mică, medie, mare) în halele exploataţiei şi/ sau în perioade diferite se va proceda astfel:
    - se adună efectivele afectate din fiecare hală care se încadrează în acelaşi tip de gravitate (x capete afectate cu gravitate mică, y capete afectate cu gravitate medie, z capete afectate cu gravitate mare) şi se obţine total efectiv afectat la nivel de exploataţie;
    – fiecărui efectiv afectat calculat la nivel de exploataţie care se încadrează în acelaşi tip de gravitate i se atribuie o valoare(gravitate mică = 1, gravitate medie = 2, gravitate mare = 3);
    – se ponderează efectivul afectat total care se încadrează în acelaşi tip de gravitate cu valoarea atribuită în funcţie de tipul de gravitate şi se obţin capetele ponderate pe acelaşi tip de gravitate care se însumează pe total exploataţie;
    – se calculează un coeficient ca raport între total capete ponderate şi total capete afectate pe total exploataţie; coeficientul obţinut se încadrează într-unul din intervalele prestabilite de mai jos:

┌──────────────────────────────────────┐
│Intervale de gravitate │
├──────────────────────────────────────┤
│1,00-1,99 (mică) │
├──────────────────────────────────────┤
│2,00-2,99 (medie) │
├──────────────────────────────────────┤
│= 3,00 (mare) │
└──────────────────────────────────────┘


    – după încadrarea în interval se stabileşte gravitatea neconformităţii (mică, medie şi mare) şi procentul de sancţiune care se aplică.

        În cazul în care există nerespectări ale cerinţelor superioare în mai multe zile dintr-o serie se vor lua în calcul efectivele afectate din ziua în care depăşirea cerinţei este cea mai mare.
        În cazul în care nivelul amoniacului rezultat din măsurători sau alte verificări se încadrează într-un tip de gravitate, iar nivelul dioxidului de carbon rezultat din măsurători sau alte verificări se încadrează într-un alt tip de gravitate, ambii parametri se vor încadra la gravitatea cea mai mare dintre cele două.
    În cazul subpachetului 1b, se va lua în calcul gravitatea cea mai mare din ziua în care nu a fost respectată cerinţa superioară de bunăstare privind densitatea conform fişelor de lot.

┌───────────┬─────────────┬──────────────┬─────────────┬─────────────┬───────────────┬──────────┐
│ │ │Cerinţe │ │Condiţia de │ │ │
│ │ │specifice │ │aplicare a │Condiţia de │ │
│ │ │(standarde │ │sancţiunii – │aplicare a │ │
│ │Valoarea │superioare de │ │amploare – │sancţiunii – │ │
│Subpachetul│plăţii │bunăstare) │Indicator │nerespectarea│gravitate – în │Codul │
│1b) │compensatorii│definite │(modalitatea │cerinţei │funcţie de │sancţiunii│
│ │pe categorii │conform │de control*) │superioare │importanţa │ │
│ │de păsări │intervenţiei │ │pentru un │consecinţelor │ │
│ │ │DR06 din PS │ │procent de │nerespectării │ │
│ │ │2023-2027 │ │abatere │cerinţei │ │
│ │ │ │ │calculat │ │ │
├───────────┼─────────────┼──────────────┼─────────────┼─────────────┼───────────────┼──────────┤
│ │ │ │ │ │gravitate mică │1a │
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ ├───────────────┼──────────┤
│ │ │ │ │procent de │gravitate medie│1b │
│ │ │1.1Indicatori │ │abatere < 15%│ │ │
│ │ │pentru cerinţă│ │ ├───────────────┼──────────┤
│ │ │superioară – │ │ │gravitate mare │1c │
│ │ │Suprafaţa │ │ │ │ │
│ │ │disponibilă │ ├─────────────┼───────────────┼──────────┤
│ │ │● Categoria de│ │ │gravitate mică │1b │
│ │ │pui de carne │ │ │ │ │
│ │ │în funcţie de │ │procent de ├───────────────┼──────────┤
│ │ │denistatea │ │abatere între│gravitate medie│1c │
│ │ │practicată │ │15% şi 30% │ │ │
│ │ │Situaţia I – │ │ ├───────────────┼──────────┤
│ │ │28,69 kg/mp │ │ │gravitate mare │2b │
│ │ │Situaţia II – │Vizită pe │ │ │ │
│ │ │33,91 kg/mp │teren (în ├─────────────┼───────────────┼──────────┤
│ │ │Situaţia III –│cazul │ │gravitate mică │1c │
│ │ │36,52 kg/mp │includerii în│ │ │ │
│ │ │● Categoria │eşantion) │procent de ├───────────────┼──────────┤
│ │ │găini │Control │abatere între│gravitate medie│2b │
│ │ │ouătoare: │administrativ│30% şi 50% │ │ │
│ │ │-1278 cmp/cap │(verificare │ ├───────────────┼──────────┤
│ │ │în sistem │documente din│ │gravitate mare │3 │
│ │ │alternativ │deconturile │ │ │ │
│ │ │-862 cmp/cap │trimestriale/├─────────────┼───────────────┼──────────┤
│ │ │în sistem │anuale) │ │gravitate mică │3 │
│ │ │cuşti │ │ │ │ │
│ │ │îmbunătăţite │ │procent de ├───────────────┼──────────┤
│ │ │● Categoria │ │abatere mai │gravitate medie│4 │
│ │ │găini │ │mare de 50% │ │ │
│ │ │reproducţie │ │ ├───────────────┼──────────┤
│ │ │rase grele – │ │ │gravitate mare │5 │
│ │ │21,74 kg/mp │ │ │ │ │
│ │ │● Categoria │ ├─────────────┼───────────────┼──────────┤
│ │ │pui de curcă: │ │ │ │+1 (faţă │
│ │ │-masculi: │ │ │Reapariţie │de anul │
│ │ │47,83 kg/mp │ │ │ │anterior) │
│ │ │-femele: 43,48│ │ │ │ │
│ │ │kg/mp │ ├─────────────┼───────────────┼──────────┤
│ │ │ │ │ │Intenţie │ │
│ │ │ │ │ │(neconformitate│7 │
│ │ │ │ │ │deliberată) │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ ├──────────────┼─────────────┼─────────────┴───────────────┴──────────┤
│ │ │ │ │Având în vedere obligativitatea │
│ │ │ │ │accesării a 2 subpachete 1b şi 2b │
│ │ │ │ │cerinţa se va verifica în funcţie de │
│ │ │ │ │respectarea condiţiilor privind nivelul │
│ │ │ │ │noxelor de la subpachetul 2b, astfel: │
│ │ │ │ ├────────────────────────────────────────┤
│ │ │ │ │1.În cazul în care beneficiarul respectă│
│ │ │ │ │nivelul noxelor în condiţii superioare │
│ │ │ │ │de bunăstare (nivelul noxelor nu trebuie│
│ │ │ │ │să depăşească maximul de 14 ppm amoniac │
│ │ │ │ │şi maximul de 2100 ppm dioxid de │
│ │ │ │ │carbon), se consideră că cerinţa este │
│ │ │ │ │îndeplinită şi nu se aplică sancţiuni. │
│ │ │ │ ├────────────────────────────────────────┤
│ │ │ │ │ │
│ │ │ │ ├────────────────────────────────────────┤
│ │ │ │ │2. În cazul în care beneficiarul nu │
│ │ │ │ │respectă nivelul noxelor în condiţii │
│ │ │ │ │superioare de bunăstare (concentraţie │
│ │ │ │ │amoniac ≤ 14ppm amoniac şi/sau ≤ 2100ppm│
│ │ │ │ │dioxid de carbon), dar respectă nivelul │
│ │ │ │ │noxelor în condiţii minime concentraţie │
│ │ │ │ │amoniac ≤ 20 ppm amoniac şi ≤ 3000 ppm │
│ │ │ │ │dioxid de carbon), se consideră că │
│ │ │ │ │cerinţa este îndeplinită, dar pentru │
│ │ │ │ │subpachetul 2b) se vor aplica │
│ │ │ │ │sancţiunile prevăzute la pct. 2.1 în │
│ │ │ │ │funcţie de gravitatea şi amploarea │
│ │ │ │ │neconformităţii. │
│ │ │ │ ├────────────────────────────────────────┤
│ │ │ │ │3. În cazul în care beneficiarul nu │
│ │ │1.2 Menţinerea│Vizită pe │respectă condiţiile minime de la │
│ │ │parametrilor │teren (în │subpachetul 2b)(concentraţie amoniac ≥ │
│ │ │de ventilaţie │cazul │20ppm amoniac şi/sau > 3000 ppm dioxid │
│ │ │corespunzători│includerii în│de carbon), se consideră că acesta nu │
│Reducerea │ │populării │eşantion) │respectă condiţiile superioare de │
│densităţii │ │halei la │Control │bunăstare pentru această cerinţă şi se │
│păsărilor │ │nivelul │administrativ│vor aplica sancţiuni astfel: │
│cu 15% faţă│ │cerinţei │(verificare ├────────────────────┬───────────────────┤
│de │Pui de carne │minime de │documente din│Nerespectarea │ │
│densitatea │19,62 euro/ │bunăstare │deconturile │cerinţelor de │ │
│rezultată │UVM/ciclu │privind │trimestriale/│bunăstare superioare│1a │
│din │Pui de curcă │densitatea. │anuale) │pentru un “procent │ │
│aplicarea │30,13 euro/ │ │ │de abatere” calculat│ │
│cerinţelor │UVM/ciclu │ │ │mai mic de 15% │ │
│minime │Găini │ │ ├────────────────────┼───────────────────┤
│obligatorii│ouătoare │ │ │Nerespectarea │ │
│privind │119,32 euro/ │ │ │cerinţelor de │ │
│suprafaţa │UVM/an │ │ │bunăstare superioare│ │
│minimă │Găini rase │ │ │pentru un “procent │1b │
│alocată │grele 176,11 │ │ │de abatere” calculat│ │
│pentru │auro/UVM/an │ │ │cuprins între 15% │ │
│fiecare │ │ │ │până la 30%. │ │
│categorie │ │ │ ├────────────────────┼───────────────────┤
│de păsări │ │ │ │Nerespectarea │ │
│ │ │ │ │cerinţelor de │ │
│ │ │ │ │bunăstare superioare│ │
│ │ │ │ │pentru un “procent │1c │
│ │ │ │ │de abatere” calculat│ │
│ │ │ │ │cuprins între 30% │ │
│ │ │ │ │până la 50%. │ │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────────┤
│ │ │ │ │Nerespectarea │ │
│ │ │ │ │cerinţelor de │ │
│ │ │ │ │bunăstare superioare│2a │
│ │ │ │ │pentru un “procent │ │
│ │ │ │ │de abatere” calculat│ │
│ │ │ │ │mai mare de 50%. │ │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────────┤
│ │ │ │ │Prima reapariţie │+1 (faţă de anul │
│ │ │ │ │ │anterior) │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────────┤
│ │ │ │ │Intenţie │ │
│ │ │ │ │(neconformitate │7 │
│ │ │ │ │deliberată) │ │
│ │ ├──────────────┼─────────────┼────────────────────┼───────────────────┤
│ │ │ │ │Beneficiarul │ │
│ │ │ │ │prezintă registrul │ │
│ │ │ │ │de evidenţe pentru │ │
│ │ │ │ │anul în curs, dar │ │
│ │ │ │ │acesta nu este │1a │
│ │ │ │ │completat pentru un │ │
│ │ │ │ │interval situat până│ │
│ │ │ │ │la 10 zile din total│ │
│ │ │ │ │inclusiv din total │ │
│ │ │ │ │an de angajament │ │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────────┤
│ │ │ │ │Beneficiarul │ │
│ │ │ │ │prezintă evidenţele │ │
│ │ │ │ │pentru anul încrus, │ │
│ │ │ │ │dar acestea nu sunt │ │
│ │ │ │ │completate pentru o │1b │
│ │ │ │ │perioadă cuprinsă │ │
│ │ │ │ │între 11 zile şi │ │
│ │ │ │ │până la 30 de zile │ │
│ │ │ │ │inclusiv din total │ │
│ │ │ │ │an de angajament │ │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────────┤
│ │ │ │ │Beneficiarul │ │
│ │ │1.3 Păstrarea │ │prezintă evidenţele │ │
│ │ │pentru control│Vizită pe │pentru anul în curs,│ │
│ │ │a evidenţelor │teren (în │dar acestea nu sunt │ │
│ │ │privind │cazul │completate pentru o │2b │
│ │ │numărul maxim │includerii în│perioadă cuprinsă │ │
│ │ │de păsări │eşantion) │între 31 zile şi │ │
│ │ │distribuite pe│Control │până la 90 de zile │ │
│ │ │suprafaţa │administrativ│inclusiv din total │ │
│ │ │respectivă, │(verificare │an de angajament. │ │
│ │ │numărul de │documente din├────────────────────┼───────────────────┤
│ │ │păsări │deconturile │Beneficiarul │ │
│ │ │introduse la │trimestriale/│prezintă evidenţele │ │
│ │ │fiecare │anuale) │pentru anul în curs,│ │
│ │ │repopulare şi │ │dar acestea nu sunt │ │
│ │ │mortalităţile.│ │completate pentru o │3 │
│ │ │ │ │perioadă cuprinsă │ │
│ │ │ │ │între 91 zile şi │ │
│ │ │ │ │până la 180 de zile │ │
│ │ │ │ │inclusiv din total │ │
│ │ │ │ │an de angajament. │ │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────────┤
│ │ │ │ │Beneficiarul nu │ │
│ │ │ │ │prezintă evidenţele │ │
│ │ │ │ │pentru anul în curs │ │
│ │ │ │ │sau prezintă │ │
│ │ │ │ │evidenţele, dar │4 │
│ │ │ │ │acestea nu sunt │ │
│ │ │ │ │completate pentru o │ │
│ │ │ │ │perioadă mai mare de│ │
│ │ │ │ │180 zile din total │ │
│ │ │ │ │an de angajament. │ │
│ │ │ │ ├────────────────────┴───────────────────┤
│ │ │ │ │Obs: prin necompletarea evidenţelor se │
│ │ │ │ │va înţelege, fie că lipsesc toate │
│ │ │ │ │înregistrările pentru perioada │
│ │ │ │ │respectivă, fie că în perioada │
│ │ │ │ │respectivă beneficiarul a completat doar│
│ │ │ │ │o parte din date. │
└───────────┴─────────────┴──────────────┴─────────────┴────────────────────────────────────────┘


┌────────────┬─────────────┬────────────┬─────────────┬─────────────┬───────────────┬──────────┐
│ │ │Cerinţe │ │Condiţia de │ │ │
│ │ │specifice │ │aplicare a │Condiţia de │ │
│ │ │(standarde │ │sancţiunii – │aplicare a │ │
│ │Valoarea │superioare │ │amploare – │sancţiunii – │ │
│Subpachetul │plăţii │de │Indicator │nerespectarea│gravitate – în │Codul │
│2b) │compensatorii│bunăstare) │(modalitatea │cerinţei │funcţie de │sancţiunii│
│ │pe categorii │definite │de control*) │superioare │importanţa │ │
│ │de păsări │conform │ │pentru un │consecinţelor │ │
│ │ │intervenţiei│ │procent de │nerespectării │ │
│ │ │DR06 din PS │ │abatere │cerinţei │ │
│ │ │2023-2027 │ │calculat │ │ │
├────────────┼─────────────┼────────────┼─────────────┼─────────────┼───────────────┼──────────┤
│ │ │ │ │ │gravitate mică │1a │
│ │ │ │ │procent de ├───────────────┼──────────┤
│ │ │ │ │abatere < 15%│gravitate medie│1b │
│ │ │ │ │ ├───────────────┼──────────┤
│ │ │ │ │ │gravitate mare │1c │
│ │ │ │ ├─────────────┼───────────────┼──────────┤
│ │ │ │ │ │gravitate mică │1b │
│ │ │ │ │procent de ├───────────────┼──────────┤
│ │ │2.1 Nivelul │ │abatere între│gravitate medie│1c │
│ │ │noxelor din │Vizită pe │15% şi 30% ├───────────────┼──────────┤
│ │ │adăpost în │teren (în │ │gravitate mare │2b │
│ │ │condiţii │cazul ├─────────────┼───────────────┼──────────┤
│ │ │superioare │includerii în│ │gravitate mică │1c │
│ │ │de │eşantion) │procent de ├───────────────┼──────────┤
│ │ │bunăstare: │Control │abatere între│gravitate medie│2b │
│ │ │● maximum │administrativ│30% şi 50% ├───────────────┼──────────┤
│ │ │14ppm │(verificare │ │gravitate mare │3 │
│ │ │amoniac │documente din├─────────────┼───────────────┼──────────┤
│ │ │(NH3) │deconturile │ │gravitate mică │3 │
│ │ │● maximum │trimestriale/│procent de ├───────────────┼──────────┤
│ │ │2100 ppm │anuale) │abatere mai │gravitate medie│4 │
│ │ │dioxid de │ │mare de 50% ├───────────────┼──────────┤
│ │ │carbon (CO2)│ │ │gravitate mare │5 │
│ │ │ │ ├─────────────┼───────────────┼──────────┤
│ │ │ │ │ │ │+1 (faţă │
│ │ │ │ │ │Reapariţie │de anul │
│ │ │ │ │ │ │anterior) │
│ │ │ │ ├─────────────┼───────────────┼──────────┤
│ │ │ │ │ │Intenţie │ │
│ │ │ │ │ │(neconformitate│7 │
│ │ │ │ │ │deliberată) │ │
│ │ ├────────────┼─────────────┼─────────────┴──────────────┬┴──────────┤
│ │ │ │ │Beneficiarul prezintă │ │
│ │ │ │ │registrul de evidenţe pentru│ │
│Reducerea │Pui de carne │ │ │anul în curs, dar acesta nu │ │
│noxelor cu │6,09 euro/UVM│ │ │este completat pentru un │1a │
│30% faţă de │/ciclu │ │ │interval situat până la 10 │ │
│nivelul │Pui de curcă │ │ │zile inclusiv din total an │ │
│minim │4,73 euro/UVM│ │ │de angajament │ │
│obligatoriu │/ciclu │ │ ├────────────────────────────┼───────────┤
│prin │Găini │ │ │Beneficiarul prezintă │ │
│menţinerea │ouătoare │ │ │evidenţele pentru anul în │ │
│în limite │13,80 euro/ │ │ │curs, dar acestea nu sunt │ │
│optime a │UVM/an │ │ │completate pentru o perioadă│1b │
│parametrilor│Găini rase │ │Vizită pe │cuprinsă între 11 zile şi │ │
│de │grele 32,36 │2.2 │teren (în │până la 30 de zile inclusiv │ │
│microclimat │auro/UVM/an │Păstrarea │cazul │din total an de angajament. │ │
│ │ │pentru │includerii în├────────────────────────────┼───────────┤
│ │ │control a │eşantion) │Beneficiarul prezintă │ │
│ │ │evidenţelor │Control │evidenţele pentru anul în │ │
│ │ │privind │administrativ│curs, dar acestea nu sunt │ │
│ │ │măsurătorile│(verificare │completate pentru o perioadă│2b │
│ │ │efectuate │documente din│curinsă între 31 zile şi │ │
│ │ │prin │deconturile │până la 90 de zile inclusiv │ │
│ │ │înregistrări│trimestriale/│din total an de angajament │ │
│ │ │zilnice în │anuale) ├────────────────────────────┼───────────┤
│ │ │registru şi │Vizită pe │Beneficiarul prezintă │ │
│ │ │păstrarea │teren (în │evidenţele pentru anul în │ │
│ │ │dovezilor │cazul │curs, dar acestea nu sunt │ │
│ │ │care să │includerii în│completate pentru o perioadă│3 │
│ │ │demonstreze │eşantion) │cuprinsă între 91 zile şi │ │
│ │ │că au fost │Control │până la 180 de zile inclusiv│ │
│ │ │atinse │administrativ│din total an de angajament │ │
│ │ │condiţiile │(verificare ├────────────────────────────┼───────────┤
│ │ │superioare │documente din│Beneficiarul nu prezintă │ │
│ │ │de │deconturile │evidenţele pentru anul în │ │
│ │ │bunăstare. │trimestriale/│curs sau prezintă │ │
│ │ │ │anuale) │evidenţele, dar acestea nu │4 │
│ │ │ │ │sunt completate pentru o │ │
│ │ │ │ │perioadă mai mare de 180 de │ │
│ │ │ │ │zile din total an de │ │
│ │ │ │ │angajment. │ │
│ │ │ │ ├────────────────────────────┼───────────┤
│ │ │ │ │Obs: prin necompletarea │ │
│ │ │ │ │evidenţelor se va înţelege, │ │
│ │ │ │ │fie că lipsesc toate │ │
│ │ │ │ │înregistrările pentru │ │
│ │ │ │ │perioada respectivă, fie că │ │
│ │ │ │ │în perioada respectivă │ │
│ │ │ │ │beneficiarul a completat │ │
│ │ │ │ │doar o parte din date. │ │
└────────────┴─────────────┴────────────┴─────────────┴────────────────────────────┴───────────┘

        * Modalitatea de control este detaliată în procedurile de lucru ale APIA/ANSVSA /AFIR
        Cele 2 tipuri de angajamente de bunăstare a păsărilor vor fi aplicate numai împreună (lb cu 2b).

    C. Sancţiuni pentru nedepunerea/decontului justificativ
    - Cererile de plată aferente Intervenţiei DR 06 se depun pentru anul 2023 în perioada 27 februarie- 24 martie.
    – Cererile de plată depuse în afara perioadelor legale de depunere stabilite de statul membru nu vor fi luate în considerare pentru plată.
    – Modificările la o cerere de plată pot fi acceptate doar până în ultima dată posibilă de depunere a cererilor. Modificările depuse după data de depunere nu sunt admise la plată.
    – Deconturile justificative trebuie depuse în perioadele stipulate în Ghidul solicitantului pentru DR 06 - Bunăstarea animalelor-pachet b) - Plăţi în favoarea bunăstării păsărilor.
    – Deconturile justificative/documentele justificative depuse în afara perioadelor legale de depunere nu se vor lua în considerare la plată pentru trimestrul/anul respectiv, dar se va verifica respectarea condiţiilor de bunăstare. Se exceptează cazurile în care nu au existat livrări în trimestrul respectiv, iar documentele justificative au fost depuse în altă perioadă.
        Se exceptează, de asemenea, cazurile în care ferma nu a fost populată o anumită perioadă din anul de angajament, iar solicitantul a anunţat APIA în termen de 10 zile de la întreruperea activităţii, a prezentat documente care justifică motivele nepopulării şi a anunţat şi ANSVSA de această situaţie. Pe parcursul unui an de angajament trebuie să existe obligatoriu o perioadă de activitate de producţie şi reproducţie minimă. Perioada de activitate de producţie şi reproducţie minimă pentru categoriile pui de curcă şi pui de carne reprezintă o serie, iar pentru categoriile găini ouătoare şi găini rase grele reprezintă 3 luni de activitate pe perioada anului de angajament. Perioadele de activitate minimă includ obligatoriu şi livrări, după caz.
        Nedesfăşurarea activităţilor de creştere şi/sau reproducţie a păsărilor cel puţin pe perioada minimă de activitate de producţie şi/sau reproducţie pe parcursul unui an de angajament duce la excluderea de la plată pentru anul respectiv, cu excepţia cazurilor de forţă majoră/circumstanţe excepţionale invocate conform legislaţiei în vigoare şi reglementărilor procedurale specifice de implementare a PS 2023-2027.
        În cazul prezentării de cereri de plată/deconturi justificative/documente justificative incomplete se vor solicita documentele lipsă. în situaţia în care, în urma notificării de clarificare, nu se vor prezenta documentele solicitate se va proceda astfel:
    - În cazul neprezentării registrelor obligatorii sau a celorlalte documente pentru care s-au prevăzut sancţiuni la punctul B, se vor aplica sancţiunile de la acest punct;
    – În cazul neprezentării documentelor solicitate, altele decât cele sus-menţionate, se vor elimina parţial/total de la plată efectivele pentru trimestrul/anul respectiv subpachetul/ele pentru care nu s-au prezentat documentele.

        În situaţia în care un beneficiar nu a depus decontul justificativ, nu se vor lua în considerare la plată efectivele pentru trimestrul/anul respectiv. Se exceptează cazurile în care ferma nu a fost populată o anumită perioadă din anul de angajament, iar solicitantul a anunţat APIA în termen de 10 zile de la data întreruperii activităţii în exploataţie şi a prezentat documente care justifică motivele nepopulării. De asemenea, beneficiarul trebuie să notifice ANSVSA de această situaţie.
        Nedepunerea deconturilor justificative/documentelor justificative nu este sancţionată în cazurile de forţă majoră şi în circumstanţe excepţionale, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare şi reglementărilor procedurale specifice de implementare a PS 2023-2027.

    Retragerea cererii de plată
        O cerere de plată poate fi retrasă total sau parţial în orice moment, în urma unei solicitări scrise, cu excepţia cazului în care beneficiarul a fost înştiinţat cu privire la neconformităţile pe care le conţine cererea de plată sau a fost înştiinţat cu privire la intenţia agenţiei de a întreprinde un control la faţa locului. Dacă în urma acestui control au fost constatate neconformităţi, beneficiarul nu mai poate retrage părţile din cererea de plată la care se referă aceste neconformităţi. Dacă în urma controlului realizat nu se identifică neconformităţi, beneficiarul poate retrage cererea de plată. în perioada dintre înştiinţarea beneficiarului cu privire la efectuarea controlului pe teren şi stabilirea concluziei finale ca urmare a controlului pe teren, beneficiarul nu îşi poate retrage cererea de plată.
        În cazul retragerii parţiale (o categorie sau o exploataţie), se va închide angajamentul asumat prin depunerea cererii de plată (anuală) pentru categoria/exploataţia respectivă.
        În urma retragerilor efectuate, beneficiarul revine la situaţia în care se afla înainte de a depune cererea de plată sau partea respectivă din cererea de plată.
        Creare de condiţii artificiale şi constatarea fraudei
        În cazul în care se constată crearea de condiţii artificiale, beneficiarului nu i se va acorda niciun sprijin în anul de cerere respectiv pentru exploataţia/categoria/subpachetul pentru care s-a constatat crearea de condiţii artificiale. Dacă se constată crearea de condiţii artificiale care afectează cererea de plată din anul respectiv ulterior efectuării plăţilor, atunci se vor recupera sumele plătite pentru cererea de plată. în funcţie de constatările privind crearea de condiţii artificiale beneficiarul poate să depună sau nu o nouă cerere de plată în anul următor pentru exploataţia/categoria/subpachetul pentru care s-a constatat crearea de condiţii artificiale.
        În cazul în care se constatată existenţa fraudei (de către organismele abilitate), angajamentul se închide, cererea plată va fi exclusă de la plată pe anul respectiv şi se vor recupera toate sumele acordate pentru anul afectat de existenţa fraudei, dacă este cazul. în plus, cererea de plată pentru anul următor va fi exclusă de la plată.

    D. Sancţiuni pentru nerespectarea condiţionalităţii
        Beneficiarii care solicită plăţi pentru angajamente privind bunăstarea animalelor au obligaţia de a respecta pe suprafaţa întregii ferme normele privind condiţionalitatea în cadrul eco - schemelor şi intervenţiilor pentru fermieri în România, aprobate prin ordinul comun al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, ministrului mediului, apelor şi pădurilor şi al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitar-Veterinare şi Siguranţa Alimentelor (MADR/MMAP/ANSVSA) nr. 54/570/32 2023 pentru punerea în aplicare a normelor privind condiţionalitatea în cadrul intervenţiilor sub formă de plăţi directe şi al unor intervenţii şi măsuri pentru dezvoltare rurală începând cu anul 2023.
        În cazul în care se constată nerespectarea de către fermieri a normelor de condiţionalitate, se vor aplica sancţiuni administrative în conformitate cu Sistemul de sancţiuni pentru nerespectarea normelor de condiţionalitate aprobat prin ordinul comun menţionat.

    E. Sancţiuni suplimentare
        Sumele rezultate din sancţiunile prevăzute la pct. A - Sancţiuni administrative privind animalele declarate - lit. d) se recuperează în conformitate cu prevederile art. 31 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 2022/128 al Comisiei din 21 decembrie 2021 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 2021/2116 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte agenţiile de plăţi şi alte organisme, gestiunea financiară, verificarea conturilor, controalele, garanţiile şi transparenţa, respectiv se compensează orice cuantum necuvenit care rezultă dintr-o neregulă pendinte comisă de un beneficiar, constatată în conformitate cu dreptul naţional, din orice plăţi viitoare în favoarea beneficiarului respectiv, care urmează să fie efectuate de agenţia de plăţi responsabilă de recuperarea creanţei.


                                        -------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016