Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SISTEMUL DE SANCŢIUNI din 21 septembrie 2023  aplicabil cererilor de plată depuse de fermieri începând cu anul 2023 pentru intervenţia DR10 - Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 SISTEMUL DE SANCŢIUNI din 21 septembrie 2023 aplicabil cererilor de plată depuse de fermieri începând cu anul 2023 pentru intervenţia DR10 - "Zone afectate de constrângeri naturale semnificative" din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027

EMITENT: Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 866 din 26 septembrie 2023
──────────
    Aprobat prin ORDINUL nr. 390 din 21 septembrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 866 din 26 septembrie 2023.
──────────
    CAP. I

    1. Sistemul de sancţiuni aferent intervenţiei DR-10 -„Zone afectate de constrângeri naturale semnificative“, denumită în continuare DR-10, din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, denumit în continuare PS 2023-2027, se aplică cererilor de plată depuse de fermieri începând cu campania 2023.
    Calculul sumei de plată şi al sancţiunilor de reducere şi excludere se efectuează prin utilizarea cuantumului la hectar, conform fişei de intervenţie din PS 2023-2027.

    2. Există 5 categorii de sancţiuni, care se aplică în următoarea ordine la suma de plată rămasă după etapa anterioară de sancţionare:
    A. sancţiuni pentru supradeclararea suprafeţelor;
    B. sancţiuni pentru nerespectarea condiţiilor de eligibilitate;
    C. sancţiuni pentru depunerea cu întârziere a cererii de plată;
    D. sancţiuni pentru nedeclararea tuturor suprafeţelor;
    E. sancţiuni pentru nerespectarea condiţionalităţii.

    3. Fermierul nu va fi respins de la plată şi nici nu va fi sancţionat în cazurile de forţă majoră şi circumstanţe excepţionale dacă a prezentat documente justificative în acest sens, conform legislaţiei în vigoare.
    4. Sunt recunoscute, în special, următoarele cazuri de forţă majoră şi circumstanţe excepţionale:
    a) decesul beneficiarului;
    b) incapacitatea profesională pe termen lung a beneficiarului;
    c) o catastrofă naturală gravă sau un fenomen meteorologic sever care afectează grav exploataţia agricolă;
    d) distrugerea accidentală a clădirilor destinate creşterii animalelor, aflate pe exploataţia agricolă;
    e) o epizootie, un focar de boală a plantelor sau prezenţa unor dăunători ai plantelor care afectează parţial sau integral şeptelul sau culturile beneficiarului;
    f) exproprierea întregii exploataţii sau a unei mari părţi a acesteia, dacă exproprierea respectivă nu ar fi putut fi anticipată la data depunerii cererii;
    g) distrugerea de către exemplarele din speciile de faună de interes cinegetic prevăzute în anexele nr. 1 şi 2 la Legea vânătorii şi a protecţiei fondului cinegetic nr. 407/2006, cu modificările şi completările ulterioare, a culturilor agricole şi a terenurilor agricole aflate sub angajamente de DR-10, dacă sunt notificate la APIA şi documentele justificative sunt depuse de către beneficiarii măsurilor;
    h) o situaţie epidemiologică internaţională, declarată pandemie de către Organizaţia Mondială a Sănătăţii, incidentă şi pe teritoriul României, reglementată în condiţiile stabilite prin legislaţia naţională şi reglementările procedurale specifice de implementare a PS 2023-2027.

    5. Dacă beneficiarul care a depus cererea de plată şi a fost selectat pentru controlul pe teren nu permite inspectarea fermei de către reprezentanţii organismelor abilitate, se consideră că nu a respectat angajamentul. În acest caz beneficiarului nu i se va acorda nicio plată pentru intervenţia respectivă pentru anul în curs.
    CAP. II

    A. Sancţiuni pentru supradeclararea suprafeţelor
    a) Dacă diferenţa dintre suprafaţa declarată pentru plată şi suprafaţa determinată la nivelul unei grupe de culturi (grupă de plată) este mai mică sau egală cu 0,1 ha, suprafaţa determinată va fi considerată egală cu suprafaţa declarată. Acest paragraf nu se aplică în cazul în care diferenţa reprezintă mai mult de 20% din suprafaţa totală declarată pentru plată.
    b) Dacă în ceea ce priveşte o grupă de culturi (grupă de plată), suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 3% din suprafaţa determinată sau cu o suprafaţă mai mare de 2 ha, dar mai mic sau egal cu 20% din suprafaţa determinată, plata se calculează pe baza suprafeţei determinate, din care se scade de 1,5 ori diferenţa constatată.
    c) Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 20% din suprafaţa determinată, pentru anul în cauză nu se acordă nicio plată pentru grupa de culturi în cauză.

    B. Sancţiuni pentru nerespectarea condiţiilor de eligibilitate

┌─────────────────────┬────────────────┐
│Condiţii de │ │
│eligibilitate*) │ │
│*) Modalitatea de │ │
│control este │ │
│detaliată în │Sancţiune │
│procedurile de lucru │ │
│ale Agenţiei de Plăţi│ │
│şi Intervenţie pentru│ │
│Agricultură (APIA). │ │
├─────────────────────┼────────────────┤
│Beneficiarul │Nu se permite │
│sprijinului trebuie │deschiderea │
│să se încadreze în │angajamentului. │
│categoria fermier │Este exclus de │
│activ, conform art. │la plată │
│16-23 din Ordinul │aplicantul care │
│ministrului │nu îndeplineşte │
│agriculturii şi │această │
│dezvoltării rurale │condiţie. │
│nr. 80/2023. │ │
├─────────────────────┼────────────────┤
│Beneficiarul este │ │
│utilizatorul unei │ │
│suprafeţe agricole │ │
│localizate pe │ │
│teritoriul României, │ │
│identificabilă în │ │
│Sistemul integrat de │Nu se permite │
│administrare şi │deschiderea │
│control (IACS), │angajamentului. │
│încadrată în zona │Este exclus de │
│eligibilă pentru zone│la plată │
│care se confruntă cu │aplicantul care │
│constrângeri naturale│nu îndeplineşte │
│semnificative, │această │
│delimitate conform │condiţie. │
│prevederilor art. 32 │ │
│(3) din Regulamentul │ │
│(UE) nr. 1.305/2013, │ │
│şi se înregistrează │ │
│la APIA cu suprafaţă │ │
│agricolă. │ │
├─────────────────────┼────────────────┤
│Suprafaţa minimă a │ │
│fermei este de 1 ha, │ │
│iar parcelele │ │
│eligibile au │ │
│dimensiunea minimă de│ │
│0,3 ha (în cazurile │Nu se permite │
│prevăzute de │deschiderea │
│condiţiile specifice │angajamentului. │
│schemei unice de │Este exclusă de │
│plată pe suprafaţă, │la plată parcela│
│în cazul anumitor │care nu │
│tipuri de culturi, │îndeplineşte │
│suprafaţa minimă a │această │
│parcelei poate să fie│condiţie. │
│de cel puţin 0,1 ha -│ │
│pentru vii, livezi, │ │
│arbuşti fructiferi, │ │
│hamei, pepiniere │ │
│pomicole şi viticole,│ │
│sere şi solarii). │ │
├─────────────────────┼────────────────┤
│ │Nu se permite │
│ │acordarea │
│ │sprijinului dacă│
│ │nu a fost semnat│
│Beneficiarul se │angajamentul │
│angajează, pe baze │anual. Se │
│anuale, să îşi │exclude de la │
│continue activitatea │plată fermierul │
│agricolă pe │care nu │
│terenurile agricole │desfăşoară │
│situate în zonele │activitate │
│afectate de │agricolă pe │
│constrângeri │terenurile │
│naturale. │agricole │
│ │angajate situate│
│ │în zonele │
│ │eligibile │
│ │desemnate în PS │
│ │2023-2027. │
├─────────────────────┴────────────────┤
│ │
└──────────────────────────────────────┘



    C. Sancţiuni pentru depunerea cu întârziere a cererii de plată
    Data-limită de depunere a cererii de plată fără penalizări este 15 mai a fiecărui an calendaristic, potrivit prevederilor art. 6 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 1.571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervenţiilor aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanţate din Fondul european de garantare agricolă şi de la bugetul de stat, cu modificările şi completările ulterioare.
    Pentru anul de cerere 2023, data-limită de depunere a cererii de plată şi a modificărilor la aceasta, fără penalizări, este 31 mai 2023, conform prevederilor art. 6 alin. (2^1) din Hotărârea Guvernului nr. 1.571/2022, cu modificările şi completările ulterioare.
    Cu excepţia cazurilor de forţă majoră sau a circumstanţelor excepţionale, pentru depunerea unei cereri de plată după data-limită stabilită se aplică în anul respectiv o reducere de 1% pe zi lucrătoare a sumelor la care ar fi avut dreptul beneficiarul dacă cererea ar fi fost depusă în termenul stabilit. Dacă perioada de întârziere depăşeşte 25 de zile calendaristice, cererea de plată este respinsă de la plată.
    Modificările la o cerere de plată pot fi acceptate până la data de 31 mai a anului de cerere, inclusiv, fără aplicarea de penalităţi de întârziere. Fermierii pot depune modificări ale cererii de plată după data de 31 mai a anului de cerere, cu o reducere de 1% pentru fiecare zi lucrătoare a sumelor la care fermierul ar fi avut dreptul dacă modificarea cererii de plată ar fi fost depusă până la data de 31 mai a anului de cerere.
    Modificările privind cererea de plată pot fi admise până la ultima dată de depunere cu întârziere a cererilor unice. Modificările referitoare la o cerere de plată nu sunt admise după data menţionată.
    Prin excepţie, pentru anul de cerere 2023 modificările la cererile de plată pot fi depuse şi după data de 9 iunie, până cel târziu la data de 16 iunie inclusiv, cu o reducere de 1% pe zi lucrătoare a sumelor la care ar fi avut dreptul beneficiarul, conform prevederilor art. 6 alin. (3^1) din Hotărârea Guvernului nr. 1.571/2022, cu modificările şi completările ulterioare.
    O cerere poate fi retrasă total sau parţial în orice moment, în scris, cu excepţia cazului în care beneficiarul a fost înştiinţat cu privire la neconformităţile pe care le conţine cererea de plată (inclusiv notificarea fermierului pentru supradeclarare) sau a fost înştiinţat cu privire la intenţia Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) de a întreprinde un control la faţa locului. Dacă în urma acestui control au fost constatate neconformităţi, beneficiarul nu mai poate retrage părţile din cererea de plată la care se referă aceste neconformităţi. Dacă în urma controlului realizat nu se identifică neconformităţi, beneficiarul poate retrage din proprie iniţiativă cererea de plată. În perioada dintre înştiinţarea beneficiarului cu privire la efectuarea controlului pe teren şi stabilirea concluziei finale ca urmare a controlului pe teren, acesta nu îşi poate retrage cererea de plată. În urma retragerilor efectuate, beneficiarul revine la situaţia în care se afla înainte de a depune cererea de plată sau partea respectivă din cererea de plată.

    D. Sancţiuni pentru nedeclararea tuturor suprafeţelor
    În cazul în care, pentru un anumit an, un beneficiar nu declară toate suprafeţele, iar diferenţa dintre suprafaţa totală declarată în cererea de plată, pe de o parte, şi suma dintre suprafaţa declarată şi suprafaţa totală a parcelelor nedeclarate, pe de altă parte, este mai mare de 3% din suprafaţa totală declarată, valoarea totală a plăţilor directe pe suprafaţă şi/sau a sprijinului în cadrul intervenţiilor privind plăţile pe suprafaţă cuvenite beneficiarului pentru anul în care s-a constatat nedeclararea se reduce cu până la 3% în funcţie de gravitatea omisiunii, astfel:
    (i) dacă suma suprafeţelor parcelelor nedeclarate reprezintă un procent mai mare de 3%, dar mai mic sau egal cu 30% din suprafaţa totală declarată, beneficiarul va fi sancţionat cu un procent de 1%;
    (ii) dacă suma suprafeţelor parcelelor nedeclarate reprezintă un procent mai mare de 30%, dar mai mic sau egal cu 50% din suprafaţa totală declarată, beneficiarul va fi sancţionat cu un procent de 2%;
    (iii) dacă suma suprafeţelor parcelelor nedeclarate reprezintă un procent mai mare de 50% din suprafaţa totală declarată, beneficiarul va fi sancţionat cu un procent de 3%.

    În cazul în care diferenţa dintre suprafaţa totală declarată în cererea de plată, pe de o parte, şi suma dintre suprafaţa declarată şi suprafaţa totală a parcelelor nedeclarate, pe de altă parte, este mai mică sau egală cu 3% din suprafaţa totală declarată, beneficiarul nu va fi sancţionat.

    E. Sancţiuni pentru nerespectarea condiţionalităţii
    Fermierii care solicită plăţi pentru angajamente în cadrul DR-10 au obligaţia de a respecta pe suprafaţa întregii exploataţii şi pe parcursul întregului an calendaristic normele privind condiţionalitatea în cadrul intervenţiilor sub formă de plăţi directe şi al unor intervenţii şi măsuri pentru dezvoltare rurală începând cu anul 2023, aprobate prin Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, al ministrului mediului, apelor şi pădurilor şi al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 54/570/32/2023.
    În cazul în care se constată nerespectarea de către fermieri a normelor de condiţionalitate, se vor aplica sancţiuni administrative în conformitate cu Sistemul de sancţiuni administrative pentru condiţionalitate aprobat prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016