Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SISTEM din 29 iunie 2022  de alertă precoce şi reacţie privind prevenirea şi controlul bolilor transmisibile    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 SISTEM din 29 iunie 2022 de alertă precoce şi reacţie privind prevenirea şi controlul bolilor transmisibile

EMITENT: Ministerul Sănătăţii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 691 din 11 iulie 2022
──────────
    Aprobat prin ORDINUL nr. 1.738 din 29 iunie 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 691 din 11 iulie 2022.
──────────
    ART. 1
    În înţelesul prezentei anexe, următorii termeni şi noţiuni au următoarea semnificaţie:
    a) boală = îmbolnăvire sau condiţie medicală care, indiferent de origine sau sursă, poate reprezenta risc semnificativ pentru sănătatea umană;
    b) eveniment = manifestare a unei boli sau o situaţie care creează potenţial pentru apariţia unei afecţiuni;
    c) eveniment neobişnuit = evenimentul cauzat de un agent necunoscut sau sursă, purtătorul, calea de transmitere sunt neobişnuite sau necunoscute sau evoluţia cazurilor este mai severă decât s-a prevăzut (inclusiv rata morbidităţii sau a mortalităţii) sau este însoţit de simptome neobişnuite;
    d) eveniment neaşteptat = evenimentul cauzat de o boală/un agent care a fost deja eliminat(ă) sau eradicat(ă) sau care nu a fost raportat(ă) anterior;
    e) măsuri de sănătate publică = procedurile aplicate pentru a preveni răspândirea bolii sau a contaminării; măsurile de sănătate nu includ măsuri de securitate;
    f) contaminare = prezenţa unui agent infecţios sau toxic infecţios pe suprafaţa corpului uman sau animal, în sau pe un produs pentru consum sau pe obiecte, incluzând mijloace de transport (avion, vas, tren, autovehicul sau alt mijloc de transport), care poate constitui un risc pentru sănătatea publică;
    g) risc pentru sănătatea publică = probabilitatea unui/unei eveniment/boli de a afecta sănătatea grupurilor populaţionale umane, de a se răspândi naţional şi/sau internaţional sau de a prezenta un pericol serios şi direct;
    h) supraveghere = colectarea sistematică şi continuă, agregarea, validarea, analiza datelor pentru scopuri de sănătate publică şi diseminarea în timp real a informaţiilor de sănătate publică, pentru evaluare şi reacţie de sănătate publică, dacă este necesar;
    i) funcţia de reacţie = ansamblul de proceduri întreprinse pentru prevenirea răspândirii şi controlul epidemiilor;
    j) prag de alertă = număr de cazuri de boală, suspiciuni, decese sau creşteri ale incidenţei care determină aplicarea imediată de măsuri de control;
    k) cluster = grupare de minimum 2 cazuri într-o comunitate, apărute într-o unitate de timp specifică, având legătură epidemiologică.


    ART. 2
    Obiectivele sistemului de alertă precoce şi reacţie rapidă sunt următoarele:
    a) identificarea precoce a îmbolnăvirilor prin boli transmisibile cu potenţial de răspândire rapidă, în vederea prevenirii şi/sau limitării eventualelor epidemii;
    b) monitorizarea tendinţelor bolilor transmisibile cu potenţial de răspândire rapidă, în vederea evaluării eficienţei măsurilor de control şi în vederea utilizării raţionale a resurselor disponibile;
    c) comunicarea cazurilor situaţiilor de alertă în sistemul european de alertă EWRS şi International Health Regulations.


    ART. 3
    Fac obiectul alertei precoce şi al reacţiei rapide următoarele situaţii:
    a) un caz/cumul de cazuri într-o perioadă de timp şi într-un loc determinat (tabelul I);
    b) sindroame (tabelul II);
    c) situaţii neobişnuite/neaşteptate (tabelul III);
    d) un cumul de date de laborator relevante (acumulare de rezultate pozitive de laborator pentru o boală transmisibilă întrun teritoriu definit, într-un timp scurt şi cu afectarea unui număr mare de persoane) pentru bolile din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 657/2022;
    e) depăşirea semnificativă a numărului de internări/solicitări la serviciile de ambulanţă pentru acelaşi diagnostic suspectat, într-o zi, faţă de ziua precedentă.
    Tabelul I

┌──────────────────┬──────────┬─────────┬─────────────┐
│ │ │Perioada │ │
│ │Numărul │maximă în│Locul în care│
│Denumirea bolii │minim de │care s-a │s-a atins │
│(caz suspect/ │cazuri = │atins │pragul de │
│confirmat/deces) │pragul de │pragul de│alertă │
│ │alertă │alertă = │ │
│ │ │nr. zile │ │
├──────────────────┼──────────┼─────────┼─────────────┤
│1. Poliomielită cu│ │ │ │
│virus sălbatic/ │1 caz │NA │NA │
│vaccinal/virus │ │ │ │
│derivat din vaccin│ │ │ │
├──────────────────┼──────────┼─────────┼─────────────┤
│2. Detecţia de │ │ │ │
│virus polio în │1 probă │NA │NA │
│probă de apă │ │ │ │
│reziduală │ │ │ │
├──────────────────┼──────────┼─────────┼─────────────┤
│3. Variolă │1 caz │NA │NA │
├──────────────────┼──────────┼─────────┼─────────────┤
│4. Gripă umană │ │ │ │
│cauzată de un nou │1 caz │NA │NA │
│subtip/variantă/ │ │ │ │
│gripă aviară │ │ │ │
├──────────────────┼──────────┼─────────┼─────────────┤
│5. Febră acută │ │ │ │
│hemoragică fără │ │ │ │
│istoric de │ │ │ │
│călătorie (febra │ │ │ │
│galbenă, Denga, │1 caz │NA │NA │
│febra │ │ │ │
│Crimeea-Congo, │ │ │ │
│hantaviroza, │ │ │ │
│Lassa, Ebola, │ │ │ │
│Marburg etc.) │ │ │ │
├──────────────────┼──────────┼─────────┼─────────────┤
│ │1 caz de │ │ │
│ │antrax │ │ │
│ │pulmonar │ │NA/respectiv │
│ │sau │NA/ │aceeaşi │
│6. Antrax │cluster cu│respectiv│localitate/ │
│ │2 cazuri │7 │colectivitate│
│ │cu altă │ │ │
│ │localizare│ │ │
│ │(cutanată)│ │ │
├──────────────────┼──────────┼─────────┼─────────────┤
│7. Botulism │1 caz │NA │NA │
├──────────────────┼──────────┼─────────┼─────────────┤
│8. Pestă │1 caz │NA │NA │
├──────────────────┼──────────┼─────────┼─────────────┤
│9. Tularemie │1 caz │NA │NA │
├──────────────────┼──────────┼─────────┼─────────────┤
│10. Difterie │1 caz │NA │NA │
├──────────────────┼──────────┼─────────┼─────────────┤
│11. Rujeolă │1 caz │NA │NA │
├──────────────────┼──────────┼─────────┼─────────────┤
│12. Rubeolă │1 caz │NA │NA │
├──────────────────┼──────────┼─────────┼─────────────┤
│13. Boală │cluster cu│7 │Colectivitate│
│meningococică │2 cazuri │ │ │
├──────────────────┼──────────┼─────────┼─────────────┤
│14. Meningită/ │cluster cu│ │Localitate/ │
│Meningo-encefalită│3 cazuri │7 │Colectivitate│
│cu LCR clar │ │ │ │
├──────────────────┼──────────┼─────────┼─────────────┤
│15. Legioneloză │1 caz │NA │NA │
├──────────────────┼──────────┼─────────┼─────────────┤
│16. Scarlatină │3 cazuri │7 │Colectivitate│
├──────────────────┼──────────┼─────────┼─────────────┤
│17. Infecţia │3 cazuri │7 │Colectivitate│
│urliană │ │ │ │
├──────────────────┼──────────┼─────────┼─────────────┤
│18. Pertussis │3 cazuri │7 │Colectivitate│
├──────────────────┼──────────┼─────────┼─────────────┤
│ │ │ │Localitate/ │
│19. Febra Q │cluster cu│7 │Colectivitate│
│ │3 cazuri │ │(adulţi, risc│
│ │ │ │ocupaţional) │
├──────────────────┼──────────┼─────────┼─────────────┤
│20. Infecţia cu E.│ │ │ │
│coli │cluster cu│7 │Localitate/ │
│enterohemoragic │2 cazuri │ │Colectivitate│
│(EHEC) │ │ │ │
├──────────────────┼──────────┼─────────┼─────────────┤
│21. Infecţia cu E.│ │ │ │
│coli enteropatogen│cluster cu│7 │Localitate/ │
│producător de │2 cazuri │ │Colectivitate│
│toxine (STEC) │ │ │ │
├──────────────────┼──────────┼─────────┼─────────────┤
│ │1 caz │ │ │
│22. Holeră │suspect/1 │NA │NA │
│ │deces │ │ │
├──────────────────┼──────────┼─────────┼─────────────┤
│23. Febră tifoidă │1 caz │NA │NA │
├──────────────────┼──────────┼─────────┼─────────────┤
│24. Listerioză │1 caz │NA │NA │
├──────────────────┼──────────┼─────────┼─────────────┤
│25. Salmoneloze │cluster cu│2 │Localitate/ │
│ │3 cazuri │ │Colectivitate│
├──────────────────┼──────────┼─────────┼─────────────┤
│26. Trichineloză │cluster cu│7 │Localitate/ │
│ │3 cazuri │ │Colectivitate│
├──────────────────┼──────────┼─────────┼─────────────┤
│27. Shigelloză │cluster cu│ │Localitate/ │
│(dizenterie │3 cazuri │7 │Colectivitate│
│bacteriană) │ │ │ │
├──────────────────┼──────────┼─────────┼─────────────┤
│28. Malarie (fără │ │ │ │
│istoric de │1 caz │NA │NA │
│călătorie în ţări │ │ │ │
│endemice) │ │ │ │
├──────────────────┼──────────┼─────────┼─────────────┤
│ │ │ │Localitate/ │
│29. Leptospiroză │cluster cu│7 │Colectivitate│
│ │3 cazuri │ │(adulţi, risc│
│ │ │ │ocupaţional) │
├──────────────────┼──────────┼─────────┼─────────────┤
│30. Sifilis │cluster cu│10 │Localitate/ │
│ │3 cazuri │ │Colectivitate│
├──────────────────┼──────────┼─────────┼─────────────┤
│31. Infecţia │cluster cu│14 │Localitate/ │
│gonococică │3 cazuri │ │Colectivitate│
├──────────────────┼──────────┼─────────┼─────────────┤
│ │ │ │Colectivitate│
│32. Hepatită │cluster cu│45 │/Loc expunere│
│virală acută B │2 cazuri │ │= unitate │
│ │ │ │sanitară │
├──────────────────┼──────────┼─────────┼─────────────┤
│33. Hepatită │cluster cu│ │Loc expunere │
│virală acută C │2 cazuri │45 │= unitate │
│ │ │ │sanitară │
├──────────────────┼──────────┼─────────┼─────────────┤
│ │ │ │Loc expunere │
│34. Infecţie │ │ │= unitate │
│asociată │cluster cu│7 │sanitară/ │
│asistenţei │3 cazuri │ │unitate de │
│medicale │ │ │asistenţă │
│ │ │ │socială │
├──────────────────┼──────────┼─────────┼─────────────┤
│35. TB MDR/XDR │cluster cu│NA │Colectivitate│
│ │2 cazuri │ │ │
├──────────────────┼──────────┼─────────┼─────────────┤
│ │ │ │Loc expunere │
│36. Infecţii cu │ │ │= unitate │
│germeni │cluster cu│7 │sanitară/ │
│multirezistenţi │2 cazuri │ │unitate de │
│(MDR) │ │ │asistenţă │
│ │ │ │socială │
├──────────────────┼──────────┼─────────┼─────────────┤
│ │ │ │Loc expunere │
│37. Infecţii cu │ │ │= unitate │
│germeni │1 caz │NA │sanitară/ │
│multirezistenţi │ │ │unitate de │
│(XDR) │ │ │asistenţă │
│ │ │ │socială │
├──────────────────┼──────────┼─────────┼─────────────┤
│38. Infecţie cu │ │ │Loc expunere │
│germeni │ │ │= unitate │
│multirezistenţi cu│1 caz │NA │sanitară/ │
│suspiciune de │ │ │unitate de │
│panrezistenţă │ │ │asistenţă │
│ │ │ │socială │
└──────────────────┴──────────┴─────────┴─────────────┘



    Tabelul II

┌────────────┬───────┬────────┬─────────────┐
│ │Numărul│Perioada│ │
│ │minim │maximă │ │
│Sindromul şi│de │în care │Locul în care│
│algoritmul │cazuri │s-a │s-a atins │
│de generare │= │atins │pragul de │
│a alertei │pragul │pragul │alertă │
│ │de │de │ │
│ │alertă │alertă =│ │
│ │ │nr. zile│ │
├────────────┼───────┼────────┼─────────────┤
│Sindrom │cluster│ │Colectivitate│
│respirator │cu 2 │ │/ │
│acut sever │cazuri/│7 │Loc expunere │
│(febră + │1 deces│ │= unitate │
│dispnee) │ │ │sanitară │
├────────────┼───────┼────────┼─────────────┤
│Sindrom │ │ │ │
│difteric │ │ │ │
│respirator │ │ │ │
│(febră + │1 caz │NA │NA │
│disfagie + │ │ │ │
│membrane │ │ │ │
│aderente) │ │ │ │
├────────────┼───────┼────────┼─────────────┤
│Sindrom │ │ │ │
│eruptiv │ │ │ │
│rujeoliform/│ │ │ │
│rubeoliform │1 caz │NA │NA │
│(rash + │ │ │ │
│febră +/– │ │ │ │
│adenopatii) │ │ │ │
├────────────┼───────┼────────┼─────────────┤
│Sindrom │cluster│ │ │
│neurologic │cu 3 │7 │Localitate/ │
│acut (febră │cazuri/│ │Colectivitate│
│+ LCR clar) │1 deces│ │ │
├────────────┼───────┼────────┼─────────────┤
│Sindrom │ │ │ │
│neurologic │cluster│ │Localitate/ │
│acut (febră │cu 2 │7 │Colectivitate│
│+ LCR │cazuri │ │ │
│tulbure) │ │ │ │
├────────────┼───────┼────────┼─────────────┤
│Sindrom │ │ │ │
│neurologic │ │ │ │
│acut │1 caz │NA │NA │
│(deficit │ │ │ │
│motor cu │ │ │ │
│debut brusc)│ │ │ │
├────────────┼───────┼────────┼─────────────┤
│Diaree acută│cluster│ │ │
│apoasă cu │cu 3 │7 │Localitate/ │
│deshidratare│cazuri/│ │Colectivitate│
│severă │1 deces│ │ │
├────────────┼───────┼────────┼─────────────┤
│ │cluster│ │ │
│Diaree acută│cu 2 │7 │Localitate/ │
│cu sânge │cazuri/│ │Colectivitate│
│ │1 deces│ │ │
├────────────┼───────┼────────┼─────────────┤
│Sindrom │ │ │ │
│hemolitic │ │ │ │
│uremic (SHU)│ │ │ │
│suspectat a │1 caz │NA │NA │
│fi de │ │ │ │
│etiologie │ │ │ │
│infecţioasă │ │ │ │
├────────────┼───────┼────────┼─────────────┤
│ │ │ │Localitate/ │
│ │cluster│ │Colectivitate│
│Sindrom │cu 2 │7 │/ │
│icteric acut│cazuri/│ │Loc expunere │
│ │1 deces│ │= unitate │
│ │ │ │sanitară │
├────────────┼───────┼────────┼─────────────┤
│Sindrom │ │ │ │
│febril de │1 caz │NA │NA │
│origine │ │ │ │
│necunoscută │ │ │ │
├────────────┼───────┼────────┼─────────────┤
│Sindrom de │ │ │ │
│febră │ │ │ │
│hemoragică │1 caz │NA │NA │
│acută (febră│ │ │ │
│+ hemoragii)│ │ │ │
└────────────┴───────┴────────┴─────────────┘



    Tabelul III

┌───────────┬───────┬────────┬─────────────┐
│ │Numărul│Perioada│ │
│ │minim │în care │ │
│ │de │s-a │Locul în care│
│Eveniment │cazuri │atins │s-a atins │
│ │= │pragul │pragul de │
│ │pragul │de │alertă │
│ │de │alertă =│ │
│ │alertă │nr. zile│ │
├───────────┼───────┼────────┼─────────────┤
│ │cluster│ │Localitate/ │
│Boală de │cu 2 │ │Colectivitate│
│etiologie │cazuri │NA │/ Loc │
│necunoscută│severe/│ │expunere = │
│ │1 deces│ │unitate │
│ │ │ │sanitară │
├───────────┼───────┼────────┼─────────────┤
│Eveniment │ │ │ │
│neobişnuit/│1 caz │NA │NA │
│neaşteptat │ │ │ │
└───────────┴───────┴────────┴─────────────┘





    ART. 4
    Procedurile de supraveghere şi control ale bolilor transmisibile sunt cele stipulate în metodologiile specifice sau vor fi stabilite de către Centrul Naţional de Supraveghere şi Control al Bolilor Transmisibile (CNSCBT) şi Biroul pentru Regulamentul sanitar internaţional 2005 (BRSI) din cadrul Institutului Naţional de Sănătate Publică (INSP), pentru bolile pentru care nu există metodologii specifice sau în cazul apariţiei unor alerte determinate de evenimente neobişnuite/neaşteptate.

    ART. 5
    În sensul prezentei anexe, responsabilităţile furnizorilor de servicii medicale şi ale instituţiilor din domeniul sănătăţii publice sunt următoarele:
    a) Responsabilităţi ale medicului de familie:
    - detectează, raportează la direcţiile de sănătate publică (DSP) şi trimite cazul/cazurile pentru investigare la secţia/spitalul de boli infecţioase;
    – în situaţiile în care medicul de familie sesizează atingerea pragului de alertă, raportează telefonic imediat evenimentul la DSP;
    – transmite setul minim de date către DSP: localizarea şi data debutului evenimentului, motivul alertei, nr. persoane expuse la risc, nr. persoane afectate, descriere clinică (semne, simptome, formă clinică), statusul curent al cazurilor (în viaţă/decedat), situaţia managementului cazurilor (nr. cazuri trimise pentru elucidarea diagnosticului şi unde, nr. cazuri investigate şi tratate la domiciliu).

    b) Responsabilităţi ale laboratoarelor:
    - raportează la DSP apariţia unui cumul de date de laborator relevante (acumulare de rezultate pozitive de laborator pentru o boală transmisibilă într-un teritoriu definit, într-un timp scurt şi cu afectarea unui număr mare de persoane) pentru bolile din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 657/2022.

    c) Responsabilităţi ale furnizorilor de servicii medicale, inclusiv pentru activitatea unităţilor/compartimentelor de primiri urgenţe:
    - detectează şi raportează la DSP cazul/cazurile de boli infecţioase şi alte evenimente de sănătate publică;
    – în situaţiile în care sesizează atingerea pragului de alertă, raportează telefonic imediat evenimentul la DSP şi trimit cazul/cazurile pentru investigare la secţia/spitalul de boli infecţioase;
    – sesizează şi raportează la DSP depăşirea semnificativă a numărului de internări/solicitări la serviciile de ambulanţă pentru acelaşi diagnostic suspectat, într-o zi, faţă de ziua precedentă.

    d) Responsabilităţi ale DSP:
    - colectează datele de la furnizorii de servicii medicale, inclusiv de la unităţile/compartimentele de primiri urgenţe, corelează aceste date cu informaţiile privind confirmarea/ infirmarea cazurilor provenite de la unitatea sanitară/secţia de boli infecţioase, confirmă/infirmă atingerea pragului de alertă pentru bolile/sindroamele din tabelele I, II şi III;
    – instituie măsurile de depistare activă şi control în situaţia în care pragul de alertă este atins;
    – raportează telefonic imediat evenimentul către INSP - centrul regional de sănătate publică (CRSP) la care este arondată, în situaţia în care pragul de alertă este atins. Dacă pragul de alertă atins implică alte ministere cu reţea sanitară proprie, DSP va informa telefonic punctele de contact de la nivel judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti aparţinând ministerului de resort, în vederea aplicării măsurilor de depistare activă şi control.
    Raportarea telefonică imediată va conţine informaţii privind numărul de cazuri, data debutului, boala sau sindromul suspectat şi dacă un număr precizat de persoane a refuzat consultul la medicul specialist de boli infecţioase;

    – declanşează ancheta epidemiologică şi prelevează probe biologice ale cazurilor care au refuzat consultul la medicul specialist de boli infecţioase;
    – trimite în cel mult 24 de ore către INSP - CRSP la care este arondată, pe fax/e-mail, Raportul preliminar de alertă epidemiologică, care conţine următoarele informaţii:
    1. localizarea şi data de debut a evenimentului;
    2. motivul alertei;
    3. număr de persoane expuse la risc;
    4. număr de persoane afectate;
    5. descriere clinică (frecvenţe de semne, simptome şi forme clinice);
    6. număr curent al cazurilor (număr pacienţi în viaţă/ decedaţi);
    7. situaţia managementului cazurilor:
    - număr de cazuri trimise pentru elucidarea diagnosticului;
    – număr de cazuri internate, data şi locul internării;
    – număr de cazuri investigate şi tratate la domiciliu;

    8. măsuri faţă de cazurile rămase la domiciliu;
    9. măsuri de depistare activă (număr contacţi depistaţi, număr contacţi investigaţi şi rezultate);
    10. datele evaluării rapide a situaţiei:
    - elaborarea ipotezelor privind sursa de infecţie, calea de transmitere;
    – descrierea populaţiei la risc;
    – rata de atac;

    11. măsuri instituite.


    e) Responsabilităţi ale INSP:
    - CRSP, după primirea informaţiei de la DSP, comunică telefonic imediat către CNSCBT depăşirea unui prag de alertă într-unul dintre judeţele arondate şi trimite Raportul preliminar de alertă epidemiologică, în maximum 24 de ore de la raportarea telefonică, pe fax/e-mail;
    – CRSP analizează măsurile instituite la nivel local, coordonează şi, după caz, participă la activităţile de implementare şi evaluare a eficienţei acestora;
    – CRSP sesizează, prin monitorizarea zilnică, atingerea pragului de alertă epidemiologică pentru aceeaşi patologie în 2 sau mai multe judeţe arondate, precum şi depistarea focarelor regionale prin cumul de cazuri la graniţele interjudeţene. În aceste situaţii, CRSP devine coordonatorul metodologic, răspunde de managementul focarului/evenimentului şi propune suplimentarea planurilor de măsuri judeţene şi, după caz, participă la implementarea şi evaluarea măsurilor preconizate, concomitent cu alertarea celorlalte judeţe arondate considerate la risc;
    – CRSP raportează măsurile aplicate şi menţine legătura permanent cu CNSCBT;
    – CRSP şi, după caz, CNSCBT, în funcţie de nevoile de informaţii, vor organiza colectarea de date suplimentare şi vor stabili formatul în care acestea vor fi transmise;
    – CNSCBT, în maximum 24 de ore de la primirea de la CRSP a informaţiilor privind alerta, analizează şi supraveghează aplicarea măsurilor de control, prin intermediul CRSP;
    – CNSCBT are obligaţia analizei zilnice a rapoartelor de alertă comunicate şi sesizează existenţa mai multor evenimente asemănătoare într-un teritoriu care depăşeşte o regiune. În acest caz, CNSCBT preia atribuţiile de coordonare şi verificare a implementării măsurilor, concomitent cu anunţarea Ministerului Sănătăţii (MS) şi, după caz, a organismelor internaţionale, în colaborare cu BRSI.

    f) Responsabilităţi ale MS:
    - este responsabil de aplicarea măsurilor de control pe baza recomandărilor transmise de CNSCBT şi asigură baza materială şi personalul medico-sanitar necesar.



    ART. 6
    (1) Specialiştii din cadrul DSP, INSP şi direcţiilor medicale şi din cadrul altor ministere trebuie să acţioneze prioritar în vederea:
    - stabilirii etiologiei evenimentului epidemiologic;
    – depistării sursei/surselor de infecţie şi a instituirii măsurilor de control faţă de aceasta/acestea;
    – stabilirii căii de transmitere a agentului patologic;
    – identificării populaţiei expuse la risc.

    (2) Furnizorii de servicii medicale şi specialiştii din cadrul DSP, INSP, precum şi al direcţiilor medicale din cadrul altor ministere vor utiliza alte surse alternative de informare care pot furniza informaţii privind existenţa unor cazuri de îmbolnăviri prin boli transmisibile, fie îmbolnăviri în rândul animalelor care pot pune în pericol sănătatea populaţiei, fie existenţa unor factori de risc pentru sănătatea populaţiei (de exemplu, calitatea apei de băut, evoluţia meteorologică), inclusiv sursa de informare pe baza monitorizării informaţiilor din mass-media.

    ART. 7
    În cadrul pregătirii pentru reacţie, în situaţie de alertă epidemiologică confirmată, furnizorii de servicii medicale, specialiştii din domeniul sănătăţii publice din cadrul DSP, INSP, precum şi al direcţiilor medicale din cadrul altor ministere au în vedere următoarele:
    1. informarea rapidă a persoanelor responsabile profesional din DSP - CRSP - CNSCBT;
    2. organizarea echipelor de evaluare rapidă, după caz, multidisciplinare, care, la faţa locului:
    - apreciază magnitudinea evenimentului;
    – identifică nevoile de materiale/medicamente/echipamente medicale/laborator/deplasare/spaţii de izolare/personal/comunicare;
    – identifică obstacolele, dificultăţile în aplicarea măsurilor;

    3. stabilirea listei de intervenţii:
    - organizarea detectării şi raportării în zona(ele) afectată(e);
    – prelevări de probe pentru analize (om, apă, aliment, vectori etc.) şi transport;
    – măsuri specifice de prevenire a răspândirii directe (triaj, izolare, carantină, imunoprofilaxie, dacă este cazul) sau indirecte [pentru apă, alimente, măsuri de dezinfecţie-dezinsecţie-deratizare (DDD)];

    4. alte măsuri nespecifice:
    - informarea continuă de către DSP şi INSP prin toate mijloacele mass-media a populaţiei din zona afectată, a celor care intervin în zonă, a celor care călătoresc prin zonă, a organelor cu atribuţii de intervenţie specifică (medici veterinari, mediu etc.);
    – informarea de către DSP şi INSP pe pagina web a acestor instituţii;
    – informarea şi pregătirea personalului medico-sanitar care acţionează în zonele afectate de evenimentul epidemiologic respectiv, inclusiv asupra mijloacelor de protecţie individuală contra îmbolnăvirilor;
    – alte măsuri de sănătate publică, cu respectarea prevederilor Legii nr. 136/2020 privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătăţii publice în situaţii de risc epidemiologic şi biologic, cu modificările şi completările ulterioare, convenite în urma analizei de situaţie.



    ART. 8
    Orice boală transmisibilă/sindrom menţionat(ă) în prezenta anexă trebuie evaluat(ă) pe baza instrumentului de decizie utilizat în Regulamentul sanitar internaţional (RSI) 2005, astfel:
    1. Impact serios pentru sănătatea publică? DA/NU
    • Numărul de cazuri şi/sau decese este mare pentru acest loc, perioadă şi populaţie?
    • Evenimentul are potenţial de a avea un mare impact de sănătate publică?
    • Este necesară asistenţă de la CRSP/CNSCBT pentru a detecta, investiga, răspunde sau controla acest eveniment sau pentru a preveni apariţia de cazuri noi? (Aceasta include resurse umane, financiare, materiale sau tehnice inadecvate.)

┌──────────────────────────────────────┐
│Dacă răspunsul la oricare din aceste │
│întrebări este DA, primul criteriu al │
│instrumentului de decizie al RSI 2005 │
│este îndeplinit. │
└──────────────────────────────────────┘



    2. Evenimentul este neobişnuit sau neaşteptat? DA/NU
    • Este evenimentul neobişnuit, în sensul implicării unor aspecte neobişnuite, sau prezintă caracteristicile unui eveniment care poate fi de interes special pentru sănătatea publică sau motiv de alarmă?
    • Este evenimentul neaşteptat din perspectiva sănătăţii publice?

┌──────────────────────────────────────┐
│Dacă răspunsul la oricare din aceste │
│întrebări este DA, al doilea criteriu │
│al instrumentului de decizie al RSI │
│2005 este îndeplinit. │
└──────────────────────────────────────┘



    3. Există risc de răspândire interjudeţeană/regională/naţională/internaţională a bolii? DA/NU
    • Există evidenţe ale unei legături epidemiologice cu evenimente similare din alte judeţe/regiuni/state?
    • Există vreun factor care ar trebui să alerteze CRSP/CNSCBT/MS/Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) referitor la transmiterea interjudeţeană/regională/naţională/transfrontalieră a agentului patogen, vectorului sau gazdei?

┌──────────────────────────────────────┐
│Aceste criterii se evaluează atât la │
│nivel de DSP, cât şi la nivelul INSP │
│(CRSP, CNSCBT + BRSI). │
└──────────────────────────────────────┘


    Concluzia: alertă judeţeană/regională/naţională/internaţională = DA/NU

┌──────────────────────────────────────┐
│Concluzia se stabileşte de către DSP, │
│INSP (CRSP, CNSCBT + BRSI). │
└──────────────────────────────────────┘




    4. Există risc important pentru călătorii la nivel internaţional sau restricţii comerciale? DA/NU
    • Evenimente similare din trecut au impus restricţii internaţionale?
    • Sursa este suspectată sau cunoscută ca fiind un produs alimentar, apă sau orice alte bunuri potenţial contaminate care sunt importate/exportate la nivel internaţional?
    • Este evenimentul asociat cu o reuniune internaţională sau cu zone cu turism internaţional intens?
    • Există solicitări de informaţii din partea unor oficiali străini sau media internaţionali?

┌──────────────────────────────────────┐
│Aceste criterii se evaluează la │
│nivelul INSP (CRSP, CNSCBT + BRSI). │
└──────────────────────────────────────┘


    Informaţii necesare ulterior pentru comunicarea alertelor:
    - definiţii de caz;
    – supraveghere;
    – sursa şi tipul de risc;
    – numărul de cazuri şi decese;
    – condiţii care favorizează transmiterea agentului patologic;
    – măsuri de sănătate publică implementate;
    – orice altă informaţie considerată relevantă.
    Informaţiile rezultate din analiza alertelor naţionale pot contribui la documentarea unei urgenţe de sănătate publică de importanţă internaţională.

    Conform RSI 2005, „urgenţa de sănătate publică de importanţă internaţională“ reprezintă un eveniment care, conform regulamentului:
    (i) constituie un risc de sănătate publică pentru alte state, prin răspândirea internaţională a bolii; şi
    (ii) cere un potenţial răspuns internaţional coordonat.




    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016