Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SISTEM DE SANCTIUNI din 31 iulie 2012  pentru masurile 211 Twitter Facebook
Cautare document

SISTEM DE SANCTIUNI din 31 iulie 2012 pentru masurile 211 "Sprijin pentru zona montana defavorizata" si 212 "Sprijin pentru zone defavorizate, altele decat zona montana" (Anexa 1)*)

EMITENT: MINISTERUL AGRICULTURII SI DEZVOLTARII RURALE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 658 bis din 18 septembrie 2012
------
    *) Aprobat de Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 161/2012, publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 658 din 18 septembrie 2012.


    Sistemul de sancţiuni, aplicabil pentru cererile de plată aferente măsurilor 211 "Sprijin pentru zona montană defavorizată" şi 212 "Sprijin pentru zone defavorizate, altele decât zona montană", depuse de fermieri pentru campania 2012, se stabileşte ţinându-se cont de următoarele aspecte ale neconformităţilor constatate:
    - neglijenţa/intenţia;
    - repetiţia - presupune nerespectarea aceleiaşi norme, cerinţe sau obligaţii, în cazul în care aceasta se constată de mai multe ori în cursul unei perioade de 3 ani consecutivi, în condiţiile în care fermierul a fost informat despre cazul precedent de nerespectare şi a avut posibilitatea, după caz, să ia măsurile necesare pentru a remedia situaţia;
    - amploarea (extinderea) - presupune cazul de nerespectare care este determinat luându-se în calcul, în special, dacă aceasta are un efect răspândit în afara fermei respective sau dacă se limitează la ferma respectivă;
    - gravitatea - presupune cazul de nerespectare care depinde în special de importanţa consecinţelor acestuia, ţinându-se seama de obiectivele cerinţei sau normei respective;
    - persistenţa - presupune cazul de nerespectare care depinde în special de durata pe parcursul căreia se manifestă efectele acestuia sau de posibilitatea de a pune capăt acestor efecte prin mijloace rezonabile.
    Calculul sumei de plată şi al sancţiunilor de reducere şi excludere se efectuează ţinând cont de degresivitatea sprijinului financiar la nivel de măsură şi categorie de zonă defavorizată, conform fişelor tehnice ale măsurilor 211 şi 212 din Programul naţional de dezvoltare rurală (PNDR).
    Există 6 categorii de sancţiuni, care se aplică în următoarea ordine:

 ┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
 │A. sancţiuni pentru supradeclararea suprafeţelor; │
 ├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
 │B. sancţiuni pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate; │
 ├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
 │C. sancţiuni pentru depunerea cu întârziere a cererii de plată; │
 ├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
 │D. sancţiuni pentru nedeclararea tuturor suprafeţelor; │
 ├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
 │E. sancţiuni pentru nerespectarea ecocondiţionalităţii. │
 ├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
 │F. sancţiuni multianuale │
 └────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘


    Fermierul nu va fi sancţionat în cazurile de forţă majoră şi circumstanţe excepţionale, şi anume:
    - decesul fermierului;
    - incapacitatea profesională de lungă durată a fermierului;
    - exproprierea unei părţi importante a exploataţiei, dacă aceasta nu a fost previzionată la data la care angajamentul a fost semnat;
    - o catastrofă naturală de proporţii care afectează grav suprafeţele agricole ale exploataţiei.

    A. Sancţiuni pentru supradeclararea suprafeţelor
    a) Dacă diferenţa dintre suprafaţa declarată pentru plată şi suprafaţa determinată este mai mică sau egală cu 0,1 hectare, suprafaţa determinată va fi considerată egală cu suprafaţa declarată.
    Acest paragraf nu se aplică în cazul în care diferenţa reprezintă mai mult de 20% din suprafaţa totală declarată pentru plată.
    b) Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 3% din suprafaţa determinată sau 2 hectare, dar mai mică sau egală cu 20% din suprafaţa determinată, plata se calculează pe baza suprafeţei determinate, din care se scade dublul diferenţei constatate.
    c) Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 20% din suprafaţa determinată, pentru anul în cauză nu se acordă nicio plată.
    d) Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 50% din suprafaţa determinată, fermierul este exclus de la plată şi, în plus, acesta este sancţionat până la o valoare egală cu valoarea corespunzătoare diferenţei dintre suprafaţa declarată şi suprafaţă determinată.
    e) Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 0,5% din suprafaţa determinată sau 1 hectar, ca urmare a neregulilor comise intenţionat, fermierul este exclus de la plată, pentru anul respectiv, pe măsura respectivă.
    f) Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 20% din suprafaţa determinată, ca urmare a neregulilor comise intenţionat, fermierul este exclus de la plată şi, în plus, acesta este sancţionat până la o valoare egală cu valoarea corespunzătoare diferenţei dintre suprafaţa declarată şi suprafaţă determinată.
    În cazul în care se identifică două nereguli pentru aceeaşi exploataţie (de exemplu, procentul de depăşire este cuprins între 20% şi 50% şi supradeclararea suprafeţelor din cadrul exploataţiei a fost realizată din intenţie), se va aplica sancţiunea cea mai mare dintre cele două sancţiuni aferente neregulilor constatate.

    B. Sancţiuni pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate


 ┌─────────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────┐
 │ Criterii de eligibilitate │ Indicator (modalitatea de control*) │ Sancţiune │
 ├─────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
 │Suprafaţa minimă agricolă utilizată este │Control vizual/Sistemul integrat de │Nu se permite primirea angajamentului │
 │de 1 ha. │administrare şi control - Integrated │şi/sau a cererii de plată./Este exclus│
 │ │Administration and Control System (IACS)/ │de la plată aplicantul care nu │
 │ │vizită pe teren (în cazul includerii în │îndeplineşte acest criteriu. │
 │ │eşantion pentru măsurarea suprafeţelor) │ │
 ├─────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
 │Parcela minimă solicitată pentru plată │Control vizual/IACS/vizită pe teren (în │Nu se permite primirea angajamentului │
 │este de minimum 0,3 ha (în cazul viilor, │cazul includerii în eşantion pentru │şi/sau a cererii de plată./Este │
 │livezilor, culturilor de hamei, │măsurarea suprafeţelor) │exclusă de la plată parcela care nu │
 │pepinierelor pomicole, pepinierelor │ │îndeplineşte acest criteriu. │
 │viticole şi arbuştilor fructiferi │ │ │
 │suprafaţa minimă a parcelelor trebuie │ │ │
 │să fie de cel puţin 0,1 ha). │ │ │
 ├─────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
 │Semnarea şi menţinerea angajamentului │Control vizual în primul an/vizită pe │Nu se permite primirea cererii de │
 │privind continuitatea activităţii │teren pe toată perioada angajamentului (în │plată dacă nu a fost semnat │
 │agricole pe o perioadă de 5 ani de la │cazul includerii în eşantion) │angajamentul./Se exclude de la plată │
 │data efectuării primei plăţi aferente │ │fermierul care nu îşi menţine │
 │acestei măsuri. │ │angajamentul pe 5 ani. │
 ├─────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
 │Utilizarea în comun de către mai mulţi │Control vizual/IACS/vizită pe teren (în │Este exclusă de la plată suprafaţa │
 │fermieri a păşunilor comunale. │cazul includerii în eşantion) │pentru care nu au fost prezentate │
 │ │ │documentele pentru îndeplinirea │
 │ │ │acestui criteriu. Nu se permite │
 │ │ │primirea angajamentului în primul an, │
 │ │ │dacă prin excluderea suprafeţelor care│
 │ │ │nu îndeplinesc acest criteriu │
 │ │ │exploataţia devine neeligibilă. Se │
 │ │ │aplică sancţiune de 3% din suma │
 │ │ │rămasă. │
 ├─────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
 │În cazul utilizării în comun a păşunilor │Control vizual/IACS/vizită pe teren (în │Se permite primirea angajamentului │
 │aferente unor forme asociative de │cazul includerii în eşantion) │doar pentru suprafeţele pentru care │
 │proprietate │ │membrii asociaţiei au semnat că │
 │ │ │solicită plata prin intermediul │
 │ │ │asociaţiei. Este exclusă de la plată │
 │ │ │suprafaţa pe care nu se îndeplineşte │
 │ │ │acest criteriu. │
 └─────────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────┘
------
   *) Modalitatea de control este detaliată în procedurile de lucru ale APIA.


    În cazul nerespectării unui criteriu de eligibilitate, se aplică o sancţiune de 3% din suma rămasă după aplicarea sancţiunilor anterioare, începând cu cel de-al II-lea an de la semnarea angajamentului.
    În cazul angajamentelor multianuale, reducerile, excluderile şi recuperările se aplică sumelor deja plătite în anii precedenţi pentru angajamentul respectiv.
    În cazul în care nerespectarea rezultă din nereguli comise intenţionat, fermierul este exclus de la măsura respectivă atât pe durata anului respectiv, cât şi pe durata anului următor.
    Angajamentele asumate pe o perioadă de 5 ani nu sunt condiţionate de menţinerea aceleiaşi suprafeţe pe durata celor 5 ani. Suprafeţele pentru care se solicită anual sprijin pot varia ca dimensiune sau locaţie, plăţile efectuându-se în funcţie de suprafaţa pentru care se aplică anual, cu condiţia amplasării într-o zonă defavorizată, desemnată în cadrul PNDR.
    În cazul în care fermierul nu mai deţine suprafaţa de teren aflată într-o zonă defavorizată, pe care a desfăşurat activităţi agricole, acestuia nu i se vor solicita returnarea sumelor primite în anii anteriori pe suprafaţa aflată sub angajament.
    În cazul în care fermierul nu mai desfăşoară activităţi agricole pe suprafaţa de teren pe care o deţine şi care se află într-o zonă defavorizată, se consideră ca acesta nu mai respectă angajamentul şi i se va solicita returnarea sumelor primite în anii anteriori pe suprafaţa aflată sub angajament.
    Angajamentele pentru suprafeţele care la data depunerii cererii de plată se aflau în UAT-uri eligibile şi au trecut în UAT-uri neeligibile, ca urmare a actualizării LPIS, trebuie întrerupte, fără a fi necesară recuperarea sumelor plătite fermierilor în anii precedenţi, înainte de trecerea suprafeţelor din UAT-uri eligibile în UAT-uri neeligibile.

    C. Sancţiuni pentru depunerea cu întârziere a cererii de plată
    Data-limită de depunere a cererii de plată este 16 mai.
    Fermierul nu va fi sancţionat pentru depunerea cu întârziere a cererii de plată în cazurile de forţă majoră şi în circumstanţe excepţionale.
    Cu excepţia cazurilor de forţă majoră sau a circumstanţelor excepţionale, pentru depunerea unei cereri de plată după data-limită stabilită se aplică o sancţiune de 1% pe zi lucrătoare la sumele la care ar fi avut dreptul fermierul dacă cererea ar fi fost depusă în termenul stabilit. Dacă perioada de întârziere depăşeşte 25 de zile calendaristice, cererea de plată este respinsă de la plată.
    Modificările la o cerere de plată pot fi acceptate fara aplicarea unei sancţiuni până la data de 31 mai a anului de depunere a cererii. Introducerea unei modificări pentru cerere după data- limită presupune aplicarea unei sancţiuni de 1% pe zi lucrătoare la sumele cuvenite.
    Modificările privind cererea de plată pot fi admise până la ultima dată de depunere cu întârziere a cererilor unice. Modificările referitoare la o cerere de plată nu sunt admise după data menţionată.
    O cerere poate fi retrasă total sau parţial în orice moment, cu excepţia cazului în care fermierul a fost înştiinţat despre neregulile pe care le conţine cererea de plată (inclusiv notificarea fermierului pentru supradeclarare) sau a fost înştiinţat cu privire la intenţia agenţiei de a întreprinde un control la faţa locului. Dacă în urma acestui control au fost constatate nereguli, fermierul nu mai poate retrage părţile din cererea de plată la care se referă aceste nereguli. Dacă în urma controlului realizat nu se identifică nereguli, fermierul poate retrage cererea de plată. În perioada dintre înştiinţarea fermierului cu privire la efectuarea controlului pe teren şi stabilirea concluziei finale ca urmare a controlului pe teren, fermierul nu îşi poate retrage cererea de plată. În urma retragerilor efectuate, fermierul revine la situaţia în care se afla înainte de a depune cererea de plată sau partea respectivă din cererea de plată.
    În cazul în care fermierul care a depus cererea de plată şi a fost selectat pentru controlul pe teren nu permite inspectarea fermei de către reprezentanţii organismelor abilitate, se consideră că acesta nu a respectat angajamentul. În acest caz, fermierului nu i se va acorda nicio plată pentru măsura respectivă pentru anul în curs şi, în plus, i se vor recupera toate sumele acordate până la momentul respectiv pentru toate angajamentele încheiate. Recuperarea sumelor acordate fermierului până la momentul respectiv nu presupune şi aplicarea sancţiunilor de supradeclarare.

    D. Sancţiuni pentru nedeclararea tuturor suprafeţelor
    În cazul în care, pentru un anumit an, un fermier nu declară toate suprafeţele, iar diferenţa dintre suprafaţa totală declarată în cererea de plată, pe de o parte, şi suma dintre suprafaţa declarată şi suprafaţa totală a parcelelor nedeclarate, pe de altă parte, este mai mare de 3% din suprafaţa totală declarată, valoarea totală a plăţilor directe cuvenite fermierului pentru anul în care s-a constatat neregula se reduce cu până la 3%, astfel:
    - dacă suma suprafeţelor parcelelor nedeclarate reprezintă un procent mai mare de 3% dar mai mic sau egal cu 30% din suprafaţa totală declarată, fermierul va fi sancţionat cu un procent de 1%;
    - dacă suma suprafeţelor parcelelor nedeclarate reprezintă un procent mai mare de 30% dar mai mic sau egal cu 50% din suprafaţa totală declarată, fermierul va fi sancţionat cu un procent de 2%;
    - dacă suma suprafeţelor parcelelor nedeclarate reprezintă un procent mai mare de 50% din suprafaţa totală declarată, fermierul va fi sancţionat cu un procent de 3%
    În cazul în care diferenţa dintre suprafaţa totală declarată în cererea de plată, pe de o parte, şi suma dintre suprafaţa declarată şi suprafaţa totală a parcelelor nedeclarate, pe de altă parte, este mai mică sau egală cu 3% din suprafaţa totală declarată, fermierul nu va fi sancţionat.

    E. Sancţiuni pentru nerespectarea ecocondiţionalităţii
    În cazul măsurilor 211 şi 212, ecocondiţionalitatea cuprinde următoarele norme:
    - cerinţele legale în materia de gestionare (SMR 1 - SMR 5), în domeniul "mediu";
    - cerinţele legale în materia de gestionare (SMR 6 - SMR 8), în domeniul "sănătatea publică, sănătatea animalelor şi sănătatea plantelor";
    - bunele condiţii agricole şi de mediu (GAEC-uri), în domeniul "bune condiţii agricole şi de mediu".
    În cazul în care cerinţele privind ecocondiţionalitatea nu sunt respectate oricând în cadrul unui an calendaristic stabilit şi dacă neconformitatea respectivă este rezultatul unei acţiuni sau a unei omiteri direct imputabile fermierului care a depus cererea de plată pentru schemele de sprijin pe suprafaţă în anul calendaristic vizat, suma totală a plăţilor efectuate ori care urmează să fie efectuate trebuie să fie redusă sau exclusă.
    În cazul neglijenţei, sancţiunea nu trebuie să depăşească 5% din suma totală, iar în cazul primei repetiţii, sancţiunea nu trebuie să depăşească 15% din suma totală. În cazurile de nerespectare intenţionată, reducerea procentului nu trebuie să fie mai mică de 20% din plată şi poate merge până la excluderea totală din măsura de sprijin pentru unul sau mai mulţi ani calendaristici.
    Valoarea sancţiunilor pentru un an calendaristic nu trebuie să depăşească suma totală cuvenită fermierului în cadrul măsurii.
    Toate cazurile de neconformitate sunt aduse la cunoştinţa fermierilor în scris.
    Nerespectarea datorată neglijenţei
    Dacă nerespectarea se datorează neglijenţei unui fermier, sancţiunea calculată la suma totală este de 3% din suma totală.
    Astfel, pe baza rezultatelor din raportul de control se decide să se reducă acest procent la 1%, să se crească până la 5% din suma totală sau să nu se aplice nicio sancţiune, în cazul în care este definită o toleranţă printr-o zonă tampon stabilită şi aplicabilă perimetrului parcelei agricole. Cu toate acestea, toleranţa maximă pentru fiecare parcelă agricolă nu trebuie să depăşească 1 ha în valoare absolută.
    Dacă au fost stabilite nereguli repetate, cu excepţia celor considerate intenţionate, sancţiunea stabilită în cazul primei nerespectări repetate va fi multiplicată cu factorul 3. În cazul repetiţiilor viitoare ale aceleiaşi nereguli, factorul 3 de multiplicare va fi aplicat de fiecare dată la rezultatul sancţiunii stabilite pentru neregulile repetate anterioare. Sancţiunea maximă nu va depăşi 15% din suma totală.
    Nerespectarea intenţionată
    Dacă fermierul nu a respectat intenţionat o condiţie, sancţiunea aplicată va fi, ca regulă generală, de 20% din suma totală (conform Tabelelor nr. 1 şi 3). Astfel, pe baza rezultatelor din raportul de control se decide să se reducă procentul în cauză până la maxim 15% sau, după caz, să îl mărească până la 100% din suma totală (conform Tabelelor nr. 1 şi 3).
    În cazul nerespectării intenţionate, fermierul este exclus de la măsură pentru anul calendaristic în cauză (conform Tabelelor nr. 1 şi 3). Dacă amploarea, gravitatea şi/sau persistenţa nerespectării intenţionate este majoră sau au fost detectate repetate nerespectări intenţionate, fermierul va fi exclus de la măsura respectivă şi în anul calendaristic următor.

    I. Sancţiuni pentru nerespectarea SMR-urilor
    Cerinţele legale în materia de gestionare (SMR) sunt definite conform legislaţiei comunitare şi naţionale în vigoare.
    În cazul în care la controlul administrativ, se constată o neconformitate în anul curent, este considerată a fi neglijenţă situaţia în care în rapoartele de control pe teren din ultimii 2 ani nu apare acea condiţie ca fiind neconformă.
    În cazul în care la controlul administrativ, se constată o neconformitate în anul curent, este considerată a fi repetiţie situaţia în care în cel puţin unul din rapoartele de control pe teren din ultimii 2 ani apare acea condiţie ca fiind neconformă.
    Sancţiunile pentru nerespectarea SMR-urilor sunt prezentate în Tabelul nr. 1.

    Tabelul nr. 1 - Sancţiuni pentru nerespectarea SMR-urilor


 ┌────────────────┬─────────────────┬──────────┬────────────────┬─────────────────┬────────────┬────────────┬────────────┬───────────────┐
 │Tipul sancţiunii│ Amploarea │Gravitatea│ Persistenţa │ % │ Prima │ A 2-a │ A 3-a │A 4-a repetiţie│
 │ │ │ │ │ Sancţiune │ repetiţie │ repetiţie │ repetiţie │ │
 ├────────────────┼─────────────────┼──────────┼────────────────┼─────────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤
 │Neglijenţă*) │Limitare la fermă│Scăzută │Nepermanentă │0% + Notificare 1│ N/A │ N/A │ N/A │ N/A │
 │ │ │ │(rectificabilă) │ │ │ │ │ │
 │ │ │ ├────────────────┼─────────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤
 │ │ │ │Nepermanentă │ 1% │ 3% │ 9% │15% + │81% + │
 │ │ │ │ │ │ │ │Notificare 2│Notificare 3 │
 │ │ │ ├────────────────┼─────────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤
 │ │ │ │Permanentă │ 3% │ 9% │15% + │81% + │ 100% │
 │ │ │ │ │ │ │Notificare 2│Notificare 3│ │
 │ │ ├──────────┼────────────────┼─────────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤
 │ │ │Medie │Nepermanentă │ 3% │ 9% │15% + │81% + │ 100% │
 │ │ │ │ │ │ │Notificare 2│Notificare 3│ │
 │ │ │ ├────────────────┼─────────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤
 │ │ │ │Permanentă │ 5% │15% + │45% + │100% şi │Exclus de la │
 │ │ │ │ │ │Notificare 2│Notificare 3│excluderea │măsură │
 │ │ │ │ │ │ │ │de la măsură│ │
 │ │ │ │ │ │ │ │în anul │ │
 │ │ │ │ │ │ │ │următor │ │
 │ │ ├──────────┼────────────────┼─────────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤
 │ │ │Înaltă │Nepermanentă │ 5% │15% + │45% + │100% şi │Exclus de la │
 │ │ │ │ │ │Notificare 2│Notificare 3│excluderea │măsură │
 │ │ │ │ │ │ │ │de la măsură│ │
 │ │ │ │ │ │ │ │în anul │ │
 │ │ │ │ │ │ │ │următor │ │
 │ │ │ ├────────────────┼─────────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤
 │ │ │ │Permanentă │ 5% │15% + │45% + │100% şi │Exclus de la │
 │ │ │ │ │ │Notificare 2│Notificare 3│excluderea │măsură │
 │ │ │ │ │ │ │ │de la măsură│ │
 │ │ │ │ │ │ │ │în anul │ │
 │ │ │ │ │ │ │ │următor │ │
 │ ├─────────────────┼──────────┼────────────────┼─────────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤
 │ │Răspândire asupra│Scăzută │Nepermanentă │ 5% │15% + │45% + │100% │Exclus de la │
 │ │altor ferme │ │ │ │Notificare 2│Notificare 3│excluderea │măsură │
 │ │ │ │ │ │ │ │de la măsură│ │
 │ │ │ │ │ │ │ │în anul │ │
 │ │ │ │ │ │ │ │următor │ │
 │ │ │ ├────────────────┼─────────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤
 │ │ │ │Permanentă │ 5% │15% + │45% + │100% şi │Exclus de la │
 │ │ │ │ │ │Notificare 2│Notificare 3│excluderea │măsură │
 │ │ │ │ │ │ │ │de la măsură│ │
 │ │ │ │ │ │ │ │în anul │ │
 │ │ │ │ │ │ │ │următor │ │
 │ │ ├──────────┼────────────────┼─────────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤
 │ │ │Medie │Nepermanentă │ 5% │15% + │45% + │100% şi │Exclus de la │
 │ │ │ │ │ │Notificare 2│Notificare 3│excluderea │măsură │
 │ │ │ │ │ │ │ │de la măsură│ │
 │ │ │ │ │ │ │ │în anul │ │
 │ │ │ │ │ │ │ │următor │ │
 │ │ │ ├────────────────┼─────────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤
 │ │ │ │Permanentă │ 5% │15% + │45% + │100% şi │Exclus de la │
 │ │ │ │ │ │Notificare 2│Notificare 3│excluderea │măsură │
 │ │ │ │ │ │ │ │de la măsură│ │
 │ │ │ │ │ │ │ │în anul │ │
 │ │ │ │ │ │ │ │următor │ │
 │ │ ├──────────┼────────────────┼─────────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤
 │ │ │Înaltă │Nepermanentă │ 5% │15% + │45% + │100% şi │Exclus de la │
 │ │ │ │ │ │Notificare 2│Notificare 3│excluderea │măsură │
 │ │ │ │ │ │ │ │de la măsură│ │
 │ │ │ │ │ │ │ │în anul │ │
 │ │ │ │ │ │ │ │următor │ │
 │ │ │ ├────────────────┼─────────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤
 │ │ │ │Permanentă │ 5% │15% + │45% + │100% şi │Exclus de la │
 │ │ │ │ │ │Notificare 2│Notificare 3│excluderea │măsură │
 │ │ │ │ │ │ │ │de la măsură│ │
 │ │ │ │ │ │ │ │în anul │ │
 │ │ │ │ │ │ │ │următor │ │
 ├────────────────┼─────────────────┼──────────┼────────────────┼─────────────────┼────────────┼────────────┴────────────┴───────────────┤
 │Intenţie │Limitare la fermă│Scăzută │Nepermanentă │ 15% │ │ │
 │ │ │ ├────────────────┼─────────────────┤100% şi │ │
 │ │ │ │Permanentă │ 20% │excluderea │ │
 │ │ ├──────────┼────────────────┼─────────────────┤de la măsură│ Exclus de la măsură │
 │ │ │Medie │Nepermanentă │ 20% │în anul │ │
 │ │ │ ├────────────────┼─────────────────┤următor │ │
 │ │ │ │Permanentă │ 30% │ │ │
 │ │ ├──────────┼────────────────┼─────────────────┤ │ │
 │ │ │Înaltă │Nepermanentă │ 50% │ │ │
 │ │ │ ├────────────────┼─────────────────┤ │ │
 │ │ │ │Permanentă │ 100% │ │ │
 │ ├─────────────────┼──────────┼────────────────┼─────────────────┤ │ │
 │ │Răspândire asupra│Scăzută │Nepermanentă │ 30% │ │ │
 │ │altor ferme │ ├────────────────┼─────────────────┤ │ │
 │ │ │ │Permanentă │ 40% │ │ │
 │ │ ├──────────┼────────────────┼─────────────────┤ │ │
 │ │ │Medie │Nepermanentă │ 40% │ │ │
 │ │ │ ├────────────────┼─────────────────┤ │ │
 │ │ │ │Permanentă │ 60% │ │ │
 │ │ ├──────────┼────────────────┼─────────────────┤ │ │
 │ │ │Înaltă │Nepermanentă │ 80% │ │ │
 │ │ │ ├────────────────┼─────────────────┤ │ │
 │ │ │ │Permanentă │ 100% │ │ │
 └────────────────┴─────────────────┴──────────┴────────────────┴─────────────────┴────────────┴─────────────────────────────────────────┘

------
    *) Notificări pentru nerespectare:
    Notificarea 1 reprezintă avertismentul către fermier cu privire la problemele identificate şi care pot fi remediate până la data de 30 iunie a anului următor celui pentru care a solicitat sprijinul.
    Notificarea 2 reprezintă avertismentul către fermier cu privire la consecinţele care vor apărea în cazul nerespectării cerinţelor SMR şi în anul următor.
    Notificarea 3 reprezintă înştiinţarea fermierului cu privire la declararea ca intenţie a nerespectării cerinţelor SMR.
    **) Definirea acestor criterii se regăseşte în tabelul nr. 2.

    Tabelul nr. 2 - Criterii - nivel şi descriere


 ┌───────────────────┬────────────┬──────────────────────────────────────────────────┐
 │ Criteriu │ Nivel │ Definiţie │
 ├───────────────────┼────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤
 │Gravitate │Scăzută │0-30% din suprafaţa determinată a fermei (SMR 1-5)│
 │ │ │0-10% din numărul de animale deţinute de către │
 │ │ │fermier (SMR 6-8) │
 │ ├────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤
 │ │Medie │>30-50% din suprafaţa determinată a fermei │
 │ │ │(SMR 1-5) │
 │ │ │>10-20% din numărul de animale deţinute de către │
 │ │ │fermier (SMR 6-8) │
 │ ├────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤
 │ │Înaltă │>50% din suprafaţa determinată a fermei (SMR 1-5) │
 │ │ │>20% din numărul de animale deţinute de către │
 │ │ │fermier (SMR 6-8) │
 ├───────────────────┼────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤
 │Persistenţă │Nepermanentă│Condiţii nerespectate care pot fi rectificate până│
 │ │(rectifica- │la data de 30 iunie a anului următor celui pentru │
 │ │bilă) │care a solicitat sprijinul*) │
 │ ├────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤
 │ │Nepermanentă│Condiţii nerespectate care nu pot fi rectificate │
 │ │ │pe parcursul anului pentru care a solicitat │
 │ │ │sprijinul │
 │ ├────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤
 │ │Permanentă │Condiţii nerespectate care nu pot fi rectificate │
 │ │ │pe parcursul angajamentului (nerespectările │
 │ │ │descoperite în ultimul an de angajament se │
 │ │ │consideră a fi permanente) │
 └───────────────────┴────────────┴──────────────────────────────────────────────────┘

------
    *) În cazul în care fermierului i se transmite Notificarea 1, acesta trebuie să înştiinţeze APIA cu privire la remedierea sau nu a problemelor semnalate de către APIA, dar nu mai târziu de data de 30 iunie a anului următor celui pentru care a solicitat sprijinul. În cazul în care fermierul nu înştiintează APIA în termen/înştiinţează APIA că nu a remediat problemele semnalate, acesta va fi sancţionat. În cazul în care fermierul înştiintează APIA în termen, cu privire la remedierea problemelor semnalate de către APIA, experţii APIA vor reface vizita în teren pentru confirmarea celor semnalate de către fermier.

    Observaţie
    SMR-urile 1-5 din domeniul "Mediul" şi SMR-urile 6-8 din domeniul "Identificarea şi înregistrarea animalelor" se aplică începând cu 01.01.2012.
    SMR-urile 9-12 din domeniul "Sănătatea publică, sănătatea animalelor şi a plantelor" şi
    SMR-urile 13-15 din domeniul "Notificarea bolilor la animale" se aplică începând cu 01.01.2014.
    SMR-urile 16-18 din domeniul "Bunăstarea animalelor" se aplică începând cu 01.01.2016.
    Sancţiunea se aplică pentru fiecare SMR în parte, conform Tabelului nr. 1, iar fermierului i se aplică cea mai mare sancţiune din cele aferente tuturor SMR-urilor nerespectate pentru domeniul respectiv.

    II. Sancţiuni pentru nerespectarea GAEC-urilor
    Bunele condiţii agricole şi de mediu (GAEC) sunt definite conform legislaţiei naţionale în vigoare.
    În cazul în care la controlul administrativ, se constată o neconformitate în anul curent, este considerată a fi neglijenţă situaţia în care în rapoartele de control pe teren din ultimii 2 ani nu apare acea condiţie ca fiind neconformă.
    În cazul în care la controlul administrativ, se constată o neconformitate în anul curent, este considerată a fi repetiţie situaţia în care în cel puţin unul din rapoartele de control pe teren din ultimii 2 ani apare acea condiţie ca fiind neconformă.
    Sancţiunile pentru nerespectarea GAEC-urilor şi a măsurilor privid menţinerea sau reconstituirea suprafeţelor de pajişti permenente sunt prezentate în Tabelul nr. 3.

    Tabelul nr. 3 - Sancţiuni pentru nerespectarea GAEC-urilor


 ┌────────────────┬─────────────────┬──────────┬────────────────┬─────────────────┬────────────┬────────────┬────────────┬───────────────┐
 │Tipul sancţiunii│ Amploarea │Gravitatea│ Persistenţa**) │ % │ Prima │ A 2-a │ A 3-a │A 4-a repetiţie│
 │ │ │ │ │ Sancţiune │ repetiţie │ repetiţie │ repetiţie │ │
 ├────────────────┼─────────────────┼──────────┼────────────────┼─────────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤
 │Neglijenţă*) │Limitare la fermă│Scăzută │Nepermanentă │0% + Notificare 1│ N/A │ N/A │ N/A │ N/A │
 │ │ │ │(rectificabilă) │ │ │ │ │ │
 │ │ │ ├────────────────┼─────────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤
 │ │ │ │Nepermanentă │ 1% │ 3% │ 9% │15% + │81% + │
 │ │ │ │ │ │ │ │Notificare 2│Notificare 3 │
 │ │ │ ├────────────────┼─────────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤
 │ │ │ │Permanentă │ 3% │ 9% │15% + │81% + │ 100% │
 │ │ │ │ │ │ │Notificare 2│Notificare 3│ │
 │ │ ├──────────┼────────────────┼─────────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤
 │ │ │Medie │Nepermanentă │ 3% │ 9% │15% + │81% + │ 100% │
 │ │ │ │ │ │ │Notificare 2│Notificare 3│ │
 │ │ │ ├────────────────┼─────────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤
 │ │ │ │Permanentă │ 5% │15% + │45% + │100% şi │Exclus de la │
 │ │ │ │ │ │Notificare 2│Notificare 3│excluderea │măsură │
 │ │ │ │ │ │ │ │de la măsură│ │
 │ │ │ │ │ │ │ │în anul │ │
 │ │ │ │ │ │ │ │următor │ │
 │ │ ├──────────┼────────────────┼─────────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤
 │ │ │Înaltă │Nepermanentă │ 5% │15% + │45% + │100% şi │Exclus de la │
 │ │ │ │ │ │Notificare 2│Notificare 3│excluderea │măsură │
 │ │ │ │ │ │ │ │de la măsură│ │
 │ │ │ │ │ │ │ │în anul │ │
 │ │ │ │ │ │ │ │următor │ │
 │ │ │ ├────────────────┼─────────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤
 │ │ │ │Permanentă │ 5% │15% + │45% + │100% şi │Exclus de la │
 │ │ │ │ │ │Notificare 2│Notificare 3│excluderea │măsură │
 │ │ │ │ │ │ │ │de la măsură│ │
 │ │ │ │ │ │ │ │în anul │ │
 │ │ │ │ │ │ │ │următor │ │
 │ ├─────────────────┼──────────┼────────────────┼─────────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤
 │ │Răspândire asupra│Scăzută │Nepermanentă │ 5% │15% + │45% + │100% │Exclus de la │
 │ │altor ferme │ │ │ │Notificare 2│Notificare 3│excluderea │măsură │
 │ │ │ │ │ │ │ │de la măsură│ │
 │ │ │ │ │ │ │ │în anul │ │
 │ │ │ │ │ │ │ │următor │ │
 │ │ │ ├────────────────┼─────────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤
 │ │ │ │Permanentă │ 5% │15% + │45% + │100% şi │Exclus de la │
 │ │ │ │ │ │Notificare 2│Notificare 3│excluderea │măsură │
 │ │ │ │ │ │ │ │de la măsură│ │
 │ │ │ │ │ │ │ │în anul │ │
 │ │ │ │ │ │ │ │următor │ │
 │ │ ├──────────┼────────────────┼─────────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤
 │ │ │Medie │Nepermanentă │ 5% │15% + │45% + │100% şi │Exclus de la │
 │ │ │ │ │ │Notificare 2│Notificare 3│excluderea │măsură │
 │ │ │ │ │ │ │ │de la măsură│ │
 │ │ │ │ │ │ │ │în anul │ │
 │ │ │ │ │ │ │ │următor │ │
 │ │ │ ├────────────────┼─────────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤
 │ │ │ │Permanentă │ 5% │15% + │45% + │100% şi │Exclus de la │
 │ │ │ │ │ │Notificare 2│Notificare 3│excluderea │măsură │
 │ │ │ │ │ │ │ │de la măsură│ │
 │ │ │ │ │ │ │ │în anul │ │
 │ │ │ │ │ │ │ │următor │ │
 │ │ ├──────────┼────────────────┼─────────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤
 │ │ │Înaltă │Nepermanentă │ 5% │15% + │45% + │100% şi │Exclus de la │
 │ │ │ │ │ │Notificare 2│Notificare 3│excluderea │măsură │
 │ │ │ │ │ │ │ │de la măsură│ │
 │ │ │ │ │ │ │ │în anul │ │
 │ │ │ │ │ │ │ │următor │ │
 │ │ │ ├────────────────┼─────────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤
 │ │ │ │Permanentă │ 5% │15% + │45% + │100% şi │Exclus de la │
 │ │ │ │ │ │Notificare 2│Notificare 3│excluderea │măsură │
 │ │ │ │ │ │ │ │de la măsură│ │
 │ │ │ │ │ │ │ │în anul │ │
 │ │ │ │ │ │ │ │următor │ │
 ├────────────────┼─────────────────┼──────────┼────────────────┼─────────────────┼────────────┼────────────┴────────────┴───────────────┤
 │Intenţie │Limitare la fermă│Scăzută │Nepermanentă │ 15% │ │ │
 │ │ │ ├────────────────┼─────────────────┤100% şi │ │
 │ │ │ │Permanentă │ 20% │excluderea │ │
 │ │ ├──────────┼────────────────┼─────────────────┤de la măsură│ Exclus de la măsură │
 │ │ │Medie │Nepermanentă │ 20% │în anul │ │
 │ │ │ ├────────────────┼─────────────────┤următor │ │
 │ │ │ │Permanentă │ 30% │ │ │
 │ │ ├──────────┼────────────────┼─────────────────┤ │ │
 │ │ │Înaltă │Nepermanentă │ 50% │ │ │
 │ │ │ ├────────────────┼─────────────────┤ │ │
 │ │ │ │Permanentă │ 100% │ │ │
 │ ├─────────────────┼──────────┼────────────────┼─────────────────┤ │ │
 │ │Răspândire asupra│Scăzută │Nepermanentă │ 30% │ │ │
 │ │altor ferme │ ├────────────────┼─────────────────┤ │ │
 │ │ │ │Permanentă │ 40% │ │ │
 │ │ ├──────────┼────────────────┼─────────────────┤ │ │
 │ │ │Medie │Nepermanentă │ 40% │ │ │
 │ │ │ ├────────────────┼─────────────────┤ │ │
 │ │ │ │Permanentă │ 60% │ │ │
 │ │ ├──────────┼────────────────┼─────────────────┤ │ │
 │ │ │Înaltă │Nepermanentă │ 80% │ │ │
 │ │ │ ├────────────────┼─────────────────┤ │ │
 │ │ │ │Permanentă │ 100% │ │ │
 └────────────────┴─────────────────┴──────────┴────────────────┴─────────────────┴────────────┴─────────────────────────────────────────┘

------
    *) Notificări pentru nerespectare:
    Notificarea 1 reprezintă avertismentul către fermier cu privire la problemele identificate şi care pot fi remediate până la data de 30 iunie a anului următor celui pentru care a solicitat sprijinul.
    Notificarea 2 reprezintă avertismentul către fermier cu privire la consecinţele care vor apărea în cazul nerespectării cerinţelor şi în anul următor.
    Notificarea 3 reprezintă înştiinţarea fermierului cu privire la declararea ca intenţie a nerespectării cerinţelor.
    **) Definirea acestor criterii se regăseşte în tabelul nr. 4.

    Tabelul nr. 4 - Criterii - nivel şi descriere


 ┌───────────────────┬────────────┬──────────────────────────────────────────────────┐
 │ Criteriu │ Nivel │ Definiţie │
 ├───────────────────┼────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤
 │Gravitate │Scăzută │0-30% din suprafaţa determinată a fermei │
 │ ├────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤
 │ │Medie │>30-50% din suprafaţa determinată a fermei │
 │ ├────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤
 │ │Înaltă │>50% din suprafaţa determinată a fermei │
 ├───────────────────┼────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤
 │Persistenţă │Nepermanentă│Condiţii nerespectate care pot fi rectificate până│
 │ │(rectifica- │la data de 30 iunie a anului următor celui pentru │
 │ │bilă) │care a solicitat sprijinul*) │
 │ ├────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤
 │ │Nepermanentă│Condiţii nerespectate care nu pot fi rectificate │
 │ │ │pe parcursul anului pentru care a solicitat │
 │ │ │sprijinul │
 │ ├────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤
 │ │Permanentă │Condiţii nerespectate care nu pot fi rectificate │
 │ │ │pe parcursul angajamentului (nerespectările │
 │ │ │descoperite în ultimul an de angajament se │
 │ │ │consideră a fi permanente) │
 └───────────────────┴────────────┴──────────────────────────────────────────────────┘

------
    *) În cazul în care fermierului i se transmite Notificarea 1, acesta trebuie să înştiinţeze APIA cu privire la remedierea sau nu a problemelor semnalate de către APIA, dar nu mai târziu de data de 30 iunie a anului următor celui pentru care a solicitat sprijinul. În cazul în care fermierul nu înştiintează APIA în termen/înştiinţează APIA că nu a remediat problemele semnalate, acesta va fi sancţionat. În cazul în care fermierul înştiintează APIA în termen, cu privire la remedierea problemelor semnalate de către APIA, experţii APIA vor reface vizita în teren pentru confirmarea celor semnalate de către fermier.

    Observaţie
    GAEC 4 se aplică începând cu anul 2009.
    GAEC 6 şi GAEC 11 se aplică începând cu anul 2010.
    Sancţiunea se aplică pentru fiecare GAEC în parte, conform Tabelului nr. 3, iar fermierului i se aplică cea mai mare sancţiune din cele aferente tuturor GAEC-urilor nerespectate.

    III. I+II. Sancţiuni pentru nerespectarea ecocondiţionalităţii
    A) "Sancţiunea pe domeniu" aferentă fermierului care a depus cererea de plată se calculează prin aplicarea celei mai mari sancţiuni din cele stabilite în cadrul fiecăruia din domeniile "mediu", "sănătatea publică, sănătatea animalelor şi sănătatea plantelor" şi "bune condiţii agricole şi de mediu".
    "Sancţiunea aplicată" fermierului:
    a) pentru domeniul "mediu" este cea mai mare sancţiune din cele aplicate pentru SMR-urile 15;
    b) pentru domeniul "sănătatea publică, sănătatea animalelor şi sănătatea plantelor" este cea mai mare sancţiune din cele aplicate pentru SMR-urile 6-8;
    c) pentru domeniul "bune condiţii agricole şi de mediu" este cea mai mare sancţiune din cele aplicate pentru GAEC-uri.

    B) "Sancţiunea calculată" aferentă fermierului care a depus cererea de plată se calculează prin însumarea sancţiunilor finale pentru fiecare din domeniile "mediu", "sănătatea publică, sănătatea animalelor şi sănătatea plantelor" şi "bune condiţii agricole şi de mediu".
    "Sancţiunea aplicată" fermierului:
    a) în cazul în care sancţiunile finale stabilite pentru nerespectarea cerinţelor din domeniile "mediu", "sănătatea publică, sănătatea animalelor şi sănătatea plantelor" şi "bune condiţii agricole şi de mediu", sunt datorate neglijenţei, este:
    - "sancţiunea calculată", dacă "sancţiunea calculată" este < = 5%;
    - 5%, dacă "sancţiunea calculată" este > 5%;
    b) în cazul în care cel puţin o sancţiune finală stabilită pentru nerespectarea cerinţelor din unul din domeniile "mediu", "sănătatea publică, sănătatea animalelor şi sănătatea plantelor" sau "bune condiţii agricole şi de mediu"este datorată repetiţiei, este:
    * pentru prima repetiţie:
    - "sancţiunea calculată", dacă "sancţiunea calculată" este < = 15%;
    - 15%, dacă "sancţiunea calculată" este > 15%;
    * de la a doua repetiţie:
    - "sancţiunea calculată", conform tabelelor nr. 1 şi 3, după notificarea fermierului;
    c) în cazul în care sancţiunile finale stabilite pentru nerespectarea cerinţelor din domeniile "mediu", "sănătatea publică, sănătatea animalelor şi sănătatea plantelor" şi "bune condiţii agricole şi de mediu" sunt datorate intenţiei, este:
    - 20%, dacă "sancţiunea calculată" este d 20%;
    - "sancţiunea calculată", dacă "sancţiunea calculată" este > 20%, dar nu mai mult de 100%.

    F. Sancţiuni multianuale
    Sumele rezultate din sancţiunile prevăzute la punctul A - Sancţiuni pentru supradeclararea suprafeţelor literele d şi f se recuperează în conformitate cu prevederile art. 5b din Regulamentul Comisiei (CE) nr. 885/2006 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1290/2005 în ceea ce priveşte autorizarea agenţiilor de plăţi şi a altor entităţi precum şi lichidarea conturilor FEGA şi FEADR, respectiv se reţin din orice plată viitoare care urmează să fie efectuată de agenţia responsabilă cu recuperarea creanţei de la respectivul fermier.
    În cazul în care suma nu poate fi recuperată integral în decursul celor 3 ani calendaristici ulteriori anului în care s-a constatat neregula, soldul se anulează, respectiv se anuleaza datoria fermierului.

                             --------

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu stiri, noutati, articole, dezbateri pe teme juridice

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu stiri, noutati, articole, dezbateri pe teme juridice