Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SCHEMA DE AJUTOR DE STAT REGIONAL din 9 iulie 2008  privind valorificarea resurselor regenerabile de energie    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

SCHEMA DE AJUTOR DE STAT REGIONAL din 9 iulie 2008 privind valorificarea resurselor regenerabile de energie

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 543 din 18 iulie 2008
SCHEMA DE AJUTOR DE STAT REGIONAL din 9 iulie 2008
privind valorificarea resurselor regenerabile de energie
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 543 din 18 iulie 2008


I. Introducere
ART. 1
Prezentul act instituie o schemã transparentã de ajutor de stat regional pentru investiţii, denumitã Schemã de ajutor de stat regional privind valorificarea resurselor regenerabile de energie, prin care se urmãreşte promovarea coeziunii economice şi sociale între România şi Uniunea Europeanã şi îmbunãtãţirea calitãţii vieţii locuitorilor prin promovarea dezvoltãrii durabile şi a investiţiilor în regiunile din România. În conformitate cu Harta naţionalã a ajutoarelor de stat regionale pentru perioada 2007-2013, întreg teritoriul României este eligibil pentru ajutor de stat regional potrivit prevederilor art. 87(3)(a) din Tratatul de instituire a Comunitãţii Europene.
ART. 2
(1) Acordarea ajutoarelor de stat regionale pentru investiţii în cadrul prezentei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de stat prevãzute în Regulamentul Comisiei (CE) nr. 1.628/2006 *1) pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE ajutoarelor naţionale pentru investiţii regionale (denumit în continuare Regulament).
___________
*1) Regulamentul (CE) nr. 1.628/2006 , publicat în J.O. L 302 din 1 noiembrie 2006.

(2) Prezenta schemã este elaboratã în conformitate cu urmãtoarele:
a) Programul operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice"*2) (denumit în continuare POS CCE);
____________
*2) Programul operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice", aprobat prin Decizia Comisiei C(2007) 3.472 din 12 iulie 2007.

b) Harta naţionalã a ajutoarelor de stat regionale pentru perioada 2007-2013*3);
_____________
*3) Harta naţionalã a ajutoarelor de stat cu finalitate regionalã, aprobatã pentru perioada 2007-2013 prin Decizia N 2/07, publicatã în J.O. C 73 din 30 martie 2007.

c) Tratatul de aderare a României la Uniunea Europeanã*4).
__________
*4) Tratatul de aderare a României la Uniunea Europeanã, publicat în J.O. L 157 din 21 iunie 2005 şi în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 465 din 1 iunie 2005.

(3) De asemenea, schema contribuie la implementarea prevederilor specifice valorificãrii surselor regenerabile de energie din urmãtoarele reglementãri comunitare şi naţionale, precum şi strategii şi politici naţionale:
a) Directiva 2001/77/CE privind promovarea energiei electrice produse din resurse regenerabile pe piaţa internã de energie*5);
_________
*5) Directiva 2001/77/EC , publicatã în J.O. 283 din 27 octombrie 2001.

b) Comunicarea Comisiei cãtre Consiliu şi Parlamentul European privind Foaia de parcurs în ceea ce priveşte energia regenerabilã - energie regenerabilã în secolul XXI - costrucţia unui viitor mai durabil*6);
_________
*6) COM (2006)848 final, 10 ianuarie 2007.

c) <>Legea energiei electrice nr. 13/2007 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare*7);
_________
*7) <>Legea nr. 13/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 51 din 23 ianuarie 2007.

d) <>Legea nr. 199/2000 privind utilizarea eficientã a energiei, republicatã*8);
_________
*8) <>Legea nr. 199/2000 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 954 din 27 noiembrie 2006.

e) <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.069/2007 privind aprobarea Strategiei energetice a României pentru perioada 2007-2020*9);
__________
*9) <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.069/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 781 din 19 noiembrie 2007.

f) <>Hotãrârea Guvernului nr. 443/2003 privind promovarea producţiei de energie electricã din surse regenerabile de energie, cu modificãrile ulterioare*10);
__________
*10) <>Hotãrârea Guvernului nr. 443/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 288 din 24 aprilie 2004.

g) <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.535/2003 privind aprobarea Strategiei de valorificare a surselor regenerabile de energie*11);
__________
*11) <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.535/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 8 din 7 ianuarie 2004.

h) <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.877/2005 pentru aprobarea Planului naţional de acţiune privind schimbãrile climatice (PNASC)*12).

II. Obiectivul schemei
ART. 3
(1) Obiectivul schemei îl constituie sprijinirea finanţãrii acordate operatorilor economici pentru realizarea investiţiilor iniţiale în vederea valorificãrii resurselor regenerabile de energie (sursele solare, sursele eoliene, hidroenergetice pentru sisteme cu putere instalatã <10MW, biomasa, sursele geotermale, energia valurilor, biogazul, gazele rezultate din fermentarea deşeurilor - gazul de depozit, gazul de fermentare a nãmolurilor în instalaţii de epurare a apelor uzate) pentru producerea de energie electricã şi termicã, ceea ce va contribui la dezvoltarea regionalã durabilã a României, stimularea dezvoltãrii economice şi creşterea coeziunii sociale a regiunilor în care sunt implementate.
(2) Realizarea investiţiilor în cadrul schemei va avea ca efect:
a) crearea de locuri de muncã;
b) încurajarea folosirii invenţiilor şi inovaţiilor în domeniul tehnologiilor de producere şi de consum al energiei electrice din surse regenerabile, precum şi achiziţionarea de echipamente specifice inovative;
c) limitarea emisiilor de gaze cu efect de serã, cu influenţe pozitive asupra dezvoltãrii durabile.

III. Necesitatea implementãrii schemei
ART. 4
(1) Prezenta schemã este elaboratã în contextul implementãrii strategiei de dezvoltare durabilã a României. Obiectivele acesteia sunt în concordanţã cu Strategia Lisabona, Carta verde pentru "Strategia europeanã pentru energie durabilã, competitivã şi sigurã", cu documentul "An Energy Policy for Europe", Protocolul de la Kyoto la Convenţia-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbãrilor climatice (UNFCCC), Protocolul de la G'f6teborg, precum şi cu actele normative prevãzute la art. 2 alin. (3).
(2) Dezvoltarea regionalã durabilã se va realiza prin sprijinirea investiţiilor pentru valorificarea resurselor regenerabile de energie în conformitate cu prevederile operaţiunii prevãzute de domeniul major de intervenţie 2 "Valorificarea resurselor regenerabile de energie pentru producerea energiei verzi" din cadrul axei prioritare 4 "Creşterea eficienţei energetice şi a securitãţii furnizãrii în contextul combaterii schimbãrilor climatice" a POS CCE.
___________
*12) <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.877/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 110 din 6 februarie 2006.

(3) În Noua Politicã Energeticã a UE, Comisia Europeanã şi-a asumat ca obiectiv, printre altele, creşterea ponderii surselor regenerabile de energie, de la mai puţin de 7% în anul 2005 la 20% din totalul consumului final de energie al UE pânã în 2020. Mergând în întâmpinarea acestui obiectiv, România şi-a propus, în cadrul axei prioritare 4 a POS CCE şi în cadrul Strategiei energetice a României pentru perioada 2007-2020, ca ponderea energiei electrice produse din aceste surse în totalul consumului brut de energie electricã*13) sã fie de 33% în anul 2010, 35% în anul 2015 şi 38% în anul 2020; de asemenea, 11% din consumul intern brut de energie*14) va fi asigurat din surse regenerabile în anul 2010.
_________
*13) Consum de energie electricã - consumul brut de energie electricã, calculat astfel: producţia naţionalã de energie electricã, inclusiv cea produsã de autoproducãtori, la care se adaugã importurile şi se scad exporturile.
*14) Consumul intern brut de energie - consum intern brut de energie primarã (producţie internã de energie primarã, la care se adaugã importurile şi se scad exporturile şi buncãrajul, acesta din urmã cuprinzând cantitãţile de combustibili livrate navelor maritime pe apele exterioare, indiferent de pavilion).

(4) În conformitate cu Comunicarea Comisiei Europene privind promovarea surselor regenerabile de energie*15), exceptând centralele hidroelectrice mai mari de 10MW, costurile de producere a energiei electrice în unitãţi ce utilizeazã surse regenerabile sunt în prezent superioare celor aferente utilizãrii combustibililor fosili.
_________
*15) Sursa: Comisia Europeanã - DGTREN, decembrie 2005.

(5) Ca urmare, având în vedere obiectivele prevãzute la alin. (3), stimularea investiţiilor în unitãţi energetice în vederea utilizãrii surselor regenerabile de energie este absolut necesarã şi trebuie susţinutã inclusiv prin surse financiare care reprezintã ajutor de stat.
ART. 5
(1) România dispune de un potenţial ridicat de resurse regenerabile de energie (tabelul nr. 1), care în prezent este insuficient valorificat, având în vedere şi costurile destul de ridicate pentru realizarea instalaţiilor.


Tabelul nr. 1: Potenţialul naţional al surselor regenerabile*16)


┌────────────────────────────────────────┬─────────────────┬─────────────────┐
│ Sursa │ Potenţial anual │ Aplicaţie │
├────────────────────────────────────────┼─────────────────┼─────────────────┤
│Energie solarã │ 60 PJ │Energie termicã │
│ │ 1,2 TWh │Energie electricã│
├────────────────────────────────────────┼─────────────────┼─────────────────┤
│Energie eolianã (potenţial teoretic) │ 23 TWh │Energie electricã│
├────────────────────────────────────────┼─────────────────┼─────────────────┤
│Energie eolianã (potenţial teoretic) │ 23 TWh │Energie electricã│
├────────────────────────────────────────┼─────────────────┼─────────────────┤
│Energie hidro, din care sub 10 MW │ 36 TWh │Energie electricã│
│ │ 3,6 TWh │ │
├────────────────────────────────────────┼─────────────────┼─────────────────┤
│Biomasã şi biogaz │ 318 PJ │Energie termicã │
│ │ │Energie electricã│
├────────────────────────────────────────┼─────────────────┼─────────────────┤
│Energie geotermalã │ 7 PJ │Energie termicã │
└────────────────────────────────────────┴─────────────────┴─────────────────┘


_________
*16) <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.069/2007 .

(2) În ultimii ani importurile de resurse primare de energie au înregistrat o creştere continuã, reprezentând circa o treime din totalul resurselor primare de energie*17). Având în vedere faptul cã se estimeazã cã în 2015 dependenţa de importurile de resurse primare de energie va ajunge la aproximativ 50% din total, cu o creştere anualã de aproximativ 3%, este esenţialã o mai bunã valorificare a resurselor regenerabile de energie.
_________
*17) Institutul Naţional de Statisticã.

ART. 6
Resursele regenerabile de energie pot înlocui combustibilii fosili şi pot conduce la diminuarea efortului financiar pentru achiziţionarea resurselor primare epuizabile (cãrbune, gaze naturale, petrol), precum şi la atingerea standardelor de mediu prin diminuarea poluãrii (producerea de energie verde). Prin urmare, realizarea de investiţii pentru valorificarea acestor surse de energie contribuie la îmbunãtãţirea competitivitãţii în economie şi la dezvoltarea durabilã, având un impact pozitiv asupra dezvoltãrii regiunilor în care sunt implementate. Astfel, valorificarea resurselor regenerabile de energie va contribui la introducerea în sistemul economic a acestor zone. În plus, în zonele cu potenţial pentru producerea de energie regenerabilã vor creşte oportunitãţile de angajare, fiind necesarã forţã de muncã atât pentru instalarea, operarea şi întreţinerea capacitãţilor de producere a energiei din RES, cât şi pentru producerea de echipamente necesare pentru producerea energiei.
ART. 7
Pentru a duce la îndeplinire angajamentele asumate şi pentru a valorifica potenţialul surselor regenerabile de energie al României, Strategia de valorificare a surselor regenerabile de energie prevede pentru perioada 2003-2010 punerea în funcţiune de capacitãţi noi de producere a energiei din surse regenerabile cu o putere instalatã totalã de circa 441,5 MW (energie electricã), respectiv 3.274,64 mii tep (energie termicã), iar pentru perioada 2011-2015 instalarea unei puteri totale de 798,0 MW (energie electricã), respectiv 3.527,7 mii tep (energie termicã).
ART. 8
Prezenta schemã va finanţa investiţii pentru construcţia şi modernizarea capacitãţilor de producere a energiei electrice şi termice prin valorificarea resurselor regenerabile de energie: biomasã, micro-hidro (putere instalatã < 10MW), solarã, eolianã, geotermalã, biocarburanţi. În cadrul schemei pot fi finanţate exclusiv proiectele care prevãd realizarea de investiţii iniţiale. Nu se acceptã proiecte care reprezintã, în fapt, simple investiţii de înlocuire sau reabilitare a unor active fixe existente.
IV. Domeniul de aplicare
ART. 9
Schema de ajutor de stat se adreseazã operatorilor economici, întreprinderi mari, mijlocii şi mici, din toate sectoarele economice, cu excepţia situaţiilor prevãzute la art. 10, care realizeazã investiţii iniţiale în oricare dintre cele 8 regiuni de dezvoltare ale României.
ART. 10
(1) În cadrul prezentei scheme nu se acordã sprijin financiar pentru urmãtoarele sectoare:
a) sectorul pescuitului şi acvaculturii;
b) sectorul construcţiilor de nave;
c) industria carboniferã;
d) industria siderurgicã;
e) sectorul fibrelor sintetice;
f) activitãţile legate de producţia primarã a produselor agricole prevãzute în anexa nr. 1 la Tratatul de instituire a Comunitãţii Europene;
g) procesarea şi marketingul produselor agricole, inclusiv ale celor care imitã sau substituie laptele sau ale produselor din lapte, în conformitate cu Regulamentul (CEE) nr. 1.898/87 *18);
_________
*18) Regulamentul (CEE) nr. 1.898/87 , publicat în J.O. L 182 din 3 iulie 1987.

h) dezvoltarea (promovarea) imobiliarã - cod CAEN 411;
i) fabricarea armamentului şi muniţiei - cod CAEN 254 şi fabricarea vehiculelor militare de luptã - cod CAEN 304.
(2) În cadrul prezentei scheme nu se acordã sprijin financiar pentru urmãtoarele obiective:
a) susţinerea financiarã a activitaţilor de export cãtre terţe ţãri sau cãtre state membre, legatã direct de cantitãţile exportate, de crearea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie ori pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
b) utilizarea preferenţialã a produselor naţionale în detrimentul produselor importate;
c) achiziţionarea de echipamente de transport în sectorul transportului.
(3) De asemenea, în cadrul prezentei scheme nu se acordã sprijin financiar pentru proiectele de investiţii cofinanţate din Programul Operaţional Regional şi Programul Naţional de Dezvoltare Ruralã şi pentru activitatea economicã aferentã codului CAEN Rev. 2 - 1101 ("Distilarea, rafinarea şi mixarea bãuturilor alcoolice").

V. Definiţii
ART. 11
În sensul prezentei scheme, expresiile de mai jos semnificã dupã cum urmeazã:
a) întreprinderi mici şi mijlocii (IMM ) - întreprinderile care se încadreazã în definiţia IMM-urilor conform anexei nr. I la Regulamentul CE nr. 70/2001*19) pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE ajutorului de stat pentru întreprinderile mici şi mijlocii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi <>Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţãrii şi dezvoltãrii întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
___________
*19) Regulamentul CE nr. 70/2001 , publicat în J.O. L 10 din 13 ianuarie 2001.

b) întreprindere mare - orice întreprindere care nu se încadreazã în definiţia IMM-urilor, conform lit. a);
c) investiţia iniţialã - o investiţie în active corporale şi necorporale legatã de crearea unei noi unitãţi, extinderea unei unitãţi existente, diversificarea producţiei unei unitãţi prin realizarea de produse noi, suplimentare, schimbarea fundamentalã a procesului global de producţie al unei unitãţi existente. Achiziţionarea de acţiuni sau pãrţi sociale emise de cãtre o întreprindere nu constituie investiţie iniţialã;
d) începerea lucrãrilor - fie începerea lucrãrilor de construcţii, fie primul angajament care creeazã obligaţii juridice de comandã a echipamentelor, dacã acesta este anterior, excluzând studiile de fezabilitate preliminare, în conformitate cu prevederile cuprinse în Regulament;
e) costuri eligibile - costurile legate de investiţia iniţialã, respectiv costurile cu active corporale şi active necorporale;
f) active corporale - terenuri, construcţii, utilaje sau instalaţii;
g) active necorporale - transferul de tehnologie prin achiziţionarea de patente, licenţe, know-how sau informaţii tehnice nepatentate;
h) intensitatea ajutorului de stat în echivalent subvenţie brutãvaloarea actualizatã a ajutorului, exprimatã ca procent din valoarea actualizatã a costurilor eligibile ale investiţiilor*20);
___________
*20) Intensitatea se calculeazã ţinând cont de valoarea totalã a sprijinului financiar public acordat pentru realizarea proiectului, care se poate acorda din surse comunitare, naţionale sau locale; toate cifrele utilizate vor fi cele cãrora nu li s-au aplicat deduceri fiscale sau alte taxe.

i) rata de actualizare - rata de referinţã calculatã conform Comunicãrii Comisiei privind revizuirea metodei de stabilire a ratelor de referinţã şi de scont*21);
___________
*21) Comunicarea Comisiei privind revizuirea metodei de stabilire a ratelor de referinţã şi de scont, publicatã în J.O. C 14 din 19 ianuarie 2008.

j) administrator al schemei - Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Direcţia generalã politicã energeticã, în calitate de organism intermediar pentru axa prioritarã 4 "Creşterea eficienţei energetice şi a securitãţii furnizãrii, în contextul combaterii schimbãrilor climatice" din POS CCE;
k) furnizor de ajutor de stat - Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Autoritatea de management pentru POS CCE.

VI. Beneficiarii
ART. 12
(1) Potenţialii beneficiari pot fi întreprinderi mari, mijlocii sau mici.
(2) Beneficiarii pot depune proiecte individual.
ART. 13
Criteriile de eligibilitate a beneficiarilor sunt urmãtoarele:
1. este înregistrat ca societate comercialã în România potrivit legislaţiei în vigoare;
2. nu se aflã în dificultate în conformitate cu Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate*22);
___________
*22) Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate, publicate în J.O. C 244 din 1 octombrie 2004.

3. nu are datorii la stat privind plata taxelor şi altor contribuţii la bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale, bugete speciale şi bugete locale, inclusiv privind obligaţiile de platã privind reeşalonãrile, conform legislaţiei naţionale în vigoare;
4. demonstreazã cã deţine resursele financiare necesare pentru implementarea proiectului;
5. în cazul în care acesta este/a fost subiectul unui ordin de recuperare a unui ajutor de stat ca urmare a unei decizii a Consiliului Concurenţei sau a Comisiei Europene, rãmasã definitivã şi irevocabilã, ajutorul ilegal şi/sau utilizat abuziv trebuie sã fi fost recuperat integral, în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 659/1999 *23) şi ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 117/2006 *24) privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 137/2007 ;
___________
*23) Regulamentul Consiliului (CE) nr. 659/1999 , stabilind regulile de aplicare a art. 93 din Tratatul CE, publicat în J.O. L 083 din 27 martie 1999.
*24) <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 117/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.042 din 28 decembrie 2006.

6. sã justifice necesitatea finanţãrii proiectului prin ajutor de stat;
7. îndeplineşte şi alte condiţii specificate în cererea de propuneri de proiecte şi Ghidul solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.
ART. 14
Numãrul maxim estimat de beneficiari este de 300.

VII. Condiţii de eligibilitate a proiectelor
ART. 15
(1) În cadrul schemei pot fi finanţate exclusiv proiectele care prevãd realizarea de investiţii iniţiale.
(2) Condiţiile de eligibilitate ale proiectelor sunt urmãtoarele:
1. Scopul şi obiectivele proiectului propus sunt în conformitate cu obiectivele operaţiunii prevãzute în axa prioritarã 4 "Creşterea eficienţei energetice şi a securitãţii furnizãrii în contextul combaterii schimbãrilor climatice" a POS CCE, domeniul major de intervenţie 2 "Valorificarea resurselor regenerabile de energie pentru producerea energiei verzi, inclusiv obiectivele Strategiei Energetice a României 2007-2020".
2. Proiectul este implementat pe teritoriul României.
3. Activitãţile proiectului nu au fost finanţate şi nu sunt finanţate în prezent din alte fonduri publice, cu excepţia studiilor preliminare (studiul de prefezabilitate, analiza geo-topograficã, studiul pentru evaluarea potenţialului, studiul de fezabilitate, proiectul tehnic, detaliile de execuţie etc.).
4. Proiectul respectã reglementãrile naţionale şi comunitare privind protecţia mediului, achiziţiile publice, informarea şi publicitatea şi egalitatea de şanse.
5. În cadrul proiectului nu trebuie sã se fi efectuat activitãţi care sã semnifice "începerea lucrãrilor".
6. Proiectul îndeplineşte şi alte condiţii specificate în cererea de propuneri de proiecte şi în Ghidul solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.

VIII. Durata
ART. 16
Prezenta schemã se aplicã pânã la data de 31 decembrie 2013.

IX. Bugetul schemei
ART. 17
(1) Bugetul total estimat alocat al schemei este de 200.000.000 euro (echivalent în lei), din care 169.700.000 euro (echivalent în lei) reprezintã fonduri europene nerambursabile asigurate prin Fondul European de Dezvoltare Regionalã şi 30.300.000 euro (echivalent în lei) reprezintã fonduri de cofinanţare publicã asigurate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Economiei şi Finanţelor, şi este defalcat estimativ pe ani astfel:

Tabelul nr. 2: Bugetul total estimat al schemei


┌──────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────┐
│ An │ Total (fonduri comunitare şi fonduri│
│ │ publice naţionale) │
├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│ 2008 │ 20,9 │
├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│ 2009 │ 30,6 │
├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│ 2010 │ 39,7 │
├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│ 2011 │ 41,4 │
├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│ 2012 │ 35,8 │
├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│ 2013 │ 31,6 │
└──────────────────────────────────────┴─────────────────────────────────────┘



(2) Derularea operaţiunilor financiare determinate de utilizarea fondurilor prevãzute la alin. (1) se face în conformitate cu prevederile <>Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 80/2008 pentru aprobarea Instrucţiunilor privind deschiderea şi funcţionarea conturilor pentru gestionarea asistenţei financiare nerambursabile şi a fondurilor de la bugetul de stat, în cadrul obiectivului convergenţã.

X. Modalitatea de acordare a ajutorului de stat
ART. 18
Mãsurile de sprijin acordate întreprinderilor pentru realizarea de investiţii iniţiale constau în alocarea unor sume nerambursabile din fonduri comunitare şi naţionale.
ART. 19
Sumele vor fi acordate în mai multe tranşe în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului şi vor fi actualizate la valoarea lor din momentul acordãrii ajutorului. Actualizarea se va face utilizând rata de referinţã aplicabilã la data acordãrii ajutorului. Data acordãrii ajutorului este data semnãrii contractului de finanţare de cãtre ambele pãrţi.

XI. Valoarea maximã a finanţãrii (intensitatea ajutorului de stat)
ART. 20
Intensitatea ajutorului de stat acordat nu poate depãşi:
a) 40% din totalul cheltuielilor eligibile, în regiunea Bucureşti-Ilfov;
b) 50% din totalul cheltuielilor eligibile, în celelalte 7 regiuni de dezvoltare.
ART. 21
Cu excepţia operatorilor economici din sectorul transporturilor, aceste intensitãţi se majoreazã cu 20% în cazul întreprinderilor mici şi cu 10% în cazul întreprinderilor mijlocii.
ART. 22
Diferenţa pânã la valoarea totalã a proiectului se acoperã de cãtre beneficiar. Acesta trebuie sã aducã o contribuţie financiarã de cel puţin 30% din costurile eligibile, fie din resurse proprii, fie surse atrase, sub o formã care sã nu facã obiectul niciunui ajutor public*25).
_________
*25) Exemplu de ajutor public: împrumuturi în condiţii preferenţiale, bonificaţii de dobândã, participãri de capital din partea unei instituţii publice care nu îndeplinesc criteriul investitorului în economia de piaţã, garanţii publice care conţin elemente de ajutor de stat, ajutoare de minimis.

ART. 23
Prezenta schemã nu se aplicã proiectelor ale cãror costuri totale depãşesc 50 milioane euro.

XII. Cheltuielile eligibile
ART. 24
În materia cheltuielilor eligibile se aplicã prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin programele operaţionale*26), cu modificãrile şi completãrile ulterioare, atunci când acestea sunt mai restrictive decât prevederile specifice ajutorului de stat.
_________
*26) <>Hotãrârea Guvernului nr. 759/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 517 din 1 august 2007.


ART. 25
Sunt considerate cheltuieli eligibile urmãtoarele categorii de cheltuieli cu investiţia iniţialã:
a) costul investiţiilor în active corporale - considerate integral, atât pentru întreprinderile mari, cât şi pentru întreprinderile mici/mijlocii;
b) costul investiţiilor în active necorporale. În cazul întreprinderilor mici/mijlocii se ia în considerare costul integral al acestor investiţii, iar în cazul întreprinderilor mari aceste costuri nu pot fi admise decât pânã la o limitã de 50% din cheltuielile eligibile totale ale proiectului.
ART. 26
(1) În sensul prezentei scheme, investiţiile în "active corporale" privesc terenuri, construcţii, utilaje sau instalaţii.
(2) Costul de achiziţie a terenului este eligibil în procent de maximum 10% din cheltuielile totale eligibile ale proiectului.
ART. 27
Activele achiziţionate trebuie sã fie noi.
ART. 28
Cheltuielile privind achiziţia de active corporale şi necorporale prin leasing nu sunt eligibile.
ART. 29
Pentru a fi incluse în investiţia iniţialã, activele necorporale trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sã fie utilizate în exclusivitate în locaţia care a beneficiat de ajutor de stat regional;
b) sã fie considerate active amortizabile;
c) sã fi fost achiziţionate de la un terţ, în condiţii de piaţã;
d) sã fie incluse în categoria activelor proprii firmei şi sã rãmânã în locaţia care a beneficiat de ajutor de stat regional pentru o perioadã de cel puţin 5 ani, în cazul întreprinderilor mari, sau 3 ani, în cazul IMM.
ART. 30
(1) Toate costurile aferente investiţiei iniţiale vor fi considerate fãrã TVA.
(2) Ulterior încheierii contractului de finanţare, beneficiarul nu va mai putea primi finanţãri din alte surse publice pentru aceleaşi cheltuieli eligibile ale proiectului, sub sancţiunea rezilierii contractului de finanţare şi a returnãrii sumelor rambursate.

XIII. Necesitatea ajutorului de stat şi a menţinerii investiţiei
ART. 31
(1) Ajutorul de stat regional pentru investiţii nu poate fi acordat în cadrul prezentei scheme decât dacã, înaintea începerii lucrãrilor, beneficiarul a prezentat o cerere în acest scop şi dacã autoritatea responsabilã de administrarea schemei a confirmat ulterior în scris cã, sub rezerva unei verificãri mai detaliate, proiectul îndeplineşte în principiu condiţiile de eligibilitate stabilite în schemã înaintea începerii lucrãrilor*27) .
_________
*27) În conformitate cu art. 5 alin.(1) din Regulamentul (CE) nr. 1.628/2006 .

(2) În situaţia în care lucrãrile încep anterior îndeplinirii condiţiilor stabilite la alin. (1), întregul proiect nu va mai fi eligibil pentru ajutor.
ART. 32
Investiţia realizatã cu sprijin financiar în cadrul schemei de ajutor de stat trebuie menţinutã în regiunea beneficiarã pentru o perioadã de cel puţin 5 ani de la data finalizãrii lucrãrilor, în cazul întreprinderilor mari, sau 3 ani, în cazul IMM. Aceastã regulã nu împiedicã înlocuirea instalaţiilor sau echipamentelor uzate moral în decursul acestei perioade de 5 ani (respectiv 3 ani) din cauza schimbãrilor tehnologice rapide, cu condiţia ca activitatea economicã sã se desfãşoare în continuare în regiunea în cauzã pe o duratã egalã cu perioada minimã prevãzutã*28).
_________
*28) În conformitate cu art. 4 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 1.628/2006 .

XIV. Reguli privind cumulul ajutoarelor de stat
ART. 33
Pentru acelaşi beneficiar, plafonul maxim al intensitãţii ajutorului de stat stabilit prin prezenta schemã trebuie respectat când, pentru aceleaşi costuri eligibile, ajutorul se acordã în cadrul mai multor scheme sau în combinaţie cu un ajutor ad-hoc, indiferent de faptul cã finanţarea provine din surse locale, regionale, naţionale sau comunitare.
ART. 34
Ajutorul de stat acordat în cadrul schemei nu poate fi cumulat cu un ajutor de minimis acordat în baza legislaţiei privind ajutorul de minimis în vigoare la momentul acordãrii acestuia, raportat la aceleaşi costuri eligibile, dacã un astfel de cumul genereazã o intensitate a ajutorului de stat care depãşeşte intensitatea brutã maximã admisibilã prevãzutã în prezenta schemã.

XV. Modalitatea de derulare a schemei
ART. 35
Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Direcţia generalã politicã energeticã, în calitate de organism intermediar pentru axa prioritarã 4 "Creşterea eficienţei energetice şi a securitãţii furnizãrii în contextul combaterii schimbãrilor climatice" din POS CCE este autoritatea responsabilã cu administrarea prezentei scheme, sub coordonarea Autoritãţii de management pentru POS CCE, în calitate de furnizor de ajutor de stat, urmând sã asigure derularea acesteia şi fiind rãspunzãtor pentru buna ei desfãşurare.
ART. 36
(1) Procedura de implementare şi derularea schemei se desfãşoarã dupã cum urmeazã:
1. lansarea cererilor de propuneri de proiecte;
2. primirea şi înregistrarea cererii de finanţare;
3. verificarea conformitãţii administrative a cererii de finanţare şi a existenţei documentelor însoţitoare: numai propunerile de proiecte care trec de aceastã etapã vor putea face obiectul etapei urmãtoare;
4. verificarea eligibilitãţii propunerilor de proiecte şi a beneficiarilor: numai propunerile de proiecte care trec de aceastã etapã vor putea face obiectul etapei urmãtoare; transmiterea cãtre beneficiar a acordului de principiu cã sunt îndeplinite condiţiile de eligibilitate ale schemei, potrivit art. 31 alin. (1);
5. evaluarea tehnicã şi financiarã a proiectelor;
6. selecţia proiectelor;
7. întocmirea şi semnarea contractului de finanţare;
8. derularea proiectelor şi rambursarea cheltuielilor: plãţile se efectueazã de cãtre Unitatea de platã a POS CCE, numai pe bazã de documente justificative, dupã aprobarea cererii de rambursare;
9. efectuarea monitorizãrii pe durata derulãrii proiectelor;
10. finalizarea proiectelor: plata finalã se face în baza documentaţiei prezentate în conformitate cu prevederile contractuale;
11. efectuarea monitorizãrii dupã implementarea proiectelor, pe o perioadã de 5 ani, în cazul întreprinderilor mari, şi pe o perioadã de 3 ani, în cazul IMM.
(2) Pentru a beneficia de ajutorul acordat conform prezentei scheme, operatorul economic va depune la Ministerul Economiei şi Finanţelor, adresatã organismului intermediar pentru energie, o cerere de finanţare corespunzãtoare operaţiunii prevãzute în art. 4 alin. (2) din schema însoţitã de documentele necesare solicitate în cererea de propuneri de proiecte şi Ghidul solicitantului.
(3) Conţinutul cererii de finanţare şi al documentelor însoţitoare, descrierea detaliatã a etapelor prevãzute în alin. (1), criteriile de selecţie, precum şi celelalte condiţii necesare pentru implementarea schemei sunt stabilite în cererea de propuneri de proiecte şi în Ghidul solicitantului, corespunzãtoare operaţiunii prevãzute la art. 4 alin. 2). Cererea de propuneri de proiecte şi Ghidul solicitantului, corespunzãtoare operaţiunii, vor fi publicate pe pagina oficialã de web a Ministerului Economiei şi Finanţelor, la adresele http://oie.minind. ro şi http://amposcce. minind. ro Art. 37. - Data de la care se pot depune cererile de finanţare şi documentele justificative la Ministerul Economiei şi Finanţelor organismul intermediar pentru energie va fi anunţatã la lansarea cererii de propuneri de proiecte, pe pagina oficialã de web a Ministerului Economiei şi Finanţelor - organismul intermediar pentru energie: http://oie.minind. ro

XVI. Reguli privind raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat
ART. 38
În vederea asigurãrii transparenţei şi a unui control eficient al ajutoarelor de stat în conformitate cu art. 3 din Regulamentul (CE) nr. 994/1998 *29), furnizorul de ajutor de stat aplicã prevederile referitoare la procedura de pregãtire a notificãrii şi informãrii prevãzute în <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 117/2006 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 137/2007 .
_________
*29) Regulamentul (CE) nr. 994/1998 cu privire la aplicarea art. 92 şi 93 din Tratatul de instituire a Comunitãţii Europene pentru anumite categorii de ajutoare orizontale, publicat în J.O. L 142 din 14 mai 1998.

ART. 39
Textul schemei, precum şi textul actului normativ pentru aprobarea schemei se publicã integral pe pagina oficialã de web a Ministerului Economiei şi Finanţelor, la adresele http://amposcce. minind.ro şi http://oie. minind. ro
ART. 40
Furnizorul de ajutor de stat transmite Consiliului Concurenţei un rezumat al informaţiilor referitoare la prezenta schemã de ajutor de stat, în forma prevãzutã în anexa nr. 1 la Regulament, în vederea transmiterii la Comisia Europeanã în maximum 20 de zile lucrãtoare de la implementarea schemei. Aceste informaţii se publicã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
ART. 41
Furnizorul de ajutor de stat va monitoriza respectarea condiţiilor şi criteriilor de eligibilitate prevãzute în prezenta schemã pe toatã durata de derulare a acesteia şi are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, şi de a dispune mãsurile care se impun.
ART. 42
Beneficiarii sunt obligaţi sã raporteze în conformitate cu prevederile contractului de finanţare stadiul realizãrii lucrãrilor de investiţii pânã la finalizarea proiectului, precum şi sã furnizeze alte informaţii suplimentare, la cererea organismului intermediar pentru energie, prin transmiterea cãtre acesta a formularului de raportare prevãzut în anexa la Ghidul solicitantului.
ART. 43
(1) Furnizorul de ajutor de stat se asigurã cã investiţiile vor fi menţinute în regiune pe o perioadã de 5 ani de la finalizarea acestora, în cazul întreprinderilor mari, sau 3 ani, în cazul IMM.
(2) În situaţia în care constatã nerespectarea condiţiei prevãzute la alin. (1), precum şi a tuturor celorlalte condiţii prevãzute în prezenta schemã, furnizorul de ajutor de stat va întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente, calculate conform prevederilor comunitare şi naţionale în vigoare.
ART. 44
(1) Furnizorul de ajutor de stat şi administratorul schemei sunt obligaţi sã pãstreze toate informaţiile referitoare la ajutoarele acordate în cadrul acesteia (documentele justificative aferente ajutorului de stat acordat), pentru o perioadã de 10 ani începând de la data acordãrii ultimului ajutor, *30) dar nu mai puţin de 3 ani de la închiderea oficialã sau parţialã a POS CCE, pentru a stabili dacã sunt respectate toate condiţiile de exceptare prevãzute de Regulament.
(2) Beneficiarii ajutorului de stat sunt obligaţi sã pãstreze, pentru o perioadã de 10 ani începând de la data ultimului ajutor acordat în cadrul schemei*31), toate documentele necesare şi sã ţinã o evidenţã specificã a ajutoarelor de care au beneficiat conform prezentei scheme, a unor scheme de minimis sau alte ajutoare de stat prin care s-a finanţat investiţia în cauzã, din care sã reiasã suma totalã a ajutoarelor de stat şi a ajutoarelor de minimis primite, defalcate pe ani, pe furnizori, pe obiective, informaţii privind forma ajutoarelor (de minimis, scheme de ajutor de stat, ajutoare de stat individuale), precum şi baza legalã prin care acestea au fost acordate.
___________
*30),*31) Data acordãrii ultimului ajutor în cadrul schemei va fi publicatã pe site-ul Ministerului Economiei şi Finanţelor.

ART. 45
Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurenţei orice informaţie solicitatã cu privire la prezenta schemã de ajutor de stat.
ART. 46
Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurenţei o raportare anualã cu privire la implementarea schemei în conformitate cu Regulamentul Consiliului Concurenţei privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007 *32) pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi cu Regulamentul (CE) nr. 794/2004 *33) cu privire la implementarea Regulamentului Consiliului (CE) nr. 659/1999 referitor la aplicarea art. 93 al Tratatului CE.
__________
*32) <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.
*33) Regulamentul Comisiei (CE) nr. 794/2004 , publicat în J.O. L 140 din 30 aprilie 2004.

ART. 47
Administratorul prezentei scheme are obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de stat, în formatul şi în termenul solicitate de cãtre acesta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului conform art. 41, 43, 45 şi 46.

----


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016