Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SCHEMA DE AJUTOR DE STAT din 26 martie 2009  pentru ocuparea fortei de munca Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

SCHEMA DE AJUTOR DE STAT din 26 martie 2009 pentru ocuparea fortei de munca "Bani pentru completarea echipei"

EMITENT: MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI SI PROTECTIEI SOCIALE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 256 din 17 aprilie 2009

I. Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Prezenta procedurã instituie o schemã transparentã de ajutor de stat pentru ocuparea forţei de muncã, denumitã "Bani pentru completarea echipei", aferentã Programului operaţional sectorial "Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013", axa prioritarã 5 "Promovarea mãsurilor active de ocupare", domeniul major de intervenţie 5.1 "Dezvoltarea şi implementarea mãsurilor active de ocupare" şi domeniul major de intervenţie 5.2 "Promovarea sustenabilitãţii pe termen lung a zonelor rurale în ceea ce priveşte dezvoltarea resurselor umane şi ocuparea forţei de muncã".
(2) Acordarea ajutorului de stat în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat se va face numai cu respectarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa comunã în aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat (Regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 214/3 din 9 august 2008.
(3) Prezenta schemã de ajutor de stat este exceptatã de la obligaţia de notificare cãtre Comisia Europeanã, în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008.
(4) Prezenta schemã de ajutor de stat se aplicã pe întreg teritoriul României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.
II. Baza legalã
ART. 2
Prezenta schemã de ajutor de stat este elaboratã în conformitate cu:
a) Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008;
b) Decizia Comisiei Europene nr. 5.811 din 22 noiembrie 2007 de adoptare a programului operaţional de ajutor comunitar din partea Fondului Social European în conformitate cu obiectivul "Convergenţã" în România (POS DRU);
c) <>Hotãrârea Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin programele operaţionale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
d) <>Ordinul ministrului muncii, familiei şi egalitãţii de şanse nr. 3/2008 şi <>Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 185/2008 pentru stabilirea regulilor de eligibilitate şi a listei cheltuielilor eligibile în cadrul operaţiunilor finanţate prin Programul operaţional sectorial "Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013";
e) <>Ordinul ministrului muncii, familiei şi egalitãţii de şanse nr. 600/2008 pentru aprobarea unor acorduri de delegare de funcţii privind implementarea Programului operaţional sectorial "Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013";
f) <>Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţãrii şi dezvoltãrii întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
III. Definiţii
ART. 3
În sensul prezentei scheme de ajutor de stat urmãtorii termeni se definesc astfel:
a) ajutor de stat - orice mãsurã care îndeplineşte toate criteriile prevãzute la art. 87 alin. 1 din Tratatul de instituire a Comunitãţii Europene;
b) schemã de ajutor - orice act pe baza cãruia, fãrã sã fie nevoie de mãsuri de punere în aplicare suplimentare, pot fi acordate ajutoare individuale întreprinderilor definite în cadrul actului într-un mod general şi abstract, precum şi orice act pe baza cãruia pot fi acordate ajutoare care nu sunt legate de un proiect specific uneia sau mai multor întreprinderi, pentru o perioadã nedefinitã de timp şi/sau pentru o valoare nedefinitã;
c) ajutoare individuale - ajutoarele acordate pe baza unei scheme de ajutor;
d) administrator al schemei de ajutor de stat - Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, prin Autoritatea de management pentru Programul operaţional sectorial "Dezvoltarea resurselor umane" (AMPOSDRU) sau prin organismele intermediare;
e) furnizor de ajutor de stat - Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, prin AMPOSDRU;
f) întreprindere - reprezintã orice entitate implicatã într-o activitate economicã, indiferent de forma juridicã a acesteia, inclusiv persoane fizice care desfãşoarã activitãţi economice în mod independent, asociaţii familiale, parteneriate sau asociaţii care desfãşoarã activitãţi economice, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 346/2004 ;
g) întreprinderi mici şi mijlocii (IMM) - întreprinderile care îndeplinesc criteriile prevãzute în anexa I la Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008;
h) întreprinderi mari - întreprinderile care nu îndeplinesc criteriile prevãzute în anexa I la Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008;
i) intensitatea ajutorului - cuantumul ajutorului exprimat ca procentaj din cheltuielile eligibile ale proiectului; toate cifrele folosite sunt valori înaintea deducerii impozitelor directe; ajutoarele plãtite în mai multe tranşe se actualizeazã la valoarea lor în momentul acordãrii ajutorului; rata dobânzii care urmeazã sã fie aplicatã în scopul actualizãrii este rata de referinţã stabilitã de Comisia Europeanã pe baza unor criterii obiective şi publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi pe internet, aplicabilã la momentul acordãrii ajutorului;
j) numãr de angajaţi - numãrul de unitãţi de muncã pe an (UMA), respectiv numãrul de persoane angajate cu normã întreagã pe parcursul unui an, activitatea cu normã redusã şi munca sezonierã reprezentând fracţiuni ale UMA;
k) lucrãtor defavorizat - orice persoanã care:
- nu a avut un loc de muncã regulat remunerat în ultimele 6 luni; sau
- nu a absolvit o formã de învãţãmânt secundar ori nu deţine o calificare profesionalã (ISCED 3); sau
- are vârsta de peste 50 de ani; sau
- trãieşte singurã, având în întreţinerea sa una ori mai multe persoane; sau
- lucreazã într-un sector ori profesie în care dezechilibrul repartizãrii posturilor între bãrbaţi şi femei este cu cel puţin 25 % mai mare decât media dezechilibrului repartizãrii posturilor între bãrbaţi şi femei în toate sectoarele economice şi care aparţine grupului de gen minoritar; sau
- este membrã a unei minoritãţi etnice dintr-un stat membru şi care are nevoie sã îşi dezvolte profilul lingvistic, formarea profesionalã sau experienţa de muncã pentru a-şi îmbunãtãţi şansele de a obţine un loc de muncã stabil;
l) lucrãtor extrem de defavorizat - orice persoanã care a fost în şomaj cel puţin 24 de luni;
m) lucrãtor cu handicap - orice persoanã:
- recunoscutã ca fiind în situaţie de invaliditate conform legislaţiei naţionale; sau
- care suferã de o deficienţã recunoscutã ca urmare a unui handicap fizic, mental sau psihologic;
n) încadrare în muncã protejatã - încadrarea într-o întreprindere în care cel puţin 50% din lucrãtori sunt cu handicap;
o) produse agricole înseamnã:
- produsele enumerate în anexa I la tratat, cu excepţia produselor pescãreşti şi de acvaculturã reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 privind organizarea comunã a pieţelor în sectorul produselor pescãreşti şi de acvaculturã;
- produsele clasificate la codurile NC 4502, 4503 şi 4504 (articole din plutã);
- produsele care imitã sau înlocuiesc laptele şi produsele lactate, menţionate în Regulamentul (CE) nr. 1.234/2007 de instituire a unei organizãri comune a pieţelor agricole şi privind dispoziţii specifice pentru anumite produse agricole (Regulamentul unic OCP);
p) prelucrarea produselor agricole - orice operaţiune efectuatã asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este, de asemenea, un produs agricol, cu excepţia activitãţilor realizate în exploataţii agricole, necesare pentru pregãtirea unui produs animal sau vegetal pentru prima vânzare;
r) comercializarea produselor agricole - deţinerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzãrii, a punerii în vânzare, a livrãrii sau a oricãrei alte forme de introducere pe piaţã, cu excepţia primei vânzãri de cãtre un producãtor primar cãtre revânzãtori sau prelucrãtori şi a oricãrei alte activitãţi de pregãtire a produsului pentru aceastã primã vânzare; o vânzare efectuatã de un producãtor primar cãtre consumatorii finali este consideratã comercializare în cazul în care aceasta are loc în locaţii distincte, rezervate în acest scop;
s) întreprindere aflatã în dificultate, în cazul în care:
A. beneficiarul este o întreprindere micã sau mijlocie - este întreprinderea care îndeplineşte urmãtoarele condiţii:
(i) în cazul societãţilor cu rãspundere limitatã, mai mult de jumãtate din capitalul social a dispãrut, peste un sfert din acest capital fiind pierdut în ultimele 12 luni; sau
(ii) în cazul societãţilor comerciale în care cel puţin unii dintre asociaţi au rãspundere nelimitatã pentru creanţele societãţii, mai mult de jumãtate din capitalul propriu aşa cum reiese din contabilitatea societãţii a dispãrut, peste un sfert din acest capital fiind pierdut în ultimele 12 luni; sau
(iii) indiferent de tipul societãţii comerciale în cauzã, în cazul în care îndeplineşte criteriile prevãzute de legislaţia naţionalã pentru a face obiectul procedurilor colective de insolvenţã;
(iv) un IMM cu o vechime de mai puţin de 3 ani nu se considerã a fi în dificultate în aceastã perioadã în sensul prezentei scheme de ajutor de stat, cu excepţia cazului în care îndeplineşte condiţiile prevãzute la lit. A. pct. (iii);
B. beneficiarul este o întreprindere mare - este întreprinderea care fie se regãseşte în una dintre situaţiile prevãzute la lit. A. pct. (i), (ii) sau (iii), fie prezintã simultan simptome obişnuite ale unei întreprinderi aflate în dificultate, cum ar fi: creşterea pierderilor, scãderea cifrei de afaceri, creşterea volumului stocurilor, supracapacitate, scãderea fluxului de numerar, îndatorare crescutã, creşterea sarcinilor financiare şi scãderea sau dispariţia valorii activului net.
IV. Obiectivul schemei de ajutor de stat
ART. 4
Obiectivul general al prezentei scheme de ajutor de stat este creşterea ocupãrii forţei de muncã, prin facilitarea integrãrii pe piaţa muncii a lucrãtorilor defavorizaţi, lucrãtorilor extrem de defavorizaţi şi cu handicap, respectiv atragerea şi menţinerea acestora pe piaţa muncii.
V. Domeniul de aplicare
ART. 5
(1) În cadrul prezentei scheme de ajutor de stat se acordã ajutoare de stat întreprinderilor care activeazã în toate sectoarele, cu excepţia urmãtoarelor:
a) ajutoarelor care favorizeazã activitãţile în domeniul prelucrãrii şi comercializãrii produselor agricole, în urmãtoarele cazuri:
(i) atunci când valoarea ajutorului este stabilitã pe baza preţului sau a cantitãţii unor astfel de produse achiziţionate de la producãtori primari sau comercializate de cãtre întreprinderile în cauzã; sau
(ii) atunci când acordarea ajutorului este condiţionatã de obligaţia de a fi direcţionat, parţial sau integral, cãtre producãtorii primari;
b) ajutoarele care favorizeazã activitãţile în sectorul cãrbunelui.
(2) De asemenea, prezenta schemã de ajutor de stat nu se aplicã:
a) ajutoarelor destinate activitãţilor legate de exporturi, adicã ajutoarelor direct legate de cantitãţile exportate, de înfiinţarea şi exploatarea unei reţele de distribuţie sau de alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
b) ajutoarelor condiţionate de utilizarea preferenţialã a produselor naţionale faţã de produsele importate.
VI. Beneficiarii schemei de ajutor de stat
ART. 6
Prezenta schemã de ajutor de stat se adreseazã întreprinderilor în conformitate cu definiţia stabilitã la art. 3 lit. f).
VII. Condiţii de eligibilitate pentru activitãţi, beneficiari şi propuneri de proiecte
ART. 7
Activitãţile eligibile în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat sunt cele care vizeazã încadrarea în muncã a lucrãtorilor defavorizaţi, a lucrãtorilor extrem de defavorizaţi, a lucrãtorilor cu handicap, precum şi compensarea costurilor suplimentare generate de încadrarea în muncã a lucrãtorilor cu handicap.
ART. 8
(1) Beneficiarii prezentei scheme de ajutor de stat pentru ocuparea forţei de muncã sunt întreprinderile care vor încadra în muncã lucrãtori defavorizaţi, extrem de defavorizaţi şi cu handicap, cu respectarea obiectivelor prezentei scheme de ajutor de stat.
(2) Pentru a demonstra calitatea de IMM, acolo unde este cazul, solicitanţii trebuie sã completeze modelul de declaraţie cuprinzând informaţii cu privire la încadrarea unei întreprinderi în categoria IMM-urilor, prevãzut în anexa nr. 1 la <>Legea nr. 346/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) Poate beneficia de mãsurile de ajutor de stat, prevãzute în prezenta schemã de ajutor de stat, întreprinderea care îndeplineşte urmãtoarele condiţii:
a) este o organizaţie legal constituitã în România şi îşi desfãşoarã activitatea pe teritoriul României;
b) aparţine categoriilor de beneficiari eligibili în conformitate cu Documentul-cadru de implementare (DCI) a POS DRU şi cu Ghidul solicitantului;
c) solicitantul respectã prevederile comunitare şi naţionale privind informarea şi publicitatea;
d) nu se aflã în situaţia de insolvenţã sau lichidare, afacerea sa nu este condusã de un administrator judiciar, nu are restricţii asupra activitãţilor sale comerciale, iar acestea nu sunt puse la dispoziţia creditorilor;
e) nu înregistreazã datorii publice, nu are întârzieri la plata taxelor, obligaţiilor şi a altor contribuţii la bugetul de stat, bugetele speciale şi bugetele locale, prevãzute de legislaţia în vigoare;
f) nu este întreprindere în dificultate, în conformitate cu definiţia de la art. 3 lit. s) din prezenta schemã de ajutor de stat;
g) nu a fost subiectul unui ordin de recuperare în urma unei decizii anterioare a Comisiei Europene privind declararea unui ajutor de stat ca fiind ilegal şi incompatibil cu piaţa comunã sau, în cazul în care a fãcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executatã şi ajutorul a fost integral recuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentã;
h) reprezentantul legal al întreprinderii nu a fost supus unei condamnãri de tip res judicata în ultimele 36 de luni de cãtre nicio instanţã judecãtoreascã, din motive profesionale sau de eticã profesionalã;
i) reprezentantul legal al întreprinderii nu a fost condamnat de tip res judicata pentru fraudã, corupţie, implicare în organizaţii criminale sau în alte activitãţi ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunitãţii Europene;
j) reprezentantul legal al întreprinderii nu furnizeazã informaţii false;
k) beneficiarul este direct responsabil de pregãtirea şi implementarea proiectului şi nu acţioneazã ca intermediar pentru proiectul propus a fi finanţat;
l) îndeplineşte şi alte condiţii specificate în cererea de propuneri de proiecte şi în Ghidul solicitantului, fãrã a aduce atingere prevederilor legale în materie de ajutor de stat.
ART. 9
Criteriile de eligibilitate ale cererii de finanţare sunt urmãtoarele:
a) proiectul este relevant pentru obiectivele specifice ale axei prioritare 5, respectiv domeniului major de intervenţie;
b) grupul/grupurile-ţintã şi activitãţile proiectului sunt în concordanţã cu condiţiile axei prioritare, respectiv domeniului major de intervenţie;
c) bugetul proiectului respectã limitele prevãzute de prezenta schemã de ajutor de stat;
d) proiectul respectã perioada maximã de implementare şi perioada de transmitere a cererilor de finanţare;
e) proiectul este implementat în România.
ART. 10
Îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate este verificatã de cãtre administratorul schemei de ajutor de stat în conformitate cu Ghidul solicitantului şi prezenta schemã de ajutor de stat.
VIII. Selecţia şi evaluarea proiectelor
ART. 11
Selecţia şi evaluarea proiectelor se efectueazã de cãtre administratorul schemei de ajutor de stat în conformitate cu Ghidul solicitantului.
IX. Modalitatea de acordare a ajutorului de stat
ART. 12
Ajutorul se acordã sub formã de finanţãri nerambursabile în una sau mai multe tranşe. Tranşele se actualizeazã la valoarea de la momentul acordãrii ajutorului.
ART. 13
(1) Valoarea minimã a unei cereri de finanţare pentru prezenta schemã de ajutor de stat trebuie sã fie de 10.000 euro (echivalent în lei).
(2) Plafonul maxim al ajutorului acordat unei întreprinderi conform prevederilor prezentei scheme de ajutor de stat este de 2.000.000 euro/întreprindere pentru 2 (doi) ani consecutivi.
Ajutoare pentru încadrarea în muncã a lucrãtorilor defavorizaţi sub formã de subvenţii salariale
ART. 14
(1) Intensitatea ajutorului nu depãşeşte 50% din costurile eligibile.
(2) Costurile eligibile sunt costurile salariale pe o perioadã de maximum 12 luni de la recrutare. În cazul în care, atunci când lucrãtorul respectiv este un lucrãtor extrem de defavorizat, costurile eligibile sunt costurile salariale pe o perioadã de maximum 24 de luni de la recrutare.
(3) Atunci când încadrarea în muncã nu reprezintã o creştere netã a numãrului de angajaţi în întreprinderea în cauzã în comparaţie cu media pe cele 12 luni anterioare, postul sau posturile trebuie sã fi devenit vacant(e) ca urmare a demisiei, a unui handicap, a pensionãrii pentru limitã de vârstã, a reducerii voluntare a timpului de lucru sau a încetãrii raporturilor de muncã pentru abatere profesionalã, şi nu ca rezultat al reducerii unor posturi.
(4) Cu excepţia cazului concedierii legale pentru abatere profesionalã, lucrãtorul defavorizat are dreptul la menţinerea locului de muncã pentru o duratã minimã corespunzãtoare celei prevãzute de legislaţia naţionalã sau de orice contracte colective care reglementeazã contractele de muncã.
(5) Atunci când durata încadrãrii în muncã este mai micã de 12 luni sau, dupã caz, 24 de luni, ajutorul se reduce proporţional în mod corespunzãtor.
Ajutoare pentru încadrarea în muncã a lucrãtorilor cu handicap sub formã de subvenţii salariale
ART. 15
(1) Intensitatea ajutorului nu depãşeşte 75% din costurile eligibile.
(2) Costurile eligibile sunt costurile salariale pentru perioada încadrãrii în muncã a lucrãtorului cu handicap.
(3) Atunci când recrutarea nu reprezintã o creştere netã a numãrului de angajaţi în întreprinderea în cauzã în comparaţie cu media pe cele 12 luni anterioare, postul sau posturile trebuie sã fi devenit vacant(e) ca urmare a demisiei, a unui handicap, a pensionãrii pentru limitã de vârstã, a reducerii voluntare a timpului de lucru sau a încetãrii raporturilor de muncã pentru abatere profesionalã, şi nu ca rezultat al reducerii unor posturi.
(4) Cu excepţia cazului concedierii legale pentru abatere profesionalã, lucrãtorii au dreptul la menţinerea locului de muncã pentru o duratã minimã corespunzãtoare celei prevãzute de legislaţia naţionalã sau de orice contracte colective care reglementeazã contractele de muncã.
(5) În cazul în care durata încadrãrii în muncã este mai micã de 12 luni, ajutorul se reduce proporţional în mod corespunzãtor.
Ajutor pentru compensarea costurilor suplimentare generate de încadrarea în muncã a lucrãtorilor cu handicap
ART. 16
(1) Intensitatea ajutorului nu depãşeşte 100% din costurile eligibile.
(2) Costurile eligibile sunt costurile, altele decât costurile salariale care fac obiectul art. 15, care sunt suplimentare faţã de cele pe care întreprinderea le-ar fi suportat dacã ar fi angajat lucrãtori fãrã handicap, pentru perioada de încadrare în muncã a lucrãtorului în cauzã.
(3) Costurile eligibile sunt urmãtoarele:
(i) costurile de adaptare a spaţiilor;
(ii) costurile privind încadrarea în muncã a personalului pentru timpul utilizat exclusiv în scopul acordãrii de asistenţã lucrãtorilor cu handicap;
(iii) costurile adaptãrii sau dobândirii echipamentelor ori ale dobândirii şi validãrii programelor informatice pentru utilizarea acestora de cãtre lucrãtorii cu handicap, inclusiv facilitãţi tehnologice adaptate sau de asistenţã, care sunt suplimentare faţã de cele pe care beneficiarul le-ar fi suportat dacã ar fi angajat lucrãtori fãrã handicap;
(iv) atunci când beneficiarul oferã locuri de muncã protejate, costurile de construcţie, instalare sau extindere a spaţiilor în cauzã, precum şi orice costuri de administrare şi transport ce rezultã direct din încadrarea în muncã a lucrãtorilor cu handicap.
X. Efectul stimulativ al ajutorului
ART. 17
(1) Ajutoarele acordate în baza prezentei scheme de ajutor de stat trebuie sã aibã un efect stimulativ.
(2) Ajutoarele acordate IMM-urilor în baza prezentei scheme de ajutor de stat sunt considerate a avea un efect stimulativ dacã, înainte de a demara proiectul pentru care solicitã ajutor, beneficiarul depune o cerere de finanţare.
(3) În cazul ajutoarelor acordate întreprinderilor mari, efectul stimulativ trebuie examinat de cãtre autoritatea care administreazã schema. În acest sens, aceasta verificã, înaintea acordãrii ajutorului în cauzã, în plus faţã de îndeplinirea condiţiei prevãzute la alin. (2), dacã cererea de finanţare şi documentele însoţitoare conţin date suficiente, din care sã rezulte îndeplinirea a cel puţin unuia dintre urmãtoarele criterii:
a) o creştere substanţialã a dimensiunii proiectului/activitãţii ca urmare a ajutorului;
b) o creştere substanţialã a domeniului de aplicare a proiectului/activitãţii ca urmare a ajutorului;
c) o creştere substanţialã a valorii totale a cheltuielilor suportate de beneficiar pentru proiect/activitate ca urmare a acordãrii ajutorului;
d) o creştere substanţialã a ritmului de finalizare a proiectului/activitãţii în cauzã.
(4) În cazul ajutoarelor acordate pentru a compensa costurile suplimentare generate de încadrarea în muncã a lucrãtorilor cu handicap, menţionate la art. 16, condiţiile prevãzute la alin. (2) şi (3) se considerã îndeplinite în cazul respectãrii condiţiilor prevãzute de art. 16 alin. (2) şi (3).
(5) În ceea ce priveşte ajutoarele pentru recrutarea lucrãtorilor defavorizaţi sub formã de subvenţii salariale şi ajutoarele pentru încadrarea în muncã a lucrãtorilor cu handicap sub formã de subvenţii salariale menţionate la art. 14 şi 15, condiţiile prevãzute la art. 17 alin. (2) şi (3) se considerã îndeplinite în cazul în care ajutorul duce la o creştere netã a numãrului de lucrãtori defavorizaţi/cu handicap încadraţi în muncã.
XI. Reguli privind cumulul ajutoarelor
ART. 18
(1) Ajutoarele acordate conform prezentei scheme de ajutor de stat pot fi cumulate cu orice alt ajutor exceptat în temeiul Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008, în mãsura în care aceste ajutoare vizeazã diferite costuri eligibile identificabile.
(2) Pentru a stabili dacã plafonul maxim al ajutorului şi intensitãţile maxime ale acestuia sunt respectate este luatã în considerare valoarea totalã a ajutoarelor de stat acordate pentru activitatea sau proiectul subvenţionat, indiferent dacã ajutorul respectiv este finanţat din surse locale, regionale, naţionale sau comunitare.
(3) Ajutorul acordat în conformitate cu prezenta schemã de ajutor de stat nu va fi cumulat cu niciun alt tip de ajutor exceptat în temeiul Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 sau cu ajutorul de minimis care îndeplineşte condiţiile prevãzute de Regulamentul Comisiei (CE) nr. 1.998/2006 din 15 decembrie 2006 privind aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat ajutoarelor de minimis ori cu orice alte fonduri comunitare legate de aceleaşi costuri eligibile, care se suprapun parţial sau integral, în cazul în care un astfel de cumul ar conduce la depãşirea intensitãţii maxime a ajutorului sau a valorii maxime aplicabile acestui ajutor în conformitate cu prevederile prezentei scheme de ajutor de stat.
(4) Prin derogare de la alin. (3), ajutoarele în favoarea lucrãtorilor cu handicap prevãzute la art. 15 şi 16 pot fi cumulate cu ajutoarele exceptate în temeiul Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 cu privire la aceleaşi costuri eligibile care depãşesc cel mai înalt prag aplicabil prevãzut de Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008, cu condiţia ca acest cumul sã nu conducã la o intensitate a ajutorului care sã depãşeascã 100% din costurile relevante în orice perioadã în care lucrãtorii în cauzã sunt angajaţi.
XII. Modalitatea de implementare a schemei de ajutor de stat
ART. 19
(1) Pentru a beneficia de ajutor în baza prezentei scheme de ajutor de stat, în conformitate cu Ghidul solicitantului, întreprinderile beneficiare trebuie sã înainteze o cerere de finanţare administratorului schemei de ajutor de stat, înainte de a demara proiectul pentru care solicitã finanţarea.
(2) Cererea de finanţare va fi însoţitã de documente care sã conţinã:
a) date economico-financiare prin care sã se demonstreze cã beneficiarul nu este întreprindere în dificultate conform definiţiei prevãzute la art. 3 lit. o) şi p), precum şi de o declaraţie pe propria rãspundere în acest sens;
b) o declaraţie scrisã pe propria rãspundere, însoţitã, dacã este cazul, de documente corespunzãtoare, în vederea verificãrii îndeplinirii condiţiilor prevãzute la art. 8 alin. (3) lit. f);
c) sectorul/sectoarele în care se acordã ajutorul în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat;
d) activitãţile şi costurile eligibile aferente proiectului pentru care se solicitã ajutor de stat;
e) informaţii cu privire la creşterea netã a numãrului de lucrãtori defavorizaţi sau cu handicap încadraţi în muncã ca urmare a acordãrii ajutoarelor pentru recrutarea lucrãtorilor defavorizaţi şi/sau ajutoarelor pentru încadrarea în muncã a lucrãtorilor cu handicap.
(3) Pentru a demonstra calitatea de IMM, acolo unde este cazul, solicitanţii trebuie sã completeze modelul de declaraţie cuprinzând informaţii cu privire la calificarea unei întreprinderi ca IMM, prevãzut în anexa nr. 1 la <>Legea nr. 346/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(4) Înainte de primirea ajutorului, întreprinderea beneficiarã trebuie sã transmitã administratorului schemei de ajutor de stat o declaraţie pe propria rãspundere cu privire la ajutoarele de stat şi de minimis primite pentru aceleaşi cheltuieli eligibile, în vederea verificãrii de cãtre acesta a respectãrii regulii privind cumulul ajutoarelor.
(5) În cazul în care beneficiarul este eligibil pentru a primi o alocare specificã în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat şi este selectat pentru finanţare în urma procesului de evaluare şi selecţie, administratorul schemei de ajutor de stat îi comunicã în scris cuantumul maxim al ajutorului ce poate fi acordat în baza schemei de ajutor de stat.
(6) Beneficiarul încheie cu administratorul schemei de ajutor de stat un contract de finanţare.
(7) În cazul în care beneficiarul nu este eligibil sã primeascã o alocare specificã în cadrul prezentei scheme de ajutor, administratorul schemei de ajutor de stat îi comunicã în scris acest lucru.
ART. 20
Procedura de implementare şi derulare a schemei de ajutor de stat se desfãşoarã dupã cum urmeazã:
a) lansarea schemei de ajutor de stat şi a Ghidului solicitantului aferent;
b) primirea şi înregistrarea cererilor de finanţare şi a documentelor-suport;
c) verificarea administrativã (verificarea conformitãţii cererilor de finanţare şi a documentelor-suport) - numai cererile de finanţare care trec de aceastã etapã vor putea face obiectul etapei urmãtoare;
d) verificarea eligibilitãţii solicitantului şi a proiectului (inclusiv efectul stimulativ) - numai cererile de finanţare care trec de aceastã etapã vor putea face obiectul etapei urmãtoare;
e) selecţia cererilor de finanţare;
f) întocmirea şi semnarea contractelor de finanţare;
g) depunerea cererii de prefinanţare, însoţitã de documentele justificative;
h) acordarea prefinanţãrii, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
i) depunerea cererilor de rambursare, însoţitã de documentele justificative;
j) acordarea finanţãrii nerambursabile, dupã verificarea eligibilitãţii cheltuielilor;
k) monitorizarea implementãrii cererilor de finanţare conform prevederilor contractelor de finanţare.
XIII. Durata schemei de ajutor de stat
ART. 21
Prezenta schemã de ajutor de stat se aplicã de la data lansãrii pânã la 31 decembrie 2010, în limita fondurilor alocate pentru aceastã schemã de ajutor de stat.
XIV. Bugetul schemei de ajutor de stat
ART. 22
Sursa de finanţare pentru prezenta schemã de ajutor de stat este Programul operaţional sectorial "Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013", dupã cum urmeazã:
1. În cazul ajutoarelor acordate în cadrul domeniului major de intervenţie 5.1 "Dezvoltarea şi implementarea mãsurilor active de ocupare", valoarea totalã estimatã a ajutorului de stat care va fi acordat în cadrul prezentei scheme, pe întreaga duratã de aplicare a acesteia, este de aproximativ 108.000.000 lei (echivalent a 29.189.189 euro), defalcatã dupã cum urmeazã:



┌─────┬────────────┬────────────┬─────────────┐
│ An │ 2009 │ 2010 │ TOTAL │
├─────┼────────────┼────────────┼─────────────┤
│ Lei │ 54.000.000 │ 54.000.000 │ 108.000.000 │
└─────┴────────────┴────────────┴─────────────┘



Contribuţia Comunitãţii Europene la finanţarea acordatã este de 91%, restul de 9% fiind din contribuţia publicã naţionalã.
2. În cazul ajutoarelor acordate în cadrul domeniului major de intervenţie 5.2 "Promovarea sustenabilitãţii pe termen lung a zonelor rurale în ceea ce priveşte dezvoltarea resurselor umane şi ocuparea forţei de muncã", valoarea totalã estimatã a ajutorului de stat care va fi acordat în cadrul prezentei scheme, pe întreaga duratã de aplicare a acesteia, este de aproximativ 118.650.000 lei (echivalent a 32.067.568 euro), defalcatã dupã cum urmeazã:



┌─────┬────────────┬────────────┬─────────────┐
│ An │ 2009 │ 2010 │ TOTAL │
├─────┼────────────┼────────────┼─────────────┤
│ Lei │ 59.325.000 │ 59.325.000 │ 118.650.000 │
└─────┴────────────┴────────────┴─────────────┘



Contribuţia Comunitãţii Europene la finanţarea acordatã este de 85,94%, restul de 14,06% fiind din contribuţia publicã naţionalã.
XV. Efecte şi beneficii
ART. 23
Prin aplicarea prezentei scheme de ajutor de stat se vor obţine urmãtoarele efecte şi beneficii:
a) creşterea numãrului lucrãtorilor defavorizaţi sau cu handicap care şi-au gãsit un loc de muncã;
b) reducerea şomajului de lungã duratã;
c) facilitarea integrãrii durabile pe piaţa muncii a lucrãtorilor cu handicap.
ART. 24
(1) Numãrul estimat de beneficiari de ajutor de stat este de 250 întreprinderi în cazul ajutoarelor acordate în cadrul domeniului major de intervenţie 5.1 "Dezvoltarea şi implementarea mãsurilor active de ocupare".
(2) Numãrul estimat de beneficiari de ajutor de stat este de 270 întreprinderi în cazul ajutoarelor acordate în cadrul domeniului major de intervenţie 5.2 "Promovarea sustenabilitãţii pe termen lung a zonelor rurale în ceea ce priveşte dezvoltarea resurselor umane şi ocuparea forţei de muncã".
XVI. Reguli privind raportarea şi monitorizarea ajutorului de stat
ART. 25
Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat acordate în baza prezentei scheme se va realiza în conformitate cu legislaţia comunitarã şi cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.
ART. 26
Furnizorul de ajutor de stat pãstreazã evidenţa detaliatã a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme de ajutor de stat pe o duratã de cel puţin 10 ani de la data la care ultima alocare specificã a fost acordatã în baza schemei de ajutor de stat. Aceastã evidenţã trebuie sã conţinã toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor de exceptare impuse de Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008, inclusiv informaţii despre statutul oricãrei întreprinderi al cãrei drept de a beneficia de ajutor sau de un bonus depinde de statutul sãu de IMM, informaţii privind efectul stimulativ al acordãrii ajutorului şi informaţii care fac posibilã stabilirea valorii exacte a costurilor eligibile.
ART. 27
(1) Furnizorul de ajutor de stat are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele de stat acordate, aflate în derulare, şi de a dispune mãsurile care se impun în cazul încãlcãrii condiţiilor impuse prin prezenta schemã de ajutor de stat sau prin legislaţia naţionalã ori comunitarã aplicabilã la momentul respectiv.
(2) Furnizorul de ajutor de stat are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevãzut de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007 , toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional.
(3) În cazul în care existã îndoieli serioase cu privire la datele transmise de cãtre furnizor, Consiliul Concurenţei poate sã solicite date şi informaţii suplimentare şi, dupã caz, sã facã verificãri la faţa locului.
(4) În cazul în care furnizorul nu are date definitive privind valoarea ajutorului de stat, acesta va transmite Consiliului Concurenţei valori estimative.
(5) Erorile constatate de furnizor şi corecţiile legale, anulãri, recalculãri, recuperãri, rambursãri, se raporteazã Consiliului Concurenţei pânã la data de 31 martie a anului urmãtor anului de raportare.
ART. 28
Pe baza unei cereri scrise, furnizorul de ajutor de stat va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în termen de 20 de zile lucrãtoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeanã le considerã necesare pentru evaluarea respectãrii prevederilor Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008.
ART. 29
Administratorul prezentei scheme de ajutor de stat are obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de stat, în formatul şi în termenul solicitat de acesta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului conform art. 25-28.
XVII. Dispoziţii finale
ART. 30
Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurenţei o fişã de informaţii referitoare la prezenta schemã de ajutor de stat, în forma prevãzutã în anexa III la Regulamentul CE nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008, în vederea transmiterii cãtre Comisia Europeanã, în termen de 20 de zile lucrãtoare de la intrarea în vigoare a prezentei scheme de ajutor de stat. Aceste informaţii vor fi publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi pe pagina de internet a Comisiei Europene. Schema de ajutor de stat şi Ghidul solicitantului se publicã integral pe pagina de internet a furnizorului ajutorului de stat, http://www.fseromania.ro, precum şi pe pagina de internet a administratorului schemei de ajutor de stat.

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016