Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SCHEMA DE AJUTOR DE STAT din 16 octombrie 2009  acordat operatorilor economici care presteaza serviciul de interes economic general de producere, transport, distributie si furnizare a energiei termice in sistem centralizat catre populatie    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

SCHEMA DE AJUTOR DE STAT din 16 octombrie 2009 acordat operatorilor economici care presteaza serviciul de interes economic general de producere, transport, distributie si furnizare a energiei termice in sistem centralizat catre populatie

EMITENT: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 715 din 23 octombrie 2009
SCHEMA DE AJUTOR DE STAT din 16 octombrie 2009
acordat operatorilor economici care presteazã serviciul de interes economic general de producere, transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice în sistem centralizat cãtre populaţie
EMITENT: MINISTERUL ADMINISTRAŢIEI ŞI INTERNELOR
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 715 din 23 octombrie 2009



CAP. I
Baza legalã

ART. 1
(1) Prezenta schemã cuprinde condiţiile de acordare a ajutoarelor de stat, pentru acoperirea costurilor înregistrate de cãtre operatorii economici ca urmare a prestãrii serviciului public de alimentare cu energie termicã în sistem centralizat, conform:
a) <>Ordonanţei Guvernului nr. 36/2006 privind instituirea preţurilor locale de referinţã pentru energia termicã furnizatã populaţiei prin sisteme centralizate, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 483/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 110/2009 privind acordarea unor ajutoare de stat operatorilor economici care presteazã serviciul public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat cãtre populaţie.
(2) Prezenta schemã este exceptatã de la obligaţia notificãrii conform prevederilor Deciziei Comisiei 2005/842/CE din 28 noiembrie 2005 privind aplicarea <>articolului 86 alineatul (2) din Tratatul CE la ajutorul de stat, sub forma compensaţiei pentru obligaţia de serviciu public, acordat anumitor întreprinderi cãrora le-a fost încredinţatã prestarea unui serviciu de interes economic general, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L 312 din 29 noiembrie 2005.
ART. 2
Prezenta schemã este elaboratã având în vedere urmãtoarele acte normative:
a) <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 137/2007 ;
b) Decizia Comisiei 2005/842/CE ;
c) <>Legea nr. 51/2006 a serviciilor comunitare de utilitãţi publice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
d) <>Legea nr. 325/2006 a serviciului public de alimentare cu energie termicã;
e) <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 110/2009 ;
f) <>Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 483/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

CAP. II
Scopul şi obiectivele schemei

ART. 3
Ajutoarele de stat acordate conform prezentei scheme au ca scop asigurarea continuitãţii serviciilor de alimentare a populaţiei cu energie termicã în sistem centralizat, în condiţii de eficienţã şi siguranţã, prin compensarea costurilor generate de obligaţia de prestare a acestor servicii publice.
ART. 4
Obiectivele prezentei scheme constau în:
a) compensarea costurilor rezultate din prestarea serviciului de interes economic general în sectorul producerii, transportului, distribuţiei şi furnizãrii energiei termice în sistem centralizat;
b) desfãşurarea în condiţii de siguranţã şi confort a serviciului public de alimentare cu energie termicã, prestat de potenţialii beneficiari ai schemei.

CAP. III
Domeniul de aplicare/Condiţii de eligibilitate

III.1. Domeniul de aplicare
ART. 5
Schema de ajutor de stat se aplicã operatorilor economici care presteazã cel puţin una dintre urmãtoarele componente ale serviciului de interes economic general, respectiv producere, transport, distribuţie şi furnizare de energie termicã pentru populaţie în sistem centralizat.
ART. 6
(1) Producerea, transportul, distribuţia şi furnizarea energiei termice în sistem centralizat reprezintã servicii de interes economic general, respectiv servicii comunitare de utilitãţi publice, înţelese ca totalitatea activitãţilor de interes public general, desfãşurate la nivelul oraşelor, municipiilor sau judeţelor, sub conducerea, coordonarea şi responsabilitatea autoritãţilor administraţiei publice locale, în scopul satisfacerii cerinţelor comunitãţilor locale, conform <>art. 1 alin. (3) din Legea nr. 51/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Serviciile de utilitãţi publice fac parte din sfera serviciilor publice de interes general şi au urmãtoarele particularitãţi:
a) au caracter economico-social;
b) rãspund unor cerinţe şi necesitãţi de interes şi utilitate publicã;
c) au caracter tehnico-edilitar;
d) au caracter permanent şi regim de funcţionare continuu;
e) regimul de funcţionare poate avea caracteristici de monopol;
f) presupun existenţa unei infrastructuri tehnico-edilitare adecvate;
g) aria de acoperire are dimensiuni locale: comunale, orãşeneşti, municipale sau judeţene;
h) sunt înfiinţate, organizate şi coordonate de autoritãţile administraţiei publice locale;
i) sunt organizate pe principii economice şi de eficienţã;
j) pot fi furnizate/prestate de cãtre operatori care sunt organizaţi şi funcţioneazã fie în baza reglementãrilor de drept public, fie în baza reglementãrilor de drept privat.
ART. 7
Operatorii economici care produc, transportã, distribuie şi furnizeazã energie termicã populaţiei în sistem centralizat presteazã serviciul public în baza licenţelor emise de Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei, denumitã în continuare A.N.R.E., sau de Autoritatea Naţionalã de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitãţi Publice, denumitã în continuare A.N.R.S.C.
ART. 8
(1) Licenţele prin care sunt încredinţate serviciile publice de interes economic general conţin în mod explicit urmãtoarele elemente:
a) natura, scopul şi durata pentru care se încredinţeazã prestarea serviciului de interes economic general;
b) întreprinderea prestatoare şi teritoriul implicat;
c) natura drepturilor şi obligaţiilor speciale sau exclusive acordate întreprinderii în cauzã;
d) respectarea indicatorilor de performanţã.
(2) Licenţele prevãd obligaţiile ce revin societãţilor care presteazã servicii de interes economic general, şi anume: continuitatea în furnizarea serviciului, asigurarea unui acces nediscriminatoriu la serviciul public şi îndeplinirea standardelor de performanţã.
(3) Operatorii economici potenţiali beneficiari ai schemei presteazã obligaţia de serviciu public, asigurând funcţionarea efectivã a acestor servicii esenţiale pentru populaţie, instituţii şi operatori economici.
(4) Operatorii economici potenţiali beneficiari ai prezentei scheme au obligaţia de a vinde agentul termic cãtre consumatori (populaţie) la preţul local de facturare la populaţie, stabilit prin hotãrâre a consiliului local, ţinând cont de gradul de suportabilitate al consumatorilor, de regulã mult mai mic decât tariful reglementat de autoritatea competentã.
(5) Potrivit <>Legii nr. 51/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, alimentarea cu energie termicã produsã centralizat reprezintã serviciu de utilitate publicã. Organizarea, exploatarea şi funcţionarea serviciilor de utilitãţi publice trebuie sã asigure:
a) satisfacerea cerinţelor cantitative şi calitative ale utilizatorilor, corespunzãtor prevederilor contractuale;
b) sãnãtatea populaţiei şi calitatea vieţii;
c) protecţia economicã, juridicã şi socialã a utilizatorilor;
d) funcţionarea optimã, în condiţii de siguranţã a persoanelor şi a serviciului, de rentabilitate şi eficienţã economicã, a construcţiilor, instalaţiilor, echipamentelor şi dotãrilor, corespunzãtor parametrilor tehnologici proiectaţi şi în conformitate cu caietele de sarcini, cu instrucţiunile de exploatare şi cu regulamentele serviciilor;
e) introducerea unor metode moderne de management;
f) introducerea unor metode moderne de elaborare şi implementare a strategiilor, politicilor, programelor şi/sau proiectelor din sfera serviciilor de utilitãţi publice;
g) dezvoltarea durabilã, protejarea şi valorificarea domeniului public şi privat al unitãţilor administrativ-teritoriale şi protecţia şi conservarea mediului, în conformitate cu reglementãrile specifice în vigoare;
h) informarea şi consultarea comunitãţilor locale beneficiare ale acestor servicii;
i) respectarea principiilor economiei de piaţã, asigurarea unui mediu concurenţial, restrângerea şi reglementarea ariilor de monopol.
III.2. Condiţii de eligibilitate
ART. 9
(1) Prezenta schemã se aplicã operatorilor economici care îndeplinesc cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) valoarea medie a cifrei de afaceri anuale înregistrate de aceştia, aferentã celor douã exerciţii financiare anterioare anului în care a fost încredinţatã prestarea serviciului de interes economic general, este mai micã decât echivalentul în lei a 100 milioane euro; cifra de afaceri anualã avutã în vedere este cea dinainte de plata obligaţiilor cãtre stat şi trebuie sã fie raportatã la toate activitãţile desfãşurate de operatorul economic cãruia i-a fost încredinţatã obligaţia prestãrii serviciului de interes economic general;
b) valoarea compensãrii anuale pentru serviciul public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat este mai micã decât echivalentul în lei a 30 milioane euro, calculatã ca medie anualã a compensaţiei acordate pentru perioada 2006-2010.
(2) În scopul determinãrii pragurilor menţionate la alin. (1), echivalentul în lei se calculeazã la cursul de schimb mediu anual, comunicat de Banca Naţionalã a României, valabil pentru fiecare exerciţiu financiar.
ART. 10
În conformitate cu Decizia Comisiei 2005/842/CE, pentru a beneficia de prevederile prezentei scheme, operatorii economici trebuie sã deţinã acte necesare, din care sã rezulte:
a) natura şi durata obligaţiilor serviciului public;
b) întreprinderea şi teritoriul implicat;
c) natura oricãror drepturi exclusive sau speciale încredinţate întreprinderii;
d) parametrii de calcul, control şi revizuire a compensãrii.
ART. 11
Potenţialii beneficiari sunt obligaţi sã ţinã evidenţa contabilã separatã pentru activitatea de prestare a serviciului de interes economic general, în cazul în care aceştia desfãşoarã şi alte activitãţi economice.

CAP. IV
Modalitãţi de acordare a ajutorului de stat

ART. 12
(1) Prin ajutorul de stat se vor finanţa numai costurile operatorilor economici cauzate de prestarea serviciilor de interes economic general înregistrate în perioada 2006-2015.
(2) Mãsurile de ajutor de stat constau în:
a) alocarea de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Administraţiei şi Internelor, cãtre bugetele locale ale unitãţilor administrativ-teritoriale a unor sume care sã reprezinte maximum 45% din costurile determinate pentru combustibilul propriu folosit pentru producerea energiei termice destinate populaţiei, conform <>art. 4 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 483/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) alocarea din bugetele locale ale unitãţilor administrativteritoriale a unor sume pentru acoperirea integralã a diferenţei dintre preţul de producere, transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice livrate populaţiei şi preţurile locale de facturare, conform <>art. 4 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 483/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
c) alocarea de la bugetele locale ale unitãţilor administrativ-teritoriale a unor sume pentru acoperirea pierderilor induse de prestarea serviciilor publice de producţie, transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice pentru populaţie, în sistem centralizat, şi neacceptate în preţ/tarif, conform <>art. 5^2 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 483/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
d) alocarea de sume din Fondul de rezervã bugetarã la dispoziţia Guvernului, prin bugetele locale, în scopul achitãrii unei pãrţi din obligaţia de platã pe care o au operatorii economici cãtre furnizorii de gaze naturale şi cãrbune, inclusiv transportul, conform <>art. 1 şi 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 110/2009 .
(3) Prin obligaţia de platã, conform alin. (2) lit. d), se înţelege obligaţia comercialã pe care o are operatorul economic cãtre furnizorii de gaze naturale şi cãrbune, inclusiv transportul, înregistratã la data de 1 octombrie 2009 şi neachitatã pânã la data intrãrii în vigoare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 110/2009 . La calculul obligaţiei de platã nu se au în vedere dobânzile, penalitãţile, majorãrile de orice fel.
(4) Ajutorul de stat acordat sub forma mãsurilor prevãzute la alin. (2) lit. a) şi b) are în vedere acoperirea diferenţei dintre preţul de producere, transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice livrate populaţiei, stabilit de autoritãţile de reglementare, şi preţurile locale de facturare, aprobate prin hotãrâre a consiliului local.
(5) Ajutorul de stat acordat sub forma mãsurilor prevãzute la alin. (2) lit. c) şi d) are în vedere acoperirea tuturor costurilor generate de prestarea serviciului de interes economic general.
ART. 13
(1) Mãsurile de ajutor de stat prevãzute la art. 12 alin. (2) lit. a) pot fi acordate în avans furnizorilor de energie termicã pentru populaţie, în vederea asigurãrii fondurilor necesare constituirii stocurilor de cãrbune, pãcurã şi de combustibil lichid uşor pentru sezonul rece, inclusiv pentru cheltuielile de transport aferente constituirii acestor stocuri.
(2) Valoarea deconturilor justificative pentru alocarea efectivã a sumelor acordate în avans pentru producerea energiei termice furnizate populaţiei se va deduce lunar din avansurile acordate potrivit alin. (1).
(3) Regularizarea definitivã a avansurilor acordate potrivit prevederilor alin. (1), pe baza deconturilor justificative pe luna decembrie a anului curent, se va face pânã la data de 15 ianuarie a anului urmãtor, respectiv 15 aprilie, pentru avansurile acordate pentru perioada 1 ianuarie-31 martie a fiecãrui an.
(4) Sumele acordate conform art. 12 alin. (2) lit. d), rãmase neutilizate în scopul în care au fost alocate, se restituie la Fondul de rezervã bugetarã la dispoziţia Guvernului pânã la data de 10 decembrie 2009.

CAP. V
Cuantumul compensãrii

ART. 14
(1) Cuantumul alocãrilor de ajutor de stat sub forma compensãrii nu va depãşi suma necesarã acoperirii totale a costurilor aferente prestãrii serviciului de interes economic general.
(2) Cuantumul compensãrii include toate avantajele acordate de stat din resurse ale statului, ale unitãţilor administrativteritoriale sau ale altor organisme care administreazã surse ale statului ori ale colectivitãţilor locale, indiferent de forma acestora.
(3) Costurile luate în calcul la stabilirea cuantumului compensãrii vor include în general toate costurile efectuate pentru funcţionarea serviciului de interes economic general. Acestea se calculeazã pe baza principiilor de contabilitate a costurilor general acceptate, dupã cum urmeazã:
a) în cazul în care activitãţile prestatorului de serviciu se limiteazã la operarea serviciilor de interes economic general de producere, transport şi distribuţie a agentului termic, prin sisteme centralizate, se pot lua în calcul toate costurile aferente acestuia;
b) în cazul în care prestatorul de serviciu desfãşoarã şi alte activitãţi, care nu sunt legate de serviciul de interes economic general în cauzã, se iau în calcul numai costurile legate de serviciul de interes economic general;
c) costurile alocate serviciului de interes economic general pot acoperi toate costurile variabile ocazionate de asigurarea respectivului serviciu, o contribuţie proporţionalã la costurile fixe comune atât serviciului de interes economic general, cât şi altor activitãţi, în conformitate cu Decizia Comisiei 2005/842/CE;
d) costurile legate de investiţii, cu precãdere cele privind infrastructura, pot fi luate în calcul, atunci când acest lucru este necesar pentru funcţionarea serviciului de interes economic general.
(4) Venitul care trebuie luat în considerare include cel puţin întregul venit obţinut din serviciul de interes economic general. În cazul în care întreprinderea în cauzã deţine drepturi speciale sau exclusive legate de un alt serviciu de interes economic general care genereazã un profit ce depãşeşte profitul rezonabil sau beneficiazã de alte avantaje acordate de stat, atât profitul suplimentar, cât şi avantajul cuantificat vor fi luate în considerare în calculul veniturilor sale.
ART. 15
Ajutoarele de stat prevãzute la art. 12 nu sunt acordate pentru compensarea costurilor generate de prestarea altor activitãţi decât producerea, transportul, distribuţia şi furnizarea energiei termice, prin sisteme centralizate.

CAP. VI
Analiza ajutorului de stat sub forma compensãrii serviciului de interes economic general

ART. 16
(1) Compensarea nu depãşeşte costurile aferente serviciului de interes economic general.
(2) Veniturile din prestarea serviciilor publice reprezentate de livrarea energiei termice la preţuri/tarife reglementate cãtre consumatori sunt mai mici decât costurile pe care le implicã aceste activitãţi, astfel încât se înregistreazã pierderi din prestarea serviciului public. Întrucât societãţile sunt obligate sã ţinã contabilitatea de gestiune cu înregistrarea separatã a activitãţilor desfãşurate, se eliminã orice posibilã compensare încrucişatã. Pentru fiecare dintre activitãţile de alimentare cu energie termicã sunt emise licenţe distincte, care prevãd expres obligativitatea contabilitãţii de gestiune, cu înregistrare separatã pe fiecare activitate de interes economic general (producere, transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice).
(3) În perioada 2006-2010, activitatea de prestare a serviciului public general înregistreazã pierderi cauzate de tarifele de producere, transport, distribuţie, furnizare a energie termice stabilite de autoritãţile de reglementare pentru energia termicã livratã populaţiei şi costurile reale înregistrate în activitatea operatorilor. Se previzioneazã cã şi perioada 2011-2015 va fi caracterizatã de incapacitatea de acoperire a costurilor determinate de prestarea serviciului public de alimentare cu energie termicã.
(4) În vederea soluţionãrii situaţiei financiare dificile, cauzate de costurile ridicate din prestarea serviciului de interes economic general, ajutorul de stat prevãzut în prezenta schemã, acordat de la bugetele locale ale unitãţilor administrativ-teritoriale, are în vedere acoperirea acestor costuri.

CAP. VII
Încredinţarea serviciului

ART. 17
(1) Potenţialii beneficiari ai ajutorului de stat definit în prezenta schemã sunt atât operatorii economici care au fost selectaţi sã îndeplineascã obligaţia de serviciu public, pe baza procedurii privind achiziţiile publice, cât şi cei selectaţi prin procedurã de achiziţie publicã.
(2) Prestarea serviciilor publice are la bazã licenţe A.N.R.E. sau A.N.R.S.C. Încredinţarea serviciului se realizeazã prin hotãrâri/decizii ale autoritãţii administraţiei publice centrale sau locale.
(3) O analizã a costurilor pe care le-ar fi avut, în desfãşurarea aceluiaşi serviciu, alţi operatori economici, bine manageriaţi, nu este relevantã, întrucât producãtorii şi furnizorii ce activeazã pe piaţã sunt întreprinderi publice, care primesc sprijin din partea statului pentru îndeplinirea obligaţiei de serviciu public de interes general. Situaţia acestora este similarã, respectiv costurile reale ale serviciului excedeazã veniturilor obţinute prin practicarea tarifului aprobat de consiliile locale, iar cauzele care conduc la aceastã stare de fapt sunt asemãnãtoare.

CAP. VIII
Durata de aplicare a schemei

ART. 18
Schema de ajutor de stat se aplicã în perioada 2009-2015 pentru compensarea costurilor din prestarea serviciului de interes economic general aferente perioadei 2006-2015.

CAP. IX
Bugetul schemei de ajutor de stat

ART. 19
(1) Valoarea totalã estimatã a ajutorului de stat care va fi acordat în cadrul prezentei scheme este de 10.965.948 mii lei.
(2) Ajutorul de stat reglementat de <>Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 483/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se acordã în perioada 2010-2015 şi este estimat la valoarea maximã de 10.805.948 mii lei, astfel:


- mii lei -
┌────────────────────────┬────────┬────────┬────────┬────────┬────────┬────────┐
│ │ 2010 │ 2011 │ 2012 │ 2013 │ 2014 │ 2015 │
├────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│Bugetul de stat │ │ │ │ │ │ │
│Compensarea totalã a │ │ │ │ │ │ │
│combustibilului, inclu- │ 868.232│ 896.015│ 921.103│ 944.130│ 944.130│ 944.130│
│siv TVA, conform art. 4 │ │ │ │ │ │ │
│alin. (2) din Ordonanţa │ │ │ │ │ │ │
│Guvernului nr. 36/2006 │ │ │ │ │ │ │
│(maximum 45%) │ │ │ │ │ │ │
├────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│Bugetele locale │ 832.113│ 858.741│ 882.786│ 904.856│ 904.856│ 904.856│
└────────────────────────┴────────┴────────┴────────┴────────┴────────┴────────┘



(3) Ajutorul de stat reglementat de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 110/2009 se acordã în anul 2009 în sumã de 160.000 mii lei.
ART. 20
Numãrul estimat al beneficiarilor schemei este de maximum 85 de operatori economici, din care 18 beneficiazã şi de prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 110/2009 .

CAP. X
Autoritatea de implementare şi furnizorii. Procedura de implementare

X.1. Autoritatea de implementare şi furnizorii
ART. 21
(1) Ministerul Administraţiei şi Internelor este autoritate de implementare a prezentei scheme.
(2) Furnizori de ajutor de stat pentru mãsurile descrise în prezenta schemã sunt unitãţile administrativ-teritoriale care deţin sisteme centralizate de asigurare a populaţiei cu energie termicã.
X.2. Procedura de implementare pentru mãsurile de ajutor de stat acordat de la bugetul de stat în aplicarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 36/2006 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 483/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare
ART. 22
(1) Sumele de la bugetul de stat se acordã prin bugetul Ministerului Administraţiei şi Internelor şi se repartizeazã unitãţilor administrativ-teritoriale, prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor, proporţional cu cantitatea de energie termicã furnizatã populaţiei, prin sisteme centralizate.
(2) Valoarea maximã a sumelor alocate de la bugetul de stat se stabileşte, pentru fiecare operator în parte, de cãtre autoritãţile de reglementare, în conformitate cu Metodologia de stabilire a preţurilor locale de referinţã şi a sumelor necesare pentru compensarea combustibilului folosit pentru energia termicã furnizatã populaţiei prin sisteme centralizate, aprobatã prin ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei şi al preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitãţi Publice <>nr. 21 /<>514/2006 , cu modificãrile ulterioare.
(3) Sumele efectiv acordate se recalculeazã în limita sumei aprobate anual prin legea bugetului de stat. Diferenţa nealocatã de la bugetul de stat este acoperitã integral de la bugetele locale ale unitãţilor administrativ-teritoriale.
X.3. Procedura de implementare pentru mãsurile de ajutor de stat prevãzute în <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 110/2009
ART. 23
(1) Repartizarea sumei de 160.000.000 lei pe unitãţi administrativ-teritoriale se aprobã prin hotãrâre a Guvernului.
(2) Sumele provin din Fondul de rezervã bugetarã la dispoziţia Guvernului, aprobat prin bugetul de stat pe anul 2009, prin suplimentarea sumelor defalcate din taxa pe valoarea adãugatã pentru echilibrarea bugetelor locale.
X.4. Procedura de implementare la nivelul unitãţilor administrativ-teritoriale
ART. 24
(1) Anual, consiliul local aprobã prin hotãrâre sumele pentru acoperirea integralã a diferenţei dintre preţul de producere, transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice livrate populaţiei şi preţurile locale de facturare.
(2) Pentru acordarea ajutorului de stat sub formele descrise la capitolul "Modalitãţi de acordare a ajutorului de stat", solicitantul va trebui sã depunã la aparatul de specialitate al primarului unitãţii administrativ-teritoriale urmãtoarele documente:
a) copii ale actelor oficiale prin care i s-a încredinţat responsabilitatea pentru funcţionarea serviciului de interes economic general, care trebuie sã precizeze:
- natura şi durata obligaţiilor de serviciu public;
- întreprinderea şi teritoriul în cauzã;
- natura drepturilor exclusive sau speciale acordate întreprinderii;
- parametrii pentru calculul, controlul şi revizuirea compensaţiei;
- modalitãţile de rambursare a eventualei supracompensaţii şi mijloacele de evitare a supracompensaţiei;
b) copii ale bilanţurilor contabile aferente celor douã exerciţii financiare anterioare exerciţiului financiar în care i-a fost atribuit serviciul de interes economic general, precum şi orice alte documente relevante;
c) o declaraţie pe propria rãspundere cu privire la sumele primite pentru compensarea cheltuielilor privind prestarea serviciului de interes economic general în perioada 2006-2015, precum şi documentele doveditoare, pe care le stabileşte furnizorul;
d) o declaraţie prin care argumenteazã cã ajutorul de stat intrã în componenţa costurilor generate de obligaţia de prestare a serviciilor publice;
e) orice alte documente solicitate de furnizor în scopul clarificãrii situaţiei concrete a operatorului economic care solicitã ajutor de stat.
(3) Pentru a beneficia de mãsurile cuprinse în <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 110/2009 , pe lângã documentele prevãzute la alin. (2), potenţialii beneficiari mai depun:
a) documente din care sã rezulte cã operatorul economic înregistreazã la data de 1 octombrie 2009 obligaţii de platã cãtre furnizorii de gaze naturale şi cãrbune, inclusiv transport, neachitate pânã la data de 12 octombrie 2009;
b) copie a raportãrii financiare semestriale.
(4) Sumele se acordã beneficiarilor dupã verificarea în prealabil a tuturor documentelor justificative, astfel încât sã se evite o eventualã supracompesare.
(5) Pentru mãsurile cuprinse la <>art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 483/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sumele acordate beneficiarilor sunt virate de cãtre furnizori în conturi tip escrow, deschise la bãnci de cãtre operatorul care presteazã serviciul de interes economic general.

CAP. XI
Controlul supracompensãrii

ART. 25
Fiecare furnizor va face verificãri periodice ori se va asigura cã astfel de verificãri sunt fãcute, pentru a se constata dacã serviciile publice pentru care s-au acordat alocãri în cadrul schemei primesc sau nu compensãri mai mari decât cuantumul determinat conform prevederilor capitolului "Cuantumul compensãrii", ceea ce ar conduce la o supracompensare a serviciului.
ART. 26
În situaţia în care se constatã supracompensarea serviciului public, furnizorul va solicita beneficiarului sã ramburseze cuantumul aferent acesteia.
ART. 27
Când valoarea supracompensãrii nu depãşeşte 10% din valoarea anualã a compensãrii calculate conform celor menţionate la capitolul "Cuantumul compensãrii", aceasta poate fi reportatã şi scãzutã din valoarea compensãrii aferente anilor urmãtori celui în care s-a înregistrat supracompensarea.

CAP. XII
Transparenţa şi confidenţialitatea

ART. 28
Prezenta schemã de ajutor de stat va fi publicatã integral pe pagina de internet a Ministerului Administraţiei şi Internelor, la adresa http://www.mai.gov.ro/index07_15_4.htm

CAP. XIII
Raportare şi monitorizare

ART. 29
Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin direcţia de specialitate, transmite Consiliului Concurenţei spre informare prezenta schemã, în termen de 15 zile de la data adoptãrii.
ART. 30
Ministerul Administraţiei şi Internelor va înfiinţa un registru central al ajutorului de stat pentru operatorii economici care presteazã servicii de interes economic general, registru care va conţine informaţii complete despre toate ajutoarele acordate în baza prezentei scheme de ajutor de stat, pe care îl va publica pe pagina de internet www.mai.gov.ro
ART. 31
Ministerul Administraţiei şi Internelor, în calitate de autoritate responsabilã cu implementarea prezentei scheme de ajutor de stat, transmite Consiliului Concurenţei raportarea anualã privind implementarea schemei, în conformitate cu Regulamentul Consiliului Concurenţei privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007 , precum şi cu Regulamentul CE nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a <>art. 93 din Tratatul CE .
ART. 32
Ministerul Administraţiei şi Internelor şi furnizorii pãstreazã informaţiile aferente acordãrii ajutorului de stat, conform prezentei scheme, cel puţin 10 ani de la data acordãrii ultimului ajutor în cadrul acesteia.
ART. 33
(1) Operatorii economici beneficiari ai prezentei scheme ţin evidenţa specificã a ajutoarelor de care au beneficiat conform prezentei scheme, unor scheme de minimis sau a altor ajutoare de stat, din care sã reiasã suma totalã a ajutoarelor de stat şi a ajutoarelor de minimis primite, defalcate pe ani, pe furnizori, pe obiective, informaţii privind forma ajutoarelor (de minimis, scheme de ajutor de stat, ajutoare de stat individuale), precum şi baza legalã prin care acestea au fost acordate.
(2) Operatorii economici beneficiari ai prezentei scheme care desfãşoarã şi alte activitãţi în afarã de producere, transport şi distribuţie energie termicã întocmesc registre de evidenţã separatã, care sã cuprindã atât costurile şi veniturile legate de acest serviciu, cât şi costurile şi veniturile legate de îndeplinirea altor activitãţi.
(3) Operatorii economici beneficiari ai prezentei scheme sunt obligaţi sã arhiveze evidenţa specificã prevãzutã la alin. (1) şi (2) şi sã o pãstreze cel puţin 10 ani.
ART. 34
La cererea scrisã a Comisiei Europene, Ministerul Administraţiei şi Internelor şi furnizorii vor furniza Comisiei, prin Consiliul Concurenţei, toate informaţiile pe care aceasta le considerã necesare pentru a stabili dacã prezenta schemã de ajutor de stat şi compensaţiile acordate în cadrul acesteia sunt conforme cu D ecizia Comisiei 2005/842/CE .
ART. 35
Furnizorii de ajutor de stat asigurã aplicarea prevederilor referitoare la recuperarea ajutoarelor de stat.


-----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016