Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SCHEMA DE AJUTOR DE MINIMIS din 4 noiembrie 2022  pentru sectorul cultural independent, în vederea finanţării nerambursabile a sectorului cultural independent în perioada 2022-2023    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 SCHEMA DE AJUTOR DE MINIMIS din 4 noiembrie 2022 pentru sectorul cultural independent, în vederea finanţării nerambursabile a sectorului cultural independent în perioada 2022-2023

EMITENT: Ministerul Culturii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1090 din 11 noiembrie 2022
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 3.453 din 4 noiembrie 2022, publicat în monitorul Oficial, Partea I, nr. 1090 din 11 noiembrie 2022.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Prezenta procedură instituie o schemă de ajutor de minimis pentru sectorul cultural independent, în vederea finanţării nerambursabile a sectorului cultural independent în perioada 2022-2023, denumită în continuare Schema.
    (2) Acordarea ajutorului de minimis în cadrul acestei scheme se va face cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis stipulate în Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis.
    (3) Schema se aplică pe întreg teritoriul României.
    (4) Prezenta schemă nu intră sub incidenţa obligaţiei de notificare către Comisia Europeană în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis.
    (5) Ministerul Culturii este furnizorul şi administratorul Schemei de ajutor de minimis pentru sectorul cultural independent, în vederea finanţării nerambursabile a sectorului cultural independent în perioada 2022-2023.

    CAP. II
    Obiectivul Schemei
    ART. 2
    Obiectivul prezentei scheme îl reprezintă susţinerea beneficiarilor prevăzuţi în prezenta schemă, a căror activitate a fost afectată negativ de răspândirea virusului SARS-CoV-2 sau a căror activitate a fost interzisă prin ordonanţe militare pe perioada stării de urgenţă sau îngrădite pe perioada stării de alertă.

    CAP. III
    Baza legală
    ART. 3
    Prezenta schemă se aplică cu luarea în considerare şi respectarea dispoziţiilor următoarelor reglementări:
    - Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, cu modificările şi completările ulterioare;
    – Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
    – Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare;
    – Hotărârea Guvernului nr. 90/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Culturii, cu modificările şi completările ulterioare;
    – Ordinul ministrului culturii nr. 2.817/2020*) pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Ministerului Culturii, cu modificările ulterioare;
    – Avizul favorabil al Consiliului Concurenţei nr. RG/10.901 din 3.08.2022;
    – Memorandumul cu tema „Aprobarea Schemei de ajutor de minimis pentru sectorul cultural independent, în vederea finanţării nerambursabile a sectorului cultural independent în perioada 2022-2023“, aprobat în şedinţa Guvernului din data de 5 octombrie 2022.


    CAP. IV
    Domeniul de aplicare
    ART. 4
    (1) Prezenta schemă se aplică pe întreg teritoriul României întreprinderilor din sectorul cultural care desfăşoară activităţi conform codurilor CAEN menţionate la art. 8 alin. (2).
    (2) Prezenta schemă nu se aplică pentru:
    a) ajutoarele acordate întreprinderilor care au activitate în sectoarele pescuitului şi acvaculturii, astfel cum sunt reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultură;
    b) ajutoarele acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole;
    c) ajutoarele acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectorul prelucrării şi comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:
    (i) atunci când valoarea ajutorului este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii unor astfel de produse achiziţionate de la producători primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile respective;
    (ii) atunci când ajutorul este condiţionat de transferarea lui parţială sau integrală către producătorii primari.

    d) ajutoarele destinate activităţilor legate de export către ţări terţe sau către state membre, respectiv ajutoarele legate direct de cantităţile exportate, ajutoarele destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
    e) ajutoarele condiţionate de utilizarea preferenţială a produselor naţionale faţă de produsele importate;
    f) ajutoarele pentru achiziţia de vehicule de transport rutier de mărfuri, acordate întreprinderilor care efectuează şi transport rutier de mărfuri în numele terţilor.


    ART. 5
    În cazul în care o întreprindere îşi desfăşoară activitatea atât în sectoarele enumerate mai sus, cât şi în unul sau mai multe sectoare sau domenii de activitate incluse în domeniul de aplicare al prezentei scheme, aceasta se aplică ajutoarelor acordate pentru sectoarele sau activităţile eligibile, cu condiţia ca furnizorul să se asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităţilor sau o distincţie între costuri, că activităţile desfăşurate în sectoarele excluse din domeniul de aplicare al prezentei scheme nu beneficiază de ajutoare de minimis acordate în conformitate cu Schema.

    CAP. V
    Definiţii
    ART. 6
    În sensul prezentei scheme, următorii termeni se definesc astfel:
    a) activitate economică - furnizarea de bunuri şi servicii pe o piaţă;
    b) ajutor de minimis - ajutor limitat conform normelor Uniunii Europene la un nivel care nu distorsionează concurenţa şi/sau comerţul cu statele membre, respectiv 200.000 euro per întreprindere unică, per trei ani fiscali consecutivi, cu excepţia întreprinderilor care efectuează transport rutier de mărfuri în numele unor terţi sau contra cost, pentru care se aplică un plafon de 100.000 euro. În cadrul prezentei scheme, ajutorul de minimis este acordat sub formă de grant întreprinderilor din sectoarele culturale a căror activitate a fost afectată negativ de răspândirea virusului SARS-CoV-2 sau a căror activitate a fost interzisă prin ordonanţe militare pe perioada stării de urgenţă sau îngrădită pe perioada stării de alertă;
    c) ajutor utilizat abuziv - ajutorul utilizat de beneficiar fără respectarea condiţiilor de acordare prevăzute în prezenta schemă;
    d) conflict de interese - situaţia în care o persoană implicată în procesul de selecţie deţine interese directe sau indirecte care sunt sau par a fi incompatibile cu exercitarea imparţială şi/sau obiectivă a funcţiilor legate de procesul de selecţie. Aceste interese pot fi legate de interese economice, afinităţi politice sau naţionale, legături de familie sau personale, alte interese comune cu cele ale aplicantului sau ale partenerului său sau orice alte interese care pot influenţa activitatea imparţială şi obiectivă a persoanei implicate în selecţia proiectelor. De asemenea, vor fi avute în vedere şi prevederile privind conflictul de interese din legislaţia naţională incidentă;
    e) contract de finanţare - contractul încheiat între furnizor şi beneficiarul de ajutor de minimis prin care se aprobă acordarea finanţării sub formă de grant în temeiul prezentei scheme;
    f) data acordării ajutorului de minimis - data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului, în speţă, data semnării contractului de finanţare între beneficiar şi furnizor, în calitatea sa de furnizor/administrator al schemei de ajutor de minimis;
    g) dosar de finanţare - totalitatea documentelor depuse de potenţialul beneficiar în cadrul prezentei scheme, conţinând cererea de finanţare, documentele obligatorii şi alte documente-suport;
    h) furnizor de ajutor de minimis - Ministerul Culturii;
    *) Ordinul ministrului culturii nr. 2.817/2020 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    i) întreprindere - orice entitate care desfăşoară o activitate economică, indiferent de statutul său juridic şi de modul în care este finanţată;
    j) întreprindere unică - în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013, include toate întreprinderile între care există cel puţin una dintre relaţiile următoare:
    (i) o întreprindere deţine majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor unei alte întreprinderi;
    (ii) o întreprindere are dreptul de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;
    (iii) o întreprindere are dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;
    (iv) o întreprindere care este acţionar sau asociat al unei alte întreprinderi şi care controlează singură, în baza unui acord cu alţi acţionari ori asociaţi ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau asociaţilor întreprinderii respective.
    Întreprinderile care întreţin, prin intermediul uneia sau mai multor întreprinderi, oricare dintre relaţiile la care se face referire la pct. (i)-(iv) sunt considerate întreprinderi unice. Conceptul de „întreprindere“, respectiv „întreprindere unică“ se poate aplica şi în cazul persoanelor fizice sau al entităţilor deţinute de aceleaşi persoane fizice. Cu toate acestea, simpla deţinere a unor acţiuni nu înseamnă desfăşurarea unei activităţi economice. Analiza se va face de la caz la caz.
    În cazul în care beneficiarul ajutorului de minimis este o întreprindere unică, plafonul maxim al ajutorului de minimis acordat şi cumulul se calculează prin totalizarea valorilor aferente întreprinderilor aflate în cel puţin una dintre relaţiile menţionate la pct. (i)-(iv).




    CAP. VI
    Modalitatea de acordare
    ART. 7
    (1) Ajutorul se acordă beneficiarilor sub forma unor granturi în cuantum de 20% din baza de calcul, rezultată din desfăşurarea activităţilor aferente codurilor CAEN prevăzute la art. 8 alin. (2) lit. c), în anul 2020 comparativ cu anul 2019, dar nu mai mult de echivalentul în lei al sumei de 200.000 euro la nivel de întreprindere, calculată pe durata ultimilor 3 ani fiscali (anul fiscal în curs şi doi ani fiscali anteriori). Cifrele utilizate trebuie să fie brute, înainte de deducerea impozitelor sau altor taxe. Cursul de schimb utilizat pentru stabilirea cuantumului ajutorului acordat în baza prezentei scheme este cursul InforEuro din luna semnării contractului de finanţare.
    (2) Baza de calcul al ajutorului reprezintă diferenţa dintre cifra de afaceri obţinută din activitatea eligibilă aferentă anului 2019 şi cifra de afaceri obţinută din activitatea eligibilă aferentă anului 2020.
    (3) Baza de calcul al ajutorului pentru codul CAEN 4791 şi codul CAEN 7990, limitată la intermedierea vânzării de bilete online pentru evenimente culturale şi/sau artistice, reprezintă diferenţa dintre valoarea comisionului încasat în anul 2019 şi valoarea comisionului încasat în anul 2020.
    (4) Baza de calcul al ajutorului pentru codul CAEN 4690 şi codul CAEN 4761, limitată exclusiv la vânzarea cărţilor, realizată prin librării operate în spaţii fizice accesibile publicului larg, reprezintă diferenţa dintre cifra de afaceri aferentă acestei categorii de vânzări pentru anul 2019 şi cifra de afaceri aferentă acestei categorii de vânzări pentru anul 2020.
    (5) Baza de calcul al ajutorului, calculată conform prevederilor alin. (2)-(4), este certificată şi asumată fie de către un expert contabil sau o societate de expertiză contabilă membru/membră al/a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, selectat/selectată şi remunerat/ remunerată de către aplicant, fie de către un auditor financiar sau o firmă de audit autorizat/autorizată în România, care sunt membri ai Camerei Auditorilor Financiari din România, selectat/selectată şi remunerat/remunerată de către aplicant.

    CAP. VII
    Beneficiari eligibili
    ART. 8
    (1) Beneficiarii Schemei sunt întreprinderile care îndeplinesc, la data depunerii cererii de finanţare, condiţiile de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă.
    (2) Beneficiarii prezentei scheme sunt întreprinderile care au personalitate juridică, sunt legal înregistrate în România şi se încadrează în una dintre următoarele categorii:
    a) societăţi înfiinţate în baza Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) organizaţii neguvernamentale, constituite în baza Legii nr. 21/1924 pentru persoanele juridice (asociaţii şi fundaţii) sau a Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările şi completările ulterioare; şi desfăşoară activităţi conform următoarelor coduri CAEN:

┌──────────────────────────────────────┐
│18. TIPĂRIRE ŞI REPRODUCEREA PE │
│SUPORŢI A ÎNREGISTRĂRILOR │
├────┬─────────────────────────────────┤
│1820│Reproducerea înregistrărilor │
├────┴─────────────────────────────────┤
│46. COMERŢ CU RIDICATA, CU EXCEPŢIA │
│COMERŢULUI CU AUTOVEHICULE ŞI │
│MOTOCICLETE │
├────┬─────────────────────────────────┤
│ │Comerţ cu ridicata nespecializat*│
│ │* Limitat exclusiv la vânzarea │
│4690│cărţilor, realizată prin librării│
│ │specializate, operate în spaţii │
│ │fizice accesibile publicului │
│ │larg. │
├────┴─────────────────────────────────┤
│47. COMERŢ CU AMĂNUNTUL, CU EXCEPŢIA │
│AUTOVEHICULELOR ŞI MOTOCICLETELOR │
├────┬─────────────────────────────────┤
│ │Comerţ cu amănuntul al cărţilor, │
│ │în magazine specializate* │
│ │* Limitat exclusiv la vânzarea │
│4761│cărţilor, realizată prin librării│
│ │specializate, operate în spaţii │
│ │fizice accesibile publicului │
│ │larg. │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Comerţ cu amănuntul prin │
│ │intermediul caselor de comenzi │
│ │sau prin internet* │
│4791│* Limitat la intermedierea │
│ │vânzării de bilete online pentru │
│ │evenimente culturale şi/sau │
│ │artistice. │
└────┴─────────────────────────────────┘



┌──────────────────────────────────────┐
│58. ACTIVITĂŢI DE EDITARE │
├────┬─────────────────────────────────┤
│5811│Activităţi de editare a cărţilor │
├────┴─────────────────────────────────┤
│59. ACTIVITĂŢI DE PRODUCŢIE │
│CINEMATOGRAFICĂ, VIDEO ŞI DE PROGRAME │
│DE TELEVIZIUNE; ÎNREGISTRĂRI AUDIO ŞI │
│ACTIVITĂŢI DE EDITARE MUZICALĂ │
├────┬─────────────────────────────────┤
│ │Activităţi de producţie │
│5911│cinematografică, video şi de │
│ │programe de televiziune │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Activităţi de postproducţie │
│5912│cinematografică, video şi de │
│ │programe de televiziune │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Activităţi de distribuţie a │
│5913│filmelor cinematografice, video │
│ │şi a programelor de televiziune │
├────┼─────────────────────────────────┤
│5914│Proiecţia de filme │
│ │cinematografice │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Activităţi de realizare a │
│5920│înregistrărilor audio şi │
│ │activităţi de editare muzicală │
├────┴─────────────────────────────────┤
│74. ALTE ACTIVITĂŢI PROFESIONALE, │
│ŞTIINŢIFICE ŞI TEHNICE │
├────┬─────────────────────────────────┤
│7420│Activităţi fotografice │
├────┴─────────────────────────────────┤
│79. ACTIVITĂŢI ALE AGENŢIILOR │
│TURISTICE ŞI A TUR-OPERATORILOR; ALTE │
│SERVICII DE REZERVARE ŞI ASISTENŢĂ │
│TURISTICĂ │
├────┬─────────────────────────────────┤
│ │Alte servicii de rezervare şi │
│ │asistenţă turistică* │
│7990│* Limitat la intermedierea │
│ │vânzării de bilete online pentru │
│ │evenimente culturale şi/sau │
│ │artistice. │
├────┴─────────────────────────────────┤
│85. ÎNVĂŢĂMÂNT │
├────┬─────────────────────────────────┤
│ │Învăţământ în domeniul cultural │
│8552│(limbi străine, muzică, teatru, │
│ │dans, arte plastice etc.) │
├────┴─────────────────────────────────┤
│90. ACTIVITĂŢI DE CREAŢIE ŞI │
│INTERPRETARE ARTISTICĂ │
├────┬─────────────────────────────────┤
│9001│Activităţi de interpretare │
│ │artistică (spectacole) │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Activităţi suport pentru │
│9002│interpretare artistică │
│ │(spectacole) │
├────┼─────────────────────────────────┤
│9003│Activităţi de creaţie artistică │
├────┼─────────────────────────────────┤
│9004│Activităţi de gestionare a │
│ │sălilor de spectacole │
├────┴─────────────────────────────────┤
│91. ACTIVITĂŢI ALE BIBLIOTECILOR, │
│ARHIVELOR, MUZEELOR ŞI ALTE ACTIVITĂŢI│
│CULTURALE │
├────┬─────────────────────────────────┤
│9101│Activităţi ale bibliotecilor şi │
│ │arhivelor │
├────┼─────────────────────────────────┤
│9102│Activităţi ale muzeelor │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Gestionarea monumentelor, │
│9103│clădirilor istorice şi a altor │
│ │obiective de interes turistic │
└────┴─────────────────────────────────┘




    (3) Beneficiarii nu fac obiectul unei decizii de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis sau, în cazul în care au făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi creanţa integral recuperată, cu dobânzile aferente.
    (4) Întreprinderile beneficiare trebuie să îndeplinească şi următoarele condiţii pentru a fi eligibile:
    a) nu se află în insolvenţă, în temeiul legislaţiei naţionale, la momentul înscrierii în cadrul Schemei;
    b) au depus situaţiile financiare anuale aferente ultimelor două exerciţii financiare încheiate, pentru care s-a împlinit termenul legal de depunere, prevăzut la art. 36 alin. (1) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv cele aferente anului 2019;
    c) nu sunt rezidenţi în scopuri fiscale sau înmatriculaţi în temeiul legilor din jurisdicţiile care figurează pe lista Uniunii Europene a jurisdicţiilor necooperante în scopuri fiscale;
    d) nu sunt controlate, direct sau indirect, de către acţionarii din jurisdicţiile care figurează pe lista Uniunii Europene a jurisdicţiilor necooperante, în funcţie de beneficiarul real, astfel cum este definit în art. 3 pct. 6 din Directiva (UE) 2015/849 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 mai 2015 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanţării terorismului, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului şi de abrogare a Directivei 2005/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi a Directivei 2006/70/CE a Comisiei;
    e) nu controlează, direct sau indirect, filialele sau nu deţin unităţi permanente proprii în jurisdicţiile care figurează pe lista Uniunii Europene a jurisdicţiilor necooperante în scopuri fiscale;
    f) nu împart dreptul de proprietate cu întreprinderile din jurisdicţiile care figurează pe lista Uniunii Europene a jurisdicţiilor necooperante în scopuri fiscale.


    CAP. VIII
    Bugetul Schemei
    ART. 9
    (1) Bugetul Schemei este 140.000 mii lei credite de angajament şi credite bugetare. Sursa bugetară este asigurată de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Culturii, în cadrul titlului 55 „Alte transferuri“, cu încadrare în bugetul alocat.
    (2) Dacă valoarea însumată a cererilor de finanţare aprobate depăşeşte valoarea bugetului aprobat al Schemei, plata către fiecare beneficiar se va face proporţional, prin aplicarea la valoarea grantului eligibil a procentului rezultat din raportarea bugetului Schemei la valoarea totală a cererilor aprobate.

┌──────────────────┬─────────┬─────────┐
│ │2022 │2023 │
│Buget │- mii lei│- mii lei│
│ │- │- │
├──────────────────┼─────────┼─────────┤
│Credite de │140.000 │0 │
│angajament │ │ │
├──────────────────┼─────────┼─────────┤
│Credite bugetare │10.000 │130.000 │
└──────────────────┴─────────┴─────────┘



    (3) Plata către beneficiar se va efectua în două tranşe. Prima tranşă nu va depăşi 50% din valoarea grantului eligibil.
    (4) Intensitatea ajutorului care va fi acordat fiecărui beneficiar este de maximum 100%, aplicată la grantul calculat conform art. 7.

    ART. 10
    Beneficiarii prevăzuţi de prezenta schemă au obligaţia menţinerii activităţii pentru care au obţinut finanţare pentru cel puţin 6 luni de la data primei plăţi. Perioada de suspendare ori întrerupere a activităţii comerciale nu se ia în calcul la determinarea termenului de 6 luni.

    ART. 11
    (1) Modalitatea şi data de lansare a apelului, procedura de înscriere, verificare, contractare, plată şi monitorizare, modelele de declaraţii se detaliază în ghidul/procedura de implementare a Schemei, aprobat(ă) prin ordin al ministrului culturii.
    (2) În vederea acordării ajutorului de minimis, reprezentanţii furnizorului au obligaţia să verifice următoarele:
    a) îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate;
    b) existenţa raportului de expertiză contabilă, semnat electronic de expertul contabil, sau a raportului de audit, semnat electronic de auditorul financiar;
    c) corespondenţa dintre baza de calcul anuală obţinută din activitatea eligibilă aferentă anilor 2019 şi 2020, declarată pe propria răspundere de către aplicant în formularul de înscriere, cu valorile calculate, certificate şi asumate de către expertul contabil sau de către auditorul financiar;
    d) faptul că solicitantul nu înregistrează obligaţii fiscale restante şi alte creanţe bugetare administrate de organul fiscal central, definit potrivit art. 1 pct. 31 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. În acest sens, furnizorul ajutorului de minimis va extrage, din oficiu, certificatele de atestare fiscală, în mod automat, prin aplicaţia informatică PATRIMVEN. În cazul în care se înregistrează astfel de obligaţii restante, beneficiarul se obligă să le achite din ajutorul de minimis acordat, conform prevederilor art. 13 alin. (1) lit. a).

    (3) Dacă se constată de către furnizor că la înscriere aplicantul a făcut declaraţii incomplete, nereale sau neconforme cu realitatea, furnizorul dispune recuperarea ajutorului de minimis, pentru motivul nerespectării condiţiilor de acordare, în conformitate cu dispoziţiile art. 39 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) Ministerul Culturii va încheia un protocol de colaborare cu Ministerul Finanţelor şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală având ca obiect verificarea valorii cifrei de afaceri realizate/încasărilor realizate din activităţile desfăşurate conform codurilor CAEN eligibile.

    CAP. IX
    Durata Schemei
    ART. 12
    (1) Perioada de valabilitate a Schemei în care vor fi acordate ajutoare de minimis este de la data intrării în vigoare a ordinului ministrului culturii de aprobare a prezentei scheme până la data de 30 iunie 2023.
    (2) Data până la care se vor efectua plăţile ajutorului de minimis este cel târziu 31 decembrie 2023, în limita creditelor bugetare.

    CAP. X
    Cheltuieli eligible
    ART. 13
    (1) Sunt eligibile următoarele cheltuieli:
    a) obligaţiile fiscale restante şi alte creanţe bugetare administrate de organul fiscal central, definit potrivit art. 1 pct. 31 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, existente la momentul acordării grantului, care vor fi achitate cu prioritate în cadrul perioadei de 6 luni de la data acordării ajutorului de minimis;
    b) din grantul acordat, beneficiarii pot achita obligaţii fiscale şi alte creanţe bugetare care se înregistrează la plată după data acordării ajutorului de minimis şi până la expirarea perioadei de 6 luni de la data primei plăţi;
    c) orice cheltuieli efectuate şi înregistrate în contabilitatea beneficiarului într-o perioadă de maximum 6 luni de la data acordării ajutorului de minimis.

    (2) Nu sunt eligibile cheltuielile deja compensate prin intermediul altor ajutoare de stat/de minimis sau alte finanţări nerambursabile din surse publice acordate beneficiarului.
    (3) Taxa pe valoarea adăugată (TVA) este eligibilă numai dacă aceasta nu se poate recupera. În cazul în care TVA poate fi dedusă doar parţial, numai partea care nu poate fi recuperată este eligibilă.
    (4) Indiferent de tipul cheltuielii, beneficiarul are obligaţia menţinerii activităţii pentru care a obţinut finanţare cel puţin 6 luni de la data primei plăţi. Perioada de suspendare ori întrerupere a activităţii comerciale nu se ia în calcul la determinarea termenului de 6 luni.

    CAP. XI
    Numărul estimat de beneficiari
    ART. 14
    Prin prezenta schemă se acordă ajutoare de minimis unui număr estimat de 6.000 de beneficiari.

    CAP. XII
    Reguli privind cumulul ajutoarelor de minimis
    ART. 15
    (1) Pentru a beneficia de sprijin financiar nerambursabil în cadrul Schemei, solicitantul va da o declaraţie pe propria răspundere privind ajutoarele de minimis primite în anul în curs, la momentul semnării contractului de finanţare, şi în ultimii doi ani fiscali încheiaţi anteriori.
    (2) În etapa de contractare, furnizorul va acorda ajutorul de minimis sub forma grantului după ce va verifica, inclusiv prin introducerea informaţiilor din declaraţia pe propria răspundere a beneficiarului în sistemul RegAS, dacă suma totală a ajutoarelor de minimis primite de acesta pe parcursul unei perioade de trei ani fiscali - 2 ani fiscali încheiaţi anteriori şi anul fiscal în curs - nu depăşeşte pragul de 200.000 euro, respectiv 100.000 euro pentru întreprinderile care activează şi în domeniul transporturilor de mărfuri în contul terţilor sau contra cost, echivalent în lei.
    (3) În cazul în care valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi pe o perioadă de trei ani consecutivi - valoarea pe doi ani anterior cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme în anul în curs - depăşeşte pragul de 200.000 euro, respectiv 100.000 euro pentru întreprinderile care activează şi în domeniul transporturilor de mărfuri în contul terţilor sau contra cost, echivalent în lei, beneficiarul nu poate beneficia de prevederile Schemei.
    (4) În cazul în care prin acordarea unor noi ajutoare de minimis s-ar depăşi plafonul maxim menţionat anterior, întreprinderea poate beneficia, dacă solicită acest lucru, de prevederile prezentei scheme doar pentru acea fracţiune din ajutor care, cumulată cu restul ajutoarelor de minimis primite anterior, nu depăşeşte plafonul menţionat la alin. (3).
    (5) Beneficiarul de ajutor de minimis poate prezenta şi dovezi conform cărora a fost rambursat un ajutor de minimis primit anterior sau o parte din acesta, astfel încât prin noul ajutor solicitat să nu se depăşească plafonul menţionat la alin. (3).
    (6) Ajutoarele de minimis acordate în cadrul prezentei scheme nu se vor cumula cu alte ajutoare de stat acordate pentru aceleaşi costuri eligibile sau cu ajutoarele de stat acordate pentru aceeaşi măsură de finanţare pentru capital de risc, dacă un astfel de cumul ar depăşi intensitatea sau valoarea maximă relevantă a ajutorului de stat stabilită pentru condiţiile specifice ale fiecărui caz de un regulament sau o decizie de exceptare pe categorii adoptată de Comisie. Ajutoarele de minimis care nu se acordă pentru costuri eligibile specifice sau nu sunt legate de aceste costuri pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de Comisie.
    (7) Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei din 25 aprilie 2012 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general, în limita plafonului de 500.000 euro.
    (8) Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu alte regulamente de minimis în limita plafonului de 200.000 euro pe durata a trei ani fiscali - 2 ani fiscali încheiaţi anteriori şi anul fiscal în curs -, respectiv 100.000 euro pentru întreprinderile care activează şi în domeniul transporturilor de mărfuri în contul terţilor sau contra cost.
    (9) Ajutoarele de minimis se consideră acordate la data semnării contractului de finanţare.
    (10) Respectarea plafonului de minimis are în vedere o întreprindere unică. Astfel, dacă între întreprinderile care beneficiază de sprijinul prezentei scheme există cel puţin una dintre relaţiile menţionate la definiţia întreprinderii unice de la art. 6 lit. j), respectivele structuri vor fi tratate ca o singură „întreprindere unică“, iar valoarea ajutorului de minimis acordat tuturor structurilor constituente, cumulat pe o perioadă de 3 ani fiscali, respectiv anul curent şi 2 ani anteriori încheiaţi, împreună cu suma solicitată, nu va depăşi suma de 200.000 euro, respectiv 100.000 euro pentru întreprinderile care efectuează transport de mărfuri în contul terţilor sau contra cost.
    (11) În cazul fuziunilor sau al achiziţiilor, atunci când se stabileşte dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi sau întreprinderii care face achiziţia depăşeşte plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziţie rămân legal acordate.
    (12) În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, şi anume, în principiu, întreprinderii care preia activităţile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporţional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte.
    (13) Contractul de finanţare, precum şi toate drepturile şi obligaţiile decurgând din executarea acestuia nu pot face obiectul cesiunii totale sau parţiale, novaţiei, subrogaţiei sau al oricărui alt mecanism de transmisiune şi/sau transformare a obligaţiilor şi drepturilor din contract de către beneficiarul ajutorului de minimis.

    CAP. XIII
    Reguli privind raportarea şi monitorizarea ajutorului de minimis
    ART. 16
    (1) Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale şi europene în vigoare.
    (2) Ministerul Culturii are obligaţia să publice pe site-ul instituţiei textul integral al prezentei scheme.
    (3) Ministerul Culturii trebuie să păstreze înregistrări detaliate referitoare la toate ajutoarele acordate în cadrul Schemei. Aceste înregistrări conţin toate informaţiile necesare pentru a stabili dacă sunt respectate criteriile din reglementările europene în domeniu şi trebuie păstrate timp de 10 ani de la data acordării ultimului ajutor în cadrul Schemei.
    (4) Beneficiarii ajutorului de minimis acordat în baza prezentei scheme trebuie să păstreze toate documentele aferente acestuia timp de 10 ani şi sunt obligaţi să le pună la dispoziţia Consiliului Concurenţei ori de câte ori le sunt solicitate. Această evidenţă trebuie să conţină informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea tuturor condiţiilor impuse prin actul de acordare, cum sunt: datele de identificare a beneficiarului, durata, valoarea, momentul şi modalitatea acordării ajutorului, originea acestuia, durata, metoda de calcul al ajutoarelor acordate.
    (5) Beneficiarii de ajutoare de minimis au obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului Schemei, în formatul şi în termenul solicitate de acesta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului.
    (6) Ministerul Culturii, în calitate de furnizor de ajutor de minimis, are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat/de minimis la nivel naţional, în formatul şi în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022, precum şi datele şi informaţiile necesare pentru întocmirea inventarului ajutoarelor de stat/de minimis şi a rapoartelor şi informărilor necesare îndeplinirii obligaţiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene.
    (7) Ministerul Culturii are obligaţia încărcării în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România - RegAS a prezentei scheme, precum şi a plăţilor efectuate şi a eventualelor recuperări, în conformitate cu prevederile Ordinului preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 437/2016 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind Registrul ajutoarelor de stat.
    (8) Ministerul Culturii, în calitate de furnizor de ajutor de minimis, publică informaţiile relevante cu privire la fiecare ajutor individual acordat în temeiul prezentei scheme pe site-ul web al instituţiei şi asigură furnizarea informaţiilor către Consiliul Concurenţei în vederea publicării pe site-ul dedicat ajutoarelor de stat, în termen de 12 luni de la data acordării.
    (9) Ministerul Culturii, în calitate de furnizor de ajutor de minimis, transmite Consiliului Concurenţei informaţiile necesare pentru întocmirea rapoartelor anuale, pe care acesta le prezintă Comisiei Europene.
    (10) Furnizorul ajutoarelor de minimis monitorizează respectarea condiţiilor de eligibilitate pe toată durata de derulare a Schemei, iar în situaţia în care constată nerespectarea acestora, întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente, calculate conform prevederilor legislaţiei în vigoare. Recuperarea ajutorului de minimis se va efectua potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    (11) Ajutorul de minimis care trebuie recuperat include şi dobânda aferentă, datorată de la data plăţii până la data recuperării integrale. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor din Regulamentul (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene şi din Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE.
    (12) Ajutorul de minimis se recuperează în integralitate şi în situaţiile în care se constată că beneficiarii nu au respectat prevederile prezentei scheme, inclusiv faptul că:
    a) nu au respectat obligaţia menţinerii activităţii pentru care au primit finanţare timp de 6 luni de la data primei plăţi;
    b) au făcut declaraţii incomplete sau neconforme cu realitatea pentru a obţine ajutorul de minimis;
    c) nu au respectat obligaţiile prevăzute în contractul de finanţare.


    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016