Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SCHEMĂ din 23 iulie 2025  de ajutor de stat privind sprijinirea investiţiilor destinate achiziţiei de vehicule cu emisii zero pentru transportul rutier şi feroviar de mărfuri, maritim şi pe căi navigabile interioare de pasageri şi mărfuri    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 SCHEMĂ din 23 iulie 2025 de ajutor de stat privind sprijinirea investiţiilor destinate achiziţiei de vehicule cu emisii zero pentru transportul rutier şi feroviar de mărfuri, maritim şi pe căi navigabile interioare de pasageri şi mărfuri

EMITENT: Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 723 din 4 august 2025
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 756 din 23 iulie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 723 din 04 august 2025.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Prezenta schemă de ajutor de stat vizează sprijinirea investiţiilor destinate achiziţiei de vehicule cu emisii zero pentru transportul rutier şi feroviar de mărfuri, transportul maritim şi pe căi navigabile interioare de pasageri şi mărfuri, cu scopul reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră din transporturi.
    (2) Prezenta schemă de ajutor de stat se adoptă în temeiul prevederilor Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare
    compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat, cu modificările şi completările ulterioare^1, denumit în continuare Regulament, şi, în special, ale art. 36b din acesta.
    ^1 Regulamentul (UE) 2023/1.315 al Comisiei din 23 iunie 2023 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 651/2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat şi a Regulamentului (UE) 2022/2.473 de declarare a anumitor categorii de ajutoare acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în producţia, prelucrarea şi comercializarea produselor pescăreşti şi de acvacultură ca fiind compatibile cu piaţa internă, în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat.

    (3) Sprijinul acordat în cadrul acestei scheme se încadrează în sprijinul prevăzut de art. 10d din Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii şi de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului, ale cărei norme sunt stabilite de Comisia Europeană prin Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/1.001 din 9 iulie 2020 de stabilire a unor norme detaliate de aplicare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte funcţionarea Fondului pentru modernizare care sprijină investiţiile în vederea modernizării sistemelor energetice şi a îmbunătăţirii eficienţei energetice a anumitor state membre, cu modificările şi completările ulterioare^2.
    ^2 Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2023/2.606 al Comisiei din 22 noiembrie 2023 de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2020/1.001 de stabilire a unor norme detaliate de aplicare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte funcţionarea Fondului pentru modernizare care sprijină investiţiile în vederea modernizării sistemelor energetice şi a îmbunătăţirii eficienţei energetice a anumitor state membre.

    (4) Astfel, în vederea atingerii obiectivelor stabilite la nivel naţional şi european de reducere semnificativă a emisiilor de gaze cu efect de seră din sectorul transporturilor, este nevoie de un efort colectiv pe toate modurile de transport, precum şi de adoptarea unor măsuri punctuale adresate operatorilor de transport, în vederea accelerării investiţiilor pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră prin măsuri de eficienţă energetică, achiziţia vehiculelor electrice pentru transportul rutier şi feroviar de mărfuri, precum şi transportul maritim şi pe căi navigabile interioare de pasageri şi mărfuri.
    (5) Schema de ajutor de stat contribuie la obiectivele propuse prin Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor - Decarbonizarea flotelor corporative, COM(2025) 96 final din 5.03.2025.

    ART. 2
    (1) Prezenta schemă contribuie la implementarea Programului-cheie 9: Eficienţă energetică în transporturi - reducerea emisiilor de CO_2 prin eficienţă energetică şi noi tehnologii în transporturi, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar de implementare şi gestionare a fondurilor alocate României prin Fondul pentru modernizare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi celor specifice din reglementările Uniunii Europene şi naţionale, ale strategiilor şi documentelor de politici publice naţionale şi europene.
    (2) Prin prezenta schemă de ajutor de stat este vizată sprijinirea investiţiilor destinate achiziţiei de vehicule HGV^3 pentru transportul rutier de mărfuri, de vehicule pentru transportul feroviar de mărfuri şi de vehicule pentru transportul maritim şi pe căi navigabile interioare de pasageri şi mărfuri, pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero.
    ^3 Potrivit definiţiei de la art. 6 lit. e) din prezenta schemă.

    (3) În cadrul prezentei scheme nu se acordă sprijin financiar pentru activităţile menţionate în anexa nr. 3.
    (4) În cazul în care o întreprindere îşi desfăşoară activitatea atât în sectoarele excluse menţionate în anexa nr. 3, cât şi într-unul din sectoarele eligibile menţionate în anexa nr. 4, prezenta schemă se aplică ajutoarelor acordate pentru domeniile de activitate eligibile, cu condiţia ca beneficiarul să se asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităţilor sau o distincţie între costuri, că activităţile desfăşurate în sectoarele excluse din domeniul de aplicare a schemei nu beneficiază de ajutoare de stat.
    (5) În cadrul prezentei scheme nu se acordă ajutoare întreprinderilor care se află în dificultate, astfel cum sunt definite la art. 6 lit. l).
    (6) În cadrul prezentei scheme nu se acordă ajutoare întreprinderilor active în sectorul producţiei de energie nucleară.

    CAP. II
    Obiectivul schemei
    ART. 3
    Scopul şi obiectivul prezentei scheme de ajutor de stat îl reprezintă implementarea unor proiecte de investiţii destinate înlocuirii vehiculelor HGV cu combustie internă cu vehicule HGV cu emisii zero pentru transportul rutier de mărfuri, precum şi achiziţiei vehiculelor cu emisii zero pentru transportul feroviar de mărfuri, maritim şi pe căi navigabile interioare de pasageri şi marfă, în conformitate cu strategia Uniunii Europene, promovată prin pachetul „Pregătiţi pentru 55“, de reducere a utilizării combustibililor fosili şi a vehiculelor neperformante din punctul de vedere al consumului de energie în transporturi, precum şi cu angajamentele Uniunii de a pune în aplicare Acordul de la Paris şi obiectivele de dezvoltare durabilă ale ONU, contribuind la atingerea obiectivelor asumate de România în cadrul Planului naţional integrat în domeniul energiei şi schimbărilor climatice 2021-2030 (PNIESC).

    CAP. III
    Necesitatea implementării schemei
    ART. 4
    Implementarea prezentei scheme va contribui la realizarea următoarelor obiective:
    a) reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră (GES) prin achiziţia de vehicule cu emisii zero ca urmare a implementării investiţiilor de către beneficiari;
    b) atingerea obiectivului privind neutralitatea climatică, conform Regulamentului (UE) 2021/1.119 („Legea europeană a climei“), prin care Uniunea Europeană urmăreşte atingerea unui echilibru între emisiile şi absorbţiile de gaze cu efect de seră, astfel încât să se ajungă la zero emisii nete până în 2050;
    c) contribuţia la atingerea obiectivelor din Planul naţional integrat în domeniul energiei şi schimbărilor climatice 2021-2030, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.076/2021, incluzând promovarea eficienţei energetice şi reducerea emisiilor în sectorul de transport prin tehnologii avansate.


    CAP. IV
    Domeniul de aplicare
    ART. 5
    (1) Schema de ajutor de stat se adresează operatorilor de transport rutier şi feroviar de mărfuri, maritim şi pe căi navigabile interioare de pasageri şi mărfuri, înregistraţi în România, care au depus la furnizorul ajutorului de stat (Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii - MTI), înaintea demarării lucrărilor, solicitarea pentru acordarea unui ajutor de stat pentru realizarea, pe teritoriul României, a achiziţiilor de vehicule pentru a se califica ca vehicule cu emisii zero, conform cerinţelor din prezenta schemă de ajutor de stat.
    (2) Prezenta schemă bazată pe procedură de ofertare concurenţială se aplică pentru înlocuirea vehiculelor pentru transportul rutier şi feroviar de mărfuri, aflate în proprietate şi operare de cel puţin un an, dovedit cu documente justificative conform Ghidului Solicitantului, precum şi pentru înlocuirea/ achiziţia vehiculelor pentru transportul maritim şi pe căi navigabile interioare de pasageri şi marfă.
    (3) Pentru transportul rutier de marfă vor fi lansate proceduri concurenţiale separate pentru fiecare dintre cele două categorii de vehicule, respectiv procedură concurenţială pentru N2 şi procedură concurenţială pentru N3.
    (4) Pentru transportul feroviar de marfă vor fi lansate proceduri concurenţiale între operatorii economici care deţin codul CAEN 4920.
    (5) Pentru transportul maritim şi pe căi navigabile interioare de pasageri şi marfă vor fi lansate proceduri concurenţiale separate, astfel:
    a) procedură concurenţială pentru achiziţia de vehicule, în cadrul căreia se va ţine cont de numărul vehiculelor din aceeaşi clasă casate/dezmembrate în anul anterior lansării apelului de proiecte, conform datelor centralizate la nivel naţional, furnizate de către Autoritatea Navală Română;
    b) procedură concurenţială pentru înlocuirea vehiculelor, unde beneficiarul va trebui să facă dovada casării/dezmembrării vehiculului aflat în proprietate şi operare de cel puţin un an pentru care se solicită înlocuirea, dovedit cu documente justificative conform Ghidului solicitantului.

    (6) Beneficiarul are obligaţia ca, în termen de 30 de zile de la recepţia vehiculului/vehiculelor cu emisii zero, să facă dovada casării vehiculului/vehiculelor pentru care s-a solicitat înlocuirea.
    (7) Fiecare cerere de finanţare va cuprinde în mod obligatoriu una dintre următoarele acţiuni:
    a) achiziţia de vehicule din categoria N2 sau N3 electrice cu baterie pentru transportul rutier, astfel încât să se califice ca vehicule cu emisii zero;
    b) achiziţia vehiculelor pentru transportul feroviar de mărfuri, astfel încât să se califice ca vehicule cu emisii zero;
    c) achiziţia vehiculelor pentru transportul maritim sau pe căi navigabile interioare de pasageri şi marfă, astfel încât să se califice ca vehicule cu emisii zero.

    (8) Furnizor şi administrator al ajutorului de stat în temeiul prezentei scheme este Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin Direcţia generală programe europene transport.

    CAP. V
    Definiţii
    ART. 6
    În sensul prezentei scheme, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) procedură de ofertare concurenţială - un proces de ofertare nediscriminatoriu care prevede participarea unui număr suficient de întreprinderi şi în care ajutorul se acordă pe baza ofertei iniţiale prezentate de solicitant. De asemenea, bugetul sau volumul aferent procedurii de ofertare reprezintă o constrângere obligatorie, ceea ce creează o situaţie în care nu toţi solicitanţii pot primi ajutoare;
    b) vehicul - oricare dintre următoarele:
        (i) un vehicul rutier din categoria N2 sau N3;
    (ii) o navă de navigaţie interioară sau o navă maritimă şi de coastă pentru transportul de pasageri sau de marfă;
    (iii) material rulant feroviar de marfă;


    c) vehicul cu emisii zero:
        (i) în ceea ce priveşte vehiculele rutiere grele: un vehicul greu cu emisii zero, astfel cum este definit la art. 4 pct. 5 din Directiva 2009/33/CE;
    (ii) în ceea ce priveşte navele de navigaţie interioară: o navă de navigaţie interioară sau o navă pentru transportul de pasageri sau de marfă care are zero emisii directe (la ţeava de evacuare/ţeava de eşapament) de CO_2;
    (iii) în ceea ce priveşte navele maritime: o navă maritimă şi de coastă pentru transportul de pasageri sau de marfă care are zero emisii directe (la ţeava de evacuare) de CO_2;
    (iv) în ceea ce priveşte materialul rulant feroviar: materialul rulant care are zero emisii directe (la ţeava de evacuare) de CO_2;


    d) vehicul electric cu baterie - un vehicul nou care este propulsat de o baterie electrică care poate fi încărcată şi reîncărcată numai prin conectarea la o sursă externă de energie electrică;
    e) HGV - un vehicul greu de marfă, respectiv o dubită sau un camion, cu o greutate brută proiectată cu încărcătură minimă de 3,5 tone;
    f) costuri eligibile - costurile suplimentare pentru achiziţionarea vehiculului cu emisii zero. Acestea se calculează ca diferenţa dintre costurile de investiţii pentru achiziţionarea vehiculului cu emisii zero şi costurile de investiţii aferente achiziţionării unui vehicul din aceeaşi categorie care respectă standardele aplicabile ale Uniunii deja în vigoare şi care ar fi fost achiziţionat fără ajutor, aşa cum este prezentat în anexa nr. 2;
    g) data acordării ajutorului - data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului în conformitate cu regimul juridic naţional aplicabil, indiferent de data la care ajutorul se plăteşte, respectiv data semnării contractului de finanţare;
    h) demararea lucrărilor - primul angajament cu caracter juridic obligatoriu de comandă pentru vehicule sau oricare alt angajament prin care investiţia devine ireversibilă, în funcţie de care are loc primul. În cazul preluărilor de întreprinderi, „demararea lucrărilor“ corespunde datei dobândirii activelor direct legate de unitatea preluată;
    i) efect stimulativ - prezentarea de către potenţialul beneficiar furnizorului ajutorului de stat a unei cereri de ajutor scrise (solicitarea) înainte de demararea lucrărilor la proiectul sau la activitatea respectivă;
    j) intensitatea ajutorului - valoarea brută a ajutorului exprimată ca procent din costurile eligibile, înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe;
    k) analiză de oportunitate a proiectului de investiţii - un document tehnico-economic în cadrul căruia vor fi evaluate necesitatea şi fezabilitatea investiţiilor propuse în cadrul cererii de finanţare. Analiza va include, minimum, informaţii privind: (i) informaţii generale despre proiect şi beneficiar, descrierea situaţiei existente şi justificarea investiţiei prin argumentarea oportunităţii acesteia; (ii) identificarea şi analizarea opţiunilor tehnico-economice relevante, prezentând cel puţin două scenarii independente sau justificând propunerea unui singur scenariu atunci când constrângerile tehnice sau de mediu nu permit alternative; (iii) evaluarea impactului economic, social şi de mediu, inclusiv o analiză cost-eficacitate care estimează reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, economiile de resurse, în special în ceea ce priveşte reducerea consumului de energie şi costurile evitate; (iv) aspecte legate de schimbările climatice şi rezilienţa la dezastre, subliniind contribuţia proiectului la adaptarea la noile condiţii climatice şi la reducerea riscurilor de mediu. Totodată, va fi prezentată metoda prin care s-a stabilit opţiunea aleasă, determinarea optimă a costului, determinarea dimensiunii proiectului în raport cu valoarea investiţiei, precum şi fiabilitatea acesteia;
    l) întreprindere în dificultate - o întreprindere care se află în cel puţin una dintre situaţiile următoare:
    (i) în cazul unei societăţi comerciale cu răspundere limitată, alta decât o întreprindere mică şi mijlocie (IMM) care există de mai puţin de 3 ani, atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii) conduce la un rezultat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziţii, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăţi comerciale menţionate în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;
    (ii) în cazul unei societăţi comerciale în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii, alta decât o IMM care există de mai puţin de 3 ani, atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, aşa cum reiese din contabilitatea societăţii, a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziţii, „o societate comercială în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii“ se referă în special la acele tipuri de societăţi menţionate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;
    (iii) atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvenţă să fie deschisă la cererea creditorilor săi;
    (iv) atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare;
    (v) în cazul unei întreprinderi care nu este o IMM, atunci când, în ultimii doi ani:
    - raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; şi
    - capacitatea de acoperire a dobânzilor, calculată pe baza EBITDA, se situează sub valoarea 1,0.

    Termenii microîntreprinderi, întreprinderi mici şi mijlocii şi întreprindere mare au semnificaţia dată de Regulament;

    m) standard al Uniunii - obligaţia de a utiliza cele mai bune tehnici disponibile (BAT), astfel cum sunt definite în Directiva 2010/75/UE a Parlamentului European şi a Consiliului, şi de a garanta că nivelurile de emisie nu sunt mai ridicate decât nivelurile care s-ar fi înregistrat prin aplicarea BAT; în cazurile în care nivelurile emisiilor asociate BAT au fost definite în actele de punere în aplicare adoptate în temeiul Directivei 2010/75/UE sau în temeiul altor directive aplicabile, nivelurile respective se vor aplica în sensul prezentei scheme; dacă nivelurile respective sunt exprimate ca interval, se va aplica limita în care se atinge BAT pentru prima dată în cazul întreprinderii în cauză;
    n) întreprindere nou-intrată - o întreprindere feroviară, astfel cum este definită la art. 3 pct. 1 din Directiva 2012/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului, care îndeplineşte următoarele condiţii:
    (i) a primit o licenţă în temeiul art. 17 alin. (3) din Directiva 2012/34/UE pentru segmentul de piaţă relevant cu mai puţin de douăzeci de ani înainte de acordarea ajutorului;
    (ii) nu este legată, în sensul art. 3 alin. (3) din anexa I la Regulament, de o întreprindere feroviară care a obţinut o licenţă, în sensul art. 3 pct. 14 din Directiva 2012/34/UE, înainte de 1 ianuarie 2010.



    CAP. VI
    Beneficiarii schemei
    ART. 7
    Potenţialii beneficiari pot fi operatori de transport rutier şi feroviar de mărfuri, maritim şi pe căi navigabile interioare de pasageri şi marfă, deja existenţi, care deţin licenţă/certificat de transport conform legislaţiei naţionale în vigoare, microîntreprinderi, întreprinderi mici şi mijlocii, dar şi întreprinderi mari, care sunt legal constituite în conformitate cu legislaţia naţională sau în conformitate cu legislaţia specifică din statul membru a cărui naţionalitate o deţin şi înregistrate la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului în România până la data primei plăti din ajutorul de stat acordat în cadrul prezentei scheme, precum şi întreprinderile nou-intrate, ale căror proiecte pentru achiziţia vehiculelor menţionate la art. 2 alin. (2) au fost selectate drept câştigătoare în baza procedurii de ofertare concurenţială.

    ART. 8
    (1) Potenţialii beneficiari pot depune un proiect individual în cadrul unei proceduri de ofertare concurenţială care poate cuprinde achiziţia unuia sau mai multor vehicule din aceeaşi categorie. Aceştia pot participa în cadrul mai multor proceduri de ofertare concurenţială, dar nu pot achiziţiona mai mult de 10 vehicule în cadrul uneia sau mai multor proceduri. Valoarea ajutorului nu poate depăşi suma de 18 milioane de euro pe întreprindere (beneficiar).
    (2) Nu sunt acceptate proiectele depuse în parteneriat.

    ART. 9
    Solicitarea în cadrul procedurii de ofertare concurenţială conţine cel puţin următoarele informaţii:
    a) denumirea întreprinderii şi dimensiunea acesteia;
    b) descrierea proiectului, inclusiv data începerii şi a finalizării acestuia;
    c) obiectivele proiectului şi rezultatele aşteptate;
    d) localizarea proiectului;
    e) bugetul proiectului;
    f) lista costurilor proiectului (eligibile şi neeligibile);
    g) valoarea finanţării publice necesare pentru proiect;
    h) analiza de oportunitate care să includă analiza cost-eficacitate.


    ART. 10
    (1) La momentul depunerii solicitării de sprijin, potenţialii beneficiari ai schemei trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
    a) nu fac obiectul unei decizii de recuperare neexecutate a Consiliului Concurenţei, a Comisiei Europene, a unui furnizor sau administrator de ajutor de stat sau a instanţei, prin care un ajutor de stat/de minimis a fost declarat ilegal şi incompatibil cu piaţa internă, sau, dacă a făcut obiectul unei astfel de decizii, creanţa este integral recuperată;
    b) nu sunt în incapacitate de plată/în stare de insolvenţă conform prevederilor Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, după caz;
    c) nu sunt în stare de faliment, lichidare, nu au afacerile conduse de un administrator judiciar sau activităţile lor comerciale sunt suspendate ori fac obiectul unui aranjament cu creditorii sau sunt într-o situaţie similară cu cele anterioare, reglementată prin lege, ori fac obiectul unei proceduri legale pentru declararea lor în stare de faliment, lichidare, conducerea afacerilor de un administrator judiciar;
    d) şi-au îndeplinit obligaţiile de plată a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat, în conformitate cu prevederile legale în vigoare în România;
    e) solicitantul/reprezentantul legal al solicitantului nu a fost condamnat prin hotărâre definitivă a unei instanţe judecătoreşti pentru comiterea uneia dintre următoarele infracţiuni: constituirea unui grup infracţional organizat (art. 367 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare), infracţiuni de corupţie (art. 289-294 din Legea nr. 286/2009, cu modificările şi completările ulterioare) şi infracţiuni asimilate infracţiunilor de corupţie (art. 10-13 din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, cu modificările şi completările ulterioare), infracţiuni împotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene (art. 18^1-18^5 din Legea nr. 78/2000, cu modificările şi completările ulterioare), acte de terorism (art. 32-35 şiart. 37^1-38 din Legea nr. 535/2004, privind prevenirea şi combaterea terorismului, cu modificările şi completările ulterioare), finanţarea terorismului (art. 36 din Legea nr. 535/2004, cu modificările şi completările ulterioare), spălarea banilor (art. 49 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare), traficul şi exploatarea persoanelor vulnerabile (art. 209-217 din Legea nr. 286/2009, cu modificările şi completările ulterioare) şi frauda, în sensul art. 1 din Convenţia privind protejarea intereselor financiare ale Comunităţilor Europene din 27 noiembrie 1995;
    f) reprezentantul legal al solicitantului, inclusiv membrii Unităţii de Implementare a Proiectului (UIP) nu se află în situaţie de conflict de interese;
    g) nu sunt întreprinderi în dificultate, respectiv nu se află în cel puţin una dintre situaţiile prevăzute la art. 6 lit. l) ;
    h) demonstrează capacitate de management de proiect pentru susţinerea activităţilor proiectului;
    i) demonstrează capacitatea financiară pentru implementarea proiectului aferentă contribuţiei proprii, cheltuielilor neeligibile şi TVA aferentă acestora.

    (2) Solicitantul se angajează să respecte perioada de durabilitate a proiectului, respectiv de 5 ani de la finalizarea implementării proiectului. Pe perioada de durabilitate a proiectului, beneficiarul trebuie să respecte următoarele:
    a) să nu înceteze activitatea cu bunul pentru care a obţinut finanţare;
    b) să nu înstrăineze bunurile care au făcut obiectul pentru care s-a obţinut finanţare;
    c) să nu realizeze o modificare substanţială care afectează natura, obiectivele sau condiţiile de realizare şi care ar determina subminarea obiectivelor iniţiale ale investiţiei.


    CAP. VII
    Condiţii generale de eligibilitate a proiectelor
    ART. 11
    (1) La momentul depunerii, proiectele trebuie să îndeplinească următoarele condiţii de eligibilitate:
    a) proiectul este implementat pe teritoriul României;
    b) proiectul trebuie să vizeze fie achiziţia de vehicule pentru transportul rutier sau feroviar de marfă pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero, fie achiziţia vehiculelor pentru transportul maritim sau pe căi navigabile interioare de pasageri sau marfă, pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero;
    c) perioada de implementare a proiectului se încadrează în perioada de eligibilitate a cheltuielilor, respectiv între data depunerii cererii de finanţare şi data preconizată de finalizare, dar nu mai târziu de 30.06.2030, cu respectarea principiului „demararea lucrărilor“ prevăzut la art. 2 din Regulament;
    d) proiectul respectă principiul „efectului stimulativ“ conform prevederilor art. 6 lit. i);
    e) proiectul prezintă o analiză de oportunitate conform definiţiei prezentate la art. 6 lit. k). De asemenea, proiectul trebuie să asigure respectarea principiului DNSH, detaliat la nivelul Ghidului solicitantului;
    f) proiectul respectă reglementările naţionale şi europene privind eligibilitatea cheltuielilor, promovarea egalităţii de şanse şi politica nediscriminatorie, dezvoltarea durabilă, tehnologia informaţiei, achiziţiile publice, informare şi publicitate, ajutorul de stat, precum şi orice alte prevederi legale aplicabile Fondului pentru modernizare;
    g) bugetul proiectului respectă încadrarea în categoriile de cheltuieli eligibile finanţate prin prezenta schemă;
    h) vehiculele pentru care se solicită finanţare sunt noi şi de generaţie nouă. Costurile aferente investiţiei sunt rezonabile, realiste (corect estimate) şi sunt fundamentate prin oferte de preţ/cataloage/website-uri, orice alte surse verificabile (cel puţin 2 surse). Conformitatea va fi dovedită prin includerea, în fiecare ofertă, a tuturor specificaţiilor tehnice solicitate de beneficiar, astfel cum au fost formulate în cererea de ofertă şi prin reflectarea acestora în preţul propus;
    i) proiectul nu a mai beneficiat de finanţare din fonduri publice.

    (2) Pentru scenariul contrafactual, beneficiarul va prezenta costurile aferente achiziţionării unui vehicul din aceeaşi categorie care respectă standardele aplicabile ale Uniunii deja în vigoare şi care ar fi fost achiziţionat fără ajutor. Solicitantul va depune la cererea de finanţare minimum 2 oferte de preţ care corespund cu specificaţiile tehnice menţionate în solicitarea de ofertă şi în cererea de finanţare pentru fiecare tip de vehicul (cu emisii zero şi diesel/electric care respectă standardele aplicabile ale Uniunii deja în vigoare). În situaţii excepţionale se poate lua în considerare o singură ofertă doar dacă beneficiarul dovedeşte că a solicitat oferte de la mai mulţi furnizori şi a primit din partea acestora confirmări scrise că nu pot furniza vehiculul în configuraţia tehnică solicitată.
    (3) Sunt eligibile proiectele care se încadrează în una din următoarele submăsuri, după cum urmează:
    a) submăsura 1: achiziţia vehiculelor rutiere grele de marfă, respectiv cu o greutate brută proiectată cu încărcătură minimă de 3,5 tone, alimentate de o baterie electrică care poate fi încărcată şi reîncărcată numai prin conectarea la o sursă externă de energie electrică, pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero;
    b) submăsura 2: achiziţia vehiculelor pentru transportul feroviar de mărfuri, pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero;
    c) submăsura 3: achiziţia vehiculelor pentru transportul maritim sau pe căi navigabile interioare, de pasageri şi mărfuri, pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero.


    CAP. VIII
    Durata schemei
    ART. 12
    (1) Derularea şi implementarea prezentei scheme încep după publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a ordinului ministrului transporturilor şi infrastructurii pentru aprobarea schemei, ulterior aprobării finanţării acesteia de către Banca Europeană de Investiţii, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările şi completările ulterioare, şi se aplică până la data de 31.12.2028.
    (2) Având în vedere că Regulamentul (UE) nr. 651/2014 expiră la 31.12.2026, după această dată Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii se angajează să asigure că schema este, pe toata durata sa de aplicare, în conformitate cu dispoziţiile noilor reglementări de exceptare pe categorii de ajutoare, prin operarea modificărilor necesare şi solicitarea avizării acestora de către Consiliul Concurenţei, inclusiv prin transmiterea fişei de informaţii sintetice modificate, dacă va fi necesar.
    (3) Lansarea procedurilor de ofertare concurenţială şi acordarea ajutoarelor de stat în cadrul acestei scheme după 31.12.2026 se vor realiza numai după îndeplinirea condiţiei suspensive prevăzute la alin. (2).
    (4) Plata ajutoarelor de stat se poate realiza până la data de 31.12.2030.

    CAP. IX
    Bugetul schemei şi numărul estimat de beneficiari
    ART. 13
    (1) Bugetul alocat schemei este echivalentul în lei, la cursul InforEuro din luna iulie 2025, al sumei de 299.000.000 euro şi reprezintă sume nerambursabile din Fondul pentru modernizare şi va fi alocat de către furnizor în cadrul mai multor proceduri de ofertare concurenţiale succesive până la epuizarea bugetului.
    (2) Bugetul schemei reflectă sumele alocate, prin Fondul pentru modernizare, Programului-cheie 9: Eficienţă energetică în transporturi - reducerea emisiilor de CO2 prin eficienţă energetică şi noi tehnologii în transporturi.
    (3) Alocarea bugetară şi operaţiunile financiare derulate în vederea utilizării fondurilor prevăzute la alin. (1) se fac în conformitate cu prevederile cadrului legal aplicabil pentru gestionarea Fondului pentru modernizare în România.
    (4) Bugetul schemei va fi defalcat după cum urmează: 130.000.000 euro pentru submăsura 1, 90.000.000 euro pentru submăsura 2 şi 79.000.000 euro pentru submăsura 3.
    (5) Bugetul mediu anual al schemei nu va depăşi 149.500.000 euro, în cadrul fiecărei proceduri de ofertare concurenţială fiind stabilit bugetul afectat procedurii concurenţiale respective, fiind organizate în termenul maxim de valabilitate al schemei până la epuizarea bugetului alocat.
    (6) Valoarea ajutorului de stat care poate fi solicitată, prin prezenta schemă, este de maximum 18 milioane euro pe întreprindere (echivalent în lei la cursul InforEuro din luna iulie 2025).
    (7) O întreprindere poate depune o singură cerere de finanţare în cadrul unui apel anual de finanţare pentru o categorie de vehicule. În cazul în care o întreprindere va depune o nouă cerere de finanţare în cadrul unui alt apel de finanţare, valoarea totală a ajutorului de stat solicitat în cadrul cererilor de finanţare depuse de aceeaşi întreprindere nu va depăşi 18.000.000 euro.

    ART. 14
    Din perspectiva bugetului alocat, numărul maxim estimat de beneficiari de ajutor de stat în cadrul prezentei scheme bazate pe procedură de ofertare concurenţială este de aproximativ 900.

    CAP. X
    Modalitatea de acordare a ajutorului de stat
    ART. 15
    Măsurile de sprijin acordate beneficiarilor pentru realizarea de investiţii constau în acordarea de granturi din Fondul pentru modernizare.

    CAP. XI
    Valoarea maximă a finanţării nerambursabile (intensitatea ajutorului de stat)
    ART. 16
    (1) Valoarea ajutorului de stat solicitat nu poate depăşi 18.000.000 euro pe întreprindere.
    (2) Intensitatea maximă a ajutorului de stat este de 100% din costurile eligibile pentru achiziţionarea vehiculelor astfel încât să se califice ca vehicule cu emisii zero.
    (3) Schema de ajutor de stat este bazată pe o procedură de ofertare concurenţială care, pe lângă criteriile obiective prevăzute, îndeplineşte şi toate condiţiile următoare:
    a) ajutorul se acordă pe baza unor criterii de selecţie şi de eligibilitate obiective, clare, transparente şi nediscriminatorii, definite ex ante şi publicate cu cel puţin şase săptămâni înainte de termenul de depunere a solicitărilor de sprijin, pentru a permite o concurenţă efectivă;
    b) în timpul punerii în aplicare a schemei, în cazul unei proceduri de ofertare în care toţi solicitanţii primesc ajutor, modul în care este concepută procedura respectivă trebuie corectat pentru a restabili concurenţa efectivă în cadrul sesiunilor de depunere ulterioare, de exemplu, prin reducerea bugetului;
    c) sunt excluse ajustările ex post ale rezultatului sesiunii de depunere (cum ar fi negocierile ulterioare privind rezultatele solicitărilor sau raţionalizarea);
    d) punctajul în cadrul procedurii competitive se acordă astfel:
    (i) 85% din totalul criteriilor de selecţie utilizate pentru clasificarea solicitărilor şi, în cele din urmă, pentru alocarea ajutorului în cadrul sesiunii concurenţiale se definesc în termeni de ajutor de stat solicitat per vehicul cu emisii zero. Dacă în cadrul unei proceduri competitive proiectul depus conţine achiziţia mai multor vehicule, potenţialul beneficiar va oferta în cadrul licitaţiei cuantumul ajutorului de stat pe care îl doreşte per vehicul (cuantum stabilit prin împărţirea cuantumului ajutorului de stat solicitat pe proiect la numărul de vehicule conţinute de proiect), urmând ca valoarea ajutorului de stat solicitată pe vehicul să fie punctată conform formulei de calcul prezentate în anexa nr. 1;
    (ii) 15% din totalul criteriilor de selecţie sunt definite în funcţie de km parcurşi sau milele maritime/fluviale, după caz, pe teritoriul României în anul precedent depunerii cererii de finanţare, dovediţi prin documente justificative de transport, după cum urmează:
    - 15 puncte, dacă din totalul de km parcurşi, peste 70% sunt pe teritoriul României;
    - 10 puncte, dacă din totalul de km parcurşi, între 50% şi 70% sunt pe teritoriul României;
    - 5 puncte, dacă din totalul de km parcurşi, între 40% şi 49% din km parcurşi sunt pe teritoriul României;
    - 0 puncte, dacă mai puţin de 40% din totalul km parcurşi sunt pe teritoriul României.

    Beneficiarul îşi asumă prin documentaţia depusă în cadrul procedurii concurenţiale faptul că va realiza cu vehiculul(ele) achiziţionat(e) prin intermediul schemei cel puţin procentajul de kilometri parcurşi pe teritoriul României cu care a licitat, din totalul kilometrajului parcurs de acest(e) vehicul(e), procentaj care va fi monitorizat şi raportat pe toată perioada de durabilitate a proiectului. În cazul nerespectării de către beneficiar a procentelor kilometrajelor parcurse pe teritoriul României conform celor asumate în cererea de finanţare depusă în cadrul procedurii competitive, MTI, în calitate de administrator şi furnizor al ajutorului de stat, va proceda la recuperarea ajutorului, inclusiv cu dobânzi;

    e) punctajul obţinut în conformitate cu lit. d) va duce la ordonarea descrescătoare a aplicaţiilor în cadrul prezentei scheme, conform formulei de calcul prevăzute în anexa nr. 1.
    În eventualitatea cazului de egalitate, se va lua în considerare recipisa de înscriere, astfel încât va avea prioritate proiectul care a fost depus mai întâi.
    Proiectele vor fi finanţate până la epuizarea bugetului alocat în cadrul fiecărui apel de proiecte.


    (4) Criteriile de selecţie sunt prezentate în anexa nr. 1.

    ART. 17
    (1) Diferenţa până la valoarea totală a proiectului se acoperă de către beneficiar. Acesta trebuie să aducă o contribuţie financiară pentru diferenţa până la totalul costurilor eligibile fie din resurse proprii, fie din surse atrase, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui ajutor de stat, potrivit art. 20.
    (2) Cheltuielile neeligibile vor fi suportate integral de către beneficiar.

    CAP. XII
    Cheltuielile eligibile
    ART. 18
    (1) Prevederile prezentului capitol sunt în concordanţă cu dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările şi completările ulterioare, în măsura în care acestea din urmă sunt mai restrictive decât prevederile specifice ajutorului de stat.
    (2) Cheltuielile eligibile sunt reprezentate de costurile suplimentare pentru achiziţionarea vehiculului cu emisii zero. Acestea se calculează ca diferenţa dintre costurile de investiţii pentru achiziţionarea vehiculului cu emisii zero şi costurile de investiţii aferente achiziţionării unui vehicul din aceeaşi categorie care respectă standardele aplicabile ale Uniunii deja în vigoare şi care ar fi fost achiziţionat fără ajutor.
    (3) Ca regulă generală, cheltuielile care nu se încadrează în categoria cheltuielilor eligibile prevăzute la alin. (2) sunt neeligibile. Costurile legate de TVA nu sunt eligibile.
    (4) Ulterior încheierii contractului de finanţare, beneficiarul nu va mai putea primi finanţări din alte surse publice pentru aceleaşi cheltuieli eligibile ale proiectului, sub sancţiunea rezilierii contractului de finanţare şi a returnării sumelor rambursate, inclusiv de dobânzi calculate conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.

    CAP. XIII
    Efectul stimulativ
    ART. 19
    (1) Prezenta schemă se aplică numai ajutoarelor care au efect stimulativ.
    (2) Se consideră că ajutoarele au efect stimulativ dacă beneficiarul adresează furnizorului ajutorului de stat o cerere scrisă de acordare a ajutorului de stat înaintea demarării lucrărilor la proiectul de investiţii, care să conţină cel puţin toate informaţiile prevăzute la art. 6 alin. (2) din Regulament.
    (3) Dacă demararea lucrărilor are loc anterior îndeplinirii condiţiei prevăzute la alin. (2), întregul proiect nu va mai fi eligibil pentru ajutor.

    CAP. XIV
    Reguli privind cumulul ajutoarelor de stat
    ART. 20
    (1) Pentru acelaşi beneficiar şi pentru aceleaşi cheltuieli eligibile, ajutorul de stat acordat prin prezenta schemă nu se poate cumula cu niciun alt ajutor de stat acordat, inclusiv de minimis (inclusiv cazul compensaţiei pentru prestarea serviciului public general).
    (2) Furnizorul ajutorului de stat monitorizează ajutoarele acordate în baza prezentei scheme pentru a nu depăşi intensitatea maximă admisă.
    (3) Pentru respectarea regulilor de cumul, beneficiarul de ajutor prezintă o declaraţie pe propria răspundere din care să reiasă dacă a mai beneficiat de ajutoare de stat sau ajutoare de minimis pentru aceleaşi cheltuieli eligibile.

    CAP. XV
    Modalitatea de derulare a schemei de ajutor de stat
    ART. 21
    (1) Furnizorul ajutorului de stat stabileşte condiţiile de eligibilitate şi de selecţie în cadrul procedurii de ofertare concurenţială, cu respectarea prevederilor prezentei scheme, şi lansează procedura de ofertare concurenţială pentru selecţia proiectelor ce vor beneficia de finanţare.
    (2) Procedura de implementare şi derulare a schemei se desfăşoară în conformitate cu prevederile din Ghidul solicitantului, aprobat prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii şi publicat pe site-ul oficial al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
    (3) Furnizorul ajutorului de stat va acorda ajutorul după ce va verifica, pe baza solicitării de finanţare depuse de potenţialii beneficiari, îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate şi de selecţie prevăzute în schemă.
    (4) Perioada de depunere a propunerilor de proiecte în cadrul procedurii de ofertare concurenţială va fi anunţată pe pagina oficială de internet a furnizorului ajutorului de stat.
    (5) Pentru a beneficia de prevederile prezentei scheme, solicitanţii vor transmite furnizorului ajutorului de stat solicitarea de sprijin, anexele acesteia şi alte documente solicitate prin Ghidul solicitantului.
    (6) După efectuarea evaluării tehnico-economice a solicitării de sprijin, conform anexei nr. 1, a verificării încadrării în plafonul maxim pe întreprindere stabilit prin prezenta schemă şi a verificării conformităţii administrative şi a eligibilităţii solicitărilor de sprijin, conform prevederilor schemei, menţionate/detaliate şi în Ghidul solicitantului, furnizorul ordonează ofertele conforme în funcţie de punctajele finale obţinute şi le va înscrie pe lista pentru finanţare începând de la cele cu punctajul cel mai mare până la acoperirea bugetului alocat pentru fiecare sesiune de ofertare concurenţială. Furnizorul ajutorului de stat semnează contracte de finanţare cu beneficiarii de ajutor de stat declaraţi câştigători în urma procedurilor de ofertare concurenţială.

    CAP. XVI
    Reguli privind recuperarea/stoparea acordării ajutoarelor de stat
    ART. 22
    (1) Furnizorul ajutorului de stat verifică respectarea condiţiilor şi criteriilor de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă de ajutor de stat pe toată durata de derulare a acesteia şi are obligaţiile de a monitoriza permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se impun.
    (2) În cazul în care se constată că ajutorul de stat a fost acordat ilegal sau a fost utilizat abuziv, furnizorul ajutorului de stat dispune recuperarea/stoparea acordării acestuia, respectiv va proceda la încetarea contractului de finanţare.
    (3) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii va lua toate măsurile necesare pentru recuperarea sumelor alocate beneficiarului, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare. Astfel, va emite o decizie de recuperare a ajutorului de stat acordat, care reprezintă titlu executoriu la data emiterii acesteia. Aceasta se transmite spre executare silită Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) în vederea aplicării prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) Ajutorul de stat care trebuie rambursat sau recuperat include dobânda aferentă, datorată de la data plăţii acestuia până la data recuperării sau a rambursării integrale. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.589/2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene. Modul de calcul al dobânzii se stabileşte conform instrucţiunilor emise de Consiliul Concurenţei^4.
    ^4 Regăsite la adresa: http://www.renascc.eu/wp-content/uploads/2020/12/ilovepdf_merged-2.pdf.


    CAP. XVII
    Reguli privind publicarea, informarea, raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat
    ART. 23
    (1) În vederea asigurării transparenţei şi a unui control eficient al ajutoarelor de stat, în conformitate cu art. 3 din Regulamentul (UE) nr. 994/1998 al Consiliului din 7 mai 1998 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene anumitor categorii de ajutoare de stat orizontale, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul (UE) nr. 733/2013 al Consiliului din 22 iulie 2013, furnizorul ajutorului de stat aplică prevederile referitoare la procedura de informare prevăzută în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) În cadrul prezentei scheme se aplică următoarele reguli privind publicarea, informarea, raportarea şi monitorizarea ajutorului de stat:
    a) furnizorul ajutorului de stat trebuie să păstreze înregistrări detaliate cu privire la toate ajutoarele acordate conform prezentei scheme;
    b) înregistrările prevăzute la lit. a) conţin toate informaţiile necesare pentru a stabili dacă sunt respectate criteriile din reglementările europene în domeniu şi trebuie păstrate timp de 10 ani de la data la care a fost acordată ultima alocare specifică;
    c) beneficiarii ajutorului de stat trebuie să păstreze toate documentele aferente acestuia timp de 10 ani de la data la care a fost acordată ultima alocare specifică şi sunt obligaţi să le pună la dispoziţia Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi/sau Consiliului Concurenţei ori de câte ori sunt solicitate;
    d) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional, în formatul şi în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi datele şi informaţiile necesare pentru întocmirea inventarului ajutoarelor de stat şi a rapoartelor şi informărilor necesare îndeplinirii obligaţiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene;
    e) pe baza cererii scrise, furnizorul ajutorului de stat va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor prezentei scheme de ajutor de stat;
    f) beneficiarii ajutorului de stat au obligaţia de a pune la dispoziţia Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în formatul şi în termenul solicitate de acesta, toate informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului ajutorului de stat;
    g) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii are obligaţia să încarce în Registrul ajutoarelor de stat (RegAS) prezenta schemă de ajutor de stat, contractele de finanţare, plăţile efectuate şi eventualele recuperări, în termenele prevăzute la art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 437/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
    h) furnizorul ajutorului de stat va încărca în sistemul SANI Fişa de informaţii specifică, referitoare la prezenta schemă de ajutor de stat, în forma prevăzută în anexa II la Regulament, în vederea transmiterii către Comisia Europeană în termen de 20 de zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a schemei.


    ART. 24
    Furnizorul ajutorului de stat transmite Consiliului Concurenţei raportări anuale cu privire la implementarea schemei în conformitate cu Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE.

    ART. 25
    Informaţiile prevăzute în anexa III la Regulament privind fiecare ajutor individual care depăşeşte echivalentul în lei a 100.000 euro vor fi comunicate de furnizorul ajutorului de stat Consiliului Concurenţei pentru a fi publicate pe pagina naţională www.ajutordestat.ro.

    CAP. XVIII
    Dispoziţii finale
    ART. 26
    Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezenta schemă.

    ANEXA 1

    FORMULA DE CALCUL
    pentru acordarea punctajului potenţialilor beneficiari în vederea
    clasificării cererilor de finanţare aferente schemei de ajutor de stat
    privind sprijinirea investiţiilor destinate achiziţiei de vehicule pentru
    transportul rutier şi feroviar de mărfuri, transportul maritim şi pe căi
     navigabile interioare de mărfuri şi persoane, pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero
    Va fi utilizată doar la nivelul MTI-DGPET în evaluarea proiectelor.

    CRITERIUL 1
    Valoarea ajutorului de stat solicitat per vehicul cu emisii zero
    Se urmăreşte ca subvenţia publică oferită per vehicul cu emisii zero să fie cea mai joasă şi să se evite supracompensarea.
    Acordarea punctajului se va face la calculul diferenţei, conform anexei nr. 2 la schemă:
    - valoarea ajutorului de stat cel mai mic solicitat (euro/vehicul cu emisii zero) - 85 pct;
    – valoarea ajutorului de stat cel mai mare solicitat (euro/vehicul cu emisii zero) - 0 pct.

    Punctajul intermediar se calculează conform ecuaţiei:
 (a se vedea imaginea asociată)
    unde A este valoarea ajutorului de stat cel mai mic solicitat pe vehicul cu emisii zero;
    B este valoarea ajutorului de stat cel mai mare solicitat pe vehicul cu emisii zero;
    x este ajutorul solicitat de potenţialul beneficiar care se situează între valorile A şi B;
    85 reprezintă cel mai mare punctaj care poate fi obţinut pentru criteriul 1.

    CRITERIUL 2
    Kilometri parcurşi pe teritoriul României în anul precedent depunerii cererii de finanţare
    - 15 puncte, dacă din totalul de km parcurşi, peste 70% sunt pe teritoriul României;
    – 10 puncte, dacă din totalul de km parcurşi, între 50% şi 70% sunt pe teritoriul României;
    – 5 puncte, dacă din totalul de km parcurşi, între 40% şi 49% din km parcurşi sunt pe teritoriul României;
    – 0 puncte, dacă mai puţin de 40% din totalul km parcurşi sunt pe teritoriul României.

    Cererile de finanţare considerate conforme vor fi ordonate în funcţie de punctajele obţinute şi vor fi înscrise pe lista pentru finanţare începând de la cele cu punctajul cel mai mare până la acoperirea bugetului alocat pentru sesiune competitivă.
    Beneficiarul îşi asumă în cadrul documentaţiei depuse în cadrul procedurii concurenţiale faptul că va realiza cu vehiculul(ele) achiziţionat(e) prin intermediul schemei cel puţin procentajul de kilometri parcurşi pe teritoriul României cu care a licitat, din totalul kilometrajului parcurs de acest(e) vehicul(e), procentaj care va fi monitorizat şi raportat pe toată perioada de durabilitate a proiectului. În cazul nerespectării de către beneficiar a procentelor kilometrajelor parcurse pe teritoriul României conform celor asumate în cererea de finanţare depusă în cadrul procedurii competitive, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, în calitate de administrator şi furnizor al ajutorului de stat, va proceda la recuperarea ajutorului, inclusiv cu dobânzi calculate conform art. 22 alin. (4) din schemă.
    Intensitatea maximă a ajutorului de stat solicitat poate ajunge la 100% din cheltuielile eligibile.

    ANEXA 2

    METODA DE CALCUL
    al diferenţelor de preţ pentru achiziţia de vehicule
    pentru a se încadra în categoria vehiculelor cu zero emisii
    Pentru vehiculele cu emisii zero, diferenţa de preţ este diferenţa dintre preţul de achiziţie (fără TVA) din oferta de preţ a furnizorului vehiculului cu emisii zero care urmează să fie furnizată de solicitant în cadrul procesului competitiv şi preţul unui vehicul diesel sau electric din aceeaşi categorie, care respectă standardele Uniunii în vigoare şi care ar fi fost achiziţionat fără ajutor.
    Acest calcul poate fi rezumat astfel:
    Diferenţa de preţ = (preţul de achiziţie al vehiculului cu zero emisii ) – (costul unui vehicul diesel echivalent sau electric din aceeaşi categorie care respectă standardele Uniunii în vigoare şi care ar fi fost achiziţionat fără ajutor), unde preţul de achiziţie al vehiculului cu zero emisii şi costul vehiculului diesel echivalent sau electric care respectă standardele Uniunii în vigoare şi care ar fi fost achiziţionat fără ajutor nu includ TVA.

    Solicitantul va depune la cererea de finanţare minimum două oferte de preţ care corespund cu specificaţiile tehnice menţionate în solicitarea de ofertă şi în cererea de finanţare pentru fiecare tip de vehicul (cu emisii zero si diesel sau electric din aceeaşi categorie care respectă standardele Uniunii în vigoare şi care ar fi fost achiziţionat fără ajutor).
    În situaţii excepţionale, se poate lua în considerare o singură ofertă doar dacă beneficiarul dovedeşte că a solicitat oferte de la mai mulţi furnizori şi a primit din partea acestora confirmări scrise că nu pot furniza vehiculul în configuraţia tehnică solicitată.

    ANEXA 3

    LISTA
    activităţilor/tipurilor de investiţii excluse de la finanţare
    Schema de ajutor de stat nu se aplică pentru activităţile desfăşurate în sectorul pescuitului şi acvaculturii, conform art. 1 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014. De asemenea, schema nu se aplică în cazul situaţiilor definite la art. 1 alin. (4) şi (5) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei Europene din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat, cu modificările şi completările ulterioare.
    Sunt excluse de la finanţare şi următoarele tipuri de activităţi/tipuri de investiţii:
    1. transportul cărbunelui;
    2. transportul şi distribuţia petrolului;
    3. transportul şi distribuţia gazului natural;
    4. vehiculele rutiere dedicate transportului de combustibili fosili sau de combustibili fosili amestecaţi cu combustibili alternativi;
    5. materialul rulant feroviar care are ca obiect transportul de combustibili fosili sau de combustibili fosili amestecaţi cu combustibili alternativi;
    6. navele pentru transportul pe căi navigabile interioare dedicate transportului de combustibili fosili sau de combustibili fosili amestecaţi cu combustibili alternativi;
    7. navele maritime şi de coastă care utilizează numai combustibili convenţionali;
    8. navele maritime şi de coastă dedicate transportului de combustibili fosili sau combustibili fosili amestecaţi cu combustibili alternativi.


    ANEXA 4

    LISTA
    codurilor CAEN eligibile conform prevederilor Regulamentului
    general de exceptare pe categorii de ajutoare
    Cod CAEN 4920 - Transporturi de marfă pe calea ferată
    Cod CAEN 4941 - Transporturi rutiere de mărfuri
    Cod CAEN 5010 - Transporturi maritime şi costiere de pasageri
    Cod CAEN 5020 - Transporturi maritime şi costiere de marfă
    Cod CAEN 5030 - Transporturi de pasageri pe căi navigabile interioare
    Cod CAEN 5040 - Transportul de marfă pe căi navigabile interioare

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016