Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SCHEMĂ din 23 iulie 2025  de ajutor de stat privind înlocuirea utilajelor şi echipamentelor neperformante din punctul de vedere al consumului de energie din sectorul transportului naval şi aerian cu utilaje şi echipamente cu emisii zero, precum şi a vehiculelor ce asigură servicii anexe transportului feroviar şi naval, pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 SCHEMĂ din 23 iulie 2025 de ajutor de stat privind înlocuirea utilajelor şi echipamentelor neperformante din punctul de vedere al consumului de energie din sectorul transportului naval şi aerian cu utilaje şi echipamente cu emisii zero, precum şi a vehiculelor ce asigură servicii anexe transportului feroviar şi naval, pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero

EMITENT: Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 716 din 1 august 2025

──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 755 din 23 iulie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 716 din 1 august 2025.
──────────

    CAP. I
    Introducere
    ART. 1
    (1) Prezenta schemă de ajutor de stat, bazată pe procedură de ofertare concurenţială, vizează sprijinirea investiţiilor destinate înlocuirii utilajelor şi echipamentelor neperformante din punctul de vedere al consumului de energie din sectorul transportului naval şi aerian cu utilaje şi echipamente cu zero emisii, precum şi a vehiculelor ce prestează servicii anexe transportului naval şi feroviar, pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero cu scopul reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră din transporturi.
    (2) Prezenta schemă de ajutor de stat se adoptă în temeiul prevederilor Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei Europene din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat, cu modificările şi completările ulterioare^1, denumit în continuare Regulament, şi, în special, ale art. 36 - Ajutoarele pentru investiţiile în materie de protecţie a mediului, inclusiv decarbonizarea.
    ^1 Regulamentul (UE) 2023/1.315 al Comisiei din 23 iunie 2023 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 651/2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat şi a Regulamentului (UE) 2022/2.473 de declarare a anumitor categorii de ajutoare acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în producţia, prelucrarea şi comercializarea produselor pescăreşti şi de acvacultură ca fiind compatibile cu piaţa internă, în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat.

    (3) Sprijinul acordat în cadrul acestei scheme se încadrează în sprijinul prevăzut de articolul 10d din Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii şi de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului, ale cărei norme sunt stabilite de Comisia Europeană prin Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/1.001 din 9 iulie 2020 de stabilire a unor norme detaliate de aplicare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte funcţionarea Fondului pentru modernizare care sprijină investiţiile în vederea modernizării sistemelor energetice şi a îmbunătăţirii eficienţei energetice a anumitor state membre, cu modificările şi completările ulterioare^2.
    ^2 Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2023/2.606 al Comisiei din 22 noiembrie 2023 de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2020/1.001 de stabilire a unor norme detaliate de aplicare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte funcţionarea Fondului pentru modernizare care sprijină investiţiile în vederea modernizării sistemelor energetice şi a îmbunătăţirii eficienţei energetice a anumitor state membre.

    (4) Astfel, în vederea atingerii obiectivelor stabilite la nivel naţional şi european de reducere semnificativă a emisiilor de gaze cu efect de seră din sectorul transporturilor, este nevoie de un efort colectiv pe toate modurile de transport, precum şi adoptarea unor măsuri punctuale adresate operatorilor economici din porturi, companiile şi regiile autonome din sectorul de transport aerian, în vederea accelerării investiţiilor pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră prin măsuri de eficienţă energetică, respectiv înlocuirea utilajelor şi echipamentelor neperformante din punctul de vedere al consumului de energie din sectorul transportului naval şi aerian cu utilaje şi echipamente cu zero emisii, precum şi a vehiculelor ce prestează servicii anexe transportului feroviar şi naval, pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero.

    ART. 2
    (1) Prezenta schemă contribuie la implementarea Programului-cheie 9: Eficienţă energetică în transporturi - reducerea emisiilor de CO_2 prin eficienţă energetică şi noi tehnologii în transporturi, conform prevederilorOrdonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar de implementare şi gestionare a fondurilor alocate României prin Fondul pentru modernizare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a celor specifice din reglementările Uniunii Europene şi naţionale, ale strategiilor şi documentelor de politici publice naţionale şi europene.
    (2) Prin prezenta schemă de ajutor de stat sunt vizate fie sprijinirea investiţiilor destinate înlocuirii utilajelor şi echipamentelor neperformante din sectorul transportului naval şi aerian cu utilaje şi echipamente cu zero emisii, fie înlocuirea vehiculelor ce prestează servicii anexe transportului naval şi feroviar, pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero.
    (3) În cadrul prezentei scheme nu se acordă sprijin financiar pentru activităţile menţionate în anexa nr. 3 la prezenta schemă. În cazul în care o întreprindere îşi desfăşoară activitatea atât în sectoarele excluse menţionate în anexa nr. 3, cât şi în unul din sectoarele eligibile menţionate în anexa nr. 1 c, prezenta schemă se aplică ajutoarelor acordate pentru domeniile de activitate eligibile, cu condiţia ca beneficiarul să se asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităţilor sau o distincţie între costuri, că activităţile desfăşurate în sectoarele excluse din domeniul de aplicare a schemei nu beneficiază de ajutoare de stat.
    (4) În cadrul prezentei scheme nu se acordă ajutoare întreprinderilor care se află în dificultate, astfel cum sunt definite la art. 6 alin. (1) lit. i).

    CAP. II
    Obiectivul schemei
    ART. 3
    Scopul şi obiectivul ajutorului de stat îl reprezintă implementarea unor proiecte de investiţii destinate înlocuirii utilajelor şi echipamentelor neperformante din punctul de vedere al consumului de energie din sectorul transportului naval şi aerian cu utilaje şi echipamente cu zero emisii, prin scoaterea din uz a celor care utilizează motoare cu combustie internă/electrice neperformante şi înlocuirea acestora cu utilaje/echipamente electrice, precum şi a vehiculelor ce asigură servicii anexe transportului feroviar şi naval, pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero în conformitate cu strategia Uniunii Europene, promovată prin pachetul „Pregătiţi pentru 55“, de reducere a utilizării combustibililor fosili şi promovării eficienţei energetice în transporturi, cu angajamentele Uniunii de a pune în aplicare Acordul de la Paris, precum şi cu obiectivele de dezvoltare durabilă ale ONU, contribuind la atingerea obiectivelor asumate de România în cadrul Planului naţional integrat în domeniul energiei şi schimbărilor climatice 2021-2030 (PNIESC).

    CAP. III
    Necesitatea implementării schemei
    ART. 4
    Implementarea prezentei scheme va contribui la realizarea următoarelor obiective:
    a) reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră („GES“) generate de arderea combustibililor fosili prin înlocuirea motoarelor cu combustie internă/electrice neperformante cu alternative cu emisii zero, precum şi promovarea eficienţei energetice în transporturi, ca urmare a implementării investiţiei de către beneficiari (echivalent kg de CO_2/an);
    b) o economie mai eficientă din punctul de vedere al utilizării resurselor, mai ecologică şi mai competitivă, conducând la dezvoltarea durabilă, care se bazează, printre altele, pe un nivel înalt de protecţie şi pe îmbunătăţirea calităţii mediului;
    c) atingerea obiectivului privind neutralitatea climatică, prevăzut în Regulamentul (UE) 2021/1.119 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 iunie 2021 de stabilire a cadrului pentru atingerea neutralităţii climatice şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 401/2009 şi (UE) 2018/1.999 (Legea europeană a climei), referitor la asigurarea, până cel târziu în 2050, a unui echilibru la nivelul Uniunii între emisiile şi absorbţiile de gaze cu efect de seră care sunt reglementate în dreptul Uniunii, astfel încât să se ajungă la zero emisii nete până la acea dată.


    CAP. IV
    Domeniul de aplicare
    ART. 5
    (1) Prezenta schemă de ajutor de stat se adresează tuturor categoriilor de întreprinderi care au depus la furnizorul ajutorului de stat (MTI) solicitarea pentru acordarea unui ajutor de stat pentru realizarea, pe teritoriul României, a unei investiţii privind înlocuirea utilajelor şi echipamentelor neperformante din punctul de vedere al consumului de energie din sectorul transportului naval şi aerian cu utilaje şi echipamente cu zero emisii, precum şi a vehiculelor ce prestează servicii anexe transportului naval şi feroviar, pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero, conform cerinţelor din prezenta schemă de ajutor de stat, detaliate în Ghidul solicitantului.
    (2) Prezenta schemă bazată pe procedură de ofertare concurenţială se aplică astfel:
    - pentru submăsura 1: achiziţia de utilaje şi echipamente cu emisii zero din sectoarele de transport naval şi aerian, pentru înlocuirea utilajelor şi echipamentelor aflate în proprietate şi operare de cel puţin un an, dovedit cu documente justificative conform Ghidului solicitantului;
    – pentru submăsura 2: achiziţia de vehicule de către operatorii economici ce au înscris în domeniul de activitate servicii anexe transportului terestru sau pe apă, conform CAEN 5221 (operaţiuni de manevră feroviară) şi 5222 (operaţiuni de navigaţie, pilotaj, activităţi de remorcare şi acostare), pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero. Vehiculele trebuie să fie în proprietate şi operare de cel puţin un an, dovedit cu documente justificative conform Ghidului solicitantului.

    (3) Beneficiarul are obligaţia ca în termen de 30 de zile de la recepţia utilajelor/echipamentelor sau a vehiculelor cu emisii zero să facă dovada casării acelora pentru care s-a solicitat înlocuirea.
    (4) Administratorul şi furnizorul ajutorului de stat în temeiul prezentei scheme este Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin Direcţia generală programe europene transport.

    CAP. V
    Definiţii
    ART. 6
    (1) În sensul prezentei scheme, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) procedură de ofertare concurenţială - reprezintă un proces de ofertare nediscriminatoriu care prevede participarea unui număr suficient de întreprinderi şi în care ajutorul se acordă pe baza ofertei iniţiale prezentate de solicitant. De asemenea, bugetul sau volumul aferent procedurii de ofertare reprezintă o constrângere obligatorie, ceea ce creează o situaţie în care nu toţi solicitanţii pot primi ajutoare;
    b) costuri eligibile - înseamnă costurile de investiţii pentru înlocuirea utilajelor şi echipamentelor neperformante din punctul de vedere al eficienţei energetice cu utilaje şi echipamente cu emisii zero, precum şi costul aferent investiţiei pentru achiziţionarea vehiculelor ce asigură activităţi anexe transportului terestru şi transportului pe apă, pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero, aşa cum prevede anexa nr. 1 c la prezenta schemă.
    Nu se acordă ajutoare în cazul în care investiţiile sunt realizate doar pentru a se asigura respectarea de către întreprinderi a standardelor în vigoare ale Uniunii. Ajutoarele care permit întreprinderilor să respecte standardele Uniunii care au fost adoptate, dar care nu sunt încă în vigoare pot fi acordate în temeiul prezentei scheme, cu condiţia ca investiţia pentru care se acordă ajutorul să fie realizată şi finalizată cu cel puţin 18 luni înainte de data intrării în vigoare a standardului în cauză;

    c) data acordării ajutorului - data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului în conformitate cu regimul juridic naţional aplicabil, respectiv data semnării contractului de finanţare, indiferent de data la care ajutorul se plăteşte;
    d) demararea lucrărilor - primul angajament cu caracter juridic obligatoriu de comandă pentru echipamente sau oricare alt angajament prin care investiţia devine ireversibilă, în funcţie de care are loc primul. În cazul preluărilor de întreprinderi, „demararea lucrărilor“ corespunde datei dobândirii activelor direct legate de unitatea preluată;
    e) efect stimulativ - înseamnă prezentarea de către potenţialul beneficiar furnizorului ajutorului de stat a unei cereri de ajutor scrise (solicitarea) înainte de demararea lucrărilor la proiectul sau la activitatea respectivă;
    f) intensitatea ajutorului - valoarea brută a ajutorului exprimată ca procent din costurile eligibile, înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe;
    g) Regulament - Regulamentul (UE) nr. 651/2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat, cu modificările şi completările ulterioare;
    h) analiză de oportunitate a proiectului de investiţii - document tehnico-economic în cadrul căruia vor fi evaluate necesitatea şi fezabilitatea investiţiilor propuse în cadrul cererii de finanţare. Analiza va include, minim, informaţii privind: (i) informaţii generale despre proiect şi beneficiar, descrierea situaţiei existente şi justificarea investiţiei prin argumentarea oportunităţii acesteia; (ii) identifică şi analizează opţiuni tehnico-economice relevante, prezentând cel puţin două scenarii independente sau justificând propunerea unui singur scenariu atunci când constrângerile tehnice sau de mediu nu permit alternative; (iii) evaluarea impactului economic, social şi de mediu, inclusiv o analiză cost-eficacitate care estimează reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, economiile de resurse, în special în ceea ce priveşte reducerea consumului de energie şi costurile evitate; (iv) aspecte legate de schimbările climatice şi rezilienţa la dezastre, subliniind contribuţia proiectului la adaptarea la noile condiţii climatice şi la reducerea riscurilor de mediu.
    i) întreprindere în dificultate - înseamnă o întreprindere care se află în cel puţin una din situaţiile următoare:
    - în cazul unei societăţi comerciale cu răspundere limitată, alta decât o IMM care există de mai puţin de 3 ani, atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii) conduce la un rezultat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziţii, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăţi comerciale menţionate în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;
    – în cazul unei societăţi comerciale în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii, alta decât o IMM care există de mai puţin de 3 ani, atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu aşa cum reiese din contabilitatea societăţii a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziţii, „o societate comercială în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii“ se referă în special la acele tipuri de societăţi menţionate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;
    – atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvenţă să fie deschisă la cererea creditorilor săi;
    – atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare;
    – în cazul unei întreprinderi care nu este o IMM, atunci când, în ultimii doi ani:
    1. raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; şi
    2. capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA se situează sub valoarea 1,0;


    j) standard al Uniunii înseamnă obligaţia de a utiliza cele mai bune tehnici disponibile (BAT), astfel cum sunt definite în Directiva 2010/75/UE a Parlamentului European şi a Consiliului, şi de a garanta că nivelurile de emisie nu sunt mai ridicate decât nivelurile care s-ar fi înregistrat prin aplicarea BAT.
    k) servicii anexe transportului terestru: operaţiuni de manevră feroviară;
    l) servicii anexe transportului pe apă: navigaţie, pilotaj, activităţi de remorcare şi acostare;
    m) casare - totalitatea operaţiunilor de dezmembrare, demontare, desfacere, tăiere, spargere şi alte asemenea operaţiuni care se efectuează astfel încât bunurile în cauză să îşi piardă forma iniţială ca obiect de sine stătător şi să nu mai poată fi folosite potrivit destinaţiei pentru care au fost create.

    (2) Termenii microîntreprinderi, întreprinderi mici şi mijlocii şi întreprindere mare au semnificaţia dată de Regulament.

    CAP. VI
    Beneficiarii
    ART. 7
    Potenţialii beneficiari pot fi operatorii economici care desfăşoară activităţi portuare în porturi, în proximitatea porturilor sau în zone cu regim juridic special, companiile/societăţile/regiile autonome din sectorul de transport aerian, înregistraţi în România deja existenţi - microîntreprinderi, întreprinderi mici şi mijlocii, dar şi întreprinderi mari, care sunt legal constituite în conformitate cu legislaţia naţională sau în conformitate cu legislaţia specifică din statul membru a cărei naţionalitate o deţin şi înregistrate la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului în România până la data primei plăţi din ajutorul de stat acordat în cadrul prezentei scheme, a căror activitate se încadrează în codurile CAEN menţionate la anexa nr. 1 c - submăsura 1 la prezenta schemă, ale căror proiecte pentru înlocuirea utilajelor şi echipamentelor neperformante din punctul de vedere al consumului de energie cu echipamente cu zero emisii au fost selectate drept câştigătoare în baza unei proceduri de ofertare concurenţială. În cazul înlocuirii vehiculelor ce asigură servicii anexe transportului feroviar şi naval, pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero, beneficiarii sunt operatorii economici care au înscris în domeniul de activitate activităţi de servicii anexe pentru transporturi terestre sau activităţi de servicii anexe transportului pe apă, conform codurilor CAEN menţionate la anexa nr. 1 c - submăsura 2 la prezenta schemă.

    ART. 8
    Potenţialii beneficiari pot depune unul sau mai multe proiecte, dar nu mai mult de un proiect în cadrul fiecărei proceduri concurenţiale. Suma maximă ce poate fi accesată este de 30 milioane euro pe întreprindere. Nu sunt acceptate proiectele depuse în parteneriat.

    ART. 9
    Solicitarea în cadrul procedurii de ofertare concurenţială conţine cel puţin următoarele informaţii:
    a) denumirea întreprinderii şi dimensiunea acesteia;
    b) descrierea proiectului, inclusiv data începerii şi a finalizării acestuia;
    c) obiectivele proiectului şi rezultatele aşteptate;
    d) localizarea proiectului;
    e) bugetul proiectului;
    f) lista costurilor proiectului (eligibile şi neeligibile);
    g) valoarea finanţării publice necesare pentru proiect;
    h) analiza de oportunitate care să conţină analiza cost-eficacitate şi costul reducerii emisiilor de CO_2. Pentru submăsura 2 calculul se va face conform anexei nr. 2 la prezenta schemă.


    ART. 10
    (1) La momentul depunerii solicitării de sprijin, potenţialii beneficiari ai schemei trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
    a) împotriva lor să nu fi fost emise decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate conform prevederilor legale în vigoare;
    b) nu sunt în incapacitate de plată/în stare de insolvenţă conform prevederilor Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, după caz;
    c) nu sunt în stare de faliment, lichidare, au afacerile conduse de un administrator judiciar sau activităţile lor comerciale sunt suspendate ori fac obiectul unui aranjament cu creditorii sau sunt într-o situaţie similară cu cele anterioare, reglementată prin lege, ori fac obiectul unei proceduri legale pentru declararea lor în stare de faliment, lichidare, conducerea afacerilor de un administrator judiciar;
    d) demonstrează capacitate tehnică şi financiară pentru susţinerea activităţilor proiectului;
    e) şi-au îndeplinit obligaţiile de plată a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat;
    f) solicitantul/reprezentantul legal al solicitantului nu a fost condamnat prin hotărâre definitivă a unei instanţe judecătoreşti, pentru comiterea uneia dintre următoarele infracţiuni:
    - constituirea unui grup infracţional organizat (art. 367 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare), infracţiuni de corupţie (art. 289 şi 294 din Legea nr. 286/2009, cu modificările şi completările ulterioare) şi infracţiuni asimilate infracţiunilor de corupţie (art. 10-13 din Legea nr. 78/2000 privind prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, cu modificările şi completările ulterioare), infracţiuni împotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene (art. 18^1-18^5 din Legea nr. 78/2000, cu modificările şi completările ulterioare), acte de terorism (art. 32-35 şi art. 37^1 şi 38 din Legea nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului, cu modificările şi completările ulterioare), finanţarea terorismului (art. 36 din Legea nr. 535/2004, cu modificările şi completările ulterioare), spălarea banilor (art. 49 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare), traficul şi exploatarea persoanelor vulnerabile (art. 209-217 din Legea nr. 286/2009, cu modificările şi completările ulterioare) şi frauda, în sensul articolului 1 din Convenţia privind protejarea intereselor financiare ale Comunităţilor Europene din 27 noiembrie 1995;

    g) nu sunt întreprinderi în dificultate, respectiv nu se află în cel puţin una dintre situaţiile prevăzute la art. 6 lit. l);
    h) demonstrează capacitatea financiară pentru implementarea proiectului prin indicatorii de solvabilitate, respectiv prin raportul dintre datorii totale şi capitaluri proprii care trebuie să fie pozitiv şi mai mic de 7,5 în ultimul an financiar.

    (2) Beneficiarul îndeplineşte şi alte condiţii specificate în Ghidul solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor prezentei scheme de ajutor de stat.
    (3) Solicitantul se angajează să respecte perioada de durabilitate a proiectului, respectiv de 5 ani de la finalizarea implementării proiectului. Pe perioada de durabilitate a proiectului, beneficiarul trebuie să respecte următoarele:
    a) să nu înceteze activitatea desfăşurată cu bunul pentru care a obţinut finanţare;
    b) să nu înstrăineze bunurile care au făcut obiectul pentru care s-a obţinut finanţare;
    c) să nu realizeze o modificare substanţială care afectează natura, obiectivele sau condiţiile de realizare şi care ar determina subminarea obiectivelor iniţiale ale investiţiei.


    CAP. VII
    Condiţii generale de eligibilitate a proiectelor
    ART. 11
    (1) La momentul depunerii solicitării de sprijin, proiectele trebuie să îndeplinească următoarele condiţii de eligibilitate:
    a) proiectul să fie implementat pe teritoriul României;
    b) proiectul să cuprindă acţiuni eligibile pentru care se face dovada contribuţiei la obiectivul urmărit, respectiv reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, în vederea atingerii obiectivelor din Planul naţional integrat în domeniul energiei şi schimbărilor climatice 2021-2030, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.076/2021. Astfel, beneficiarul va pune la dispoziţia furnizorului şi administratorului schemei de ajutor de stat un audit din care să rezulte reducerea consumului de energie noilor utilaje/echipamente, precum şi reducerea emisiilor de CO_2 - determinarea kgCO_2 evitate ca urmare a implementării investiţiei aferente submăsurii 1 sau 2, după caz;
    c) proiectul trebuie să vizeze fie înlocuirea utilajelor şi echipamentelor neperformante din punctul de vedere al consumului de energie din sectorul transportului naval şi aerian cu utilaje şi echipamente cu emisii zero, fie înlocuirea vehiculelor deţinute de operatori economici ce au înscris în domeniul de activitate servicii anexe transportului terestru sau pe apă, conform CAEN 5221 şi 5222;
    d) perioada de implementare a proiectului trebuie să se încadreze în perioada de eligibilitate a cheltuielilor, respectiv între data depunerii cererii de finanţare şi data preconizată de finalizare, dar nu mai târziu de 30.06.2030, cu respectarea principiului „demararea lucrărilor“ prevăzut la art. 2 din Regulament;
    e) proiectul trebuie să respecte principiul „efectului stimulativ“ conform prevederilor art. 6 din Regulament;
    f) proiectul trebuie să prezinte o analiză de oportunitate care va conţine toate elementele menţionate la art. 6 alin. (1) lit. h). De asemenea, proiectul trebuie să asigure respectarea principiului DNSH, detaliat la nivelul Ghidului solicitantului.
    Pentru a demonstra rezonabilitatea, veridicitatea şi conformitatea preţurilor, se va verifica existenţa a cel puţin două oferte conforme (oferte de preţ, cataloage, website-uri sau alte surse verificabile - cel puţin 2 surse).

    g) proiectul respectă reglementările naţionale şi europene privind eligibilitatea cheltuielilor, promovarea egalităţii de şanse şi politica nediscriminatorie, dezvoltarea durabilă, tehnologia informaţiei, achiziţiile publice, informare şi publicitate, ajutorul de stat, precum şi orice alte prevederi legale aplicabile Fondului pentru modernizare;
    h) bugetul proiectului respectă indicaţiile privind încadrarea în categoriile de cheltuieli eligibile finanţate prin prezenta schemă;
    i) utilajele/echipamentele/vehiculele pentru care se solicită finanţare sunt noi şi de generaţie nouă şi respectă preţul de echilibru al pieţei pentru categoria respectivă de componentă/ echipament/vehicul, la momentul solicitării finanţării. Preţul de echilibru al pieţei se va verifica analizând ofertele de preţ puse la dispoziţie de furnizorii de echipamente/utilaje sau vehicule;
    j) proiectul nu a mai beneficiat de finanţare din fonduri publice, cu excepţia studiilor preliminare, analizei de oportunitate şi detaliilor de execuţie, şi este condiţionat de faptul ca acestea să nu fie solicitate pentru finanţare în temeiul prezentei scheme de ajutor;
    k) durata de implementare a proiectului nu depăşeşte data de 30.06.2030;
    l) valoarea ajutorului de stat solicitat nu depăşeşte 30 milioane EUR pe întreprindere (echivalent în lei la cursul InforEuro din iulie 2025).

    (2) Sunt eligibile proiectele care vizează următoarele tipuri de investiţii:
    - achiziţia de utilaje sau echipamente aeroportuare cu emisii zero, conform anexei nr. 1 a la prezenta schemă;
    – achiziţia de echipamente pentru manipulare mărfuri în porturi şi terminale cu emisii zero, conform anexei nr. 1 b la prezenta schemă;
    – achiziţia vehiculelor cu emisii zero de către operatori economici ce au înscris în domeniul de activitate servicii anexe transportului terestru sau pe apă, pentru activităţile prezentate în anexa nr. 1 c la prezenta schemă.


    CAP. VIII
    Durata
    ART. 12
    (1) Derularea şi implementarea prezentei scheme încep după publicarea în Monitorul Oficial al României a ordinului ministrului transporturilor şi infrastructurii pentru aprobarea schemei, ulterior aprobării finanţării acesteia de către Banca Europeană de Investiţii, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022, aprobată cu modificări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările ulterioare, şi se aplică până la data de 31.12.2028.
    (2) Având în vedere că Regulamentul (UE) nr. 651/2014 expiră la 31.12.2026, după această dată Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii se angajează să asigure că schema este, pe toata durata sa de aplicare, în conformitate cu dispoziţiile noilor reglementări de exceptare pe categorii de ajutoare, prin operarea modificărilor necesare şi solicitarea reavizării schemei de către Consiliul Concurenţei, inclusiv prin transmiterea fişei de informaţii sintetice modificate, dacă va fi necesar.
    (3) Lansarea procedurilor de ofertare concurenţială şi acordarea ajutoarelor de stat în cadrul acestei scheme după 31.12.2026 se vor realiza numai după îndeplinirea condiţiei suspensive prevăzute la alin. (2).
    (4) Plata ajutoarelor de stat se poate realiza până la data de 31.12.2030.

    CAP. IX
    Bugetul schemei şi numărul estimat de beneficiari
    ART. 13
    (1) Bugetul alocat schemei este echivalentul în lei, la cursul InforEuro din luna iulie 2025, al sumei de 299.000.000 de euro şi reprezintă sume nerambursabile din Fondul pentru modernizare şi va fi alocat de către furnizor în cadrul mai multor proceduri de ofertare concurenţiale succesive până la epuizarea bugetului, organizate în termenul maxim de valabilitate al schemei.
    (2) Bugetul schemei reflectă sumele alocate, prin Fondul pentru modernizare, „Programului-cheie 9“: Eficienţă energetică în transporturi - reducerea emisiilor de CO_2 prin eficienţă energetică şi noi tehnologii în transporturi.
    (3) Alocarea bugetară şi operaţiunile financiare derulate în vederea utilizării fondurilor prevăzute la alin. (1) se fac în conformitate cu prevederile cadrului legal aplicabil pentru gestionarea Fondului pentru modernizare în România.
    (4) Bugetul este defalcat astfel:
    - pentru submăsura 1: 200.000.000 de euro;
    – pentru submăsura 2: 99.000.000 de euro.

    (5) Bugetul mediu anual al schemei nu va depăşi 149.500.000 de euro în cadrul fiecărei proceduri de ofertare concurenţială, fiind stabilit bugetul afectat procedurii concurenţiale respective.

    ART. 14
    Din perspectiva bugetului alocat, numărul maxim estimat de beneficiari de ajutor de stat în cadrul prezentei scheme bazate pe procedură de ofertare concurenţială este de 50.

    CAP. X
    Modalitatea de acordare a ajutorului de stat
    ART. 15
    Măsurile de sprijin acordate beneficiarilor pentru realizarea de investiţii constau în acordarea de granturi din Fondul pentru modernizare.

    CAP. XI
    Valoarea maximă a finanţării nerambursabile (intensitatea ajutorului de stat)
    ART. 16
    (1) Valoarea ajutorului de stat solicitat nu poate depăşi 30.000.000 de euro pe beneficiar (echivalent în lei la cursul InforEuro din luna iulie 2025).
    (2) Intensitatea maximă a ajutorului de stat acordat prin prezenta schemă este de 100% din cheltuielile eligibile, fiind bazată pe o procedură de ofertare concurenţială care, pe lângă criteriile obiective prevăzute, îndeplineşte cumulativ şi următoarele condiţii:
    a) ajutorul se acordă pe baza unor criterii de selecţie şi de eligibilitate obiective, clare, transparente şi nediscriminatorii, definite ex ante şi publicate cu cel puţin şase săptămâni înainte de termenul de depunere a solicitărilor de sprijin, pentru a permite o concurenţă efectivă;
    b) în timpul punerii în aplicare a schemei, în cazul unei proceduri de ofertare în care toţi solicitanţii primesc ajutor, modul în care este concepută procedura respectivă trebuie corectat pentru a restabili concurenţa efectivă în cadrul sesiunilor de depunere ulterioare, de exemplu, prin reducerea bugetului;
    c) sunt excluse ajustările ex post ale rezultatului sesiunii de depunere (cum ar fi negocierile ulterioare privind rezultatele solicitărilor sau raţionalizarea);
    d) pentru submăsura 1, 95% din totalul criteriilor de selecţie utilizate pentru clasificarea solicitărilor şi, în cele din urmă, pentru alocarea ajutorului în cadrul sesiunii concurenţiale aferente se definesc în termeni de ajutor în raport cu contribuţia proiectului la obiectivele de mediu ale măsurii (EUR/kg echivalent CO_2). Aceasta înseamnă că aplicaţiile sunt clasificate în funcţie de valoarea ajutorului de stat solicitat împărţit la reducerea anuală estimată a emisiilor în comparaţie cu un utilaj sau echipament convenţional. Cu cât valoarea ajutorului de stat solicitat este mai mică, cu atât este mai mare punctajul pe care îl va primi;
    e) pentru submăsura 1, 5% din totalul criteriilor de selecţie utilizate pentru clasificarea solicitărilor şi, în cele din urmă, pentru alocarea ajutorului în cadrul sesiunii concurenţiale se definesc pentru utilizarea energiei regenerabile pentru încărcarea utilajelor/echipamentelor;
    f) punctajul general obţinut în conformitate lit. d) şi e) va duce la ordonarea descrescătoare a aplicanţilor în cadrul acestei scheme;
    g) pentru submăsura 2, 100% din totalul criteriilor de selecţie utilizate pentru clasificarea solicitărilor şi, în cele din urmă, pentru alocarea ajutorului în cadrul sesiunii concurenţiale aferente se definesc în termeni de ajutor în raport cu contribuţia proiectului la obiectivele de mediu ale măsurii (EUR/kg echivalent CO_2). Aceasta înseamnă că aplicaţiile sunt clasificate în funcţie de valoarea ajutorului de stat solicitat împărţit la reducerea anuală estimată a emisiilor în comparaţie cu situaţia existentă. Cu cât valoarea ajutorului de stat solicitat este mai mică raportată la kgCO_2 evitat, cu atât este mai mare punctajul pe care îl va primi;
    h) în situaţie de egalitate de punctaj, cererile de finanţare vor fi ordonate descrescător în funcţie de reducerea emisiilor de GES, astfel încât va avea prioritate proiectul cu cea mai mare reducere cantitativă a emisiilor de GES.
    Dacă şi după această situaţie va fi cazul de egalitate, se va lua în considerare suma solicitată, astfel încât va avea prioritate proiectul care va solicita o valoare mai mică a ajutorului de stat.
    Următorul criteriu de departajare este recipisa de înscriere, astfel încât va avea prioritate proiectul care a fost depus mai întâi.
    Proiectele vor fi finanţate până la epuizarea bugetului alocat.


    (3) Formula de calcul aferentă criteriilor de selecţie este prezentată în anexa nr. 1 la prezenta schemă.

    ART. 17
    Diferenţa până la valoarea totală a proiectului se acoperă de către beneficiar. Acesta trebuie să aducă o contribuţie financiară pentru diferenţa până la totalul costurilor eligibile, fie din resurse proprii, fie din surse atrase, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui ajutor public. Cheltuielile neeligibile vor fi suportate integral de către beneficiar.

    CAP. XII
    Cheltuielile eligibile
    ART. 18
    (1) Prevederile prezentului capitol sunt în concordanţă cu dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările ulterioare, în măsura în care acestea din urmă sunt mai restrictive decât prevederile specifice ajutorului de stat.
    (2) Cheltuielile eligibile sunt reprezentate de costurile de investiţii cu înlocuirea utilajelor şi echipamentelor neperformante din punctul de vedere al eficienţei energetice, cu utilaje şi echipamente cu emisii zero pentru sectorul transportului naval şi aerian, precum şi costul investiţiei aferente înlocuirii vehiculelor ce asigură activităţi anexe transportului terestru şi transportului pe apă, pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero, aşa cum prevede anexa nr. 1 c la prezenta schemă.
    (3) Ca regulă generală, cheltuielile care nu se încadrează în categoria cheltuielilor eligibile prevăzute la alin. (2) sunt neeligibile. Costurile legate de TVA nu sunt eligibile.
    (4) Ulterior încheierii contractului de finanţare, beneficiarul nu va mai putea primi finanţări din alte surse publice pentru aceleaşi cheltuieli eligibile ale proiectului, sub sancţiunea rezilierii contractului de finanţare şi a returnării sumelor rambursate, inclusiv a dobânzilor calculate conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.

    CAP. XIII
    Efectul stimulativ
    ART. 19
    (1) Prezenta schemă se aplică numai ajutoarelor care au efect stimulativ.
    (2) Se consideră că ajutoarele au efect stimulativ dacă beneficiarul adresează furnizorului ajutorului de stat o cerere scrisă de acordare a ajutorului de stat înaintea demarării lucrărilor la proiectul de investiţii, care să conţină cel puţin toate informaţiile prevăzute la art. 6 alin. (2) din Regulament.
    (3) Dacă demararea lucrărilor are loc anterior îndeplinirii condiţiei prevăzute la alin. (2), întregul proiect nu va mai fi eligibil pentru ajutor.

    CAP. XIV
    Reguli privind cumulul ajutoarelor de stat
    ART. 20
    (1) Pentru acelaşi beneficiar şi pentru aceleaşi cheltuieli eligibile, ajutorul de stat pentru investiţii acordat prin prezenta schemă nu se poate cumula cu niciun alt ajutor de stat acordat, inclusiv de minimis.
    (2) Furnizorul ajutorului de stat monitorizează ajutoarele acordate în baza prezentei scheme pentru a nu depăşi intensitatea maximă admisă.
    (3) Pentru respectarea regulilor de cumul, beneficiarul de ajutor prezintă o declaraţie pe propria răspundere, din care să reiasă dacă a mai beneficiat de ajutoare de stat sau ajutoare de minimis pentru aceleaşi cheltuieli eligibile.

    CAP. XV
    Modalitatea de derulare a schemei de ajutor de stat
    ART. 21
    (1) Furnizorul ajutorului de stat stabileşte condiţiile de eligibilitate şi de selecţie în cadrul procedurii de ofertare concurenţială cu respectarea prevederilor prezentei scheme şi lansează procedura de ofertare concurenţială pentru selecţia proiectelor ce vor beneficia de finanţare.
    (2) Procedura de implementare şi derulare a schemei se desfăşoară în conformitate cu prevederile din Ghidul solicitantului, aprobat prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii şi publicat pe site-ul oficial al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
    (3) Furnizorul ajutorului de stat va acorda ajutorul după ce va verifica, pe baza solicitării de finanţare depuse de potenţialii beneficiari, îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate şi de selecţie prevăzute în schemă.
    (4) Perioada de depunere a propunerilor de proiecte pentru înlocuirea utilajelor şi echipamentelor neperformante din sectorul transportului naval şi aerian cu utilaje şi echipamente cu emisii zero, precum şi pentru înlocuirea vehiculelor care asigură activităţi anexe transportului terestru şi transportului pe apă, pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero, în cadrul procedurii de ofertare concurenţială va fi anunţată pe pagina oficială de internet a furnizorului ajutorului de stat.
    (5) Pentru a beneficia de prevederile prezentei scheme solicitanţii vor transmite furnizorului ajutorului de stat solicitarea de sprijin, anexele acesteia şi alte documente solicitate prin Ghidul solicitantului.
    (6) După efectuarea evaluării tehnico-economice a solicitării de sprijin, conform anexei nr. 1 la prezenta schemă, a verificării încadrării în plafonul maxim pe întreprindere stabilit prin prezenta schemă şi a verificării conformităţii administrative şi a eligibilităţii solicitărilor de sprijin, conform prevederilor schemei şi celor stabilite prin Ghidul solicitantului, furnizorul ordonează ofertele conforme în funcţie de punctajele finale obţinute şi le va înscrise pe lista pentru finanţare începând de la cele cu punctajul cel mai mare până la acoperirea bugetului alocat pentru fiecare sesiune de ofertare concurenţială. Furnizorul ajutorului de stat semnează contracte de finanţare cu beneficiarii de ajutor de stat declaraţi câştigători în urma procedurilor de ofertare concurenţială.

    CAP. XVI
    Reguli privind recuperarea/stoparea acordării ajutoarelor de stat
    ART. 22
    (1) Furnizorul ajutorului de stat verifică respectarea condiţiilor şi criteriilor de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă de ajutor de stat pe toată durata de derulare a acesteia şi are obligaţia de a monitoriza permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se impun.
    (2) În cazul în care se constată că ajutorul de stat a fost acordat ilegal sau a fost utilizat abuziv, furnizorul ajutorului de stat dispune recuperarea/stoparea acordării acestuia, respectiv va proceda la încetarea contractului de finanţare.
    (3) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii va lua toate măsurile necesare pentru recuperarea sumelor alocate beneficiarului, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare. Astfel, va emite o decizie de recuperare a ajutorului de stat acordat, care reprezintă titlu executoriu la data emiterii acesteia. Aceasta se transmite spre executare silită Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) în vederea aplicării prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) Ajutorul de stat care trebuie rambursat sau recuperat include dobânda aferentă, datorată de la data plăţii acestuia până la data recuperării sau a rambursării integrale. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.589/2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene. Procedura de calcul al dobânzii se stabileşte prin instrucţiuni emise de Consiliul Concurenţei^3.
    ^3 Regăsite la adresa: http://www.renascc.eu/wp-content/uploads/2020/12/ilovepdf_merged-2.pdf.


    CAP. XVII
    Reguli privind publicarea, informarea, raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat
    ART. 23
    (1) În vederea asigurării transparenţei şi a unui control eficient al ajutoarelor de stat, în conformitate cu art. 3 din Regulamentul (UE) nr. 994/1998 al Consiliului din 7 mai 1998 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene anumitor categorii de ajutoare de stat orizontale, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul (UE) nr. 733/2013 al Consiliului din 22 iulie 2013, furnizorul ajutorului de stat aplică prevederile referitoare la procedura de informare prevăzută în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) În cadrul prezentei scheme se aplică următoarele reguli privind publicarea, informarea, raportarea şi monitorizarea ajutorului de stat:
    a) furnizorul ajutorului de stat trebuie să păstreze înregistrări detaliate cu privire la toate ajutoarele acordate conform prezentei scheme;
    b) înregistrările prevăzute la lit. a) conţin toate informaţiile necesare pentru a stabili dacă sunt respectate criteriile din reglementările europene în domeniu şi trebuie păstrate timp de 10 ani de la data la care a fost acordată ultima alocare specifică;
    c) beneficiarii ajutorului de stat trebuie să păstreze toate documentele aferente acestuia timp de 10 ani de la data la care a fost acordată ultima alocare specifică şi sunt obligaţi să le pună la dispoziţia Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi/sau Consiliului Concurenţei ori de câte ori sunt solicitate;
    d) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional, în formatul şi în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus şi aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi datele şi informaţiile necesare pentru întocmirea inventarului ajutoarelor de stat şi a rapoartelor şi informărilor necesare îndeplinirii obligaţiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene;
    e) pe baza cererii scrise, furnizorul ajutorului de stat va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor prezentei scheme de ajutor de stat;
    f) beneficiarii ajutorului de stat au obligaţia de a pune la dispoziţia Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în formatul şi în termenul solicitate de acesta, toate informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului ajutorului de stat;
    g) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii are obligaţia să încarce în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) prezenta măsură de ajutor de stat, contractele de finanţare, plăţile efectuate şi eventualele recuperări, în termenele prevăzute la art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 437/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
    h) furnizorul ajutorului de stat va încărca în sistemul SANI fişa de informaţii specifică, referitoare la prezenta schemă de ajutor de stat, în forma prevăzută în anexa II la Regulament, în vederea transmiterii către Comisia Europeană în termen de 20 de zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a schemei.


    ART. 24
    Furnizorul ajutorului de stat transmite Consiliului Concurenţei raportări anuale cu privire la implementarea schemei, în conformitate cu Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE.

    ART. 25
    Informaţiile prevăzute în anexa III la Regulament privind fiecare ajutor individual care depăşeşte echivalentul în lei a 100.000 de euro vor fi comunicate de furnizorul ajutorului de stat Consiliului Concurenţei pentru a fi publicate pe pagina naţională www.ajutordestat.ro.

    ART. 26
    Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta schemă.

    ANEXA 1

    FORMULA DE CALCUL
    pentru acordarea punctajului potenţialilor beneficiari în vederea
    clasificării cererilor de finanţare aferente schemei de ajutor
    de stat privind sprijinirea investiţiilor pentru înlocuirea utilajelor
    şi echipamentelor neperformante din sectorul transportului naval şi
    aerian cu utilaje şi echipamente cu emisii zero, precum şi a
    vehiculelor ce asigură servicii anexe transportului feroviar şi naval,
    pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero
    Va fi utilizată doar la nivelul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii - Direcţia generală programe europene transport în evaluarea proiectelor.
    Pentru submăsura 1
    Criteriul 1:
    95% din totalul criteriilor de selecţie utilizate pentru clasificarea solicitărilor şi, în cele din urmă, pentru alocarea ajutorului în cadrul sesiunii concurenţiale aferente se definesc în termeni de ajutor în raport cu contribuţia proiectului la obiectivele de mediu ale măsurii (EUR/kg echivalent CO_2).
    Intensitatea ajutorului de stat solicitat pe kgCO_2 evitat
    Se urmăreşte ca subvenţia publică oferită per kgCO_2 evitat să fie cea mai joasă şi să se evite supracompensarea:
    - ajutorul de stat cel mai mic solicitat (EUR/kgCO_2 evitat) - 95 pct.;
    – ajutorul de stat cel mai mare solicitat (EUR/kgCO_2 evitat) - 0 pct.

 (a se vedea imaginea asociată)
    Valorile intermediare ale punctajului (EUR/kgCO_2 redus) se calculează conform ecuaţiei
    unde:
    A este ajutorul de stat cel mai mic solicitat pe kgCO2 evitat;
    B este ajutorul de stat cel mai mare solicitat pe kgCO_2 evitat;
    x este ajutorul solicitat de potenţialul beneficiar care este între A şi B;
    95 reprezintă cel mai mare punctaj care poate fi obţinut.

    Cererile de finanţare considerate conforme vor fi ordonate în funcţie de punctajele obţinute şi vor fi înscrise pe lista pentru finanţare începând de la cele cu punctajul cel mai mare până la acoperirea bugetului alocat pentru sesiunea competitivă.

    Criteriul 2:
    5% din totalul criteriilor de selecţie utilizate pentru clasificarea solicitărilor şi, în cele din urmă, pentru alocarea ajutorului în cadrul sesiunii concurenţiale se definesc pentru utilizarea energiei regenerabile pentru încărcarea utilajelor şi echipamentelor.
    În cazul în care nu se va utiliza energie regenerabilă pentru încărcarea utilajelor sau echipamentelor, nu se va acorda punctajul de 5 puncte.
    Pentru criteriul 2 nu se acordă punctaj intermediar.
    NOTĂ:
    Acordarea punctajului final va fi posibilă numai după închiderea sesiunii de depunere a cererilor de finanţare.
    În urma evaluării tuturor criteriilor de selecţie, solicitarea de sprijin va primi un punctaj între 0 şi maximum 100 de puncte.
    Pentru proiectele admise, punctajele pentru cele două criterii se însumează pentru a stabili lista finală a punctajelor obţinute. Ulterior, ofertele considerate conforme vor fi ordonate în funcţie de punctajele obţinute şi vor fi înscrise pe lista pentru finanţare începând de la cele cu punctajul cel mai mare până la acoperirea bugetului alocat pentru sesiunea competitivă.


    Pentru submăsura 2
    100% din totalul criteriilor de selecţie utilizate pentru clasificarea solicitărilor şi, în cele din urmă, pentru alocarea ajutorului în cadrul sesiunii concurenţiale aferente se definesc în termeni de ajutor în raport cu contribuţia proiectului la obiectivele de mediu ale măsurii (EUR/kg echivalent CO_2).
    Intensitatea ajutorului de stat solicitat pe kgCO_2 evitat
    Se urmăreşte ca subvenţia publică oferită per kgCO_2 evitat să fie cea mai joasă şi să se evite supracompensarea:
    - ajutorul de stat cel mai mic solicitat (EUR/kgCO_2 evitat) - 100 pct.;
    – ajutorul de stat cel mai mare solicitat (EUR/kgCO_2 evitat) - 0 pct.

    Valorile intermediare ale punctajului (EUR/kgCO_2 redus) se calculează conform ecuaţiei
 (a se vedea imaginea asociată)
    unde:
    A este ajutorul de stat cel mai mic solicitat pe kgCO2 evitat;
    B este ajutorul de stat cel mai mare solicitat pe kgCO_2 evitat;
    x este ajutorul solicitat de potenţialul beneficiar care este între A şi B;
    100 reprezintă cel mai mare punctaj care poate fi obţinut.

    În urma evaluării tuturor criteriilor de selecţie, solicitarea de sprijin va primi un punctaj între 0 şi maximum 100 de puncte.
    Cererile de finanţare considerate conforme vor fi ordonate în funcţie de punctajele obţinute şi vor fi înscrise pe lista pentru finanţare începând de la cele cu punctajul cel mai mare până la acoperirea bugetului alocat pentru sesiunea competitivă.


    ANEXA 1 a

    Acţiuni privind electrificarea operaţiunilor la sol
    1. Echipamente de sprijin la sol verzi (ground support equipment), dar fără a se limita la:
    - tractoare electrice pentru bagaje;
    – tractoare electrice pentru împingerea aeronavelor;
    – stivuitoare electrice pentru manipularea încărcăturii.

    2. Vehicule electrice pentru operaţiunile aeroportuare, dar fără a se limita la:
    - tractoare electrice de remorcare;
    – echipamente electrice pentru manipulare cargo, desfăşurarea activităţilor cargo (stivuitoare, conveiere);
    – echipamente mobile de climatizare - răcirea, încălzirea şi ventilarea aeronavelor;
    – scări autopropulsate care nu intră în categoria vehiculelor N;
    – vehicule pentru operaţiunea de handling pasageri, care nu intră în categoria M.


    ANEXA 1 b

    Utilaje şi echipamente pentru manipulare mărfuri
    în porturi şi terminale cu emisii zero
    – Macarale încărcare-descărcare între nave şi cheu
    – Macarale pentru manipulare containere în zone de depozitare din terminal
    – Macarale staţionare
    – Macarale portuare mobile
    – Macarale pivotante cu roţi din cauciuc
    – Stivuitoare/Stivuitoare cu furcă
    – Transportoare
    – Tractoare terminale
    – Manipulatoare de containere
    – Transportator de cereale
    – Camioane/Capuri-tractor de manevră (care nu fac parte din categoria N) şi şasiuri pentru terminale
    – Alte echipamente utilizate în activitatea de operare portuară

    ANEXA 1 c

    Submăsura 1
    CAEN 5210 - Depozitări
    CAEN 5223 - Activităţi de servicii anexe transporturilor aeriene
    CAEN 5224 - Manipulări
    CAEN 5226 - Alte activităţi anexe transporturilor

    Submăsura 2: Activităţi anexe transportului terestru şi pe apă, conform CAEN 5221 şi 5222:
    - operaţiuni de manevră feroviară (CAEN 5221)
    – navigaţie, pilotaj, activităţi de remorcare şi acostare (CAEN 5222)


    ANEXA 2

    FACTORI DE EMISIE PENTRU TRANSPORT

┌──────────────────┬────────┬──────────┐
│ │Consum │Emisii la │
│Tip vehicul │energie │ţeavă (t │
│ │(MJ/h) │CO_2e/h) │
├──────────────────┼────────┼──────────┤
│Locomotivă LDH de │9.201 │0,67 │
│manevră │ │ │
├──────────────────┼────────┼──────────┤
│Locomotivă LEA de │101,2 │0 │
│manevră │ │ │
├──────────────────┼────────┼──────────┤
│Remorcher (motor 2│ │ │
│x Reşiţa 6LDSR/ │16.521 │1,29 │
│1980/919 kW) │ │ │
├──────────────────┼────────┼──────────┤
│Împingător (motor │ │ │
│2 x Volvo Penta │8.593 │0,67 │
│D16C/2010/478 kW) │ │ │
├──────────────────┼────────┼──────────┤
│Remorcher electric│1.548 │0 │
└──────────────────┴────────┴──────────┘


    Pentru categoriile de vehicule care nu se regăsesc mai sus se vor folosi următoarele valori:
    - pentru conversie consum energie - 1 litru păcură = 0,79 kg păcură = 44 MJ
    – pentru emisii - 3.150 gCO_2e/kg comb. fosil

    Metodologie de calcul:
    - consum de combustibil pentru locomotivele de manevră = 170 g Diesel/CPh => 1.250 CP x 170 g Diesel/h = 212,5 kg Diesel/h * 43,3 MJ/kg Diesel = 9.201 MJ/h;
    – emisii CO_2e la ţeavă pentru locomotivele de manevră - 3.150 gCO_2e/kg Diesel x 212,5 kg Diesel/h = 0,67 t CO_2e/h;
    – consum de energie pentru locomotivele electrice de manevră, luând în considerare consumul de aproximativ 1,87 kWh/km şi viteza medie de 15 km/h pentru operaţiunile de manevră din sectorul feroviar = 28,1 kWh/h => 101,2 MJ/h;
    – emisii CO_2e la ţeavă pentru locomotivele electrice de manevră = 0;
    – consum de combustibil pentru remorcher dotat cu motor 2 x Reşiţa 6LDSR/1980/919 kW => 210 g păcură/KWh x 2 x 919 kWh = 386 kg păcură/h * 42,8 MJ/kg = 16.521 MJ/h;
    – emisii CO_2e la ţeavă pentru remorchere - 3.350 gCO_2e/kg x 386 kg păcură/h = 1,29 t CO_2e/h;
    – consum de combustibil pentru împingător dotat cu motor 2 x Volvo Penta D16C/2010/478 kW => 210 g păcură/KWh x 2 x 478 kWh = 201 kg păcură/h * 42,8 MJ/kg = 8.593 MJ/h;
    – emisii CO_2e la ţeavă pentru împingătoare - 3.350 gCO_2e/kg x 201 kg păcură/h = 0,67 t CO_2e/h;
    – consum de combustibil pentru navă de manevră, luând în considerare consumul de aproximativ 430 kWh/h (1.720 kWh/4 h) => 430 kWh/h x 3,6 MJ = 1.548 MJ/h;
    – emisii CO_2e la ţeavă pentru navele electrice de manevră = 0.

    Exemplu de calcul:
    În cazul în care se propune achiziţia unui vehicul de manevră care operează 3.500 ore anual, un exemplu de calcul va lua în considerare consumul orar de energie şi cantitatea de emisii la ţeavă din tabelul de mai sus.
    Astfel, pentru un vehicul feroviar de manevră:
    Înainte de înlocuire:
    3.500 h/an x 9.201 MJ/h = 32.203.500 MJ/an;
    3.500 h/an x 0,67 t CO_2e/h = 2.345 t CO_2e/an.

    După înlocuire:
    3.500 h/an x 101,2 MJ/h = 354.200 MJ/an;
    3.500 h/an x 0 CO_2e/h = 0 t CO_2e/an.


    Cantitatea de CO_2e economisită este dată de valoarea absolută a diferenţei dintre cele două valori, astfel:
    0 t CO_2e – 2.345 t CO_2e = –2.345 t CO_2e => 2.345 t CO_2e „evitate“ în primul an după implementarea proiectului.



    ANEXA 3

    LISTA
    activităţilor/tipurilor de investiţii excluse de la finanţare
    Prezenta schemă de ajutor de stat nu se aplică pentru activităţile desfăşurate în sectorul pescuitului şi acvaculturii, conform art. 1 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014. De asemenea, prezenta schemă nu se aplică în cazul situaţiilor definite la art. 1 alin. (4) şi (5) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat, cu modificările şi completările ulterioare.
    Sunt excluse de la finanţare şi următoarele tipuri de activităţi/tipuri de investiţii:
    1. transportul cărbunelui;
    2. transportul şi distribuţia petrolului;
    3. transportul şi distribuţia gazului natural;
    4. vehicule rutiere dedicate transportului de combustibili fosili sau de combustibili fosili amestecaţi cu combustibili alternativi;
    5. material rulant feroviar care are ca obiect transportul de combustibili fosili sau de combustibili fosili amestecaţi cu combustibili alternativi;
    6. nave pentru transportul pe căi navigabile interioare dedicate transportului de combustibili fosili sau de combustibili fosili amestecaţi cu combustibili alternativi;
    7. nave maritime şi de coastă care utilizează numai combustibili convenţionali;
    8. nave maritime şi de coastă dedicate transportului de combustibili fosili sau de combustibili fosili amestecaţi cu combustibili alternativi.


    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016