Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
──────────
Aprobată prin ORDINUL nr. 3.459 din 18 decembrie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1180 din 19 decembrie 2025.
──────────
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Prezenta schemă instituie o măsură de sprijin, constând în acordarea unor ajutoare de minimis pentru cursuri de formare privind eficienţa energetică în domeniul clădirilor istorice, aferentă investiţiei I4 - Economie circulară şi creşterea eficienţei energetice a clădirilor istorice, prevăzută în cadrul Planului naţional de redresare şi rezilienţă al României 2021-2026, pilonul I. Tranziţie verde, componenta C5 - Valul renovării, ţinta nr. 112, conform anexei la Decizia de punere în aplicare a Consiliului de modificare a Deciziei de punere în aplicare din 29 octombrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare şi rezilienţă al României.
(2) Ajutoarele de minimis se acordă în condiţiile şi conform criteriilor prevăzute în prezenta schemă de ajutor de minimis, în limita bugetului disponibil.
(3) Prezenta schemă de minimis se aplică pe întreg teritoriul României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.
ART. 2
Această schemă de minimis este instituită cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis stipulate în Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023, şi vizează atingerea obiectivului menţionat la art. 1.
ART. 3
Prezenta schemă este exceptată de la obligaţia de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023.
CAP. II
Baza legală
ART. 4
Prezenta schemă este guvernată, inter alia, de următoarele reglementări şi dispoziţii:
a) Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă;
b) Regulamentul (UE) 2021/240 al Parlamentului European şi al Consiliului din 10 februarie 2021 de instituire a unui Instrument de sprijin tehnic;
c) Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1.046 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.296/2013, (UE) nr. 1.301/2013, (UE) nr. 1.303/2013, (UE) nr. 1.304/2013, (UE) nr. 1.309/2013, (UE) nr. 1.316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 şi a Deciziei nr. 541/2014/UE şi de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012 (Regulamentul financiar);
d) Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis;
e) Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare şi rezilienţă al României, modificată prin Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 11 decembrie 2023;
f) Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare;
g) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
h) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificări şi completări ulterioare;
i) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 70/2022 privind prevenirea, verificarea şi constatarea neregulilor/dublei finanţări, a neregulilor grave apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor externe nerambursabile/rambursabile alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora şi recuperarea creanţelor rezultate, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2023;
j) Hotărârea Guvernului nr. 90/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Culturii, cu modificările şi completările ulterioare;
k) Hotărârea Guvernului nr. 209/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, cu modificările şi completările ulterioare;
l) Ordinul ministrului culturii nr. 2.864/2025 pentru modificarea Ordinului ministrului culturii nr. 3.117/2024 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Ministerului Culturii;
m) Ordinul ministrului culturii nr. 3.503/2022 privind constituirea structurilor de specialitate cu rol de coordonare, respectiv de unitate de implementare a reformelor/investiţiilor din cadrul PNRR;
n) Ordinul ministrului investiţiilor şi proiectelor europene şi al ministrului finanţelor nr. 1.745/1.481/2023 pentru aprobarea Instrucţiunilor privind utilizarea formularului „Declaraţie privind nedeductibilitatea TVA aferente cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă şi din fonduri publice naţionale“;
o) instrucţiunile şi ordinele emise de către Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, cu incidenţă asupra Planului naţional de redresare şi rezilienţă.
CAP. III
Termeni şi definiţii
ART. 5
În sensul prezentei scheme, următorii termeni se definesc astfel:
1. activitate economică - orice activitate care constă în furnizarea de bunuri, servicii şi lucrări pe o piaţă;
2. administrator al schemei de ajutor de minimis - Institutul Naţional al Patrimoniului (INP), autoritate de implementare a investiţiei I4 - Economie circulară şi creşterea eficienţei energetice a clădirilor istorice, din cadrul componentei C5 - Valul renovării, care va avea atribuţii specifice de administrare şi va derula proceduri în domeniul ajutorului de minimis, prin delegare, în numele furnizorului schemei, conform prevederilor din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale prezentei scheme de ajutor de minimis. INP deţine competenţe, abilităţi, resurse umane, materiale şi facilităţi şi va asigura organizarea şi furnizarea cursurilor de formare privind eficienţa energetică în domeniul clădirilor istorice;
3. ajutor de minimis - ajutor limitat conform normelor Uniunii Europene la un nivel care nu distorsionează concurenţa şi/sau comerţul cu statele membre;
4. ajutor utilizat abuziv - ajutorul utilizat de beneficiar fără respectarea condiţiilor de acordare;
5. beneficiar de ajutor de minimis - întreprindere care solicită acordarea de ajutor prin aplicarea la apelul de solicitări de finanţare dedicat, îndeplineşte condiţiile schemei şi beneficiază de ajutor de minimis, în baza unui contract de finanţare, încheiat cu administratorul schemei;
6. comercializarea produselor agricole - deţinerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei alte forme de introducere pe piaţă, cu excepţia primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători şi a oricărei alte activităţi de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de către un producător primar către consumatorii finali este considerată comercializare în cazul în care se desfăşoară în spaţii separate, rezervate acestui scop;
7. conflict de interese - situaţia în care o persoană implicată în procesul de selecţie deţine interese directe sau indirecte care sunt sau par a fi incompatibile cu exercitarea imparţială şi/sau obiectivă a funcţiilor legate de procesul de selecţie. Aceste interese pot fi legate de interese economice, afinităţi politice sau naţionale, legături de familie sau personale, alte interese comune cu cele ale aplicantului sau ale partenerului său sau orice alte interese care pot influenţa activitatea imparţială şi obiectivă a persoanei implicate în procedura de selecţie. De asemenea, vor fi avute în vedere şi prevederile privind conflictul de interese din legislaţia naţională incidentă;
8. contract de finanţare - actul juridic încheiat între administratorul schemei de ajutor de minimis şi beneficiarul de ajutor de minimis, prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile corelative ale părţilor în vederea implementării măsurilor finanţate prin prezenta schemă de ajutor de minimis;
9. cursant - participant la cursurile de formare, nominalizat de întreprinderea beneficiară de ajutor de minimis;
10. data acordării ajutorului - data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului de ajutor de minimis, în conformitate cu regimul juridic naţional aplicabil, indiferent de data la care ajutorul se plăteşte întreprinderii respective. În sensul prezentei scheme, data acordării ajutorului reprezintă data semnării contractului de finanţare dintre administratorul schemei şi beneficiarul de ajutor de minimis;
11. data plăţii ajutorului - data la care beneficiarul de ajutor de minimis intră efectiv în posesia ajutorului, în condiţiile contractului de finanţare, în limita bugetului alocat schemei;
12. domeniu de activitate - activitatea desfăşurată de beneficiarul ajutorului de minimis, care se încadrează în domeniul sau domeniile de activitate conform clasificaţiei activităţilor din economia naţională, ce corespund codurilor CAEN: 4100 - Lucrări de construcţie a clădirilor rezidenţiale şi nerezidenţiale, 4321 - Lucrări de instalaţii electrice, 4322 - Lucrări de instalaţii sanitare, de încălzire şi de aer condiţionat, 4323 - Lucrări de izolaţii, 4324 - Alte lucrări de instalaţii pentru construcţii, 4341 - Lucrări de învelitori, şarpante şi terase la construcţii, 4342 - Alte lucrări speciale de construcţii pentru clădiri, 4399 - Alte lucrări speciale de construcţii n.c.a., 7111 - Activităţi de arhitectură, 7112 - Activităţi de inginerie şi consultanţă tehnică legate de acestea, 7120 - Activităţi de testări şi analize tehnice, 9122 - Activităţi ale siturilor şi monumentelor istorice, 9130 - Activităţi de conservare, restaurare şi alte activităţi-suport pentru patrimoniul cultural;
13. furnizor al schemei de ajutor de minimis - Ministerul Culturii, în calitate de coordonator de reforme şi investiţii;
14. întreprindere*1) - orice entitate, persoană fizică sau persoană juridică, care desfăşoară o activitate economică, indiferent de statutul său juridic şi de modul în care este finanţată. În sensul prezentei scheme, birourile individuale de arhitectură organizate potrivit Legii nr. 184/2001 privind organizarea şi exercitarea profesiei de arhitect, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi persoanele fizice autorizate (PFA) deţinute de specialişti în construcţii, atestaţi sau autorizaţi ca verificatori de proiecte, experţi tehnici în construcţii, auditori energetici pentru clădiri, diriginţi de şantier, responsabili tehnici cu execuţia, sunt considerate întreprinderi şi beneficiază de toate drepturile şi obligaţiile ce decurg din prezentul document şi legislaţia incidentă;
*1) Conform prevederilor preambulului Regulamentului (UE) 2023/2.831, o entitate care deţine participaţii de control într-o societate şi care exercită efectiv control intervenind direct sau indirect în gestionarea acesteia trebuie considerată ca participând la activitatea economică a societăţii respective. Prin urmare, entitatea însăşi trebuie considerată întreprindere în sensul art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.
15. întreprindere unică - include toate întreprinderile între care există cel puţin una dintre relaţiile următoare:
(i) o întreprindere deţine majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor unei alte întreprinderi;
(ii) o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;
(iii) o întreprindere are dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din actul constitutiv sau din statutul acesteia;
(iv) o întreprindere care este acţionar sau asociat al unei alte întreprinderi şi care controlează singură, în baza unui acord cu alţi acţionari sau asociaţi ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor întreprinderii respective.
Întreprinderile care întreţin, prin intermediul uneia sau mai multor întreprinderi, oricare dintre relaţiile la care se face referire la pct. (i)-(iv) sunt considerate la rândul lor întreprinderi unice;
16. întreprindere mijlocie - întreprindere din categoria IMMurilor care are mai puţin de 250 de angajaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală nu depăşeşte 50 milioane euro şi/sau al cărei total al bilanţului anual total nu depăşeşte 43 milioane euro, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108;
17. întreprindere mică - întreprindere din categoria IMMurilor care are mai puţin de 50 de angajaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală şi/sau al cărei total al bilanţului anual nu depăşesc/depăşeşte 10 milioane euro, în conformitate cu prevederile anexei I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014;
18. microîntreprindere - întreprindere din categoria IMMurilor care are mai puţin de 10 angajaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală şi/sau al cărei total al bilanţului anual nu depăşesc/nu depăşeşte 2 milioane euro, în conformitate cu prevederile anexei I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014;
19. întreprindere mare - întreprinderea care nu se încadrează în definiţia IMM-urilor, conform anexei I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014;
20. întreprindere socială - întreprindere definită conform prevederilor art. 3 alin. (1) din Legea nr. 219/2015 privind economia socială, cu modificările şi completările ulterioare;
21. asociaţie/fundaţie - organizaţie înfiinţată în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările şi completările ulterioare;
22. solicitare de finanţare - formular conţinând informaţii cu privire la ajutorul de minimis solicitat, categoria de persoane pentru care se solicită formare (profesionişti care realizează intervenţii pentru eficientizarea energetică a clădirilor cu valoare istorică), numărul de profesionişti pentru care se solicită formare, după caz, regiunea în care vor participa la cursurile de formare, diplome de studii şi/sau certificate de atestare/autorizare pentru specialişti, contracte de muncă sau certificate de înregistrare fiscală, pentru specialişti şi lucrători;
23. profesionişti care realizează intervenţii pentru eficientizarea energetică a clădirilor cu valoare istorică, ai întreprinderilor care solicită ajutor de minimis:
- specialişti şi experţi atestaţi de Ministerul Culturii (arhitecţi, ingineri);
– verificator de proiecte - specialist cu activitate în construcţii atestat de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei (MDLPA), în unul sau mai multe domenii/subdomenii de construcţii şi specialităţi pentru instalaţiile aferente construcţiilor, care efectuează verificarea proiectelor în ceea ce priveşte respectarea reglementărilor tehnice şi cerinţelor fundamentale aplicabile prevăzute de lege, profesie reglementată;
– expert tehnic - specialist cu activitate în construcţii atestat de către MDLPA în unul sau mai multe domenii/subdomenii de construcţii şi specialităţi pentru instalaţiile aferente construcţiilor, care efectuează expertiza tehnică a construcţiilor, a execuţiei lucrărilor de construcţii şi, în situaţiile prevăzute de lege, efectuează expertizarea tehnică a proiectelor, profesie reglementată;
– responsabil tehnic cu execuţia - specialist cu activitate în construcţii autorizat de către Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C., cu atribuţii privind asigurarea calităţii execuţiei lucrărilor de construcţii pe care le coordonează, din punct de vedere tehnic, pe tot parcursul procesului de execuţie, profesie reglementată;
– diriginte de şantier - specialist cu activitate în construcţii autorizat de către Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C., cu atribuţii privind verificarea execuţiei corecte a lucrărilor de construcţii, în conformitate cu documentaţiile tehnice/ documentaţiile tehnico-economice aferente, profesie reglementată;
– auditor energetic pentru clădiri - specialist atestat de către MDLPA, care are dreptul să realizeze auditul energetic pentru clădiri/unităţi de clădire şi să întocmească certificatul de performanţă energetică şi raportul de audit energetic, profesie reglementată;
– inginer construcţii civile, industriale şi agricole (studii superioare, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalent în domeniul inginerie civilă), care desfăşoară activităţi în domeniul de activitate definit prin prezenta schemă;
– inginer instalaţii pentru construcţii (studii superioare, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalent, în domeniul ingineria instalaţiilor/instalaţii pentru construcţii), care desfăşoară activităţi în domeniul de activitate definit prin prezenta schemă;
– arhitect (studii superioare, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalent în domeniul arhitectură), care desfăşoară activităţi în domeniul de activitate definit prin prezenta schemă;
– arhitect de interior (studii superioare, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalent în domeniul arhitectură de interior), care desfăşoară activităţi în domeniul de activitate definit prin prezenta schemă;
– conductor arhitect cu drept de semnătură;
– urbanist cu drept de semnătură în arhitectură, conform Legii nr. 184/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare (studii superioare, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalent în domeniul urbanism, cu drept de semnătură în arhitectură), care desfăşoară activităţi în domeniul de activitate definit prin prezenta schemă;
– alte tipuri de absolvenţi de inginerie, atestaţi ca verificatori de proiecte, experţi tehnici în construcţii sau autorizaţi ca diriginţi de şantier sau responsabili tehnici cu execuţia, precum absolvenţi din domeniul mine, petrol şi gaze, inginerie şi management, inginerie mecanică;
– profesionişti angajaţi de operatori economici pe posturi de restaurator opere de artă şi monumente istorice (studii superioare, cod COR 262104) sau conservator opere de artă şi monumente istorice (studii superioare, cod COR 262102).
CAP. IV
Obiectivul şi scopul schemei
ART. 6
(1) Prezenta schemă de ajutor de minimis are ca obiectiv îmbunătăţirea competenţelor şi dezvoltarea de abilităţi specifice pentru profesioniştii care realizează intervenţii pentru eficientizarea energetică a clădirilor cu valoare istorică şi arhitecturală, prin organizarea de cursuri de formare privind eficienţa energetică în domeniul clădirilor istorice, pentru cel puţin 200 de profesionişti.
(2) Scopul schemei îl constituie creşterea competenţelor profesionale şi dezvoltarea de abilităţi în rândul profesioniştilor care realizează intervenţii pentru eficientizarea energetică a clădirilor cu valoare istorică şi arhitecturală, în cadrul programelor de învăţare pe tot parcursul vieţii, pentru cel puţin 200 de profesionişti, cu asigurarea unei acoperiri cât mai uniforme pe întreg teritoriul României.
CAP. V
Domeniul de aplicare
ART. 7
(1) Ajutorul de minimis se aplică întreprinderilor, aşa cum sunt definite la art. 9, care desfăşoară activităţi aferente intervenţiilor pentru eficientizarea energetică a clădirilor cu valoare istorică şi arhitecturală şi care îndeplinesc şi respectă condiţiile de eligibilitate ale prezentei scheme, ai căror profesionişti participă la cursurile de formare.
(2) Sprijinul financiar se acordă sub formă de granturi nerambursabile, în conformitate cu prevederile din contractul de finanţare, întreprinderilor definite la art. 9 beneficiare ale ajutorului de minimis şi constă în acoperirea cheltuielilor necesare derulării cursurilor de formare de scurtă durată.
(3) Pentru acordarea acestuia, beneficiarii ajutorului de minimis trebuie să completeze o declaraţie privind încadrarea întreprinderii în cadrul „întreprinderii unice“ potrivit Regulamentului (UE) nr. 2.831/2023, pentru ajutorul de minimis, unde vor fi menţionate ajutoarele primite anterior, în ultimii trei ani, dacă se află sau nu în situaţiile prevăzute de Recomandarea Comisiei Europene nr. 1.039/2020, dacă sunt subiecţii vreunei decizii de recuperare a ajutoarelor de stat, iar recuperarea nu a fost efectiv finalizată (inclusiv plata dobânzii aferente), precum şi alte informaţii din care să rezulte că îndeplinesc condiţiile din schemă. Aceste declaraţii vor fi anexă la solicitarea de finanţare, conform prevederilor din ghidul solicitantului aferent apelului de solicitări de finanţare pentru schema de minimis.
(4) În cadrul prezentei scheme, pentru a beneficia de ajutor de minimis, sunt eligibile persoanele fizice autorizate (PFA) (profesionişti atestaţi sau autorizaţi care desfăşoară activităţi aferente intervenţiilor pentru eficientizarea energetică a clădirilor cu valoare istorică şi arhitecturală), birourile individuale de arhitectură organizate potrivit Legii nr. 184/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi asociaţiile, fundaţiile şi întreprinderile care îşi desfăşoară activitatea în unul dintre domeniile enumerate la art. 5 pct. 12, care au ca angajaţi persoane având venituri din salarii şi asimilate salariilor realizate în baza contractelor individuale de muncă (cu normă întreagă sau cu timp parţial) şi care desfăşoară activităţile menţionate anterior şi confirmate prin declaraţia pe propria răspundere.
(5) Pot participa la cursurile de formare profesională, în calitate de cursanţi, următoarele categorii:
- arhitect/inginer atestat de Ministerul Culturii în domeniul protejării monumentelor istorice;
– inginer construcţii civile, industriale şi agricole;
– inginer instalaţii pentru construcţii;
– arhitect;
– conductor arhitect cu drept de semnătură;
– arhitect de interior şi urbanist cu drept de semnătură în arhitectură;
– verificator de proiecte atestat de MDLPA, cu drept de practică conform legislaţiei în vigoare;
– expert tehnic atestat de MDLPA, cu drept de practică conform legislaţiei în vigoare;
– responsabil tehnic cu execuţia, autorizat de Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C., cu drept de practică conform legislaţiei în vigoare;
– diriginte de şantier, autorizat de Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C., cu drept de practică conform legislaţiei în vigoare;
– auditor energetic pentru clădiri, atestat de MDLPA, cu drept de practică conform legislaţiei în vigoare.
(6) Activităţile de formare, sub forma unor cursuri de scurtă durată în cadrul programelor de învăţare pe tot parcursul vieţii, vor urmări atât dezvoltarea de abilităţi pentru utilizarea de materiale şi soluţii tehnice noi, cât şi dezvoltarea de cunoştinţe şi abilităţi cu privire la materiale şi tehnici din sfera patrimoniului material care necesită o abordare specifică.
(7) Programa cursurilor va fi structurată pe tematici şi va cuprinde activităţi teoretice şi practice.
CAP. VI
Condiţii de eligibilitate pentru activităţi şi beneficiari de ajutor de minimis
ART. 8
(1) Activităţile eligibile în cadrul prezentei scheme sunt activităţile de formare profesională sub forma unor cursuri de scurtă durată.
(2) Numărul estimat de profesionişti ce vor participa la cursuri de formare de scurtă durată în domeniul eficienţei energetice este de 200.
(3) Numărul beneficiarilor de ajutor de minimis va fi stabilit prin raportarea la necesitatea de a atinge numărul estimat de profesionişti prevăzut la alin. (2), luând în considerare regulile privind acordarea ajutoarelor de minimis. Numărul maxim al beneficiarilor de ajutor de minimis este 200.
(4) Un beneficiar poate solicita ajutor de minimis pentru maximum 20 de cursanţi.
(5) Beneficiarul ajutorului de minimis are obligaţia de a menţine angajaţii care au participat la cursurile de formare profesională pentru o perioadă de minimum 12 luni de la data absolvirii acestora.
(6) În cazul beneficiarilor de ajutor de minimis persoane fizice autorizate (PFA), care nu au angajaţi, obligaţia constă în menţinerea activităţii economice aferente intervenţiilor pentru eficientizarea energetică a clădirilor cu valoare istorică şi arhitecturală - respectiv existenţa continuă pe piaţă - pentru o perioadă de minimum 12 luni de la data finalizării cursurilor.
ART. 9
(1) Pot beneficia de ajutorul de minimis, în condiţiile prevăzute în prezenta schemă, întreprinderile înregistrate conform Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016, cu modificările şi completările ulterioare, Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei, republicată, cu modificările ulterioare, Legii nr. 219/2015, cu modificările şi completările ulterioare, Legii nr. 184/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Entităţile prevăzute la alin. (1) trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a) sunt legal înregistrate în scopuri fiscale conform reglementărilor menţionate, cel târziu la data depunerii solicitării de finanţare a ajutorului de minimis;
b) nu derulează activităţi în domeniile exceptate de la finanţare în condiţiile prevederilor Regulamentului (UE) nr. 2.831/2023*2). În cazul în care o întreprindere îşi desfăşoară activitatea în unul dintre sectoarele excluse de la finanţare, precum şi în unul sau mai multe sectoare de activitate incluse în domeniul de aplicare a prezentei scheme, măsura de ajutor se aplică ajutoarelor acordate pentru domeniul de activitate eligibil, cu condiţia ca beneficiarul de ajutor de minimis să se asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităţilor sau o distincţie între conturi, că activităţile desfăşurate în sectoarele excluse din domeniul de aplicare al schemei nu beneficiază de ajutoare de minimis acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme. În cazul în care întreprinderea nu poate face dovada unei separări clare a activităţilor economice şi neeconomice, pentru a se demonstra că finanţarea acordată din surse de stat nu are ca rezultat subvenţionarea încrucişată a altor activităţi decât cele stipulate prin schemă, aceasta nu poate fi acordată;
*2) a) ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse pescăreşti şi de acvacultură; b) ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole; c) ajutoarelor acordate întreprinderilor care desfăşoară activităţi de prelucrare şi comercializare a produselor pescăreşti şi de acvacultură, în cazul în care cuantumul ajutoarelor este stabilit pe baza preţului sau a cantităţii de produse achiziţionate sau introduse pe piaţă; d) ajutoarelor acordate întreprinderilor care desfăşoară activităţi de prelucrare şi comercializare a produselor agricole, în următoarele cazuri: (i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii unor astfel de produse achiziţionate de la producători primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile respective; (ii) atunci când ajutoarele sunt condiţionate de transferarea lor parţială sau integrală către producătorii primari; e) ajutoarelor destinate activităţilor legate de export către ţări terţe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantităţile exportate, ajutoarelor destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export; f) ajutoarelor în cazul cărora acordarea este condiţionată de obligaţia ca beneficiarul să utilizeze bunuri şi servicii naţionale faţă de bunuri şi servicii importate.
c) nu înregistrează obligaţii bugetare nete (diferenţa dintre obligaţiile de plată restante la buget şi sumele de recuperat de la buget):
- mai mari de 1/12 din obligaţiile datorate în ultimele 12 luni - în cazul certificatului de atestare fiscală emis de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală;
– mai mari de 1/6 din totalul obligaţiilor datorate în ultimul semestru - în cazul certificatului de atestare fiscală emis de către autorităţile publice locale;
d) nu se află în stare de insolvenţă, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, lichidare sau suspendare temporară a activităţii sau nu se află în situaţii similare în urma unei proceduri de aceeaşi natură prevăzute de legislaţia sau de reglementările naţionale;
e) nu fac subiectul unei decizii emise de către Comisia Europeană/instanţe naţionale/alt furnizor de ajutor de stat/Consiliul Concurenţei, de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis sau, în cazul în care au făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi creanţa, inclusiv penalităţile, după caz, integral recuperate;
f) nu se află în situaţiile prevăzute de Recomandarea Comisiei Europene nr. 1.039/16.07.2020, privind condiţionarea acordării sprijinului financiar public de lipsa unei legături cu jurisdicţiile necooperante în scopuri fiscale, începând cu data depunerii solicitării de finanţare, pe perioada de evaluare, selecţie şi contractare, respectiv:
- nu sunt rezidente în scopuri fiscale sau înmatriculate în temeiul legilor din jurisdicţiile care figurează pe lista Uniunii Europene a jurisdicţiilor necooperante în scopuri fiscale;
– nu sunt controlate, direct sau indirect, de către acţionarii din jurisdicţiile care figurează pe lista Uniunii Europene a jurisdicţiilor necooperante, analiza mergând până la beneficiarul real, aşa cum este acesta definit în art. 3 pct. 6 din Directiva 2015/849 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 mai 2015 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanţării terorismului, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului şi de abrogare a Directivei 2005/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi a Directivei 2006/70/CE a Comisiei;
– nu controlează, direct sau indirect, filialele sau nu deţin unităţi permanente proprii în jurisdicţiile care figurează pe lista Uniunii Europene a jurisdicţiilor necooperante în scopuri fiscale;
– nu exercită dreptul de proprietate în comun cu întreprinderile din jurisdicţiile care figurează pe lista Uniunii Europene a jurisdicţiilor necooperante în scopuri fiscale.
(3) Beneficiarii de ajutor de minimis trebuie să prezinte un certificat constatator emis de registrul comerţului, care să nu fie mai vechi de 30 de zile de la data emiterii, pentru a demonstra activitatea economică desfăşurată în statul membru.
ART. 10
(1) Reprezentantul legal al beneficiarului ajutorului de minimis, care îşi exercită atribuţiile de drept la data acordării ajutorului, trebuie să nu fie:
a) subiectul unui conflict de interese, definit în conformitate cu prevederile naţionale/comunitare în vigoare, sau să nu se afle într-o situaţie care are sau poate avea ca efect compromiterea obiectivităţii şi imparţialităţii acordării ajutorului;
b) în situaţia de a induce grav în eroare prin furnizarea de informaţii incorecte în procesul de acordare a ajutorului;
c) în situaţia de a încerca/de a fi încercat să obţină informaţii confidenţiale sau să influenţeze procesul de acordare a ajutorului;
d) condamnat printr-o hotărâre definitivă pentru un delict legat de conduita sa profesională, pentru fraudă, corupţie, participare la o organizaţie criminală sau la orice alte activităţi ilegale în detrimentul intereselor financiare ale Uniunii Europene;
e) obiectul unei hotărâri judecătoreşti sau decizii administrative rămase definitive cu privire la o abatere profesională gravă, deoarece au încălcat legile, regulamentele sau standardele etice ale profesiei din care face parte solicitantul sau deoarece se fac vinovaţi de orice conduită abuzivă care le afectează credibilitatea profesională, atunci când această conduită trădează o intenţie frauduloasă sau o neglijenţă gravă;
f) condamnat definitiv în cauze referitoare la obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau fondurilor publice naţionale.
(2) În cazul în care reprezentantul legal al beneficiarului ajutorului de minimis se află în una dintre situaţiile prevăzute la alin. (1) se va proceda la respingerea solicitării de finanţare, iar ajutorul de minimis nu se va acorda.
(3) În cazul în care ajutorul a fost acordat, dar beneficiarul ajutorului de minimis se dovedeşte că se află în una dintre situaţiile prevăzute la alin. (1) se va aplica procedura privind stoparea sau recuperarea ajutoarelor de stat acordate, cu respectarea prevederilor din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
CAP. VII
Reguli privind acordarea ajutorului
ART. 11
(1) Acordarea ajutorului de minimis se va face după ce administratorul schemei va verifica, pe baza declaraţiei pe propria răspundere a beneficiarului ajutorului de minimis şi a consultării site-ului Registrul ajutoarelor de stat - RegAS https://regas.consiliulconcurentei.ro/index.html#/, că suma totală a ajutoarelor de minimis primite în ultimii 3 ani*3) din surse ale statului sau din surse europene nu depăşeşte echivalentul în lei a 300.000 de euro per întreprindere unică şi după ce administratorul va verifica celelalte condiţii de eligibilitate din schemă.
*3) Perioada de 3 ani care trebuie luată în considerare în sensul Regulamentului (UE) nr. 2.831/2023 ar trebui evaluată în mod continuu. Pentru fiecare nou ajutor de minimis acordat trebuie luată în considerare valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate în ultimii 3 ani.
(2) În cazul în care prin acordarea unor noi ajutoare de minimis s-ar depăşi plafonul maxim menţionat la alin. (1), întreprinderea poate beneficia, dacă solicită acest lucru, de prevederile prezentei scheme de ajutor de minimis doar pentru acea fracţiune din ajutor care, cumulată cu restul ajutoarelor de minimis primite anterior, nu depăşeşte acest plafon*4). De asemenea, întreprinderea poate alege între reducerea valorii ajutorului solicitat, astfel încât să se încadreze în plafon, sau rambursarea totală sau parţială a ajutorului anterior obţinut, pentru a fi respectat plafonul de minimis.
*4) A se vedea Decizia CJUE în Cauza C-608/19, pronunţată la 28.10.2020 - „Trimitere preliminară - Ajutoare de stat - Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 - Articolul 3 - Ajutor de minimis - Articolul 6 – Monitorizare – Întreprinderi care depăşesc plafonul de minimis din cauza cumulului cu ajutoare obţinute anterior - Posibilitatea de a alege între reducerea unui ajutor anterior sau renunţarea la acesta pentru a respecta plafonul de minimis“, accesibilă la adresa web: https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=233007&pageIndex=0&doclang=RO&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=2603115.
(3) Intensitatea ajutorului de minimis acordat va fi de 100% din valoarea costurilor totale eligibile ale cursurilor de formare.
ART. 12
(1) Ajutoarele de minimis se consideră acordate în momentul în care dreptul legal de a beneficia de aceste ajutoare este conferit întreprinderii în temeiul legislaţiei naţionale aplicabile, respectiv la data semnării contractului de finanţare, indiferent de data la care ajutoarele se plătesc întreprinderii respective.
(2) Ajutoarele se acordă sub formă de grant nerambursabil. Toate sumele utilizate sunt brute, mai precis înainte de deducerea impozitelor sau a taxelor.
(3) În cazul fuziunilor sau achiziţiilor, atunci când se stabileşte dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi sau unei întreprinderi care face achiziţia depăşeşte plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziţie rămân legal acordate.
(4) În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, şi anume, în principiu, întreprinderii care preia specialiştii/lucrătorii care au beneficiat de formare şi pentru care au fost acordate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporţional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte.
CAP. VIII
Reguli privind cumulul ajutoarelor
ART. 13
(1) Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 2.832/2023 al Comisiei privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general. Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023 pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu regulamentele (UE) nr. 1.408/2013 şi nr. 717/2014 ale Comisiei, în limita plafonului relevant prevăzut la art. 3 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023.
(2) Ajutoarele de minimis acordate în cadrul prezentei scheme nu se vor cumula cu ajutoare de stat acordate pentru aceleaşi costuri eligibile sau cu ajutoarele de stat acordate pentru aceeaşi măsură de finanţare de risc, dacă un astfel de cumul ar depăşi intensitatea sau valoarea maximă relevantă a ajutorului stabilită pentru condiţiile specifice ale fiecărui caz de un regulament sau de o decizie de exceptare pe categorii adoptată de Comisie. Ajutoarele de minimis care nu se acordă pentru costuri eligibile specifice sau care nu pot fi asociate unor astfel de costuri pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de Comisie.
ART. 14
(1) În cazul în care administratorul schemei constată faptul că nu este respectată condiţia de cumul al ajutoarelor de minimis:
a) dacă constatarea nerespectării condiţiilor de cumul se face într-o etapă anterioară contractării, contractul de finanţare nu se semnează;
b) dacă constatarea nerespectării condiţiilor de cumul se face într-o etapă ulterioară contractării se emite decizie prin care se dispune stoparea sau recuperarea ajutoarelor de stat acordate, cu calcularea dobânzii aferente, datorată de la data plăţii acestora până la data recuperării sau a rambursării integrale.
(2) Beneficiarul ajutorului de minimis este notificat cu privire la emiterea deciziei, conform normelor metodologice emise de furnizor şi ţinând cont de prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Normele metodologice pentru aplicarea procedurilor privind stoparea/recuperarea ajutorului de minimis se vor aproba prin ordin al ministrului culturii.
ART. 15
Respectarea plafonului de minimis are în vedere o întreprindere unică. Astfel, dacă între întreprinderile care beneficiază de ajutor de minimis în baza prezentei scheme există cel puţin una dintre relaţiile menţionate la art. 5 pct. 15, respectivele structuri vor fi tratate ca o singură „întreprindere unică“, iar valoarea ajutorului de minimis acordat unei întreprinderi unice nu trebuie să depăşească 300.000 de euro în ultimii 3 ani.
ART. 16
(1) Valoarea maximă a ajutorului de minimis, în cadrul prezentei scheme, pentru fiecare cursant, este de 7.377,44 lei cu TVA, cu respectarea regulilor de cumul aplicabile.
(2) Valoarea maximă a ajutorului de minimis, ce poate fi acordată unui beneficiar pentru numărul maxim posibil de cursanţi în cadrul prezentei scheme, este de 147.548,82 lei cu TVA, cu respectarea regulilor de cumul aplicabile.
(3) La elaborarea bugetului, beneficiarul ajutorului de minimis va avea în vedere valoarea cursului de formare de 5.022,44 lei cu TVA, la care se va adăuga contravaloarea cheltuielilor de cazare şi transport.
(4) Din valoarea prevăzută la alin. (1) beneficiarului ajutorului de minims i se vor deconta, pentru fiecare cursant, contravaloarea cheltuielilor de cazare, în cuantum de maximum 265 lei/ noapte/cursant, şi contravaloarea cheltuielilor de transport, în cuantum de maximum 500 lei/cursant. Valoarea maximă a ajutorului conţine şi contravaloarea cursului.
CAP. IX
Modalitatea de acordare a ajutoarelor
ART. 17
(1) Ajutoarele acordate în cadrul prezentei scheme constau în finanţarea nerambursabilă sub forma unui ajutor de minimis, din fonduri europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă (PNRR), componenta 5 - Valul renovării, investiţia I4 - Economie circulară şi creşterea eficienţei energetice a clădirilor istorice.
(2) Ajutorul de minimis prevăzut de prezenta schemă se acordă beneficiarilor eligibili în limita sumei reprezentate de pragul de minimis.
ART. 18
Obligaţiile furnizorului, administratorului schemei şi beneficiarului de ajutor de minimis sunt următoarele:
a) obligaţiile furnizorului schemei de ajutor de minimis:
(i) monitorizarea schemei de ajutor de minimis pe baza datelor şi/sau a informaţiilor furnizate de administrator;
(ii) emiterea deciziilor de stopare/recuperare a ajutorului acordat necuvenit, pe baza propunerilor privind măsurile de stopare a acordării ajutoarelor de minimis sau de recuperare a acestora, motivate şi asumate de administratorul prezentei scheme (INP), în urma acţiunilor de supraveghere şi control derulate de către acesta (INP);
(iii) decontarea cheltuielilor eligibile către administrator, în baza documentelor justificative privind realizarea formării şi evaluării competenţelor profesionale, la finalul fiecărei activităţi de formare de scurtă durată;
(iv) păstrarea unei evidenţe a informaţiilor referitoare la ajutoarele de minimis acordate, pentru o perioadă de minimum 10 ani de la data ultimei alocări specifice. Această evidenţă este pusă la dispoziţia furnizorului de către administratorul schemei, care are obligaţia de a furniza informaţii complete, corecte şi conforme cu condiţiile prevăzute în actul de acordare. Evidenţa trebuie să conţină toate elementele necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor aplicabile, dar fără a se limita la: datele de identificare ale beneficiarului ajutorului de minimis, valoarea ajutorului, cheltuielile eligibile, durata şi modalitatea acordării, sursa finanţării, metoda de calcul şi data acordării ajutorului, inclusiv transmiterea către Comisia Europeană, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, a tuturor informaţiilor pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor acestei scheme de ajutor de minimis. În acest sens, administratorul este obligat să pună la dispoziţia furnizorului schemei informaţiile de mai sus în cel mai scurt timp de la solicitare;
(v) informarea Consiliului Concurenţei cu privire la intrarea în vigoare a prezentei scheme de ajutor de minimis, precum şi a oricărei modificări aduse schemei, în termen de maximum 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc, cu excepţia modificărilor pentru care este necesar un nou aviz, în acest caz urmând procedura specifică;
b) obligaţiile administratorului schemei de ajutor de minimis:
(i) verificarea eligibilităţii potenţialilor beneficiari ai ajutorului de minimis conform prevederilor prezentei scheme şi ale Ghidului solicitantului;
(ii) verificarea eligibilităţii solicitărilor de finanţare depuse de potenţialii beneficiari ai ajutorului de minimis, a documentelor justificative şi a cheltuielilor eligibile, cu păstrarea confidenţialităţii datelor şi informaţiilor primite, prin delegare, în numele furnizorului schemei, în calitate de administrator al schemei de ajutor de minimis, conform prevederilor din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, conform atribuţiilor stabilite la art. 21 lit. a), d) şi e);
(iii) asigurarea fondurilor necesare pentru desfăşurarea activităţilor de formare, care ulterior, pe baza documentelor justificative, vor fi rambursate de către furnizorul schemei;
(iv) răspunde de modalitatea de selectare a beneficiarilor de ajutor de minimis, respectiv de verificarea îndeplinirii condiţiilor de acordare a ajutoarelor, verificarea în RegAS a cumulului ajutoarelor acordate, de elaborarea propunerilor privind măsurile de stopare a acordării ajutoarelor de minimis sau de recuperare a acestora în urma acţiunilor de supraveghere şi control derulate de către administratorul schemei (INP) şi a altor condiţii impuse prin schemă sau prin legislaţia naţională ori europeană aplicabilă;
(v) supravegherea permanentă a ajutoarelor acordate aflate în derulare şi dispunerea măsurilor care se impun în cazul încălcării condiţiilor impuse prin prezenta schemă sau prin legislaţia naţională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv;
(vi) verificarea, pe baza documentelor depuse de beneficiarul ajutorului de minimis şi a consultării siteului Registrul ajutoarelor de stat-RegAS, a regulilor de cumul al ajutoarelor;
(vii) introducerea datelor şi informaţiilor în Registrul ajutoarelor de stat (RegAS), conform art. 29 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, efectuarea de verificări privind ajutoarele primite de solicitanţi şi respectarea confidenţialităţii datelor, înregistrarea datelor şi informaţiilor referitoare la contractele de finanţare, actele de acordare a ajutoarelor, plăţile realizate în cadrul acestora, inclusiv emiterea deciziilor de stopare/recuperare a ajutoarelor, cu respectarea prevederilor din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
(viii) monitorizarea, pe o perioadă de 12 luni de la finalizarea cursurilor de formare profesională, a respectării de către beneficiarii ajutorului de minimis a obligaţiei de menţinere a angajaţilor formaţi în cadrul entităţii angajatoare. În acest sens, administratorul schemei va solicita beneficiarilor ajutorului de minimis transmiterea unui extras din Registrul general de evidenţă a salariaţilor (REVISAL) sau din sistemul informatic care îl înlocuieşte, din care să reiasă menţinerea raporturilor de muncă ale persoanelor formate pentru perioada prevăzută.
În cazul în care angajatorul este o persoană fizică autorizată (PFA), acesta va furniza o declaraţie pe propria răspundere, însoţită de documente justificative (de exemplu: contracte de colaborare) din care să rezulte menţinerea activităţii economice aferente intervenţiilor pentru eficientizarea energetică a clădirilor cu valoare istorică şi arhitecturală - respectiv existenţa continuă pe piaţă pe perioada de referinţă de 12 luni;
(ix) semnarea contractelor de finanţare cu beneficiarii de ajutor de minimis;
(x) decontarea cheltuielilor de transport şi cazare, din subvenţie bugetară, imediat după finalizarea cursului de formare, în urma verificării documentelor justificative primite din partea beneficiarului ajutorului de minimis, şi solicitarea rambursării cheltuielilor către furnizorul schemei, în baza centralizatorului de cheltuieli pe categorii şi a documentelor justificative;
(xi) punerea la dispoziţia furnizorului schemei a documentelor şi/sau informaţiilor solicitate, ca urmare a activităţii de monitorizare;
(xii) centralizarea tuturor cheltuielilor aferente procesului de formare, atât a celor care au fost efectuate pentru realizarea activităţilor proprii ca formatori, cât şi a celor aferente participanţilor la formare, şi transmiterea centralizatorului, împreună cu documentele justificative, către furnizorul schemei pentru verificare şi aprobare a plăţii;
(xiii) elaborarea de propuneri motivate şi asumate privind măsurile de stopare a acordării ajutoarelor de minimis sau de recuperare a acestora, în urma acţiunilor de supraveghere şi control derulate de reprezentanţii administratorului;
(xiv) punerea la dispoziţia furnizorului schemei a informaţiilor pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor acestei scheme de ajutor de minimis, în cel mai scurt timp de la solicitare;
(xv) păstrarea unei evidenţe a informaţiilor despre ajutoarele acordate pentru o perioadă de minimum 10 ani de la data la care a fost acordată ultima alocare specifică. Această evidenţă trebuie să conţină informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea tuturor condiţiilor impuse prin actul de acordare, cum sunt, dar fără a se limita la: datele de identificare a beneficiarului ajutorului de minimis, durata, cheltuielile eligibile, valoarea, momentul şi modalitatea acordării ajutorului, originea acestuia, metoda de calcul al ajutoarelor acordate;
c) obligaţiile beneficiarului ajutorului de minimis:
(i) raportarea către administratorul schemei a tuturor datelor şi informaţiilor necesare pentru monitorizarea ajutorului de minimis, în formatul pus la dispoziţie;
(ii) de a răspunde solicitărilor primite din partea administratorului şi/sau furnizorului schemei, dacă situaţia o impune;
(iii) asigurarea din fonduri proprii a cheltuielilor de transport şi cazare şi transmiterea documentelor justificative către administratorul schemei în vederea decontării;
(iv) asigurarea fondurilor necesare pentru cheltuielile neeligibile;
(v) informarea imediată a furnizorului şi administratorului schemei despre apariţia unei situaţii de dublă finanţare sau a unei situaţii de conflict de interese;
(vi) restituirea întregii valori a ajutorului de minimis primit în situaţia nerespectării condiţiilor de acordare a ajutorului, inclusiv dobânda aferentă, calculată de la data plăţii şi până la data recuperării/rambursării integrale a ajutorului primit;
(vii) păstrarea unei evidenţe a informaţiilor despre ajutoarele primite pentru o perioadă de minimum 10 ani de la data la care a fost acordată ultima alocare specifică. Această evidenţă trebuie să conţină informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea tuturor condiţiilor impuse prin actul de acordare, cum sunt: datele de identificare ale beneficiarului, durata, cheltuielile eligibile, valoarea, momentul şi modalitatea acordării ajutorului, originea acestuia, metoda de calcul al ajutoarelor acordate;
(viii) de a răspunde, în termenul stabilit de Consiliul Concurenţei, la orice solicitare de informaţii privind ajutoarele de stat sau de minimis primite.
ART. 19
(1) Ajutorul acordat beneficiarilor ajutorului de minimis constă în granturi nerambursabile, ale căror costuri eligibile sunt prevăzute la art. 24.
(2) Plata ajutorului de minimis se va face de furnizorul schemei către administrator, în baza documentelor justificative privind realizarea formării şi evaluării competenţelor profesionale (certificate obţinute în urma formării) ale angajaţilor beneficiarilor de ajutor de minimis, la finalul fiecărei activităţi de formare de scurtă durată.
ART. 20
Administratorul schemei îşi rezervă dreptul de a nu acorda/plăti ajutorul sau de a recupera ajutorul cu dobânda de întârziere aferentă, în cazul în care informaţiile din documentele depuse de beneficiarul de ajutor de minimis se dovedesc a fi incorecte sau false.
CAP. X
Procedura de implementare a schemei
ART. 21
Procedura de implementare şi derulare a schemei se desfăşoară după cum urmează:
a) după lansarea de către administratorul schemei a unui apel de solicitări de finanţare pentru formarea de scurtă durată a profesioniştilor ce realizează intervenţii pentru eficientizarea energetică a clădirilor cu valoare istorică, selecţia beneficiarilor se va realiza de către administratorul schemei, cu respectarea principiului primul venit, primul servit, în limita bugetului alocat, respectând prevederile din prezenta schemă;
b) la depunerea solicitării de finanţare de către solicitantul ajutorului de minimis pentru participarea la cursuri de formare de scurtă durată a profesioniştilor ce realizează intervenţii pentru eficientizarea energetică a clădirilor cu valoare istorică, se vor solicita următoarele informaţii, care constituie proiectul de formare:
(i) categoria de persoane - profesioniştii ce realizează intervenţii pentru eficientizarea energetică a clădirilor cu valoare istorică şi arhitecturală pentru care se solicită formare;
(ii) numărul de angajaţi/profesionişti pentru care se solicită formare, după caz;
(iii) regiunea din care provin;
(iv) diplome de studii şi/sau certificate de atestare/autorizare, pentru profesionişti;
(v) contracte de muncă sau certificate de înregistrare fiscală, pentru profesionişti;
(vi) denumirea întreprinderii;
(vii) lista costurilor proiectului;
c) solicitarea de finanţare va fi însoţită de documente oficiale sau declaraţii pe propria răspundere a solicitantului/ beneficiarului de ajutor de minimis privind:
(i) certificarea legalităţii şi a corectitudinii informaţiilor cuprinse în solicitarea de finanţare;
(ii) certificatul de înregistrare fiscală pentru a demonstra activitatea economică desfăşurată. În situaţia în care este înregistrat în alt stat membru, certificatul poate fi depus până la momentul primei plăţi a ajutorului;
(iii) valorile ajutorului de minimis, dacă este cazul, primite de întreprindere în ultimii 3 ani, din surse ale statului sau din surse europene;
(iv) certificat de atestare fiscală emis de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală sau autorităţile publice locale şi bugetul consolidat, valabil la data depunerii, din care să reiasă că nu are datorii sau acestea au fost eşalonate;
(v) declaraţie pe propria răspundere privind obligaţia de a asigura sumele necesare în vederea acoperirii cheltuielilor cu titlu de avans;
(vi) declaraţie privind faptul că nu a fost subiectul unei decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau de minimis emise de Comisia Europeană, instanţele judecătoreşti, Consiliul Concurenţei sau de un furnizor de ajutor de stat/de minimis sau, în cazul în care a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi creanţa integral recuperată;
(vii) declaraţia întreprinderii/întreprinderii unice privind cumulul ajutoarelor de stat/de minimis;
(viii) declaraţia privind tipul şi categoria întreprinderii;
d) ulterior se va realiza verificarea administrativă, respectiv regula de cumul, conformitatea solicitărilor de finanţare şi a documentelor anexate la acestea de către administratorul schemei, în ordinea depunerii acestora în platforma IT destinată;
e) ca urmare a verificării îndeplinirii condiţiilor din schemă, administratorul schemei va semna contractele de finanţare cu beneficiarii de ajutor de minimis;
f) ulterior semnării contractelor de finanţare va avea loc realizarea cursurilor de formare de scurtă durată, în format fizic, a profesioniştilor ce realizează intervenţii pentru eficientizarea energetică a clădirilor cu valoare istorică şi arhitecturală de către INP;
g) cursurile de formare vor fi încheiate cu un proces de evaluare a competenţelor profesionale, obţinute în urma formării, prin acordarea unei diplome de absolvire;
h) depunerea documentelor de la lit. b) şi c) de către beneficiarii ajutorului de minimis se va face pe platforma PNRR: https://proiecte.pnrr.gov.ro;
i) fiecare beneficiar de ajutor de minimis va depune o singură solicitare de ajutor de minimis.
CAP. XI
Durata, bugetul schemei şi cheltuieli eligibile
ART. 22
(1) Prezenta schemă de ajutor de minimis intră în vigoare de la data publicării ordinului de aprobare în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la epuizarea bugetului alocat, dar nu mai târziu de 30.06.2026.
(2) Plata ajutorului se efectuează cel târziu până la data de 30 iunie 2026.
ART. 23
(1) Sursa de finanţare pentru prezenta schemă este din fondurile europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă (PNRR), componenta 5 - Valul renovării, investiţiei I4 - Economie circulară şi creşterea eficienţei energetice a clădirilor istorice.
(2) Bugetul total al schemei de minimis, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de 1.475.488,19 lei, din care 1.325.394,77 lei sumă finanţată din PNRR - componenta 5 - Valul renovării, investiţia I4 şi 150.093,42 lei suportată din bugetul naţional (sumă aferentă TVA nedeductibilă).
(3) Valoarea ajutorului înseamnă contravaloarea cursului urmat de cursanţii nominalizaţi de beneficiarul ajutorului de minimis [respectiv cheltuielile privind organizarea, participarea şi susţinerea cursurilor menţionate la art. 24 alin. (1), la care se adaugă şi cheltuielile cu cazarea şi transportul cursantului, cu respectarea art. 24 alin. (2)-(8), după caz].
(4) Bugetul schemei a fost estimat la cursul InforEuro aferent lunii noiembrie 2025, respectiv 1 EUR = 5,0855 lei.
ART. 24
(1) Cheltuielile eligibile în cadrul prezentei scheme, necesare organizării cursului, sunt următoarele:
a) costurile pentru orele prestate aferente formatorilor;
b) costurile operaţionale ale formatorilor legate direct de procesul de formare, cum ar fi cheltuielile de transport, cheltuielile de cazare, cu încadrarea în plafoanele stabilite la alin. (2)-(4), materialele şi consumabilele direct legate de formare, amortizarea instrumentelor şi a echipamentelor, în măsura în care acestea sunt utilizate exclusiv pentru procesul de formare;
c) costurile indirecte generale (costuri administrative, chirie, cheltuieli de regie) pentru orele în care cursanţii sunt la cursurile de formare;
d) taxa pe valoarea adăugată nedeductibilă aferentă cheltuielilor eligibile finanţabile prin ajutor de minimis, care este eligibilă dacă nu este finanţată şi din alte fonduri publice.
(2) Cheltuielile de cazare se vor încadra în limita plafonului maxim de 265 lei/noapte/persoană cu TVA inclus.
(3) Cheltuielile de transport se referă la decontarea contravalorii a 7,5 litri carburant la 100 km parcurşi pe distanţa cea mai scurtă, în funcţie de numărul real de km parcurşi (deplasare cu autoturism pe o distanţă de maximum 500 km) sau decontarea transportului cu trenul la clasa a II-a pentru distanţe mai mici de 300 km şi clasa I pentru distanţe mai mari de 300 km. Decontarea cheltuielilor de transport dus-întors se face în raport cu numărul de persoane care participă la formare şi de numărul real de km parcurşi, conform documentelor justificative (bon benzină sau factură, după caz), alte decontări suplimentare legate de transportul cu autoturismul (dacă este cazul): bonuri taxă autostradă, bonuri taxă de trecere a podurilor. În cazul utilizării altui mijloc de transport în afară de autoturism (de exemplu, tren/autobuz/microbuz), decontarea cheltuielilor se va face pe baza biletului de tren/autobuz/microbuz dus-întors în original.
(4) Plafonul maxim al cheltuielilor de transport este de 500 lei.
(5) Cheltuielile de transport şi cazare ale cursanţilor la formare vor fi suportate iniţial de beneficiarul ajutorului de minimis, iar documentele justificative vor fi înaintate administratorului schemei în vederea decontării după finalizarea cursului de formare şi absolvirea acestuia, ca urmare a promovării testării cursanţilor.
(6) Ulterior, administratorul va solicita furnizorului schemei, în baza centralizatorului de cheltuieli pe categorii şi a documentelor justificative, rambursarea acestora.
(7) Administratorul schemei va asigura centralizarea tuturor cheltuielilor aferente procesului de formare, atât a celor care au fost efectuate pentru realizarea activităţilor proprii ca formatori, cât şi a celor aferente participanţilor la formare, care împreună cu documentele justificative vor fi transmise către furnizorul schemei pentru verificare şi aprobare a plăţii.
(8) În cadrul prezentei scheme sunt considerate cheltuieli neeligibile sumele care vor depăşi costurile unitare (persoană/zi), prevăzute la alin. (2) şi (4), inclusiv valoarea TVA aferentă acestor cheltuieli neeligibile. În afara cheltuielilor eligibile, orice altă cheltuială constituie cheltuială neeligibilă şi va fi suportată de beneficiarul ajutorului de minimis.
(9) Cheltuielile eligibile prevăzute la alin. (3) se vor efectua doar după semnarea contractului de finanţare.
CAP. XII
Reguli privind transparenţa, monitorizarea şi raportarea
ART. 25
Prezenta schemă va fi publicată integral pe pagina de internet a administratorului schemei (www.patrimoniu.ro) şi a furnizorului schemei de ajutor de minimis (www.cultura.ro).
ART. 26
Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de minimis acordate în baza prezentei scheme se realizează în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv ale Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu legislaţia naţională şi europeană aplicabilă.
ART. 27
(1) Administratorul prezentei scheme are obligaţia, conform prevederilor art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 437/2016, cu modificările şi completările ulterioare, de a încărca măsurile de ajutor, cu informarea şi aprobarea prealabilă a furnizorului schemei, în Registrul electronic al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS), în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării acestora în vigoare, respectiv de la data modificării lor.
(2) Administratorul prezentei scheme are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022, cu modificările şi completările ulterioare, cu informarea şi aprobarea prealabilă a furnizorului schemei, toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de minimis la nivel naţional, inclusiv de a încărca în Registrul electronic al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) următoarele date:
a) informaţiile referitoare la actele de acordare a finanţării, care se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării actului;
b) actele de acordare a ajutoarelor, care se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării actului de acordare;
c) plăţile, care se încarcă în termen de 10 zile lucrătoare de la data efectuării plăţii;
d) obligaţiile de recuperare a ajutoarelor ilegale sau utilizate abuziv şi rambursările efective ale respectivelor obligaţii, care se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data instituirii obligaţiei de recuperare, respectiv de la data rambursării.
(3) În cazul în care administratorul prezentei scheme nu are date definitive privind valoarea ajutorului de minimis, acesta va transmite Consiliului Concurenţei valori estimative.
(4) Erorile constatate de furnizorul şi administratorul schemei şi corecţiile legale, anulările, recalculările, recuperările, rambursările se raportează Consiliului Concurenţei până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare.
ART. 28
Pe baza unei cereri scrise, furnizorul schemei va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor acestei scheme de ajutor de minimis. În acest sens, administratorul este obligat să pună la dispoziţia furnizorului schemei informaţiile de mai sus în cel mai scurt timp de la solicitare.
ART. 29
(1) În conformitate cu prevederile art. 42 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, furnizorul va informa Consiliul Concurenţei cu privire la intrarea în vigoare a prezentei scheme de minimis, precum şi a oricărei modificări aduse schemei, în termen de maximum 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc, cu excepţia modificărilor pentru care este necesar un nou aviz, în acest caz urmând procedura specifică.
(2) Furnizorul monitorizează respectarea condiţiilor şi criteriilor de eligibilitate pe toată durata de derulare a schemei de ajutor de minimis şi pe o perioadă de 1 an de la finalizarea acesteia, iar în situaţia în care constată nerespectarea acestor criterii furnizorul întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente, calculate conform prevederilor comunitare în vigoare.
(3) Beneficiarii de ajutor de minimis vor permite publicarea pe pagina de internet a administratorului şi furnizorului a informaţiilor privind ajutorul de minimis acordat.
CAP. XIII
Recuperarea ajutoarelor acordate
ART. 30
(1) Recuperarea ajutoarelor acordate se realizează de către administratorul schemei, pe baza propunerilor privind măsurile de stopare a acordării ajutoarelor de minimis sau de recuperare a acestora elaborate de personalul său de specialitate desemnat conform Procedurii de implementare a schemei, în urma acţiunilor de supraveghere şi control derulate de către acesta, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale prezentei scheme de ajutor de minimis.
(2) Administratorul ajutoarelor de minimis monitorizează respectarea condiţiilor de eligibilitate pe toată durata de derulare a schemei, iar în situaţia în care constată nerespectarea acestora întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente, calculate conform prevederilor legislaţiei în vigoare. Recuperarea ajutorului de minimis se va efectua potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi normelor metodologice privind recuperarea/stoparea ajutorului de minimis, emise de furnizorul ajutorului de minimis.
(3) Ajutorul de minimis se recuperează în integralitate în situaţiile în care se constată că beneficiarii ajutorului de minimis nu au respectat prevederile prezentei scheme, inclusiv faptul că:
a) beneficiarul ajutorului de minimis nu respectă obligaţia de a menţine, pentru o perioadă de minimum 12 luni de la data absolvirii cursurilor, angajaţii care au participat la formarea profesională, în condiţiile prevăzute de prezenta schema de ajutor de minimis;
b) în mod similar, în cazul în care beneficiarul de ajutor de minimis este o persoană fizică autorizată (PFA) şi nu menţine activitatea economică aferentă intervenţiilor pentru eficientizarea energetică a clădirilor cu valoare istorică şi arhitecturală - respectiv existenţa continuă pe piaţă pentru o perioadă de minimum 12 luni de la finalizarea cursurilor;
c) cursanţii desemnaţi de beneficiarul de ajutor de minimis pentru formarea profesională nu finalizează procesul de evaluare a competenţelor şi nu obţin diploma de absolvire/certificatul de competenţe profesionale la finalul cursului;
d) se află în situaţia unei nereguli grave sau a unei nereguli pentru care contractul de finanţare prevede sancţiunea rezilierii şi recuperării integrale a ajutorului de minimis acordat;
e) se află în situaţia dublei finanţări care afectează întreaga valoare a ajutorului de minimis acordat;
f) au făcut declaraţii incomplete sau neconforme cu realitatea pentru a obţine ajutorul de minimis;
g) ulterior încheierii contractului de finanţare se constată neconcordanţe între starea de fapt şi cele declarate de către beneficiarul ajutorului de minimis în dosarul de finanţare, inclusiv, dar fără a se limita la, neîndeplinirea condiţiilor de eligibilitate a beneficiarului ajutorului de minimis şi a solicitărilor de finanţare;
h) este încălcată interdicţia privind cesiunea contractului de finanţare.
(4) Valoarea ajutoarelor recuperate se completează şi cu valoarea dobânzii aferente, datorată de la data plăţii ajutorului până la data recuperării integrale a acestuia. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.
(5) Rata dobânzii aplicabile este rata în vigoare la data la care ajutorul utilizat abuziv a fost pus la dispoziţia beneficiarului de ajutor de minimis. Rata dobânzii se aplică de-a lungul întregii perioade până la data recuperării sau rambursării integrale.
(6) Rata dobânzii prevăzută la alin. (4) se aplică pe o bază compusă până la data recuperării sau rambursării ajutorului. Dobânzile acumulate pe parcursul anului precedent produc dobânzi în fiecare an următor.
(7) Dobânda va fi calculată începând cu data efectuării plăţii, după caz, până la data recuperării integrale a fracţiei de sumă/sumei totale utilizate abuziv. În cazul în care dobânda nu a putut fi recuperată în anul anterior, aceasta va fi purtătoare de dobândă, fiind aplicabil principiul capitalizării.
(8) Furnizorul schemei emite decizii, cu caracter de titlu executoriu, prin care se dispune stoparea şi/sau recuperarea ajutoarelor de minimis acordate.
CAP. XIV
Prevenirea neregulilor grave, a dublei finanţări şi a conflictului de interese
ART. 31
(1) Pe parcursul întregului proces de depunere, evaluare, respectiv de contractare şi implementare a solicitărilor de finanţare pentru cursurile de formare, beneficiarul ajutorului de minimis are obligaţia de a se abţine de la orice act/fapt care ar putea cauza apariţia unei situaţii de fraudă, corupţie, conflict de interese şi/sau dublă finanţare, după caz. Beneficiarul de ajutor de minimis îşi va asuma respectarea acestor obligaţii prin declaraţia de angajament, anexă la solicitarea de finanţare, conform prevederilor din Ghidul solicitantului aferent apelului de solicitări de finanţare.
(2) Beneficiarul ajutorului de minimis are obligaţia de a informa imediat furnizorul şi administratorul schemei despre apariţia unei situaţii de dublă finanţare sau a unei situaţii de conflict de interese.
CAP. XV
Respectarea aplicării principiului DNSH
ART. 32
(1) Solicitanţii schemei de ajutor au obligaţia respectării principiului de „a nu prejudicia în mod semnificativ“ (DNSH - „Do No Significant Harm“), în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă şi cu cele prevăzute în Comunicarea Comisiei - Orientări tehnice privind aplicarea principiului de „a nu aduce prejudicii semnificative“ în temeiul Regulamentului privind Mecanismul de redresare şi rezilienţă (2021/C58/01).
(2) Principiul DNSH „Do No Significant Harm“ (de „a nu prejudicia în mod semnificativ“) trebuie interpretat în sensul articolului 17 din Regulamentul (UE) 2020/852 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investiţiile durabile şi de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2.088, care defineşte noţiunea de „prejudiciere în mod semnificativ“ pentru cele şase obiective de mediu vizate de regulament.
(3) Beneficiarul ajutorului de minimis are obligaţia de a completa declaraţia pe propria răspundere privind asumarea respectării principiului DNSH pe toată perioada de implementare a solicitărilor de finanţare pentru cursurile de formare, al cărei model va fi anexat la Ghidul solicitantului în cadrul apelului Cursuri de formare privind eficienţa energetică în domeniul clădirilor istorice.
CAP. XVI
Contribuţia schemei la obiectivele asumate pentru realizarea indicatorilor din domeniul climei şi din domeniul digital
ART. 33
Schema contribuie în proporţie de 100% la obiectivele asumate pentru realizarea indicatorilor din domeniul climei, tranziţia verde.
ART. 34
Schema nu contribuie la obiectivele asumate pentru realizarea indicatorilor din domeniul digital.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: