Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 18 august 2023  Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 18 august 2023 "Finanţarea proiectelor pentru digitalizarea IMM-urilor realizată prin huburi de inovare digitală europene (EDIH)"

EMITENT: Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 755 din 18 august 2023
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 3.151 din 18 august 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 755 din 18 august 2023.
──────────
    CAP. I
    Domeniu de aplicabilitate
    ART. 1
    (1) Se instituie prezenta schemă transparentă de ajutor de stat pentru sprijinirea digitalizării IMM-urilor realizată prin huburile de inovare digitală europene (EDIH), denumită în continuare Schema.
    (2) Activităţile sunt derulate în cadrul Programului Creştere inteligentă, digitalizare şi instrumente financiare (denumit în continuare PoCIDIF) pentru perioada 2021-2027, aprobat prin Decizia Comisiei Europene C(2022) 9.445 din 9.12.2022 de aprobare a programului „Creştere Inteligentă, Digitalizare şi Instrumente Financiare“ pentru sprijin din partea Fondului european de dezvoltare regional în cadrul obiectivului „Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică“ din România.
    (3) Ajutorul de stat se acordă în condiţiile şi criteriile prevăzute în prezenta schemă de ajutor de stat, în limita bugetului disponibil.
    (4) Schema de ajutor de stat este elaborată în temeiul Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea art. 107 şi 108 din tratat, cu modificările ulterioare [denumit, în continuare, Regulamentul (UE) nr. 651/2014].

    ART. 2
    (1) Prezenta schemă nu se aplică următoarelor ajutoare:
    a) ajutoarelor destinate activităţilor legate de exportul către ţări terţe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor legate direct de cantităţile exportate, de înfiinţarea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie sau de alte costuri curente legate de activitatea de export;
    b) ajutoarelor condiţionate de utilizarea preferenţială a produselor naţionale faţă de produsele importate;
    c) ajutoarelor acordate în sectorul pescuitului şi acvaculturii, astfel cum sunt reglementate de Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului, cu excepţia ajutoarelor pentru formare, a ajutoarelor pentru accesul IMM-urilor la finanţare, a ajutoarelor în domeniul cercetării şi dezvoltării, a ajutoarelor pentru inovare acordate IMM-urilor, a ajutoarelor pentru lucrătorii defavorizaţi şi pentru lucrătorii cu handicap, a ajutoarelor regionale pentru investiţiile în regiuni ultraperiferice, a schemelor de ajutoare regionale de exploatare, a ajutoarelor pentru proiectele grupului operaţional din cadrul Parteneriatului european pentru inovare privind productivitatea şi durabilitatea agriculturii (PEI), a ajutoarelor pentru proiectele de dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunităţii („DLRC“), a ajutoarelor pentru proiectele de cooperare teritorială europeană şi a ajutoarelor incluse în produsele financiare care beneficiază de sprijin din Fondul InvestEU, cu excepţia operaţiunilor enumerate la articolul 1 din Regulamentul (UE) nr. 717/2014 al Comisiei;
    d) ajutoarelor acordate în sectorul producţiei agricole primare, cu excepţia ajutoarelor regionale pentru investiţii în regiuni ultraperiferice, a schemelor de ajutoare regionale de exploatare, a ajutoarelor pentru consultanţă destinate IMM-urilor, a ajutoarelor pentru finanţare de risc, a ajutoarelor pentru cercetare şi dezvoltare, a ajutoarelor pentru inovare acordate IMM-urilor, a ajutoarelor de mediu, a ajutoarelor pentru formare, a ajutoarelor pentru lucrătorii defavorizaţi şi pentru lucrătorii cu handicap, a ajutoarelor pentru proiectele grupului operaţional din cadrul Parteneriatului european pentru inovare privind productivitatea şi durabilitatea agriculturii (PEI), a ajutoarelor pentru proiectele de dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunităţii („DLRC“), a ajutoarelor pentru proiectele de cooperare teritorială europeană şi a ajutoarelor incluse în produsele financiare care beneficiază de sprijin din Fondul InvestEU;
    e) ajutoarelor acordate în sectorul prelucrării şi comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:
    (i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii unor astfel de produse achiziţionate de la producători primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile respective; sau
    (ii) atunci când ajutoarele sunt condiţionate de transferarea lor parţială sau integrală către producătorii primari;

    f) ajutoarelor pentru facilitarea închiderii minelor de cărbune necompetitive, astfel cum sunt reglementate de Decizia 2010/787/UE a Consiliului din 10 decembrie 2010 privind ajutorul de stat pentru facilitarea închiderii minelor de cărbune necompetitive.

    (2) În cazul în care o întreprindere îşi desfăşoară activitatea atât în sectoarele excluse menţionate mai sus, cât şi în sectoarele care intră în domeniul de aplicare a prezentei scheme de ajutor de stat prevederile prezentei scheme se aplică ajutoarelor acordate pentru aceste ultime sectoare sau activităţi, cu condiţia ca furnizorul şi beneficiarul de ajutor de stat să se asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităţilor sau o distincţie între costuri, că activităţile desfăşurate în sectoarele excluse nu beneficiază de ajutoarele acordate în conformitate cu prezenta schemă de ajutor de stat.
    (3) Nu se pot acorda ajutoare în temeiul prezentei scheme dacă:
    a) acordarea de ajutoare este condiţionată de obligaţia ca beneficiarul să îşi aibă sediul în statul membru relevant sau să fie stabilit cu preponderenţă în statul membru respectiv; cu toate acestea, cerinţa de a avea un sediu sau o sucursală în statul membru care acordă ajutorul la momentul plăţii ajutorului este permisă;
    b) acordarea de ajutoare este condiţionată de obligaţia ca beneficiarul să utilizeze bunuri produse la nivel naţional sau servicii naţionale;
    c) se limitează posibilitatea ca beneficiarii să exploateze în alte state membre rezultatele obţinute din inovare.

    (4) Prezenta schemă nu se aplică:
    a) schemelor de ajutoare care nu exclud în mod explicit plata unor ajutoare individuale pentru o întreprindere care face obiectul unui ordin de recuperare neexecutat în urma unei decizii anterioare a Comisiei prin care un ajutor este declarat ilegal şi incompatibil cu piaţa internă, cu excepţia schemelor de ajutoare destinate reparării daunelor provocate de anumite dezastre naturale;
    b) ajutoarelor ad-hoc în favoarea unei întreprinderi astfel cum se menţionează la lit. a);
    c) ajutoarelor pentru întreprinderi aflate în dificultate, cu excepţia schemelor de ajutoare destinate reparării daunelor provocate de anumite dezastre naturale.


    CAP. II
    Obiective
    ART. 3
    (1) Prezenta schemă are ca obiectiv susţinerea întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM-uri) pentru a aborda provocările digitale şi pentru a îmbunătăţi procesele de afaceri/producţie, produsele/serviciile care utilizează tehnologii digitale. O astfel de susţinere le-ar permite IMM-urilor să contribuie la dezvoltarea economiei, prin utilizarea eficientă a resurselor.
    (2) Ajutorul acordat în temeiul prezentei scheme de ajutor este sub formă de grant, în vederea accesării de servicii de consultanţă în domeniul inovării şi/sau servicii de sprijinire a inovării.

    CAP. III
    Legislaţie
    ART. 4
    Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu:
    - Regulamentul (UE) nr. 651/2014 (în special art. 28) al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratat, cu modificările şi completările ulterioare;
    – Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii Concurenţei nr. 21/1996, aprobată prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
    – Regulamentul (UE) 2021/694 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2021 de instituire a programului Europa Digitală şi de abrogare a Deciziei (UE) 2015/2.240;
    – Programul Creştere inteligentă, digitalizare şi instrumente financiare pentru perioada 2021-2027, aprobat prin Decizia C(2022) 9.445 din 9.12.2022 de aprobare a programului „Creştere Inteligentă, Digitalizare şi Instrumente Financiare“ pentru sprijin din partea Fondului european de dezvoltare regional în cadrul obiectivului „Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică“ din România.


    CAP. IV
    Administrare
    ART. 5
    (1) Furnizorul de ajutor de stat este Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene (MIPE), prin Autoritatea de management a Programului Creştere inteligentă, digitalizare şi instrumente financiare (AMPoCIDIF).
    (2) Administratorul schemei de ajutor de stat este Organismul intermediar pentru promovarea societăţii informaţionale (OIPSI) din cadrul Autorităţii pentru Digitalizarea României (ADR).
    (3) Subadministratorii schemei sunt huburile de inovare digitală europene (EDIH-urile) ale căror proiecte au fost aprobate pentru finanţare în procent de 50% din Programul Europa Digitală (Digital Europe Programme - DEP):
    1. Digital Innovation Hub for a Smarter, Safer and more Sustainable Society (DIH4Society);
    2. Futures of Innovation Technologies EDIH (FIT EDIH);
    3. Digital Innovation Zone EDIH (eDIH-DIZ);
    4. DIGIVEST;
    5. Transilvania Digital Innovation Hub (TDIH);
    6. ConsTanta INNovation Hub (CiTyInnoHub);
    7. Wallachia eHub (WeH).


    CAP. V
    Definiţii
    ART. 6
    În prezenta schemă, următorii termeni au înţelesurile de mai jos:
    1. hub european de inovare digitală (EDIH) reprezintă o entitate sau un grup coordonat de entităţi cu un obiectiv nonprofit de a sprijini pe scară largă transformarea digitală a întreprinderilor şi/sau organizaţii din sectorul public. EDIH oferă servicii precum testarea înainte de investiţie, formarea şi dezvoltarea de competenţe digitale, sprijin pentru găsirea de finanţare, crearea de reţele şi accesul la ecosistemele de inovare;
    2. ajutor de stat este orice măsură care îndeplineşte toate criteriile prevăzute la art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene;
    3. întreprindere este o entitate care prestează activităţi cu caracter economic, adică activităţi care constau în oferirea de bunuri şi/sau servicii pe o piaţă, indiferent de statutul său legal sau modul de finanţare;
    4. administrarea schemei constă în totalitatea activităţilor specifice de coordonare (planificare, programare, finanţare), control (monitorizare, evaluare, acordare a ajutorului de stat, actualizare informaţii) şi raportare privind desfăşurarea şi rezultatele schemei de ajutor de stat;
    5. contract acordare ajutor de stat - actul juridic prin care se acordă dreptul de a beneficia de ajutor, încheiat între unul din subadministratorii schemei şi beneficiarul ajutorului de stat; în cadrul acestuia se va preciza în mod expres caracterul de ajutor al finanţării acordate, temeiul legal al acordării [Regulamentul (UE) nr. 651/2014, art. 28, respectiv prezenta schemă de ajutor], precum şi valoarea ajutorului de stat;
    6. data acordării ajutorului - data semnării contractului de acordare a ajutorului de stat;
    7. intensitatea ajutorului înseamnă valoarea brută a ajutorului, exprimată ca procent din costurile eligibile, respectiv serviciile furnizate beneficiarilor de ajutor, înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe. Costurile eligibile se susţin prin documente justificative clare, specifice, care îndeplinesc condiţiile de realitate, regularitate şi legalitate;
    8. ajutorul acordat în mai multe tranşe se actualizează la valoarea lui în momentul acordării. Costurile eligibile, respectiv valoarea serviciilor achiziţionate de beneficiarii de ajutor în temeiul prezentei scheme se actualizează la valoarea pe care o au la momentul acordării ajutorului. Rata dobânzii care trebuie aplicată la actualizare este rata de actualizare aplicabilă la data acordării ajutorului;
    9. întreprindere în dificultate înseamnă o întreprindere care se află în cel puţin una din situaţiile următoare:
    a) în cazul unei societăţi comerciale cu răspundere limitată (alta decât o IMM care există de mai puţin de 3 ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii) conduce la un rezultat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziţii, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăţi comerciale menţionate în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice prime de capital;
    b) în cazul unei societăţi comerciale în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii (alta decât o IMM care există de mai puţin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu aşa cum reiese din contabilitatea societăţii a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziţii, „o societate comercială în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii“ se referă în special la acele tipuri de societăţi menţionate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;
    c) atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvenţă să fie deschisă la cererea creditorilor săi;
    d) atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare;

    10. întreprindere mică este o întreprindere care are mai puţin de 50 de angajaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală şi/sau al cărei bilanţ anual total nu depăşeşte echivalentul în lei a 10 milioane euro;
    11. întreprindere mijlocie este o întreprindere care are mai puţin de 250 de salariaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală netă este de până la 50 milioane euro echivalent în lei şi/sau al cărei bilanţ anual total nu depăşeşte echivalentul în lei a 43 milioane euro;
    12. microîntreprindere o întreprindere care are mai puţin de 10 angajaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală şi/sau al cărei bilanţ anual total nu depăşeşte 2 milioane euro;
    13. produse înseamnă bunuri sau servicii destinate pieţei;
    14. servicii de consultanţă în domeniul inovării înseamnă servicii de consultanţă, asistenţă sau formare profesională în ceea ce priveşte transferul de cunoştinţe, achiziţia, protecţia sau valorificarea activelor necorporale, utilizarea standardelor şi a reglementărilor care le conţin, precum şi servicii de consultanţă, asistenţă sau formare profesională în ceea ce priveşte introducerea sau utilizarea de tehnologii şi soluţii inovatoare (inclusiv tehnologii şi soluţii digitale);
    15. servicii de sprijinire a inovării înseamnă furnizarea de spaţii de lucru, bănci de date, servicii de cloud şi de stocare a datelor, biblioteci, studii de piaţă, laboratoare, etichetare a calităţii, testare, experimentare şi certificare sau alte servicii conexe, inclusiv serviciile furnizate de organizaţii de cercetare şi de diseminare a cunoştinţelor, infrastructuri de cercetare, infrastructuri de testare şi experimentare sau clustere de inovare, în scopul dezvoltării de produse, procese sau servicii mai eficace sau mai avansate din punct de vedere tehnologic, inclusiv punerea în aplicare a unor tehnologii şi soluţii inovatoare (inclusiv tehnologii şi soluţii digitale).


    CAP. VI
    Beneficiari
    ART. 7
    Pot beneficia de ajutor de stat în temeiul prezentei scheme de ajutor IMM-urile care îşi desfăşoară activitatea în România şi îndeplinesc condiţiile de eligibilitate din schema de ajutor.

    CAP. VII
    Condiţii de eligibilitate
    ART. 8
    Ajutorul de stat se acordă unei IMM dacă sunt îndeplinite, cumulativ, toate condiţiile şi criteriile prevăzute în prezenta schemă, în limita bugetului disponibil:
    1. are sediul sau o sucursală în România la momentul plăţii ajutorului;
    2. la momentul acordării ajutorului se încadrează în una dintre categoriile: microîntreprindere, întreprindere mică sau întreprindere mijlocie, conform criteriilor prevăzute în anexa I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările şi completările ulterioare;
    3. nu se încadrează în categoria de întreprindere în dificultate;
    4. nu înregistrează obligaţii bugetare nete (diferenţa dintre obligaţiile de plată restante la buget şi sumele de recuperat de la buget):
    a) mai mari de 1/12 din obligaţiile datorate în ultimele 12 luni - în cazul certificatului de atestare fiscală emis de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală;
    b) mai mari de 1/6 din totalul obligaţiilor datorate în ultimul semestru - în cazul certificatului de atestare fiscală emis de către autorităţile publice locale;

    5. nu se află în stare de insolvenţă, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, lichidare sau suspendare temporară a activităţii sau nu se află în situaţii similare în urma unei proceduri de aceeaşi natură prevăzute de legislaţia sau de reglementările naţionale;
    6. nu face obiectul unui ordin de recuperare în urma unei decizii anterioare a organelor competente privind declararea unui ajutor de stat ca fiind ilegal şi/sau incompatibil cu piaţa comună sau, în cazul în care solicitantul a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta trebuie să fi fost deja executată şi ajutorul integral recuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentă;
    7. reprezentantul legal nu a fost condamnat printr-o hotărâre cu valoare de res judicata pentru un delict legat de conduita sa profesională, pentru fraudă, corupţie, participare la o organizaţie criminală sau la orice alte activităţi ilegale în detrimentul intereselor financiare ale comunităţilor europene;
    8. reprezentantul legal nu a comis în conduita sa profesională greşeli grave, demonstrate prin orice mijloace pe care autoritatea contractantă le poate justifica;
    9. reprezentantul legal nu este subiectul unui conflict de interese;
    10. reprezentantul legal nu este vinovat de inducerea gravă în eroare a OIPSI şi/sau a subadministratorilor de ajutor de stat prin furnizarea de informaţii incorecte în cursul participării la procesul de selecţie a beneficiarilor de servicii EDIH;
    11. ajutorul acordat are efect stimulativ.
    Se consideră că ajutoarele au un efect stimulativ dacă beneficiarul a prezentat o cerere de ajutor scrisă înainte de începerea lucrului la proiectul sau activitatea respectivă. Cererea de ajutor conţine cel puţin următoarele informaţii:
    a) denumirea întreprinderii şi dimensiunea acesteia;
    b) descrierea procesului de transformare digitală a afacerii şi a serviciilor vizate, precum şi data începerii şi a încheierii furnizării respectivelor servicii;
    c) locul de desfăşurare;
    d) lista costurilor serviciilor;
    e) tipul de ajutor (grant) şi valoarea ajutorului de stat (egală cu valoarea serviciilor acordate de către EDIH).




    CAP. VIII
    Procedura de implementare a schemei de ajutor de stat
    ART. 9
    (1) EDIH publică pe site-ul propriu lista cu serviciile disponibile a fi oferite către IMM, preţurile aferente, bugetul total alocat acestor servicii, detalierea criteriilor de selecţie prevăzute la alin. (4) şi detaliile organizatorice privind depunerea cererilor din partea IMM-urilor. EDIH are obligaţia de a transmite aceste informaţii în timp util administratorului, astfel încât acestea să fie disponibile în momentul lansării apelurilor şi pe site-ul administratorului.
    (2) Ulterior publicării informaţiilor de la alin. (1) pe site-ul administratorului, EDIH lansează apeluri în cadrul cărora IMM-urile vor depune cereri de acordare a serviciilor vizate însoţite de următoarele documente:
    - declaraţie privind încadrarea întreprinderii în categoria întreprinderilor mici şi mijlocii;
    – declaraţie privind eligibilitatea societăţii în vederea acordării ajutorului de stat pentru inovare;
    – declaraţie cu privire la evitarea dublei finanţări (se vor avea în vedere şi ajutoarele de stat/minimis primite pentru aceleaşi cheltuieli eligibile prevăzute în prezenta schemă);
    – declaraţie privind ajutoarele de stat pentru inovare primite de întreprinderea unică în cursul anului fiscal în care i se acordă ajutorul de stat în temeiul prezentei scheme, precum şi al celor 2 ani fiscali anteriori (fie din fonduri naţionale, fie din fonduri europene).

    (3) EDIH verifică cererile IMM-urilor şi respectarea condiţiilor de eligibilitate prevăzute la art. 8.
    (4) EDIH selectează IMM-urile, utilizând, în funcţie specificul serviciilor oferite, unul sau mai multe criterii din lista următoare:
    - maturitatea propunerii de colaborare;
    – domeniul colaborării se regăseşte în domeniile prioritare EDIH;
    – prin colaborare se intenţionează utilizarea uneia sau mai multor tehnologii digitale vizate de EDIH;
    – „primul venit - primul servit“.

    (5) EDIH va semna cu IMM-urile un contract de acordare a serviciilor ce fac obiectul ajutorului de stat. Valoarea ajutorului de stat va fi egală cu valoarea serviciilor prestate, conform preţurilor menţionate în listele de preţuri din proiecte.
    (6) Ulterior prestării serviciilor de către EDIH-uri, furnizorul le decontează acestora respectivele contravalori conform mecanismelor prevăzute prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziţie justă, aprobată cu modificări prin Legea nr. 231/2023, şi prin Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziţie justă, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 829/2022.

    CAP. IX
    Durata schemei de ajutor de stat
    ART. 10
    (1) În temeiul prezentei scheme se vor putea acorda ajutoare începând cu data publicării acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi până la data de 31 decembrie 2026.
    (2) Valabilitatea prezentei scheme se poate prelungi şi după data de 31 decembrie 2026, cu condiţia prelungirii Regulamentului (UE) nr. 651/2014, cu punerea în concordanţă a prevederilor prezentei scheme cu noile prevederi legale adoptate de Comisia Europeană şi cu avizul Consiliului Concurenţei.
    (3) Plata ajutorului se efectuează până la data de 31 decembrie 2029, în limita bugetului alocat schemei de ajutor de stat.

    CAP. X
    Bugetul şi numărul de beneficiari ai schemei de ajutor de stat
    ART. 11
    (1) Bugetul prezentei scheme este de 12.873.886,83 euro, echivalent în lei, şi este asigurat din FEDR şi BS. Pentru conversia în lei a ajutorului se va utiliza cursul inforeuro.
    (2) Bugetul pe ani este:

┌──────┬──────────┬────────────┬────────────┬────────────┬─────────────┐
│ │2023 │2024 │2025 │2026 │Total (euro) │
├──────┼──────────┼────────────┼────────────┼────────────┼─────────────┤
│Buget,│ │ │ │ │ │
│din │667.117,65│5.003.382,35│4.002.705,88│3.200.680,95│12.873.886,83│
│care: │ │ │ │ │ │
├──────┼──────────┼────────────┼────────────┼────────────┼─────────────┤
│FEDR │500.000,00│3.750.000,00│3.000.000,00│2.398.887,93│9.648.887,93 │
├──────┼──────────┼────────────┼────────────┼────────────┼─────────────┤
│BS │167.117,65│1.253.382,35│1.002.705,88│801.793,01 │3.224.998,90 │
└──────┴──────────┴────────────┴────────────┴────────────┴─────────────┘



    (3) Numărul maxim de beneficiari în cadrul acestei scheme de ajutor de stat este de 5.000.

    CAP. XI
    Activităţi eligibile şi intensitatea ajutorului de stat
    ART. 12
    (1) Prin prezenta schemă se oferă finanţare doar pentru susţinerea de servicii de consultanţă în domeniul inovării şi servicii de sprijinire a inovării.
    (2) Intensitatea ajutorului este 100% din costurile eligibile, cu condiţia ca valoarea totală a ajutoarelor pentru serviciile de consultanţă în domeniul inovării şi serviciile de sprijinire a inovării să nu depăşească 220.000 euro per întreprindere, pe durata oricărei perioade de trei ani.
    (3) Furnizorul, prin subadministrator, va acorda ajutorul de stat sub formă de grant, a cărui valoare este egală cu valoarea serviciilor prestate. Ajutorul se acordă după ce subadministratorul va verifica, inclusiv în Registrul ajutoarelor de stat (RegAS), în baza declaraţiei pe propria răspundere a IMM-ului, faptul că suma totală a ajutoarelor de stat pentru serviciile de consultanţă în domeniul inovării şi serviciile de sprijinire a inovării, pe parcursul unei perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul fiscal în curs, cumulată cu prevederile prezentei scheme de ajutor de stat, nu depăşeşte pragul de 220.000 euro per întreprindere.

    CAP. XII
    Cheltuieli (costuri) eligibile
    ART. 13
    (1) Costurile eligibile pentru finanţare în temeiul prezentei scheme sunt costurile aferente serviciilor de consultanţă în domeniul inovării şi/sau serviciilor de sprijinire a inovării.
    (2) În cazul în care TVA plătită de beneficiarii de ajutor pentru serviciile de consultanţă în domeniul inovării şi/sau serviciile de sprijinire a inovării este nedeductibilă (complet sau parţial), partea nedeductibilă reprezintă o cheltuială eligibilă în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat. Aceste situaţii trebuie dovedite de beneficiari cu documente corespunzătoare.

    CAP. XIII
    Cumul
    ART. 14
    Ajutoarele acordate în temeiul prezentei scheme sunt ajutoare cu costuri eligibile identificabile şi pot fi cumulate cu:
    a) orice alt ajutor de stat, atât timp cât măsurile respective vizează costuri eligibile identificabile diferite;
    b) orice alt ajutor de stat, în legătură cu aceleaşi costuri eligibile care se suprapun parţial sau integral, numai în cazul în care cumulul respectiv nu are drept rezultat depăşirea celui mai ridicat nivel de intensitate a ajutorului sau a celui mai ridicat cuantum al ajutorului aplicabil ajutorului respectiv în temeiul Regulamentului (UE) nr. 651/2014.


    CAP. XIV
    Monitorizare şi raportare
    ART. 15
    (1) Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat acordate în baza prezentei scheme de ajutor se fac în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis.
    (2) Furnizorul transmite Comisiei, în sistemul de notificare electronică (State Aid Notification Interactive - SANI), prin intermediul Consiliului Concurenţei, rezumatul informaţiilor despre măsura de ajutor exceptată, în formatul standard prevăzut în anexa II la Regulamentul (UE) nr. 651/2014, împreună cu un link care oferă acces la textul integral al măsurii de ajutor, inclusiv modificările sale, în termen de 20 de zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a măsurii.

    ART. 16
    (1) În vederea asigurării transparenţei şi a unui control eficient al ajutoarelor de stat, furnizorul de ajutor de stat şi administratorul prezentei scheme vor aplica prevederile art. 25 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi vor transmite Consiliului Concurenţei rapoarte anuale privind prezenta schemă de ajutor de stat, în vederea transmiterii acestora Comisiei Europene, conform Regulamentului (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, cu modificările ulterioare.
    (2) MIPE, în calitate de furnizor de ajutor de stat, prin AMPoCIDIF, asigură încărcarea în Registrul electronic al ajutoarelor de stat acordate în România (denumit în continuare RegAS) a datelor şi informaţiilor referitoare la prezenta schemă de ajutor în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia.
    (3) Subadministratorii au obligaţia de a încărca în RegAS date şi informaţii privind contractele de acordare a ajutoarelor de stat, plăţile, obligaţiile de recuperare a ajutoarelor şi rambursarea efectivă a respectivelor obligaţii, aferente acestei măsuri, în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării contractului/actului adiţional, respectiv de la data instituirii plăţilor, a obligaţiilor de recuperare sau a rambursării efective a respectivelor obligaţii.

    ART. 17
    (1) Prezenta schemă de ajutor de stat va fi publicată integral pe pagina de internet a furnizorului de ajutor la adresa www.mfe.gov.ro şi pe pagina entităţii care administrează prezenta schemă (OIPSI) şi nu se va implementa înainte de publicare. Informaţiile se publică în format de date deschise, care permite căutarea, extragerea şi publicarea cu uşurinţă a datelor pe internet, de exemplu în format CSV sau XML. Accesul la pagina de internet este permis oricărei părţi interesate, fără restricţii. Pentru accesarea paginii de internet nu este necesară înregistrarea prealabilă a utilizatorului.
    (2) Pe acelaşi site vor fi publicate informaţiile sintetizate în formatul standard prevăzut în anexa II la Regulamentul (UE) nr. 651/2014 sau un link către acestea, precum şi informaţiile menţionate în anexa III la Regulamentul (UE) nr. 651/2014 privind fiecare ajutor individual acordat în baza prezentei scheme care depăşeşte 100.000 euro. Informaţiile menţionate în anexa III la Regulamentul (UE) nr. 651/2014 se publică pe site în termen de 6 luni de la data la care s-a acordat ajutorul, sunt organizate şi sunt accesibile într-un mod standardizat [conform descrierii din anexa III la Regulamentul (UE) nr. 651/2014], astfel încât fac posibilă executarea funcţiilor de căutare şi descărcare în mod eficace şi rămân disponibile pe site timp de cel puţin 10 ani de la data la care s-a acordat ajutorul.

    ART. 18
    (1) Furnizorul de ajutor de stat, administratorul şi subadministratorii prezentei scheme vor păstra evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată de 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza prezentei scheme. Această evidenţă trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia europeană în domeniul ajutorului de stat, inclusiv informaţii privind tipul de beneficiar, efectul stimulativ, costurile eligibile şi intensitatea ajutorului.
    (2) Beneficiarii ajutorului de stat sunt obligaţi să păstreze, pentru o perioadă de 10 ani începând de la data ultimului ajutor acordat beneficiarului în cadrul prezentei scheme, toate documentele necesare şi să ţină o evidenţă specifică a ajutoarelor de care au beneficiat conform prezentei scheme, unor scheme de minimis sau altor ajutoare de stat prin care s-a finanţat investiţia în cauză, din care să reiasă suma totală a ajutoarelor de stat şi a ajutoarelor de minimis primite, defalcate pe ani, pe furnizori de ajutor de stat, pe obiective, informaţii privind forma ajutoarelor (de minimis, scheme de ajutor de stat, ajutoare de stat individuale), precum şi baza legală prin care acestea au fost acordate.

    ART. 19
    (1) Furnizorul de ajutor de stat, împreună cu administratorul, are obligaţia de a monitoriza permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se impun pentru a asigura implementarea eficientă şi eficace a fondurilor europene.
    (2) Furnizorul de ajutor de stat are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional.

    ART. 20
    Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor prezentei scheme de ajutor de stat.

    ART. 21
    Subadministratorii prezentei scheme au obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului şi a administratorului prezentei scheme de ajutor de stat, în formatul şi în termenul solicitate de către aceştia, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului conform prezentului capitol.

    CAP. XV
    Recuperarea ajutorului de stat
    ART. 22
    (1) Recuperarea/Stoparea ajutoarelor acordate se realizează de către Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Ajutorul care trebuie recuperat include şi dobânda aferentă, datorată de la data plăţii ajutorului până la data recuperării acestuia. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.


    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016