Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 13 iunie 2025 privind unele măsuri pentru repararea daunelor provocate de inundaţiile înregistrate la nivelul unităţii administrativ-teritoriale Praid
EMITENT: Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 555 din 16 iunie 2025
──────────
Aprobată prin ORDINUL nr. 1.433 din 13 iunie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 16 iunie 2025.
──────────
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Având în vedere prevederile Hotărârii Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă nr. 7/2025 privind evaluarea şi stabilirea unor măsuri specifice pentru revenirea la starea de normalitate la nivelul obiectivului Mina Salina Praid şi ale Hotărârii Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenţă nr. 1/2025 privind declararea stării de alertă la nivelul unităţii administrativteritoriale Praid, se instituie prezenta schemă de ajutor de stat, denumită în continuare schemă, având ca obiectiv acordarea de granturi pentru repararea daunelor provocate de inundaţiile înregistrate la nivelul unităţii administrativ-teritoriale Praid.
ART. 2
(1) Acordarea ajutoarelor de stat din cadrul schemei se face cu respectarea prevederilor:
a) Hotărârii Guvernului nr. 530/2025 privind stabilirea unor măsuri pentru repararea daunelor provocate de inundaţiile înregistrate la nivelul unităţii administrativ-teritoriale Praid şi ale Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea art. 107 şi 108 din tratat, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 651/2014;
b) Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare OUG nr. 77/2014;
c) Hotărârii Guvernului nr. 189/2025 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului;
d) Hotărârii Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă nr. 7/2025 privind evaluarea şi stabilirea unor măsuri specifice pentru revenirea la starea de normalitate la nivelul obiectivului Mina Salina Praid;
e) Hotărârii Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Harghita nr. 7/2025 pentru stabilirea măsurilor de primă urgenţă pentru punerea în siguranţă a obiectivului Mina Salina Praid;
f) Hotărârii Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenţă nr. 1/2025 privind declararea stării de alertă la nivelul unităţii administrativ-teritoriale Praid;
g) Hotărârii Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenţă nr. 3/2025 privind prelungirea stării de alertă la nivelul unităţii administrativ-teritoriale Praid.
(2) Prezenta schemă nu intră sub incidenţa obligaţiei de notificare către Comisia Europeană în conformitate cu prevederile art. 3 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014.
(3) Prezenta schemă se aplică pe teritoriul unităţii administrativ-teritoriale Praid, judeţul Harghita, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 530/2025 privind stabilirea unor măsuri pentru repararea daunelor provocate de inundaţiile înregistrate la nivelul unităţii administrativ-teritoriale Praid.
(4) Prezenta schemă nu se aplică ajutoarelor destinate activităţilor legate de exportul către ţări terţe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor legate direct de cantităţile exportate, de înfiinţarea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie sau de alte costuri curente legate de activitatea de export.
CAP. II
Definiţii, durata, bugetul schemei şi numărul estimat de beneficiari
ART. 3
În sensul prezentei scheme, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) data acordării ajutorului - data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului, respectiv data semnării contractului de finanţare;
b) active - mijloace fixe de tipul instalaţii, utilaje şi echipamente, clădirile sau construcţiile uşoare, stocurile, precum şi pierderile de venituri din cauza suspendării totale sau parţiale a activităţii pentru o perioadă de maximum şase luni de la producerea dezastrului, precum şi altele asemenea, potrivit art. 50 alin. (4) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014;
c) întreprindere - orice entitate care desfăşoară o activitate economică, indiferent de statutul său juridic şi de modul în care este finanţată;
d) beneficiari ai schemei - întreprinderile care îndeplinesc cumulativ, la data depunerii cererii de finanţare, criteriile de eligibilitate impuse de legislaţia în domeniul acordării de ajutoare destinate daunelor provocate de anumite dezastre naturale, precum şi condiţiile de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă;
e) furnizorul si administratorul ajutorului de stat - Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului (MEDAT) prin Direcţia resurse minerale;
f) aria teritorială calamitată/suprafaţa calamitată - unitatea administrativ-teritorială Praid, judeţul Harghita, potrivit Hotărârii Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenţă nr. 1/2025.
g) acord de grant - contract juridic care defineşte condiţiile de acordare a unei finanţări nerambursabile, sub formă de grant, încheiat între Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului, prin Direcţia resurse minerale, şi beneficiarul de ajutor, prin care se stabilesc drepturile, obligaţiile şi responsabilităţile părţilor implicate, inclusiv cele care rezultă din schemă;
h) întreprindere în dificultate - o întreprindere care se află în cel puţin una din situaţiile următoare:
(i) în cazul unei societăţi comerciale cu răspundere limitată (alta decât o IMM care există de mai puţin de 3 ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii) conduce la un rezultat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziţii, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăţi comerciale menţionate în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;
(ii) în cazul unei societăţi comerciale în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii (alta decât o IMM care există de mai puţin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu aşa cum reiese din contabilitatea societăţii a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziţii, „o societate comercială în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii“ se referă în special la acele tipuri de societăţi menţionate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;
(iii) atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvenţă să fie deschisă la cererea creditorilor săi;
(iv) atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare;
(v) în cazul unei întreprinderi care nu este o IMM, atunci când, în ultimii doi ani:
- raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; şi
– capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA se situează sub valoarea 1,0.
ART. 4
(1) Prezenta schemă se aplică de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la data de 31 decembrie 2025.
(2) Se pot semna acorduri de grant, în baza prezentei scheme, până la data de 31 decembrie 2025, cu respectarea legislaţiei în domeniul ajutorului de stat, în limita bugetului alocat schemei.
(3) Plata ajutorului se va realiza cel târziu până la data de 31 decembrie 2026, în baza acordurilor de grant semnate în limita bugetului alocat schemei.
ART. 5
(1) Acordarea ajutoarelor de stat instituite prin prezenta schemă se realizează ulterior intrării în vigoare a acesteia.
(2) Bugetul schemei este de 200.000 mii lei, care se asigură de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului, la capitolul 82.01 „Industria extractivă, prelucrătoare şi construcţii“, titlul 55 „Alte transferuri“.
(3) Dacă valoarea însumată a cererilor de finanţare admise depăşeşte valoarea creditelor de angajament cu această destinaţie, semnarea acordului de grant se va face proporţional cu creditele de angajament (prin raportarea sumei admise pentru fiecare beneficiar la suma totală a cererilor de finanţare admise de furnizor).
ART. 6
Numărul maxim al întreprinderilor care urmează să beneficieze de ajutor de stat în baza prezentei scheme este de 20.
CAP. III
Costuri eligibile
ART. 7
(1) Ajutoarele de stat se acordă în baza prezentei scheme pentru repararea daunelor provocate de inundaţiile înregistrate la nivelul unităţii administrativ-teritoriale Praid.
(2) Costurile eligibile aferente prezentei scheme se determină cu respectarea art. 50 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 şi sunt costurile care decurg din daunele suferite de întreprinderi ca urmare directă a inundaţiilor menţionate la alin. (1). Printre aceste daune se pot număra pagubele materiale suferite de active, precum şi pierderile de venituri din cauza suspendării totale sau parţiale a activităţii pentru o perioadă de maximum şase luni de la producerea dezastrului.
(3) Costurile eligibile prevăzute la alin. (2) se evaluează de către un evaluator autorizat de către Asociaţia Naţională a Evaluatorilor Autorizaţi din România, denumită în continuare ANEVAR, şi de către un expert contabil autorizat/o societate de expertiză contabilă membru/membră al/a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, selectat/selectată şi remunerat/remunerată de către aplicant, respectiv de către un auditor financiar sau o firmă de audit autorizat/autorizată în România, care sunt membri ai Camerei Auditorilor Financiari din România, şi reprezintă:
a) valoarea de înlocuire a activelor care nu pot fi repuse în circuitul economic, costul de reparaţie a celor afectate de inundaţii, care pot fi aduse la valoarea economică pe care a avut-o activul afectat înainte de dezastru; această valoare nu depăşeşte costul reparaţiei sau scăderea valorii echitabile de piaţă provocată de dezastru, adică diferenţa dintre valoarea bunului respectiv imediat înainte şi imediat după producerea dezastrului;
b) pierderi de venituri din cauza suspendării totale sau parţiale a activităţii pe raza teritorială a unităţii administrativ-teritoriale Praid pentru o perioadă de maximum şase luni de la producerea dezastrului. Acestea se calculează, potrivit art. 50 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, pe baza datelor financiare ale întreprinderilor afectate de inundaţii [câştigurile înainte de dobânzi şi impozite (EBIT), costurile de amortizare şi costurile cu forţa de muncă legate exclusiv de unitatea afectată de dezastrul natural], prin compararea datelor financiare corespunzătoare perioadei de şase luni de după producerea dezastrului cu media pe un număr de trei ani aleşi dintre cei cinci ani care au precedat dezastrului (excluzându-se cei doi ani care prezintă rezultatul financiar cel mai bun şi rezultatul financiar cel mai slab), şi se calculează pentru aceeaşi perioadă de şase luni a anului. Daunele se calculează la nivelul beneficiarului individual. Pierderile de venituri cuprind inclusiv costurile cu forţa de muncă legate exclusiv de unitatea afectată de dezastrul natural. Costurile eligibile trebuie să fie susţinute prin documente justificative clare, specifice şi contemporane.
CAP. IV
Intensitatea şi cumulul ajutoarelor de stat
ART. 8
(1) Ajutoarele de stat se acordă întreprinderilor eligibile, în temeiul prezentei scheme, prin alocări de la bugetul de stat, prin bugetul MEDAT, sub formă de granturi, în raport cu costurile eligibile, în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 651/2014 şi OUG nr. 77/2014.
(2) Ajutoarele şi orice alte plăţi primite pentru a compensa daunele, inclusiv plăţile în baza poliţelor de asigurare, nu trebuie să depăşească 100% din costurile eligibile. Dacă asigurările reprezintă 100% din valoarea costurilor eligibile ale beneficiarului, acesta nu este eligibil pentru acordarea vreunui ajutor de stat.
(3) Nivelul daunelor se stabileşte pentru fiecare întreprindere în parte. Ajutoarele acordate în baza prezentei scheme şi despăgubirile primite din alte surse, inclusiv plăţile de asigurare, nu pot depăşi valoarea pagubelor suferite de beneficiar, din cauza inundaţiilor înregistrate la nivelul unităţii administrativ-teritoriale Praid, recunoscute prin Hotărârea Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă nr. 7/2025 şi prin Hotărârea Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenţă nr. 1/2025.
(4) Ajutorul acordat în baza prezentei scheme trebuie să fie proporţional cu daunele cauzate de inundaţiile înregistrate în aria teritorială calamitată, iar despăgubirile pentru daunele suferite de întreprindere, solicitate de aceasta, trebuie să fie o consecinţă directă dovedită a daunelor suferite. Ajutorul nu trebuie să ducă la o supracompensare a daunelor; acesta trebuie doar să repare daunele cauzate de calamitatea naturală. Pentru a evita supracompensarea, orice rambursare primită de la companiile de asigurări trebuie dedusă din cuantumul ajutorului.
CAP. V
Criterii de acordare a ajutorului de stat
ART. 9
(1) Pot beneficia de ajutor de stat în baza prezentei scheme întreprinderile care îndeplinesc cumulativ, la data înregistrării cererii de finanţare, următoarele criterii de eligibilitate:
a) sunt întreprinderi înfiinţate în baza Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei, republicată, cu modificările ulterioare, a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanţi în afaceri, aprobată cu modificări prin Legea nr. 301/2011, cu modificările şi completările ulterioare, a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
b) au sediul social sau puncte de lucru şi desfăşoară activitatea pentru care solicită finanţare pe teritoriul unităţii administrativ-teritoriale Praid;
c) le-au fost provocate daune de inundaţiile recunoscute prin Hotărârea Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă nr. 7/2025, înregistrate pe raza teritorială a unităţii administrativ-teritoriale Praid şi prin Hotărârea Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenţă nr. 1/2025;
d) deţin raport de evaluare a pagubelor, întocmit de un evaluator autorizat de către ANEVAR;
e) deţin raport de expertiză contabilă certificat şi asumat fie de către un expert contabil sau o societate de expertiză contabilă membru/membră al/a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, selectat/selectată şi remunerat/remunerată de către aplicant, fie de către un auditor financiar sau o firmă de audit autorizat/autorizată în România, care sunt membri ai Camerei Auditorilor Financiari din România, selectat/selectată şi remunerat/remunerată de către aplicant, neaflat în relaţie contractuală uzuală cu solicitantul, până la momentul dezastrului natural;
f) nu sunt în dificultate la 31 decembrie 2024 şi desfăşoară activităţi autorizate potrivit codurilor CAEN înscrise în obiectul de activitate al beneficiarului, în aria teritorială calamitată;
g) deţin un drept de proprietate, administrare sau folosinţă valabil pentru activele afectate, cu menţiunea că, pentru un bun aflat în folosinţă/administrare, se poate solicita acordarea ajutorului doar de proprietar/chiriaş.
(2) În cazul în care o întreprindere îşi desfăşura activitatea atât la nivelul unităţii administrativ-teritoriale Praid, cât şi în alt punct de lucru, aflat în afara acestei unităţi administrativteritoriale, prezenta schemă se aplică doar ajutoarelor acordate pentru daunele produse de inundaţii în zona calamitată, întreprinderea care a suferit daune ca urmare a inundaţiilor trebuind cu documente adecvate să demonstreze fiecare element, cu raportul de evaluare, asigurând şi separarea activităţilor sau o distincţie între costuri, asigurând astfel că activităţile desfăşurate în alte locaţii decât cele afectate direct de inundaţii nu beneficiază de ajutoarele acordate în conformitate cu prezenta schemă.
CAP. VI
Acordarea ajutorului de stat
ART. 10
(1) Pentru a beneficia de ajutor de stat, în vederea încheierii unui acord de grant, întreprinderea solicitantă trebuie să depună o cerere de finanţare. MEDAT publică pe site-ul său (https://economie.gov.ro) textul integral al prezentei scheme, data începând cu care se pot înregistra cereri de finanţare pentru grant, modelul cererii de finanţare şi de plată, precum şi al declaraţiilor pe propria răspundere, respectiv modelul contractului de finanţare pentru grant.
(2) Data de la care se pot depune cereri de finanţare în cadrul schemei se comunică pe site-ul MEDAT cu cel puţin 5 zile înainte de data începerii procesului de înregistrare propriu-zis. Perioada de înscriere este de 10 zile.
ART. 11
(1) Întreprinderea solicitantă transmite la registratura MEDAT cererea de finanţare însoţită de următoarele:
a) dovada că are sediul social sau puncte de lucru şi desfăşoară activitate autorizată pentru care solicită finanţare pe teritoriul unităţii administrativ-teritoriale Praid (certificat constatator eliberat de către Oficiul Naţional al Registrului Comerţului);
b) raportul de evaluare a pagubelor materiale suferite de active (exemplu: echipamente, instalaţii, utilaje, stocuri), întocmit de un evaluator autorizat de către ANEVAR;
c) dovada că deţine un drept de proprietate, administrare sau folosinţă valabil pentru activele afectate (contract de vânzare-cumpărare, contract de închiriere, contract de leasing, contract de comodat, factură fiscală, fişa mijlocului fix, proces-verbal de punere în funcţiune în aria teritorială calamitată etc.), în copie, purtând sintagma „conform cu originalul“ şi semnătura reprezentantului legal;
d) raportul de expertiză contabilă certificat şi asumat fie de către un expert contabil sau o societate de expertiză contabilă membru/membră al/a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, selectat/selectată şi remunerat/remunerată de către aplicant, fie de către un auditor financiar sau o firmă de audit autorizat/autorizată în România, care sunt membri ai Camerei Auditorilor Financiari din România, selectat/selectată şi remunerat/remunerată de către aplicant, neaflat în relaţie contractuală uzuală cu solicitantul, până la momentul dezastrului natural. Din raport trebuie să rezulte că societatea solicitantă nu a fost în dificultate la 31.12.2024 în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 651/2014, precum şi pierderile de venituri. Pierderile de venituri se calculează pe baza datelor financiare ale întreprinderii afectate cu referire la activitatea desfăşurată în unitatea administrativ-teritorială Praid [câştigurile înainte de dobânzi şi impozite (EBIT), costurile de amortizare şi costurile cu forţa de muncă legate exclusiv de unitatea afectată de dezastrul natural], prin compararea datelor financiare corespunzătoare perioadei de şase luni de după producerea dezastrului cu media pe un număr de trei ani aleşi dintre cei cinci ani care au precedat dezastrului (excluzându-se cei doi ani care prezintă rezultatul financiar cel mai bun şi rezultatul financiar cel mai slab), şi se calculează pentru aceeaşi perioadă de şase luni a anului;
e) procura notarială a reprezentantului legal al societăţii solicitante, în cazul în care o altă persoană semnează cererea de finanţare pentru grant;
f) declaraţia pe propria răspundere a reprezentantului legal al societăţii solicitante prin care atestă că societatea nu beneficiază de ajutoare de stat pentru aceleaşi costuri eligibile şi nici de despăgubiri în baza poliţelor de asigurare;
g) actul de identitate al persoanei autorizate/împuternicite să reprezinte legal societatea, în copie;
h) copia poliţei de asigurare, în cazul bunurilor asigurate, dacă este cazul;
i) opis cu documentele transmise.
(2) Toate documentele transmise MEDAT de către întreprinderea solicitantă trebuie prezentate în limba română. În cazul documentelor redactate într-o limbă străină, societatea prezintă aceste documente însoţite de traduceri în limba română certificate de către traducători autorizaţi.
(3) Documentele emise de societatea solicitantă în original trebuie să fie datate şi semnate de reprezentantul legal al societăţii sau de persoana autorizată să reprezinte legal societatea, după caz.
ART. 12
MEDAT, prin Direcţia resurse minerale, verifică conformitatea documentelor transmise, prevăzute la art. 11 alin. (1).
ART. 13
(1) În cadrul procesului de evaluare a cererii de finanţare pentru grant, Direcţia resurse minerale din cadrul MEDAT transmite întreprinderilor solicitante, după caz:
a) solicitarea de informaţii şi/sau documente pentru completarea cererii de acordare a grantului, în cazul în care:
(i) există neconcordanţe în informaţiile furnizate;
(ii) nu sunt transmise în integralitate documentele prevăzute la art. 11 alin. (1);
(iii) se constată necesitatea transmiterii unor documente suplimentare în vederea soluţionării cererii;
b) scrisoarea de respingere a cererii de finanţare pentru grant, în cazul în care:
(i) nu sunt îndeplinite în mod cumulativ toate condiţiile şi criteriile de eligibilitate prevăzute de prezenta schemă;
(ii) societatea nu respectă termenul prevăzut la alin. (2) de maximum 10 zile de la data primirii solicitării de informaţii şi/sau documente pentru completarea cererii de finanţare;
(iii) cererea de finanţare pentru grant a fost transmisă ulterior încheierii sesiunii de depunere
c) scrisoarea de admitere a cererii de finanţare pentru grant.
(2) Întreprinderea solicitantă transmite completarea documentaţiei în termen de maximum 10 zile de la primirea solicitării prevăzute la alin. (1) lit. a).
ART. 14
(1) MEDAT finalizează procesul de evaluare a cererii de finanţare pentru grant, în termen de maximum 30 de zile de la ultima solicitare de informaţii.
(2) Pentru cererile de finanţare pentru grant declarate eligibile şi admise în limita bugetului prezentei scheme, MEDAT semnează cu beneficiarii acorduri de grant, informându-i cu privire la valoarea, caracterul de ajutor de stat al sprijinului, precum şi trimiterea expresă a regulamentului european în baza căruia s-a emis acordul.
CAP. VII
Plata ajutorului de stat
ART. 15
Plata ajutorului de stat se poate efectua către beneficiari până la 31 decembrie 2026, în baza acordurilor de grant, emise în limita bugetului alocat schemei.
ART. 16
(1) În vederea plăţii ajutorului de stat, întreprinderea transmite la MEDAT cererea de plată a ajutorului de stat în termenul prevăzut în acordul de grant, care nu va depăşi data de 31.12.2025.
(2) MEDAT poate efectua plăţi parţiale, aferente acordului de grant, în funcţie de sumele prevăzute în bugetul MEDAT cu această destinaţie.
ART. 17
(1) Plăţile către beneficiari se vor face proporţional cu valoarea creditelor bugetare alocate cu această destinaţie, în fiecare an, prin raportarea sumei aprobate pentru fiecare beneficiar la valoarea totală a creditelor bugetare existente la momentul plăţii în bugetul MEDAT.
(2) Virarea efectivă a ajutorului de stat se face de către MEDAT, în contul 50.70 „Disponibil din subvenţii şi transferuri“, deschis la unitatea Trezoreriei Statului în a cărei rază îşi are domiciliul fiscal întreprinderea beneficiară a ajutorului de stat.
CAP. VIII
Rezilierea acordului de grant şi recuperarea ajutorului de stat
ART. 18
(1) MEDAT aplică măsurile pentru rezilierea acordului de grant şi stoparea acordării/plăţii sau recuperarea ajutorului de stat acordat în situaţia în care societatea nu
respectă obligaţiile prevăzute în acordul de grant sau în cazul în care se identifică, de către alte instituţii abilitate sau de către organele de urmărire penală, unele fapte incriminate de Codul penal sau de alte legi speciale săvârşite de societăţi, reprezentanţi legali, acţionari/asociaţi/administratori în legătură cu obţinerea ajutorului de stat.
(2) În situaţiile prevăzute la alin. (1), MEDAT transmite întreprinderii o scrisoare de reziliere a acordului de grant.
(3) Rezilierea acordului de grant în situaţiile prevăzute la alin. (1) determină aplicarea măsurilor necesare în vederea recuperării ajutorului de stat plătit.
(4) Recuperarea ajutorului de stat plătit se realizează de către MEDAT, conform procedurilor de recuperare prevăzute de OUG nr. 77/2014.
(5) Ajutorul de stat plătit care trebuie recuperat include şi dobânda aferentă, datorată de la data plăţii până la data recuperării. Procedura de calcul al dobânzii se stabileşte prin instrucţiuni emise de Consiliul Concurenţei^1. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei, precum şi cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.589/2015 al Consiliului.
^1 Regăsită la adresa: http://www.renascc.eu/wp-content/uploads/2020/12/ilovepdf_merged-2.pdf.
(6) În vederea recuperării ajutorului de stat, furnizorul are obligaţia emiterii, prin acte administrative, de norme metodologice proprii.
(7) Furnizorul dispune stoparea acordării/plăţii ajutorului de stat sau solicită recuperarea ajutorului de stat deja plătit, în cazul în care documentele şi informaţiile furnizate de către beneficiar în documentele depuse se dovedesc a fi incorecte sau false.
(8) În vederea dispunerii stopării sau recuperării ajutoarelor de stat acordate, furnizorul măsurii de ajutor de stat emite decizii care au caracter de titlu executoriu, pe care le transmite la Consiliul Concurenţei, spre informare, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la adoptare.
(9) MEDAT va pune la dispoziţia Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzute de Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, cu modificările şi completările ulterioare, toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de minimis la nivel naţional, inclusiv pentru întocmirea inventarului ajutoarelor de minimis şi a rapoartelor şi informărilor necesare îndeplinirii obligaţiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene.
(10) MEDAT va transmite spre informare Consiliului Concurenţei prezenta schemă în termen de 10 zile de la data adoptării acesteia, conform art. 17 din OUG nr. 77/2014.
(11) MEDAT va furniza date şi informaţii suplimentare Consiliului Concurenţei, atunci când din informaţiile deţinute de acesta rezultă că nu au fost respectate condiţiile de acordare a ajutoarelor de stat.
(12) Deciziile adoptate în condiţiile prevăzute anterior se transmit de MEDAT, împreună cu confirmarea de primire a acestora de către beneficiari, în cel mult 20 de zile lucrătoare de la data adoptării, în vederea recuperării ajutoarelor de stat şi de minimis, organelor fiscale din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în vederea aplicării prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, iar sumele astfel realizate se virează la bugetul de stat.
(13) Pentru a crea posibilitatea verificării ex ante a eligibilităţii potenţialilor beneficiari ai măsurilor de ajutor, în conformitate cu prevederile art. 29 din OUG nr. 77/2014, MEDAT prin Direcţia resurse minerale, în calitate de furnizor de ajutor de stat, are obligaţia încărcării în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) a prezentei scheme, în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia sau de la data modificării ei. Contractele, obligaţiile de recuperare a ajutoarelor şi rambursarea efectivă a respectivelor obligaţii, aferente acestei măsuri, se vor încărca în RegAS în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării acordului de grant, respectiv de la data instituirii plăţilor, a obligaţiilor de recuperare a ajutoarelor sau a rambursării efective a respectivelor obligaţii. Plăţile se încarcă în termen de 10 zile lucrătoare de la data plăţii.
CAP. IX
Dispoziţii finale
ART. 19
(1) În termen de 20 de zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei scheme, MEDAT informează, prin intermediul aplicaţiei electronice SANI, Comisia Europeană asupra adoptării prezentei scheme, prin completarea formularului electronic specific.
(2) Pe baza unei cereri scrise, MEDAT transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în termenul stabilit în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor prezentei scheme.
(3) Beneficiarii de ajutoare de stat au obligaţia de a pune la dispoziţia MEDAT, în formatul şi în termenul solicitat de acesta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina MEDAT.
ART. 20
(1) MEDAT păstrează înregistrări detaliate referitoare la ajutoarele acordate în cadrul prezentei scheme. Aceste înregistrări, care conţin toate informaţiile necesare pentru a stabili dacă sunt respectate criteriile din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, trebuie păstrate timp de 10 ani de la data ultimei plăţi a ajutorului de stat în cadrul prezentei scheme.
(2) Beneficiarul ajutorului de stat trebuie să păstreze informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare timp de 10 ani de la data la care a fost acordată ultima alocare specifică.
(3) MEDAT, în calitate de furnizor de ajutor de stat, transmite Consiliului Concurenţei rapoarte anuale privind ajutoarele de stat regionale acordate conform prezentei scheme, potrivit Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) Raportările se transmit atât pe suport hârtie, cât şi pe suport magnetic, cu semnătură de primire şi număr de înregistrare, sau prin poştă, cu confirmare de primire.
(5) MEDAT publică pe website o secţiune dedicată măsurii de ajutor de stat, schema, beneficiarii şi activitatea desfăşurată (lista lor se va actualiza permanent), valoarea ajutoarelor acordate şi, respectiv, plătite (se va actualiza permanent).
(6) Consiliul Concurenţei poate solicita informaţii suplimentare în cazul în care constată că datele sunt incomplete sau că există neconcordanţe faţă de cele primite pentru perioadele de raportare anterioare. Informaţiile suplimentare vor fi transmise în termen de maximum 30 de zile de la primirea solicitării din partea Consiliului Concurenţei. Răspunderea pentru corectitudinea şi completitudinea datelor şi informaţiilor raportate, precum şi pentru respectarea termenelor de raportare revine MEDAT.
(7) Furnizorul va asigura publicarea anexei II „Informaţii privind ajutoarele de stat exceptate“ la Regulamentul (UE) nr. 651/2014 pe pagina dedicată ajutorului de stat.
(8) Informaţiile prevăzute în anexa III la Regulamentul (UE) nr. 651/2014 privind fiecare ajutor individual care depăşeşte echivalentul în lei a 100.000 euro vor fi publicate pe pagina naţională www.ajutordestat.ro
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: