Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 12 august 2025 privind promovarea infrastructurii pentru o mobilitate cu emisii zero în sprijinul întreprinderilor şi comunităţilor (e-MOVE RO)
EMITENT: Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 789 din 25 august 2025
──────────
Aprobată prin ORDINUL nr. 1.318 din 12 august 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 789 din 25 august 2025.
──────────
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Prezenta schemă de ajutor de stat, bazată pe o procedură de ofertare concurenţială, vizează sprijinirea investiţiilor destinate dezvoltării sau creşterii capacităţii infrastructurii de reîncărcare pentru o mobilitate cu emisii zero în sprijinul întreprinderilor şi comunităţilor, cu scopul de a sprijini tranziţia către o economie neutră din punct de vedere climatic, contribuind astfel la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră din transporturi.
(2) Prezenta schemă de ajutor de stat se adoptă în temeiul prevederilor Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei Europene din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat, cu completările şi modificările ulterioare^1, denumit în continuare Regulament, şi, în special, ale articolului 36a „Ajutoarele pentru investiţii în infrastructura de reîncărcare sau de realimentare“.
^1 Regulamentul (UE) 2023/1.315 al Comisiei din 23 iunie 2023 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 651/2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat şi a Regulamentului (UE) 2022/2.473 de declarare a anumitor categorii de ajutoare acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în producţia, prelucrarea şi comercializarea produselor pescăreşti şi de acvacultură ca fiind compatibile cu piaţa internă, în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat.
(3) Sprijinul acordat în cadrul acestei scheme se încadrează în sprijinul prevăzut de articolul 10d din Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii şi de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului, ale cărei norme sunt stabilite de Comisia Europeană prin Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/1.001 din 9 iulie 2020 de stabilire a unor norme detaliate de aplicare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte funcţionarea Fondului pentru modernizare care sprijină investiţiile în vederea modernizării sistemelor energetice şi a îmbunătăţirii eficienţei energetice a anumitor state membre, cu modificările şi completările ulterioare^2.
^2 Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2023/2.606 al Comisiei din 22 noiembrie 2023 de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2020/1.001 de stabilire a unor norme detaliate de aplicare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte funcţionarea Fondului pentru modernizare care sprijină investiţiile în vederea modernizării sistemelor energetice şi a îmbunătăţirii eficienţei energetice a anumitor state membre.
(4) Astfel, în vederea atingerii obiectivelor stabilite la nivel naţional şi european pentru instalarea unei infrastructuri suficiente de combustibili alternativi în Uniune pentru vehiculele rutiere, precum şi de reducere semnificativă a emisiilor de gaze cu efect de seră din sectorul transporturilor, este nevoie de adoptarea unor măsuri punctuale în vederea asigurării unei acoperiri suficiente a infrastructurii de reîncărcare pentru a sprijini încurajarea electromobilităţii.
ART. 2
(1) Prezenta schemă contribuie la implementarea Programului-cheie 9: Eficienţă energetică în transporturi - reducerea emisiilor de CO_2 prin eficienţă energetică şi noi tehnologii în transporturi, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar de implementare şi gestionare a fondurilor alocate României prin Fondul pentru modernizare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a celor specifice din reglementările Uniunii Europene şi naţionale, ale strategiilor şi documentelor de politici publice naţionale şi europene.
(2) Prin prezenta schemă de ajutor de stat sunt vizate investiţiile pentru infrastructurile de reîncărcare care furnizează vehiculelor, echipamentelor terminale mobile sau echipamentelor mobile de handling la sol energie electrică, precum şi investiţiile de producţie la faţa locului de energie electrică din surse regenerabile de energie şi sistemele de stocare a energiei electrice din surse regenerabile. Capacitatea nominală de producţie a instalaţiei de producţie la faţa locului de energie electrică din surse regenerabile nu trebuie să depăşească puterea maximă utilă nominală a infrastructurii de reîncărcare la care este conectată.
(3) Schema de ajutor de stat se adresează inclusiv infrastructurii de reîncărcare instalate pe drumurile din România, altele decât cele aflate în administrarea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A.
(4) Administratorul şi furnizorul ajutorului de stat în temeiul prezentei scheme este Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii prin Direcţia generală programe europene transport.
CAP. II
Obiectivul schemei
ART. 3
Scopul şi obiectivul prezentei scheme de ajutor de stat sunt reprezentate de implementarea unor proiecte de investiţii care sprijină dezvoltarea unei infrastructuri moderne şi eficiente pentru reîncărcarea vehiculelor electrice în România, prin stimularea investiţiilor în staţii de reîncărcare dedicate atât flotelor întreprinderilor, cât şi utilizării deschise publicului, contribuind astfel la atingerea obiectivelor naţionale asumate de România în cadrul Planului naţional integrat în domeniul energiei şi schimbărilor climatice 2021-2030 (PNIESC) şi europene în conformitate cu strategia Uniunii Europene, promovată prin pachetul „Pregătiţi pentru 55“, contribuind la atingerea obiectivelor de decarbonizare a sectorului transporturi.
CAP. III
Necesitatea implementării schemei
ART. 4
Implementarea prezentei scheme va contribui la realizarea următoarelor:
a) reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră („GES“) prin promovarea soluţiilor alternative de transport cu emisii zero;
b) atingerea obiectivelor stabilite prin Strategia privind Cadrul naţional de politică pentru dezvoltarea pieţei în ceea ce priveşte combustibilii alternativi în sectorul transporturilor şi pentru instalarea infrastructurii relevante în România şi înfiinţarea Consiliului interministerial de coordonare pentru dezvoltarea pieţei pentru combustibili alternativi;
c) atingerea obiectivelor din sectorul transporturilor de reducere de 14,5% a emisiilor de gaze cu efect de seră, precum şi atingerea unui procent de 29% pentru ponderea energiei regenerabile până în 2030, în conformitate cu Directiva (UE) 2023/2.413 privind promovarea energiei din surse regenerabile (RED III);
d) accelerarea implementării infrastructurii de reîncărcare a vehiculelor electrice în vederea reducerii anxietăţii legate de autonomie şi încurajarea conducătorilor auto să utilizeze vehiculele electrice, precum şi creşterea utilizării energiei regenerabile în infrastructura de reîncărcare pentru a minimiza amprenta de carbon a transportului cu zero emisii, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2023/1.804 privind implementarea infrastructurii pentru combustibili alternativi;
e) implementarea măsurilor prevăzute în Comunicarea Comisiei (2025) 96 privind decarbonizarea flotelor întreprinderilor;
f) o economie mai eficientă din punctul de vedere al utilizării resurselor, mai ecologică şi mai competitivă, conducând la dezvoltarea durabilă, care se bazează, printre altele, pe un nivel înalt de protecţie şi pe îmbunătăţirea calităţii mediului;
g) atingerea obiectivului privind neutralitatea climatică, prevăzut în Regulamentul (UE) 2021/1.119 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 iunie 2021 de stabilire a cadrului pentru atingerea neutralităţii climatice şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 401/2009 şi (UE) 2018/1.999 („Legea europeană a climei“), referitor la asigurarea, până cel târziu în 2050, a unui echilibru la nivelul Uniunii între emisiile şi absorbţiile de gaze cu efect de seră care sunt reglementate în dreptul Uniunii, astfel încât să se ajungă la zero emisii nete până la acea dată.
CAP. IV
Domeniul de aplicare
ART. 5
(1) Schema de ajutor de stat se adresează tuturor categoriilor de întreprinderi care au depus la furnizorul ajutorului de stat (Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii - MTI) solicitarea pentru acordarea unui ajutor de stat pentru realizarea, pe teritoriul României, a unei investiţii pentru dezvoltarea infrastructurii de reîncărcare care furnizează vehiculelor, echipamentelor terminale mobile sau echipamentelor mobile de handling la sol energie electrică, precum şi pentru producţia la faţa locului de energie electrică din surse regenerabile şi sistemele de stocare a energiei electrice din surse regenerabile, conform cerinţelor din prezenta schemă de ajutor de stat, detaliate în Ghidul solicitantului.
(2) În baza prezentei scheme nu se acordă ajutor de stat pentru activităţile realizate de întreprinderile care îşi desfăşoară activitatea în următoarele sectoare şi/sau care vizează următoarele activităţi:
a) ajutoarelor destinate activităţilor legate de exportul către ţări terţe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor legate direct de cantităţile exportate, de înfiinţarea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie sau de alte costuri curente legate de activitatea de export;
b) ajutoarelor condiţionate de utilizarea preferenţială a produselor naţionale faţă de produsele importate;
c) ajutoarelor acordate în sectorul pescuitului şi acvaculturii, care intră în domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului;
d) ajutoarelor acordate în sectorul producţiei agricole primare;
e) ajutoarelor acordate în sectorul prelucrării şi comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:
(i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii unor astfel de produse achiziţionate de la producători primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile respective;
(ii) atunci când ajutoarele sunt condiţionate de transferarea lor parţială sau integrală către producătorii primari;
f) ajutoarelor pentru facilitarea închiderii minelor de cărbune necompetitive, astfel cum sunt reglementate de Decizia 2010/787/UE a Consiliului;
g) măsurilor de ajutor de stat care implică, prin ele însele, prin condiţiile asociate lor sau prin metoda lor de finanţare, o încălcare nedisociabilă a dreptului Uniunii, în special:
(i) măsurilor de ajutor în cazul cărora acordarea de ajutoare este condiţionată de obligaţia ca beneficiarul să îşi aibă sediul în statul membru relevant sau să fie stabilit cu preponderenţă în statul membru respectiv; cu toate acestea, cerinţa de a avea un sediu sau o sucursală în statul membru care acordă ajutorul la momentul plăţii ajutorului este permisă;
(ii) măsurilor de ajutor în cazul cărora acordarea de ajutoare este condiţionată de obligaţia ca beneficiarul să utilizeze bunuri produse la nivel naţional sau servicii naţionale;
(iii) măsurilor de ajutor care limitează posibilitatea ca beneficiarii să exploateze în alte state membre rezultatele obţinute din cercetare, dezvoltare şi inovare.
(3) În cazul în care o întreprindere îşi desfăşoară activitatea atât în sectoarele excluse menţionate la alin. (2), cât şi în sectoarele care intră în domeniul de aplicare al regulamentului prevăzut la art. 1, prezenta schemă se aplică ajutoarelor acordate pentru aceste ultime sectoare sau activităţi, cu condiţia ca furnizorul să se asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităţilor sau o distincţie între costuri, că activităţile desfăşurate în sectoarele excluse nu beneficiază de ajutoarele acordate în conformitate cu prezenta schemă.
(4) În cadrul prezentei scheme nu se acordă ajutoare întreprinderilor care se află în dificultate, astfel cum sunt definite la art. 6 alin. (1) lit. p).
CAP. V
Definiţii
ART. 6
În sensul prezentei scheme, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) procedură de ofertare concurenţială - un proces de ofertare nediscriminatoriu care prevede participarea unui număr suficient de întreprinderi şi în care ajutorul se acordă fie pe baza ofertei iniţiale prezentate de ofertant, fie pe baza unui preţ de echilibru. De asemenea, bugetul sau volumul aferent procedurii de ofertare reprezintă o constrângere obligatorie, ceea ce creează o situaţie în care nu toţi ofertanţii pot primi ajutoare;
b) vehicul cu emisii zero:
- în ceea ce priveşte vehiculele rutiere uşoare: un vehicul din categoria M1, M2 sau N1 cu emisii zero de CO_2 la ţeava de evacuare, determinate în conformitate cu cerinţele prevăzute în Regulamentul (UE) 2017/1.151 al Comisiei (2);
– în ceea ce priveşte vehiculele rutiere grele: un vehicul greu cu emisii zero, astfel cum este definit la art. 4 pct. 5 din Directiva 2009/33/CE;
c) vehicul înseamnă oricare dintre următoarele:
- un vehicul rutier din categoria M1, M2, N1, M3, N2, N3 sau L;
– aeronave;
d) infrastructură de reîncărcare - o instalaţie fixă sau mobilă care furnizează energie electrică vehiculelor sau echipamentelor terminale mobile sau echipamentelor mobile de handling la sol;
e) reîncărcare inteligentă - o operaţiune de reîncărcare în cazul căreia intensitatea energiei electrice furnizate bateriei este ajustată în timp real, pe baza informaţiilor primite prin intermediul comunicaţiilor electronice;
f) echipamente mobile de handling la sol - echipamente mobile utilizate în activităţile de servicii conexe transportului aerian sau maritim;
g) echipamente terminale mobile - echipamente mobile utilizate pentru încărcarea, descărcarea şi transbordarea mărfurilor şi a unităţilor de încărcare intermodale, precum şi pentru deplasarea mărfurilor în interiorul unei zone terminale;
h) energie din surse regenerabile sau energie regenerabilă - energia generată de instalaţii care utilizează exclusiv surse regenerabile de energie, astfel cum sunt definite la art. 2 pct. 1 din Directiva (UE) 2018/2.001, precum şi energia electrică regenerabilă utilizată pentru umplerea sistemelor de stocare conectate „din spatele contorului“ (instalate în comun sau ca o completare la instalaţia regenerabilă), dar exclude energia electrică produsă ca urmare a sistemelor de stocare;
i) infrastructură de reîncărcare accesibilă publicului - punct de reîncărcare care furnizează energie electrică şi care oferă utilizatorilor un acces nediscriminatoriu; accesul nediscriminatoriu poate include diverse forme de autentificare, utilizare şi plată;
j) data acordării ajutorului - data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului în conformitate cu regimul juridic naţional aplicabil, respectiv data semnării contractului de finanţare, indiferent de data la care ajutorul se plăteşte;
k) demararea lucrărilor - primul angajament cu caracter juridic obligatoriu de comandă pentru echipamente sau oricare alt angajament prin care investiţia devine ireversibilă, în funcţie de care are loc primul. Obţinerea de terenuri şi lucrările pregătitoare, cum ar fi obţinerea avizelor/autorizaţiilor şi realizarea studiilor tehnice stabilite de standarde şi normative pentru pregătirea proiectului, precum şi analiza de oportunitate nu sunt considerate drept demarare a lucrărilor. În cazul preluărilor de întreprinderi, „demararea lucrărilor“ corespunde datei dobândirii activelor direct legate de unitatea preluată;
l) efect stimulativ - prezentarea de către potenţialul beneficiar furnizorului ajutorului de stat a solicitării în cadrul procedurii de ofertare concurenţială înainte de demararea lucrărilor la proiectul sau la activitatea respectivă;
m) intensitatea ajutorului - valoarea brută a ajutorului exprimată ca procent din costurile eligibile, înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe;
n) Regulament - Regulamentul (UE) nr. 651/2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat, cu modificările şi completările ulterioare;
o) analiză de oportunitate a proiectului de investiţii - document tehnico-economic în cadrul căruia vor fi evaluate necesitatea şi fezabilitatea investiţiilor propuse în cadrul cererii de finanţare. Analiza va include, cel puţin, informaţii privind: (i) informaţii generale despre proiect şi beneficiar, descrierea situaţiei existente şi justificarea investiţiei prin argumentarea oportunităţii acesteia; (ii) identificarea şi analizarea opţiunilor tehnico-economice relevante, prezentând cel puţin două scenarii independente sau justificând propunerea unui singur scenariu atunci când constrângerile tehnice sau de mediu nu permit alternative; (iii) evaluarea impactului economic, social şi de mediu, inclusiv o analiză cost-eficacitate care estimează reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră ca urmare a implementării investiţiei în amplasament, economiile de resurse şi costurile evitate; (iv) aspecte legate de schimbările climatice şi rezilienţa la dezastre, subliniind contribuţia proiectului la adaptarea la noile condiţii climatice şi la reducerea riscurilor de mediu;
p) întreprindere în dificultate - o întreprindere care se află în cel puţin una dintre situaţiile următoare:
- în cazul unei societăţi comerciale cu răspundere limitată, alta decât o întreprindere mică şi mijlocie (IMM) care există de mai puţin de 3 ani, atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii) conduce la un rezultat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziţii, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăţi comerciale menţionate în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;
– în cazul unei societăţi comerciale în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii, alta decât o IMM care există de mai puţin de 3 ani, atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, aşa cum reiese din contabilitatea societăţii, a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziţii, „o societate comercială în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii“ se referă în special la acele tipuri de societăţi menţionate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;
– atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvenţă să fie deschisă la cererea creditorilor săi;
– atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare;
– în cazul unei întreprinderi care nu este o IMM, atunci când, în ultimii doi ani:
(i) raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; şi
(ii) capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA se situează sub valoarea 1,0.
Stabilirea mărimii unei întreprinderi se face în conformitate cu prevederile anexei I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014, respectiv prin raportare inclusiv la datele eventualelor întreprinderi partenere, întreprinderi asociate sau autorităţi/organisme publice care le controlează, direct sau indirect, solidar sau individual, 25% sau mai mult din capitalul sau din drepturile de vot;
q) studiu de soluţie - documentaţie tehnico-economică în care, pe baza datelor şi cerinţelor unui utilizator şi a caracteristicilor reţelei, se stabilesc, se analizează şi se propun soluţii raţionale, posibile tehnic şi fezabile economic, pentru racordarea la reţea a instalaţiei utilizatorului;
r) întreprindere - entitate care desfăşoară o activitate economică, oricare ar fi forma sa juridică, precum şi parteneriatele sau asociaţiile cu personalitate juridică distinctă de cea a membrilor care desfăşoară o activitate economică;
s) locaţie - locul în care se va instala infrastructura de reîncărcare pentru care beneficiarul face dovada dreptului de folosinţă (proprietate, superficie, comodat, administrare).
CAP. VI
Beneficiarii
ART. 7
(1) Potenţialii beneficiari pot fi microîntreprinderi, întreprinderi mici şi mijlocii, dar şi întreprinderi mari, inclusiv regii autonome/companii/societăţi, legal constituite în conformitate cu legislaţia naţională sau în conformitate cu legislaţia specifică din statul membru a cărui naţionalitate o deţin şi înregistrate la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului în România până la data primei plăţi din ajutorul de stat acordat în cadrul schemei, ale căror proiecte pentru instalarea pe teritoriul României a infrastructurii de reîncărcare care furnizează vehiculelor sau echipamentelor mobile de handling la sol energie electrică, precum şi investiţiile de producţie la faţa locului de energie electrică din surse regenerabile de energie şi sisteme de stocare a energiei electrice din surse regenerabile, menţionate la art. 2 alin. (2), au fost selectate drept câştigătoare în baza unei proceduri de ofertare concurenţială.
(2) În cadrul prezentei scheme sunt excluse de la finanţare întreprinderile nou-înfiinţate.
ART. 8
Potenţialii beneficiari pot depune unul sau mai multe proiecte în cadrul fiecărei proceduri concurenţiale, dar nu mai mult de un proiect pe locaţie. Astfel, pentru fiecare locaţie, dovedită de către beneficiar printr-un înscris care atestă dreptul de folosinţă, se va elabora proiect individual (de exemplu, 3 locaţii, 3 proiecte/procedură concurenţială).
ART. 9
Solicitarea în cadrul procedurii de ofertare concurenţială conţine cel puţin următoarele informaţii:
a) denumirea întreprinderii şi dimensiunea acesteia;
b) descrierea proiectului, inclusiv data începerii şi a finalizării acestuia;
c) obiectivele proiectului şi rezultatele aşteptate;
d) localizarea proiectului;
e) bugetul proiectului;
f) lista costurilor proiectului (eligibile şi neeligibile);
g) valoarea finanţării publice necesare pentru proiect raportată la puterea instalată (euro/kW) şi utilizarea energiei regenerabile pentru alimentarea totală sau parţială a infrastructurii de reîncărcare;
h) analiza de oportunitate care să conţină analiza cost-eficacitate şi costul reducerii emisiilor de CO_2, inclusiv fişa de soluţii/studiul de soluţie/avizul tehnic de racordare, după caz.
ART. 10
(1) La momentul depunerii solicitării de sprijin, potenţialii beneficiari ai schemei trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a) împotriva lor să nu fi fost emise decizii de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis sau în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate, iar sumele integral recuperate, inclusiv dobânzile aferente, conform prevederilor legale în vigoare;
b) nu sunt în incapacitate de plată/în stare de insolvenţă conform prevederilor Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, după caz;
c) nu sunt în stare de faliment, lichidare, nu au afacerile conduse de un administrator judiciar sau activităţile lor comerciale nu sunt suspendate ori nu fac obiectul unui aranjament cu creditorii sau nu sunt într-o situaţie similară cu cele anterioare, reglementată prin lege, ori nu fac obiectul unei proceduri legale pentru declararea lor în stare de faliment, lichidare, conducerea afacerilor de un administrator judiciar;
d) demonstrează capacitate tehnică şi financiară pentru susţinerea activităţilor proiectului;
e) şi-au îndeplinit obligaţiile de plată a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat;
f) solicitantul/reprezentantul legal al solicitantului nu a fost condamnat prin hotărâre definitivă a unei instanţe judecătoreşti, pentru comiterea uneia dintre următoarele infracţiuni: constituirea unui grup infracţional organizat (art. 367 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare), infracţiuni de corupţie (art. 289-294 din Legea nr. 286/2009, cu modificările şi completările ulterioare) şi infracţiuni asimilate infracţiunilor de corupţie (art. 10-13 din Legea nr. 78/2000 privind prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, cu modificările şi completările ulterioare), infracţiuni împotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene (art. 18^1-18^5 din Legea nr. 78/2000, cu modificările şi completările ulterioare), acte de terorism (art. 32-35 şi art. 37^1 şi 38 din Legea nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului, cu modificările şi completările ulterioare), finanţarea terorismului (art. 36 din Legea nr. 535/2004, cu modificările şi completările ulterioare), spălarea banilor (art. 49 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare), traficul şi exploatarea persoanelor vulnerabile (art. 209-217 din Legea nr. 286/2009, cu modificările şi completările ulterioare ) şi frauda, în sensul art. 1 din Convenţia privind protejarea intereselor financiare ale Comunităţilor Europene din 27 noiembrie 1995;
g) nu sunt întreprinderi în dificultate, respectiv nu se află în cel puţin una dintre situaţiile prevăzute la art. 6 lit. p) din prezenta schemă;
h) demonstrează capacitatea financiară pentru implementarea proiectului prin indicatorii de solvabilitate, respectiv prin raportul dintre datorii totale şi capitaluri proprii, care trebuie să fie pozitiv şi mai mic de 7,5 în ultimul an financiar. În cazul în care beneficiarul nu îndeplineşte criteriul privind indicatorul de solvabilitate, precum şi pentru asigurarea contribuţiei proprii şi a cheltuielilor neeligibile, acesta va fi obligat să prezinte o scrisoare privind bonitatea bancară/scrisoare de confort.
(2) Beneficiarul îndeplineşte şi alte condiţii specificate în Ghidul solicitantului, care nu reprezintă condiţii de eligibilitate.
(3) Solicitantul se angajează să respecte perioada de durabilitate a proiectului, respectiv de 5 ani de la finalizarea implementării proiectului. Pe perioada de durabilitate a proiectului, beneficiarul trebuie să respecte următoarele:
a) să nu înceteze activitatea desfăşurată cu bunul pentru care a obţinut finanţare;
b) să nu înstrăineze bunurile care au făcut obiectul pentru care s-a obţinut finanţare;
c) să nu realizeze o modificare substanţială care afectează natura, obiectivele sau condiţiile de realizare şi care ar determina subminarea obiectivelor iniţiale ale investiţiei;
d) să asigure accesul publicului nediscriminatoriu la infrastructura de reîncărcare, inclusiv în ceea ce priveşte tarifele, metodele de autentificare şi de plată şi alte condiţii de utilizare.
CAP. VII
Condiţii generale de eligibilitate a proiectelor
ART. 11
(1) La momentul depunerii solicitării de sprijin, proiectele trebuie să îndeplinească următoarele condiţii de eligibilitate:
a) proiectul va fi implementat pe teritoriul României;
b) proiectul cuprinde acţiuni eligibile pentru care se face dovada contribuţiei la obiectivul urmărit, respectiv creşterea numărului de staţii de reîncărcare electrică pentru vehiculele rutiere cu emisii zero şi a ponderii autoturismelor alimentate cu combustibili alternativi, în vederea atingerii obiectivelor din Planul naţional integrat în domeniul energiei şi schimbărilor climatice 2021-2030, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.076/2021;
c) proiectul trebuie să vizeze fie instalarea infrastructurii de reîncărcare atât pentru vehiculele aflate în flota întreprinderilor, cât şi accesibilă publicului, fie instalarea infrastructurii de reîncărcare atât pentru vehiculele aflate în flota întreprinderilor, cât şi accesibilă publicului, inclusiv producţia la faţa locului de energie electrică din surse regenerabile şi sistemele de stocare a energiei electrice din surse regenerabile;
d) perioada de implementare a proiectului să se încadreze în perioada de eligibilitate a cheltuielilor, respectiv între data depunerii solicitării în cadrul procedurii de ofertare concurenţiale şi data preconizată de finalizare, dar nu mai târziu de 30 iunie 2030, cu respectarea principiului „demararea lucrărilor“ prevăzut la art. 6 lit. k);
e) proiectul trebuie să respecte principiul „efectului stimulativ“ conform prevederilor art. 6 lit. l);
f) proiectul trebuie să prezinte o analiză de oportunitate care va conţine minimum următoarele informaţii: necesitatea proiectului, metoda prin care s-a stabilit opţiunea aleasă, demonstrarea atingerii capacităţii minime de putere a infrastructurii de reîncărcare, determinarea optimă a costului, determinarea dimensiunii proiectului în raport cu valoarea investiţiei, durabilitatea acesteia. De asemenea, proiectul trebuie să asigure respectarea principiului DNSH, detaliat la nivelul Ghidului solicitantului;
g) proiectul respectă reglementările naţionale şi europene privind eligibilitatea cheltuielilor, promovarea egalităţii de şanse şi politica nediscriminatorie, dezvoltarea durabilă, tehnologia informaţiei, achiziţiile publice, informarea şi publicitatea, ajutorul de stat, precum şi orice alte prevederi legale aplicabile Fondului pentru modernizare;
h) bugetul proiectului respectă indicaţiile privind încadrarea în categoriile de cheltuieli eligibile finanţate prin prezenta schemă;
i) echipamentele pentru care se solicită finanţare sunt noi şi de generaţie nouă şi respectă preţul de echilibru al pieţei pentru categoria respectivă de componentă/echipament, la momentul solicitării finanţării. Preţul de echilibru al pieţei se va verifica analizând ofertele de preţ puse la dispoziţie de furnizorii de echipamente;
j) infrastructura de reîncărcare nu trebuie să se afle pe reţeaua de autostrăzi, drumuri expres şi drumuri naţionale principale aflate în administrarea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A. sau la o distanţă de cel mult 3 km pe şosea de cea mai apropiată ieşire a unui drum TEN-T;
k) proiectul nu a mai beneficiat de finanţare din fonduri publice, cu excepţia studiilor preliminare, analizei de oportunitate şi detaliilor de execuţie, şi este condiţionat de faptul ca acestea să nu fie solicitate pentru finanţare în temeiul prezentei scheme de ajutor;
l) durata de implementare a proiectului nu depăşeşte data de 30 iunie 2030;
m) valoarea ajutorului de stat solicitat nu depăşeşte 25 milioane EUR pe beneficiar (echivalent în lei la cursul InforEuro din luna iulie 2025), în cadrul tuturor sesiunilor de licitaţie concurenţială.
(2) Sunt eligibile proiectele care vizează următoarele tipuri de investiţii:
a) pentru submăsura 1 - construirea, instalarea, modernizarea sau extinderea infrastructurii de reîncărcare, inclusiv costurile aferente lucrărilor pentru realizarea instalaţiei de racordare, a instalaţiei de utilizare, conform art. 41 lit. b) şi c) din Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 59/2013, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi adaptările terestre şi costurile de instalare aferente;
b) pentru submăsura 2 - construirea, instalarea, modernizarea sau extinderea infrastructurii de reîncărcare, precum şi producţia la faţa locului de energie electrică din surse regenerabile, inclusiv instalarea unităţilor de stocare a energiei electrice din surse regenerabile. De asemenea, sunt incluse costurile aferente lucrărilor pentru realizarea instalaţiei de racordare, a instalaţiei de utilizare, conform art. 41 lit. b) şi c) din Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 59/2013, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi adaptările terestre şi costurile de instalare aferente.
(3) În cazul infrastructurii de reîncărcare accesibile publicului, infrastructura de reîncărcare aferentă unei locaţii trebuie să conţină minimum 2 puncte de reîncărcare care permit un transfer de energie electrică către un vehicul electric la o putere egală cu 22 kW (AC), 2 puncte la o putere egală cu 150 kW (DC) şi cel puţin un punct de 350 kW (DC HPC), acolo unde se justifică conform analizei de oportunitate (locaţie unde pot reîncărca şi vehiculele grele). Infrastructura trebuie să fie capabilă să suporte funcţionalităţi de reîncărcare inteligentă. Toate punctele de reîncărcare accesibile publicului trebuie să accepte instrumente de plată care sunt utilizate pe scară largă în Uniune şi, în special, plăţi electronice prin terminale şi dispozitive utilizate pentru serviciile de plată.
(4) Totodată, infrastructura de reîncărcare accesibilă publicului va asigura accesul permanent şi nediscriminatoriu, 24 de ore din 24, 7 zile din 7, inclusiv în ceea ce priveşte tarifele, metodele de autentificare şi de plată şi alte condiţii de utilizare. Taxele percepute de la alţi utilizatori decât beneficiarul sau beneficiarii ajutorului pentru utilizarea infrastructurii de reîncărcare corespund preţurilor pieţei.
(5) Capacitatea nominală de producţie a instalaţiei de producţie la faţa locului de energie electrică din surse regenerabile nu trebuie să depăşească puterea maximă utilă nominală sau capacitatea de realimentare a infrastructurii de reîncărcare sau de realimentare la care este conectată.
CAP. VIII
Durata
ART. 12
(1) Prezenta schemă intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a ordinului ministrului transporturilor şi infrastructurii pentru aprobarea schemei, ulterior aprobării finanţării acesteia de către Banca Europeană de Investiţii, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările şi completările ulterioare, şi se aplică până la data de 31 decembrie 2028.
(2) Având în vedere că Regulamentul (UE) nr. 651/2014 expiră la 31 decembrie 2026, după această dată Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii se angajează să asigure că schema este, pe toata durata sa de aplicare, în conformitate cu dispoziţiile noilor reglementări de exceptare pe categorii de ajutoare, prin operarea modificărilor necesare şi solicitarea reavizării schemei de către Consiliul Concurentei, inclusiv prin transmiterea fişei de informaţii sintetice modificate, dacă va fi necesar. Dacă schema nu va fi armonizată cu viitorul regulament se consideră că nu vor putea fi încheiate contracte ulterior datei de 31 decembrie 2026 sau expirării perioadei de tranziţie prevăzute de regulament, în funcţie de care dintre acestea intervine prima. De asemenea, dacă schema nu este armonizată conform noului regulament in perioada de tranziţie prevăzută de acesta, de la data expirării perioadei de tranziţie şi până la data adoptării formei armonizate nu se vor putea încheia contracte/acorda ajutoare în baza schemei.
(3) Lansarea procedurilor de ofertare concurenţială şi acordarea ajutoarelor de stat în cadrul acestei scheme după 31 decembrie 2026 se vor realiza numai după îndeplinirea condiţiei suspensive prevăzute la alin. (2).
(4) Plata ajutoarelor de stat se poate realiza până la data de 31 decembrie 2030.
CAP. IX
Bugetul schemei şi numărul estimat de beneficiari
ART. 13
(1) Bugetul alocat schemei este echivalentul în lei, la cursul InforEuro din luna iulie 2025, al sumei de 250.000.000 euro şi reprezintă sume nerambursabile din Fondul pentru modernizare şi va fi alocat de către furnizor în cadrul mai multor proceduri de ofertare concurenţiale succesive până la epuizarea bugetului, organizate în termenul maxim de valabilitate al schemei.
(2) Bugetul schemei reflectă sumele alocate, prin Fondul pentru modernizare, Programului-cheie 9: Eficienţă energetică în transporturi - reducerea emisiilor de CO_2 prin eficienţă energetică şi noi tehnologii în transporturi.
(3) Alocarea bugetară şi operaţiunile financiare derulate în vederea utilizării fondurilor prevăzute la alin. (1) se fac în conformitate cu prevederile cadrului legal aplicabil pentru gestionarea Fondului pentru modernizare în România.
(4) Bugetul este defalcat astfel:
a) pentru submăsura 1: 101.000.000 de euro;
b) pentru submăsura 2: 149.000.000 de euro.
(5) Bugetul mediu anual al schemei nu va depăşi 125.000.000 de euro, în cadrul fiecărei proceduri de ofertare concurenţială fiind stabilit bugetul afectat procedurii concurenţiale respective.
ART. 14
Numărul maxim de beneficiari de ajutor de stat în cadrul prezentei scheme bazate pe o procedură de ofertare concurenţială este de 50.
CAP. X
Modalitatea de acordare a ajutorului de stat
ART. 15
Măsurile de sprijin acordate beneficiarilor pentru realizarea de investiţii constau în acordarea de granturi din Fondul pentru modernizare.
CAP. XI
Valoarea maximă a finanţării nerambursabile (intensitatea ajutorului de stat)
ART. 16
(1) Valoarea ajutorului de stat solicitat nu poate depăşi 25.000.000 euro pe beneficiar (echivalent în lei la cursul InforEuro din luna iulie 2025) în cadrul tuturor procedurilor de ofertare concurenţială.
(2) Ajutorul acordat unui beneficiar nu trebuie să depăşească 40% din bugetul total al schemei.
(3) Intensitatea maximă a ajutorului de stat acordat prin prezenta schemă este de 100% din cheltuielile eligibile, fiind bazată pe o procedură de ofertare concurenţială care, pe lângă criteriile obiective prevăzute, îndeplineşte cumulativ şi următoarele condiţii:
a) ajutorul se acordă pe baza unor criterii de selecţie şi de eligibilitate obiective, clare, transparente şi nediscriminatorii, definite ex ante şi publicate cu cel puţin şase săptămâni înainte de termenul de depunere a solicitărilor în cadrul procedurilor de ofertare concurenţială, pentru a permite o concurenţă efectivă;
b) în timpul punerii în aplicare a schemei, în cazul unei proceduri de ofertare în care toţi solicitanţii primesc ajutor, modul în care este concepută procedura respectivă trebuie corectat pentru a restabili concurenţa efectivă în cadrul sesiunilor de depunere ulterioare, de exemplu, prin reducerea bugetului;
c) sunt excluse ajustările ex post ale rezultatului sesiunii de depunere (cum ar fi negocierile ulterioare privind rezultatele solicitărilor sau raţionalizarea);
d) pentru submăsura 1, 95% din totalul criteriilor de selecţie utilizate pentru clasificarea solicitărilor şi, în cele din urmă, pentru alocarea ajutorului în cadrul sesiunii concurenţiale aferente se definesc în termeni de ajutor de stat solicitat pe fiecare punct de reîncărcare (euro/kW instalat). Cu cât valoarea ajutorului de stat solicitat este mai mică, cu atât este mai mare punctajul pe care îl va primi;
e) pentru submăsura 1, 5% din totalul criteriilor de selecţie utilizate pentru clasificarea solicitărilor şi, în cele din urmă, pentru alocarea ajutorului în cadrul sesiunii concurenţiale se definesc pentru utilizarea energiei regenerabile pentru alimentarea totală sau parţială a infrastructurii de reîncărcare;
f) punctajul general obţinut în conformitate lit. d) şi e) la schema de ajutor de stat va duce la ordonarea descrescătoare a aplicanţilor în cadrul acestei scheme;
g) pentru submăsura 2, 100% din totalul criteriilor de selecţie utilizate pentru clasificarea solicitărilor şi, în cele din urmă, pentru alocarea ajutorului în cadrul sesiunii concurenţiale aferente se definesc în termeni de ajutor de stat solicitat pe fiecare punct de reîncărcare, inclusiv producţia la faţa locului de energie regenerabilă de energie, precum şi sistemul de stocare aferent (euro/kW instalat). Cu cât valoarea ajutorului de stat solicitat este mai mică, cu atât este mai mare punctajul pe care îl va primi;
h) în situaţie de egalitate de punctaj se va lua în considerare suma solicitată, astfel încât va avea prioritate proiectul cu o valoare mai mare. Proiectele vor fi finanţate până la epuizarea bugetului alocat.
(4) Formula de calcul aferentă criteriilor de selecţie este prezentată în anexa la prezenta schemă.
ART. 17
(1) Diferenţa până la valoarea totală a proiectului se acoperă de către beneficiar. Acesta trebuie să aducă o contribuţie financiară pentru diferenţa până la totalul costurilor eligibile, fie din resurse proprii, fie din surse atrase, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui ajutor public.
(2) Cheltuielile neeligibile vor fi suportate integral de către beneficiar.
CAP. XII
Cheltuielile eligibile
ART. 18
(1) Prevederile prezentului capitol sunt în concordanţă cu dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu art. 20 a) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014. În măsura în care prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022 sunt mai restrictive decât prevederile specifice ajutorului de stat se aplică primele.
(2) Cheltuielile eligibile sunt reprezentate de:
a) pentru submăsura 1 - costurile aferente construirii, instalării, modernizării sau extinderii infrastructurii de reîncărcare. Aceste costuri pot include costurile infrastructurii de reîncărcare în sine şi ale echipamentelor tehnice aferente, instalarea sau modernizarea componentelor electrice sau de alt tip, inclusiv costurile aferente lucrărilor care rămân în proprietatea beneficiarului pentru realizarea instalaţiei de racordare, precum şi a instalaţiei de utilizare, conform art. 41 lit. b) şi c) din Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 59/2013, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi adaptările terestre şi costurile de instalare aferente;
b) pentru submăsura 2 - costurile aferente construirii, instalării, modernizării sau extinderii infrastructurii de reîncărcare, precum şi costurile de investiţii ale producţiei la faţa locului de energie electrică din surse regenerabile şi costurile de investiţii ale unităţilor de stocare a energiei electrice din surse regenerabile. Aceste costuri pot include costurile infrastructurii de reîncărcare în sine şi ale echipamentelor tehnice aferente, instalarea sau modernizarea componentelor electrice sau de alt tip, inclusiv costurile aferente lucrărilor care rămân în proprietatea beneficiarului pentru realizarea instalaţiei de racordare, precum şi a instalaţiei de utilizare, conform art. 41 lit. b) şi c) din Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 59/2013, cu modificările şi completările ulterioare, lucrările pentru conectarea infrastructurii de reîncărcare la o unitate locală de producţie sau stocare a energiei electrice din surse regenerabile, precum şi adaptările terestre şi costurile de instalare aferente.
Capacitatea nominală de producţie a instalaţiei de producţie la faţa locului de energie electrică din surse regenerabile nu trebuie să depăşească puterea maximă utilă nominală sau a infrastructurii de reîncărcare la care este conectată.
(3) Ca regulă generală, cheltuielile care nu se încadrează în categoria cheltuielilor eligibile prevăzute la alin. (2) sunt neeligibile. Costurile legate de TVA nu sunt eligibile.
(4) Ulterior încheierii contractului de finanţare, beneficiarul nu va mai putea primi finanţări din alte surse publice pentru aceleaşi cheltuieli eligibile ale proiectului, sub sancţiunea rezilierii contractului de finanţare şi a returnării sumelor rambursate, inclusiv a dobânzilor calculate conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
(5) În vederea calculării costurilor eligibile, toate cifrele utilizate sunt luate în considerare înainte de orice fel de deducere a impozitelor sau a altor taxe. Costurile eligibile trebuie să fie susţinute prin documente justificative care trebuie să fie clare, specifice şi contemporane cu faptele.
(6) Ajutoarele plătibile în viitor, inclusiv ajutoarele plătibile în mai multe tranşe, se actualizează la valoarea lor în momentul în care sunt acordate. Costurile eligibile se actualizează la valoarea pe care o au la momentul acordării ajutoarelor. Rata dobânzii care trebuie aplicată la actualizare este rata de actualizare aplicabilă la data acordării ajutoarelor.
CAP. XIII
Efectul stimulativ
ART. 19
(1) Prezenta schemă se aplică numai ajutoarelor care au efect stimulativ.
(2) Se consideră că ajutoarele au efect stimulativ dacă beneficiarul adresează furnizorului ajutorului de stat o solicitare scrisă în cadrul procedurii de ofertare concurenţială înaintea demarării lucrărilor la proiectul de investiţii.
(3) Dacă demararea lucrărilor are loc anterior îndeplinirii condiţiei prevăzute la alin. (2), întregul proiect nu va mai fi eligibil pentru ajutor.
(4) Solicitarea de ajutor conţine cel puţin următoarele informaţii:
a) denumirea întreprinderii şi dimensiunea acesteia;
b) descrierea proiectului, inclusiv data începerii şi a încheierii acestuia;
c) locul de desfăşurare a proiectului;
d) lista costurilor proiectului;
e) tipul de ajutor (grant, împrumut, garanţie, avans rambursabil, injecţie de capital sau altele) şi valoarea finanţării publice necesare pentru proiect;
f) valoarea finanţării publice necesare pentru proiect raportată la puterea instalată (euro/kW) şi utilizarea energiei regenerabile pentru alimentarea totală sau parţială a infrastructurii de reîncărcare.
CAP. XIV
Reguli privind cumulul ajutoarelor de stat
ART. 20
(1) Pentru acelaşi beneficiar şi pentru aceleaşi cheltuieli eligibile, ajutorul de stat pentru investiţii acordat prin prezenta schemă nu se poate cumula cu niciun alt ajutor de stat acordat, inclusiv de minimis.
(2) Furnizorul ajutorului de stat monitorizează ajutoarele acordate în baza prezentei scheme pentru a nu depăşi intensitatea maximă admisă sau pragurile prevăzute de prezenta schemă.
(3) Pentru respectarea regulilor de cumul, beneficiarul de ajutor prezintă o declaraţie pe propria răspundere, din care să reiasă dacă a mai beneficiat de ajutoare de stat sau ajutoare de minimis pentru aceleaşi cheltuieli eligibile, el sau orice întreprindere cu care se află într-o relaţie de tipul celor prevăzute în anexa I la Regulament.
CAP. XV
Modalitatea de derulare a schemei de ajutor de stat
ART. 21
(1) Furnizorul ajutorului de stat stabileşte condiţiile de eligibilitate şi de selecţie în cadrul procedurii de ofertare concurenţială, cu respectarea prevederilor prezentei scheme, şi lansează procedura de ofertare concurenţială pentru selecţia proiectelor ce vor beneficia de finanţare.
(2) Prezenta schemă bazată pe procedură de ofertare concurenţială se aplică astfel:
a) pentru submăsura 1: instalarea infrastructurii de reîncărcare atât pentru vehiculele aflate în flota întreprinderilor, cât şi accesibilă publicului;
b) pentru submăsura 2: instalarea infrastructurii de reîncărcare atât pentru vehiculele aflate în flota întreprinderilor, cât şi accesibilă publicului, inclusiv producţia la faţa locului de energie electrică din surse regenerabile şi sistemele de stocare a energiei electrice din surse regenerabile.
(3) Procedura de implementare şi derulare a schemei se va desfăşura în conformitate cu prevederile din Ghidul solicitantului, aprobat prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii şi publicat pe site-ul oficial al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
(4) Furnizorul ajutorului de stat va acorda ajutorul după ce va verifica, pe baza solicitării de finanţare depuse de potenţialii beneficiari, îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate şi de selecţie prevăzute în schemă.
(5) Perioada de depunere a propunerilor de proiecte pentru investiţiile în infrastructurile de reîncărcare care furnizează vehiculelor, echipamentelor terminale mobile sau echipamentelor mobile de handling la sol energie electrică, precum şi investiţiile de producţie la faţa locului de energie electrică din surse regenerabile de energie şi sistemele de stocare a energiei electrice din surse regenerabile, în cadrul procedurii de ofertare concurenţială, va fi anunţată pe pagina oficială de internet a furnizorului ajutorului de stat.
(6) Pentru a beneficia de prevederile prezentei scheme solicitanţii vor transmite furnizorului ajutorului de stat solicitarea de sprijin, anexele acesteia şi alte documente solicitate prin Ghidul solicitantului.
(7) După efectuarea evaluării tehnico-economice a solicitării de sprijin, conform anexei, a verificării încadrării în plafonul maxim pe beneficiar stabilit prin prezenta schemă şi a verificării conformităţii administrative şi a eligibilităţii solicitărilor de sprijin, conform prevederilor schemei şi celor stabilite prin Ghidul solicitantului, furnizorul ordonează ofertele conforme în funcţie de punctajele finale obţinute şi le va înscrie pe lista pentru finanţare începând de la cele cu punctajul cel mai mare, până la acoperirea bugetului alocat pentru fiecare sesiune de ofertare concurenţială. Furnizorul ajutorului de stat semnează contracte de finanţare cu beneficiarii de ajutor de stat declaraţi câştigători în urma procedurilor de ofertare concurenţială.
CAP. XVI
Alte obligaţii
ART. 22
(1) Operatorii infrastructurii de reîncărcare sau de realimentare care oferă sau permit plăţi pe bază de contract pentru infrastructura lor nu fac discriminări între furnizorii de servicii de mobilitate, de exemplu, prin aplicarea unor condiţii de acces preferenţial sau prin diferenţierea preţurilor fără o justificare obiectivă.
(2) Taxele percepute de la alţi utilizatori decât beneficiarul sau beneficiarii ajutorului pentru utilizarea infrastructurii de reîncărcare sau de realimentare corespund preţurilor pieţei.
(3) Orice concesiune sau alt tip de contract prin care un terţ este însărcinat să exploateze infrastructura de reîncărcare sau de realimentare care beneficiază de sprijin se atribuie în condiţii concurenţiale, transparente şi nediscriminatorii, ţinându-se seama în mod corespunzător de normele aplicabile în materie de achiziţii publice.
(4) Furnizorul ajutorului de stat verifică respectarea condiţiilor din prezentul articol.
CAP. XVII
Reguli privind recuperarea/stoparea acordării ajutoarelor de stat
ART. 23
(1) Recuperarea ajutoarelor acordate se realizează de către furnizor, prin direcţiile de specialitate, conform prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, ale art. 33-38 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, ale Ordinului preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 386/2020 pentru punerea în aplicare a Instrucţiunilor privind procedura de calculare a dobânzii în cazul ajutorului de stat sau de minimis care trebuie rambursat sau recuperat, precum şi ale normelor metodologice emise de furnizorul ajutorului.
(2) Ajutorul care trebuie recuperat include şi dobânda aferentă, datorată de la data plăţii până la data recuperării. Procedura de calcul al dobânzii se stabileşte prin instrucţiuni emise de Consiliul Concurenţei.
(3) În vederea dispunerii stopării sau recuperării ajutoarelor de stat acordate, furnizorul măsurii de ajutor de stat emite decizii, acestea având caracter de titlu executoriu.
(4) Furnizorul are obligaţia transmiterii la Consiliul Concurenţei, spre informare, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la adoptare, a deciziilor proprii prin care se dispune recuperarea ajutoarelor de stat acordate.
(5) Furnizorul are obligaţia transmiterii Consiliului Concurenţei a unei informări, în termen de 5 zile lucrătoare de la rămânerea definitivă a hotărârii judecătoreşti pronunţate de instanţele naţionale privind măsurile de recuperare a ajutoarelor de stat.
CAP. XVIII
Reguli privind publicarea, informarea, raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat
ART. 24
(1) Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat acordate în baza prezentei scheme se efectuează în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) În vederea asigurării transparenţei şi a unui control eficient al ajutoarelor de stat, furnizorul de ajutor şi administratorul schemei vor aplica prevederile art. 25 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi vor transmite Consiliului Concurenţei rapoarte anuale privind schema de ajutor de stat.
(3) Furnizorul de ajutor de stat trebuie să păstreze o evidenţă cu toate informaţiile referitoare la ajutoarele acordate în cadrul acesteia, pentru o perioadă de minimum 10 ani de la data acordării ultimului ajutor. Această evidenţă trebuie să conţină informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea tuturor condiţiilor impuse prin actul de acordare.
(4) Beneficiarul ajutorului de stat trebuie să păstreze, pentru o perioadă de minimum 10 ani de la data acordării ultimei alocări specifice, o evidenţă cu toate informaţiile referitoare la ajutorul de stat primit în cadrul schemei şi să transmită furnizorului/ administratorului acesteia sau Consiliului Concurenţei, în termenele stabilite de aceştia, toate informaţiile necesare pentru derularea procedurilor naţionale şi europene în domeniul ajutorului de stat.
(5) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional, în formatul şi în termenele prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022 cu modificările şi completările ulterioare, precum şi datele şi informaţiile necesare pentru întocmirea inventarului ajutoarelor de stat şi a rapoartelor şi informărilor necesare îndeplinirii obligaţiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene.
(6) Beneficiarii ajutorului de stat au obligaţia de a pune la dispoziţia Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în formatul şi în termenul solicitate de acesta, toate informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare.
(7) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii are obligaţia să încarce în Registrul ajutoarelor de stat (RegAS) toate informaţiile prevăzute la art. 29 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, în termenele impuse de normele în vigoare, ce vizează în principal:
a) măsurile de ajutor, care se încarcă în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării acestora în vigoare, respectiv de la data modificării lor;
b) informaţiile referitoare la actele de acordare a finanţării, care se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării actului sau a publicării acestuia în Monitorul Oficial al României, dacă este cazul;
c) actele de acordare a ajutoarelor, care se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării actului de acordare;
d) plăţile, care se încarcă în termen de 10 zile lucrătoare de la data plăţii;
e) obligaţiile de recuperare a ajutoarelor ilegale sau utilizate abuziv şi rambursările efective ale respectivelor obligaţii, care se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data instituirii obligaţiei de recuperare, respectiv de la data rambursării.
(8) În mod excepţional şi pe o perioadă limitată de timp, termenele prevăzute la alin. (7) lit. b) şi c) pot fi extinse până la 15 zile lucrătoare. Extinderea se acordă de Consiliul Concurenţei, în baza unei solicitări formale, motivate, adresate acestuia de către furnizorul/administratorul ajutorului, şi este considerată justificată doar în cazul în care numărul actelor de finanţare, al actelor de acordare a ajutoarelor sau al plăţilor efectuate în contul acestora din urmă este foarte mare, într-o perioadă restrânsă de timp, iar încărcarea acestora devine imposibilă, din punct de vedere tehnic.
(9) Furnizorii/Administratorii au obligaţia de a informa, în scris, Consiliul Concurenţei, în termen de 10 zile de la producerea evenimentului, cu privire la modificările survenite în informaţiile referitoare la un utilizator al Registrului ajutoarelor de stat.
(10) Furnizorii/Administratorii au obligaţia de a informa autoritatea de concurenţă, în termen de 5 zile de la data producerii evenimentului, cu privire la faptul care a generat modificarea drepturilor de acces şi de scriere în Registrul ajutoarelor de stat, anterior acordate utilizatorului, precum şi retragerea acestor drepturi.
(11) Furnizorul ajutorului de stat va încărca în sistemul SANI Fişa de informaţii specifică, referitoare la prezenta schemă de ajutor de stat, în forma prevăzută în anexa II la Regulament, în vederea transmiterii către Comisia Europeană, în termen de 20 de zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a schemei.
ART. 25
După obţinerea avizului Consiliului Concurenţei, textul schemei, precum şi actul normativ pentru aprobarea acesteia se publică integral pe pagina oficială de internet a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, la adresa www.mt.ro.
ART. 26
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii are obligaţia transmiterii către Consiliul Concurenţei, spre informare, a ordinului privind aprobarea schemei de ajutor de stat, în termen de maximum 5 zile de la data intrării în vigoare a acestuia.
ART. 27
Informaţiile prevăzute în anexa III la Regulament privind fiecare ajutor individual care depăşeşte echivalentul în lei a 100.000 euro vor fi comunicate de furnizorul ajutorului de stat Consiliului Concurenţei pentru a fi publicate pe pagina naţională de ajutor de stat - www.ajutordestat.ro
CAP. XIX
Dispoziţii finale
ART. 28
Anexa face parte integrantă din prezenta schemă.
ANEXA 1
la schemă
FORMULA DE CALCUL
pentru acordarea punctajului potenţialilor beneficiari în vederea clasificării
cererilor de finanţare aferente schemei de ajutor de stat privind promovarea
infrastructurii pentru o mobilitate cu emisii zero în sprijinul întreprinderilor şi comunităţilor
(e-MOVE RO)
Va fi utilizată doar la nivelul MTI - DGPET în evaluarea proiectelor.
Pentru submăsura 1
Criteriul 1:
95% din totalul criteriilor de selecţie utilizate pentru clasificarea solicitărilor şi, în cele din urmă, pentru alocarea ajutorului în cadrul sesiunii concurenţiale aferente se definesc în termeni de ajutor de stat solicitat pe fiecare punct de reîncărcare (euro/kW instalat). Cu cât valoarea ajutorului de stat solicitat este mai mică, cu atât este mai mare punctajul pe care îl va primi.
Valoarea ajutorului solicitat pe kW instalat - putere instalată a infrastructurii de reîncărcare
Se urmăreşte ca subvenţia publică oferită per kW instalat să fie cea mai joasă şi să se evite supracompensarea.
Ajutorul de stat cel mai mic solicitat (euro/kW instalat) - 95 pct.
Ajutorul de stat cel mai mare solicitat (euro/kW instalat) - 0 pct.
Valorile intermediare ale punctajului (euro/kW instalat) se calculează conform ecuaţiei (a se vedea imaginea asociată)
unde:
A este ajutorul de stat cel mai mic solicitat pe kW instalat;
B este ajutorul de stat cel mai mare solicitat pe kW instalat;
x este ajutorul solicitat de potenţialul beneficiar care este între A şi B;
95 reprezintă cel mai mare punctaj care poate fi obţinut.
Cererile de finanţare considerate conforme vor fi ordonate în funcţie de punctajele obţinute şi vor fi înscrise pe lista pentru finanţare începând de la cele cu punctajul cel mai mare până la acoperirea bugetului alocat pentru procedura de ofertare concurenţială respectivă.
Criteriul 2:
5% din totalul criteriilor de selecţie utilizate pentru clasificarea solicitărilor şi, în cele din urmă, pentru alocarea ajutorului în cadrul sesiunii concurenţiale se definesc pentru utilizarea energiei regenerabile pentru alimentarea totală sau parţială a infrastructurii de reîncărcare.
În cazul în care nu se va utiliza energie regenerabilă pentru alimentarea totală sau parţială a infrastructurii de reîncărcare nu se va acorda punctajul de 5 puncte.
Pentru criteriul 2 nu se acordă punctaj intermediar.
NOTĂ:
Acordarea punctajului final va fi posibilă numai după închiderea sesiunii de depunere a solicitărilor în cadrul procedurii de ofertare concurenţială.
În urma evaluării tuturor criteriilor de selecţie, solicitarea de sprijin va primi un punctaj între 0 şi maximum 100 de puncte.
Pentru proiectele admise, punctajele pentru cele două criterii se însumează pentru a stabili lista finală a punctajelor obţinute. Ulterior, ofertele considerate conforme vor fi ordonate în funcţie de punctajele obţinute şi vor fi înscrise pe lista pentru finanţare începând de la cele cu punctajul cel mai mare până la acoperirea bugetului alocat pentru procedura de ofertare concurenţială respectivă.
Pentru submăsura 2
100% din totalul criteriilor de selecţie utilizate pentru clasificarea solicitărilor şi, în cele din urmă, pentru alocarea ajutorului în cadrul sesiunii concurenţiale aferente se definesc în termeni de ajutor de stat solicitat pe fiecare punct de reîncărcare, inclusiv producţia la faţa locului de energie regenerabilă de energie, precum şi sistemul de stocare aferent (euro/kW instalat). Cu cât valoarea ajutorului de stat solicitat este mai mică, cu atât este mai mare punctajul pe care îl va primi.
Se urmăreşte ca subvenţia publică oferită per kW instalat să fie cea mai joasă şi să se evite supracompensarea.
Ajutorul de stat cel mai mic solicitat (euro/kW instalat) - 100 pct.
Ajutorul de stat cel mai mare solicitat (euro/kW instalat) - 0 pct.
Valorile intermediare ale punctajului (euro/kW instalat) se calculează conform ecuaţiei (a se vedea imaginea asociată)
unde:
A este ajutorul de stat cel mai mic solicitat pe kW instalat;
B este ajutorul de stat cel mai mare solicitat pe kW instalat;
x este ajutorul solicitat de potenţialul beneficiar care este între A şi B;
100 reprezintă cel mai mare punctaj care poate fi obţinut.
În urma evaluării tuturor criteriilor de selecţie, solicitarea de sprijin va primi un punctaj între 0 şi maximum 100 de puncte. Cererile de finanţare considerate conforme vor fi ordonate în funcţie de punctajele obţinute şi vor fi înscrise pe lista pentru finanţare începând de la cele cu punctajul cel mai mare până la acoperirea bugetului alocat pentru procedura de ofertare concurenţială respectivă.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: