Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 12 august 2025  privind dezvoltarea infrastructurii de reîncărcare a vehiculelor electrice pe reţeaua naţională de autostrăzi, drumuri expres şi naţionale Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 12 august 2025 privind dezvoltarea infrastructurii de reîncărcare a vehiculelor electrice pe reţeaua naţională de autostrăzi, drumuri expres şi naţionale "e-Mobility RO"

EMITENT: Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 766 din 18 august 2025
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 1.319 din 12 august 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 766 din 18 august 2025.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Prezenta schemă de ajutor de stat, bazată pe procedură de ofertare concurenţială, vizează sprijinirea investiţiilor destinate accelerării dezvoltării unei reţele naţionale eficiente şi fiabile de staţii de reîncărcare pentru vehicule electrice, amplasate strategic pe autostrăzi, drumuri expres şi pe drumurile naţionale din România aflate în administrarea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A., în vederea asigurării tranziţiei către mobilitatea electrică şi a atingerii obiectivelor naţionale şi europene privind decarbonizarea sectorului transporturilor.
    (2) Prezenta schemă de ajutor de stat se adoptă în temeiul prevederilor Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat, cu modificările şi completările ulterioare^1, denumit în continuare Regulament, şi, în special, ale art. 36a - Ajutoarele pentru investiţii în infrastructura de reîncărcare sau de realimentare.
    ^1 Regulamentul (UE) 2023/1.315 al Comisiei din 23 iunie 2023 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 651/2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat şi a Regulamentului (UE) 2022/2.473 de declarare a anumitor categorii de ajutoare acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în producţia, prelucrarea şi comercializarea produselor pescăreşti şi de acvacultură ca fiind compatibile cu piaţa internă, în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat.

    (3) Prezenta schemă se aplică pe teritoriul României, în toate regiunile de dezvoltare.
    (4) Acordarea ajutoarelor din prezenta schemă nu intră sub incidenţa obligaţiei de notificare către Comisia Europeană în conformitate cu prevederile art. 3 din Regulament.
    (5) Sprijinul acordat în cadrul acestei scheme se încadrează în sprijinul prevăzut de art. 10d din Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii şi de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului, ale cărei norme sunt stabilite de Comisia Europeană prin Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/1.001 din 9 iulie 2020 de stabilire a unor norme detaliate de aplicare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte funcţionarea Fondului pentru modernizare care sprijină investiţiile în vederea modernizării sistemelor energetice şi a îmbunătăţirii eficienţei energetice a anumitor state membre, cu modificările şi completările ulterioare^2.
    ^2 Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2023/2.606 al Comisiei din 22 noiembrie 2023 de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2020/1.001 de stabilire a unor norme detaliate de aplicare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte funcţionarea Fondului pentru modernizare care sprijină investiţiile în vederea modernizării sistemelor energetice şi a îmbunătăţirii eficienţei energetice a anumitor state membre.

    (6) Astfel, pentru a atinge obiectivele stabilite la nivel naţional şi european privind dezvoltarea unei infrastructuri suficiente de combustibili alternativi pentru vehicule rutiere şi pentru reducerea semnificativă a emisiilor de gaze cu efect de seră din sectorul transporturilor este necesară adoptarea unor măsuri specifice pentru asigurarea unei acoperiri adecvate cu staţii de reîncărcare rapide şi ultrarapide în zonele importante de tranzit din România. Aceste măsuri vor sprijini creşterea numărului de vehicule electrice în circulaţie, contribuind astfel la eliminarea barierelor legate de autonomia limitată şi de accesul insuficient la infrastructura de reîncărcare.

    ART. 2
    (1) Prezenta schemă contribuie la implementarea prevederilor Programului-cheie 9: Eficienţă energetică în transporturi - reducerea emisiilor de CO_2 prin eficienţă energetică şi noi tehnologii în transporturi, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar de implementare şi gestionare a fondurilor alocate României prin Fondul pentru modernizare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a celor specifice din reglementările Uniunii Europene şi naţionale, ale strategiilor şi documentelor de politici publice naţionale şi europene.
    (2) Prin prezenta schemă de ajutor de stat sunt vizate investiţiile destinate dezvoltării unei reţele naţionale eficiente şi fiabile de staţii de reîncărcare care furnizează vehiculelor energie electrică.
    (3) Administrator şi furnizor al ajutorului de stat în temeiul prezentei scheme este Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin Direcţia generală programe europene transport.

    CAP. II
    Obiectivul schemei
    ART. 3
    Obiectivul ajutorului de stat este de a stimula investiţiile în infrastructura de reîncărcare electrică rapidă şi ultrarapidă pe reţeaua de autostrăzi, drumuri expres şi naţionale din România aflate în administrarea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A., asigurând conectivitate şi accesibilitate pentru vehiculele electrice în reţeaua naţională de transport rutier. Astfel, ajutorul urmăreşte să creeze condiţiile necesare adoptării pe scară largă a electromobilităţii, facilitând mobilitatea sustenabilă, reducând impactul sectorului transporturilor asupra mediului şi contribuind direct la îndeplinirea obiectivelor climatice naţionale asumate în cadrul Planului naţional integrat în domeniul energiei şi schimbărilor climatice 2021-2030 (PNIESC), aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.076/2021, şi europene în conformitate cu strategia Uniunii Europene, promovată prin pachetul „Pregătiţi pentru 55“.

    CAP. III
    Necesitatea implementării schemei
    ART. 4
    Implementarea prezentei scheme va contribui la realizarea următoarelor:
    a) reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră (GES) prin promovarea soluţiilor alternative de transport cu emisii zero;
    b) atingerea obiectivelor stabilite prin Strategia privind Cadrul naţional de politică pentru dezvoltarea pieţei în ceea ce priveşte combustibilii alternativi în sectorul transporturilor şi pentru instalarea infrastructurii relevante în România şi înfiinţarea Consiliului interministerial de coordonare pentru dezvoltarea pieţei pentru combustibili alternativi, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 87/2018;
    c) atingerea obiectivelor din sectorul transporturilor de reducere cu 14,5% a emisiilor de gaze cu efect de seră, în conformitate cu Directiva (UE) 2023/2.413 privind promovarea energiei din surse regenerabile (RED III);
    d) accelerarea implementării infrastructurii de reîncărcare a vehiculelor electrice în scopul diminuării preocupărilor privind autonomia vehiculelor şi stimulării utilizării acestora de către conducătorii auto, pentru reducerea amprentei de carbon, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2023/1.804 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 septembrie 2023 privind instalarea infrastructurii pentru combustibili alternativi şi de abrogare a Directivei 2014/94/UE;
    e) o economie mai eficientă din punctul de vedere al utilizării resurselor, mai ecologică şi mai competitivă, conducând la dezvoltarea durabilă, care se bazează, printre altele, pe un nivel înalt de protecţie şi pe îmbunătăţirea calităţii mediului;
    f) atingerea obiectivului privind neutralitatea climatică, prevăzut în Regulamentul (UE) 2021/1.119 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 iunie 2021 de stabilire a cadrului pentru atingerea neutralităţii climatice şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 401/2009 şi (UE) 2018/1.999 („Legea europeană a climei“), referitor la asigurarea, până cel târziu în 2050, a unui echilibru la nivelul Uniunii între emisiile şi absorbţiile de gaze cu efect de seră care sunt reglementate în dreptul Uniunii, astfel încât să se ajungă la zero emisii nete până la acea dată.


    CAP. IV
    Domeniul de aplicare
    ART. 5
    (1) Schema de ajutor de stat se adresează tuturor categoriilor de întreprinderi care au depus la furnizorul ajutorului de stat (Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii) solicitarea pentru acordarea unui ajutor de stat pentru realizarea, pe teritoriul României, a unor investiţii destinate accelerării dezvoltării unei reţele naţionale eficiente şi fiabile de staţii de reîncărcare pentru vehicule electrice, amplasate strategic pe autostrăzi, drumuri expres şi pe drumurile naţionale din România aflate în administrarea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A., conform cerinţelor din prezenta schemă de ajutor de stat, detaliate în Ghidul solicitantului.
    (2) Prezenta schemă de ajutor de stat nu se aplică:
    a) ajutoarelor destinate activităţilor legate de exportul către ţări terţe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor legate direct de cantităţile exportate, de înfiinţarea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie sau de alte costuri curente legate de activitatea de export;
    b) ajutoarelor condiţionate de utilizarea preferenţială a produselor naţionale faţă de produsele importate;
    c) ajutoarelor acordate în sectorul pescuitului şi acvaculturii, care intră în domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului;
    d) ajutoarelor acordate în sectorul producţiei agricole primare;
    e) ajutoarelor acordate în sectorul prelucrării şi comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:
    (i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii unor astfel de produse achiziţionate de la producători primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile respective;
    (ii) atunci când ajutoarele sunt condiţionate de transferarea lor parţială sau integrală către producătorii primari;

    f) ajutoarelor pentru facilitarea închiderii minelor de cărbune necompetitive, astfel cum sunt reglementate de Decizia 2010/787/UE a Consiliului;
    g) măsurilor de ajutor de stat care implică, prin ele însele, prin condiţiile asociate lor sau prin metoda lor de finanţare, o încălcare nedisociabilă a dreptului Uniunii, în special:
    - măsurilor de ajutor în cazul cărora acordarea de ajutoare este condiţionată de obligaţia ca beneficiarul să îşi aibă sediul în statul membru relevant sau să fie stabilit cu preponderenţă în statul membru respectiv; cu toate acestea, cerinţa de a avea un sediu sau o sucursală în statul membru care acordă ajutorul la momentul plăţii ajutorului este permisă;
    – măsurilor de ajutor în cazul cărora acordarea de ajutoare este condiţionată de obligaţia ca beneficiarul să utilizeze bunuri produse la nivel naţional sau servicii naţionale;
    – măsurilor de ajutor care limitează posibilitatea ca beneficiarii să exploateze în alte state membre rezultatele obţinute din cercetare, dezvoltare şi inovare.


    (3) În cazul în care o întreprindere îşi desfăşoară activitatea atât în sectoarele excluse menţionate la alin. (2), cât şi în sectoarele care intră în domeniul de aplicare prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. a) din Regulament, prezenta schemă se aplică ajutoarelor acordate pentru aceste ultime sectoare sau activităţi, cu condiţia ca furnizorul să se asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităţilor sau o distincţie între costuri, că activităţile desfăşurate în sectoarele excluse nu beneficiază de ajutoarele acordate în conformitate cu prezenta schemă.
    (4) În cadrul prezentei scheme nu se acordă ajutoare întreprinderilor care se află în dificultate, astfel cum sunt definite la art. 6 alin. (1) lit. r).

    CAP. V
    Definiţii
    ART. 6
    (1) În sensul prezentei scheme, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) procedură de ofertare concurenţială - un proces de ofertare nediscriminatoriu care prevede participarea unui număr suficient de întreprinderi şi în care ajutorul se acordă fie pe baza ofertei iniţiale prezentate de ofertant, fie pe baza unui preţ de echilibru. De asemenea, bugetul sau volumul aferent procedurii de ofertare reprezintă o constrângere obligatorie, ceea ce creează o situaţie în care nu toţi ofertanţii pot primi ajutoare;
    b) costuri eligibile - costurile aferente construirii, instalării, modernizării sau extinderii infrastructurii de reîncărcare, inclusiv costurile aferente lucrărilor pentru realizarea instalaţiei de racordare, precum şi a instalaţiei de utilizare, conform art. 41 lit. b) şi c) din Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 59/2013, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cele aferente adaptărilor terestre şi costurile de instalare aferente;
    c) vehicul electric - un autovehicul dotat cu un grup propulsor care cuprinde cel puţin un dispozitiv electric nonperiferic drept convertor de energie cu un sistem electric reîncărcabil de stocare a energiei, care poate fi reîncărcat extern;
    d) infrastructură de reîncărcare - o instalaţie fixă sau mobilă care furnizează energie electrică vehiculelor. Infrastructura de reîncărcare trebuie să accepte instrumente de plată care sunt utilizate pe scară largă în Uniune şi, în special, plăţi electronice prin terminale şi dispozitive utilizate pentru serviciile de plată;
    e) vehicul înseamnă oricare vehicul rutier din categoria M1, M2, N1, M3, N2, N3 sau L;
    f) vehicul cu emisii zero (electric) înseamnă:
    - în ceea ce priveşte vehiculele cu două şi trei roţi şi cvadriciclurile: un vehicul care intră sub incidenţa Regulamentului (UE) nr. 168/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului, cu zero emisii de CO_2 la ţeava de evacuare, calculate în conformitate cu cerinţele prevăzute la art. 24 şi în anexa V la regulamentul respectiv;
    – în ceea ce priveşte vehiculele rutiere uşoare: un vehicul din categoria M1, M2 sau N1 cu emisii zero de CO_2 la ţeava de evacuare, determinate în conformitate cu cerinţele prevăzute în Regulamentul (UE) 2017/1.151 al Comisiei;
    – în ceea ce priveşte vehiculele rutiere grele: un vehicul greu cu emisii zero, astfel cum este definit la art. 4 pct. 5 din Directiva 2009/33/CE;

    g) reîncărcare inteligentă - o operaţiune de reîncărcare în cazul căreia intensitatea energiei electrice furnizate bateriei este ajustată în timp real, pe baza informaţiilor primite prin intermediul comunicaţiilor electronice;
    h) autostrăzi - drumuri de mare capacitate şi viteză, rezervate exclusiv circulaţiei autovehiculelor, care nu deservesc proprietăţile riverane, prevăzute cu două căi unidirecţionale separate printr-o zonă mediană având cel puţin două benzi de circulaţie pe sens şi bandă de staţionare de urgenţă, cu intersecţii denivelate şi acces limitat, intrarea şi ieşirea autovehiculelor fiind permise numai în locuri special amenajate;
    i) drumuri expres - drumuri accesibile numai prin noduri sau intersecţii reglementate care pot fi interzise anumitor categorii de utilizatori şi vehicule şi pe care oprirea şi staţionarea pe partea carosabilă sunt interzise;
    j) drumuri naţionale - drumuri care asigură legătura capitalei ţării cu oraşele reşedinţă de judeţ, legăturile dintre acestea, precum şi cu punctele de control pentru trecerea frontierei de stat a României, precum şi alte drumuri naţionale aflate în administrarea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A.;
    k) infrastructură de reîncărcare accesibilă publicului - infrastructură de reîncărcare care furnizează energie electrică şi care oferă utilizatorilor un acces nediscriminatoriu; accesul nediscriminatoriu poate include diverse forme de autentificare, utilizare şi plată;
    l) data acordării ajutorului - data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului în conformitate cu regimul juridic naţional aplicabil, respectiv data semnării contractului de finanţare, indiferent de data la care ajutorul se plăteşte;
    m) demararea lucrărilor - primul angajament cu caracter juridic obligatoriu de comandă pentru echipamente sau oricare alt angajament prin care investiţia devine ireversibilă, în funcţie de care are loc primul. Obţinerea de terenuri şi lucrările pregătitoare, cum ar fi obţinerea avizelor/autorizaţiilor şi realizarea studiilor tehnice stabilite de standarde şi normative pentru pregătirea proiectului, precum şi analiza de oportunitate nu sunt considerate drept demarare a lucrărilor. În cazul preluărilor de întreprinderi, demararea lucrărilor corespunde datei dobândirii activelor direct legate de unitatea preluată;
    n) efect stimulativ - prezentarea de către potenţialul beneficiar furnizorului ajutorului de stat a solicitării în cadrul procedurii de ofertare concurenţiale înainte de demararea lucrărilor la proiectul sau la activitatea respectivă;
    o) intensitatea ajutorului - valoarea brută a ajutorului exprimată ca procent din costurile eligibile, înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe;
    p) Regulament - Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat, cu modificările şi completările ulterioare;
    q) analiză de oportunitate a proiectului de investiţii - document tehnico-economic în cadrul căruia vor fi evaluate necesitatea şi fezabilitatea investiţiilor propuse în cadrul cererii de finanţare. Analiza va include, minimum, informaţii privind: (i) date generale despre proiect şi beneficiar, descrierea situaţiei existente şi justificarea investiţiei prin argumentarea oportunităţii acesteia; (ii) identificarea şi analizarea opţiunilor tehnico-economice relevante, prezentând cel puţin două scenarii independente sau justificând propunerea unui singur scenariu atunci când constrângerile tehnice sau de mediu nu permit alternative; (iii) evaluarea impactului economic, social şi de mediu, inclusiv o analiză cost-eficacitate care estimează reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră ca urmare a implementării investiţiei în amplasament, economiile de resurse şi costurile evitate; (iv) aspecte legate de schimbările climatice şi rezilienţa la dezastre, subliniind contribuţia proiectului la adaptarea la noile condiţii climatice şi la reducerea riscurilor de mediu. De asemenea, beneficiarul trebuie să facă dovada, prin soluţia de racordare, a capacităţii reţelei electrice de a susţine puterea necesară infrastructurii de reîncărcare;
    r) întreprindere în dificultate - o întreprindere care se află în cel puţin una dintre situaţiile următoare:
    (i) în cazul unei societăţi comerciale cu răspundere limitată, alta decât o întreprindere mică şi mijlocie (IMM) care există de mai puţin de 3 ani, atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii) conduce la un rezultat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziţii, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăţi comerciale menţionate în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;
    (ii) în cazul unei societăţi comerciale în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii, alta decât o IMM care există de mai puţin de 3 ani, atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu aşa cum reiese din contabilitatea societăţii a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziţii, „o societate comercială în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii“ se referă în special la acele tipuri de societăţi menţionate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;
    (iii) atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvenţă să fie deschisă la cererea creditorilor săi;
    (iv) atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare;
    (v) în cazul unei întreprinderi care nu este o IMM, atunci când, în ultimii doi ani:
    - raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; şi
    – capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA se situează sub valoarea 1,0.

    Stabilirea mărimii unei întreprinderi se face în conformitate cu prevederile anexei I la Regulament, respectiv prin raportare inclusiv la datele eventualelor întreprinderi partenere, întreprinderi asociate sau autorităţi/organisme publice care le controlează, direct sau indirect, solidar sau individual, 25% sau mai mult din capitalul sau din drepturile de vot;

    s) studiu de soluţie - documentaţie tehnico-economică în care, pe baza datelor şi cerinţelor unui utilizator şi a caracteristicilor reţelei de transport a energiei electrice, se stabilesc, se analizează şi se propun soluţii raţionale, posibile tehnic şi fezabile economic, pentru racordarea la reţeaua de transport al energiei electrice a instalaţiei utilizatorului;
    ş) întreprindere - entitate care desfăşoară o activitate economică, oricare ar fi forma sa juridică, precum şi parteneriatele sau asociaţiile cu personalitate juridică distinctă de cea a membrilor care desfăşoară o activitate economică;
    t) punct de reîncărcare - un punct de reîncărcare cu o putere de ieşire mai mare de 22 kW pentru transferul de energie electrică către un vehicul electric;
    ţ) staţie de reîncărcare - o instalaţie fizică situată într-un anumit loc, formată din unul sau mai multe puncte de reîncărcare;
    u) grup de reîncărcare - una sau mai multe staţii de reîncărcare situate într-un anumit loc;
    v) locaţie - în cazul autostrăzilor şi drumurilor expres sunt spaţiile de servicii publice/staţiile peco/benzinării deja existente, iar pentru drumuri naţionale, locul în care se va instala infrastructura de reîncărcare pentru care beneficiarul face dovada dreptului de folosinţă (proprietate, superficie, comodat, administrare).

    (2) Termenii microîntreprinderi, întreprinderi mici şi mijlocii şi întreprindere mare au semnificaţia dată de anexa I la Regulament.

    CAP. VI
    Beneficiarii
    ART. 7
    (1) Potenţialii beneficiari pot fi microîntreprinderi, întreprinderi mici şi mijlocii, dar şi întreprinderi mari, legal constituite în conformitate cu legislaţia naţională sau în conformitate cu legislaţia specifică din statul membru a cărui naţionalitate o deţin şi înregistrate la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului în România până la data primei plăţi din ajutorul de stat acordat în cadrul prezentei scheme, ale căror proiecte pentru instalarea pe reţeaua de drumuri publice de pe teritoriul României a infrastructurii de reîncărcare care furnizează vehiculelor energie electrică, menţionate la art. 2 alin. (2), au fost selectate drept câştigătoare în baza unei proceduri de ofertare concurenţială.
    (2) În cadrul prezentei scheme sunt excluse de la finanţare întreprinderile nou-înfiinţate.

    ART. 8
    Potenţialii beneficiari pot depune un proiect în cadrul fiecărei proceduri concurenţiale, care poate conţine una sau mai multe locaţii.

    ART. 9
    Solicitarea în cadrul procedurii de ofertare concurenţială conţine cel puţin următoarele informaţii:
    a) denumirea întreprinderii şi dimensiunea acesteia;
    b) descrierea proiectului, inclusiv data începerii şi a finalizării acestuia;
    c) obiectivele proiectului şi rezultatele aşteptate;
    d) localizarea proiectului;
    e) bugetul proiectului;
    f) lista costurilor proiectului (eligibile şi neeligibile);
    g) valoarea finanţării publice necesare pentru proiect raportată la puterea instalată (euro/kW);
    h) analiza de oportunitate care să conţină analiza cost-eficacitate şi costul reducerii emisiilor de CO_2, inclusiv studiul de soluţie sau ATR, după caz.


    ART. 10
    (1) La momentul depunerii solicitării de sprijin, potenţialii beneficiari ai schemei trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
    a) împotriva lor să nu fi fost emise decizii de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis sau, în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate, iar sumele integral recuperate, inclusiv dobânzile aferente, conform prevederilor legale în vigoare;
    b) nu sunt în incapacitate de plată/în stare de insolvenţă conform prevederilor Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, după caz;
    c) nu sunt în stare de faliment, lichidare, nu au afacerile conduse de un administrator judiciar sau activităţile lor comerciale sunt suspendate ori fac obiectul unui aranjament cu creditorii sau sunt într-o situaţie similară cu cele anterioare, reglementată prin lege, ori fac obiectul unei proceduri legale pentru declararea lor în stare de faliment, lichidare, conducerea afacerilor de un administrator judiciar;
    d) demonstrează capacitate tehnică şi financiară pentru susţinerea activităţilor proiectului;
    e) şi-au îndeplinit obligaţiile de plată a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat;
    f) solicitantul/reprezentantul legal al solicitantului nu a fost condamnat prin hotărâre definitivă a unei instanţe judecătoreşti, pentru comiterea uneia dintre următoarele infracţiuni: constituirea unui grup infracţional organizat (art. 367 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare), infracţiuni de corupţie (art. 289-294 din Legea nr. 286/2009, cu modificările şi completările ulterioare) şi infracţiuni asimilate infracţiunilor de corupţie (art. 10-13 din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, cu modificările şi completările ulterioare), infracţiuni împotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene (art. 18^1-18^5 din Legea nr. 78/2000, cu modificările şi completările ulterioare), acte de terorism (art. 32-35,art. 37^1 şi 38 din Legea nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului, cu modificările şi completările ulterioare), finanţarea terorismului (art. 36 din Legea nr. 535/2004, cu modificările şi completările ulterioare), spălarea banilor (art. 49 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare), traficul şi exploatarea persoanelor vulnerabile (art. 209-217 din Legea nr. 286/2009, cu modificările şi completările ulterioare) şi frauda, în sensul art. 1 din Convenţia privind protejarea intereselor financiare ale Comunităţilor Europene din 27 noiembrie 1995;
    g) nu sunt întreprinderi în dificultate, respectiv nu se află în cel puţin una dintre situaţiile prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. r);
    h) demonstrează capacitatea financiară pentru implementarea proiectului prin indicatorii de solvabilitate, respectiv prin raportul dintre datorii totale şi capitaluri proprii care trebuie să fie pozitiv şi mai mic de 7,5 în ultimul an financiar. În cazul în care beneficiarul nu îndeplineşte criteriul privind indicatorul de solvabilitate, precum şi pentru asigurarea contribuţiei proprii şi a cheltuielilor neeligibile, acesta va fi obligat să prezinte o scrisoare privind bonitatea bancară/scrisoare de confort.

    (2) Beneficiarul îndeplineşte şi alte condiţii specificate în Ghidul solicitantului, care nu reprezintă condiţii de eligibilitate.
    (3) Solicitantul se angajează să respecte perioada de durabilitate a proiectului, respectiv de 5 ani de la finalizarea implementării proiectului. Pe perioada de durabilitate a proiectului, beneficiarul trebuie să respecte următoarele:
    a) să nu înceteze activitatea desfăşurată cu bunul pentru care a obţinut finanţare;
    b) să nu înstrăineze bunurile care au făcut obiectul pentru care s-a obţinut finanţare;
    c) să nu realizeze o modificare substanţială care afectează natura, obiectivele sau condiţiile de realizare şi care ar determina subminarea obiectivelor iniţiale ale investiţiei;
    d) să asigure accesul publicului nediscriminatoriu la infrastructura de reîncărcare, inclusiv în ceea ce priveşte tarifele, metodele de autentificare şi de plată şi alte condiţii de utilizare.


    CAP. VII
    Condiţii generale de eligibilitate a proiectelor
    ART. 11
    (1) La momentul depunerii solicitării de sprijin, proiectele trebuie să îndeplinească, cumulat, următoarele condiţii de eligibilitate:
    a) proiectul să fie implementat pe teritoriul României;
    b) proiectul să cuprindă acţiuni eligibile pentru care se face dovada contribuţiei la obiectivul urmărit, respectiv creşterea numărului de staţii de reîncărcare electrică pentru autovehiculele rutiere cu emisii zero şi a ponderii autovehiculelor alimentate cu combustibili alternativi, în vederea atingerii obiectivelor din Planul naţional integrat în domeniul energiei şi schimbărilor climatice 2021-2030, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.076/2021;
    c) proiectul trebuie să vizeze instalarea infrastructurii de reîncărcare accesibilă publicului pe reţeaua de autostrăzi, drumuri expres şi drumuri naţionale aflate în administrarea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A., respectând prevederile de la lit. j);
    d) perioada de implementare a proiectului să se încadreze în perioada de eligibilitate a cheltuielilor, respectiv între data depunerii solicitării în cadrul procedurii de ofertare concurenţiale şi data preconizată de finalizare, dar nu mai târziu de 30 iunie 2030, cu respectarea principiului „demararea lucrărilor“ prevăzut la art. 6 alin. (1) lit. m);
    e) proiectul trebuie să respecte principiul „efectului stimulativ“ conform prevederilor art. 6 alin. (1) lit. n);
    f) proiectul trebuie să prezinte o analiză de oportunitate care va conţine elementele prezentate la art. 6 alin. (1) lit. q). De asemenea, proiectul trebuie să asigure respectarea principiului DNSH, detaliat la nivelul Ghidului solicitantului;
    g) proiectul respectă reglementările naţionale şi europene privind eligibilitatea cheltuielilor, promovarea egalităţii de şanse şi politica nediscriminatorie, dezvoltarea durabilă, tehnologia informaţiei, achiziţiile publice, informare şi publicitate, ajutorul de stat, precum şi orice alte prevederi legale aplicabile Fondului pentru modernizare;
    h) bugetul proiectului respectă indicaţiile privind încadrarea în categoriile de cheltuieli eligibile finanţate prin prezenta schemă;
    i) echipamentele pentru care se solicită finanţare sunt noi şi de generaţie nouă la momentul solicitării finanţării;
    j) infrastructura de reîncărcare trebuie să fie situată pe reţeaua de autostrăzi, drumuri expres şi drumuri naţionale principale aflate în administrarea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A. sau la o distanţă de cel mult 3 km pe şosea de cea mai apropiată ieşire a unui drum TEN-T;
    k) proiectul nu a mai beneficiat de finanţare din fonduri publice, cu excepţia studiilor preliminare - analiza de oportunitate, detaliile de execuţie, şi este condiţionat de faptul ca acestea să nu fie solicitate pentru finanţare în temeiul prezentei scheme de ajutor;
    l) durata de implementare a proiectului nu depăşeşte data de 30 iunie 2030;
    m) beneficiarul trebuie să demonstreze că a obţinut, de la administratorul autostrăzii/drumului expres/drumului naţional, un acord prealabil/orice alt document din care să reiasă acceptul/acordul pentru acces la autostrada/drumul expres/drumul naţional unde se instalează infrastructura de reîncărcare.

    (2) Sunt eligibile proiectele care vizează construirea, instalarea, modernizarea sau extinderea infrastructurii de reîncărcare, precum şi adaptările terestre necesare infrastructurii de reîncărcare.
    (3) Infrastructura de reîncărcare destinată vehiculelor electrice grele trebuie să aibă cel puţin două puncte de reîncărcare cu o putere de cel puţin 350 kW fiecare şi o putere totală instalată şi absorbită de minimum:
    - 3.600 kW dacă este instalată pe o autostradă/un drum expres/drum naţional aparţinând Reţelei rutiere centrale TEN_T; sau
    – 1.500 kW dacă este instalată pe o autostradă/un drum expres/un drum naţional aparţinând Reţelei rutiere globale TEN_T.
    În vederea asigurării interoperabilităţii, fiecare dintre aceste puncte de reîncărcare trebuie să fie echipat cu cel puţin un conector de tip CCS Combo 2 (Combined Charging System - Combo 2).


    (4) Infrastructura de reîncărcare destinată vehiculelor electrice uşoare trebuie să aibă cel puţin două puncte de reîncărcare cu o putere de 150 kW fiecare şi o putere totală instalată şi absorbită de minimum 600 kW. În vederea asigurării interoperabilităţii, fiecare dintre aceste puncte de reîncărcare trebuie să fie echipat cu cel puţin un conector de tip CCS Combo 2 (Combined Charging System - Combo 2).
    (5) Toate staţiile de reîncărcare accesibile publicului trebuie să asigure acces permanent şi nediscriminatoriu, 24 de ore din 24, 7 zile pe săptămână, inclusiv în ceea ce priveşte tarifele, metodele de autentificare şi de plată şi alte condiţii de utilizare. Taxele percepute de la alţi utilizatori decât beneficiarul sau beneficiarii ajutorului pentru utilizarea infrastructurii de reîncărcare corespund preţurilor pieţei.

    CAP. VIII
    Durata
    ART. 12
    (1) Prezenta schemă intră în vigoare la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, ulterior aprobării finanţării acesteia de către Banca Europeană de Investiţii, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările şi completările ulterioare, şi se aplică până la data de 31 decembrie 2028.
    (2) Având în vedere că Regulamentul (UE) nr. 651/2014 expiră la 31 decembrie 2026, după această dată Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii se angajează să asigure că schema este, pe toată durata sa de aplicare, în conformitate cu dispoziţiile noilor reglementări de exceptare pe categorii de ajutoare, prin operarea modificărilor necesare şi solicitarea reavizării schemei de către Consiliul Concurentei, inclusiv prin transmiterea fişei de informaţii sintetice modificate, dacă va fi necesar. Dacă schema nu va fi armonizată cu viitorul regulament se consideră că nu vor putea fi încheiate contracte ulterior datei de 31 decembrie 2026 sau expirării perioadei de tranziţie prevăzute de regulament, în funcţie de care dintre acestea intervine prima. De asemenea, dacă schema nu este armonizată conform noului regulament în perioada de tranziţie prevăzută de acesta, de la data expirării perioadei de tranziţie şi până la data adoptării formei armonizate nu se vor putea încheia contracte/acorda ajutoare în baza schemei.
    (3) Lansarea procedurilor de ofertare concurenţială şi acordarea ajutoarelor de stat în cadrul acestei scheme după 31 decembrie 2026 se vor realiza numai după îndeplinirea condiţiei suspensive prevăzute la alin. (2).
    (4) Plata ajutoarelor de stat se poate realiza până la data de 31 decembrie 2030.

    CAP. IX
    Bugetul schemei şi numărul estimat de beneficiari
    ART. 13
    (1) Bugetul alocat schemei este echivalentul în lei la cursul InforEuro din luna iulie 2025, al sumei de 299.000.000 euro, şi reprezintă sume nerambursabile din Fondul pentru modernizare şi va fi alocat de către furnizor în cadrul mai multor proceduri de ofertare concurenţiale până la epuizarea bugetului, organizate în termenul maxim de valabilitate al schemei.
    (2) Bugetul schemei reflectă sumele alocate, prin Fondul pentru modernizare, Programului-cheie 9: Eficienţă energetică în transporturi - reducerea emisiilor de CO_2 prin eficienţă energetică şi noi tehnologii în transporturi.
    (3) Bugetul mediu anual al schemei nu va depăşi 149.500.000 euro în cadrul fiecărei proceduri de ofertare concurenţială, fiind stabilit bugetul afectat procedurii concurenţiale respective.

    ART. 14
    Numărul maxim estimat de beneficiari de ajutor de stat în cadrul prezentei scheme este de 25.

    CAP. X
    Modalitatea de acordare a ajutorului de stat
    ART. 15
    Măsurile de sprijin acordate beneficiarilor pentru realizarea de investiţii constau în acordarea de granturi din Fondul pentru modernizare.

    CAP. XI
    Valoarea maximă a finanţării nerambursabile (intensitatea ajutorului de stat)
    ART. 16
    (1) Valoarea ajutorului de stat solicitat nu poate depăşi 30.000.000 euro pe beneficiar (echivalent în lei la cursul InforEuro din luna iulie 2025).
    (2) Ajutorul acordat unui beneficiar nu trebuie să depăşească 40% din bugetul total al schemei.
    (3) Intensitatea maximă a ajutorului de stat acordat prin prezenta schemă este de 100% din cheltuielile eligibile, fiind bazată pe o procedură de ofertare concurenţială care, pe lângă criteriile obiective prevăzute, îndeplineşte cumulativ şi următoarele condiţii:
    a) ajutorul se acordă pe baza unor criterii de selecţie şi de eligibilitate obiective, clare, transparente şi nediscriminatorii, definite ex ante şi publicate cu cel puţin şase săptămâni înainte de termenul de depunere a solicitărilor în cadrul procedurii de ofertare concurenţiale, pentru a permite o concurenţă efectivă;
    b) în timpul punerii în aplicare a schemei, în cazul unei proceduri de ofertare în care toţi solicitanţii primesc ajutor, modul în care este concepută procedura respectivă trebuie corectat pentru a restabili concurenţa efectivă în cadrul sesiunilor de depunere ulterioare, de exemplu, prin reducerea bugetului;
    c) sunt excluse ajustările ex post ale rezultatului sesiunii de depunere (cum ar fi negocierile ulterioare privind rezultatele solicitărilor sau raţionalizarea);
    d) 85% din totalul criteriilor de selecţie utilizate pentru clasificarea solicitărilor şi, în cele din urmă, pentru alocarea ajutorului în cadrul sesiunii concurenţiale aferente se definesc în termeni de ajutor de stat solicitat pe fiecare punct de reîncărcare (EUR/kW instalat). Cu cât valoarea ajutorului de stat solicitat este mai mică, cu atât este mai mare punctajul pe care îl va primi;
    e) 15% din totalul criteriilor de selecţie utilizate pentru clasificarea solicitărilor şi, în cele din urmă, pentru alocarea ajutorului în cadrul sesiunii concurenţiale se definesc în termeni de putere totală instalată a infrastructurii de reîncărcare pe proiect. Cu cât puterea totală instalată este mai mare, cu atât este mai mare punctajul pe care îl va primi;
    f) punctajul general obţinut în conformitate cu lit. d) şi e) va duce la ordonarea descrescătoare a aplicanţilor în cadrul acestei scheme;
    g) în situaţie de egalitate de punctaj, se va lua în considerare suma solicitată, astfel încât va avea prioritate proiectul cu o valoare mai mare.

    (4) Formula de calcul aferentă criteriilor de selecţie este prezentată în anexa la prezenta schemă.

    ART. 17
    (1) Diferenţa până la valoarea totală a proiectului se acoperă de către beneficiar. Acesta trebuie să aducă o contribuţie financiară pentru diferenţa până la totalul costurilor eligibile, fie din resurse proprii, fie din surse atrase, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui ajutor public.
    (2) Cheltuielile neeligibile vor fi suportate integral de către beneficiar.

    CAP. XII
    Cheltuielile eligibile
    ART. 18
    (1) Prevederile prezentului capitol sunt în concordanţă cu dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările şi completările ulterioare, în măsura în care acestea din urmă sunt mai restrictive decât prevederile specifice ajutorului de stat.
    (2) Cheltuielile eligibile sunt reprezentate de costurile aferente construirii, instalării, modernizării sau extinderii infrastructurii de reîncărcare, inclusiv costurile aferente lucrărilor pentru realizarea instalaţiei de racordare, precum şi a instalaţiei de utilizare, conform art. 41 lit. b) şi c) din Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 59/2013, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi adaptările terestre şi costurile de instalare aferente.
    (3) Ca regulă generală, cheltuielile care nu se încadrează în categoria cheltuielilor eligibile prevăzute la alin. (2) sunt neeligibile. Costurile legate de TVA nu sunt eligibile.
    (4) Ulterior încheierii contractului de finanţare, beneficiarul nu va mai putea primi finanţări din alte surse publice pentru aceleaşi cheltuieli eligibile ale proiectului, sub sancţiunea rezilierii contractului de finanţare şi a returnării sumelor rambursate, inclusiv a dobânzilor calculate conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    (5) În vederea calculării costurilor eligibile, toate cifrele utilizate sunt luate în considerare înainte de orice fel de deducere a impozitelor sau a altor taxe. Costurile eligibile trebuie să fie susţinute prin documente justificative care trebuie să fie clare, specifice şi contemporane cu faptele.
    (6) Ajutoarele plătibile în viitor, inclusiv ajutoarele plătibile în mai multe tranşe, se actualizează la valoarea lor în momentul în care sunt acordate. Costurile eligibile se actualizează la valoarea pe care o au la momentul acordării ajutoarelor. Rata dobânzii care trebuie aplicată la actualizare este rata de actualizare aplicabilă la data acordării ajutoarelor.

    CAP. XIII
    Efectul stimulativ
    ART. 19
    (1) Prezenta schemă se aplică numai ajutoarelor care au efect stimulativ.
    (2) Se consideră că ajutoarele au efect stimulativ dacă beneficiarul adresează furnizorului ajutorului de stat o solicitare scrisă în cadrul procedurii de ofertare concurenţiale înaintea demarării lucrărilor la proiectul de investiţii.
    (3) Dacă demararea lucrărilor are loc anterior îndeplinirii condiţiei prevăzute la alin. (2), întregul proiect nu va mai fi eligibil pentru ajutor.
    (4) Solicitarea de ajutor conţine cel puţin următoarele informaţii:
    a) denumirea întreprinderii şi dimensiunea acesteia;
    b) descrierea proiectului, inclusiv data începerii şi a încheierii acestuia;
    c) locul de desfăşurare a proiectului;
    d) lista costurilor proiectului;
    e) tipul de ajutor (grant, împrumut, garanţie, avans rambursabil, injecţie de capital sau altele) şi valoarea finanţării publice necesare pentru proiect;
    f) valoarea finanţării publice necesare pentru proiect raportată la puterea instalată (euro/kW).


    CAP. XIV
    Reguli privind cumulul ajutoarelor de stat
    ART. 20
    (1) Pentru acelaşi beneficiar şi pentru aceleaşi cheltuieli eligibile, ajutorul de stat pentru investiţii acordat prin prezenta schemă nu se poate cumula cu niciun alt ajutor de stat acordat, inclusiv de minimis.
    (2) Furnizorul ajutorului de stat monitorizează ajutoarele acordate în baza prezentei scheme pentru a nu depăşi intensitatea maximă admisă sau pragurile prevăzute de prezenta schemă.
    (3) Pentru respectarea regulilor de cumul, beneficiarul de ajutor prezintă o declaraţie pe propria răspundere, din care să reiasă dacă a mai beneficiat de ajutoare de stat sau ajutoare de minimis pentru aceleaşi cheltuieli eligibile, el sau orice întreprindere cu care se află într-o relaţie de tipul celor prevăzute în anexa I la Regulament.

    CAP. XV
    Modalitatea de derulare a schemei de ajutor de stat
    ART. 21
    (1) Furnizorul ajutorului de stat stabileşte condiţiile de eligibilitate şi de selecţie în cadrul procedurii de ofertare concurenţială conform prevederilor prezentei scheme şi lansează procedura de ofertare concurenţială pentru selecţia proiectelor ce vor beneficia de finanţare.
    (2) Procedura de implementare şi derulare a schemei se desfăşoară în conformitate cu prevederile din Ghidul solicitantului, aprobat prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii şi publicat pe site-ul oficial al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
    (3) Furnizorul ajutorului de stat va acorda ajutorul după ce va verifica, pe baza solicitării de finanţare depuse de potenţialii beneficiari, îndeplinirea tuturor condiţiilor prevăzute în schemă.
    (4) Perioada de depunere a propunerilor de proiecte pentru investiţiile în infrastructurile de reîncărcare care furnizează vehiculelor energie electrică în cadrul procedurii de ofertare concurenţială va fi anunţată pe pagina oficială de internet a furnizorului ajutorului de stat.
    (5) Pentru a beneficia de prevederile prezentei scheme solicitanţii vor transmite furnizorului ajutorului de stat solicitarea de sprijin, anexele acesteia şi alte documente solicitate prin Ghidul solicitantului.
    (6) După efectuarea evaluării tehnico-economice a solicitării de sprijin, conform anexei, a verificării încadrării în plafonul maxim pe beneficiar stabilit prin prezenta schemă şi a verificării conformităţii administrative şi a eligibilităţii solicitărilor de sprijin, conform prevederilor schemei şi celor stabilite prin Ghidul solicitantului, furnizorul ordonează ofertele conforme în funcţie de punctajele finale obţinute şi le va înscrise pe lista pentru finanţare începând de la cele cu punctajul cel mai mare până la acoperirea bugetului alocat pentru fiecare sesiune de ofertare concurenţială. Furnizorul ajutorului de stat semnează contracte de finanţare cu beneficiarii de ajutor de stat declaraţi câştigători în urma procedurilor de ofertare concurenţială.

    CAP. XVI
    Alte obligaţii
    ART. 22
    (1) Operatorii infrastructurii de reîncărcare sau de realimentare care oferă sau permit plăţi pe bază de contract pentru infrastructura lor nu fac discriminări între furnizorii de servicii de mobilitate, de exemplu, prin aplicarea unor condiţii de acces preferenţial sau prin diferenţierea preţurilor fără o justificare obiectivă.
    (2) Taxele percepute de la alţi utilizatori decât beneficiarul sau beneficiarii ajutorului pentru utilizarea infrastructurii de reîncărcare sau de realimentare corespund preţurilor pieţei.
    (3) Orice concesiune sau alt tip de contract prin care un terţ este însărcinat să exploateze infrastructura de reîncărcare sau de realimentare care beneficiază de sprijin se atribuie în condiţii concurenţiale, transparente şi nediscriminatorii, ţinându-se seama în mod corespunzător de normele aplicabile în materie de achiziţii publice.
    (4) Beneficiarii au obligaţia respectării prevederilor art. 5 din Regulamentul (UE) 2023/1.804 privind instalarea infrastructurii pentru combustibili alternativi şi de abrogare a Directivei 2014/94/UE.
    (5) Furnizorul ajutorului de stat verifică respectarea condiţiilor de mai sus.

    CAP. XVII
    Reguli privind recuperarea/stoparea acordării ajutoarelor de stat
    ART. 23
    (1) Furnizorul ajutorului de stat verifică respectarea condiţiilor şi criteriilor de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă de ajutor de stat pe toată durata de derulare a acesteia şi are obligaţiile de a monitoriza permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se impun.
    (2) În cazul în care se constată că ajutorul de stat a fost acordat ilegal sau a fost utilizat abuziv, furnizorul ajutorului de stat dispune recuperarea/stoparea acordării acestuia, respectiv va proceda la încetarea contractului de finanţare.
    (3) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii va lua toate măsurile necesare pentru recuperarea sumelor alocate beneficiarului, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare. Astfel, va emite o decizie de recuperare a ajutorului de stat acordat, care reprezintă titlu executoriu la data emiterii acesteia. Aceasta se transmite spre executare silită Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în vederea aplicării prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) Ajutorul de stat care trebuie rambursat sau recuperat include dobânda aferentă, datorată de la data plăţii acestuia până la data recuperării sau a rambursării integrale. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.589/2015 de stabilire a normelor de aplicare a art. 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene. Procedura de calcul al dobânzii se stabileşte prin instrucţiuni emise de Consiliul Concurenţei^3.
    ^3 Regăsită la adresa: http://www.renascc.eu/wp-content/uploads/2020/12/ilovepdf_merged-2.pdf.

    (5) Furnizorul are obligaţia transmiterii la Consiliul Concurenţei, spre informare, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la adoptare, a deciziilor proprii prin care se dispune recuperarea ajutoarelor de stat acordate.

    CAP. XVIII
    Reguli privind publicarea, informarea, raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat
    ART. 24
    (1) În vederea asigurării transparenţei şi a unui control eficient al ajutoarelor de stat, furnizorul ajutorului de stat aplică prevederile referitoare la procedura specifică prevăzută în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Furnizorul ajutorului de stat trebuie să păstreze o evidenţă cu toate informaţiile cu privire la toate ajutoarele acordate conform prezentei scheme, ce trebuie păstrate timp de minimum 10 ani de la data la care a fost acordată ultima alocare specifică.
    (3) Beneficiarii ajutorului de stat trebuie să păstreze o evidenţă cu toate informaţiile referitoare la ajutorul primit, timp de minimum 10 ani de la data la care a fost acordată ultima alocare specifică, şi sunt obligaţi să le pună la dispoziţia Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi/sau Consiliului Concurenţei ori de câte ori sunt solicitate.
    (4) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional, în formatul şi în termenul prevăzut de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi datele şi informaţiile necesare pentru întocmirea inventarului ajutoarelor de stat şi a rapoartelor şi informărilor necesare îndeplinirii obligaţiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene.
    (5) Beneficiarii ajutorului de stat au obligaţia de a pune la dispoziţia Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în formatul şi în termenul solicitat de acesta, toate informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului ajutorului de stat.
    (6) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii are obligaţia să încarce în Registrul ajutoarelor de stat (RegAS) informaţiile ce privesc prezenta măsură de ajutor de stat, contractele de finanţare, plăţile efectuate şi eventualele recuperări, în termenele prevăzute de reglementările specifice în materie de ajutor de stat, după cum urmează:
    a) măsurile de ajutor se încarcă în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării acestora în vigoare;
    b) informaţiile referitoare la actele de acordare a finanţării se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării actului/publicării acestuia în Monitorul Oficial al României;
    c) actele de acordare a ajutoarelor se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării actului de acordare;
    d) plăţile se încarcă în termen de 10 zile lucrătoare de la data plăţii;
    e) obligaţiile de recuperare a ajutoarelor ilegale sau utilizate abuziv şi rambursările efective ale respectivelor obligaţii se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data instituirii obligaţiei de recuperare, respectiv de la data rambursării.

    (7) În mod excepţional şi pe o perioadă limitată de timp, termenele prevăzute la alin. (6) lit. b) şi c) pot fi extinse până la 15 zile lucrătoare. Extinderea se acordă de Consiliul Concurenţei, în baza unei solicitări formale, motivate, adresate acestuia de către furnizorul/administratorul ajutorului, şi este considerată justificată doar în cazul în care numărul actelor de finanţare, al actelor de acordare a ajutoarelor sau al plăţilor efectuate în contul acestora din urmă este foarte mare, într-o perioadă restrânsă de timp, iar încărcarea acestora devine imposibilă, din punct de vedere tehnic.
    (8) Furnizorii/Administratorii au obligaţia de a informa, în scris, Consiliului Concurenţei, în termen de 10 zile de la producerea evenimentului, cu privire la modificările survenite în informaţiile referitoare la un utilizator al Registrului ajutoarelor de stat.
    (9) Furnizorii/Administratorii au obligaţia de a informa autoritatea de concurenţă, în termen de 5 zile de la data producerii evenimentului, cu privire la faptul care a generat modificarea drepturilor de acces şi de scriere în Registrul ajutoarelor de stat, anterior acordate utilizatorului, precum şi retragerea acestor drepturi.
    (10) Furnizorul ajutorului de stat va încărca în sistemul SANI fişa de informaţii specifică, referitoare la prezenta schemă de ajutor de stat, în forma prevăzută în anexa II la Regulament, în scopul transmiterii către Comisia Europeană, în termen de 20 de zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a schemei.

    ART. 25
    După obţinerea avizului Consiliului Concurenţei, textul schemei, precum şi actul normativ pentru aprobarea acesteia se publică integral pe pagina oficială de internet a Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, la adresa www.mt.ro.

    ART. 26
    Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii are obligaţia transmiterii către Consiliul Concurenţei, spre informare, a Ordinului privind aprobarea schemei de ajutor de stat, în termen de maximum 5 zile de la data intrării în vigoare a acestuia.

    ART. 27
    Informaţiile prevăzute în anexa III la Regulament privind fiecare ajutor individual care depăşeşte echivalentul în lei a 100.000 euro vor fi comunicate de furnizorul ajutorului de stat Consiliului Concurenţei pentru a fi publicate pe pagina naţională www.ajutordestat.ro

    CAP. XIX
    Dispoziţii finale
    ART. 28
    Anexa face parte integrantă din prezenta schemă.

    ANEXA 1

    la schemă
    FORMULĂ DE CALCUL
    pentru acordarea punctajului potenţialilor beneficiari în vederea clasificării
    cererilor de finanţare aferente schemei de ajutor de stat
    privind dezvoltarea infrastructurii de reîncărcare a vehiculelor electrice
    pe reţeaua naţională de autostrăzi, drumuri expres şi naţionale „e-Mobility RO“
    Va fi utilizată doar la nivelul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii - Direcţia generală programe europene transport.
    Criteriul 1:
    85% din totalul criteriilor de selecţie utilizate pentru clasificarea solicitărilor şi, în cele din urmă, pentru alocarea ajutorului în cadrul sesiunii concurenţiale aferente se definesc în termeni de ajutor de stat solicitat pe fiecare punct de reîncărcare (EUR/kW instalat). Cu cât valoarea ajutorului de stat solicitat este mai mică, cu atât este mai mare punctajul pe care îl va primi.
    Valoarea ajutorului solicitat pe kW instalat putere instalată a infrastructurii de reîncărcare
    Se urmăreşte ca subvenţia publică oferită per kW instalat să fie cea mai joasă:
    - ajutorul de stat cel mai mic solicitat (Euro/kW instalat) - 85 pct.;
    – ajutorul de stat cel mai mare solicitat (Euro/kW instalat) - 0 pct.

    Valorile intermediare ale punctajului (Euro/kW instalat) se calculează conform ecuaţiei (a se vedea imaginea asociată)
    unde A este ajutorul de stat cel mai mic solicitat pe kW instalat;
    B este ajutorul de stat cel mai mare solicitat pe kW instalat;
    x este ajutorul solicitat de potenţialul beneficiar care este între A şi B;
    85 reprezintă cel mai mare punctaj care poate fi obţinut.

    Cererile de finanţare considerate conforme vor fi ordonate în funcţie de punctajele obţinute şi vor fi înscrise pe lista pentru finanţare începând de la cele cu punctajul cel mai mare până la acoperirea bugetului alocat pentru sesiune competitivă.

    Criteriul 2:
    15% din totalul criteriilor de selecţie utilizate pentru clasificarea solicitărilor şi, în cele din urmă, pentru alocarea ajutorului în cadrul sesiunii concurenţiale se definesc în termeni de putere totală instalată a infrastructurii de reîncărcare pe proiect. Cu cât puterea totală instalată este mai mare, cu atât este mai mare punctajul pe care îl va primi.
    – cea mai mare putere instalată - 15 pct.;
    – cea mai mică putere instalată - 0 pct.
    Valorile intermediare ale punctajului se calculează conform ecuaţiei (a se vedea imaginea asociată)
    unde A este puterea cea mai mare instalată;
    B este puterea cea mai mică instalată;
    x este ajutorul solicitat de potenţialul beneficiar care este între A şi B;
    15 reprezintă cel mai mare punctaj care poate fi obţinut.


    NOTĂ:
    Acordarea punctajului final va fi posibilă numai după închiderea sesiunii de depunere a solicitărilor în cadrul procedurii de ofertare concurenţiale.
    În urma evaluării tuturor criteriilor de selecţie, solicitarea de sprijin va primi un punctaj între 0 şi maximum 100 de puncte.
    Pentru proiectele admise, punctajele pentru cele două criterii se însumează pentru a stabili lista finală a punctajelor obţinute. Ulterior, ofertele considerate conforme vor fi ordonate în funcţie de punctajele obţinute şi vor fi înscrise pe lista pentru finanţare începând de la cele cu punctajul cel mai mare până la acoperirea bugetului alocat pentru procedura de ofertare concurenţială respectivă.

    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016