Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 10 octombrie 2023  pentru realizarea de investiţii în infrastructura de transport intermodal/multimodal aferentă Programului Transport (PT 2021-2027), prioritatea 7 - Dezvoltarea transportului naval şi multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei reţele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile şi intermodale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 10 octombrie 2023 pentru realizarea de investiţii în infrastructura de transport intermodal/multimodal aferentă Programului Transport (PT 2021-2027), prioritatea 7 - Dezvoltarea transportului naval şi multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei reţele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile şi intermodale

EMITENT: Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 956 din 23 octombrie 2023
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 1.849 din 10 octombrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 956 din 23 octombrie 2023.
──────────
    CAP. I
    Introducere
    ART. 1
    Prezenta reglementare instituie o schemă transparentă de ajutor de stat pentru investiţii în infrastructura locală intermodală/multimodală, în scopul creşterii atractivităţii transportului intermodal pentru atragerea unui volum crescut de mărfuri manipulat în terminale intermodale, prin dezvoltarea capacităţii terminalelor intermodale rutiere/feroviare ce respectă cerinţele Programului investiţional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2021-2030, denumit în continuare Programul investiţional (PI).

    ART. 2
    (1) Prezenta schemă de ajutor nu intră sub incidenţa obligaţiei de notificare către Comisia Europeană prevăzută la art. 108 alin. (3) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.
    (2) Acordarea ajutoarelor de stat în cadrul prezentei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de stat exceptat de la obligaţia de notificare stipulate în Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat, cu modificările şi completările ulterioare, în special cele menţionate la art. 56.

    CAP. II
    Baza legală
    ART. 3
    Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu:
    a) Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulament;
    b) Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) Decizia CE nr. C (2022) 9.754 final din 16.12.2022 privind aprobarea Programului Transport 2021-2027;
    d) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.


    CAP. III
    Obiectivul şi scopul schemei
    ART. 4
    Obiectivul prezentei scheme constă în acordarea de ajutoare de stat pentru realizarea de investiţii în infrastructura locală intermodală/multimodală, în vederea atingerii obiectivelor asumate de România în cadrul priorităţii 7 - Dezvoltarea transportului naval şi multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei reţele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile şi intermodale din Programul Transport 2021-2027.

    ART. 5
    (1) Prezenta schemă are ca scop construcţia/ modernizarea terminalelor intermodale/multimodale.
    (2) Implementarea prezentei scheme va contribui la atingerea ţintei de operare de până la 180 mil. tone-km/an transport de marfă pe căile ferate.

    CAP. IV
    Domeniul de aplicare
    ART. 6
    (1) Schema de ajutor de stat se aplică pentru investiţiile în infrastructurile locale, în condiţiile art. 56 din Regulament.
    (2) Schema de ajutor de stat nu se aplică domeniilor menţionate la art. 1 alin. (2)-(5) din Regulament şi nici pentru finanţarea proiectelor ce vizează infrastructura şi/sau suprastructura portuară.

    CAP. V
    Definiţii
    ART. 7
    În sensul prezentei scheme următorii termeni se definesc astfel:
    a) demararea lucrărilor - demararea lucrărilor de construcţii în cadrul investiţiei sau primul angajament cu caracter juridic obligatoriu de comandă pentru echipamente sau oricare alt angajament prin care investiţia devine ireversibilă, în funcţie de care are loc primul. Cumpărarea de terenuri şi lucrările pregătitoare, cum ar fi obţinerea permiselor şi realizarea studiilor de fezabilitate, nu sunt considerate drept demarare a lucrărilor. În cazul preluărilor de întreprinderi, „demararea lucrărilor“ corespunde datei dobândirii activelor direct legate de unitatea preluată;
    b) profit din exploatare - diferenţa dintre veniturile actualizate şi valoarea actualizată a costurilor de exploatare pe durata de viaţă economică a investiţiei, în cazul în care această diferenţă este pozitivă. Cheltuielile de exploatare includ costuri precum costurile cu personalul, materialele, serviciile contractate, comunicaţiile, energia, întreţinerea, chiria, administrarea, dar exclud costurile de amortizare şi costurile de finanţare în cazul în care acestea au fost acoperite de ajutoare pentru investiţii. Actualizarea veniturilor şi a costurilor de exploatare cu ajutorul unei rate de actualizare corespunzătoare permite realizarea unui profit rezonabil;
    c) întreprindere în dificultate - o întreprindere care se află în cel puţin una dintre situaţiile următoare:
    (i) în cazul unei societăţi comerciale cu răspundere limitată [alta decât o întreprindere mică sau mijlocie (IMM) care există de mai puţin de 3 ani], atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii) conduce la un rezultat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziţii, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăţi comerciale menţionate în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;
    (ii) în cazul unei societăţi comerciale în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii (alta decât o IMM care există de mai puţin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu aşa cum reiese din contabilitatea societăţii a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziţii, „o societate comercială în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii“ se referă în special la acele tipuri de societăţi menţionate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;
    (iii) atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvenţă să fie deschisă la cererea creditorilor săi;
    (iv) atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare;
    (v) în cazul unei întreprinderi care nu este o IMM, atunci când, în ultimii doi ani: 1. raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; şi 2. capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA se situează sub valoarea 1,0;

    d) data acordării ajutorului - data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului în conformitate cu regimul juridic naţional aplicabil, respectiv data semnării contractului de finanţare;
    e) echivalent subvenţie brută - valoarea ajutorului în cazul în care acesta ar fi acordat sub formă de grant beneficiarului, înainte de orice deducere de impozit sau de orice altă taxă;
    f) furnizor de ajutor de stat - Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, în calitate de Autoritate de management al Programului Transport;
    g) administrator al schemei - Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, în calitate de Autoritate de management al Programului Transport;
    h) infrastructură portuară - infrastructura şi instalaţiile pentru furnizarea de servicii portuare legate de transport, cum ar fi danele utilizate pentru amararea navelor, pereţii cheiurilor, debarcaderele şi pontoanele plutitoare din zonele de maree, bazinele interne, rambleurile şi terenurile recuperate din mare, infrastructura pentru colectarea deşeurilor provenite din exploatarea navelor şi a reziduurilor de încărcătură şi infrastructura de reîncărcare şi realimentare în porturile care aprovizionează vehicule, echipamente terminale mobile şi echipamente mobile de handling la sol cu energie electrică, hidrogen, amoniac şi metanol;
    i) suprastructură portuară - amenajările de suprafaţă (cum ar fi cele de depozitare), echipamentele fixe (cum ar fi depozitele şi terminalele) şi echipamentele mobile (cum ar fi macaralele), situate în port şi destinate furnizării de servicii portuare în legătură cu transportul;
    j) intensitatea ajutorului - valoarea brută a ajutorului exprimată ca procent din costurile eligibile, înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe;
    k) terminal intermodal/multimodal - spaţiu destinat activităţilor logistice în cadrul cărora se realizează transfer între mai multe moduri de transport, cum ar fi feroviar/rutier, cu utilizarea inclusiv a unităţilor de transport intermodal;
    l) transport intermodal - transporturile de bunuri folosind servicii feroviare, pe căi navigabile interioare sau servicii maritime în plus faţă de transportul rutier;
    m) transport multimodal - transport de călători sau de marfă sau ambele, prin utilizarea a două sau mai multe moduri de transport, conform Regulamentului (UE) nr. 1.315/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea reţelei transeuropene de transport şi de abrogare a Deciziei nr. 661/2010/UE, cu modificările şi completările ulterioare.


    CAP. VI
    Beneficiarii
    ART. 8
    (1) Potenţialii beneficiari de ajutor de stat sunt administratorii portuari, operatorii portuari privaţi/operatorii de transport naval/operatorii de terminale logistice/autorităţile locale sau regiile/serviciile care administrează terminalele intermodale/multimodale.
    (2) În cazul în care beneficiarii desfăşoară şi alte activităţi, pe lângă cele care contribuie la atingerea scopului menţionat la art. 5 alin. (1), trebuie să dovedească fie separarea activităţilor, fie o distincţie între costuri, astfel încât activităţile realizate în sectoarele neelibigile potrivit Regulamentului să nu beneficieze de ajutoare de stat acordate în temeiul prezentei scheme.

    ART. 9
    Beneficiarii vor depune proiecte atât individual, cât şi în parteneriat. În cazul proiectelor aflate în parteneriat public-privat, finanţarea acestora nu implică ajutor de stat, dacă se respectă prevederile pct. 86-88 din Comunicarea Comisiei privind noţiunea de ajutor de stat.

    CAP. VII
    Condiţii de eligibilitate a beneficiarilor
    ART. 10
    Pentru a primi finanţare în cadrul schemei, beneficiarii trebuie să fie eligibili conform cap. VI şi să îndeplinească următoarele condiţii:
    a) să nu fie întreprinderi în dificultate;
    b) să nu facă obiectul unui ordin de recuperare emis în urma unei decizii anterioare prin care un ajutor de care a beneficiat a fost declarat ilegal şi incompatibil cu piaţa internă, cu excepţia cazului în care acest ordin a fost executat sau ajutorul a fost rambursat, inclusiv dobânzile aferente;
    c) să fi îndeplinit obligaţiile de plată a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat şi bugetului local, în conformitate cu prevederile legale în vigoare în România, după caz;
    d) reprezentantul legal nu a suferit condamnări definitive din cauza unei conduite profesionale îndreptate împotriva legii, decizie formulată de o autoritate de judecată ce are forţă de lucru judecat;
    e) nu au fost subiectul unei judecăţi de tip lucru judecat pentru fraudă, corupţie, implicarea în organizaţii criminale sau în alte activităţi ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunităţii Europene;
    f) reprezentatul legal al solicitantului nu este subiectul unui conflict de interese, astfel cum este definit în legislaţia naţională;
    g) solicitantul demonstrează capacitate de implementare (tehnică şi administrativă), conform prevederilor Ghidului solicitantului aferent priorităţii 7 - Dezvoltarea transportului naval şi multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei reţele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile şi intermodale;
    h) solicitantul demonstrează capacitatea şi asigurarea cofinanţării proiectului, fie din resurse proprii, fie din finanţare externă, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor public.


    CAP. VIII
    Condiţii de eligibilitate a proiectelor
    ART. 11
    (1) Proiectul este implementat pe teritoriul României, în regiunile de dezvoltare: Vest, Nord-Vest, Nord-Est, Sud-Est, Sud-Muntenia, Sud-Vest, Centru, Bucureşti-Ilfov.
    (2) Proiectul trebuie să contribuie la realizarea obiectivelor menţionate la capitolul III.
    (3) Activităţile derulate în cadrul proiectului trebuie să respecte prevederile legislaţiei europene şi naţionale în domeniul dezvoltării durabile, inclusiv DNSH (a nu prejudicia în mod semnificativ), imunizării la schimbări climatice, egalităţii de şanse şi nediscriminării, egalităţii de gen, protecţiei datelor cu caracter personal (GDPR), Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, Convenţia ONU privind drepturile persoanelor cu handicap, precum şi dreptul aplicabil al Uniunii din domeniul spălării banilor, al finanţării terorismului, al evitării obligaţiilor fiscale, al fraudei fiscale sau al evaziunii fiscale.
    (4) Proiectul pentru care se solicită finanţare nu a mai beneficiat de finanţare din fonduri publice, în ultimii 5 ani înainte de data depunerii cererii de finanţare, cu excepţia studiilor preliminare (studii de prefezabilitate, analiza geotopografică, studii de fezabilitate).
    (5) Ajutorul de stat se acordă dacă are un efect stimulativ. În acest sens, beneficiarul trebuie să depună o cerere de ajutor înainte de demararea lucrărilor la proiectul respectiv. Cererea de ajutor conţine cel puţin următoarele informaţii:
    a) denumirea întreprinderii şi dimensiunea acesteia;
    b) descrierea proiectului, inclusiv data începerii şi a încheierii acestuia;
    c) locul de desfăşurare a proiectului;
    d) lista costurilor proiectului;
    e) tipul de ajutor (grant, împrumut, garanţie, avans rambursabil, injecţie de capital sau altele) şi valoarea finanţării publice necesare pentru proiect.

    (6) Se consideră că ajutoarele ad-hoc acordate întreprinderilor mari au un efect stimulativ în cazul în care, în plus faţă de faptul că asigură îndeplinirea condiţiei prevăzute la alin. (5), statul membru a verificat, înainte de a acorda ajutorul în cauză, că documentaţia pregătită de beneficiar stabileşte că ajutoarele vor avea drept rezultat unul sau mai multe dintre următoarele:
    a) o creştere substanţială a domeniului de aplicare a proiectului/activităţii ca urmare a acordării ajutorului;
    b) o creştere substanţială a valorii totale a costurilor suportate de beneficiar pentru proiect/activitate ca urmare a acordării ajutorului;
    c) o creştere substanţială a ritmului de finalizare a proiectului/activităţii în cauză.

    (7) Infrastructura care beneficiază de ajutor trebuie să fie pusă la dispoziţia utilizatorilor interesaţi în mod egal şi nediscriminatoriu, în condiţiile pieţei.
    (8) Proiectul îndeplineşte şi alte condiţii specificate în apelul de proiecte şi Ghidul solicitantului aferent priorităţii 7 - Dezvoltarea transportului naval şi multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei reţele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile şi intermodale, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.

    CAP. IX
    Durata
    ART. 12
    Prezenta schemă intră în vigoare la 1 ianuarie 2024 şi se aplică până la data de 31 decembrie 2025. Plăţile aferente ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme se vor efectua până cel târziu la data de 31 decembrie 2026.

    CAP. X
    Bugetul schemei şi numărul estimat de beneficiari
    ART. 13
    (1) Bugetul total estimat al schemei alocat pentru investiţiile în infrastructura locală intermodală/multimodală este de 90.000.000 euro (echivalent în lei la cursul Inforeuro din luna septembrie 2023) şi reprezintă fonduri europene nerambursabile asigurate prin Fondul de coeziune (45.000.000 euro) şi prin fonduri de cofinanţare publică asigurate de la bugetul de stat/bugetul local (45.000.000 euro).
    (2) Bugetul este defalcat pe ani astfel:

┌─────────┬────────────────────────────┐
│An │Defalcare pe ani │
│ │(euro) │
├─────────┼────────────────────────────┤
│2024 │45.000.000 │
├─────────┼────────────────────────────┤
│2025 │45.000.000 │
├─────────┼────────────────────────────┤
│TOTAL │90.000.000 │
└─────────┴────────────────────────────┘


    NOTĂ:
    Sumele neutilizate într-un an vor fi reportate pentru anul viitor. Dacă proiectele depuse permit utilizarea sumelor din anii următori, bugetul este utilizat în avans. Bugetul schemei reflectă sumele alocate şi include şi sumele din supracontractare.


    (3) Derularea operaţiunilor financiare determinate de utilizarea fondurilor prevăzute la alin. (1) se face în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziţie justă, aprobată cu modificări prin Legea nr. 231/2023.

    ART. 14
    Numărul maxim estimat de beneficiari de ajutor de stat pentru investiţiile în infrastructura locală intermodală/ multimodală în cadrul prezentei scheme este de 6.

    CAP. XI
    Modalitatea de acordare a ajutorului de stat
    ART. 15
    Ajutorul de stat se acordă sub formă de alocări financiare nerambursabile (grant) din fonduri comunitare şi naţionale.

    CAP. XII
    Valoarea maximă a finanţării nerambursabile (intensitatea ajutorului de stat)
    ART. 16
    (1) În cadrul schemei, valoarea maximă a ajutorului individual acordat unui beneficiar în cazul investiţiilor în infrastructura locală intermodală/multimodală nu poate depăşi 11.000.000 euro pe proiect sau costurile totale ale proiectului nu vor depăşi 22 milioane euro pentru aceeaşi infrastructură.
    (2) Valoarea ajutorului nu trebuie să depăşească diferenţa dintre costurile eligibile şi profitul din exploatare aferent investiţiei. Profitul din exploatare se deduce din costurile eligibile ex ante, prin analiza financiară a proiectului, în conformitate cu Regulamentul şi prevederile relevante din Ghidul solicitantului aferent priorităţii 7 - Dezvoltarea transportului naval şi multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei reţele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile şi intermodale.
    (3) Diferenţa până la valoarea totală a proiectului se acoperă de către beneficiar, acesta trebuind să aducă o contribuţie financiară la finanţarea costurilor eligibile, fie din resurse proprii, fie din surse atrase, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui ajutor public.
    (4) În vederea calculării intensităţii ajutoarelor şi a costurilor eligibile, toate cifrele utilizate sunt luate în considerare înainte de orice fel de deducere a impozitelor sau a altor taxe. Cu toate acestea, taxa pe valoarea adăugată percepută pentru costurile sau cheltuielile eligibile care sunt rambursabile în temeiul legislaţiei fiscale naţionale aplicabile nu este luată în considerare la calcularea intensităţii ajutorului şi a costurilor eligibile. Costurile eligibile trebuie să fie susţinute prin documente justificative care trebuie să fie clare, specifice şi contemporane cu faptele.

    CAP. XIII
    Costuri eligibile
    ART. 17
    (1) În cazul investiţiilor în infrastructura locală intermodală/multimodală, costurile eligibile sunt costurile de investiţii în active fixe corporale şi necorporale privind construirea sau modernizarea/dezvoltarea terminalelor intermodale.
    (2) Condiţiile de eligibilitate de la alin. (1) se cumulează cu cele specifice cuprinse în Ghidul solicitantului aferent priorităţii 7 - Dezvoltarea transportului naval şi multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei reţele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile şi intermodale, fără a aduce atingere reglementărilor în materie de ajutor de stat.

    CAP. XIV
    Reguli privind utilizarea infrastructurii locale intermodale/multimodale
    ART. 18
    (1) Orice contract de concesiune sau de alt tip de încredinţare către o parte terţă pentru construirea, modernizarea, exploatarea sau închirierea infrastructurii intermodale/multimodale care beneficiază de ajutor se atribuie în mod deschis, transparent şi nediscriminatoriu, ţinându-se seama în mod corespunzător de normele aplicabile în materie de achiziţii publice, la data încredinţării.
    (2) Durata contractelor de concesiune sau de alt tip de încredinţare către o parte terţă pentru închirierea sau exploatarea infrastructurii intermodale/multimodale care beneficiază de ajutor nu poate depăşi perioada de care partea terţă în cauză are nevoie, conform unor estimări rezonabile, pentru a-şi recupera investiţiile efectuate pentru exploatarea infrastructurii şi pentru a obţine o rentabilitate a capitalului investit, ţinând seama de investiţiile necesare pentru atingerea obiectivelor contractuale specifice.
    (3) Infrastructura care beneficiază de ajutor de stat trebuie să fie pusă la dispoziţia utilizatorilor interesaţi în mod deschis, transparent şi nediscriminatoriu.
    (4) Preţul perceput pentru utilizarea infrastructurii sau pentru vânzarea acesteia trebuie să corespundă preţului pieţei, iar în cadrul procedurii să se prezinte cel puţin 2 aplicanţi.

    CAP. XV
    Reguli privind cumulul ajutoarelor de stat
    ART. 19
    Ajutoarele de stat acordate prin prezenta schemă pentru un anumit proiect specific se pot cumula cu alte ajutoare de stat/de minimis atât timp cât nu se depăşeşte nivelul maxim al intensităţii sau al pragului maxim al ajutorului ce poate fi acordat în baza acestei scheme.

    ART. 20
    Ajutoarele de stat acordate prin prezenta schemă pot fi cumulate cu orice alt ajutor de stat atât timp cât măsurile respective vizează costuri eligibile identificabile diferite.

    CAP. XVI
    Modalitatea de derulare a schemei
    ART. 21
    (1) Administratorul schemei de ajutor de stat lansează cererea de propuneri de proiecte; beneficiarii depun cereri de finanţare conform prevederilor Ghidului solicitantului aferent priorităţii 7 - Dezvoltarea transportului naval şi multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei reţele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile şi intermodale.
    (2) Furnizorul de ajutor de stat acordă ajutorul de stat după ce verifică, pe baza cererii de finanţare depuse de beneficiar, îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate şi de selecţie prevăzute în prezenta schemă şi în apelul de propuneri de proiecte pentru obiectivul prevăzut la art. 4.
    (3) Furnizorul va plăti ajutorul de stat ulterior semnării de către administratorul schemei a contractelor de finanţare cu beneficiarul respectiv.

    ART. 22
    (1) Dacă se constată că beneficiarul nu a respectat condiţiile de acordare prevăzute de prezenta schemă, furnizorul va proceda la sistarea/recuperarea, după caz, a ajutorului de stat în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare. Pentru aceasta, furnizorul schemei va elabora metodologia de recuperare a ajutorului.
    (2) Valoarea ajutorului recuperat se completează şi cu valoarea dobânzii aferente, datorată de la data plăţii ajutorului până la data recuperării acestuia. Procedura de calcul al dobânzii se stabileşte prin instrucţiuni emise de Consiliul Concurenţei^1. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.
    ^1 Se regăseşte la adresa: http://www.renascc.eu/wp-content/uploads/2020/12/ilovepdf_merged-2.pdf.

    (3) Furnizorul emite decizii prin care se dispune stoparea sau recuperarea ajutoarelor de stat acordate. Aceste decizii au caracter de titlu executoriu.

    CAP. XVII
    Reguli privind publicarea, informarea, raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat
    ART. 23
    În vederea asigurării transparenţei şi a unui control eficient al ajutoarelor de stat, administratorul schemei aplică prevederile referitoare la procedura de informare şi de avizare prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 24
    După obţinerea avizului Consiliului Concurenţei, textul schemei, precum şi actul normativ pentru aprobarea acesteia se publică integral pe pagina oficială de internet a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, la adresa www.mt.ro. Pe acelaşi site vor fi publicate informaţiile sintetizate în formatul standard prevăzut în anexa II la Regulament. Informaţiile prevăzute în anexa III la Regulament privind fiecare ajutor individual care depăşeşte echivalentul în lei a 100.000 euro vor fi publicate pe pagina naţională www.ajutordestat.ro.

    ART. 25
    Administratorul de ajutor de stat completează în platforma SANI („State Aid Notification Interactive“) o fişă de informaţii sintetice referitoare la prezenta schemă de ajutor de stat în formatul standard prevăzut în anexa II la Regulament, în termen de maximum 20 de zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei scheme.

    ART. 26
    Beneficiarii sunt obligaţi să raporteze, în conformitate cu prevederile contractului de finanţare, stadiul realizării lucrărilor de investiţii până la finalizarea proiectului, precum şi să furnizeze alte informaţii suplimentare, la cererea furnizorului de ajutor de stat/administratorului schemei, prin transmiterea către acesta a formularului de raportare prevăzut în anexa la Ghidul solicitantului.

    ART. 27
    Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat acordate în baza prezentei scheme se realizează în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv ale Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022.

    ART. 28
    (1) Furnizorul de ajutor de stat/Administratorul schemei este obligat să păstreze toate informaţiile referitoare la ajutoarele acordate în cadrul acesteia (documentele justificative aferente ajutorului de stat acordat), pentru o perioadă de 10 ani începând de la data acordării ultimului ajutor, dar nu mai puţin de o perioadă care expiră după 5 ani de la închiderea oficială sau parţială a Programului Transport, pentru a demonstra că sunt respectate toate condiţiile de exceptare prevăzute de Regulament.
    (2) Beneficiarul ajutorului de stat trebuie să păstreze, pentru o perioadă de minimum 10 ani fiscali de la data acordării ultimei alocări specifice, toate documentele referitoare la ajutorul de stat primit în cadrul schemei şi să transmită furnizorului/ administratorului acesteia sau Consiliului Concurenţei, în termenele stabilite de aceştia, toate informaţiile necesare pentru derularea procedurilor naţionale şi comunitare în domeniul ajutorului de stat.

    ART. 29
    Pe baza unei cereri scrise, administratorul/ furnizorul va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor acestei scheme de ajutor de stat.

    ART. 30
    Furnizorul are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzut de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022, toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional.

    ART. 31
    (1) Furnizorul sau, după caz, administratorul schemei de stat are obligaţia, conform prevederilor art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 437/2016, de a încărca în Registrul ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) datele şi informaţiile referitoare la prezenta schemă de ajutor de stat într-un termen de maximum 5 zile de la data intrării în vigoare a acesteia.
    (2) Contractele de finanţare, actele de acordare a ajutoarelor, plăţile, obligaţiile de recuperare a ajutoarelor şi rambursarea efectivă a respectivelor obligaţii, aferente acestei măsuri, se vor încărca în RegAS în termen de maximum 7 zile de la data semnării contractului/actului sau a publicării acestora în Monitorul Oficial al României, după caz, respectiv de la data instituirii plăţilor, a obligaţiilor de recuperare sau a rambursării efective a respectivelor obligaţii.

    ART. 32
    În conformitate cu prevederile art. 42 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, furnizorul va informa Consiliul Concurenţei cu privire la intrarea în vigoare a prezentei scheme de ajutor de stat, precum şi a oricărei modificări aduse măsurii de sprijin, în termen de maximum 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016