Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SCHEMĂ DE AJUTOR DE MINIMIS din 22 februarie 2023  Listarea la bursă a întreprinderilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 SCHEMĂ DE AJUTOR DE MINIMIS din 22 februarie 2023 Listarea la bursă a întreprinderilor

EMITENT: Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 164 din 27 februarie 2023
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 348 din 22 februarie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr, 164 din 27 februarie 2023.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Prezentul ordin instituie o schemă de ajutor de minimis transparentă pentru acordarea de sprijin întreprinderilor în vederea listării la bursă, în cadrul Planului naţional de redresare şi rezilienţă, componenta C9 (Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare şi inovare), investiţia I3 (Scheme de ajutor pentru sectorul privat), măsura 2 (Schema de minimis pentru ajutarea firmelor din România în procesul de listare la bursă).
    (2) Ajutoarele se acordă numai în condiţiile şi criteriile prevăzute în prezenta schemă de ajutor de minimis, în limita bugetului disponibil.
    (3) Prezenta schemă se aplică pe întregul teritoriu al României.
    (4) Prezenta schemă de ajutor de minimis nu intră sub incidenţa obligaţiei de notificare către Comisia Europeană în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013.
    (5) Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene (denumit în continuare MIPE) este furnizorul de ajutor de minimis.
    (6) Administratorul acestei scheme de ajutor de minimis este MIPE.

    CAP. II
    Baza legală
    ART. 2
    Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu:
    1. Decizia de punere în aplicare a Consiliului Uniunii Europene din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării Planului de redresare şi rezilienţă al României;
    2. Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă;
    3. Acordul privind contribuţia financiară şi Acordul de împrumut, încheiate în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă pentru finanţarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR);
    4. Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 din 18 decembrie 2013 pentru aplicarea art. 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, cu modificările şi completările ulterioare;
    5. Comunicarea Comisiei „Orientări tehnice privind aplicarea principiului de «a nu prejudicia în mod semnificativ» în temeiul Regulamentului privind Mecanismul de redresare şi rezilienţă“ (2021/C 58/01);
    6. Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
    7. Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare;
    8. Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 70/2022 privind prevenirea, verificarea şi constatarea neregulilor/dublei finanţări, a neregulilor grave apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor externe nerambursabile/rambursabile alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora şi recuperarea creanţelor rezultate;
    9. Hotărârea Guvernului nr. 209/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă;
    10. Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 422 din 2 mai 2022;
    11. Avizul Consiliului Concurenţei din data de 22.02.2023 emis în Cazul 2300298.


    CAP. III
    Definiţii
    ART. 3
    În sensul prezentei scheme, următorii termeni se utilizează cu următoarele înţelesuri:
    a) act de acordare a ajutorului de minimis (sau contract de finanţare) - actul juridic de drept public, cu titlu oneros, de adeziune, comutativ şi sinalagmatic, semnat între administratorul schemei de minimis şi beneficiarul ajutorului de minimis, prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile corelative ale părţilor în vederea implementării măsurilor finanţate prin prezenta schemă de ajutor de minimis. În cadrul acestuia se vor specifica cuantumul ajutorului acordat în temeiul prezentei scheme, precum şi caracterul de minimis al acestuia, cu menţionarea reglementărilor aplicabile^1;
    ^1 Se va face trimitere cel puţin la Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 din 18 decembrie 2013 pentru aplicarea art. 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.

    b) activitate economică - orice activitate care constă în furnizarea de bunuri, servicii sau lucrări pe o piaţă;
    c) beneficiar al ajutorului de minimis - întreprindere reglementată de Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care îndeplineşte condiţiile prezentei scheme şi care semnează un act de acordare a ajutorului în temeiul acesteia;
    d) comercializarea produselor agricole - deţinerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei alte forme de introducere pe piaţă, cu excepţia primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători şi a oricărei alte activităţi de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de către un producător primar către consumatori finali este considerată comercializare în cazul în care se desfăşoară în localuri distincte, rezervate acestei activităţi;
    e) data acordării ajutorului de minimis - data semnării contractului de finanţare;
    f) întreprindere - orice entitate care desfăşoară o activitate economică, indiferent de statutul juridic, de modul de finanţare sau de existenţa unui scop lucrativ;
    g) întreprindere unică - toate întreprinderile între care există cel puţin una dintre relaţiile următoare:
    (i) o întreprindere deţine majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor unei alte întreprinderi;
    (ii) o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;
    (iii) o întreprindere are dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;
    (iv) o întreprindere este acţionar sau asociat al unei alte întreprinderi şi controlează singură, în baza unui acord cu alţi acţionari sau asociaţi ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor întreprinderii respective.
    Întreprinderile care întreţin, prin intermediul uneia sau mai multor întreprinderi, relaţiile la care se face referire mai sus constituie, de asemenea, o întreprindere unică;

    h) întreprindere aflată în dificultate este o întreprindere care se află în cel puţin una dintre situaţiile următoare:
    (i) în cazul unei societăţi comerciale cu răspundere limitată (alta decât o IMM care există de mai puţin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii) conduce la un rezultat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziţii, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăţi menţionate în anexa I la Directiva 2013/34/UE, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;
    (ii) în cazul unei societăţi comerciale în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii (alta decât o IMM care există de mai puţin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, aşa cum reiese din contabilitatea societăţii, a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziţii, „o societate comercială în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii“ se referă în special la acele tipuri de societăţi menţionate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;
    (iii) atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvenţă să fie deschisă la cererea creditorilor săi;
    (iv) atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare;
    (v) în cazul unei întreprinderi care nu este o IMM, atunci când, în ultimii doi ani:
    1. raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; şi
    2. capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA se situează sub valoarea 1,0;


    i) întreprinderi precalificate pentru admiterea la tranzacţionare - întreprinderi care îndeplinesc condiţiile pentru a fi admise la tranzacţionare la Bursa de Valori Bucureşti după cum urmează:
    (i) pentru sistemul multilateral de tranzacţionare, întreprinderile trebuie să fie înfiinţate ca societăţi pe acţiuni (SA), să aibă capitaluri proprii sau capitalizare bursieră anticipată, oricare dintre ele să fie de minimum 250.000 de euro, precum şi un free float de 10% sau un minimum 30 de acţionari;
    (ii) pentru piaţa reglementată, capitalul propriu sau capitalizarea bursieră anticipată trebuie să fie de cel puţin 1 milion de euro, un free float de cel puţin 25% şi un minim de 3 ani de raportare financiară;

    j) ofertă publică iniţială primară - oferta publică de acţiuni nou-emise ale unei societăţi nelistate, în vederea admiterii la tranzacţionare la bursă, iar în cazul plasamentelor private, oferta subsecventă aferentă plasamentului acţiunilor respectivei societăţi;
    k) perioada de durabilitate - perioada de timp, ulterioară perioadei de implementare a proiectului, în care investiţiile realizate prin proiect îşi vor produce efectele şi rezultatele scontate. Perioada de durabilitate se întinde pe o perioadă de 3 ani din momentul finalizării implementării proiectului;
    l) plan privind tranziţia verde - un instrument prin care se planifică reducerea ponderii veniturilor obţinute din activităţi sau active aflate pe lista de excludere, într-un termen prestabilit;
    m) prelucrarea produselor agricole - orice operaţiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este tot un produs agricol, cu excepţia activităţilor desfăşurate în exploataţiile agricole, necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare;
    n) produse agricole - produsele enumerate în anexa I la tratat, cu excepţia produselor obţinute din pescuit şi din acvacultură enumerate în anexa I la Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2013;
    o) proiecte.pnrr.gov.ro - aplicaţia pentru depunerea proiectelor de investiţii finanţate în cadrul Planului naţional de redresare şi rezilienţă. Platforma poate fi accesată la următorul link: https://proiecte.pnrr.gov.ro;
    p) raport de sustenabilitate şi rating ESG - evaluarea obiectivă a performanţei unei anumite întreprinderi în ceea ce priveşte aspectele de mediu, sociale şi guvernanţă;
    q) subscrierea la oferta publică iniţială primară - angajamentul unui investitor de a achiziţiona un anumit număr de acţiuni la un preţ predefinit, acceptat de către emitentul acţiunilor în urma declarării unei oferte publice iniţiale primare ca fiind de succes;
    r) valoarea subscrierilor - suma tuturor subscrierilor la oferta publică iniţială primară.


    CAP. IV
    Obiectivul schemei
    ART. 4
    (1) Obiectivul prezentei scheme este de a ajuta întreprinderile să îşi sporească accesul la finanţare prin intermediul unor instrumente specifice, şi anume emiterea de noi acţiuni.
    (2) Prin intermediul prezentei scheme se va acorda sprijin financiar sub formă de grant întreprinderilor care doresc să emită acţiuni, precalificate pentru admiterea la tranzacţionare, în conformitate cu condiţiile Bursei de Valori Bucureşti, pe baza principiului „primul venit, primul servit“.
    (3) Până la 30 iunie 2025, un număr de minimum 280 de întreprinderi vor fi beneficiare ale acestei investiţii.

    CAP. V
    Domeniul de aplicare
    ART. 5
    (1) Prezenta schemă de ajutor de minimis se aplică tuturor întreprinderilor care îndeplinesc cumulativ condiţiile următoare:
    a) sunt societăţi pe acţiuni sau societăţi cu răspundere limitată pentru care se completează Declaraţia de angajament cu privire la transformarea întreprinderii în societate pe acţiuni;
    b) sunt societăţi cu capital majoritar privat;
    c) au sediul social în România.

    (2) Prezenta schemă de ajutor de minimis nu se aplică:
    a) ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele pescuitului şi acvaculturii, reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultură^2;
    ^2 Publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 17 din 21.01.2000.

    b) ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole;
    c) ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectorul prelucrării şi comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:
    (i) atunci când valoarea ajutorului este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii produselor în cauză achiziţionate de la producătorii primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile în cauză;
    (ii) atunci când ajutorul este condiţionat de transferarea lui parţială sau integrală către producătorii primari;

    d) ajutoarelor destinate activităţilor legate de export către ţări terţe sau către state membre, respectiv ajutoarelor legate direct de cantităţile exportate, ajutoarelor destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
    e) ajutoarelor condiţionate de utilizarea preferenţială a produselor naţionale faţă de cele importate;
    f) ajutoarelor acordate pentru achiziţia de vehicule de transport rutier de mărfuri.

    (3) Un solicitant care îşi desfăşoară activitatea atât în sectoare/domenii eligibile, cât şi în sectoare/domenii neeligibile, aşa cum sunt menţionate la alin. (2), nu poate beneficia de finanţare în temeiul prezentei scheme.

    CAP. VI
    Modalitatea de acordare a ajutorului de minimis
    ART. 6
    (1) Sprijinul acordat în cadrul prezentei scheme constă în finanţare nerambursabilă din fonduri europene aferente Planului naţional de redresare şi rezilienţă, sub forma unui ajutor de minimis.
    (2) Granturile vor fi acordate pe baza principiului „primul venit, primul servit“.
    (3) Valoarea ajutorului de minimis este de maximum 8% din valoarea subscrierilor la oferta publică iniţială primară, în limita sumei de 200.000 euro/întreprindere pentru admitere la tranzacţionare pe piaţa reglementată administrată de Bursa de Valori Bucureşti, respectiv în limita sumei de 25.000 de euro/întreprindere pentru admitere la tranzacţionare prin sistemul multilateral de tranzacţionare administrat de Bursa de Valori Bucureşti (piaţa AeRO), cu respectarea prevederilor art. 12.
    (4) În cazul întreprinderilor care efectuează transport rutier de mărfuri în contul terţilor sau contra cost, valoarea ajutorului de minimis este de maximum 100.000 de euro/întreprindere, cu respectarea prevederilor art. 12.
    (5) Intensitatea ajutorului de minimis este de maximum 70% din totalul cheltuielilor eligibile, astfel cum sunt ele definite în ghidul specific, cu condiţia respectării pragurilor maxime prevăzute la alin. (3) şi (4).
    (6) Pentru calcularea ajutorului financiar nerambursabil acordat unei întreprinderi, ajutorul financiar nerambursabil acordat va rezulta astfel:
    a) pentru listarea prin sistemul multilateral de tranzacţionare administrat de Bursa de Valori Bucureşti (segmentul AeRO) se va folosi formula, ţinându-se cont de limite:
    Vafn ≤ min (Vche * 0,7; 0,08 * Vopi; 25.000 euro)

    b) pentru listarea pe piaţa reglementată administrată de Bursa de Valori Bucureşti se va folosi formula, ţinându-se cont de limite:
    Vafn ≤ min (Vche * 0,7; 0,08 * Vopi; 200.000 euro),
    unde:
    Vafn reprezintă valoarea ajutorului financiar nerambursabil acordat prin prezenta schemă de ajutor de minimis;
    Vche reprezintă valoarea cheltuielilor eligibile, aşa cum sunt ele definite prin prezenta schemă de ajutor de minimis;
    Vopi reprezintă valoarea subscrierilor la oferta publică iniţială primară.



    (7) Ajutorul de minimis se acordă în lei, iar pentru calculul echivalentului său în euro se va utiliza cursul de schimb InforEuro din luna ianuarie 2023 de 1 euro = 4,9493 lei.

    CAP. VII
    Beneficiari şi condiţii de eligibilitate
    ART. 7
    În cadrul prezentei scheme sunt eligibile pentru acordarea ajutorului de minimis cheltuielile privind activităţile care au ca scop admiterea la tranzacţionare a întreprinderilor, în conformitate cu condiţiile Bursei de Valori Bucureşti, pe oricare dintre segmentele de piaţă disponibile şi respectă condiţiile de eligibilitate din prezenta schemă de ajutor de minimis.

    ART. 8
    (1) Pot beneficia de facilităţile prevăzute în prezenta schemă întreprinderile care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
    a) sunt societăţi pe acţiuni sau societăţi cu răspundere limitată care se angajează să devină societăţi pe acţiuni, prin completarea Declaraţiei de angajament cu privire la transformarea întreprinderii în societate pe acţiuni, anexată la Ghidul specific;
    b) sunt societăţi cu sediul social în România;
    c) sunt societăţi cu capital majoritar privat;
    d) adunarea generală a asociaţilor/acţionarilor întreprinderii a hotărât (i) transformarea întreprinderii în societate pe acţiuni, după caz, (ii) admiterea la tranzacţionare la Bursa de Valori Bucureşti prin emiterea de acţiuni şi (iii) depunerea, implementarea proiectului şi mandatarea reprezentantului legal să întreprindă toate diligenţele în acest sens;
    e) nu desfăşoară activităţi cu produse cu caracter erotic sau obscen, precum şi cele care contravin ordinii publice şi/sau prevederilor legale în vigoare;
    f) nu deţin pagini web care conţin acte sau materiale cu caracter obscen, definite conform Legii nr. 196/2003 privind prevenirea şi combaterea pornografiei, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    g) nu înregistrează obligaţii bugetare nete (diferenţa dintre obligaţiile de plată restante la buget şi sumele de recuperat de la buget):
    (i) mai mari de 1/12 din obligaţiile datorate în ultimele 12 luni - în cazul certificatului de atestare fiscală emis de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală;
    (ii) mai mari de 1/6 din totalul obligaţiilor datorate în ultimul semestru - în cazul certificatului de atestare fiscală emis de către autorităţile publice locale;

    h) nu intră în categoria de „întreprinderi aflate în dificultate“ în ultimul exerciţiu financiar încheiat, aşa cum acestea sunt definite în cuprinsul prezentei scheme de ajutor de minimis;
    i) nu se află în stare de insolvenţă, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, lichidare sau suspendare temporară a activităţii sau nu se află în situaţii similare în urma unei proceduri de aceeaşi natură prevăzute de legislaţia sau de reglementările naţionale;
    j) nu fac obiectul unui ordin de recuperare, în urma unei decizii privind declararea unui ajutor de stat şi/sau de minimis ca fiind ilegal şi/sau incompatibil cu piaţa comună, sau, în cazul în care solicitantul a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta trebuie să fi fost deja executată şi ajutorul integral recuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentă;
    k) nu desfăşoară activităţi de producţie, distribuţie, prelucrare şi comerţ în industria de tutun;
    l) nu desfăşoară activităţi de clonare în scopuri reproductive; nu desfăşoară activităţi destinate modificării patrimoniului genetic al fiinţei umane care ar putea face astfel de schimbări ereditare, activităţi de creare a embrionilor umani exclusiv în scopul cercetării sau în scopul obţinerii de celule stem, inclusiv de către mijloace de transfer nuclear de celule somatice;
    m) nu desfăşoară activităţi de jocuri de noroc (producţie, construcţie, distribuţie, prelucrare, comerţ sau software conex);
    n) nu implică animale vii în scopuri experimentale şi ştiinţifice în măsura în care respectarea „Convenţiei Consiliului Europei pentru protecţia animalelor vertebrate utilizate în scopuri experimentale şi în alte scopuri ştiinţifice“ nu poate fi garantată.

    (2) Nu pot beneficia de facilităţile prevăzute în prezenta schemă întreprinderile al căror reprezentant legal, la data depunerii cererii de finanţare şi pe întreaga perioadă de evaluare, selecţie şi contractare, se află în următoarele situaţii:
    a) a fost condamnat printr-o hotărâre cu valoare de res judicata pentru un delict legat de conduita sa profesională, pentru fraudă, corupţie, participare la o organizaţie criminală sau la orice alte activităţi ilegale în detrimentul intereselor financiare ale Uniunii Europene;
    b) este subiectul unui conflict de interese, definit în conformitate cu prevederile naţionale/unionale în vigoare, sau se află într-o situaţie care are sau poate avea ca efect compromiterea obiectivităţii şi imparţialităţii procesului de evaluare, selecţie, contractare şi implementare a proiectului;
    c) a indus în eroare cu intenţie o autoritate de management, un organism intermediar sau o comisie de evaluare şi selecţie, prin furnizarea de informaţii incorecte/false în cadrul prezentului apel de proiecte sau al altor apeluri de proiecte derulate pentru finanţare din programele operaţionale în oricare dintre perioadele de programare;
    d) a încercat să obţină informaţii confidenţiale sau să influenţeze comisiile de evaluare şi selecţie sau furnizorul/administratorul schemei de ajutor de minimis pe parcursul procesului de evaluare şi selecţie a apelului de proiecte aferent acestei scheme de ajutor de minimis sau a altor apeluri de proiecte derulate pentru finanţare din programele operaţionale în oricare dintre perioadele de programare.


    ART. 9
    (1) Întreprinderile care beneficiază de finanţare în cadrul prezentei scheme trebuie să demonstreze respectarea principiului de a nu prejudicia în mod semnificativ obiectivele de mediu în înţelesul art. 17 din Regulamentul (UE) 2020/852 (principiul de „a nu prejudicia în mod semnificativ“).
    (2) În vederea respectării principiului de la alin. (1), un beneficiar de ajutor de minimis care a obţinut mai mult de 50% din venituri în cursul exerciţiului financiar precedent din activităţi sau active incluse pe lista de excludere, aşa cum sunt descrise în anexa la prezenta schemă „Lista activităţilor şi activelor aflate pe lista de excludere în vederea respectării Orientărilor tehnice DNSH (2021/C58/01)“ are obligaţia de a adopta şi de a publica un plan privind tranziţia verde în termen de un an de la momentul semnării contractului de finanţare.

    ART. 10
    Conformitatea cu Orientările tehnice DNSH (2021/C58/01) va fi certificată de un auditor independent la sfârşitul perioadei de implementare a investiţiei 3 prevăzute în componenta 9 a Planului naţional de redresare şi rezilienţă, aprobat prin Decizia de punere în aplicare a Consiliului Uniunii Europene. Auditorul independent este angajat de stat (MIPE) să furnizeze un raport care să justifice în mod corespunzător faptul că schema de ajutor de minimis este în concordanţă pe deplin cu descrierea, criteriile şi condiţiile stabilite în descrierea investiţiei şi în ţinta din Decizia de punere în aplicare a Consiliului, respectiv din anexa la această decizie şi cu Orientările tehnice privind aplicarea principiului de „a nu aduce prejudicii semnificative“ (2021/C58/01).

    ART. 11
    Pentru a putea beneficia de ajutor de minimis în temeiul prezentei scheme de ajutor de minimis, solicitanţii trebuie să transmită furnizorului de ajutor de minimis următoarele documente:
    a) cerere de finanţare, inclusiv declaraţiile anexate cererii şi alte documente conform ghidului specific;
    b) declaraţie pe propria răspundere cu privire la ajutoarele de minimis primite în ultimii 3 ani fiscali de întreprinderea unică din care face parte solicitantul;
    c) declaraţie pe propria răspundere cu privire la faptul că solicitantul respectă prevederile art. 8;
    d) declaraţie pe propria răspundere că solicitantul respectă prevederile art. 9 cu privire la respectarea principiului de „a nu prejudicia în mod semnificativ“.


    CAP. VIII
    Calcularea plafonului de minimis şi întreprinderea unică
    ART. 12
    (1) Respectarea plafonului de minimis are în vedere o întreprindere unică, aşa cum este aceasta definită în cuprinsul prezentei scheme de ajutor de minimis.
    (2) Valoarea maximă totală a ajutoarelor de minimis de care poate beneficia întreprinderea unică pe o perioadă de 3 ani consecutivi (ultimii 2 ani fiscali înainte de data acordării ajutorului de minimis şi anul acordării ajutorului de minimis în baza prezentei scheme), cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, nu va depăşi echivalentul în lei a 200.000 de euro calculat la cursul InforEURO valabil în cadrul prezentei scheme (100.000 de euro în cazul întreprinderilor unice care efectuează transport rutier de mărfuri în contul terţilor sau contra cost). Aceste plafoane se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit şi indiferent dacă ajutorul este finanţat din surse naţionale sau europene.
    (3) În cazul în care prin acordarea unor noi ajutoare de minimis s-ar depăşi plafonul maxim menţionat la alin. (2), întreprinderea poate beneficia, dacă solicită acest lucru, de prevederile prezentei scheme de ajutor de minimis doar pentru acea fracţiune din ajutor care, cumulată cu restul ajutoarelor de minimis primite anterior, nu depăşeşte acest plafon^3.
    ^3 A se vedea Decizia CJUE în cauza C-608/19, pronunţată la 28.10.2020 - „Trimitere preliminară - Ajutoare de stat - Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 - Articolul 3 - Ajutor de minimis - Articolul 6 - Monitorizare - Întreprinderi care depăşesc plafonul de minimis din cauza cumulului cu ajutoare obţinute anterior - Posibilitatea de a alege între reducerea unui ajutor anterior sau renunţarea la acesta pentru a respecta plafonul de minimis“, accesibilă la adresa web: https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=233007&pageIndex=0&doclang=RO&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=2603115

    (4) În cazul fuziunilor sau al achiziţiilor, atunci când se stabileşte dacă un nou ajutor de minimis acordat întreprinderii rezultate ca urmare a procesului de fuziune/achiziţie sau întreprinderii care face achiziţia depăşeşte plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziţie rămân legal acordate.
    (5) În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, şi anume, în principiu, întreprinderii care preia activităţile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporţional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte.
    (6) Valoarea ajutorului va fi exprimată ca sumă brută înainte de deducerea taxelor sau a altor obligaţii fiscale.
    (7) Din perspectiva monitorizării cumulului ajutoarelor de minimis de care poate beneficia o întreprindere unică pe parcursul a 3 ani fiscali consecutivi (ultimii 2 ani fiscali înainte de data acordării ajutorului de minimis şi anul curent acordării ajutorului de minimis în baza prezentei scheme), în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013, momentul acordării ajutorului de minimis se consideră data semnării contractului de finanţare, indiferent de data la care ajutoarele de minimis se plătesc întreprinderii respective.
    (8) Pentru respectarea regulilor de cumul, solicitantul ajutorului de minimis va prezenta o declaraţie de eligibilitate, al cărei model va fi inclus în Ghidul specific, pe propria răspundere, în care va menţiona informaţiile referitoare la orice alt ajutor de minimis primit de acesta şi de întreprinderile împreună cu care formează o întreprindere unică, în ultimii 2 ani fiscali anteriori datei de depunere a aplicaţiei de proiect, precum şi în anul fiscal curent, până la depunerea aplicaţiei de proiect. În cazul în care anul depunerii aplicaţiei de proiect nu coincide cu anul acordării ajutorului, respectiva declaraţie va fi actualizată de către solicitantul ajutorului de minimis înainte de încheierea actului de acordare a ajutorului de minimis.
    (9) Ajutoarele de minimis acordate în cadrul prezentei scheme pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei^4 în limita plafonului stabilit în regulamentul respectiv. Ajutoarele de minimis acordate în condiţiile prezentei scheme pot fi cumulate cu ajutoare de minimis acordate în conformitate cu alte regulamente de minimis în limita plafonului relevant prevăzut la alin. (2).
    ^4 Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei din 25 aprilie 2012 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general.

    (10) Ajutoarele de minimis acordate în cadrul prezentei scheme nu se vor cumula cu alte ajutoare de stat acordate pentru aceleaşi costuri eligibile dacă un astfel de cumul ar depăşi intensitatea sau valoarea maximă relevantă a ajutorului stabilită pentru condiţiile specifice ale fiecărui caz de un regulament sau de o decizie de exceptare pe categorii adoptată de Comisie.

    CAP. IX
    Atribuţiile furnizorului/administratorului ajutorului de minimis
    ART. 13
    Furnizorul/Administratorul de ajutor de minimis are următoarele atribuţii:
    a) elaborează Ghidul specific - Listarea la bursă a întreprinderilor;
    b) publică prezenta schemă în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi pe website-ul MIPE, respectiv www.mfe.gov.ro;
    c) înregistrează în cadrul Registrului ajutoarelor de stat (RegAS) măsura de ajutor;
    d) lansează şi organizează apelul de proiecte ulterior aprobării schemei de ajutor de minimis, avizată de către Consiliul Concurenţei;
    e) evaluează şi selectează, în mod transparent şi nediscriminatoriu, propunerile de proiecte primite de la potenţialii beneficiari ai ajutorului de minimis;
    f) semnează contractul de finanţare cu fiecare dintre beneficiarii ajutorului de minimis selectaţi la finanţare;
    g) efectuează plata sumelor aferente contractelor de finanţare către beneficiarii ajutorului de minimis;
    h) monitorizează permanent ajutoarele de minimis acordate, aflate în derulare, în vederea dispunerii măsurilor care se impun în cazul încălcării condiţiilor impuse prin schema de ajutor de minimis sau prin legislaţia naţională ori europeană aplicabilă;
    i) are obligaţia de a recupera valoarea ajutorului de minimis nelegal sau utilizat abuziv de către beneficiarul ajutorului de minimis;
    j) are obligaţia de a păstra evidenţe detaliate privind ajutorul de minimis acordat pe o durată de cel puţin 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza schemei de ajutor de minimis. Aceste evidenţe trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia europeană şi naţională în domeniul ajutorului de stat;
    k) înregistrează în cadrul RegAS ajutoarele de minimis acordate, precum şi plăţile efectuate în cadrul acestora, impunerile de recuperare a ajutoarelor şi recuperările efectuate.


    CAP. X
    Drepturile şi obligaţiile beneficiarilor, activităţi eligibile şi cheltuieli eligibile
    ART. 14
    (1) Beneficiarii au dreptul de a primi ajutorul de minimis, în condiţiile prevăzute în prezenta schemă de ajutor de minimis şi în conformitate cu prevederile actului de acordare a ajutorului încheiat.
    (2) Beneficiarii au următoarele obligaţii:
    a) de a raporta furnizorului/administratorului schemei de ajutor de minimis toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutorului de minimis, în formatul pus la dispoziţie şi în termenul solicitat de către acesta;
    b) de a păstra, pe o perioadă de minimum 10 ani fiscali de la data acordării ajutorului în cadrul prezentei scheme, toate documentele referitoare la ajutorul de minimis primit pentru a demonstra respectarea tuturor condiţiilor impuse de legislaţia europeană şi naţională în domeniul ajutorului de stat şi de minimis;
    c) de a restitui parţial sau integral valoarea ajutorului de minimis primit în situaţia nerespectării condiţiilor de acordare şi utilizare a ajutorului, inclusiv dobânda aferentă, calculată conform reglementărilor în domeniul ajutorului de stat şi de minimis.

    (3) Constituie motive de restituire integrală a ajutorului de minimis primit:
    a) nerespectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) nerealizarea niciunuia dintre obiectivele asumate prin proiect, menţionate în contractul de finanţare;
    c) cazurile confirmate de conflict de interese sau de dublă finanţare;
    d) orice alte situaţii prevăzute în contractul de finanţare.

    (4) Constituie motive de restituire parţială a ajutorului de minimis primit:
    a) efectuarea unor cheltuieli care nu respectă prevederile privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin PNRR;
    b) orice alte situaţii prevăzute în contractele de finanţare.


    ART. 15
    (1) Cheltuielile eligibile în cadrul prezentei scheme sunt:
    a) cheltuieli cu tarife şi comisioane şi alte costuri necesare pentru admiterea la tranzacţionare, prevăzute de instituţiile pieţei de capital:
    (i) Autoritatea de Supraveghere Financiară;
    (ii) Bursa de Valori Bucureşti;
    (iii) Depozitarul Central;
    (iv) orice ale instituţii cu rol de reglementare;

    b) cheltuieli aferente achiziţionării de servicii de consultanţă juridică cu privire la prospectul şi activităţile premergătoare listării la Bursa de Valori Bucureşti;
    c) cheltuieli aferente achiziţionării de servicii de audit financiar şi consultanţă financiar-contabilă;
    d) cheltuieli cu achiziţia de servicii de intermediere a ofertei publice iniţiale primare, în vederea admiterii la tranzacţionare la Bursa de Valori Bucureşti, de la un furnizor autorizat ca societate de servicii de investiţii financiare de o autoritate de reglementare din cadrul Uniunii Europene;
    e) cheltuieli cu achiziţia de servicii de consultanţă pentru raportul de sustenabilitate şi rating ESG;
    f) cheltuieli legate de adaptarea funcţiilor şi proceselor interne ale întreprinderilor pentru a se alinia cerinţelor investitorilor din pieţele publice de capital, în special prin educaţia profesională a angajaţilor pe teme precis definite precum: guvernanţă corporativă, implementarea standardelor de raportare ESG, relaţii cu investitorii. Aceste tipuri de cheltuieli se pot angaja atât în perioada premergătoare obţinerii statutului de companie publică, cât şi ulterior listării efective.

    (2) Cheltuielile aferente costurilor de admitere la tranzacţionare a unei oferte publice primare iniţiale care depăşesc valoarea maximă eligibilă a ajutorului financiar nerambursabil din PNRR sunt suportate de către beneficiar.

    ART. 16
    În cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis pot fi finanţate şi cheltuieli eligibile realizate înainte de semnarea contractului de finanţare, începând cu data de 1 februarie 2020, dacă demersul de admitere la tranzacţionare la Bursa de Valori Bucureşti nu a fost finalizat înainte de semnarea contractului de finanţare.

    CAP. XI
    Durata şi bugetul schemei
    ART. 17
    (1) Prezenta schemă de ajutor de minimis se aprobă prin ordin al ministrului investiţiilor şi proiectelor europene şi se aplică de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la epuizarea bugetului alocat, dar nu mai târziu de 30 iunie 2025.
    (2) Plata ajutorului se efectuează până la data de 31 decembrie 2026, în limita bugetului alocat schemei de ajutor de minimis.
    (3) Având în vedere că prevederile în vigoare ale Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 sunt valabile până la data de 31 decembrie 2023, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în calitatea sa de iniţiator şi furnizor al schemei de ajutor de minimis, se obligă să actualizeze prezenta schemă conform reglementărilor europene privind ajutorul de minimis în vigoare după data de 31 decembrie 2023 şi să solicite în prealabil avizul Consiliului Concurenţei asupra respectivelor modificări. Toate ajutoarele de minimis acordate, începând cu data de 1 ianuarie 2024, în baza prezentei scheme de minimis, vor respecta condiţiile stabilite de reglementările europene privind ajutorul de minimis aplicabile la acel moment.

    ART. 18
    (1) Sursa de finanţare pentru prezenta schemă este PNRR, pilonul III, componenta C9, investiţia I3, măsura 2.
    (2) Valoarea totală alocată pentru ajutorul de minimis care va fi acordat în cadrul prezentei scheme, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de 35 de milioane de euro, echivalent în lei, la cursul InforEuro valabil în cadrul prezentei scheme.
    a) Alocarea orientativă a bugetului pe ani este următoarea:

┌──────────┬──────────┬──────────┬──────────┐
│Buget │Anul 2023 │Anul 2024 │Anul 2025 │
│total │ │ │ │
├──────────┼──────────┼──────────┼──────────┤
│35.000.000│10.000.000│15.000.000│10.000.000│
└──────────┴──────────┴──────────┴──────────┘



    b) Sumele rămase necheltuite într-un an vor fi reportate în anii următori în perioada de valabilitate a schemei.


    ART. 19
    Numărul maxim estimat al beneficiarilor de ajutor de minimis în cadrul prezentei scheme este de 300 de întreprinderi.

    CAP. XII
    Reguli privind transparenţa, monitorizarea ajutorului şi durabilitatea
    ART. 20
    (1) Prezenta schemă se va publica pe website-ul MIPE, respectiv www.mfe.gov.ro, în calitate de furnizor de ajutor de minimis.
    (2) Furnizorul schemei de minimis va informa în scris beneficiarii cu privire la cuantumul ajutorului de minimis acordat în baza prezentei scheme, cu menţionarea reglementărilor aplicabile^5.
    ^5 Se va face trimitere cel puţin la Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 din 18 decembrie 2013 pentru aplicarea art. 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.


    ART. 21
    Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de minimis acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022^6.
    ^6 Publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 422 din 2 mai 2022.


    ART. 22
    (1) Furnizorul/Administratorul schemei de minimis are obligaţia de a înregistra schema de ajutor de minimis în Registrul ajutoarelor de stat (RegAS), în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia.^7
    ^7 Conform prevederilor Regulamentului privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 437/2016.

    (2) Furnizorul/Administratorul schemei de ajutor de minimis are obligaţia de a înregistra în RegAS contractele de finanţare, plăţile realizate în cadrul acestora, eventualele obligaţii de rambursare şi rambursări efective aferente acestora etc., în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la data semnării actelor sau efectuării plăţilor, după caz.
    (3) Furnizorul măsurii de ajutor este responsabil pentru datele şi informaţiile încărcate în RegAS.
    (4) Furnizorul/Administratorul schemei de ajutor de minimis are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis^8, toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de minimis la nivel naţional.
    ^8 Conform prevederilor Ordinului preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis.

    (5) În cazul în care furnizorul/administratorul nu are date definitive privind valoarea ajutorului de minimis, acesta va transmite Consiliului Concurenţei valori estimative.
    (6) Erorile constatate de furnizor/administrator şi corecţiile legale, anulările, recalculările, recuperările şi rambursările, se raportează Consiliului Concurenţei până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare.

    ART. 23
    Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor acestei scheme de ajutor de minimis.

    ART. 24
    În conformitate cu prevederile art. 42 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, furnizorul va informa Consiliul Concurenţei cu privire la intrarea în vigoare a prezentei scheme de ajutor de minimis, precum şi a oricărei modificări aduse măsurii de sprijin, în termen de maximum 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc, cu excepţia modificărilor pentru care este necesar un nou aviz, în acest cazuri urmând procedura specifică, conform art. 9 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.

    CAP. XIII
    Recuperarea ajutorului de minimis
    ART. 25
    (1) Recuperarea ajutorului de minimis se realizează de către furnizorul schemei de ajutor de minimis, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale prezentei scheme de ajutor de minimis. Pentru aceasta, furnizorul schemei de ajutor de minimis va elabora metodologia de recuperare a ajutorului de minimis.
    (2) Valoarea sumelor care fac obiectul recuperării va fi dedusă din costul total eligibil şi nerambursabil al proiectului, pe baza prevederilor legale aplicabile contractului de finanţare.
    (3) Valoarea ajutorului de minimis care trebuie recuperat se completează şi cu valoarea dobânzii aferente, datorate de la data plăţii ajutorului până la data recuperării acestuia. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 140 din 30 aprilie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 248 din 24 septembrie 2015.
    (4) Furnizorul îşi rezervă dreptul de a stopa acordarea/plata ajutorului de minimis sau de a solicita recuperarea ajutorului de minimis deja plătit, în cazul în care documentele şi informaţiile furnizate de către beneficiar în documentele depuse se dovedesc a fi incorecte sau false.

    ANEXA 1

    la schemă
    LISTA
    activităţilor şi activelor aflate pe lista de excludere în vederea
    respectării Orientărilor tehnice DNSH (2021/C58/01)
    1. Activităţi şi active legate de combustibili fosili, inclusiv utilizarea din aval
    a) Producţia de energie pe bază de combustibili fosili şi activităţile conexe:
    (i) extracţia, prelucrarea, transportul şi depozitarea cărbunelui;
    (ii) explorarea şi producţia de petrol, rafinare, transport, distribuţie şi depozitare;
    (iii) explorarea şi producerea gazelor naturale, lichefierea, regazificarea, transportul, distribuţia şi stocarea;
    (iv) generarea de energie electrică care depăşeşte standardul de performanţă al emisiilor (adică 250 de grame de CO_2/kWh de energie electrică), aplicabil centralelor electrice şi de cogenerare pe combustibili fosili şi centralelor geotermale şi hidroelectrice cu rezervoare mari;

    b) Industrii consumatoare de energie şi/sau cu emisii mari de CO_2, după cum urmează:
    (i) Fabricarea altor produse chimice anorganice, de bază (cod CAEN 2013);
    (ii) Fabricarea altor produse chimice organice, de bază (cod CAEN 2014);
    (iii) Fabricarea îngrăşămintelor şi produselor azotoase (cod CAEN 2015);
    (iv) Fabricarea materialelor plastice în forme primare (cod CAEN 2016);
    (v) Fabricarea cimentului (cod CAEN 2351);
    (vi) Producţia de metale feroase sub forme primare şi de feroaliaje (cod CAEN 2410);
    (vii) Producţia de tuburi, ţevi, profile tubulare şi accesorii pentru acestea, din oţel (cod CAEN 2420);
    (viii) Producţia de profile obţinute la rece (cod CAEN 243);
    (ix) Metalurgia aluminiului (cod CAEN 2442);
    (x) Fabricarea de aeronave şi nave spaţiale (cod CAEN 3030);
    (xi) Transporturi aeriene de pasageri (cod CAEN 5110);

    c) Producţia, închirierea sau vânzarea de vehicule poluante:
    (i) Fabricarea de vehicule cu motor cu combustie (cod CAEN 2910 - Fabricarea autovehiculelor de transport rutier);
    (ii) Comerţ cu ridicata şi cu amănuntul al vehiculelor poluante [cod CAEN 4511 - Comerţ cu autoturisme şi autovehicule uşoare (sub 3,5 tone) şi cod CAEN 4519 - Comerţ cu alte autovehicule];
    (iii) Închiriere şi leasing de vehicule poluante (cod CAEN 7711 - Activităţi de închiriere şi leasing cu autoturisme şi autovehicule rutiere uşoare şi cod CAEN 7712 - Activităţi de închiriere şi leasing cu autovehicule rutiere grele).
    NOTĂ:
    Prin vehicule poluante se înţelege:
    I. vehicule care depăşesc pragul de 50 g CO_2/km (autoturisme M1 şi vehicule uşoare N1);
    II. camioane şi alte vehicule grele, de exemplu, tractoare (categoriile N2 şi N3), cu excepţia celor cu emisii zero şi cu emisii scăzute [aşa cum sunt definite la art. 3 alin. (11) şi (12) din Regulamentul (UE) 2019/1.242 cele cu emisii de CO_2 mai mici de jumătate din emisiile de CO_2 de referinţă ale tuturor vehiculelor din subgrupul de vehicule din care acestea fac parte - valorile de referinţă diferă în funcţie de tipul de camion];
    III. autobuze:
    - autobuze „cu podea joasă“ (categoriile M2 şi M3, de obicei autobuze urbane şi suburbane care circulă pe distanţe scurte în cadrul unei aglomeraţii). Doar autobuzele electrice şi hibride plug-in sunt compatibile cu DNSH;
    – autobuze „cu podea înaltă“ (categoriile M2 şi M3, de obicei autocare interurbane): toate autocarele care respectă cel mai recent pas în ceea ce priveşte emisiile de poluanţi de la vehiculele grele în conformitate cu EURO VI (EURO VI-E) sunt conforme cu DNSH.





    2. Activităţi şi active în cadrul sistemului UE de comercializare a cotelor de emisii (ETS), care realizează emisiile de gaze cu efect de seră proiectate care nu sunt mai mici decât valorile de referinţă relevante în conformitate cu anexa nr. 1 la Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Comunităţii şi de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului.
    3. Activităţi şi active legate de depozitele de deşeuri, incineratoare şi instalaţii de tratare biologică mecanică şi activităţi şi active în care eliminarea pe termen lung a deşeurilor poate dăuna mediului:
    a) Colectarea deşeurilor (cod CAEN 381);
    b) Tratarea şi eliminarea deşeurilor (cod CAEN 382);
    c) Prelucrarea combustibililor nucleari (cod CAEN 2446);
    d) Producţia de energie electrică (cod CAEN 3511).


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016