Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
SCHEMĂ DE AJUTOR DE MINIMIS din 18 septembrie 2025 Ajutor de minimis pentru vouchere (cecuri) de inovare, aferentă Planului naţional de cercetare, dezvoltare şi inovare 2022-2027
EMITENT: Ministerul Educaţiei şi Cercetării PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 886 din 29 septembrie 2025
──────────
Aprobată prin ORDINUL nr. 6.376 din 18 septembrie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 886 din 29 septembrie 2025.
──────────
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Prezenta procedură instituie o schemă transparentă de ajutor de minimis pentru beneficiarii IMM-uri, din cadrul proiectelor de cercetare, dezvoltare, inovare (CDI) „Vouchere (cecuri) de inovare“, aferente Planului naţional de cercetare, dezvoltare şi inovare 2022-2027 (PNCDI IV), aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.188/2022 privind aprobarea Planului naţional de cercetare, dezvoltare şi inovare 2022-2027, cu modificările şi completările ulterioare. Acordarea ajutorului de minimis în cadrul prezentei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis stipulate în Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023.
(2) Schema se aplică pe întregul teritoriu al României, respectiv la nivelul celor opt regiuni de dezvoltare stabilite în conformitate cu prevederile art. 5 din Legea nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în România, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Prezenta schemă nu intră sub incidenţa obligaţiei de notificare către Comisia Europeană în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023.
(4) Furnizorul de ajutor de minimis este Autoritatea Naţională pentru Cercetare (ANC).
(5) Administratorul schemei este Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior şi a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării, denumită în continuare UEFISCDI.
(6) Ajutoarele se acordă numai în condiţiile şi conform criteriilor prevăzute în prezenta schemă de ajutor de minimis, în limita bugetului disponibil.
CAP. II
Obiectivul şi scopul schemei
ART. 2
(1) Această schemă are ca scop facilitarea achiziţionării de servicii CDI de la organizaţiile de cercetare de către întreprinderi.
(2) Obiectivul principal al schemei de minimis este sprijinirea cercetării şi a dezvoltării.
(3) Obiectivele secundare ale schemei sunt:
a) creşterea productivităţii, competitivităţii şi a calităţii produselor obţinute la nivelul întreprinderilor mici şi mijlocii;
b) încurajarea IMM-urilor de a investi în activităţi de cercetare-dezvoltare care să conducă la lansarea în piaţă de produse şi servicii inovative;
c) dezvoltarea de parteneriate între IMM-uri şi organizaţii de cercetare;
d) valorificarea competenţelor tehnico-ştiinţifice existente în sistemul naţional de CDI în sectorul productiv prin asistarea IMM-urilor în procesul de dezvoltare şi modernizare, prin achiziţionarea de servicii, tehnologii şi metode noi sau avansate.
(4) Instrumentul de finanţare nerambursabilă (grant) acordată sub forma de „vouchere (cecuri) de inovare“ este finanţat din PNCDI IV, prin programul 5.7 Parteneriate pentru inovare, subprogramul 5.7.1 Parteneriate pentru competitivitate.
CAP. III
Baza legală
ART. 3
Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu:
a) Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023 al Comisiei din 15 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene din 15 decembrie 2023;
b) Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratat, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 187 din 26 iunie 2014, cu modificările şi completările ulterioare [Regulamentul (UE) nr. 651/2014];
c) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare (Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014);
d) Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare (Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002);
e) Hotărârea Guvernului nr. 933/2022 privind aprobarea Strategiei naţionale de cercetare, inovare şi specializare inteligentă 2022-2027;
f) Hotărârea Guvernului nr. 1.188/2022 privind aprobarea Planului naţional de cercetare, dezvoltare şi inovare 2022-2027, cu modificările şi completările ulterioare;
g) Hotărârea Guvernului nr. 134/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice privind stabilirea categoriilor de cheltuieli pentru activităţi de cercetare-dezvoltare şi de stimulare a inovării, finanţate de la bugetul de stat.
CAP. IV
Domeniul de aplicare
ART. 4
Prezenta schemă se adresează microîntreprinderilor, întreprinderilor mici şi mijlocii, aşa cum sunt definite în anexa I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014, care achiziţionează servicii CDI de la organizaţiile de cercetare.
ART. 5
(1) În cadrul acestei scheme se acordă sprijin financiar întreprinderilor ce activează în toate sectoarele, cu excepţia:
a) întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse pescăreşti şi de acvacultură;
b) întreprinderilor care desfăşoară activităţi de prelucrare şi comercializare a produselor pescăreşti şi de acvacultură, în cazul în care cuantumul ajutoarelor este stabilit pe baza preţului sau a cantităţii de produse achiziţionate sau introduse pe piaţă;
c) întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole;
d) întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectorul prelucrării şi comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:
(i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii unor astfel de produse achiziţionate de la producători primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile respective;
(ii) atunci când ajutoarele sunt condiţionate de transferarea lor parţială sau integrală către producătorii primari;
(iii) atunci când activităţile sunt legate de export către ţări terţe sau către alte state membre, respectiv ajutoare direct legate de cantităţile exportate, ajutoare destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
(iv) atunci când ajutoarele sunt condiţionate de utilizarea preferenţială a produselor naţionale faţă de produsele importate.
(2) În cazul în care o întreprindere îşi desfăşoară activitatea în mai multe sectoare, sprijinul financiar se acordă numai pentru sectoarele sau activităţile care nu sunt exceptate, cu condiţia separării contabile clare a activităţilor sau a asigurării unei distincţii între costuri, care să asigure că activităţile desfăşurate în sectoarele exceptate nu beneficiază de ajutoare de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă.
(3) Pentru a se asigura conformitatea măsurii cu Orientările tehnice DNSH (2021/C58/01), proiectele de cercetare referitoare la următoarea listă de activităţi şi active nu vor fi considerate eligibile:
a) activităţi şi active legate de combustibili fosili, inclusiv utilizarea în aval;
b) activităţi şi active din cadrul sistemului UE de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) cu emisii preconizate de gaze cu efect de seră care nu sunt mai mici decât valorile de referinţă relevante;
c) activităţi şi active legate de depozite de deşeuri, incineratoare şi instalaţii de tratare mecano-biologică a deşeurilor;
d) activităţi şi active în cazul cărora eliminarea pe termen lung a deşeurilor poate dăuna mediului.
CAP. V
Definiţii
ART. 6
În sensul prezentei scheme, următorii termeni se definesc astfel:
1. ajutor de minimis - ajutor acordat în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 2.831/2023;
2. administrator - orice entitate delegată de către un furnizor să deruleze proceduri în domeniul ajutorului de stat sau de minimis, în numele furnizorului. În cadrul prezentei scheme administratorul este UEFISCDI;
3. cercetare industrială - cercetare sau investigaţie critică planificată în scopul dobândirii de cunoştinţe şi competenţe noi pentru elaborarea unor noi produse, procese sau servicii ori pentru realizarea unei îmbunătăţiri semnificative a produselor, proceselor sau serviciilor existente, inclusiv a produselor, proceselor sau serviciilor digitale, în orice domeniu, tehnologie, industrie sau sector (inclusiv, dar fără a se limita la acestea, industrii şi tehnologii digitale, cum ar fi supercalculul, tehnologiile cuantice, tehnologiile blockchain, inteligenţa artificială, securitatea cibernetică, volumele mari de date şi tehnologiile de tip cloud). Cercetarea industrială cuprinde crearea de părţi componente pentru sisteme complexe şi poate include construcţia de prototipuri în laborator sau într-un mediu cu interfeţe simulate ale sistemelor existente, precum şi de linii-pilot, atunci când acest lucru este necesar pentru cercetarea industrială şi, în special, pentru validarea tehnologiilor generice;
4. data acordării ajutorului - ajutoarele se consideră acordate în momentul în care dreptul legal de a beneficia de aceste ajutoare este conferit întreprinderii în temeiul legislaţiei naţionale aplicabile, indiferent de data la care ajutoarele de stat se plătesc întreprinderii, respectiv data semnării contractului de finanţare;
5. dezvoltare experimentală - dobândirea, combinarea, modelarea şi utilizarea unor cunoştinţe şi competenţe relevante existente de ordin ştiinţific, tehnologic, de afaceri şi altele, cu scopul de a dezvolta produse, procese sau servicii noi ori îmbunătăţite, inclusiv produse, procese sau servicii digitale, în orice domeniu, tehnologie, industrie sau sector (inclusiv, dar fără a se limita la acestea, industrii şi tehnologii digitale, cum ar fi, de exemplu, supercalculul, tehnologiile cuantice, tehnologiile blockchain, inteligenţa artificială, securitatea cibernetică, volumele mari de date şi tehnologiile de tip cloud sau edge). Aceasta poate cuprinde, de exemplu, şi activităţi care vizează definirea, planificarea şi documentarea conceptuală a unor noi produse, procese sau servicii. Dezvoltarea experimentală poate include crearea de prototipuri, demonstrarea, crearea de proiecte-pilot, testarea şi validarea unor produse, procese sau servicii noi ori îmbunătăţite în medii reprezentative pentru condiţiile de funcţionare reale, în cazul în care obiectivul principal este de a aduce noi îmbunătăţiri tehnice produselor, proceselor sau serviciilor care nu sunt definitivate în mod substanţial. Aceasta poate include dezvoltarea unui prototip sau pilot utilizabil comercial care este în mod obligatoriu produsul comercial final şi a cărui producţie este prea costisitoare pentru ca acesta să fie utilizat exclusiv în scopuri demonstrative şi de validare. Dezvoltarea experimentală nu include modificările de rutină sau periodice aduse produselor, liniilor de producţie, proceselor de fabricaţie, serviciilor existente şi altor operaţiuni în curs, chiar dacă modificările respective ar putea reprezenta ameliorări;
6. furnizor de ajutor - orice entitate deţinută de stat sau care administrează resurse ale statului sau, după caz, deţinută de către o unitate administrativ-teritorială sau care administrează resurse ale unităţii administrativ-teritoriale, care acordă întreprinderilor facilităţi de natura ajutorului de stat sau de minimis. În cadrul prezentei scheme, furnizorul de ajutor de minimis este Autoritatea Naţională pentru Cercetare, prin intermediul UEFISCDI;
7. furnizori de servicii - organizaţiile de cercetare*1) care respectă definiţia organizaţiei de cercetare (şi diseminare) a cunoştinţelor;
*1) Inclusiv nucleele de cercetare constituite în cadrul unor spitale sau muzee, care îndeplinesc criteriile cuprinse în definiţia organizaţiei de cercetare prevăzută la pct. 12.
8. inovare de proces - punerea în aplicare a unei metode de producţie sau de implementare noi ori îmbunătăţite semnificativ, inclusiv modificări semnificative ale tehnicilor, echipamentelor sau software-ului, la nivelul întreprinderii (la nivelul grupului din sectorul industrial vizat din SEE), inclusiv, de exemplu, prin utilizarea unor tehnologii sau soluţii digitale noi sau inovatoare. Sunt excluse din această definiţie schimbările sau îmbunătăţirile minore, creşterea capacităţilor de producţie sau de prestare de servicii prin adăugarea de sisteme de fabricaţie sau logistice care sunt foarte asemănătoare cu cele utilizate deja, încetarea utilizării unui proces, simpla înlocuire sau majorare a capitalului, schimbări rezultate numai din modificarea preţurilor factorilor, personalizarea producţiei, localizarea, schimbările regulate, sezoniere şi alte schimbări ciclice şi comercializarea de produse noi sau îmbunătăţite semnificativ;
9. întreprindere unică - în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023, include toate întreprinderile între care există cel puţin una dintre relaţiile următoare:
a) întreprindere care deţine majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor unei alte întreprinderi;
b) întreprindere care are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;
c) o întreprindere care are dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;
d) o întreprindere care este acţionar sau asociat al unei alte întreprinderi şi care controlează singură, în baza unui acord cu alţi acţionari sau asociaţi ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor întreprinderii respective.
Întreprinderile care întreţin, cu una sau mai multe întreprinderi, oricare dintre relaţiile la care se face referire la lit. a)-d) sunt considerate întreprinderi unice;
10. întreprindere în dificultate - o întreprindere care se află în cel puţin una dintre situaţiile următoare:
a) în cazul unei societăţi comerciale cu răspundere limitată (alta decât o IMM care există de mai puţin de 3 ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii) conduce la un rezultat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziţii, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăţi menţionate în anexa I la Directiva 2013/34/UE, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;
b) în cazul unei societăţi comerciale în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii (alta decât o IMM care există de mai puţin de 3 ani). În sensul prezentei dispoziţii, „o societate comercială în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii“ se referă în special la acele tipuri de societăţi menţionate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;
c) atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvenţă să fie deschisă la cererea creditorilor săi;
d) atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare;
11. întreprinderile mici şi mijlocii (IMM) - sunt întreprinderile care respectă criteriile prevăzute în anexa I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014, astfel:
a) microîntreprindere - o întreprindere care are mai puţin de 10 angajaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală şi/sau al cărei bilanţ anual total nu depăşesc/nu depăşeşte 2 milioane euro, echivalent în lei;
b) întreprindere mică - o întreprindere care are mai puţin de 50 de angajaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală şi/sau al cărei bilanţ anual total nu depăşesc/nu depăşeşte 10 milioane euro, echivalent în lei;
c) întreprindere mijlocie - o întreprindere care are mai puţin de 250 de angajaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală nu depăşeşte 50 de milioane euro, echivalent în lei, şi/sau al cărei bilanţ anual total nu depăşesc/nu depăşeşte echivalentul în lei a 43 de milioane euro.
În schema de faţă, o microîntreprindere este încadrată în categoria întreprindere mică;
12. întreprindere autonomă - în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) din anexa I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014 este orice întreprindere care nu este clasificată ca întreprindere parteneră în sensul alin. (2) sau ca întreprindere asociată în sensul alin. (3) ale art. 3 din anexa I la regulamentul mai sus menţionat;
13. întreprinderile partenere - în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (2) din anexa I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014, sunt toate întreprinderile care nu sunt clasificate ca întreprinderi asociate în sensul alin. (3) al aceluiaşi articol şi între care există următoarea relaţie: o întreprindere (întreprinderea din amonte) deţine, individual sau în comun cu una ori mai multe întreprinderi asociate în sensul alin. (3) anterior menţionat, 25% sau mai mult din capitalul sau din drepturile de vot ale unei alte întreprinderi (întreprinderea din aval).
Cu toate acestea, o întreprindere poate fi clasificată ca autonomă şi, prin urmare, ca neavând întreprinderi partenere, chiar dacă pragul de 25% în cauză este atins sau depăşit de următorii investitori, cu condiţia ca investitorii respectivi să nu fie asociaţi, în sensul alin. (3) anterior menţionat, nici individual, nici în comun, cu întreprinderea în cauză:
a) societăţi publice de investiţii, societăţi cu capital de risc, persoane sau grupuri de persoane care desfăşoară în mod regulat o activitate de investiţii în capital de risc şi care investesc capital propriu în întreprinderi necotate la bursă (investitori providenţiali), cu condiţia ca investiţia totală a investitorilor providenţiali respectivi în aceeaşi întreprindere să fie mai mică de 1.250.000 euro;
b) universităţi sau centre de cercetare nonprofit;
c) investitori instituţionali, inclusiv fonduri de dezvoltare regională;
d) autorităţi locale autonome cu un buget anual mai mic de 10 milioane euro şi o populaţie mai mică de 5.000 de locuitori;
14. întreprinderile asociate - în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (3) din anexa I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014, sunt întreprinderile între care există oricare dintre următoarele relaţii:
a) o întreprindere deţine majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor altei întreprinderi;
b) o întreprindere are dreptul de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor organelor administrative, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;
c) o întreprindere are dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra unei alte întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din actul constitutiv sau din statutul acesteia;
d) o întreprindere care este acţionar sau asociat al unei alte întreprinderi şi care controlează singură, în temeiul unui acord cu alţi acţionari sau asociaţi ai întreprinderii în cauză, majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor întreprinderii respective.
Se consideră că nu există influenţă dominantă în cazul în care investitorii menţionaţi la alin. (2) al doilea paragraf din art. 3 din anexa I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014, nu se implică, direct sau indirect, în gestionarea întreprinderii în cauză, fără a se aduce atingere drepturilor lor în calitate de acţionari.
Întreprinderile între care există oricare dintre relaţiile descrise la primul paragraf din alin. (2) al art. 3 din anexa I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014 prin intermediul uneia sau al mai multor întreprinderi sau prin intermediul oricăruia dintre investitorii menţionaţi la alin. (2) anterior menţionat sunt, de asemenea, considerate asociate.
Întreprinderile între care există oricare dintre relaţiile respective, prin intermediul unei persoane fizice sau al unui grup de persoane fizice care acţionează în solidar, sunt, de asemenea, considerate întreprinderi asociate, în cazul în care îşi desfăşoară activitatea sau o parte din activitate pe aceeaşi piaţă relevantă ori pe pieţe adiacente;
15. organizaţie de cercetare (şi diseminare) a cunoştinţelor - o entitate (cum ar fi universităţile sau institutele de cercetare, agenţiile de transfer de tehnologie, intermediarii pentru inovare, entităţile de colaborare fizice sau virtuale orientate spre cercetare), indiferent de statutul său juridic (organizaţie de drept public sau privat) sau de modalitatea de finanţare, al cărei obiectiv principal este de a efectua în mod independent cercetare fundamentală, cercetare industrială sau dezvoltare experimentală sau de a disemina la scară largă rezultatele unor astfel de activităţi, prin predare, publicare sau transfer de cunoştinţe. În cazul în care entitatea desfăşoară şi activităţi economice, finanţarea, costurile şi veniturile activităţilor economice respective trebuie să fie contabilizate separat. Întreprinderile care pot exercita o influenţă decisivă asupra unei astfel de entităţi, de exemplu, în calitate de acţionari sau asociaţi, nu pot beneficia de acces preferenţial la rezultatele generate de aceasta;
16. subvenţie (grant) - o sumă de bani acordată din resurse de stat, cu titlu nerambursabil, unei întreprinderi mici sau mijlocii care dobândeşte calitatea de beneficiar al prezentei scheme de ajutor de minimis;
17. voucher (cec) de inovare - un document nominal cu o valoare maximă de 45.000 lei, eliberat prin prezenta schemă de ajutor de minimis, utilizat de beneficiar pentru a achita maximum 90% din valoarea totală a serviciilor prestate de către furnizorul de servicii şi care asigură sprijin pentru facilitarea achiziţionării de servicii de cercetare-dezvoltare şi inovare de la organizaţii de cercetare.
CAP. VI
Obiectul acordării finanţării
ART. 7
Activităţile eligibile, care fac obiectul finanţării în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis sunt:
a) cercetare industrială;
b) dezvoltare experimentală;
c) studii de fezabilitate;
d) protecţia drepturilor de proprietate intelectuală conform specificaţiilor proiectului;
e) inovare de proces şi organizaţională în servicii;
f) servicii-suport şi de consultanţă pentru inovare.
ART. 8
Activităţile neeligibile în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis sunt:
a) participarea la cursuri de perfecţionare, şcolarizare, cursuri universitare, coaching, mentoring;
b) marketing şi studii de marketing;
c) publicitate şi advertising;
d) puneri în funcţiune şi teste/măsurări ce nu au legătură cu activitatea de cercetare preindustrială;
e) achiziţia de materiale, servicii şi echipamente destinate producţiei;
f) consultanţă corporatistă: consultant pentru strategii, consultanţă organizaţională sau corporatistă;
g) orice activitate de consultanţă, cercetare, inovare care a mai fost finanţată prin programe publice, înaintea depunerii prezentei scheme.
CAP. VII
Condiţii de eligibilitate pentru beneficiari
ART. 9
(1) Beneficiarii sunt IMM-urile care achiziţionează servicii CDI de la furnizorii de servicii, respectiv organizaţiile de cercetare, conform bugetului solicitat prin propunerea de proiect, care reflectă costurile reale ale furnizorului, necesare pentru implementarea proiectului. În cadrul acestei scheme furnizorii de servicii de cercetare nu beneficiază de niciun avantaj, deoarece IMM-urile sunt cele care îi aleg, iar avantajul, care constă în valoarea finanţării acordate, este transferat în totalitate de la furnizorul de servicii către IMM-uri, prin serviciile prestate de către aceştia.
(2) Beneficiarul unui voucher (cec) de inovare trebuie să îndeplinească următoarele criterii de eligibilitate:
a) este o microîntreprindere, întreprindere mică sau mijlocie (IMM). În obiectul său de activitate nu este obligatoriu să se regăsească activitatea de cercetare-dezvoltare;
b) a avut activitate în ultimul exerciţiu financiar încheiat şi are o cifră de afaceri cel puţin egală cu valoarea solicitată de la bugetul de stat;
c) are personal angajat în ultimul exerciţiu financiar încheiat;
d) angajaţii beneficiarului nu au calitatea de soţ/soţie, rudă sau afin, până la gradul al doilea inclusiv, cu persoane care fac parte din personalul angajat al furnizorului de servicii;
e) nu a încălcat prevederile unui alt contract de finanţare încheiat anterior cu autoritatea contractantă;
f) nu a depăşit plafonul de minimis de 300.000 euro pe durata ultimilor 3 ani pentru o întreprindere unică, aşa cum este aceasta definită de Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023;
g) plafoanele se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit şi indiferent dacă ajutorul este acordat din fonduri de la bugetul de stat sau din fonduri europene;
h) perioada de 3 ani care trebuie luată în considerare ar trebui evaluată în mod continuu. Pentru fiecare nou ajutor de minimis acordat trebuie luată în considerare valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate în ultimii 3 ani;
i) întreprinderea beneficiară să nu se afle în niciuna dintre următoarele situaţii:
(i) în stare de insolvenţă, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, lichidare sau suspendare temporară a activităţii sau în situaţii similare în urma unei proceduri de aceeaşi natură prevăzute de legislaţia sau de reglementările naţionale, să aibă afacerile administrate de un judecător-sindic sau activităţile sale comerciale să fie suspendate ori să facă obiectul unui aranjament cu creditorii sau să fie într-o situaţie similară cu cele anterioare, reglementată prin lege;
(ii) nu şi-a îndeplinit obligaţiile de plată a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat, cum ar fi, de exemplu, bugetul de stat, bugete speciale, bugete locale, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
(iii) reprezentantul legal nu a fost condamnat în ultimii 3 ani, prin hotărâre definitivă a unei instanţe judecătoreşti, pentru o faptă care a adus atingere eticii profesionale sau pentru comiterea unei greşeli în materie profesională;
(iv) să fi fost subiectul unei decizii de recuperare a unui ajutor de stat şi decizia să nu fi fost deja executată şi creanţa să nu fi fost integral recuperată;
(v) prezintă informaţii false sau nu prezintă informaţiile solicitate în cadrul procedurilor de selecţie, evaluare, contractare, implementare a proiectului;
(vi) nu este întreprindere în dificultate conform prevederilor art. 6 pct. 10.
CAP. VIII
Condiţii de eligibilitate pentru furnizorii de servicii
ART. 10
(1) Furnizorii de servicii sunt organizaţii de cercetare, conform prevederilor din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002, care respectă definiţia prevăzută la art. 6 pct. 7.
(2) Furnizorul de servicii îndeplineşte următoarele condiţii:
a) trebuie să fie înscris în platforma https://eertis.eu/;
b) angajaţii furnizorului de servicii nu au calitatea de soţ/soţie, rudă sau afin, până la gradul al doilea inclusiv, cu persoane care fac parte din echipa de realizare a proiectului din partea beneficiarului;
c) nu este declarat în stare de incapacitate de plată şi nu are plăţile/conturile blocate conform unei hotărâri judecătoreşti; nu este în stare de insolvenţă, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, lichidare sau suspendare temporară a activităţii sau în situaţii similare în urma unei proceduri de aceeaşi natură prevăzute de legislaţia sau de reglementările naţionale, nu are afacerile administrate de un judecător-sindic sau activităţile sale comerciale nu sunt suspendate ori nu fac obiectul unui aranjament cu creditorii sau nu este într-o situaţie similară cu cele anterioare, reglementată prin lege;
d) şi-a îndeplinit obligaţiile de plată a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat (buget de stat, bugete speciale, bugete locale), în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
e) reprezentantul legal nu a fost condamnat în ultimii 3 ani, prin hotărâre definitivă a unei instanţe judecătoreşti, pentru o faptă care a adus atingere eticii profesionale sau pentru comiterea unei greşeli în materie profesională;
f) nu se face vinovat de declaraţii inexacte, cu privire la informaţiile solicitate de autoritatea contractantă, în vederea selectării contractorilor şi nu a încălcat în mod grav prevederile unui alt contract de finanţare încheiat anterior cu o autoritate contractantă.
ART. 11
Numărul estimat de beneficiari de ajutor de minimis este de 250.
CAP. IX
Condiţii de acordare a ajutorului de minimis
ART. 12
(1) Sprijinul financiar în cadrul acestei scheme se acordă beneficiarilor care îndeplinesc condiţiile de eligibilitate prevăzute la art. 9, sub formă de granturi directe, în limita sumei reprezentate de plafonul de minimis. Astfel, valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice, după caz, inclusiv valoarea sprijinului acordat în conformitate cu prevederile prezentei scheme, nu poate depăşi echivalentul în lei a 300.000 de euro, în nicio perioadă de 3 ani, indiferent dacă ajutorul a fost acordat din surse naţionale sau comunitare.
(2) În cazul în care prin acordarea unor noi ajutoare de minimis s-ar depăşi plafonul maxim menţionat la alin. (1), întreprinderea îşi poate modifica cererea, dacă doreşte, pentru a beneficia de prevederile prezentei scheme de ajutor de minimis astfel încât valoarea ajutorului cumulată cu restul ajutoarelor de minimis primite anterior să nu depăşească acest plafon. Astfel, aplicantul poate fie să îşi modifice cererea în sensul solicitării unei sume mai mici, fie să facă dovada rambursării totale sau parţiale a ajutorului anterior obţinut, pentru a fi respectat plafonul de minimis.
(3) Pentru respectarea regulilor de cumul, solicitantul ajutorului de minimis prezintă declaraţia de eligibilitate, pe propria răspundere, în care menţionează informaţiile referitoare la orice alt ajutor de minimis primit de acesta şi, eventual, de întreprinderile cu care formează întreprinderea unică, care să nu depăşească 300.000 euro în ultimii 3 ani, până la depunerea cererii de finanţare.
(4) Valoarea maximă a unui voucher (cec) de inovare este de 45.000 lei, care se asigură de la bugetul de stat şi reprezintă maximum 90% din valoarea totală a proiectului, care este de maximum 50.000 lei.
(5) Diferenţa dintre valoarea voucherului şi valoarea proiectului va fi acoperită prin cofinanţarea proprie a beneficiarului (minimum 10% din valoarea proiectului), neafectată de ajutor.
(6) Administratorul schemei se va asigura de faptul că valoarea serviciilor contractate de beneficiari de la furnizorii de servicii nu depăşeşte valoarea de piaţă a acestor servicii. În acest sens, beneficiarul va întreprinde demersurile pentru a obţine trei oferte de servicii de cercetare similare de la trei prestatori diferiţi, acolo unde condiţiile pieţei de astfel de servicii fac posibilă aceasta. În situaţii excepţionale, temeinic justificate de către beneficiari şi verificate de administratorul schemei, în vederea achiziţionării de servicii de cercetare, se va accepta prezentarea unei singure oferte de la furnizorii de servicii. Situaţii excepţionale pot fi cele precum: când există un singur furnizor de servicii care are drepturi exclusive asupra acestora, cum ar fi lucrările sub protecţia drepturilor de autor; când serviciile pot fi furnizate de câte un singur ofertant din motive de natură tehnică sau din motive legate de protecţia unui drept de exclusivitate asupra acestora etc.
CAP. X
Cumul
ART. 13
(1) Ajutoarele de minimis acordate în cadrul prezentei scheme pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 2.832/2023 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general, în limita plafonului stabilit în regulamentul respectiv. Ajutoarele de minimis acordate în condiţiile prezentei scheme pot fi cumulate cu ajutoare de minimis acordate în conformitate cu alte regulamente de minimis în limita plafonului relevant prevăzut la art. 12 alin. (1).
(2) Ajutoarele de minimis acordate în cadrul prezentei scheme nu se vor cumula cu alte ajutoare de stat acordate pentru aceleaşi costuri eligibile, dacă un astfel de cumul ar depăşi intensitatea sau valoarea maximă relevantă a ajutorului stabilită pentru condiţiile specifice ale fiecărui caz de un regulament sau de o decizie de exceptare pe categorii adoptată de Comisie.
(3) În cazul fuziunilor, atunci când se stabileşte dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi depăşeşte plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune rămân legal acordate.
(4) În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, şi anume, în principiu, întreprinderii care preia activităţile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporţional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi de la data la care separarea produce efecte.
CAP. XI
Cheltuieli eligibile*2)
*2) Categoriile de cheltuieli eligibile sunt prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 134/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice privind stabilirea categoriilor de cheltuieli pentru activităţi de cercetare-dezvoltare şi de stimulare a inovării, finanţate de la bugetul de stat.
ART. 14
Cheltuielile eligibile în cadrul schemei sunt cheltuielile beneficiarilor aferente serviciilor prestate de organizaţiile de cercetare şi diseminare a cunoştinţelor, care vor fi detaliate în pachetul de informaţii, în baza Hotărârii Guvernului nr. 134/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice privind stabilirea categoriilor de cheltuieli pentru activităţi de cercetare-dezvoltare şi de stimulare a inovării, finanţate de la bugetul de stat.
CAP. XII
Durata şi bugetul schemei
ART. 15
(1) Durata schemei de ajutor de minimis este de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la data de 31 decembrie 2027.
(2) Plăţile se pot efectua până la data de 31 decembrie 2030.
ART. 16
(1) Sursa de finanţare o reprezintă fondurile alocate instrumentului de finanţare - voucher (cec) de inovare din Planul naţional de cercetare, dezvoltare şi inovare 2022-2027, prin programul 5.7 Parteneriate pentru inovare, în cadrul subprogramului 5.7.1. Parteneriate pentru competitivitate.
(2) Bugetul schemei este conform aprobărilor anuale stabilite prin legea bugetului de stat, cu încadrarea în limitele aprobate.
(3) Bugetul estimat alocat schemei este de 8.000.000 lei.
Pentru conversia în euro a valorii ajutorului se va utiliza cursul de schimb al Băncii Naţionale a României valabil la data acordării ajutorului.
CAP. XIII
Modalitatea de implementare a schemei
ART. 17
(1) Prezenta schemă se aplică IMM-urilor cu care UEFISCDI va încheia un contract de finanţare în cadrul programului 5.7 Parteneriate pentru inovare, subprogramul 5.7.1 Parteneriate pentru competitivitate.
(2) Administratorul schemei va acorda ajutorul de minimis după ce va verifica toate condiţiile din prezenta schemă, inclusiv faptul că prin acordarea finanţării nerambursabile în cadrul prezentei scheme nu se depăşeşte plafonul de minimis.
Evaluarea propunerilor de proiecte se face în concordanţă cu următoarele criterii:
a) relevanţa proiectului;
b) impactul socioeconomic estimat;
c) resursele umane şi serviciile oferite de furnizorul de servicii.
(3) Pentru a beneficia de prevederile prezentei scheme de ajutor de minimis prin acordarea unui voucher (cec) de inovare, întreprinderile trebuie să înainteze cerere de finanţare care include propunerea de proiect, precum şi ofertele solicitate la art. 12 alin. (6) din prezenta schemă. După evaluarea propunerii de proiect şi aprobarea finanţării, proiectul se va realiza de către furnizorul de servicii care a fost selectat de către beneficiar (IMM) şi împreună cu care a fost depus voucherul de inovare. Activităţile derulate în cadrul proiectului trebuie să fie dintre cele precizate la art. 7.
(4) Pentru selectarea propunerilor în vederea finanţării prin prezenta schemă de ajutor de minimis, administratorul schemei de ajutor de minimis va organiza apeluri de proiecte anuale, în perioada 2024-2027. Un beneficiar poate derula un singur voucher într-un an.
(5) În acest sens, administratorul va implementa şi va derula schema, astfel:
a) beneficiarii vor depune propunerile de proiecte; listele cu proiectele depuse vor fi publicate pe site-ul https://uefiscdi.gov.ro/;
b) administratorul evaluează eligibilitatea proiectelor; listele cu proiectele eligibile şi neeligibile vor fi publicate pe site-ul https://uefiscdi.gov.ro/;
c) administratorul evaluează cererile de finanţare; listele cu rezultate preliminare vor fi publicate pe site-ul https://uefiscdi.gov.ro/;
d) beneficiarii pot depune la administrator contestaţii privind evaluarea proiectelor;
e) administratorul soluţionează eventualele contestaţii;
f) administratorul, în urma finalizării etapei de evaluare şi selecţie, publică lista proiectelor ce vor beneficia de finanţare pe site-ul https://uefiscdi.gov.ro/;
g) contractele de finanţare vor fi semnate de UEFISCDI, în calitate de autoritate contractantă, beneficiar şi furnizor de serviciu în calitate de contractor;
h) implementarea voucherelor de inovare şi raportarea vor fi asigurate de către beneficiari;
i) administratorul asigură monitorizarea permanentă a derulării proiectului.
(6) Întreprinderile beneficiare selecţionate vor încheia un contract de finanţare cu furnizorul de servicii - organizaţiile de cercetare şi administratorul schemei de ajutor de minimis - UEFISCDI.
(7) În cazul în care întreprinderea nu este eligibilă să primească o alocare specifică în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis, administratorul schemei de ajutor de minimis îi comunică în scris acest lucru.
ART. 18
(1) În cadrul prezentei scheme, ajutorul de minimis se acordă sub formă de asistenţă financiară nerambursabilă (grant) pentru activităţile eligibile cuprinse în voucherul (cec) de inovare implementat prin contracte de finanţare. Acordarea ajutorului de minimis se realizează şi cu respectarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.188/2022, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a prevederilor specifice cuprinse în Hotărârea Guvernului nr. 1.265/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind contractarea, finanţarea, monitorizarea şi evaluarea programelor, proiectelor de cercetare-dezvoltare şi inovare şi a acţiunilor cuprinse în Planul naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) În contractele de finanţare, costurile eligibile asociate activităţilor de cercetare trebuie evidenţiate explicit ca aparţinând categoriilor menţionate la art. 14.
(3) Administratorul schemei, în calitate de autoritate contractantă, acordă, la solicitarea contractorului, în baza contractului de finanţare semnat, plăţi în avans de până la 90% în condiţiile prevăzute la art. 65 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002.
(4) Plăţile aferente ajutorului de minimis se acordă în una sau mai multe tranşe (etape), conform contractului de finanţare, fără a depăşi valoarea ajutorului de minimis. Cererea de plată a costurilor eligibile va fi însoţită de documentele justificative specificate în contractul de finanţare.
CAP. XIV
Reguli privind transparenţa, monitorizarea ajutorului şi durabilitatea
ART. 19
(1) Administratorul prezentei scheme va informa în scris beneficiarii schemei cu privire la cuantumul ajutorului acordat în baza prezentei scheme şi caracterul de minimis al acestuia cu referirea expresă la Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023.
(2) Schema de ajutor de minimis va fi publicată integral pe paginile web ale furnizorului de ajutor de minimis, Autoritatea Naţională pentru Cercetare, şi UEFISCDI.
ART. 20
(1) Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de minimis acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu legislaţia comunitară şi cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Pentru a crea posibilitatea verificării ex ante a eligibilităţii potenţialilor beneficiari ai măsurilor de ajutor, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, ANC, în calitate de furnizor al măsurii de ajutor de minimis, are obligaţia încărcării în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) a prezentei scheme.
(3) Furnizorul/Administratorul schemei are obligaţia de a respecta anumite termene privind încărcarea datelor şi informaţiilor în registrul ajutoarelor de stat şi de minimis, după cum urmează:
a) măsurile de ajutor se încarcă în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării acestora în vigoare, respectiv de la data modificării lor;
b) informaţiile referitoare la actele de acordare a finanţării se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data publicării prezentei scheme în Monitorul Oficial al României, Partea I;
c) actele de acordare a ajutoarelor se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării contractului de acordare;
d) plăţile se încarcă în termen de 10 zile lucrătoare de la data plăţii;
e) obligaţiile de recuperare a ajutoarelor ilegale sau utilizate abuziv şi rambursările efective ale respectivelor obligaţii se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data instituirii obligaţiei de recuperare, respectiv de la data rambursării.
ART. 21
(1) Furnizorul de ajutor de minimis păstrează evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată de 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza schemei. Această evidenţă trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în domeniul ajutorului de stat.
(2) Beneficiarii ajutorului de stat sunt obligaţi să păstreze, pentru o perioadă de 10 ani începând de la data ultimului ajutor acordat beneficiarului în cadrul schemei, toate documentele necesare şi să ţină o evidenţă specifică a ajutoarelor de care au beneficiat conform prezentei scheme, a unor scheme de minimis sau altor ajutoare de stat prin care s-a finanţat investiţia în cauză, din care să reiasă suma totală a ajutoarelor de stat şi a ajutoarelor de minimis primite, defalcate pe ani, pe furnizori de ajutor de stat, pe obiective, informaţii privind forma ajutoarelor (de minimis, scheme de ajutor de stat, ajutoare de stat individuale), precum şi baza legală prin care acestea au fost acordate.
ART. 22
(1) Furnizorul, ANC, are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele de minimis acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se impun în cazul încălcării condiţiilor impuse prin prezenta schemă sau prin legislaţia naţională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv.
(2) Furnizorul, ANC, are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzut de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022, cu modificările şi completările ulterioare, toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de minimis la nivel naţional.
(3) În cazul în care există îndoieli serioase cu privire la datele transmise de către furnizor, Consiliul Concurenţei poate să solicite date şi informaţii suplimentare şi, după caz, să facă verificări la faţa locului.
(4) În cazul în care furnizorul nu are date definitive privind valoarea ajutorului de minimis, acesta va transmite valori estimative.
(5) Erorile constatate de furnizor şi corecţiile legale, anulări, recalculări, recuperări, rambursări se raportează până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare.
(6) Furnizorul, ANC, va transmite spre informare Consiliului Concurenţei prezenta schemă în termen de 15 zile de la data adoptării acesteia în conformitate cu art. 17 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014.
ART. 23
Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor acestei scheme de ajutor de minimis.
ART. 24
Administratorul prezentei scheme are obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de minimis, în formatul şi în termenul solicitat de către acesta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului.
ART. 25
Furnizorul va informa Consiliul Concurenţei cu privire la intrarea în vigoare a prezentei scheme de ajutor de minimis, precum şi a oricărei modificări aduse schemei, în termen de maximum 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc.
CAP. XV
Recuperarea ajutorului de minimis
ART. 26
(1) Recuperarea ajutorului de minimis se realizează de către furnizor sau administrator, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014.
(2) ANC, prin UEFSCDI, în calitate de furnizor de ajutor de minimis, monitorizează respectarea condiţiilor şi criteriilor de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă pe toată durata de derulare a acesteia şi are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se impun. În situaţia în care constată nerespectarea acestor criterii, furnizorul de ajutor de minimis întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014. Pentru aceasta, furnizorul schemei de ajutor de minimis va elabora metodologia de recuperare a ajutorului conform legislaţiei în vigoare.
(3) Ajutorul de minimis care trebuie recuperat include şi dobânda aferentă, datorată de la data plăţii ajutorului până la data rambursării/recuperării integrale a acestuia. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene. Procedura de calcul al dobânzii se stabileşte prin instrucţiuni emise de Consiliul Concurenţei, conform http://www.renascc.eu/wp-content/uploads/2020/12/ilovepdf_merged-2.pdf.
(4) Rata dobânzii aplicabile este rata în vigoare la data la care ajutorul de minimis utilizat abuziv a fost pus la dispoziţia beneficiarului - data efectuării plăţii avansului. Rata dobânzii se aplică de-a lungul întregii perioade până la data recuperării sau rambursării integrale. În cazul în care trec mai mult de 12 luni de la data la care ajutorul în cauză a fost pus la dispoziţia beneficiarului pentru prima dată şi până la data recuperării sau rambursării acestuia, rata dobânzii se recalculează la intervale de 12 luni, având ca bază rata în vigoare în momentul recalculării.
(5) Rata dobânzii prevăzută la alin. (4) se aplică pe o bază compusă până la data recuperării sau rambursării ajutorului. Dobânzile acumulate pe parcursul anului precedent produc dobânzi în fiecare an următor.
(6) Această dobândă va fi calculată începând cu data efectuării plăţii avansului până la data recuperării integrale a fracţiei de sumă/sumei totale utilizate abuziv. În cazul în care dobânda nu a putut fi recuperată în anul anterior, aceasta va fi purtătoare de dobândă, fiind aplicabil principiul capitalizării.
(7) Furnizorul de ajutor de minimis emite decizii prin care se dispune stoparea sau recuperarea ajutoarelor de minimis acordate. Aceste decizii au caracter de titlu executoriu.
(8) Furnizorul de ajutor de minimis îşi rezervă dreptul de a stopa acordarea/plata ajutorului sau de a solicita recuperarea ajutorului deja plătit, în cazul în care documentele şi informaţiile furnizate de către beneficiar în documentele depuse se dovedesc a fi incorecte sau false.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: