Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
CAP. I Dispoziţii generale ART. 1 (1) Se instituie o schemă de ajutor de minimis, denumită „Antreprenoriat pentru persoanele cu dizabilităţi“, aferentă Programului Incluziune şi demnitate socială, prioritate: P07. Sprijin pentru persoanele cu dizabilităţi, obiectiv specific: ESO4.8. Favorizarea incluziunii active în vederea promovării egalităţii de şanse, a nediscriminării şi a participării active, precum şi în vederea îmbunătăţirii capacităţii de inserţie profesională, în special în rândul grupurilor defavorizate (FSE+), acţiunea 7.1. Angajarea şi menţinerea persoanelor cu dizabilităţi pe piaţa muncii. (2) Acordarea ajutorului de minimis în cadrul prezentei scheme se va face numai cu respectarea prevederilor privind ajutorul de minimis stipulate în Regulamentul (UE) 2023/2.831^1 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis. ^1 Publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L din data de 15.12.2023. (3) Prezenta schemă se aplică pe teritoriul României, în toate regiunile de dezvoltare (Nord-Est, Sud-Est, Sud-Muntenia, SudVest Oltenia, Nord-Vest, Vest, Centru, Bucureşti-Ilfov). (4) Prezenta schemă de ajutor de minimis nu intră sub incidenţa obligaţiei de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) al Regulamentului (UE) 2023/2.831 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis. (5) În baza prezentei scheme de ajutor de minimis şi în conformitate cu prevederile acesteia pot fi lansate mai multe apeluri de proiecte. CAP. II Baza legală ART. 2 Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu: a) Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, cu modificările şi completările ulterioare; b) Regulamentul (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene; c) Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize, cu modificările şi completările ulterioare; d) Regulamentul (UE) 2023/2.831 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis; e) Decizia de punere în aplicare a Comisiei nr. C(2022) 9.635 final din 14.12.2022 de aprobare a programului „Incluziune şi Demnitate Socială“ pentru sprijin din partea Fondului european de dezvoltare regională şi Fondului social european Plus în cadrul obiectivului „Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică“ din România CCI 2021RO05FFPR001, cu modificările şi completările ulterioare; f) Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; g) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare; h) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare; i) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziţie justă, aprobată cu modificări prin Legea nr. 231/2023, cu modificările şi completările ulterioare; j) Hotărârea Guvernului nr. 829/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziţie justă, cu modificările ulterioare; k) Hotărârea Guvernului nr. 873/2022 pentru stabilirea cadrului legal privind eligibilitatea cheltuielilor efectuate de beneficiari în cadrul operaţiunilor finanţate în perioada de programare 2021-2027 prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune şi Fondul pentru o tranziţie justă. CAP. III Definiţii ART. 3 În sensul prezentei scheme, următorii termeni se definesc astfel: 1. activitate economică - orice activitate care constă în furnizarea de bunuri, servicii sau lucrări pe o piaţă; 2. administrator al schemei de ajutor de minimis - persoană juridică delegată de către furnizorul de ajutor de minimis să deruleze proceduri în domeniul ajutorului de minimis în numele furnizorului, respectiv Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi; 3. beneficiar al contractului de finanţare - Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi; 4. beneficiari ai ajutorului de minimis - întreprinderile de tipul unităţilor protejate autorizate, înfiinţate prin acordarea de ajutor de minimis în cadrul prezentei scheme; 5. schema de antreprenoriat - ansamblul acţiunilor derulate în cadrul apelului/apelurilor de proiecte „Antreprenoriat pentru persoanele cu dizabilităţi“, finanţat/finanţate prin prioritatea P07. Sprijin pentru persoanele cu dizabilităţi, obiectiv specific: ESO4.8. Favorizarea incluziunii active în vederea promovării egalităţii de şanse, a nediscriminării şi a participării active, precum şi în vederea îmbunătăţirii capacităţii de inserţie profesională, în special în rândul grupurilor defavorizate (FSE+), acţiunea 7.1. Angajarea şi menţinerea persoanelor cu dizabilităţi pe piaţa muncii din Programul Incluziune şi demnitate socială (PoIDS), prin care parteneriatul format din Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi (ANPDPD) şi Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale (MMFTSS) implementează, în calitate de administrator al schemei de antreprenoriat şi de beneficiar al contractului de finanţare (diferit de beneficiarii de ajutor de minimis, care sunt unităţile protejate autorizate - UPA), proiecte integrate în cadrul cărora se atribuie ajutoare de minimis pentru înfiinţarea de unităţi protejate autorizate, cu respectarea condiţiilor impuse în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis şi detaliate în Ghidul solicitantului - Condiţii specifice „Antreprenoriat pentru persoanele cu dizabilităţi“; 6. contract de subvenţie - actul juridic prin care se acordă dreptul de a beneficia de ajutor de minimis, semnat între administratorul schemei de ajutor de minimis şi beneficiarul ajutorului de minimis, prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile corelative ale părţilor în vederea implementării măsurilor finanţate prin prezenta schemă de ajutor de minimis; 7. data acordării ajutorului - data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului de ajutor de minimis, în conformitate cu regimul juridic aplicabil, respectiv data semnării contractului de subvenţie, indiferent de data la care ajutorul se plăteşte întreprinderii respective; 8. data plăţii ajutorului de minimis - data la care beneficiarul ajutorului de minimis intră efectiv în posesia ajutorului; 9. furnizor de ajutor de minimis - Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, prin Autoritatea de management pentru PoIDS (AM PoIDS) şi Organismul intermediar regional pentru PoIDS (OIR PoIDS); 10. unitatea protejată autorizată^2 - entitatea de drept public sau privat, cu gestiune proprie, în cadrul căreia sunt angajate minimum 3 persoane cu handicap, care reprezintă cel puţin 30% din numărul total al angajaţilor, iar timpul de lucru cumulat al acestora reprezintă cel puţin 50% din totalul timpului de lucru al tuturor angajaţilor, precum şi orice formă de organizare aleasă pentru desfăşurarea unei activităţi economice de către o persoană fizică deţinătoare a unui certificat de încadrare în grad de handicap; ^2 Conform Legii nr. 448/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,art. 81. 11. întreprindere - orice entitate care desfăşoară o activitate economică, oricare ar fi forma sa juridică; 12. întreprinderea unică - include toate întreprinderile între care există cel puţin una dintre relaţiile următoare: a) o întreprindere deţine majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor unei alte întreprinderi; b) o întreprindere are dreptul de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi; c) o întreprindere are dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra altei întreprinderi, în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din actul constitutiv sau din statutul acesteia; d) o întreprindere care este acţionar sau asociat al unei alte întreprinderi şi care controlează singură, în baza unui acord cu alţi acţionari sau asociaţi ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor întreprinderii respective. Întreprinderile care întreţin, prin intermediul uneia sau al mai multor întreprinderi, oricare din relaţiile la care se face referire la lit. a)-d) sunt considerate la rândul lor întreprinderi unice; 13. SMIS20213 - sistemul IT prin care potenţialii beneficiari din România pot solicita bani europeni pentru perioada de programare 2021-2027; ^3 Conform site-ului Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene: https://mfe.gov.ro/my-smis/. 14. comercializarea produselor agricole - deţinerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei alte forme de introducere pe piaţă, cu excepţia primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători şi a oricărei alte activităţi de pregătire a produsului în vederea primei vânzări; o vânzare efectuată de un producător primar către consumatorii finali este considerată comercializare de produse agricole în cazul în care se desfăşoară în spaţii separate, rezervate acestui scop; 15. plan de afaceri - document strategic elaborat de un solicitant al ajutorului de minimis, care descrie în detaliu obiectivele economice şi sociale ale unei întreprinderi, structura organizaţională, produsele sau serviciile oferite, analiza pieţei, strategia de vânzare şi distribuţie, resursele necesare, previziunea financiară şi impactul asupra grupului-ţintă. Planul de afaceri constituie baza pe care se evaluează viabilitatea şi sustenabilitatea unei iniţiative antreprenoriale în cadrul prezentei scheme şi trebuie să respecte condiţiile stabilite prin Ghidul solicitantului - Condiţii specifice; 16. prelucrarea produselor agricole - orice operaţiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este tot un produs agricol, cu excepţia activităţilor desfăşurate în exploataţiile agricole, necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare; 17. produse agricole - produsele enumerate în anexa I la tratat, cu excepţia produselor pescăreşti şi de acvacultură care se încadrează în domeniul de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului^4; ^4 Regulamentul (CE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 şi (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului. 18. producţie agricolă primară - producţia de produse ale solului şi ale creşterii animalelor, enumerate în anexa I la tratat, fără a se mai efectua o altă operaţiune de modificare a naturii produselor respective; 19. produse pescăreşti şi de acvacultură - produsele definite la art. 5 lit. (a) şi (b) din Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013; 20. producţia primară de produse pescăreşti şi de acvacultură5 - toate operaţiunile legate de pescuitul, creşterea sau cultivarea organismelor acvatice, precum şi activităţile desfăşurate în ferme sau la bord, necesare pentru pregătirea unui animal sau a unei plante pentru prima vânzare, inclusiv tranşarea, filetarea sau congelarea, şi prima vânzare către revânzători sau prelucrători; ^5 Conform art. 2 alin. (1) lit. f) din Regulamentul (UE) 2023/2.831 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, cu modificările şi completările ulterioare. 21. prelucrarea şi comercializarea produselor pescăreşti şi de acvacultură6 - toate operaţiunile, inclusiv manipularea, tratarea şi transformarea, efectuate după momentul debarcării - sau al recoltării, în cazul acvaculturii -, care au ca rezultat un produs prelucrat, precum şi distribuţia acestuia; ^6 Conform art. 2 alin. (1) lit. g) din Regulamentul (UE) 2023/2.831, cu modificările şi completările ulterioare. 22. ajutor de minimis - ajutor limitat conform normelor Uniunii Europene la un nivel care nu distorsionează concurenţa şi/sau comerţul cu statele membre; 23. ajutor ilegal - ajutorul acordat fără respectarea procedurilor naţionale şi ale Uniunii Europene în domeniul ajutorului de stat; 24. ajutor utilizat abuziv - ajutorul utilizat de beneficiar fără respectarea condiţiilor de acordare; 25. rata de actualizare - rata de referinţă stabilită de Comisia Europeană pentru România pe baza unor criterii obiective şi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi pe pagina web a Comisiei Europene. CAP. IV Obiectivul schemei ART. 4 Obiectivul prezentei scheme îl constituie acordarea unor ajutoare de minimis pentru înfiinţarea şi sprijinirea activităţii în întreprinderi de tipul unităţilor protejate autorizate, în vederea dezvoltării acestora într-o manieră sustenabilă. CAP. V Domeniul de aplicare ART. 5 (1) Prezenta schemă de ajutor de minimis se aplică întreprinderilor de tipul unităţilor protejate autorizate, sprijinite în cadrul priorităţii P07. Sprijin pentru persoanele cu dizabilităţi, obiectiv specific: ESO4.8. Favorizarea incluziunii active în vederea promovării egalităţii de şanse, a nediscriminării şi a participării active, precum şi în vederea îmbunătăţirii capacităţii de inserţie profesională, în special în rândul grupurilor defavorizate (FSE+), acţiunea 7.1. Angajarea şi menţinerea persoanelor cu dizabilităţi pe piaţa muncii. (2) Prezenta schemă de ajutor de minimis nu se aplică: a) ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse pescăreşti şi de acvacultură; b) ajutoarelor acordate întreprinderilor care desfăşoară activităţi de prelucrare şi comercializare a produselor pescăreşti şi de acvacultură, în cazul în care cuantumul ajutoarelor este stabilit pe baza preţului sau a cantităţii de produse achiziţionate sau introduse pe piaţă; c) ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole; d) ajutoarelor acordate întreprinderilor care desfăşoară activităţi de prelucrare şi comercializare a produselor agricole, în unul dintre următoarele cazuri: (i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii de produse de acest tip achiziţionate de la producători primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile respective; (ii) atunci când ajutoarele sunt condiţionate de transferarea lor parţială sau integrală către producătorii primari; e) ajutoarelor destinate activităţilor legate de export către ţări terţe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantităţile exportate, ajutoarelor destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export; f) ajutoarelor condiţionate de utilizarea preferenţială a bunurilor şi serviciilor naţionale faţă de bunurile şi serviciile importate. Un solicitant care îşi desfăşoară activitatea atât în sectoare/domenii eligibile, cât şi în sectoare/domenii neeligibile, aşa cum sunt menţionate la alin. (2), poate beneficia de finanţare pentru domeniile de activitate eligibile, cu condiţia să se asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităţilor sau o distincţie între costuri, că activităţile desfăşurate în sectoarele excluse nu beneficiază de ajutoarele de minimis acordate în baza prezentei scheme. CAP. VI Condiţii de eligibilitate pentru activităţi ART. 6 Activităţile eligibile care intră în domeniul de aplicare a prezentei scheme de ajutor de minimis sunt: a) înfiinţarea şi demararea funcţionării unităţilor protejate autorizate, care vor desfăşura activităţile economice în conformitate cu planul de afaceri care a fost evaluat şi selectat de către un juriu de selecţie, în conformitate cu criteriile de selecţie din anexa care face parte integrantă din prezenta schemă de ajutor de minimis, şi care a stat la baza autorizării acestora; b) funcţionarea unităţilor protejate autorizate pe o perioadă de minimum 24 de luni, urmată de continuarea funcţionării întreprinderii, inclusiv a menţinerii locurilor de muncă create, pe o perioadă de minimum 6 luni după finalizarea implementării proiectului, în cadrul proiectelor finanţate în cadrul Programului Incluziune şi demnitate socială, prioritate P07. Sprijin pentru persoanele cu dizabilităţi, obiectiv specific: ESO4.8. Favorizarea incluziunii active în vederea promovării egalităţii de şanse, a nediscriminării şi a participării active, precum şi în vederea îmbunătăţirii capacităţii de inserţie profesională, în special în rândul grupurilor defavorizate (FSE+), acţiunea 7.1. Angajarea şi menţinerea persoanelor cu dizabilităţi pe piaţa muncii, cu respectarea prevederilor Legii nr. 448/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, coroborat cu încadrarea în categoriile de cheltuieli eligibile prevăzute în prezenta schemă de ajutor de minimis şi detaliate în Ghidul solicitantului - Condiţii specifice aplicabil. CAP. VII Condiţii de eligibilitate pentru beneficiarii de ajutor de minimis ART. 7 Pot beneficia de ajutorul de minimis prevăzut în prezenta schemă întreprinderile de tipul unităţilor protejate autorizate, constituite conform Legii nr. 448/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care îndeplinesc următoarele condiţii: a) la momentul semnării contractului de subvenţie sunt înregistrate în scopuri fiscale în România şi îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul ţării (chiar şi prin punct de lucru/filială/sucursală) la momentul plăţii ajutorului; b) nu derulează activităţi în domeniile exceptate de la finanţare în condiţiile prezentei scheme. În cazul în care o întreprindere îşi desfăşoară activitatea atât în sectoarele menţionate la art. 5 alin. (2) lit. a), b), c), d), e) şi f), cât şi în unul sau mai multe sectoare de activitate incluse în domeniul de aplicare a prezentei scheme, aceasta se aplică ajutoarelor acordate pentru domeniile de activitate eligibile, cu condiţia ca beneficiarul să se asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităţilor sau o distincţie între costuri, că activităţile desfăşurate în sectoarele excluse din domeniul de aplicare a schemei nu beneficiază de ajutoare de minimis; c) valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate întreprinderii unice pe o perioadă de 3 ani consecutivi, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, nu depăşeşte echivalentul în lei a 300.000 de euro; d) plafoanele de minimis se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit şi indiferent dacă ajutorul acordat este finanţat în totalitate sau parţial din resurse europene; e) reprezentantul legal al întreprinderii nu a fost supus unei condamnări de tip res judicata în ultimii 3 ani de către nicio instanţă de judecată, din motive profesionale sau etic-profesionale; f) reprezentantul legal al întreprinderii nu a fost condamnat de tip res judicata pentru fraudă, corupţie, implicare în organizaţii criminale sau în alte activităţi ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunităţii Europene; g) reprezentantul legal al întreprinderii nu furnizează informaţii false; h) nu a fost subiectul unei/unui decizii/ordin de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis a/al Comisiei Europene/ instanţei/Consiliului Concurenţei sau a/al unui alt furnizor de ajutor de minimis sau, în cazul în care a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi creanţa integral recuperată, inclusiv dobânda de recuperare aferentă. CAP. VIII Calcularea plafonului de minimis şi întreprinderea unică ART. 8 (1) Respectarea plafonului de minimis are în vedere o întreprindere unică. Astfel, dacă între întreprinderile care beneficiază de sprijinul prezentei scheme de finanţare există cel puţin una dintre relaţiile menţionate la art. 3 pct. 12, respectivele structuri vor fi tratate ca o „întreprindere unică“. (2) Valoarea maximă a ajutoarelor de minimis de care poate beneficia întreprinderea unică pe o perioadă de 3 ani consecutivi, evaluată în mod continuu, cumulată cu valoarea alocării financiare ce se intenţionează a se acorda în conformitate cu prevederile prezentei scheme, nu va depăşi echivalentul în lei a 300.000 de euro. Aceste plafoane se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit şi indiferent dacă ajutorul este finanţat din surse naţionale sau europene. (3) În cazul în care, prin acordarea unor noi ajutoare de minimis s-ar depăşi plafonul maxim menţionat la alin. (2), întreprinderea poate beneficia, dacă solicită acest lucru, de prevederile prezentei scheme de ajutor de minimis doar pentru acea fracţiune din ajutor care, cumulată cu restul ajutoarelor de minimis primite anterior, nu depăşeşte acest plafon^7. ^7 A se vedea Decizia Curţii de Justiţie a Uniunii Europene în Cauza C-608/19, pronunţată la 28.10.2020 - „Trimitere preliminară - Ajutoare de stat - Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 - art. 3 - Ajutor de minimis - art. 6 - Monitorizare - Întreprinderi care depăşesc plafonul de minimis din cauza cumulului cu ajutoare obţinute anterior - Posibilitatea de a alege între reducerea unui ajutor anterior sau renunţarea la acesta pentru a respecta plafonul de minimis“, accesibilă la adresa web: https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=233007&pageIndex=0&doclang=RO&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=2603115. (4) În scopul verificării încadrării ajutorului de minimis în pragul de maximum 300.000 de euro, după caz, per întreprindere unică, precum şi pentru stabilirea valorii în lei a ajutorului de minimis primit de fiecare unitate protejată autorizată înfiinţată, echivalentul în lei se calculează la cursul de schimb stabilit prin InforEuro, valabil la data acordării ajutorului de minimis, respectiv la data semnării contractului de subvenţie. (5) Beneficiarii ajutorului de minimis care îşi desfăşoară activitatea atât în sectoare/domenii eligibile, cât şi în sectoare/domenii neeligibile, aşa cum sunt definite conform prezentei scheme, pot beneficia de finanţare pentru sectoarele eligibile, cu condiţia prezentării documentelor contabile care atestă separarea evidenţei acestor activităţi. (6) În cazul fuziunilor (prin absorbţie sau prin contopire) sau al achiziţiilor, atunci când se stabileşte dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi, în cazul fuziunii prin contopire, sau întreprinderii care fuzionează prin absorbţia unei alte întreprinderi depăşeşte plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziţie rămân legal acordate. (7) În cazul în care o întreprindere se împarte/se divide în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care preia activităţile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporţional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte. (8) Valoarea ajutorului va fi exprimată sub formă financiară (microgrant), ca sumă brută înainte de deducerea taxelor sau a altor obligaţii fiscale. (9) Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) 2023/2.831 nu se cumulează cu ajutoare de stat acordate pentru aceleaşi costuri eligibile sau cu ajutoare de stat acordate pentru aceeaşi măsură de finanţare de risc, dacă o astfel de cumulare ar depăşi intensitatea sau valoarea maximă relevantă a ajutorului stabilită pentru condiţiile specifice ale fiecărui caz de un regulament sau de o decizie de exceptare pe categorii adoptat(ă) de Comisie. Ajutoarele de minimis care nu se acordă pentru costuri eligibile specifice sau care nu pot fi asociate unor astfel de costuri pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament sau al unei decizii de exceptare pe categorii adoptat(e) de Comisie. CAP. IX Modalitatea de acordare a ajutorului de minimis ART. 9 (1) Ajutorul de minimis prevăzut de prezenta schemă se acordă din fonduri europene şi naţionale. (2) Acordarea de subvenţii (microgranturi) pentru funcţionarea noilor afaceri va fi condiţionată de înfiinţarea, în prealabil, a întreprinderii de tipul unităţii protejate autorizate. (3) Pentru a beneficia de prevederile prezentei scheme de ajutor de minimis, unităţile protejate autorizate trebuie să înainteze o cerere administratorului schemei de ajutor de minimis. (4) Cererea de finanţare va fi însoţită de declaraţii pe propria răspundere a solicitantului privind: a) ajutoarele de minimis primite de întreprinderea unică în ultimii trei ani (fie din surse ale statului sau ale autorităţilor locale, fie din surse europene); b) structura întreprinderii unice din care face parte beneficiarul; c) eventualele alte ajutoare de stat primite anterior pentru aceleaşi costuri eligibile ca cele finanţate de prezenta schemă; d) faptul că nu a fost subiectul unei decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau de minimis emise de Comisia Europeană, instanţele judecătoreşti, Consiliul Concurenţei sau de un furnizor de ajutor de stat/de minimis sau, în cazul în care a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi creanţa integral recuperată; e) faptul că ajutorul de minimis acordat nu va finanţa activităţi sau domenii exceptate de prezenta schemă. ART. 10 (1) Atribuţiile Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene ca furnizor de ajutor de minimis, prin AM PoIDS, sunt: a) selectarea administratorului schemei de ajutor de minimis, pe baza unei proceduri necompetitive, transparente, nediscriminatorii şi suficient mediatizate, în conformitate cu prevederile următoarelor documente: (i) Metodologia de verificare, evaluare şi selecţie a proiectelor PoIDS, aprobată de Comitetul de monitorizare a Programului Incluziune şi demnitate socială; (ii) Ghidul solicitantului - Condiţii generale aferent Programului Incluziune şi demnitate socială; (iii) Ghidul solicitantului - Condiţii specifice aplicabil; b) delegarea atribuţiilor privind evaluarea şi contractarea cererilor de finanţare aferente apelului de propuneri de proiecte, precum şi implementarea schemei de ajutor de minimis către OIR PoIDS; c) monitorizarea permanentă a ajutoarelor de minimis acordate, aflate în derulare, şi dispunerea de măsuri care se impun în cazul încălcării condiţiilor stabilite prin schema de ajutor de minimis sau prin legislaţia naţională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv. Această atribuţie poate fi delegată către OIR PoIDS; d) emiterea deciziei de recuperare şi recuperarea valorii ajutorului de minimis utilizat abuziv de către beneficiarul ajutorului de minimis sau a ajutorului de minimis primit cu nerespectarea condiţiilor de acordare. Recuperarea valorii ajutorului de minimis poate fi delegată către OIR PoIDS; e) păstrarea de evidenţe detaliate privind ajutorul de minimis acordat pe o durată de cel puţin 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza schemei de ajutor de minimis. Aceste evidenţe trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia naţională şi comunitară în domeniul ajutorului de minimis; f) informarea Consiliului Concurenţei cu privire la intrarea în vigoare a măsurii de sprijin şi a oricăror modificări ale acesteia, în termen de maximum 5 zile de la intrarea în vigoare; g) introducerea măsurii de ajutor în Registrul ajutoarelor de stat (RegAS). (2) Atribuţiile delegate către OIR PoIDS sunt: a) semnarea contractelor de finanţare cu beneficiarul de finanţare nerambursabilă, care devine administrator al schemei de ajutor de minimis; b) validarea respectării criteriilor de acordare a ajutorului de minimis prevăzute în Regulamentul (UE) 2023/2.831 al Comisiei din 13 decembrie 2023 de către beneficiarii de ajutor de minimis; c) monitorizarea permanentă a ajutoarelor de minimis acordate, aflate în derulare, şi dispunerea de măsuri care se impun în cazul încălcării condiţiilor stabilite prin schema de ajutor de minimis sau prin legislaţia naţională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv; d) păstrarea de evidenţe detaliate privind ajutorul de minimis acordat pe o durată de cel puţin 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza schemei de ajutor de minimis. Aceste evidenţe trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în domeniul ajutorului de minimis; e) recuperarea valorii ajutorului de minimis utilizat abuziv de către beneficiarul ajutorului de minimis sau al ajutorului de minimis primit cu nerespectarea condiţiilor de acordare, care conţine şi dobânda aferentă, conform legislaţiei aplicabile; f) introducerea în RegAS a contractelor de subvenţie, a plăţilor şi a obligaţiilor de rambursare aferente; g) transmiterea de răspunsuri la solicitările primite din partea Comisiei Europene şi din partea Consiliului Concurenţei în termenele legale şi procedurale indicate. ART. 11 (1) Atribuţiile administratorului schemei de ajutor de minimis sunt: a) identificarea potenţialilor beneficiari de ajutor de minimis prin organizarea procedurii de selectare a planurilor de afaceri (selecţia beneficiarilor de ajutor de minimis,) ce urmează să fie finanţate în conformitate cu prezenta schemă de ajutor de minimis, cu respectarea prevederilor legale naţionale şi comunitare aplicabile şi conform prevederilor Ghidului solicitantului - Condiţii specifice aplicabil, în condiţiile prezentei scheme. Procedura de selectare a planurilor de afaceri elaborată de administratorul schemei de ajutor de minimis va detalia aspectele privind termenul în care se realizează evaluarea, documentele necesar a fi depuse în cadrul procesului de selecţie, condiţiile în care este admisă sau nu completarea documentaţiei, termenul de depunere şi soluţionare a contestaţiilor, alte aspecte relevante; b) verificarea respectării criteriilor de eligibilitate şi de acordare a ajutorului de minimis prevăzute în Regulamentul (UE) 2023/2.831 şi transmiterea documentelor justificative către furnizorul de ajutor de minimis pentru validare; c) administratorul schemei va verifica, pe baza declaraţiei pe propria răspundere, dacă solicitantul a mai beneficiat de alte ajutoare de stat sau de minimis pentru aceleaşi cheltuieli eligibile; d) administratorul schemei va acorda un ajutor de minimis după ce va verifica faptul că suma totală a ajutoarelor de minimis acordate întreprinderii unice pe parcursul unei perioade de trei ani, evaluate în mod continuu, fie din surse ale statului sau ale autorităţilor locale, fie din surse europene, nu depăşeşte pragul de 300.000 de euro, echivalent în lei; e) semnarea cu beneficiarii de ajutor de minimis a contractelor de subvenţie, în baza cărora se acordă ajutorul de minimis, după primirea validării de la furnizorul de ajutor de minimis; f) realizarea plăţii sumelor aferente ajutorului de minimis către beneficiarii ajutorului de minimis, în conformitate cu planurile de afaceri selectate şi cu normele legale aplicabile; g) raportarea către furnizorul de ajutor de minimis a tuturor datelor şi informaţiilor necesare pentru monitorizarea ajutorului de minimis, în formatul pus la dispoziţie de către furnizorul de ajutor de minimis; h) monitorizarea ajutorului de minimis acordat pe toată durata contractului de subvenţie. Această obligaţie presupune monitorizarea activităţii întreprinderilor înfiinţate, inclusiv exploatarea şi sustenabilitatea planului de afaceri asumat, în sensul dezvoltării, şi nu doar al supravieţuirii în piaţă, precum şi al atingerii tuturor rezultatelor asumate prin proiect, cu acordarea unei atenţii deosebite menţinerii locurilor de muncă create, precum şi funcţionalităţii întreprinderilor create; i) raportarea către furnizorul de ajutor de minimis a tuturor situaţiilor care impun recuperarea totală sau parţială a ajutorului de minimis acordat, în condiţiile prevăzute în prezenta schemă; j) monitorizarea respectării regulilor de sustenabilitate de către beneficiarul ajutorului de minimis, respectiv: continuarea funcţionării afacerii, inclusiv menţinerea locurilor de muncă create, pe o perioadă de sustenabilitate asumată de beneficiarul ajutorului de minimis după finalizarea implementării proiectului; k) rezilierea contractelor de subvenţie în condiţiile prevăzute în prezenta schemă, cu identificarea sumelor de recuperat din ajutorul de minimis acordat beneficiarului de ajutor de minimis; l) păstrarea de evidenţe detaliate privind ajutorul de minimis acordat pe o durată de cel puţin 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza schemei de ajutor de minimis. Aceste evidenţe trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în domeniul ajutorului de minimis. (2) Pentru identificarea potenţialilor beneficiari prevăzuţi la alin. (1) lit. a), administratorul va avea în vedere aplicarea unui mecanism de evaluare şi selecţie a planurilor de afaceri bazat pe următoarele principii: a) vor fi aplicate principii şi criterii de tratament egale, echitabile, nediscriminatorii, transparente şi obiective; b) vor fi finanţate planuri de afaceri în limita bugetului disponibil la nivel de proiect, în ordinea descrescătoare a punctajelor obţinute (conform criteriilor de evaluare a planurilor de afaceri din cadrul apelului „Antreprenoriat pentru persoanele cu dizabilităţi“, stabilite în anexa la prezenta schemă de ajutor de minimis); c) vor fi respectate condiţiile de evitare a conflictului de interese, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, respectiv: - art. 61 din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2.509 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 septembrie 2024 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii (reformare); – cap. II secţiunea a 2-a „Reguli în materia conflictului de interese“ din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare; – titlul IV cap. II din cartea I a Legii nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare, pentru beneficiarii care fac parte din categoria subiecţilor de drept public; – cap. II secţiunea a 4-a „Reguli de evitare a conflictului de interese“ art. 58-63 din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare. ART. 12 (1) Drepturile şi obligaţiile beneficiarilor de ajutor de minimis sunt: 1. beneficiarul ajutorului de minimis are dreptul de a primi ajutorul de minimis pentru implementarea planului de afaceri selectat, în condiţiile respectării prevederilor prezentei scheme de ajutor de minimis; 2. ajutorul de minimis se va putea acorda în maximum două tranşe, luând în considerare prevederile planurilor de afaceri. Prima tranşă va reprezenta maximum 75% din valoarea totală a finanţării nerambursabile solicitate de către unitatea protejată autorizată; 3. pentru a beneficia de ajutor de minimis, beneficiarul ajutorului de minimis are obligaţia de a implementa planul de afaceri selectat şi de a asigura sustenabilitatea activităţilor în condiţiile prevăzute în prezenta schemă de ajutor de minimis, respectiv: continuarea funcţionării afacerii, inclusiv menţinerea locurilor de muncă create, pe o perioadă de minimum 6 luni după finalizarea implementării proiectului; 4. fiecare persoană juridică înfiinţată conform Legii nr. 448/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi finanţată în cadrul prezentei scheme are obligaţia de a dobândi autorizarea de funcţionare ca unitate protejată, în termen de maximum 4 luni de la semnarea contractului de subvenţie; 5. fiecare beneficiar al ajutorului de minimis va trebui să angajeze numărul minim de persoane pe care s-a obligat să le angajeze în cadrul întreprinderilor nou-înfiinţate, conform planului de afaceri, dar nu mai puţin de 3 persoane cu handicap/invalide gradul III, reprezentând cel puţin 30% din numărul total al angajaţilor, iar timpul de lucru cumulat al persoanelor cu handicap/invalide gradul III trebuie să reprezinte cel puţin 50% din totalul timpului de lucru al tuturor angajaţilor; 6. locurile de muncă nou-create (minimum 3/UPA) trebuie să fie cu normă de lucru de cel puţin 4 ore/zi şi pe perioadă nedeterminată. Nu se acceptă angajarea aceleiaşi persoane la mai mult de o unitate protejată autorizată înfiinţată în cadrul proiectului; 7. în cazul în care în perioada menţionată locul/locurile de muncă creat/create în cadrul întreprinderilor nou-înfiinţate se vacantează, beneficiarul de ajutor de minimis va avea un termen de maximum 60 de zile să ocupe locul/locurile de muncă vacant/vacante, păstrând numărul şi tipul acestora, pentru care a primit punctaj la evaluarea planului de afaceri; 8. beneficiarul ajutorului de minimis are obligaţia de a raporta furnizorului de ajutor de minimis/administratorului schemei de ajutor de minimis toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutorului de minimis; 9. beneficiarul ajutorului de minimis are obligaţia de a restitui, după caz, parţial sau total, valoarea ajutorului de minimis primit în situaţia nerespectării condiţiilor de acordare şi utilizare a ajutorului, inclusiv dobânda aferentă; 10. beneficiarul ajutorului de minimis are obligaţia de a asigura sustenabilitatea întreprinderii înfiinţate pentru o perioadă de minimum 6 luni după finalizarea implementării proiectului. (2) Constituie motive de restituire integrală a ajutorului de minimis primit situaţia în care UPA îşi încetează activitatea sau intervine retragerea autorizaţiei de funcţionare ca unitate protejată, atât pe perioada de implementare a proiectului, cât şi în perioada de sustenabilitate, administratorul schemei de antreprenoriat având obligaţia de a rezilia contractul de subvenţie şi de a recuperarea sumele plătite către entitatea juridică în cauză. (3) Constituie motive de restituire parţială a ajutorului de minimis plătit: a) efectuarea unor cheltuieli care nu respectă prevederile art. 2 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 873/2022; b) nerespectarea termenului de obţinere a autorizaţiei de funcţionare ca unitate protejată: în situaţia în care termenul de obţinere a autorizaţiei de funcţionare ca unitate protejată (4 luni de la semnarea contractului de subvenţie) nu este respectat, începând cu luna a 5-a de la semnarea contractului de subvenţie, se aplică corecţii financiare (sume care se scad din valoarea totală a ajutorului de minimis) în cotă de 10% din valoarea totală a ajutorului de minimis pentru fiecare lună de întârziere; c) suspendarea autorizaţiei de funcţionare ca unitate protejată, atât pe perioada de implementare a proiectului, cât şi în perioada de sustenabilitate, administratorul schemei de antreprenoriat având obligaţia de a aplica o corecţie financiară proporţională cu perioada de suspendare, prin raportare la perioada de 24 de luni de funcţionare obligatorie; d) nemenţinerea locurilor de muncă ocupate în perioada de sustenabilitate asumată de 6 luni - se vor aplica corecţii financiare, proporţionale cu numărul de locuri de muncă neocupate şi cu durata de neocupare a acestora. (4) Pentru respectarea regulilor de cumul, solicitantul ajutorului de minimis va prezenta o declaraţie de eligibilitate, pe propria răspundere, în care va menţiona informaţiile referitoare la orice alt ajutor de minimis primit în ultimii 3 ani, până la depunerea cererii de finanţare, respectiv încheierea contractului de subvenţie, cu respectarea prevederilor referitoare la întreprinderea unică. (5) Ajutoarele de minimis acordate în cadrul prezentei scheme pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) 2023/2.832 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general. Ajutoarele de minimis acordate în condiţiile prezentei scheme pot fi cumulate cu ajutoare de minimis acordate în conformitate cu alte regulamente de minimis, în limita plafonului relevant prevăzut la art. 8 alin. (2) din prezenta schemă. (6) Ajutoarele de minimis acordate în cadrul prezentei scheme nu se vor cumula cu alte ajutoare de stat, în sensul art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, acordate pentru aceleaşi costuri eligibile, dacă un astfel de cumul generează o intensitate a ajutorului de stat care depăşeşte intensitatea maximă stabilită în fiecare caz în parte printr-un regulament privind exceptările în bloc sau printr-o decizie adoptată de Comisia Europeană. (7) Ajutoarele de minimis aferente prezentei scheme care nu se acordă pentru costuri eligibile specifice sau care nu pot fi asociate unor astfel de costuri pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de Comisie. CAP. X Cheltuieli eligibile ART. 13 Lista privind încadrarea cheltuielilor aferente proiectului în categoriile/subcategoriile de cheltuieli conform MySMIS este următoarea:
┌──────────┬────────────────┬────────────────┐
│Categorie │Subcategorie │Descrierea │
│MySMIS │MySMIS │cheltuielii: │
├──────────┼────────────────┼────────────────┤
│ │ │Taxe pentru │
│ │ │înfiinţarea de │
│ │ │unităţi │
│ │ │protejate │
│ │ │autorizate^8 │
│ │ │^8 Cheltuiala │
│ │Cheltuieli cu │aferentă taxelor│
│ │taxe/abonamente/│pentru │
│ │cotizaţii/ │înfiinţarea de │
│ │acorduri/ │întreprinderi, │
│ │autorizaţii/ │efectuată │
│ │garanţii bancare│înaintea │
│ │necesare pentru │semnării │
│ │implementarea │contractului de │
│ │proiectului │subvenţie, se │
│ │ │decontează către│
│ │ │beneficiarii de │
│ │ │ajutor de │
│ │ │minimis după │
│ │ │semnarea │
│ │ │contractului de │
│ │ │subvenţie. │
│ ├────────────────┼────────────────┤
│ │ │1. Cheltuieli cu│
│ │ │salariile │
│ │ │personalului │
│ │ │nou-angajat: │
│ │ │- cheltuieli │
│ │ │salariale │
│ │ │- venituri │
│ │ │asimilate │
│ │ │salariilor │
│ │ │pentru experţi │
│ │ │proprii/cooptaţi│
│ │ │- contribuţii │
│ │ │sociale aferente│
│ │ │cheltuielilor │
│ │ │salariale şi │
│ │ │cheltuielilor │
│ │ │asimilate │
│ │ │acestora │
│ │ │(contribuţii │
│ │ │angajaţi şi │
│ │ │angajatori) │
│ │ │2. Cheltuieli cu│
│ │ │deplasarea │
│ │ │personalului │
│ │ │întreprinderilor│
│ │ │sprijinite: │
│ │ │- cheltuieli │
│ │ │pentru cazare │
│ │ │- cheltuieli cu │
│ │ │diurna │
│ │ │personalului │
│ │ │propriu │
│ │ │- cheltuieli │
│ │ │pentru │
│ │ │transportul │
│ │ │persoanelor │
│ │ │(inclusiv │
│ │ │transportul │
│ │ │efectuat cu │
│ │ │mijloacele de │
│ │ │transport în │
│ │ │comun sau taxi, │
│ │ │de la gară, │
│ │ │autogară sau │
│ │ │port către locul│
│ │ │delegării ori │
│ │ │locul de cazare,│
│ │ │precum şi │
│ │ │transportul │
│ │ │efectuat pe │
│ │ │distanţa dintre │
│ │ │locul de cazare │
│ │ │şi locul │
│ │ │delegării) │
│ │ │- taxe şi │
│ │ │asigurări de │
│ │ │călătorie şi │
│ │ │asigurări │
│ │ │medicale │
│ │ │aferente │
│ │ │deplasării │
│ │ │3. Cheltuieli │
│ │ │aferente │
│ │ │diverselor │
│ │ │achiziţii de │
│ │ │servicii │
│ │ │specializate │
│ │ │necesare │
│ │ │derulării │
│ │ │planului de │
│ │ │afaceri, pentru │
│ │ │care │
│ │ │beneficiarul │
│ │ │ajutorului de │
│ │ │minimis nu are │
│ │ │expertiza │
│ │ │necesară │
│ │ │4. Cheltuieli cu│
│ │ │achiziţia de │
│ │ │active fixe │
│ │ │corporale │
│ │ │(altele decât │
│ │ │terenuri şi │
│ │ │imobile), │
│ │ │obiecte de │
│ │ │inventar, │
│ │ │materii prime şi│
│ │ │materiale, │
│ │ │inclusiv │
│ │ │materiale │
│ │ │consumabile, │
│ │ │alte cheltuieli │
│ │ │pentru │
│ │ │investiţii │
│ │ │necesare │
│ │ │funcţionării │
│ │ │întreprinderilor│
│ │ │5. Cheltuieli cu│
│ │ │închirierea de │
│ │ │sedii (inclusiv │
│ │ │depozite), │
│ │ │spaţii pentru │
│ │ │desfăşurarea │
│Cheltuieli│ │diverselor │
│eligibile │Subvenţii pentru│activităţi ale │
│directe │înfiinţarea unei│unităţilor │
│care intră│afaceri │protejate │
│sub │(antreprenoriat)│autorizate, │
│incidenţa │^9 │echipamente, │
│ajutorului│^9 Cheltuielile │vehicule, │
│de minimis│aferente │diverse bunuri │
│ │subvenţiilor │6. Cheltuieli de│
│ │pentru │leasing fără │
│ │înfiinţarea unei│achiziţie │
│ │afaceri │(leasing │
│ │(antreprenoriat)│operaţional) │
│ │se decontează │aferente │
│ │către │funcţionării │
│ │beneficiarii de │unităţilor │
│ │ajutor de │protejate │
│ │minimis după │autorizate (rate│
│ │semnarea │de leasing │
│ │contractului de │operaţional │
│ │subvenţie, în │plătite de │
│ │conformitate cu │unităţile │
│ │prevederile │protejate │
│ │legale │autorizate │
│ │aplicabile în │pentru: │
│ │domeniul │echipamente, │
│ │finanţării │vehicule, │
│ │nerambursabile │diverse bunuri │
│ │din fonduri │mobile şi │
│ │europene. │imobile) │
│ │ │7. Utilităţi │
│ │ │aferente │
│ │ │funcţionării │
│ │ │unităţilor │
│ │ │protejate │
│ │ │autorizate │
│ │ │8. Servicii de │
│ │ │administrare a │
│ │ │clădirilor │
│ │ │aferente │
│ │ │funcţionării │
│ │ │unităţilor │
│ │ │protejate │
│ │ │autorizate │
│ │ │9. Servicii de │
│ │ │întreţinere şi │
│ │ │reparare de │
│ │ │echipamente şi │
│ │ │mijloace de │
│ │ │transport │
│ │ │aferente │
│ │ │funcţionării │
│ │ │unităţilor │
│ │ │protejate │
│ │ │autorizate │
│ │ │10. Arhivare de │
│ │ │documente │
│ │ │aferente │
│ │ │funcţionării │
│ │ │unităţilor │
│ │ │protejate │
│ │ │autorizate │
│ │ │11. Amortizare │
│ │ │de active │
│ │ │aferente │
│ │ │funcţionării │
│ │ │unităţilor │
│ │ │protejate │
│ │ │autorizate │
│ │ │12. Cheltuieli │
│ │ │financiare şi │
│ │ │juridice │
│ │ │(notariale) │
│ │ │aferente │
│ │ │funcţionării │
│ │ │unităţilor │
│ │ │protejate │
│ │ │autorizate │
│ │ │13. Conectare la│
│ │ │reţele │
│ │ │informatice │
│ │ │aferente │
│ │ │funcţionării │
│ │ │unităţilor │
│ │ │protejate │
│ │ │autorizate │
│ │ │14. Cheltuieli │
│ │ │de informare şi │
│ │ │publicitate │
│ │ │aferente │
│ │ │funcţionării │
│ │ │unităţilor │
│ │ │protejate │
│ │ │autorizate │
│ │ │15. Alte │
│ │ │cheltuieli │
│ │ │aferente │
│ │ │funcţionării │
│ │ │unităţilor │
│ │ │protejate │
│ │ │autorizate: │
│ │ │- amenajare, │
│ │ │accesibilizare, │
│ │ │renovare de │
│ │ │spaţii │
│ │ │- prelucrare de │
│ │ │date │
│ │ │- întreţinere, │
│ │ │actualizare şi │
│ │ │dezvoltare de │
│ │ │aplicaţii │
│ │ │informatice │
│ │ │- achiziţionare │
│ │ │de publicaţii, │
│ │ │cărţi, reviste │
│ │ │de specialitate │
│ │ │relevante pentru│
│ │ │operaţiune, în │
│ │ │format tipărit │
│ │ │şi/sau │
│ │ │electronic │
│ │ │- concesiuni, │
│ │ │brevete, │
│ │ │licenţe, mărci │
│ │ │comerciale, │
│ │ │drepturi şi │
│ │ │active similare │
│ │ │- cheltuielile │
│ │ │aferente │
│ │ │garanţiilor │
│ │ │oferite de bănci│
│ │ │sau alte │
│ │ │instituţii │
│ │ │financiare │
└──────────┴────────────────┴────────────────┘
CAP. XI Durata schemei ART. 14 Prezenta schemă se aplică de la data intrării în vigoare a ordinului prin care aceasta este aprobată până la data de 31.12.2027, în limita fondurilor alocate pentru aceasta schemă, urmând ca plăţile să fie efectuate până la 31.12.2029. CAP. XII Bugetul schemei şi numărul maxim estimat de beneficiari ART. 15 (1) Sursa de finanţare pentru prezenta schemă este Programul Incluziune şi demnitate socială, prioritate: P07. Sprijin pentru persoanele cu dizabilităţi, obiectiv specific: ESO4.8. Favorizarea incluziunii active în vederea promovării egalităţii de şanse, a nediscriminării şi a participării active, precum şi în vederea îmbunătăţirii capacităţii de inserţie profesională, în special în rândul grupurilor defavorizate (FSE+), acţiunea 7.1. Angajarea şi menţinerea persoanelor cu dizabilităţi pe piaţa muncii. (2) Valoarea totală estimată a ajutorului de minimis care va fi acordat în cadrul prezentei scheme, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de 9.400.000 euro, din care finanţarea Fondului social european Plus este de 7.143.060 euro, iar contribuţia naţională este de 2.256.940 euro, echivalent în lei. (3) Valoarea ajutorului de minimis acordat unui beneficiar de ajutor de minimis, în baza prezentei scheme, este de maximum 200.000 de euro. (4) Ajutorul de minimis se va putea acorda în maximum două tranşe, luând în considerare prevederile planurilor de afaceri depuse de către persoanele din grupul-ţintă. Prima tranşă va reprezenta maximum 75% din valoarea totală a finanţării nerambursabile solicitate de către unitatea protejată autorizată. (5) Ajutoarele plătibile în viitor, inclusiv ajutoarele plătibile în mai multe tranşe, se actualizează la valoarea lor în momentul în care sunt acordate. Costurile eligibile se actualizează la valoarea pe care o au la momentul acordării ajutoarelor. Rata dobânzii care trebuie aplicată la actualizare este rata de actualizare aplicabilă la data acordării ajutoarelor. (6) Alocarea indicativă a bugetului pe ani şi pe surse de finanţare este următoarea:
┌─────┬──────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │Total fonduri euro │
│ ├────────────┬─────────────────────────────────────────┬───────────────┤
│ │ │Total fonduri publice euro │ │
│ │ ├────────────────────┬────────────────────┤Contribuţie │
│Anul │ │Contribuţie │Contribuţie │proprie │
│ │Total euro │naţională │comunitară │ │
│ │ ├───────┬────────────┼───────┬────────────┼───────┬───────┤
│ │ │Procent│Valoare euro│Procent│Valoare euro│Procent│Valoare│
│ │ │(%) │ │(%) │ │(%) │euro │
├─────┼────────────┼───────┼────────────┼───────┼────────────┼───────┼───────┤
│2026 │8.000.000,00│24,01% │1.920.800,00│75,99% │6.079.200,00│0 │0 │
├─────┼────────────┼───────┼────────────┼───────┼────────────┼───────┼───────┤
│2027 │1.400.000,00│24,01% │336.140,00 │75,99% │1.063.860,00│0 │0 │
├─────┼────────────┼───────┼────────────┼───────┼────────────┼───────┼───────┤
│Total│9.400.000 │ │2.256.940,00│ │7.143.060,00│0 │0 │
└─────┴────────────┴───────┴────────────┴───────┴────────────┴───────┴───────┘
(7) Sumele rămase necheltuite într-un an vor fi reportate în anii următori în perioada de valabilitate a prezentei scheme. ART. 16 Numărul maxim estimat de beneficiari de ajutor de minimis în cadrul prezentei scheme este de 47 de întreprinderi. CAP. XIII Efecte şi beneficii ART. 17 Prin aplicarea prezentei scheme se vizează obţinerea următoarelor efecte şi beneficii: a) promovarea antreprenoriatului în rândul persoanelor cu dizabilităţi; b) susţinerea înfiinţării şi dezvoltării de întreprinderi de tip unitate protejată autorizată (UPA) pentru integrarea persoanelor cu dizabilităţi pe piaţa muncii. CAP. XIV Reguli privind transparenţa ART. 18 (1) În cazul în care solicitantul este eligibil pentru a primi o finanţare în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis şi este selectat pentru finanţare în urma procesului de evaluare, administratorul schemei de ajutor de minimis comunică în scris întreprinderii beneficiare cuantumul maxim al ajutorului ce poate fi acordat şi caracterul acestuia de ajutor de minimis, făcând referire expresă la Regulamentul (UE) 2023/2.831 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, prin menţionarea titlului acestuia şi a numărului de publicare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. (2) Schema de ajutor de minimis va fi publicată integral pe pagina de internet a Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene - Autoritatea de management pentru Programul Incluziune şi demnitate socială, la adresa http://mfe.gov.ro. (3) În cazul în care întreprinderea nu este eligibilă să primească o alocare specifică în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis, administratorul schemei de ajutor de minimis îi comunică în scris acest lucru. CAP. XV Reguli privind raportarea şi monitorizarea ajutorului de minimis, precum şi sustenabilitatea măsurilor ART. 19 (1) Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de minimis acordate în baza prezentei scheme se realizează în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv ale Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu legislaţia naţională şi comunitară aplicabilă. (2) Furnizorul de ajutor de minimis are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele de minimis acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se impun în cazul încălcării condiţiilor impuse prin prezenta schemă sau prin legislaţia naţională sau europeană aplicabilă la momentul respectiv. ART. 20 (1) Furnizorul de ajutor de minimis are obligaţia de a înregistra schema de ajutor de minimis în Registrul ajutoarelor de stat (RegAS), în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia. (2) Furnizorul de ajutor de minimis (Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, direct prin AM PoIDS sau prin OIR PoIDS) are obligaţia de a înregistra în RegAS contractele de subvenţie, eventualele obligaţii de recuperare a ajutoarelor ilegale sau utilizate abuziv şi rambursările efective ale respectivelor obligaţii etc., în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la data instituirii obligaţiei de recuperare, după caz. Plăţile se încarcă în maximum 10 zile de la data efectuării plăţii. (3) Furnizorul de ajutor de minimis are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzut de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022, cu modificările şi completările ulterioare, toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de minimis la nivel naţional. (4) În cazul în care furnizorul de ajutor de minimis nu are date definitive privind valoarea ajutorului de minimis, acesta va transmite Consiliului Concurenţei valori estimative. (5) Erorile constatate de furnizorul de ajutor de minimis şi corecţiile legale, anulările, recalculările, recuperările, rambursările se raportează Consiliului Concurenţei până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare. ART. 21 Pe baza unei cereri scrise, furnizorul de ajutor de minimis va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor prezentei scheme de ajutor de minimis. ART. 22 Beneficiarii de ajutoare de minimis au obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de minimis şi a administratorului schemei de ajutor de minimis, în formatul şi în termenul solicitat de aceştia, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului de ajutor de minimis, respectiv a administratorului. ART. 23 (1) În conformitate cu art. 17 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, furnizorul de ajutor de minimis va informa Consiliul Concurenţei în termen de 15 zile lucrătoare de la data adoptării schemei de ajutor de minimis. (2) În conformitate cu prevederile art. 42 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, furnizorul de ajutor de minimis va informa Consiliul Concurenţei cu privire la intrarea în vigoare a prezentei scheme de ajutor de minimis, precum şi a oricărei modificări aduse măsurii de sprijin, în termen de maximum 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc, cu excepţia modificărilor pentru care este necesar un nou aviz, în acest caz urmând procedura specifică situaţiilor în care se impune aplicarea prevederilor art. 15 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare. CAP. XVI Recuperarea ajutorului de minimis ART. 24 (1) Recuperarea ajutorului de minimis se realizează de către furnizorul de ajutor de minimis (Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, direct prin AM PoIDS sau prin OIR PoIDS), conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare. (2) Ajutorul de minimis care trebuie recuperat include şi dobânda aferentă, datorată de la data plăţii ajutorului până la data recuperării acestuia. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, cu modificările şi completările ulterioare, iar dobânda se calculează cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene. (3) Rata dobânzii aplicabile este rata în vigoare la data la care ajutorul utilizat abuziv a fost pus la dispoziţia beneficiarului. Rata dobânzii se aplică de-a lungul întregii perioade până la data recuperării sau rambursării integrale. Procedura de calcul al dobânzii se stabileşte prin instrucţiuni emise de Consiliul Concurenţei^10. ^10 Regăsite la adresa: http://www.renascc.eu/wp-content/uploads/2020/12/ilovepdf_merged-2.pdf. (4) Furnizorul de ajutor de minimis (Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, direct prin AM PoIDS sau prin OIR PoIDS) emite decizii, cu caracter de titlu executoriu, prin care se dispune stoparea şi/sau recuperarea ajutorului de minimis acordat, pe care le transmite Consiliului Concurenţei, spre informare, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la adoptare. (5) Furnizorul de ajutor de minimis (Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, direct prin AM PoIDS sau prin OIR PoIDS) îşi rezervă dreptul de a stopa acordarea sau plata ajutorului de minimis sau de a solicita recuperarea ajutorului deja plătit, în cazul în care documentele şi informaţiile furnizate de către beneficiar în documentele depuse se dovedesc a fi incorecte sau false. ANEXA 1 la schema de ajutor de minimis Criteriile privind evaluarea planurilor de afaceri din cadrul apelului „Antreprenoriat pentru persoanele cu dizabilităţi“
┌─┬──────────────────┬───────┬───────────┐
│ │ │ │Modul de │
│ │Criterii │Punctaj│acordare a │
│ │ │ │punctajului│
├─┴──────────────────┼───────┼───────────┤
│Criterii aferente │ │ │
│gradului de inovare │ │ │
│al afacerii │ │ │
├─┬─┬────────────────┼───────┼───────────┤
│ │ │Dezvoltarea de │ │ │
│ │ │produse sau │ │ │
│ │ │servicii noi, │ │ │
│ │1│adaptate pentru │10 │ │
│ │ │a facilita │ │ │
│ │ │incluziunea │ │ │
│ │ │persoanelor cu │ │ │
│ │ │dizabilităţi │ │ │
│ ├─┼────────────────┼───────┤ │
│ │ │Utilizarea unor │ │ │
│ │ │tehnologii, │ │ │
│ │ │procese sau │ │ │
│A│ │modele de │ │cumulativ │
│ │2│afaceri │10 │ │
│ │ │inovatoare │ │ │
│ │ │adaptate │ │ │
│ │ │nevoilor │ │ │
│ │ │persoanelor cu │ │ │
│ │ │dizabilităţi │ │ │
│ ├─┼────────────────┼───────┤ │
│ │ │Implementarea de│ │ │
│ │ │soluţii care │ │ │
│ │3│contribuie la │10 │ │
│ │ │accesibilitate │ │ │
│ │ │şi eficienţă │ │ │
├─┴─┴────────────────┼───────┼───────────┤
│Criterii aferente │ │ │
│relevanţei sociale │ │ │
│şi impactului asupra│ │ │
│comunităţii │ │ │
├─┬─┬────────────────┼───────┼───────────┤
│ │ │Iniţiative │ │ │
│ │ │concrete de │ │ │
│ │ │responsabilitate│ │ │
│ │1│socială şi │10 │ │
│ │ │acţiuni de │ │ │
│ │ │dezvoltare │ │ │
│B│ │comunitară │ │cumulativ │
│ ├─┼────────────────┼───────┤ │
│ │ │Gradul de │ │ │
│ │ │integrare şi │ │ │
│ │2│incluziune │5 │ │
│ │ │socială a │ │ │
│ │ │persoanelor cu │ │ │
│ │ │dizabilităţi │ │ │
├─┴─┴────────────────┼───────┼───────────┤
│Criterii aferente │ │ │
│fezabilităţii şi │ │ │
│sustenabilităţii │ │ │
│financiare │ │ │
├─┬─┬────────────────┼───────┼───────────┤
│ │ │Claritatea │ │ │
│ │ │obiectivelor şi │ │ │
│ │ │coerenţa │ │ │
│ │1│strategiilor de │15 │ │
│ │ │dezvoltare pe │ │ │
│ │ │termen mediu şi │ │ │
│ │ │lung │ │ │
│ ├─┼────────────────┼───────┤ │
│C│ │Proiecţii │ │cumulativ │
│ │2│financiare │10 │ │
│ │ │realiste │ │ │
│ ├─┼────────────────┼───────┤ │
│ │ │Identificarea │ │ │
│ │ │unor surse de │ │ │
│ │3│venit │10 │ │
│ │ │sustenabile şi │ │ │
│ │ │diversificate │ │ │
├─┴─┴────────────────┼───────┼───────────┤
│Criterii aferente │ │ │
│pieţei de desfacere │ │ │
│şi concurenţei │ │ │
├─┬─┬────────────────┼───────┼───────────┤
│ │ │Detalierea │ │ │
│ │ │modului în care │ │ │
│ │ │se integrează │ │ │
│ │ │activitatea │ │ │
│ │ │întreprinderii │ │ │
│ │ │în contextul │ │ │
│ │1│social şi în cel│10 │ │
│ │ │economic din │ │ │
│ │ │zona respectivă │ │ │
│ │ │(piaţă, │ │ │
│ │ │segmentarea │ │ │
│ │ │pieţei şi │ │ │
│ │ │concurenţă) │ │ │
│D├─┼────────────────┼───────┤disjunctiv │
│ │ │Lipsa detalierii│ │ │
│ │ │modului în care │ │ │
│ │ │se integrează │ │ │
│ │ │activitatea │ │ │
│ │ │întreprinderii │ │ │
│ │ │în contextul │ │ │
│ │2│social şi în cel│0 │ │
│ │ │economic din │ │ │
│ │ │zona respectivă │ │ │
│ │ │(piaţă, │ │ │
│ │ │segmentarea │ │ │
│ │ │pieţei şi │ │ │
│ │ │concurenţă) │ │ │
├─┴─┴────────────────┼───────┼───────────┤
│Criterii aferente │ │ │
│locurilor de muncă │ │ │
├─┬─┬────────────────┼───────┼───────────┤
│ │ │Menţine locurile│ │ │
│ │ │de muncă │ │ │
│ │ │obligatorii │ │ │
│ │ │create prin │ │ │
│ │ │program pe o │ │ │
│ │ │perioadă mai │ │ │
│ │1│mare de 6 luni │10 │ │
│ │ │de la │ │ │
│ │ │finalizarea │ │ │
│ │ │etapei de │ │ │
│ │ │implementare a │ │ │
│ │ │planurilor de │ │ │
│E│ │afaceri. │ │disjunctiv │
│ ├─┼────────────────┼───────┤ │
│ │ │Menţine locurile│ │ │
│ │ │de muncă │ │ │
│ │ │obligatorii │ │ │
│ │ │create prin │ │ │
│ │ │program pe o │ │ │
│ │2│perioadă de 6 │0 │ │
│ │ │luni de la │ │ │
│ │ │finalizarea │ │ │
│ │ │etapei de │ │ │
│ │ │implementare a │ │ │
│ │ │planurilor de │ │ │
│ │ │afaceri. │ │ │
└─┴─┴────────────────┴───────┴───────────┘
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.