Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SCHEMĂ DE AJUTOR DE MINIMIS din 15 ianuarie 2024  Digitalizarea sectorului culturii scrise prin creşterea volumului de carte realizat în format electronic şi mobilizarea de noi audienţe prin utilizarea instrumentelor digitale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 SCHEMĂ DE AJUTOR DE MINIMIS din 15 ianuarie 2024 Digitalizarea sectorului culturii scrise prin creşterea volumului de carte realizat în format electronic şi mobilizarea de noi audienţe prin utilizarea instrumentelor digitale

EMITENT: Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 59 din 23 ianuarie 2024
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 127 din 15 ianuarie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 59 din 23 ianuarie 2024.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Prezenta procedură instituie o schemă de ajutor de minimis, denumită „Digitalizarea sectorului culturii scrise prin creşterea volumului de carte realizat în format electronic şi mobilizarea de noi audienţe prin utilizarea instrumentelor digitale“ (schemă), care se aplică pentru creşterea rolului culturii în societate prin valorificarea avantajelor digitalizării şi este finanţată prin Programul creştere inteligentă, digitalizare şi instrumente financiare, denumit în continuare PoCIDIF, prioritatea 3 „Transformarea digitală şi furnizarea de servicii îmbunătăţite în sectorul cultural“, obiectivul specific OS 4.6 „Creşterea rolului culturii şi al turismului durabil în dezvoltarea economică, incluziunea socială şi inovarea socială“.

    ART. 2
    (1) Ajutoarele de minimis se acordă numai în condiţiile şi conform criteriilor prevăzute în prezenta schemă, în limita bugetului disponibil.
    (2) Acordarea ajutoarelor de minimis în cadrul prezentei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor stipulate în Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis [Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023] şi a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Prezenta schemă este exceptată de la obligaţia de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 2.831/2023.

    ART. 3
    (1) Furnizor de ajutor de minimis este Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene (MIPE), prin Autoritatea de management a Programului creştere inteligentă, digitalizare şi instrumente financiare (AM PoCIDIF).
    (2) Autoritatea care administrează schema este Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, prin AM PoCIDIF.

    CAP. II
    Obiectivul schemei
    ART. 4
    Obiectivul prezentei scheme este de a promova cultura prin acordarea de finanţare pentru:
    a) dezvoltarea capacităţii operatorilor din sectorul de realizare a cărţilor în format electronic (e-book, audiobook etc.);
    b) acţiuni de atragere de noi audienţe folosind instrumente şi tehnologii de tipul vlogurilor, challenge-urilor online şi maratoanelor de lectură.


    ART. 5
    Activităţile finanţate trebuie să fie direct legate de elaborarea şi implementarea proiectelor finanţate în cadrul prezentei scheme.

    CAP. III
    Legislaţia relevantă aplicabilă
    ART. 6
    Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu următoarele reglementări legale, europene şi naţionale:
    a) Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis;
    b) Programul creştere inteligentă, digitalizare şi instrumente financiare, aprobat prin Decizia Comisiei Europene C(2022) 9445 final din 9.12.2022;
    c) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare (OUG nr. 77/2014);
    d) Regulamentul (UE) nr. 1.060/2021 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize, cu modificările şi completările ulterioare;
    e) Regulamentul (UE) 2021/1.058 Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 privind Fondul european de dezvoltare regională şi Fondul de coeziune.


    CAP. IV
    Definiţii
    ART. 7
    În sensul prezentei scheme, următorii termeni se definesc astfel:
    1. ajutor de minimis - ajutor acordat în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 2.831/2023;
    2. beneficiari - operatorii din sectorul culturii scrise (edituri) cu statut de microîntreprinderi, întreprinderi mici şi mijlocii (denumite în continuare IMM-uri) care primesc ajutorul de minimis prin intermediul grantului, prin încheierea unui contract de finanţare cu administratorul schemei, respectiv cu MIPE, prin AM PoCIDIF;
    3. IMM - microîntreprinderile, întreprinderile mici şi mijlocii, în sensul art. 4 alin. (1) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv în sensul art. 2 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat, cu modificările şi completările ulterioare;
    4. întreprindere unică - în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023, include toate întreprinderile între care există cel puţin una dintre relaţiile următoare:
    a) o întreprindere deţine majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor unei alte întreprinderi;
    b) o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;
    c) o întreprindere are dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din actul constitutiv sau din statutul acesteia;
    d) o întreprindere care este acţionar sau asociat al unei alte întreprinderi şi care controlează singură, în baza unui acord cu alţi acţionari sau asociaţi ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor întreprinderii respective.
    Întreprinderile care întreţin, prin intermediul uneia sau mai multor întreprinderi, relaţiile la care se face referire mai sus sunt considerate la rândul lor întreprinderi unice;


    5. întreprindere aflată în dificultate - o întreprindere care se află în cel puţin una dintre situaţiile următoare:
    a) în cazul unei societăţi comerciale cu răspundere limitată (alta decât o IMM care există de mai puţin de 3 ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii) conduce la un rezultat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziţii, „societate cu răspundere limitată“ se referă la tipul de societate menţionată în anexa I la Directiva 2013/34/UE, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;
    b) în cazul unei societăţi comerciale în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii (alta decât o IMM care există de mai puţin de 3 ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, aşa cum reiese din contabilitatea societăţii, a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziţii, „o societate comercială în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii“ se referă în special la acele tipuri de societăţi menţionate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;
    c) atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvenţă să fie deschisă la cererea creditorilor săi;
    d) atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare;

    6. data acordării - data la care dreptul de a primi i-a fost conferit beneficiarului, în conformitate cu regimul juridic naţional aplicabil, indiferent de data plăţii;
    7. data plăţii - data la care beneficiarul a fost pus efectiv în posesia ajutorului.


    CAP. V
    Domeniul de aplicare
    ART. 8
    Prezenta schemă se aplică pe întreg teritoriul României.

    ART. 9
    (1) Sprijinul se acordă pentru întreprinderile care îşi desfăşoară activitatea în domeniul de editare a cărţilor.
    (2) Prezenta schemă nu se aplică:
    a) ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele pescuitului şi acvaculturii, reglementate de Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 şi (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului;
    b) ajutoarelor acordate întreprinderilor care desfăşoară activităţi de prelucrare şi comercializare a produselor pescăreşti şi de acvacultură, în cazul în care cuantumul ajutoarelor este stabilit pe baza preţului sau a cantităţii de produse achiziţionate sau introduse pe piaţă;
    c) ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole;
    d) ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectorul prelucrării şi comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:
    (i) atunci când valoarea ajutorului este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii produselor în cauză achiziţionate de la producătorii primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile în cauză;
    (ii) atunci când ajutorul este condiţionat de transferarea lui parţială sau integrală către producătorii primari;

    e) ajutoarelor destinate activităţilor legate de export către ţări terţe sau către state membre, respectiv ajutoarelor legate direct de cantităţile exportate, ajutoarelor destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
    f) ajutoarelor condiţionate de utilizarea preferenţială a bunurilor şi serviciilor naţionale faţă de bunurile şi serviciile importate.

    (3) În cazul în care o întreprindere îşi desfăşoară activitatea atât în unul dintre sectoarele menţionate la alin. (2) lit. a), b), c) sau d), cât şi în unul sau mai multe dintre celelalte sectoare incluse în domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) nr. 2.831/2023 sau desfăşoară alte activităţi incluse în domeniul de aplicare al acestuia, prezenta schemă se aplică ajutoarelor acordate pentru aceste din urmă sectoare sau activităţi, cu condiţia ca statul membru în cauză să se asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităţilor sau distincţia între conturi, că activităţile desfăşurate în sectoarele excluse din domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) nr. 2.831/2023 nu beneficiază de ajutoare de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă.

    CAP. VI
    Beneficiari
    ART. 10
    (1) Beneficiarii schemei sunt operatorii din sectorul culturii scrise, cu statut de IMM-uri, care îşi desfăşoară activitatea în România, în domeniul de editare a cărţilor.
    (2) Verificarea încadrării beneficiarului în categoria IMM şi la nivel de întreprindere unică se realizează de către AM PoCIDIF după depunerea cererii de finanţare şi până la încheierea contractelor de finanţare.

    CAP. VII
    Modalitatea de acordare a ajutorului
    ART. 11
    (1) Ajutorul se acordă sub formă de grant din fonduri externe nerambursabile şi fonduri de la bugetul de stat în una sau mai multe tranşe. Ajutoarele care pot fi plătite în mai multe tranşe se actualizează la valoarea lor în momentul în care sunt acordate. Rata dobânzii care trebuie aplicată la actualizare este rata de actualizare aplicabilă la data acordării ajutoarelor.
    (2) Ajutoarele de minimis se acordă în baza cererii de finanţare, la care vor fi ataşate următoarele documente:
    a) declaraţie privind încadrarea solicitantului în categoria IMM-urilor şi, dacă este cazul, calculul numărului mediu anual de angajaţi, al cifrei de afaceri anuale nete şi al activelor totale pentru întreprinderile partenere sau legate, conform anexei I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) declaraţie privind componenţa întreprinderii unice;
    c) declaraţie privind ajutoarele de minimis primite în ultimii 3 ani de către întreprinderea unică;
    d) declaraţia pe propria răspundere a solicitantului privind faptul că nu se află în dificultate.


    CAP. VIII
    Condiţii de eligibilitate pentru beneficiari şi criterii de selecţie la finanţare a proiectelor
    ART. 12
    Pot beneficia de ajutor de minimis în baza schemei întreprinderile prevăzute la art. 10, care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
    1. au autorizat codul CAEN 5811 - Activităţi de editare a cărţilor;
    2. sunt înregistraţi în „Catalogul Editurilor din România“ al Bibliotecii Naţionale a României;
    3. nu se află în una dintre situaţiile incompatibile cu acordarea finanţării din fonduri publice;
    4. nu se află în stare de insolvenţă, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, lichidare sau suspendare temporară a activităţii sau nu se află în situaţii similare în urma unei proceduri de aceeaşi natură prevăzute de legislaţia sau de reglementările naţionale;
    5. asigură din surse proprii valoarea cheltuielilor neeligibile şi a celor conexe;
    6. nu fac obiectul unui ordin de recuperare, în urma unei decizii privind declararea unui ajutor de stat/de minimis ca fiind ilegal şi incompatibil cu piaţa comună, sau, în cazul în care solicitantul a făcut obiectul unui astfel de ordin, acesta trebuie să fi fost deja executat şi ajutorul integral recuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentă;
    7. reprezentantul legal nu a fost condamnat printr-o hotărâre judecătorească definitivă pentru un delict legat de conduita sa profesională, pentru fraudă, corupţie, participare la o organizaţie criminală sau la orice alte activităţi ilegale în detrimentul intereselor financiare ale Uniunii Europene;
    8. reprezentantul legal nu a comis în conduita sa profesională greşeli grave, demonstrate prin orice mijloace pe care autoritatea contractantă le poate justifica;
    9. reprezentantul legal nu este subiectul unui conflict de interese;
    10. reprezentantul legal nu este vinovat de inducerea gravă în eroare a AM PoCIDIF prin furnizarea de informaţii incorecte în cursul participării la cererea de propuneri de proiecte.


    ART. 13
    (1) Pentru a beneficia de ajutor de minimis în cadrul prezentei scheme, solicitantul va da o declaraţie privind ajutoarele de minimis primite de întreprindere în ultimii 3 ani (fie din surse ale statului sau autorităţilor locale, fie din surse europene), precum şi privind ajutoarele de stat primite pentru aceleaşi costuri eligibile.
    (2) Valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate întreprinderii unice nu poate depăşi suma de 300.000 de euro în nicio perioadă de 3 ani. Perioada de 3 ani care trebuie luată în considerare ar trebui evaluată în mod continuu. Pentru fiecare nou ajutor de minimis acordat trebuie luată în considerare valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate în ultimii 3 ani.
    (3) Furnizorul prezentei scheme va acorda un ajutor de minimis după ce va verifica în baza declaraţiei pe propria răspundere a solicitantului faptul că suma totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice pe parcursul unei perioade de 3 ani, cumulate cu alocarea financiară acordată în conformitate cu prevederile prezentei scheme de ajutor de minimis, nu depăşeşte pragul de 300.000 de euro, echivalent în lei, calculat la cursul InforEuro de la momentul semnării contractelor de finanţare, în conformitate cu regula de cumul prevăzută la art. 20 din prezenta schemă.
    (4) În cazul în care valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice pe o perioadă de 3 ani, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, depăşeşte plafonul de minimis menţionat la alin. (2), operatorul economic solicitant poate beneficia de prevederile schemei doar dacă întreprinderea alege între reducerea valorii ajutorului solicitat astfel încât să se încadreze în plafon şi rambursarea totală sau parţială a ajutorului anterior obţinut, pentru a fi respectat plafonul de minimis.
    (5) În cazul fuziunilor sau al achiziţiilor, atunci când se stabileşte dacă un nou ajutor de minimis acordat unui operator economic care face achiziţia depăşeşte plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor operatorilor economici care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziţie rămân legal acordate.
    (6) Ajutoarele de minimis se cumulează cu ajutoarele de stat acordate pentru aceleaşi costuri eligibile, cu condiţia ca un astfel de cumul să nu conducă la depăşirea intensităţii sau a valorii maxime relevante a ajutorului, stabilită pentru condiţiile specifice ale fiecărui caz de un regulament sau de o decizie de exceptare pe categorii adoptată de Comisia Europeană. Dacă prin cumul s-ar ajunge la depăşirea respectivei intensităţi sau valorii maxime, ajutorul de minimis nu poate fi acordat. Ajutoarele de minimis care nu se acordă pentru costuri eligibile specifice sau nu sunt legate de costuri eligibile specifice pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de Comisie.
    (7) În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, şi anume, în principiu, întreprinderii care preia activităţile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporţional pe baza valorii contabile a capitalului propriu al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte.
    (8) Valoarea ajutorului va fi exprimată sub formă financiară ca sumă brută înainte de deducerea taxelor sau a altor obligaţii fiscale.

    ART. 14
    (1) Criteriile de selecţie la finanţare a proiectelor sunt:
    a) contribuţia proiectului la realizarea obiectivelor specifice;
    b) calitatea proiectului;
    c) capacitatea operaţională şi financiară a beneficiarului;
    d) contribuţia la temele orizontale;
    e) capacitatea solicitantului de a menţine rezultatele proiectului.

    (2) Proiectele sunt selectate la finanţare în ordinea descrescătoare a punctajelor şi în limita bugetului aprobat potrivit prevederilor prezentei scheme.
    (3) În urma evaluării cererilor de finanţare depuse, AM PoCIDIF va încheia contracte de finanţare cu beneficiarii selectaţi.
    (4) Acordarea finanţării se face pe baza criteriilor de selecţie prevăzute la alin. (1) pentru proiectele care întrunesc un punctaj de minimum 70 de puncte.

    CAP. IX
    Activităţi, cheltuieli eligibile şi valoarea maximă a ajutorului de minimis
    ART. 15
    (1) În cadrul schemei pot fi finanţate următoarele activităţi:
    a) activităţi aferente achiziţionării de echipamente TIC;
    b) activităţi cu servicii de digitalizare;
    c) activităţi de informare şi publicitate;
    d) activităţi de management de proiect;
    e) activităţi de furnizare a serviciilor de auditare intermediară/finală, financiară şi tehnică;
    f) activităţi de accesibilizare pentru persoanele cu dizabilităţi.

    (2) Beneficiarii pot utiliza ajutorul de minimis pentru finanţarea următoarelor categorii de cheltuieli:
    a) achiziţionarea de echipamente TIC şi a altor dispozitive aferente (inclusiv cheltuieli cu servicii de instalare, configurare, integrare, punere în funcţiune), justificate din punctul de vedere al implementării proiectului. Sunt excluse elemente de mobilier care nu au legătură cu funcţionarea produselor/aplicaţiilor informatice implementate prin proiect;
    b) cheltuieli cu servicii de digitalizare (cărţi scrise);
    c) cheltuieli de informare şi publicitate, inclusiv maratoane de lectură pentru promovarea lecturii în rândul tinerei generaţii;
    d) cheltuieli cu servicii de consultanţă:
    - cheltuieli cu servicii de consultanţă pentru elaborarea tuturor documentaţiilor necesare depunerii proiectului (inclusiv scrierea cererii de finanţare);
    – cheltuieli cu servicii de consultanţă în domeniul managementului proiectului;

    e) cheltuieli pentru auditare intermediară/finală a proiectului:
    - auditare financiară (conform reglementărilor naţionale);
    – auditare tehnică (din perspectiva corespondenţei rezultatului proiectului cu cererea de finanţare şi obiectivele PoCIDIF).


    (3) Toate cheltuielile prezentate spre decontare trebuie să fie în legătură cu obiectul cererii de finanţare.

    ART. 16
    (1) Valoarea maximă eligibilă a ajutorului de minimis care poate fi acordată unui beneficiar în temeiul prezentei scheme este de 50.000 de euro/proiect/beneficiar.
    (2) Suma totală a ajutoarelor de minimis acordate pe parcursul unei perioade de 3 ani, cumulată cu ajutorul de minimis care se va acorda în baza prezentei scheme, nu trebuie să depăşească valoarea de 300.000 de euro/întreprindere unică.
    (3) Ajutoarele de minimis se consideră acordate la data semnării contractului de finanţare, indiferent de data la care ajutoarele de minimis se plătesc întreprinderii respective.

    CAP. X
    Durata, bugetul schemei şi numărul estimat de beneficiari
    ART. 17
    Prezenta schemă se aprobă prin ordin al ministrului investiţiilor şi proiectelor europene şi se aplică de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi până la 31 decembrie 2028, plăţile putând fi efectuate de către furnizorul de ajutor de minimis până la data de 31 decembrie 2029.

    ART. 18
    (1) Bugetul total estimat al schemei este de 1.500.000 de euro (Fondul european de dezvoltare regională -FEDR şi bugetul de stat), din care fonduri de la bugetul de stat 375.760,54 de euro şi 1.124.239,46 de euro din FEDR.
    (2) Cursul de schimb valutar utilizat pentru aplicarea prevederilor prezentei Scheme este cursul InforEuro.

    ART. 19
    Numărul estimat de beneficiari în cadrul schemei este de 30.

    CAP. XI
    Regula de cumul
    ART. 20
    (1) Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) 2023/2.832 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general, cu regulamentele (UE) nr. 1.408/2013 şi (UE) nr. 717/2014 ale Comisiei, în limita plafonului relevant prevăzut la art. 13 alin. (2) din prezenta schemă.
    (2) Ajutoarele de minimis nu se cumulează cu ajutoarele de stat acordate pentru aceleaşi costuri eligibile.

    CAP. XII
    Procedura de implementare a schemei
    ART. 21
    (1) Procedura de implementare şi derulare a schemei se desfăşoară după cum urmează:
    a) derularea schemei va avea următoarea succesiune: lansarea apelului, depunerea cererilor de finanţare, evaluarea, selecţia beneficiarilor, semnarea contractelor de finanţare, implementarea proiectelor, raportarea, monitorizarea şi rambursarea cheltuielilor;
    b) criteriile de evaluare principale pe baza cărora vor fi punctate proiectele sunt:
    1. relevanţa;
    2. calitatea, capacitatea solicitantului;
    3. sustenabilitatea.


    (2) Detaliile privind toate etapele de la alin. (1) lit. a), precum şi criteriile şi subcriteriile de evaluare a cererilor de finanţare sunt prezentate în Ghidul solicitantului; acestea nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat care rezultă din dispoziţiile legale aplicabile.

    ART. 22
    În vederea verificării eligibilităţii solicitanţilor pentru acordarea ajutorului de minimis se vor verifica toate criteriile de eligibilitate şi condiţiile prevăzute în prezenta schemă.

    ART. 23
    (1) Administratorul prezentei scheme are obligaţia de a verifica îndeplinirea tuturor criteriilor de eligibilitate, atât cele referitoare la solicitant, cât şi cele referitoare la activităţi/cheltuieli finanţate prin prezenta schemă.
    (2) Înainte de primirea ajutorului, întreprinderea beneficiară trebuie să transmită administratorului toate documentele solicitate prin prezenta schemă în vederea evaluării proiectului.
    (3) Cererea de finanţare aferentă prezentei scheme va fi însoţită de o declaraţie pe propria răspundere prin care beneficiarul asumă faptul că nu va utiliza ajutorul primit pentru a desfăşura activităţi, pe perioada implementării/ postimplementării proiectului, în unul dintre domeniile/sectoarele excluse în cadrul prezentei Scheme. În situaţia în care beneficiarul desfăşoară şi activităţi în unul din domeniile/ sectoarele excluse, acesta va asigura respectarea obligaţiilor care decurg din schemă prin mijloace adecvate, cum ar fi separarea activităţilor sau o distincţie între costuri.
    (4) Verificarea condiţiilor de eligibilitate a activităţilor, proiectelor şi cheltuielilor se realizează de administratorul prezentei scheme înainte de acordarea facilităţii. Administratorul asigură, sub orice formă, publicitatea listei proiectelor ce vor beneficia de finanţare ca urmare a îndeplinirii condiţiilor de eligibilitate.
    (5) În cazul în care proiectul este eligibil pentru a primi o finanţare în cadrul prezentei scheme şi este selectat pentru finanţare în urma procesului de evaluare, administratorul informează în scris întreprinderea beneficiară cu privire la valoarea potenţială a ajutorului, precum şi la caracterul de minimis al acestuia, făcând în mod explicit trimitere la Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023 şi menţionând titlul acestuia şi referinţa de publicare din Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
    (6) În cazul în care întreprinderea nu este eligibilă să primească o finanţare în cadrul prezentei scheme, administratorul comunică în scris aplicantului acest lucru.

    ART. 24
    Contractele de finanţare se vor semna până la data de 31 decembrie 2028.

    ART. 25
    Furnizorul schemei îşi rezervă dreptul de a nu plăti ajutorul de minimis sau de a solicita recuperarea ajutorului de minimis deja acordat în cazul în care documentele şi/sau informaţiile furnizate de către beneficiar se dovedesc a fi incorecte sau false.

    CAP. XIII
    Reguli privind transparenţa, monitorizarea şi raportarea
    ART. 26
    Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de minimis acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare. Se vor avea în vedere şi obligaţiile stipulate în cadrul Ordinului preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, precum şi al Ordinului preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 437/2016 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind Registrul ajutoarelor de stat.

    ART. 27
    Furnizorii/Administratorii au obligaţia de a respecta anumite termene privind încărcarea datelor şi informaţiilor în registrul ajutoarelor de stat şi de minimis, după cum urmează:
    a) măsurile de ajutor se încarcă în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării acestora în vigoare, respectiv de la data modificării lor;
    b) informaţiile referitoare la actele de acordare a finanţării se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării actului sau a publicării acestuia în Monitorul Oficial al României, dacă este cazul;
    c) actele de acordare a ajutoarelor se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării actului de acordare;
    d) plăţile se încarcă în termen de 10 zile lucrătoare de la data plăţii;
    e) obligaţiile de recuperare a ajutoarelor ilegale sau utilizate abuziv şi rambursările efective ale respectivelor obligaţii se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data instituirii obligaţiei de recuperare, respectiv de la data rambursării.


    ART. 28
    În mod excepţional şi pe o perioadă limitată de timp, termenele prevăzute la art. 27 lit. b) şi c) pot fi extinse până la 15 zile lucrătoare. Extinderea se acordă de Consiliul Concurenţei, în baza unei solicitări formale, motivate, adresate acestuia de către furnizorul/administratorul ajutorului, şi este considerată justificată doar în cazul în care numărul actelor de finanţare, al actelor de acordare a ajutoarelor sau al plăţilor efectuate în contul acestora din urmă este foarte mare, într-o perioadă restrânsă de timp, iar încărcarea acestora devine imposibilă, din punct de vedere tehnic, în termenul prevăzut la art. 27 lit. b) şi c).

    ART. 29
    Furnizorul sau, după caz, administratorul unei măsuri de ajutor de stat sau de minimis are obligaţia transmiterii către Consiliul Concurenţei, spre informare, a actelor normative, administrative sau asimilate acestora care implementează sau modifică ajutoare de stat sau de minimis, în termen de maximum 5 zile de la data intrării în vigoare a acestora.

    ART. 30
    (1) Furnizorul/Administratorul, după caz, al unei măsuri de ajutor de stat sau de minimis are obligaţia păstrării unei evidenţe a informaţiilor despre ajutoarele acordate pentru o perioadă de minimum 10 ani de la data la care a fost acordată ultima alocare specifică. Această evidenţă trebuie să conţină informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea tuturor condiţiilor impuse prin actul de acordare, cum sunt, dar fără a se limita la datele de identificare a beneficiarului, durata, cheltuielile eligibile, valoarea, momentul şi modalitatea acordării ajutorului, originea acestuia, durata, metoda de calcul al ajutoarelor acordate.
    (2) La data acordării ajutorului, furnizorul sau, după caz, administratorul ajutorului de stat sau de minimis informează beneficiarul cu privire la caracterul de minimis sau de stat al ajutorului, la cuantumul acestuia, precum şi la o trimitere expresă la reglementarea europeană aplicabilă, verificând respectarea plafonului şi a intensităţii impuse de legislaţia Uniunii Europene.

    ART. 31
    (1) Beneficiarul unei măsuri de ajutor de stat sau de minimis are obligaţia păstrării unei evidenţe a informaţiilor despre ajutoarele primite pentru o perioadă de minimum 10 ani de la data la care a fost acordată ultima alocare specifică. Această evidenţă trebuie să conţină informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea tuturor condiţiilor impuse prin actul de acordare, cum sunt: datele de identificare a beneficiarului, durata, cheltuielile eligibile, valoarea, momentul şi modalitatea acordării ajutorului, originea acestuia, durata, metoda de calcul al ajutoarelor acordate.
    (2) Beneficiarul are obligaţia de a răspunde, în termenul stabilit de Consiliul Concurenţei, la orice solicitare de informaţii privind ajutoarele de stat sau de minimis primite. Termenul stabilit de Consiliul Concurenţei nu poate fi mai mic de 5 zile lucrătoare.

    ART. 32
    Schema va fi publicată integral pe website-ul furnizorului, www.mfe.gov.ro.

    CAP. XIV
    Recuperarea ajutorului de minimis
    ART. 33
    (1) Recuperarea ajutorului de minimis se realizează de către furnizor, conform prevederilor OUG nr. 77/2014.
    (2) Ajutorul de minimis care trebuie recuperat include şi dobânda aferentă, datorată de la data plăţii până la data recuperării. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor Regulamentului (CE) nr. 794/2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a art. 93 din Tratatul CE.
    (3) Procedura de calcul al dobânzii se stabileşte prin instrucţiuni emise de Consiliul Concurenţei, regăsită la adresa: http://www.renascc.eu/wp-content/uploads/2020/12/ilovepdf_ merged-2.pdf.
    (4) Furnizorul îşi rezervă dreptul de a stopa acordarea/plata ajutorului de minimis sau de a solicita recuperarea ajutorului de minimis deja plătit în cazul în care documentele şi informaţiile furnizate de către beneficiar, în documentele depuse, se dovedesc a fi incorecte sau false.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016