Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SCHEMĂ DE AJUTOR DE MINIMIS din 14 septembrie 2016  SOLIDAR - Sprijin pentru consolidarea economiei sociale Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 SCHEMĂ DE AJUTOR DE MINIMIS din 14 septembrie 2016 SOLIDAR - Sprijin pentru consolidarea economiei sociale" aferentă Programului operaţional Capital uman 2014-2020 (POCU 2014-2020), axa prioritară 4 "Incluziunea socială şi combaterea sărăciei", obiectivul specific 4.16 "Consolidarea capacităţii întreprinderilor de economie socială de a funcţiona într-o manieră autosustenabilă

EMITENT: MINISTERUL FONDURILOR EUROPENE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 725 din 20 septembrie 2016
──────────
    Aprobată prin Ordinul Ministerul Fondurilor Europene nr. 1.853 din 14 septembrie 2016, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 725 din 20 septembrie 2016.
──────────


    CAP. I
    Dispoziţii generale

    ART. 1
    (1) Prezenta procedură instituie o schemă de ajutor de minimis denumită "SOLIDAR - Sprijin pentru consolidarea economiei sociale", aferentă Programului operaţional Capital uman 2014-2020 (POCU 2014-2020), axa prioritară 4 "Incluziunea socială şi combaterea sărăciei", obiectivul specific 4.16 Consolidarea capacităţii întreprinderilor de economie socială de a funcţiona într-o manieră autosustenabilă.
    (2) Acordarea ajutorului de minimis în cadrul acestei scheme se va face numai cu respectarea prevederilor privind ajutorul de minimis stipulate în Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 pentru aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis.
    (3) Prezenta schemă se aplică pe teritoriul României, în toate regiunile mai puţin dezvoltate (Centru, Sud-Est, Sud Muntenia, Nord-Est, Nord-Vest, Vest, Sud-Vest Oltenia).
    (4) Prezenta schemă de ajutor de minimis nu intră sub incidenţa obligaţiei de notificare către Comisia Europeană în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013.

    CAP. II
    Baza legală

    ART. 2
    Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu:
    a) Programul operaţional Capital uman 2014-2020;
    b) Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 pentru aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis;
    c) Legea nr. 219/2015 privind economia socială;
    d) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare;
    e) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.

    CAP. III
    Definiţii

    ART. 3
    În sensul prezentei scheme, următorii termeni se definesc astfel:
    1. furnizor*1) de ajutor de minimis - Ministerul Fondurilor Europene, prin Autoritatea de management pentru POCU;
──────────
    *1) Conform art. 2 alin. (1) lit. m) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare.
──────────
    2. întreprinderea, în contextul prezentei scheme, reprezintă orice entitate care desfăşoară o activitate economică, indiferent de forma sa juridică, constituită şi atestată ca întreprindere socială, conform Legii nr. 219/2015 privind economia socială, şi anume:
    a) societate cooperativă de gradul I, care funcţionează în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei, republicată;
    b) cooperativă de credit, care funcţionează în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) asociaţie sau fundaţie, care funcţionează în baza Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările şi completările ulterioare;
    d) casă de ajutor reciproc a salariaţilor, care funcţionează în baza Legii nr. 122/1996 privind regimul juridic al caselor de ajutor reciproc ale salariaţilor şi al uniunilor acestora, republicată;
    e) casă de ajutor reciproc a pensionarilor, înfiinţată şi care funcţionează în baza Legii nr. 540/2002 privind casele de ajutor reciproc ale pensionarilor, cu modificările şi completările ulterioare;
    f) federaţiile şi uniunile persoanelor juridice de la lit. a)-e);
    g) orice alte categorii de persoane juridice;
    3. întreprinderea unică*2) - include toate întreprinderile între care există cel puţin una dintre relaţiile următoare:
──────────
    *2) Conform art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis.
──────────
      (i) o întreprindere deţine majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor unei alte întreprinderi;
      (ii) o întreprindere are dreptul de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;
      (iii) o întreprindere are dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate ori din statutul acesteia;
      (iv) o întreprindere care este acţionar sau asociat al unei alte întreprinderi şi care controlează singură, în baza unui acord cu alţi acţionari ori asociaţi ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor întreprinderii respective.
    Întreprinderile care întreţin, prin una sau mai multe întreprinderi, relaţiile la care se face referire la pct. (i)-(iv) sunt considerate "întreprinderi unice";
    4. rata de actualizare - rata de referinţă stabilită de Comisia Europeană pentru România pe baza unor criterii obiective şi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi pe pagina web a Comisiei Europene;
    5. produse agricole - înseamnă produsele enumerate în anexa I la Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, cu excepţia produselor obţinute din pescuit şi acvacultură prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultură;
    6. prelucrarea produselor agricole*3) - înseamnă orice operaţiune efectuată asupra unui produs agricol ce are drept rezultat un produs care este tot un produs agricol, cu excepţia activităţilor desfăşurate în exploataţiile agricole, necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare;
──────────
    *3) Conform art. 1 alin. (3) lit. b) din Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei din 25 aprilie 2012 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general.
──────────

    7. comercializarea produselor agricole*4) - înseamnă deţinerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei altei forme de introducere pe piaţă, cu excepţia primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători şi a oricărei altei activităţi de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de către un producător primar către consumatori finali este considerată comercializare în cazul în care se desfăşoară în localuri distincte, rezervate acestei activităţi;
──────────
    *4) Conform art. 1 alin. (3) lit. c) din Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei din 25 aprilie 2012 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general.
──────────
    8. beneficiar de ajutor de minimis - întreprinderea socială care beneficiază, în calitate de beneficiar de finanţare nerambursabilă, în cadrul unui proiect finanţat prin axa prioritară 4 "Incluziunea socială şi combaterea sărăciei", obiectivul specific 4.16 al POCU, de ajutor de minimis pentru dezvoltare;
    9. contract de finanţare - actul juridic semnat între AM/OI POCU, pe de o parte, şi beneficiarul de ajutor de minimis, pe de altă parte, prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile corelative ale părţilor în vederea implementării operaţiunilor în cadrul POCU.

    CAP. IV
    Obiectivul schemei

    ART. 4
    Obiectivul prezentei scheme îl constituie acordarea de sprijin către întreprinderi sociale în vederea consolidării şi dezvoltării acestora într-o manieră sustenabilă.

    CAP. V
    Domeniul de aplicare

    ART. 5
    (1) Prezenta schemă de minimis se aplică întreprinderilor sociale sprijinite în cadrul obiectivului specific 4.16 "Consolidarea capacităţii întreprinderilor de economie socială de a funcţiona într-o manieră autosustenabilă".
    (2) Prezenta schemă de minimis nu se aplică:
    a) ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele pescuitului şi acvaculturii, reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultură;
    b) ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole, astfel cum sunt enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul CE;
    c) ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectorul transformării şi comercializării produselor agricole, prevăzute în anexa nr. 1 la Tratatul CE, în următoarele cazuri:
    - atunci când valoarea ajutorului este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii produselor în cauză achiziţionate de la producătorii primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile în cauză;
    - atunci când ajutorul este condiţionat de transferarea lui parţială sau integrală către producători primari;
    d) ajutoarelor acordate destinate activităţilor legate de export către ţări terţe sau către state membre, respectiv ajutoarele legate direct de cantităţile exportate, ajutoarele destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
    e) ajutoarelor acordate condiţionate de utilizarea preferenţială a produselor naţionale faţă de cele importate;
    f) ajutoarelor acordate pentru achiziţia de vehicule de transport rutier de mărfuri.

    CAP. VI
    Condiţii de eligibilitate pentru activităţi

    ART. 6
    Activităţile eligibile care intră în domeniul de aplicare al prezentei scheme de ajutor de minimis sunt definite în Ghidul solicitantului Condiţii specifice "Sprijin pentru consolidarea economiei sociale", aferent Programului operaţional Capital uman 2014-2020 (POCU 2014-2020), axa prioritară 4 "Incluziunea socială şi combaterea sărăciei", obiectivul specific 4.16 "Consolidarea capacităţii întreprinderilor de economie socială de a funcţiona într-o manieră autosustenabilă", respectiv:
    - consiliere, mentorat şi formare (profesională şi/sau în domeniul social) şi dezvoltarea abilităţilor persoanelor implicate în întreprindere;
    - servicii de consultanţă pentru dezvoltarea întreprinderii; de exemplu, pentru dezvoltarea de noi produse, dezvoltarea brandului, eficientizarea modelului de afaceri etc.;
    - dezvoltarea capacităţii de producţie, furnizare de bunuri, execuţie de lucrări şi/sau prestare de servicii a întreprinderii, inclusiv prin identificarea şi/sau dezvoltarea de pieţe de desfacere;
    - promovarea vizibilităţii întreprinderii sociale/a întreprinderii sociale de inserţie, a mărcii sociale şi a atestatului de întreprindere socială, a formei de acţiune specifice a acestor întreprinderi, inclusiv a principiilor economiei sociale; de exemplu, prin participarea la târguri;
    - accesibilizarea locurilor de muncă în funcţie de nevoile persoanelor şi adaptarea locului de muncă la capacitatea persoanei, accesibilizarea locului de muncă în vederea desfăşurării activităţii în cadrul întreprinderilor sociale şi întreprinderilor sociale de inserţie;
    - transferul de know-how cu alte comunităţi şi cu actori relevanţi la nivel de ţară sau din alte state membre ale Uniunii Europene;
    - activităţi de dezvoltare a misiunii sociale a întreprinderii, prin implicarea actorilor relevanţi de pe piaţa muncii, din sistemul de învăţământ/de asistenţă medicală/de asistenţă socială sau din administraţia locală/centrală în vederea creşterii implicării în furnizarea de servicii pentru grupurile vulnerabile, reţele de sprijin şi de cooperare, diseminarea de bune practici;
    - alte activităţi în vederea consolidării capacităţii întreprinderilor de economie socială de a funcţiona într-o manieră sustenabilă.

    CAP. VII
    Condiţii de eligibilitate pentru beneficiari

    ART. 7
    (1) Poate beneficia de facilităţile prevăzute în prezenta schemă întreprinderea socială constituită conform Legii nr. 219/2015 privind economia socială, în conformitate cu prevederile art. 3 pct. 3 din prezenta schemă, care îndeplineşte următoarele condiţii:
    a) este legal constituită în România şi îşi desfăşoară activitatea în România;
    b) nu este în stare de insolvenţă, nu are afacerile administrate de un judecător sindic, nu are nicio restricţie asupra activităţii comerciale, nu este subiectul unor aranjamente între creditori sau nu se află într-o altă situaţie similară cu cele menţionate anterior, reglementate prin lege;
    c) nu înregistrează datorii publice şi şi-a plătit la timp taxele, obligaţiile şi alte contribuţii la bugetul de stat, bugetele speciale şi la bugetele locale prevăzute de legislaţia în vigoare;
    d) reprezentantul legal al întreprinderii nu a fost supus unei condamnări de tip res judicata în ultimii 3 ani, de către nicio instanţă de judecată, din motive profesionale sau etic-profesionale;
    e) reprezentantul legal al întreprinderii nu a fost condamnat de tip res judicata pentru fraudă, corupţie, implicare în organizaţii criminale sau în alte activităţi ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunităţii Europene;
    f) reprezentantul legal al întreprinderii nu furnizează informaţii false;
    g) este direct responsabilă de pregătirea şi implementarea proiectului şi nu acţionează ca intermediar pentru proiectul propus a fi finanţat;
    h) nu a fost subiectul unei/unui decizii/ordin de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis a Comisiei Europene ori al unui alt furnizor de ajutor sau, în cazul în care a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi creanţa integral recuperată, inclusiv dobânda de recuperare aferentă.
    (2) Întreprinderile aşa cum sunt definite la art. 3 pct. 3 menţionate la alin. (1) sunt cele care beneficiază de măsurile prevăzute la art. 6.

    CAP. VIII
    Calcularea plafonului de minimis şi întreprinderea unică

    ART. 8
    (1) Respectarea plafonului de minimis are în vedere o întreprindere unică, aşa cum este aceasta definită la art. 3 pct. 3.
    (2) Valoarea maximă totală a ajutoarelor de minimis de care a beneficiat întreprinderea unică pe o perioadă de 3 ani consecutivi (2 ani fiscali precedenţi şi anul fiscal în curs), cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, nu va depăşi echivalentul în lei a 200.000 euro (100.000 euro în cazul întreprinderilor unice care efectuează transport rutier de mărfuri în contul terţilor sau contra cost). Aceste plafoane se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit şi indiferent dacă ajutorul este finanţat din surse naţionale sau comunitare.
    (3) În cazul în care, prin acordarea unor noi ajutoare de minimis s-ar depăşi plafonul maxim menţionat la alin. (2), solicitantul nu poate beneficia de prevederile prezentei scheme nici chiar pentru acea parte din finanţarea nerambursabilă solicitată care se încadrează în plafonul de minimis.
    (4) Atunci când o întreprindere care efectuează transport rutier de mărfuri în numele unor terţi sau contra cost desfăşoară şi alte activităţi pentru care se aplică plafonul de 200.000 euro, în cazul întreprinderii respective se aplică plafonul de 200.000 euro, echivalent în lei, cu condiţia prezentării documentelor contabile care atestă separarea evidenţei acestor activităţi sau distincţia dintre costuri, pentru a dovedi că suma de care beneficiază activitatea de transport rutier de mărfuri nu depăşeşte echivalentul în lei a 100.000 euro şi că ajutoarele de minimis nu se folosesc pentru achiziţionarea de vehicule pentru transportul rutier de mărfuri.
    (5) Un solicitant care îşi desfăşoară activitatea atât în sectoare/domenii eligibile, cât şi în sectoare/domenii neeligibile, aşa cum sunt definite conform prezentei scheme, poate beneficia de finanţare pentru sectoarele eligibile, cu condiţia prezentării documentelor contabile care atestă separarea evidenţei acestor activităţi.
    (6) În cazul fuziunilor sau al achiziţiilor, atunci când se stabileşte dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi sau întreprinderii care face achiziţia depăşeşte plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziţie rămân legal acordate.
    (7) În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, şi anume, în principiu, întreprinderii care preia activităţile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporţional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte.
    (8) Valoarea ajutorului va fi exprimată sub formă financiară, ca sumă brută înainte de deducerea taxelor sau a altor obligaţii fiscale.

    CAP. IX
    Modalitatea de acordare a ajutorului de minimis

    ART. 9
    (1) Măsurile de sprijin acordate în cadrul prezentei scheme constau în finanţare nerambursabilă din fonduri comunitare şi naţionale.
    (2) Furnizorul schemei de ajutor de minimis lansează cererea de propuneri de proiecte, stabileşte condiţiile de eligibilitate şi de selecţie conform Metodologiei de verificare, evaluare şi selecţie a proiectelor POCU, aprobată de Comitetul de monitorizare al Programului operaţional Capital uman, documentului "Orientări privind accesarea finanţărilor în cadrul Programului operaţional Capital uman 2014-2020", Ghidului solicitantului Condiţii specifice "SOLIDAR - Sprijin pentru consolidarea economiei sociale" şi selectează beneficiarii de ajutor de minimis.
    (3) Furnizorul schemei de ajutor de minimis poate delega atribuţiile privind contractarea şi implementarea schemei de ajutor de minimis către administratorii schemei de ajutor de minimis.
    (4) Furnizorul schemei de ajutor de minimis/administratorul schemei de ajutor de minimis semnează contracte de finanţare cu beneficiarii de finanţare nerambursabilă, care devin, prin contractul de finanţare, şi beneficiari de ajutor de minimis.
    (5) Furnizorul schemei de ajutor de minimis/administratorul schemei de ajutor de minimis are obligaţia de a monitoriza permanent ajutoarele de minimis acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se impun în cazul încălcării condiţiilor impuse prin schema de ajutor de minimis sau prin legislaţia naţională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv.
    (6) Furnizorul schemei de ajutor de minimis/administratorul schemei de ajutor de minimis şi beneficiarul ajutorului de minimis păstrează evidenţe detaliate privind ajutorul de minimis acordat pe o durată de cel puţin 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza schemei de ajutor de minimis. Aceste evidenţe trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în domeniul ajutorului de minimis.
    (7) Beneficiarul ajutorului de minimis are obligaţia de a raporta furnizorului schemei de ajutor de minimis/ administratorului schemei de ajutor de minimis toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutorului de minimis, în formatul pus la dispoziţie de către furnizorul schemei.
    (8) Beneficiarul ajutorului de minimis are obligaţia de a restitui întreaga valoare a ajutorului de minimis primit în situaţia nerespectării condiţiilor de acordare a ajutorului, inclusiv dobânda aferentă.
    (9) Furnizorul schemei de ajutor de minimis/administratorul schemei de ajutor de minimis are obligaţia de a recupera valoarea ajutorului de minimis utilizat necorespunzător.
    (10) Din perspectiva monitorizării cumulului ajutoarelor de minimis de care poate beneficia o întreprindere pe parcursul a 3 ani fiscali, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013, momentul acordării ajutorului de minimis se consideră data semnării contractului de finanţare.
    (11) Pentru respectarea regulilor de cumul, solicitantul ajutorului de minimis va prezenta o declaraţie de eligibilitate, pe propria răspundere, în care va menţiona informaţiile referitoare la orice alt ajutor de minimis primit în ultimii 2 ani fiscali anteriori datei de depunere a cererii de finanţare, precum şi în anul fiscal curent, până la depunerea cererii de finanţare, respectiv încheierea contractului de finanţare, cu respectarea prevederilor referitoare la întreprinderea unică.
    (12) Ajutoarele de minimis acordate în cadrul prezentei scheme pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei*5) în limita plafonului stabilit în regulamentul respectiv. Ajutoarele de minimis acordate în condiţiile prezentei scheme pot fi cumulate cu ajutoare de minimis acordate în conformitate cu alte regulamente de minimis în limita plafonului relevant prevăzut la art. 8 alin. (2).
──────────
    *5) Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei din 25 aprilie 2012 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general.
──────────
    (13) Ajutoarele de minimis acordate în cadrul prezentei scheme nu se vor cumula cu alte ajutoare de stat în sensul art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene acordate pentru aceleaşi costuri eligibile, dacă un astfel de cumul generează o intensitate a ajutorului de stat care depăşeşte intensitatea maximă stabilită în fiecare caz în parte printr-un regulament privind exceptările în bloc sau printr-o decizie adoptată de Comisia Europeană.
    (14) Ajutoarele de minimis aferente prezentei scheme, care nu se acordă pentru sau nu sunt legate de costuri eligibile specifice, pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de Comisie.
    (15) Valoarea finanţării nerambursabile acordate fiecărei întreprinderi sociale este de minimum 40.000 euro şi maximum 100.000 euro, reprezentând maximum 100% din totalul cheltuielilor eligibile.
    (16) Ajutorul de minimis se va acorda beneficiarului în una sau mai multe tranşe.
    ART. 10
    Activităţile eligibile ce fac obiectul prezentei scheme de ajutor de minimis vor fi finanţate numai dacă au fost iniţiate după semnarea contractului de finanţare încheiat între furnizorul schemei de ajutor de minimis/administratorul schemei de ajutor de minimis şi beneficiarul ajutorului de minimis.

    CAP. X
    Cheltuieli eligibile

    ART. 11
    Listă orientativă privind încadrarea cheltuielilor aferente proiectului în categoriile/subcategoriile de cheltuieli conform MySMIS:


┌──────────────────────┬───────────────────────────────┬───────────────────────────────────────────────┐
│ Categorie MySMIS │ Subcategorie MySMIS │Subcategoria (descrierea cheltuielii) conţine: │
├──────────────────────┼───────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│Cheltuieli aferente │Cheltuieli salariale cu │- Salarii │
│managerului de proiect│managerul de proiect │ │
├──────────────────────┼───────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│Cheltuieli salariale │Cheltuieli salariale cu │- Salarii │
│ │personalul implicat în │ │
│ │implementarea proiectului (în │ │
│ │derularea activităţilor, altele│ │
│ │decât management de proiect) │ │
├──────────────────────┼───────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│Contribuţii sociale │Contribuţii sociale aferente │- Contribuţii sociale aferente cheltuielilor │
│aferente cheltuielilor│cheltuielilor salariale şi │salariale şi cheltuielilor asimilate acestora │
│salariale şi │cheltuielilor asimilate │(contribuţii angajaţi şi angajatori) │
│cheltuielilor │acestora (contribuţii angajaţi │ │
│asimilate acestora │şi angajatori) │ │
│(contribuţii angajaţi │ │ │
│şi angajatori): │ │ │
├──────────────────────┼───────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│Cheltuieli cu │Cheltuieli cu deplasarea pentru│- Cheltuieli de deplasare ocazionate de │
│deplasarea │grupul-ţintă │activităţile proiectului │
│ │ │- Cheltuieli pentru cazare │
│ │ │- Cheltuieli cu diurna personalului propriu │
│ │ │- Cheltuieli pentru transportul persoanelor │
│ │ │(inclusiv transportul efectuat cu mijloacele de│
│ │ │transport în comun sau taxi, gară, autogară sau│
│ │ │port şi locul delegării ori locul de cazare, │
│ │ │precum şi transportul efectuat pe distanţa │
│ │ │dintre locul de cazare şi locul delegării) │
│ │ │- taxe şi asigurări de călătorie şi asigurări │
│ │ │medicale aferente deplasării │
├──────────────────────┼───────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│Cheltuieli cu servicii│Cheltuieli pentru consultanţă │- Cheltuieli aferente diverselor achiziţii de │
│ │şi expertiză │servicii specializate, pentru care beneficiarul│
│ │ │nu are expertiza necesară (de exemplu, formare │
│ │ │profesională, consiliere profesională, │
│ │ │consultanţă antreprenorială, marketing şi │
│ │ │promovare, publicitate, servicii de │
│ │ │accesibilizare), licenţe, brevete, francize şi │
│ │ │alte costuri de transfer de know-how │
│ ├───────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│ │Cheltuieli cu servicii pentru │- Servicii de transport de materiale şi │
│ │organizarea de evenimente şi │echipamente │
│ │cursuri de formare │- Pachete complete conţinând transport, cazarea│
│ │ │şi/sau hrana participanţilor/personalului │
│ │ │propriu │
│ │ │- Organizarea de evenimente │
├──────────────────────┼───────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│Cheltuieli cu taxe/ │Cheltuieli cu taxe/abonamente/ │- Achiziţionare de publicaţii, cărţi, reviste │
│abonamente/cotizaţii/ │cotizaţii/acorduri/autorizaţii │de specialitate, materiale educaţionale │
│acorduri/autorizaţii │necesare pentru implementarea │relevante pentru operaţiune, în format tipărit,│
│necesare pentru │proiectului │audio şi/sau electronic │
│implementarea │ │- taxe de eliberare a certificatelor de │
│proiectului: │ │calificare/absolvire │
│ │ │- taxe de participare la programe de formare/ │
│ │ │educaţie │
│ │ │- Alte taxe/abonamente/cotizaţii/acorduri/ │
│ │ │autorizaţii necesare pentru implementarea │
│ │ │proiectului: │
├──────────────────────┼───────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│Cheltuieli cu │Cheltuieli cu achiziţia de │- Materiale consumabile strict aferente │
│achiziţia de active │materii prime, materiale │activităţilor proiectului │
│fixe corporale (altele│consumabile şi alte produse │ │
│decât terenuri şi │similare necesare proiectului │ │
│imobile), obiecte de │ │ │
│inventar, materii │ │ │
│prime şi materiale, │ │ │
│inclusiv materiale │ │ │
│consumabile │ │ │
├──────────────────────┼───────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│Cheltuieli generale de│Cheltuieli generale de │- Telefoane, fax, internet, acces la baze de │
│administraţie │administraţie │date │
│ │ │- Servicii poştale şi/sau servicii de curierat │
│ │ │- Servicii de întreţinere şi reparare │
│ │ │echipamente şi mijloace de transport: │
│ │ │ ● întreţinere echipamente │
│ │ │ ● reparaţii echipamente │
│ │ │ ● întreţinere mijloace de transport │
│ │ │ ● reparaţii mijloace de transport │
│ │ │- Arhivare documente │
│ │ │- Amortizare active │
│ │ │- Cheltuieli financiare │
│ │ │- Prime de asigurare bunuri (mobile şi imobile)│
│ │ │achiziţionate în cadrul proiectului şi pentru │
│ │ │poliţe de răspundere profesională achiziţionate│
│ │ │în cadrul proiectului │
│ │ │- Cheltuieli aferente deschiderii, gestionării │
│ │ │şi operării contului/conturilor bancar(e) al/ │
│ │ │ale proiectului │
├──────────────────────┼───────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│Cheltuieli cu │Cheltuieli cu închirierea, │- Închiriere sedii, inclusiv depozite │
│închirierea, altele │altele decât cele prevăzute la │- Închiriere spaţii pentru desfăşurarea │
│decât cele prevăzute │cheltuielile generale de │diverselor activităţi ale operaţiunii │
│la cheltuielile │administraţie │- Închiriere echipamente │
│generale de │ │- Închiriere vehicule │
│administraţie │ │- Închiriere diverse bunuri │
├──────────────────────┼───────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│Cheltuieli de leasing │Cheltuieli de leasing fără │- Rate de leasing (operaţional) plătite de │
│ │achiziţie (leasing operaţional)│utilizatorul de leasing pentru: │
│ │ │ ● Echipamente │
│ │ │ ● Vehicule │
│ │ │ ● Diverse bunuri mobile şi imobile │
├──────────────────────┼───────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│Cheltuieli de tip FEDR│Cheltuieli de tip FEDR │- Construcţii: │
│(în limita de 10% din │ │ ● Reabilitare/modernizare/extindere clădiri │
│valoarea totală a │ │- Instalaţii tehnice │
│proiectului) │ │- Echipamente tehnologice (maşini, utilaje şi │
│ │ │instalaţii de lucru) │
│ │ │- Utilaje şi echipamente tehnologice şi │
│ │ │funcţionale │
│ │ │- Alte echipamente: │
│ │ │ ● Echipamente de calcul şi echipamente │
│ │ │ periferice de calcul │
│ │ │ ● Cablare reţea internă │
│ │ │ ● Achiziţionare şi instalare de sisteme şi │
│ │ │ echipamente pentru persoane cu dizabilităţi│
│ │ │ ● Mobilier, birotică, echipamente de │
│ │ │ protecţie a valorilor umane şi materiale │
│ │ │ ● Alte cheltuieli pentru investiţii │
│ │ │- Cheltuieli pentru avize, acorduri, │
│ │ │autorizaţii: │
│ │ │ ● taxe pentru obţinerea/prelungirea │
│ │ │ valabilităţii certificatului de urbanism │
│ │ │ ● taxe pentru obţinerea/prelungirea │
│ │ │ valabilităţii autorizaţiei de construcţie │
│ │ │- Obţinerea avizelor şi acordurilor pentru │
│ │ │racorduri şi branşamente la reţelele publice │
│ │ │de apă, canalizare, gaze, termoficare, energie │
│ │ │electrică, telefonie │
│ │ │- Obţinerea acordului de mediu │
│ │ │- Obţinerea avizului PSI │
│ │ │- Obţinerea avizelor sanitare de funcţionare │
│ │ │- Cheltuieli privind proiectarea şi ingineria: │
│ │ │- Elaborarea tuturor fazelor de proiectare │
│ │ │(studiu de prefezabilitate, studiu de │
│ │ │fezabilitate, proiect tehnic, detalii de │
│ │ │execuţie) │
│ │ │- Plata verificării tehnice a proiectului │
│ │ │- Elaborarea documentaţiilor necesare obţinerii│
│ │ │acordurilor, avizelor şi autorizaţiilor │
│ │ │aferente obiectivului de investiţii, │
│ │ │documentaţii ce stau la baza emiterii avizelor │
│ │ │şi acordurilor impuse prin certificatul de │
│ │ │urbanism, documentaţii urbanistice, studii de │
│ │ │impact, studii/expertize de amplasament │
│ │ │- Cheltuieli pentru elaborarea studiilor de │
│ │ │teren: studii geotehnice, geologice, │
│ │ │hidrologice, hidrogeotehnice, fotogrammetrice, │
│ │ │topografice şi de stabilitate a terenului │
│ │ │- Cheltuieli pentru lucrări de construcţii şi │
│ │ │instalaţii aferente organizării de şantier │
│ │ │ ● Cheltuieli conexe organizării de şantier │
│ │ │- Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor │
│ │ │şi/sau reabilitarea şi modernizarea │
│ │ │utilităţilor: │
│ │ │ ● Alimentare cu apă, canalizare │
│ │ │ ● Alimentare cu gaze naturale │
│ │ │ ● Agent termic │
│ │ │ ● Căi de acces │
│ │ │ ● Facilităţi de acces pentru persoane cu │
│ │ │ dizabilităţi │
│ │ │ ● Energie electrică │
│ │ │- Accesibilizarea clădirilor, inclusiv a │
│ │ │spaţiilor interioare pentru persoane cu │
│ │ │dizabilităţi (de exemplu, toalete │
│ │ │accesibilizate). Toate lucrările de │
│ │ │accesibilizare trebuie să fie efectuate în │
│ │ │conformitate cu Normativul tehnic NP051. │
│ │ │- Accesibilizarea locurilor de muncă în │
│ │ │vederea desfăşurării activităţii în cadrul │
│ │ │întreprinderilor sociale de inserţie │
└──────────────────────┴───────────────────────────────┴───────────────────────────────────────────────┘



    CAP. XI
    Durata schemei

    ART. 12
    (1) Prezenta schemă se aplică de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la 31 decembrie 2018, în limita fondurilor alocate pentru această schemă, urmând ca plăţile să fie efectuate până la 31 decembrie 2021.
    (2) Semnarea contractelor de finanţare trebuie să se realizeze nu mai târziu de 31 decembrie 2017.

    CAP. XII
    Bugetul schemei şi numărul estimat de beneficiari

    ART. 13
    (1) Sursa de finanţare pentru prezenta schemă este Programul operaţional Capital uman 2014-2020, axa prioritară 4 "Incluziunea socială şi combaterea sărăciei", obiectiv specific 4.16 "Consolidarea capacităţii întreprinderilor de economie socială de a funcţiona într-o manieră autosustenabilă".
    (2) Valoarea totală estimată a ajutorului de minimis care va fi acordat în cadrul prezentei scheme, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de 20.000.000 euro echivalent în lei, din care 17.000.000 euro contribuţia UE din Fondul Social European şi 3.000.000 euro contribuţia naţională.

┌─────┬────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Anul│ Total fonduri │
│ ├───────────┬────────────────────────────────────────────┬───────────────┤
│ │ Total │ Total fonduri publice │ Contribuţie │
│ │ ├─────────────────────┬──────────────────────┤ proprie │
│ │ │Contribuţie naţională│Contribuţie comunitară│ │
│ │ ├───────┬─────────────┼───────┬──────────────┼───────┬───────┤
│ │ │Procent│ Valoare │Procent│ Valoare │Procent│Valoare│
├─────┼───────────┼───────┼─────────────┼───────┼──────────────┼───────┼───────┤
│ 2017│ 18.000.000│ 15% │ 2.700.000│ 85% │ 15.300.000│ 0% │ 0 │
├─────┼───────────┼───────┼─────────────┼───────┼──────────────┼───────┼───────┤
│ 2018│ 2.000.000│ 15% │ 300.000│ 85% │ 1.700.000│ 0% │ 0 │
└─────┴───────────┴───────┴─────────────┴───────┴──────────────┴───────┴───────┘


    ART. 14
    Numărul estimat de beneficiari de ajutor de minimis în cadrul prezentei scheme este de 220 de întreprinderi sociale.

    CAP. XIII
    Efecte şi beneficii

    ART. 15
    Prin aplicarea prezentei scheme se vizează obţinerea următoarelor efecte şi beneficii:
    - promovarea antreprenoriatului social în România;
    - promovarea integrării vocaţionale în întreprinderile sociale şi economia socială şi solidară şi accesul la ocuparea forţei de muncă.

    CAP. XIV
    Reguli privind transparenţa

    ART. 16
    (1) Furnizorul/Administratorul schemei de ajutor de minimis va informa în scris beneficiarii ajutorului de minimis cu privire la cuantumul ajutorului acordat în baza prezentei scheme şi caracterul de minimis al acestuia, cu menţionarea reglementării comunitare aplicabile.
    (2) Schema de ajutor de minimis va fi publicată integral pe pagina de internet a Ministerului Fondurilor Europene - Autoritatea de management pentru Programul operaţional Capital uman, la adresa http://www.fonduri-ue.ro.

    CAP. XV
    Reguli privind raportarea şi monitorizarea ajutorului de minimis, precum şi sustenabilitatea măsurilor

    ART. 17
    Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de minimis acordate în baza prezentei scheme se realizează în conformitate cu legislaţia comunitară şi cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, precum şi cu legislaţia naţională şi comunitară aplicabilă.
    ART. 18
    (1) Furnizorul are obligaţia de a încărca măsura de ajutor de minimis în Registrul electronic al ajutoarelor de stat (RegAS), în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data intrării ei în vigoare.
    (2) Administratorul schemei de ajutor de minimis (Autoritatea de management pentru POCU, direct sau prin organismele intermediare pentru POCU) are obligaţia de a încărca în RegAS contractele de finanţare, ajutoarele de minimis plătite, eventualele obligaţii de rambursare şi rambursări efective aferente acestora etc., în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la data semnării actelor sau efectuării plăţilor, după caz.
    (3) Furnizorul are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzut de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat*6), toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de minimis la nivel naţional.
──────────
    *6) Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007.
──────────

    (4) În cazul în care există îndoieli serioase cu privire la datele transmise de către furnizor, Consiliul Concurenţei poate să solicite date şi informaţii suplimentare şi, după caz, să facă verificări la faţa locului.
    (5) În cazul în care furnizorul nu are date definitive privind valoarea ajutorului de minimis, acesta va transmite Consiliului Concurenţei valori estimative.
    (6) Erorile constatate de furnizor şi corecţiile legale, anulările, recalculările, recuperările, rambursările se raportează Consiliului Concurenţei până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare.
    ART. 19
    Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor acestei scheme de ajutor de minimis.
    ART. 20
    Beneficiarii de ajutoare de minimis au obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului/administratorului de ajutor de minimis, în formatul şi în termenul solicitat de acesta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului.
    ART. 21
    (1) În conformitate cu art. 17 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare, furnizorul va informa Consiliul Concurenţei în termen de 15 zile lucrătoare de la data adoptării schemei de ajutor de minimis.
    (2) În conformitate cu prevederile art. 42 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare, furnizorul va informa Consiliul Concurenţei cu privire la intrarea în vigoare a prezentei scheme de ajutor de minimis, precum şi a oricărei modificări aduse măsurii de sprijin, în termen de maximum 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc.

    CAP. XVI
    Recuperarea ajutorului de minimis

    ART. 22
    (1) Recuperarea ajutorului de minimis se realizează de către furnizorul/administratorul schemei de ajutor de minimis, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare. Pentru aceasta, furnizorul schemei de minimis va pune la dispoziţia administratorului schemei de minimis metodologia de recuperare a ajutorului de minimis.
    (2) Ajutorul de minimis care trebuie recuperat include şi dobânda aferentă, datorată de la data plăţii ajutorului până la data recuperării acestuia. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.


                             ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016